O ft VA China’s belangrijkste verdedigingslinie De autoweg economisch hoe! en ZQekt beotrouwbZ7| FOTOREPORTAGE I Plaats dan een „Omroeper” voor 80.000 gezinnen If.f ERVARINGEN UIT DE PRACTIJK rnrninr miiiHiu Japansche agressieplannen tegen Sjanst Interessante proeven Chineezen zijn echter op hun hoede 56% 92% Sprekende uitkomsten van verge lijkende metingen op Reicha- autobahn en gewonen weg Japanner forganiseeren een uit gebreid apionnage-ayateem, om militaire geheimen te achterhalen JULI 1937 WOENSDAG 14 Ji en (Van een bUaooderen correspondent) Gewone weg Autoweg x tas mms Hm*>< MM tephMM de van van MOw» 150w 140 Daarnaast zal getracht worden afgezette of ontslagen Chineesche militairen en bovendien ontevreden politici voor den Japanachen wagen te spannen. Er moeten ook meer monniken gekocht worden, zegt Wachl. ZU moeten de provincie Intrekken, om het Boeddhisme te pre diken, de Boeddhistische klassieken te onder- wUaen envoor den speclalen dienst werk zaam te zUn. trajecten aan tfjd. chaasls- en geestelijke in spanning van den bestuurder, en aan physieke vermoeienis voor alle inzittenden van een auto. Welnu, thans beschikt men over een eerste serie metlngacUfers, waarmee de theo rie aan de practijk kan worden getoetst. En dan zien we, na herleiding der cjjters op ge lijke trajectlengte voor de twee gevallen Ewrgt naar LINKS, dan naar RECHTS eltkijken vóór o oversteekt, an.... even uw beurt at- wachten. (Naam lie ver aan latere tram dan., da auto van dan „Eerste Hulp* dienst 6h* Inelhod 71m taptvMM 12Pm Usjde MM 0w> met het geheime werk van den zgn. „Speclalen Dienst" belast Is. HU is in deze functie den be- faamden kolonel Doihara opgevolgd, die de ..Lawrence" van het Verre Oosten genoemd werd. Wachl is zeker niet meer scrupuleus In zUn methoden dan zUn voorganger, integendeel zelfs. In den strijd tegen de Mongoolsche en MandsjoerUsche benden In Soel-yoean. was ook de 61-jarige abt van het klooster Beatltudinls te Ankuo (Hopei) aan het front, om den Chl- neeaen bijstand te verleenen. Deze abt Is van origine een Belg en heet van zUn familienaam Lebbe. Deze hoogeerwaarde woont al adert 40 jaren In China en heeft ook de Chineesche nationaliteit aangenomen. In China, Waar hU om zUn toegewUde liefde voor zün nieuwe va derland zeer geëerd.is, staat Mr. Lebbe bekend als Abt Lel Mlng-Yoean. Onlangs verklaarde hU aan een journalist van Central News (Chl- neesch agentschap)„Laat u niet door mUn Europeeschen neus op een dwaalspoor brengen, ik ben honderd procent Chinees en indien gU in mU een andere nationaliteit ziet, dan blijven wij geen vrienden". Wachl heeft een uitgebreid spionnagesys- teem georganiseerd, dat ten doel heeft alle militaire geheimen van Sjans! bloot te leggen. Jammer voor hem Is Nanking op de hoogte. Er is den laatsten tijd veel veranderd in China en het zal hem niet zoo gemakkeiyk vallen, ook maar «en deel van zijn plannen tot uit voering te brengen. HU wil ook verstrooide bandietenbenden in Sjansi bewapenen, om voor de Japansche doeleinden werkzaam te zUn. Deze tactiek is eenlgen tUd geleden In Soel- yoean, op welke provincie door Japan bewa pende Mongoolsche en MandsjoerUsche benden werden losgelaten, volslagen mislukt. Een mis lukking. die te danken was aan het ontwaakte nationaal gevoel bU de bevolking, die de regee- ringstroepen krachtdadig steunde bU haar actie tegen de door Japan uitgezonden bandieten. BlUkens de Chineesche pers hebben zich In Soel-yoean vooral ook de Chineesche katholie ken. aangemoedigd en gesteund door hun priesters en missionarissen, op het gebied van vaderlandsliefde zeer onderscheiden. nder den titel „De autoweg econo misch en hoe!" vermeldt en bespreekt „De Auto”, het officieel orgaan der K.N.A.C., in het jongste nummer de zéér belangwekkende resultaten van de serie vergelUkende proeven, welke op een lang autoweg-traject en de daarmee onge veer gelUkloopende route voor gemengd verkeer in Dultschland zUn verricht. Dit geschiedde op instigatie van