DE NIEUWE SLAG VOOR ONZE LUCHTVAART
Laatste
genblikken van de
Flamingo
Toch geen bliksem
inslag?
I
Vlammen schoten
uit vliegtuig
der slachtoffers
VLIEGTUIG BRANDDE IN
DE LUCHT
Levensbijzonderheden
DONDERDAG 29 JULI 1937
Bestuurder Steensma
meer
Het vervoer der slachtoffers
De werktuigkundige Wapperon
Nathans’ levensloop
Post geheel verloren
Op Schiphol
Nationaliteit der passagiers
LOOD GESTOLEN
Inbrekers in arrest
Inzittenden hebben
weinig geleden
Slachtoffers met gaffels uit
vuurpoel getrokken
In glijvlucht uit de
wolken
Wat men als vaststaand
aanneemt
Deelneming van H. M.
de Koningin
In donkere wolk in
brand gevlogen
ROOKBOMMEN
AANGESPOELD
De heer Behage kreeg den indruk,
dat de achterste benzinetank
in brand is gevlogen
Vijfde Douglas die
verloren gaat
Allen pas kort by de
K.L.M.
Door de ontploffing vloog de romp
aan stukken en knapten de
vleugels af
-
Ooggetuigen zagen Flamingo
brandend neerstorten, doch
konden geen hulp
bieden
Relaas van overwegwachters
Was er een defect?
correspondent
meldt
De radiotelegrafist B. Ludekuize
van
er
na
nog
Mecanicien (Jeering
I
t esren
S3
1
lederen
piloot
Misschien zal het ondersoek van de wrak
stukken der motoren, dat met de grootste
aorgvuldigheid sal geschieden, er toe kan
nen leiden, dat een defect wordt gevonden,
waaruit de oorzaak van de ramp aal kennen
worden vaetfesteH,
Noordzeestrand te Petten zijn een
projectielen aangespoeld, waaronder
Het vliegtuig heeft met den neus den grond
geraakt; de verschroeide staart steekt nog in
de lucht. Bü zijn val heeft het vliegtuig een
diep gat gemaakt In een aardappelveld naast
een tarweakker, rechts van de groote autobaan
van Halle naar Edingen en Bergen. Het is niet
▼er van het kleine spoorwegstation Beert.
Een der ooggetuigen, een overwegwachterea.
vertelde ons nog hoe zü in de heldere, zonnige
lucht naar het toestel keek. Het verscheen op
het gewone uur en legde den bekenden luchtweg
af in de richting Parijs.
Een ploeg landarbeiders was in den mid
dag nog steeds bezig aarde op de smeulende
resten te werpen.
WIJ vernamen dat de eerste landbouwers,
die kwamen toegesneld, met gaffels en rie
ken een vijftal brandende lichamen uit ded
vuurpoel konden halen. Al deze lijken zijn
echter vreeselijk verminkt en verkoold en
men kan niet meer zien of het mannen of
vrouwen waren. De toegesnelde boeren kon
den wegens de vreeseljjke hitte niet dichter
bü het brandende geraamte van de machine
naderen.
Blükens een bericht uit Hollywood (CaUfor-
nlë) bevestigt het kantoor van de Humble OU
Comp., dat de president van deze maatschappü.
Benjamin Mun uit Longbeach in California, tot
de slachtoffers van de vliegramp bü Hal be
hoort.
Onze Brusselsche
ons:
Het is wel een zware slag, die de KLM,
en onze nationale luchtvaart, midden ji het
drukste seizoen treft Men kan rich het büna
niet realiaeeren. Werktuiglijk hoort men bet
droevige nieuws aan, dat door de telefoon
en door de radio binnenkomt, men neemt
maatregelen, maar de daverende drukte van
het luchtvaartbedrijf laat niet toe, dat men
dit nieuwe leed in zün rollen omvang be
seft. Een machteloos schouderophalen, een
berustende blik. Dan gaat men weer aan den
arbeid, die immers niet kan wachten, de
verdere diensten blüven hun aandacht op-
eischen. aan de toekomstplannen moet wor
den doorgewerkt.
