Heiligdomsvaart begonnen
i
i
Instantine
’XiUU ea voorkomt pijoeq!
H
De Thorpehall
3
Jamboree-repetitie te Vogelenzang
DE SLAVERNIJ
VAN DEN ARBEIDER
Koningin opent
Jamboree
MAASTRICHT IN TOOI
1000 DEELNEMERS UIT
ONS LAND
MAANDAG 12 JULI 1937
ZAK MET GELD VERDWENEN
Elk spoor der daders ontbreekt
DR. J. B. SCHEPERS
OVERLEDEN
Heffing op boter
I?
v
s
De schatkamers ontsloten
X
voor
Demonstraties doen
veel verwachten
t
Clearingkoeraen
Goederen in bewaring
bij Handelmij.
Défilé der naties langs
Koninklijke tribune
Andere golflengte
Nederland?
Uitspraak der Middelburgsen*
rechtbank in kort geding
Insiantine
In feestelyken stoet werden de
Heiligdommen uit de ont
sloten schatkamers naar
de kerken gevoerd
Massale bidweg trekt
door de straten
Voorloopige proeven met uitzen
ding op de 415 M.-golf
Staatsraad Rambonnet heeft zyn
jongens goede raadgevingen
en wenken gegeven
De persdienst van de wereld-jamboree meldt:
(Van onsen specialen verslaggever)
MAASTRICHT, 10 Juli
in
de
in den
toege-
De Heiligdomsvaart is begonnen.
Prijs 70 cent.
welke
stad
et is zeer opmerkelijk, dat de schrij
ver van dit fraais zeer bezonnen do
R. K. Staatspartij, de grootste poll-
volk, de arbeiders IncThls,
en „rechts-llnks” wil laten
daan, het verband moet gelegd worden tus
schen de padvlndersbeweging en de wor
dingsgeschiedenis van den Nederlandschen
Staat.
Voor deze Basiliek verzamelde zich
avond een groote menigte menschen.
Koersen voor stortingen op 12 Juli 1937 tegen
verplichtingen luidende in: Reichsmarken 73.06,
Urea 9.61, peseta’s 9.10.
S
van
De plechtigheid zal plaats vinden in dé
groote arena en onmlddeliyk gevolgd wor
den door een opmarsch van de meer dan
25.000 padvinders uit de geheele wereld.
Deaen zullen langs de koninklijke tribune
trekken met hun nationale vlaggen en ba
nieren. leder land voorafgegaan door eenige
verkenners met een schild waarop de naam
van het land.
Dese opmarsch der naties geschiedt in
alphabetische volgorde naar de Engelsche
benaming, terwijl het groote Nederlandsche
contingent het défilé zal sluiten.
De uitzendingen geschieden van uur
's avonds af te Kootwijk, en zijn, aangezien
de zandige Veluwe voor middelbare golven
als deae een niet geëigend terfetn is, voor
de luisteraars in Nederland nog niet van
veel belang.
Naar de verwachting aal er echter aan
leiding zijn tA-t. daarin verandering te
brenen door bet in gebruik nemen van een
wel geëigend terrein.
Deze golf is, althans voor het oogenblik. voor
Nederland een zeer gunstige, daar zy overigens
slechts op verren afstand in het Oosten van
Europa (Kiev) in gebruik, hier te lande door
de geringe energie van dien sender niet kan
worden gehoord.
Dit in gebruik nemen blijft gepaard gaan met
h«t handhaven en het gebruik maken van den
1875 M -goif.
Alles trok nu de kerk binnen, de machtige
oude kerk van St. Servaas. die geheel met ge-
loovigen was gevuld, toen de groote lichtkronen
opzjj van het altaarbaldakljn opvlamden en
vol licht wierpen op de oude schilderingen In
oe twee groote koepels van het priesterkoor.
Er moet verder orde en regelmaat beer-
schen. de verkeersregeling mag niets te
wenschen overlaten, aan alle voorwaarden
van wereldbroederzcbap moet worden voi-
Ten aanvien van de vos deling van de
eiechers Is beslist, dat de vice-president zich
bevoegd beeft verklaard om van de vorde
ring tot onder requestratiestelUng kennis te
nemen. Eischerz zijn ontvankelijk verklaard
in die vordering en deze la toegewezen. Ge
laat is, de eequeetratiestelllng der goederen
en als sequester is benoemd de N. V. Ne
derlandsche Handel Maatschappij te Am
sterdam.
