vw J* H w I van Simon weigert een adres van de Bisschoppen van Engeland Zoekt gij betrouwbaar Personeel? TT1 Plaats dan een „Omroeper” gezinnen A- voor 80. 1 JAS! PAS OP DIE •w; 'ii A I p A |V I v van V W V X M- r\ M I Hij acht het adres aan den Koning ontoelaatbaar BOEK EN BLAD 1 (■RHMHMMMH HL ||L Lm? Over 25 jaar zal men wel niet meer weigeren WOENSDAG 26 MEI 1937 I a Br W0 ft 1 Breda hielden Dinsdag in de omgeving y X' kA x j j r t j f - M. J. (Van onzen Londenschen correspondent) =s M. J. z V r I» t< b 1 I c De adreaaanten hadden zich niet de „katholieke bizzchoppen” mogen noemen B e vi d k t< u: dl le< 5 1 1 I S u (J k b E 6 h bc o* in of te de ca mi Jhi 1 c E W1 voei kan D bed deel mei rinj Ger Bov ben opti rooi har tax mei nh j, .1 aU au mi de va he •u tei 1 bei 6* m< ne» 1 ho mi ■et L jö C. J. CAESARIS BELLI GALLICI LIBR1 VII. Ed. Oppen, Hon- dius, bij Noordhoff, Groningen. vreemdeling in Jerusalem? Is hy dan niet be vreesd voor een ombuiging van de psyche van het kind naar sadistische en masochistische ten densen? Het laatste zou erger worden dan het eerstel 2?y wisten dit. zy hebben het steeds geweten, en als ze het niet steeds geweten hadden, zou den zy toch zeker ermee bekend geweest zyn sinds het jubileum van den vongen koning. Maar al hun loyautelt Jegens de kroon kan hen toch niet bewegen tot een daad van dé- loyautelt jegens de Kerk. De Engelsche Ka tholieken hebben steeds geweigerd ook maar in het spraakgebruik den term „Roman Catho lic" te gebruiken 1voor ons een navolgens- waardig voorbeeld! Een equivalent van „Roomsch" i* hun geheel onbekend; antl-ka- tholleken bezigen evenwel het woord ..Romish” in afbrekenden zin, dus In de beteekenis van „Popish" of „Paapsch". De Katholieken weten dat zy maar een klein onderdeel zijn van het Christelijke Engeland, maar zij zullen zich nooit bedienen van een term welke hen zou degradeeren tot een sects van het Engelsche Christendom. Zy hebben er geen enkel bezwaar tegen da’, een paar millioen Angllkanen zich „Anglo Ca tholics" noemen, maar dit is voor hen geen en kele reden zich „Roman Catholics" te noemen. Het tweede deel van de benaming ..Anglo Catholics" Is misleidend, maar het eerste deel van de benaming „Roman Catholics" zou nog mlsleldender zijn. Het andere bezwaar tegen het adres Is hier in gelegen, dat de adressanten zich bediend hebben van „territoriale aanduidingen", zoo- als .Arthur (Hlnsley), Aartsbisschop van West minster)", ..Peter (Amigo), Bisschop van Southwark", enz. Waarom zy zich In een offl- cieele mededeellng zoo niet mogen noemen, zou ik niet met stelligheid kunnen zeggen. Waarschijnlijk wordt officieel uitsluitend de verdeellng van het land in Angllkaansche bis dommen erkend, daar de verdeehng in Katho lieke bisdommen geschiedt door Rome, en zon der dat zij door de Britsche regeeiing goedge keurd of bekrachtigd wordt. Bovendien zijn er een paar Angllkaansche diocesen, die denzelf- den zetel en denzelfden naam hebben als Ka tholieke bisdommen. Bij de wederinstelling der hiërarchie hebben de Katholieken er nauwge zet zorg voor gedragen dat zy geen titels ge bruikten. welke reeds door Angllkaansche bis schoppen gevoerd werden. Daar er een Angll kaansche bisschop van Londen was, stelden zy een diocees Westminster in. In plaats van te Manchester vestigden zy een bisschopszetel te Salford, een voorstad welke er topografisch één geheel mee vormt. Maar als de Angllkanen daarna nieuwe bis dommen instelden, kozen zy herhaaldelyk met opzet een titel, die reeds door de Katholieke Nog steeds ligt dit vliegeniers-boek ter recen sie: 1 Is dikwijls moeiiyk onprettige dingen te moeten zeggen over het werk van jonge men- schen, die het biykbaar zoo goed bedoelen. We kunnen accoord gaan met dit boek, wan neer men het als amusementslectuur zal be schouwen Eigenlyk Iz de kwestie het meest penibel voor de vliegeniers zelf; wanneer het zóó voort biyft gaan, zal men geen vliegenier meer kunnen zyn zonder tevens boeken te schryven. We zyn niet ongerust: nu nog wor den deze boeken in groote oplagen uitverkocht en biyft de