DE NIEUWE SLAG VOOR ONZE LUCHTVAART
van de
Laatste oogenblikken
Flamingo
Toch geen bliksem
inslag?
3
Vlammen schoten
uit vliegtuig
L evensbijzonderheden
der slachtoffers
VLIEGTUIG BRANDDE IN
DE LUCHT
Bestuurder Steensma
Het vervoer der slachtoffers
De werktuigkundige Wapperon
Nathans’ levensloop
Post geheel verloren
Op Schiphol
LOOD GESTOLEN
Inbrekers in arrest
Slachtoffers met gaffels uit
vuurpoel getrokken
In glijvlucht uit de
wolken
Deelneming van H. M.
de Koningin
In donkere wolk in
brand gevlogen
ROOKBOMMEN
AANGESPOELD
Inzittenden hebben
weinig geleden
De heer Behage kreeg den indruk,
dat de achterste benzinetank
in brand is gevlogen
Vijfde Douglas die
verloren gaat
Allen pas kort by de
K.L.M.
Door de ontploffing vloog de romp
aan stukken en knapten de
vleugels af
Ooggetuigen zagen Flamingo
brandend neerstorten, doch
konden geen hulp
bieden
Nationaliteit der passagiers
Relaas van overwegwachters
Wat men als vaststaand
aanneemt
DONDERDAG 29 JULI 1937
De verongelukte bestuurder Steensma
correspondent
meldt
meer
De radiotelegrafist B. Ludekuize
deed
op
van
er
na
;td
nog
tegen
waaronder
[_elf, als de straten van Den Haag
zijn, dat men er zonder gevaar een
Het vliegtuig heeft met den neus den grond
geraakt; de verschroeide staart steekt nog„ In
de lucht. Bij zijn val heeft het vliegtuig een
diep gat gemaakt in een aardappelveld naast
een tarweakker. rechts van de groote autobaan
van Halle naar Edingen en Bergen. Het Is niet
ver van het kleine spoorwegstation Beert.
lederen
piloot
Vliegtuig is neer
glasruit van de
mag concludeeren, dat de passagiers het onge
luk hebben zien aankomen en een van hen een
ruit heeft ingeslagen.
Volgens eenlge ooggetuigen heeft men een
zwart pak uit het vliegtuig zien vallen, voor
dat er nog iets van vlammen of brand te be
kennen was.
Misschien zal het ondersoek van de wrak
stukken der motoren, dat mei de grootste
zorgvuldigheid aal geschieden, er toe kun
nen leiden, dat een defect wordt gevonden,
waaruit de oorzaak van de ramp zal kunnen
worden vastg field.
van
volkomen
Een der ooggetuigen, een overwegwachteres,
vertelde ons nog hoe zij in de heldere, zonnige
lucht naar het toestel keek. Het verscheen op
het gewone uur en legde den bekenden luchtweg
*f in de richting Parijs.
Tegen h£
zoo verlate;
kogel doorheen kan jagen, branden nog alle
lichten in de directeurskamer van het hoofd
gebouw der KLM.
Directeur Plesman staat met twee medewer
kers van een ernstige conferentie op om den ver
tegenwoordigers van de pers, die reeds geruimen
tijd wachtten, de laatste inlichtingen te ver
strekken over de ramp van de Flamingo.
De heer Behage, die door de K.L.M.
Brussel was gezonden, heeft, aldus de heel
man, den heer Guillonard telefonisch hé
gende medegedeeld:
Ofschoon de heer Behage omtrent de oor
zaak van het ongeluk uiteraard nog geen
enkele mededeeling kon doen en eerst beden
de wrakstukken der motoren zullen worden
onderzocht, heeft het verhoor van oogge
tuigen de zekerheid opgeleverd, dat het
vliegtuig in brand gevlogen is, toen het zich
op ongeveer 300 meter hoogte in een don
kere wolk bevond.
naar
Ples-
vol-
De verongelukte stewardess
Mej. M. J. v. d. Laan
Blijkens een bericht uit Hollywood (Callfor-
nië) bevestigt het kantoor van de Humble OU
Comp., dat de president van deze maatschappij.
