I
Ministers nemen afscheid
DELM^N
Regie
Geen overeenstemming te
Londen
OP GOEDE ZEEP STAAT: D
gJS
God loozen
si
ZIJ BLIJVEN TROUW AAN
DE HOOFDSTAD -
DE NIET-INMENGING
IN GEVAAR
ZATERDAG 3* JULI 1937
BUITENLANDSCH OVERZICHT
te vooruitzichten
Propagand a-woord
Offert brengen
Toetpraak wethouder Kropman
Minister Romme* t woord
Rede J. C. Berger
Een veteraan spreekt
Ik blijf, die ik ben
Iedere zin een argument
BRABANTSCHE BRIEVEN
De weareld gaat eronder
gebukt
A
Wederzij dsche harte
lijkheid
Ga op vacantieop onze kosten! U kunt een
5-daagsche reis naar Parijs winnen met inbegrip van:
Vejir aoowijd ja als we keoDis hebben van
„Mr. Goteling heeft bereikt, dat
de Sfaattparty tot een vol
waardige, nationale party
it gestegen"
Minitter en Party
o
EN GA
r>
PARIJS
Win dwza onvergetelijke vacantiereisl
'deelen, dat
I verst tel tenheeft
HU heeft weten te verhinderen, dat de
Ulvenhout, 1 Juli 1017
licht
DRE.
We katholieke Nederlanders Jiemen
staatkundig een positie in zooals nergens
elders door katholieken wordt Ingenomen.
Wü zullen ons deze positie waardig toonen.
(Langdurig applaus).
Luid applaus klonk op toen de nieuw
benoemde Amsterdamsche Katholieke Mi
nisters door de zaal schreden, een applaus,
dat nog aanzwol toen Hunne Excellenties
op het punt stonden de voor hen bestemde
plaatsen in te nemen.
Met een hartelijk handgewuif bedankten
zij voor deze geestdriftige ontvangst.
Z. Exc. mr. Gosellng dankte de Amsterdam
mers hartelUk voor hetgeen zü hem, ook dezen
avond weer hadden gegeven.
Het bewustzijn van de beteekenls onzer stad
laten wU ons niet ontnemen, ik. mü ook niet,
cp de mlnlsterkamer aan liet Plein in Den
Haag
1. Spoorreis 2e klas naar Parijs en terug.
2. Een gereserveerde plaats In den trein.
X Een maaltijd in den restauratie wagen.
4. Logies en 3 maaltijden per dag in hotel.
X. Fooien in het hotel.
6. Afhalen per taxi van station n. Hotel en terug.
7. Toegangsbewijs tot de Wereldtentoonstelling.
5. Groot* autotocht door Parijs.
Onze partij heeft volgehouden ondanks
miskenning. Zü heeft offers nooit gevreesd.
En ook haar leden vreezen die niet getuige
het offer dat de heer Rossen'als benoemd
raadslid heeft gebracht ten gunste van een
ander. (Applaus).
Hij is de man, die het nieuwe program maak
te. in de Kamer beheerschte hü leder onder
werp; hij spreekt daar niet veel, maar iedere
zin is een argument.
katholieken in een hoek werden gedrukt
en bereikt, dat zü gestegen zün tot een
vol waardige, nationale partU-
Beloften kan ik niet doen, behalve deze eene:
die ik was, ben ik vandaag en zal ik blijven.
Uw gespannen verwachting kan alleen in ver
vulling gaan, wanneer gjj mij de tegenbelofte
wilt geven, dat gij mij zult steunen op de eenl-
ge wijze, die van bet gebed.
Nadat het zeer langdurig applaus, dat op
dezer rede volgde, was verstomd, werd bet Wil
helmus gezongen, waarop de heer Berger de
vergadering sloot.
..Beweren," zeg ik, amico.
Want binnenin zijn ze 1 nie!
Binnenin zijn X van die verwaande donder-
beestjes, die oe veur n oorlogsbul, ochneeë
onweersbui in oew oogen waaien!
Binnenin zijn ze X nie, deus Bolsjewistische
donderbeestjes, deus werlend ongedierte, want...
