k/-
de
een
van
Simon weigert
Bisschoppen
adres van
Engeland
gezinnen
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
I Plaats dan een „Omroeper”
voor 80.'
t|
PAS OP DIE
JAS!
van
in, waarvan
Hij acht het adres aan den
Koning ontoelaatbaar
BOEK EN BLAD
SS
e
n
gi
Over\25 jaar zal men
wel niet meer weigerenI
hierboven een snapshot
WOENSDAG 26
MEI 1937
Breda hielden Dinsdag, in de omgeving
Gilze (N.-Br.) oefenin
M. J.
M J.
(Van onzen Londenschen correspondent)
M. J.
o
r
V
De adressanten hadden zich niet
de „katholieke bisschoppen”
mogen noemen
De Aartsbisschoppen en Bisschoppen van
Engeland en Wales waren, sooab wü deser
dagen reeds meldden, voornemens geweest'
een adres aan den Koning te senden, wisr-
tn s(j wilden betuigen dat de Katholieken
van dit laad trouwe, verknochte onderda-
nen zijn.
belangstelll
verdient
ui
de
pre
C
„GESTROOMLIJNDE ZOTHEID"
door W. van Veenendaal. Uitgave:
Andries Blitz, Amsterdam.
Iets afbrekends behoeven we over dit boek
heusch niet te schrijven, want het is werkelijk
vlot, gezellig en zelfs hier en daar ondeugend
neergepend en voor velen is bet nu eenmaal
aantrekkelijk, dat de Inhoud gelijkwaardig is
aan het aparte" van den titel en de illustra
ties. Het boek behandelt allergewoontjes geval
letjes, welke voor zoovelen de bekoring van het
onbereikbare, zelfs van het modern sprookjes
achtige schijnen, te bezitten. Volwassenen rul
len het met genoegen lezen en met een glim*
lach neerleggen om het bijna even spoedig te
vergeten, maar..., met litteratuur heeft deze
moderne „zotheid" in het minst niet te maken.
IN DE BRANDING, brieven aan
een jongen vriend door Ds. J. J.
Buskes Jr. Uitgave Bosch en Keu-
ning, Baam.
EK
de
he
1
•P
de
vo<
uit
1
Uk
Urn
niew
Er
verh,
voers
kan
De
bedo<
deele
men
ring,
Gene
Bovei
bemo
optre
voor
hart!
ar
dk
le
té
uil
die
lee
l
bet
ove
In
of
sell
ber
de
cat
mai
J
stel
stet
mlr
de
van
hee
stet
„ha
ten
D
ber
Saai
met
neei
D
hoo
rnlsi
sete
Ihr.
LU
Öl
Over 25 jaren zal de Katholieke Hiër
archie George VI, ter gelegenheid van diens
zilveren regeeringsfeest, weer een „loyaal
adres" aanbieden. Wjj voorspellen dat de
minister van Blnnenlandsche Zaken dan niet
zal weigeren het aan den Koning over tg
brengen.
Het is een van de vele voorrechten van
ons, Katholieken, dat wij nooit haast heb
ben. Wü komen er altijd. Wij bestaan al
zoo lang, en zullen nog zoolang bestaan!
vreemdeling in Jerusalem? Is hjj dan niet be
vreesd voor een ombuiging van de psyche van
het kind naar sadistische en masochistische ten
densen? Het laatste zou erger worden dan het
eerste!
Nog steeds ligt dit vllegenlers-boek ter recen
sie: *t is dikwijls moeilijk onprettige dingen te
moeten zeggen over het werk van Jonge men-
schen, die het blijkbaar zoo goed bedoelen.
We kunnen accoord gaan met dit boek, wan
neer men het als amusementslectuur zal be
schouwen. Eigenlijk is de kwestie hek meest
penibel voor de vliegeniers zelf; wanneer het
zóó voort blijft gaan, zal men geen vliegenier
meer kunnen zijn zonder tevens boeken te
schrijven. We zijn niet ongerust: nu nog wor
den deze boeken in groote oplagen uitverkocht
en blijft de litteratuur liggen, doch dit mode-
succes is niet standvastig.
