Over het zwarte werelddeel
den day
van
De avonturen van Stan en Pol
J
<KetveïAaal
F 250.-
F 750.-
NANCY STEELE
wordt vermist!
HET LUCHTVERKEER EN
AFRIKA
Communistische
infiltratie
ik
’n Nieuw bord.
WOENSDAG 14 JULI 1937
Het zwarte
hart
Japansche burchten
T
1937 van beslissende
beteekenis
Heiligdomsvaart
Maastricht
\d
m
Gat kon.t nog wel zei Pol. Stap maar in, dan gaan we ver
der Freekje stapte in zijn stoeltje en pijlsnel gingen ze naar
Kreekje op school wel eens gehoord. Alleen begreep Freek het
omlaag.
verband niet tusschen deze machine en zijn broekje.
bij een ongeval met
III
EEN HEER IN ZIJN CLUB
WILLINK
LUC
3
teurs,
hadden
daar niet aan.
(Wordt vervolgd)
Stan begon Freekje uit te leggen, dat de draden gemaakt
werden van de wol, die van het schaap afkomstig Is. Dat had
In Engelsche arbtidert-
vereenigingen
Op een kozijn van een raam gelijkvloers gingen ze nu zitten.
Freekje keek naar binnen en zag hier ook een groote machine
staan die ontzettend veel leven maakte. De draden die h|j bo
ven had gezien werden hier tot groote lappen geweven. Het
wa<> thans net zulke stof als waarvan z|jn broekje was gemaakt.
De eerste dateert van omstreeks
het jaar 650
i of
^zen.
de
4jd
De kranten venters stoven op hem af.
het sensationeelste nieuws
maanden: ..Mlllioenen-Erfgename vermist!"...
Gezamenlijk met de kano's
erop uit!
1.
n
n
bU levenslange geheele oi
verlies van belde armen.
ben
dch
rerd
b|j
rint
erd
and
aral
rer-
<er-
jers
aan
de
erd
van
net
de.
)is-
Ud
fn
n
k
n
n
as-
ier
dit
ef-
en.
ee-
zan
de
ni
ed
el-
el-
x>-
srg
bie
si
ef
m
m
ui
ui
9r
nrer
n.l.
las-
gen
Des
lar-
'8e-
rer
bie
ux
lë)
?rs
6
n-
8
c
52
n
d
r
t
k
e
iel-
lë)
:h-
in-
>on
Ier
11
1
flV Oeze roods driehoak. mot
jr do punt noor beneden be-
r toekent, dot men een voos
rang.weg nadert, waarop
ook het verkeer, dat van
links nadert. Voorrang heeft
hU gaf een harden
schreeuw. De kabouters stelden hem echter gerust.
langdurig afscheid, daar Heinrleh nog
----- i echter binnen enkele weken
hem volgen naar de groote handelsstad; eij sou
heel anders en wenschte een onvervalschte be
stendiging van den oer-ouden adeldom.
atholieken, God heeft alleen dan
onze Kerk do eenlg» eeuwige waar
heid gegeven om haar te dienen, te
beschermen en te verspreiden. Waakt
en bidt in het vertrouwen op Christus'
woord, dat do poorten der hol, on
danks alles, haar nimmer sullen over
weldigen.
over Frankrijk komen en haar vader, .monsieur
Ie marquis", sou haar zeker voor het huweiyks-
feMaarBr^Sarklee Duclo» de QuatrevUlee was
geen gemakkeiyke vader; hy bekeek de situatie
Daarom ook aldus de schrijver van ge
noemden brief kan apathie op dit terrein
slechts in de kaart der rooden spelen. MUn
eerste ervaring betreffende een vergadering be
vestigt slechts vrat velen mjj reeds hadden ver
teld. Niets zal mjj er van weerhouden om ook
In de toekomst vergaderingen bjj te wonen, om
er op te blijven letten dat dese afdeellng In elk
geval de politiek blijft volgen, waarvoor sjj in
het leven geroepen werd.” Waarbij de redactie
opmerkt: „Wy hopen dat dit voorbeeld meer
en meer door het geheele land zal worden na
gevolgd.Verder wfjst zy op de dringende nood-
zakeiykheid eener bloeiende katholieke actie
als tegenwicht tegen de roode Infiltratie, en als
geneesmiddel voor vele nooden, ook op sociaal
gebied.