Benjamin Mun uit Longbeach in Callfornlë, tot
de slachtoffers van de vliegramp bij Hal be
hoort.
den
Onze Brusselsche
ons:
De gendarmen zoeken alles langzaam af
en de onderpastoors van de omliggende
plaatsen ziet men medezoeken. De pastoor-
deken van Lembeek kwam ter plaatse de
gebeden der stervenden bidden. De gevon
den papieren zijn aan het parket Brus
sel overhandigd.
Een ploeg landarbeiders was in den mid
dag nog steeds bezig aarde op de smeulende
resten te werpen.
Wjj vernamen dat de eerste landbouwers,
die kwamen toegesneld, met gaffels en rie
ken een vijftal brandende lichamen uit den
vuurpoel konden halen. Al deze lijken zijn
echter vreeseljjk verminkt en verkoold en
men kan niet meer zien of het mannen of
vrouwen waren. De toegesnelde boeren kon
den wegens de vreeselijke hitte niet dichter
bij het brandende geraamte van de machine
naderen.
In den loop van Woensdagmiddag ontving
men bij het hoofdkantoor der K. L. M. te
's-Gravenhage een brief van den minister van
Waterstaat, ir. mr. dr. J. A. M. van Buuren,
waarin deze zijn deelneming betuigde met den
slag, die de K. L. M. getroffen had.
Een soortgelijk schrijven werd ontvangen van
den secretaris-generaal van het departement
van Defensie, namens den minister van De
fensie. die niet te 's-Gravenhage vertoeft.
In den namiddag kwam de burgemeester van
's-Oravenhage, mr. 8. J. R. de Monchy, per
soonlijk zijn opwachting maken om zijn deel
neming te betuigen.
Wij konden niets doen. Machteloos moes
ten wy toezien, wetende dat in het vlieg
tuig menschen lagen. Het was echter vol
strekt duidelijk, dat zelfs, al hadden wij
het toestel kunnen benaderen, onze hulp
slechts weinig had kunnen baten. Alle in
zittenden moeten, daar kan geen twijfel
aan zijn, op slag dood zijn geweest. Som
mige lijken waren uit het toestel geslin
gerd bjj den val. Zij waren onherkenbaar.
Twee chauffeurs, de 38-jarige W. en de 25-
jarlge van A. uit Rotterdam zijn te IJsselmonde
aangehouden, toen zij trachtten twee groote
staven lood, elk wegende 70 kg. te verkoopen.
Bij onderzoek bleek, dat het lood te Delft van
een fabrieksterrein was ontvreemd. Tevens is
nog de 34-jarige V. uit Delft aangehouden, die
bekend heeft het lood te hebben gestolen.
De verminkte lichamen van de slachtof
fers zijn nog niet vervoerd, aangezien het
parket nog geen toestemming hiertoe beeft
gegeven. Het parket hoopte voor het vallen
van den avond met het onderzoek gereed
te zijn.
Een der employé’s van de Sabena beeft
medegedeeld, dat het Nederlandsche vlieg
tuig voor bet vertrek uit Brussel grondig
door den mecanicien was gecontroleerd en
geheel in orde was bevonden.
derzoek. Hierbij zal natuurlijk vooral op den
linker motor worden gelet. Het zal echter uiterst
moeilijk zijn om uit den chaos nog gegevens op
te sporen.
Ook de heer Van Os, chef van de motorwerk-
plaatsen der KLM, zal zich heden naar Brus
sel begeven.
De werktuigkundige Wapperon, die verban
den was aan de technische werkplaatsen der
K L. M. te Amsterdam en voor een dienstaan
gelegenheid naar Parijs moest, is 31 jaar oud.
Hij kwam 8 Januari 1934 in dienst van de
K. L. M HU woonde te Rijk in de Haarlem
mermeer. was gehuwd en vader van één kind.
Naar de theorie van blikseminslag heit de
heer Plesman echter in het geheel niet over.
HU heeft veeleer den indruk, dat de braad
was ontstaan In de achterste benzinetank
in den vleugel.
Inmiddels mag men aannemen, dat de com
missie van onderzoek, die de Belgische regee-
ring thans moet benoemen, in samenwerking
met de onmiddellijk naar Brussel vertrokken
Nederlandsche deskundigen, den heer Van der
Heyden. Inspecteur van den Luchtvaartdienst,
den heer Von Baumhauer, lid van de commis
sie van toezicht op de luchtwaardigheid, den
heer Behage, chef van de werkplaatsen der
K. L. M. en den vliegtulgbestuurder Hondong,
zich een beter gefundeerd oordeel over de oor
zaak van bet ongeluk zal kunnen vormen.
