Over het zwarte werelddeel den day van De avonturen van Stan en Pol J <KetveïAaal F 250.- F 750.- NANCY STEELE wordt vermist! HET LUCHTVERKEER EN AFRIKA Communistische infiltratie ik ’n Nieuw bord. WOENSDAG 14 JULI 1937 Het zwarte hart Japansche burchten T 1937 van beslissende beteekenis Heiligdomsvaart Maastricht \d m Gat kon.t nog wel zei Pol. Stap maar in, dan gaan we ver der Freekje stapte in zijn stoeltje en pijlsnel gingen ze naar Kreekje op school wel eens gehoord. Alleen begreep Freek het omlaag. verband niet tusschen deze machine en zijn broekje. bij een ongeval met III EEN HEER IN ZIJN CLUB WILLINK LUC 3 teurs, hadden daar niet aan. (Wordt vervolgd) Stan begon Freekje uit te leggen, dat de draden gemaakt werden van de wol, die van het schaap afkomstig Is. Dat had In Engelsche arbtidert- vereenigingen Op een kozijn van een raam gelijkvloers gingen ze nu zitten. Freekje keek naar binnen en zag hier ook een groote machine staan die ontzettend veel leven maakte. De draden die h|j bo ven had gezien werden hier tot groote lappen geweven. Het wa<> thans net zulke stof als waarvan z|jn broekje was gemaakt. De eerste dateert van omstreeks het jaar 650 i of ^zen. de 4jd De kranten venters stoven op hem af. het sensationeelste nieuws maanden: ..Mlllioenen-Erfgename vermist!"... Gezamenlijk met de kano's erop uit! 1. n n bU levenslange geheele oi verlies van belde armen. ben dch rerd b|j rint erd and aral rer- <er- jers aan de erd van net de. )is- Ud fn n k n n as- ier dit ef- en. ee- zan de ni ed el- el- x>- srg bie si ef m m ui ui 9r nrer n.l. las- gen Des lar- '8e- rer bie ux lë) ?rs 6 n- 8 c 52 n d r t k e iel- lë) :h- in- >on Ier 11 1 flV Oeze roods driehoak. mot jr do punt noor beneden be- r toekent, dot men een voos rang.weg nadert, waarop ook het verkeer, dat van links nadert. Voorrang heeft hU gaf een harden schreeuw. De kabouters stelden hem echter gerust. langdurig afscheid, daar Heinrleh nog ----- i echter binnen enkele weken hem volgen naar de groote handelsstad; eij sou heel anders en wenschte een onvervalschte be stendiging van den oer-ouden adeldom. atholieken, God heeft alleen dan onze Kerk do eenlg» eeuwige waar heid gegeven om haar te dienen, te beschermen en te verspreiden. Waakt en bidt in het vertrouwen op Christus' woord, dat do poorten der hol, on danks alles, haar nimmer sullen over weldigen. over Frankrijk komen en haar vader, .monsieur Ie marquis", sou haar zeker voor het huweiyks- feMaarBr^Sarklee Duclo» de QuatrevUlee was geen gemakkeiyke vader; hy bekeek de situatie Daarom ook aldus de schrijver van ge noemden brief kan apathie op dit terrein slechts in de kaart der rooden spelen. MUn eerste ervaring betreffende een vergadering be vestigt slechts vrat velen mjj reeds hadden ver teld. Niets zal mjj er van weerhouden om ook In de toekomst vergaderingen bjj te wonen, om er op te blijven letten dat dese afdeellng In elk geval de politiek blijft volgen, waarvoor sjj in het leven geroepen werd.” Waarbij de redactie opmerkt: „Wy hopen dat dit voorbeeld meer en meer door het geheele land zal worden na gevolgd.Verder wfjst zy op de dringende nood- zakeiykheid eener bloeiende katholieke actie als tegenwicht tegen de roode Infiltratie, en als geneesmiddel voor vele nooden, ook op sociaal gebied. Het bovenstaande geeft ons meer inzicht in typisch Fngelsche verhoudingen, waarin im mers door het gematigde karakter der Labour party het zeker geoorloofd is en vaak zelfs z-er nuttig dat ook katholieken hierin een rol spelen. In ons land zyn de verhoudingen on- getwyfeld anders, al is ook hier in de kringen der 8. D. A. P. een duldelyk naar Moskou ge richte propaganda waar te namen, naast een redeiyker streven dat in vele opzichten onze belangstelling verdient. Daarom zal men hier vooral moeten streven naar eei\ meer „Platonl- schen" vorm van samenwerking tusschen goed willende elementen, die zich niet zoozeer uit strekt tot het terrein der practlsche politiek, doch ook naar persoonlyke sympathie en per- .