Christus-Koning-hulde te Haarlem PH TABAK QLDENKPTT De wereldjamboree DOE WEL EN ZIE NIET OM Z. EXC. MGR. GIOBBE BIJ DE LIMBURGERS IN DE KATHEDRAAL BIJEEN fit b fa- Toeipraak Mgr. Huibers Jamboree-kaarten voor 4 Augustus Voetbal op de Jamboree 1 LEEN1NG AMSTERDAM i Rally maakte één slachtoffer De eerste kampvuren vlammen Japansche prins te Amsterdam Hartelijke begroeting in het kamp, dat de Pauselyke Internuntius inspecteerde Zondag reeds Rijksmuseum en Koloniaal Instituut bezocht Rondgang van Minister Slotemaker Massale en indrukwekkende betuiging van Geloofseen- heid en Geloofstrouw Door het luisteren en zien van zang en dans dringt men in de ziel van elkanders volk De scouts veroveren de stad Verlichting van het waterkamp In de Groote Kerk P5 PARKCLPPLAATbCN pi autobussejm pa t luxe auto’s PJ UI tl» I Z. H. Kxc. Mgr. P. Giobbe f Om vier uur arriveerde Z. H. Exc. Mgr. Huiberg aan den hoofdingang van de Ka thedraal en door een haag van groepsvlag- gen schreed Mgr. zegenend tusschen de pad- vlndersrüen, zichtbaar blij, dat Hij deze frissche, fiere Jongemannen In Zijn Kathe draal mocht ontvangen. Ten slotte gaf de Minister als zijn meening te kennen dat de regeling van deze jamboree perfect in orde is. Het korte Lof begon. De Padvinders zongen gezamenlijk in beurtzang met het padvlnders- koor, dat geleld werd door den heer Bauer, hop man van den Amsterdamschen troep „André de Tïiaye. De gemeenschappelijke zang was in het begin wat aarzelend, maar kwiek plaatste kape laan Paap uit Amsterdam zich op den preek stoel en onder de bewonderende blikken van Fransche. Belgische, Luxemourgsche en Pool- sche abbé's slaagde hij er in SixtUnsche kerk muziek uK de padvinderskelen te halen. Na het Magnificat hield Z. H. Exc. Mgr. Hui berg een toespraak in het Nederlandsch, daarna in hot Fransch. op zich heeft Mgr. Mgr. e Katholieke Unlversitelt steunen is een praktisch apostolaat en een wars Kruistocht voor weten schap en geloof. In de verte schetteren fanfares. De troepen zyn tn aantocht. Op het kathedraalpleln wordt ruim baan gemaakt en weldra zwenken de eerste 'rijen op den hoofdingang van de kathedraal aan, waarvan de poorten wijd openstaan. Hoeden gaan af; stokken worden van den gchouder genomen; de eerste peletons Hongaren en Franschen betreden de kathedraal. Even blijven zjj staan. Onder den Indruk. Bulten da vert nog de marschmuziekhier wordt de ijle ruimte gevuld door machtige orgelklanken, die vibreeren in de hooge, reeds duisterende gewel ven. En als een wonderbloem bloeit daar voor hun oogen, heel ver naac voren, in de eenigs- En dan ineens zijn zij er. Een lange trein stoomt precies op het bepaalde uur het sta tion Haarlem binnen en nauwelijks zijn de portieren geopend of stokken kletteren op het perron, de hoeden worden met zwierig gebaar opgezet, de vaandels worden ont rold en het Jamboreelied schalt onder de overkapping, dat het davert. De eerste internationale voetbalwedstrijd op het Jamboree-terreln is In subkamp 1 gehouden tusschen verkenners van de 8t. Laurentlusgioep uit ■Oinneken en padvinders uit Aarhuus (Dene marken). De Nederlandsche jongens wonnen met 31. Met een extra-treln uit Den Haag, waar hij met den D-trein uit Zwitserland was aangekomep, arriveerde Zondagmiddag te half twee aan het Centraal Station te Am sterdam Zijne Keizerlijke Hoogheid Jasoe Hito, Prins van Tsjitsjiboe, broeder van den Japanschen Keizer, vergezeld van zijn echt- genoote, van den Japanschen gezant