vw
J*
H
w
I
van
Simon weigert een adres van de
Bisschoppen van Engeland
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
TT1
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
A-
voor 80.
1
JAS!
PAS OP DIE
•w;
'ii
A
I
p
A
|V
I
v
van
V
W
V
X
M-
r\
M
I
Hij acht het adres aan den
Koning ontoelaatbaar
BOEK EN BLAD
1
(■RHMHMMMH
HL
||L
Lm?
Over 25 jaar zal men
wel niet meer weigeren
WOENSDAG 26 MEI 1937 I
a
Br
W0
ft
1
Breda hielden Dinsdag in de omgeving
y
X'
kA
x j
j
r
t j
f -
M. J.
(Van onzen Londenschen correspondent)
=s
M. J.
z
V
r
I»
t<
b
1
I
c
De adreaaanten hadden zich niet
de „katholieke bizzchoppen”
mogen noemen
B
e
vi
d
k
t<
u:
dl
le<
5
1
1
I
S
u
(J
k
b
E
6
h
bc
o*
in
of
te
de
ca
mi
Jhi
1
c
E
W1
voei
kan
D
bed
deel
mei
rinj
Ger
Bov
ben
opti
rooi
har
tax
mei
nh
j,
.1
aU
au
mi
de
va
he
•u
tei
1
bei
6*
m<
ne»
1
ho
mi
■et
L
jö
C. J. CAESARIS BELLI GALLICI
LIBR1 VII. Ed. Oppen, Hon-
dius, bij Noordhoff, Groningen.
vreemdeling in Jerusalem? Is hy dan niet be
vreesd voor een ombuiging van de psyche van
het kind naar sadistische en masochistische ten
densen? Het laatste zou erger worden dan het
eerstel
2?y wisten dit. zy hebben het steeds geweten,
en als ze het niet steeds geweten hadden, zou
den zy toch zeker ermee bekend geweest zyn
sinds het jubileum van den vongen koning.
Maar al hun loyautelt Jegens de kroon kan
hen toch niet bewegen tot een daad van dé-
loyautelt jegens de Kerk. De Engelsche Ka
tholieken hebben steeds geweigerd ook maar
in het spraakgebruik den term „Roman Catho
lic" te gebruiken 1voor ons een navolgens-
waardig voorbeeld! Een equivalent van
„Roomsch" i* hun geheel onbekend; antl-ka-
tholleken bezigen evenwel het woord ..Romish”
in afbrekenden zin, dus In de beteekenis van
„Popish" of „Paapsch".
De Katholieken weten dat zy maar een klein
onderdeel zijn van het Christelijke Engeland,
maar zij zullen zich nooit bedienen van een
term welke hen zou degradeeren tot een sects
van het Engelsche Christendom.
Zy hebben er geen enkel bezwaar tegen da’,
een paar millioen Angllkanen zich „Anglo Ca
tholics" noemen, maar dit is voor hen geen en
kele reden zich „Roman Catholics" te noemen.
Het tweede deel van de benaming ..Anglo
Catholics" Is misleidend, maar het eerste deel
van de benaming „Roman Catholics" zou nog
mlsleldender zijn.
Het andere bezwaar tegen het adres Is hier
in gelegen, dat de adressanten zich bediend
hebben van „territoriale aanduidingen", zoo-
als .Arthur (Hlnsley), Aartsbisschop van West
minster)", ..Peter (Amigo), Bisschop van
Southwark", enz. Waarom zy zich In een offl-
cieele mededeellng zoo niet mogen noemen,
zou ik niet met stelligheid kunnen zeggen.
Waarschijnlijk wordt officieel uitsluitend de
verdeellng van het land in Angllkaansche bis
dommen erkend, daar de verdeehng in Katho
lieke bisdommen geschiedt door Rome, en zon
der dat zij door de Britsche regeeiing goedge
keurd of bekrachtigd wordt. Bovendien zijn er
een paar Angllkaansche diocesen, die denzelf-
den zetel en denzelfden naam hebben als Ka
tholieke bisdommen. Bij de wederinstelling der
hiërarchie hebben de Katholieken er nauwge
zet zorg voor gedragen dat zy geen titels ge
bruikten. welke reeds door Angllkaansche bis
schoppen gevoerd werden. Daar er een Angll
kaansche bisschop van Londen was, stelden zy
een diocees Westminster in. In plaats van te
Manchester vestigden zy een bisschopszetel te
Salford, een voorstad welke er topografisch één
geheel mee vormt.