■noniyk contact tusschen katholieken en socia listen, welke daarvoor vooral in aanmerking komen. Zóó zal zeker de weg geëffend kunnen worden tot een nauwer samengaan van allen, die uit werkelyk Ideëele motieven en op de basis eener Chrlsteiyke levenbeschouwing de rechten der arbeiders verdedigen. en. tast not least, zullen voorbeeld, gebeo en offer der katholieken aan velen bulten de Kerk het licht kunnen brengen, waarnaar de wereld thans met zulk een verlangen ultsiet. M B. geschiktheid tot werken door 17 "7^0 IJ >elde beenen of beloie oogen VV«" doodeUjken afloop AANGIFTE MOET. OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UIT ER LIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL een zachtaardig ulterlük, dat nu door smart vertrokken was. Hy was naar zyn club geko men. omdat het thuis niet langer uit te houden was. zyn vrouw doorstond daar haar zenuw crisis. de politie doorsnuffelde alle vertrekken en ondervroeg het personeel.... hy wou niet langer worden verhoord, hy had al tienmaal vertald wat hy wist.... hy wou zyn klein meisje terug en anders niets, niets, niets. ..I En hy had geen belkng by de politie! De politie, die sou niets anders doen, dan de roovers op jagen. hen in het nauw dryven. tot ze in hun vertwyteljng de kleine Nancy «ouden dooden.... Wat schoot hy daar mee op? Hy wou zyn kind terug, dat was al! Hy bekruisigde zich, zonder dat hy het wist. Hy was buiten zichzelf van ellende. Niets, niets, niets had hy géhoord! Vyftigdulzend dollar be- loonlng had hy uitgeloofdmaar de roovers reageerden niet. Heel de wereld bood hem haar meeiy aan, maar ze konden hem niet helpen. Nu ging hy naar zyn besten vriend, het mede- clublid Mallon, als een ziel In nood. Mallon wachtte reeds een uur. in een klein vertrekje, waar hy lange jaren met Steele ge luncht had en dat door de andere clubleden schertsend ..Steele s privé eetzaal" was genoemd. Zeker, ze waren beiden in den loop der jaren dit vertrek als hun privé eigendom gaan beschouwen en het werd gerespecteerd. Maar nü dachten r.y begraven en daarin zaten kleertjes van het kleine meisje negen maanden oud dat hy aan Kittyz zorgen had toevertrouwd. En nü wandelde een elegant heer In een grys flanellen zomercostume met een wyden boog om de woning der Flaherty's heen, want hy mocht hun niet onder de oogen komen. Hy wandelde op Romond aan, waar hy den trein wou nemen naar New York, om dan weer zyn dagelykschen dienst dienst te beginnen in de Gotham Union Club, alsof er nooit iets gebeurd was. Hy had geen dag vacantle genomen; hy had zich een voudig ziek gemeld. Want Danny had nu een maal een uiterst eenvoudjfee natuur en deed de dingen impluslef; ze moesten hem maar nemen, zooals hy was. De wandeling naar Het was verder dan /hy kend warm. Maar jboli kon goed zwoegen. Hy viel automatischen -j-'. e schryver der hoofdartikelen in het En- J gelsche Katholieke weekblad The Unlver- A-' se heeft nu al vele malen de aandacht gevestigd op de min of meer verkapte Sovjet propaganda, welke in Brltsche arbeidersveree- nlglngen wordt gemaakt. Het gaat hier om het verspreiden van lectuur, het oprichten van studieclubs en andere middelen, waarmee biykbaar de arbeiders systematisch worden be werkt. Eenzelfde soort „pénétratlon paclflque’ ■Is ook in andere landen is waar te nemen! In verband hiermee is het interessant om ken nis te nemen van een schryven, dat door een katholiek aan de redactie van genoemd week blad werd gezonnen. en waarin de ervaringen worden medegedeeld welke werden opgedaan tydens de byeenkomst van een communistisch getinte organisatie. Deze schryft dan: „Toen het verslag van de vorige vergadering werd voorgelezen, hoorde Ik tot myn verbazing onder andere het volgende: 1. Dat de vorige vergadering een resolutie had aangenomen en een telegram had verzonden aan de Roode Regeerlng, om deze geluk te wen- schen met haar overwinningen. 