ZKetv&fiaal van De avonturen van Stan DELFTSCHE SLAOLIE Mozaïek-atelier te Berlijn I en Pol fatten sfx&dt vcvvM/ty! m m i” DE GEHEIMZINNIGE Hl KAMERS Hl Ml 1 De triomf van het boekhouden OPDRACHTEN UIT ALLE WERELDDEELEN 4 IR I CALVÉ-KWALITEIT i Ongeveer 14.000 kleur- schakeeringen I De mede dingster ca&£ e&Can+uis. ^DINSDAG 1 JUNI 1937 lN I” DOO R SVEN E LVESTAD ■smmmmPLUK DEN DAG! MNMM 1 28 I i John D. Rockefeller T ihelzing by aoo*n onverwacht Zoo kleine, T ,:i)8 rran Dr. JAN DE SWART Stan vertelde nu aan de kinderen hoe het kwam, dat hy voor ben onzichtbaar was. „Wat leuk,ael Bert, „dat kunstje zou ik irkt menschen. Ademloos keken de kinderen toe hoe de naald als ook wel willen leeren." Stan legde hem echter uit, dat alleen ka boutertjes dit konden. Inmiddels was de kous klaar en Stan legde HKRMAN KRAMER deae weer netjes by de andere kleertjes op den stoel. bU levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door VI DE DRIE KAMERS niets te verbergen,' zei de wen dend. te verbrak (Wordt vervolgd). I UU een van zijn zakken haalde hy een glimwormpje, wat voor een kaboutertje het zeilde Is als een lantaarntje voor de van zelf door de kous heen en weer ging. ..Hoe kan dat?” vroeg Annetje, „Ik rie je Met en ik kan je wel voelen.’* - - -7- Dan zift ge den zomer niet waardf Maar pluk dus den dag, en geniet er dus van trams en begrafenisstoeten hebben - ongeacht of zij op voor ra ngs wegen rijden of niet - ook voorrang al naderen zij van links I Nauwelijks was Juf verdwenen of de kinderen kwanten weer met hun hoofd boven het dek. Het wiss nu echter donker ge worden en van het kaboutertje was r.4ets meer te zien. „Waar zou hjj gebleven zijn?” vroeg Anneke zacht aan Bert. ..Hier ben ik," zei Stan. terwijl hjj op het bed sprang. .Jullie moeten stil zijn, onderwijl zal ik de kous stoppen en jullie iets ver tellen." waren de kok, de stalknecht en lannen geroepen. Ieder van hen brengen, wat maar eenigszlna brengen is.” vooral glassteentjes Nu staat weer de goudgele brem in bloei. ‘t wiss’lend seizoen Ken rijke, een steeds nieuwe toot! zijn amper bezocht. trti rten ►pen rte- «w- ens. zijn geweest. De IndusUWm rijn ovei Wéldlgend van donkere kracht. Het is nu geen tijd, waarin men paleizen bouwt of kathedralen. Geen behoefte hebben we meer aan de oude schoonheid van een marktplein in het midden van onze steden. Het centrum van de stad is uitsluitend voor verkeer en reclame. De drang om te producee- ren jaagt ons vooruit. Toch schreeuwt de maatschappij om ordening, die niet enkel berust op boekhouden. Om or dening, die in de zoo veranderde tijdsomstan digheden de verhoudingen regelt volgens een booger idee en op een hooger plan. btj vertlee van een band, een voet of een oog. publieke opinie in Amerika had het niet em begrepen. De overheid greep in. We- verschlllende overtredingen moest Rocke- 's trust In het jaar 1907 de som van 29 en dollars aan boete betalen. meerendeel der pioniers, zelde de oude “feller, werd niet begrepen of werd het rerp van bavlge vervolging. nomen dat het zoo m< hem en haar tot een En nu zocht hij Else Eindelijk me Loreley-toiletje te bleef midden op den dansvloer staan In sprake- looze bewondering. Zoo charmant had hy haar nimmer tevoren gezien Impulsief gehoor gevende aan een innerlijken <r*ng, wilde hij recht op haar toestappen, toen een aardig herderinnetje hem den pas afsneed. De etiquette verbood Karl Bahlsdorfer haar een dans te weigeren, maar zijn oogen zochten telkens weer het Loreley- tolletje. „U is werkelijk een buitengewoon danseur, luitenant," hoorde Kart zijn partnerln zeggen. Junmer, dat de wals al ten einde