y y y II H II Bij den tachtigsten verjaardag van Z.H. den Paus ii DE H PAUS PIUS 80 JAAR?~”ss* H MIDDELEN” „MET ALLE Stigmatisatie Onze jongens op de jamboree it DE OSSERVATORE OVER DE VERKIEZINGEN Ji i MAANDAG 31 MEI 1937 HERMAN KRAMER. Kath. dem. partij In ontbinding? Politiek begraven HENRI VAN DER MARCK t van niach karakter der Kerk „Onze Gezamenlijk het Vader” BOTSING TUSSCHEN TWEE MOTORRIJDERS te De spoorwegtekorten r Een jaar vol zorg en leed afgesloten HONIG S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor 8 ct. en 25X zwaarder dan de meeste andere i ‘p ANNO 1755 -ia fr- -^Y^ Of de B.VN. dat zoo maar goedvindt, de af- •cheltjk werk Hoen. De kracht van de R. K. S. P. moet blyven beataan in haar eenheid Nu is de Paus door ouderdom gebogen. Gekromd is zijn gestalt', voor kort nog sterk en recht. En den beklimmer van de hoogste toppen Is thans de kortste gang, haast elke pas ontzegd. Nu lichaamskracht den grijsaard ging begeven' Schonk hij te meer nog van den rijkdom van zijn geest, Vol diep ontzag, vol kinderlijke liefde. Zij heden ons gebed op zijn geboortefeest. Een opzienbarend geval te Steenbergen Hij is thans boven 't aardsche zóó gestegen. Dat hij met sterken blik de wereld overschouwt En bij het zien der dreigende gevaren Ons allen immer meer in 't hart omsloten houdt. Maar hij, wiens voeten hem niet hoog meer zullen dragen. Heeft in den geest zóó hoogen top bereikt Dat daarbij zelfs het hoogste punt der aarde Gering, en laag en vlak, eOh kleine heuvel lijkt. en het een en les de id. jd. de 50 or plotseling men den recht plaats loofde tige Wij eur het II lof te de trouw aan God facultaUef wilde stel len? Tja. de B. V. N. gaat nu, vlak voor de Jam boree met de N. F. V., die de oude trouw-be- lofte van Baden Powell onveranderd handhaaft, samen. Maar met die ongodsdienstigheid in die beweging liep het zoo’n vaart niet. En takt er een paar honderd jongens tusschen zitten. die het ..Onze Vader" niet meebidden er sullen misschien ook wel enkele Mohammedanen bij zyn. wie Weet maar dat stoort den totaalin druk niet, dien een dergelyke manifestatie van Christendom geeft. Wanneer u nu naast deze dingen al datgene stelt, wat de katholieke leiders uit alle deelen der wereld uit onderlinge besprekingen, uit con tact over en weer, putten voor de organisatie van hun eigen troepen, al datgene, wat de min der goed georganiseerde!! leeren van hen, die beter aanpakten enz. enz., dan begrijpt u, dat ik de Jamboree als óók voor onze katholieke Padvindersbewealns van gróóte beteekenis be schouw. Daarbij komt op de Jamboree ook sterk tot uiting datgene, wat ons met de niet- katholleken verbindt. De christelijke grond slag met name van de beweging In haar ge heel. De kampvuren bijvoorbeeld, die voor MIe jongens zijn, worden 411e geopend met het „Onse Vader”, te bidden door den Lee- kenleider. Wat kan dóór niet van uitgaan? Elk meenlngsverschil dat niet in den boezem •chkppelljk denken tegelijk een afglans zijn’van de party een oplossing sou vinden, mm In deze viering van Zijn tachtigsten ver jaardag zal de, in den waren christelljken zin humanistische geest van den regeeren den Paus een edele uitdrukking vinden. 