De tweede bestuurder. O. Geering, die in op
leiding was voor bestuurder-mecanicien, is 9
September 1912 te Rotterdam geboren. Op 9
Mei 1933 kwam hU in dienst van de KLK
De radlo-telegrafist B. van Ludekuize werd op
16 November 1912 geboren te Durgerdam en trad
op 11 November 1935 bij de KLM. in dienst.
De om het leven gekomen stewardess, mej.
M J. van der Laan, is op 1 Februari 1913 te
Helpman (Gr.) geboren. Zjj kwam op 1 Maart
jX bU de K LM. in dienst.
Alle omgekomen leden der bemanning waren
ongehuwd.
De hitte, die het vliegtuig verspreid heeft, Is
vreeselUk geweest. Dat bewijst het feit, dat op
honderd meter afstand van het wrak de tarwe
begon te branden, welken brand boeren met
zand en aarde moesten blusschen.
Naar wij vernamen, zijn de ontploffingen tot
op vUf kilometer afstand duidelUk hoorbaar
geweest.
Inmiddels zijn leidende persoonlijkheden van
de Belgische Luchtvaart Maatschappij Sabena
gearriveerd. Onder hen bevond zich ook een
der directeuren, de heer Gotschalk. Verder arri
veerden experts van den Air France. De K.LM-
autoriteiten en ingenieurs van den Nederland-
schen Waterstaat werden per auto van het
vliegveld Everen bij Brussel naar de plaats des
onheils gebracht, waar zij tegen half vier arri
veerden.
In den loop van den avond heeft de heer P.
Guillonard, onder-directeur der KLM, naar
aanleiding van de ramp der „Flamingo”, een
telefonisch gesprek met den heer Behage gehad,
chef van de werkplaatsen der KLM een van
de deskundigen, die ter plaatse aan het onder
zoek deelnemen.
Het is wel een zware slag, die de K LM.
en onze nationale luchtvaart, midden ji het
drukste seizoen treft. Men kan zich het bijna
niet realiseeren. Werktuiglijk hoort men het
droevige nieuws aan, dat door de telefoon
en door de radio binnenkomt, men neemt
maatregelen, maar de daverende drukte van
het luchtvaartbedrijf laat piet toe, dat men
dit nieuwe leed in zjjn vollen omvang be
seft. Ben machteloos schouderophalen, een
berustende blik. Dan gaat men weer aan den
arbeid, die Immers niet kan wachten, de
verdere diensten blijven hun aandacht op-
eischen, aan de toekomstplannen moet wor
den doocgewerkt.
De heer N. Nathans was tweede secretaris
van de Intern. Transportarbeidersfederatie,
en op weg naar Parijs in zijn kwaliteit van
lid eener commissie, ingesteld door de 8. I
A. P. en het N. V. V., welke tot taak had
het overbrengen van Spaansche kinderen
naar Nederland te bespreken. De drie an
dere Nederlandsche leden dezer commissie
zjjn reeds Dinsdagavond per trein vooruit
gereisd, doch de heer Nathans, die lid van
den Hllversumschen gemeenteraad is. had
nog de avondvergadering van Dinsdag van
dezen raad willen bijwonen en is deswege
pas hedenmorgen per vliegtuig vertrokken.
Gemeld kan nog worden, dat de heer Wap
peron van den technischen dienst, die mede
tot de slachtoffers behoort, pas op het laatste
oogenbllk besloten had met het rampspoedige
toestel naar de Fransche hoofdstad te vertrek
ken.
staat ergens
Bestuurder
9.35
De juiste plaats van de ramp is het gehucht
Hondzocht bij de groote Vlaamsche gemeente
Lembeek op enkele K.M. afstand van het Bra-
bantech stadje Halle, zoowat 22 KM. ten Zuiden
van Brussel.
Toen wij daar aankwamen was een ontzag
lijke menigte samengestroomd. Gendarmerie
van het district Halle bewaarde de orde, terwijl
tn den loop van den dag het parket met den
rechter van instructie ter plaatse worden ver
wacht.