is." „t Spijt mij tieusch. dat Ik den volgenden dans al besproken heb," loog Karl In zijn verlangen om weg te komen, en verdween na een korte, correcte buiging. Even dacht hij er aan. dat de stem hem niet onbekend voorkwam, maar op hetzelfde oogenbllk liet hjj deze idee ook weer los. Else zocht hij. Eindelijk had Karl Bahlsdorfer zijn Loreley weer teruggevonden. Slechts enkele onbeduidende woorden had hij maar met haar kunnen wisselen, toen zy door een anderen officier van hem werd weggeno men. Karl's goede bui werd bedreigd door een hevige depressie. Stroef, als gold het feest voor allen, behalve voor hem, keek hij de zaal In, zijn Loreley achterna. Geheel onverwacht. Karl wist zelf niet waar ze zoo Ineens vandaan was gekomen, stond het herderinnetje weer voor hem en voerde hem, zonder al te veel plichtplegingen, weer op den dansvloer terug. „U schijnt er plezier In te hebben, met my te dansen, dame!” Gemelijk klonk Karl's stem. eraierd met mozaïek- ifkomstlg. de rondom kloppen. Plotseling verbrak Krag de stilte, terwijl bjj Bengt doordringend aankeek: •Jk geloof, wy beiden, meneer Bengt. ver goeden, wat wij in deze kamers zullen vinden.” Le sleutel paste en Krag draaide het slot om. •w-^ e bedwelmende schittering van correct 1 gecoupeerde uniformen met de flonkering van ritsen goudden en zilveren eeremetaal van een officierenbal suggereert zoo’n schuife lende en zwevende bijeenkomst tot een festijn, dat t oog verzadigt en X hart verblijdt van wie de ultnoodiglng ontvangt om van de partij te zijn. Onder het nauwgezet afwerken van haar avondtoilet, overdacht Else hóe dol gezellig het wel zou worden en giste naar den naam van hem, die haar de stil-begeerde ultnoodiglng had gezonden. Verder dan tot een vermoeden kwam ze niet. Het bal was begonnen. Breed uitzwaaiende en nauwsluitende japonnen zwierden rond met elegante rok-costuums en fracks, maar bovenal met de weelde van uniformen. De eens pittige, dan weer melancholieke muziek lokte de paren telkens weer naar den dansvloer. De maskers, die de dames verplicht waren te dragen, verborgen bekende gelaatstrekken van beleefd-vorscher.de oogen Met militaire nauwgezetheid verliep het programma en de heerlijke muziek mengde zich met den blijden lach van gemaskerden en werd tot een kostelijk gelulden-mengelmoes van vrooHJke menschen. Luitenant Karl Bahlsdorfer. een cavalerie- officier en een Innemende verschijning, had al enkele malen onrustig de verschillende zalen doorloopen. Hij had zich nu eenmaal voorge- Jriyk vanavond tusschen verklaring moest komen, hen de bonte wemeling hij haar in een flatteus Erkennen Karl Bahlsdorfer .Kijk daar eens," fluisterde Bengt en wees door X venster naar buiten. De belde andere heeren kwamen naderbij. Allen stonden plotseling sprakeloos en onbe weeglijk. In een der vleugels van het slot kwam licht uit Aakerholm's kamers. .Het is, als was hjj zelf nog daar," zei de dokter ..Laat ons gaan." onderbrak Krag hem. En hjj King voorop, door de vele kamers en gangen van het oude slot De anderen volgden hem op de hielen. Eindelijk bleven zij voor Aakerholm's privé- kamers staan en Krag probeerde de sleutels. Niemand sprak een woord. Het was zoo stil hen, dat de dokter zijn hart hoorde B Zoo lang het zulk weer was, want als u dit leest Dan is het waarschijnlijk gekeerd. Zóó blijft het niet eeuwig, zóó duurt het niet lang. —1400 graden gesmolten en dan tot 5 A 10 m.m. dikke discusvormige platen geperst. Deze ,jno- zalek-koeken” moeten dan, om geleidelijk af te koelen, nog verschillende dagen In den oven blijven, welke In verband hiermee aldoor min der wordt verwarmd. De behandelde