k/- de een van Simon weigert Bisschoppen adres van Engeland gezinnen Zoekt gij betrouwbaar Personeel? I Plaats dan een „Omroeper” voor 80.' t| PAS OP DIE JAS! van in, waarvan Hij acht het adres aan den Koning ontoelaatbaar BOEK EN BLAD SS e n gi Over\25 jaar zal men wel niet meer weigerenI hierboven een snapshot WOENSDAG 26 MEI 1937 Breda hielden Dinsdag, in de omgeving Gilze (N.-Br.) oefenin M. J. M J. (Van onzen Londenschen correspondent) M. J. o r V De adressanten hadden zich niet de „katholieke bisschoppen” mogen noemen De Aartsbisschoppen en Bisschoppen van Engeland en Wales waren, sooab wü deser dagen reeds meldden, voornemens geweest' een adres aan den Koning te senden, wisr- tn s(j wilden betuigen dat de Katholieken van dit laad trouwe, verknochte onderda- nen zijn. belangstelll verdient ui de pre C „GESTROOMLIJNDE ZOTHEID" door W. van Veenendaal. Uitgave: Andries Blitz, Amsterdam. Iets afbrekends behoeven we over dit boek heusch niet te schrijven, want het is werkelijk vlot, gezellig en zelfs hier en daar ondeugend neergepend en voor velen is bet nu eenmaal aantrekkelijk, dat de Inhoud gelijkwaardig is aan het aparte" van den titel en de illustra ties. Het boek behandelt allergewoontjes geval letjes, welke voor zoovelen de bekoring van het onbereikbare, zelfs van het modern sprookjes achtige schijnen, te bezitten. Volwassenen rul len het met genoegen lezen en met een glim* lach neerleggen om het bijna even spoedig te vergeten, maar..., met litteratuur heeft deze moderne „zotheid" in het minst niet te maken. IN DE BRANDING, brieven aan een jongen vriend door Ds. J. J. Buskes Jr. Uitgave Bosch en Keu- ning, Baam. EK de he 1 •P de vo< uit 1 Uk Urn niew Er verh, voers kan De bedo< deele men ring, Gene Bovei bemo optre voor hart! ar dk le té uil die lee l bet ove In of sell ber de cat mai J stel stet mlr de van hee stet „ha ten D ber Saai met neei D hoo rnlsi sete Ihr. LU Öl Over 25 jaren zal de Katholieke Hiër archie George VI, ter gelegenheid van diens zilveren regeeringsfeest, weer een „loyaal adres" aanbieden. Wjj voorspellen dat de minister van Blnnenlandsche Zaken dan niet zal weigeren het aan den Koning over tg brengen. Het is een van de vele voorrechten van ons, Katholieken, dat wij nooit haast heb ben. Wü komen er altijd. Wij bestaan al zoo lang, en zullen nog zoolang bestaan! vreemdeling in Jerusalem? Is hjj dan niet be vreesd voor een ombuiging van de psyche van het kind naar sadistische en masochistische ten densen? Het laatste zou erger worden dan het eerste! Nog steeds ligt dit vllegenlers-boek ter recen sie: *t is dikwijls moeilijk onprettige dingen te moeten zeggen over het werk van Jonge men- schen, die het blijkbaar zoo goed bedoelen. We kunnen accoord gaan met dit boek, wan neer men het als amusementslectuur zal be schouwen. Eigenlijk is de kwestie hek meest penibel voor de vliegeniers zelf; wanneer het zóó voort blijft gaan, zal men geen vliegenier meer kunnen zijn zonder tevens boeken te schrijven. We zijn niet ongerust: nu nog wor den deze boeken in groote oplagen uitverkocht en blijft de litteratuur liggen, doch dit mode- succes is niet standvastig. Dit boek is ondanks de groote verscheiden heid va^bljdragen en samenstellers één sterke roep naar hét Rijk Gods geworden. In zeer ge degen stijl beoogt het verdieping van het Chris telijk leven te brengen, in het vaste vertrouwen, dat in eiken lezer een heilig verlangen zal groeien naar het Rijk van God. Het andere bezwaar tegen het adres is hier in gelegen, dat de adressanten zich bediend hebben van „territoriale aanduidingen”, zoo- als „Arthur (Hlnsley), Aartsbisschop van West minster)”, „Peter (Amigo), Blsschop van Southwark”, enz. Waarom zij zich in een otfl- cieele mededeeling zoo niet mogen noemen, zou ik niet met stelligheid kunnen zeggen. Waarschijnlijk wordt officieel uitsluitend de vekdeeling van het land in Anglikaansche bis dommen erkend, daar de verdeeling In Katho lieke bisdommen geschiedt door Rome, en zon der dat zjj door de Brltsche regeerlng goedge keurd of bekrachtigd