Dit boek is ondanks de groote verscheiden
heid va^bljdragen en samenstellers één sterke
roep naar hét Rijk Gods geworden. In zeer ge
degen stijl beoogt het verdieping van het Chris
telijk leven te brengen, in het vaste vertrouwen,
dat in eiken lezer een heilig verlangen zal
groeien naar het Rijk van God.
Het andere bezwaar tegen het adres is hier
in gelegen, dat de adressanten zich bediend
hebben van „territoriale aanduidingen”, zoo-
als „Arthur (Hlnsley), Aartsbisschop van West
minster)”, „Peter (Amigo), Blsschop van
Southwark”, enz. Waarom zij zich in een otfl-
cieele mededeeling zoo niet mogen noemen,
zou ik niet met stelligheid kunnen zeggen.
Waarschijnlijk wordt officieel uitsluitend de
vekdeeling van het land in Anglikaansche bis
dommen erkend, daar de verdeeling In Katho
lieke bisdommen geschiedt door Rome, en zon
der dat zjj door de Brltsche regeerlng goedge
keurd of bekrachtigd wordt. Bovendien zjjn er
een paar Anglikaansche diocesen, die denzelf-
den zetel en denzelfden naam hebben als Ka
tholieke bisdommen. Bü de wederinstelling der
hiërarchie hebben de Katholieken er nauwge
zet zorg voor gedragen dat zjj geen titels ge
bruikten, welke reeds door Anglikaansche bis
schoppen gevoerd werden. Daar er een Angli
kaansche blsschop van Londen was, stelden zjj
een diocees Westminster in. In plaats van te
Manchester vestigden zij een bisschopszetel te
Salford, een voorstad welke er topografisch één
geheel mee vormt.
Maar als de Angllkanen daarna nieuwe bis
dommen instelden, kozen zij herhaalde! Uk met
opzet een titel, die reeds door de Katholieke
Als voorbereiding op het Paaschfeest en in
aansluiting op de afscheidsrede van Christus
uit het Evangelie van Joannes, bedoelt schrijver
In 7 hoofdstukken een samenvattend beeld te
geven van bet Verlossingswerk van Christus.
Een mooi Meditatieboekje, dat vooral ontwik
kelde leeken kan helpen zich de groote gehei
men van Gods barmhartigheid beter bewust te
maken.
Dat deze hoogstaande wetenschappelijke voor
drachten over den mensch te Antwerpen voor
een talrijk gehoor met sympathieke belang
stelling, van den eersten Zondag van den Ad
vent tot en met Palmzondag, gedurende de H.
Mis konden worden gehouden, pleit wel voor de
bijzondere geestelijke interesse van onze zui
delijke naburen. Zeer geschikt voor ontwikkelde
lezers tot besef van eigen menschenwaarde.
M J.
Zulk een „adres van loyauteit" wordt den
Koning aangeboden door bemiddeling van den
minister van Blnnenlandsche Zaken. Deze
verleent zijn bemiddeling, nadat hij uitgemaakt
heeft dat het adres toelaatbaar is.
Om formeele of andere redenen kan het na
melijk. hoe eerbiedig van toen en aanhankelijk
van gevoelen het ook zijn moge, ontoelaat
baar zjjn.
Sir John Simon heeft geweigerd het adres
van de Hiërarchie aan den Koning voor te leg
gen, en wel om twee redenen: ten eerste noe
men de adressanten zich „de Katholieke Aarts
bisschoppen en Bisschoppen”.
En ten tweede wordt „bij de onderteekenlng
t gebruik gemaakt'vim territoriale aanduidingen»,
welke in officleele mededeellngen niet erkqfid
kunnen worden."
Om deze zelfde redenen werd twee Jaren ge
leden, toen Sir John Gilmour nog minister van
Blnnenlandsche Zaken was, een „loyaal adres"
van de Hiërarchie afgewezen, In verband met
het zilveren regeeringsfeest van George V.
