Heiligdomsvaart Begonnen H Instantine ÜQjïiii stilt voorkomt pijnen! I een fraai geëncadreerd artikel blijkbaar als eer. proeve van bezinning het beginsel was bedoeld. De eerste kop bo ven dit artikel luidde: „Links" en ..Rechts”, niet kwaad voor een partij, die geheel het volk, de arbeiders inclbis, en „rechts-llnks” wil laten DE SLAVERNIJ VAN DEN ARDEIDER De Thorpehall Jamboree-repetitie te Vogelenzang Koningin opent Jamboree MAASTRICHT IN TOOI 1000 DEELNEMERS UIT ONS LAND Dattol itc ee/w(e/L. MAANDAG 12 JULI 1937 ZAK MET GELD VERDWENEN Elk spoor der dader» ontbreekt DR. J. B. SCHEPERS OVERLEDEN Heffing op boter De schatkamers ontsloten voor Demonstraties doen veel verwachten Clearingkoersen Instantine Massale bidweg trekt door de straten Andere golflengte Nederland Staatsraad Rambonnet heeft zyn jongens‘goede raadgevingen en wenken gegeven Défilé der naties langs Koninklijke tribune Uitspraak der Middelburg scha rechtbank in kort geding Goederen in bewaring bij Handelmij. Voorloopige proeven met uitzen- ding'op de 415 M.-golf In feestelyken stoet werden de Heiligdommen uit de ont sloten schatkamers naar de kerken gevoerd De persdienst van de wereld-jamboree meldt: (Van onzen specialen verslaggever) MAASTRICHT. 10 Juli In De Heiligdomsvaart te begonnen. Prijs 70 cent. Maastricht, der welke stad Koersen voor stortingen op 13 Juli 1>37 tegen verplichtingen luidende tn: Reichsmarken 73 06. lires -9AX peseta’s 9.10. Nederland, gedwongen door de storing, die he* van Braaov ondervindt, heeft de 4U M-golf (723 kea) in gebruik genomen. De heffing op boter is voor de week van 11 tot en met 17 Juli, behoudens tusschentjjdsche wijziging. wederom vastgesteld op /0.70 per KG. Toen hij even later weer bij de cabine kwam, bleek de zak met zestienhonderd gul den verdwenen. De portefeuille met bank biljetten had men blijkbaar over het hoofd gezien. De chauffeur van 'n kantoorboekhandel aan de Prins Hendrikkade was door zijn patroon naar de Incasso Bank gezonden om daar een chéque te incasseeren. Onderweg had de chauffeur pech rret een achterband van zijn auto en toen hij bjj de Incasso Bank aankwam, waarschuwde hU een monteur om het euvel te verhelpen. Zelf zing hjj het bankgebouw binnen, gaf de chéque af, ging nog even naar de reparatie den en begaf zich toen weer In *t gebouw. Even later keerde hij terug met duizend gulden aan bank biljetten in een portefeuille en zestienhonderd gulden aan specie in een zak. Deze gelden deponeerde hij in de cabine van zijn wagen en ging toen nog even naar de ach terzijde van den auto om den monteur behulp zaam te zijn bjj de reparatie. Ik wist geen raad van de zenuw pijn. En toen ik Instantine inge- nomen had wèg was de pijn! Onthoudt daarom Het staat thans vast, dat de opening van de wereld-jamboree op Zaterdag 11 JwM des middags te 2 uur door H. M. de Konta- gin zal geschieden. daan. het verband moet gelegd worden tus schen de padvindersbeweging en de wor dingsgeschiedenis van den Nederlandschen Staat. Deze golf is. althans voor bet oogenbUk, voor Nederland een zeer gunstige, daar Hj overigens slechts op verren afstand in het Oosten van Europa (Kiev) In gebruik, hier te lande door de geringe energie van dien zender niet kan worden gehoord. Dit In gebruik nemen blijft gepaard gaan met net handhaven en het gebruik maken van den 1875 M-golf. Het weer werkte prachtig mee, de lucht was echt Hollandsch en de zon deed voor den zomerdag zelfs weldadig aan. Een uit gelezen dag. die hoopvolle perspectieven opent en den organisatoren ongetwijfeld moed heeft gegeven voor het welslagen van de demonstratie der jonge landgenooten. De weinigen, die dit feest van de jeugd Zaterdag mochten meemaken, hebben ver langen gekregen naar