Christus-Koning-hulde te
Haarlem
PH
TABAK
QLDENKPTT
De wereldjamboree
DOE WEL EN ZIE
NIET OM
Z. EXC. MGR. GIOBBE BIJ
DE LIMBURGERS
IN DE KATHEDRAAL
BIJEEN
fit
b fa-
Toeipraak Mgr. Huibers
Jamboree-kaarten voor 4 Augustus
Voetbal op de Jamboree
1
LEEN1NG AMSTERDAM
i
Rally maakte één
slachtoffer
De eerste kampvuren
vlammen
Japansche prins te
Amsterdam
Hartelijke begroeting in het kamp,
dat de Pauselyke Internuntius
inspecteerde
Zondag reeds Rijksmuseum en
Koloniaal Instituut bezocht
Rondgang van Minister
Slotemaker
Massale en indrukwekkende
betuiging van Geloofseen-
heid en Geloofstrouw
Door het luisteren en zien van zang
en dans dringt men in de ziel
van elkanders volk
De scouts veroveren
de stad
Verlichting van het waterkamp
In de Groote Kerk
P5
PARKCLPPLAATbCN
pi autobussejm
pa t luxe auto’s
PJ UI tl»
I
Z. H. Kxc. Mgr. P. Giobbe
f
Om vier uur arriveerde Z. H. Exc. Mgr.
Huiberg aan den hoofdingang van de Ka
thedraal en door een haag van groepsvlag-
gen schreed Mgr. zegenend tusschen de pad-
vlndersrüen, zichtbaar blij, dat Hij deze
frissche, fiere Jongemannen In Zijn Kathe
draal mocht ontvangen.
Ten slotte gaf de Minister als zijn meening
te kennen dat de regeling van deze jamboree
perfect in orde is.
Het korte Lof begon. De Padvinders zongen
gezamenlijk in beurtzang met het padvlnders-
koor, dat geleld werd door den heer Bauer, hop
man van den Amsterdamschen troep „André de
Tïiaye. De gemeenschappelijke zang was in het
begin wat aarzelend, maar kwiek plaatste kape
laan Paap uit Amsterdam zich op den preek
stoel en onder de bewonderende blikken van
Fransche. Belgische, Luxemourgsche en Pool-
sche abbé's slaagde hij er in SixtUnsche kerk
muziek uK de padvinderskelen te halen.
Na het Magnificat hield Z. H. Exc. Mgr. Hui
berg een toespraak in het Nederlandsch, daarna
in hot Fransch.
op
zich
heeft
Mgr.
Mgr.
e Katholieke Unlversitelt steunen
is een praktisch apostolaat en
een wars Kruistocht voor weten
schap en geloof.
In de verte schetteren fanfares. De troepen
zyn tn aantocht. Op het kathedraalpleln wordt
ruim baan gemaakt en weldra zwenken de eerste
'rijen op den hoofdingang van de kathedraal
aan, waarvan de poorten wijd openstaan.
Hoeden gaan af; stokken worden van den
gchouder genomen; de eerste peletons Hongaren
en Franschen betreden de kathedraal. Even
blijven zjj staan. Onder den Indruk. Bulten da
vert nog de marschmuziekhier wordt de ijle
ruimte gevuld door machtige orgelklanken, die
vibreeren in de hooge, reeds duisterende gewel
ven. En als een wonderbloem bloeit daar voor
hun oogen, heel ver naac voren, in de eenigs-
En dan ineens zijn zij er. Een lange trein
stoomt precies op het bepaalde uur het sta
tion Haarlem binnen en nauwelijks zijn de
portieren geopend of stokken kletteren op
het perron, de hoeden worden met zwierig
gebaar opgezet, de vaandels worden ont
rold en het Jamboreelied schalt onder de
overkapping, dat het davert.
De eerste internationale voetbalwedstrijd op
het Jamboree-terreln is In subkamp 1 gehouden
tusschen verkenners van de 8t. Laurentlusgioep
uit ■Oinneken en padvinders uit Aarhuus (Dene
marken).
De Nederlandsche jongens wonnen met 31.