Z.Exc. Kruwashima, den gezantschaps-secretaris Yamaguchi, den clvielen attaché Nagata en den marine-attaché overste Tonakl, bene vens de ledfcn van zijn gevolg. Mr. Höppener heeft vervolgens den Inter nuntius toegesproken en hem de verzekering gegeven, dat hij als vertegenwoordiger van den Paus ten allen tijde op da Limburgers xan rekenen. In zjjn dankwoord zelde Mgr. Giob be, dat hij trotsch was op de Limburgsche pad vinders. Voorts prees hij hun vlotheid en cor rectheid in hun optreden bij de inspectie en in het kamp. Hiernk werden de afzonderlijke kampen be zocht. Sterk komt dit tot uiting bij de eerste generale repetitie In het Jamboree-theater, welke wij bij woonden. Daar dringen de jeugdige toeschouwers en toehoorders In de historie, de traditie, den eigen aard van verre onbekende volkeren, zooals zU worden vertolkt door het beste van dat volk: zjjn eigen blijde, geestdriftige en vurig min nende jeugd. Tallooze toeschouwers zullen Zater dagmiddag ongetwijfeld hun hart heb ben vastgehouden toen daar bij de ope ningsplechtigheid plotseling de Rally losbrak en tienduizenden jongens in massa over het veld stormden en in een ontzettend gedrang te zamen He pen voor de koninklijke loge. Daar moesten wel haast slachtoffers zjjn ge vallen! Naar wij echter vernemen, is er slechts één gewonde by den ambulan- ce-dlenst gebracht en deze had zjjn kwetsuur nog wel op zeer merkwaar dige wjjze opgeloopen. Het was een kleine verkenner, die tijdens het ge drang voor de Rally onwel was gewor den en dien een medelijdende dame op de toeschouwerstribune met eau de co logne wilde helpen. Zjj wierp hem het fleschje toe, maar dit kwam verkeerd terecht en raakte den jongen nogal leeljjk aan zijn hoofd. Zoo verviel deze van kwaad tot erger en moest nu wer kelijk naar de ambulance. Sedert maakt hij het goed. Na de pontificale Hoogmis de Internuntius, vergezeld van van der Venne, Mgr. Postma, dr. Verhoeven, den hoofdverkenners- geestelijke dr. A. Ramselaar en den hoofdcommissaris voor Katholieke Verkenner» mr. R. Höppener, een officieele inspectie gehouden bij het Limburgsche contingent in subkamp 8, waar den hoogen gasten het ..Lim burg, mijn Vaderland" geestdriftig werd toegezongen. Aan de godsdienstoefening In daJProtestant- sche 'Groote of St. Bavokerk namen vierdui zend padvinders deel, die daar te voet van Vo gelenzang naar toe trokken. Voorop reed de Geestelijke Leider Ds. Kalkman te paard. Aan den Dienst werkte mede het zangkoor Zang en Vriendschap, onder leiding van den heer Frits Schuurman. Na den rondgang hebben wij een kort on derhoud gehad met minister Slotemaker de Bruine. De minister zelde het prachtig te vin den. dat men hier Jonge menschen uit alle landen en van alle verhoudingen bij elkaar heeft kunnen brengen en dat die Jonge men schen zich met elkaar zoo goed verstaan. Van Haarlems Kathedraal waait reeds vroeg in den grijzen Zondag- golvend, de Voorts achtte de minister het heel geluk kig. dat men, zooals hij dezen ochtend had kunnen constateeren, ook aan de geestelijke zijde aandacht heeft geschonken, voor de 'verschillende religies godsdienstoefeningen georganiseerd, waardoor de jonge padvin ders ook tijdens hun kamp er aan worden herinnerd, dat de mensch voor alles een geestelijk wezen is. Wat het Indische con tingent betreft, noemde de Minister het bij zonder fijn gevoeld, dat men jongens van verschillende bevolkingsgroepen en streken uit onze Oost in één kamp heeft onderge bracht. waardoor de