De directie van de K.L.M. ontving in den loop
van den avond van den adjudant van dienst
van H. M de Koningin, jhr. De Jonge van El-
lemeet, een telegram van den volgenden Inhoud:
De tweede bestuurder. O. Geering, die in op
leiding was voor bestuurder-mecanicien, is 9
September 1912 te Rotterdam geboren. Op 9
Mei 1933 kwam h<J in dienst van de KIK.
De radio-telegrafist B. van Ludekuize werd op
16 November 1912 geboren te Durgerdam en trad
op 11 November 1935 bü de K L M. In dienst.
De om het leven gekomen stewardess, mej.
M J. van der Laan, is op 1 Februari 1912 te
Helpman (Gr.) geboren. Zü kwam op 1 Maart
JX bü de KLM in dienst.
Alle omgekomen leden der bemanning waren
ongehuwd.
De passagiers en leden van de be
manning hebben niet lang geleden.
De brand, neerstorting en ontplof
fing hebben nauwelijks twee minuten
geduurd.
Uit deze mededeelingen, welker
juistheid de Belgische experts op dat
oogenblik nog niet konden contro-
leeren, meenen zjj te moeten aflei
den, dat het ongeluk door bliksem
inslag veroorzaakt is. al bieden de
geheel metalen Douglas-machines in
het algemeen weinig mogelijkheden
voor het inslaan van den bliksem.
Inmiddels mag men aannemen, dat de com
missie van onderzoek, die de Belgische regee
ring thans moet benoemen, in samenwerking
met de onmlddellük naar Brussel vertrokken
Nederlandsche deskundigen, den heer Van der
Heyden, Inspecteur van den Luchtvaartdienst,
den heer Von Baumhauer, lid van de commis
sie van toezicht op de luchtwaardigheid, den
heer Behage, chef van de werkplaatsen der
K. L. M. en den vllegtulgbestuurder Hondong.
zich een beter gefundeerd oordeel over de oor
zaak van het ongeluk zal kunnen vormen.
Wü konden niets doen. Machteloos moes
ten wü toezien, wetende dat in het vlieg
tuig menschen lagen. Het was echter vol
strekt duldelük. dat zelfs, al hadden wü
het toestel kunnen benaderen, onze hulp
slechts weinig had kunnen baten. Alle in
zittenden moeten, daar kan geen twüfel
aan zün. op slag dood zün geweest. Som
mige Ujken waren uit het toestel geslin
gerd bü den vgl. Zü waren onherkenbaar.
In den loop van Woensdagmiddag ontving
men bü het hoofdkantoor der K. L. M. te
’a-Oravenhage een brief van den minister van
Waterstaat, Ir. mr. dr. J. A. M. van Buuren,
waarin deze zijn deelneming betuigde met den
slag, die de K. L. M getroffen had.
Een soortgelük schrijven werd ontvangen van
den secretaris-generaal van het departement
van Defensie, namens den minister van De
fensie. die niet te ’s-Gravenhage vertoeft.
In den namiddag kwam de burgemeester van
's-Gravenhage, mr. 8. J. R. de Monchy, per-
soonlük zün opwachting maken om zün deel
neming te betuigen.
De werktuigkundige Wapperon. die verbon
den was aan de technische werkplaatsen der
K. L. M. te Amsterdam en voor een dienstaan
gelegenheid naar Parüs moest, is 31 jaar oud.
Hü kwam 8 Januari 1934 in dienst van de
K. L. M Hü woonde te Rük in de Haarlem
mermeer. was gehuwd en vader van één kind.
Gemeld kan nog worden, dat de heer Wap
peron van den technischen dienst, die mede
tot de slachtoffers behoort, pas op het laatste
oogenblik besloten had met het rampspoedige
toestel naar de Fransche hoofdstad te vertrek
ken.
Tegen half elf. als de straten van Den Haag
zoo verlaten zün, dat men er zonder gevaar een
kogel doorheen kan jagen, branden nog alle
lichten In de directeurskamer van het hoofd
gebouw der KL M.
Directeur Plesman staat met twee medewer
kers van een ernstige conferentie op om den ver
tegenwoordigers van de pers, die reeds gerulmen
tüd wachtten, de laatste inlichtingen te ver
strekken over de ramp van de Flamingo.