platen gaan nu naar Xi werk plaats. waar zjj met een spitsen hamer in kleine steentjes worden gespleten. Dan komt het sorteeren dezer steenen naar hun kleur een zeer nauwkeurig werk, wanneer men be denkt. dat er ongeveer 14.000 kleur-schakeerin- gen zijn! Hlerbjj komen nog bijna 1000 verschillende soorten ,goud- en zllvermozaïek”, dat uit echt bladgoud, resp. bladzilver, bestaat. Tusschen twee doorzichtige, samengesmolten glaslagen wordt een blad van het edel metaal gelegd en wel op een ongeveer 3 14 m.m. dikke glaslaag en onder een vliesdunne dekplaat. De fabricage hiervan gaat nu als volgt: eerst wor den gewone, groote glazen bollen geblazen, wel ke een wanddikte van circa 05 m m. hebben. Deze bollen laat men in kleine plaatjes van 85 z 85 m.m. springen. Op deze stukjes glas komt dan een goud- en (of) zilverblaadje. De aldus met metaal belegde glazen plaatjes worden nu In den oven roodgloeiend verhit en vervolgens met, vloeibaar glas overtrokken en het geheel precies zooals bij het gewone mozaïekglas tot discusvormige platen samengeperst. De niet met metaal belegde randen der platen worden afgesneden en het edelmetaalmozaïek in kleine stukjes gedeeld. De gesorteerde steentjes komen In de „zet terij” op een „mozalekschaal". Dit is een pyra- mide-vormige kast met Verschillende planken. Hierin worden de voor het gebruik gereed ge maakte steentjes naar hun kleurschakeeringen opgeborgen. In de hooge. luchtige zetterij zitten de mozaïekarbelders In hun witte werkjassen en bouwen uit honderden en duizenden kleine steentjes alle mogelijke bonte mozaïekschllde- rjjen, waarbij de genoemde kast hun In zekeren zin als „palet” dienst doet. Als model voor de uitvoering van mozaïek dient meestal een gekleurd ontwerp in origl- neele grootte. Van dit ontwerp wordt met houtskool een overtrekteekening gemaakt en deae laatste wordt dan op een daartoe speciaal geprepareerd teekenpapier afgedrukt. Aldus 400.000 bonte steentjes waren noodig voor Leonardo da Vinei* s beroemde vond maal” In bet Jaar 1911 kwam het zoo ver, dat in de maand Mei de trust bij rechterlijke uit spraak werd ontbonden. Maar toen sloeg de groote rekenaar zijn slag. Door die ontbinding verdiende hij met zijn Standard Oil Company of New Jersey 590 miUioen dollar. De fiomlnale waarde der aandeelen was 100 dollar per Aandeel. Maar de werkelijke waarde. Ook op de beurs gequoteerd, was ongeveer 700 dollar. Want dat was de waarde, berekend naar de eigendommen der maatschappij, de gronden, de installaties en de fabrieken. Rockefeller verkocht niet het beele bezit der trust, om de opbrengst rechtvaardig te ver deden onder de aandeelhouders, maar betaal de aan lederen aandeelhouder slechts de nomi nale waarde van 100 dollar. De teleurstelling van de bedrogen aandeelhouders, die de stuk ken hadden gekocht tegen 'een veel hooger be drag. is Ucht te begrijpen. Maar aan den elach tot ontbinding, door het vonnis gesteld, was wettelyk voldaan. Volgens de wet King elk der 34 maatschappijen op zich zelf werken en gaf rustig weer nieuwe aandeelen uit. Toen be droeg het gezamenlijk kapitaal 2500 miUioen dollar! In 1858 werd John D. Rockefeller bij de ma kelaars Hewet' en Tuttle bevorderd tot hulp- boekhouder met een salaris van 25 dollar per maand. Spoedig wist hij op te klimmen en zich van z|jn waarde bewust, elschte hij twee jaar later verdubbeling van zijn salaris. Zijn pa troons lachten hem uit en 11U nam ontslag. Hij was 19 jaar en wilde een eigen bedrijf beginnen Met twee vrienden ondernam hjj een commissie-zaak in levensmiddelen. Hij had er duizend dollar voor noodig, die zijn vader hem leende tegen