Het bovenstaande geeft ons meer inzicht in
typisch Fngelsche verhoudingen, waarin im
mers door het gematigde karakter der Labour
party het zeker geoorloofd is en vaak zelfs
z-er nuttig dat ook katholieken hierin een rol
spelen. In ons land zyn de verhoudingen on-
getwyfeld anders, al is ook hier in de kringen
der 8. D. A. P. een duldelyk naar Moskou ge
richte propaganda waar te namen, naast een
redeiyker streven dat in vele opzichten onze
belangstelling verdient. Daarom zal men hier
vooral moeten streven naar eei\ meer „Platonl-
schen" vorm van samenwerking tusschen goed
willende elementen, die zich niet zoozeer uit
strekt tot het terrein der practlsche politiek,
doch ook naar persoonlyke sympathie en per-
.■noniyk contact tusschen katholieken en socia
listen, welke daarvoor vooral in aanmerking
komen. Zóó zal zeker de weg geëffend kunnen
worden tot een nauwer samengaan van allen,
die uit werkelyk Ideëele motieven en op de
basis eener Chrlsteiyke levenbeschouwing de
rechten der arbeiders verdedigen.
en. tast not least, zullen voorbeeld, gebeo
en offer der katholieken aan velen bulten de
Kerk het licht kunnen brengen, waarnaar de
wereld thans met zulk een verlangen ultsiet.
M B.
geschiktheid tot werken door 17 "7^0 IJ
>elde beenen of beloie oogen VV«" doodeUjken afloop
AANGIFTE MOET. OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UIT ER LIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
een zachtaardig ulterlük, dat nu door smart
vertrokken was. Hy was naar zyn club geko
men. omdat het thuis niet langer uit te houden
was. zyn vrouw doorstond daar haar zenuw
crisis. de politie doorsnuffelde alle vertrekken
en ondervroeg het personeel.... hy wou niet
langer worden verhoord, hy had al tienmaal
vertald wat hy wist.... hy wou zyn klein
meisje terug en anders niets, niets, niets. ..I
En hy had geen belkng by de politie! De politie,
die sou niets anders doen, dan de roovers op
jagen. hen in het nauw dryven. tot ze in hun
vertwyteljng de kleine Nancy «ouden dooden....
Wat schoot hy daar mee op? Hy wou zyn kind
terug, dat was al!
Hy bekruisigde zich, zonder dat hy het wist.
Hy was buiten zichzelf van ellende. Niets, niets,
niets had hy géhoord! Vyftigdulzend dollar be-
loonlng had hy uitgeloofdmaar de roovers
reageerden niet. Heel de wereld bood hem haar
meeiy aan, maar ze konden hem niet helpen.
Nu ging hy naar zyn besten vriend, het mede-
clublid Mallon, als een ziel In nood.
Mallon wachtte reeds een uur. in een klein
vertrekje, waar hy lange jaren met Steele ge
luncht had en dat door de andere clubleden
schertsend ..Steele s privé eetzaal" was genoemd.
Zeker, ze waren beiden in den loop der jaren dit
vertrek als hun privé eigendom gaan beschouwen
en het werd gerespecteerd. Maar nü dachten r.y
begraven en daarin zaten kleertjes van het
kleine meisje negen maanden oud dat hy
aan Kittyz zorgen had toevertrouwd.
En nü wandelde een elegant heer In een grys
flanellen zomercostume met een wyden boog om
de woning der Flaherty's heen, want hy mocht
hun niet onder de oogen komen. Hy wandelde
op Romond aan, waar hy den trein wou nemen
naar New York, om dan weer zyn dagelykschen
dienst dienst te beginnen in de Gotham Union
Club, alsof er nooit iets gebeurd was. Hy had
geen dag vacantle genomen; hy had zich een
voudig ziek gemeld. Want Danny had nu een
maal een uiterst eenvoudjfee natuur en deed de
dingen impluslef; ze moesten hem maar nemen,
zooals hy was.
De wandeling naar
Het was verder dan /hy
kend warm. Maar jboli
kon goed zwoegen. Hy
viel
automatischen
-j-'. e schryver der hoofdartikelen in het En-
J gelsche Katholieke weekblad The Unlver-
A-' se heeft nu al vele malen de aandacht
gevestigd op de min of meer verkapte Sovjet
propaganda, welke in Brltsche arbeidersveree-
nlglngen wordt gemaakt. Het gaat hier om het
verspreiden van lectuur, het oprichten van
studieclubs en andere middelen, waarmee
biykbaar de arbeiders systematisch worden be
werkt. Eenzelfde soort „pénétratlon paclflque’
■Is ook in andere landen is waar te nemen!
