DE NIEUWE SLAG VOOR ONZE LUCHTVAART van de Laatste oogenblikken Flamingo Toch geen bliksem inslag? 3 Vlammen schoten uit vliegtuig L evensbijzonderheden der slachtoffers VLIEGTUIG BRANDDE IN DE LUCHT Bestuurder Steensma Het vervoer der slachtoffers De werktuigkundige Wapperon Nathans’ levensloop Post geheel verloren Op Schiphol LOOD GESTOLEN Inbrekers in arrest Slachtoffers met gaffels uit vuurpoel getrokken In glijvlucht uit de wolken Deelneming van H. M. de Koningin In donkere wolk in brand gevlogen ROOKBOMMEN AANGESPOELD Inzittenden hebben weinig geleden De heer Behage kreeg den indruk, dat de achterste benzinetank in brand is gevlogen Vijfde Douglas die verloren gaat Allen pas kort by de K.L.M. Door de ontploffing vloog de romp aan stukken en knapten de vleugels af Ooggetuigen zagen Flamingo brandend neerstorten, doch konden geen hulp bieden Nationaliteit der passagiers Relaas van overwegwachters Wat men als vaststaand aanneemt DONDERDAG 29 JULI 1937 De verongelukte bestuurder Steensma correspondent meldt meer De radiotelegrafist B. Ludekuize deed op van er na ;td nog tegen waaronder [_elf, als de straten van Den Haag zijn, dat men er zonder gevaar een Het vliegtuig heeft met den neus den grond geraakt; de verschroeide staart steekt nog„ In de lucht. Bij zijn val heeft het vliegtuig een diep gat gemaakt in een aardappelveld naast een tarweakker. rechts van de groote autobaan van Halle naar Edingen en Bergen. Het Is niet ver van het kleine spoorwegstation Beert. lederen piloot Vliegtuig is neer glasruit van de mag concludeeren, dat de passagiers het onge luk hebben zien aankomen en een van hen een ruit heeft ingeslagen. Volgens eenlge ooggetuigen heeft men een zwart pak uit het vliegtuig zien vallen, voor dat er nog iets van vlammen of brand te be kennen was. Misschien zal het ondersoek van de wrak stukken der motoren, dat mei de grootste zorgvuldigheid aal geschieden, er toe kun nen leiden, dat een defect wordt gevonden, waaruit de oorzaak van de ramp zal kunnen worden vastg field. van volkomen Een der ooggetuigen, een overwegwachteres, vertelde ons nog hoe zij in de heldere, zonnige lucht naar het toestel keek. Het verscheen op het gewone uur en legde den bekenden luchtweg *f in de richting Parijs. Tegen h£ zoo verlate; kogel doorheen kan jagen, branden nog alle lichten in de directeurskamer van het hoofd gebouw der KLM. Directeur Plesman staat met twee medewer kers van een ernstige conferentie op om den ver tegenwoordigers van de pers, die reeds geruimen tijd wachtten, de laatste inlichtingen te ver strekken over de ramp van de Flamingo. De heer Behage, die door de K.L.M. Brussel was gezonden, heeft, aldus de heel man, den heer Guillonard telefonisch hé gende medegedeeld: Ofschoon de heer Behage omtrent de oor zaak van het ongeluk uiteraard nog geen enkele mededeeling kon doen en eerst beden de wrakstukken der motoren zullen worden onderzocht, heeft het verhoor van oogge tuigen de zekerheid opgeleverd, dat het vliegtuig in brand gevlogen is, toen het zich op ongeveer 300 meter hoogte in een don kere wolk bevond. naar Ples- vol- De verongelukte stewardess Mej. M. J. v. d. Laan Blijkens een bericht uit Hollywood (Callfor- nië) bevestigt het kantoor van de Humble OU Comp., dat de president van deze maatschappij. Benjamin Mun uit Longbeach in Callfornlë, tot de slachtoffers van de vliegramp bij Hal be hoort. den Onze Brusselsche ons: De gendarmen zoeken alles langzaam af en de onderpastoors van de omliggende plaatsen ziet men medezoeken. De pastoor- deken