Maar als de Angllkanen daarna nieuwe bis
dommen instelden, kozen zy herhaaldelyk met
opzet een titel, die reeds door de Katholieke
Nog steeds ligt dit vliegeniers-boek ter recen
sie: 1 Is dikwijls moeiiyk onprettige dingen te
moeten zeggen over het werk van jonge men-
schen, die het biykbaar zoo goed bedoelen.
We kunnen accoord gaan met dit boek, wan
neer men het als amusementslectuur zal be
schouwen Eigenlyk Iz de kwestie het meest
penibel voor de vliegeniers zelf; wanneer het
zóó voort biyft gaan, zal men geen vliegenier
meer kunnen zyn zonder tevens boeken te
schryven. We zyn niet ongerust: nu nog wor
den deze boeken in groote oplagen uitverkocht
en biyft de litteratuur liggen, doch dit mode-
succes Is niet standvastig.
Dat deze hoogstaande wetenschappelyke voor
drachten over den mensch te Antwerpen voor
een talryk gehoor met sympathieke belang
stelling. van den eersten Zondag van den Ad
vent tot en met Palmzondag, gedurende de H.
MIs konden worden gehouden, pleit wel voor de
bijzondere geesteiyke interesse van onze zui-
deiyke naburen. Zeer geschikt voor ontwikkelde
lezers tot besef van eigen menschenwaarde.
M. J.
IN DE BRANDING, byiaven aan
een jongen vriend door Da. J. J.
Buskes Jr. Uitgave Bosch en Ken
ning, Hoorn.
WAAR KRIS EN KLEWANG
DREIGEN door T. R. L. Oehm-
ke. Uitgave: N. V. Noord-
Hollandsche Uitgevers-Mij. Am
sterdam.
Dit boek is ondanks de groote verscheiden
heid van bijdragen en samenstellers één sterke
roep naar het Ryk Gods geworden. In zeer ge
degen styi beoogt het verdieping van het Chris
telijk leven te brengen, In het vaste vertrouwen,
dat in eiken lezer een heilig verlangen zal
groeien naar het Ryk van God.
„GESTROOMLIJNDE ZOTHEID”
door W. van Veenendaal. Uitgave:
Andries Blitz, Amsterdam.
DE MENSCH. II geestelijke voor
drachten. Uitgave Geloofsver-
dediging, Antwerpen.
FOTOREPORTAGE
Iets afbrekends behoeven we over dit boek
heusch niet te schryven, want het is werkeiyk
vlot, gezellig en zelfs hier en daar ondeugend
neergepend en voor velen is bet nu eenmaal
aantrekkelijk, dat de Inhoud gelykwaardig is
aan het .aperte" van den titel en de Illustra
ties. Het boek behandelt allergewoontjes geval
letjes. welke voor zoovelen de bekoring van bet
onbereikbare, zelfs van het modern sprookjes
achtige schijnen te bezitten. Volwassenen zul
len het met genoegen lezen en met een glim
lach neerleggen om het byna even spoedig te
vergeten, maarmet litteratuur heeft deze
moderne „zotheid" In het minst niet te maken
Ofschoon goed bedoeld, zullen deze brieven aan
zoekende en strijdende jonge menschen toch
weinig verlichting en steun kunnen brengen,
omdat de grondbeginselen van Christendoip en
Kerk achter onbegrypelyke waarheden al te
zeer verborgen biyven. Wat b.v. te denken van
het volgende citaat: „Het is mijn vaste over
tuiging, dat wy ons land en ons volk met het
oog op de toekomst den besten dienst bewyzen,
door met al onze kracht mee te werken aan den
Inneriyken en ulteriyken opbouw van de kerk
Je zult vragen: welke kerk bedoelt u? De kerk
van Jezus Christus, maar bouwen aan deze
kerk beteekent voor my bouwen aan de kerk,
tot welke je behoort. De ééne kerk van Chris
tus is voor my realiteit door mijn eigen kerk
heen.” (M). En wie weet weg in volgenden ge
dachtengang: Jtet verheugt my, dat je steeds
meer de beteekenis van de kerk leert verstaan.