De heffing op boter is voor de week van 11
tot en met 17 Juli, behoudens tussebentydsche
wijziging, wederom vastgssteld op f 0.10 per
KG.
Het staat thans vast, dat de opening van
de wereld jamboree op Zaterdag 31 Jvli
dm middags te 2 awr doer H. M. de Konin
gin aal geschieden.
Op den achtergrond van de grasvlakte graas
den koelen, die soms met schrille geluiden pro
testeerden tegen de mueiek, die in een geluids-
wagen geproduceerd werd en er de vroolykheid
<n hield.
Klokslag half vijf arriveerde de boofdverken-
ner, vergezeld van eenige familieleden. Ter be
groeting waren aanwezig generaal Behrends, die
Staatsraad Rambonnet tijdens zijn ziekte rem
placeerde, districts-commlssaris Rozendaal uit
Utrecht, onder wiens leiding de repetitie gehou
den zou worden, diverse hoofdkwartiersoommls-
sarissen, de heer de Jong, commissaris en leider
van de kern uit het district Haarlem, de ver-
kenncrsgcesteiyke van het Haarlemsche diocees,
rector J. P. van Zon. enz.
De deelnemers stonden in V-vorm opgesteld
en zongen het Wilhelmus toen hurt leider de
reeds gereed zijnde eere-trlbune betrad. Intus-
schen werd de vaderlandsche driekleur met het
nodvindersembleem geheschen. Na ons volkslied
zong men bet Jamboree-Hed „Hoort, zegt bet
voort”.
Staatsraad Rambonnet sprak zijn jongens dan
coor de microfoon als volgt toe:
Dank zy de groote hulp, die ik tijdens mijn
ziekte van generaal Behrends heb mogen on
dervinden. zjjn de voorbereidingen voor de jam-
noree onbelemmerd voortgezet. Toch ben ik heel
dankbaar en verheugd, dat ik vóór het begin
nog even contact kan krijgen met de beweging
om u op enkele voorname dingen te wijzen. De
wereldjamboree is een massaal gebeuren, dat
alleen tot zijn recht komt als leder volkomen
bereidwillig is en weet wat er van hem ver
wacht wordt.
De openingsplechtigheid is een ceremonie en
elke ceremonie ontleent haar waarde aan de
uitbeelding van het menscheiyk gemeenschap
pelijk gevoel. Door een kleine stoornis spat zij
als een zeepbel uit elkaar en de illusie ver
dwijnt. Bij de opening van het Nationale Kamp,
vyf jaar geleden, werd een fout gemaakt met
het hijschen van de vlag, dat was een tekort
koming, die ik nog steeds betreur. Daarom zij
alles tot in de uiterste puntjes voorbereid, op
dat wjj in de oogen van de buitenwereld de
volle, ongerepte waarde behouden.
De opening heeft twee hoofdmomenten: de
aankomst van H. M. de Koningin met het hij
schen van den Koninklijken Standaard en de
opening van de jamboree met bet hijschen van
onze eigen vlag. Men óegnjpe de waarde van
deze plechtigheid.
Nederland, gedwongen door de storing,
die bet van- Braeov ondervindt, beeft de
415 M.-golf (722 kcal in gebruik genomen.
De kapitein is veroordeeld tot afgifte var.
bedoelde goederen tegen behoorlijk bewijs van
ontvangst. De eischers zjjn gemachtigd om.
Indien de gedaagde mocht weigeren, na betee-
kenlng van het vonnis tot afgifte der goederen
over te gaan, die goederen in de macht van
den sequester te stellen, desnoods met behulp
van den sterken arm.
Tot zoover is bet vonnis uitvoerbaar ver
klaard bij voorraad niettegenstaande hoogere
voorziening.
Naar wij vernemen Is mr. P. Dieleman, die
in het geding van de „Thorpehall" namens de
Spaansche regeering en de Baskische regee
ring is opgetreden, tegen het vonnis van den
vice-president der rechtbank te Middelburg tn
booger beroep gegaan.
De zaak zal thans in behandeling komen voor
het gerechtshof te 's Gravenhage.
Het luisteren naar de voorloopige uitzendin
gen, welke hetzelfde programma ten gehoor»
brengen, als op de 1875 M-golf, kan dus
voor de luisteraars interessant zijn; voor een
oerdeel over goede ontvangst komen deae utt-
Hc wist geon raad van de zenuw
pijn. En toen ik Instantine inge
nomen had wég was de pijn!