X zijn redelijke schepsels, in al hun onredelijk
heid. Redelijke schepsels, die hersens hebben
om *nen Cosmos n bietje na te cijferen, al is X
mee belachelijk groote fouten. Die oogen heb
ben om daarna naar den hemel te zien.
Nu gaat het raadslid Romme naar Den
Haag. Dat kan voor Amsterdam alleen maar
goed zijn. Vroeger is wel eens gezegd: Am
sterdamsche heeren hooren In Den Haag
Laat dit nu waar zijn om daar de histori
sche glorie te doen herleven van een fier
en trotsch Amsterdam, dat niet met een
bedelnap wenscht te gaan naar Den Haag.
De heer E. Pouw, voorzitter van de Alg. R. K.
Propagandaclub, verklaarde, dat hij en zyn
mannen altijd met nog grooter vreugde dan
anders werkten als het onf namen als die van
Romme en Geseling ging.
Belden zjjt gij, zoo zelde hij, gekomen op de
plaatsen, welke u toekwamen.
Met een Leve Oosellng, leve Romme, leve de
Staatspartij besloot hij.
HU heeft bereikt, dat wü in den verklezings-
tUd tezamen en één zün gebleven en dat wij,
d. w.z. het katholieke volksdeel, onzen recht-
matigen invloed kunnen uitoefenen, niet meer
maar ook niet minder.
Voor Amsterdam beteekent het heengaan
van Prot. Romme een zeer groot verlies, voor
aen Amstcrdamschen Raad en ook voor de ka
tholieke fractie.
ZUn intellect. zUn welsprekendheid, zUn vast
houdendheid waren de kenmerken van zijn op
treden, dié de debatten In den hoofdstedelUken
Raad op hoog peil hebben gebracht.
De beteekenis van de katholieke fractie heeft
nu door zUn werk grooter doen zün dan zu
docr haar getalsterkte elgenlUk kon wezen.
De fractie zal uw geestelijke nalatenschap
behoeden en bewaren ten koste van alles.
Minister Romme sprak daarna de vergadering
toe en het bleek wel uit het begroetingsapplaus.
dat naar hem óók, ndar nem vooral ook een
zeer groot deel van de genegenheid der verga
derden uitging.
De reden daarvan lag reeds in de eerste woor
den die minister Romme sprak: Nu er na 13
ja ren een verandering in mljr. levenstaak in
treedt.
Met innige dankbaarheid nam spr. afscheid
van katholiek Amsterdam, waarvan hU naar
hü getuigde, zooveel had mogen ontvangen, van
de stille werkers, van wiens arbeid hU zoo groot
stcces had gezien en van de fractie, met wie
aU z°° prachtig en prettig had samengewerkt.
Ga naar Uw winkelier en koop een stuk Castells I
Vraag hem dan tegelijk om het STEMBILJET
voor deelname aan de etalage-wed strijd van
CASTELLA-schoonheidszeep. U hoeft niet méér
te doen dan te kiezen welke Castella-etalage
in Uw stad de mooiste is! Op het stembiljet
vindt U ille inlichtingen vraag er direct om!
’n Verrukkelijke vacantiereis valt te verdienen!
WU nemen geen afscheid, want het „eenmaal
Amsterdammer. altUd Amsterdammer" bhjft
waar, maar wU volgen U met vriendschap, op
gewektheid en echt-Amsterdamsche sympathie.
„Wat kan x op de wereld toch wonderlUk
gaan.'* Dat is de aanhef van een oud liedje, dat
de veteraan Jan Willem Smit, die het voor
recht had ook dezen avond nog weer te mogen
beleven, aanhaalde, om te getuigen hoe veel er
veranderd Is In de jaren.
Met een verwonderlUke geheugenkennls ver
telde Jan Smit op zün eigen, smakelijke wUze
van al de politieke wisselingen, waarvan hU
getuige, vaak ook deelgenoot was geweest, daar
bU o.a. memoreerende hoe „onze Jan van Dijk"
In de Kamer kwam.
