O
De autoweg economisch
hoe!
en
China’s belangrijkste verdedigingslinie
c?
gezinnen
il
II
Plaats dan een „Omroeper”
,voor 80.
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
ERVARINGEN UIT DE
PRACTIJK
Japansche agressieplannen
tegen Sjanst
Interessante proeven
Chineezen zijn echter
op hun hoede
Sprekende uitkomsten van verge
lijkende metingen op Reichs-
autobahn en gewonen weg
1
ra
*•- muiw istsMsaiSK
»»i «>t mm
mm hi in hi hi ii
927.
Japanners organiseeren een uit
gebreid spionnage-systeem,
om militaire geheimen
te achterhalen
JULI 1937
WOENSDAG 14
I
N
te Schevenlngen vergaderden, maakten hun dame» een uitstapje. Op .Zuydwijk' te Wassenaar werd
ke
(Van een bUzonderen correspondent)
ge lij kloo pende
Gewone weg
Autoweg
i
Grot Snelheid
HwgUe Snelhtd
hapte Snrihetd
fl€
de
van
van
Qeissndhetd
56X
■te'U, Vv*e4
no
va
+10 w»
ISO-
110w>
deze week te Parijs voor een bezoek
aan do Wereldtentoonstelling. De
aankomst van den hoogen bezoeker
Briwndhrid
M 't Utt' Hlk« IW-dl
mni
ffiik'iik iiiiiiiiiiii
trajecten
aan tijd,
chassis-
in-
zware hellingen
Het eerste van een serie van 20 Koolhoven F.K. 51 .vliegtuigen, gebouwd voor het Kon. Ned.-lndische
Leger, heeft Dinsdag de Koolhoven-fabrieken te Rotterdam verlaten. Het opladen voor het transport
naar Indië
Daarnaast zal getracht worden afgezette of
ontslagen Chlneesche militairen en bovendien
ontevreden politici voor den Japanachen wagen
te spannen. Er moeten ook meer monniken
gekocht worden, zegt Wachl. Zjj moeten de
provincie Intrekken, om het Boeddhisme te pre
diken, de Boeddhistische klassieken te onder
wazen envoor den speclalen dienst werk
zaam te rijn.
De rijd Is voorbij, dat de centrale Chlneesche
regeering tegenover den Japanschen .Speclalen
dienst" geen eigen organen kon stellen. ZU
beschikt tegenwoordig over een eigen Inlich
tingsdienst, die zich reeds In vele gevallen
voortreffelijk van zijn taak heeft weten te kwij
ten. En zoo zijn de nieuwe plannen van kolo
nel Wachl met betrekking tot Sjans! voor
Nanking reeds geen gesloten boek meer.
Deze behelzen onder meer het volgende: Het
bureau van den speclalen dienst te Tal-yoean
(hoofdstad van Sjans!) wordt opgeheven; alle
thans bij de Chlneesche autoriteiten bekende
employe’s van dit dureau worden overgeplaatst
naar Tientsin. De bedoeling hiervan is, den
Indruk te wekken, dat de speciale dienst zijn
activiteit in Sjansl gaat staken.
Intusschen zal de organisatie van den spe
clalen dienst In TSjahar, Soel-yoean, Hopel en
Honan, dus in de aangrenzende provincies van
Sjansl, versterkt worden, waardoor dit gewest
als het ware door een splonnagegordel omringd
wordt. De bedoeling Is, dat de speciale dienst
In Sjansl vooral Chineezen voor zich laat wer
ken, vooral kleine kooplui, geboortig uit Sjansl,
die thans elders den kost verdienen. Wanneer
deze repatrieeren, aldus de Japansche gedach
tegang, zal het geen argwaan wekken, wanneer
zjj, in hun steden en dorpen teruggekeerd, naar
velerlei zaken Informeeren. Die kleine kooplui
zijn, volgens kolonel Wachl, eenvoudig van
geest en, eenmaal omgekocht, „eerlijk" en „bfe-
trouwbaar”.