In verband hiermee is het interessant om ken
nis te nemen van een schryven, dat door een
katholiek aan de redactie van genoemd week
blad werd gezonnen. en waarin de ervaringen
worden medegedeeld welke werden opgedaan
tydens de byeenkomst van een communistisch
getinte organisatie. Deze schryft dan:
„Toen het verslag van de vorige vergadering
werd voorgelezen, hoorde Ik tot myn verbazing
onder andere het volgende:
1. Dat de vorige vergadering een resolutie had
aangenomen en een telegram had verzonden
aan de Roode Regeerlng, om deze geluk te wen-
schen met haar overwinningen.
2. Dat er een lezing zou worden gehouden,
waar by de spreker een actief lid was van de
I.lnksche Theater-groep.
3. Dat deze afdeellng van plan was om deel
te nemen aan een georganiseerde betooging op
den eersten Mei.
Ik Het daarop een naar ik hoop leven
dig protest hooren. Ik wees er op dat het eenlg
doel der organisatie was: verbetering der ar
beidsvoorwaarden van haar leden. Verschillen
de antwoorden op myn woorden bevestigen ten
volle Uw zienswyze.
De voorzitter wees er op dat dergeiyke be
sluiten slechts genomen werden omdat com
munistisch gezinde leden altyd de vergaderin
gen bywoonden, en anderen dit niet deden.
Een andere spreker gaf zich groote moeite
cm aan te toonen dat de meerderheid der leden
er anders over dacht, en de werkelyke kracht
van het roode element weinig beteekende.
et beeld van Afrika hoeft zich in de laat
ste tien A twaalf jaren aanmerkelijk ge-
wyzlgd. Het is nog niet zoo lang gele-
oen, dat de gebieden van Noord-Afrika volko
men waren afgesloten van de Midden- en
Zuid-Afrikaansche landen. Het verkeer van
Europa met Afrika geschiedde uitsluitend langs
den zeeweg. Twee k drie weken was de minste
tyd, welken men er voor kon rekenen. Afrika
is. voor de ouderen onder ons, altyd een onbe-
1 Romond viel niet mee.
jy dacht en het was druk-
Jets télde Danny niet. HU,
:y Uep voort en verder en
aan elkeen op, door zyn zwaren, byna
gang en door het elegant
costume, dat zoo In het minst niet by zyn
persoon hóórde.
De auttr was gehuurd In Trenton en onder
een valschen naam; dien van zyn lang geleden
in Ierland overleden moeder, den eersten, die
hem inviel. De autoverhuurder moest maar zien
dat hy zyn wagen terugkreegDanny be
kommerde zich in het minst niet om dien
kerel, hy kwam absoluut niet op het denkbeeld,
dat hy dien man, die hem vertrouwd had.
„Stalen vleugel» zyn een waar
borg, dat de beschaving van
de blanken niet zal
ondergaan’*
n Japan Is. aan de hand van ter beschikking
staand historisch materiaal, een geschiedenis
verschenen over Japansche burchten.
Wanneer men van troteche burchten hoort,
denkt men aan de sloten aan den Ryn. de to
rens van Bourgondiè of hoogstens nog aan oude
Engelsche kasteelen. Maar wie had kunnen den
ken. dat een van de interessantste landen op dit
gebied Japan zou zyn?
De eerste Japansche aanteekening over den
bouw van een burcht stamt uit het derde jaar
van de Taikwa, dus uit den regeeringstyd van
keizer Kotokoe omstreeks het jaar 850. Intus-
schen bestond deze „burcht" nog slechts uit
massieve palissaden. Van stevige muren was nbg
geen sprake De tyden waren toenmaals niet
aangenaam voor Japan. In het Noorden dreig
den half barbaarsche buren met Invallen en van
het Westen uit kon eiken dag over zee een in-
Ze
dfer laatste
.Baby Steele gestolen!"Nancy Steele ge
roofd".Michael Steele's kind ontvoerd".