HU sloot zUn door de jonge generatie met
zeker niet minder aandacht dan de oudereem
altUd schonk, aangehoorde improvisatie met
den wensch. dat het verlies dezer eminente
Amsterdammers in winst verkeeren zou.
Ik ben partüvoorzltter geweest. Ik ben het
elgenlUk nog. Nu ben ik Minister.
Kan een Minister, Raadsman van de Kroon,
nog partUman zUn?
In dit ambt tredende behoeft men zün ver
leden niet te vergeten.
De katholieke beginselen kunnen, niet zon
der schade voor het algemeen belang worden
■h rwaarloosd. de katholieke principes immers
strekken het land ten zegen.
Met hart en ziel blüf ik verknocht aan uw
werk, dat er toe strekken mag de partij op
hooger niveau en tot grooter aanzien te bren
gen. vooral onder anderen.
Want alleen door de erkenning te winnen der
anderen zullen wü onze taak ten opzichte
van ons vaderland kunnen vervullen.
Met een gevoelvollen wensch aan het Vor
stenhuis besloot spr. zUn luid toegejuichte rede.
Ja ge mot eigenlijk sterrenkundige van
oew vak zyn, gewend dus aan de mllllarden-
cUtering mee lichtjaren b.v., om de houdingen
en verhoudingen tusschen de zielen onderling
eenigermate te kunnen bepalen. Want X half
milliard van daarsjuust la nog maar X meet
bare cUfer van houdingen die éénen mensch
kan aannemen teugenover éénen anderen
menschI
En X slotlledeke ia weer, sjuust als altü wan
neer ge perbeert wat dieper in te gaan op ’n
onderdeeltje van de schepping, X slotlledeke is
als altü: onbegrensd Endeloos. Bovennatuur-
lük. BcvennatuurlUk ia X ennigst woord, dat X
füne mekaniek van Schepping en schepsels min
of meer kén aandulën. En als we aan de vruch
ten den boom kennen, dan kennen we aan de
scheppingsvruchten toch zekers.... den Schep
per!
„Kennen"?
het Berliner Tageblatt, den grondslag van de
niet-Inmenging redden door haar te doen op
nemen in een neutraliteltssysteem. Het voorstel
bewijst, dat belde landen het conflict alsnog
wenschen te localiseeren. Het Is praktisch, ge
matigd en uitvoerbaar, mits de andere leden
van ‘de niet-inmenglngscommlssle thans ein
delijk beseffen, waarheen de Weg. welken men
tot nu toe heeft gevoldg. moet lelden, maar
eventueel, dat het ook hun belang is de ge
dachte van de bescherming van den Europee-
schen vrede niet te degradeeren tot een werk
tuig van egoïstisch belang.
WU doen niet aan persoonsverheerlUklng, al
dus mr. Kropman, en voor het enorme, ge
weldige werk, dat onze ministers zullen te ver
richten krUgen, beteekenen menschen-ultlngen
roo weinig
Maar toen, wU kunnen het niet verheelen, dat
wu blU en verheugd en dankbaar zün, dat zü
geroepen zün tot deze belangrijke taak en dit
nog wel in dezen belangrUken tUd.
Belden hebben In een lange reeks van jaren
veel verricht voor Katholiek Amsterdam.
Mr. Gosellng heeft als voorzitter van het
Kieskring bestuur in Amsterdam het politieke
leven losgeslagen, belangstelling gewekt en on
derhouden ook in kringen, die zich niet met
politiek bezig hielden. HU heeft van Amsterdam
een centrum van politiek leven gemaakt, in
heel het land het prestige der partU omhoog
eehaald
Had Ruys dit nog eens mogen beleven'
NUmegen en Tilburg (de Uni’
hit aan de partU verbonded^
Er Is geen partij in Nederland, noch in Euro
pa. zelfs In de wereld niet, die bogen kan op
zulk een organisatie, op zulk een wetenschap
pelijke basis, op zulk een uitwerking der begin
selen
Het Kleskringbestuur had in „Krasnapolsky"
de groote zaal te züner beschikking gekregen
en deze zaal was nagenoeg geheel gevuld toen
de voorzitter van de ontvangende vereenlging,
de heer J. C. Berger, zUn hooge gasten, die
vergezeld waren van hun echtgenooten, wie
bloemen werden aangeboden, naar het podium
leidde.
