DE NIEUWE SLAG VOOR ONZE LUCHTVAART Laatste genblikken van de Flamingo Toch geen bliksem inslag? I Vlammen schoten uit vliegtuig der slachtoffers VLIEGTUIG BRANDDE IN DE LUCHT Levensbijzonderheden DONDERDAG 29 JULI 1937 Bestuurder Steensma meer Het vervoer der slachtoffers De werktuigkundige Wapperon Nathans’ levensloop Post geheel verloren Op Schiphol Nationaliteit der passagiers LOOD GESTOLEN Inbrekers in arrest Inzittenden hebben weinig geleden Slachtoffers met gaffels uit vuurpoel getrokken In glijvlucht uit de wolken Wat men als vaststaand aanneemt Deelneming van H. M. de Koningin In donkere wolk in brand gevlogen ROOKBOMMEN AANGESPOELD De heer Behage kreeg den indruk, dat de achterste benzinetank in brand is gevlogen Vijfde Douglas die verloren gaat Allen pas kort by de K.L.M. Door de ontploffing vloog de romp aan stukken en knapten de vleugels af - Ooggetuigen zagen Flamingo brandend neerstorten, doch konden geen hulp bieden Relaas van overwegwachters Was er een defect? correspondent meldt De radiotelegrafist B. Ludekuize van er na nog Mecanicien (Jeering I t esren S3 1 lederen piloot Misschien zal het ondersoek van de wrak stukken der motoren, dat met de grootste aorgvuldigheid sal geschieden, er toe kan nen leiden, dat een defect wordt gevonden, waaruit de oorzaak van de ramp aal kennen worden vaetfesteH, Noordzeestrand te Petten zijn een projectielen aangespoeld, waaronder Het vliegtuig heeft met den neus den grond geraakt; de verschroeide staart steekt nog in de lucht. Bü zijn val heeft het vliegtuig een diep gat gemaakt In een aardappelveld naast een tarweakker, rechts van de groote autobaan van Halle naar Edingen en Bergen. Het is niet ▼er van het kleine spoorwegstation Beert. Een der ooggetuigen, een overwegwachterea. vertelde ons nog hoe zü in de heldere, zonnige lucht naar het toestel keek. Het verscheen op het gewone uur en legde den bekenden luchtweg af in de richting Parijs. Een ploeg landarbeiders was in den mid dag nog steeds bezig aarde op de smeulende resten te werpen. WIJ vernamen dat de eerste landbouwers, die kwamen toegesneld, met gaffels en rie ken een vijftal brandende lichamen uit ded vuurpoel konden halen. Al deze lijken zijn echter vreeselijk verminkt en verkoold en men kan niet meer zien of het mannen of vrouwen waren. De toegesnelde boeren kon den wegens de vreeseljjke hitte niet dichter bü het brandende geraamte van de machine naderen. Blükens een bericht uit Hollywood (CaUfor- nlë) bevestigt het kantoor van de Humble OU Comp., dat de president van deze maatschappü. Benjamin Mun uit Longbeach in California, tot de slachtoffers van de vliegramp bü Hal be hoort. Onze Brusselsche ons: Het is wel een zware slag, die de KLM, en onze nationale luchtvaart, midden ji het drukste seizoen treft Men kan rich het büna niet realiaeeren. Werktuiglijk hoort men bet droevige nieuws aan, dat door de telefoon en door de radio binnenkomt, men neemt maatregelen, maar de daverende drukte van het luchtvaartbedrijf laat niet toe, dat men dit nieuwe leed in zün rollen omvang be seft. Een machteloos schouderophalen, een berustende blik. Dan gaat men weer aan den arbeid, die immers niet kan wachten, de verdere diensten blüven hun aandacht op- eischen. aan de toekomstplannen moet wor den doorgewerkt. De directie van de K.L.M. ontving in den loop van den avond van den adjudant van dienst van H. M de Koningin, jhr. De Jonge van El- lemeet, een telegram van den volgenden Inhoud: De tweede bestuurder. O. Geering, die in op