2. Dat er een lezing zou worden gehouden, waar by de spreker een actief lid was van de I.lnksche Theater-groep. 3. Dat deze afdeellng van plan was om deel te nemen aan een georganiseerde betooging op den eersten Mei. Ik Het daarop een naar ik hoop leven dig protest hooren. Ik wees er op dat het eenlg doel der organisatie was: verbetering der ar beidsvoorwaarden van haar leden. Verschillen de antwoorden op myn woorden bevestigen ten volle Uw zienswyze. De voorzitter wees er op dat dergeiyke be sluiten slechts genomen werden omdat com munistisch gezinde leden altyd de vergaderin gen bywoonden, en anderen dit niet deden. Een andere spreker gaf zich groote moeite cm aan te toonen dat de meerderheid der leden er anders over dacht, en de werkelyke kracht van het roode element weinig beteekende. et beeld van Afrika hoeft zich in de laat ste tien A twaalf jaren aanmerkelijk ge- wyzlgd. Het is nog niet zoo lang gele- oen, dat de gebieden van Noord-Afrika volko men waren afgesloten van de Midden- en Zuid-Afrikaansche landen. Het verkeer van Europa met Afrika geschiedde uitsluitend langs den zeeweg. Twee k drie weken was de minste tyd, welken men er voor kon rekenen. Afrika is. voor de ouderen onder ons, altyd een onbe- 1 Romond viel niet mee. jy dacht en het was druk- Jets télde Danny niet. HU, :y Uep voort en verder en aan elkeen op, door zyn zwaren, byna gang en door het elegant costume, dat zoo In het minst niet by zyn persoon hóórde. De auttr was gehuurd In Trenton en onder een valschen naam; dien van zyn lang geleden in Ierland overleden moeder, den eersten, die hem inviel. De autoverhuurder moest maar zien dat hy zyn wagen terugkreegDanny be kommerde zich in het minst niet om dien kerel, hy kwam absoluut niet op het denkbeeld, dat hy dien man, die hem vertrouwd had. „Stalen vleugel» zyn een waar borg, dat de beschaving van de blanken niet zal ondergaan’* n Japan Is. aan de hand van ter beschikking staand historisch materiaal, een geschiedenis verschenen over Japansche burchten. Wanneer men van troteche burchten hoort, denkt men aan de sloten aan den Ryn. de to rens van Bourgondiè of hoogstens nog aan oude Engelsche kasteelen. Maar wie had kunnen den ken. dat een van de interessantste landen op dit gebied Japan zou zyn? De eerste Japansche aanteekening over den bouw van een burcht stamt uit het derde jaar van de Taikwa, dus uit den regeeringstyd van keizer Kotokoe omstreeks het jaar 850. Intus- schen bestond deze „burcht" nog slechts uit massieve palissaden. Van stevige muren was nbg geen sprake De tyden waren toenmaals niet aangenaam voor Japan. In het Noorden dreig den half barbaarsche buren met Invallen en van het Westen uit kon eiken dag over zee een in- Ze dfer laatste .Baby Steele gestolen!"Nancy Steele ge roofd".Michael Steele's kind ontvoerd". Maar Danny kocht géén krant. Hy zag niet óp of om. Hy verwachtte deze ontvangst en zyn instinct zei hem, dat hy nu maar liever dóór moest loopen. Hy immers had dit allee ontke tend! Hy had de kleine Nancy Steele. de dochter van zyn landgenoot, den multimillionnalr Michael Steele. den munltle-fabrlkant, gestolen en haar naar de Flaherty's gebracht Nu kon de ouwe in den piepzak zitten! Nu kréég hy zyn trekken thuis! Michael Steele verkocht moordtuig, waar mee de menschen elkaar de borst openreten en gelegenheid, waarop