O De autoweg economisch hoe! en China’s belangrijkste verdedigingslinie c? gezinnen il II Plaats dan een „Omroeper” ,voor 80. Zoekt gij betrouwbaar Personeel? ERVARINGEN UIT DE PRACTIJK Japansche agressieplannen tegen Sjanst Interessante proeven Chineezen zijn echter op hun hoede Sprekende uitkomsten van verge lijkende metingen op Reichs- autobahn en gewonen weg 1 ra *•- muiw istsMsaiSK »»i «>t mm mm hi in hi hi ii 927. Japanners organiseeren een uit gebreid spionnage-systeem, om militaire geheimen te achterhalen JULI 1937 WOENSDAG 14 I N te Schevenlngen vergaderden, maakten hun dame» een uitstapje. Op .Zuydwijk' te Wassenaar werd ke (Van een bUzonderen correspondent) ge lij kloo pende Gewone weg Autoweg i Grot Snelheid HwgUe Snelhtd hapte Snrihetd fl€ de van van Qeissndhetd 56X ■te'U, Vv*e4 no va +10 w» ISO- 110w> deze week te Parijs voor een bezoek aan do Wereldtentoonstelling. De aankomst van den hoogen bezoeker Briwndhrid M 't Utt' Hlk« IW-dl mni ffiik'iik iiiiiiiiiiii trajecten aan tijd, chassis- in- zware hellingen Het eerste van een serie van 20 Koolhoven F.K. 51 .vliegtuigen, gebouwd voor het Kon. Ned.-lndische Leger, heeft Dinsdag de Koolhoven-fabrieken te Rotterdam verlaten. Het opladen voor het transport naar Indië Daarnaast zal getracht worden afgezette of ontslagen Chlneesche militairen en bovendien ontevreden politici voor den Japanachen wagen te spannen. Er moeten ook meer monniken gekocht worden, zegt Wachl. Zjj moeten de provincie Intrekken, om het Boeddhisme te pre diken, de Boeddhistische klassieken te onder wazen envoor den speclalen dienst werk zaam te rijn. De rijd Is voorbij, dat de centrale Chlneesche regeering tegenover den Japanschen .Speclalen dienst" geen eigen organen kon stellen. ZU beschikt tegenwoordig over een eigen Inlich tingsdienst, die zich reeds In vele gevallen voortreffelijk van zijn taak heeft weten te kwij ten. En zoo zijn de nieuwe plannen van kolo nel Wachl met betrekking tot Sjans! voor Nanking reeds geen gesloten boek meer. Deze behelzen onder meer het volgende: Het bureau van den speclalen dienst te Tal-yoean (hoofdstad van Sjans!) wordt opgeheven; alle thans bij de Chlneesche autoriteiten bekende employe’s van dit dureau worden overgeplaatst naar Tientsin. De bedoeling hiervan is, den Indruk te wekken, dat de speciale dienst zijn activiteit in Sjansl gaat staken. Intusschen zal de organisatie van den spe clalen dienst In TSjahar, Soel-yoean, Hopel en Honan, dus in de aangrenzende provincies van Sjansl, versterkt worden, waardoor dit gewest als het ware door een splonnagegordel omringd wordt. De bedoeling Is, dat de speciale dienst In Sjansl vooral Chineezen voor zich laat wer ken, vooral kleine kooplui, geboortig uit Sjansl, die thans elders den kost verdienen. Wanneer deze repatrieeren, aldus de Japansche gedach tegang, zal het geen argwaan wekken, wanneer zjj, in hun steden en dorpen teruggekeerd, naar velerlei zaken Informeeren. Die kleine kooplui zijn, volgens kolonel Wachl, eenvoudig van geest en, eenmaal omgekocht, „eerlijk" en „bfe- trouwbaar”. Tn de Japanese Army’s Club te Tientsin heeft In Mei een bijeenkomst plaats gehad van de chefs van het Bureau van den „Speclalen Dienst”. Bij die gelegenheid heeft Wachl zjjn ontevredenheid uitgesproken over den gang van zaken In Sjansl. Hij wees er op, dat