Maar Danny kocht géén krant. Hy zag niet óp
of om. Hy verwachtte deze ontvangst en zyn
instinct zei hem, dat hy nu maar liever dóór
moest loopen. Hy immers had dit allee ontke
tend! Hy had de kleine Nancy Steele. de dochter
van zyn landgenoot, den multimillionnalr Michael
Steele. den munltle-fabrlkant, gestolen en haar
naar de Flaherty's gebracht Nu kon de ouwe
in den piepzak zitten! Nu kréég hy zyn trekken
thuis! Michael Steele verkocht moordtuig, waar
mee de menschen elkaar de borst openreten en
gelegenheid, waarop je elkaar kon voorbystre-
venOver de perrons raasden de electrischc
lorries, die het nieuwste nieuwtje waren en die
het moesten ontgelden in ieders verachting,
doordat ze stank verspreidden. Alles ging mee
in dezelfde versnelling, alleen Danny, ontladen
en gekalmeerd, wandelde tegen den stroom op.
automatisch en massief. Men ging voor hem opzy,
Instictmatlg en aonder zich rekenschap te
geven. Een blond meisje, dat gesmeerde brood
jes had bezorgd by een der statons-restaura-
waagde het, een spottenji woord naar
dezen bruinen beer te roepen. Danny hoorde
het niet Hy was heelemaal in zichzelf begra
ven.
bij verlies van een hand,
aan voet et aan ao*.
Waarom je d'r gisteren niet geweest was.
Omdat ik ziek was!
Wat of je dan gescheeld hebt....
Ik ben nou weer goed!
Dat was alles, wat Danny geliefde op te hel
deren. Ze hadden er genoegen mee te nemen,
zooals hyzélf er genoegen mee nam, steeds een
schoone boord om te hebben, een witte das en
goudgalon aan zyn revers. En „asjeblief" en
„dank-je-wel" tegen al de hooge oomes van de
Gotham Union Club....
Natuuriyk stond die club op stelten. Iedereen
beklaagde Michael Steele. De man was al niet
zoo jong meer; eindeiyk na een lAng kinderloos
huwelijk was hy vader geworden van een lief
meisje en na amper negen maanden had men
het geroofd. Van de daders geen spoor. Ieder
vroeg den ander naar nieuws. Ieder had ge
ruchten vernomen. Maar feiten waren er met
Absoluut niet
De bekende advocaat Dan Mallon, deftig,
elgeniyk niets Anders dan dat. zat op den se-
roofden vader te wachten. De secretaresse van
de Club, Miss Judson, stond met hem te praten.
Achter het mom harer meewarigheid loerde haar
nieuwsgierigheid, maar Mallon liet niets los. HU
gaf zyn nieuws «wanneer hy het hAdli maar
niet zoo gratis weg aan iedereen
Freekje dacht dat hy viel en
Daarna ontmoette Heinrich Staffier zi)n
Fransche bruid voor de vertegenwoordigers van
de Duitsche rechtbank Hier bleek, dat Ivette
haar roman „Het zwarte hart" niet op papier
geschreven had. maar tn het leven zelf Zonder
achting voor haar oer-adeliyke afstamming,
noch eenige waardeertng voor haar perfect
Duttsch schreef de rechter het einde van liet
eerste hoofdstuk van dezen levensroman met de
nuchtere woorden: Acht maanden gevangenis
straf.
In het kader der buiten-kerkeiyke viering
van de sevenjaarUjksche Héhlgdomsvaart wordt
een der hoogtepunten gevormd door een uit
voering van „Die Schöpfung" van Joeef
Haydn in den Stadsschouwburg op Donder
dag 15 Juli 's avonds om half negen. Deze uit
voering wordt gegeven als gala-concert. Uit
voerenden zyn het Maastrichtsen Stedeiyk or
kest, de Maastr. Oratorium-Ver. en de Ne-
derlandsche solisten: Anckie van Wickevoort
Crommelln (sopraan) Louis van Tulder (tenor)
en Lucas Bouman (bariton). Het geheel staat
onder leiding van Henri Hermans.
had hy uren te wachten op den trein, die in den
laten avond komen zou. Hier voor de eerste
maal uitte Danny een woedend geknor: HU
had zyn brood in zyn zeemansplunje laten zit
ten Dus hfcl hy zyn avondmaaltyd in den poel
verdronkenen het ging in hem om, dat hy
toch maar wtyd kind van de rekening werd!
Dus zat hy narrig op een bank in den milden
zomeravond, kin op de borst, handen in de
broekzakken, een bronzen standbeeld, dat
tegen alle regelen die voor standbeelden plegen
te geiden in nu en dan voor zich uit spoog
Tenslotte kwam de trein en stopte. Danny
stapte In en staarde door het venster in den
nacht. Wéér zat hy twee uur lang onbeweeg-
lyk, HU was ontladen. Hy zou weer jaren kun
nen hwkken en wrokken en „onrecht" verdu
ren hy had de periode van activiteit weer
'Achter zich en de bui was weer voorby Ja.
hy was wél overtuigd, dat hy een zielsgoeie vént
was. Als ze hem maar niet te na kwamen! En
dAt deden de menschen nu eenmaal altyd!
