O
ft
VA
China’s belangrijkste verdedigingslinie
De autoweg economisch
hoe!
en
ZQekt beotrouwbZ7| FOTOREPORTAGE
I Plaats dan een „Omroeper”
voor 80.000 gezinnen
If.f
ERVARINGEN UIT DE
PRACTIJK
rnrninr miiiHiu
Japansche agressieplannen
tegen Sjanst
Interessante proeven
Chineezen zijn echter
op hun hoede
56%
92%
Sprekende uitkomsten van verge
lijkende metingen op Reicha-
autobahn en gewonen weg
Japanner forganiseeren een uit
gebreid apionnage-ayateem,
om militaire geheimen
te achterhalen
JULI 1937
WOENSDAG 14
Ji
en
(Van een bUaooderen correspondent)
Gewone weg
Autoweg
x
tas mms
Hm*>< MM
tephMM
de
van
van
MOw»
150w
140
Daarnaast zal getracht worden afgezette of
ontslagen Chineesche militairen en bovendien
ontevreden politici voor den Japanachen wagen
te spannen. Er moeten ook meer monniken
gekocht worden, zegt Wachl. ZU moeten de
provincie Intrekken, om het Boeddhisme te pre
diken, de Boeddhistische klassieken te onder-
wUaen envoor den speclalen dienst werk
zaam te zUn.
trajecten
aan tfjd.
chaasls-
en geestelijke in
spanning van den bestuurder, en aan physieke
vermoeienis voor alle inzittenden van een
auto. Welnu, thans beschikt men over een
eerste serie metlngacUfers, waarmee de theo
rie aan de practijk kan worden getoetst. En
dan zien we, na herleiding der cjjters op ge
lijke trajectlengte voor de twee gevallen
Ewrgt naar LINKS,
dan naar RECHTS
eltkijken vóór o
oversteekt, an....
even uw beurt at-
wachten. (Naam lie
ver aan latere tram
dan., da auto van
dan „Eerste Hulp*
dienst
6h* Inelhod 71m
taptvMM 12Pm
Usjde MM 0w>
met het geheime werk van den zgn. „Speclalen
Dienst" belast Is. HU is in deze functie den be-
faamden kolonel Doihara opgevolgd, die de
..Lawrence" van het Verre Oosten genoemd
werd. Wachl is zeker niet meer scrupuleus In
zUn methoden dan zUn voorganger, integendeel
zelfs.
In den strijd tegen de Mongoolsche en
MandsjoerUsche benden In Soel-yoean. was ook
de 61-jarige abt van het klooster Beatltudinls
te Ankuo (Hopei) aan het front, om den Chl-
neeaen bijstand te verleenen. Deze abt Is van
origine een Belg en heet van zUn familienaam
Lebbe. Deze hoogeerwaarde woont al adert 40
jaren In China en heeft ook de Chineesche
nationaliteit aangenomen. In China, Waar hU
om zUn toegewUde liefde voor zün nieuwe va
derland zeer geëerd.is, staat Mr. Lebbe bekend
als Abt Lel Mlng-Yoean. Onlangs verklaarde
hU aan een journalist van Central News (Chl-
neesch agentschap)„Laat u niet door mUn
Europeeschen neus op een dwaalspoor brengen,
ik ben honderd procent Chinees en indien gU
in mU een andere nationaliteit ziet, dan blijven
wij geen vrienden".
Wachl heeft een uitgebreid spionnagesys-
teem georganiseerd, dat ten doel heeft alle
militaire geheimen van Sjans! bloot te leggen.
Jammer voor hem Is Nanking op de hoogte. Er
is den laatsten tijd veel veranderd in China
en het zal hem niet zoo gemakkeiyk vallen,
ook maar «en deel van zijn plannen tot uit
voering te brengen. HU wil ook verstrooide
bandietenbenden in Sjansi bewapenen, om voor
de Japansche doeleinden werkzaam te zUn.