In vortnelooze ravage kon men vaag de geheel
onherkenbare lijken der slachtoffers onder
scheiden.
Volgens ooggetuigen heeft men de
machine eerst gehoord terwijl zij nog
in de wolken was en niet zichtbaar.
De motor liep onregelmatig. Op een
zeker moment kwam het vliegtuig in
glijvlucht uit de wolken te voorschijn.
Op 300 meter was de linkervleugel
geheel in rook gehuld. Vervolgens
sloegen de vlammen uit het vlieg
tuig. Het toestel zette de glijvlucht
De met het nabij Brussel neergestorte
KXM.-vliegtuig Flamingo meegegeven post is
vermoedelijk geheel verloren gegaan.
Deze post, waarvan het totaal gewicht slechts
5 K.G. bedroeg, bevatte uitsluitend stukken,
bestemd voor Frankrijk, welke het expedltle-
bureel Amsterdam CS. tusschen Dinsdagavond
22.55 uur en Woensdagmorgen 8 25 uur hebben
bereikt. Voor het hoofdpostkantoor Rotterdam
rijn deze tijdstippen réBp. 23.25 uur en 9 uur.
De bestuurder van het verongelukte vlieg
tuig de heer C. T. R. Steensma werd op 27
September 1913 te Hellevoetsluls geboren. HU
breveteerde op 22 September 1934 en was sinds
1 Juli 1936 in dienst van de K LM., nadat hij
als vlieger van Soesterberg door 'n zeer opmer
kelijk uitgevoerde noodlanding de aandacht
had getrokken.
Het is nader gebleken, dat de eerste opgave
van de nationaliteit der om het leven gekomen
passagiers niet geheel juist was.
Behalve één Nederlandsche passagier, de
heer Nathans, bevond zich aan boord ook
slechts één Duitsche passagier, nj. de heer Fe
lix Wetzlar en niet vijf, maar drie Belgen, nX
het echtpaar Tondreau en de heer Blum.
De heeren Goldbloom. Canton en Bernard F.
Mun waren Amerikanen. De laatste woonde to
Longbeach in de Vereenigde Staten. De
Spaansch- Amerika ansc he passagier, de beer
Trillo, was manager van de R. K. O. Radio Film
Corporation, te Amsterdam voor Nederland in
oprichting, terwijl de passagier Whitehouse van
Bntsche nationaliteit was.
voort. Hoelang kan niet precies ge
zegd worden.
Wanneer het juist is dat een strook
van den hoogtemeter is gevonden met
de aanduiding dat het toestel op 8
a 900 meter hoogte heeft gevlogen
is dit een belangrijke aanwijzing,
doch de heer Plesman kan de juist
heid van dit bericht onmogelijk be
vestigen.
Even voordat de machine
den grond sloeg maakte de neus een
beweging naar boven. Vermoedelijk
was toen het hoogteroer door den
brand aangetast. Daarop stortte het
vliegtuig onder een hoek van 60 gra
den naar beneden. De heer Behage
heeft den grond over 1200 meter
nagezocht (de lengte van de glij
vlucht van het vliegtuig). Hij heeft
hier verschillende sporen materiaal
en metaal gevonden die erop wijzen
dat de linkervleugel in brand stond.
Nadat het vliegtuig den grond ge
raakt had schijnt een tweede ont
ploffing plaats gevonden te hebben.
Omtrent de oorzaak van de ramp
kan de heer Plesman nog geen mede-
deelingen geven.
Woensdagmiddag heeft de heer A. Ples
man, directeur van de K. L. M., die op het
oogenblik, waarop het ongeluk, dat de
Flamingo" getroffen heeft, bekend werd,
toevalligerwijs juist op Schiphol vertoefde,
op het hoofdkantoor van de K. L. M. te Den
Haag eenlge nadere bijzonderheden mede
gedeeld omtrent het verloop van de ramp,
voor zoover dat toen bekend was.
uur, vertrek Rotterdam *#.5 5 uur.
vertrek Brussel I 0.3 I uur. Aankomst
ParjjsHet open vakje blijft
oningevuld, een rouw-zwart plekje
op het overvolle bord
Uit onze ondervragingen bleek Woensdag
avond dat men de volgende elementen als vast
staand aanneemt:
Steensma beeft, zooals blijkt uit den hoogte
meter, die werd teruggevonden, niet hooger ge
vlogen dan 900 en 1000 meter.