11 haar leven bedreigen. Daarentegen zal een steeds rijper begrip van de huidige problemen, d wz. van den strijd tegen het communisme en van de herziening van het parlementaire systeem, om dit meer aan de behoeften van het land aan te passen, de politieke organisatie der katholieken nog sterker maken. De prac- tlsche uitkomsten van het werk der katholieke partij bewijzen nog eens te meer de deugdelijk heid en de waarde van de kerkelijke opvatting van het sociale leven.” In deze conferentle-zaal mochten wy met den Hoofd-Verkenners-Geestelijke Dr. A. Ramse- laar een onderhoud hebben over het godsdien stig leven op de Jamboree. De zorg voor het godsdienstig leven, aldus DC. Ramselaar, berust by twee comlté's, één voor de katholieken en één voor de andere eered lensten. Voor ons valt de zorg voor het godsdienstig yn deze schildering van de christelijke I maatschappij, die zich in de encyclie- x ken-trits als een vredig landschap uit- breidt tusschen de schrikwekkende con trasten van dezen tijd, mag men ook een uiting zien van dat „optimisme”, dat de Paus blijkens zijn eigen uitdrukkelijke ge tuigenis, niet verliest. Pius XI heeft vooral In de laatste jaren met ongekenden na druk zijn stem verheven om de wereld te waarschuwen voor een dreigenden onder gang, en zijn sombere profetieën mgr. Pizzardo zei het dezer dagen te Londen zijn helaas voor een deel reeds vervuld in het grenzelooze onheil, dat over Spanje is uitgebarsten. Maar de Paus was nimmer een profeet van den troosteloozen onder gang; zijn dreigend woord is tegelijk de •terkste oproep en bemoediging tot verweer *n redding, niet alleen van de Kerk, dio °P de steenrots gebouwd blijft, maar ook *an de in zichzelf vergankelijke bescha- Ting. De hoofd ver kenner ageeatelyke ziet in het katholieke kampleven een beeld van 't oecume- gyn gebaar, zoo strak de lijnen van strenge gezicht en zoo beheerschend blik uit de grijze oogen. Wie Hem Castelgandolfo weerziet, blijft ontroerd getroffen door de diepe verandering. wilskrachtige lijnen van den mond zijn In gezonken; het forsche gezicht is doorgroefd met diepe voren, waarin ineens volle tach tig jstten zorg hun spoor hebben; de oogen spreken van lijden en voor de voeten, die ééns de steilste alpenpaden bestegen, zijn nu de drie treden van den troon bijna te hoog. Het is nu waarlijk een oud man, die op den Stoel van Petrus zit; een bevende hand verheft zich om te zegenen en een falende stem spreekt de zonen toe. Maar het Is ook, alsof deze stem nu geen klank meer be hoeft, om dadelijk tot de ziel te spreken; het is alsof de vlam van waarheid en liefde, die in dit hart brandt, nu rechtstreeks overslaat op zijn hoorders. De Paus sprak bij één dezer audiënties zijn bezoekers in drie talen toe. Maar ook wie die talen niet kende of van verre staande, het door de luidsprekers vervormde woord niet ver stond, vernam toch de gansche boodschap van die zwakke stem en verstond als in een Pinkstertaal hoe de grijze Chris tenvader, in wien het aardsche leven taant, met ongebroken geestkracht en overstroo- mgnde liefde van dat leven getuigt, dat al- tijd weer in zijn zegewerisch terugkeert: „Opdat zij het leven hebben en het over vloediger hebben.” Verder merkt het Vaticaansche Mad OR dat het Nederlandsche Natlonaal-Soclalla- me belangrijk verschilt van het Italiaan- ■che fascisme en dat het veeleer groots overeenkomst heeft met het Dultsche Natto- naal-Socialisme, ook In de kwestie van heldensche levensopvatting, die door de en cycliek „Mit brennender Sorge” door den H. Vader werd veroordeeld. veel kan beteekenen voor het leven van de Jon gens zelf, die er deel aan hebben. Wat zy hier voor hun oogen te zien