je elkaar kon voorbystre- venOver de perrons raasden de electrischc lorries, die het nieuwste nieuwtje waren en die het moesten ontgelden in ieders verachting, doordat ze stank verspreidden. Alles ging mee in dezelfde versnelling, alleen Danny, ontladen en gekalmeerd, wandelde tegen den stroom op. automatisch en massief. Men ging voor hem opzy, Instictmatlg en aonder zich rekenschap te geven. Een blond meisje, dat gesmeerde brood jes had bezorgd by een der statons-restaura- waagde het, een spottenji woord naar dezen bruinen beer te roepen. Danny hoorde het niet Hy was heelemaal in zichzelf begra ven. bij verlies van een hand, aan voet et aan ao*. Waarom je d'r gisteren niet geweest was. Omdat ik ziek was! Wat of je dan gescheeld hebt.... Ik ben nou weer goed! Dat was alles, wat Danny geliefde op te hel deren. Ze hadden er genoegen mee te nemen, zooals hyzélf er genoegen mee nam, steeds een schoone boord om te hebben, een witte das en goudgalon aan zyn revers. En „asjeblief" en „dank-je-wel" tegen al de hooge oomes van de Gotham Union Club.... Natuuriyk stond die club op stelten. Iedereen beklaagde Michael Steele. De man was al niet zoo jong meer; eindeiyk na een lAng kinderloos huwelijk was hy vader geworden van een lief meisje en na amper negen maanden had men het geroofd. Van de daders geen spoor. Ieder vroeg den ander naar nieuws. Ieder had ge ruchten vernomen. Maar feiten waren er met Absoluut niet De bekende advocaat Dan Mallon, deftig, elgeniyk niets Anders dan dat. zat op den se- roofden vader te wachten. De secretaresse van de Club, Miss Judson, stond met hem te praten. Achter het mom harer meewarigheid loerde haar nieuwsgierigheid, maar Mallon liet niets los. HU gaf zyn nieuws «wanneer hy het hAdli maar niet zoo gratis weg aan iedereen Freekje dacht dat hy viel en Daarna ontmoette Heinrich Staffier zi)n Fransche bruid voor de vertegenwoordigers van de Duitsche rechtbank Hier bleek, dat Ivette haar roman „Het zwarte hart" niet op papier geschreven had. maar tn het leven zelf Zonder achting voor haar oer-adeliyke afstamming, noch eenige waardeertng voor haar perfect Duttsch schreef de rechter het einde van liet eerste hoofdstuk van dezen levensroman met de nuchtere woorden: Acht maanden gevangenis straf. In het kader der buiten-kerkeiyke viering van de sevenjaarUjksche Héhlgdomsvaart wordt een der hoogtepunten gevormd door een uit voering van „Die Schöpfung" van Joeef Haydn in den Stadsschouwburg op Donder dag 15 Juli 's avonds om half negen. Deze uit voering wordt gegeven als gala-concert. Uit voerenden zyn het Maastrichtsen Stedeiyk or kest, de Maastr. Oratorium-Ver. en de Ne- derlandsche solisten: Anckie van Wickevoort Crommelln (sopraan) Louis van Tulder (tenor) en Lucas Bouman (bariton). Het geheel staat onder leiding van Henri Hermans. had hy uren te wachten op den trein, die in den laten avond komen zou. Hier voor de eerste maal uitte Danny een woedend geknor: HU had zyn brood in zyn zeemansplunje laten zit ten Dus hfcl hy zyn avondmaaltyd in den poel verdronkenen het ging in hem om, dat hy toch maar wtyd kind van de rekening werd! Dus zat hy narrig op een bank in den milden zomeravond, kin op de borst, handen in de broekzakken, een bronzen standbeeld, dat tegen alle regelen die voor standbeelden plegen te geiden in nu en dan voor zich uit spoog Tenslotte kwam de trein en stopte. Danny stapte In en staarde door het venster in den nacht. Wéér zat hy twee uur lang onbeweeg- lyk, HU was ontladen. Hy zou weer jaren kun nen hwkken en wrokken en „onrecht" verdu ren hy had de periode van activiteit weer 'Achter zich en de bui was weer voorby Ja. hy was wél overtuigd, dat hy een zielsgoeie vént was. Als ze hem maar niet te na kwamen! En dAt deden