onderlinge band wordt versterkt. kleinigheid geeft, maar zich niet bekom mert om de vraag aan wien de weldaad ten goede komt. Ieder steune de instel lingen van weldadigheid naar vermogen en zende de vragers naar hen, die kun nen beoordeelen, wie steun behoeft en in welken vorm die steun moet worden verstrekt.” „Men vertrouwe dus niet te veel eigen menschenkennis en wachte voor de gemakkelijke zelfvoldoening der goedkoope goedhartigheid, die steeds een „Het is voor iedere vrouw, die warm voelt en enkel opgaat in de belangen van eigen gezin, altijd weer een pijnlijk iets den man, die klaagt over maandenlange werkloosheid, of over den nood van zijn gezin, en die met koopwaren, hartroe rende brieven of mondelinge smeekbe den aan haar deur klopt, zonder meer weg te zenden, al weet zij duizendmaal, dat van de zeer velen, die een beroep doen op haar hulp, of die een bedelbrief In haar bus werpen, dfe meesten niet te helpen zijn en zeker niet met een gift van één héér en dat zij niet bevoegd is, uit te maken, of de vrager in aanmer king komt vóór steun of de aalmoes zal verdrinken.” zins geheimzinnige donkerte van het Bisschop pelijk hoogkoor, een weelde van zacht kaars licht open. Uit de triforia boven het hoogaltaar straalt tusschen de ronde porphieren en onyxen bussels pilaren, die de muren van de koornls dragen, een stemmig diffuus licht, mysterieus van schoonheid en weelde, plotseling een diep religieuze stemming wekkend. De overgang was te sterk voor deze levenslustige. Jonge menschen Bulten daverende muziek, juichende Haarlem mers, de ongedwongenheid van het kampleven, hier de schaduw Gods, de tuin van Gods Gena de, de troon van Christus Koning. Maar even duurde de verbazing der Franschen en Honga ren. onml^dellijk werden de voorste rjjen van het middenschip bezet, een toeval. dat zjj vlak bij den preekstoel komen te zitten, waar straks de Bisschop hen in hun eigen taal zal toespre ken. Jammer genoeg bleek er met de tweede groep Iets niet in orde te zijn. Bij aankomst te Haar lem miste de leider een groep Polen, die zich bij vergissing by de derde groep hadden aan gesloten. HU wachtte op hen. maar kwam daar door pas aan de kathedraal toen de plechtighe den reeds begonnen waren. Na beëindiging van de Protestantsche Godsdienstoefening heeft ook de Minister van Onderwijs een rondgang door de ver schillende kampen -gemaakt. De Minister toonde groote belangstelling voor de inrich ting van de subkampen en liet zich over allerlei pnderdeelen inlichten. Speciale aan dacht schonk hU echter aan het Indische contingent, dat nog steeds druk bezig was met het afbouwen van zyn pendoppo. De Minister, die hier bUna 'n half uur vertoef de, liet zich uitvoerig voordchten door Hop man Ranneft en maakte een gemoedelük praatje met verschillende deelnemers van het contingent. Vol trots hoorden we derf minister zeggen, dat hU zelf ook zoons in In- dië heeft, in Batavia en in, Malang. Bü zijn afscheid heeft de Minister zyn hand- teekening gezet in het logboek van het contingent. In den avond van den feestelijken ope ningsdag zjjn voor de eerste maal groote kampvuren in de verschillende sub-kampen ter Jamboree opgelaaid. Rondom verzamel den zich de jongelui en de meesten om wikkelen zich met dekens en plaids tegen de kilte van het vallende duister. ZU volgen de voorstellingen van zang en dans en voordracht, die elke vertegenwoordigende natie ten beste geeft. Een fantastisch beeld bieden de gespannen toeziende en luiste