krijgen is hetzelfde, wat de pelgrims in Rome vinden: een demonstratie van het oecumenisch karak ter, van den wereld-omspannenden omvang der ééne Moederkerk. De jongens hebben zelfs méér dan de Romeinsche pelgrims: zy leven hier in een dubbele eenheid die van hun geloof en die van hun beweging. In dubbelen zin voelen de katholieke verkenners van de heele wereld zich hier broeders onder elkaar. Onze Romeinsche correspondent seint ons. d.d. 29 Mei: De Osservatore Romano wUdde hedenavond een uitvoerig artikel aan den uitslag der verkie zingen In Nederland, waaraan het blad groote beteekenis toekent. Vooral stelt de Osservatore in het licht, dat het geen zin heeft te zeggen, dat de politieke strijd in Nederland gegrond was op het dilem ma: Communisme of Nationaal-Soclallsme. „Dit gebruikeiyke cliché, aldus het blad, steunt op een manlcheïstlsche beschouwing van den polltieken stryd en Is in Nederland vol komen zinloos: Het extremisme van rechtsch en dat van llnksch beteekent voor Nederland een even luidruchtige als negligeable factor”. Na de resultaten van de verkiezing te hebben weergegeven die een vrijwaring van experimenten waarborgt en geonspeeM té héb ben op de ernstige vraagstukken (gouden standaard, vryhandel en koloniaal bestuur), die de partyen kunnen verdeelen. vervolgt het Va- ticaansche orgaan: Hoe de regeeringspolitlek zich onder den druk van de onmiddeUyke vraagstukken van den dag ook zal oriënteeren, In elk geval moet men wyzen op dit voorbeeld van waardigheid, een heid en toewyding aan het landsbelang, dat de geweldige katholieke kiezersmassa heeft ge geven. De katholieke party is een van de veilige bolwerken voor de stabilisatie van het poli tieke leven in Nederland en voor het behoud van de democratie. De kracht van deze party heeft bestaan en moet blyven bestaan in haar eenheid. Geloof --1 R.K. Volksbond te Roermond. Ook heeft hy een groe ten stoot gegeven aan het vereeniglngsleven zy- ner vakgenooten. de organisatie der Nederland sche boekdrukkers en van de Nederlandsche Dagbladpers, alsook van de Katholieke Dagblad pers. DEN HAAG, 28 Mei. p-y ware boomstammen dragen de ta- fels; smallere omlijsten de stoe- len en de groote schilderijen van kampen en kampvuren; een heele bank langs den wand is uit takken aaneenge- slagen; op een kleine console, een stuk van een boom ook, rust een oud, een voudig Mariabeeldje. Zoo ziet de conferentiezaal van het Hoofdkwartier der Katholieke Verkenners er uit. leven in twee gedeelten uiteen, wy moeten het Religieuze leven van eiken dag In de troepen behartigen en wy moeten de godsdienstige plechtigheden voor de Jamboree In haar geheel organiseeren. De groepen zelf genieten by het organiseeren van het godsdienstig leven in hun eigen ver band een groote mate van zelfstandigheid. De contingent-lelders regelen dat voor lederen troep afzonderlijk in overleg met de centrale leiding. Aan het hoofd van leder subkamp komt een Centraal Aalmoezenier, die lederen morgen de H. MIs opdraagt. Er zyn ook groepen, die hun eigen geestelijke meebrengen en hun eigen kapelletje bouwen. Anderen gaan naar het cen trale altaar van het subkamp. Er zyn ook enkele subkamplelders, die zich onderling aaneengeslo ten hebben en een gezameniyk altaar bouwen. U ziet, op dat punt heerscht verscheidenheid genoeg. Wat dan de godsdienstige plechtigheden voor de Jamboree In haar geheel betreft, daarover Is reeds een en ander meegedeeld. Den eersten Zon dagmorgen draagt. zooals bekend, zyne Exc. Mgr. Paolo Giobbe, Pauselyk Internuntius, een plechtige Hoogmis op voor de «meer dan tienduizend katholieke jongens, die in het kaiDBl V bijeen rijn. Het altaar daartoe wordt opgesteld «Mchelden beweglrft. die in de padvlndersbe- op een open terrein, geheel door hooge boomen omgeven. De jongens hebben dit terrein spon taan den naam van Openlucht-kathedraal ge geven. 