Heiligdomsvaart Begonnen
H
Instantine ÜQjïiii
stilt voorkomt pijnen!
I
een fraai geëncadreerd artikel
blijkbaar als eer. proeve van bezinning
het beginsel was bedoeld. De eerste kop bo
ven dit artikel luidde: „Links" en ..Rechts”,
niet kwaad voor een partij, die geheel het
volk, de arbeiders inclbis,
en „rechts-llnks” wil laten
DE SLAVERNIJ
VAN DEN ARDEIDER
De Thorpehall
Jamboree-repetitie te Vogelenzang
Koningin opent
Jamboree
MAASTRICHT IN TOOI
1000 DEELNEMERS UIT
ONS LAND
Dattol itc ee/w(e/L.
MAANDAG 12 JULI 1937
ZAK MET GELD VERDWENEN
Elk spoor der dader» ontbreekt
DR. J. B. SCHEPERS
OVERLEDEN
Heffing op boter
De schatkamers ontsloten
voor
Demonstraties doen
veel verwachten
Clearingkoersen
Instantine
Massale bidweg trekt
door de straten
Andere golflengte
Nederland
Staatsraad Rambonnet heeft zyn
jongens‘goede raadgevingen
en wenken gegeven
Défilé der naties langs
Koninklijke tribune
Uitspraak der Middelburg scha
rechtbank in kort geding
Goederen in bewaring
bij Handelmij.
Voorloopige proeven met uitzen-
ding'op de 415 M.-golf
In feestelyken stoet werden de
Heiligdommen uit de ont
sloten schatkamers naar
de kerken gevoerd
De persdienst van de wereld-jamboree meldt:
(Van onzen specialen verslaggever)
MAASTRICHT. 10 Juli
In
De Heiligdomsvaart te begonnen.
Prijs 70 cent.
Maastricht,
der
welke
stad
Koersen voor stortingen op 13 Juli 1>37 tegen
verplichtingen luidende tn: Reichsmarken 73 06.
lires -9AX peseta’s 9.10.
Nederland, gedwongen door de storing,
die he* van Braaov ondervindt, heeft de
4U M-golf (723 kea) in gebruik genomen.
De heffing op boter is voor de week van 11
tot en met 17 Juli, behoudens tusschentjjdsche
wijziging. wederom vastgesteld op /0.70 per
KG.
Toen hij even later weer bij de cabine
kwam, bleek de zak met zestienhonderd gul
den verdwenen. De portefeuille met bank
biljetten had men blijkbaar over het hoofd
gezien.
De chauffeur van 'n kantoorboekhandel aan
de Prins Hendrikkade was door zijn patroon naar
de Incasso Bank gezonden om daar een chéque
te incasseeren. Onderweg had de chauffeur pech
rret een achterband van zijn auto en toen hij
bjj de Incasso Bank aankwam, waarschuwde hU
een monteur om het euvel te verhelpen. Zelf
zing hjj het bankgebouw binnen, gaf de chéque
af, ging nog even naar de reparatie den en
begaf zich toen weer In *t gebouw. Even later
keerde hij terug met duizend gulden aan bank
biljetten in een portefeuille en zestienhonderd
gulden aan specie in een zak.
Deze gelden deponeerde hij in de cabine van
zijn wagen en ging toen nog even naar de ach
terzijde van den auto om den monteur behulp
zaam te zijn bjj de reparatie.
Ik wist geen raad van de zenuw
pijn. En toen ik Instantine inge-
nomen had wèg was de pijn!
Onthoudt daarom
Het staat thans vast, dat de opening van
de wereld-jamboree op Zaterdag 11 JwM
des middags te 2 uur door H. M. de Konta-
gin zal geschieden.
daan. het verband moet gelegd worden tus
schen de padvindersbeweging en de wor
dingsgeschiedenis van den Nederlandschen
Staat.
Deze golf is. althans voor bet oogenbUk, voor
Nederland een zeer gunstige, daar Hj overigens
slechts op verren afstand in het Oosten van
Europa (Kiev) In gebruik, hier te lande door
de geringe energie van dien zender niet kan
worden gehoord.
Dit In gebruik nemen blijft gepaard gaan met
net handhaven en het gebruik maken van den
1875 M-golf.
Het weer werkte prachtig mee, de lucht
was echt Hollandsch en de zon deed voor
den zomerdag zelfs weldadig aan. Een uit
gelezen dag. die hoopvolle perspectieven
opent en den organisatoren ongetwijfeld
moed heeft gegeven voor het welslagen van
de demonstratie der jonge landgenooten.