rende jongensgezichten, beschenen door den rooden gloed der vlammen onder den duisterenden avondhemel. pansche vangen. Na de lunch reed de Prins met zjjn echtge- noote en gevolg om drie uur uit voor een rit door de stad, waarbij een bezoek werd gebracht aan de nieuwe woonwijken in Amsterdam-Zuld. Het gezelschap reed langs het stadion en de roelbaa», waarvoor de Prins, als beschermheer van de Olympische Spelen te Tokio, zich bij zonder interesseerde. Op den terugweg werd het RUksmuseum bezichtigd, waar de hooge bezoekers werden rondgeleid door den hoofd directeur van het museum, dr. F. Schmidt Degener. Vervolgens ging het gezelschap naar het Koloniaal Instituut. Hier ontvingen de voorzitter'van den Raad van Beheer van het instituut, mr. dr. A. baron Roell, verschillende leden van dien Raad en de heer Tledeman, waarnemend secretaris, de hooge gasten. De ''directeur van de afdeeling Volkenkunde, de heer J. C. Lamster en de algemeen conser vator 'van de afdeeling handelsmuseum, ir. W L. Utermark, leidden de voorname bezoekers rond, die veel belangstelling toonden voor de rijke verzamelingen dezer afdeelingen. Na een rondrit door de binnenstad, waar de Prins en de Prinses hartelUk weiden gegroet, keerde men in het Amstelhotel terug. De hoofdkwartier-commissaris voor de zee verkenners deelt mede, dat de gondelvaart in de trekvaart op Vrydag 6 Augustus os. ge- wUzigd is in een verlichting van het Jam- boree-waterkamp aan de Ringvaart en van de aldaar liggende verkennert-vloten. Dien avond zal tevens een kampvuur ge houden worden, waaraan de buitenlandsche zeeverkenners zullen deelnemen. Het publiek heeft dien avond toegang tot het waterkamp der Jamboree De ingang van het waterkamp is gelegen by de halte Bennebroek van de blauwe tram. morgen. breed en Christus-Koning-vIag. Haarlems Kerkvorst katholieke padvinders wereld om zün kathedraal en hun Koning Christus te leiden genen. ders zUn. niet te storen. Langs drie verschil lende wegen trekken de troepen naar 8t. Bavo. Nabu de kathedraal heeft rector Van Zon. jeugdleider uit Haarlem, de laatste hand aan de laatste voorbereidingen gelegd. Zoo nu en dan komen reeds enkele losse groepen, die op eigen gelegenheid uit Vogelenzang zyn geko men. binnenvallen. Op het Kathedraalpleln en in de omliggende straten is een deinende massa nieuwsgierigen saamgestroomd. Een Indisch padvinder wil er een foto van maken en zoekt naar een verhooglng. HU klautert als een kat langs de regenafvoerbuis tegen het voorfront van de kathedraal op en neemt vanaf de eere- loge zijn foto. De geheele geesteiykheid van de kathedraal is aanwezig om de Jongens te ver welkomen. Wy zien er ook den hoogeerwaarden heer L. A. A M Westerwoudt. oud-plebaan, die zUn pastorie in Noordwljkerhout heeft verlaten om de kathedraal in een nieuwe creatie, die van internationale gastvrouwe, te zien. En even vóór den aanvang van de plechtigheid komt ook Mgr. M. P. J. Möllmann. oud-vicaris-gene- raal, zijn hooge belangstelling toonen. Verder zyn er. behalve de hoofdverkenners-geesteiyke uit Nederland, de hoofdverkenners-geesteiyke der Fransche scouts, de loco-burgemeester van Haarlem, de heer J. B. van Llemt, de heer mr. J. B. Bomans, lid van Gedeputeerde* Staten van Noord-Holland, katholieke leden van den Haarlemse hen gemeenteraad, de leden van het kerkbestuur, er*- Nooit zagen zy elkaar en zy zullen elkaar misschien nooit weerzien, aïs straks de schei ding komt, maar in deze uren begrijpen zy iets van