Boven het stadje Hal, vijf kilometer voor het
ongeluk, moest hij wegens slecht weer stijgen
en koers nemen in meer westelijke richting, dus
afwijkend van de gewone route.
Volgens overeenstemmende ooggetulgen-ver-
klaringen. waaronder die van den stationschef
te Beert (400 M. van de plaats des onheils) zag
men eerst den staart branden, vervolgens zag
men een dichten zwaren rook. Hierna is het
vliegtuig bliksemsnel neergestort.
Het vliegtuigbrandde dus in de lucht.
Op vijfhonderd meter van de plaats, waar het
stort, heeft men een bebloede
•bine gevonden, waaruit men
De rampspoedige tijding schijnt niet tot het
publiek door te dringen. In de restaurants en
op de terrassen gaat het vroolijk en ongedwon
gen toe. Aan den Ingang wapperen twee vlag
gen halfstok. Zij worden nauwelijks opgemerkt.
De nauwst betrokkenen, de mannen tan de
stations- en vliegdiensten, de technici in hun
blauwe overalls, de piloten, zij zwijgen, maar
hun strakke gezichten zeggen genoeg. Ook is
daar een groepje stewardessen. De meisjes in
haar blauwe pakjes staren bedroefd en stil voor
zich uit. Maar als het vertreksein weerklinkt,
stappen zij dapper met het hoofd omhoog naar
hun post.
Met de „Flamingo” is het vijfde
Douglas-toestel van de K.L.M.
verloren gegaan. De vorige
Douglas-toestellen, die veronge
lukt zijn, waren zooals men weet,
de Uiver, de Gaai, de Maraboe
en de Lijster. Het ongeluk met de
Maraboe was destijds voor de
inzittenden gelukkig nog goed
afgeloopen.
De passagiers en leden van de be
manning hebben niet lang geleden.
De brand, neerstorting en ontplof
fing hebben nauwelijks twee minuten
geduurd.
Voorts werden nog telegrammen van rouw
beklag ontvangen van verschillende bultenland-
sche luchtvaartmaatschappijen, w.o. de Air Fran
ce, de A. B. Aerotransport uit Stockholm, de
British Airways, de D. D. L, uit Kopenhagen en
de Cie Air France Transatlantique, zoomede van
de Nationale Luchtvaartschool, de Rotterdam-
sche Aeroclub en de Haagsche Jeugdluchtvaart-
club.
Verder zijn telegrammen van deelneming ont
vangen van den Belgischen minister van Ver
voerwezen, Marcel Henri Jaspar, van den heer
Daumerie, directeur van den Belgischen Lucht
vaartdienst, van den Luchtvaartattaché der Ita-
liaansche ambassade te Brussel en van generaal
en mevrouw Snijders.
Plots werd het geronk van den motor
onderbroken door sinistere schokken en sla
gen. Zwarte rookwolken ontsnapten, hoog
in de lucht, aan de machine. Onmlddellijk
daarop zag men vlammen uitslaan, terwijl
de machine nog haar vlucht scheen voort
te zetten. Toen echter helde het toestel
plotseling naar voren en stortte met een
ontzettend gekraak ineen.
over
relaas
Ik zag het vliegtuig op normale
wijze uit de richting Brussel naderen.
Plotseling schoten vlammen rondom
uit het toestel en in een grooten boog,
stortte het vliegtuig omlaag. Met een
zwaren slag kwam het neer op een
aardappelveld, dat op ongeveer 500
Meter van het station van Beert ge
legen is. Met de "óverige getuigen
van de vreeseljjke ramp snelde ik
onmiddellijk toe, maar slaagde
niet in bij het toestel te komen, aan
gezien de hitte van den brand ons
noodzaakte op een afstand te blijven.
Op het vliegveld bjj Brussel, waar het
vliegtuig een tusschenlandlng heeft ge
maakt, heerscht de grootste verslagenheid
o vei deze luchtramp. Wij hadden gelegen
heid den inspecteur van het vliegveld te
ondervragen, die dienst deed toen toen de
P.H.ALF. er landde.