Tenslotte bereikte de trein New York Daar
was niets te bespeuren van den zoeten zomer
nacht, hier drukte alleen de hitte. Het eeuwige
lawaai van de Metropolis joelde onverflauwd.
De krantenventers kryschten wat zy konden
Haastige voeten joegen over de betegelde
stationstrappen, om treinen te halen, of om ze
te verlatenhet bedryf ging onverminderd
voort De menschen renden by honderdtallen, ze
haastten zich naar links en naar rechts, in
kend en vreemd land geweest. En toen wy op
de scholen van Afrika leerden, leerden wy het
land kennen als een stuk van de aardglobe,
dat nog door de blanken grondig moest worden
onderzocht en doorkruist. Heden ten dage be-
rekt men Kaapstad van Londen uit in negen
cagen en intusschen is men over geheel Afrika
heengevlogen. Er is byna geen gebied meer in
het dónkere werelddeel, dat men niet binnen
den tUd van een week kan bereiken, van welk
vliegveld in Europa ook wordt gestart.
Over de kaart van Afrika ligt thans een net
van luchtverkeerslynen, waaraan alle plaatsen,
die maar eenigszlns van belang zyn voor den
wereldhandel of de wereldpolitiek, zyn aange
goten. De driehoek Londen—ParUs—Beriyn te
tweemaal per week en zelfs dageiyks met de
centrale pugten van het donkere werelddeel
verbonden. Daarby moet men zich niet voor
stellen, dat alleen milllonnairs het genoegen
kunnen hebben in luxueuze cabines over onbe
kende gebieden te vliegen. De „Imperial Air
ways", de „Regie Air Afrlque”, de „Ala Utto-
fte”, de „Sabena”, zy alle hebben gegevens ver
zameld over het beroep van hun passagiers, die
van Brussel naar Stanleyville, van Parijs naar
Madagascar, van Rome naar Somaliland en
van BerlVn naar Windhoek vliegen. Het zUn
hoofdzakeiyk reizigers, die groote fabrieksbe-
C-.yven oi handelskantoren vertegenwoordigen,
welke daar ter plaatse zelf hun onderhandelln-
gen voeren en zaken doen, die anders wellicht
nimmer tot stand zouden komen, omdat een
brief, welke drie weken noodlg heeft om op de
F'aats van bestemming aan te komen, niet op-
wcegt tegen een nersooniyke bespreking tus
schen zakenlieden.
Daarby komt, dat de ontwikkeling van het
vliegtuig juist voor den dienst op Afrika groote
'orderingen heeft gemaakt. Dezen zomer nemen
de Engelschen „Imperia! Alrways”-vllegtulgen
in gebruik, waarin vier salons zyn voor 34
passagiers, een rooksalon, een promenadedek,
slaapkamers en natuuriyk een moderne keuken.
De toestellen zullen den afstand Londen-Dur-
ban in m dag moeten afleggen; zy vliegen
hoofdzakelUk langs de Afrikaansche kusten.
d‘ Het is verbazingwekkend, in hoe weinig tyds
öcze verovering van Afrika door de luchtwegen
z;ch heeft voltrokken. Het jaar 1937 heeft een
beslissende beteekenis daarvoor. De ..Afrika
Rundschau" te Hamburg wydt aan deze ont
wikkeling een artikel, waarin door een bekwaam
deskundige de luchtkaart van Afrika, zooals die
thans W, werd geteekend.
Terecht zegt de minister van Verkeer en De
fensie van de Zuid-Afrikaansche Unie. Oswald
Plrow, hierin: „De luchtvaart is de grondslag
van allez, waarop het In oorlog en vrede aan
komt." In dit zelfde artikel zegt de minister
voorts: .Stalen vleugels boven het donkere
werelddeel zUn een waarborg, dat de bescha
ving van den blanke niet zal ondergaan.