's Middags trekken dezelfde tienduizend pad vinders naar Haarlem, waar zy in’ de Kathe draal hulde zullen brengen aan Christus-Ko- ning. Z Hoogw. Exc. Mgr. Huibers zal daarby een Pontificaal Lof opdragen. De eerste Vrijdag zal meer intiem, maar toch zeer Indrukwekkend gevierd worden. Dan zal een stille H. Mis worden opgedragen, waaronder alle Katholieke Padvinders ter H. Tafel zullen naderen. Iedere groep zal daarby een of ander religieus lied zingen in haar eigen taal. Op den laatsten Zondag zal er waarschijnlijk óók een plechtige Hoogmis worden opgedragen en den laatsten nacht van het kamp zullen de padvindersgroepen elkaar aflossen in een nach- teiyke aanbidding voor het H. Sacrament. Zoo zal in groote trekken het katholieke leven op de Jamboree zich af spelen. Het komt my voor, dat dit allee onschatbaar Tot dusver is aan deze opvallende feiten geen ruchtbaarheid gegeven, maar thans zyn de verschynselen, die vooral de aandacht trek ken van de geesteiykheld, meer bekend ge worden, zoodat men den tyd gekomen acht tot een kerkeiyk onderzoek. Een oordeel is uiter aard over deze eigenaardige waarnemingen nog niet te vormen. Tot de meest verbazende ver schijnselen behoort ongetwyfeld het feit, dat menigeen aan den ringvinger van de rechter hand by Janske Gorissen een gouden bruids ring opmerkt, die echter niet voelbaar aanwe zig is. Bulten het nuttigen der H. Hostie en het spaarzaam gebruik van eenlgen drank zoo verhaalt het Dagblad van N. Br. neemt de lydende geen voedsel tot zich. De Staat der Nederlanden zal. naar de Tele graaf bericht, over 1936 rond ƒ2 millloen meer ter dekking van de spoorwegtekorten moeten bijdragen dan over 1935 Het totale bedrag de- Naby Groningen zyn op* den Meeuwerderweg twee motorrijders met elkaar in botsing geko- Ln Wetenschap7n”n^e-sÜchteTvan den men. Beide berijders werden tegen den weg ge- slingerd. De 26-jarige H. van T. wonende te Groningen werd zwaar gewond opgenomen. Een rib was hem in de long gedrongen. De andere motorryder bleef ongedeerd. Beide motorrywie- len werden zw^ar beschadigd. iezelfde groote geestelijke verheffing, 1 Juist uit de lichamelijke zwakte, treft ons ook om uit het verloopen Jaar alleen dit ééne groote feit te citeeren In de ongewone en machtige trilogie van encyclieken, die Pius XI van zijn ziekbed de wereld inzond en die een weerklank hebben gevonden als géén te voren. Men moet wellicht tot de vorige eeuw en tot de grootste zendbrieven van Leo XIII terug gaan om documenten te vinden van een zóó brandende actualiteit en een tegelijk zoo gecondenseerde en zonneklare christe- lyke levenswijsheid. Het licht der Verlos sing, het eenige, dat de blindheid van het aardsche bestaan kan verlichten, straalt van de eerste woorden af over deze drie zendbrieven, die de meest bewogen strijd perken van deze eeuw bestrijken en elke zwevende dwaling vangend in het onver- biddeiyke zoeklicht der ééne waarheid, te vens met onfeilbare meesterschap en ver rassende precisie de architectuur vóórtee- kenen