van
seizoen-opruiming
enorme koopjes
IS U AL LID
PERMANENT
II
II
II
negen uur
ALKMAAR
s J. G. ENGELN - LAAT
Hei
een
s
8
HEEGER
Donderdag 15 Juli
se Opruiming
Half jaar 1
s
s
s
s
japonnen m>t 85 ct.
mantels
3.95
bij
4.95
costuums
etalages
zie
Seizoen-
OP DE NIET GEETALEERDE KAPPEN EN KRONEN
Opruiming
DE DIJW1ELI1AL J. HIXSTHA
VAN NIEUWKUYK
NADERT
Wed. P. N. BRUIN-
Wit-Gele Kruis?
ZOO NIET
Co.
Oudegracht 198
I
DE VACANTIE I
10 pCt. extra-korting
op onze reeds zeer lage prijzen
onze etalages met de
Opruiming»-aan biedingen
SPAANDER
SCHOENEN
Het Lederhuis
waar U vindt een ruime keuze
in
alle soorten Koffers
BADTASSEN - REISTASSEN
ZIJTASSEN - RUGZAKKEN - VELD-
VOOR EEN BETERE
MAISON HULZEBOS
B. J. SCHUYFF
S
Schoenhandel
H. BULTHUIS
f 1 5690. 00
f'.
Ml
ONZE ZOMER-BIJLACE
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
DONDERDAG 15 JULI
VAN HET
III Dagbladreclame: Onmisbaar
0
T
vanaf
vanaf
Ziet
Laat 158160 - Telefoon 3663 - Alkmaar
v. d. IDSERT
Breedstraat 51
Alkmaar
Vacantie!!
Vacantie!!
Ook Jamboree-loten
verkrijgbaar
vraag dan even
inlichtingen aan
ons kantoor
EN SPORT
ARTIKELH1
OUDE GRACHT 140 TELEFOON 3790
Nabij de Ridderstraat
HOUTTIL 17 - ALKMAAR
leeft ook 'n koopje voor U
Beging onze grote
ZIET ONZE ETALAGES
Wü betaalden uit
1320,00
1065,00
900,00
450,00
263,60
bedragen.
ZOMERCOSTUUMS
REGENJASSEN
POLO-SHIRTS
HEMDEN met
vasten boord
Dames-, Heeren- en
Kinder-
Koopt nu 'n extra
De prijzen zijn extra
laag
HALFJAARLIJKSCHE
OPRUIMING
ZIET ONZE ETALAGES
n
m
O
0
AA
AA
4?
Scheper en kudde aan de Schelde te Bergen op Zoom (De Kraatenberg)
0
't Oudste en Soliedste Obligatirkantoor
voor
99
99
MAITH. KEMP
99
•VWWW^
Nu naar
T<
MIDDEN IN PAYGLOP 9
ALKMAAR
38
ct.
24.50
29
98
74
Bopen: De stads/ontein wordt uitgebuit. Onder: De ijscomannen maken goede zaken
[iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiijiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim
DE GEKROONDE SCHAAPJES
38
38
14
9% ct.
37%cL
49
49
19
15.90
5.73
2.88
1.90
9.95
do
et.
ct
ct
98
98
Zoover hoeft men natuurlijk nog niet te gaan
om ervaren cramlgnonrüders te vinden. Bij het
einde der vierjaarlüksche schuttersfeesten sa
gen we ze ook In Gronsveld. Daar danste de toch
al wat meer bedaagde schutterskonlng de rel
voor. En alles ging vlot en leutig....
Bil
«11
ct.
ct
3.99
2.90
ct
ct.
2.98
ct
1.25
cL
IU
ct
1.28
cL
Bic
tw
Ce
SCI
Ml
gr<
ve
de
1
vo
n><
REISNECESSAIRES - GROTE
LINNEN TASJES
FLESSEN - BROODZAKKEN - KAMPEERLAMPEN - BOTER-
DOZEN - PADVINDERSMESSEN ENZ. ENZ.