Tn de Japanese Army’s Club te Tientsin heeft
In Mei een bijeenkomst plaats gehad van de
chefs van het Bureau van den „Speclalen
Dienst”. Bij die gelegenheid heeft Wachl zjjn
ontevredenheid uitgesproken over den gang
van zaken In Sjansl. Hij wees er op, dat de
provinciale autoriteiten alles in het werk stel
den, om vaderlandslievende gevoelens bij de
bevolking op te wekken en dat zij de vorming
van antl-Japansche organisaties hebben bevor
derd en aangemoedlgd. Iedere beweging van
Japansche ingezetenen In Sjansl, aldus kolonel
Wachl. staat tegenwoordig onder contróle van
de Chlneesche bevolking. In alle landstreken
Van de provincie Is het politietoezicht veel
scherper geworden. Onder deze omstandighe
den, zoo betoogde hij. zijn er voor den ,jSpe-
ciolen Dienst” geen mogelijkheden meer, om
zijn activiteit succesvol voort te zetten, tenzij
de organisatie andere wegen volgt. Daarom be
pleitte kolonel Wachl een nieuwe werkwijze In
Sjansl, waartoe sindsdien ook besloten werd.
Wachl heeft een uitgebreid spionnagesys-
teem georganiseerd, dat ten doel heeft alle
militaire geheimen van Sjansl bloot te leggen.
Jammer voor hem Is Nanking op de hoogte. Er
is den laatsten tijd veel veranderd in China
en het zal hem niet zoo gemakkelijk vallen,
ookmaar een deel van zijn plannen tot uit
voering te brengen. Hij wil ook verstrooide
bandietenbenden in Sjansl bewapenen, om voor
de Japansche doeleinden werkzaam te zijn.
Deze tactiek Is eenigbn tijd geleden In Soei-
yoean, op welke provincie door Japan bewa
pende Mongoolsche en MandsjoerUsche benden
werden losgelaten, volslagen mislukt. Een mis
lukking, die te danken was aan het ontwaakte
nationaal gevoel bij de bevolking, die de regee-
rlngstroepen krachtdadig steunde bij haar actie
tegen de door Japan uitgezonden bandieten.
Blijkens de Chlneesche pers hebben zich In
Soel-yoean vooral ook de Chlneesche katholie
ken, aangemoedlgd en gesteund door hun
priesters en missionarissen, op het gebied van
vaderlandsliefde zeer onderscheiden.
Kat gezelschap onthaald op een kopje thee
Eerst neer LINKS,
dan naar RECHTS
uitkijken vóór
oversteekt, en....
even uw beurt af
wachten. (Neem lie
ver een latere tram
dan., de auto van
den „Eerste Hulp
dienst”.)
met het geheime werk van den zgn. „Speclalen
Dienst” belast is. HU Is in deze functie den be-
faamden kolonel Dolhara opgevolgd, die de
Lawrence" van het Verre Oosten genoemd
werd. Wachl is zeker niet meer scrupuleus in
zijn methoden don zijn voorganger, integendeel
zelfs.
In "den strijd tegen de Mongoolsche en
MandsjoerUsche benden in Soel-yoean, was ook
de 61-jarige abt van het klooster Beatitudlnis
te Ankuo (Hopel) aan het front, om den Chi
neezen bijstand te verleenen. Deze abt is van
origine een Belg en heet van zUn familienaam
Lebbe. Deze hoogeerwaarde woont al sdert 40
jaren In China en heeft ook de Chlneesche
nationaliteit aangenomen. In China, Waar hU
om zUn toegewjjde liefde voor zUn nieuwe va
derland zeer geëerd is, staat Mr. Lebbe bekend
als Abt Lel Mlng-Yoean. Onlangs verklaarde
hu aan een journalist van Central News (Chl-
neesch agentschap): „Laat u niet door mUn
Europeeschen neus op een dwaalspoor brengen,
Ik ben honderd procent Chinees en Indien gU
in mU een andere nationaliteit ziet, dan bhjven
wU geen vrienden”.
nder den titel „De autoweg econo
misch en hoe!” vermeldt en
bespreekt „De Auto”, het officieel
orgaan der KUA.C., In het jongste nummer
de zeer belangwekkende resultaten van de
serie vergeHjkende proeven, welke op
lang autoweg-traject en de daarmee onge
veer gelijkloopende route voor gemengd
verkeer In Dultschland zjjn verricht.