litteratuur liggen, doch dit mode- succes Is niet standvastig. Dat deze hoogstaande wetenschappelyke voor drachten over den mensch te Antwerpen voor een talryk gehoor met sympathieke belang stelling. van den eersten Zondag van den Ad vent tot en met Palmzondag, gedurende de H. MIs konden worden gehouden, pleit wel voor de bijzondere geesteiyke interesse van onze zui- deiyke naburen. Zeer geschikt voor ontwikkelde lezers tot besef van eigen menschenwaarde. M. J. IN DE BRANDING, byiaven aan een jongen vriend door Da. J. J. Buskes Jr. Uitgave Bosch en Ken ning, Hoorn. WAAR KRIS EN KLEWANG DREIGEN door T. R. L. Oehm- ke. Uitgave: N. V. Noord- Hollandsche Uitgevers-Mij. Am sterdam. Dit boek is ondanks de groote verscheiden heid van bijdragen en samenstellers één sterke roep naar het Ryk Gods geworden. In zeer ge degen styi beoogt het verdieping van het Chris telijk leven te brengen, In het vaste vertrouwen, dat in eiken lezer een heilig verlangen zal groeien naar het Ryk van God. „GESTROOMLIJNDE ZOTHEID” door W. van Veenendaal. Uitgave: Andries Blitz, Amsterdam. DE MENSCH. II geestelijke voor drachten. Uitgave Geloofsver- dediging, Antwerpen. FOTOREPORTAGE Iets afbrekends behoeven we over dit boek heusch niet te schryven, want het is werkeiyk vlot, gezellig en zelfs hier en daar ondeugend neergepend en voor velen is bet nu eenmaal aantrekkelijk, dat de Inhoud gelykwaardig is aan het .aperte" van den titel en de Illustra ties. Het boek behandelt allergewoontjes geval letjes. welke voor zoovelen de bekoring van bet onbereikbare, zelfs van het modern sprookjes achtige schijnen te bezitten. Volwassenen zul len het met genoegen lezen en met een glim lach neerleggen om het byna even spoedig te vergeten, maarmet litteratuur heeft deze moderne „zotheid" In het minst niet te maken Ofschoon goed bedoeld, zullen deze brieven aan zoekende en strijdende jonge menschen toch weinig verlichting en steun kunnen brengen, omdat de grondbeginselen van Christendoip en Kerk achter onbegrypelyke waarheden al te zeer verborgen biyven. Wat b.v. te denken van het volgende citaat: „Het is mijn vaste over tuiging, dat wy ons land en ons volk met het oog op de toekomst den besten dienst bewyzen, door met al onze kracht mee te werken aan den Inneriyken en ulteriyken opbouw van de kerk Je zult vragen: welke kerk bedoelt u? De kerk van Jezus Christus, maar bouwen aan deze kerk beteekent voor my bouwen aan de kerk, tot welke je behoort. De ééne kerk van Chris tus is voor my realiteit door mijn eigen kerk heen.” (M). En wie weet weg in volgenden ge dachtengang: Jtet verheugt my, dat je steeds meer de beteekenis van de kerk leert verstaan. Van kerklsme heb Ik een groeten afkeer, maar onkerkeiykheld is voor een mensch even ramp zalig als kerklsme. We moeten boven deze twee uit. Dit beteekent niet, dat we tusschen kerkls me en onkerkeiykheld door moeten laveeren of van K Raedt dg Canter is loffelijk President Lebrun heeft Maandag te Parijs de Wereldtentoonstelling 1937 geopend. De aankomst van den president in gezelschap van minister-president Leon Blum De K.L.M-piloot H. Fuchs, gezag voerder op de Europeesche lijnen, zal benoemd worden tot assistent-chef van den vliegdienst op Schiphol Mamatia, ik begrijp niets vaa ease schooljuf. Zo stelt altijd staar vragea en zelf X kont sa het ant woord al laag. Of na*' zoeken, weer bij bybelacbe en onkerkeiykheld in. zy is de principleele ophef fing van deze twee.” <«3). Wy willen intusschen gaarne den schryver byvallen als hU adviseert den Bybel .^onbevangen" te lezen (17). Want wie werkeiyk onbevangen en zonder vooroordeel leest en studeert, moet ongetwyfeld vla Matth. 