de provinciale autoriteiten alles in het werk stel den, om vaderlandslievende gevoelens bij de bevolking op te wekken en dat zij de vorming van antl-Japansche organisaties hebben bevor derd en aangemoedlgd. Iedere beweging van Japansche ingezetenen In Sjansl, aldus kolonel Wachl. staat tegenwoordig onder contróle van de Chlneesche bevolking. In alle landstreken Van de provincie Is het politietoezicht veel scherper geworden. Onder deze omstandighe den, zoo betoogde hij. zijn er voor den ,jSpe- ciolen Dienst” geen mogelijkheden meer, om zijn activiteit succesvol voort te zetten, tenzij de organisatie andere wegen volgt. Daarom be pleitte kolonel Wachl een nieuwe werkwijze In Sjansl, waartoe sindsdien ook besloten werd. Wachl heeft een uitgebreid spionnagesys- teem georganiseerd, dat ten doel heeft alle militaire geheimen van Sjansl bloot te leggen. Jammer voor hem Is Nanking op de hoogte. Er is den laatsten tijd veel veranderd in China en het zal hem niet zoo gemakkelijk vallen, ookmaar een deel van zijn plannen tot uit voering te brengen. Hij wil ook verstrooide bandietenbenden in Sjansl bewapenen, om voor de Japansche doeleinden werkzaam te zijn. Deze tactiek Is eenigbn tijd geleden In Soei- yoean, op welke provincie door Japan bewa pende Mongoolsche en MandsjoerUsche benden werden losgelaten, volslagen mislukt. Een mis lukking, die te danken was aan het ontwaakte nationaal gevoel bij de bevolking, die de regee- rlngstroepen krachtdadig steunde bij haar actie tegen de door Japan uitgezonden bandieten. Blijkens de Chlneesche pers hebben zich In Soel-yoean vooral ook de Chlneesche katholie ken, aangemoedlgd en gesteund door hun priesters en missionarissen, op het gebied van vaderlandsliefde zeer onderscheiden. Kat gezelschap onthaald op een kopje thee Eerst neer LINKS, dan naar RECHTS uitkijken vóór oversteekt, en.... even uw beurt af wachten. (Neem lie ver een latere tram dan., de auto van den „Eerste Hulp dienst”.) met het geheime werk van den zgn. „Speclalen Dienst” belast is. HU Is in deze functie den be- faamden kolonel Dolhara opgevolgd, die de Lawrence" van het Verre Oosten genoemd werd. Wachl is zeker niet meer scrupuleus in zijn methoden don zijn voorganger, integendeel zelfs. In "den strijd tegen de Mongoolsche en MandsjoerUsche benden in Soel-yoean, was ook de 61-jarige abt van het klooster Beatitudlnis te Ankuo (Hopel) aan het front, om den Chi neezen bijstand te verleenen. Deze abt is van origine een Belg en heet van zUn familienaam Lebbe. Deze hoogeerwaarde woont al sdert 40 jaren In China en heeft ook de Chlneesche nationaliteit aangenomen. In China, Waar hU om zUn toegewjjde liefde voor zUn nieuwe va derland zeer geëerd is, staat Mr. Lebbe bekend als Abt Lel Mlng-Yoean. Onlangs verklaarde hu aan een journalist van Central News (Chl- neesch agentschap): „Laat u niet door mUn Europeeschen neus op een dwaalspoor brengen, Ik ben honderd procent Chinees en Indien gU in mU een andere nationaliteit ziet, dan bhjven wU geen vrienden”. nder den titel „De autoweg econo misch en hoe!” vermeldt en bespreekt „De Auto”, het officieel orgaan der KUA.C., In het jongste nummer de zeer belangwekkende resultaten van de serie vergeHjkende proeven, welke op lang autoweg-traject en de daarmee onge veer gelijkloopende route voor gemengd verkeer In Dultschland