De provincie Sjansl wordt thans be
schouwd als China’s voornaamste verdedi
gingslinie tegen de Japansche agressie. Af
gezien van de MandsjoerUsche provincies
heeft China Jehol verloren. In Oost-Hopel
regeert door middel van den landverrader
Jin Joe Keng practlsch de staf van het Ja
pansche Kwantoengleger. In overig Hopel
rijn de Chlneesche autoriteiten als gevolg
van de demilltarUatie vaak machteloos. De
noordehjke landstreken van Tsjahar zUn
door Japan beset. Soel-yoean staat perio
diek bloot aan invallen van Japansche en
MandsjoerUst^p benden. ZuldeUjk van Soel-
yoean ligt een der rijkste Chlneesche pro
vincies, nJ. Sjansl.
Dit geschiedde op Instigatie van Dr. Todt,
den grooten man van den modernen Dultschen
wegenbouw, en de vergelijkende metingen zul
len zich uitstrekken over verschillende trajec
ten en diverse motorrUtulgtypen personen
auto’s en vrachtwagens, groot en klein, motor-
rUwlelen, enz. Als eerste proefobjecten fun
geerden respectlevelUk de verbinding Bad Nau
heimBruchsal, en een snelle Duitsche perso
nenwagen uit de zware klasse, de zescyllnder
3,2-liter Mercedes-Benz, uitgevoerd als coupé.
De speciale apparatuur, waarmede deze wa
gen voor de proeven werd uitgerust, bestond,
ten eerste, uit een toestel (de Klenzle Tacho
graph), dat rUtUd, rijsnelheid en afgelegden
afstand, benevens het aantal snelheidswlsselln-
gen, grooter dan 10 K.M. per uur, automatisch
op een papieren schUf registreert. Voorts was
om de stuurkolom een kring electrische veer-
contacten aangebracht, welke lederen stuur-
wlel-uitslag, grooter dan 18 graden, op een
electrisch telwerk overbrachten, terwUl gewone
mechanische tellers dienden voor het automa
tisch opteekenen van het aantal malen, dat de
koppeling- en rempedalen werden ingetrapt,
en het versnellingshandle In elk der vier stan
den van de voorwaartsche versnellingen werd
gebracht. Voorveeruitslagen, grooter dan 4
c.M, werden weer langs electrlschen weg ge
registreerd; tenslotte had men, voor het vast
leggen van het aantal tegengekomen en Inge
haalde wagens, twee, met de iuind te bedienen
tellers onder het bereik van den naast den
bestuurder ziftenden passagier, gemonteerd.
Een telling van het uiteraard alleen op de ge
wone wegen tegengekomen of voorbUgereden.
langzame verkeer (fietsers, voetgangers, kar
nen, enz.) heeft niet plaats gevonden.
De route Bad NauheimBruchsal leent zich
voor de proeven in kwestie heel goed, omdat
hier over een grooten afstand een autoweg en
een behoorlUk, breede, qua, wegdek in dito staat
verkeerende, gewone weg ongeveer parallel
loopen. (Van de Rclchsautobahn zat velen Hol-
Gm Snelheid ?1w*
tuple Snelheid 0w>
landschen toeristen het middendeel Frankfort
DarmstadtHeidelberg reeds bekend zUn). De
totale afstand bedraagt over de Rclchsautobahn
147, over den algemeenen verkeersweg 161-
K.M. Men mag bjj het bestudeeren der verge-
1Ukende cjjfers echter niet uit het oog verlie
zen, dat het laatstgenoemde traject, met zUn
geweldig aantal bebouwde kommen, waaronder
die van drie groote steden, legio kruisingen, en
een elftal spoorwegovergangen, wel het meest
geprononceerde beeld van een tUdroovende
hoofdverkeersweg-verblndlng geeft, dat men
zich kan denken!
