Heiligdomsvaart begonnen i i Instantine ’XiUU ea voorkomt pijoeq! H De Thorpehall 3 Jamboree-repetitie te Vogelenzang DE SLAVERNIJ VAN DEN ARBEIDER Koningin opent Jamboree MAASTRICHT IN TOOI 1000 DEELNEMERS UIT ONS LAND MAANDAG 12 JULI 1937 ZAK MET GELD VERDWENEN Elk spoor der daders ontbreekt DR. J. B. SCHEPERS OVERLEDEN Heffing op boter I? v s De schatkamers ontsloten X voor Demonstraties doen veel verwachten t Clearingkoeraen Goederen in bewaring bij Handelmij. Défilé der naties langs Koninklijke tribune Andere golflengte Nederland? Uitspraak der Middelburgsen* rechtbank in kort geding Insiantine In feestelyken stoet werden de Heiligdommen uit de ont sloten schatkamers naar de kerken gevoerd Massale bidweg trekt door de straten Voorloopige proeven met uitzen ding op de 415 M.-golf Staatsraad Rambonnet heeft zyn jongens goede raadgevingen en wenken gegeven De persdienst van de wereld-jamboree meldt: (Van onsen specialen verslaggever) MAASTRICHT, 10 Juli in de in den toege- De Heiligdomsvaart is begonnen. Prijs 70 cent. welke stad et is zeer opmerkelijk, dat de schrij ver van dit fraais zeer bezonnen do R. K. Staatspartij, de grootste poll- volk, de arbeiders IncThls, en „rechts-llnks” wil laten daan, het verband moet gelegd worden tus schen de padvlndersbeweging en de wor dingsgeschiedenis van den Nederlandschen Staat. Voor deze Basiliek verzamelde zich avond een groote menigte menschen. Koersen voor stortingen op 12 Juli 1937 tegen verplichtingen luidende in: Reichsmarken 73.06, Urea 9.61, peseta’s 9.10. S van De plechtigheid zal plaats vinden in dé groote arena en onmlddeliyk gevolgd wor den door een opmarsch van de meer dan 25.000 padvinders uit de geheele wereld. Deaen zullen langs de koninklijke tribune trekken met hun nationale vlaggen en ba nieren. leder land voorafgegaan door eenige verkenners met een schild waarop de naam van het land. Dese opmarsch der naties geschiedt in alphabetische volgorde naar de Engelsche benaming, terwijl het groote Nederlandsche contingent het défilé zal sluiten. De uitzendingen geschieden van uur 's avonds af te Kootwijk, en zijn, aangezien de zandige Veluwe voor middelbare golven als deae een niet geëigend terfetn is, voor de luisteraars in Nederland nog niet van veel belang. Naar de verwachting aal er echter aan leiding zijn tA-t. daarin verandering te brenen door bet in gebruik nemen van een wel geëigend terrein. Deze golf is, althans voor het oogenblik. voor Nederland een zeer gunstige, daar zy overigens slechts op verren afstand in het Oosten van Europa (Kiev) in gebruik, hier te lande door de geringe energie van dien sender niet kan worden gehoord. Dit in gebruik nemen blijft gepaard gaan met h«t handhaven en het gebruik maken van den 1875 M -goif. Alles trok nu de kerk binnen, de machtige oude kerk van St. Servaas. die geheel met ge- loovigen was gevuld, toen de groote lichtkronen opzjj van het altaarbaldakljn opvlamden en vol licht wierpen op de oude schilderingen In oe twee groote koepels van het priesterkoor. Er moet verder orde en regelmaat beer- schen. de verkeersregeling mag niets te wenschen overlaten, aan alle voorwaarden van wereldbroederzcbap moet worden voi- Ten aanvien van de vos deling van de eiechers Is beslist, dat de vice-president zich bevoegd beeft verklaard om van de vorde ring tot onder requestratiestelUng kennis te nemen. Eischerz zijn ontvankelijk verklaard in die vordering en deze la toegewezen. Ge laat is, de eequeetratiestelllng der goederen en als sequester is benoemd de N. V. Ne derlandsche Handel Maatschappij te Am sterdam. De heffing op boter is voor de week van 11 tot en met 17 Juli, behoudens tussebentydsche wijziging, wederom vastgssteld