De heer Berger richtte tenslotte een warm-
gevoeld woord tot de echtgenooten van de Ex
cellenties.
OU hebt, zoo zeide hij. tot nu toe uit, naar
echt-Roomsche zede geheel gegeven als echt
genooten en moeders.
De partU. de katholieken zjjn u dankbaar wat
gU voor hen hebt willen afstatfri
Terwijl het langdurig applaus dat op deze
woorden volgde nog voortduurde boden twee
dames uit de aal den echtgenooten der Mi
nisters bloemen aan, hetgeen een verlenging en
verlevendiging van het handgeklap tot gevolg
had.
Na een zangnummer vanvhet 8t. Alphonsus-
koor uit de Lieve Vrouwekerk aan de Keizers
gracht, onder leiding van den heer Jos. Huides,
hervatte de heer Berger het woord om zich in
het bUzonder tot de eere-gasten van ben avond
te richten.
katholieke
En nou, amico, schei *k er af. De zon is aan
X ondergaan. En deus .avondgebed" wil ik mee
bidden, van begin tot end! Ook boeren zUn....
menschen!
Net welnig-lntellectueel genoeg, om hulllën
arbeid naar de zon te regelen, sjuust als X nie
tigste madelieveke den heelen Godsgansche-
Ujken dag z'n kopke meedraait mee de zont
En nie er van af, lük veul weareldbestuurders,
geleerden en critici, die de zon willen zien mee
hulllën..-.. rug, ten mlddemachte 31 December!
Daarom: ik schel er af. mee veul groeten van
Trui en m*nen „compagnon” en als altü. gin
horke minder van
Die besef hebben om dus den Schepper te
herkennen uit ZUn Werken en Werkstukken.
Mensch-zUn. wat wil X anders zeggen, dan:
God kennen. Minstehs God-beseffen. Aller
minst: den GoddelUken boom te hérkennen aan
de vruchten.
Z'n eigen tot God-looee „verheffen” wil zeg
gen: z'n menschelUkheid trachten te vernederen
tot nietig ongedierte.
Trachtenl
Want lukken zal X nooit.
X Lee nie in onze Macht. WU kunnen ons als
dieren, als beesten aanstellen. Maar we kunnen
X nie worden I
WU kunnen God's Wetten nie breken. Die
zégt X te kunnen, is zoo belachelUk en verach-
teljjk als dat gefantaseerde donderbeestje
(God's donderbeestjes i(Jn zoo nie!) als dat
gefantaseerde donderbeestje, dat vertellen kwam,
dat ie 'nen olifant gedresseerd had.
Deuse menschen zijn.
Gód's critici!
X Was in Spanje lest.
Weer was ‘nen bedetempel in vuur gezet.
En braven mannen wlerd verhinderd X vuur
te blusschen. .Dat moest.... God eigens meer
doen!” tierden Spaansche Bolsjewieken:
„want HU kon toch Alles?!”
Amico!
Deuzen heillgschennenden kreet is in z’n
diepste 'nen kreet naar God! "Nen smartelüken
kreet naar *n duldelUk teeken Gods, van onge-
lukklgen. wier zielement vergiftigd is, mee den
stank der Hel, gestookt deur de duuvelsknech- I
ten Stalin en z'n medeplichtigen!
Zulken Godsschennls b e w U t X bestaan van I
God. Bewüst X in de rampzaligs manhtakxw-
Spr. betreurde het, dat Mgr. Dr. G. C. van
Noort wegens een reeds lang voorgenomen reis
verhinderd was dezen avond bU te wonen en
namens Katholiek Amsterdam de uil de hoofd
stad tot het Ministerschap gekozen katholieke
zonen toe te spreken.