Ondanks het opvoeren der snelheid tot 127 „verechakeld.” Van de frictlekoppellng
KM. per uur, waar dit mogelijk en toelaatbaar
was, kwam, met een toch flink snellen en
seperp gereden wagen als de bewuste Merce
des, het moyenne over dit parcours niet hoo-
ger dan 71 K.M. per uur een respectabel ge
middelde trouwens, al wUst het er dan op, dat
men In dicht bebouwde streken als deze zelfs
voor korte afstanden beter de Autobahn, plus
haar toe- en afvoerwegen, kan nemen, dan de
gewone route voor gemengd verkeer. Op den
rit werden verstookt 27 liter benzine, overeen
komende met een verbruik van vrUwel precies
„1 op 8.”
Hierna kwam de autoweg aan de beurt. BU
het aanhouden van een gelUkmatlg tempo, dat
op zoo’n prachtige, effen baan zonder één krui
sing of scherpe bocht geheel en al natuurlUk
en veilig is en bU een robuust gebouwden auto
met 130 K.M. per uur topsnelheid den motor
niet overbelast, bleek het moyenne 119 KM.
per uur te bedragen het brandstofverbruik
25 liter (over een 16 fLM. korteren afstand
dan In het andere geval), dus ongeveer 1 liter
op 54* K.M.
TVn einde vergelijkbare waarden te krUgen
voor het benzineverbruik bU gehjke gemiddelde
rijsnelheid, werd de autoweg-route ook nog
eens gereden met een moyenne, tevens rij-
tempo de twee zUn in dit geval practlsch
identiek! van 71 K.M. per uur, uiteraard een
slakkengangetje voor den betrokken wagen
onder de gegeven omstandigheden. Het ben
zineverbruik bedroeg toen slechts 15,6 liter, of
tewel „1 op 9,4”!
VoomamelUk In Dultschland, waar men
met het tweede duizendtal kilometers In be
drijf gestelde Relchsautobahnen al aardig op
schiet, en verschillende belangrijke bevol
kingscentra reeds door ononderbroken auto-
wegtrajecten tot meer dan 200 KM. lengte
toe (Hannover—Berlijn) zün verbonden, is
heel wat getheoretiseerd over den invloed van
den speclalen autoweg, zoowel op de automo-
bielconstructie stroomlUn-carrosserieén,
„autobahn fes te” motoren, enz. als op de
automoblelexploltatte" kwesties van be-
drUfskosten, reissnelheld en dergehjke. Er Is
op gewezen, dat door het berijden van auto
strade, over een fllnken afstand, een niet on
aanzienlijke besparing moet worden bereikt in
vergelijking met overeenkomstige
over gewone wegen, een besparing
aan brandstof, aan transmissie- en
slUtage, aan UchameUjke en geestelUke
spanning van den bestuurder, en aan physieke
vermoeienis voor alle Inzittenden van een
auto. Welnu, thans beschikt men over een
eerste serie metingscUfers, waarmee de theo-
rie aan de pracrijk kan worden getoetst. En
dan zien we, na herleiding der cUlers op ge-
ftjke trajectlengte voor de twee gevallen
hetgeen wellicht het eerljjkst Is, al zal bUna
alüUd de strak getrokken Autobahn korter
zijn dan de gewone weg dat bU ongeveer
gehJk brandstofverbruik (zie boven) maar
liefst 40 pCt. aan tijd kan worden bespaard.
Doet tijdwinst minder ter zake, dan kan bU
gelUken reisduur met 36.8 pCt. minder brand
stof worden volstaan (42.2 pCt. zonder her
leiding op eenzelfden afstand). Het zUn per
centages, ten gunste van den speclalen auto
weg, te sprekend om nog eenlgen nadruk te
behoeven.