De heer Behage, die door de KLM naar
Brussel was gezonden, heeft, aldus de heer Ples
man, den heer Guillonard telefonisch het vol
gende medegedeeld:
De verminkte lichamen van de slachtof
fers zün nog niet vervoerd, aangezien het
parket nog geen toestemming hiertoe heeft
geigeven. Het parket hoopte voor het vallen
van den avond met bet onderzoek gereed
te zün.
Een der employé’s van de Sabena heeft
medegedeeld, dat het Nederlandsche vlieg
tuig voor bet vertrek uit Brussel grondig
door den mecanicien was gecontroleerd en
geheel in orde was bevonden.
Ofschoon de heer Behage omtrent de oor
zaak van het ongeluk uiteraard nog geen
enkele mededeellng kon doen en eerst heden
de wrakstukken der motoren zullen worden
onderzocht, heeft het verhoor van oogge
tuigen de zekerheid opgeleverd, dat het
vliegtuig in brand gevlogen is. toen het zich
op ongeveer 300 meter hoogte in een don
kere wolk bevond.
De rampspoedige tüdinp schünt niet tot bet
publiek door te dringen. In de restaurants en
op de terrassen gaat het vroolük en ongedwon
gen toe Aan den ingang wapperen twee vlag
gen halfstok. Zü worden nauwelüks opgemerkt.
De nauwst betrokkenen, de mannen 'an de
stations- en vllegdlensten, de technici in hun
blauwe overalls, de piloten, zü zwijgen, maar
hun strakke gezichten zeggen genoeg. Ook is
daar een groepje stewardessen De meisjes in
haar blauwe pakjes staren bedroefd en stil voor
zich uit. .Maar als het vertreksein weerklinkt,
stappen zü dapper met het hoofd omhoog naar
hun post.
De gendarmen zoeken alles langzaam af
en de onderpastoors van de omliggende
plaatsen ziet men medezoeken. De pastoor-
deken van Lembeek kwam ter plaatse de
gebeden der stervenden bidden. De gevon
den papieren zün aan het parket van Brus
sel overhandigd. r-
derzoek. Hierbü zal natuurlük vooral op den
linker motor worden gelet. Het zal echter uiterst
moeilük zün om uit den chaos nog gegevens op
te sporen.
Ook de beer Van Os, chef van de motorwerk-
plaatsen der KLM., zal zich heden naar Brus
sel begeven.
In den loop van den avond heeft de heer F.
Guillonard, onder-dlrecteur der K LM., naar
aanleiding van de ramp der „Flamingo", een
telefonisch gesprek met den beer Behage gehad,
chef van de werkplaatsen der KLM., een van
de deskundigen, die ter plaatse aan het onder
zoek deelnemen.
De hitte, die het vliegtuig verspreid heeft, is
vreeselijk geweest. Dat bewijst het feit, dat op
honderd meter afstand van het wrak de tarwe
begon te branden, welken brand boeren met
zand en aarde moesten blusschen.
Naar wü vernamen, zün de ontploffingen tot
op vüf kilometer afstand duldelük hoorbaar
geweest.
Inmiddels zün leidende persoonlükheden van
de Belgische Luchtvaart Maatschappü Sabena
gearriveerd. Onder hen bevond zich ook een
der directeuren, do heer Gotschalk. Verder arri
veerden experts van den Air France. De K.L.M.-
autoriteiten en ingenieurs van den Nederlarïd-
schen Waterstaat werden per auto van Het
vliegveld Everen bü Brussel naar de plaats dos
onheils gebracht, waar zü tegen half vier arri
veerden.
De juiste plaats van de ramp is het gehucht
Hondzocht bü de groote Vlaamsche gemeente
Lembeek op enkele KM. afstand van het Bra-
bantsch stadje Halle, zoowat 22 KM. ten Zuiden
▼an Brussel.
Toen wü daar aankwamen was een ontzag-
lüke menigte samengestroomd. Gendarmerie
van het district Halle bewaarde de orde, terwül
in den loop van den dag het parket met den
rechter van instructie ter plaatse worden ver
wacht.
In vormelooze ravage kon men vaag de geheel
onherkenbare lüken der slachtoffers onder
scheiden.
De met bet nabü Brussel neergestorte
KLM.-vliegtuig Flamingo meegegeven post is
vermogdelljk geheel verloren gegaan.