op f 0.10 per KG. Het staat thans vast, dat de opening van de wereld jamboree op Zaterdag 31 Jvli dm middags te 2 awr doer H. M. de Konin gin aal geschieden. Op den achtergrond van de grasvlakte graas den koelen, die soms met schrille geluiden pro testeerden tegen de mueiek, die in een geluids- wagen geproduceerd werd en er de vroolykheid <n hield. Klokslag half vijf arriveerde de boofdverken- ner, vergezeld van eenige familieleden. Ter be groeting waren aanwezig generaal Behrends, die Staatsraad Rambonnet tijdens zijn ziekte rem placeerde, districts-commlssaris Rozendaal uit Utrecht, onder wiens leiding de repetitie gehou den zou worden, diverse hoofdkwartiersoommls- sarissen, de heer de Jong, commissaris en leider van de kern uit het district Haarlem, de ver- kenncrsgcesteiyke van het Haarlemsche diocees, rector J. P. van Zon. enz. De deelnemers stonden in V-vorm opgesteld en zongen het Wilhelmus toen hurt leider de reeds gereed zijnde eere-trlbune betrad. Intus- schen werd de vaderlandsche driekleur met het nodvindersembleem geheschen. Na ons volkslied zong men bet Jamboree-Hed „Hoort, zegt bet voort”. Staatsraad Rambonnet sprak zijn jongens dan coor de microfoon als volgt toe: Dank zy de groote hulp, die ik tijdens mijn ziekte van generaal Behrends heb mogen on dervinden. zjjn de voorbereidingen voor de jam- noree onbelemmerd voortgezet. Toch ben ik heel dankbaar en verheugd, dat ik vóór het begin nog even contact kan krijgen met de beweging om u op enkele voorname dingen te wijzen. De wereldjamboree is een massaal gebeuren, dat alleen tot zijn recht komt als leder volkomen bereidwillig is en weet wat er van hem ver wacht wordt. De openingsplechtigheid is een ceremonie en elke ceremonie ontleent haar waarde aan de uitbeelding van het menscheiyk gemeenschap pelijk gevoel. Door een kleine stoornis spat zij als een zeepbel uit elkaar en de illusie ver dwijnt. Bij de opening van het Nationale Kamp, vyf jaar geleden, werd een fout gemaakt met het hijschen van de vlag, dat was een tekort koming, die ik nog steeds betreur. Daarom zij alles tot in de uiterste puntjes voorbereid, op dat wjj in de oogen van de buitenwereld de volle, ongerepte waarde behouden. De opening heeft twee hoofdmomenten: de aankomst van H. M. de Koningin met het hij schen van den Koninklijken Standaard en de opening van de jamboree met bet hijschen van onze eigen vlag. Men óegnjpe de waarde van deze plechtigheid. Nederland, gedwongen door de storing, die bet van- Braeov ondervindt, beeft de 415 M.-golf (722 kcal in gebruik genomen. De kapitein is veroordeeld tot afgifte var. bedoelde goederen tegen behoorlijk bewijs van ontvangst. De eischers zjjn gemachtigd om. Indien de gedaagde mocht weigeren, na betee- kenlng van het vonnis tot afgifte der goederen over te gaan, die goederen in de macht van den sequester te stellen, desnoods met behulp van den sterken arm. Tot zoover is bet vonnis uitvoerbaar ver klaard bij voorraad niettegenstaande hoogere voorziening. Naar wij vernemen Is mr. P. Dieleman, die in het geding van de „Thorpehall" namens de Spaansche regeering en de Baskische regee ring is opgetreden, tegen het vonnis van den vice-president der rechtbank te Middelburg tn booger beroep gegaan. De zaak zal thans in behandeling komen voor het gerechtshof te 's Gravenhage. Het luisteren naar de voorloopige uitzendin gen, welke hetzelfde programma ten gehoor» brengen, als op de 1875 M-golf, kan dus voor de luisteraars interessant zijn; voor een oerdeel over goede ontvangst komen deae utt- Hc wist geon raad van de zenuw pijn. En toen ik Instantine inge nomen had wég was de pijn! Onthoudt daarom De vice-president bij de rechtbank te Middelburg, mr. Portheine, heeft