Twintig jaren geleden, aldus vervolgde spr„
snakte de politieke organisatie der Katholieken
in de hoofdstad naar intellectueele leiders,
welke zü toen verkreeg in mr. Gosellng en mr
Romme, van wie de eerste zich Ir. het kles
kringbestuur. de tweede in den Raad deed gel
den. ten beiden van de beste züde.
Mr. Romme was voor de Katholieke zaak de
propagandist par excellence, voor wlen geen
werk te groot noch te klein was.
Kort na Romme verscheen Gosellng, die als
propagandist reeds de trapportalen van de
Eilanden had leeren kennen.
Later is hü de voorzitter geworden van onze
partU. die daarna werd geleid en gestuwd als
zü nog nooit tevoren had waargenomen.
Het verlies, dat Amsterdam lijdt kan alleen
worden vergoed door de werkzaamheid van
deze belde Amsterdamsche Ministers op hun
nog verantwoordelüker posten.
De heer Berger, daarna het woord nemend,
dankte Hunne Excellenties voor de bereidwil
ligheid nog eenmaal te midden van hun Am
sterdamsche kiezers te willen verwülen.
Deze avond is een afscheid genoemd, maar
dit behoeft niet te beteekenen, dat een „Toe
weerziens” uitgesloten zou zün. En al hoopte
spr. niet, dat dit weerzien spoedig een feit zou
worden, rekening moet toch worden gehouden
met de mogelUkheld, dat de ministerieels
waardigheid niet altüddurend is.
Toen de uitslag der verkiezingen bekend
werd, was er reden tot verblüden, een blüd-
schap die nog grooter werd toen *an het kie
zerscorps de samenstelling van het nieuwe ka
binet werd meegedeeld
Toen toch was het weer duidelük geworden,
dat onze katholieke beginselen, welke strekken
tot welzün van bet geheele Nederlandsche
volk, weer zullen gaan meespreken.
Katholieke actie en nationale actie zün sy
noniem en onze beginselen zullen het best in
staat blüken de problemen van dezen tUd tot
oplossing te brengen.
'n .jnlllioen lichtjaren." We kunnen zo’n cüfer
op 'n vel papier zetten en er naar kUken tot
i we duizelen. Dan kunnen we naar den hemel
zien enzoo nietig worden lijk 'n stofke.
DAnkennen" we den Schepper. Jaja....!
Kennen! Den Schepper! Veur wien deuze wea-
reld-mee-ongenaakbare-grootheden *n stofke is,
op Zünen „pantoffel”. Jaja....!
En toch d n mensch, mee z'n zielement van
mllllarden millicrons aan onderverdeelingen, hU
is. hü mót geschapen iyn naar Gods beeld en
gelUkenis. En wéér duizelt oe deuzen „toestand”
van ontzagwekkende meugelükheden, gelegen in
de kleinheid van 'n stofke!
,,'n „Stofke!” Jawel. Maar 'n heel nietig stof
ke! Want tweeduuzend mlilloen van die
mensch-stofkes. verzameld als onzichtbare mi
croben op 'nen knikker, dé Weareld, is
nog maar 'n zonnestofke In X Heelal Waarmee
ik maar zeggen wil, dat X de klnderlükste,
idiootste. onredelUkste zaak ter weareld is, om
God te loochenen!
Zoude denken, amico, dat 'n donderbeestje
(zo'n heel klein vliegske, dat veur X onweer in
oew oogen vliegt) zoude denken, amico, dat ao'n
donderbeestje. als X op 'n oogenblik verwaait
op X achterend van 'nen olifant, dat zo'n don
derbeestje dan denkt, dat X zit op den rug van
'n mede-onredelUk-Schepsel-Gods? X Donder
beestje „denkt” minstens, dat X zit op den
Koepel van den Sint Pieter in Rome! Zo'n ver
waand donderbeestje1
Maar neeë X dlngske is nie verwaand 1
X Hee ommers gin. harsenpannekegin.
menschelük inzicht....!
Als X dit had, dan dan zou X ieveraans
in de donderbeestjesweareld rondvertellen, dat
X boven op 'nen olifant gezeten had en dleën
ermen olifant had getrapt mee alle zes z'n poot
jes. tot den olifant getemd en gedresseerd was I
en X donderbeestje 'm gerejen had in de
Hoogeschool!