een rente van 10 pCt. Het eerste jaar bedroeg de netto-winst 6600 dollars. Aan mijn vader heb Ik veel te danken, vertelde Rockefeller eens. vooral wat aangaat het practlsche levenHjj onderrichtte mij In de beginselen van den handel en In de methode om zaken te doen. Eenlge jaren later was hij één der machtigste petroleum-heerschers der wereld. Dat boekhoudertje werd één der grootste avonturiers van den modernen tijd. Onze tijd is niet zonder avontuur en schoonheid. De bedrijven worden grootscher als veldslagen ooit krijgt men het spiegelbeeld van het model, de z.g. werkteekening. De afzonderlijke deelen van de voorstelling krijgen nu elk een nummer en worden, al naar oe grootte, in ettelijke stukken gesneden. Op oeze werkteekening wordt nu steentje voor steentje met een in water oplosbare lym vast gekleefd. Voor de te gebruiken kleuren is bet origlneele ontwerp beslissend. Hiermee is nu de eigenlijke arbeid van het atelier voor den zetter afgeloopen. Wy hebben nu het spiegelbeeld van het ontwerp in mozaïek voor ons. De montee- ring ter plaatse waar het mozaïek moet komen, wordt eveneens door arbeiders van het atelier bezorgd. De genummerde onderdeden van het spiegelbeeld worden, zooals zij in elkaar moeten passen op de plaats van bestemming met kalk- cementmortel in het plafond of den wand be vestigd en wel zoodanig, dat de papierzijde aan den buitenkant ligt. Dan wordt het aan de steen tjes klevende papier eenvoudig met water ver wijderd. de steentjes worden schoon gemaakt en het mozaïek-schilderij is gereed! Bij een rondgang door de ateliers ziet men overal de stralende kleuren van de mozaïek- schilderjjen, in de portalen, in de trappenhui zen. Men kan zich geen voorstelling maken van het geduld en de nauwgezetheid, waarmee de mozaïëkzetters te werk dienen te gaan. Wanneer men slechts bedenkt, hoeveel kleine steentjes er noodig zijn om één van dergelijke schilderijen samen te stellen, dan kan men zich in elk geval indenken, dat het werk het grootste geduld en de grootste stiptheid ver- eischt. Om een voorbeeld te noemen: bij de copie in mozaïek van Leonardo da Vinci’s be roemde ..Avondmaal”, die men in de ateliers kan bewonderen, had men ongeveer 400.000 bonte steentjes noodig. Aan het werk heeft men tien maanden aan één stuk gewerkt. Het spreekt, dat lang niet alles echte kunst arbeid is wat wordt afgeleverd. Er komt uit die Berlynsche werkplaats, evenals uit de Vaticaan- sche. heel wat Kitsch, vooral wanneer men poogt een schilderij in glassteentjes na te bootsen. Het mozaïek is een zelfstandige kunst en kunstnijverheid, het ontwerp moet volkomen op het nfateriaal passen. SHechts enkele moderne kunstenaars hebben dit begrepen (Thorn Prik ker, Charles Eyck b.v., om ons tot Nederlanders te bepalen) Maar zullen wy ooit weer de schit terende. barbaarsche pracht bereiken van de mozaïeken uit de eerste duizend jaar onzer christelijke jaartelling, de diepte en schoonheid der mozaïeken van Ravenna, Venetië, Rome. Palermo? Slechte zeer weinigen weten het te brengen tot werkelijk leidende posities in de maatschap pij. Joh. D. Rockefeller was één van die wei nigen. Boekhouden werd in rijn handen het scherpe wapen, waarmee hij wereldveroveraar is ge worden. De fantastische wetenschap der cijfers. Niet door wapenen en niet door propaganda veroverde hij de macht, maar door rekenen. Dat wapen heeft hy gebruikt met beleid. Wonderen van geduld en taaiheid heeft hy aan den dag gelegd. Het cijferen leerde hem zelf tucht. En de cijfers werden voor hem meer dan cijfers, die met spreken. Heel de wereld beeldden zij voor hem uit. de draagwijdte van de