leiding was voor bestuurder-mecanicien, is 9 September 1912 te Rotterdam geboren. Op 9 Mei 1933 kwam h<J in dienst van de KIK. De radio-telegrafist B. van Ludekuize werd op 16 November 1912 geboren te Durgerdam en trad op 11 November 1935 bü de K L M. In dienst. De om het leven gekomen stewardess, mej. M J. van der Laan, is op 1 Februari 1912 te Helpman (Gr.) geboren. Zü kwam op 1 Maart JX bü de KLM in dienst. Alle omgekomen leden der bemanning waren ongehuwd. De passagiers en leden van de be manning hebben niet lang geleden. De brand, neerstorting en ontplof fing hebben nauwelijks twee minuten geduurd. Uit deze mededeelingen, welker juistheid de Belgische experts op dat oogenblik nog niet konden contro- leeren, meenen zjj te moeten aflei den, dat het ongeluk door bliksem inslag veroorzaakt is. al bieden de geheel metalen Douglas-machines in het algemeen weinig mogelijkheden voor het inslaan van den bliksem. Inmiddels mag men aannemen, dat de com missie van onderzoek, die de Belgische regee ring thans moet benoemen, in samenwerking met de onmlddellük naar Brussel vertrokken Nederlandsche deskundigen, den heer Van der Heyden, Inspecteur van den Luchtvaartdienst, den heer Von Baumhauer, lid van de commis sie van toezicht op de luchtwaardigheid, den heer Behage, chef van de werkplaatsen der K. L. M. en den vllegtulgbestuurder Hondong. zich een beter gefundeerd oordeel over de oor zaak van het ongeluk zal kunnen vormen. Wü konden niets doen. Machteloos moes ten wü toezien, wetende dat in het vlieg tuig menschen lagen. Het was echter vol strekt duldelük. dat zelfs, al hadden wü het toestel kunnen benaderen, onze hulp slechts weinig had kunnen baten. Alle in zittenden moeten, daar kan geen twüfel aan zün. op slag dood zün geweest. Som mige Ujken waren uit het toestel geslin gerd bü den vgl. Zü waren onherkenbaar. In den loop van Woensdagmiddag ontving men bü het hoofdkantoor der K. L. M. te ’a-Oravenhage een brief van den minister van Waterstaat, Ir. mr. dr. J. A. M. van Buuren, waarin deze zijn deelneming betuigde met den slag, die de K. L. M getroffen had. Een soortgelük schrijven werd ontvangen van den secretaris-generaal van het departement van Defensie, namens den minister van De fensie. die niet te ’s-Gravenhage vertoeft. In den namiddag kwam de burgemeester van 's-Gravenhage, mr. 8. J. R. de Monchy, per- soonlük zün opwachting maken om zün deel neming te betuigen. De werktuigkundige Wapperon. die verbon den was aan de technische werkplaatsen der K. L. M. te Amsterdam en voor een dienstaan gelegenheid naar Parüs moest, is 31 jaar oud. Hü kwam 8 Januari 1934 in dienst van de K. L. M Hü woonde te Rük in de Haarlem mermeer. was gehuwd en vader van één kind. Gemeld kan nog worden, dat de heer Wap peron van den technischen dienst, die mede tot de slachtoffers behoort, pas op het laatste oogenblik besloten had met het rampspoedige toestel naar de Fransche hoofdstad te vertrek ken. Tegen half elf. als de straten van Den Haag zoo verlaten zün, dat men er zonder gevaar een kogel doorheen kan jagen, branden nog alle lichten In de directeurskamer van het hoofd gebouw der KL M. Directeur Plesman staat met twee medewer kers van een ernstige conferentie op om den ver tegenwoordigers van de pers, die reeds gerulmen tüd wachtten, de laatste inlichtingen te ver strekken over de ramp van de Flamingo. De heer Behage, die door de KLM naar Brussel was gezonden, heeft, aldus de heer Ples man, den heer Guillonard telefonisch het vol gende medegedeeld: De verminkte lichamen van de slachtof fers zün nog niet vervoerd, aangezien het parket nog geen toestemming hiertoe heeft geigeven. Het parket hoopte voor het vallen van den avond met bet onderzoek gereed te zün. Een der employé’s van de Sabena heeft medegedeeld, dat het Nederlandsche vlieg tuig voor bet vertrek uit Brussel grondig door den mecanicien was gecontroleerd en geheel in orde was bevonden. Ofschoon de heer Behage omtrent de oor zaak van het ongeluk uiteraard nog geen enkele mededeellng kon doen en eerst heden de wrakstukken der motoren zullen worden onderzocht, heeft het verhoor van oogge tuigen de zekerheid opgeleverd, dat het vliegtuig in brand gevlogen is. toen het zich op ongeveer 300 meter hoogte in een don kere wolk bevond. De rampspoedige tüdinp schünt niet tot bet publiek door te dringen. In de restaurants en op de terrassen gaat het vroolük en ongedwon gen toe Aan den ingang wapperen twee vlag gen halfstok. Zü worden nauwelüks opgemerkt. De nauwst betrokkenen, de mannen 'an de stations- en vllegdlensten, de technici in hun blauwe overalls, de piloten, zü zwijgen, maar hun strakke gezichten zeggen genoeg. Ook is daar een groepje stewardessen De meisjes in haar blauwe pakjes staren bedroefd en stil voor zich uit. .Maar als het vertreksein weerklinkt, stappen zü dapper met het hoofd omhoog naar hun post. De gendarmen zoeken alles langzaam af en de onderpastoors van de omliggende plaatsen ziet men medezoeken. De pastoor- deken van Lembeek kwam ter plaatse de gebeden der stervenden bidden. De gevon den papieren zün aan het parket van Brus sel overhandigd. r- derzoek. Hierbü zal natuurlük vooral op den linker motor worden gelet. Het zal echter uiterst moeilük zün om uit den chaos nog gegevens op te sporen. Ook de beer Van Os, chef van de motorwerk- plaatsen der KLM., zal zich heden naar Brus sel begeven. In den loop van den avond heeft de heer F. Guillonard, onder-dlrecteur der K LM., naar aanleiding van de ramp der „Flamingo", een telefonisch gesprek met den beer Behage gehad, chef van de werkplaatsen der KLM., een van de deskundigen, die ter plaatse aan het onder zoek deelnemen. De hitte, die het vliegtuig verspreid heeft, is vreeselijk geweest. Dat bewijst het feit, dat op honderd meter afstand van het wrak de tarwe begon te branden, welken brand boeren met zand en aarde moesten blusschen. Naar wü vernamen, zün de ontploffingen tot op vüf kilometer afstand duldelük hoorbaar geweest. Inmiddels zün leidende persoonlükheden van de Belgische Luchtvaart Maatschappü Sabena gearriveerd. Onder hen bevond zich ook een der directeuren, do heer Gotschalk. Verder arri veerden experts van den Air France. De K.L.M.- autoriteiten en ingenieurs van den Nederlarïd- schen Waterstaat werden per auto van Het vliegveld Everen bü Brussel naar de plaats dos onheils gebracht, waar zü tegen half vier arri veerden. De juiste plaats van de ramp is het gehucht Hondzocht bü de groote Vlaamsche gemeente Lembeek op enkele KM. afstand van het Bra- bantsch stadje Halle, zoowat 22 KM. ten Zuiden ▼an Brussel. Toen wü daar aankwamen was een ontzag- lüke menigte samengestroomd. Gendarmerie van het district Halle bewaarde de orde, terwül in den loop van den dag het parket met den rechter van instructie ter plaatse worden ver wacht. In vormelooze ravage kon men vaag de geheel onherkenbare lüken der slachtoffers onder scheiden. De met bet nabü Brussel neergestorte KLM.