I
Christus-Koning-hulde te
Haarlem
Z8
jHZ
De wereld-jamboree
DOE WEL EN ZIE
NIET OM
1 I
Z. EXC. MGR. GIOBBE BIJ
DE LIMBURGERS
IN DE KATHEDRAAL
BIJEEN
W 3
MAANDAG 2 AUGUSTUS 1937
0
kJ*
In de Groote Kerk
Toespraak Mgr. Huibers
Jamboree-kaarten voor 4 Augustus
1 op de Jamboree
t/
Ufriuiirr'
Pj
LEENING AMSTERDAM
y
1
PARKEER PLAATSEN
WERELEMAMbOREE
De eerfete kampvuren
vlammen
Rally maakte één
slachtoffer
Japansche prins te
Amsterdam
Hartelijke begroeting in het kamp,
dat de Pauselyke Internuntius
inspecteerde
*>»»»-<
p71
te
PARKEER PLAATSEN
P5
OLDENKOTT^^^
F*
zZ i
Zondag reeds Ryksmuseum en
Koloniaal Instituut bezocht
Rondgang van Minister
Slotemaker
Door het luisteren en zien van zang
en dans dringt men in de ziel
van elkanders volk
Massale en indrukwekkende
betuiging vm Geloofseen-
heid en Geloofstrouw
Verlichting van het waterkamp
De scouts veroveren
de stad
1
ife
De padvinders uit Ned.-Indtë defi leeren voor H. M. de Koningin
Z. H. Exc. Mgr. P. Oiobbe
De katholieke padvinders uit Haarlem
I
4
Om vier uur arriveerde Z. H. Exc. Mgr.
Huiberg aan den hoofdingang van de Ka
thedraal en door een haag van groepsvlag-
gen schreed Mgr. zegenend tusschen de pad-
vindersrtjen, zichtbaar blij, dat Hij deze
frlssche, fiere jongemannen In ZUn Kathe
draal mocht ontvangen.
"~üj2
De eerste internationale voetbalwedstrijd op
het Jamboree-terreln is In subkamp 1 gehouden
tusschen verkenners van de St. Laurentiusgroep
uit Olnneken en padvinders uit Aarhuus (Dene
marken).
De Nederlandsche Jongens wonnen met 31.
1
s
I
Wl
n
Het korte Lof begon. De Padvinders zongen
gezamenlijk in beurtzang met het padvlnders-
koor. dat geleld werd door den heer Bauer, hop
man van den Amsterdamschen troep „André de
Thaye. De gemeenschappelijke zang was in het
begin wat aarzelend, maar kwiek plaatste kape
laan Paap uit Amsterdam zich op den preek
stoel en onder de bewonderende blikken van
Fransche, Belgische, Luxemourgsche en Pool-
sche abbé's slaagde hU er in Sixtijnsche kerk
muziek uit de padvinderskelen te halen.
Na het Magnificat hield Z. H. Exc. Mgr. Hui-
bers een toespraak in het Nederlandsch, daarna
in het Fransch.
De Jamboree-penningmeester verzoekt mede
te deelen dat kaarten voor Augustus niet per
giro kunnen worden besteld, doch wel In voor
verkoop aan de kassa's op het terrein verkrijg
baar zü
i
i
h
A
b
Vl
1
n
v
pi
pï
P3
PS
heeft
Mgf.
Mgr.