beursberichten, de structuur van de be drijven, bet leven en het streven van de men schen. Op de centrale handelsschool van Cleveland, waar nU in zijn Jeugd gedurende twee jaar etudeerde, beschouwde hy al het andere als overbodig. Alleen handelsrecht en boekhouden hadden waarde voor hem. En in zyn latere leven wist hy alles onder te brengen in die fantastische cijfers, heel zijn scherp oordeel, mcnschenkennis, moed, spaarzaamheid zaken- flalr. Naar het ulteriyk was hl) misdeeld. Op twin- tlgjarlgen leeftijd gaf een maagziekte hem die gerimpelde huid, welke hem altijd is bijgeble ven. Tydens die ziekte leefde hij twee jaar lang op karnemelk en beschuit De artsen waren van meemng. dat hy moest sterven, maar de taaie rekenende Rockefeller hield vol. En knapte op Een eigenasudtg man was hy. Een bepaalde religieuze en liefdadige sentimentaliteit, een sterke neiging tot het fatsoeniyke en tot de deugd van spaarzaamheid schynen voor hem het begin en het einde van alle rechtvaardig heid, godsdienstigheid en zedeiykheid te zyn geweest. Hy was vroom op zyn manier. Trouw doops gezind was hy. Nooit ging hy nstr schouw burgen en nooit dronk hy bedwelmende dran ken. Maar tegelykertyd trachtte hy van de spoorweg-maatschappyen zeer onrechtvaardige voordeelen te verkrygen, die zyn concurrenten ten gronde moesten richten. Verschillende van die concurrenten moesten zich door Rockefel ler’s trust laten opslorpen. Met de spoorwegmaatschappyen sloot hy het contract, waarin hy aan de spoorwegen een vastgesteld vervoer van petroleum verzekerde oorwaarde. dat de maatschappy hem een ctie gaf van 50 pCt. Tevens bedong hy geheime teruggave aan hem zelf van den zyn concurrenten betaalden prijs. Deze iten dan het prijsverschil bypassen. lende hij geld op het vervoer van zyn ache I sceaanreuzen ..Europa” meest moderne station der Vereenlgdê dat te Cincinnati in het grootste huis van Tokio. In de C-..„ chen. in de nieuwe feestzalen kanselary te Berlyn, in het Luchtvaartmuseum overal vindt men producten uit het Berlynsche’ mozaïek-atelier. Ook de toren en de groote hal van het Duitsche paviljoen op de Wereldten toonstelling te Parys zyn vei schilderingen, uit Berlyn al. Uit welke grondstoffen worden bonte steenen vervaardigd? Een gekleurde glasmassa wordt in de glas- zyn hooge in taUoooe geheel en schilderijen. Voor X overige waren de wanden met kostbare tapyten behangen en de vloer was bedekt met oen groot, fraai gedecoreerd Perzisch kleed. De drie heeren stonden een oogenbllk verbluft en staarden met verbaasde oogen naar de meu bels, de schilderijen en de vensters. De dokter was de eerste die het stilzwygen verbrak. •Hier valt nu heelemaal niets geheimzinnigs te bespeuren," zei hy. .Neen, maar dat had ik ook heelemaal niet verwacht," haastte Bengt zich op te merken. „Ik neb altijd wel vermoed, dat al die geheim zinnigheid van de drie kamers tenslotte niets anders zou zyn, dan een gril van den ouden heer. Wat kon de goede man elgeniyk te ver bergen hebben?" De dokter keek Krag vragend aan. „Zouden we deze kamer niet wat nauwkeu riger onderzoeken?” vroeg hy. .Dat is heelemaal niet noodig," antwoordde Krag „Juist, dat ben ik volkomen met u eens." stemde Bengt in. ,MU dunkt, dat we het ver standigste doen met de lampen uit te draaien en naar bed te gaan. Na een. avond als deze, hebben we onze rust werkelyk noodig." Zonder aan deze woorden ook maar de minste aandacht te schenken, trad Asbjörn Krag naar de wanden en beklopte en betastte deze. Dan mompelde hy. .Dat dacht ik wel.... dat dacht ik weL" En als herinnerde hy zich nu opeens, dat hy nog een antwoord schuldig was op Bengt’s