Orang Linggoe op het eiland Halmaheira TWEE AUTOROUTES NAAR DE FRANSCHE HOOFDSTAD gezinnen Zoekt gij betrouwbaar Personeel? ZEER MERKWAARDIGE VOLKSSTAM DE KORTSTE WEG VIA BRUSSEL H EU r i Plaats dan een ,/Dmroeper” voor 80. Hef vliegveld in het hooge Noorden en voor een huis BOEK EN BLAD Wereldttadiverkeer Cricketprogramma De mooiste route o. J. Het rijden in Parijs valt mee! Mooiste weg door het Maasdal en via Reims voor Zondag Angst voor de zee Midden door het oerwoud gaan prachtige voetpaden, die plotseling doodloopen na 1 ju ^miiiininiiitiiiiiintiiiinnmiiiinnninnnnnniiiiiiiiniininiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiii far1 Pech tijdens den .Tour de France Le Greves moet Inderhaast de ketting zijn rijwiel repareeren in het schier*- in 2e klasse Oost dat Se klasse De heropening der rarijsche beurs, die twee dagen gesloten was geweest, ging met de te de openstelling Voor de uitbreiding do Zaan zijn nieuwe Ijzeren tanks aangevoerd van ongeveer 20 ton, welke volledig gemonteerd naar do plaats van be stemming werden getransporteerd hun een huisje ter bewoning aangewezen. Onder het afdak van de voorgalerij wilden ze nog wel even zitten, maar bij voorkeur bleven ze toch bulten onder de dakgoot. Slapen durfden ze alleen voor hun woning; zelfs de hevigste regen kon daar geen ver andering in brengen. Ze aten uitsluitend sago en vooral klappers. Dikwijls vroegen ze om de wilde sago, waarmede zij zich in hun boaschen voedden en die hier niet te krijgen was. Kaartje van de toegangswegen naar de officieele terreinen OCA—TCO PW 3-UD Quick 3— Nfjm. 3« klssse Hercule*SCH 3 ACC 3H lem 3 VVV 3VRA 3 RIO UVV LarenKampong ASV Overgangsklasse SCHCAC» HBS CVH ExcelsiorSparta HCC 3— Quick (H.) Benige jaren geleden speelde zich tusschen een troepje Orang Linggoe en Inwoners van de groote Mohammedaansche kampong Wajamli, op de kust van Maba, een ernstig incident af. Laatstgenoemden waren het gebergte ingetrok ken, om de damarboaschen te bewerken. Zooals gewoonlijk hadden zjj op enkele dagmarschen van de kampong een bivak je ingericht. Van daaruit beklommen zjj dagelijks de bergtoppen in den omtrek, om het product te verzamelen. Op zekeren avond vonden zij bjj terugkegr m dit kamp alle voorraden gestolen. Diefstal van Hcrmes-DVS 3 VOC 3— Quick (H.) VCC -HBS 3 WCHCC 3 CVH 3 -KNSM Ajax (A.)—ACC 3 LCC-NLCC Quick 3 -HCC S Sparta 3— Her me*-D VS 3 HBS 3—ASV 3 Leonidas—AC la klasse HCC 3 HCC 1 VRA VOC Haarlem—VW Her me*-D VS R en W. Hun boechlooperslnstlnct en speurzin zijn bij zonder sterk ontwikkeld. Daardoor bemerken zij onmlddellljk de nadering van vreemden. Hoogst zelden heeft men het geluk de Orang Linggoe te ontmoeten. Maar wie zich door het woud een weg kapt, stoot soms onverwacht op een prach tig begaanbaar voetpad. Enkele kilometers ver der loopt dit echter plotseling dood in een on- ontwarbaren wirwar van lianen en doornige rot ton. Blijkbaar zijn dit verblnoingen, die de Orang Linggoe gebruikten, maar die zjj telkens weer verbergen, om hun verblijfplaatsen niet te verraden. Het heimwee naar hun bergen en wouden scheen hun echter toch,te machtig te worden. Merkbaar kwijnden ze weg. In de hoop, dat zij zich in een Alfoersche omgeving beter tehuis zouden gevoelen, dan onder de Mohammedanen van Weda. bracht de gezaghebber hen over naar de naburige kampong Noeslikoe. De reis ging per motorboot over de zee. Het kostte groote moeite de Orang Linggoe aan boord te krijgen. Angstig hokten ze tenslotte bijeen op het voordek. Ook in de nieuwe omgeving konden zU zich niet volkomen aanpassen. Een hunner stierf al spoedig van heimwee. Aan een der anderen, den echtgenoot van de eveneens gevangen vrouw, gelukte het te ontsnappen. Daarop werd de vrouw al spoedig naar Maba teruggebracht en daar vrijgelaten. Merkwaardigerwijze begon de u cenlg overgeblevene zich van