I Ministers nemen afscheid DELM^N Regie Geen overeenstemming te Londen OP GOEDE ZEEP STAAT: D gJS God loozen si ZIJ BLIJVEN TROUW AAN DE HOOFDSTAD - DE NIET-INMENGING IN GEVAAR ZATERDAG 3* JULI 1937 BUITENLANDSCH OVERZICHT te vooruitzichten Propagand a-woord Offert brengen Toetpraak wethouder Kropman Minister Romme* t woord Rede J. C. Berger Een veteraan spreekt Ik blijf, die ik ben Iedere zin een argument BRABANTSCHE BRIEVEN De weareld gaat eronder gebukt A Wederzij dsche harte lijkheid Ga op vacantieop onze kosten! U kunt een 5-daagsche reis naar Parijs winnen met inbegrip van: Vejir aoowijd ja als we keoDis hebben van „Mr. Goteling heeft bereikt, dat de Sfaattparty tot een vol waardige, nationale party it gestegen" Minitter en Party o EN GA r> PARIJS Win dwza onvergetelijke vacantiereisl 'deelen, dat I verst tel tenheeft HU heeft weten te verhinderen, dat de Ulvenhout, 1 Juli 1017 licht DRE. We katholieke Nederlanders Jiemen staatkundig een positie in zooals nergens elders door katholieken wordt Ingenomen. Wü zullen ons deze positie waardig toonen. (Langdurig applaus). Luid applaus klonk op toen de nieuw benoemde Amsterdamsche Katholieke Mi nisters door de zaal schreden, een applaus, dat nog aanzwol toen Hunne Excellenties op het punt stonden de voor hen bestemde plaatsen in te nemen. Met een hartelijk handgewuif bedankten zij voor deze geestdriftige ontvangst. Z. Exc. mr. Gosellng dankte de Amsterdam mers hartelUk voor hetgeen zü hem, ook dezen avond weer hadden gegeven. Het bewustzijn van de beteekenls onzer stad laten wU ons niet ontnemen, ik. mü ook niet, cp de mlnlsterkamer aan liet Plein in Den Haag 1. Spoorreis 2e klas naar Parijs en terug. 2. Een gereserveerde plaats In den trein. X Een maaltijd in den restauratie wagen. 4. Logies en 3 maaltijden per dag in hotel. X. Fooien in het hotel. 6. Afhalen per taxi van station n. Hotel en terug. 7. Toegangsbewijs tot de Wereldtentoonstelling. 5. Groot* autotocht door Parijs. Onze partij heeft volgehouden ondanks miskenning. Zü heeft offers nooit gevreesd. En ook haar leden vreezen die niet getuige het offer dat de heer Rossen'als benoemd raadslid heeft gebracht ten gunste van een ander. (Applaus). Hij is de man, die het nieuwe program maak te. in de Kamer beheerschte hü leder onder werp; hij spreekt daar niet veel, maar iedere zin is een argument. katholieken in een hoek werden gedrukt en bereikt, dat zü gestegen zün tot een vol waardige, nationale partU- Beloften kan ik niet doen, behalve deze eene: die ik was, ben ik vandaag en zal ik blijven. Uw gespannen verwachting kan alleen in ver vulling gaan, wanneer gjj mij de tegenbelofte wilt geven, dat gij mij zult steunen op de eenl- ge wijze, die van bet gebed. Nadat het zeer langdurig applaus, dat op dezer rede volgde, was verstomd, werd bet Wil helmus gezongen, waarop de heer Berger de vergadering sloot. ..Beweren," zeg ik, amico. Want binnenin zijn ze 1 nie! Binnenin zijn X van die verwaande donder- beestjes, die oe veur n oorlogsbul, ochneeë onweersbui in oew oogen waaien! Binnenin zijn ze X nie, deus Bolsjewistische donderbeestjes, deus werlend ongedierte, want... X zijn redelijke schepsels, in al hun onredelijk heid. Redelijke schepsels, die hersens hebben om *nen Cosmos n bietje na te cijferen, al is X mee belachelijk groote fouten. Die oogen heb ben om daarna naar den hemel te zien. Nu gaat het raadslid Romme naar Den Haag. Dat kan voor Amsterdam alleen maar goed zijn. Vroeger is wel eens gezegd: Am sterdamsche heeren hooren In Den Haag Laat dit nu waar zijn om daar de histori sche glorie te doen herleven van een fier en trotsch Amsterdam, dat niet met een bedelnap wenscht te gaan naar Den Haag. De heer E. Pouw, voorzitter van de Alg. R. K. Propagandaclub, verklaarde, dat hij en zyn mannen altijd