De weinigen, die dit feest van de jeugd
Zaterdag mochten meemaken, hebben ver
langen gekregen naar de groote gebeurte
nissen. die 31 Juli stad en land in beroering
zullen brengen. De herinnering moge straks
onvergetelijk zijn.
Alles trok nu de kerk binnen, de machtige
oude kerk van St. Servaas. die geheel met ge-
loovlgen was gevuld, toen de groote lichtkronen
opzij van het altaarbaidakjjn opvlamden en
vol licht wierpen op de oude schilderingen In
oe twee groote koepels van het priesterkoor.
Op den achtergrond van de grasvlakte graas
den koelen, die soms met schrille geluiden jwo-
testeerden tegen de muziek, die In een gelulds-
wagen geproduceerd werd en er de vrooljjkheid
'n hield.
Klokslag half vijf arriveerde de hoofdverken
ner, vergezeld van eenlge familieleden. Ter be
groeting waren aanwezig generaal Behrends, die
Staatsraad Rambonnet tijdens zijn ziekte rem
placeerde, dlstricts-commlssaris Rozendaal uit
Utrecht, onder wiens leiding de repetitie gehou-
aen zou worden, diverse hoofdkwartlerscommis-
sarissen. de heer de Jong, commissaris en leider
van de kern uit het district Haarlem, de ver-
Kenncrsgcestelijke van het Haarlemsche diocees,
rector J. P. Van Zon. enz.
De deelnemers stonden In V-vonn opgesteld
en zongen het Wilhelmus toen hun leider de
reeds gereed zijnde eere-tribune betrad. Intus-
rchen wefd de vaderlandsclie driekleur met het
nodvindersembleem geheschen. Na ons volkslied
zong men het Jamboree-lied ..Hoort, zegt bet
voort".
Staatsraad Rambonnet sprak zijn jongens dan
coor de microfoon als volgt toe:
Dank zjj de groote hulp, die ik tijdens mijn
ziekte van generaal Ijghrends heb mogen on
dervinden, zijn de voorbereidingen voor de jam-
noree onbelerrimerd voortgezet. Toch ben ik heel
dankbaar en verheugd, dat Ik vóór het begin
nog even contact kan krijgen met de beweging
om u op enkele voorname dingen te wijzen. De
wereldjamboree is een massaal gebeuren, dat
alleen tot zijn recht komt als leder volkomen
bereidwillig is en weet wat er van hem ver
wacht wordt.
De openingsplechtigheid is een ceremonie en
elke ceremonie ontleent haar waarde aan de
uitbeelding van het menscheljjk gemeenschap
pelijk gevoel. Door een kleine stoornis spat zij
als een zeepbel uit elkaar en de illusie ver
dwijnt. Bjj de opening van het Nationale Kamp,
vjjf ja ar geleden, werd een fout gemaakt met
net hjjschen van de vlag, dat was een tekort
koming, die ik nog steeds betreur. Daarom zij
alles tot In de uiterste puntjes voorbereid, op
dat wij In de oogen van de buitenwereld de
volle, ongerepte waarde behouden.
De opening heeft twee hoofdmomenten: de
aankomst van H. M. de Koningin met het hü-
schen van den Koninklijken Standaard en de
opening van de jamboree met het hijschen van
onze eigen vlag. Men óegrjjpe de waarde van
deze plechtigheid.
De kapitein te veroordeeld tot afgifte var.
bedoelde goederen tegen behoorlijk bewijs van
ontvangst. De elschers zyn gemachtigd om.
indien de gedaagde mocht weigeren, na betee-
kenlng van bet vonnis tot algifte der goederen
over te gaan, die goederen In de macht van
den sequester te stellen, desnoods met behulp
van den sterken arm.
Tot zoover is het vonnis uitvoerbaar ver
klaard bij voorraad niettegenstaande hoogerc
voorziening.
Naar wij vernemen is mr. P. Dieleman. die
in het geding van de „Thorpehall" namens de
Spaansche regeering en de Basktsche regee-
nng is opgetreden, tegen het vonnis van den
vice-president der rechtbank te Middelburg in
hooger beroep gegaan.
De zaak zal thans u> behandeling komen voor
het gerechtshof te 's Gravenhage.