Met een extra-treln uit Den Haag, waar
hij met den D-trein uit Zwitserland was
aangekomep, arriveerde Zondagmiddag te
half twee aan het Centraal Station te Am
sterdam Zijne Keizerlijke Hoogheid Jasoe
Hito, Prins van Tsjitsjiboe, broeder van den
Japanschen Keizer, vergezeld van zijn echt-
genoote, van den Japanschen gezant Z.Exc.
Kruwashima, den gezantschaps-secretaris
Yamaguchi, den clvielen attaché Nagata en
den marine-attaché overste Tonakl, bene
vens de ledfcn van zijn gevolg.
Mr. Höppener heeft vervolgens den Inter
nuntius toegesproken en hem de verzekering
gegeven, dat hij als vertegenwoordiger van den
Paus ten allen tijde op da Limburgers xan
rekenen. In zjjn dankwoord zelde Mgr. Giob
be, dat hij trotsch was op de Limburgsche pad
vinders. Voorts prees hij hun vlotheid en cor
rectheid in hun optreden bij de inspectie en
in het kamp.
Hiernk werden de afzonderlijke kampen be
zocht.
Sterk komt dit tot uiting bij de eerste
generale repetitie In het Jamboree-theater,
welke wij bij woonden. Daar dringen de
jeugdige toeschouwers en toehoorders In de
historie, de traditie, den eigen aard van
verre onbekende volkeren, zooals zU worden
vertolkt door het beste van dat volk: zjjn
eigen blijde, geestdriftige en vurig min
nende jeugd.
Tallooze toeschouwers zullen Zater
dagmiddag ongetwijfeld hun hart heb
ben vastgehouden toen daar bij de ope
ningsplechtigheid plotseling de Rally
losbrak en tienduizenden jongens in
massa over het veld stormden en in
een ontzettend gedrang te zamen He
pen voor de koninklijke loge. Daar
moesten wel haast slachtoffers zjjn ge
vallen!
Naar wij echter vernemen, is er
slechts één gewonde by den ambulan-
ce-dlenst gebracht en deze had zjjn
kwetsuur nog wel op zeer merkwaar
dige wjjze opgeloopen. Het was een
kleine verkenner, die tijdens het ge
drang voor de Rally onwel was gewor
den en dien een medelijdende dame op
de toeschouwerstribune met eau de co
logne wilde helpen. Zjj wierp hem het
fleschje toe, maar dit kwam verkeerd
terecht en raakte den jongen nogal
leeljjk aan zijn hoofd. Zoo verviel deze
van kwaad tot erger en moest nu wer
kelijk naar de ambulance.
Sedert maakt hij het goed.
Na de pontificale Hoogmis
de Internuntius, vergezeld van
van der Venne, Mgr. Postma,
dr. Verhoeven, den hoofdverkenners-
geestelijke dr. A. Ramselaar en den
hoofdcommissaris voor Katholieke
Verkenner» mr. R. Höppener, een
officieele inspectie gehouden bij het
Limburgsche contingent in subkamp
8, waar den hoogen gasten het ..Lim
burg, mijn Vaderland" geestdriftig
werd toegezongen.
Aan de godsdienstoefening In daJProtestant-
sche 'Groote of St. Bavokerk namen vierdui
zend padvinders deel, die daar te voet van Vo
gelenzang naar toe trokken. Voorop reed de
Geestelijke Leider Ds. Kalkman te paard. Aan
den Dienst werkte mede het zangkoor Zang en
Vriendschap, onder leiding van den heer Frits
Schuurman.
Na den rondgang hebben wij een kort on
derhoud gehad met minister Slotemaker de
Bruine. De minister zelde het prachtig te vin
den. dat men hier Jonge menschen uit alle
landen en van alle verhoudingen bij elkaar
heeft kunnen brengen en dat die Jonge men
schen zich met elkaar zoo goed verstaan.