met nog grooter vreugde dan anders werkten als het onf namen als die van Romme en Geseling ging. Belden zjjt gij, zoo zelde hij, gekomen op de plaatsen, welke u toekwamen. Met een Leve Oosellng, leve Romme, leve de Staatspartij besloot hij. HU heeft bereikt, dat wü in den verklezings- tUd tezamen en één zün gebleven en dat wij, d. w.z. het katholieke volksdeel, onzen recht- matigen invloed kunnen uitoefenen, niet meer maar ook niet minder. Voor Amsterdam beteekent het heengaan van Prot. Romme een zeer groot verlies, voor aen Amstcrdamschen Raad en ook voor de ka tholieke fractie. ZUn intellect. zUn welsprekendheid, zUn vast houdendheid waren de kenmerken van zijn op treden, dié de debatten In den hoofdstedelUken Raad op hoog peil hebben gebracht. De beteekenis van de katholieke fractie heeft nu door zUn werk grooter doen zün dan zu docr haar getalsterkte elgenlUk kon wezen. De fractie zal uw geestelijke nalatenschap behoeden en bewaren ten koste van alles. Minister Romme sprak daarna de vergadering toe en het bleek wel uit het begroetingsapplaus. dat naar hem óók, ndar nem vooral ook een zeer groot deel van de genegenheid der verga derden uitging. De reden daarvan lag reeds in de eerste woor den die minister Romme sprak: Nu er na 13 ja ren een verandering in mljr. levenstaak in treedt. Met innige dankbaarheid nam spr. afscheid van katholiek Amsterdam, waarvan hU naar hü getuigde, zooveel had mogen ontvangen, van de stille werkers, van wiens arbeid hU zoo groot stcces had gezien en van de fractie, met wie aU z°° prachtig en prettig had samengewerkt. Ga naar Uw winkelier en koop een stuk Castells I Vraag hem dan tegelijk om het STEMBILJET voor deelname aan de etalage-wed strijd van CASTELLA-schoonheidszeep. U hoeft niet méér te doen dan te kiezen welke Castella-etalage in Uw stad de mooiste is! Op het stembiljet vindt U ille inlichtingen vraag er direct om! ’n Verrukkelijke vacantiereis valt te verdienen! WU nemen geen afscheid, want het „eenmaal Amsterdammer. altUd Amsterdammer" bhjft waar, maar wU volgen U met vriendschap, op gewektheid en echt-Amsterdamsche sympathie. „Wat kan x op de wereld toch wonderlUk gaan.'* Dat is de aanhef van een oud liedje, dat de veteraan Jan Willem Smit, die het voor recht had ook dezen avond nog weer te mogen beleven, aanhaalde, om te getuigen hoe veel er veranderd Is In de jaren. Met een verwonderlUke geheugenkennls ver telde Jan Smit op zün eigen, smakelijke wUze van al de politieke wisselingen, waarvan hU getuige, vaak ook deelgenoot was geweest, daar bU o.a. memoreerende hoe „onze Jan van Dijk" In de Kamer kwam. HU sloot zUn door de jonge generatie met zeker niet minder aandacht dan de oudereem altUd schonk, aangehoorde improvisatie met den wensch. dat het verlies dezer eminente Amsterdammers in winst verkeeren zou. Ik ben partüvoorzltter geweest. Ik ben het elgenlUk nog. Nu ben ik Minister. Kan een Minister, Raadsman van de Kroon, nog partUman zUn? In dit ambt tredende behoeft men zün ver leden niet te vergeten. De katholieke beginselen kunnen, niet zon der schade voor het algemeen belang worden ■h rwaarloosd. de katholieke principes immers strekken het land ten zegen. Met hart en ziel blüf ik verknocht aan uw werk, dat er toe strekken mag de partij op hooger niveau en tot grooter aanzien te bren gen. vooral onder anderen. Want alleen door de erkenning te winnen der anderen zullen wü onze taak ten opzichte van ons vaderland kunnen vervullen. Met een gevoelvollen wensch aan het Vor stenhuis besloot spr. zUn luid toegejuichte rede. Ja ge mot eigenlijk sterrenkundige van oew vak zyn, gewend dus aan de mllllarden- cUtering mee lichtjaren b.v., om de houdingen en verhoudingen tusschen de zielen onderling eenigermate te kunnen bepalen. Want X half milliard van daarsjuust la