van een gelukkige samenleving, waarin vrede en rechtvaardigheid elkander omhelzen. of; vel 11e as- xi- j die ■n ie- ge- al je- ef- an en, iet tje y”x e twee feestelijke plechtigheden, die II dit tachtigste Jaar omlijsten, getuigen beide van de bezorgde, maar ook vertrouwende liefde voor de beschaving, die ftus XI zoo eigen is. Een Paus „gelooft” niet „aan den voor uitgang”, zooals het opjiervlakklge credo *en de vorige eeuw dat deed, tot zij moest ^Mizien, hoe de materieele en materialisti sche vooruitgang, als een blind monster, sfchzelf verscheurde. Maar Pius XI heeft Voor het moderne streven en scheppen van den menschelijken geest altijd een diepe **ndacht en levendige belangstelling ge- to°nd, omdat de perfectie van het men- •chelyk werk en de hoogte van het weten ter dekking van de spoorwegtekorten bydragen dan over 1935 Het totale bedrag de zer bydrage zal daardoor over 1936 stygen tot rond /31« millloen tegen /29S millloen over 1935. Over 1935 moest de Staat voor de H. U. 8. M. een bedrag bybetalen van ig.« millloen en voor de Staatsspoor een bedrag van 13.1 mll- Te Roermond is op 75-Jarigen leeftyd overle den de heer Henri v. d. Marck. oudste firmant van de N.V. Drukkery H. v. d. Marck Zonen en van de firma Romen 6c Zonen aldaar. De thans overledene was de oprichter van De Nieuwe Koerier. In 1918 verliet hy het door hem opgerichte blad om de directie te aanvaarden van de uitgebreide drukkery In de Veldstraat en de ultgevery Romen Zonen. Hy was de oprichter der vereenlglng Donderdagavond bracht het Dagblad van Noord-Brabant, temidden tusschen de ver- klezlngs-ultslagen, het bericht van zeer op zienbarende verschynselen, welke de op merkzaamheid trekken te Steenbergen, een oud stadje In Noord-Brabant. Het betreft hier een dertigjarige vrouw, geheeten Jans ke Gorissen, en woonachtig In de parochie te Welberg, even bulten het stadje. Deze vrouw ligt n.l. reeds acht jaren ziek en vertoont daarby aan het hoofd, de armen en andere llchaamsdeelen zeer duldeiyk waarneembare wonden, overeenkomende met de wonden, welke herhaaldeiyk door gestlg-. matlseerden werden vertoond. Haar li chaam draagt sporen van diepe geeael- striemen. van de volmaaktheid Oods en een weg naar de kennis der goddelijke Waarheid. Zoo wilde de Paus de intrede van Zijn tachtigste jaar gevierd zien met een wereld tentoonstelling van de katholieke pers, waarin dit moderne werktuig van den geest, zoo vaak als een moderne pest ge brandmerkt, zich in volle materieele per fectie gericht kon toonen op het zuivere doel van de zedelijke en religieuze verhef fing der menschheid. En zoo zal Hij nu de voltooiing van dit tachtigste levensjaar vieren met de inwijding van de nieuwe Pauselijke Academie van Wetenschappen. In Castelgandolfo zullen de leden der ver nieuwde Academie, geleerden uit alle we- relddeelen, katholieken en niet-katholieken tezamen, zich vereenigen in het huis van den Opperherder der Kerk, om door hun aanwezigheid een akt van hulde te stellen aan de geestelijke en zedelijke hoogheid van de Kerk, maar ook om van Haar een be moedigend getuigenis van vertrouwen te ontvangen in de vruchtbaarheid van hun arbeid voor de verheffing van het men- schelijk geslacht. Mr. L. SCHLICHTINO PM -j- et tachtigste jaar van den Opper- r-1 herder, welks aanvang volgens het Italiaansche gebruik op 31 Mei 1936 reeds gevierd werd met feestelijke plechtig heden, waaronder de opening der katho