Zaterdag morgen in kort geding uitspraak gedaan in de zaak van de in beslag genomen „Thorpe- hal", liggende te VUselngen. Maastricht, straten der Ik werd enkele dagen geleden, ging de hopfd- verkenner voort, verrast door het ulterltjk van óen Xhiragaoschen troep. Denkt er toch om, dat het uiterlijk voorkomen van invloed is op ons geestesleven en een belangrijke beschavingsfac- tor is. Ieder drage op dit terrein zijn tenue, uit hoffelijkheid jegens de gasten en ook om het geheel een goed cachet te geven. Men heeft mjj op de grootere verkeersmoellijk- r.eden gewezen, nu het Gooi niet is uitverkoren. Maar de gemakkeiykste weg is niet altijd de beste en de moeilijkheden zijn te overwinnen. Splijtzwam, ging spr. voort, is de grootste contrabande onzer beweging. Denkt om de een heid, die door den Vader des Vaderlands werd verkondigd en die vrijheid van godsdienst en vrijheid van bewegen bracht. De Nederlandsche gewesten kwamen daardoor tot vruchtbare sa- .nenwerking. Daarom is eerbiediging van elkan ders godsdienstige gevoelens een bestaansvoor waarde van de Nederlandsche padvinderij. Gedurende de 17 jaar, dat ik In uw midden ben, heb ik getracht het spel zoo zuiver moge- l’lk te doen beoefenen. Het spel wiedt de splijt zwam uit en bevordert den padvindersgeest. Wanneer gij allen uw drievoudige belofte voor oogen houdt, doet gij alles om de Jamboree naar menschelijke berekening te doen slagen. Leve de Koninglnll De duizend jongens stemden met dezen uit roep in door een driewerf hoera, dat tot ver in de omgeving doordrong. De Haarlemmers -marcheerden vervolgens af, waarna tegen half zes de demonstraties begon nen. Men zag het jaquar-draaien. het ropes pin nen. den torenbouw etc. Eenige tientallen ven- delzwaaiers gaven in hun wit costuum en met hun kleurige vlaggen het bewijs van hun vaar digheid en het komt ons voor, dat dit pro- gramma-nummer buitengewoon in den smaak zal vallen. Kampvuurspelen stonden op het program ma, waarmede men tot het vallen van den avond bezig bleef en repeteerde. Als een whg schuift zich het nationaal- ■sclalisme tusschen de twee democratische partijengroepen, evenzeer gehaat door Jinks” als door „rechts”, omdat bet zoowel links als rechts bestrijdt.'* In den ouderdom van 71 jsar is te Haar lem overleden dr. J. B. Schepers, een bekend letterkundige. Hij werd op 15 Augustus 1865 te Heerenveen geboren en heeft gestudeerd aan de Groningsche Universlteit, waar hij tn 1891 pro moveerde tot doctor in de Nederlandsche let teren, op het proefschrift Groningen als Hanze stad. Van 1891 tot 1895 is de overledene leeraar geweest aan de H. B. S. te Tilburg en van 1896 tot 1930 leeraar aan het gymnasium te Haar lem in Nederlandsche taal en geschiedenis. De chauffeur van 'h kantoorboekhandel aan de Prins Hendrikkade was door zijn patroon naar de Incasso Bank gezonden om daar een chèque te incasseeren. Onderweg had de chauffeur pech met een achterband van zijn auto en toen hij bij de Incasso Bank aankwam, waarschuwde hij een monteur om het euvel te verhelpen. Zelf ging hy het bankgebouw binnen, gaf de chèque af, ging nog even naar de reparatie den en begaf-zich toen weer in 1 gebouw. Even later keerde hij terug met duizend gulden aan bank biljetten in een portefeuille en zestienhonderd gulden aan specie in een zak. Deze gelden deponeerde hij in de cabine van zijn wagen en ging toen nog even naar de ach terzijde van den auto om den monteur behulp zaam te zijn bü de reparatie Toen hjj even later weer bij de cabine kwam, bleek de zak met zestienhonderd gul den verdwenen. De portefeuille met bank biljetten had mqs blijkbaar over het hoofd gezien. Ueke partij in Nederland, die de meeste ver tegenwoordigers