de groote gebeurte nissen. die 31 Juli stad en land in beroering zullen brengen. De herinnering moge straks onvergetelijk zijn. Alles trok nu de kerk binnen, de machtige oude kerk van St. Servaas. die geheel met ge- loovlgen was gevuld, toen de groote lichtkronen opzij van het altaarbaidakjjn opvlamden en vol licht wierpen op de oude schilderingen In oe twee groote koepels van het priesterkoor. Op den achtergrond van de grasvlakte graas den koelen, die soms met schrille geluiden jwo- testeerden tegen de muziek, die In een gelulds- wagen geproduceerd werd en er de vrooljjkheid 'n hield. Klokslag half vijf arriveerde de hoofdverken ner, vergezeld van eenlge familieleden. Ter be groeting waren aanwezig generaal Behrends, die Staatsraad Rambonnet tijdens zijn ziekte rem placeerde, dlstricts-commlssaris Rozendaal uit Utrecht, onder wiens leiding de repetitie gehou- aen zou worden, diverse hoofdkwartlerscommis- sarissen. de heer de Jong, commissaris en leider van de kern uit het district Haarlem, de ver- Kenncrsgcestelijke van het Haarlemsche diocees, rector J. P. Van Zon. enz. De deelnemers stonden In V-vonn opgesteld en zongen het Wilhelmus toen hun leider de reeds gereed zijnde eere-tribune betrad. Intus- rchen wefd de vaderlandsclie driekleur met het nodvindersembleem geheschen. Na ons volkslied zong men het Jamboree-lied ..Hoort, zegt bet voort". Staatsraad Rambonnet sprak zijn jongens dan coor de microfoon als volgt toe: Dank zjj de groote hulp, die ik tijdens mijn ziekte van generaal Ijghrends heb mogen on dervinden, zijn de voorbereidingen voor de jam- noree onbelerrimerd voortgezet. Toch ben ik heel dankbaar en verheugd, dat Ik vóór het begin nog even contact kan krijgen met de beweging om u op enkele voorname dingen te wijzen. De wereldjamboree is een massaal gebeuren, dat alleen tot zijn recht komt als leder volkomen bereidwillig is en weet wat er van hem ver wacht wordt. De openingsplechtigheid is een ceremonie en elke ceremonie ontleent haar waarde aan de uitbeelding van het menscheljjk gemeenschap pelijk gevoel. Door een kleine stoornis spat zij als een zeepbel uit elkaar en de illusie ver dwijnt. Bjj de opening van het Nationale Kamp, vjjf ja ar geleden, werd een fout gemaakt met net hjjschen van de vlag, dat was een tekort koming, die ik nog steeds betreur. Daarom zij alles tot In de uiterste puntjes voorbereid, op dat wij In de oogen van de buitenwereld de volle, ongerepte waarde behouden. De opening heeft twee hoofdmomenten: de aankomst van H. M. de Koningin met het hü- schen van den Koninklijken Standaard en de opening van de jamboree met het hijschen van onze eigen vlag. Men óegrjjpe de waarde van deze plechtigheid. De kapitein te veroordeeld tot afgifte var. bedoelde goederen tegen behoorlijk bewijs van ontvangst. De elschers zyn gemachtigd om. indien de gedaagde mocht weigeren, na betee- kenlng van bet vonnis tot algifte der goederen over te gaan, die goederen In de macht van den sequester te stellen, desnoods met behulp van den sterken arm. Tot zoover is het vonnis uitvoerbaar ver klaard bij voorraad niettegenstaande hoogerc voorziening. Naar wij vernemen is mr. P. Dieleman. die in het geding van de „Thorpehall" namens de Spaansche regeering en de Basktsche regee- nng is opgetreden, tegen het vonnis van den vice-president der rechtbank te Middelburg in hooger beroep gegaan. De zaak zal thans u> behandeling komen voor het gerechtshof te 's Gravenhage. Ten aanzien van de vordering van de elschers te beslist, dat de vice-president zich bevoegd heeft verklaard om van de vorde ring tot onder requestratiestelling kennis te nemen. Elschers zijn ontvankelijk verklaard in die vordering en deae is toegewesen. Ge last te, de