nog maar X meet bare cUfer van houdingen die éénen mensch kan aannemen teugenover éénen anderen menschI En X slotlledeke ia weer, sjuust als altü wan neer ge perbeert wat dieper in te gaan op ’n onderdeeltje van de schepping, X slotlledeke is als altü: onbegrensd Endeloos. Bovennatuur- lük. BcvennatuurlUk ia X ennigst woord, dat X füne mekaniek van Schepping en schepsels min of meer kén aandulën. En als we aan de vruch ten den boom kennen, dan kennen we aan de scheppingsvruchten toch zekers.... den Schep per! „Kennen"? het Berliner Tageblatt, den grondslag van de niet-Inmenging redden door haar te doen op nemen in een neutraliteltssysteem. Het voorstel bewijst, dat belde landen het conflict alsnog wenschen te localiseeren. Het Is praktisch, ge matigd en uitvoerbaar, mits de andere leden van ‘de niet-inmenglngscommlssle thans ein delijk beseffen, waarheen de Weg. welken men tot nu toe heeft gevoldg. moet lelden, maar eventueel, dat het ook hun belang is de ge dachte van de bescherming van den Europee- schen vrede niet te degradeeren tot een werk tuig van egoïstisch belang. WU doen niet aan persoonsverheerlUklng, al dus mr. Kropman, en voor het enorme, ge weldige werk, dat onze ministers zullen te ver richten krUgen, beteekenen menschen-ultlngen roo weinig Maar toen, wU kunnen het niet verheelen, dat wu blU en verheugd en dankbaar zün, dat zü geroepen zün tot deze belangrijke taak en dit nog wel in dezen belangrUken tUd. Belden hebben In een lange reeks van jaren veel verricht voor Katholiek Amsterdam. Mr. Gosellng heeft als voorzitter van het Kieskring bestuur in Amsterdam het politieke leven losgeslagen, belangstelling gewekt en on derhouden ook in kringen, die zich niet met politiek bezig hielden. HU heeft van Amsterdam een centrum van politiek leven gemaakt, in heel het land het prestige der partU omhoog eehaald Had Ruys dit nog eens mogen beleven' NUmegen en Tilburg (de Uni’ hit aan de partU verbonded^ Er Is geen partij in Nederland, noch in Euro pa. zelfs In de wereld niet, die bogen kan op zulk een organisatie, op zulk een wetenschap pelijke basis, op zulk een uitwerking der begin selen Het Kleskringbestuur had in „Krasnapolsky" de groote zaal te züner beschikking gekregen en deze zaal was nagenoeg geheel gevuld toen de voorzitter van de ontvangende vereenlging, de heer J. C. Berger, zUn hooge gasten, die vergezeld waren van hun echtgenooten, wie bloemen werden aangeboden, naar het podium leidde. De heer Berger richtte tenslotte een warm- gevoeld woord tot de echtgenooten van de Ex cellenties. OU hebt, zoo zeide hij. tot nu toe uit, naar echt-Roomsche zede geheel gegeven als echt genooten en moeders. De partU. de katholieken zjjn u dankbaar wat gU voor hen hebt willen afstatfri Terwijl het langdurig applaus dat op deze woorden volgde nog voortduurde boden twee dames uit de aal den echtgenooten der Mi nisters bloemen aan, hetgeen een verlenging en verlevendiging van het handgeklap tot gevolg had. Na een zangnummer vanvhet 8t. Alphonsus- koor uit de Lieve Vrouwekerk aan de Keizers gracht, onder leiding van den heer Jos. Huides, hervatte de heer Berger het woord om zich in het bUzonder tot de eere-gasten van ben avond te richten. katholieke En nou, amico, schei *k er af. De zon is aan X ondergaan. En deus .avondgebed" wil ik mee bidden, van begin tot end! Ook boeren zUn.... menschen! Net welnig-lntellectueel genoeg, om hulllën arbeid naar de zon te regelen, sjuust als X nie tigste madelieveke den heelen Godsgansche- Ujken dag z'n kopke meedraait mee de zont En nie er van af, lük veul weareldbestuurders, geleerden en critici, die de zon willen zien mee hulllën..