in de.Kamers heeft en vier belangrijke portefeuilles in het nieuwe kabi net beheert, eenvowlig maar heeft vergeten om zjjn vreemd gekleurde schildering van da huidige verhoudingen „waar” te maken. De R. K. Staatsparty en de andere positief Christelyke partijen passen niet in dit ta fereel, omdat zy nóch het verouderd liberaal- kapitallstisch maatschappelijk bestel trach ten te handhaven nóch dit stelsel door het al evenzeer verouderde marxistische staats kapitalisme wenschen te vervangen. Deaa merkwaardige vergeetachtigheid vindt zijn verklaring vermoedelijk in het feit, dat de schrijver van Vova aan het nationaal-socia lisme ten onrechte een plaats en een taak wil toedichten, welke reeds sinds jaar en dag de R K. Staatspartij krachtens haar begin selen zjjn aangewezen nl een plaats tus- schen „rechts” en .Jinks'* en de taak van een wig tusschen deae beide uitersten, osn te voorkomen, dat bet liberale kapitalisme den arbeid gevangen zou houden in particuliere loonslavernij, dat de particuliere kapitalist vervangen zou worden door den marxisti- achen staatskapitalist en last not least, dat de arbeider zou worden uitgeleverd aan de volle willekeur van een oppermachtig dicta tor in bolsjewlstischen of nationaal-socialis- tischen trant. Vova schrijft verder: Het feest van alle zeven jaren. Dan komen uit den heelen omtrek, uit Nederlandsch en Belgisch Limburg en uit het Noorden niet min der, pelgrims naar het graf van Neerlands eer sten Blsschop. van den Grondlegger van het katholieke geloof in él onze gewesten, van Sint ServaUus. Dan toonen alle kerken van de stad hun kostbaarheden, hun relieken van Gods lieve Heiligen. Eigenlijk Is gisteren al Iets begonnen. In de omgangen van de Ueve-Vrouwe-Basiliek. on der die gothische spitsboog-gewelven en die oude, ingemetselde adellijke wapens, beschenen door het licht, dat uit den prachtlgen binnen hof door die breede ramen valt, die in él dat Duizenden en duizenden trokken, voorafgegaan door de kerkelüke en wereldlijke hoogwaardigheidsbeklee- dera, langs de straten, die volgens de oude legende eenmaal op een nacht door het mirakuleuze beeld van de Sterre der Zee zelf werden gegaan. En over die duizenden golft in aangrijpende monotonie telkens weer het gebed - het Wees Ge groet - voorgebeden door enkele priesters, die midden tusschen de menigte loopen en beantwoord door duizenden stemmen, wier klank weer kaatst tusschen de huizen, vSaar men schen aan de ramen meebidden, en opstijgt naar den blauwen donker wordenden hemel. De vice-president heeft de Baskische regee rlng en-of de Spaansche republiek toegelaten, als tusschenkomende partijen in bedoeld ge ding, doch hen niet ontvankelijk verklaard in de vordering tot opheffing van het door elscheres gelegde beslag. „Volledige eerbiediging van elkan ders godsdienstige gevoelens is een der bestaansvoorwaarden van de pad vinderij en daarom ben ik zoo ver heugd. dat de Nederlanders dit zoo bijzonder begrijpen.** Onder het spelen van het .Aan U, O Konlng der Eeuwen", formeerde zich vervolgens op het Stationsplein de plechtige stoet, die met herauten in de kleuren van het stadswapen gekleed voorop, geëscorteerd door de eerewacht en toegejuicht door de bevolking, door de stra ten trok naar de dekenale pastorie, die aan den ingang door een rood baldakijn was gesierd. Even voor het betreden van de pastorie sprak Z. H. Exc. Mgr. dr. Lemmens een kort woord van dank tot de Maastrlchtsche bevol king voor deze ontvangst en, na op vaderlijken toon allen morgen een devoot feest en daar voor een goede nachtrust te hebben wenscht, verzocht hjj den Pauseljjken Inter nuntius zijn blsschoppelljken zegen te willen geven. Terwijl de samengestroomde