woor den, aei hy; „Ik wil u slechts dit zeggen, luitenant. Zelfs al sou u op de meest parmante manier welga ren met my te dansen, toch zult u na afloop van dit bel uw aandacht aan my moeten wij den!” Vóór Karl Bahlsdorfer een kernachtig ant woord had kunnen geven, zweeg de muziek, als was het afgesproken werk en het herderinnetje verdween tusschen de andere paren. Opnieuw toog luitenant Bahlsdorfer op zoek naar zyn Loreley, en toen hy haar vond, over tuigde hy haar hem al haar dansen te reser- veeren. Met glimlachende bereidwilligheid be loofde Else. Nu danste, lachte en praatte Karl Bahlsdorfer opgewonden en onophoudeiyk en Else bleek richt baar over het feest en zyn ge zelschap voldaan. Het démasqué bracht vele verrassingen, maar voor luitenant Bahlsdorfer de bevestiging van zyn gevoelens. Else had hy voor zich gewonnen. X Was reeds na het mldder- nachteiyk uur. dat Karl thans „zyn Else" naar huis bracht. De eerste wandeling deling van een dol-gelukkig paar, dat hoopt spoedig verkxrfd te zyn. Overgelukkig keerde luitenant Bahlsdorfer te rug in zyn pension. Zacht een melodietje neu riënd, opende hy de deur van zyn kamer en knipte het licht aan. Meteen bleef hy roerloos staan. Aan tafel zat.... zyn moeder, aan een kapstok hing het herderinnetjescostuum van het officierenbal! „Karl!” Moeder!" Een innige ot weerzien volgde. .Maar moeder, wat is dat een verrassing! Hoe kwam u op de idee? En dat op een oogenbllk, dat ik de gelukkigste mensch ter wereld ben. moeder!” Een schalksch lachje trok over het gelaat van het herderinqetje^- ,Het geheim Karl, dat ik Else een uit- noodlging deed toekomen voor het officierenbal en ik zelf onbemerkt wilde zien, hoe jelui elkan der vonden. Ben je nog boos? dat een .herde rinnetje” na X bol een uurtje nog je aandacht vraagt?" Een harteiyke kus was het antwoord van Kart aan zyn moeder. .Neen, wy zullen niet naar bed gaan. O, ik verzeker u. myne heeren. er is zeer veel raad selachtigs in deze kamer. Wat was hy sluw, de oude baas." „Maar waarin bestaan dan al die raadsels?" vroegen Bengt en de dokter tegelyk .Dat zult u later vernemen. Om te beginnen moet u, waarde dokter, my even behulpzaam zyn by een kleine proef." ,Hy een proef?” .Niets vragen, enkel doen, wat Ik u zal zeg- geen.” Ik verzoek u vriendelyk. de volgende woorden te herhalen: .Daar heb Je X.... jy duivel!” ■Daar heb je X.... jy duivel!" herhaalde, de dokter, een en al verbazing. Bengt stond als stom geslagen te kyken. By de woorden van den detective was hy plotseling doodsbleek geworden en hy wierp hem een drei genden, van haat gloeienden blik toe. Krag deed, alsof hy X niet merkte. .Luider," riep hy. zich tot den dokter „veel luider. U moet X uitschreeuwen Denk u in. dat een man op X punt staat een ander te dooden. Als zijn woede in wilde razemy overgeslagen is. en hy gereed staat hem een kogel door den kop te jagen, gilt hy uit: .Daar heb je X.... jy duivel!" De dokter herhaalde den uitroep, zoo luid hy kon en Krag scheen tevreden te zyn „Wacht hier nu twee minuten.” zei hy. pre cies over twee minuten stoot u denzelfden gil weer uit" Hiermede verliet de detective de kamer. Voor dan dokter bleef de hem opgelegde taak K O, menschen, wat is die toch mooi! B Wat heeft toch het landschap bij B De bloembollenvelden Het weer was nog guur en nog koud. Maar t stralende slot van de Meimaand kwam, De zon en de brem zijn van goud! B We trokken er zeker toch allen op uit, Kn hebben geprofiteerd weer aan X licht «e tot klaarheid te Krag sloot <le deuren zorgvuldig. Hy verliet de drie kamers het laatste. .Roep den kok en een paar andere nunnm,* zei hy. „We