Van Haarlems Kathedraal waait
reeds vroeg in den grijzen Zondag-
golvend, de
Voorts achtte de minister het heel geluk
kig. dat men, zooals hij dezen ochtend had
kunnen constateeren, ook aan de geestelijke
zijde aandacht heeft geschonken, voor de
'verschillende religies godsdienstoefeningen
georganiseerd, waardoor de jonge padvin
ders ook tijdens hun kamp er aan worden
herinnerd, dat de mensch voor alles een
geestelijk wezen is. Wat het Indische con
tingent betreft, noemde de Minister het bij
zonder fijn gevoeld, dat men jongens van
verschillende bevolkingsgroepen en streken
uit onze Oost in één kamp heeft onderge
bracht. waardoor de onderlinge band wordt
versterkt.
kleinigheid geeft, maar zich niet bekom
mert om de vraag aan wien de weldaad
ten goede komt. Ieder steune de instel
lingen van weldadigheid naar vermogen
en zende de vragers naar hen, die kun
nen beoordeelen, wie steun behoeft en
in welken vorm die steun moet worden
verstrekt.”
„Men vertrouwe dus niet te veel
eigen menschenkennis en wachte
voor de gemakkelijke zelfvoldoening der
goedkoope goedhartigheid, die steeds een
„Het is voor iedere vrouw, die warm
voelt en enkel opgaat in de belangen van
eigen gezin, altijd weer een pijnlijk iets
den man, die klaagt over maandenlange
werkloosheid, of over den nood van zijn
gezin, en die met koopwaren, hartroe
rende brieven of mondelinge smeekbe
den aan haar deur klopt, zonder meer
weg te zenden, al weet zij duizendmaal,
dat van de zeer velen, die een beroep
doen op haar hulp, of die een bedelbrief
In haar bus werpen, dfe meesten niet te
helpen zijn en zeker niet met een gift
van één héér en dat zij niet bevoegd is,
uit te maken, of de vrager in aanmer
king komt vóór steun of de aalmoes zal
verdrinken.”
zins geheimzinnige donkerte van het Bisschop
pelijk hoogkoor, een weelde van zacht kaars
licht open. Uit de triforia boven het hoogaltaar
straalt tusschen de ronde porphieren en onyxen
bussels pilaren, die de muren van de koornls
dragen, een stemmig diffuus licht, mysterieus
van schoonheid en weelde, plotseling een diep
religieuze stemming wekkend. De overgang was
te sterk voor deze levenslustige. Jonge menschen
Bulten daverende muziek, juichende Haarlem
mers, de ongedwongenheid van het kampleven,
hier de schaduw Gods, de tuin van Gods Gena
de, de troon van Christus Koning. Maar even
duurde de verbazing der Franschen en Honga
ren. onml^dellijk werden de voorste rjjen van
het middenschip bezet, een toeval. dat zjj vlak
bij den preekstoel komen te zitten, waar straks
de Bisschop hen in hun eigen taal zal toespre
ken.
Jammer genoeg bleek er met de tweede groep
Iets niet in orde te zijn. Bij aankomst te Haar
lem miste de leider een groep Polen, die zich
bij vergissing by de derde groep hadden aan
gesloten. HU wachtte op hen. maar kwam daar
door pas aan de kathedraal toen de plechtighe
den reeds begonnen waren.
Na beëindiging van de Protestantsche
Godsdienstoefening heeft ook de Minister
van Onderwijs een rondgang door de ver
schillende kampen -gemaakt. De Minister
toonde groote belangstelling voor de inrich
ting van de subkampen en liet zich over
allerlei pnderdeelen inlichten. Speciale aan
dacht schonk hU echter aan het Indische
contingent, dat nog steeds druk bezig was
met het afbouwen van zyn pendoppo. De
Minister, die hier bUna 'n half uur vertoef
de, liet zich uitvoerig voordchten door Hop
man Ranneft en maakte een gemoedelük
praatje met verschillende deelnemers van
het contingent. Vol trots hoorden we derf
minister zeggen, dat hU zelf ook zoons in In-
dië heeft, in Batavia en in, Malang. Bü
zijn afscheid heeft de Minister zyn hand-
teekening gezet in het logboek van het
contingent.
In den avond van den feestelijken ope
ningsdag zjjn voor de eerste maal groote
kampvuren in de verschillende sub-kampen
ter Jamboree opgelaaid. Rondom verzamel
den zich de jongelui en de meesten om
wikkelen zich met dekens en plaids tegen
de kilte van het vallende duister. ZU volgen
de voorstellingen van zang en dans en
voordracht, die elke vertegenwoordigende
natie ten beste geeft. Een fantastisch beeld
bieden de gespannen toeziende en luiste
rende jongensgezichten, beschenen door
den rooden gloed der vlammen onder den
duisterenden avondhemel.
pansche
vangen.