Afrika zelf zit echter ook niet stil. Het werkt
terdege mee om het zoo lang achteruitgestel
de werelddeel, dat zulk 'n goede toekomst te
gemoet gaat, op allerlei gebied grooter te
maken. Verreweg de voornaamste luchtvaart-
maatachappy in Afrika Is die >»n de Unie
van Zuid-Afrika. In 1929 werd In de gebieden
’an de Unie de grondslag gelegd voor de
geweldige ontwikkeling van het vliegwezen.
welke toen een aanvang nam. Reeds in 1931
werd In Zuld-West-Afrika een regelmatig
luchtverkeer Ingesteld tusschen Windhoek en
Kimberley. Eenige jaren later werd de .South
African Airways-’ In het leven geroepen en
vele groote machines met meer motoren wer
den In gebruik genomen. In 1932 werd, nadat
tn de Rhodesiscbe landen en In Oost-Afrika
vliegvelden waren aangelegfl, het traject Lon
denKaapstad voor de luchtpost geopend en
reeds op 27 April 1932 uitgebreid voor per
sonenvervoer. Wie eenmaal den afstand van
het Victoriameer naar Khartoem met een
automobiel en later met de Nyiboot aflegde
de reis duurt 14 dagen en voert door het
meest warme deel van Afrika en door gebie
den, waar voor enkele jaren nog geen blanke
voet had gestaan dien moet het tooverij
schynen. wanneer men in nauwelijks twee da
gen van Juba aan den Witten NU1 over Khar-
A T T 17 A op dlt blad 81Jn d« verzekenngsroorwaarden tegen
I «I «r» /A IbVj/IN IK r< O on8«vaUen verzgkerd voor een der volgende uitkeeringen
-a yf ademolaelle Ivette Duclos verstond in
lY'l hooge mate de kunst om perfect
Dultsch te spreken en haar schoonheid
in het décor van een uiterst smaakvolle klee-
dlng opvallend te maken.
Onverwacht was Ivette in een der chicste
amusementsgelegenheden te Beriyn verschenen
en naar hoogst moderne levensopvatting zonder
eenlg geleide. Dienzelfden avond nog was zy
onzegiyk verliefd geworden. Heel toevallig be
trof haar plotselinge liefde een schatryken jon
gen koopman uit Hamburg, die voor zaken te
Beriyn vertoefde en oen avond verstrooiing
■ocht.
Ivette kende haar wereld en zy wist er zich
in te gedragen: de Jonge koopman was vrij
wel onbekend in dese sferen en derhalve wer
kelyk verliefd op de schoone Ivette.
Bovendien was Ivette intelligent, zelfs intel
lectueel. beschaafd en welbespraakt. Zoo in het
algemeen was er niet het minste zelfs aan te
merken op Ivette. en volgens de overtuiging
van den overigens wel iets gewenden Hambur
ger was zy perfect in alle denkbare mogeiyk-
heden.
Natuuriyk gaf Ivette Duclos hem ook de re
den van haar 'verbiyf te Beriyn nauwkeurig op.
Als men liefheeft, heeft men geen geheimen en
dus vernam de hartsvertrosiwde. dat Ivette
stamde uit een oer-oud marklerengeslacht in
het binnenste binnen ven Frankrijk Daar bed
Ivette haar perfect Dultsch geleerd. Van een
prlvaat-docent. professor Hirnmelmayer uit
MUnchen Maar München ligt te ver van Ham
burg. dat koopman Heinrich Staffier dezen ge
leerde zou kennen. Hy was trouwens, de profes
sor. vorig jaar overleden
Ivette deed haar Heinrich nog veel meer be-
langryke onthullingen. zy sehreef namelijk.
Een roman, teheel In het Dultsch en aset den
veelaeggenden titel: Het zwarte hart Dien roman,
dat geesteskind, had zy persoonlijk overgebracht
naar Beriyn Doch nu bleek, dat, hoewel Ivette
perfect Dultsch kende, zy minder perfect op
de hoogte was van Duitsche gebruiken wanneer
men een roman wil uitgeven Want naam noch
adel had Ivette kunnen vrUsteUen van den
elsch dat zy een cautie zou storten voor de uit
gave van haar „Zwarte hart”, al was dat in ook
nog zoo perfect Dultsch geschreven.
Maar nu bleek tevens hoe ongeloofiyk geluk
kig het was. dat Ivette juist verliefd geworden
was op Heinrich Staffier, want hoewel liefde
gewoonlyk blind te offreerde hy In dit geve!
het bedrag der waarborgsom aan Ivette voor te
schieten Slechts na herhaald aandringen meen
de Ivette dit aanbod te mogen aanvaarden.
Enkele dagen later nam het thans verloofde
paar een langdurig afscheid, daar Heinrich nog
seeds te Hamburg woonde en daar zyn zaak
dreef. Ivette sou echter binnen enkele weken
Ach ja, In zyn wonderiyke levensover
tuiging moest zoovéél „er aan”; hy was
slachtoffer en beschuldiger en rechter en
uitvoerder der gevelde vonnissen in één persoon
vereenigd en dat was hy zich niet eens be
wust.