-.. rug, ten mlddemachte 31 December! Daarom: ik schel er af. mee veul groeten van Trui en m*nen „compagnon” en als altü. gin horke minder van Die besef hebben om dus den Schepper te herkennen uit ZUn Werken en Werkstukken. Mensch-zUn. wat wil X anders zeggen, dan: God kennen. Minstehs God-beseffen. Aller minst: den GoddelUken boom te hérkennen aan de vruchten. Z'n eigen tot God-looee „verheffen” wil zeg gen: z'n menschelUkheid trachten te vernederen tot nietig ongedierte. Trachtenl Want lukken zal X nooit. X Lee nie in onze Macht. WU kunnen ons als dieren, als beesten aanstellen. Maar we kunnen X nie worden I WU kunnen God's Wetten nie breken. Die zégt X te kunnen, is zoo belachelUk en verach- teljjk als dat gefantaseerde donderbeestje (God's donderbeestjes i(Jn zoo nie!) als dat gefantaseerde donderbeestje, dat vertellen kwam, dat ie 'nen olifant gedresseerd had. Deuse menschen zijn. Gód's critici! X Was in Spanje lest. Weer was ‘nen bedetempel in vuur gezet. En braven mannen wlerd verhinderd X vuur te blusschen. .Dat moest.... God eigens meer doen!” tierden Spaansche Bolsjewieken: „want HU kon toch Alles?!” Amico! Deuzen heillgschennenden kreet is in z’n diepste 'nen kreet naar God! "Nen smartelüken kreet naar *n duldelUk teeken Gods, van onge- lukklgen. wier zielement vergiftigd is, mee den stank der Hel, gestookt deur de duuvelsknech- I ten Stalin en z'n medeplichtigen! Zulken Godsschennls b e w U t X bestaan van I God. Bewüst X in de rampzaligs manhtakxw- Spr. betreurde het, dat Mgr. Dr. G. C. van Noort wegens een reeds lang voorgenomen reis verhinderd was dezen avond bU te wonen en namens Katholiek Amsterdam de uil de hoofd stad tot het Ministerschap gekozen katholieke zonen toe te spreken. Twintig jaren geleden, aldus vervolgde spr„ snakte de politieke organisatie der Katholieken in de hoofdstad naar intellectueele leiders, welke zü toen verkreeg in mr. Gosellng en mr Romme, van wie de eerste zich Ir. het kles kringbestuur. de tweede in den Raad deed gel den. ten beiden van de beste züde. Mr. Romme was voor de Katholieke zaak de propagandist par excellence, voor wlen geen werk te groot noch te klein was. Kort na Romme verscheen Gosellng, die als propagandist reeds de trapportalen van de Eilanden had leeren kennen. Later is hü de voorzitter geworden van onze partU. die daarna werd geleid en gestuwd als zü nog nooit tevoren had waargenomen. Het verlies, dat Amsterdam lijdt kan alleen worden vergoed door de werkzaamheid van deze belde Amsterdamsche Ministers op hun nog verantwoordelüker posten. De heer Berger, daarna het woord nemend, dankte Hunne Excellenties voor de bereidwil ligheid nog eenmaal te midden van hun Am sterdamsche kiezers te willen verwülen. Deze avond is een afscheid genoemd, maar dit behoeft niet te beteekenen, dat een „Toe weerziens” uitgesloten zou zün. En al hoopte spr. niet, dat dit weerzien spoedig een feit zou worden, rekening moet toch worden gehouden met de mogelUkheld, dat de ministerieels waardigheid niet altüddurend is. Toen de uitslag der verkiezingen bekend werd, was er reden tot verblüden, een blüd- schap die nog grooter werd toen *an het kie zerscorps de samenstelling van het nieuwe ka binet werd meegedeeld Toen toch was het weer duidelük geworden, dat onze katholieke beginselen, welke strekken tot welzün van bet geheele Nederlandsche volk, weer zullen gaan meespreken. Katholieke actie en nationale actie zün sy noniem en onze beginselen zullen het best in staat blüken de problemen van dezen tUd tot oplossing te brengen. 