zjjn verricht. De provincie Sjansl wordt thans be schouwd als China’s voornaamste verdedi gingslinie tegen de Japansche agressie. Af gezien van de MandsjoerUsche provincies heeft China Jehol verloren. In Oost-Hopel regeert door middel van den landverrader Jin Joe Keng practlsch de staf van het Ja pansche Kwantoengleger. In overig Hopel rijn de Chlneesche autoriteiten als gevolg van de demilltarUatie vaak machteloos. De noordehjke landstreken van Tsjahar zUn door Japan beset. Soel-yoean staat perio diek bloot aan invallen van Japansche en MandsjoerUst^p benden. ZuldeUjk van Soel- yoean ligt een der rijkste Chlneesche pro vincies, nJ. Sjansl. Dit geschiedde op Instigatie van Dr. Todt, den grooten man van den modernen Dultschen wegenbouw, en de vergelijkende metingen zul len zich uitstrekken over verschillende trajec ten en diverse motorrUtulgtypen personen auto’s en vrachtwagens, groot en klein, motor- rUwlelen, enz. Als eerste proefobjecten fun geerden respectlevelUk de verbinding Bad Nau heimBruchsal, en een snelle Duitsche perso nenwagen uit de zware klasse, de zescyllnder 3,2-liter Mercedes-Benz, uitgevoerd als coupé. De speciale apparatuur, waarmede deze wa gen voor de proeven werd uitgerust, bestond, ten eerste, uit een toestel (de Klenzle Tacho graph), dat rUtUd, rijsnelheid en afgelegden afstand, benevens het aantal snelheidswlsselln- gen, grooter dan 10 K.M. per uur, automatisch op een papieren schUf registreert. Voorts was om de stuurkolom een kring electrische veer- contacten aangebracht, welke lederen stuur- wlel-uitslag, grooter dan 18 graden, op een electrisch telwerk overbrachten, terwUl gewone mechanische tellers dienden voor het automa tisch opteekenen van het aantal malen, dat de koppeling- en rempedalen werden ingetrapt, en het versnellingshandle In elk der vier stan den van de voorwaartsche versnellingen werd gebracht. Voorveeruitslagen, grooter dan 4 c.M, werden weer langs electrlschen weg ge registreerd; tenslotte had men, voor het vast leggen van het aantal tegengekomen en Inge haalde wagens, twee, met de iuind te bedienen tellers onder het bereik van den naast den bestuurder ziftenden passagier, gemonteerd. Een telling van het uiteraard alleen op de ge wone wegen tegengekomen of voorbUgereden. langzame verkeer (fietsers, voetgangers, kar nen, enz.) heeft niet plaats gevonden. De route Bad NauheimBruchsal leent zich voor de proeven in kwestie heel goed, omdat hier over een grooten afstand een autoweg en een behoorlUk, breede, qua, wegdek in dito staat verkeerende, gewone weg ongeveer parallel loopen. (Van de Rclchsautobahn zat velen Hol- Gm Snelheid ?1w* tuple Snelheid 0w> landschen toeristen het middendeel Frankfort DarmstadtHeidelberg reeds bekend zUn). De totale afstand bedraagt over de Rclchsautobahn 147, over den algemeenen verkeersweg 161- K.M. Men mag bjj het bestudeeren der verge- 1Ukende cjjfers echter niet uit het oog verlie zen, dat het laatstgenoemde traject, met zUn geweldig aantal bebouwde kommen, waaronder die van drie groote steden, legio kruisingen, en een elftal spoorwegovergangen, wel het meest geprononceerde beeld van een tUdroovende hoofdverkeersweg-verblndlng geeft, dat men zich kan denken! Ondanks het opvoeren der snelheid tot 127 „verechakeld.” Van de frictlekoppellng KM. per uur, waar dit mogelijk en