Wat de overige meet- en tel-resultaten be
treft, kan men veilig aannemen, dat de mo
derne gangwissels. mits goed bediend, binnen
den nuttigen gebruiksduur van een auto, niet
merkbaar slechter er op zullen worden, indien
ze 102 maal (gewone weg) inplaats van vier
maal (autoweg) per ongeveer 160 KM. worden
(150
versus vier maal bedienen) zijn slijtagetempo
en gevoeligheid echter alweer iets anders, en
dat het. afgezien van het comfort der Inzit
tenden, op den duur verschil maakt, of chas
sis. veeren en schokbrekers 1029 Inplaats van
eenmaal per 160 KM. door ’n grooteren veer-
ultslag dan 4 c.M. worden belast, laat zich
denken. Verder zal ook de remvoerlng het
merken, of ze 491 maal dan wel drie maal aan
het werk wordt gezet.
Last but not least: de besparing aan be-
stuurdersenergie, zoowel In physlsch als in
psychisch opzicht en met alle, grootendeels
gunstige uitvloeisels van dien. Men kan het
bestaan van die besparing op zUn vingers na
tellen, maar om een idee van haar procen
tueels grootte te krijgen, Is X aardig, te kun
nen nagaan, dat de automobilist op een 161
KM. lang gewone-wegentraject met 35 be
bouwde kommen als het onderhavige, om 219
kruisingen en 744 zUweguitmondingen, om 351
tegenliggers en 158 ingehaalde motorrijtuigen
dient te denken, alsmede voor elf paar spoor-
boomen kan moeten wachten dat hU 102
maal moet overachakelen, zUn stuurwlelvelg
In 5700 (I) manipulaties van meer dan 18
hoekgraden 336 meter verdraait, en In totaal
8478 KG „vertrapt” met zfjn koppeling- en
rempedaal-bedieningsspieren terwijl op den
autoweg al die getallen terugvallen tot een
onaanzienlijk laag bedrag (0 kruisingen, 12 zii-
wegmondlngen. 0 spoorwegovergangen, 0 te
genliggers gescheiden rijbanen voor op- en
afgaand verkeer! 56 Ingehaalde motorrij
tuigen minder ver ulteenloopende rijsnelhe
den! 4 maal overschakelen, 10 stuurwiel-
uitslagen, 87 KG pedaal kracht).
Al met al vormen de hier gedeeltelijk ge
citeerde uitkomsten van deze eerste serie ver
gelijkende proeven reeds een zóó sprekend
pleidooi voor de bedrijfseconomische waarde
van den speclalen autoweg, dat men de resul
taten der verdere metingen met bijzondere
belangstelling tegemoet zal zien.
Sjansl is vboral rijk aan minerale hulpbron
nen. De steenkoolreserves van dit gewest wor
den op 127 milliard ton geschat, hetgeen
helft van den totalen steentaeekrijltdom
China uitmaakt. Van de steenkoollagen
Sjansl is nog niet ten volle een derde in pro
ductie. In dit verband zal het niemand verwon
deren, dat de „continentale politiek” van Ja
pan vooral een begeerig oog houdt gericht op
Sjansl. Japan is er op uit, de steenkoolre
serves van deze provincie voor zUn Industrie
zeker te stellen. En daarom wordt niet met
waarachUnlljkheld. doch met zekerheid voor
speld, dat te rijner tijd Tal-yoean, de hoofd
stad van Sjanst, aan een Japanach bombarde
ment zal bloot staan.
Ten behoeve van zUn invaslepldnnen w41 Ja
pan ook een spoorweg aanleggen tusschen
Tsjangtsjau (gelegen aan den Tientsin-Poekau-
spoorweg) en Shihkaltsjang (aan den Pelplng-
Hankau-spoorweg). BegrilpelUkerwUze Is dit
door de Chlneesche autoriteiten steeds energiek
geweigerd.
Een voorname rol b(j de Japansche agressie
plannen tegen Sjansl speelt kolonel Waehl, de
chef van de tweede afdeellng van de Japansche
gamizoensstrijdkrachten in Noord-Chlna, die
FOTOREPORTAGE
af
ro
da
OVf
Te Assen Is Dinsdag het huwelijk vol
trokken tusschen jkvr. mr. C. baronesse
de Vos van Steenwijk, dochter van den
commissaris der Koningin in de pro
vincie Drente, en de heer J. van
Epenhuysen. Het bruidspaar
’J
Autoweg
7-m» kgm
per «ookm
BeiPdrinq
99%