1«, 18 enz. uitkomen by de ééne onverdeelde groote kudde onder den éênen Opperherder. M. J. 4H het midden tusschen deze twee moeten Dan komen wy toch na verloop van tya een van belde terecht De echte kerkelijkheid ligt niet tusschen kerklsme Een prima reflector en een wit achter- spatbord op uw fiets baten niet als er zoo iets gebeurt I (U weet toch, dat die witte achterspatborden ook overdag verplicht zijn 71) Z. K. H. Prins Bernhard is Dinsdag geïnstalleerd als Koninklijk Commissaris bij het Ned. Jaarbeursinstituut De aankomst van den Prins aan hot Jaar beursgebouw te Utrecht Als voorbereiding op het Paaschfeest en In aansluiting op de afscheidsrede van Christus uit het Evangelie van Joannes, bedoelt schryver in 7 hoofdstukken een samenvattend beeld te geven van het Verlossingswerk van Christus. Een mooimeditatieboekje, dat vooral ontwik kelde leekên kan helpen zich de groote gehei men van Gods bfu*mhartlgheld beter bewust te maken. De Aartsbisschoppen en Bisschoppen van Engeland en Wales waren, sooals wij deser dagen reeds meldden, voornemens geweest een adres aan den Koning te renden, waar in s(f wilden betuigen dat de Katholieken van dit land trouwe, verknochte onder da 1 nen zijn De bekende uitgave van Caesars beroemde oorlogs-journaal heeft in de nieuwe bewerking van dr. Hondius een aanmerkelyke wijziging ondergaan. Vooreerst is het 8e boek, de toevoe ging van Hlrtlus, weggelaten; ook het verkla rend commentaar kwam in een afzonderiyk boekje te staan een voor een schooluitgave helaas toe te juichen maatregel van den anderen kant werd de Instructieve Inleiding uitgebreid, terwyi tusschen den tekst kaartjes werden geplaatst, waarvan men de juistheid kan betwyfelen, doch die op den leerling een stimuleerende uitwerking zullen hebben. Ove rigens behoeft dit overbekende boek wel geen aanbeveling meer. Over 25 jaren zal de Katholieke Hiër archie George VI, ter gelegenheid van diens zilveren regeeringsfeest. weer een „loyaal adres" aanbieden. Wy voorspellen dat de minister van Binnenlandsche Zaken dan niet zal weigeren het aan den Koning over te brengen. Het is een van de vele voorrechten van ons. Katholieken, dat wy nooit haast heb ben. Wy komen er altyd. wy bestaan al zoo lang, en zullen nog zoolang bestaan! Van den heldenstryd. dien t Indische leger In de jaren 18951897 tegen den verraderiyken opstand op Atjeh moest voeren, is vooral de jongelingschap niet veel meer bekend, dan dat er enkele grootsche wapenfeiten zyn geweest en dat de sluwe Toekoe Oemar het tegen de onzen heeft moeten afleggen. Dat daarby generaal van Heutsz een belangryke rol heeft gespeeld, Is wat meer algemeen bekenddie van generaal Vetter heeft men wellicht ook hooren noemen. Er zyn over die voor onze Indische samenleving zoo belangryke gebeurtenissen wel eenlge boe ken geschreven, maar de meeste er van zyn vermoeiend van documentatie en vry van boetenden verteltrant en climax. Het is daarom, dat wy deze bescheiden po ging van den oud-Indischen adjudant-onder- offlcler T. Oehmke om in een speciale jeugd- uitgave uie belangryke episode aan het eind van de vorige eeuw meer algemeen bekend te maken, waardeeren. Zich stipt houdend aan de historische gegevens, waardoor de schryver zich een beperking oplegde, die hem wel eens be nauwd moet hebben, maar die de historische waarde van dit boek ten zeerste verhoogt, heeft hy van het leven der kolonialen een beschry- ving gegeven, die men als zuiver aan voelt. De moedige onverschrokkenheid, algeheele zelfopoffering en t plichtsbesef, waarmee deze kerels zich dag aan dag gaven om de eer van onze nationale driekleur ongeschonden te be waren. vervult de lezers met een gevoel van ontzag en gepaste waardeering. We sluiten ons dan ook volkomen aan by den wensch, welken generaal Snyders In zyn voor woord uit, nJ. dat de jongens en meisjes met belangstelling naar dit boek zullen grypen. Het verdient die Interesse volkomen. Terwyi de theologische juistheid van dit werkje voldoende gewaarborgd wordt door het ..imprimatur” van den Aartsbisschop van Parys, Kardinaal Verdler, lykt my de psychologische opvatting toch niet onder alle opzichten on- voorwaardeiyk aannemeiyk. Zoo wordt by de behandeling van den stryd tegen de slechte ge dachten veel te. weinig waarde gehecht aan den vóórkomenden Invloed van met zekere disci pline aangekweekten positieven inhoud van het gedachtenleven (30). Zeer bedenkeiyk komt my vervolgens het advies voor om. wanneer veel andere middelen by kinderen hebben