Ja nou lacht ge efkens, om dat donder
beestje, zoo .groot" als éen van deuse letter-
kens. Nou X Is óok belachelUk, deus olifan-
ten-dompteurke! X Is krankslnnlg, deus fabel-
donderbeestje.
Net zoo krankzinnig is deus verwaande don
derbeestje, dit kleine ongedlerteke als..'., men-
seben, die Godloochenaar beweren te sün.
kundig bewezen heb, dat de kunst van 'n ver
dediging pro én contra van 'n ding (boek, schil
derij, tooneelspel, enz) of mensch. ‘n heel, héél
klein kunstje is! Want X zün maar twee nuan
ces van X gamma van de 31800 kleuren
naar donker, die lederen mensch en elk ding
van nature bezit Maar daar is méér bewezen.
O.a. de waarheid van X spreekwoord, dat de
kunst moeilük en de crltlek makkeluk is.
De kunst is X vaststaande ding De pritiek
éen van de 21600 manieren van küken naar dat
ding.
De kunst is de vaststaande zon. De crltlek
de eerde, die in 'nen „cirkel" om de zon wentelt.
En Al of gin licht en wermte van de zon krügt.
al naar gelang ze dY tronie van de zon af of
nAAr de zon toe keert.
Ge kunt deus, neee ge mót deus rekenkun
dig flloeofieke nog 'ns mee 21600 vermenigvul
digen. om de Groote Grap van de Crltlek te
deurgronden
Want
Zoo goed als de eerde zomer en winter kent,
-eé-mavenant ze op heur standpunten in den
cirkel staat; zoo goed als de eerde dag en nacht
kent, al navenant ze X aangezicht of den rug
naar de zon keert (en zoo zün er ook 31800
meetbare meugelükheden) even goed kan den
criticus mee s'n front of mee z'n rug naar den
kunsteneer gaan staan op dleën denkbeeldlgen
cirkel, op die zonnebaan.
Zoo hee den criticus dus altü 31800 x 31800
468 500.000 omtrent 71 half milliard meuge-
lükheden om s'n standpunt ten opzichte van
h de gisteren gehouden sitting van de non-
Interventie-commlssie hebben Italië en
Dultschland medegedeeld, dat zü het En-
gelsch-Fransche voorstel verwerpen, volgens
hetwelk de contróle aan de Spaansche grenzen
en kusten alleen door Engeland en Frankrük
zou worden waargenomen. Italië en Duitschland
stelden voor, het huidige contróle-systeem te
laten varen en de beide Spaansche partUen als
oorlogvoerenden te erkennen. De EUropeesche
landen zouden dan de plichten van neutrale
staten overeenkomstig de internationale wet op
zich moeten nemen. Voorzoover de vertegen
woordigers der staten, welke deelnemen aan het
werk der non-interventie-commissie, aan het
woord kwamen, steunden zü. met uitzondering
van Portugal, het Engelsch-Fransche voorstel
In verband met het Duitsch-Italiaansche voor
stel verklaarde Plymouth in naam der Britsche
regeering. dat zü de n^-inmenging wenscht te
handhaven, en dat zü een voorstander van deze
politiek is en blüft, mits deze vergezeld blüft
van een controlesysteem. En Corbin verklaarde
In naam der Fransche regeering, dat het toe
kennen van het recht van oorlogsvoerenden
aan beide pcrtüen in Spanje een politieke
kwestie is, die de erkenning van de wüziging
van de positie der beide partijen ten gevolge
heeft, doordat de status der opstandelingen
wordt verheven tot die van de wettige Spaan-
ache regeering. Corbin zeidé teq„ aanzien van
dit punt in staat te zün medé x^deelen, dat
de Fransche regeering niet geneigd was dezen
weg te volgen.
Engeland is geheel solidair met Frankrük.
Maar In hun houding Is toch een zekere nuance.
Engeland vermUdt te spreken van de wettige
Spaansche regeering en van opstandelingen.