van Lembeek kwam ter plaatse de gebeden der stervenden bidden. De gevon den papieren zijn aan het parket Brus sel overhandigd. Een ploeg landarbeiders was in den mid dag nog steeds bezig aarde op de smeulende resten te werpen. Wjj vernamen dat de eerste landbouwers, die kwamen toegesneld, met gaffels en rie ken een vijftal brandende lichamen uit den vuurpoel konden halen. Al deze lijken zijn echter vreeseljjk verminkt en verkoold en men kan niet meer zien of het mannen of vrouwen waren. De toegesnelde boeren kon den wegens de vreeselijke hitte niet dichter bij het brandende geraamte van de machine naderen. In den loop van Woensdagmiddag ontving men bij het hoofdkantoor der K. L. M. te 's-Gravenhage een brief van den minister van Waterstaat, ir. mr. dr. J. A. M. van Buuren, waarin deze zijn deelneming betuigde met den slag, die de K. L. M. getroffen had. Een soortgelijk schrijven werd ontvangen van den secretaris-generaal van het departement van Defensie, namens den minister van De fensie. die niet te 's-Gravenhage vertoeft. In den namiddag kwam de burgemeester van 's-Oravenhage, mr. 8. J. R. de Monchy, per soonlijk zijn opwachting maken om zijn deel neming te betuigen. Wij konden niets doen. Machteloos moes ten wy toezien, wetende dat in het vlieg tuig menschen lagen. Het was echter vol strekt duidelijk, dat zelfs, al hadden wij het toestel kunnen benaderen, onze hulp slechts weinig had kunnen baten. Alle in zittenden moeten, daar kan geen twijfel aan zijn, op slag dood zijn geweest. Som mige lijken waren uit het toestel geslin gerd bjj den val. Zij waren onherkenbaar. Twee chauffeurs, de 38-jarige W. en de 25- jarlge van A. uit Rotterdam zijn te IJsselmonde aangehouden, toen zij trachtten twee groote staven lood, elk wegende 70 kg. te verkoopen. Bij onderzoek bleek, dat het lood te Delft van een fabrieksterrein was ontvreemd. Tevens is nog de 34-jarige V. uit Delft aangehouden, die bekend heeft het lood te hebben gestolen. De verminkte lichamen van de slachtof fers zijn nog niet vervoerd, aangezien het parket nog geen toestemming hiertoe beeft gegeven. Het parket hoopte voor het vallen van den avond met het onderzoek gereed te zijn. Een der employé’s van de Sabena beeft medegedeeld, dat het Nederlandsche vlieg tuig voor bet vertrek uit Brussel grondig door den mecanicien was gecontroleerd en geheel in orde was bevonden. derzoek. Hierbij zal natuurlijk vooral op den linker motor worden gelet. Het zal echter uiterst moeilijk zijn om uit den chaos nog gegevens op te sporen. Ook de heer Van Os, chef van de motorwerk- plaatsen der KLM, zal zich heden naar Brus sel begeven. De werktuigkundige Wapperon, die verban den was aan de technische werkplaatsen der K L. M. te Amsterdam en voor een dienstaan gelegenheid naar Parijs moest, is 31 jaar oud. Hij kwam 8 Januari 1934 in dienst van de K. L. M HU woonde te Rijk in de Haarlem mermeer. was gehuwd en vader van één kind. Naar de theorie van blikseminslag heit de heer Plesman echter in het geheel niet over. HU heeft veeleer den indruk, dat de braad was ontstaan In de achterste benzinetank in den vleugel. Inmiddels mag men aannemen, dat de com missie van onderzoek, die de Belgische regee- ring thans moet benoemen, in samenwerking met de onmiddellijk naar Brussel vertrokken Nederlandsche deskundigen, den heer Van der Heyden. Inspecteur van den Luchtvaartdienst, den heer Von Baumhauer, lid van de commis sie van toezicht op de luchtwaardigheid, den heer Behage, chef van de werkplaatsen der K. L. M. en den vliegtulgbestuurder