Onthoudt daarom
De vice-president bij de rechtbank te
Middelburg, mr. Portheine, heeft Zaterdag
morgen in kort geding uitspraak gedaan in
de zaak van de in beslag genomen „Thorpe-
hal", liggende te VUselngen.
Maastricht,
straten der
Ik werd enkele dagen geleden, ging de hopfd-
verkenner voort, verrast door het ulterltjk van
óen Xhiragaoschen troep. Denkt er toch om, dat
het uiterlijk voorkomen van invloed is op ons
geestesleven en een belangrijke beschavingsfac-
tor is. Ieder drage op dit terrein zijn tenue, uit
hoffelijkheid jegens de gasten en ook om het
geheel een goed cachet te geven.
Men heeft mjj op de grootere verkeersmoellijk-
r.eden gewezen, nu het Gooi niet is uitverkoren.
Maar de gemakkeiykste weg is niet altijd de
beste en de moeilijkheden zijn te overwinnen.
Splijtzwam, ging spr. voort, is de grootste
contrabande onzer beweging. Denkt om de een
heid, die door den Vader des Vaderlands werd
verkondigd en die vrijheid van godsdienst en
vrijheid van bewegen bracht. De Nederlandsche
gewesten kwamen daardoor tot vruchtbare sa-
.nenwerking. Daarom is eerbiediging van elkan
ders godsdienstige gevoelens een bestaansvoor
waarde van de Nederlandsche padvinderij.
Gedurende de 17 jaar, dat ik In uw midden
ben, heb ik getracht het spel zoo zuiver moge-
l’lk te doen beoefenen. Het spel wiedt de splijt
zwam uit en bevordert den padvindersgeest.
Wanneer gij allen uw drievoudige belofte voor
oogen houdt, doet gij alles om de Jamboree naar
menschelijke berekening te doen slagen. Leve
de Koninglnll
De duizend jongens stemden met dezen uit
roep in door een driewerf hoera, dat tot ver in
de omgeving doordrong.
De Haarlemmers -marcheerden vervolgens af,
waarna tegen half zes de demonstraties begon
nen. Men zag het jaquar-draaien. het ropes pin
nen. den torenbouw etc. Eenige tientallen ven-
delzwaaiers gaven in hun wit costuum en met
hun kleurige vlaggen het bewijs van hun vaar
digheid en het komt ons voor, dat dit pro-
gramma-nummer buitengewoon in den smaak
zal vallen.
Kampvuurspelen stonden op het program
ma, waarmede men tot het vallen van den
avond bezig bleef en repeteerde.
Als een whg schuift zich het nationaal-
■sclalisme tusschen de twee democratische
partijengroepen, evenzeer gehaat door
Jinks” als door „rechts”, omdat bet zoowel
links als rechts bestrijdt.'*
In den ouderdom van 71 jsar is te Haar
lem overleden dr. J. B. Schepers, een bekend
letterkundige. Hij werd op 15 Augustus 1865 te
Heerenveen geboren en heeft gestudeerd aan de
Groningsche Universlteit, waar hij tn 1891 pro
moveerde tot doctor in de Nederlandsche let
teren, op het proefschrift Groningen als Hanze
stad. Van 1891 tot 1895 is de overledene leeraar
geweest aan de H. B. S. te Tilburg en van 1896
tot 1930 leeraar aan het gymnasium te Haar
lem in Nederlandsche taal en geschiedenis.
De chauffeur van 'h kantoorboekhandel aan
de Prins Hendrikkade was door zijn patroon naar
de Incasso Bank gezonden om daar een chèque
te incasseeren. Onderweg had de chauffeur pech
met een achterband van zijn auto en toen hij
bij de Incasso Bank aankwam, waarschuwde hij
een monteur om het euvel te verhelpen. Zelf
ging hy het bankgebouw binnen, gaf de chèque
af, ging nog even naar de reparatie den en
begaf-zich toen weer in 1 gebouw. Even later
keerde hij terug met duizend gulden aan bank
biljetten in een portefeuille en zestienhonderd
gulden aan specie in een zak.