Na de lunch reed de Prins met zjjn echtge-
noote en gevolg om drie uur uit voor een rit
door de stad, waarbij een bezoek werd gebracht
aan de nieuwe woonwijken in Amsterdam-Zuld.
Het gezelschap reed langs het stadion en de
roelbaa», waarvoor de Prins, als beschermheer
van de Olympische Spelen te Tokio, zich bij
zonder interesseerde. Op den terugweg werd
het RUksmuseum bezichtigd, waar de hooge
bezoekers werden rondgeleid door den hoofd
directeur van het museum, dr. F. Schmidt
Degener. Vervolgens ging het gezelschap naar
het Koloniaal Instituut. Hier ontvingen de
voorzitter'van den Raad van Beheer van het
instituut, mr. dr. A. baron Roell, verschillende
leden van dien Raad en de heer Tledeman,
waarnemend secretaris, de hooge gasten. De
''directeur van de afdeeling Volkenkunde, de
heer J. C. Lamster en de algemeen conser
vator 'van de afdeeling handelsmuseum, ir. W
L. Utermark, leidden de voorname bezoekers
rond, die veel belangstelling toonden voor de
rijke verzamelingen dezer afdeelingen.
Na een rondrit door de binnenstad, waar de
Prins en de Prinses hartelUk weiden gegroet,
keerde men in het Amstelhotel terug.
De hoofdkwartier-commissaris voor de zee
verkenners deelt mede, dat de gondelvaart in
de trekvaart op Vrydag 6 Augustus os. ge-
wUzigd is in een verlichting van het Jam-
boree-waterkamp aan de Ringvaart en van de
aldaar liggende verkennert-vloten.
Dien avond zal tevens een kampvuur ge
houden worden, waaraan de buitenlandsche
zeeverkenners zullen deelnemen. Het publiek
heeft dien avond toegang tot het waterkamp
der Jamboree De ingang van het waterkamp
is gelegen by de halte Bennebroek van de
blauwe tram.
morgen. breed en
Christus-Koning-vIag.
Haarlems Kerkvorst
katholieke padvinders
wereld om
zün kathedraal en hun
Koning Christus te leiden
genen.
ders zUn. niet te storen. Langs drie verschil
lende wegen trekken de troepen naar 8t. Bavo.
Nabu de kathedraal heeft rector Van Zon.
jeugdleider uit Haarlem, de laatste hand aan
de laatste voorbereidingen gelegd. Zoo nu en
dan komen reeds enkele losse groepen, die op
eigen gelegenheid uit Vogelenzang zyn geko
men. binnenvallen. Op het Kathedraalpleln en
in de omliggende straten is een deinende massa
nieuwsgierigen saamgestroomd. Een Indisch
padvinder wil er een foto van maken en zoekt
naar een verhooglng. HU klautert als een kat
langs de regenafvoerbuis tegen het voorfront
van de kathedraal op en neemt vanaf de eere-
loge zijn foto. De geheele geesteiykheid van de
kathedraal is aanwezig om de Jongens te ver
welkomen. Wy zien er ook den hoogeerwaarden
heer L. A. A M Westerwoudt. oud-plebaan, die
zUn pastorie in Noordwljkerhout heeft verlaten
om de kathedraal in een nieuwe creatie, die
van internationale gastvrouwe, te zien. En even
vóór den aanvang van de plechtigheid komt
ook Mgr. M. P. J. Möllmann. oud-vicaris-gene-
raal, zijn hooge belangstelling toonen. Verder
zyn er. behalve de hoofdverkenners-geesteiyke
uit Nederland, de hoofdverkenners-geesteiyke
der Fransche scouts, de loco-burgemeester van
Haarlem, de heer J. B. van Llemt, de heer
mr. J. B. Bomans, lid van Gedeputeerde* Staten
van Noord-Holland, katholieke leden van den
Haarlemse hen gemeenteraad, de leden van het
kerkbestuur, er*-
Nooit zagen zy elkaar en zy zullen elkaar
misschien nooit weerzien, aïs straks de schei
ding komt, maar in deze uren begrijpen zy
iets van elkanders leven, van elkanders aard,
van de ziel van een vreemd volk.