Frankrük gebruikt deze termen blükbaar met
opzet. Toen de standpunten der twee groepen
in de sub-commissie waren uiteengezet en fei-
telük op het doode punt waren aangekomen,
kon men niets sffiders doen dan de zitting ver
dagen.
Als het niet zulk een drleve zaak gold, zou
het vermakelijk zün er op te wüzen, hoe alk
mogendheden zich als de ware ridders trachten
voor te doen. Het schermen echter in de dic
tatoriale l>ers met den Moskouschen boeman,
waarvoor Engeland en Fronkrük in hun schulp
zouden kruipen, is een sprookje, dat niemand
meer gelooft en doet, gezien de politiek der
Westersche democratlën. onaangenaam aan. In
Itallaansche kringen wordt er op gewezen, dat
Duitschland en Italië met hun voorstellen een
bewijs van zeer goeden wil hebben gegeven.
Zouden deze constructieve voorstellen worden
afgewezen, dan moeten de overige mogendhe
den alleen de verantwoordelükheid dragen. De
Itallaansche pers schrift begrijpelijkerwijs In
denzelfden geest.
Wü kunnen alleen nog maar hopen, dat in
de dagen van verdaging der subcommissie als
nog een alleszins bevredigende overeenkomst
tusschen de Westersche democratieën en de
dlctatorlanden in zake de Spaansche zaken
wordt gevonden. Maken we ons geen illusies, de
kans daarop is uiterst gering.
lend manelichtje te laten schünen over z n (ge
abonneerde) evennaasten. En ge mot eigen! Uk
sterrenküker van oewen stiel zün. gewend aan
de milllardencüfers uit X heelal, om de verhou
ding van mensch tot mensch, van heelalleke
tot heelalleke, eenigszins te kunnen bepalen.
Maar ook: ge mot gezegend zün mee 'nen
géëven klats menschelüke-oppervlakkigheld, om
van ctitlek oew ambacht te maken. „Gezegend,"
ja! Want X ia veul gemakkelük In X leven, als
ge. nog veur oew H. doopsel den profanen doop
ontving in den Naam der Oppervlakkigheid, der
Onverschilligheid en der Gemakkelükheid,
Amen.
Terwüt de zeldzame uitzondering (die ook nog
onder de critici bestaat) geacht mot worden, als
groote wijsheid, die priesterlük en weldoende
rondgaat onder X Menschdom. gesteld als die
la: tuasch’eh God's begenadigde kunst en God’s
klnders.
Uiteraard is de kunst de Vlam en de crltlek
den (noodwendig) donkeren bril, om in die vlam
te kunnen zien.
Maar daarmee la nie gezeed, dat er naar de
.zon” gekeken mot worden In den nacht van
den 21 sten December. dl. op X onmeugelük-
ste moment van de 31600 x 21600 (meetbare)
meugel ükheden
Amico,
Ge mot eerst hen
dokter Xis over kwak
zalvers en Tien kwak
zalver over dokters
hooren praten. om
goed aan den weet te komen, wa 'n groot geluk
X ia, gezond te zün! Ge mot rechters over des
kundigen en deskundigen over rechters hooren
spreken, om X Recht zurgvuldig te leeren ver
in Den!
Ge mot belaatingbetaalders over den Fiscus
sn den Fiscus over de belastingbetaalders hooren
uitpakken, om h sjuust oordeel te krügen over
ie rechtschapenheid van oew medeschepsels!
Terwül er ook nog wel leering te puren is uit
t oordeel van X Huis van Bewaring over advo
caten en van advocaten over de H. v. B -diën-
teele.
Waarmee ik maar zeggen wil, dat er aan al
len en alles minstens twee kanten zün. Minstens
twee en gemiddeld.... tweeduuzend.
X Leet er maar aan. aan welken kant of/^e
gaat staan, bü X oordeelen.