Aankomst en vertrek geschiedden op het
gestelde uur, verklaarde hij ons en hadden
een volkomen normaal verloop. Ik heb enkele
oogenblikken gesproken met piloot Steens
ma, die goed gehumeurd was. De start was
perfect, het landingsgestel werd normaal
opgetrokken. Het was onder alle opzichten
een start in eerste-rangssttfl, zooals wjj die
van Steensma gewoon waren.
„Hare Majesteit de Koningin diep begaan
met den rouw der nabestaanden van de
slachtoffers der Flamlngoramp draagt mij op
ook der K.L.M.-dlrectie hoogst derzelver
gevoelens van deelneming over te brengen."
Op een boerenwagen zijn de overblijfselen
neergelegd. Ook zijn verkoolde kleeren en toilet-
benoodigdheden bijeengezocht en verzameld.
p. H A. L. F.
rechts in den hoek.
Steensma. vertrek Amsterdam
vertrek Rotterdam 9.55
Men kent het beeld van Schiphol In den
zomer. Drukke, gezellige bedrijvigheid op en om
het vliegveld. Een klein leger van toestellen om
het groene vlak geschaard, geknetter van aan
slaande motoren, wegrennende en zich verhef
fende machines langs de startbaan, groote zil
veren vogels, die met een sierlijken reuzenzwaai
binnenzweven. In het restaurant en op de ter
rassen het kijklustige publiek, voor het meeren-
deel vacantlegangers, die zichtbaar genieten van
het imponeerende schouwspel, dat de vliegerij
steeds weer biedt. Groote groepen volwassenen
en kinderen worden rondgeleid, krijgen antwoord
op de duizend-en-een vragen, die er te stellen
is. Daar tusschendoor bewegen zich de passa
giers, de vertrekkenden onkundig van het ge
beurde. kalm, opgewekt, maar toch, als altijd,,
een tikje nerveus. Zij vullen de stationshal, de-
poneeren er hun bagage en verblijven dan een
oogenblik in de wachtkamer totdat de luidspre-
ker-stem het startklare toestel afroept.
Aan den wand in de stationshal prijken de
zwarte borden, vol gekrabbeld met de krijt-
hiërolyphen. letters en cijfers, die het verloop
der vluchten registreeren.
De heer Nathans werd op 7 December 1883
te Arnhem geboren. In 1900 trad hij in dienst
der Nederlandsche Spoorwegen te Rotterdam.
Als jonge commies maakte hjj in 1903 de spoor
wegstaking mee Toen naar aanleiding van deze
staking aan het spoorwegpersoneel verboden
werd lid te zijn van de Nederlandsche Vervenl-
glng van S]KK>r- en Tramwegpersoneel, werd de
heer Nathans geheim lid dezer vereenlging,
tevens secretaris van de afd. Rotterdam. In
1910 werd hij door de directie der Spoorwagen
voor de keus gesteld ontslag te nemen of veor
rijn organisatie te bedanken. Hij koos het ont
slag en werd benoemd tot secretaris van de
Nederlandsche Vereenlging en redacteur van
haar orgaan.
Deze functies heeft hij tot 1922 bekleed. In
dat jaar werd hjj op het congres van de I.TJ*.
te Weenen tot tw’eeden secretaris benoemd, en
belast met de leiding van de afdeellng spoor
wegpersoneel. In 1930 werd hij officieel be
noemd tot plaatsvervanger van den eersten
secretaris den heer Edo Fimmen.
Aan het Noordzeestrand te Petten zQn een
viertal projectielen aangespoeld,
waarschijnlijk drie rookbommen.
De gevaarlijke voorwerpen, welke ongeveer K
M. lang en 1 dM. dik zijn, werden te Petten
ondergebracht.
omdat de electriache lading zich on-
middellijk over het metalen opper
vlak gelijkmatig verspreidt en al is
het in brand vliegen van een motor
door blikseminslag ook iets, dat
uiterst zelden voorkomt.
Een der ooggetuigen van de ramp
ons, nog volkomen ontdaan
het gebeurde, het volgende
Uit deze mededeelingen, welker
juistheid de Belgische experts op dat
oogenblik nog niet konden contro-
leeren, meenen zjj te moeten aflei
den, dat het ongeluk door bliksem
inslag veroorzaakt is, al bieden de
geheel metalen Douglas-machinea in
het algemeen weinig mogelijkheden
voor het inslaan van den bliksem.