seqaestratiestelllng der goederen en als sequester is benoemd de N. V. Ne- derlandsche Handel Maatschappij te Am sterdam. De uitzendingen geschieden van uur *s avonds af te Kootwijk, en zijn, aangezlen de zandige Veluwe voor middelbare golven als deae een niet geëigend terrein is, voor de luisteraars in Nederland nog niet van veel belang. Naar de verwachting zal er echter aan leiding zijn t-Z.1. daarin verandering te brenen door bet in gebruik nemen van een wel geëigend terrein. Het luisteren naar de voorloopige uitxendin- ten, welke hetzelfde programma ten geboore brengen, ais op de 1375 M-golf, kan dus voor de luisteraars Interessant zijn; voor een oordeel over goede ontvangst komen deae uit- :endlngen echter nog niet in aanmerking. et is zeer opmerkelijk, dat de schrij ver van dit fraais zeer bezonnen de R. K. Staatspartij, de grootste jx>U- tieke partij in Nederland, die de meeste ver tegenwoordigers in de Kamers heeft en vier belangrijke portefeuilles in bet nieuwe kabi net beheert, eenvoOdig maar heeft vergeten om zijn vreemd gekleurde schildering ven de huidige verhoudingen „waar" te maken. De R. K. Staatspartij en de andere positief Christelijke partijen passen niet in dit ta fereel, omdat zjj nóch het verouderd liberaal- kapitalistisch maatschappelijk bestel trach ten te handhaven nóch dit stelsel door het al evenzeer verouderde marxistische staats ka pitalisme wenschen te vervangen. Deze merkwaardige vergeetachtigheid vindt zijn verklaring vermoedelijk in het feit, dat de schrijver van Vova aan het nationaal-socia lisme ten onrechte een plaats en een taak wil toedichten, welke reeds sinds jaar en dag de R. K. Staatspartij krachtens haar begin selen zijn aangewezen nX een plaats tus-k schen „rechts" en „links” en de taak van een wig tusschen deze beide uitersten, can te voorkomen, dat het liberale kapitalisme den arbeid gevangen zou houden in particuliere loonslavernij, dat de particuliere kapitalist vervangen zou worden door den marxisti- schen staatskapltalist en last not least, dat de arbeider zou worden uitgeleverd aan de volle willekeur van een oppermachtig dicta tor in bolsjewistlschen of nationaal-socialls- Uschen trant. Vova schrijft verder: Het orgel zette zwaar m en een lange rij priesters in blanke superplie schreed uit de sacristie de kerk door naar de schatkamer in den Omgang, waar heel de rijkdom van relieken stond om in hun handen en op hun schouders te worden binnengedragen in de kerk zelf. Kleine misdienaars gaan voorop, een groote groep processie lantaarns, waar in kaarsvlammen oplekken, volgt. En dan komt de stoet van onafgebroken meer dan honderd reliekhouders gouden en zilve ren armen en harten, kostbaar beslagen doozen en schrijnen, rijk bewerkte mon stransen en kelken, goud omsmede hoor nen, kleine en groote vergulde vitrines en hoog boven den priesterstoet uitstekende glimmend koperen borstbeelden van de oude bisschoppen van de stad. En aan het einde In vol ornaat, tn de zwaarste goud beslikte paramenten van de kerk. Z. H. Exc. Mgr. Dr. Lemmens. dragend het groote pa triarchale dubbelkruls, waarin de relieken van het Heilig Kruis zijn gevat. De kerk meesters met den staf in de hand omringen hem; de overige prelaten volgen met het gemeentebestuur van de stad en het comité der Heiligdomsvaart. Ik werd enkele dagen geleden, ging de hoofd- '•erkenner voort, verrast door het ulterlijk van oen Curagaoschen troep. Denkt er toch om, dat het uiterlijk voorkomen van invloed is op ons geestesleven en een belangrijke beschavingsfac- tor is. Ieder drage op dit terrein zijn tenue, uit hoffelijkheid jegens de gasten en ook om het geheel een goed cachet te geven. Men heeft mij op de grootere verkeersmoeilijk- reden