menigte knielde, voldeed- Mgr. Globbe aan dit verzoek. n „Vont en Vaderland”, het weekblad van de zich thans meer op haar beginselen bezinnende NBB, troffen wij onlangs een fraai geëncadreerd artikel aan, dat blijkbaar als een proeve van bezinning op het beginsel was bedoeld. De eerste kop bo ven dit artikel luidde: „Links" en ..Rechts”, niet kwaad voor een partij, die geheel het Nederlandsche Jlnks-rechts” marcheeren op het commando van den eenl- gen en algemeenen leider Ir. A. Mussert. Het onderkopje is niet minder toepasselijk op het streven der beweging, want het luidt JDe arbeider blijft slaaf". Helaas, na deze opschriften is het echter weer met den wer kelijkheidszin gedaan, want verder volgt een prlnclpieele uiteenzetting, welke even onwe- zenlijk als misleidend moet worden genoemd. Het blijkt, dat de N.S.B., niettegenstaande de zeer duidelijke weerlegging, gegeven door den uitslag der verkiezingen, nog altijd vast houdt aan de Mussert-of-Mcakou-fantasie en nog altijd meent, dat Nederland zonder bet nationaal-socialisme niets meer heeft, dat Waard is een toekomst te heeten. Dit wordt wel-is-waar niet meer zoo stout be weerd als tijdens den verkiezingsstrijd, maar de slechts ten deele veranderde terminologie is niet toereikend om het koppig volhouden van de weerlegde en veroordeelde stellingen te maskeeren. Wjj lezen in Mussert's week blad: rulle, krullige kant van. steenen ornament ver- loopen, In de omgangen van de Lieve-Vrouwe- Basillek heeft men een tentoonstelling inge richt van oude en moderne Maria-beelden. Daar zijn er bij uit hout gesneden, uit steen gehou wen en uit klei gebakken; daar zijn er poly chrome bij in schelle kleuren, stemmige effec ten, geheel vergulde met albasten aangezicht en grauwe houten, verweerd door den tand van den tijd; daar zijn er by in weelderige vormen, met plootige, zwierige mantels, rustend op wol ken en omgeven door arabesken, en andere de éller-oudste en de Allernieuwste die in één strakke, schoone lijn zijn opgelost; daar zjjn er by. die levensgroot vóór u staan en andere, even schoon, schooner soms nog, die nauwelijks de hoogte van uw pink bereiken; daar zijn er by, die gemaakt werden door decoratieve kun stenaars, die een monumentaal gegeven zagen In de Lieve-Vrouwe-figuur, en andere, die door stille vroomheid, door innige liefde, door hei ligen schroom werden geïnspireerd. Een fraaie tentoonstelling, ten volle een bezoek waard. Doch dat werd gisteren reeds geopend. Daar trekt het publiek al rustlg-kljkend doorheen. De eigenlijke plechtigheden beginnen van middag tegen vUf uur als de kerkelijke hoog- waardlgheldsbekleedera in feestelüken stoet worden binnengehaald. Tegen den tijd van aankomst hadden zich talrijke menschen opgesteld langs den weg en bü den uitgang van het station. Een eerewacht te paard maakte front voor de poorten. Opzjj stond aan den eenen kant de Maastrlchtsche Harmonie St. Joseph, terwijl aan den anderen kant de open galarjjtulgen wachtten. Inmiddels arriveerden in een der wacht kamers Z. Exc. Mgr. Paolo Globbe, Pauselijk Intem. in Den Haag. H H. Exc. Mgr. dr. G. Lem mens, Blsschop van Roermond, Mgr. Buckx, Dom Al. van de Laar en Mgr. dr. Th. Verhoeven uit Den Haag. In een korte toespraak werden zjj verwelkomd door Mgr. Wouters, Deken van Maastricht, die den Internuntius de trouw der Maastrlchtsche bevolking aan Z. H. den Paus verzekerde, en Mgr. Lemmens, vader-Blsschop, als eersten pel grim naar het graf van St. Servaas begroette tn het vertrouwen, dat velen Zjjn Bisschoppe lijk voorbeeld zouden volgen. De Bisschoppen tn den stoet tlfdens de Heiligdomsvaart onder enomre belangstelling door de feestelijk versierde trok en waarin alle relieken