elkanders leven, van elkanders aard, van de ziel van een vreemd volk. De Jamboree-penningmeester verzoekt mede te deelen dat kaarten voor 4 Augustus niet per giro kunnen worden besteld, doch wel in voor verkoop aan de kassa's op het terrein verkrUt- baar zijn. Daar zitten zy naast en tegen elkaar. Jon gens en jonge mannen van alle windstreken der aarde, broederlijk vereenigd op dit stukje Hollandschen grond onder de hooge ruischende boomen. wacht er de uit de heele hen welkom te heeten in hulde aan en te ze- Z^v°k wij zjjn van meening, dat de f I instellingen van weldadigheid nooit, en zeker niet in dezen tijd, genoeg gesteund kunnen worden, maar van den anderen kant vinden wij de huisvrouw, die liever tien keer te vergeefs geeft, dan één enkele te laten hongeren, misschien wel minder „verstandig” maar in ieder geval veel edelmoediger dan zij, die alleen maar de officieele liefdadigheids instellingen steunt. Het beoefenen van liefdadigheid is een persoonlijke plicht van naastenliefde evenals het een per soonlijke plicht van den vrager is om niet noodeloos te vragen en het ontvan- gene niet te misbruiken. Wie het „doe wel en zie niet om” letterlijk in prac- tijk brengt met zuivere bedoeling in echt-Christelijken geest, doet een goed en Gode-jyelgevallig werk. Op hem zul len de -dÉJórdën van Christus: „Wat gij aan den minste der Mijnen gedaan hebt, hebt gij Mij gedaan” ten volle toepasse lijk zijn. Wanneer iemand ten onrechte een beroep op onze hulp en steun doet, draagt hij zelf en niet degene, die hem in goed vertrouwen iets geeft, daarvoor de verantwoordelijkheid. Wie een aal moes misbruikt en dientengevolge die gift aan een ander, die er een beter ge bruik van gemaakt zou hebben, ont houdt, begaat een ernstig vergrijp te genover zijn noodlijdenden medemensch. Wie onwetend, maar met goede bedoe lingen aan een onwaardige geeft, ver richt een zuivere weldaad, welke hem evenzeer als verdienste zal worden aan gerekend, als wanneer hij een waardige had geholpen. Deze waarheden worden oX maar al te vaak vergeten. By de inschrijving op 21912.000 3H pCt. Amsterdam 5e leening 1937 is op dusdanige wijze gebruik gemaakt van het recht van voor keur, dat op de vrije inschryvingen een be langrijke reductie moet worden toegepast. Aldus schrijft voornoemd maandblad om dan de goedhartige vrouwen, die zeggen, dat zij liever tienmaal vergeefs geven, dan één enkele te laten honger lijden, als minder verstandig achter te stellen bij de huisvrouw, die aan ar menzorg en tal van andere vereenigin- gen geeft en zich eraan houdt noch op straat noch aan de deur iets te geven. Deze laatste neemt volgens de redactie van het maandblad van de neutrale Ne derlandsche Vereeniging van Huisvrou wen het zuiverste standpunt in en loopt het minst kans degenen, die het wél noodig hebben, de dupe te laten worden van de vragers, die van het gekregen geldleen goed gebruik maken. Zij geeft den huisvrouwen dan ook tenslotte den volgenden, zeker niet duren raad: De trein hield stil voor het geopende gou den hek der KoninklUke wachtkamer, waar de staatkielooper was uitgerold. Ter verwelkoming waren aanwezig kapitein ter zee L. A. C. M. Doorman, als vertegenwoordiger van H. M. de Koningin, .burgemeester dr. W. de Vlugt. de hoofdcommissaris van politie de heer H. 9. Versteeg, de Japansche consul, de «neer W. Rehbock en d,e stationschef, de heer Jongstra, die door den Japanschen gezant aan Hunne Kelzeriyke Hoogheden werden voorgesteld. Een