Deze post, waarvan het totaal gewicht slechts
5 K.G. bedroeg, bevatte uitsluitend stukken,
bestemd voor Frankrijk, welke het expeditie-
bureel Amsterdam CS. tusschen Dinsdagavond
22.55 uur en Woensdagmorgen 8.25 uur hebben
bereikt Voor het hoofdpostkantoor Rotterdam
zün deze tijdstippen resp. 23 25 uur en 9 uur.
Volgens ooggetuigen heeft men de
machine eerst gehoord terwijl zjj nog
in de wolken was en niet zichtbaar.
De motor liep onregelmatig. Op een
zeker moment kwam het vliegtuig in
«Jljvlucht uit de wolken te voorschijn.
Op 300 meter was de linkervleugel
geheel in rook gehuld. Vervolgens
sloegen de vlammen uit het vlieg
tuig. Het toestel zette de glijvlucht
Met de „Flamingo” is het vijfde
Douglas-toestel van de K.L.M.
verloren gegaan. De vorige
Douglas-toestellen, die veronge
lukt zijn, waren zooals men weet,
de Uiver. de Gaai, de Maraboe
en de Lijster. Het ongeluk met de
Maraboe was destijds voor de
inzittenden gelukkig nog goed
afgeloopen.
Twee chauffeurs, de 38-jarige W en de 25-
jarige van A. uit Rotterdam zün te IJsselmonde
aangehouden, toen zü trachtten twee groote
staven lood, elk wegende 70 kg te verkoopen.
Bü onderzoek bleek, dat het lood te Delft van
een fabrieksterrein was ontvreemd. Tevens Is
nog de 34-jarlge V. uit Delft aangehouden, die
bekend beeft bet lood te hebben gestolen.
Men kent het beeld van Schiphol In den
zomer. Drukke, gezellige bedrijvigheid op en om
het vliegveld. Een klein leger van toestellen om
bet groene vlak geschaarde geknetter van aan
slaande motoren, wegrennen* en zich verhef
fende machines langs de startbaan, groote zil
veren vogels, die met een sierlüken reuzenzwaai
binnenzweven. In het restaurant en op de ter
rassen het küklustlge publiek, voor het meeren-
deel vacantlegangers, die zichtbaar genieten van
het Imponeerende schouwspel, dat de vliegerij
steeds weer biedt. Groote groepen volwassenen
en kinderen worden rondgeleid, krijgen antwoord
op de duizend-en-een vragen, die er te stellen
is. Daar tuaschendoor bewegen zich de passa
giers. de vertrekkenden onkundip van het ge
beurde. kalm, opgewekt, maar toch, als altüd.
een tikje nerveus. Zü vullen de stationshal, de-
poneeren er hun bagage en verblüven dan een
oogenblik in de wachtkamer totdat de luidspre-
ker-stem het startklare toestel af roept.
Aan den wand in de stationshal prijken de
zwarte borden, vol gekrabbel* met de krüt-
hiërolyphen. letters en cüferz, die het verloop
der vluchten reglstreeren
Het is nader gebleken, dat de eerste opgave
van de nationaliteit der om het leven gekomen
passagiers niet geheel juist was.
Behalve één Nederlandsche passagier,
heer Nathans, bevond zich aan boord
slechts één Dultsche passagier, nl de heer Fe
lix Wetzlar en niet vüf. maar drie Belgen, nX
het echtpaar Tondreau en de heer Blum.
De heeren Goldbloom, Canton en Bernard F.
Mun waren Amerikanen. De laatste woonde ta
Longbeach in de Vereenigde Staten. De
Spaansch-Amerikaansche passagier, de beer
Trillo, was manager van de R. K. O. Radio Film
Corporation, te Amsterdam voor Nederland tn
oprichting, terwül de passagier Whitehouse van
Britsche, nationaliteit was.
De bestuurder van het verongelukte vlieg
tuig de heer C. T. R. Steensma werd op 27
September 1913 te Hellevoetsluis geboren. Hü
breveteerde op 22 September 1934 en was sinds
1 Juli 1938 In dienst van de KLM, nadat hü
als vlieger van Soes ter berg door 'n zeer opmer
kelijk uitgevoerde noodlanding de aandacht
had getrokken.