werden meegedragen J)e taak van het nationaal-socialisme is de bevnjding van den arbeider, door hem van proletariër tot volksgenoot te’ maken. De economische afhankelijkheid, waarin zoowel sociaal-democratie als kapitalisme den ar beider brengen, moet worden opgeheven. Het kapitalisme heeft hem gemaakt tot een voor werp in handen van zjjn werkgever, de so- ciaal-democratie maakt hem meer en meer tot een voorwerp in handen van politici en vakvereenlgingen. Onder het mom van ,so- ciale maatregelen" wordt de arbeider steeds meer afhankelijk van allerlei overheidsin stellingen, die naar willekeur hem hun gunst kunnen verleenen of onthouden. De heele steunregeling is een stuk staatsslavemjj, waarbij de arbeider voor droog brood zelfs het recht inboet, te gaan of te staan waar de massa, welke massa slechts de machts politiek van den staat, verpersoonlijkt in en vereenzelvigd met den éénen enkelen Indivt- dueelen leider, slaafs heeft te dienen. Onder het mom van werkloosheidsbestrijding wk>rdt de politiek onmondig gemaakte arbeider in den nationaal-socialistischen staat gedwon gen te werken voor ontoereikend minimale loonen, waarvan het dure partij-apparaat nog een aanzienlijk gedeelte voor eigen in standhouding Opelscht. In den nationaat- socialistlschen staat boet de arbeider voor droog brood van slechte qualltelt zelfs het recht van vrjj te gaan of te staan of te spre ken, ja zelfs te denken, volkomen in en wordt gebracht in een afhankelijkheid, welke hem da*ingt voortdurend „dank je” te zeggen ook al meent hfj het tegenovergestelde. Zjjn karakter en zelfrespect worden er gebroken door deze volslagen afhankelijkheid van den staat en diens onontkoombare partij-instan ties en de bevrljdlng zal voor hem eerst kun nen komen met de nederlaag van het natio- naal-socialisme. Zóó is de dagelijks waar neembare werkelijkheid in tegenstelling met de sprookjes, welke ..Vova” aan zijn kinderen vertelt. Slechts het diep doorleefd en in practjjk toegepast Christendom, dat in nationaal- sociallstische staten verdrukt pleegt te wor den, is in staat den arbeider te bevrijden uit het liberale kapitalisme of het marxistische staatskapitalisme en te redden voor de niet minder erge geestelijke en stoffelijke slaver nij in dienst van een zich almachtig wanen de dictatuur. Het Christendom bevrijdt den arbeider op grond van sociale rechtvaardig heid en naastenliefde, het bindt hem slechte overeenkomstig den wil en de wet van God, die hem geschapen heeft, en erkent zijn rechten op een menschwaardig. individueel vrij bestaan, dat gericht moet zjjn op het bereiken van zjjn einddoel in de eeuwigheid. Het Christendom ordent de maatschappij in overeenstemming met den ordenenden wil van God. In zijn gebondenheid verleent het den mensch de grootst mogelijke vrijheid, want zonder Christendom vervalt de mensch tot slavernij aan zijn hartstochten, zjjn on- beheerschte en ongeregelde stoffelijke en geesteiykq begeerten, aan allerlei dwalingen en dwangvoorstellingen Daarom vormen alleen de positief Christelijke partijen in ons land, wtelke Vova niet het vermelden waard achtte, voor de arbeiders en «voor alle staats burgers den eenigen deugdelijken waarborg te gen alle mogelijke vormen van moderne geestelijke, stoffelijke en politieke slavernij. zagen wjj in het verleden by de H. Relieken zweren, dat zy trouw zouden blyven aan het H. Geloof. Dat moet onze generatie herinneren aan het doel der Heiligdomsvaart: by te dragen tot het behoud van het H. Geloof. In onzen tyd van geesteiyke ontreddering, nu de vijanden van God en zyn lieve Heiligen al hun krachten aanwenden om het geloof uit te roeien, moet de Heiligdomsvaart een machtig protest vor men tegen het nieuw