gewezen, nu het Gooi niet te uitverkoren. Maar de gemakkelijkste weg is niet altijd de beste en de moeilijkheden zijn te’ overwinnen. Splijtzwam, ging spr voort, te de grootste contrabande onzer beweging. Denkt om de een heid. die door den Vader des Vaderlands werd verkondigd en die vrijheid van godsdienst en vrijheid van bewegen bracht De Nederlandsche gewesten kwamen daardoor tot vruchtbare sa menwerking. Daarom is eerbiediging van elkan ders godsdienstige gevoelens een bestaansvoor waarde van de Nederlandsche padvinderij. Gedurende de 17 jaar. dat ik in uw midden ben. heb ik getracht het spel zoo zuiver moge- lilk te doen beoefenen. Het spel wiedt de splijt zwam uit en bevordert den podvindersgeest. Wanneer gij allen uw drievoudige belofte voor oogen houdt, doet gij alles om de Jamboree naar -r.enschelijke berekening te doen slagen. Leve de Koningin!! De duizend jongens stemden met dezen uit roep in door een driewerf hoera, dat tot ver in de omgeving doordrong. De Haarlemmers marcheerden vervolgens af, waarna tegen half zes de demonstraties begon nen. Men zag het jaquar-draaien. het ropespin - nen, den torenbouw etc. Eenige tientallen ven- delzwaaiers gaven in hun wit costuum en met hun kleurige vlaggen het bewijs van hun vaar digheid en het komt ons voor, dat dit pro- gramma-nummer buitengewoon in den smaak zal vallen. Kampvuurspelen stonden op het program ma. waarmede men tot het vallen van den avond bezig bleef en repeteerde. In den ouderdom van 71 jaar te te Haar lem overleden dr. J. B. Schepers, een bekend letterkundige. Hij werd op 15 Augustus 1865 te Heerenvesn geboren en heeft gestudeerd aan de Groningsche Universtteit, waar hjj in 1891 pro moveerde tot doctor in de Nederlandsche let teren, op het proefschrift Groningen als Hanze stad. Van 1801 tot 1895 te de overledene leeraar geweest asm de H. B. S. te Tilburg en van 1895 tot 1930 leeraar aan het gymnasium te Haar lem in Nederlandsche taal en geschiedenis. De vice-president heeft de Baskische regee ring en-of de Spaansche republiek toegelaten, als tusschenkomende partijen In bedoeld ge ding, doch hen niet ontvankelijk verklaard in de vordering tot opheffing van het door cischeres gelegde beslag. Onder het spelen van bet „Aan U. O Konlng der Eeuwen", formeerde zich vervolgens op het Stationsplein de plechtige stoet, die met herauten In de kleuren van het stadswapen gekleed voorop, geëscorteerd door de ee re wacht en toegejuicht door de bevolking, door de stra ten trok naar de dekenale pastorie, die aan den ingang door een rood baldakijn was gesierd. Even voor het betreden van de pastorie sprak Z. H. Exc. Mgr. dr. Lemmens een kort woord van dank tot de Maastrichtsche bevol king voor deze ontvangst en. na op vaderlijken toon allen morgen een devoot feest en daar voor een goede nachtrust te hebben wenscht, verzocht hU nuntius zijn blsschoppelijken zegen te willen geven. Terwijl de samengestroomde menigte knielde, voldeed Mgr. Globbe aan dit verzoek. Er moet verder orde en regelmaat neer- schen. de verkeersregeling mag niet* te wenschen overlaten, aan alle voorwaarden van we re ld broederschap moet worden vol- De vice-president bjj de rechtbank te Middelburg, mr. Portheine, heeft Zaterdag morgen in kort geding uitspraak gedaan in de zaak van de in beslag genomen „Thocpe- hal", liggende te Vllssingen. De plechtigheid zal plaats vinden in de groote arena en onmiddellUk gevolgd wor den door een opmarsch van de meer dan 25.000 padvinders uit de geheele wereld. Dezen zullen langs de koninklijke tribune trekken met hun nationale vlaggen en ba nieren. ieder land voorafgegaan door eenlge verkenners met een schild waarop de naam van het land. Deze opmarsch der naties geschiedt in alphabetteche