De Jamboree-penningmeester verzoekt mede
te deelen dat kaarten voor 4 Augustus niet per
giro kunnen worden besteld, doch wel in voor
verkoop aan de kassa's op het terrein verkrUt-
baar zijn.
Daar zitten zy naast en tegen elkaar. Jon
gens en jonge mannen van alle windstreken
der aarde, broederlijk vereenigd op dit stukje
Hollandschen grond onder de hooge ruischende
boomen.
wacht er de
uit de heele
hen welkom te heeten in
hulde aan
en te ze-
Z^v°k wij zjjn van meening, dat de
f I instellingen van weldadigheid nooit,
en zeker niet in dezen tijd, genoeg
gesteund kunnen worden, maar van den
anderen kant vinden wij de huisvrouw,
die liever tien keer te vergeefs geeft, dan
één enkele te laten hongeren, misschien
wel minder „verstandig” maar in ieder
geval veel edelmoediger dan zij, die
alleen maar de officieele liefdadigheids
instellingen steunt. Het beoefenen van
liefdadigheid is een persoonlijke plicht
van naastenliefde evenals het een per
soonlijke plicht van den vrager is om
niet noodeloos te vragen en het ontvan-
gene niet te misbruiken. Wie het „doe
wel en zie niet om” letterlijk in prac-
tijk brengt met zuivere bedoeling in
echt-Christelijken geest, doet een goed
en Gode-jyelgevallig werk. Op hem zul
len de -dÉJórdën van Christus: „Wat gij
aan den minste der Mijnen gedaan hebt,
hebt gij Mij gedaan” ten volle toepasse
lijk zijn. Wanneer iemand ten onrechte
een beroep op onze hulp en steun doet,
draagt hij zelf en niet degene, die hem
in goed vertrouwen iets geeft, daarvoor
de verantwoordelijkheid. Wie een aal
moes misbruikt en dientengevolge die
gift aan een ander, die er een beter ge
bruik van gemaakt zou hebben, ont
houdt, begaat een ernstig vergrijp te
genover zijn noodlijdenden medemensch.
Wie onwetend, maar met goede bedoe
lingen aan een onwaardige geeft, ver
richt een zuivere weldaad, welke hem
evenzeer als verdienste zal worden aan
gerekend, als wanneer hij een waardige
had geholpen.
Deze waarheden worden oX maar al
te vaak vergeten.
By de inschrijving op 21912.000 3H pCt.
Amsterdam 5e leening 1937 is op dusdanige
wijze gebruik gemaakt van het recht van voor
keur, dat op de vrije inschryvingen een be
langrijke reductie moet worden toegepast.
Aldus schrijft voornoemd maandblad
om dan de goedhartige vrouwen, die
zeggen, dat zij liever tienmaal vergeefs
geven, dan één enkele te laten honger
lijden, als minder verstandig achter te
stellen bij de huisvrouw, die aan ar
menzorg en tal van andere vereenigin-
gen geeft en zich eraan houdt noch op
straat noch aan de deur iets te geven.
Deze laatste neemt volgens de redactie
van het maandblad van de neutrale Ne
derlandsche Vereeniging van Huisvrou
wen het zuiverste standpunt in en loopt
het minst kans degenen, die het wél
noodig hebben, de dupe te laten worden
van de vragers, die van het gekregen
geldleen goed gebruik maken. Zij geeft
den huisvrouwen dan ook tenslotte den
volgenden, zeker niet duren raad:
De trein hield stil voor het geopende gou
den hek der KoninklUke wachtkamer, waar de
staatkielooper was uitgerold. Ter verwelkoming
waren aanwezig kapitein ter zee L. A. C. M.
Doorman, als vertegenwoordiger van H. M. de
Koningin, .burgemeester dr. W. de Vlugt. de
hoofdcommissaris van politie de heer H. 9.
Versteeg, de Japansche consul, de «neer W.