Let op het adres
11
n
e
E
d
h
di
P
Ir
vl
di
hi
dl
Wl
h<
tx
Bt
ai
ac
Eiken salonspiegel
Modem dressoir
ct.4 doelen. 2 fauteuils, wollen mo
quette. geheel verend
Schuiftafels va.
Handweefdreaaoiriopers
Handweefschoorsteenlopers
Handweefstofv.a. per el
Engelse ledikanten va.
Prima 1-p. kapokmatras m. kussen
2-perz. kapok matraaatel, 3-delig,
met peluw en kussens, gevuld met
prima Java-kapok
2-pers. 3-delig matraastel m. peluw
en twee kussens
12-el« Holtap karpet
Handweefdivankleeden, pr. dessins
Maastricht, dat toch zoo vermaarde stoeten
wist te doen trekken, faalde bedenkelijk in een
cramlgnon. En toch, de stemming en de animo
was er heusch wel onder het volk. Bet trappelde
•van ongeduld en ergernis, voelde zijn locale eer
als kunstenaars des gewonen levens bedreigd,
maar het bezielende rhythme bleef uit. De
maan scheen, mild en romantisch, doch dat was
niet genoeg. Neen, dat is niet roemrijk gewor
den. Velen verzuchtten: waren die v&n Eysden
maar hier. Eysden werd immers niet alleen be
kend vanwege zijn kersen, ook de meermalen
per Jaar daar „gereden” cramlgnon schenkt dit
groote grensdorp zekere renommóe in de om
geving.
grooten de overhand. Tegen vallend duister kan
de reidans zijn hoogtepunt bereiken.
Dan komen ook de vreemden kijken. Die van
andere dorpen, van Maastricht, zomergasten uit
Valkenburg, want de cramlgnon trekt als ma
nifestatie van folklore wel publiek. Dansfiguren
levert deze reidans nagenoeg niet op. Hand aan
hand trekt, hupt en host men rond. De relvoer-
der kan evenwel de gtjlllgste arabesken over
straten en wegen laten slingeren, kan een ver
rassend en enerveerend element erin brengen.
Alles hangt af van het temperament en de fan
tasie van den kapitein der joonkheid, relvoerder
of voor-rüder, dragende in zijn hand een bloem
ruiker. Hjj vermag alles en allen te electrlsee-
ren.
En wanneer het weer wat zomers doet, de
maan schijnt, het koren ontluikt, bloemen
bloeien en bloesems geuren, dén kan de cra
mlgnon worden een waar lentefeest, een avond
en nachtvermaak, sterk van Jong en overdadig
leven!
Een tijd van genot
is aangebroken.
Maar dan ook luchtig,
gemakkelijk zittende
kleedlng.
Wü hebben een
prachtige collectie
Grijze werkdoeken
Dames kousen
Heren overhemden met boord
Heren pofcshlrts, alle maten
Kinder poloshirts
Heren costuum
Jongeheren costuums vv.a.
Jongens overalls
Jongens pakjes ïs
Oab. Heren regenjassen VS
Grijze jasjes
Blauwe keper jassen en broeken
Jgm Flanellen overhemden
Manchesterbroeken met leer
Fantasie broeken
Lange stofjassen
Grijze broeken
LANGESTRAAT 98
HOOGSTRAAT 18
begint VRIJDAGMORGEN 'half 9
zijn bekende
ZEER VELE EXTRA-KOOPJES
IN ALLE AFDEELINGEN
Heren borstrokken, ongebl. katoen
Corsetten, restanten
Kinderdirectotres va.
Zjjden Tricot dames onderjurken.
enige restanten
Dames camisoles, iets verkleurd
Dames handschoenen, enige rest.
Slopen, flinke maat
2-pers. Lakens vat.
Fantasie schortjes
Luiers, prima kwaliteit va.
Ontbjjtlakens vat.
Heren interlock shirts en pantalon
Heren flanellen, 100 C.M. lang
GekL Dames nachthemden va.
Baddoeken, gestreept
Theedoeken, frisse ruiten
RESTANTEN RUIMEN WE OP
tegen ongeloofeljjk lage prijzen'
Interlock- en Tricot Ondergoede
ren - Kousen - Sokken - Sport
kousen - Ski-sokken - Baddoe
ken - Badpakken - Wol. enz. enz.