Hondong, zich een beter gefundeerd oordeel over de oor zaak van bet ongeluk zal kunnen vormen. De tweede bestuurder. O. Geering, die in op leiding was voor bestuurder-mecanicien, is 9 September 1912 te Rotterdam geboren. Op 9 Mei 1933 kwam hU in dienst van de KLK De radlo-telegrafist B. van Ludekuize werd op 16 November 1912 geboren te Durgerdam en trad op 11 November 1935 bij de KLM. in dienst. De om het leven gekomen stewardess, mej. M J. van der Laan, is op 1 Februari 1913 te Helpman (Gr.) geboren. Zjj kwam op 1 Maart jX bU de K LM. in dienst. Alle omgekomen leden der bemanning waren ongehuwd. De hitte, die het vliegtuig verspreid heeft, Is vreeselUk geweest. Dat bewijst het feit, dat op honderd meter afstand van het wrak de tarwe begon te branden, welken brand boeren met zand en aarde moesten blusschen. Naar wij vernamen, zijn de ontploffingen tot op vUf kilometer afstand duidelUk hoorbaar geweest. Inmiddels zijn leidende persoonlijkheden van de Belgische Luchtvaart Maatschappij Sabena gearriveerd. Onder hen bevond zich ook een der directeuren, de heer Gotschalk. Verder arri veerden experts van den Air France. De K.LM- autoriteiten en ingenieurs van den Nederland- schen Waterstaat werden per auto van het vliegveld Everen bij Brussel naar de plaats des onheils gebracht, waar zij tegen half vier arri veerden. In den loop van den avond heeft de heer P. Guillonard, onder-directeur der KLM, naar aanleiding van de ramp der „Flamingo”, een telefonisch gesprek met den heer Behage gehad, chef van de werkplaatsen der KLM een van de deskundigen, die ter plaatse aan het onder zoek deelnemen. Het is wel een zware slag, die de K LM. en onze nationale luchtvaart, midden ji het drukste seizoen treft. Men kan zich het bijna niet realiseeren. Werktuiglijk hoort men het droevige nieuws aan, dat door de telefoon en door de radio binnenkomt, men neemt maatregelen, maar de daverende drukte van het luchtvaartbedrijf laat piet toe, dat men dit nieuwe leed in zjjn vollen omvang be seft. Ben machteloos schouderophalen, een berustende blik. Dan gaat men weer aan den arbeid, die Immers niet kan wachten, de verdere diensten blijven hun aandacht op- eischen, aan de toekomstplannen moet wor den doocgewerkt. De heer N. Nathans was tweede secretaris van de Intern. Transportarbeidersfederatie, en op weg naar Parijs in zijn kwaliteit van lid eener commissie, ingesteld door de 8. I A. P. en het N. V. V., welke tot taak had het overbrengen van Spaansche kinderen naar Nederland te bespreken. De drie an dere Nederlandsche leden dezer commissie zjjn reeds Dinsdagavond per trein vooruit gereisd, doch de heer Nathans, die lid van den Hllversumschen gemeenteraad is. had nog de avondvergadering van Dinsdag van dezen raad willen bijwonen en is deswege pas hedenmorgen per vliegtuig vertrokken. Gemeld kan nog worden, dat de heer Wap peron van den technischen dienst, die mede tot de slachtoffers behoort, pas op het laatste oogenbllk besloten had met het rampspoedige toestel naar de Fransche hoofdstad te vertrek ken. staat ergens Bestuurder 9.35 De juiste plaats van de ramp is het gehucht Hondzocht bij de groote Vlaamsche gemeente Lembeek op enkele K.M. afstand van het Bra- bantech stadje Halle, zoowat 22 KM. ten Zuiden van Brussel. Toen wij daar aankwamen was een ontzag lijke menigte samengestroomd. Gendarmerie van het district Halle bewaarde de orde, terwijl tn den loop van den dag het parket met den rechter van instructie ter plaatse worden ver wacht. In vortnelooze ravage kon men vaag de geheel onherkenbare lijken der slachtoffers onder scheiden. Volgens ooggetuigen heeft men de machine eerst gehoord terwijl zij nog in de wolken was en niet zichtbaar. De motor liep onregelmatig. Op een zeker moment kwam het vliegtuig in glijvlucht uit de wolken te voorschijn. Op 300 meter was de linkervleugel geheel in rook gehuld. Vervolgens sloegen de vlammen uit het vlieg tuig. Het toestel zette de glijvlucht De met het nabij Brussel neergestorte KXM.