Deze gelden deponeerde hij in de cabine van
zijn wagen en ging toen nog even naar de ach
terzijde van den auto om den monteur behulp
zaam te zijn bü de reparatie
Toen hjj even later weer bij de cabine
kwam, bleek de zak met zestienhonderd gul
den verdwenen. De portefeuille met bank
biljetten had mqs blijkbaar over het hoofd
gezien.
Ueke partij in Nederland, die de meeste ver
tegenwoordigers in de.Kamers heeft en vier
belangrijke portefeuilles in het nieuwe kabi
net beheert, eenvowlig maar heeft vergeten
om zjjn vreemd gekleurde schildering van da
huidige verhoudingen „waar” te maken. De
R. K. Staatsparty en de andere positief
Christelyke partijen passen niet in dit ta
fereel, omdat zy nóch het verouderd liberaal-
kapitallstisch maatschappelijk bestel trach
ten te handhaven nóch dit stelsel door het
al evenzeer verouderde marxistische staats
kapitalisme wenschen te vervangen. Deaa
merkwaardige vergeetachtigheid vindt zijn
verklaring vermoedelijk in het feit, dat de
schrijver van Vova aan het nationaal-socia
lisme ten onrechte een plaats en een taak
wil toedichten, welke reeds sinds jaar en dag
de R K. Staatspartij krachtens haar begin
selen zjjn aangewezen nl een plaats tus-
schen „rechts” en .Jinks'* en de taak van
een wig tusschen deae beide uitersten, osn te
voorkomen, dat bet liberale kapitalisme den
arbeid gevangen zou houden in particuliere
loonslavernij, dat de particuliere kapitalist
vervangen zou worden door den marxisti-
achen staatskapitalist en last not least, dat
de arbeider zou worden uitgeleverd aan de
volle willekeur van een oppermachtig dicta
tor in bolsjewlstischen of nationaal-socialis-
tischen trant.
Vova schrijft verder:
Het feest van alle zeven jaren. Dan komen
uit den heelen omtrek, uit Nederlandsch en
Belgisch Limburg en uit het Noorden niet min
der, pelgrims naar het graf van Neerlands eer
sten Blsschop. van den Grondlegger van het
katholieke geloof in él onze gewesten, van Sint
ServaUus.
Dan toonen alle kerken van de stad hun
kostbaarheden, hun relieken van Gods lieve
Heiligen.
Eigenlijk Is gisteren al Iets begonnen. In de
omgangen van de Ueve-Vrouwe-Basiliek. on
der die gothische spitsboog-gewelven en die
oude, ingemetselde adellijke wapens, beschenen
door het licht, dat uit den prachtlgen binnen
hof door die breede ramen valt, die in él dat
Duizenden en duizenden trokken,
voorafgegaan door de kerkelüke en
wereldlijke hoogwaardigheidsbeklee-
dera, langs de straten, die volgens
de oude legende eenmaal op een
nacht door het mirakuleuze beeld
van de Sterre der Zee zelf werden
gegaan. En over die duizenden golft
in aangrijpende monotonie telkens
weer het gebed - het Wees Ge
groet - voorgebeden door enkele
priesters, die midden tusschen de
menigte loopen en beantwoord door
duizenden stemmen, wier klank weer
kaatst tusschen de huizen, vSaar men
schen aan de ramen meebidden, en
opstijgt naar den blauwen donker
wordenden hemel.
De vice-president heeft de Baskische regee
rlng en-of de Spaansche republiek toegelaten,
als tusschenkomende partijen in bedoeld ge
ding, doch hen niet ontvankelijk verklaard in
de vordering tot opheffing van het door
elscheres gelegde beslag.
„Volledige eerbiediging van elkan
ders godsdienstige gevoelens is een
der bestaansvoorwaarden van de pad
vinderij en daarom ben ik zoo ver
heugd. dat de Nederlanders dit zoo
bijzonder begrijpen.**
Onder het spelen van het .Aan U, O Konlng
der Eeuwen", formeerde zich vervolgens op
het Stationsplein de plechtige stoet, die met
herauten in de kleuren van het stadswapen
gekleed voorop, geëscorteerd door de eerewacht
en toegejuicht door de bevolking, door de stra
ten trok naar de dekenale pastorie, die aan den
ingang door een rood baldakijn was gesierd.