dochtertje van den heer Rehbock bood de Prin ses bloemen aan in de Japansche kleuren, wit en rood, waarna de Prinses ook aan mevrouw Rehbock de hand reikte. Op het perron stond als escorte opgesteld het Japansche contingent van de Jamboree. Per auto vertrok het gezelschap naar het Amstel-Hotel, waar de lunch werd gebruikt en waar de burgemeester en eenige leden der Ja- kolonle in audiëntie werden ont- Zoo hooren wy IJslanders zingen, zien wy hun nationale worstelkampen, waarbij men el-' kaar aangrypt met nemen. Verkenners van Winterswijk dansen oude Twentsche dansen in costuum, waaronder ook den bekenden .Drikus- man” en zy laten hun klompen klotsen, dat het een lust is. Polen en Hongaren dansen hun prachtige volksdansen. Een Hongaarsch strUkje brengt ontroering onder de honderden Jonge men schen, die ademloos toeluisterden. De Armeniërs dansen en zingen hun wee- moedsvolle liederen vol heimwee naar de verre onbereikbare bergen van hun vaderland en ein- deiyk geven verkenners uit Rolduc een Rei nsert-voorstelling, een vrUe bewerking van het bekende verhaal, waarin nu ook verkenners een rol spelen. Zoo wordt deze eerste „officieele” avond van de Jamboree er een vol afwisseling, vol ryke ervaring en vol winst voor alle deelnemers. Allereerst heette Mgr. de Nederlandéche pad vinders harteiyk welkom in ZUn Kathedraal, het Huis van God, waarin wy, aldus Mgr., vol gens de beginwoorden van de H. Mis van dezen dag, één van ziel en één van hart vereenigd zUn met Hem. Gy zyt ZUn vrienden, -ging Mgr. verder. Want als katholieke verkennbfs hebt gU u ten doel gesteld niet alleen louter licha- meiyke of geestelUke ontwikkeling, maar gU hebt de PadvlnderU en de VerkennerU geplaatst op een nog hooger plan. GU wilt al uw krachten van uw lichaam en van uw ziel gebruiken aller eerst voor de eer en de rechten -van God en van dei\ godsdienst en het waarachtig geluk van uwe medemenschen. GU komt hier op deze groote Jamboree als vertegenwoordigers van alle katholieke Verkenners om niet alleen hulde te brengen, maar u zelf toe te wUden aan onzen Heer Jezus Christus, den Schepper, den Wel doener. den Verlosser der Wereld, onzen Koning, onzen God. De wereld kent Hem niet, maar gU kent Hem en gU wilt ZUn vrienden, zyn Btryders ZUn dierbare kinderen zyn. De hoop van de toekomst, dat zyt gU, edele jongelieden van ons Roomsche volk! Welnu, laten wy met echt ridderiyken geest op on herroepelijke wyze ons toewUden aan Koning Jezus, opdat ZUn RUk zich uitbreide over heel de wereld. Dat is het grootste goed, dat gU kunt bewerken en de hoogste liefdedaad, die gU kunt stellen voor de verbroedering der volken: er naar streven, dat allen Jezus Christus mogen kennen en dat HU heersche over ons aller hart. Weest daaraan gedachtig in al uw werken, uw leven lang. Weest een voorbeeld voor allen, en moge de Zegen van den Al machtigen God tl bUstaan en geleiden op al uw wegen! Daarna sprak Mgr. in het Fransch de Fran sche padvinders toe. Mgr. zelde: GU. mUn dierbare vrienden uit het schoone Frankrük. Ik heet u hartelUk wel kom. Elk jaar heb ik het genoegen met de groote Nationale Nederlandsche Bedevaart Lourdes te bezoeken, dien gezegenden grond, waar de On bevlekte Moeder Maagd heeft willen verschUnen, waar zU alle volkeren der aarde tot zich roept en vereenlgt In een grootsche en Indrukwekkende huldebetuiging aan den Verlosser der Wereld, Haar Zoon, Haar God en Onze God. MUn zegen, beste vrienden, moogt gU immer vurige katholieken