Rehbock en d,e stationschef, de heer Jongstra,
die door den Japanschen gezant aan Hunne
Kelzeriyke Hoogheden werden voorgesteld. Een
dochtertje van den heer Rehbock bood de Prin
ses bloemen aan in de Japansche kleuren, wit
en rood, waarna de Prinses ook aan mevrouw
Rehbock de hand reikte. Op het perron stond
als escorte opgesteld het Japansche contingent
van de Jamboree.
Per auto vertrok het gezelschap naar het
Amstel-Hotel, waar de lunch werd gebruikt en
waar de burgemeester en eenige leden der Ja-
kolonle in audiëntie werden ont-
Zoo hooren wy IJslanders zingen, zien wy
hun nationale worstelkampen, waarbij men el-'
kaar aangrypt met nemen. Verkenners van
Winterswijk dansen oude Twentsche dansen in
costuum, waaronder ook den bekenden .Drikus-
man” en zy laten hun klompen klotsen, dat
het een lust is.
Polen en Hongaren dansen hun prachtige
volksdansen. Een Hongaarsch strUkje brengt
ontroering onder de honderden Jonge men
schen, die ademloos toeluisterden.
De Armeniërs dansen en zingen hun wee-
moedsvolle liederen vol heimwee naar de verre
onbereikbare bergen van hun vaderland en ein-
deiyk geven verkenners uit Rolduc een Rei
nsert-voorstelling, een vrUe bewerking van het
bekende verhaal, waarin nu ook verkenners
een rol spelen.
Zoo wordt deze eerste „officieele” avond van
de Jamboree er een vol afwisseling, vol ryke
ervaring en vol winst voor alle deelnemers.
Allereerst heette Mgr. de Nederlandéche pad
vinders harteiyk welkom in ZUn Kathedraal,
het Huis van God, waarin wy, aldus Mgr., vol
gens de beginwoorden van de H. Mis van dezen
dag, één van ziel en één van hart vereenigd zUn
met Hem. Gy zyt ZUn vrienden, -ging Mgr.
verder. Want als katholieke verkennbfs hebt
gU u ten doel gesteld niet alleen louter licha-
meiyke of geestelUke ontwikkeling, maar gU
hebt de PadvlnderU en de VerkennerU geplaatst
op een nog hooger plan. GU wilt al uw krachten
van uw lichaam en van uw ziel gebruiken aller
eerst voor de eer en de rechten -van God en
van dei\ godsdienst en het waarachtig geluk van
uwe medemenschen. GU komt hier op deze
groote Jamboree als vertegenwoordigers van alle
katholieke Verkenners om niet alleen hulde te
brengen, maar u zelf toe te wUden aan onzen
Heer Jezus Christus, den Schepper, den Wel
doener. den Verlosser der Wereld, onzen Koning,
onzen God. De wereld kent Hem niet, maar gU
kent Hem en gU wilt ZUn vrienden, zyn Btryders
ZUn dierbare kinderen zyn.
De hoop van de toekomst, dat zyt gU, edele
jongelieden van ons Roomsche volk! Welnu,
laten wy met echt ridderiyken geest op on
herroepelijke wyze ons toewUden aan Koning
Jezus, opdat ZUn RUk zich uitbreide over heel
de wereld. Dat is het grootste goed, dat gU kunt
bewerken en de hoogste liefdedaad, die gU kunt
stellen voor de verbroedering der volken: er
naar streven, dat allen Jezus Christus mogen
kennen en dat HU heersche over ons aller hart.
Weest daaraan gedachtig in al uw werken, uw
leven lang. Weest een voorbeeld voor allen, en
moge de Zegen van den Al machtigen God tl
bUstaan en geleiden op al uw wegen!
Daarna sprak Mgr. in het Fransch de Fran
sche padvinders toe.
Mgr. zelde: GU. mUn dierbare vrienden uit
het schoone Frankrük. Ik heet u hartelUk wel
kom.
Elk jaar heb ik het genoegen met de groote
Nationale Nederlandsche Bedevaart Lourdes te
bezoeken, dien gezegenden grond, waar de On
bevlekte Moeder Maagd heeft willen verschUnen,
waar zU alle volkeren der aarde tot zich roept
en vereenlgt In een grootsche en Indrukwekkende
huldebetuiging aan den Verlosser der Wereld,
Haar Zoon, Haar God en Onze God.