t
i
I
1
t
v
t
e
t
k
z
t
I
k
z
c
V
8
V
k
t
d
s
d
h
n
8
te
h<
W;
V
Je
A
ei
v,
b<
T
hi
AUTOBUSStN
LUXE AUTO'S
Voorts achtte de minister het heel geluk
kig. dat men. zooals hl) dezen ochtend had
kunnen constateeren, ook aan de geestelijke
zijde aandacht heeft geschonken, voor de
verschillende religies godsdienstoefeningen
georganiseerd, waardoor de jonge padvin
ders ook tijdens hun kamp er aan worden
herinnerd, dat de mensch voor alles een
geestelijk wezen is. Wat het Indische con
tingent betreft, noemde de Minister het bij
zonder fijn gevoeld, dat men jongens van
verschillende bevolkingsgroepen en streken
uit onze Oost in één kamp heeft onderge
bracht, waardoor de onderlinge band wordt
versterkt
Van Haarlems Kathedraal waait
reeds vroeg in den grijzen Zondag-
golvend, de
5 TAXI’S
s autorite ITEM
P6 DlEriST jA/lbOREE
Met een extra-trein uit Den Haag, waar
hij met den D-trein u*t Zwitserland was
aangekomen, arriveerde Zondagmiddag te
half twee aan het Centraal Station te Am
sterdam Zijne Keizerlijke Hoogheid Jasoe
Hito, Prins van Tsjitsjiboe, broeder van den
Japanschen Keizer, vergezeld van zijn echt-
genoote, van den Japanschen gezant Z.Exc.
Kru washlma, den gezantschaps-secretaris
Yamaguchi, den cl vielen attaché Nagata en
den marine-atteché overste Tonakl, bene
vens de leden van zijn gevolg.
Allereerst heette Mgr. de Nederlandsche pad
vinders hartelijk welkom In Zijn Kathedraal,
het Huls van God. waarin wij, aldus Mgr., vol
gens de beginwoorden van de H Mis van dezen
dag, één van ziel en één van hart vereenlgd zjjn
met Hem. Gü züt Zijn vrienden, ging Mgr.
verder. Want als katholieke verkenners hebt
gij u ten doel gesteld niet alleen louter licha
melijke of geestelijke ontwikkeling, maar gü
hebt de Padvinderij en de Verkennerij geplaatst
op een nog hooger plan. GU wilt al uw krachten
van uw lichaam en van uw ziel gebruiken aller
eerst voor de eer en de rechten van God en
van den godsdienst en het waarachtig geluk van
uwe medemenschen. GU komt hier op deze
groote Jamboree als vertegenwoordigers van alle
katholieke Verkenners om niet alleen hulde te
brengen, maar u zelf toe te wijden aan onzen
Heer Jezus Christus, den Schepper, den Wel
doener. den Verlosser der Wereld, onzen Koning,
onzen God. De wereld kent Hem niet, maar gU
kent Hem en gü wilt ZUn vrienden, zUn strijders
Zjjn dierbare kinderen zUn.
De hoop van de toekomst, dat zUt gü. edele
jongelieden van ons Roomsche volk! Welnu,
laten w(j met echt rldderlUken geest op on-
herroepelUke wjjze ons toewijden aan Koning
Jezus, opdat ZUn RUk zich uitbreide over heel
de wereld. Dat is het grootste goed, dat gü kunt
bewerken en de hoogste liefdedaad, die gü kunt
stellen voor de verbroedering der volken: er
nssr streven, dat allen Jezus Christus mogen
kennen en dat HU heersche over ons aller hart.
Weest daaraan gedachtig in al uw werken, uw
leven lang. Weest een voorbeeld voor allen, en
moge de Zegen van den Almachtlgen God u
bUstaan en geleiden op al uw wegen l
Daarna sprak Mgr. in het Fransch de Fran
sche padvinders toe.
Mgr. zeide: GU. mUn dierbare vrienden uit
het schoone FrankrUk. Ik heet u hartelUk wel
kom.
Elk jaar heb ik het genoegen met de groote
Nationale Nederlandsche Bedevaart Lourdes te
bezoeken, dien gezegenden grond, waar de On
bevlekte Moeder Maagd heeft willen verschünen,
waar zü alle volkeren der aarde tot zich roept
en vereenlgt in een grootsche en Indrukwekkende
huldebetuiging aan den Verlosser der Wereld,
Haar Zoon, Haar God en Onze God.
Na den rondgang hebben wu een kort on
derhoud gehad met minister Slotemaker de
Bruine. De minister zeide het prachtig te vin
den, dat men hier jonge menschen uit alle
landen en van alle verhoudingen bü elkaar
heeft kunnen brengen en dat die jonge men
schen zich met elkaar zoo goed verstaan.