Deze tactiek is eenlgen tUd geleden In Soel-
yoean, op welke provincie door Japan bewa
pende Mongoolsche en MandsjoerUsche benden
werden losgelaten, volslagen mislukt. Een mis
lukking. die te danken was aan het ontwaakte
nationaal gevoel bU de bevolking, die de regee-
ringstroepen krachtdadig steunde bU haar actie
tegen de door Japan uitgezonden bandieten.
BlUkens de Chineesche pers hebben zich In
Soel-yoean vooral ook de Chineesche katholie
ken. aangemoedigd en gesteund door hun
priesters en missionarissen, op het gebied van
vaderlandsliefde zeer onderscheiden.
nder den titel „De autoweg econo
misch en hoe!" vermeldt en
bespreekt „De Auto”, het officieel
orgaan der K.N.A.C., in het jongste nummer
de zéér belangwekkende resultaten van de
serie vergelUkende proeven, welke op een
lang autoweg-traject en de daarmee onge
veer gelUkloopende route voor gemengd
verkeer in Dultschland zUn verricht.
Dit geschiedde op instigatie van Dr. Todt,
den grooten man van den modernen Dultschen
wegenbouw, en de vergelUkende metingen zul
len zich uitstrekken over verschillende trajec
ten en diverse motorrUtuigtypen personen
auto’s en vrachtwagens, groot en klein, motor-
rUwlelen, enz Als eerste proefobjecten fun
geerden respectievelUk de verbinding Bad Nau
heimBruchsal, en een snelle Dultsche perso
nenwagen uit de zware klasse, de sescyllnder
3,2-llter Mercedes-Benz, uitgevoerd als coupé.
De speciale apparatuur, waarmede deze wa
gen voor de proeven werd uitgerust» bestond,
ten eerste, uit een toestel (de Klenzle Tacho
graph), dat rUtUd, rUsnelheid en afgelegden
afstand, benevens het aantal snelheidswlsselln-
gen. grooter dan 10 KM per uur, automatisch
op een papieren schUf registreert. Voorts was
om de stuurkolom een kring electrlsche veer-
contacten aangebracht, welke lederen stuur-
wiel-ultslag. grooter dan 18 graden, op een
electrisch telwerk overbrachten, terwUl gewone
mechanische tellers dienden voor het automa
tisch opteekenen van het aantal malen, dat de
koppeling- en rempedalen werden Ingetrapt,
en het versnellingshandle In elk der vier stan
den van de voorwaartsche versnellingen werd
gebracht. Voorveerultslagen, grooter dan 4
cM., werden weer langs electrlschen weg ge
registreerd; tenslotte had men. voor het vast
leggen van het aantal tegengekomen en Inge
haalde wagens, twee, met de hand te bedienen
tellers onder het bereik van den naast den
bestuurder zlttenden passagier, gemonteerd.
Een telling van het uiteraard alleen op de ge
wone wegen tegengekomen of voorbjjge reden.
langzame verkeer (fietsers, voetgangers, kar
ren, enz heeft niet plaats gevonden.
De route Bad NauheimBruchsal leent zich
voor de proeven In kwestie heel goed, omdat
hier over een grooten afstand een autoweg en
een behoorlUk. breede, qua, wegdek in dito staat i
verkeerende, gewone weg ongeveer parallel
Joopen. (Van de Relchsautobahn aal velen Hol- I
Tn de Japanese Army's Club te Tientsin heeft
in Mei een bUeenkomst plaats gehad van de
chefs van het Bureau van den „Speclalen
Dienst". BU die gelegenheid heeft Wachl zUn
ontevredenheid uitgesproken over den gang
van zaken In Sjansi. HU wees er op, dat de
provinciale autoriteiten alles in het werk stel
den, om vaderlandslievende gevoelens bU de
bevolking op te wekken en dat zU de vorming
van antl-Japansche organisaties hebben bevor
derd en aangemoedigd. Iedere beweging van
Japansche Ingezetenen In Sjansi, aldus kolonel
Wachl. staat tegenwoordig onder contröle van
de Chineesche f bevolking In alle landstreken
Van de provincie is het politietoezicht veel
scherper geworden. Onder deze omstandighe
den, zoo betoogde hU, zUn er voor den „Spe-
clalen Dienst” geen mogelUkheden meer, om
zUn activiteit succesvol voort te zetten, tenzU
de organisatie andere wegen volgt. Daarom be
pleitte kolonel Wachl een nieuwe werkwUze In
Sjansi, waartoe sindsdien ook besloten werd.