wordt. Bovendien zjjn er een paar Anglikaansche diocesen, die denzelf- den zetel en denzelfden naam hebben als Ka tholieke bisdommen. Bü de wederinstelling der hiërarchie hebben de Katholieken er nauwge zet zorg voor gedragen dat zjj geen titels ge bruikten, welke reeds door Anglikaansche bis schoppen gevoerd werden. Daar er een Angli kaansche blsschop van Londen was, stelden zjj een diocees Westminster in. In plaats van te Manchester vestigden zij een bisschopszetel te Salford, een voorstad welke er topografisch één geheel mee vormt. Maar als de Angllkanen daarna nieuwe bis dommen instelden, kozen zij herhaalde! Uk met opzet een titel, die reeds door de Katholieke Als voorbereiding op het Paaschfeest en in aansluiting op de afscheidsrede van Christus uit het Evangelie van Joannes, bedoelt schrijver In 7 hoofdstukken een samenvattend beeld te geven van bet Verlossingswerk van Christus. Een mooi Meditatieboekje, dat vooral ontwik kelde leeken kan helpen zich de groote gehei men van Gods barmhartigheid beter bewust te maken. Dat deze hoogstaande wetenschappelijke voor drachten over den mensch te Antwerpen voor een talrijk gehoor met sympathieke belang stelling, van den eersten Zondag van den Ad vent tot en met Palmzondag, gedurende de H. Mis konden worden gehouden, pleit wel voor de bijzondere geestelijke interesse van onze zui delijke naburen. Zeer geschikt voor ontwikkelde lezers tot besef van eigen menschenwaarde. M J. Zulk een „adres van loyauteit" wordt den Koning aangeboden door bemiddeling van den minister van Blnnenlandsche Zaken. Deze verleent zijn bemiddeling, nadat hij uitgemaakt heeft dat het adres toelaatbaar is. Om formeele of andere redenen kan het na melijk. hoe eerbiedig van toen en aanhankelijk van gevoelen het ook zijn moge, ontoelaat baar zjjn. Sir John Simon heeft geweigerd het adres van de Hiërarchie aan den Koning voor te leg gen, en wel om twee redenen: ten eerste noe men de adressanten zich „de Katholieke Aarts bisschoppen en Bisschoppen”. En ten tweede wordt „bij de onderteekenlng t gebruik gemaakt'vim territoriale aanduidingen», welke in officleele mededeellngen niet erkqfid kunnen worden." Om deze zelfde redenen werd twee Jaren ge leden, toen Sir John Gilmour nog minister van Blnnenlandsche Zaken was, een „loyaal adres" van de Hiërarchie afgewezen, In verband met het zilveren regeeringsfeest van George V. Zijn de adressanten dan geen Katholieke Aartsbisschoppen en Bisschoppen? Ja, dat zijn zü wel. maar zij zijn volgens de ambtelijke opvattingen niet de eenige. Zij zijn zelfs niet bjj uitstek Katholieke Aartsbisschoppen en Bisschoppen. Want de Anglikaansche Kerk is zich steeds Katholiek blijven noemen, en In de Geloofsbelijdenis, die woordelijk dezelfde ge bleven is als de onze, wordt gezegd: „I believe In the Holy Catholic Church" „Ik 'geloof in de Heilige Katholieke Kerk". De adressanten hadden zich dus moeten noe- men ^de Roomsch KathoUeke Aartsbifischop* pen en Bisschoppen.” Massaals, Ik begrip aiets van onze schooljuf. Zo stelt altijd maar vragen en zelf kent se hot aaU woord al lang. President Lebrun hooft Maandag to Parijs de Wereldtentoonstelling 1937 geopend. Do aankomst den president In gezelschap van minister-president Leon Blum ZU wisten dit. Zjj hebben het steeds geweten, en als ze het niet steeds geweten hadden, zou den zjj toch zeker ermee bekend geweest zjjn sinds het Jubileum van den vongen koning. Maar al hun loyauteit Jegens de kroon kan hen toch niet bewegen tot een daad van dé- loyauteit jegens de Kerk. De Engelsche Ka tholieken hebben steeds geweigerd ook maar in het spraakgebruik den term „Roman Catho lic” te gebruiken voor ons een navolgens- waardig voorbeeld! Een equivalent van „Roomsch" is hun geheel onbekend; anti-ka- tholleken bezigen evenwel het woord Romish” in afbrekenden zin, dus inde beteekenls van „Popish" of „Paapsch". De Katholieken weten dat zjj maar een klein onderdeel zijn van het Christelijke Engeland, maar zij zullen zich nooit bedienen van een term welke hen zou degraifeeren tot een seete van