Zijn de adressanten dan geen Katholieke
Aartsbisschoppen en Bisschoppen? Ja, dat zijn
zü wel. maar zij zijn volgens de ambtelijke
opvattingen niet de eenige. Zij zijn zelfs
niet bjj uitstek Katholieke Aartsbisschoppen en
Bisschoppen. Want de Anglikaansche Kerk is
zich steeds Katholiek blijven noemen, en In de
Geloofsbelijdenis, die woordelijk dezelfde ge
bleven is als de onze, wordt gezegd: „I believe
In the Holy Catholic Church" „Ik 'geloof in
de Heilige Katholieke Kerk".
De adressanten hadden zich dus moeten noe-
men ^de Roomsch KathoUeke Aartsbifischop*
pen en Bisschoppen.”
Massaals, Ik
begrip aiets van
onze schooljuf. Zo
stelt altijd maar
vragen en zelf
kent se hot aaU
woord al lang.
President Lebrun hooft Maandag to Parijs de Wereldtentoonstelling 1937 geopend. Do aankomst
den president In gezelschap van minister-president Leon Blum
ZU wisten dit. Zjj hebben het steeds geweten,
en als ze het niet steeds geweten hadden, zou
den zjj toch zeker ermee bekend geweest zjjn
sinds het Jubileum van den vongen koning.
Maar al hun loyauteit Jegens de kroon kan
hen toch niet bewegen tot een daad van dé-
loyauteit jegens de Kerk. De Engelsche Ka
tholieken hebben steeds geweigerd ook maar
in het spraakgebruik den term „Roman Catho
lic” te gebruiken voor ons een navolgens-
waardig voorbeeld! Een equivalent van
„Roomsch" is hun geheel onbekend; anti-ka-
tholleken bezigen evenwel het woord Romish”
in afbrekenden zin, dus inde beteekenls van
„Popish" of „Paapsch".
De Katholieken weten dat zjj maar een klein
onderdeel zijn van het Christelijke Engeland,
maar zij zullen zich nooit bedienen van een
term welke hen zou degraifeeren tot een seete
van het Engelsche Christendom.
Zü hebben er geen enkel bezwaar tegen dat
een paar millioen Angllkanen zich „Anglo Ca
tholics" noemen, maar dit is voor hen geen en
kele reden zich „Roman Catholjcs" te noemen.
Het tweede deel van de benaming „Anglo
Catholics” is misleidend, maar het eerste deel
van de benaming „Roman Catholics" zou nog
misleidender zjjn.
Terwijl de theologische juistheid van dit
werkje voldoende gewaarborgd wordt door het
.imprimatur" van den Aartsbisschop van Parjjs,
Kardinaal Verdler, lijkt mU de psychologische
opvatting toch niet onder alle opzichten on-
voorwaardelljk aannemelijk. Zoo wordt bij de
behandeling van den strUd tegen de slechte ge
dachten veel te weinig waarde gehecht aan den
vóórkomenden Invloed van met zekere disci
pline aangek weekten positieven Inhoud van het
gedachtenleven (30). Zeer bedenkelijk komt mü
vervolgens het advies voor om, wanneer veel
andere middelen bü kinderen hebben gefaald,
zjjn toevlucht te nemen aux grands remédesl,
n.l. tot de zweep! „Car, et düt on nous tralter
de brute et de barbare, le fouet, et le fouet seul,
le peut corriger." («7) Maar is schrijver dan
WAAR KRIS EN KLEWANG
DREIGEN door T. R. L, Oehm-
ke. Uitgave: N. V. Noord-
Hollandsche Uitgevers-lf^f. Am
sterdam.
Ofschoon goed bedoeld, zullen deze brieven aan
zoekende en strijdende jonge menscheiT toch
weinig verlichting en steun kunnen brengen,
omdat de grondbeginselen van Christendom en
Kerk achter onbegrijpelijke waarheden al te
zeer verborgen blijven. Wat b.v. te denken van
het volgende citaat: „Het is mijn vaste over
tuiging, dat wij ons land en ons volk met het
oog op de toekomst den besten dienst bewijzen,
door mes-al onze kracht mee te werken aan den
innerlijken en uiterljjken opbouw van de kerk.