-vliegtuig Flamingo meegegeven post is vermogdelljk geheel verloren gegaan. Deze post, waarvan het totaal gewicht slechts 5 K.G. bedroeg, bevatte uitsluitend stukken, bestemd voor Frankrijk, welke het expeditie- bureel Amsterdam CS. tusschen Dinsdagavond 22.55 uur en Woensdagmorgen 8.25 uur hebben bereikt Voor het hoofdpostkantoor Rotterdam zün deze tijdstippen resp. 23 25 uur en 9 uur. Volgens ooggetuigen heeft men de machine eerst gehoord terwijl zjj nog in de wolken was en niet zichtbaar. De motor liep onregelmatig. Op een zeker moment kwam het vliegtuig in «Jljvlucht uit de wolken te voorschijn. Op 300 meter was de linkervleugel geheel in rook gehuld. Vervolgens sloegen de vlammen uit het vlieg tuig. Het toestel zette de glijvlucht Met de „Flamingo” is het vijfde Douglas-toestel van de K.L.M. verloren gegaan. De vorige Douglas-toestellen, die veronge lukt zijn, waren zooals men weet, de Uiver. de Gaai, de Maraboe en de Lijster. Het ongeluk met de Maraboe was destijds voor de inzittenden gelukkig nog goed afgeloopen. Twee chauffeurs, de 38-jarige W en de 25- jarige van A. uit Rotterdam zün te IJsselmonde aangehouden, toen zü trachtten twee groote staven lood, elk wegende 70 kg te verkoopen. Bü onderzoek bleek, dat het lood te Delft van een fabrieksterrein was ontvreemd. Tevens Is nog de 34-jarlge V. uit Delft aangehouden, die bekend beeft bet lood te hebben gestolen. Men kent het beeld van Schiphol In den zomer. Drukke, gezellige bedrijvigheid op en om het vliegveld. Een klein leger van toestellen om bet groene vlak geschaarde geknetter van aan slaande motoren, wegrennen* en zich verhef fende machines langs de startbaan, groote zil veren vogels, die met een sierlüken reuzenzwaai binnenzweven. In het restaurant en op de ter rassen het küklustlge publiek, voor het meeren- deel vacantlegangers, die zichtbaar genieten van het Imponeerende schouwspel, dat de vliegerij steeds weer biedt. Groote groepen volwassenen en kinderen worden rondgeleid, krijgen antwoord op de duizend-en-een vragen, die er te stellen is. Daar tuaschendoor bewegen zich de passa giers. de vertrekkenden onkundip van het ge beurde. kalm, opgewekt, maar toch, als altüd. een tikje nerveus. Zü vullen de stationshal, de- poneeren er hun bagage en verblüven dan een oogenblik in de wachtkamer totdat de luidspre- ker-stem het startklare toestel af roept. Aan den wand in de stationshal prijken de zwarte borden, vol gekrabbel* met de krüt- hiërolyphen. letters en cüferz, die het verloop der vluchten reglstreeren Het is nader gebleken, dat de eerste opgave van de nationaliteit der om het leven gekomen passagiers niet geheel juist was. Behalve één Nederlandsche passagier, heer Nathans, bevond zich aan boord slechts één Dultsche passagier, nl de heer Fe lix Wetzlar en niet vüf. maar drie Belgen, nX het echtpaar Tondreau en de heer Blum. De heeren Goldbloom, Canton en Bernard F. Mun waren Amerikanen. De laatste woonde ta Longbeach in de Vereenigde Staten. De Spaansch-Amerikaansche passagier, de beer Trillo, was manager van de R. K. O. Radio Film Corporation, te Amsterdam voor Nederland tn oprichting, terwül de passagier Whitehouse van Britsche, nationaliteit was. De bestuurder van het verongelukte vlieg tuig de heer C. T. R. Steensma werd op 27 September 1913 te Hellevoetsluis geboren. Hü breveteerde op 22 September 1934 en was sinds 1 Juli 1938 In dienst van de KLM, nadat hü als vlieger van Soes ter berg door 'n zeer opmer kelijk uitgevoerde noodlanding de aandacht had getrokken. Uit onze ondervragingen bleek Woensdag avond dat men de volgende elementen als