de menschen nu eenmaal altyd! Tenslotte bereikte de trein New York Daar was niets te bespeuren van den zoeten zomer nacht, hier drukte alleen de hitte. Het eeuwige lawaai van de Metropolis joelde onverflauwd. De krantenventers kryschten wat zy konden Haastige voeten joegen over de betegelde stationstrappen, om treinen te halen, of om ze te verlatenhet bedryf ging onverminderd voort De menschen renden by honderdtallen, ze haastten zich naar links en naar rechts, in kend en vreemd land geweest. En toen wy op de scholen van Afrika leerden, leerden wy het land kennen als een stuk van de aardglobe, dat nog door de blanken grondig moest worden onderzocht en doorkruist. Heden ten dage be- rekt men Kaapstad van Londen uit in negen cagen en intusschen is men over geheel Afrika heengevlogen. Er is byna geen gebied meer in het dónkere werelddeel, dat men niet binnen den tUd van een week kan bereiken, van welk vliegveld in Europa ook wordt gestart. Over de kaart van Afrika ligt thans een net van luchtverkeerslynen, waaraan alle plaatsen, die maar eenigszlns van belang zyn voor den wereldhandel of de wereldpolitiek, zyn aange goten. De driehoek Londen—ParUs—Beriyn te tweemaal per week en zelfs dageiyks met de centrale pugten van het donkere werelddeel verbonden. Daarby moet men zich niet voor stellen, dat alleen milllonnairs het genoegen kunnen hebben in luxueuze cabines over onbe kende gebieden te vliegen. De „Imperial Air ways", de „Regie Air Afrlque”, de „Ala Utto- fte”, de „Sabena”, zy alle hebben gegevens ver zameld over het beroep van hun passagiers, die van Brussel naar Stanleyville, van Parijs naar Madagascar, van Rome naar Somaliland en van BerlVn naar Windhoek vliegen. Het zUn hoofdzakeiyk reizigers, die groote fabrieksbe- C-.yven oi handelskantoren vertegenwoordigen, welke daar ter plaatse zelf hun onderhandelln- gen voeren en zaken doen, die anders wellicht nimmer tot stand zouden komen, omdat een brief, welke drie weken noodlg heeft om op de F'aats van bestemming aan te komen, niet op- wcegt tegen een nersooniyke bespreking tus schen zakenlieden. Daarby komt, dat de ontwikkeling van het vliegtuig juist voor den dienst op Afrika groote 'orderingen heeft gemaakt. Dezen zomer nemen de Engelschen „Imperia! Alrways”-vllegtulgen in gebruik, waarin vier salons zyn voor 34 passagiers, een rooksalon, een promenadedek, slaapkamers en natuuriyk een moderne keuken. De toestellen zullen den afstand Londen-Dur- ban in m dag moeten afleggen; zy vliegen hoofdzakelUk langs de Afrikaansche kusten. d‘ Het is verbazingwekkend, in hoe weinig tyds öcze verovering van Afrika door de luchtwegen z;ch heeft voltrokken. Het jaar 1937 heeft een beslissende beteekenis daarvoor. De ..Afrika Rundschau" te Hamburg wydt aan deze ont wikkeling een artikel, waarin door een bekwaam deskundige de luchtkaart van Afrika, zooals die thans W, werd geteekend. Terecht zegt de minister van Verkeer en De fensie van de Zuid-Afrikaansche Unie. Oswald Plrow, hierin: „De luchtvaart is de grondslag van allez, waarop het In oorlog en vrede aan komt." In dit zelfde artikel zegt de minister voorts: .Stalen vleugels boven het donkere werelddeel zUn een waarborg, dat de bescha ving van den blanke niet zal ondergaan. Afrika zelf zit echter ook niet stil. Het werkt terdege mee om het zoo lang achteruitgestel de werelddeel, dat zulk 'n goede toekomst te gemoet gaat, op allerlei gebied grooter te maken. Verreweg de voornaamste luchtvaart- maatachappy in Afrika Is die >»n de Unie van Zuid-Afrika. In 1929 werd In de gebieden ’an de Unie de grondslag gelegd voor de geweldige ontwikkeling van het vliegwezen. welke toen een aanvang nam. Reeds in 1931 werd In Zuld-West-Afrika een regelmatig luchtverkeer Ingesteld