lieke perstentoonstelling en de internatio nale bijeenkomst der Katholieke Actie nog in aUer geheugen liggen, is vandaag vol tooid. En dit feestelijk Ingezette jaar is moeizaam en Intens geweest, alsof het le ven in dit laat seizoen zijn stap verzwaarde tot een nadrukkelijker en zwaarder rhyth- me. Het was een jaar vol zorg en lijden nodat voor den kloeken grijsaard, die tot- nutoe zijn jaren zonder moeite droeg, in eens het woord van den Psalmist bewaar heid werd over den fatalen leeftijd der menschen: „en wat daarboven is, is last en leed. Maar het was ook een jaar van buitengewoon vruchtbare werkzaamheid, alsof in de zwakheid van het lichaam de g'eest zich nog sterker verhief, als een vlam, die des te klaarder brandt, hoe brozer de lamp. De ouderdom is voor Pius XI gekomen. Vóór zijn ziekte kon byna tachtigjarige nauwelijks een grijsaard noemen: zóó vast was zijn tred, zóó beslist Èet de nu in en De De schatkist krijgt een niet onaardig erfenisje van de kleine partijtjes, die in deae stembus hun graf hebben gevonden. De wet verplichtte hen tot een eigen begrafenisfonds, hetwelk 250.per eiken kieskring bedraagt, waar ae gesteld zyn. Dit beloopt voor de Kath. Democratische Party, waar de heer Arts de lyststrekker werd, «500. Een geiyk bedrag vloeit in de schatkist uit de zakken der candidadtsteilers van de Nationale Boeren, de Herv. Ger. Staatsparty. Nationaal Herstel en Alg. Belang, welke met de K D. P. samen 27 000 aan waarborgsommen kwyt zyn. De heer Bouwman verloor 8 x 250.de N.S.N.A.P. 7 x 250, en Zwart Front 17 X 250. In het geheel verdient de schatkist aan de poli tieke begrafenissen 35.000. et loose, door de ..Matin” ver spreide, gerucht, als zou er een toenadering tusschen Duitsch- land en het Vaticaan binnenkort tot stand komen, is door onzen Romelnschen correspondent onmiddellijk op gezag van bevoegde Vaticaansche instanties tegengesproken. Helaas, schijnt een der gelijke verzoening verder dan ooit ver wijderd. Het natlonaal-soclalistische Derde Rijk, dat het positieve Christen dom beweert te beschermen en te belij den, beeft den positief antl-Christelljken Dultoch-heidenschen paeudo-godsdienst van generaal Ludendorff en echtgenoote officieel bestaansrecht en erkenning verleend. De diep-ernstlge Pauselljke En cycliek „Mit brennender Sorge”, welke bepaalde leerstellingen van het Dultsche nationaal-soclallsme als verderfelijke dwalingen brandmerkte en de Katholie ke eeuwige waarheden daar tegenover stelde, welke klaagde over de vele en ern stige schendingen van het tusschen Dultschland en den H. Ctoel gesloten Concordaat, maar niettemin de moge lijkheid van verzoening open liet, werd als een staatsgevaarlijk hoog- en land verraderlijk document behandeld en de verspreiding ervan werd door de Gestapo verhinderd. Het antwoord op deze Ency cliek is o.a. geweest het inspannen van meer dan duizend zedelljkheidsproces- sen tegen Katholieken (enkele priesters, maar voor het overgroote deel leeke- broeders) en de bedreiging deze proces sen niet alleen met wijd openstaande deuren te houden, maar ook in „geuren en kleuren” per radio uit te zenden. De Dultsche pers wordt reeds verplicht uit voerige verslagen met weerzinwek kende bijzonderheden onder het oog te brengen van jong en oud. Dat dit antwoord het bloed van een figuur als Kard. Mundelein van Chicago niet alleen van hem lichtelijk aan koken heeft gebracht, kan alleen doorgewlnterden Naai