Uit onze ondervragingen bleek Woensdag
avond dat men de volgende elementen als vast
staand aanneemt:
Steensma heeft, zooals blükt uit den hoogte
meter. die werd teruggevonden, niet honger ge
vlogen dan 900 en 1000 meter.
Boven het stadje Hal, vüf kilometer voor het
ongeluk, moest hü wegens slecht weer stügen
en koers nemen In meer westelüke richting, dus
afwükend van de gewone route.
Volgens overeenstemmende ooggetulgen-ver-
klaringen. waaronder die van den stationschef
te Beert (400 M. van de plaats des onheils) zag
men eerst den staart branden, vervolgens zag
men een dichten zwaren rook. Hierna is het
vliegtuig bliksemsnel neergestort.
Het vliegtuig brandde dus In de lucht.
Op vijfhonderd meter van de plaats, waar het
vliegtuig is neergestort, heeft men een bebloede
glasruit van de cabine gevonden, waaruit men
mag concludeeren. dat de passagiers het onge
luk hebben zien aankomen en een van ben een
ruit heeft ingeslagen.
Volgens eenige ooggetuigen heeft men een
zwart pak uit het vliegtuig zien vallen, voor
dat er nog iets van vlammen of brand te be
kennen was.
Woensdagmiddag beeft de beer A. Ples
man, directeur van de K. L. M., die op hst
oogenblik, waarop het ongeluk, dat de
- „Flamingo" getroffen heeft, bekend werd,
toevalllgerwüs juist op Schiphol vertoefde,
op het hoofdkantoor van de K. L. M. te Den
Haag eenige nadere büzonderheden mede
gedeeld ^mtrent het verloop van de ramp,
voor zoover dat toen bekend was.
voort. Hoelang kan niet precies ge
zegd worden.
Wanneer het juist is dat een strook
van den hoogtemeter is gevonden met
de aanduiding dat het toestel op 8
a 900 meter hoogte heeft gevlogen
is dit een belangrijke aanwijzing,
doch de heer Plesman kan de juist
heid van dit bericht ónmogelijk be
vestigen.
Even voordat de machine
den grond sloeg maakte da neus een
beweging naar boven. Vermoedelijk
was toen het hoogteroer door den
brand aangetast. Daarop stortte het
vliegtuig onder een hoek van 60 gra
den naar beneden. De heer Behage
heeft den grond over 1200 meter
nagezocht (de lengte van de glij
vlucht van het vliegtuig). Hij beeft
hier verschillende sporen materiaal
en metaal gevonden die erop wijzen
dat de linkervleugel in brand stond.
Nadat het vliegtuig den grond ge
raakt had schijnt een tweede ont
ploffing plaats gevonden te hebben.
Omtrent de oorzaak van de ramp
kan de heer Plesman nog geen mede
deelingen geven.
Naar de theorie van blikseminslag helt de
heer Hesman echter in het geheel niet over.
Hü heeft veeleer den indrnk. dat de brand
was ontstaan in de achterste benzinetank
in den vleugel.
De heer Nathans werd op 7 December 1883
te Arnhem geboren. In 1900 trad hü in dienst
der Nederlandsche Sixx>rwegen te Rotterdam.
Als Jonge commies maakte hü In 1903 de spoor
wegstaking mee Toen naar aanleiding van deaa
staking aan het spoorwegpersoneel verboden
werd Hd te zün van de Nederlandsche Versenl-
glng van Spoor- en Tramwegpersoneel, werd de
heer Nathans geheim lid dezer vereeniging,
tevens secretaris van de afd. Rotterdam. In
1910 werd hü door de directie der Spoot *^geu
voor de keus gesteld ontslag te nemen of voor
zün organisatie te bedanken. Hü koos bet ont
slag en werd benoemd tot secretaris van da
Nederlandsche Vereeniging en redacteur van
haar orgaan.
Deze functies heeft hü tot 1922 bekleed. In
dat jaar werd hü op het congres van de I.TJ’.
te Weenen tot ta'eeden secretaris benoemd, en
belast met de leiding van de afdeellng spoor
wegpersoneel. In 1930 werd hü officieel be
noemd tot plaatsvervanger van den eersten
secretaris den heer Edo Flmmen.