-vliegtuig Flamingo meegegeven post is vermoedelijk geheel verloren gegaan. Deze post, waarvan het totaal gewicht slechts 5 K.G. bedroeg, bevatte uitsluitend stukken, bestemd voor Frankrijk, welke het expedltle- bureel Amsterdam CS. tusschen Dinsdagavond 22.55 uur en Woensdagmorgen 8 25 uur hebben bereikt. Voor het hoofdpostkantoor Rotterdam rijn deze tijdstippen réBp. 23.25 uur en 9 uur. De bestuurder van het verongelukte vlieg tuig de heer C. T. R. Steensma werd op 27 September 1913 te Hellevoetsluls geboren. HU breveteerde op 22 September 1934 en was sinds 1 Juli 1936 in dienst van de K LM., nadat hij als vlieger van Soesterberg door 'n zeer opmer kelijk uitgevoerde noodlanding de aandacht had getrokken. Het is nader gebleken, dat de eerste opgave van de nationaliteit der om het leven gekomen passagiers niet geheel juist was. Behalve één Nederlandsche passagier, de heer Nathans, bevond zich aan boord ook slechts één Duitsche passagier, nj. de heer Fe lix Wetzlar en niet vijf, maar drie Belgen, nX het echtpaar Tondreau en de heer Blum. De heeren Goldbloom. Canton en Bernard F. Mun waren Amerikanen. De laatste woonde to Longbeach in de Vereenigde Staten. De Spaansch- Amerika ansc he passagier, de beer Trillo, was manager van de R. K. O. Radio Film Corporation, te Amsterdam voor Nederland in oprichting, terwijl de passagier Whitehouse van Bntsche nationaliteit was. voort. Hoelang kan niet precies ge zegd worden. Wanneer het juist is dat een strook van den hoogtemeter is gevonden met de aanduiding dat het toestel op 8 a 900 meter hoogte heeft gevlogen is dit een belangrijke aanwijzing, doch de heer Plesman kan de juist heid van dit bericht onmogelijk be vestigen. Even voordat de machine den grond sloeg maakte de neus een beweging naar boven. Vermoedelijk was toen het hoogteroer door den brand aangetast. Daarop stortte het vliegtuig onder een hoek van 60 gra den naar beneden. De heer Behage heeft den grond over 1200 meter nagezocht (de lengte van de glij vlucht van het vliegtuig). Hij heeft hier verschillende sporen materiaal en metaal gevonden die erop wijzen dat de linkervleugel in brand stond. Nadat het vliegtuig den grond ge raakt had schijnt een tweede ont ploffing plaats gevonden te hebben. Omtrent de oorzaak van de ramp kan de heer Plesman nog geen mede- deelingen geven. Woensdagmiddag heeft de heer A. Ples man, directeur van de K. L. M., die op het oogenblik, waarop het ongeluk, dat de Flamingo" getroffen heeft, bekend werd, toevalligerwijs juist op Schiphol vertoefde, op het hoofdkantoor van de K. L. M. te Den Haag eenlge nadere bijzonderheden mede gedeeld omtrent het verloop van de ramp, voor zoover dat toen bekend was. uur, vertrek Rotterdam *#.5 5 uur. vertrek Brussel I 0.3 I uur. Aankomst ParjjsHet open vakje blijft oningevuld, een rouw-zwart plekje op het overvolle bord Uit onze ondervragingen bleek Woensdag avond dat men de volgende elementen als vast staand aanneemt: Steensma beeft, zooals blijkt uit den hoogte meter, die werd teruggevonden, niet hooger ge vlogen dan 900 en 1000 meter. Boven het stadje