vast staand aanneemt: Steensma heeft, zooals blükt uit den hoogte meter. die werd teruggevonden, niet honger ge vlogen dan 900 en 1000 meter. Boven het stadje Hal, vüf kilometer voor het ongeluk, moest hü wegens slecht weer stügen en koers nemen In meer westelüke richting, dus afwükend van de gewone route. Volgens overeenstemmende ooggetulgen-ver- klaringen. waaronder die van den stationschef te Beert (400 M. van de plaats des onheils) zag men eerst den staart branden, vervolgens zag men een dichten zwaren rook. Hierna is het vliegtuig bliksemsnel neergestort. Het vliegtuig brandde dus In de lucht. Op vijfhonderd meter van de plaats, waar het vliegtuig is neergestort, heeft men een bebloede glasruit van de cabine gevonden, waaruit men mag concludeeren. dat de passagiers het onge luk hebben zien aankomen en een van ben een ruit heeft ingeslagen. Volgens eenige ooggetuigen heeft men een zwart pak uit het vliegtuig zien vallen, voor dat er nog iets van vlammen of brand te be kennen was. Woensdagmiddag beeft de beer A. Ples man, directeur van de K. L. M., die op hst oogenblik, waarop het ongeluk, dat de - „Flamingo" getroffen heeft, bekend werd, toevalllgerwüs juist op Schiphol vertoefde, op het hoofdkantoor van de K. L. M. te Den Haag eenige nadere büzonderheden mede gedeeld ^mtrent het verloop van de ramp, voor zoover dat toen bekend was. voort. Hoelang kan niet precies ge zegd worden. Wanneer het juist is dat een strook van den hoogtemeter is gevonden met de aanduiding dat het toestel op 8 a 900 meter hoogte heeft gevlogen is dit een belangrijke aanwijzing, doch de heer Plesman kan de juist heid van dit bericht ónmogelijk be vestigen. Even voordat de machine den grond sloeg maakte da neus een beweging naar boven. Vermoedelijk was toen het hoogteroer door den brand aangetast. Daarop stortte het vliegtuig onder een hoek van 60 gra den naar beneden. De heer Behage heeft den grond over 1200 meter nagezocht (de lengte van de glij vlucht van het vliegtuig). Hij beeft hier verschillende sporen materiaal en metaal gevonden die erop wijzen dat de linkervleugel in brand stond. Nadat het vliegtuig den grond ge raakt had schijnt een tweede ont ploffing plaats gevonden te hebben. Omtrent de oorzaak van de ramp kan de heer Plesman nog geen mede deelingen geven. Naar de theorie van blikseminslag helt de heer Hesman echter in het geheel niet over. Hü heeft veeleer den indrnk. dat de brand was ontstaan in de achterste benzinetank in den vleugel. De heer Nathans werd op 7 December 1883 te Arnhem geboren. In 1900 trad hü in dienst der Nederlandsche Sixx>rwegen te Rotterdam. Als Jonge commies maakte hü In 1903 de spoor wegstaking mee Toen naar aanleiding van deaa staking aan het spoorwegpersoneel verboden werd Hd te zün van de Nederlandsche Versenl- glng van Spoor- en Tramwegpersoneel, werd de heer Nathans geheim lid dezer vereeniging, tevens secretaris van de afd. Rotterdam. In 1910 werd hü door de directie der Spoot *^geu voor de keus gesteld ontslag te nemen of voor zün organisatie te bedanken. Hü koos bet ont slag en werd benoemd tot secretaris van da Nederlandsche Vereeniging en redacteur van haar orgaan. Deze functies heeft hü tot 1922 bekleed. In dat jaar werd hü op het congres van de I.TJ’. te Weenen tot ta'eeden secretaris benoemd, en belast met de leiding van de afdeellng spoor wegpersoneel. In 1930 werd hü officieel be noemd tot plaatsvervanger van den eersten secretaris den heer Edo Flmmen. Aan het vtertal projectielen aangespoeld, waarschünlük