volgorde naar de Engelsche benaming, terwijl het groote Nederlandsche contingent het défilé zal sluiten. „Volledige eerbiediging van elkan ders godsdienstige gevoelens is een der bestaansvoorwaarden van de pad vinderij en daarom ben ik zoo ver heugd. dat de Nederlanders dit zoo bijzonder begrijpen." toege- den Pauselijken Inter- De Bisschoppen in den stoet tVdens de Heiligdomsvaart te onder enomre belangstelling door de feestelijk versierde straten trok en waarin alle relieken werden meegedragen Duizenden en duizenden trokken, voorafgegaan door de kerkelijke en wereld lij ke hoogwaardigheidsbeklee- ders, langs de straten, die volgens de oude legende eenmaal op een nacht door het mirakuleuze beeld van de Sterre der Zee zelf werden gegaan. En over die duizenden golft in aangrijpende monotonie telkens weer het gebed - het Wees Ge groet - voorgebeden door enkele priesters, die midden tusschen de Ajnenigte loopen en beantwoord door duizenden stemmen, wier klank weer kaatst tusschen de huizen, waar men- schen aan de ramen meebidden, en opstijgt naar den blauwen donker wordenden hemel. Op de Leuvehaven voor het gebouw van de Incasso Bank te Rotterdam is, naar de Telegiaaf bericht, een zak. Inhoudende zes tien honderd gulden aan wisselgeld, op brutale wijze uit een auto geroofd. Men heeft geen enkele aanwijzing wie de dader kan zijn, want hoewel het op dit punt altijd tamelijk druk te. heeft niemand er iets van bespeurd, zoodat een signalement van den dader ontbreekt. Voor deze Basiliek verzamelde zich in den avond een groote menigte menschen. -n w- en weet niet, waarover men zich in 1^/1 dit citaat méér moet verbazen? Over ■k -1. de „unverfrorenheit” dezer loose be weringen of over de onbegrensde naïveteit, welke de N.S.B. bij de arbeiderslezers schijnt te veronderstellen. Het „bevrijden" van den arbeider van proletariër tot volksgenoot in nationaal-sneial^ttischen zin immers te lood om oud Ijzer, want in den naüonaal-socialteU- •chen staat, waar slechts één dictator en één politieke partij bet voor bet decreteeren hebben, en waar de arbeiders nolens volens •amengeperst worden in één arbeidersfront, lz de arbeider-volksgenoot evenals alle an dere volksgenooten niet meer dan materiaal, •en individueel onbelangrijk onderdeel van Nederlandsche Jinks-rechts" marcheeren op het commando van den eenl- gen en algemeenen leider Ir. A. Mussert. Het onderkopje te niet minder toepasselijk op het streven der beweging, want het luidt: „De arbeider blijft slaaf”. Helaas, na deze opschriften te het echter weer met den wer kelijkheidszin gedaan, want verder volgt een principieele uiteenzetting, welke even onwe- zenlUk als misleidend moet worden genoemd. Het blijkt, dat de NSB., niettegenstaande de z^yr duidelijke weerlegging, gegeven door den uitstag der verkiezingen, nog altijd vast houdt aan de Mussert-of-Moskou-fantasie en nog altijd meent, dat Nederland zonder het nationaal-socialisme niets meer heeft, dat «'aard te een toekomst te heeten. Dit wordt wel-te-waar niet meer zoo stout be weerd als tijdens den verkiezingsstrijd, maar de sleehts ten deele veranderde terminologie is niet toereikend om het koppig volhouden van de weerlegde en veroordeelde stellingen te maskeeren. Wij lezen in Musserts week blad: „De taak van het nationaal-socialteme te de bevrijdlng van den arbeider, door hem van proletariër tot volksgenoot te maken. De economische afhankelijkheid, waarin zoowel sociaai-democratie als kapitalisme den ar beider brengen, moet worden opgeheven. Het kapitalisme heeft hem gemaakt tot een voor werp in handen van zijn werkgever, de so- ciaal-democratie maakt hem meer en meer tot een voorwerp in handen van politici en vakvereenigingen. Onder het