tusschen Windhoek en Kimberley. Eenige jaren later werd de .South African Airways-’ In het leven geroepen en vele groote machines met meer motoren wer den In gebruik genomen. In 1932 werd, nadat tn de Rhodesiscbe landen en In Oost-Afrika vliegvelden waren aangelegfl, het traject Lon denKaapstad voor de luchtpost geopend en reeds op 27 April 1932 uitgebreid voor per sonenvervoer. Wie eenmaal den afstand van het Victoriameer naar Khartoem met een automobiel en later met de Nyiboot aflegde de reis duurt 14 dagen en voert door het meest warme deel van Afrika en door gebie den, waar voor enkele jaren nog geen blanke voet had gestaan dien moet het tooverij schynen. wanneer men in nauwelijks twee da gen van Juba aan den Witten NU1 over Khar- A T T 17 A op dlt blad 81Jn d« verzekenngsroorwaarden tegen I «I «r» /A IbVj/IN IK r< O on8«vaUen verzgkerd voor een der volgende uitkeeringen -a yf ademolaelle Ivette Duclos verstond in lY'l hooge mate de kunst om perfect Dultsch te spreken en haar schoonheid in het décor van een uiterst smaakvolle klee- dlng opvallend te maken. Onverwacht was Ivette in een der chicste amusementsgelegenheden te Beriyn verschenen en naar hoogst moderne levensopvatting zonder eenlg geleide. Dienzelfden avond nog was zy onzegiyk verliefd geworden. Heel toevallig be trof haar plotselinge liefde een schatryken jon gen koopman uit Hamburg, die voor zaken te Beriyn vertoefde en oen avond verstrooiing ■ocht. Ivette kende haar wereld en zy wist er zich in te gedragen: de Jonge koopman was vrij wel onbekend in dese sferen en derhalve wer kelyk verliefd op de schoone Ivette. Bovendien was Ivette intelligent, zelfs intel lectueel. beschaafd en welbespraakt. Zoo in het algemeen was er niet het minste zelfs aan te merken op Ivette. en volgens de overtuiging van den overigens wel iets gewenden Hambur ger was zy perfect in alle denkbare mogeiyk- heden. Natuuriyk gaf Ivette Duclos hem ook de re den van haar 'verbiyf te Beriyn nauwkeurig op. Als men liefheeft, heeft men geen geheimen en dus vernam de hartsvertrosiwde. dat Ivette stamde uit een oer-oud marklerengeslacht in het binnenste binnen ven Frankrijk Daar bed Ivette haar perfect Dultsch geleerd. Van een prlvaat-docent. professor Hirnmelmayer uit MUnchen Maar München ligt te ver van Ham burg. dat koopman Heinrich Staffier dezen ge leerde zou kennen. Hy was trouwens, de profes sor. vorig jaar overleden Ivette deed haar Heinrich nog veel meer be- langryke onthullingen. zy sehreef namelijk. Een roman, teheel In het Dultsch en aset den veelaeggenden titel: Het zwarte hart Dien roman, dat geesteskind, had zy persoonlijk overgebracht naar Beriyn Doch nu bleek, dat, hoewel Ivette perfect Dultsch kende, zy minder perfect op de hoogte was van Duitsche gebruiken wanneer men een roman wil uitgeven Want naam noch adel had Ivette kunnen vrUsteUen van den elsch dat zy een cautie zou storten voor de uit gave van haar „Zwarte hart”, al was dat in ook nog zoo perfect Dultsch geschreven. Maar nu bleek tevens hoe ongeloofiyk geluk kig het was. dat Ivette juist verliefd geworden was op Heinrich Staffier, want hoewel liefde gewoonlyk blind te offreerde hy In dit geve! het bedrag der waarborgsom aan Ivette voor te schieten Slechts na herhaald aandringen meen de Ivette dit aanbod te mogen aanvaarden. Enkele dagen later nam het thans verloofde paar een langdurig afscheid, daar Heinrich nog seeds te Hamburg woonde en daar zyn zaak dreef. Ivette sou echter binnen enkele weken Ach ja, In zyn wonderiyke levensover tuiging moest zoovéél „er aan”; hy was slachtoffer en beschuldiger en rechter en uitvoerder der gevelde vonnissen in één persoon vereenigd en dat was hy zich niet eens be wust. Dus zette hy den motor aan en reed den wagen