drie rookbommen. De gevaarlüke voorwerpen, welke ongeveer K M. lang en 1 dM. dik zün. werden te Petten ondergebracht. Door de ontploffing vloog de romp aan stukken en knapten de vleugels af. De stukken vlogen daarbij dertig meter in het rond. De heer Gotschalk vestigde er de aandacht op, dat de afschuwelijke verminking van de lijken te wijten is aan het metalen omhulsel van het vliegtuig. De scherpe stukken alumi nium brachten zware verwondingen toe. Plots werd het geronk van den motor onderbroken door sinistere schokken en sla gen. Zwarte rookwolken ontsnapten, hoog In de lucht, aan de machine. Onmlddellük daarop zag men vlammen uitslaan, terwül de machine nog haar vlucht scheen voort te zetten. Toen echter helde het toestel plotseling naar voren en stortte met een ontzettend gekraak Ineen. Voorts werden nog telegrammen van rouw beklag ontvangen van verschillende buitenland- ache luchtvaartmaatschappijen, w.o. de Air Fran ce, de A. B. Aerotransport uit Stockholm, de British Airways, de D. D. L.. uit Kopenhagen en de Cle Air France Transatlantique, zoomede van de Nationale Luchtvaartschool, de Rotterdam- sche Aeroclub en de Haagsche Jeugdluchtvaart- dub. Verder zün telegrammen van deelneming ont vangen van den Belgischen minister van Ver voerwezen, Marcel Henri Jaspar, van den heer Daumerie, directeur van den Belgischen Lucht vaartdienst, van den Luchtvaartattaché der Ita- llaansche ambassade te Brussel en van generaal en mevrouw Snüders. Op het vliegveld bü Brussel, waar het vliegtuig een tusschenlandlng heeft ge maakt, heerscht de grootste verslagenheid over deze luchtramp. Wü hadden gelegen heid den inspecteur van het vliegveld te ondervragen, die dienst deed toen toen de PH.ALF. er landde. Aankomst en vertrek geschiedden op het gestelde uur, verklaarde hü ons en hadden een volkomen normaal verloop. Ik heb enkele ©ogenblikken gesproken met piloot Steens ma. die goed gehumeurd was. De start was perfect, het landingsgestel werd normaal opgetrokken. Het was onder alle opzichten een start in eerste-rangsstül. zooals wü die van Steensma gewoon waren. De eerste technische deskundige, die zich naar de plaats van bet ongeluk te Hal had ge spoed, was de technische directeur van de Bel gische Luchtvaartmaatschappu ..Sabena', de beer Gotschalk. die vergezeld werd door een K. L. M -mecanicien, die op bet Brusselsche vliegveld is gestatlonneerd. Volgens de weerberichten, waarover men op bet Brusselsche vliegveld Haaren beschikte beerschte er, toen de „Flamingo'’ na een kort oponthoud van Brussel vertrok, In de nabü- held van de Belgische hoofdstad een „depres sion orageuse", een weersgesteldheid, die de mogelükheid van onweer inhield. Ooggetuigen deelden den beer Gotschalk mede, dat zü de Douglas-machine nabü Hal uit een zwarte wolk hadden zien komen, terwül de linkermotor in brand stond. Onmlddellük daar op was het vliegtuig neergestort en geheel in vlammen gehuld. De heer N. Nathans was tweede secretaris van de Intern. Transportarbeidersfederatle, en op weg naar Parüs in zün k»-alitelt van lid eener commissie. Ingesteld door de 8. I A. P. en het N. V V.. welke tot taak had het overbrengen van Spaansche kinderen naar Nederland te bespreken. De drie an dere Nederlandsche leden dezer commissie zün reeds Dinsdagavond per trein vooruit gereisd, doch de heer Nathans, die lid van den Hilversumschen gemeenteraad is. had nog de avondvergadering van Dinsdag van dezen raad willen bijwonen en is deswege pas hedenmorgen per vliegtuig vertrokken. Deze