Ten aanzien van de vordering van de
elschers te beslist, dat de vice-president zich
bevoegd heeft verklaard om van de vorde
ring tot onder requestratiestelling kennis te
nemen. Elschers zijn ontvankelijk verklaard
in die vordering en deae is toegewesen. Ge
last te, de seqaestratiestelllng der goederen
en als sequester is benoemd de N. V. Ne-
derlandsche Handel Maatschappij te Am
sterdam.
De uitzendingen geschieden van uur
*s avonds af te Kootwijk, en zijn, aangezlen
de zandige Veluwe voor middelbare golven
als deae een niet geëigend terrein is, voor
de luisteraars in Nederland nog niet van
veel belang.
Naar de verwachting zal er echter aan
leiding zijn t-Z.1. daarin verandering te
brenen door bet in gebruik nemen van een
wel geëigend terrein.
Het luisteren naar de voorloopige uitxendin-
ten, welke hetzelfde programma ten geboore
brengen, ais op de 1375 M-golf, kan dus
voor de luisteraars Interessant zijn; voor een
oordeel over goede ontvangst komen deae uit-
:endlngen echter nog niet in aanmerking.
et is zeer opmerkelijk, dat de schrij
ver van dit fraais zeer bezonnen de
R. K. Staatspartij, de grootste jx>U-
tieke partij in Nederland, die de meeste ver
tegenwoordigers in de Kamers heeft en vier
belangrijke portefeuilles in bet nieuwe kabi
net beheert, eenvoOdig maar heeft vergeten
om zijn vreemd gekleurde schildering ven de
huidige verhoudingen „waar" te maken. De
R. K. Staatspartij en de andere positief
Christelijke partijen passen niet in dit ta
fereel, omdat zjj nóch het verouderd liberaal-
kapitalistisch maatschappelijk bestel trach
ten te handhaven nóch dit stelsel door het
al evenzeer verouderde marxistische staats
ka pitalisme wenschen te vervangen. Deze
merkwaardige vergeetachtigheid vindt zijn
verklaring vermoedelijk in het feit, dat de
schrijver van Vova aan het nationaal-socia
lisme ten onrechte een plaats en een taak
wil toedichten, welke reeds sinds jaar en dag
de R. K. Staatspartij krachtens haar begin
selen zijn aangewezen nX een plaats tus-k
schen „rechts" en „links” en de taak van
een wig tusschen deze beide uitersten, can te
voorkomen, dat het liberale kapitalisme den
arbeid gevangen zou houden in particuliere
loonslavernij, dat de particuliere kapitalist
vervangen zou worden door den marxisti-
schen staatskapltalist en last not least, dat
de arbeider zou worden uitgeleverd aan de
volle willekeur van een oppermachtig dicta
tor in bolsjewistlschen of nationaal-socialls-
Uschen trant.
Vova schrijft verder:
Het orgel zette zwaar m en een lange rij
priesters in blanke superplie schreed uit de
sacristie de kerk door naar de schatkamer
in den Omgang, waar heel de rijkdom van
relieken stond om in hun handen en op hun
schouders te worden binnengedragen in de
kerk zelf. Kleine misdienaars gaan voorop,
een groote groep processie lantaarns, waar
in kaarsvlammen oplekken, volgt. En dan
komt de stoet van onafgebroken meer dan
honderd reliekhouders gouden en zilve
ren armen en harten, kostbaar beslagen
doozen en schrijnen, rijk bewerkte mon
stransen en kelken, goud omsmede hoor
nen, kleine en groote vergulde vitrines en
hoog boven den priesterstoet uitstekende
glimmend koperen borstbeelden van de
oude bisschoppen van de stad. En aan het
einde In vol ornaat, tn de zwaarste goud
beslikte paramenten van de kerk. Z. H. Exc.
Mgr. Dr. Lemmens. dragend het groote pa
triarchale dubbelkruls, waarin de relieken
van het Heilig Kruis zijn gevat. De kerk
meesters met den staf in de hand omringen
hem; de overige prelaten volgen met het
gemeentebestuur van de stad en het comité
der Heiligdomsvaart.
Ik werd enkele dagen geleden, ging de hoofd-
'•erkenner voort, verrast door het ulterlijk van
oen Curagaoschen troep. Denkt er toch om, dat
het uiterlijk voorkomen van invloed is op ons
geestesleven en een belangrijke beschavingsfac-
tor is. Ieder drage op dit terrein zijn tenue, uit
hoffelijkheid jegens de gasten en ook om het
geheel een goed cachet te geven.