Aan het
vtertal projectielen aangespoeld,
waarschünlük drie rookbommen.
De gevaarlüke voorwerpen, welke ongeveer K
M. lang en 1 dM. dik zün. werden te Petten
ondergebracht.
Door de ontploffing vloog de romp
aan stukken en knapten de vleugels
af. De stukken vlogen daarbij dertig
meter in het rond.
De heer Gotschalk vestigde er de
aandacht op, dat de afschuwelijke
verminking van de lijken te wijten is
aan het metalen omhulsel van het
vliegtuig. De scherpe stukken alumi
nium brachten zware verwondingen
toe.
Plots werd het geronk van den motor
onderbroken door sinistere schokken en sla
gen. Zwarte rookwolken ontsnapten, hoog
In de lucht, aan de machine. Onmlddellük
daarop zag men vlammen uitslaan, terwül
de machine nog haar vlucht scheen voort
te zetten. Toen echter helde het toestel
plotseling naar voren en stortte met een
ontzettend gekraak Ineen.
Voorts werden nog telegrammen van rouw
beklag ontvangen van verschillende buitenland-
ache luchtvaartmaatschappijen, w.o. de Air Fran
ce, de A. B. Aerotransport uit Stockholm, de
British Airways, de D. D. L.. uit Kopenhagen en
de Cle Air France Transatlantique, zoomede van
de Nationale Luchtvaartschool, de Rotterdam-
sche Aeroclub en de Haagsche Jeugdluchtvaart-
dub.
Verder zün telegrammen van deelneming ont
vangen van den Belgischen minister van Ver
voerwezen, Marcel Henri Jaspar, van den heer
Daumerie, directeur van den Belgischen Lucht
vaartdienst, van den Luchtvaartattaché der Ita-
llaansche ambassade te Brussel en van generaal
en mevrouw Snüders.
Op het vliegveld bü Brussel, waar het
vliegtuig een tusschenlandlng heeft ge
maakt, heerscht de grootste verslagenheid
over deze luchtramp. Wü hadden gelegen
heid den inspecteur van het vliegveld te
ondervragen, die dienst deed toen toen de
PH.ALF. er landde.
Aankomst en vertrek geschiedden op het
gestelde uur, verklaarde hü ons en hadden
een volkomen normaal verloop. Ik heb enkele
©ogenblikken gesproken met piloot Steens
ma. die goed gehumeurd was. De start was
perfect, het landingsgestel werd normaal
opgetrokken. Het was onder alle opzichten
een start in eerste-rangsstül. zooals wü die
van Steensma gewoon waren.
De eerste technische deskundige, die zich
naar de plaats van bet ongeluk te Hal had ge
spoed, was de technische directeur van de Bel
gische Luchtvaartmaatschappu ..Sabena', de
beer Gotschalk. die vergezeld werd door een
K. L. M -mecanicien, die op bet Brusselsche
vliegveld is gestatlonneerd.
Volgens de weerberichten, waarover men op
bet Brusselsche vliegveld Haaren beschikte
beerschte er, toen de „Flamingo'’ na een kort
oponthoud van Brussel vertrok, In de nabü-
held van de Belgische hoofdstad een „depres
sion orageuse", een weersgesteldheid, die de
mogelükheid van onweer inhield.
Ooggetuigen deelden den beer Gotschalk
mede, dat zü de Douglas-machine nabü Hal uit
een zwarte wolk hadden zien komen, terwül de
linkermotor in brand stond. Onmlddellük daar
op was het vliegtuig neergestort en geheel in
vlammen gehuld.
De heer N. Nathans was tweede secretaris
van de Intern. Transportarbeidersfederatle,
en op weg naar Parüs in zün k»-alitelt van
lid eener commissie. Ingesteld door de 8. I
A. P. en het N. V V.. welke tot taak had
het overbrengen van Spaansche kinderen
naar Nederland te bespreken. De drie an
dere Nederlandsche leden dezer commissie
zün reeds Dinsdagavond per trein vooruit
gereisd, doch de heer Nathans, die lid van
den Hilversumschen gemeenteraad is. had
nog de avondvergadering van Dinsdag van
dezen raad willen bijwonen en is deswege
pas hedenmorgen per vliegtuig vertrokken.