in de richting van het water. Dan stapte hy af en liet den auto recht het water inryden. HU ■>nk langzaam. De lucht trok zich samen onder het zeildoeken dak van den wagen en maakte Maar een grooten bobbel. Dan verdween de auto, terwyi zuigende en sissende geluiden in de stilte weerklonken. Het kwam niet op in Danny, dat hy weleens kon worden bespied. Zooiets lag bulten zyn horizon. HU deed maar, wat in zyn brein opkwam, dat moest de wereld maar voor lief nemen. Zoo.... de wagen was weg en een knappe Jongen, die hem ooit terugvond! En het zee manspak en de mand van de Gotham Union vasle plaats vinden. Intusschen bleken derge- lyke vestingen voldoende te zyn om de vyunden te kunnen keeren en vele eeuwen lang bleef dan ook alles by het oude. Eerst omstreeks het jaar IW) begonnen nieuwe toestanden ook nieuwe versterkingen noodlg te maken. Het land was in dien tijd door partystrtJd verscheurd. De Nooideiyke regeerlng stond te genover de Zuldeiyke machthebbers. De roya listen hadden daarby te stryden tegen tegen standers. die dlkwyis veel grooter tn aantal wa ren dan r.yzelve. Reeds op grond van deze om standigheid moesten de royalistische leiders Koeooenoki en Klkoesjl ter zelfverdediging mas sieve burchten bouwen en van alle door de na tuur geschonken mogeiykheden gebruik maken. In de daarop volgende burgeroorlogen bouwde men ook de eerste kasteelen met torens. Een zeer sterk en beroemd slot was in dien tyd de onder leiding van Noboenaga Oda ge bouwde burcht Azoesjl. welke echter in later jaren door vyanden van dezen Japanschen staatsman platgebrand werd. Daarna stond het land onder leiding van Hldeyoghl Toyotomi. die in de provincie Settsoe den Osaka-burcht liet bouwen. Niet minder dan 30 000 man hebben daar drie jaren lang dag en nacht aan gewerkt. Deze burcht dwingt niet slechts door zyn groo ten omvang bewondering af, maar architecto nisch ook door het feit, dat een toren van acht verdiepingen met de toenmalige primitieve hulpmiddelen in betrekkeiyk korten tijd „uit den grond gestampt" kon worden. De burcht werd later gedeeltelijk vernield, maar daarna weer hersteld en verbeterd. De enorme steenen muren, die wy op het oogenblik aan het Oaa- ka-slot bewonderen, stammen uit den tyd van de restauratie De Japansche kasteelbouwers waren het er in den beginne intusschen niet geheel over eens. aan welk burchttype zfl de voorkeur moesten geven. Burchten in het dal of op den berg, burchten tegen hellingen of aan de kust? Het probleem der voorziening van levensmiddelen pleitte voor burchten In de dalen, het verdedl- gingsprincipe vóór kasteelen op de bergen. Eer men elgeniyk kon beslissen, had de tyd echter reeds andere etechen gesteld. De burchtheeren sagen in, dat belt noodzakeiyk was. met de om- wonende mensdien voeling te houden. Men had behoefte aan een regelmatige voorziening van levensmiddelen. In ruil daarvoor verleende men aan deze menschen bescherming tegen roovers en andere vijanden. Het gevolg daarvan was, dat evenals in de Middeleeuwen In Europa vele menschen In de onmtddeliyke nabijheid van het kasteel gingen bouwen, om binnen kor ten tyd In veiligheid te zijn, wanneer er gevaar dreigde Vit de burchten groeiden zoo steden, de slotheeren werden tot stadsbestuurders. Een van de meeat interessante steden van deze soort was zonder eenlgen twyfel Kanazawa, welke stond onder het bestuur van Jord” Maeda, die op zyn gebied jaariyks een millloen kokoe ryst oogstte. „En." las Heinrich in het laatste der vete welriekende en saumon-kleurige brieven in per fect Dultsch geschreven, „toen monsieur mon papa vernam, dat ik er niet aan dacht Jou. den eenlgen schat in mUn leven, op te geven, heeft hy het meert wreode besluit genomen, dat denkbaar is en alleen kan worden