Men heeft mij op de grootere verkeersmoeilijk-
reden gewezen, nu het Gooi niet te uitverkoren.
Maar de gemakkelijkste weg is niet altijd de
beste en de moeilijkheden zijn te’ overwinnen.
Splijtzwam, ging spr voort, te de grootste
contrabande onzer beweging. Denkt om de een
heid. die door den Vader des Vaderlands werd
verkondigd en die vrijheid van godsdienst en
vrijheid van bewegen bracht De Nederlandsche
gewesten kwamen daardoor tot vruchtbare sa
menwerking. Daarom is eerbiediging van elkan
ders godsdienstige gevoelens een bestaansvoor
waarde van de Nederlandsche padvinderij.
Gedurende de 17 jaar. dat ik in uw midden
ben. heb ik getracht het spel zoo zuiver moge-
lilk te doen beoefenen. Het spel wiedt de splijt
zwam uit en bevordert den podvindersgeest.
Wanneer gij allen uw drievoudige belofte voor
oogen houdt, doet gij alles om de Jamboree naar
-r.enschelijke berekening te doen slagen. Leve
de Koningin!!
De duizend jongens stemden met dezen uit
roep in door een driewerf hoera, dat tot ver in
de omgeving doordrong.
De Haarlemmers marcheerden vervolgens af,
waarna tegen half zes de demonstraties begon
nen. Men zag het jaquar-draaien. het ropespin -
nen, den torenbouw etc. Eenige tientallen ven-
delzwaaiers gaven in hun wit costuum en met
hun kleurige vlaggen het bewijs van hun vaar
digheid en het komt ons voor, dat dit pro-
gramma-nummer buitengewoon in den smaak
zal vallen.
Kampvuurspelen stonden op het program
ma. waarmede men tot het vallen van den
avond bezig bleef en repeteerde.
In den ouderdom van 71 jaar te te Haar
lem overleden dr. J. B. Schepers, een bekend
letterkundige. Hij werd op 15 Augustus 1865 te
Heerenvesn geboren en heeft gestudeerd aan de
Groningsche Universtteit, waar hjj in 1891 pro
moveerde tot doctor in de Nederlandsche let
teren, op het proefschrift Groningen als Hanze
stad. Van 1801 tot 1895 te de overledene leeraar
geweest asm de H. B. S. te Tilburg en van 1895
tot 1930 leeraar aan het gymnasium te Haar
lem in Nederlandsche taal en geschiedenis.
De vice-president heeft de Baskische regee
ring en-of de Spaansche republiek toegelaten,
als tusschenkomende partijen In bedoeld ge
ding, doch hen niet ontvankelijk verklaard in
de vordering tot opheffing van het door
cischeres gelegde beslag.
Onder het spelen van bet „Aan U. O Konlng
der Eeuwen", formeerde zich vervolgens op
het Stationsplein de plechtige stoet, die met
herauten In de kleuren van het stadswapen
gekleed voorop, geëscorteerd door de ee re wacht
en toegejuicht door de bevolking, door de stra
ten trok naar de dekenale pastorie, die aan den
ingang door een rood baldakijn was gesierd.
Even voor het betreden van de pastorie
sprak Z. H. Exc. Mgr. dr. Lemmens een kort
woord van dank tot de Maastrichtsche bevol
king voor deze ontvangst en. na op vaderlijken
toon allen morgen een devoot feest en daar
voor een goede nachtrust te hebben
wenscht, verzocht hU
nuntius zijn blsschoppelijken zegen te willen
geven. Terwijl de samengestroomde menigte
knielde, voldeed Mgr. Globbe aan dit verzoek.
Er moet verder orde en regelmaat neer-
schen. de verkeersregeling mag niet* te
wenschen overlaten, aan alle voorwaarden
van we re ld broederschap moet worden vol-
De vice-president bjj de rechtbank te
Middelburg, mr. Portheine, heeft Zaterdag
morgen in kort geding uitspraak gedaan in
de zaak van de in beslag genomen „Thocpe-
hal", liggende te Vllssingen.
De plechtigheid zal plaats vinden in de
groote arena en onmiddellUk gevolgd wor
den door een opmarsch van de meer dan
25.000 padvinders uit de geheele wereld.