moeten licht meenemen." Asbjörn Krag was vastbesloten alles naar eigen goeddunken te regelen. Hy nam van Bengt geen notitie, nog minder van zyn opmerkingen Zonder meer stak hy de sleutels in zyn aak. hoewel Bengt. als naastbestaande, daarop toch alle rechten kon doen gelden. De dokter constateerde tot zyn groote vol doening. dat de energie en het doorzettings vermogen van den detective iedere minuut toe namen Het begrip moeheid scheen hem ten eenenmale vreemd te zyn Biykbaar was hy op een spoor. Maar waarheen dat spoor dan wel zou kunnen leitjen, dat kon dokter Rasch niet vermoeden. Intusschen nog h paar droeg een fakkèL Krag verdween een oogenbllk in zyn kamer en keerde spoedig terug met zyn lantaarn. Het was een klem vierkant foudraaltje. gemakkelyk in de handpalm te verbergen, maar een wonder van technisch vernuft. Het straalde een ver blindenden Uchtkegel uit. van sterk, wit licht, als het helderste daglicht. Bengt’s verbazing nam nog toe. toen hy Krag in X bezit zag van zulk een lantaarn. Niet de begeerte naar bezit was Rockefeller's karakteristiek. Begeerte naar geld heeft altyd en overal bestaan. Maar by hem was het de macht der cyfers. de moraal van het geld, een moraal, die alles verwerpt, wat daarin niet gemeten kan worden. Hy was niet een schraper zonder meer. Hy heeft een kolossaal werk opgebouwd met be hulp van die fantastische wetenschap, de we tenschap der cyfers. Zooals by anderen in den oorlog en de liefde alles geoorloofd wordt ge acht, aoa achtte ook hy alles geoorloofd In zyn groot doel: de rationalisatie van het petro leumbedrijf Zyn doel, om de petroleum-macht in één hand te brengen, die van hem zelf. HU werd machtig, niet omdat hy uitmuntte door talent, door haast bovenmenschelyke werkkracht of door verheven trouw aan zyn taak. Maar op grond, van zyn persoonlykheld was hy voorbestemd, om richting te geven aan één der grootste bedryven van den nieuwen tijd: .het bedrijf van de petroleum. Specialisa tie betaalt. Toch is de kennis van een vak niet voldoende, om iets groots te bereiken DaarbU moet komen de vaardigheid, om die kennis te grbruiken. En persoonlykheld Het Is niet zoo moeliyk, om boekhouden te leeren. maar wel. om er de wereld mee te veroveren. een absoluut onoplosbaar raadsel, doch hy zou onder alle omstandigheden aan het verzoek van zyn vriend voldoen. Toch moest hy zich zelf bekennen, dat hem een onbehaaglyk gevoel be kroop. toen Krag de kamer verlaten had en hy zich alleen bevond met Bengt, In dit geheim zinnige vertrek. Asbjörn Krag liep vlug enkele kamers en gangen door, tot hy de hal bereikt had. Spoedig stond hy bulten en hy nam nu denzelfden weg. dien hy den vorigen nacht genomen had, toen hy den ouden Aakerholm wilde bespieden en het angstgeschrel gehoord had. Onder de vensters van de drie kamers bleef hy staan en luisterde. De twee minuten moesten nu haast voorby zyn. Eindeiyk! Hy hoorde den uitroep. Krag ver stond duldeiyk wat er geroepen werd, doch het klonk als heel, heel uit de verte, als werd het geluid door *n luchtgolf vanuit een andere wereld naar hier overgedragen. Vlug liep hy terug. In Aakerholm’s kamer wachtten Bengt en de dokter nog steeds op hem. .Kunnen we deze belacheiyke comedie nu als geëindigd beschouwen?' vroeg de eerste. „Ik dank de heeren. In deze kamer ben ik met myn onderzoekingen gereed. Maar nu gaan we het park in." .Het park in? Wat wilt u daar?" .De plaats onderzoeken, waar de kok bet lyk gevonden heeft." ..Iz dat noodzakelijk?" „Absoluut Op ons dokters rust de zware plicht, in een twyfeiachtig geval als dit, alles We hebben geen prima klimaat, B Zoo lang:en zoo-dikwijls het