heidendom en een mach tige demonstratie van ons Credo en van onze trouw aan onzen eenen leider, den Paus van Rome. Bidden wy ook in deze dagen tot alle heiligen in alle nederigheid voor het behoud van het Geloof in ons land, voor onze doleeren- de broeders en voor de stad Maastricht, waar ook reeds velen den weg van St. Servaas heb ben verlaten. Hier op het graf van Nederland- eersten Blsschop moge hy uit den Hemel onze stad, ons gewest, ons land en alle pelgrim zegenen. Na deze toespraak gaf de Blsschop den zegen met de H. Kruisreliek. Een soortgelijke plechUgh.id voltrok zleh ge- Ibktydig in de Basiliek van Onze Lieve Vrouw „Twee machten houden elkander tn het tegenwoordige Nederland in evenwicht- reactie en revolutie. Aan de eene zijde staan een aantal politieke partyen. die het ver ouderd llberaal-kapitalistisch maatechappe- Wk bestel trachten te handhaven; aan de andere zijde enkele partyen, die dit stelsel door het al evenzeer verouderde marxistische staatskapitalisme willen vervangen. In het dageiyksch leven noemt men deze twee kam pen .rechts” en .Jinks". Het kenmerkende van het kapitalisme fa, dat het den arbeid gevangen houdt in par ticuliere loonslavernij, waarin de persoonlijk heid van den arbeider een beknotting onder gaat. De sociaal-democratie en de daarmede verwante groepen willen eenvoudig den par ticulieren kapitalist door den staat als ka pitalist vervangen. De arbeider ruilt daarbij enkel van meester; voor de willekeur van óen enkeling krijgt hy de volle willekeur van een oppermachtigen staat terug. Deze tyrade lichtten wy uit de rede, die Etaatsraad Rambonnet, hoofdverkenner van ons land. Zaterdagmiddag op t Jamboree-ter- reln te Vogelenzang uitsprak by gelegenheid van de generale repetitie der Nederlandsche deelnemers. Belangrtjk was de rede van den gryzen, nau- weiyks van een ernstige ziekte herstelden leider eener zoo sympathieke jeugdbeweging op inter nationalen grondslag Belangrijk waren ook de demonstraties, die een voorproefje gaven van het vele, dat over enkele weken aan den voet oer duinen te zien aal zyn. Om vier uur kwamen de deelnemers uit Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en an dere steden per trein aan en met muziek voorop trokken zy de Bekslaan af naar bet demonstra- tle-terreln, waar de jongens van het district Haartem reeds stonden opgesteld. Duizend van dt vyftienhonderd deelnemers voegden zich by elkaar en bet viel leder op, dat dit toch respec tabele aantal temidden van de vrije, echt Hol- landKhe natuur, byna nog in bet niet aonk. Op de Leuvehaven voor het gebouw van de Incasso Bank te Rotterdam is, naar de Telegraaf bericht, een zak, inhoudende zes tien honderd gulden aan wisselgeld, op brutale wijze uit een auto geroofd. Men heeft geen enkele aanwijzing wie de dader kan zyn, want hoewel het op dit punt altyd tamely k druk, is, heeft niemand er iets van bespeurd, zoodat een signalement van den dader ontbreekt. Alle relieken worden gedragen de hooge breede trappen van het koor op naar den Om gang achter het altaar, waar zy volle veertien dagen voor lederen pelgrim te bezichtigen zyn. Na dezen plechtigen omgang werd Mgr Wouters, benoemd protonotarius apostolicus. als zoodanig geïnstalleerd. En tenslotte beklom de Zeereerw. pater H. Beukers O-M.I. den kansel. De schatkamers van Maastrichts oude ker ken, aldus pater Beukers, hebben de zware massieve deuren, de donkere kluizen en de glazen kasten geopend, de heiligdomsvaart Is begonnen. En riu mogen ze komen de geloo- ondingen echter nog niet tn aanmerking, vigen van geheel Nederland ter bedevaart naar Maastricht, de stad der 31 Bisschoppen, de stad der heilige relieken, het Rome van Neder land. De heiligdomsvaart