De tUd Is voorbU. dat de centrale Chineesche
regeertng tegenover den Japanschen „Speclalen
dienst” geen eigen organen kon stellen. ZU
beschikt tegenwoordig over een eigen inlich
tingsdienst, die zich reeds In vele gevallen
voortreffelijk van zUn taak heeft weten te kwU-
ten En zoo Min de nieuwe plannen van kolo
nel Wachl met betrekking tot Sjansi voor
Nanking reeds geen gesloten boek meer.
Deze behelzen onder meer het volgende: Het
bureau van den speclalen dienst te Tal-yoean
(hoofdstad van Sjansi) wordt opgeheven; alle
thans bU de Chineesche autoriteiten bekende
employés van dit bureau worden overgeplaatst
naar Tientsin. De bedoeling hiervan is, den
Indruk te wekken, dat de speciale dienst zUn
activiteit in Sjansi gaat staken.
Intusschen zal de organisatie van den spe
clalen dienst in Tsjahar, Soel-yoean, Hopel en
Honan, dus In de aangrenzende provincies van
Sjansi, versterkt worden, waardoor dit gewest
als het ware door een splonnagegordel omringd
wordt. De bedoeling is, dat de speciale dienst
In Sjansi vooral Chineezen voor zich laat wer
ken. vooral kleine kooplui, geboortig uit Sjansi.
die thans elders den kost verdienen. Wanneer
deze repatrteeren, aldus de Japansche gedach
tegang, zal het geen argwaan wekken, wanneer
zU, In hun steden en dorpen teruggekeerd, naar
velerlei zaken informeeren. Die kleine kooplui
zUn. volgens kolonel Wachl, eenvoudig van
geest en, eenmaal omgekocht, „eerlUk” en „be
trouwbaar”.
De provincie Sjansi wordt thans be
schouwd als China’s voornaamste verdedi
gingslinie tegen de Japansche agressie. Af
gezien van de MandsjoerUsche provincies
heeft China Jehol verloven. In Oost-Hopel
regeert door middel van den landverrader
Jin Joe Keng practlsch de staf van het Ja-
pansche Kwantoengleger. In overig Hopel
zUn de Chineesche autoriteiten als gevolg
van de demlUtarisatle vaak machteloos. De
noovdehjke landstreken van Tsjahar zijn
door Japan bezet. Soel-yoean staat perio
diek bloot aan Invallen van Japansche en
MandsjoerUsche benden. ZuldelUk van Soel-
yoean ligt een der rtJkste Chineesche pro
vincies, nJ. Sjansi.
landschen toeristen het middendeel Frankfort-
DarmstadtHeidelberg reeds bekend zün). De
totale afstand bedraagt over de Relchsautobahn
147, over den algemeenen verkeersweg 161
KM Men mag bU het bestudeeren der verge
lUkende cUfers echter niet uit het oog verlie
zen, dat het laatstgenoemde traject, met zUn
geweldig aantal bebouwde kommen, waaronder
die van drie groots steden, legio kruisingen, en
een elftal spoorwegovergangen, wel het meest
geprononceerde beeld van een tUdroovende
hoofdverkeersweg-verblnding geeft, dat men
zich kan denken!