het Engelsche Christendom. Zü hebben er geen enkel bezwaar tegen dat een paar millioen Angllkanen zich „Anglo Ca tholics" noemen, maar dit is voor hen geen en kele reden zich „Roman Catholjcs" te noemen. Het tweede deel van de benaming „Anglo Catholics” is misleidend, maar het eerste deel van de benaming „Roman Catholics" zou nog misleidender zjjn. Terwijl de theologische juistheid van dit werkje voldoende gewaarborgd wordt door het .imprimatur" van den Aartsbisschop van Parjjs, Kardinaal Verdler, lijkt mU de psychologische opvatting toch niet onder alle opzichten on- voorwaardelljk aannemelijk. Zoo wordt bij de behandeling van den strUd tegen de slechte ge dachten veel te weinig waarde gehecht aan den vóórkomenden Invloed van met zekere disci pline aangek weekten positieven Inhoud van het gedachtenleven (30). Zeer bedenkelijk komt mü vervolgens het advies voor om, wanneer veel andere middelen bü kinderen hebben gefaald, zjjn toevlucht te nemen aux grands remédesl, n.l. tot de zweep! „Car, et düt on nous tralter de brute et de barbare, le fouet, et le fouet seul, le peut corriger." («7) Maar is schrijver dan WAAR KRIS EN KLEWANG DREIGEN door T. R. L, Oehm- ke. Uitgave: N. V. Noord- Hollandsche Uitgevers-lf^f. Am sterdam. Ofschoon goed bedoeld, zullen deze brieven aan zoekende en strijdende jonge menscheiT toch weinig verlichting en steun kunnen brengen, omdat de grondbeginselen van Christendom en Kerk achter onbegrijpelijke waarheden al te zeer verborgen blijven. Wat b.v. te denken van het volgende citaat: „Het is mijn vaste over tuiging, dat wij ons land en ons volk met het oog op de toekomst den besten dienst bewijzen, door mes-al onze kracht mee te werken aan den innerlijken en uiterljjken opbouw van de kerk. Je zult vragen: welke kerk bedoelt u? De kerk van Jezus Christus, maar bouwen aan deze kerk beteekent voor mjj bouwen aan de kerk, tot welke Je behoort. De ééne kerk van Chris tus is voor mij realiteit door mjjn eigen kerk heen.” (M)^En wie weet weg in volgenden ge dachtengang: „Het verheugt mjj, dat je steeds meer de beteekenls van de kerk leert verstaan. Van kerklsme heb ik een grooten afkeer, maar onkerkelijkheid la voor een mensch even ramp zalig als kerklsme. We moeten boven deze twee uit Dit beteekent niet, dat we tusschen kerkls me en onkerkelijkheid door moeten laveeren of C. J. CAESARIS BELLI GALLIC! LIBR1 Vil. Ed. Oppen, Hon- dius, bij Noordhgff, Groningen. De bekende uitgave van Caesars beroemde oorlogs-Journaal heeft in de nieuwe bewerking van dr. Hondius een aanmerkelijke wijziging ondergaan. Vooreerst is het 8e boek, de toevoe ging van Hirtius, weggelaten; ook het verkla rend commentaar kwam In een afzonderlijk boekje te staan een voor een schooluitgave helaas toe te Juichen maatregel van den anderen kant werd de instructieve inleiding uitgebreid, terwijl tusschen den tekst kaartjes werden geplaatst, waarvan men de juistheid kan betwijfelen, doch die op den leerling een stimuleVrende uitwerking zullen hebben. Ove rigens behoeft dit overbekende boek wel geen aanbeveling meer. LES SIXIEME ET NEUVItME COMMANDEMENTS DE DIEU, par Emile Malbois. tditeur Auba- nel Aini, Place des Etudes, 15. DES HERRN VERMACHTNIS, Besihnliche Gedanken für unsere Zeit von P. Ludger Rid O.S.B. Verlag Kösel, Pustet/München. Een prima reflector en een wit achter* spatbord op uw fiets baten niet als er zoo iets gebeurt I (U weet toch, dat die witte achterspatborden ook overdag verplicht zijn 71) Hiërarchie gevoerd werd. De Katholieke dio cesen Southwark, Birmingham en Liverpool dagteekenen van 1850. de Anglikaansche reap, van 1005, 1905 en 1880. Het Katholieke bisdom Portsmouth werd ingesteld in 1883, het Angli kaansche in 1937. Portsmouth is een agglomeratie van vier, tot één gemeente vereenigde, steden, die nog steeds elk bij haar eigen naam genoemd wor den. De Anglikaansche kerk had zonder be zwaar elk der drie andere steden kunnen kie zen. Zjj koos met opzet Portsmouth. Maar nogmaals over 25 jaren! Wjj hebben den tijd. DE MENSCH, 11 geestelijke voor drachten. Uitgave