Op geregeld gved. 10 korting
Alles a contant. - Geen zichtzend.
Wanneer van cramlgnon wordt gesproken,
denkt men onwillekeurig alleen aan den grillig
slingerenden reidans, hand aan hand, herberg
In- en uit gereden. De cramlgnon heeft echter
in vele gevallen een voorgeschiedenis, vormt de
bekroning of een ornament van een aardig stuk
diep Christelijk gemeenschapsleven.
Feltelük behoort de cramlgnon alleen door
de .Joonkheid”, door de ongehuwden te worden
gedanst. Deze Joonkheid vormt in het dorps
leven iets als een republiek. Want voor het uit
trekken der dorpsprocessle komen de ongehuw
de mannen samen, om een kapitein, vaandel
dragers, secretaris, luitenants en andere waar-
digheidabekleeders te kiezen. De verwerving der
functies gaat bü opbod. Vooral op het ambt van
kapitein wordt „geloerd"; daarvoor heeft men
tientallen guldens over. De opbrengst dezer ven
dutie vormt het stamkapitaal der joonkheid
voor dat jaar. Later collecteert men ook nog
met den „bugel” of buidel.
De morgen van den cramlgnon begint met
een kerkelljke plechtigheid: een H. Mis voor de
zlelerust der afgestorven leden der .Joonkheid".
Een wel ontroerende plechtigheid; voor men
overgaat tot de vreugde van den avond, her
denkt men de vrienden, die in de afgeloopen
jaren verscheidden.
Voor de meiskes wordt natuurlijk ook wat
plezierigs verzonnen. Met een of ander spelletje
laat men beslissen wie gezellin van den kapitein
zal wezen. In hoeverre deze traditie nog in eere
gehouden wordt, geschiedt dit door naar een ei
9 ct
22% c».
83 ct
38 ct
13% et
47% et
38 ct
68 Ct
62% ct
12% et
7%eL
Misschien resten in Zuld-Llmburg toch nog
een paar gezongen refreinen, die men tot den
cramlgnon mag rekenen. Wü bedoelen:
Haand aan haand, poet aan poet,
Mörgen Is den duvel doet
Een liedje, dat ook wel in verband wordt ge
bracht met nachtelüke reidansen van In katten
omgetooverde heksen.
Verder kennen we nog:
Rei al oet, wagel, wagel,
rel al oet, wagel.
rei, T is maar rets je-poel
Een volksliedje uit den tüd der Fransche re
volutie; dat retsje-poe of ook retteke-poe, be-
teekent „race de poux” of luizen pak. Het schünt
gezongen te wezen bij. den uittocht der Fran-
schen. Nu nog Is het steeds verbonden met een
korten reidans, eindigende in gehurkt neder-
zltten.
ramlgnon dansen en cramlgnon spelen, het
l lükt zoo eenvoudig en toch, men moet het
kennen. Het vergt iets speciaals, als het
zesde zintuig. Het vordert zelfbeheerschlng in
muzlkalen zin en temperament in de beweging.
Uithoudingsvermogen natuurlük ook, want deze
reidans wordt uren achter elkaar voortgezet,
enkel om het kwartier even onderbroken
door een bezigheid, die ook al weerstandsver
mogen vordert: het drinken van pintjes bier.
Dit bükomstige zal wel onvermüdelük wezens
want het hippen In den zomer, over warnlfe
veldwegen, moet de kelen wel droog makemZl
De muziek behoort ook aan zekere elschen |e
voldoen. Ze dient het rhythme scherp te mar-
keeren, zoodat er naast de directe beweging iets
als mechanische dreun in het dansen ontstaat."
Dit schünt bevorderlük te wezen voor het lange
volhouden, een geestesstaat van jyimltleve
vreugde In het leven te roepen en climaxen aan
het slot toe te laten.