gaat! B De zomey is altijd zoo spoedig voorbij, Dan konit weer die akelige tijd Van regen en wind, en van kou en van mist, g Ddn zUt pe de warmte weer kwijt! Dus mopper toch nooit als de zon eens wat gloeit, g Geloof mt, dat loopt niet zoo'n vaart; Maar als ge de zon en de warmte verwenscht, Voor de poorten van Berlyn, tusschen Nleuw- Keulen en Treptow, staat een merkwaardig ge bouw. Merkwaardig in zooverre, dat schoorsteen schittert en fonkelt kleuren. Deze schoorsteen is namelyk met mozaïeksteentjes bezet. Dit gebouw her bergt een der grootste mozaïek-ateUers van Europa Hier ontstaan de producten van een overoude kunst, die eens de sprookjespalelzen «an Oostersche vorsten en de luxe villa's van ryke Romeinen verfraaide en waaraan de kapel van Marlënburg haar unieke Mariabeeld te danken heeft. Later geraakte de kunst om stukjes glas en steentjes van de meest verscheiden kleur tot ornamenten, ja tot reusachtige .^chUderyen" samen te voegen, op den achtergrond. Zóó zelfs, dat men ten laatste niet meer de recepten ken de, om het glas zyn glinsterende kleuren te ge ven. Eerst de twintigste eeuw heeft deze oude kunst tot nieuw leven gebracht. Jarenlange proefnemingen leidden tot een rieuwe techniek van mozaïek-vervaardiglng en de resultaten hiervan zyn zoodanig, dat zy de vcrgelyklng met die der oudheid in elk opzicht kunnen doorstaan. Toch is ook thans de mo- zaïekkunst zoo moeilyk. dat slechte zU die de geheimen van bepaalde recepten kennen, zich hieraan kunnen wijden. Aldus is het te verkla ren, dat het mozaïek-atelier te Berlyn bUna een monopolie bezit en dat in dit gebouw met zyn merkwaardlgen schoorsteen, opdrachten uit alle werelddeelen ontvangen en uitgevoerd worden In het paleis van den Maharadja van My sore. in de gouden zaal van het Stadhuis te Stockholm, in den grafkelder der Joego-Slavi- cchc konlngen naby Tela naby Belgrado, op de zeeaanreuzen „Europa" en „Bremen", in het Staten waren- Congreszaal te Miin- -1 van den Ryks- De heeren betraden de eerste kamer. Hier viel niets bijzonders op te merken, alleen, dat het vertrek naar den zeer origineelen smaak v^n den ouden heer gemeubileerd was. Aan de muren hing een groot aantal wapens, van de meest uiteenloopende verscheidenheid, meest geweren en pistolen. Het tweede vertrek was in denzelfden trant ingericht. .Hier valt toch dokter. „In deze kamers zyn ook geregeld andere men schen geweest." merkte Bengt op. .Myn pleeg vader heeft langen tyd een doofstommen be diende gehad, die 's nachts in de eerste kamer sliep. Asbjörn Krag was Juist van plan de laatste deur te openen, doch hield zich plotseling in en luisterde naar Bengt’s woorden. „Wat zegt u? Een doofstomme bediende? Dat is al zeer merkwaardig.” .Ju Hy had hem meegebracht uit Amerika. De man had nog Indianenbloed in zyn aderen en was zeer aan zyn meester gehecht Nog niet zoo lang geleden is hy gestorven." Krag opende de deur, welke toegang gaf tot de laatste kamer. Het was een groot, ryk gemeubileerd vertrek. In een hoek, achter een Japansch scherm, stond Aakerholm's bed. hetwelk hy steeds zelf placht op te maken. Aan de muren hingen portretten A I I f A op 014 ?lad sl,n *PgreIolge 06 Te™kerlnKSTO°rwaarden tegen p 7^0 by levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door p 7^kft b*i ongeval met p «I MDVzl51 ?l 1_4 O ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeerlngen verlies van belde armen, beide beenen of belde oogen V>VFa“ doodelijken afloop fcsvFVFa AANGIFTE MOET. OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL - - - i John D. Rockefeller s p 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 17