Even voor het betreden van de pastorie
sprak Z. H. Exc. Mgr. dr. Lemmens een kort
woord van dank tot de Maastrlchtsche bevol
king voor deze ontvangst en, na op vaderlijken
toon allen morgen een devoot feest en daar
voor een goede nachtrust te hebben
wenscht, verzocht hjj den Pauseljjken Inter
nuntius zijn blsschoppelljken zegen te willen
geven. Terwijl de samengestroomde menigte
knielde, voldeed- Mgr. Globbe aan dit verzoek.
n „Vont en Vaderland”, het weekblad van
de zich thans meer op haar beginselen
bezinnende NBB, troffen wij onlangs
een fraai geëncadreerd artikel aan, dat
blijkbaar als een proeve van bezinning op
het beginsel was bedoeld. De eerste kop bo
ven dit artikel luidde: „Links" en ..Rechts”,
niet kwaad voor een partij, die geheel het
Nederlandsche
Jlnks-rechts”
marcheeren op het commando van den eenl-
gen en algemeenen leider Ir. A. Mussert. Het
onderkopje is niet minder toepasselijk op
het streven der beweging, want het luidt
JDe arbeider blijft slaaf". Helaas, na deze
opschriften is het echter weer met den wer
kelijkheidszin gedaan, want verder volgt een
prlnclpieele uiteenzetting, welke even onwe-
zenlijk als misleidend moet worden genoemd.
Het blijkt, dat de N.S.B., niettegenstaande
de zeer duidelijke weerlegging, gegeven door
den uitslag der verkiezingen, nog altijd vast
houdt aan de Mussert-of-Mcakou-fantasie
en nog altijd meent, dat Nederland zonder
bet nationaal-socialisme niets meer heeft,
dat Waard is een toekomst te heeten. Dit
wordt wel-is-waar niet meer zoo stout be
weerd als tijdens den verkiezingsstrijd, maar
de slechts ten deele veranderde terminologie
is niet toereikend om het koppig volhouden
van de weerlegde en veroordeelde stellingen
te maskeeren. Wjj lezen in Mussert's week
blad:
rulle, krullige kant van. steenen ornament ver-
loopen, In de omgangen van de Lieve-Vrouwe-
Basillek heeft men een tentoonstelling inge
richt van oude en moderne Maria-beelden. Daar
zijn er bij uit hout gesneden, uit steen gehou
wen en uit klei gebakken; daar zijn er poly
chrome bij in schelle kleuren, stemmige effec
ten, geheel vergulde met albasten aangezicht
en grauwe houten, verweerd door den tand van
den tijd; daar zijn er by in weelderige vormen,
met plootige, zwierige mantels, rustend op wol
ken en omgeven door arabesken, en andere
de éller-oudste en de Allernieuwste die in
één strakke, schoone lijn zijn opgelost; daar zjjn
er by. die levensgroot vóór u staan en andere,
even schoon, schooner soms nog, die nauwelijks
de hoogte van uw pink bereiken; daar zijn er
by, die gemaakt werden door decoratieve kun
stenaars, die een monumentaal gegeven zagen
In de Lieve-Vrouwe-figuur, en andere, die door
stille vroomheid, door innige liefde, door hei
ligen schroom werden geïnspireerd. Een fraaie
tentoonstelling, ten volle een bezoek waard.
Doch dat werd gisteren reeds geopend. Daar
trekt het publiek al rustlg-kljkend doorheen.
De eigenlijke plechtigheden beginnen van
middag tegen vUf uur als de kerkelijke hoog-
waardlgheldsbekleedera in feestelüken stoet
worden binnengehaald.
Tegen den tijd van aankomst hadden zich
talrijke menschen opgesteld langs den weg en
bü den uitgang van het station. Een eerewacht
te paard maakte front voor de poorten. Opzjj
stond aan den eenen kant de Maastrlchtsche
Harmonie St. Joseph, terwijl aan den anderen
kant de open galarjjtulgen wachtten.
Inmiddels arriveerden in een der wacht
kamers Z. Exc. Mgr. Paolo Globbe, Pauselijk
Intem. in Den Haag. H H. Exc. Mgr. dr. G. Lem
mens, Blsschop van Roermond, Mgr. Buckx,
Dom Al. van de Laar en Mgr. dr. Th. Verhoeven
uit Den Haag.
In een korte toespraak werden zjj verwelkomd
door Mgr. Wouters, Deken van Maastricht, die
den Internuntius de trouw der Maastrlchtsche
bevolking aan Z. H. den Paus verzekerde, en
Mgr. Lemmens, vader-Blsschop, als eersten pel
grim naar het graf van St. Servaas begroette
tn het vertrouwen, dat velen Zjjn Bisschoppe
lijk voorbeeld zouden volgen.