Deze ooggetuige, evenals de anderen die wü
konden ondervragen zeiden ons, dat zü slechts
enkele seconden gegil van de slachtoffers heb
ben gehoord. Nog voor zü bü het brandende
toestel kwamen, was alles stil geworden. In een
elrkel van 50 meter breed rond het toestel la
gen brandende kleeren en resten.
Een der gendarmen heeft nog de
tasch gevonden met het logboek van
Steensma.
Toen wü Woensdagmiddag voor een tweede
tnaal op de plaats van de vliegtuigramp te
lembeek aankwamen, zag het er nog even tra
gisch en troosteloos uit.
Gendarmen te paard, geholpen door veld
wachters uit de streek, doorzoeken de tarwe
velden.
Op acht plaatsen staan hooge staken opge
richt ter aanwijzing van de plaats, waar een
Wk werd gevonden. Geen enkel lük is echter
ongeschonden teruggevonden.
De wrakstukken van het vliegtuig kunnen
eerst morgen worden vrijgegeven voor het on-
Op een boerenwagen frijn de overMüfselen
neergelegd. Ook zün verkoolde kleeren en toUet-
benoodlgdheden büeengezocht en verzameld.
m deze oogenblikken hebben de motoren
naar men gehoord heeft onregelmatig ge
draaid en toen de machine uit de wolk te voor-
schün kwam, sloegen er vlammen uit den lin
ker motor.
Op een vraag onzerzijds antwoordde de heer
Guillonard, sceptisch te staan tegenover de ver
onderstelling, dat blikseminslag de ramp beeft
veroorzaakt, hoewel uiteraard omtrent andere
mogelükheden, welke tot het ongeluk hebben
geleid, in dit stadium elke mededeellng voor
barig zou zün.
De dienstdoende radiotelegrafist
verzekerde ons, dat hü te 10.35. dus
drie of vier minuten voor de ramp,
den radiotelegrafist Ludekhuyze
aan boord van de K. L. M.-machine
den start op al de gebruikelijke
vragen omtrent den toestand aan
boord en omtrent de vaart zelf vol
komen geruststellende antwoorden
heeft gekregen. De radio-telegnlfist
meent, dat de machine zich toen op
öngeveer 300 meter hoogte moet heb
ben bevonden. De ramp moet zich
kort daarop hebben voorgedaan. De
radiotelegrafist wjjst er ons nog op,
dat zich geheel den morgen zware
atmosferische storingen voordeden.
Deze duren op het oogenblik
voort.
Men vreest hier, dat blikseminslag
de oorzaak dezer luchttragedie moet
zün geweesL
P. H.A. L. F. staat ergens
rechts in den hoek. Bestuurder
Steensma, vertrek Amsterdam 9.35
uur, vertfek Rotterdam 9.55 uur.
vertrek Brussel 1 0.3 1 uur. Aankomst
ParqsHet open vakje blijft
oningevuld^ een rouw-zwart plekje
op het overvolle bord
omdat de electrische lading zich on-
middellük over het metalen opper
vlak gelükmatig verspreidt en al is
het in brand vliegen van een motor
door blikseminslag ook iets, dat
uiterst zelden voorkomt
Een der ooggetuigen van de ramp
deed ons, nog volkomen ontdaan
over het gebeurde, het volgende
relaas
Ik zag het vliegtuig op normale
wüze uit de richting Brussel naderen.
Plotseling schoten vlammen rondom
uit het toestel en in een grooten boog
stortte het vliegtuig omlaag. Met een
zwaren slag kwam het nedr op een
aardappelveld, dat op ongeveer 500
Meter van het station van Beert ge
legen is. Met de overige getuigen
van de vreeselüke ramp snelde ik
onmiddellük toe, maar slaagde
niet in bü het toestel te komen, aan
gezien de hitte van den brand ons
noodzaakte op een afstand te blüven.
„Hare Majesteit de Koningin diep begaan
met den rouw der nabestaanden van de
slachtoffM der Flamlngoramp draagt mü op
ook der K.L.M.-directie hoogst derzelver
gevoelens van deelneming over te brengen.’’
De verongelukte bestuurder Steensma