'n .jnlllioen lichtjaren." We kunnen zo’n cüfer op 'n vel papier zetten en er naar kUken tot i we duizelen. Dan kunnen we naar den hemel zien enzoo nietig worden lijk 'n stofke. DAnkennen" we den Schepper. Jaja....! Kennen! Den Schepper! Veur wien deuze wea- reld-mee-ongenaakbare-grootheden *n stofke is, op Zünen „pantoffel”. Jaja....! En toch d n mensch, mee z'n zielement van mllllarden millicrons aan onderverdeelingen, hU is. hü mót geschapen iyn naar Gods beeld en gelUkenis. En wéér duizelt oe deuzen „toestand” van ontzagwekkende meugelükheden, gelegen in de kleinheid van 'n stofke! ,,'n „Stofke!” Jawel. Maar 'n heel nietig stof ke! Want tweeduuzend mlilloen van die mensch-stofkes. verzameld als onzichtbare mi croben op 'nen knikker, dé Weareld, is nog maar 'n zonnestofke In X Heelal Waarmee ik maar zeggen wil, dat X de klnderlükste, idiootste. onredelUkste zaak ter weareld is, om God te loochenen! Zoude denken, amico, dat 'n donderbeestje (zo'n heel klein vliegske, dat veur X onweer in oew oogen vliegt) zoude denken, amico, dat ao'n donderbeestje. als X op 'n oogenblik verwaait op X achterend van 'nen olifant, dat zo'n don derbeestje dan denkt, dat X zit op den rug van 'n mede-onredelUk-Schepsel-Gods? X Donder beestje „denkt” minstens, dat X zit op den Koepel van den Sint Pieter in Rome! Zo'n ver waand donderbeestje1 Maar neeë X dlngske is nie verwaand 1 X Hee ommers gin. harsenpannekegin. menschelük inzicht....! Als X dit had, dan dan zou X ieveraans in de donderbeestjesweareld rondvertellen, dat X boven op 'nen olifant gezeten had en dleën ermen olifant had getrapt mee alle zes z'n poot jes. tot den olifant getemd en gedresseerd was I en X donderbeestje 'm gerejen had in de Hoogeschool! Ja nou lacht ge efkens, om dat donder beestje, zoo .groot" als éen van deuse letter- kens. Nou X Is óok belachelUk, deus olifan- ten-dompteurke! X Is krankslnnlg, deus fabel- donderbeestje. Net zoo krankzinnig is deus verwaande don derbeestje, dit kleine ongedlerteke als..'., men- seben, die Godloochenaar beweren te sün. kundig bewezen heb, dat de kunst van 'n ver dediging pro én contra van 'n ding (boek, schil derij, tooneelspel, enz) of mensch. ‘n heel, héél klein kunstje is! Want X zün maar twee nuan ces van X gamma van de 31800 kleuren naar donker, die lederen mensch en elk ding van nature bezit Maar daar is méér bewezen. O.a. de waarheid van X spreekwoord, dat de kunst moeilük en de crltlek makkeluk is. De kunst is X vaststaande ding De pritiek éen van de 21600 manieren van küken naar dat ding. De kunst is de vaststaande zon. De crltlek de eerde, die in 'nen „cirkel" om de zon wentelt. En Al of gin licht en wermte van de zon krügt. al naar gelang ze dY tronie van de zon af of nAAr de zon toe keert. Ge kunt deus, neee ge mót deus rekenkun dig flloeofieke nog 'ns mee 21600 vermenigvul digen. om de Groote Grap van de Crltlek te deurgronden Want Zoo goed als de eerde zomer en winter kent, -eé-mavenant ze op heur standpunten in den cirkel staat; zoo goed als de eerde dag en nacht kent, al navenant ze X aangezicht of den rug naar de zon keert (en zoo zün er ook 31800 meetbare meugelükheden) even goed kan den criticus mee s'n front of mee z'n rug naar den kunsteneer gaan staan op dleën denkbeeldlgen cirkel, op die zonnebaan. Zoo hee den criticus dus altü 31800 x 31800 468 500.000 omtrent 71 half milliard meuge- lükheden om s'n standpunt ten opzichte van h de gisteren gehouden sitting van de non- Interventie-commlssie hebben Italië en Dultschland medegedeeld, dat zü het En- gelsch-Fransche voorstel verwerpen, volgens hetwelk de contróle aan de Spaansche grenzen en kusten alleen door Engeland en Frankrük zou worden waargenomen. Italië en Duitschland stelden voor, het huidige contróle-systeem te laten varen en de beide Spaansche partUen als oorlogvoerenden te erkennen. De EUropeesche landen zouden dan de plichten van neutrale staten overeenkomstig de internationale wet op zich moeten nemen. Voorzoover de vertegen woordigers der staten, welke deelnemen aan het werk der non-interventie-commissie, aan het woord kwamen, steunden zü. met uitzondering van Portugal, het Engelsch-Fransche voorstel In verband met het