De Bisschoppen tn den stoet tlfdens de Heiligdomsvaart
onder enomre belangstelling door de feestelijk versierde
trok en waarin alle relieken werden meegedragen
J)e taak van het nationaal-socialisme is
de bevnjding van den arbeider, door hem
van proletariër tot volksgenoot te’ maken. De
economische afhankelijkheid, waarin zoowel
sociaal-democratie als kapitalisme den ar
beider brengen, moet worden opgeheven. Het
kapitalisme heeft hem gemaakt tot een voor
werp in handen van zjjn werkgever, de so-
ciaal-democratie maakt hem meer en meer
tot een voorwerp in handen van politici en
vakvereenlgingen. Onder het mom van ,so-
ciale maatregelen" wordt de arbeider steeds
meer afhankelijk van allerlei overheidsin
stellingen, die naar willekeur hem hun gunst
kunnen verleenen of onthouden. De heele
steunregeling is een stuk staatsslavemjj,
waarbij de arbeider voor droog brood zelfs
het recht inboet, te gaan of te staan waar
de massa, welke massa slechts de machts
politiek van den staat, verpersoonlijkt in en
vereenzelvigd met den éénen enkelen Indivt-
dueelen leider, slaafs heeft te dienen. Onder
het mom van werkloosheidsbestrijding wk>rdt
de politiek onmondig gemaakte arbeider in
den nationaal-socialistischen staat gedwon
gen te werken voor ontoereikend minimale
loonen, waarvan het dure partij-apparaat
nog een aanzienlijk gedeelte voor eigen in
standhouding Opelscht. In den nationaat-
socialistlschen staat boet de arbeider voor
droog brood van slechte qualltelt zelfs het
recht van vrjj te gaan of te staan of te spre
ken, ja zelfs te denken, volkomen in en
wordt gebracht in een afhankelijkheid, welke
hem da*ingt voortdurend „dank je” te zeggen
ook al meent hfj het tegenovergestelde. Zjjn
karakter en zelfrespect worden er gebroken
door deze volslagen afhankelijkheid van den
staat en diens onontkoombare partij-instan
ties en de bevrljdlng zal voor hem eerst kun
nen komen met de nederlaag van het natio-
naal-socialisme. Zóó is de dagelijks waar
neembare werkelijkheid in tegenstelling met
de sprookjes, welke ..Vova” aan zijn kinderen
vertelt.
Slechts het diep doorleefd en in practjjk
toegepast Christendom, dat in nationaal-
sociallstische staten verdrukt pleegt te wor
den, is in staat den arbeider te bevrijden uit
het liberale kapitalisme of het marxistische
staatskapitalisme en te redden voor de niet
minder erge geestelijke en stoffelijke slaver
nij in dienst van een zich almachtig wanen
de dictatuur. Het Christendom bevrijdt den
arbeider op grond van sociale rechtvaardig
heid en naastenliefde, het bindt hem slechte
overeenkomstig den wil en de wet van God,
die hem geschapen heeft, en erkent zijn
rechten op een menschwaardig. individueel
vrij bestaan, dat gericht moet zjjn op het
bereiken van zjjn einddoel in de eeuwigheid.
Het Christendom ordent de maatschappij in
overeenstemming met den ordenenden wil
van God. In zijn gebondenheid verleent het
den mensch de grootst mogelijke vrijheid,
want zonder Christendom vervalt de mensch
tot slavernij aan zijn hartstochten, zjjn on-
beheerschte en ongeregelde stoffelijke en
geesteiykq begeerten, aan allerlei dwalingen
en dwangvoorstellingen Daarom vormen
alleen de positief Christelijke partijen in ons
land, wtelke Vova niet het vermelden waard
achtte, voor de arbeiders en «voor alle staats
burgers den eenigen deugdelijken waarborg te
gen alle mogelijke vormen van moderne
geestelijke, stoffelijke en politieke slavernij.