Van kerklsme heb Ik een groeten afkeer, maar
onkerkeiykheld is voor een mensch even ramp
zalig als kerklsme. We moeten boven deze twee
uit. Dit beteekent niet, dat we tusschen kerkls
me en onkerkeiykheld door moeten laveeren of van K Raedt dg Canter is loffelijk
President Lebrun heeft Maandag te Parijs de Wereldtentoonstelling 1937 geopend. De aankomst van
den president in gezelschap van minister-president Leon Blum
De K.L.M-piloot H. Fuchs, gezag
voerder op de Europeesche lijnen, zal
benoemd worden tot assistent-chef van
den vliegdienst op Schiphol
Mamatia, ik
begrijp niets vaa
ease schooljuf. Zo
stelt altijd staar
vragea en zelf X
kont sa het ant
woord al laag.
Of na*'
zoeken,
weer bij
bybelacbe
en
onkerkeiykheld in. zy is de principleele ophef
fing van deze twee.” <«3). Wy willen intusschen
gaarne den schryver byvallen als hU adviseert
den Bybel .^onbevangen" te lezen (17). Want
wie werkeiyk onbevangen en zonder vooroordeel
leest en studeert, moet ongetwyfeld vla Matth.
1«, 18 enz. uitkomen by de ééne onverdeelde
groote kudde onder den éênen Opperherder.
M. J.
4H
het midden tusschen deze twee moeten
Dan komen wy toch na verloop van tya
een van belde terecht De echte
kerkelijkheid ligt niet tusschen kerklsme
Een prima reflector en een wit achter-
spatbord op uw fiets baten niet als er
zoo iets gebeurt I (U weet toch, dat die
witte achterspatborden ook overdag
verplicht zijn 71)
Z. K. H. Prins Bernhard is Dinsdag
geïnstalleerd als Koninklijk Commissaris
bij het Ned. Jaarbeursinstituut De
aankomst van den Prins aan hot Jaar
beursgebouw te Utrecht
Als voorbereiding op het Paaschfeest en In
aansluiting op de afscheidsrede van Christus
uit het Evangelie van Joannes, bedoelt schryver
in 7 hoofdstukken een samenvattend beeld te
geven van het Verlossingswerk van Christus.
Een mooimeditatieboekje, dat vooral ontwik
kelde leekên kan helpen zich de groote gehei
men van Gods bfu*mhartlgheld beter bewust te
maken.
De Aartsbisschoppen en Bisschoppen van
Engeland en Wales waren, sooals wij deser
dagen reeds meldden, voornemens geweest
een adres aan den Koning te renden, waar
in s(f wilden betuigen dat de Katholieken
van dit land trouwe, verknochte onder da
1 nen zijn
De bekende uitgave van Caesars beroemde
oorlogs-journaal heeft in de nieuwe bewerking
van dr. Hondius een aanmerkelyke wijziging
ondergaan. Vooreerst is het 8e boek, de toevoe
ging van Hlrtlus, weggelaten; ook het verkla
rend commentaar kwam in een afzonderiyk
boekje te staan een voor een schooluitgave
helaas toe te juichen maatregel van den
anderen kant werd de Instructieve Inleiding
uitgebreid, terwyi tusschen den tekst kaartjes
werden geplaatst, waarvan men de juistheid
kan betwyfelen, doch die op den leerling een
stimuleerende uitwerking zullen hebben. Ove
rigens behoeft dit overbekende boek wel geen
aanbeveling meer.