En als ge nagaat, dat g' om elk ding of lede
ren mensch 'nen cirkel kunt trekken, dat eiken
circel 360 graden hee en elke graad 60 minuten,
dus eiken cirkel 60 x 360 21800 meetbare pun
ten waarop ge kunt gaan staan, dan Is er zoo
nog al keus in X bepalen van oew standpunt,
van waar ge mensch of ding zult beküken en
beoordeelen. L
Zooda Tr hier, ongewild en per ongeluk, wte- jden kunsteneer in te nemen en zoo zh atstra-
held van eerdsche machthebbers, wier ennigst
verschil mee .geloovlgen” is: dat ze God nie
bidden om hulp, maar vloekend die hulp van
God elschen.
Eischen!
De zes ragfüne, trappelende pootjes op den
fabel-ollfant.
Ochèrmez
Gods critici!
Die in den nacht van 31 December mee den
rug naar de plek der zon gaan staan en dan
zeggen: „ziet ge wel daar ia gin zon!”
Die van X half milliard meugelükheden (Ik
heb er aanstellerlg-geleerd 'n wiskundige filoso
fie van gemaakt, maar dat half milliard is
reine flauwe kul, maar wat dóet ge In 'n Intel
lectueele weareld. waarin gevoel en kunst *n
zaak van de geleerdheid is geworden? Waar b.v.
.achoone letteren" 'n zaak van perfesters en
nie van kunstenéërs Isl) ik zeg: van X nalf
milliard meugelükheden om de zon te zien, X
allerongelukkigste moment uitkiezen en dan be
zweren: „er is gin zon!" dat is:
Crltlek!
Crltlek op alles wat van God en GoddelUken
oorsprong Is.
X Leidt naar de Godsschennls. lük In deuze
weareld te ervaren is! Deuze weareld, die stinkt
van crltlek en die gebukt gaat onder de Regie
van Oodlooaen. ...I
In een zich door wederzijdsche
hartelijkheid en trouw kenmerkende
bijeenkomst zijn de twee tot Minis
ter benoemde Amsterdamsche ka
tholieke voormannen Z. Exc. mr. C.
M. J. F. Goseling en Z Exc. prof,
mr. C. P. M. Romme door de katho
lieke kiezers der hoofdstad gehuldigd
en hebben H.H. Excellenties op hun
beurt afscheid genomen van het hun
dierbaar geworden milieu.
-w-n de Dultsche pers wordt een toon aange-
I slagen, die zeer ongewoon aandoet in het
vrlendschappelUk vredesverkeer. Wü leven
toch In vrede? der volken. De Völglsche
Byobachtes, haf, hoofdorgaan van het Derde
^jk. verklaart, dat Frankrük en Londen één
belangenfront vormen met Moskou en Valencia
en de Börsenzeitung ziet In het Fransch-Engel-
sche voorstel „eines der übelsten Erpressungs-
manörter, die man sich denken kann'. Dat is
toch véél te sterke tabak. En wat voor nut heb
ben in de huidige situatie zulke overdreven
woorden?
Wanneer men de Berlünsche bladen mag ge-
loover. dan hebben de vertegenwoordigers van
Duitschland en Italië gisteren te Londen het
voorstel tot de „ware niet-inmenging" ontwik
keld. In Engeland en Frankrük, zoo beweert
men, tracht men het publiek wüs te maken,
dat Duitschland en Italië de gedachte der nlet-
Inmenglng hebben getorpedeerd, maar in wer-
kelükheld zou precies het tegenovergestelde het
geval zün. Het Berliner Tageblatt beweert zelfs,
dat nu gebleken is, dat de niet-inmenging tot
nu toe niets anders dan een „farce” Is geweest.
Duitschland en Italië hebben nu zelf het heft
In hand engenomen. De wü«e, waarop de vo
rige voorstellen van Duitschland en Italië door
Engeland en Frankrük zUn behandeld, bewüst
wel, dat deze landen onder den bestendigen
druk van Moskou van de niet-lnmenglng een
middel hebben gemaakt ter bevordering van
hun eigen politieke doeleinden. ZU hebben de
niet-inmenging dus niet beschouwd als een
Instrument tot behoud van den Europeeschen
vrede. Het nieuwe plan wil nu. aldus nog steeds