Tallooze toeschouwers zullen Zater
dagmiddag ongetwUfeld hun hart heb
ben vastgehouden toen daar bü de ope
ningsplechtigheid. plotseling de Rally
losbrak en tienduizenden jongens in
massa over het veld stormden en in
een ontzettend gedrang te zamen He
pen voor de koninklUke loge. Daar
moesten wel haast slachtoffers zUn ge
vallen
Naar wU echter vernemen, is er
slechts één gewonde bü den ambulan-
ce-dlenst gebracht en deze had zün
kwetsuur nog wel op zeer merkwaar
dige wijze opgeloopen. Het was een
kleine verkenner, die tUdens het ge
drang voor de Rally onwel was gewor
den en dien een medelüdende dame op
de toeschouwerstrlbune met eau de co
logne wilde helpen. ZU wierp hem het
flcschje toe, maar dit kwam verkeerd
terecht en raakte den jongen nogal
leelUk aan zUn hoofd. Zoo verviel deze
van kwaad tot erger en moest nu wer
kelijk naar de ambulance.
Sedert maakt hü het goed.
Na beëindiging van de Protestantsche
Godsdienstoefening heeft ook de Minister
van OnderwUs een rondgang door de ver
schillende kampen gemaakt. De Minister
toonde groote belangstelling voor de inrich
ting van de subkampen en liet zich over
allerlei onderdeden inlichten. Speciale aan
dacht schonk hU echte; aan het Indische
contingent, dat nog steeds druk bezig was
met het afbouwen van zUn pendoppo. De
Minister, die hier bUna ’n half uur vertoef
de, liet zich uitvoerig voorlichten door Hop
man Ranneft en maakte een gemoedelijk
praatje met verschillende deelnemers van
het contingent. Vol trots hoorden we den
minister zeggen, dat hü zelf ook zoons in In-
dië heeft, in Batavia en in Malang. BU
zUn afscheid heeft de Minister zUn hand-
teekening gezet in het logboek van het
contingent.
Aan de godsdienstoefening in de Protestant
sche Groote of St. Bavokerk namen vierdui
zend padvinders deel, die daar te voet van Vo
gelenzang naar toe trokken. Voorop reed de
Geestelijke Leider Ds. Kalkman te paard. Aan
den Dienst werkte mede het zangkoor Zang en
Vriendschap, onder leiding van den heer Frits
Schuurman.
De hoofdkwartier-commissaris voor de zee
verkenners deelt mede, dat de gondel va art in
de trekvaart op Vrijdag 6 Augustus as. ge-
wUzigd is in een verlichting van het Jam-
boree-waterkamp aan de Ringvaart en van de
aldaar liggende verkenners-vloten.
Dien avond zal tevens een kampvuur ge
houden worden, waaraan de buitenlandsche
zeeverkenners zullen deelnemen. Het publiek
heeft dien avond toegang tot het waterkamp
der Jamboree De ingang van het waterkamp
is gelegen bü de halte Bennebroek van de
blautoe tram.
e befaamde onrechtvaardige rent-
j 1 meester, uit het Evangelie, die zich
bij voorbaat „dekte” tegen de ge
volgen van zijn voorzien ontslag, ver
klaarde: „Spitten kan ik niet, te bede
len schaam ik mij.” En daar hij blijkbaar
niets voelde voor het leeren van de ele
mentaire spitkunst, vervalschte hij de
pachtbrieven ten voordeele van de pach
ters en ten nadeele van den landheer,
opdat zij hem straks, wanneer hij werk
loos zou zijn geworden, in hun hoeven
een gastvrij onderdak zouden verleenen.