Over 25 jaren zal de Katholieke Hiër
archie George VI, ter gelegenheid van diens
zilveren regeeringsfeest. weer een „loyaal
adres" aanbieden. Wy voorspellen dat de
minister van Binnenlandsche Zaken dan niet
zal weigeren het aan den Koning over te
brengen.
Het is een van de vele voorrechten van
ons. Katholieken, dat wy nooit haast heb
ben. Wy komen er altyd. wy bestaan al
zoo lang, en zullen nog zoolang bestaan!
Van den heldenstryd. dien t Indische leger
In de jaren 18951897 tegen den verraderiyken
opstand op Atjeh moest voeren, is vooral de
jongelingschap niet veel meer bekend, dan dat
er enkele grootsche wapenfeiten zyn geweest en
dat de sluwe Toekoe Oemar het tegen de onzen
heeft moeten afleggen. Dat daarby generaal
van Heutsz een belangryke rol heeft gespeeld,
Is wat meer algemeen bekenddie van generaal
Vetter heeft men wellicht ook hooren noemen.
Er zyn over die voor onze Indische samenleving
zoo belangryke gebeurtenissen wel eenlge boe
ken geschreven, maar de meeste er van zyn
vermoeiend van documentatie en vry van
boetenden verteltrant en climax.
Het is daarom, dat wy deze bescheiden po
ging van den oud-Indischen adjudant-onder-
offlcler T. Oehmke om in een speciale jeugd-
uitgave uie belangryke episode aan het eind
van de vorige eeuw meer algemeen bekend te
maken, waardeeren. Zich stipt houdend aan de
historische gegevens, waardoor de schryver zich
een beperking oplegde, die hem wel eens be
nauwd moet hebben, maar die de historische
waarde van dit boek ten zeerste verhoogt, heeft
hy van het leven der kolonialen een beschry-
ving gegeven, die men als zuiver aan voelt.
De moedige onverschrokkenheid, algeheele
zelfopoffering en t plichtsbesef, waarmee deze
kerels zich dag aan dag gaven om de eer van
onze nationale driekleur ongeschonden te be
waren. vervult de lezers met een gevoel van
ontzag en gepaste waardeering.
We sluiten ons dan ook volkomen aan by den
wensch, welken generaal Snyders In zyn voor
woord uit, nJ. dat de jongens en meisjes met
belangstelling naar dit boek zullen grypen. Het
verdient die Interesse volkomen.
Terwyi de theologische juistheid van dit
werkje voldoende gewaarborgd wordt door het
..imprimatur” van den Aartsbisschop van Parys,
Kardinaal Verdler, lykt my de psychologische
opvatting toch niet onder alle opzichten on-
voorwaardeiyk aannemeiyk. Zoo wordt by de
behandeling van den stryd tegen de slechte ge
dachten veel te. weinig waarde gehecht aan den
vóórkomenden Invloed van met zekere disci
pline aangekweekten positieven inhoud van het
gedachtenleven (30). Zeer bedenkeiyk komt my
vervolgens het advies voor om. wanneer veel
andere middelen by kinderen hebben gefaald,
zyn toevlucht te nemen aux grands remèdes!,
n.l. tot de zweep! ..Car. et düt on nous trailer
de brute et de barbare, le fouet, et le fouet seul.
Ie peut corrlger.” (47) Maar Is schryver dan
Zulk een .adres van loyautelt" wordt den
Koning aangeboden door bemiddeling van den
minister van Binnenlandsche Zaken Deze
verleent zyn bemiddeling, nadat hy uitgemaakt
beeft dat het adres toelaatbaar is.
Om formeele of andere redenen kan het na-
melyk, hoe eerbiedig van toon en aanhankelyk
van gevoelen het ook zyn moge, ontoelaat
baar zyn.
Sir John Simon heeft geweigerd het adres
van de Hiërarchie aan den Koning voor te leg
gen. en wel om twee redenen: ten eerste noe
men de adressanten zich „de Katholieke Aarts
bisschoppen en Bisschoppen".
En ten tweede wordt „by de onderteekening
gebruik gemaakt van territoriale aanduidingen,
welke in officieele mededeehngen niet erkend
kunnen worden."