blUven, een voorbeeld voor anderen. Ik verzoek u nu met luider stem de aanroepingen na te zeggen, welke Ik u zal voor zeggen: Heer. wU aanbidden U! Heer, wU ge- looven in U! Heer, wü hopen op U! Heer, wU beminnen U! Heer, wU wUden ons aan U toet OU züt onze 'Koning en onze God! Heilige Maagd< Moeder van den Verlosser, bid voor ons! Heilige Maria Beschermster van Prankryk, bid voor ons! Het was een ontroerend oogenblik, toen alle Fransche scouts de woorden van den Haarlem schen Bisschop met krachtige stem en met over tuiging herhaalden. Dan bad de Bisschop in het Nederlandsch de Toewijding aan het Goddelijk Hart en tenslotte bovengenoemde aanroepingen nog eens In het Nederlandsch, welke nu door de Nederlandsche padvinders werden herhaald. Daarna werd het Lof voortgezet. Alle aan wezigen zongen het Salve Regina en Tantum Ergo. Na den Zegen met het Allerheiligste, waarby alle nationale vlaggen en alle groepsvlaggen In een boog vóór de Kanunnikenbanken stonden geschaard, zongen de FYanschen spontaan een lied, waarna Mgr. de kXthedraal verliet en de padvinders weer naar de'extra-taelnen trokken met vliegende vaandels en muziek voorop. Als wy ons tegen half drie naar het station begeven, biykt de rust van den Zondag reeds gebroken door de prettige drukte en beweging van tienduizenden nieuwsgierigen, die op de been zyn om een reflex op te vangen van de Jamboree-glorie, die uit het nabUe Vogelenzang over alle landen uitstraalt. Want niet alleen sullen ruim drieduizend katholieke padvinders naar de nieuwe St. Bavo opmarcheeren, maar ook in de oude St. Bavo aan de Groote Markt worden vierduizend padvinders verwacht, die daar een Protestantsche godsdienstoefening zul len bywonen. Hier en daar ontmoeten wy groepen en groep jes padvinders uit Egypte, Amerika, Zwitser land, Polen, die zich met moeite een weg banen door de liefhebbers en liefhebsters van onlees bare handteekenlngen. Plotseling een groep met aan het hoofd een aalmoezenier, in Francisca ner habyt, groene kousen en groenen pad vin- dersmantel over de schouders. De Haarlemmers biyven even staan en kyken hem na. Een on gewoon gezicht in de oude Spaarriestad Op het Kennemerpleln. achter het station, staan twee muziekkorpsen, 8t. Mlchaël van Heemstede en Euphonia van Overveen. opge steld. zy zullen elk een troep door de stad be geleiden; de derde zal aan het goederenstation aan de(Westergracht aankomen en vandaar met eigen tamboers en fluitisten naar de kathedraal marcheeren. T^xe befaamde onrechtvaardige rent- 1 meester, uit het Evangelie, die zich bij voorbaat „dekte” tegen de ge volgen van zijn voorzien ontslag, ver klaarde: „Spitten kan ik niet, te bede len schaam ik mij.” En daar hjj blijkbaar niets voelde voor het leeren van de ele mentaire spitkunst, vervalschte hij de pachtbrieven ten voordeele van de pach ters en ten nadeele van den landheer, opdat zij hem straks, wanneer hij werk loos zou zijn geworden, in hun hoeven een gastvrij onderdak zouden verleenen. Deze rentmeester zou in onze dagen wellicht anders gesproken hebben, want ten eerste is er geen onbeperkte spit- gelegenheid, zelfs niet voor hen, die gaarne met moeizaam spitten hun kost zoud&n vnrdipnop twils uxvxf-.il, Vvll V vv13 116 speculeeren op de dankbaarheid van den evenmensch te riskant geworden, sinds het „ondank is ’s werelds loon” spreek- woordeljjk werd, en ten derde heeft de crisis zoovelen buiten hun schuld van geld en goed en werk beroofd, dat be delen niet in even