Duitsch-Italiaansche voor stel verklaarde Plymouth in naam der Britsche regeering. dat zü de n^-inmenging wenscht te handhaven, en dat zü een voorstander van deze politiek is en blüft, mits deze vergezeld blüft van een controlesysteem. En Corbin verklaarde In naam der Fransche regeering, dat het toe kennen van het recht van oorlogsvoerenden aan beide pcrtüen in Spanje een politieke kwestie is, die de erkenning van de wüziging van de positie der beide partijen ten gevolge heeft, doordat de status der opstandelingen wordt verheven tot die van de wettige Spaan- ache regeering. Corbin zeidé teq„ aanzien van dit punt in staat te zün medé x^deelen, dat de Fransche regeering niet geneigd was dezen weg te volgen. Engeland is geheel solidair met Frankrük. Maar In hun houding Is toch een zekere nuance. Engeland vermUdt te spreken van de wettige Spaansche regeering en van opstandelingen. Frankrük gebruikt deze termen blükbaar met opzet. Toen de standpunten der twee groepen in de sub-commissie waren uiteengezet en fei- telük op het doode punt waren aangekomen, kon men niets sffiders doen dan de zitting ver dagen. Als het niet zulk een drleve zaak gold, zou het vermakelijk zün er op te wüzen, hoe alk mogendheden zich als de ware ridders trachten voor te doen. Het schermen echter in de dic tatoriale l>ers met den Moskouschen boeman, waarvoor Engeland en Fronkrük in hun schulp zouden kruipen, is een sprookje, dat niemand meer gelooft en doet, gezien de politiek der Westersche democratlën. onaangenaam aan. In Itallaansche kringen wordt er op gewezen, dat Duitschland en Italië met hun voorstellen een bewijs van zeer goeden wil hebben gegeven. Zouden deze constructieve voorstellen worden afgewezen, dan moeten de overige mogendhe den alleen de verantwoordelükheid dragen. De Itallaansche pers schrift begrijpelijkerwijs In denzelfden geest. Wü kunnen alleen nog maar hopen, dat in de dagen van verdaging der subcommissie als nog een alleszins bevredigende overeenkomst tusschen de Westersche democratieën en de dlctatorlanden in zake de Spaansche zaken wordt gevonden. Maken we ons geen illusies, de kans daarop is uiterst gering. lend manelichtje te laten schünen over z n (ge abonneerde) evennaasten. En ge mot eigen! Uk sterrenküker van oewen stiel zün. gewend aan de milllardencüfers uit X heelal, om de verhou ding van mensch tot mensch, van heelalleke tot heelalleke, eenigszins te kunnen bepalen. Maar ook: ge mot gezegend zün mee 'nen géëven klats menschelüke-oppervlakkigheld, om van ctitlek oew ambacht te maken. „Gezegend," ja! Want X ia veul gemakkelük In X leven, als ge. nog veur oew H. doopsel den profanen doop ontving in den Naam der Oppervlakkigheid, der Onverschilligheid en der Gemakkelükheid, Amen. Terwüt de zeldzame uitzondering (die ook nog onder de critici bestaat) geacht mot worden, als groote wijsheid, die priesterlük en weldoende rondgaat onder X Menschdom. gesteld als die la: tuasch’eh God's begenadigde kunst en God’s klnders. Uiteraard is de kunst de Vlam en de crltlek den (noodwendig) donkeren bril, om in die vlam te kunnen zien. Maar daarmee la nie gezeed, dat er naar de .zon” gekeken mot worden In den nacht van den 21 sten December. dl. op X onmeugelük- ste moment van de 31600 x 21600 (meetbare) meugel ükheden Amico, Ge mot eerst hen dokter Xis over kwak zalvers en Tien kwak zalver over dokters hooren praten. om goed aan den weet te komen, wa 'n groot geluk X ia, gezond te zün! Ge mot rechters over des kundigen en deskundigen over rechters hooren spreken, om X Recht zurgvuldig te leeren ver in Den! Ge mot belaatingbetaalders over den Fiscus sn den Fiscus over de belastingbetaalders hooren uitpakken, om h sjuust oordeel te krügen over ie rechtschapenheid van oew medeschepsels! Terwül er ook nog wel leering te puren is