Je zult vragen: welke kerk bedoelt u? De kerk
van Jezus Christus, maar bouwen aan deze
kerk beteekent voor mjj bouwen aan de kerk,
tot welke Je behoort. De ééne kerk van Chris
tus is voor mij realiteit door mjjn eigen kerk
heen.” (M)^En wie weet weg in volgenden ge
dachtengang: „Het verheugt mjj, dat je steeds
meer de beteekenls van de kerk leert verstaan.
Van kerklsme heb ik een grooten afkeer, maar
onkerkelijkheid la voor een mensch even ramp
zalig als kerklsme. We moeten boven deze twee
uit Dit beteekent niet, dat we tusschen kerkls
me en onkerkelijkheid door moeten laveeren of
C. J. CAESARIS BELLI GALLIC!
LIBR1 Vil. Ed. Oppen, Hon-
dius, bij Noordhgff, Groningen.
De bekende uitgave van Caesars beroemde
oorlogs-Journaal heeft in de nieuwe bewerking
van dr. Hondius een aanmerkelijke wijziging
ondergaan. Vooreerst is het 8e boek, de toevoe
ging van Hirtius, weggelaten; ook het verkla
rend commentaar kwam In een afzonderlijk
boekje te staan een voor een schooluitgave
helaas toe te Juichen maatregel van den
anderen kant werd de instructieve inleiding
uitgebreid, terwijl tusschen den tekst kaartjes
werden geplaatst, waarvan men de juistheid
kan betwijfelen, doch die op den leerling een
stimuleVrende uitwerking zullen hebben. Ove
rigens behoeft dit overbekende boek wel geen
aanbeveling meer.
LES SIXIEME ET NEUVItME
COMMANDEMENTS DE DIEU,
par Emile Malbois. tditeur Auba-
nel Aini, Place des Etudes, 15.
DES HERRN VERMACHTNIS,
Besihnliche Gedanken für unsere
Zeit von P. Ludger Rid O.S.B.
Verlag Kösel, Pustet/München.
Een prima reflector en een wit achter*
spatbord op uw fiets baten niet als er
zoo iets gebeurt I (U weet toch, dat die
witte achterspatborden ook overdag
verplicht zijn 71)
Hiërarchie gevoerd werd. De Katholieke dio
cesen Southwark, Birmingham en Liverpool
dagteekenen van 1850. de Anglikaansche reap,
van 1005, 1905 en 1880. Het Katholieke bisdom
Portsmouth werd ingesteld in 1883, het Angli
kaansche in 1937.
Portsmouth is een agglomeratie van vier,
tot één gemeente vereenigde, steden, die nog
steeds elk bij haar eigen naam genoemd wor
den. De Anglikaansche kerk had zonder be
zwaar elk der drie andere steden kunnen kie
zen. Zjj koos met opzet Portsmouth.
Maar nogmaals over 25 jaren! Wjj hebben
den tijd.
DE MENSCH, 11 geestelijke voor
drachten. Uitgave Geloof sver-
dediging, Antwerpen.
GOEDE KAMERADEN door J. B.
Priestley. Uitgave van Holkema
en Warendorf N.V., Amsterdam.
In deze naargeestige tijden wordt het
eigenlijk niet een gemeenplaats er telkens weer
op te wijzen? kan wat humor niet schaden.
En als Je Je dan zet aan 'n boek van niet min
der dan 573 pagina's, dat een humorlstischen
inslag moet hebben, dan moet Je na beëindi
ging er van wel een heel opgewekt mensch zjjn.