toelaatbaar was, kwam, met een toch flink snellen en seperp gereden wagen als de bewuste Merce des, het moyenne over dit parcours niet hoo- ger dan 71 K.M. per uur een respectabel ge middelde trouwens, al wUst het er dan op, dat men In dicht bebouwde streken als deze zelfs voor korte afstanden beter de Autobahn, plus haar toe- en afvoerwegen, kan nemen, dan de gewone route voor gemengd verkeer. Op den rit werden verstookt 27 liter benzine, overeen komende met een verbruik van vrUwel precies „1 op 8.” Hierna kwam de autoweg aan de beurt. BU het aanhouden van een gelUkmatlg tempo, dat op zoo’n prachtige, effen baan zonder één krui sing of scherpe bocht geheel en al natuurlUk en veilig is en bU een robuust gebouwden auto met 130 K.M. per uur topsnelheid den motor niet overbelast, bleek het moyenne 119 KM. per uur te bedragen het brandstofverbruik 25 liter (over een 16 fLM. korteren afstand dan In het andere geval), dus ongeveer 1 liter op 54* K.M. TVn einde vergelijkbare waarden te krUgen voor het benzineverbruik bU gehjke gemiddelde rijsnelheid, werd de autoweg-route ook nog eens gereden met een moyenne, tevens rij- tempo de twee zUn in dit geval practlsch identiek! van 71 K.M. per uur, uiteraard een slakkengangetje voor den betrokken wagen onder de gegeven omstandigheden. Het ben zineverbruik bedroeg toen slechts 15,6 liter, of tewel „1 op 9,4”! VoomamelUk In Dultschland, waar men met het tweede duizendtal kilometers In be drijf gestelde Relchsautobahnen al aardig op schiet, en verschillende belangrijke bevol kingscentra reeds door ononderbroken auto- wegtrajecten tot meer dan 200 KM. lengte toe (Hannover—Berlijn) zün verbonden, is heel wat getheoretiseerd over den invloed van den speclalen autoweg, zoowel op de automo- bielconstructie stroomlUn-carrosserieén, „autobahn fes te” motoren, enz. als op de automoblelexploltatte" kwesties van be- drUfskosten, reissnelheld en dergehjke. Er Is op gewezen, dat door het berijden van auto strade, over een fllnken afstand, een niet on aanzienlijke besparing moet worden bereikt in vergelijking met overeenkomstige over gewone wegen, een besparing aan brandstof, aan transmissie- en slUtage, aan UchameUjke en geestelUke spanning van den bestuurder, en aan physieke vermoeienis voor alle Inzittenden van een auto. Welnu, thans beschikt men over een eerste serie metingscUfers, waarmee de theo- rie aan de pracrijk kan worden getoetst. En dan zien we, na herleiding der cUlers op ge- ftjke trajectlengte voor de twee gevallen hetgeen wellicht het eerljjkst Is, al zal bUna alüUd de strak getrokken Autobahn korter zijn dan de gewone weg dat bU ongeveer gehJk brandstofverbruik (zie boven) maar liefst 40 pCt. aan tijd kan worden bespaard. Doet tijdwinst minder ter zake, dan kan bU gelUken reisduur met 36.8 pCt. minder brand stof worden volstaan (42.2 pCt. zonder her leiding op eenzelfden afstand). Het zUn per centages, ten gunste van den speclalen auto weg, te sprekend om nog eenlgen nadruk te behoeven. Wat de overige meet- en tel-resultaten be treft, kan men veilig aannemen, dat de mo derne gangwissels. mits goed bediend, binnen den nuttigen gebruiksduur van een auto, niet merkbaar slechter er op zullen worden, indien ze 102 maal (gewone weg) inplaats van vier maal (autoweg) per ongeveer 160 KM. worden (150 versus vier maal