verbazen. Zooals men weet, heeft deze Kerkvorst geen blad voor den mond genomen om zijn diefje verontwaardiging over de wijze, waarop de zedelljkheidsprocessen in Dultschland thans worden gevoerd, te luchten. De Dultsche Rljksminister voor Pers en Propaganda, Dr. Josef Göbbels, heeft in een groote rede nu den Kardi naal van Chicago van repliek gediend en deze repliek, vol typisch nationaal-so- ciallstische drogredenen, ademde een geest en een mentaliteit, welke karak teristiek geacht mogen worden voor een gewezen Katholiek, die zijn Katholieke opvoeding en het Katholieke milieu,* waaraan hij zijn vorming en opleiding te danken heeft, ontrouw is geworden. Wij willen hier niet in alle bijzonderhe den op deze even hatelijke als hier en daar bewust misleidende rede ingaan. Evenmin willen wij ontkennen, dat er in Dultschland in bepaalde Katholieke kringen dingen zijn gebeurd, welke op geen enkele wijze door den beugel van de Christelijke moraal kunnen worden ge wrongen. Maar wel willen wij wijzen op één uitlating van Göbbels, die alles ver klaart en een helder licht werpt op de wel-is-waar ontkende, maar niettemin eigenlijke bedoeling dier zedelijkheids- processen. Göbbels verklaarde n.l., dat het natlo- naal-sociallsme, zooals iedere revolution- nalre beweging, niet alleen tevreden is met de verovering van de macht, maar deze macht ook met alle middelen zal trachten te handhaven. Met alle mid delen, wij zijn Göbbels voor deze verkla ring dankbaar. De macht en niet het wordt dus op de eerste met alle middelen, geoor- of ongeoorloofde, rechtma- of onrechtmatige, gehandhaafd, begrijpen niet, dat een autoriteit, die dit verklaart, er verontwaardigd over’ kan zijn, dat de in Dultschland aanhan gig gemaakte zedenprocessen en de wijze, waarop deze worden gevoerd, aan het buitenland ^en heusch niet aan Ka tholieke kringelt alleen, op z’n minst ge nomen politiek hoogst verdacht voorko men. Dat wij dat niet begrijpeh, zal wel hieraan liggen, dat wU Goddank geen Nazi’s zijn en ‘het ook niet wenschen te worden. Voor ons Katholieken geldt nog altijd, dat geen doel de middelen heiligt, dus zeker niet een onheilig doel als de bevrediging van een ongeregelde machts begeerte. Göbbels verklaarde, dat het natlonaal-soclalistische régime beschul digd wordt „van het vreeselljkste mis drijf. waaraan zich een regeering schul dig kan maken nX: de openlijke ver draaiing van recht en wet voor egoïs tische doeleinden”, en dat hy daarom zich verplicht achtte zijn ergerniswek kende rede te houden. Wie erkent alle middelen te zullen aanwenden om de veroverde macht te handhaven, verklaart zichzelf in staat „het vreeselljkste mis drijf” te bedrijven, wanneer hij zulk een misdrijf in het belang van de vol strekte machtshandhaving zou achten. Het wil ons voorkomen, dat Dr. Jozef Göbbels de beschuldiging van het bui tenland allesbehalve ontzenuwd heeft. Er bereiken ons berichten, dat het verlies van den eenen zetel en de 4.500 de Kath. Dem. Party behalve tot zure gezichten ook nog tot een rel in dit partytje aanleiding geeft. Verrekening der schuld gaat In den regel niet zonder kyven. Het is de vraag, of de K. D. P. nog by vol gende verkiezingen zal uitkomen. Sommigen zouden zich verder alleen maar tot het deel nemen aan gemeenteraads- of Prov. Statenver kiezingen willen bepalen. Dit zöu een langzame maar onafwendbare ontbinding beteekenen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5