Dezen zullen langs de koninklijke tribune
trekken met hun nationale vlaggen en ba
nieren. ieder land voorafgegaan door eenlge
verkenners met een schild waarop de naam
van het land.
Deze opmarsch der naties geschiedt in
alphabetteche volgorde naar de Engelsche
benaming, terwijl het groote Nederlandsche
contingent het défilé zal sluiten.
„Volledige eerbiediging van elkan
ders godsdienstige gevoelens is een
der bestaansvoorwaarden van de pad
vinderij en daarom ben ik zoo ver
heugd. dat de Nederlanders dit zoo
bijzonder begrijpen."
toege-
den Pauselijken Inter-
De Bisschoppen in den stoet tVdens de Heiligdomsvaart te
onder enomre belangstelling door de feestelijk versierde straten
trok en waarin alle relieken werden meegedragen
Duizenden en duizenden trokken,
voorafgegaan door de kerkelijke en
wereld lij ke hoogwaardigheidsbeklee-
ders, langs de straten, die volgens
de oude legende eenmaal op een
nacht door het mirakuleuze beeld
van de Sterre der Zee zelf werden
gegaan. En over die duizenden golft
in aangrijpende monotonie telkens
weer het gebed - het Wees Ge
groet - voorgebeden door enkele
priesters, die midden tusschen de
Ajnenigte loopen en beantwoord door
duizenden stemmen, wier klank weer
kaatst tusschen de huizen, waar men-
schen aan de ramen meebidden, en
opstijgt naar den blauwen donker
wordenden hemel.
Op de Leuvehaven voor het gebouw van
de Incasso Bank te Rotterdam is, naar de
Telegiaaf bericht, een zak. Inhoudende zes
tien honderd gulden aan wisselgeld, op
brutale wijze uit een auto geroofd. Men
heeft geen enkele aanwijzing wie de dader
kan zijn, want hoewel het op dit punt altijd
tamelijk druk te. heeft niemand er iets van
bespeurd, zoodat een signalement van den
dader ontbreekt.
Voor deze Basiliek verzamelde zich in den
avond een groote menigte menschen.
-n w- en weet niet, waarover men zich in
1^/1 dit citaat méér moet verbazen? Over
■k -1. de „unverfrorenheit” dezer loose be
weringen of over de onbegrensde naïveteit,
welke de N.S.B. bij de arbeiderslezers schijnt
te veronderstellen. Het „bevrijden" van den
arbeider van proletariër tot volksgenoot in
nationaal-sneial^ttischen zin immers te lood
om oud Ijzer, want in den naüonaal-socialteU-
•chen staat, waar slechts één dictator en één
politieke partij bet voor bet decreteeren
hebben, en waar de arbeiders nolens volens
•amengeperst worden in één arbeidersfront,
lz de arbeider-volksgenoot evenals alle an
dere volksgenooten niet meer dan materiaal,
•en individueel onbelangrijk onderdeel van
Nederlandsche
Jinks-rechts"
marcheeren op het commando van den eenl-
gen en algemeenen leider Ir. A. Mussert. Het
onderkopje te niet minder toepasselijk op
het streven der beweging, want het luidt:
„De arbeider blijft slaaf”. Helaas, na deze
opschriften te het echter weer met den wer
kelijkheidszin gedaan, want verder volgt een
principieele uiteenzetting, welke even onwe-
zenlUk als misleidend moet worden genoemd.
Het blijkt, dat de NSB., niettegenstaande
de z^yr duidelijke weerlegging, gegeven door
den uitstag der verkiezingen, nog altijd vast
houdt aan de Mussert-of-Moskou-fantasie
en nog altijd meent, dat Nederland zonder
het nationaal-socialisme niets meer heeft,
dat «'aard te een toekomst te heeten. Dit
wordt wel-te-waar niet meer zoo stout be
weerd als tijdens den verkiezingsstrijd, maar
de sleehts ten deele veranderde terminologie
is niet toereikend om het koppig volhouden
van de weerlegde en veroordeelde stellingen
te maskeeren. Wij lezen in Musserts week
blad:
„De taak van het nationaal-socialteme te
de bevrijdlng van den arbeider, door hem
van proletariër tot volksgenoot te maken. De
economische afhankelijkheid, waarin zoowel
sociaai-democratie als kapitalisme den ar
beider brengen, moet worden opgeheven. Het
kapitalisme heeft hem gemaakt tot een voor
werp in handen van zijn werkgever, de so-
ciaal-democratie maakt hem meer en meer
tot een voorwerp in handen van politici en
vakvereenigingen. Onder het mom van ,jo-
ciale maatregelen" wordt de arbeider steeds
meer afhankelijk van allerlei overheidsin
stellingen, die naar willekeur hem hun gunst
kunnen verleenen of onthouden. De heele
steunregeling te een stuk staatsslavemu,
waarbij de arbeider voor droog brood zelfs
bet recht inboet, te gaan of te staan waar
hjj wil.