De inzet van „Goede Kameraden” doet er
dan ook het beste van verwachten. Zoowel Jess
Ookroyd met zijn pUPje „Old Salt" als Elisa
beth Trant, een nogal wereld-vreemde dochter
van een kortelings verleden ouden majoor en
tenslotte Inigv Jolll/ant, die zijn functie en
maaltijden-misère aan een Jongenskostschool te
Washbifiy Manor ontvluchtte, zjjn raak-getee-
kende typen, die, hoe heterogeen oogenschljn-
UJk ook, een trio vormen, dat weldadig op de
lachspieren Inwerkt. Maar als deze drie slcb
gaan asaocieeren met een zooveelste-rangs ker
mistroep, gaat het ook met Priestley's geestes
product bergaf en bHJft het ontelbare pagina s
achtereen en onbehaaglijk en onleesbaar. Aan
het slot heeft hij zijn begln-waardigheid ner-
vonden, maar van “n „eind goed, al goed"
jammer genoeg, geen sprake zijn. De vertaling
van K Raedt de Canter to loffelijk
het midden tusschen deze twee moeten zoeken.
Dan komen wjj toch na verloop van tijd weer bjj
een van beide terecht. De echte bübelsche
kerkelijkheid ligt niet tusschen kerklsme en
onkerkelijkheid in. ZU is de principieele ophef
fing van deze twee.” (63). Wfj willen intusschen
gaarne den schrijver bUvallen als hU adviseert
den Bijbel „onbevangen" te lezen (37). Want
wie werkelijk onbevangen en zonder vooroordeel
leest en studeert, moet ongetwijfeld via Matth.
16, 18 enz. uitkomen bU de ééne onverdeelde
groote kudde onder den éénen Opperherder.
M. J.
Het 3e half-regiment Huzaren uit Den Haag en het 2e half-regiment Huzaren uit
Van den heldenstrUd, dien t Indische leger
in de jaren 18951897 tegen den verraderlUken
opstand op Atjeh moest voeren, is vooral de
Jongelingschap niet veel meer bekend, dan dat
er enkele grootsche wapenfeiten zün geweest en
dat de sluwe Toekoe Oemar het tegen de onzen
heeft moeten afleggen. Dat daarbU generaal
van Heutsz een belangrijke rol heeft gespeeld,
is wat meer algemeen bekenddie van generaal
Vetter heeft men wellicht ook hooren noemen.
Er zün over die voor onze Indische samenleving
zoo belangrüke gebeurtenissen wel eenige boe
ken geschreven, maar de meeste er van zün
vermoeiend van documentatie en vrü van
boeienden verteltrant en climax.
Het is daarom, dat wij deze bescheiden po
ging van den oud-Indlschen adjudant-onder-
officier T. Oehmke om in eeh speciale Jeugd-
ultgave ule belangrüke episode aan het eind
van de vorige eeuw meer algemeen bekend te
maken, waardeeren. Zich stipt houdend aan de
historische gegevens, waardoor de schrüverztch
een beperking oplegde, die hem wel eens be
nauwd moet hebben, maar die de historische
waarde van dit boek ten zeerste verhoogt, heeft
hij van het leven der kolonialen een beschrü-
ving gegeven, die men als zuiver aan voelt
De moedige onverschrokkenheid, algeheele
zelfopoffering en 1 plichtsbesef, waarmee deze
kerels zich dag aan dag gaven om de eer van
onze nationale driekleur ongeschonden te be
waren, vervult de lezers met een gevoel van
ontzag en gepaste waardeerlng.
We sluiten ons dan ook volkomen aan bü den
wensch, welken generaal Snüders in zün voor
woord uit, n.l. dat de Jongens en meisjes
Hing naar dit boek zullen grüpen.
die interesse volkomen.
DENN DEIN 1ST DAS REICH,
Sieben Rufe in die Zeit, heraus-
gegeben von Dr. Michael Höck.
Verlag Kösel, Pustet/München.
den vliegdienst op Schiphol
v<
VI
n
mi
ve
K'f Ito
Het défilévoor de jury opden Noord-Limburgschen Fokdag voor paarden, die te
Horst oehouden werd
Z. K. H. Prins Bernhard Is Dinsdag
geïnstalleerd als Koninklijk Commissaris
bi] het Ned. Jaarbeursinstituut De
aankomst van den Prins aan het Jaar
beursgebouw te Utrecht