ooggetuige, evenals de anderen die wü konden ondervragen zeiden ons, dat zü slechts enkele seconden gegil van de slachtoffers heb ben gehoord. Nog voor zü bü het brandende toestel kwamen, was alles stil geworden. In een elrkel van 50 meter breed rond het toestel la gen brandende kleeren en resten. Een der gendarmen heeft nog de tasch gevonden met het logboek van Steensma. Toen wü Woensdagmiddag voor een tweede tnaal op de plaats van de vliegtuigramp te lembeek aankwamen, zag het er nog even tra gisch en troosteloos uit. Gendarmen te paard, geholpen door veld wachters uit de streek, doorzoeken de tarwe velden. Op acht plaatsen staan hooge staken opge richt ter aanwijzing van de plaats, waar een Wk werd gevonden. Geen enkel lük is echter ongeschonden teruggevonden. De wrakstukken van het vliegtuig kunnen eerst morgen worden vrijgegeven voor het on- Op een boerenwagen frijn de overMüfselen neergelegd. Ook zün verkoolde kleeren en toUet- benoodlgdheden büeengezocht en verzameld. m deze oogenblikken hebben de motoren naar men gehoord heeft onregelmatig ge draaid en toen de machine uit de wolk te voor- schün kwam, sloegen er vlammen uit den lin ker motor. Op een vraag onzerzijds antwoordde de heer Guillonard, sceptisch te staan tegenover de ver onderstelling, dat blikseminslag de ramp beeft veroorzaakt, hoewel uiteraard omtrent andere mogelükheden, welke tot het ongeluk hebben geleid, in dit stadium elke mededeellng voor barig zou zün. De dienstdoende radiotelegrafist verzekerde ons, dat hü te 10.35. dus drie of vier minuten voor de ramp, den radiotelegrafist Ludekhuyze aan boord van de K. L. M.-machine den start op al de gebruikelijke vragen omtrent den toestand aan boord en omtrent de vaart zelf vol komen geruststellende antwoorden heeft gekregen. De radio-telegnlfist meent, dat de machine zich toen op öngeveer 300 meter hoogte moet heb ben bevonden. De ramp moet zich kort daarop hebben voorgedaan. De radiotelegrafist wjjst er ons nog op, dat zich geheel den morgen zware atmosferische storingen voordeden. Deze duren op het oogenblik voort. Men vreest hier, dat blikseminslag de oorzaak dezer luchttragedie moet zün geweesL P. H.A. L. F. staat ergens rechts in den hoek. Bestuurder Steensma, vertrek Amsterdam 9.35 uur, vertfek Rotterdam 9.55 uur. vertrek Brussel 1 0.3 1 uur. Aankomst ParqsHet open vakje blijft oningevuld^ een rouw-zwart plekje op het overvolle bord omdat de electrische lading zich on- middellük over het metalen opper vlak gelükmatig verspreidt en al is het in brand vliegen van een motor door blikseminslag ook iets, dat uiterst zelden voorkomt Een der ooggetuigen van de ramp deed ons, nog volkomen ontdaan over het gebeurde, het volgende relaas Ik zag het vliegtuig op normale wüze uit de richting Brussel naderen. Plotseling schoten vlammen rondom uit het toestel en in een grooten boog stortte het vliegtuig omlaag. Met een zwaren slag kwam het nedr op een aardappelveld, dat op ongeveer 500 Meter van het station van Beert ge legen is. Met de overige getuigen van de vreeselüke ramp snelde ik onmiddellük toe, maar slaagde niet in bü het toestel te komen, aan gezien de hitte van den brand ons noodzaakte op een afstand te blüven. „Hare Majesteit de Koningin diep begaan met den rouw der nabestaanden van de slachtoffM der Flamlngoramp draagt mü op ook der K.L.M.-directie hoogst derzelver gevoelens van deelneming over te brengen.’’ De verongelukte bestuurder Steensma

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 19