Wat het nationaal-socialisme wil te: den
arbeider zijn onafhankelijkheid teruggeven.
Hij moet weer vrij man worden, bestaans
zekerheid krijgen, bezit verwerven; zich zoo
danig kunnen scholen en ontwikkelen, dat
hu als een rnan in de wereld staat die tegen
niemand „dank je" behoeft te zeggen. Af
hankelijkheid, onzekerheid over het dage-
lljksch brood, bezitloosheid zijn een kanker.
Zu breken het karakter in een volk.
De politieke partijen van „links" en
«rechts”, revolutie en reactie, spelen nog hun
«Pel met ons volk. Zij houden elkaar in
evenw’icht. Het te lood om oud ijzer. De be-
vrjjding van den arbeider komt eerst met de
zegepraal van het nationaal-soclalisme.”
n „Volk en Vaderland”, het weekblad van
de zich thans meer op haar beginselen
bezinnende N.è^„ troffen wij onlangs
fraai geëncadreerd artikel aan, dai^
op
zagen wU in het verleden bij de H. Relieken
zweren, dat zij trouw zouden blijven aan het
H. Geloof. Dat moet onze generatie herinneren
aan het doel der heiligdomsvaart: bij te dragen
tot het behoud van het H. Geloof. In onzen tijd
van geestelijke ontreddering, nu de vijanden
van God en zijn lieve Heiligen al hun krachten
aanwenden om het geloof uit te roeien, moet
de Heiligdomsvaart een machtig protest vor
men tegen het nieuw heidendom en een mach
tige demonstratie van ons Credo en van onze
trouw aan onzen eenen leider, den Paus van
Rome. Bidden wij ook in deze dagen tot alle
heiligen in alle nederigheid voor het behoud
van het Geloof in ons land, voor onze doleeren-
de broeders en voor de stad Maastricht, waar
ook reeds velen den weg van St Servaas heb
ben verlaten. Hier op het graf van Nederland;
eersten Bisschep moge hu uit den Hemel onze
stad, ons gewest, ons land en alle pelgrim'
zegenen.
Na deze toespraak gaf de Bteschop den zegen
met de H. Kruisreliek.
Een soortgelijke plechtigheid voltrok zich ge->
Hjktijdig in de Basiliek van Onze Lieve Vrouw
Het feest van alle zeven jaren. Dan komen
uit den heelen omtrek, uit Nederlandsen en
Belgisch Limburg en uit het Noorden niet min
der, pelgrims naar het graf van Neerlands eer
sten Bteschop, van den Grondlegger van het
katholieke geloot in él onze gewesten, van Sint
Servatius.
Dan toonen alle kerken van de stad hun
kostbaarheden, hun relieken van Gods lieve
Heiligen.
Eigenlijk te gisteren al iets begonnen. In de
omgangen van de Lieve-Vrouwe-Baslliek, on
der die gothische spltsboog-gewelven en die
oude. Ingemetselde adellijke wapens, beschenen
door het licht, dat uit den prachtigen binnen
hof door die breede ramen valt, die in él dat
„Twee machten houden elkander in het
tegenwoordige Nederland in evenwicht:
reactie en revolutie. Aan de eene zijde staan
een aantal politieke partijen, die het ver
ouderd liberaal-kapjtaiistisch maatschapjie-
lijk bestel trachten te handhaven; aan de
andere zijde enkele partijen, die dit stelsel
door liet al evenzeer verouderde marxistische
staatskapltalisme willen vervangen. In het
dagelijkse!) leven noemt men deze twee kam
pen „rechte” en „links".
Het kenmerkende van het kapitalisme te,
dat het den arbeid gevangen houdt in Jjar-
Uculiere loonslavernij, waarin de persoonlijk
heid van den arbeider een beknotting onder
gaat. De sociaal-democratie en de daarmede
verwante groepen willen eenvoudig den par
ticulieren kapitalist door den staat als ka
pitalist vervangen. De arbeider ruilt daarbij
enkel van meester; voor de willekeur van
den enkeling krijgt hjj de volle willekeur van
een oppermachUgen staat terug.