Deze rentmeester zou in onze dagen
wellicht anders gesproken hebben, want
ten eerste is er geen onbeperkte splt-
gelegenheid, zelfs niet voor hen, die
gaarne met moeizaam spitten hun kost
zouden verdienen, ten tweede is het
speculeeren op de dankbaarheid van den
evenmensch te riskant geworden, sinds
het „ondank is ’s werelds loon" spreek-
woordeltjk werd, en ten derde heeft de
crisis zoovelen bulten hun schuld van
geld en goed en werk beroofd, dat be
delen niet in even sterke mate als vroe
ger zoowel door de bedelaars zelf als
door degenen, bij wie zij aankloppen,
beschouwd wordt als iets, waarover men
zich zou hebben te schamen. Het bede
len als beroep is nagenoeg overal ver
boden, maar het bedelen in den vorm
van werkzoeken of aanspraak maken op
de hulpvaardigheid van den evennaaste
om uitkomst in onmiddellijk nijpenden
nood, wordt officieel geduld, ook al houdt
dit eigenlijk een aanklacht in tegen de
maatschappelijke en economische ver
houdingen van onzen tijd.
Aan het vraagstuk der bedelaars heeft
het maandblad van de Ned. Vereeniging
van Huisvrouwen onlangs een artikel
gewijd, waaraan wij een en ander willen
ontleenen:
MUn zegen, beste vrienden, moogt gU immer
vurige katholieken blUven, een voorbeeld voor
anderen. Ik verzoek u nu met luider stem de
aanroepingen na te zeggen, welke Ik u zal voor
zeggen: Heer. wü aanbidden U! Heer, wü ge-
looven in U! Heer, wU hopen op U! Heer. wü
beminnen U! Heer. wU wUden ons aan U toe!
GU züt onze Koning en onze God! Heilige
Maagd, Moeder van den Verlosser, bid voor ons!
Heilige Maria Beschermster van FrartkrUk, bid
voor ons!
Het was een ontroerend oogenblik, toen alle
Fransche scouts de woorden van den Haarlem-
schen Blsschop met krachtige stem en met over
tuiging herhaalden.
Dan bad de Blsschop in het Nederlandsch de
ToewUdlng aan het Goddelijk Hart en tenslotte
bovengenoemde aanroepingen nog eens in het
Nederlandsch. welke nu door de Nederlandsche
padvinders werden herhaald.
Daarna werd het Lof voortgezet. Alle aan
wezigen zongen het Salve Regina en Tantum
Ergo.
Na den Zegen met bet Allerheiligste, waarbij
alle nationale vlaggen en alle groepsvlaggen in
een boog vóór de Kanunnikenbanken stonden
geschaard, zongen de Franschen spontaan een
lied, waarna Mgr. de kathedraal verliet en de
padvinders weer naar de extra-treinen trokken
met vliegende vaandels en muziek voorop.
In de verte schetteren fanfares. De troepen
zUn in aantocht. Op het kathedraalplein wordt
ruim baan gemaakt en weldra zwenken de eerste
rijen op den hoofdingang van de kathedraal
aan, waarvan de poorten wijd openstaan.
Hoeden gaan af; stokken worden van den
schouder genomen; de eerste peletons Hongaren
en Franschen betreden de kathedraal. Even
WUven zU staan. Onder den indruk. Bulten da
vert nog de marschmuzlek; hier wordt de üie
ruimte gevuld door machtige orgelklanken, die
vibreeren in de hooge, reeds duisterende gewel
ven. En als een wonderbloem bloeit daar voor
hun oogen, heel ver naar voren, in de eenigs-
zins geheimzinnige donkerte van het Blsschop-
pelUk hoogkoor, een weelde van zacht kaars
licht open. Uit de triforia boven het hoogaltaar
straalt tusschen de remde porphleren en onyxen
bussels pilaren, die de muren van de koornls
dragen, een stemmig diffuus licht, mysterieus
van schoonheid en weelde, plotseling een diep
religieuze stemming wekkend. De overgang was
te sterk voor deze levenslustige. Jonge menschen
Bulten daverende muziek. Juichende Haarlem
mers. de ongedwongenheid van het kampleven,
hier de schaduw Gods, de tuin van Gods Gena
de, de troon van Christus Koning. Maar even
duurde de verbazing der Franschen en Honga
ren, onmlddellUk werden de voorste rUen van
het middenschip bezet, een toeval. dat zü vlak
bU den preekstoel komen te zitten, waar straks
de Blsschop hen in hun eigen taal zal toespre
ken.