Hal, vijf kilometer voor het ongeluk, moest hij wegens slecht weer stijgen en koers nemen in meer westelijke richting, dus afwijkend van de gewone route. Volgens overeenstemmende ooggetulgen-ver- klaringen. waaronder die van den stationschef te Beert (400 M. van de plaats des onheils) zag men eerst den staart branden, vervolgens zag men een dichten zwaren rook. Hierna is het vliegtuig bliksemsnel neergestort. Het vliegtuigbrandde dus in de lucht. Op vijfhonderd meter van de plaats, waar het stort, heeft men een bebloede •bine gevonden, waaruit men De rampspoedige tijding schijnt niet tot het publiek door te dringen. In de restaurants en op de terrassen gaat het vroolijk en ongedwon gen toe. Aan den Ingang wapperen twee vlag gen halfstok. Zij worden nauwelijks opgemerkt. De nauwst betrokkenen, de mannen tan de stations- en vliegdiensten, de technici in hun blauwe overalls, de piloten, zij zwijgen, maar hun strakke gezichten zeggen genoeg. Ook is daar een groepje stewardessen. De meisjes in haar blauwe pakjes staren bedroefd en stil voor zich uit. Maar als het vertreksein weerklinkt, stappen zij dapper met het hoofd omhoog naar hun post. Met de „Flamingo” is het vijfde Douglas-toestel van de K.L.M. verloren gegaan. De vorige Douglas-toestellen, die veronge lukt zijn, waren zooals men weet, de Uiver, de Gaai, de Maraboe en de Lijster. Het ongeluk met de Maraboe was destijds voor de inzittenden gelukkig nog goed afgeloopen. De passagiers en leden van de be manning hebben niet lang geleden. De brand, neerstorting en ontplof fing hebben nauwelijks twee minuten geduurd. Voorts werden nog telegrammen van rouw beklag ontvangen van verschillende bultenland- sche luchtvaartmaatschappijen, w.o. de Air Fran ce, de A. B. Aerotransport uit Stockholm, de British Airways, de D. D. L, uit Kopenhagen en de Cie Air France Transatlantique, zoomede van de Nationale Luchtvaartschool, de Rotterdam- sche Aeroclub en de Haagsche Jeugdluchtvaart- club. Verder zijn telegrammen van deelneming ont vangen van den Belgischen minister van Ver voerwezen, Marcel Henri Jaspar, van den heer Daumerie, directeur van den Belgischen Lucht vaartdienst, van den Luchtvaartattaché der Ita- liaansche ambassade te Brussel en van generaal en mevrouw Snijders. Plots werd het geronk van den motor onderbroken door sinistere schokken en sla gen. Zwarte rookwolken ontsnapten, hoog in de lucht, aan de machine. Onmlddellijk daarop zag men vlammen uitslaan, terwijl de machine nog haar vlucht scheen voort te zetten. Toen echter helde het toestel plotseling naar voren en stortte met een ontzettend gekraak ineen. over relaas Ik zag het vliegtuig op normale wijze uit de richting Brussel naderen. Plotseling schoten vlammen rondom uit het toestel en in een grooten boog, stortte het vliegtuig omlaag. Met een zwaren slag kwam het neer op een aardappelveld, dat op ongeveer 500 Meter van het station van Beert ge legen is. Met de "óverige getuigen van de vreeseljjke ramp snelde ik onmiddellijk toe, maar slaagde niet in bij het toestel te komen, aan gezien de hitte van den brand ons noodzaakte op een afstand te blijven. Op het vliegveld bjj Brussel, waar het vliegtuig een tusschenlandlng heeft ge maakt, heerscht de grootste verslagenheid o vei deze luchtramp. Wij hadden gelegen heid den inspecteur van het vliegveld te ondervragen, die dienst deed toen toen de P.H.ALF. er landde. Aankomst en vertrek geschiedden op het gestelde uur, verklaarde hij ons en hadden een volkomen normaal verloop. Ik heb enkele oogenblikken gesproken met piloot Steens ma, die goed gehumeurd was. De start was perfect, het landingsgestel werd normaal opgetrokken. Het was onder alle opzichten een start in eerste-rangssttfl, zooals wjj die van Steensma gewoon waren. „Hare Majesteit de Koningin diep begaan met den rouw der nabestaanden van de slachtoffers der Flamlngoramp draagt mij op ook der K.L.M.