Ondanks het opvoeren der snelheid tot 137
KM. per uur, waar dit mogelUk en toelaatbaar
was, kwam, met een toch flink snellen
scherp gereden wagen als de bewuste Merce
des, het moyenne over dit parcours niet boo
ger dan 71 KM. per uur een respectabel ge
middelde trouwens, al wUst het er dan op, dat
men In dicht bebouwde streken als deze zelfs
voor korte afstanden beter de Autobahn, plus
haar toe- en afvoerwegen, kan nemen, dan de
gewone route voor gemengd verkeer. Op den
rit werden verstookt 27 liter benzine, overeen
komende met een verbruik van vrtjwel precies
„1 op 6."
Hierna kwam de autoweg aan de beurt. BU
het aanhouden van een gelUkmatig tempo, dat
op zoo’n prachtige, effen baan zonder één krui
sing of scherpe bocht gehêel en al natuurlUk
en veilig Is en bU een robuust gebouwden auto
met 130 K.M. per uur topsnelheid den motor
niet overbelast, bleek het moyenne 119 KM.
per uur te bedragen het brandstofverbruik
25 liter (over een 16 KM. korteren afstand
dan In het andere geval), dus ongeveer 1 liter
op 6» KM.
Ten einde Vergelijkbare waarden te krUgen
voor het benzineverbruik bU gelUke gemiddelde
rUsnelheid, werd de autoweg-route ook nog
eens gereden met een moyenne, tevens rtj-
tempo de twee zUn in dit geval practlsch
Identiek! van 71 K.M. per uur, uiteraard een
slakkengangetje voor den betrokken wagen
onder de getgeven omstandigheden. Het ben
zineverbruik bedroeg toen slechts 15.6 liter, of
tewel „1 op 9,4"!
VoornamelUk in Dultschland, waar men
met het tweede duizendtal kilometers in be-
drUf gestelde Relchsautobahnen al aardig óp
schiet, en verschillende belangrtjke bevol
kingscentra reeds door ononderbroken auto-
wevteajecten tot meer dan 200 KM. lengte
toe (HannoverBerlUn) zUn verbonden, is
heel wat getheoretiseerd over den invloed van
den speclalen autoweg, zoowel op de automo-
bielconstructie stroomlUn-carrosserieën,
„autobahnfeste” motoren, en». als op de
automobielexplottatte kwesties van be
drijfskosten, relssnelheld en dergelUke. Er is
op geweaen, dat door het berUden van auto
strade, over een Hinken afstand, een niet on
aanzienlijke besparing moet worden bereikt in
vergelUking met overeenkomstige
over gewone wegen, een besparing
aan brandstof, aan transmissie- en
slUtage. aan llchamelUke
Sjansi is vooral rUk aan minerale hulpbron
nen. De steenkoolreserves van dit gewest wor
den op 137 milliard ton geschat, hetgeen
helft van den totalen steenkoolrUkdom
China uitmaakt Van de steenkoollagen
Sjansi is nog niet ten volle een derde In pro
ductie. In dit verband zal het niemand verwon
deren, dat de „continentale politiek" van Ja
pan vooral een begeertg oog houdt gericht op
Sjansi. Japan is er op uit, de steenkoolre
serves van deze provincie voor zUn industrie
zeker te stellen. En daarom wordt niet met
waarachUnlljkheld. doch met zekerheid voor
speld, dat te zUner tUd Tal-yoean, de hoofd
stad van Sjansi, aan een Japansch bombarde
ment zal bloot staan.
Ten behoeve van zUn invasieplannen Ml Ja
pan ook een spoorweg aanleggen tusschen
Tkjangtsjau (gelegen aan den Tientsln-Poekau-
spoorweg) en Shihkaltsjang (aan den Peiping-
Hankau-spoorweg). BegrUpelUkerwUze is dit
door de Chineesche autoriteiten steeds energiek
geweigerd.