uit t oordeel van X Huis van Bewaring over advo caten en van advocaten over de H. v. B -diën- teele. Waarmee ik maar zeggen wil, dat er aan al len en alles minstens twee kanten zün. Minstens twee en gemiddeld.... tweeduuzend. X Leet er maar aan. aan welken kant of/^e gaat staan, bü X oordeelen. En als ge nagaat, dat g' om elk ding of lede ren mensch 'nen cirkel kunt trekken, dat eiken circel 360 graden hee en elke graad 60 minuten, dus eiken cirkel 60 x 360 21800 meetbare pun ten waarop ge kunt gaan staan, dan Is er zoo nog al keus in X bepalen van oew standpunt, van waar ge mensch of ding zult beküken en beoordeelen. L Zooda Tr hier, ongewild en per ongeluk, wte- jden kunsteneer in te nemen en zoo zh atstra- held van eerdsche machthebbers, wier ennigst verschil mee .geloovlgen” is: dat ze God nie bidden om hulp, maar vloekend die hulp van God elschen. Eischen! De zes ragfüne, trappelende pootjes op den fabel-ollfant. Ochèrmez Gods critici! Die in den nacht van 31 December mee den rug naar de plek der zon gaan staan en dan zeggen: „ziet ge wel daar ia gin zon!” Die van X half milliard meugelükheden (Ik heb er aanstellerlg-geleerd 'n wiskundige filoso fie van gemaakt, maar dat half milliard is reine flauwe kul, maar wat dóet ge In 'n Intel lectueele weareld. waarin gevoel en kunst *n zaak van de geleerdheid is geworden? Waar b.v. .achoone letteren" 'n zaak van perfesters en nie van kunstenéërs Isl) ik zeg: van X nalf milliard meugelükheden om de zon te zien, X allerongelukkigste moment uitkiezen en dan be zweren: „er is gin zon!" dat is: Crltlek! Crltlek op alles wat van God en GoddelUken oorsprong Is. X Leidt naar de Godsschennls. lük In deuze weareld te ervaren is! Deuze weareld, die stinkt van crltlek en die gebukt gaat onder de Regie van Oodlooaen. ...I In een zich door wederzijdsche hartelijkheid en trouw kenmerkende bijeenkomst zijn de twee tot Minis ter benoemde Amsterdamsche ka tholieke voormannen Z. Exc. mr. C. M. J. F. Goseling en Z Exc. prof, mr. C. P. M. Romme door de katho lieke kiezers der hoofdstad gehuldigd en hebben H.H. Excellenties op hun beurt afscheid genomen van het hun dierbaar geworden milieu. -w-n de Dultsche pers wordt een toon aange- I slagen, die zeer ongewoon aandoet in het vrlendschappelUk vredesverkeer. Wü leven toch In vrede? der volken. De Völglsche Byobachtes, haf, hoofdorgaan van het Derde ^jk. verklaart, dat Frankrük en Londen één belangenfront vormen met Moskou en Valencia en de Börsenzeitung ziet In het Fransch-Engel- sche voorstel „eines der übelsten Erpressungs- manörter, die man sich denken kann'. Dat is toch véél te sterke tabak. En wat voor nut heb ben in de huidige situatie zulke overdreven woorden? Wanneer men de Berlünsche bladen mag ge- loover. dan hebben de vertegenwoordigers van Duitschland en Italië gisteren te Londen het voorstel tot de „ware niet-inmenging" ontwik keld. In Engeland en Frankrük, zoo beweert men, tracht men het publiek wüs te maken, dat Duitschland en Italië de gedachte der nlet- Inmenglng hebben getorpedeerd, maar in wer- kelükheld zou precies het tegenovergestelde het geval zün. Het Berliner Tageblatt beweert zelfs, dat nu gebleken is, dat de niet-inmenging tot nu toe niets anders dan een „farce” Is geweest. Duitschland en Italië hebben nu zelf het heft In hand engenomen. De wü«e, waarop de vo rige voorstellen van Duitschland en Italië door Engeland en Frankrük zUn behandeld, bewüst wel, dat deze landen onder den bestendigen druk van Moskou van de niet-lnmenglng een middel hebben gemaakt ter bevordering van hun eigen politieke doeleinden. ZU hebben de niet-inmenging dus niet beschouwd als een Instrument tot behoud van den Europeeschen vrede. Het nieuwe plan wil nu. aldus nog steeds

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 22