sterke mate als vroe ger zoowel door de bedelaars zelf als door degenen, bij wie zij aankloppen, beschouwd wordt als Iets, waarover men zich zou' hebben te schamen. Het bede len als beroep Is nagenoeg overal ver boden, maar het bedelen in den vorm van werkzoeken of aanspraak maken op de hulpvaardigheid van den evennaaste om uitkomst in onmiddelljjk nijpenden nood, wordt officieel geduld, ook al houdt dit eigenlijk een aanklacht in tegen de maatschappelijke en economische ver houdingen van onzen tijd. Aan het vraagstuk der bedelaars heeft het maandblad van de Ned. Vereeniging van Huisvrouwen onlangs een artikel gewijd, waaraan wy een en ander willen ontleenen Daar heb ik u dlkwyis gezien, scouts van FrankrUk en de padvinders van andere naties en Ik heb uw goede orde, uw bewonderenswaar- dige godsvrucht, uw geestdrift en stichtend voorbeeld bewonderd. Waariyk. gü zUt een élite van de Fransche katholieke jeugd. En nu is het voor MU een groote eer u in MUn kathedraal te verwelkomen, waar wU vereenigd zUn, wU Groote Kerk, waar de” Protestantsche l»dvin3 °°k* als vertegenwoordigers van alle volkeren JJ - rond Onzen Heer Jezus Christus, Die de Schep per en de Weldoener en Verlosser der wereld is. Onze Koning en Onze God. De wereld kent Hem niet, maar gU kent Hem en gü moét Hem niet alleen hulde brengen, maar Hem ook uw lichaam en ziel en uw geheele leven toewUden. Gü wilt de eersten zUn onder de scouts niet alleen In de natuuriyke orde, maar ook in de bo- vennatijuriyke orde. GU wilt de moedige ver dedigers van God, van den godsdienst en ZUn rechten zün. opdat Jezus Christus heersche over uw zielen en door u in de zielen van alle men schen. Voor de glorie van God en voor het waarachtige en groote geluk van alle menschen. De katholieke padvlndeas uit Haarlem zaten achter in den trein. ZU hebben ordediensten op het station Vogelenzang verricht, maar dringen nu naar voren om hun vrienden door Haarlem den weg te wijzen. Achter hen staan de Hon garen, daarachter zeshonderd Fransche scouts, verder Zwitsers, Luxemburgers en dan een groot aantal Nederlanders. Van iedere vreemde na tionaliteit is met het oog op de ruimte in de kathedraal slechts de helft naar de Christus- Konlng-Hulde afgevaardigd; de rest bestaat Uit Nederlanders. Korte commando’s weerklinken en geen drie minuten nadat de trein is binnengerold, zet de stoet zich in perfecte orde in beweging. Om er den pas in te houden, zingen Hongaren het jamboreelied; de Franschen tikken met hun stokken op de plavuizen van het perron; de Nederlanders doen het met een krachtig“links, links! Buiten het station pikt 8t. Mlchaël hen 'op. Prachtig in den pas, zonder overdrüving, maar fier en levenslustig, rukken zy de hoofd straten van Haarlem in en veroveren stormen derhand de sympathie van de duizenden Haar lemmers, die rijen dik lans den weg staan ge schaard. De troepenvlaggen wapperen in den wind, Reims, Roubaix, NUmegen. Amsterdam, lezen wy en zoo waar, daar komt de zon dié zich den heelen dag nog niet heeft laten zien, alles in een gouden gloed zetten. Het wordt een glorle-tocht. Wat een geesteiyken zyn daar bU die troepen! Fransche abbé’s, Belgische. Neder landsche, allen marcheeren naast hun boys Op de Groote Markt swügt de muziek een paar honderd meter om de godsdienstoefening in de 5 De padvinders uit Ned.-Indië defi leeren voor H. M. de Koningin PA TAXI'S P5 AUTORlTCirm P6 X DiertST JAMBOREE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 16