nu af aan onder de dorpelingen hoe langer hoe meer op zijn gemak te voelen. Zij ging met hen mede naar hun tuinen of op jacht en fleurde merkbaar op. De kennismaking met de beschaving scheen haar alleszins goed te bevallen. trom» en begrafenisstoeten hebben - ongeacht of zij op voorrangswegen rijden of niet - ook voorrang al naderen zij van llnktl De afstand van Parijs naar de meeste plaat sen in Nederland is niet zóó groot, dat men meer dan één dag noodig heeft om de reis te maken. De wegen verkeeren over het alge meen in goeden toestand, zoodat iedereen, die over een behoorlijken’ automobiel beschikt in derdaad avonds de Fransche hoofdstad zal kunnen* bereiken, mits hU niet te laat vertrekt. Daarnevens echter bedenke men, dat afstan den van ruim 500 kilometer „heele lange ein den" zijn, vooral voor menschen, die niet her- haaldeljjk zoolang achter het stuur zitten. Daarbij komt nog, dat de meeste routes naar Parijs niet uitmunten door afwisseling, wat zoon langen dag nog extra lang doet schijnen. Onderbreken is mitsdien voor velen aangewe zen en in dat geval advlseeren wU om den tocht niet via BrusselSt. Quentin te maken, doch om het interessantere tracé door de Maasvallei te kiezen. Men heeft dan tevens een geschikte aan leiding om in het zuidelijk deel van ons land wat langzamer te rijden. Noord-Brabant en Zuld-Llmburg herbergen vooral langs de minder belangrijke wegen een schat van na tuurschoon, zóó verrassend dikwijls, dat me nigeen, die veel in het buitenland heeft ge reisd. er versteld van staat! Men kan van Eind hoven uit direct via Hasselt de omgeving van Luik bereiken, maar ofschoon dit korter is dan via RoermondMaastricht, is deze route uit een toeristisch oogpunt niet aan te bevelen. Tusschen Luik en Namen rijdt men door een •rij afwisselend stuk van het Maasdal, doch voorbij laatstgenoemde plaats krijgt men tot de Fransche grens een buitengewoon mooi ge- Ofschoon de wereldtentoonstelling te Parijs al kort geleden officieel geopend is, ■uilen de meeste menschen er wel de voor keur aan geven, hun bezoek 'nog eenigen tijd uit te stellen, totdat namelijk alles ge reed zal zijn. Het ligt voor de hand, dat menigeen zijn aomervacantle-uitstapje met een bezoek aan deze, expositie zal willen comblneeren en daarom gelooven wij. aldus schrijft ons de AK.W.B.. dat onderstaande autoroutes naar de Ville Lumière bU het ontwerpen van die plannen van nut zullen kunnen zijn. Het waren zeer goedmoedige Heden, die zich kostelijk amuseerden met alles wat vreemd voor hen was. Ofschoon zij veel geleken op de gewone Alfoeren, hadden zij ietwat Mongoolsche trekken. Natuurlijk was deelte, waarvan vooral de omgeving van Dinant bekend is. Hooge. stelte rotsen naderen den weg tot op enkele tientallen meters, her- haaldelUk passeert men stroomversnellingen en telkens weer wordt het oog geboeid door aan trekkelijke panorama's. Op Fransch gebied doorsnijden beide aange*- geven routes een golvend gebied, waar helaas vele bosschee, door den oorlog z|jn verwoest. Talrijke trieste overblijfselen van het krijgs geweld zijn hier nog te vinden. OostelUk van onze route, die via St. Quentin loopt, ligt in de nabijheid van Leon, de be ruchte Chemln des Dames, waar een enorm hoog kruis aan de verwoede gevechten her innert. Nabij Compiègne staat in het gelijk namige „Forêt" de slaapwagen, waarin het wa- penstilstandsverdrag werd onderteekend. Om nog even op de oostelijke route terug te komen, zU vermeld, dat Reims als centrum van de champagne beroemd is, alsmede, dat .men voorbij ChAtoau-Thlerry nog vele pittoreske plekjes passeert in het dal van de kleine zij riviertjes van de Seine, welke hier stroomen Als rustpunt voor den eersten dag kan zoo wel Brussel als Namen of Dinant dienen in Noord-FrankrUk daarentegen passeert men weinig plaatsen met geriefelijke hotels In Parijs