-dlrectie hoogst derzelver gevoelens van deelneming over te brengen." Op een boerenwagen zijn de overblijfselen neergelegd. Ook zijn verkoolde kleeren en toilet- benoodigdheden bijeengezocht en verzameld. p. H A. L. F. rechts in den hoek. Steensma. vertrek Amsterdam vertrek Rotterdam 9.55 Men kent het beeld van Schiphol In den zomer. Drukke, gezellige bedrijvigheid op en om het vliegveld. Een klein leger van toestellen om het groene vlak geschaard, geknetter van aan slaande motoren, wegrennende en zich verhef fende machines langs de startbaan, groote zil veren vogels, die met een sierlijken reuzenzwaai binnenzweven. In het restaurant en op de ter rassen het kijklustige publiek, voor het meeren- deel vacantlegangers, die zichtbaar genieten van het imponeerende schouwspel, dat de vliegerij steeds weer biedt. Groote groepen volwassenen en kinderen worden rondgeleid, krijgen antwoord op de duizend-en-een vragen, die er te stellen is. Daar tusschendoor bewegen zich de passa giers, de vertrekkenden onkundig van het ge beurde. kalm, opgewekt, maar toch, als altijd,, een tikje nerveus. Zij vullen de stationshal, de- poneeren er hun bagage en verblijven dan een oogenblik in de wachtkamer totdat de luidspre- ker-stem het startklare toestel afroept. Aan den wand in de stationshal prijken de zwarte borden, vol gekrabbeld met de krijt- hiërolyphen. letters en cijfers, die het verloop der vluchten registreeren. De heer Nathans werd op 7 December 1883 te Arnhem geboren. In 1900 trad hij in dienst der Nederlandsche Spoorwegen te Rotterdam. Als jonge commies maakte hjj in 1903 de spoor wegstaking mee Toen naar aanleiding van deze staking aan het spoorwegpersoneel verboden werd lid te zijn van de Nederlandsche Vervenl- glng van S]KK>r- en Tramwegpersoneel, werd de heer Nathans geheim lid dezer vereenlging, tevens secretaris van de afd. Rotterdam. In 1910 werd hij door de directie der Spoorwagen voor de keus gesteld ontslag te nemen of veor rijn organisatie te bedanken. Hij koos het ont slag en werd benoemd tot secretaris van de Nederlandsche Vereenlging en redacteur van haar orgaan. Deze functies heeft hij tot 1922 bekleed. In dat jaar werd hjj op het congres van de I.TJ*. te Weenen tot tw’eeden secretaris benoemd, en belast met de leiding van de afdeellng spoor wegpersoneel. In 1930 werd hij officieel be noemd tot plaatsvervanger van den eersten secretaris den heer Edo Fimmen. Aan het Noordzeestrand te Petten zQn een viertal projectielen aangespoeld, waarschijnlijk drie rookbommen. De gevaarlijke voorwerpen, welke ongeveer K M. lang en 1 dM. dik zijn, werden te Petten ondergebracht. omdat de electriache lading zich on- middellijk over het metalen opper vlak gelijkmatig verspreidt en al is het in brand vliegen van een motor door blikseminslag ook iets, dat uiterst zelden voorkomt. Een der ooggetuigen van de ramp ons, nog volkomen ontdaan het gebeurde, het volgende Uit deze mededeelingen, welker juistheid de Belgische experts op dat oogenblik nog niet konden contro- leeren, meenen zjj te moeten aflei den, dat het ongeluk door bliksem inslag veroorzaakt is, al bieden de geheel metalen Douglas-machinea in het algemeen weinig mogelijkheden voor het inslaan van den bliksem. De eerste technische deskundige, die zich naar de plaats van het ongeluk te Hal had ge spoed, was de technische directeur van de Bel gische Luchtvaartmaatschappij „Sabena",de heer Gotschalk, die vergezeld werd door een K. L. M.