mag echter niet alleen bestaan in ulteriykheden. Veertien dagen nog, en deae dingen zijn voorbij. Onze voorvaderen Het weer werkte prachtig mee, de lucht was echt Hollandsch en de zon deed voor den zomerdag zelfs weldadig aan. Een uit gelezen dag, die hoopvolle perspectieven opent en den organisatoren ongetwyfeld moed beeft gegeven voor bet welslagen van de demonstratie der jonge landgenooten. De weinigen, die dit feest van de jeugd Zaterdag mochten meemaken, hebben ver langen gekregen naar de groote gebeurte nissen, die M JuM stad en land in beroering zullen brengen. De herinnering moge straks ouvergetelljk zijn. k r en weet niet, waarover men zich in l^yi dit citaat méér moet verbazen? Over de „Unverfrorenheit” dezer looze be weringen erf over de onbegrensde naïveteit, welke de NBJB by de arbeldersleaers achynt te veronderstellen. Het „bevryden" van den arbeider van proletariër tot volksgenoot in nationaal-socialistischen zin Immers is lood em oud Ijzer, want in den nationaal-socialisti- ■chen staat, waar slechts één dictator en één politieke party bet voor het decreteeren hebben, en waar de arbeiders notens volens ■amengeperst worden in één arbeidersfront, is de arbeider-volksgenoot evenals alle an dere volksgenooten niet meer dan materiaal, •en individueel onbetangryk onderdeel van hy wil. Wat het nationaal-socialisme wil is: den arbeider zyn onafhankelykheid teruggeven. Hy moet weer vry man worden, bestaans zekerheid krygen, bezit verwerven; zich zoo- dWiig kunnen scholen en ontwikkelen, dat ha als een man In de wereld staat die tegen ni\nand „dank je” behoeft te aeggen. Af- hankvlykheid, onzekerheid over het dage- lyksch brood, bezitloosheid zyn 'een kanker. Zy breken het karakter in een volk. De politieke partijen van „links” en «rechts”, revolutie en reactie, spelen nog hun ■Pel met ons volk. Zy houden elkaar in evenwicht. Het is lood om oud yzer. De be vrljdlng van den arbeider komt eerst met de zegepraal van het nationaal-socialisme." Feesttooi siert de stad. Bonte vlag, gen hangen dwars over de straten. Iedere trein brengt aan het station steeds nieuwe vreemdelingen. Een reusachtig houten altaar staat op het Vrijthof opgeslagen. De „Sterre der lee' heeft haar kostbaar bestik ten mantel reeds om; reeds pryken kostbare kronen op het hoofd Haar en Haar kind; reeds staat klaar op het kostbare draagstel, dat morgen op de schouders der priesters zal rusten. De huizen op het ^lein en langs de processiestraten zijn met groene guirlandes behangen. Het feest begint. De Heiligdomsvaart. Het orgel zette zwaar in en een lange ry priesters in blanke superplie schreed uit de sacristie de kerk door naar de schatkamer in den Omgang, waar heel de rykdom van relieken stond om in hun handen en op hun schouders te worden binnengedragen in de kerk zelf. Kleine misdienaars gaan voorop, een groote groep processielantaams, v»*r- in kaarsvlammen oplekken, volgt. En dan komt de stoet van onafgebroken meer dan honderd reliekhouders gouden en zilve ren armen en harten, kostbaar beslagen doezen en schrynen, ryk bewerkte mon stransen en kelken, goud omsmede hoor nen, kleine en groote vergulde vitrines en hoog boven den priesterstoet uitstekende glimmend koperen borstbeelden van de oude bisschoppen van de stad. En aan bet einde in vol ornaat, in de zwaarste goud bestikte paramenten van de kerk. Z. H. Exc. Mgr. Dr. Lemmens, dragend het groote pa triarchale dubbelkruis, waarin de relieken van het Heilig Kruis zyn gevat. De kerk meesters met den staf in de hand omringen hem; de overige prelaten volgen met het gemeentebestuur van de stad en bet comité der Heiligdomsvaart. A BAYER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5