is het tijdens de expositie zeer aan te bevelen om een kamer te reserveeren, aange zien de hotels daar allicht zeer vol zullen zijn. Een bijzondere medewerker schrijft v. d. D. v. N. L: bewijs van Nederlanderschap voldoende is, zoo wel voor den chauffeur als voor de inzittenden. Voor de autodocumenten wende men zich tot den A N W B., die ook nadere inlichtingen geeft over de faciliteiten, welke in verband met de tentoonstelling aan de toeristen worden ge geven. Gedurende de tentoonstelling te Parijs, voor Frankrijk ook slechts bewijs van Nederlander schap voldoende. Volgens de auteurs is men in dit werk afge weken van de tot nu toe gebruikelijke volgorde doordien men in deel I de meer physlsche hoofdstukken naar voren heeft gebracht, waar door men heeft bereft: lo. dat de leerlingen in het begin stof krij gen, die meer in overeenstemming is met hun bevattingsvermogen; 3o. dat vele Interessante proeven uit dit ge deelte bij de leerlingen een blijvende belangstel ling zullen wekken. De deelen I en II behandelen de stof voor dlpl. A, terwijl deel m de voorbereiding geeft voor dlpl. B van de Mulo-examens. Het werk ziet er degelijk uit: overal uit gaande van proeven, en waar de natuurkunde toepassing vindt in het dagelUksch leven, aller lei onderwerpen dienaangaande besprekend, hebben de auteurs een leerboek bezorgd, dat voor de betrokken candldaten èn voor hun leeraren, wier intense hulp bij de moeilijke stof onophoudelijk noodig is, mag worden aan bevolen. Een flinke voorraad teekeningen ver duidelijkt den ietwat stroeven tekst, en de vragen en opgaven achter elk hoofdstuk, niet uitsluitend als repetitie bedoeld, maar ook om tot nadenken en eigen onderzoek te prikkelen, dragen het hare ruimschoots bij tot het aan brengen van de noodlge kennis en het voorbe reiden tot een goed succes bij het Mulo-examen. NIEVW LEERBOEK DER NA- TUURKUNDE VOOR MULO., door L. Dorsman Czn., L. A. Oe- letjnse en Q.'J. H. Hulsing. Uitg.: J. B. Wolters Qro- ningen-Batavia. levensmiddelen is een ernstige schending van de strenge wetten van het oerbosch. Ook de Wajamllërs zUn geboren boschloopers en spoor zoekers; bU het aanbreken van den dag be gonnen zU de achtervolging der dieven. Het gelukte hun de pleisterplaats der Orang Linggoe, die den roof hadden gepleegd, te ontdekken en ongemerkt te naderen. Verrast sprongen de overrompelde boschmenschen op de been; in zjjn schrik wierp hun aanvoerder zijn speer naar de toestormende. Wajamliërs. Door een onge lukkig toeval struikelde een der aanvallers over een boomwortel. Zijn metgezellen dachten, dat het wapen hem peergeveld had. Vol woede wier pen zjj zich met opgeheven peda (kapmes) op het kleine troepje Orang Linggoe en slachtten dit volkomen af. Sindsdien durfden de kustbewoners nog slechts in groote troepen en welbewapend het bosch in te gaan. De Orang Linggoe schenen echter de wijk ge nomen te hebben naar het uiterste Noorden. Daar deden zU weldra weer van zich hooren. Ken der Orang Linggoe had den huwbaren leef tijd bereikt; zijn eigen stam kon hem echter geen passende levensgezellin bieden. Door een tweetal mannelijke en een vrouwelijk familielid geholpen, vatte hij daarom het plan op in de kleine kustkampong Aye Lamo een bruid te schaken. Het stoute plan mislukte door de on verwachte terugkomst van de manlijke inge zetenen. Dezen slaagden er in de vier vrouwen- roovers te vatten; gebonden brachten zij hen over naar het districtshoofd op Boell. Hier ver toefde juist een militaire patrouille, die de ge vangenen medenam naar de onderafdeellngs hoofdplaats Weda. Op den dagenlangen tocht door bet bosch weigerden de Orang Linggoe al het eten, dat men hun gaf. ZU voedden zich geheel met wat het terrein opleverde. Af en toe zetten zU hun tanden in een boom en verslonden de schors. BU hun aankomst in Weda trokken zU veel bekijks, want