Als een Wig schuift zich het nationaal-
socialteme tusschen de twee democratische
partfjengroepen, evenzeer gehaat door
Jinks" als door „rechte", omdat het zoowel
links als rechte bestrijdt."
Deze tyrade lichtten wij uit de rede, die
Ctaatsraad Rambonnet, hoofdverkenner van
ons land. Zaterdagmiddag op 't Jamboree-ter-
rein te Vogelenzang uiteprak bij gelegenheid
van de generale repetitie der Nederlandsche
deelnemers.
Belangrijk was de rede van den grijzen, nau
welijks van een ernstige ziekte herstelden leider
eener zoo symjiathieke jeugdbeweging op inter
nationalen grondslag. Belangrijk waren ook de
demonstraties, die een voorproefje gaven van
het vele, dat over enkele weken aan den voet
oer duinen te den zal zijn.
Om vier uur kwamen de deelnemers uit Den
Haag Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en an
dere steden per trein aan en met muziek voorop
trokken zi) de Bekslaan af naar het demonstra-
tie-terrein, waar de jongens van het district
Haarlem reeds stonden opgesteld. Duizend van
dt Vijftienhonderd deelnemers voegden zich bij
elkaar en het viel ieder op, dat dit toch respec
tabele aantal temidden van de vrije, echt Hol-
tandache natuur, bijna nog in het niet zonk.
Feesttooi siert de stad. Bonte vlag
gen hangen dwars over de straten.
Iedere trein brengt aan het station
steeds nieuwe vreemdelingen. Een
reusachtig houten altaar staat op het
Vrijthof opgeslagen. De „Sterre der
Zee" heeft haar kostbaar bestikten
mantel reeds om; reeds prijken de
kostbare kronen op het hoofd van
Haar en Haar kind; reeds staat zij
klaar op het kostbare draagstel, dat
morgen op de schouders der priesters
zal rusten. De huizen op het plein en
langs de processiestraten zijn met
groene guirlandes behangen. Het
feest begint. De Heiligdomsvaart.
de massa, welke massa slechte de machts
politiek van den staat, verpersoonlijkt In en
vereenzelvigd met den éénen enkelen indivl-
dueelen leider, slaafs heeft te dienen. Onder
het mem van werkloosheidsbestrijding wt>rdt
de politiek onmondig gemaakte arbeider in
den nationaal-socialistischen staat gedwon
gen te werken voor ontoereikend minimale
loonen, waarvan het dure partij-apparaat
nog een aanzienlijk gedeelte voor eigen in
standhouding opetecht. In den nationaal-
socialistischen staat boet de arbeider voor
droog brood van slechte quallteit zelfs het
recht van vrij te gaan of te staan of te spre
ken, ja zelfs te denken, volkomen in en
wordt gebracht In een afhankelijkheid, welke
hem dwingt voortdurend „dank je” te zeggen
ook al meent hij het tegenovergestelde. Zijn
karakter en zelfrespect worden er gebroken
door deze volslagen af hanke lijk heid van der.
staat en dions onontkoombare jrartlj-instan
ties en de bevrijdlng zal voor hem eerst kun
nen komen met de nederlaag van het natio-
naal-socialisme. Zóó is de dagelijks waar
neembare werkelijkheid In tegenstelling met
de sprookjes, welke „Vova" aan zijn kinderen
vertelt.
Slechts het diep doorleefd en in practijk
toegepast Christendom, dat in nationaal-
sociallstlsche staten verdrukt pleegt te wor
den. is in staat den arbeider te bevrijden uit
het liberale kapitalisme of het marxistische
staatskapltalisme en te redden voor de niet
minder erge geestelijke en stoffelijke slaver
nij in dienst van een zich almachtig wanen
de dictatuur. Het Christendom bevrijdt den
arbeider op grond van sociale rechtvaardig
heid en naastenliefde, het bindt hem slechts
overeenkomstig den wil en de wet van God,
die hem geschapen heeft, en erkent zijn
rechten op een menschwaardig, individueel
vrij bestaan, dat gericht moet zijn op het
bereiken van zijn einddoel in de eeuwigheid.