Een voorname rol bU de Japansche agressle-
plknnen tegen Sjansi speelt kolonel Wachl, dc
chef van de tweede afdeeling van de Japansche
garniaoensstrUdkraehten in Noord-Chlna,
hetgeen wellicht het eerlVkst is, al zal büna
alttUd de strak getrokken Autobahn korter
zUn dan de gewone weg dat bU ongeveer
gelUk brandstofverbruik (zie boven) maar
liefst 40 pCt. aan tijd kan worden bespaard.
Doet tijdwinst minder ter zake, dan kan bU
gelUken reisduur met 36.8 pCt. minder brand
stof worden volstaan (42.2 pCt. zonder her
leiding op eenzelfden afstand). Het zUn per
centages, ten gunste van den speclalen auto
weg, te sprekend om nog eenlgen nadruk te
behoeven.
Wat de overige meet- en tel-resultaten be
treft^ kan men veilig aaunemen, dat de mo
derne gangwissels, mits goed bediend, binnen
den nuttigen gebruiksduur van een auto, niet
merkbaar slechter er op zullen woéden. Indien
ze 103 maal (gewone weg) inplaata van vier
maal (autoweg) per ongeveer 160 KM. worden
„verachakeld." Van de frictfiekoppellng (150
versus vier maal bedienen) zUn styjtagetempo
en gevoeligheid echter alweer iets anders, en
dat het, afgezien van het comfort der Inzit
tenden. op den duur verschil maakt, of chas
sis, veeren en schokbrekers 1039 Inplaats van
eenmaal per 180 KM. door *n grooteren veer-
ultslag dan 4 cM. worden belast, laat zich
denken. Verder zal ook de remvoerlng het
merken, of ze 491 maal dan wel drie maal aan
het werk wordt gezet.
Last but not least: de besparing aan be-
stuurdersenergie, zoowel in physlach als in
psychisch opzicht en met alle, grootendeels
gunstige uitvloeisels van dleh Men kan het
bestaan van die besparing! op MJn vingers na
tellen. maar om een idee van haar procen-
tueele grootte te krijgen, is t aardig, te kun
nen nagaan, dat de automobilist op een 161
KM. l*ng gewone-wegentraject met 35 be
bouwde kommen als het onderhavige, om 319
kruisingen en 744 zUwegultmondingen, om 351
tegenliggers en 158 Ingehaalde motorrijtuigen
dient te denken, alsmede voor elf paar spoor-
boornen kan moeten wachten dat hU 10®
maal moet overschakelen, zijn stuurwlelvelg
In 5700 (I) manipulaties van meer dan 18
hoekgraden 336 meter verdraait, en in totaal
8478 K.O. „vertrapt" met zijn koppeling- en
rempedaal-bedieningsspteren terwijl op den
autoweg al die getallen terugvallen tot een
onaanzlenlUk laag bedrag (0 kruisingen, 13 zii-
wegmondingen. 0 spoorwegovergangen. 0 te
genliggers gescheiden rijbanen voor op- en
afgaand verkeer! 56 Ingehaalde motorrij
tuigen minder ver ulteenloopende rijsnelhe
den! 4 maal overschakelen, 10 stuurwlel-
uitslagen, 87 K.O. pedaalkracht)
Al met al vormen de hier gedeeltelUk ge
citeerde uitkomsten van deze eerste serie ver
gelijkende proeven reeds een zóó sprekend
pleidooi voor de bedrUtseconomische waarde
van den speclalen autoweg, dat men dg resul
taten der verdere metlngeij met bijzondere
belangstelling tegemoet zal zien.
Te Assen b Dinsdag het huwelijk vol
trokken tusschen jkvr. mr. C. baronesse
w de Vos van Steenwijk, dochter van den
commissaris der Koningin In do pro
vincie Drente, en de heer J. vaa
Epenhuyson. Het bruidspaar
Hl <11 I» m 999 «r
ttl «VI B«
v>’ (MÉF a S
Autoweg
J.M. kqm
per wokm
Bewaring