uitge voerd door een adel, die zich nog In de Middel eeuwen levend waant. HU heeft mU gedreigd voor de laatste maal geétscht mijn besluit op te geven en den ruim vyftig- jarigen graaf de Sèvres d’Alentoura te huwen, dien hy voor my had goedgekeurd. Ik weigerde Kón ik anders. Heinrich? Mócht ik anders, lieveling? Per kee- rende port kreeg ik de onstellende medcdecling. dat de Markies mij uit de familie had gestooten. Daar sta Ik nu en het is me zelfs niet mogeiyk naar je toe te komen Vanorlfsprekend was de brief hiermede niet beëindigd, doch het was ruim voldoende voor den aanstaanden echtgenoot om onmiddeliyk voor eenige maanden bestaansmogelUkheld In geldswaardlgen vorm naar Beriyn te zenden. Doch welriekende geuren UUven niet hangen en vele zalm-roode velletje» postpapier vormen een eentonig geheel. Bovendien dringt ook tot den meert liefhebbenden man wel eens een ge dachte door, die hy elgeniyk nooit mocht heb ben. Bet wantrouwen van Heinrich staffier wenschte deze echter zeer zakelyk uit te roeien en dus begaf hy zich, een week na zUn chèque. eveneens naar Beriyn en hl! ontmoette Ivette Ducloa de Quatrevilles, la eélèbre romancière, temidden van een aantal door enthousiasme uitgelaten bewonderaars, die eveneens perfect Dultsch spraken. toem naar Alexandrië aan de MiddeUandsche Zee vliegt. Maar binnenkort zal deze prestatie toch weer worden overtroffen, aoodra de Britten hun nieuwe kustlUn Londen—Kaapstad in 4jj dag! in gebruik nemen. Men zal de volgende route volgen: van Cairo over Khar toem, het Albertmeer, Klsoemoe aan het Vic toriameer. Mombasa, Daressalam. Mozam bique, Beira. LorenzoMarques naar Durban en tenslotte naar Kaapstad. Deze route hoopt men voorloopig tweemaal per week te kunnen maken. In vergeiyklng met deze groote lynen kan men terecht de verbindingen van Italië en Frankryk met het Noorden van Afrika een „buurtverkeertje" noemen! Frankryk onder houdt dezen dienst door de ..Air France". Da- geiyks gaan er toestellen naar Alicante. Oran, Fez en Casablanca. Buitengewoon belangryk Is voor Frankryk de lyn, welke over Corsica naar Tunis voert. De windrichtingen boven de Mid- dellandsche Zee schynen bUzonder mee te wer ken op dit traject, want In het regelmatig ver keer heeft de „Air France" voor de heenreis 7 uur en 25 minuten noodlg en voor de terugreis slechts vyf uur. Ook Italië heeft een luchtdienst naar zyn Afrikaansche koloniën ingericht, welke in be teekenis niet te vergeiyken is by dien van de „Air France" naar Marokko. Algiers en Tunis. Ook dit is „buurtverkeer" met Europa. Ook naar Tunis gaat wegens de groote Italiaansche belangen een luchtiyn, welke dageiyks wordt gebruikt. De „Linca dell’ Imperio" vliegt driemaal per week van Rome over Syracuse en Bengasi naar Cairo, loopt dan gelyk met de Brltsche route naar Khartoem, buigt hier vandaan over de Soedaneesche route van de luchthaven Cassala naar Asmara, en bereikt de Abessinlsche hoofd stad Addis Abeba. Afrika is voor goed betrokken in het Euro- peesch luchtverkeer. De groote idee van Cecil Rhodes, om een spoorweg van de Kaap naar Cairo aan te leggen, is verdwenen; zy zal niet worden verwezenlykt. Het vliegtuig heeft eiken afstand overwonnen. >0 0. dikke drommen. Ze draafden soms heele einden met een roerende eensgezindheid, om zich dan eensklaps driftig te splitsen.... dAt was dan dc Michael Steele, zuchtend en steunend, het toonbeeld der verslagenheid arriveerde. Hy was een gezet man van twee en veertig jaar. neet eenlg onrecht kon hebben aangedaan In Romond toentertyd nog een^nest. waar fruitkweekers hun eindelooze tuinen hadden nu werd hy daarvoor gestraft door Danny ONetll. die zichzelf daartoe het recht toe kende....

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 17