mom van ,jo- ciale maatregelen" wordt de arbeider steeds meer afhankelijk van allerlei overheidsin stellingen, die naar willekeur hem hun gunst kunnen verleenen of onthouden. De heele steunregeling te een stuk staatsslavemu, waarbij de arbeider voor droog brood zelfs bet recht inboet, te gaan of te staan waar hjj wil. Wat het nationaal-socialisme wil te: den arbeider zijn onafhankelijkheid teruggeven. Hij moet weer vrij man worden, bestaans zekerheid krijgen, bezit verwerven; zich zoo danig kunnen scholen en ontwikkelen, dat hu als een rnan in de wereld staat die tegen niemand „dank je" behoeft te zeggen. Af hankelijkheid, onzekerheid over het dage- lljksch brood, bezitloosheid zijn een kanker. Zu breken het karakter in een volk. De politieke partijen van „links" en «rechts”, revolutie en reactie, spelen nog hun «Pel met ons volk. Zij houden elkaar in evenw’icht. Het te lood om oud ijzer. De be- vrjjding van den arbeider komt eerst met de zegepraal van het nationaal-soclalisme.” n „Volk en Vaderland”, het weekblad van de zich thans meer op haar beginselen bezinnende N.è^„ troffen wij onlangs fraai geëncadreerd artikel aan, dai^ op zagen wU in het verleden bij de H. Relieken zweren, dat zij trouw zouden blijven aan het H. Geloof. Dat moet onze generatie herinneren aan het doel der heiligdomsvaart: bij te dragen tot het behoud van het H. Geloof. In onzen tijd van geestelijke ontreddering, nu de vijanden van God en zijn lieve Heiligen al hun krachten aanwenden om het geloof uit te roeien, moet de Heiligdomsvaart een machtig protest vor men tegen het nieuw heidendom en een mach tige demonstratie van ons Credo en van onze trouw aan onzen eenen leider, den Paus van Rome. Bidden wij ook in deze dagen tot alle heiligen in alle nederigheid voor het behoud van het Geloof in ons land, voor onze doleeren- de broeders en voor de stad Maastricht, waar ook reeds velen den weg van St Servaas heb ben verlaten. Hier op het graf van Nederland; eersten Bisschep moge hu uit den Hemel onze stad, ons gewest, ons land en alle pelgrim' zegenen. Na deze toespraak gaf de Bteschop den zegen met de H. Kruisreliek. Een soortgelijke plechtigheid voltrok zich ge-> Hjktijdig in de Basiliek van Onze Lieve Vrouw Het feest van alle zeven jaren. Dan komen uit den heelen omtrek, uit Nederlandsen en Belgisch Limburg en uit het Noorden niet min der, pelgrims naar het graf van Neerlands eer sten Bteschop, van den Grondlegger van het katholieke geloot in él onze gewesten, van Sint Servatius. Dan toonen alle kerken van de stad hun kostbaarheden, hun relieken van Gods lieve Heiligen. Eigenlijk te gisteren al iets begonnen. In de omgangen van de Lieve-Vrouwe-Baslliek, on der die gothische spltsboog-gewelven en die oude. Ingemetselde adellijke wapens, beschenen door het licht, dat uit den prachtigen binnen hof door die breede ramen valt, die in él dat „Twee machten houden elkander in het tegenwoordige Nederland in evenwicht: reactie en revolutie. Aan de eene zijde staan een aantal politieke partijen, die het ver ouderd liberaal-kapjtaiistisch maatschapjie- lijk bestel trachten te handhaven; aan de andere zijde enkele partijen, die dit stelsel door liet al evenzeer verouderde marxistische staatskapltalisme willen vervangen. In het dagelijkse!) leven noemt men deze twee kam pen „rechte” en „links". Het kenmerkende van het kapitalisme te, dat het den arbeid gevangen houdt in Jjar- Uculiere loonslavernij, waarin de persoonlijk heid van den arbeider een beknotting onder gaat. De sociaal-democratie en de daarmede verwante groepen willen eenvoudig den par ticulieren kapitalist door den staat als ka pitalist vervangen. De arbeider ruilt daarbij enkel van meester; voor de willekeur van den