MUn zegen, beste vrienden, moogt gU immer
vurige katholieken blUven, een voorbeeld voor
anderen. Ik verzoek u nu met luider stem de
aanroepingen na te zeggen, welke Ik u zal voor
zeggen: Heer. wU aanbidden U! Heer, wU ge-
looven in U! Heer, wü hopen op U! Heer, wU
beminnen U! Heer, wU wUden ons aan U toet
OU züt onze 'Koning en onze God! Heilige
Maagd< Moeder van den Verlosser, bid voor ons!
Heilige Maria Beschermster van Prankryk, bid
voor ons!
Het was een ontroerend oogenblik, toen alle
Fransche scouts de woorden van den Haarlem
schen Bisschop met krachtige stem en met over
tuiging herhaalden.
Dan bad de Bisschop in het Nederlandsch de
Toewijding aan het Goddelijk Hart en tenslotte
bovengenoemde aanroepingen nog eens In het
Nederlandsch, welke nu door de Nederlandsche
padvinders werden herhaald.
Daarna werd het Lof voortgezet. Alle aan
wezigen zongen het Salve Regina en Tantum
Ergo.
Na den Zegen met het Allerheiligste, waarby
alle nationale vlaggen en alle groepsvlaggen In
een boog vóór de Kanunnikenbanken stonden
geschaard, zongen de FYanschen spontaan een
lied, waarna Mgr. de kXthedraal verliet en de
padvinders weer naar de'extra-taelnen trokken
met vliegende vaandels en muziek voorop.
Als wy ons tegen half drie naar het station
begeven, biykt de rust van den Zondag reeds
gebroken door de prettige drukte en beweging
van tienduizenden nieuwsgierigen, die op de
been zyn om een reflex op te vangen van de
Jamboree-glorie, die uit het nabUe Vogelenzang
over alle landen uitstraalt. Want niet alleen
sullen ruim drieduizend katholieke padvinders
naar de nieuwe St. Bavo opmarcheeren, maar
ook in de oude St. Bavo aan de Groote Markt
worden vierduizend padvinders verwacht, die
daar een Protestantsche godsdienstoefening zul
len bywonen.
Hier en daar ontmoeten wy groepen en groep
jes padvinders uit Egypte, Amerika, Zwitser
land, Polen, die zich met moeite een weg banen
door de liefhebbers en liefhebsters van onlees
bare handteekenlngen. Plotseling een groep met
aan het hoofd een aalmoezenier, in Francisca
ner habyt, groene kousen en groenen pad vin-
dersmantel over de schouders. De Haarlemmers
biyven even staan en kyken hem na. Een on
gewoon gezicht in de oude Spaarriestad
Op het Kennemerpleln. achter het station,
staan twee muziekkorpsen, 8t. Mlchaël van
Heemstede en Euphonia van Overveen. opge
steld. zy zullen elk een troep door de stad be
geleiden; de derde zal aan het goederenstation
aan de(Westergracht aankomen en vandaar met
eigen tamboers en fluitisten naar de kathedraal
marcheeren.
T^xe befaamde onrechtvaardige rent-
1 meester, uit het Evangelie, die zich
bij voorbaat „dekte” tegen de ge
volgen van zijn voorzien ontslag, ver
klaarde: „Spitten kan ik niet, te bede
len schaam ik mij.” En daar hjj blijkbaar
niets voelde voor het leeren van de ele
mentaire spitkunst, vervalschte hij de
pachtbrieven ten voordeele van de pach
ters en ten nadeele van den landheer,
opdat zij hem straks, wanneer hij werk
loos zou zijn geworden, in hun hoeven
een gastvrij onderdak zouden verleenen.