gefaald, zyn toevlucht te nemen aux grands remèdes!, n.l. tot de zweep! ..Car. et düt on nous trailer de brute et de barbare, le fouet, et le fouet seul. Ie peut corrlger.” (47) Maar Is schryver dan Zulk een .adres van loyautelt" wordt den Koning aangeboden door bemiddeling van den minister van Binnenlandsche Zaken Deze verleent zyn bemiddeling, nadat hy uitgemaakt beeft dat het adres toelaatbaar is. Om formeele of andere redenen kan het na- melyk, hoe eerbiedig van toon en aanhankelyk van gevoelen het ook zyn moge, ontoelaat baar zyn. Sir John Simon heeft geweigerd het adres van de Hiërarchie aan den Koning voor te leg gen. en wel om twee redenen: ten eerste noe men de adressanten zich „de Katholieke Aarts bisschoppen en Bisschoppen". En ten tweede wordt „by de onderteekening gebruik gemaakt van territoriale aanduidingen, welke in officieele mededeehngen niet erkend kunnen worden." Om deze zelfde redenen werd twee jaren ge leden, toen Sir John Gilmour nog minister van Binnenlandsche Zaken was, een „loyaal adres" van de Hiërarchie afgewezen, in verband met het zilveren regeertngsfeest van George V. Zyn de adressanten dan geen KatbAeke Aartsbisschoppen en Bisschoppen? Ja. dat zyn zy wel, maar zy zyn volgens de amoteiyke opvattingen niet de eenlge. Zy zyn selfs niet by uitstek Katholieke Aartsbisschoppen en Bisschoppen Want de Angllkaansche Kerk la zich steeds Katholiek blyven noemen, en in de Geloofsbelydenis, die woordelyk dezelfde ge bleven is als de onze, wordt gezegd: „I believe in the Holy Catbqllc Church" „Ik geloof in de Heilige Katholieke Kerk”. De adressanten hadden zich dus moeten noe men „de Roomsch Katholieke Aartsbisschop pen en Bisschoppen." DES HERRN VERMACHTNIS, Besinnliche Gedanken für unsere Zeit von P. Ludger Rid O.SB. Verlag Kösel, Pustet/München. GOEDE KAMERADEN door J. B. Priestley. Uitgave van Holkema en Warendorf N.V., Amsterdam. In deze naargeestige tyden wordt bet eigenlyk niet een gemeenplaats gr telkens veer op te wyaen? kan wat humor niet schaden. En als je je dan zet aan 71 boek van niet min der dan 573 pagina’s, dat een humoristischen Inslag moet hebben, dan moet Je na beëindi ging er van wel een heel opgewekt mensch rjn. De inzet van „Goede Kameraden' doet er dan ook het beste van verwachten. Zoowel Jess Ookroyd met zyn pypje ..Old Salt" als Elisa beth Trant, een nogal wereld-vreemde dochter van een kortelings verleden ouden majoor en tenslotte Inigv Jollifant, die zyn functie en maaltyden-misere aan een jongenskostschool te Washbury Manor ontvluchtte, zyn raak-getee- kende typen, die, hoe heterogeen oogenschljD- lyk ook. een trio vormen, dat weldadig op de lachspieren inwerkt. Maar als deze drie **ch gaan assocleeren met een zooveelste-rangs am- mistroep, gaat het ook met Priestley’s geestes product bergaf en blyft het ontelbare pagina» achtereen en onbehaaglyk en onlees beer. Aan het slot heeft by zyn begin-waardlgheld her vonden, maar van h „eind goed, al goed" mk jammer genoeg, geen sprake zyn. De vertaling LES SIXIEME ET NEUVItME COMMANDEMENTS DE Dl EU, par Emüe Malbois. Editeur Auba- nel Aini, Place des Etudes, 15. Hiërarchie gevoerd werd. De Katholieke dio cesen Southwark, Birmingham en Liverpool dagteekenen van 1850. de Anglikaanscne reep, van 1905, 1905 en 1880. Het Katholieke bisdom Portsmouth werd ingesteld in 1882, het Angll kaansche in 1927. Portsmouth is een agglomeratie van vier, tot één gemeente vereenlgde, steden, die nog steeds elk by haar eigen naam genoemd wor den. De Angllkaansche kerk had zonder be zwaar elk der drie andere steden kunnen kie zen. zy koos met opzet Portsmouth. Maar nogmaals over 25 jaren! wy hebben den tyd. Het défilé voor de j'ury op den Noord-Limburgschen Fokdag voor paarden, die te Horst gehouden werd Het 3e half-regiment Huzaren uit Den Haag en het 2e half-regiment Huzaren uit hierboven een snapshot Gilze (N.-Br.) oefeningen, waarvan DENN DEIN 1ST DAS REICH, Sieben Rufe tn die Zeit, heraus- gegeben von Dr. Michael Hock. Verlag Kösel, Pustet/München. t A'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 4