enkeling krijgt hjj de volle willekeur van een oppermachUgen staat terug. Als een Wig schuift zich het nationaal- socialteme tusschen de twee democratische partfjengroepen, evenzeer gehaat door Jinks" als door „rechte", omdat het zoowel links als rechte bestrijdt." Deze tyrade lichtten wij uit de rede, die Ctaatsraad Rambonnet, hoofdverkenner van ons land. Zaterdagmiddag op 't Jamboree-ter- rein te Vogelenzang uiteprak bij gelegenheid van de generale repetitie der Nederlandsche deelnemers. Belangrijk was de rede van den grijzen, nau welijks van een ernstige ziekte herstelden leider eener zoo symjiathieke jeugdbeweging op inter nationalen grondslag. Belangrijk waren ook de demonstraties, die een voorproefje gaven van het vele, dat over enkele weken aan den voet oer duinen te den zal zijn. Om vier uur kwamen de deelnemers uit Den Haag Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en an dere steden per trein aan en met muziek voorop trokken zi) de Bekslaan af naar het demonstra- tie-terrein, waar de jongens van het district Haarlem reeds stonden opgesteld. Duizend van dt Vijftienhonderd deelnemers voegden zich bij elkaar en het viel ieder op, dat dit toch respec tabele aantal temidden van de vrije, echt Hol- tandache natuur, bijna nog in het niet zonk. Feesttooi siert de stad. Bonte vlag gen hangen dwars over de straten. Iedere trein brengt aan het station steeds nieuwe vreemdelingen. Een reusachtig houten altaar staat op het Vrijthof opgeslagen. De „Sterre der Zee" heeft haar kostbaar bestikten mantel reeds om; reeds prijken de kostbare kronen op het hoofd van Haar en Haar kind; reeds staat zij klaar op het kostbare draagstel, dat morgen op de schouders der priesters zal rusten. De huizen op het plein en langs de processiestraten zijn met groene guirlandes behangen. Het feest begint. De Heiligdomsvaart. de massa, welke massa slechte de machts politiek van den staat, verpersoonlijkt In en vereenzelvigd met den éénen enkelen indivl- dueelen leider, slaafs heeft te dienen. Onder het mem van werkloosheidsbestrijding wt>rdt de politiek onmondig gemaakte arbeider in den nationaal-socialistischen staat gedwon gen te werken voor ontoereikend minimale loonen, waarvan het dure partij-apparaat nog een aanzienlijk gedeelte voor eigen in standhouding opetecht. In den nationaal- socialistischen staat boet de arbeider voor droog brood van slechte quallteit zelfs het recht van vrij te gaan of te staan of te spre ken, ja zelfs te denken, volkomen in en wordt gebracht In een afhankelijkheid, welke hem dwingt voortdurend „dank je” te zeggen ook al meent hij het tegenovergestelde. Zijn karakter en zelfrespect worden er gebroken door deze volslagen af hanke lijk heid van der. staat en dions onontkoombare jrartlj-instan ties en de bevrijdlng zal voor hem eerst kun nen komen met de nederlaag van het natio- naal-socialisme. Zóó is de dagelijks waar neembare werkelijkheid In tegenstelling met de sprookjes, welke „Vova" aan zijn kinderen vertelt. Slechts het diep doorleefd en in practijk toegepast Christendom, dat in nationaal- sociallstlsche staten verdrukt pleegt te wor den. is in staat den arbeider te bevrijden uit het liberale kapitalisme of het marxistische staatskapltalisme en te redden voor de niet minder erge geestelijke en stoffelijke slaver nij in dienst van een zich almachtig wanen de dictatuur. Het Christendom bevrijdt den arbeider op grond van sociale rechtvaardig heid en naastenliefde, het bindt hem slechts overeenkomstig den wil en de wet van God, die hem geschapen heeft, en erkent zijn rechten op een menschwaardig, individueel vrij bestaan, dat gericht moet zijn op het bereiken van zijn einddoel in de eeuwigheid. Het Christendom ordent de