bedienen) zijn slijtagetempo en gevoeligheid echter alweer iets anders, en dat het. afgezien van het comfort der Inzit tenden, op den duur verschil maakt, of chas sis. veeren en schokbrekers 1029 Inplaats van eenmaal per 160 KM. door ’n grooteren veer- ultslag dan 4 c.M. worden belast, laat zich denken. Verder zal ook de remvoerlng het merken, of ze 491 maal dan wel drie maal aan het werk wordt gezet. Last but not least: de besparing aan be- stuurdersenergie, zoowel In physlsch als in psychisch opzicht en met alle, grootendeels gunstige uitvloeisels van dien. Men kan het bestaan van die besparing op zUn vingers na tellen, maar om een idee van haar procen tueels grootte te krijgen, Is X aardig, te kun nen nagaan, dat de automobilist op een 161 KM. lang gewone-wegentraject met 35 be bouwde kommen als het onderhavige, om 219 kruisingen en 744 zUweguitmondingen, om 351 tegenliggers en 158 ingehaalde motorrijtuigen dient te denken, alsmede voor elf paar spoor- boomen kan moeten wachten dat hU 102 maal moet overachakelen, zUn stuurwlelvelg In 5700 (I) manipulaties van meer dan 18 hoekgraden 336 meter verdraait, en In totaal 8478 KG „vertrapt” met zfjn koppeling- en rempedaal-bedieningsspieren terwijl op den autoweg al die getallen terugvallen tot een onaanzienlijk laag bedrag (0 kruisingen, 12 zii- wegmondlngen. 0 spoorwegovergangen, 0 te genliggers gescheiden rijbanen voor op- en afgaand verkeer! 56 Ingehaalde motorrij tuigen minder ver ulteenloopende rijsnelhe den! 4 maal overschakelen, 10 stuurwiel- uitslagen, 87 KG pedaal kracht). Al met al vormen de hier gedeeltelijk ge citeerde uitkomsten van deze eerste serie ver gelijkende proeven reeds een zóó sprekend pleidooi voor de bedrijfseconomische waarde van den speclalen autoweg, dat men de resul taten der verdere metingen met bijzondere belangstelling tegemoet zal zien. Sjansl is vboral rijk aan minerale hulpbron nen. De steenkoolreserves van dit gewest wor den op 127 milliard ton geschat, hetgeen helft van den totalen steentaeekrijltdom China uitmaakt. Van de steenkoollagen Sjansl is nog niet ten volle een derde in pro ductie. In dit verband zal het niemand verwon deren, dat de „continentale politiek” van Ja pan vooral een begeerig oog houdt gericht op Sjansl. Japan is er op uit, de steenkoolre serves van deze provincie voor zUn Industrie zeker te stellen. En daarom wordt niet met waarachUnlljkheld. doch met zekerheid voor speld, dat te rijner tijd Tal-yoean, de hoofd stad van Sjanst, aan een Japanach bombarde ment zal bloot staan. Ten behoeve van zUn invaslepldnnen w41 Ja pan ook een spoorweg aanleggen tusschen Tsjangtsjau (gelegen aan den Tientsin-Poekau- spoorweg) en Shihkaltsjang (aan den Pelplng- Hankau-spoorweg). BegrilpelUkerwUze Is dit door de Chlneesche autoriteiten steeds energiek geweigerd. Een voorname rol b(j de Japansche agressie plannen tegen Sjansl speelt kolonel Waehl, de chef van de tweede afdeellng van de Japansche gamizoensstrijdkrachten in Noord-Chlna, die FOTOREPORTAGE af ro da OVf Te Assen Is Dinsdag het huwelijk vol trokken tusschen jkvr. mr. C. baronesse de Vos van Steenwijk, dochter van den commissaris der Koningin in de pro vincie Drente, en de heer J. van Epenhuysen. Het bruidspaar ’J Autoweg 7-m» kgm per «ookm BeiPdrinq 99%

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 22