Dr. Todt, den grooten man van den modernen Dultschen wegenbouw, en de vergelUkende metingen zul len zich uitstrekken over verschillende trajec ten en diverse motorrUtuigtypen personen auto’s en vrachtwagens, groot en klein, motor- rUwlelen, enz Als eerste proefobjecten fun geerden respectievelUk de verbinding Bad Nau heimBruchsal, en een snelle Dultsche perso nenwagen uit de zware klasse, de sescyllnder 3,2-llter Mercedes-Benz, uitgevoerd als coupé. De speciale apparatuur, waarmede deze wa gen voor de proeven werd uitgerust» bestond, ten eerste, uit een toestel (de Klenzle Tacho graph), dat rUtUd, rUsnelheid en afgelegden afstand, benevens het aantal snelheidswlsselln- gen. grooter dan 10 KM per uur, automatisch op een papieren schUf registreert. Voorts was om de stuurkolom een kring electrlsche veer- contacten aangebracht, welke lederen stuur- wiel-ultslag. grooter dan 18 graden, op een electrisch telwerk overbrachten, terwUl gewone mechanische tellers dienden voor het automa tisch opteekenen van het aantal malen, dat de koppeling- en rempedalen werden Ingetrapt, en het versnellingshandle In elk der vier stan den van de voorwaartsche versnellingen werd gebracht. Voorveerultslagen, grooter dan 4 cM., werden weer langs electrlschen weg ge registreerd; tenslotte had men. voor het vast leggen van het aantal tegengekomen en Inge haalde wagens, twee, met de hand te bedienen tellers onder het bereik van den naast den bestuurder zlttenden passagier, gemonteerd. Een telling van het uiteraard alleen op de ge wone wegen tegengekomen of voorbjjge reden. langzame verkeer (fietsers, voetgangers, kar ren, enz heeft niet plaats gevonden. De route Bad NauheimBruchsal leent zich voor de proeven In kwestie heel goed, omdat hier over een grooten afstand een autoweg en een behoorlUk. breede, qua, wegdek in dito staat i verkeerende, gewone weg ongeveer parallel Joopen. (Van de Relchsautobahn aal velen Hol- I Tn de Japanese Army's Club te Tientsin heeft in Mei een bUeenkomst plaats gehad van de chefs van het Bureau van den „Speclalen Dienst". BU die gelegenheid heeft Wachl zUn ontevredenheid uitgesproken over den gang van zaken In Sjansi. HU wees er op, dat de provinciale autoriteiten alles in het werk stel den, om vaderlandslievende gevoelens bU de bevolking op te wekken en dat zU de vorming van antl-Japansche organisaties hebben bevor derd en aangemoedigd. Iedere beweging van Japansche Ingezetenen In Sjansi, aldus kolonel Wachl. staat tegenwoordig onder contröle van de Chineesche f bevolking In alle landstreken Van de provincie is het politietoezicht veel scherper geworden. Onder deze omstandighe den, zoo betoogde hU, zUn er voor den „Spe- clalen Dienst” geen mogelUkheden meer, om zUn activiteit succesvol voort te zetten, tenzU de organisatie andere wegen volgt. Daarom be pleitte kolonel Wachl een nieuwe werkwUze In Sjansi, waartoe sindsdien ook besloten werd. De tUd Is voorbU. dat de centrale Chineesche regeertng tegenover den Japanschen „Speclalen dienst” geen eigen organen kon stellen. ZU beschikt tegenwoordig over een eigen inlich tingsdienst, die zich reeds In vele gevallen voortreffelijk van zUn taak heeft weten te kwU- ten En zoo Min de nieuwe plannen van kolo nel Wachl met betrekking tot Sjansi voor Nanking reeds geen gesloten boek meer. Deze behelzen onder meer het volgende: Het bureau van den speclalen dienst te Tal-yoean (hoofdstad van Sjansi) wordt opgeheven; alle thans bU de Chineesche autoriteiten bekende employés van dit bureau worden overgeplaatst naar Tientsin. De bedoeling hiervan is, den Indruk te wekken, dat de speciale dienst zUn activiteit in Sjansi gaat staken. Intusschen zal de organisatie van den spe clalen dienst in Tsjahar, Soel-yoean, Hopel en Honan, dus In de aangrenzende provincies van Sjansi, versterkt worden, waardoor dit gewest als het ware door een splonnagegordel omringd wordt. De bedoeling is, dat de speciale dienst In Sjansi vooral Chineezen voor zich laat wer ken. vooral kleine