Deze rentmeester zou in onze dagen
wellicht anders gesproken hebben, want
ten eerste is er geen onbeperkte spit-
gelegenheid, zelfs niet voor hen, die
gaarne met moeizaam spitten hun kost
zoud&n vnrdipnop twils
uxvxf-.il, Vvll V vv13 116
speculeeren op de dankbaarheid van den
evenmensch te riskant geworden, sinds
het „ondank is ’s werelds loon” spreek-
woordeljjk werd, en ten derde heeft de
crisis zoovelen buiten hun schuld van
geld en goed en werk beroofd, dat be
delen niet in even sterke mate als vroe
ger zoowel door de bedelaars zelf als
door degenen, bij wie zij aankloppen,
beschouwd wordt als Iets, waarover men
zich zou' hebben te schamen. Het bede
len als beroep Is nagenoeg overal ver
boden, maar het bedelen in den vorm
van werkzoeken of aanspraak maken op
de hulpvaardigheid van den evennaaste
om uitkomst in onmiddelljjk nijpenden
nood, wordt officieel geduld, ook al houdt
dit eigenlijk een aanklacht in tegen de
maatschappelijke en economische ver
houdingen van onzen tijd.
Aan het vraagstuk der bedelaars heeft
het maandblad van de Ned. Vereeniging
van Huisvrouwen onlangs een artikel
gewijd, waaraan wy een en ander willen
ontleenen
Daar heb ik u dlkwyis gezien, scouts van
FrankrUk en de padvinders van andere naties
en Ik heb uw goede orde, uw bewonderenswaar-
dige godsvrucht, uw geestdrift en stichtend
voorbeeld bewonderd. Waariyk. gü zUt een élite
van de Fransche katholieke jeugd. En nu is het
voor MU een groote eer u in MUn kathedraal
te verwelkomen, waar wU vereenigd zUn, wU
Groote Kerk, waar de” Protestantsche l»dvin3 °°k* als vertegenwoordigers van alle volkeren
JJ - rond Onzen Heer Jezus Christus, Die de Schep
per en de Weldoener en Verlosser der wereld
is. Onze Koning en Onze God. De wereld kent
Hem niet, maar gU kent Hem en gü moét Hem
niet alleen hulde brengen, maar Hem ook uw
lichaam en ziel en uw geheele leven toewUden.
Gü wilt de eersten zUn onder de scouts niet
alleen In de natuuriyke orde, maar ook in de bo-
vennatijuriyke orde. GU wilt de moedige ver
dedigers van God, van den godsdienst en ZUn
rechten zün. opdat Jezus Christus heersche over
uw zielen en door u in de zielen van alle men
schen. Voor de glorie van God en voor het
waarachtige en groote geluk van alle menschen.
De katholieke padvlndeas uit Haarlem zaten
achter in den trein. ZU hebben ordediensten op
het station Vogelenzang verricht, maar dringen
nu naar voren om hun vrienden door Haarlem
den weg te wijzen. Achter hen staan de Hon
garen, daarachter zeshonderd Fransche scouts,
verder Zwitsers, Luxemburgers en dan een groot
aantal Nederlanders. Van iedere vreemde na
tionaliteit is met het oog op de ruimte in de
kathedraal slechts de helft naar de Christus-
Konlng-Hulde afgevaardigd; de rest bestaat
Uit Nederlanders.
Korte commando’s weerklinken en geen drie
minuten nadat de trein is binnengerold, zet de
stoet zich in perfecte orde in beweging. Om er
den pas in te houden, zingen Hongaren het
jamboreelied; de Franschen tikken met hun
stokken op de plavuizen van het perron; de
Nederlanders doen het met een krachtig“links,
links! Buiten het station pikt 8t. Mlchaël hen
'op. Prachtig in den pas, zonder overdrüving,
maar fier en levenslustig, rukken zy de hoofd
straten van Haarlem in en veroveren stormen
derhand de sympathie van de duizenden Haar
lemmers, die rijen dik lans den weg staan ge
schaard. De troepenvlaggen wapperen in den
wind, Reims, Roubaix, NUmegen. Amsterdam,
lezen wy en zoo waar, daar komt de zon dié
zich den heelen dag nog niet heeft laten zien,
alles in een gouden gloed zetten. Het wordt een
glorle-tocht. Wat een geesteiyken zyn daar bU
die troepen! Fransche abbé’s, Belgische. Neder
landsche, allen marcheeren naast hun boys Op
de Groote Markt swügt de muziek een paar
honderd meter om de godsdienstoefening in de
5
De padvinders uit Ned.-Indië defi leeren voor H. M. de Koningin
PA TAXI'S
P5 AUTORlTCirm
P6 X DiertST JAMBOREE.