maatschappij in overeenstemming met den ordenenden wil van God. In zijn gebondenheid verleent het den mensch de grootst mogelijke vrijheid, want zonder Christendom vervalt de mensch tot slavernij aan zijn hartstochten, zijn on- beheerschte en ongeregelde stoffelijke en geestelijke begeerten, aan allerlei dwalingen en dwangvoorstellingen Daarom vormen alleen de positief Christelijke partijen in ons land, «‘elke Vova niet het vermelden waard achtte, voor de arbeiders en voor alle staats burgers den eenlgen deugdelijken waarborg te gen alle mogeljjke vormen van moderne geestelijke, stoffelijke en politieke slavernij. Alle relieken worden gedragen de hooge breede trappen van het koor op naar den Om gang achter het altaar, waar rij volle veertien dagen voor lederen pelgrim te bezichtigen zijn. Na desen plechtigen omgang werd Mgr. Wouters, benoemd protonotarius apostollcus. als zoodanig geïnstalleerd. En tenslotte beklom de Zeereerw. pater H. Beukers O M I. den kansel. De schatkamers van Maastrichts oude ker ken, aldus pater Beukers, hebben de zware massieve deuren, de donkere kluizen en de glazen kasten geopend, de heiligdomsvaart is begonnen. En nu mogen ze komen de geloo- vigen van geheel Nederland ter bedevaart naar Maastricht, de stad der 21 Bisschoppen, de stad der heilige relieken, het Rome van Neder land. De heiligdomsvaart mag echter niet alleen bestaan in uiterlijkheden Veertien dagen nog. en deae dingen zijn voorbij. Onze voorvaderen rulle, krullige kant van steenen ornament ver- loopen. in de omgangen van de Lieve-Vrouwe- Basiliek heeft men een tentoonstelling Inge richt van oude en moderne Mana-beelden. Daar zijn er bij uit hout gesneden, uit steen gehou wen en uit klei gebakken; daar zijn er poly chrome bjj in schelle kleuren, stemmige effec ten, geheel vergulde met albasten aangezicht er grauwe houten, verweerd door den tand van den tijd; daar zijn er bij in weelderige vormen, met ploolige. zwierige mantels, rustend op wol ken en omgeven door arabesken, en andere de éller-oudste en de allernieuwste die in één strakke, schoone lijn zijn opgelost; daar zijn er bij. die levensgroot vóór u staan en andere, even schoon, schooner soms nog, die nauwelijks de hoogte van uw pink bereiken; daar zijn er bij, die gemaakt werden door decoratieve kun stenaars, die een monumentaal gegeven zagen in de Lleve-Vrouwe-flguur. en andere, die door stille vroomheid, door innige liefde, door hei ligen schroom werden geïnspireerd. Een fraaie tentoonstelling, ten volle een bezoek waard. Doch dat werd gisteren reeds geopend. Daar trekt het publiek al rustig-kljkend doorheen. De eigenlijke plechtigheden beginnen van middag tegen vijf uur als de kerkelijke hoog waar di gheldsbekleeders in feestelijken stoet worden binnen gehaald. Tegen den tijd van aankomst hadden zich talrijke menschen opgesteld langs den weg en bfl den uitgang van het station. Een eerewacht te paard maakte front voor de poorten. Opzij stond aan den eenen kant de Maastrichtsche Harmonie St. Joseph, terwijl aan den anderen kant de open galarijtuigen wachtten. Inmiddels arriveerden in een der wacht kamers Z. Exc. Mgr. Paolo Globbe. Pauselijk Intern, in Den Haag. H.H. Exc. Mgr. dr. G. Lem- niens. Bisschop van Roermond. Mer. Buckx. Dom Al. van de Laar en Mgr. dr. Th. Verhoeven uit Den Haag. In een korte toespraak werden zij verwelkomd door Mgr. Wouters. Deken van Maastricht, die den Internuntius de trouw der Maastrichtse!» bevolking aan Z. H. den Paus verzekerde, en Mgr. Lemmens. vader-Blsschop. als eersten pel grim naar het graf van St. Servaas begroette in het vertrouwen, dat velen ZUn Bisschoppe lijk voorbeeld zouden volgen. A BAYER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 15