Het Christendom ordent de maatschappij in
overeenstemming met den ordenenden wil
van God. In zijn gebondenheid verleent het
den mensch de grootst mogelijke vrijheid,
want zonder Christendom vervalt de mensch
tot slavernij aan zijn hartstochten, zijn on-
beheerschte en ongeregelde stoffelijke en
geestelijke begeerten, aan allerlei dwalingen
en dwangvoorstellingen Daarom vormen
alleen de positief Christelijke partijen in ons
land, «‘elke Vova niet het vermelden waard
achtte, voor de arbeiders en voor alle staats
burgers den eenlgen deugdelijken waarborg te
gen alle mogeljjke vormen van moderne
geestelijke, stoffelijke en politieke slavernij.
Alle relieken worden gedragen de hooge
breede trappen van het koor op naar den Om
gang achter het altaar, waar rij volle veertien
dagen voor lederen pelgrim te bezichtigen zijn.
Na desen plechtigen omgang werd Mgr.
Wouters, benoemd protonotarius apostollcus.
als zoodanig geïnstalleerd.
En tenslotte beklom de Zeereerw. pater H.
Beukers O M I. den kansel.
De schatkamers van Maastrichts oude ker
ken, aldus pater Beukers, hebben de zware
massieve deuren, de donkere kluizen en de
glazen kasten geopend, de heiligdomsvaart is
begonnen. En nu mogen ze komen de geloo-
vigen van geheel Nederland ter bedevaart naar
Maastricht, de stad der 21 Bisschoppen, de
stad der heilige relieken, het Rome van Neder
land.
De heiligdomsvaart mag echter niet alleen
bestaan in uiterlijkheden Veertien dagen nog.
en deae dingen zijn voorbij. Onze voorvaderen
rulle, krullige kant van steenen ornament ver-
loopen. in de omgangen van de Lieve-Vrouwe-
Basiliek heeft men een tentoonstelling Inge
richt van oude en moderne Mana-beelden. Daar
zijn er bij uit hout gesneden, uit steen gehou
wen en uit klei gebakken; daar zijn er poly
chrome bjj in schelle kleuren, stemmige effec
ten, geheel vergulde met albasten aangezicht
er grauwe houten, verweerd door den tand van
den tijd; daar zijn er bij in weelderige vormen,
met ploolige. zwierige mantels, rustend op wol
ken en omgeven door arabesken, en andere
de éller-oudste en de allernieuwste die in
één strakke, schoone lijn zijn opgelost; daar zijn
er bij. die levensgroot vóór u staan en andere,
even schoon, schooner soms nog, die nauwelijks
de hoogte van uw pink bereiken; daar zijn er
bij, die gemaakt werden door decoratieve kun
stenaars, die een monumentaal gegeven zagen
in de Lleve-Vrouwe-flguur. en andere, die door
stille vroomheid, door innige liefde, door hei
ligen schroom werden geïnspireerd. Een fraaie
tentoonstelling, ten volle een bezoek waard.
Doch dat werd gisteren reeds geopend. Daar
trekt het publiek al rustig-kljkend doorheen.
De eigenlijke plechtigheden beginnen van
middag tegen vijf uur als de kerkelijke hoog
waar di gheldsbekleeders in feestelijken stoet
worden binnen gehaald.
Tegen den tijd van aankomst hadden zich
talrijke menschen opgesteld langs den weg en
bfl den uitgang van het station. Een eerewacht
te paard maakte front voor de poorten. Opzij
stond aan den eenen kant de Maastrichtsche
Harmonie St. Joseph, terwijl aan den anderen
kant de open galarijtuigen wachtten.
Inmiddels arriveerden in een der wacht
kamers Z. Exc. Mgr. Paolo Globbe. Pauselijk
Intern, in Den Haag. H.H. Exc. Mgr. dr. G. Lem-
niens. Bisschop van Roermond. Mer. Buckx.
Dom Al. van de Laar en Mgr. dr. Th. Verhoeven
uit Den Haag.
In een korte toespraak werden zij verwelkomd
door Mgr. Wouters. Deken van Maastricht, die
den Internuntius de trouw der Maastrichtse!»
bevolking aan Z. H. den Paus verzekerde, en
Mgr. Lemmens. vader-Blsschop. als eersten pel
grim naar het graf van St. Servaas begroette
in het vertrouwen, dat velen ZUn Bisschoppe
lijk voorbeeld zouden volgen.
A
BAYER