kooplui, geboortig uit Sjansi. die thans elders den kost verdienen. Wanneer deze repatrteeren, aldus de Japansche gedach tegang, zal het geen argwaan wekken, wanneer zU, In hun steden en dorpen teruggekeerd, naar velerlei zaken informeeren. Die kleine kooplui zUn. volgens kolonel Wachl, eenvoudig van geest en, eenmaal omgekocht, „eerlUk” en „be trouwbaar”. De provincie Sjansi wordt thans be schouwd als China’s voornaamste verdedi gingslinie tegen de Japansche agressie. Af gezien van de MandsjoerUsche provincies heeft China Jehol verloven. In Oost-Hopel regeert door middel van den landverrader Jin Joe Keng practlsch de staf van het Ja- pansche Kwantoengleger. In overig Hopel zUn de Chineesche autoriteiten als gevolg van de demlUtarisatle vaak machteloos. De noovdehjke landstreken van Tsjahar zijn door Japan bezet. Soel-yoean staat perio diek bloot aan Invallen van Japansche en MandsjoerUsche benden. ZuldelUk van Soel- yoean ligt een der rtJkste Chineesche pro vincies, nJ. Sjansi. landschen toeristen het middendeel Frankfort- DarmstadtHeidelberg reeds bekend zün). De totale afstand bedraagt over de Relchsautobahn 147, over den algemeenen verkeersweg 161 KM Men mag bU het bestudeeren der verge lUkende cUfers echter niet uit het oog verlie zen, dat het laatstgenoemde traject, met zUn geweldig aantal bebouwde kommen, waaronder die van drie groots steden, legio kruisingen, en een elftal spoorwegovergangen, wel het meest geprononceerde beeld van een tUdroovende hoofdverkeersweg-verblnding geeft, dat men zich kan denken! Ondanks het opvoeren der snelheid tot 137 KM. per uur, waar dit mogelUk en toelaatbaar was, kwam, met een toch flink snellen scherp gereden wagen als de bewuste Merce des, het moyenne over dit parcours niet boo ger dan 71 KM. per uur een respectabel ge middelde trouwens, al wUst het er dan op, dat men In dicht bebouwde streken als deze zelfs voor korte afstanden beter de Autobahn, plus haar toe- en afvoerwegen, kan nemen, dan de gewone route voor gemengd verkeer. Op den rit werden verstookt 27 liter benzine, overeen komende met een verbruik van vrtjwel precies „1 op 6." Hierna kwam de autoweg aan de beurt. BU het aanhouden van een gelUkmatig tempo, dat op zoo’n prachtige, effen baan zonder één krui sing of scherpe bocht gehêel en al natuurlUk en veilig Is en bU een robuust gebouwden auto met 130 K.M. per uur topsnelheid den motor niet overbelast, bleek het moyenne 119 KM. per uur te bedragen het brandstofverbruik 25 liter (over een 16 KM. korteren afstand dan In het andere geval), dus ongeveer 1 liter op 6» KM. Ten einde Vergelijkbare waarden te krUgen voor het benzineverbruik bU gelUke gemiddelde rUsnelheid, werd de autoweg-route ook nog eens gereden met een moyenne, tevens rtj- tempo de twee zUn in dit geval practlsch Identiek! van 71 K.M. per uur, uiteraard een slakkengangetje voor den betrokken wagen onder de getgeven omstandigheden. Het ben zineverbruik bedroeg toen slechts 15.6 liter, of tewel „1 op 9,4"! VoornamelUk in Dultschland, waar men met het tweede duizendtal kilometers in be- drUf gestelde Relchsautobahnen al aardig óp schiet, en verschillende belangrtjke bevol kingscentra reeds door ononderbroken auto- wevteajecten tot meer dan 200 KM. lengte toe (HannoverBerlUn) zUn verbonden, is heel wat getheoretiseerd over den invloed van den speclalen autoweg, zoowel op de automo- bielconstructie stroomlUn-carrosserieën, „autobahnfeste” motoren, en». als op de automobielexplottatte kwesties van be drijfskosten, relssnelheld en dergelUke. Er is op geweaen, dat door het berUden van auto strade, over een Hinken afstand, een niet on aanzienlijke besparing moet worden bereikt in vergelUking met overeenkomstige over gewone wegen, een besparing aan brandstof, aan transmissie- en slUtage. aan llchamelUke Sjansi is vooral rUk aan minerale hulpbron nen. De steenkoolreserves van dit gewest wor den op 137 milliard ton geschat, hetgeen helft van den totalen steenkoolrUkdom China uitmaakt Van de