Geloof sver- dediging, Antwerpen. GOEDE KAMERADEN door J. B. Priestley. Uitgave van Holkema en Warendorf N.V., Amsterdam. In deze naargeestige tijden wordt het eigenlijk niet een gemeenplaats er telkens weer op te wijzen? kan wat humor niet schaden. En als Je Je dan zet aan 'n boek van niet min der dan 573 pagina's, dat een humorlstischen inslag moet hebben, dan moet Je na beëindi ging er van wel een heel opgewekt mensch zjjn. De inzet van „Goede Kameraden” doet er dan ook het beste van verwachten. Zoowel Jess Ookroyd met zijn pUPje „Old Salt" als Elisa beth Trant, een nogal wereld-vreemde dochter van een kortelings verleden ouden majoor en tenslotte Inigv Jolll/ant, die zijn functie en maaltijden-misère aan een Jongenskostschool te Washbifiy Manor ontvluchtte, zjjn raak-getee- kende typen, die, hoe heterogeen oogenschljn- UJk ook, een trio vormen, dat weldadig op de lachspieren Inwerkt. Maar als deze drie slcb gaan asaocieeren met een zooveelste-rangs ker mistroep, gaat het ook met Priestley's geestes product bergaf en bHJft het ontelbare pagina s achtereen en onbehaaglijk en onleesbaar. Aan het slot heeft hij zijn begln-waardigheid ner- vonden, maar van “n „eind goed, al goed" jammer genoeg, geen sprake zijn. De vertaling van K Raedt de Canter to loffelijk het midden tusschen deze twee moeten zoeken. Dan komen wjj toch na verloop van tijd weer bjj een van beide terecht. De echte bübelsche kerkelijkheid ligt niet tusschen kerklsme en onkerkelijkheid in. ZU is de principieele ophef fing van deze twee.” (63). Wfj willen intusschen gaarne den schrijver bUvallen als hU adviseert den Bijbel „onbevangen" te lezen (37). Want wie werkelijk onbevangen en zonder vooroordeel leest en studeert, moet ongetwijfeld via Matth. 16, 18 enz. uitkomen bU de ééne onverdeelde groote kudde onder den éénen Opperherder. M. J. Het 3e half-regiment Huzaren uit Den Haag en het 2e half-regiment Huzaren uit Van den heldenstrUd, dien t Indische leger in de jaren 18951897 tegen den verraderlUken opstand op Atjeh moest voeren, is vooral de Jongelingschap niet veel meer bekend, dan dat er enkele grootsche wapenfeiten zün geweest en dat de sluwe Toekoe Oemar het tegen de onzen heeft moeten afleggen. Dat daarbU generaal van Heutsz een belangrijke rol heeft gespeeld, is wat meer algemeen bekenddie van generaal Vetter heeft men wellicht ook hooren noemen. Er zün over die voor onze Indische samenleving zoo belangrüke gebeurtenissen wel eenige boe ken geschreven, maar de meeste er van zün vermoeiend van documentatie en vrü van boeienden verteltrant en climax. Het is daarom, dat wij deze bescheiden po ging van den oud-Indlschen adjudant-onder- officier T. Oehmke om in eeh speciale Jeugd- ultgave ule belangrüke episode aan het eind van de vorige eeuw meer algemeen bekend te maken, waardeeren. Zich stipt houdend aan de historische gegevens, waardoor de schrüverztch een beperking oplegde, die hem wel eens be nauwd moet hebben, maar die de historische waarde van dit boek ten zeerste verhoogt, heeft hij van het leven der kolonialen een beschrü- ving gegeven, die men als zuiver aan voelt De moedige onverschrokkenheid, algeheele zelfopoffering en 1 plichtsbesef, waarmee deze kerels zich dag aan dag gaven om de eer van onze nationale driekleur ongeschonden te be waren, vervult de lezers met een gevoel van ontzag en gepaste waardeerlng. We sluiten ons dan ook volkomen aan bü den wensch, welken generaal Snüders in zün voor woord uit, n.l. dat de Jongens en meisjes Hing naar dit boek zullen grüpen. die interesse volkomen. DENN DEIN 1ST DAS REICH, Sieben Rufe in die Zeit, heraus- gegeben von Dr. Michael Höck. Verlag Kösel, Pustet/München. den vliegdienst op Schiphol v< VI n mi ve K'f Ito Het défilévoor de jury opden Noord-Limburgschen Fokdag voor paarden, die te Horst oehouden werd Z. K. H. Prins Bernhard Is Dinsdag geïnstalleerd als Koninklijk Commissaris bi] het Ned. Jaarbeursinstituut De aankomst van den Prins aan het Jaar beursgebouw te Utrecht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 12