zagen wjj in het verleden by de H. Relieken
zweren, dat zy trouw zouden blyven aan het
H. Geloof. Dat moet onze generatie herinneren
aan het doel der Heiligdomsvaart: by te dragen
tot het behoud van het H. Geloof. In onzen tyd
van geesteiyke ontreddering, nu de vijanden
van God en zyn lieve Heiligen al hun krachten
aanwenden om het geloof uit te roeien, moet
de Heiligdomsvaart een machtig protest vor
men tegen het nieuw heidendom en een mach
tige demonstratie van ons Credo en van onze
trouw aan onzen eenen leider, den Paus van
Rome. Bidden wy ook in deze dagen tot alle
heiligen in alle nederigheid voor het behoud
van het Geloof in ons land, voor onze doleeren-
de broeders en voor de stad Maastricht, waar
ook reeds velen den weg van St. Servaas heb
ben verlaten. Hier op het graf van Nederland-
eersten Blsschop moge hy uit den Hemel onze
stad, ons gewest, ons land en alle pelgrim
zegenen.
Na deze toespraak gaf de Blsschop den zegen
met de H. Kruisreliek.
Een soortgelijke plechUgh.id voltrok zleh ge-
Ibktydig in de Basiliek van Onze Lieve Vrouw
„Twee machten houden elkander tn het
tegenwoordige Nederland in evenwicht-
reactie en revolutie. Aan de eene zijde staan
een aantal politieke partyen. die het ver
ouderd llberaal-kapitalistisch maatechappe-
Wk bestel trachten te handhaven; aan de
andere zijde enkele partyen, die dit stelsel
door het al evenzeer verouderde marxistische
staatskapitalisme willen vervangen. In het
dageiyksch leven noemt men deze twee kam
pen .rechts” en .Jinks".
Het kenmerkende van het kapitalisme fa,
dat het den arbeid gevangen houdt in par
ticuliere loonslavernij, waarin de persoonlijk
heid van den arbeider een beknotting onder
gaat. De sociaal-democratie en de daarmede
verwante groepen willen eenvoudig den par
ticulieren kapitalist door den staat als ka
pitalist vervangen. De arbeider ruilt daarbij
enkel van meester; voor de willekeur van
óen enkeling krijgt hy de volle willekeur van
een oppermachtigen staat terug.
Deze tyrade lichtten wy uit de rede, die
Etaatsraad Rambonnet, hoofdverkenner van
ons land. Zaterdagmiddag op t Jamboree-ter-
reln te Vogelenzang uitsprak by gelegenheid
van de generale repetitie der Nederlandsche
deelnemers.
Belangrtjk was de rede van den gryzen, nau-
weiyks van een ernstige ziekte herstelden leider
eener zoo sympathieke jeugdbeweging op inter
nationalen grondslag Belangrijk waren ook de
demonstraties, die een voorproefje gaven van
het vele, dat over enkele weken aan den voet
oer duinen te zien aal zyn.
Om vier uur kwamen de deelnemers uit Den
Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en an
dere steden per trein aan en met muziek voorop
trokken zy de Bekslaan af naar bet demonstra-
tle-terreln, waar de jongens van het district
Haartem reeds stonden opgesteld. Duizend van
dt vyftienhonderd deelnemers voegden zich by
elkaar en bet viel leder op, dat dit toch respec
tabele aantal temidden van de vrije, echt Hol-
landKhe natuur, byna nog in bet niet aonk.
Op de Leuvehaven voor het gebouw van
de Incasso Bank te Rotterdam is, naar de
Telegraaf bericht, een zak, inhoudende zes
tien honderd gulden aan wisselgeld, op
brutale wijze uit een auto geroofd. Men
heeft geen enkele aanwijzing wie de dader
kan zyn, want hoewel het op dit punt altyd
tamely k druk, is, heeft niemand er iets van
bespeurd, zoodat een signalement van den
dader ontbreekt.
Alle relieken worden gedragen de hooge
breede trappen van het koor op naar den Om
gang achter het altaar, waar zy volle veertien
dagen voor lederen pelgrim te bezichtigen zyn.
Na dezen plechtigen omgang werd Mgr
Wouters, benoemd protonotarius apostolicus.
als zoodanig geïnstalleerd.
En tenslotte beklom de Zeereerw. pater H.
Beukers O-M.I. den kansel.
De schatkamers van Maastrichts oude ker
ken, aldus pater Beukers, hebben de zware
massieve deuren, de donkere kluizen en de
glazen kasten geopend, de heiligdomsvaart Is
begonnen. En riu mogen ze komen de geloo- ondingen echter nog niet tn aanmerking,
vigen van geheel Nederland ter bedevaart naar
Maastricht, de stad der 31 Bisschoppen, de
stad der heilige relieken, het Rome van Neder
land.