steenkoollagen Sjansi is nog niet ten volle een derde In pro ductie. In dit verband zal het niemand verwon deren, dat de „continentale politiek" van Ja pan vooral een begeertg oog houdt gericht op Sjansi. Japan is er op uit, de steenkoolre serves van deze provincie voor zUn industrie zeker te stellen. En daarom wordt niet met waarachUnlljkheld. doch met zekerheid voor speld, dat te zUner tUd Tal-yoean, de hoofd stad van Sjansi, aan een Japansch bombarde ment zal bloot staan. Ten behoeve van zUn invasieplannen Ml Ja pan ook een spoorweg aanleggen tusschen Tkjangtsjau (gelegen aan den Tientsln-Poekau- spoorweg) en Shihkaltsjang (aan den Peiping- Hankau-spoorweg). BegrUpelUkerwUze is dit door de Chineesche autoriteiten steeds energiek geweigerd. Een voorname rol bU de Japansche agressle- plknnen tegen Sjansi speelt kolonel Wachl, dc chef van de tweede afdeeling van de Japansche garniaoensstrUdkraehten in Noord-Chlna, hetgeen wellicht het eerlVkst is, al zal büna alttUd de strak getrokken Autobahn korter zUn dan de gewone weg dat bU ongeveer gelUk brandstofverbruik (zie boven) maar liefst 40 pCt. aan tijd kan worden bespaard. Doet tijdwinst minder ter zake, dan kan bU gelUken reisduur met 36.8 pCt. minder brand stof worden volstaan (42.2 pCt. zonder her leiding op eenzelfden afstand). Het zUn per centages, ten gunste van den speclalen auto weg, te sprekend om nog eenlgen nadruk te behoeven. Wat de overige meet- en tel-resultaten be treft^ kan men veilig aaunemen, dat de mo derne gangwissels, mits goed bediend, binnen den nuttigen gebruiksduur van een auto, niet merkbaar slechter er op zullen woéden. Indien ze 103 maal (gewone weg) inplaata van vier maal (autoweg) per ongeveer 160 KM. worden „verachakeld." Van de frictfiekoppellng (150 versus vier maal bedienen) zUn styjtagetempo en gevoeligheid echter alweer iets anders, en dat het, afgezien van het comfort der Inzit tenden. op den duur verschil maakt, of chas sis, veeren en schokbrekers 1039 Inplaats van eenmaal per 180 KM. door *n grooteren veer- ultslag dan 4 cM. worden belast, laat zich denken. Verder zal ook de remvoerlng het merken, of ze 491 maal dan wel drie maal aan het werk wordt gezet. Last but not least: de besparing aan be- stuurdersenergie, zoowel in physlach als in psychisch opzicht en met alle, grootendeels gunstige uitvloeisels van dleh Men kan het bestaan van die besparing! op MJn vingers na tellen. maar om een idee van haar procen- tueele grootte te krijgen, is t aardig, te kun nen nagaan, dat de automobilist op een 161 KM. l*ng gewone-wegentraject met 35 be bouwde kommen als het onderhavige, om 319 kruisingen en 744 zUwegultmondingen, om 351 tegenliggers en 158 Ingehaalde motorrijtuigen dient te denken, alsmede voor elf paar spoor- boornen kan moeten wachten dat hU 10® maal moet overschakelen, zijn stuurwlelvelg In 5700 (I) manipulaties van meer dan 18 hoekgraden 336 meter verdraait, en in totaal 8478 K.O. „vertrapt" met zijn koppeling- en rempedaal-bedieningsspteren terwijl op den autoweg al die getallen terugvallen tot een onaanzlenlUk laag bedrag (0 kruisingen, 13 zii- wegmondingen. 0 spoorwegovergangen. 0 te genliggers gescheiden rijbanen voor op- en afgaand verkeer! 56 Ingehaalde motorrij tuigen minder ver ulteenloopende rijsnelhe den! 4 maal overschakelen, 10 stuurwlel- uitslagen, 87 K.O. pedaalkracht) Al met al vormen de hier gedeeltelUk ge citeerde uitkomsten van deze eerste serie ver gelijkende proeven reeds een zóó sprekend pleidooi voor de bedrUtseconomische waarde van den speclalen autoweg, dat men dg resul taten der verdere metlngeij met bijzondere belangstelling tegemoet zal zien. Te Assen b Dinsdag het huwelijk vol trokken tusschen jkvr. mr. C. baronesse w de Vos van Steenwijk, dochter van den commissaris der Koningin In do pro vincie Drente, en de heer J. vaa Epenhuyson. Het bruidspaar Hl <11 I» m 999 «r ttl «VI B« v>’ (MÉF a S Autoweg J.M. kqm per wokm Bewaring

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 8