Jammer genoeg bleek er met de tweede groep
iets niet In orde te zUn. BU aankomst te Haar
lem miste de leider een groep Polen, die zich
bU vergissing bU de derde groep hadden aan
gesloten. HU wachtte op hen, maar kwam daar
door pas aan de kathedraal tb^n de plechtighe
den reeds begonnen waren.
Kg^dan Ineens zUn zU er. Een lange trein
precies op het bepaalde uur het sta-
-- tlon”Habriem binnen en nauwelUks zUn de
portieren geopend of stokken kletteren op
t' het perron, de hoeden worden met zwierig
gebaar opgezet, de vaandels worden ont
rold en het Jamboreelied schalt onder de
overkapping, dat het davert.
Ten slotte gaf de Minister als zUn meentng
te kennen dat de regeling van deze jamboree
perfect in orde is.
Mr. Höppener heeft vervolgens den Inter
nuntius toegesproken en hem de verzekering
gegeven, dat hU als vertegenwoordiger van den
Paus ten allen LUde op de Limburgers kaki
rekenen. In zUn dankwoord zeide Mgr Giob-
be, dat hU trotech was op de Limburgsche pad
vinders. Voorts prees hU hun vlotheid en cor
rectheid in hun optreden bü de Inspectie en
in het kamp.
Hierna werden de afsonderljjke kampen be
zocht.
Sterk komt dit tot uiting bü de eerste
generale repetitie in het Jamboree-theater,
welke wü büwoonden. Daar dringen de
jëugdige toeschouwers en toehoorders in de
historie, de traditie, den eigen aard van
verre onbekende volkeren, zooals zü worden
vertolkt door het,beste van dat volk: zün
eigen blUde, geestdriftige en vurig min
nende jeugd.
In den avond van den feestelüken ope
ningsdag zün voor de eerste maal groote
kampvuren in de verschillende sub-kampen
ter Jamboree opgelaaid. Rondom verzamel
den zich de jongelui en de meesten om
wikkelen zien met (dekens en plaids tegen
de kilte van het vallende duister. Zü volgen
de voorstellingen van zang en dans en
voordracht, die elke vertegenwoordigende
natie ten beste geeft. Een fantastisch beeld
bieden de gespannen toeziende en luiste
rende jongensgezichten, beschenen door
den rooden gloed der vlammen onder den
duisterenden avondhemel.
Na de pontificale Hoogmis
de Internuntius, vergezeld van
van der Venne, Mgr. Postma,
dr. Verhoeven, den hoofdverkennera-
geeatelijke dr. A. Ramselaar en den
hoofdcommissaria voor Katholieke
Verkenners <pr. R. Höppener, een
officieele inspectie gehouden bü het
Limburgsche contingent in subkamp
8, waar den hoogen gasten het Lim
burg, myn Vaderlano” geestdriftig
werd toegezongen.
morgen, breed en
Christus-Koning-vlag.
Haarlems Kerkvorst
katholieke padvinders
wereld om
zyn kathedraal en hun
Koning Christus te leiden
gepen.
BU de inachrüving op f 21 >12X100 3H pOt.
Amsterdam 5e leaning 1937 is op dusdanige
wU*e gebruik gemaakt van het recht van voor
keur. dat op, de vrtje Inschrüvlngen een be-
langrüke reductie moet worden toegepast.
Daar heb ik u dikwüls gezien, scouts van
FrankrUk en de padvinders van andere naties
en Ik heb uw goede orde, uw bewonderenswaar-
dige godsvrucht, uw geestdrift en stichtend
voorbeeld bewonderd. WaarlUk. gü züt een élite
van de Fransche katholieke jeugd. En nu is het
voor Mü een groote eer u In MUn kathedraal
te verwelkomen, waar wü vereenlgd zün, wü
ook, als vertegenwoordigers van alle volkeren
rond Onzen Heer Jezus Christus. Die de Schep
per en de Weldoener en Verlosser der wereld
is, Onze Koning en Onze God. De wereld kent
Hem niet, maar gü kent Hem en gü moet Hem
niet alleen hulde brengen, maar Hem ook uw
lichaam en ziel en uw geheele leven toewüden.