-mecanicien, die op het Brusselsche vliegveld is gestatlonneerd. Volgens de weerberichten, waarover men op bet Brusselsche vliegveld Haaren beschikte heerschte er, toen de Flamingo" na een kort oponthoud van Brussel vertrok, in de nabij heid van de Belgische hoofdstad een „depres sion orageuee”, een weersgesteldheid, die de mogelijkheid van onweer inhield. Ooggetuigen deelden den heer Gotschalk mede, dat zjj de Douglas-machine nabij Hal uit een zwarte wolk hadden zien komen, terwijl de linkermotor in brand stond. Onmiddellijk daar op was het vliegtuig neergestort en geheel in vlammen gehuld. Deze ooggetuige, evenals de anderen die wjj konden ondervragen zeiden ons, dat zij slechts enkele seconden gegil van de slachtoffers heb ben gehoord. Nog voor zij bij het brandende toestel kwamen, was alles stil geworden. In een elrkel van 50 meter breed rond het toestel la ten brandende kleeren en resten. Een der gendarmen heeft nog de tasch gevonden met het logboek van Steensma. Toen vrij Woensdagmiddag voor een tweede maal op de plaats van de vliegtuigramp te lembeek aankwamen, zag het er nog even tra- 81sch en troosteloos uit. Gendarmen te paard, geholpen door veld wachters uit de streek, doorzoeken de tarwe velden. Op acht plaatsen staan hooge staken opge- riqht ter aanwijzing van de plaats, waar een Wk werd gevonden. Geen enkel lijk is echter Co«eBchonden teruggevonden. De wrakstukken van het vliegtuig kunnen eerst morgen worden vrijgegeven voor het on- De dienstdoende radiotelegrafist verzekerde ons, dat hij te 10.35, dus drie of vier minuten voor de ramp, den radiotelegrafist Ludekhuyze aan boord''van de K. L. M.-machine den start op al de gebruikelijke vragen omtrent den toestand aan boord en omtrent de vaart zelf vol komen geruststellende antwoorden heeft gekregen. De radio-telegrafist meent, dat de machine zich toen op ongeveer 300 meter hoogte moet heb ben bevonden. De ramp moet zich kort daarop hebben voorgedaan. De radiotelegrafist wijst er ons nog op, dat zich geheel den morgen zware atmosferische storingen voordeden. Deze duren op het oogenblik voort Men vreest hier, dat blikseminslag de oorzaak dezer luchttragedie moet zjjn geweest. De directie van de K.L.M. ontaing In den loop van den avond van den adjudant van dienst van H. M. de Koningin, jhr. De Jonge van El- lemeet, een telegram van den volgenden Inhoud: In deze oogenblikken hebben de m(Moren naar men gehoord heeft onregelniatlg ge draaid en toen de machine uit de wolk te voor schijn kwam, sloegen ér vlammen uit den lin ker motor. Op een vraag onzerzijds antwoordde de heer Guillonard, sceptisch te staan tegenover de ver onderstelling, dat blikseminslag de ramp heeft veroorzaakt, hoewel uiteraard omtrent andere mogelijkheden, welke tot het ongeluk hebben geleid, in dit stadium elke mededeeling voor barig zou zijn. Was er een defect?. Door de ontploffipg vloog de romp aan stukken en knapten de vleugels af. De stukken vlogen daarbij dertig meter in het rond. De heer Gotschalk vestigde er de aandacht op, dat de afschuwelijke verminking van de lijken te wijten is aan het metalen omhulsel van het vliegtuig. De scherp» stukken alumi nium brachten zware verwondingen toe. Mecanicien Geering

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 9