Om deze zelfde redenen werd twee jaren ge
leden, toen Sir John Gilmour nog minister van
Binnenlandsche Zaken was, een „loyaal adres"
van de Hiërarchie afgewezen, in verband met
het zilveren regeertngsfeest van George V.
Zyn de adressanten dan geen KatbAeke
Aartsbisschoppen en Bisschoppen? Ja. dat zyn
zy wel, maar zy zyn volgens de amoteiyke
opvattingen niet de eenlge. Zy zyn selfs
niet by uitstek Katholieke Aartsbisschoppen en
Bisschoppen Want de Angllkaansche Kerk la
zich steeds Katholiek blyven noemen, en in de
Geloofsbelydenis, die woordelyk dezelfde ge
bleven is als de onze, wordt gezegd: „I believe
in the Holy Catbqllc Church" „Ik geloof in
de Heilige Katholieke Kerk”.
De adressanten hadden zich dus moeten noe
men „de Roomsch Katholieke Aartsbisschop
pen en Bisschoppen."
DES HERRN VERMACHTNIS,
Besinnliche Gedanken für unsere
Zeit von P. Ludger Rid O.SB.
Verlag Kösel, Pustet/München.
GOEDE KAMERADEN door J. B.
Priestley. Uitgave van Holkema
en Warendorf N.V., Amsterdam.
In deze naargeestige tyden wordt bet
eigenlyk niet een gemeenplaats gr telkens veer
op te wyaen? kan wat humor niet schaden.
En als je je dan zet aan 71 boek van niet min
der dan 573 pagina’s, dat een humoristischen
Inslag moet hebben, dan moet Je na beëindi
ging er van wel een heel opgewekt mensch rjn.
De inzet van „Goede Kameraden' doet er
dan ook het beste van verwachten. Zoowel Jess
Ookroyd met zyn pypje ..Old Salt" als Elisa
beth Trant, een nogal wereld-vreemde dochter
van een kortelings verleden ouden majoor en
tenslotte Inigv Jollifant, die zyn functie en
maaltyden-misere aan een jongenskostschool te
Washbury Manor ontvluchtte, zyn raak-getee-
kende typen, die, hoe heterogeen oogenschljD-
lyk ook. een trio vormen, dat weldadig op de
lachspieren inwerkt. Maar als deze drie **ch
gaan assocleeren met een zooveelste-rangs am-
mistroep, gaat het ook met Priestley’s geestes
product bergaf en blyft het ontelbare pagina»
achtereen en onbehaaglyk en onlees beer. Aan
het slot heeft by zyn begin-waardlgheld her
vonden, maar van h „eind goed, al goed" mk
jammer genoeg, geen sprake zyn. De vertaling
LES SIXIEME ET NEUVItME
COMMANDEMENTS DE Dl EU,
par Emüe Malbois. Editeur Auba-
nel Aini, Place des Etudes, 15.
Hiërarchie gevoerd werd. De Katholieke dio
cesen Southwark, Birmingham en Liverpool
dagteekenen van 1850. de Anglikaanscne reep,
van 1905, 1905 en 1880. Het Katholieke bisdom
Portsmouth werd ingesteld in 1882, het Angll
kaansche in 1927.
Portsmouth is een agglomeratie van vier,
tot één gemeente vereenlgde, steden, die nog
steeds elk by haar eigen naam genoemd wor
den. De Angllkaansche kerk had zonder be
zwaar elk der drie andere steden kunnen kie
zen. zy koos met opzet Portsmouth.
Maar nogmaals over 25 jaren! wy hebben
den tyd.
Het défilé voor de j'ury op den Noord-Limburgschen Fokdag voor paarden, die te
Horst gehouden werd
Het 3e half-regiment Huzaren uit Den Haag en het 2e half-regiment Huzaren uit
hierboven een snapshot
Gilze (N.-Br.) oefeningen, waarvan
DENN DEIN 1ST DAS REICH,
Sieben Rufe tn die Zeit, heraus-
gegeben von Dr. Michael Hock.
Verlag Kösel, Pustet/München.
t
A'