Dus zette hy den motor aan en reed den wagen
in de richting van het water. Dan stapte hy af
en liet den auto recht het water inryden. HU
■>nk langzaam. De lucht trok zich samen onder
het zeildoeken dak van den wagen en maakte
Maar een grooten bobbel. Dan verdween de auto,
terwyi zuigende en sissende geluiden in de stilte
weerklonken. Het kwam niet op in Danny, dat
hy weleens kon worden bespied. Zooiets lag
bulten zyn horizon. HU deed maar, wat in zyn
brein opkwam, dat moest de wereld maar voor
lief nemen.
Zoo.... de wagen was weg en een knappe
Jongen, die hem ooit terugvond! En het zee
manspak en de mand van de Gotham Union
vasle plaats vinden. Intusschen bleken derge-
lyke vestingen voldoende te zyn om de vyunden
te kunnen keeren en vele eeuwen lang bleef dan
ook alles by het oude. Eerst omstreeks het jaar
IW) begonnen nieuwe toestanden ook nieuwe
versterkingen noodlg te maken.
Het land was in dien tijd door partystrtJd
verscheurd. De Nooideiyke regeerlng stond te
genover de Zuldeiyke machthebbers. De roya
listen hadden daarby te stryden tegen tegen
standers. die dlkwyis veel grooter tn aantal wa
ren dan r.yzelve. Reeds op grond van deze om
standigheid moesten de royalistische leiders
Koeooenoki en Klkoesjl ter zelfverdediging mas
sieve burchten bouwen en van alle door de na
tuur geschonken mogeiykheden gebruik maken.
In de daarop volgende burgeroorlogen bouwde
men ook de eerste kasteelen met torens.
Een zeer sterk en beroemd slot was in dien
tyd de onder leiding van Noboenaga Oda ge
bouwde burcht Azoesjl. welke echter in later
jaren door vyanden van dezen Japanschen
staatsman platgebrand werd. Daarna stond het
land onder leiding van Hldeyoghl Toyotomi. die
in de provincie Settsoe den Osaka-burcht liet
bouwen. Niet minder dan 30 000 man hebben
daar drie jaren lang dag en nacht aan gewerkt.
Deze burcht dwingt niet slechts door zyn groo
ten omvang bewondering af, maar architecto
nisch ook door het feit, dat een toren van acht
verdiepingen met de toenmalige primitieve
hulpmiddelen in betrekkeiyk korten tijd „uit
den grond gestampt" kon worden. De burcht
werd later gedeeltelijk vernield, maar daarna
weer hersteld en verbeterd. De enorme steenen
muren, die wy op het oogenblik aan het Oaa-
ka-slot bewonderen, stammen uit den tyd van
de restauratie
De Japansche kasteelbouwers waren het er in
den beginne intusschen niet geheel over eens.
aan welk burchttype zfl de voorkeur moesten
geven. Burchten in het dal of op den berg,
burchten tegen hellingen of aan de kust? Het
probleem der voorziening van levensmiddelen
pleitte voor burchten In de dalen, het verdedl-
gingsprincipe vóór kasteelen op de bergen. Eer
men elgeniyk kon beslissen, had de tyd echter
reeds andere etechen gesteld. De burchtheeren
sagen in, dat belt noodzakeiyk was. met de om-
wonende mensdien voeling te houden. Men had
behoefte aan een regelmatige voorziening van
levensmiddelen. In ruil daarvoor verleende men
aan deze menschen bescherming tegen roovers
en andere vijanden. Het gevolg daarvan was,
dat evenals in de Middeleeuwen In Europa
vele menschen In de onmtddeliyke nabijheid
van het kasteel gingen bouwen, om binnen kor
ten tyd In veiligheid te zijn, wanneer er gevaar
dreigde Vit de burchten groeiden zoo steden,
de slotheeren werden tot stadsbestuurders. Een
van de meeat interessante steden van deze
soort was zonder eenlgen twyfel Kanazawa,
welke stond onder het bestuur van Jord”
Maeda, die op zyn gebied jaariyks een millloen
kokoe ryst oogstte.
„En." las Heinrich in het laatste der vete
welriekende en saumon-kleurige brieven in per
fect Dultsch geschreven, „toen monsieur mon
papa vernam, dat ik er niet aan dacht Jou.
den eenlgen schat in mUn leven, op te geven,
heeft hy het meert wreode besluit genomen,
dat denkbaar is en alleen kan worden uitge
voerd door een adel, die zich nog In de Middel
eeuwen levend waant. HU heeft mU gedreigd
voor de laatste maal geétscht mijn besluit op
te geven en den ruim vyftig- jarigen graaf de
Sèvres d’Alentoura te huwen, dien hy voor my
had goedgekeurd. Ik weigerde Kón ik anders.