De cramlgnon strekt zijn gebied niet ver naar
het noorden uit. Het moet ook de Fransche
naam wjjst er op een Waalsche volksdans
zün, die in het zuldelükste zuiden van ons land
populair werd. In Zwitserland kwam hü zeker
tot hooger bloei, ontwikkelde hü zich meer ge
differentieerd, omdat de erin gezongen liederen
en de erbij gedragen costumes het karakter er
van verrüken. Hier wordt de cramlgnon enkel
gespeeld en gedanst, of, meer typisch uitge
drukt, gereden Een cramlgnon meerijden,
vergt weinig büzondere kennis of vooroefening.
De leiding berust immers geheel bü „den kapi
tein der joonkheid.” Veel hangt ook af van de
muziek. Die heeft haar korte, haast monotone
begeleiding te spelen. Gewoonlük doen dit kleine
fanfaren, welke men niet zelden uit het aan
grenzende Walenland ervoor laat overkomen.
Want ofschoon men op alle muziek dansen
kan, tot op het Wien Neerland» Bloed toe, leent
zich Iedere dansmuziek nog niet tot cramlgnon-
accompagnement. Dat heeft men destüds te
Maastricht wel ervaren. Bü gelegenheid van de
feestelüke opening der nieuwe brug beging men
er een „sobere viering” van deze groote gebeur
tenis. Het slot daarvan zou wezen *n algemeene
cramlgnon, „gereden" over het groote markt
plein. Duizenden menschen waren, na het rond
trekken van oen lichtstoet, voor het monumen
tale stadhuis samengestroomd, hetzü om dien
reidans eens te zien, hetzü om de voetjes eens
mee van het plaveisel te heffen. Er troonde
echter op de kiosk een muziekcorps, dat van
cramlgnon niets begreep of niet ervan op de
hoogte was gesteld, dat men cramlgnonmuziek
verwachtte. Het speelde ontroerende operamu
ziek, zwaar dramatisch, technisch vermoedelük
moeilük, allemaal goed en wel, maar er brak
geen dansrhythme In door. Eenlge jongelui za
gen de mislukking aankomen en poogden met
heldenmoed, wanneer er iets vaart kwam in de
muziek, een slinger te slieren door de massa,
de menigte In beweging te brengen. Maar dan.,
pianissimo.... lentisslmo.Lénore adieu....
ohohoho Légpre.... Lénore.... adieu. De dap
pere jongelui gaven het op en parodieerden,
spontaan en wel geestig, een soort van pavane,
zoo statig, dat die van Ravel er nog een shimmy
bü leek. Boven op het stadhuis troonden de
edelachtbaren. De leider eener machtige fractie
zag de blamage ontbloeien. Bewust van den
grooten Invloed züner partü. besloot hü in te
grüpen. Hü verwierf de assistentie van meer
ambtelük: hü assumeerde zich eenlge jonge
dames uit de magistratuur, daalde de trappen
van het stadhuis af en deed wat hü als „kapi
tein der joonkheid” doen moest: den reidans
leiden. Maar och.... ohohoho Lénore.... adieu,
adieu.... Lentisslmo.... pianissimo....
28.90
8.48
37% et.
45 ct.
34 ct.
6.88
12.48
en vele kleinere
IN TOTAAL UITBETAALD:
HUISWAARTS IN HET BERCDAL
i--
h
d
P
ze
m
m
aai
da
en
in
te slaan, dat in een kom met water ligt Lang
geleden, voor de menschen een beter begrip van
dierenbescherming hadden, ging men zich wel
eens aan minder humane sport te buiten, ver
telde ons een veteraan
's Middags begint het echte cramlgnanrüfien.
Een muziekcorps trekt door het dorp; de trul-
ten schateren wat ze kunnen, de „dikke trom"
bonst om de muren van Jericho te doen kante
len. Dat alles om de jeugd in stemming en be
weging te brengen. Dat lukt vanzelf wel, wan
neer het weer meevalt. In de eerste uren hebben
de kinderen misschien de meerderheid, doch
wanneer het daarvoor bedtüd wordt, krügen de
g'
O1
n
zi
o
AARD EN HERKOMST VAN DE
CRAMICNON
WAT AAN DIEN VOLKSDANS WEL
VOORAFGAAT
ALLES HANGT AF VAN DEN RE1-
VOERDER