zelfs voor die streken was hun F.eeding ongewoon summier. Eenlge Alfoeren uit een naburige nederzetting konden zich eenlgszins met hen verstaanbaar nufken; zij moesten direct als tolk optreden. De gezagvoer der kwam weldra met wat eenvoudige kleedlng- stukken aanzetten. De vrouw, die zich te mid den van zooveel gekleede seksegenooten scheen te geneeren, maakte er onmiddellUk gebruik van. Met de mannen deed zich echter een moei lijkheid voor. ZU weigerden hardnekkig het nieuwe broekje en hemd aan te trekken, alvo rens zU zich gebaad hadden. Van een put wil den zU geen gebruik maken. Ook in zee durf den zU zich niet te wagen, omdat zU vreesden dat deze geen bodem had en zU onmiddellUk in de diepte zouden wegzinken. De kalis in de omgeving van de kampong zün alle ongeschikt voor een bad. Zoo zat er niets anders op. dan aan de ündelUkheidsmanie der boschbewoners tegemoet te komen, door hen naar een op enkele kilometers afstand gelegen bergbeekje te laten brengen, waar zU naar hartelust konden baden. Een paar woorden over het rijden in het drukke wereldstadsverkeer mogen deze korte opwekking besluiten. Het is in het geheel niet moeilijk, aldus de A.N.W.B., om in ParUs zUn eigen auto te besturen. Het is er natuurlijk zéér druk (op sommige plaatsen is de autoflle elke richting vier of vUf wagens breed), maar iedereen kan er behoorlUk rijden en daarom loopen zelfs oogenschUnlUk penibele situaties in den regel zonder kleerscheuren (ie. sjfat- borddeuken) af. RlchtingaanwUzers zijn In Pa rUs rarae aves: de linkszittende taxichauffeur gebruikt zUnr linkerarm voor alle teekens (als hU die überhaupt geeft!) Rechtstandig omhoog wil zeggen: stoppen horizontaal uitgestrekt beteekent: ik ga linksaf, terwUl de schuin naar beneden gestrekte arm beteekent, dat hU rechtsaf gaat. Van veel meer belang dan deze teekengeve- rU is het echter, dat uit het gedrag van de auto's blUkt, wat zU gaan doen: een chauffeur die rechtsaf wil, begeeft zich zéér tUdig zooveel mogelUk naar rechts wil hU naar links, dan stuurt hU zUn auto met Fransche élégance lang van te voren naar de linkerzUde van zUn rech te rweghelft. Tusschen elf uur des avonds en zes uur 's morgens zUn geluldsselnen absoluut verbo den: men hoort er dan ook practisch geen hoornslgnaal doch ziet alom met de koplampen knipperen. In FrankrUk en België gaat in 't algemeen verkeer van rechts voor, slechts het verkeer op voorrangswegen (om. kenbaar aan af- standspalen met roode koppen) heeft te allen tUde voorrang. In België zijn er ook binnen be bouwde kommen hoofdwegen (dit zUn om. we gen met meer dan één rUbaan en wegen met tramsporen) in FrankrUk daarentegen geldt binnen bebouwde kommen overal het ..rechts gaat voor". Tenslotte wijzen wU er nog even op, dat een rransene luchtvaartautoriteiten onderzoeken da ruina bij Sarrebourg neerjtortte on waarbij vijf perfonen om het leven kwamea Op het Noord-Oosteljjke eiland van Halmaheira leeft een volk je, tot hetwelk de beschaving nog niet is doorgedrongen. Deze wilden staan bij de kustbevolking bekend onder den naam van Orang Linggoe. Zorgvuldig mijden zij elke aanraking met meer beschaafde stammen; van hun primitieve zeden en gewoonten hebben zjj nog niets prijsgegeven. In de altijd groene regenwouden, waar mede het ontoegankelijk bergland op de grens van Maba en Wasilé bedekt is, leiden zij een nomadenbestaan. Al» onderdeel van de J. P. Coen-fpesten te Hoorn werd Vrijdagmiddag een groote historische op tocht gehou den, waarvan hierboven een ddtail i ttll HAAI ?UHECHI Naastridi! IEIMS Cs-H.iosch 1st AEind hoven lOIFTROAtinj ^^ordrechj <_z"Breda Compiègi Stnlijy la Capcllc S* Pvsntin Ham rfro 51 AHIWEtPEH Hschslsn HUSSEL A Hal AT3 Aa yïameh ^Dinant Kéivst f SA Thiorry Meavx 'At'JS 'i-('•/-’VwrgW tosrèonft) .UIK

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 16