De eerste technische deskundige, die zich
naar de plaats van het ongeluk te Hal had ge
spoed, was de technische directeur van de Bel
gische Luchtvaartmaatschappij „Sabena",de
heer Gotschalk, die vergezeld werd door een
K. L. M.-mecanicien, die op het Brusselsche
vliegveld is gestatlonneerd.
Volgens de weerberichten, waarover men op
bet Brusselsche vliegveld Haaren beschikte
heerschte er, toen de Flamingo" na een kort
oponthoud van Brussel vertrok, in de nabij
heid van de Belgische hoofdstad een „depres
sion orageuee”, een weersgesteldheid, die de
mogelijkheid van onweer inhield.
Ooggetuigen deelden den heer Gotschalk
mede, dat zjj de Douglas-machine nabij Hal uit
een zwarte wolk hadden zien komen, terwijl de
linkermotor in brand stond. Onmiddellijk daar
op was het vliegtuig neergestort en geheel in
vlammen gehuld.
Deze ooggetuige, evenals de anderen die wjj
konden ondervragen zeiden ons, dat zij slechts
enkele seconden gegil van de slachtoffers heb
ben gehoord. Nog voor zij bij het brandende
toestel kwamen, was alles stil geworden. In een
elrkel van 50 meter breed rond het toestel la
ten brandende kleeren en resten.
Een der gendarmen heeft nog de
tasch gevonden met het logboek van
Steensma.
Toen vrij Woensdagmiddag voor een tweede
maal op de plaats van de vliegtuigramp te
lembeek aankwamen, zag het er nog even tra-
81sch en troosteloos uit.
Gendarmen te paard, geholpen door veld
wachters uit de streek, doorzoeken de tarwe
velden.
Op acht plaatsen staan hooge staken opge-
riqht ter aanwijzing van de plaats, waar een
Wk werd gevonden. Geen enkel lijk is echter
Co«eBchonden teruggevonden.
De wrakstukken van het vliegtuig kunnen
eerst morgen worden vrijgegeven voor het on-
De dienstdoende radiotelegrafist
verzekerde ons, dat hij te 10.35, dus
drie of vier minuten voor de ramp,
den radiotelegrafist Ludekhuyze
aan boord''van de K. L. M.-machine
den start op al de gebruikelijke
vragen omtrent den toestand aan
boord en omtrent de vaart zelf vol
komen geruststellende antwoorden
heeft gekregen. De radio-telegrafist
meent, dat de machine zich toen op
ongeveer 300 meter hoogte moet heb
ben bevonden. De ramp moet zich
kort daarop hebben voorgedaan. De
radiotelegrafist wijst er ons nog op,
dat zich geheel den morgen zware
atmosferische storingen voordeden.
Deze duren op het oogenblik
voort
Men vreest hier, dat blikseminslag
de oorzaak dezer luchttragedie moet
zjjn geweest.
De directie van de K.L.M. ontaing In den loop
van den avond van den adjudant van dienst
van H. M. de Koningin, jhr. De Jonge van El-
lemeet, een telegram van den volgenden Inhoud:
In deze oogenblikken hebben de m(Moren
naar men gehoord heeft onregelniatlg ge
draaid en toen de machine uit de wolk te voor
schijn kwam, sloegen ér vlammen uit den lin
ker motor.
Op een vraag onzerzijds antwoordde de heer
Guillonard, sceptisch te staan tegenover de ver
onderstelling, dat blikseminslag de ramp heeft
veroorzaakt, hoewel uiteraard omtrent andere
mogelijkheden, welke tot het ongeluk hebben
geleid, in dit stadium elke mededeeling voor
barig zou zijn.
Was er een defect?.
Door de ontploffipg vloog de romp
aan stukken en knapten de vleugels
af. De stukken vlogen daarbij dertig
meter in het rond.
De heer Gotschalk vestigde er de
aandacht op, dat de afschuwelijke
verminking van de lijken te wijten is
aan het metalen omhulsel van het
vliegtuig. De scherp» stukken alumi
nium brachten zware verwondingen
toe.
Mecanicien Geering