Heinrich? Mócht ik anders, lieveling? Per kee-
rende port kreeg
ik de onstellende
medcdecling. dat
de Markies mij
uit de familie
had gestooten.
Daar sta Ik nu
en het is me zelfs
niet mogeiyk naar je toe te komen
Vanorlfsprekend was de brief hiermede niet
beëindigd, doch het was ruim voldoende voor
den aanstaanden echtgenoot om onmiddeliyk
voor eenige maanden bestaansmogelUkheld In
geldswaardlgen vorm naar Beriyn te zenden.
Doch welriekende geuren UUven niet hangen
en vele zalm-roode velletje» postpapier vormen
een eentonig geheel. Bovendien dringt ook tot
den meert liefhebbenden man wel eens een ge
dachte door, die hy elgeniyk nooit mocht heb
ben.
Bet wantrouwen van Heinrich staffier
wenschte deze echter zeer zakelyk uit te roeien
en dus begaf hy zich, een week na zUn chèque.
eveneens naar Beriyn en hl! ontmoette Ivette
Ducloa de Quatrevilles, la eélèbre romancière,
temidden van een aantal door enthousiasme
uitgelaten bewonderaars, die eveneens perfect
Dultsch spraken.
toem naar Alexandrië aan de MiddeUandsche
Zee vliegt.
Maar binnenkort zal deze prestatie toch
weer worden overtroffen, aoodra de Britten
hun nieuwe kustlUn Londen—Kaapstad in
4jj dag! in gebruik nemen. Men zal de
volgende route volgen: van Cairo over Khar
toem, het Albertmeer, Klsoemoe aan het Vic
toriameer. Mombasa, Daressalam. Mozam
bique, Beira. LorenzoMarques naar Durban
en tenslotte naar Kaapstad. Deze route hoopt
men voorloopig tweemaal per week te kunnen
maken.
In vergeiyklng met deze groote lynen kan
men terecht de verbindingen van Italië en
Frankryk met het Noorden van Afrika een
„buurtverkeertje" noemen! Frankryk onder
houdt dezen dienst door de ..Air France". Da-
geiyks gaan er toestellen naar Alicante. Oran,
Fez en Casablanca. Buitengewoon belangryk Is
voor Frankryk de lyn, welke over Corsica naar
Tunis voert. De windrichtingen boven de Mid-
dellandsche Zee schynen bUzonder mee te wer
ken op dit traject, want In het regelmatig ver
keer heeft de „Air France" voor de heenreis 7
uur en 25 minuten noodlg en voor de terugreis
slechts vyf uur.
Ook Italië heeft een luchtdienst naar zyn
Afrikaansche koloniën ingericht, welke in be
teekenis niet te vergeiyken is by dien van de
„Air France" naar Marokko. Algiers en Tunis.
Ook dit is „buurtverkeer" met Europa. Ook
naar Tunis gaat wegens de groote Italiaansche
belangen een luchtiyn, welke dageiyks wordt
gebruikt.
De „Linca dell’ Imperio" vliegt driemaal per
week van Rome over Syracuse en Bengasi naar
Cairo, loopt dan gelyk met de Brltsche route
naar Khartoem, buigt hier vandaan over de
Soedaneesche route van de luchthaven Cassala
naar Asmara, en bereikt de Abessinlsche hoofd
stad Addis Abeba.
Afrika is voor goed betrokken in het Euro-
peesch luchtverkeer. De groote idee van Cecil
Rhodes, om een spoorweg van de Kaap naar
Cairo aan te leggen, is verdwenen; zy zal niet
worden verwezenlykt. Het vliegtuig heeft eiken
afstand overwonnen.
>0
0.
dikke drommen. Ze draafden soms heele einden
met een roerende eensgezindheid, om zich dan
eensklaps driftig te splitsen.... dAt was dan dc
Michael Steele, zuchtend en steunend, het
toonbeeld der verslagenheid arriveerde. Hy was
een gezet man van twee en veertig jaar. neet
eenlg onrecht kon hebben aangedaan
In Romond toentertyd nog een^nest. waar
fruitkweekers hun eindelooze tuinen hadden
nu werd hy daarvoor gestraft door Danny
ONetll. die zichzelf daartoe het recht toe
kende....