De heiligdomsvaart mag echter niet alleen
bestaan in ulteriykheden. Veertien dagen nog,
en deae dingen zijn voorbij. Onze voorvaderen
Het weer werkte prachtig mee, de lucht
was echt Hollandsch en de zon deed voor
den zomerdag zelfs weldadig aan. Een uit
gelezen dag, die hoopvolle perspectieven
opent en den organisatoren ongetwyfeld
moed beeft gegeven voor bet welslagen van
de demonstratie der jonge landgenooten.
De weinigen, die dit feest van de jeugd
Zaterdag mochten meemaken, hebben ver
langen gekregen naar de groote gebeurte
nissen, die M JuM stad en land in beroering
zullen brengen. De herinnering moge straks
ouvergetelljk zijn.
k r en weet niet, waarover men zich in
l^yi dit citaat méér moet verbazen? Over
de „Unverfrorenheit” dezer looze be
weringen erf over de onbegrensde naïveteit,
welke de NBJB by de arbeldersleaers achynt
te veronderstellen. Het „bevryden" van den
arbeider van proletariër tot volksgenoot in
nationaal-socialistischen zin Immers is lood
em oud Ijzer, want in den nationaal-socialisti-
■chen staat, waar slechts één dictator en één
politieke party bet voor het decreteeren
hebben, en waar de arbeiders notens volens
■amengeperst worden in één arbeidersfront,
is de arbeider-volksgenoot evenals alle an
dere volksgenooten niet meer dan materiaal,
•en individueel onbetangryk onderdeel van
hy wil.
Wat het nationaal-socialisme wil is: den
arbeider zyn onafhankelykheid teruggeven.
Hy moet weer vry man worden, bestaans
zekerheid krygen, bezit verwerven; zich zoo-
dWiig kunnen scholen en ontwikkelen, dat
ha als een man In de wereld staat die tegen
ni\nand „dank je” behoeft te aeggen. Af-
hankvlykheid, onzekerheid over het dage-
lyksch brood, bezitloosheid zyn 'een kanker.
Zy breken het karakter in een volk.
De politieke partijen van „links” en
«rechts”, revolutie en reactie, spelen nog hun
■Pel met ons volk. Zy houden elkaar in
evenwicht. Het is lood om oud yzer. De be
vrljdlng van den arbeider komt eerst met de
zegepraal van het nationaal-socialisme."
Feesttooi siert de stad. Bonte vlag,
gen hangen dwars over de straten.
Iedere trein brengt aan het station
steeds nieuwe vreemdelingen. Een
reusachtig houten altaar staat op het
Vrijthof opgeslagen. De „Sterre der
lee' heeft haar kostbaar bestik ten
mantel reeds om; reeds pryken
kostbare kronen op het hoofd
Haar en Haar kind; reeds staat
klaar op het kostbare draagstel, dat
morgen op de schouders der priesters
zal rusten. De huizen op het ^lein en
langs de processiestraten zijn met
groene guirlandes behangen. Het
feest begint. De Heiligdomsvaart.
Het orgel zette zwaar in en een lange ry
priesters in blanke superplie schreed uit de
sacristie de kerk door naar de schatkamer
in den Omgang, waar heel de rykdom van
relieken stond om in hun handen en op hun
schouders te worden binnengedragen in de
kerk zelf. Kleine misdienaars gaan voorop,
een groote groep processielantaams, v»*r-
in kaarsvlammen oplekken, volgt. En dan
komt de stoet van onafgebroken meer dan
honderd reliekhouders gouden en zilve
ren armen en harten, kostbaar beslagen
doezen en schrynen, ryk bewerkte mon
stransen en kelken, goud omsmede hoor
nen, kleine en groote vergulde vitrines en
hoog boven den priesterstoet uitstekende
glimmend koperen borstbeelden van de
oude bisschoppen van de stad. En aan bet
einde in vol ornaat, in de zwaarste goud
bestikte paramenten van de kerk. Z. H. Exc.
Mgr. Dr. Lemmens, dragend het groote pa
triarchale dubbelkruis, waarin de relieken
van het Heilig Kruis zyn gevat. De kerk
meesters met den staf in de hand omringen
hem; de overige prelaten volgen met het
gemeentebestuur van de stad en bet comité
der Heiligdomsvaart.
A
BAYER