OU wilt de eersten zün onder de scouts niet
alleen In de natuurlüke orde, maar ook In de bo-
vennatuurlüke orde. OU wilt de moedige ver
dedigers van God. van den godsdienst en Zün
rechten zün, opdat Jezus Christus heersche over
uw zielen en door u in de zielen van alle men
schen. Voor de glorie van God' en voor het
waarachtige en groote geluk van alle menschen.
wacht er de
uit de heele
hen welkom te heeten in
hulde aan
en te ze-
e Katholieke Uhivenltelt steunen
I 1 is een praktisch apostolaat en
een ware Kruistocht voor weten
schap en geloot.
Nooit zagen zü elkaar en zü zullen elkaar
misschien nooit weerzien, als straks de schei
ding komt, maar in deze uren begrijpen zü
iets van elkanders leven, van elkanders aard,
van de ziel van een vreemd volk.
„Het is voor iedere vrouw, die warm
voelt en enkel opgaat in de belangen van
eigen gezin, altijd weer een pijnlijk iets
den man, die klaagt over maandenlange
werkloosheid, of over den nood van zijn
gezin, en die met koopwaren, hartroe
rende brieven of mondelinge smeekbe
den aan haar deur klopt, zonder meer
weg te zenden, al weet zij duizendmaal,
dat van de zeer velen, die een beroep
doen op haar hulp, of die een bedelbrief
in haar bus werpen, de meesten niet te
helpen zijn en zeker niet met een gift
van één keer en dat zij niet bevoegd is,
uit te maken, of de vrager in aanmer
king komt voor steun of de aalmoes zal
verdrinken.”
Z^X°k wü zün van meening, dat de
I I Instellingen van weldadigheid nooit,
en zeker niet in dezen tüd, genoeg
gesteund kunnen worden, maar van den
anderen kant vinden wü de huisvrouw,
die liever tien keer te vergeefs geeft, dan
één enkele te laten hongeren, misschien
wel minder „verstandig” maar in ieder
geval veel edelmoediger dan zü, die
alleen maar de officieele liefdadigheids
instellingen steunt. Het beoefenen van
liefdadigheid Is een persoonlüke plicht
van naastenliefde evenals het een per
soonlijke plicht van den vrager Is om
niet noodeloos te vragen ep het ontvan-
gene niet te misbruiken. Wie het „doe
wel en zie niet om” letterlük in prac-
tük brengt met zuivere bedoeling In
echt-Chrlstelüken geest, doet een goed
en Gode-welgevalllg werk. Op hem zul
len de woorden van Christus: „Wat gü
aan den minste der Münen gedaan hebt,
hebt gü Mü gedaan” ten volle toepasse-
UJk zün. Wanneer Iemand ten onrechte
een beroep op onze hulp en steun doet,
draagt hü zelf en niet degene, die hem
In goed vertrouwen Iets geeft, daarvoor
de verantwoordelükheid. Wie een aal
moes misbruikt en dientengevolge die
gift aan een ander, die er een beter ge
bruik van gemaakt zou hebben, ont
houdt, begaat een ernstig vergrijp té
genover zün noodUjdenden medemensch.
Wie onwetend, maar met goede bedoe
lingen aan een onwaardige geeft, ver
richt een zuivere weldaad, welke hem
evenzeer als verdienste zal worden aan
gerekend, als wanneer hü een waardige
had geholpen.
Deze waarheden worden oX maar al
te vaak vergeten.
De Katholieke padvinders uit Haarlem zaten
achter in den trein. Zy hebben ordediensten op
het station Vogelenzang verricht, maar dringen
nu naar voren om hun vrienden door Haarlem
den weg te wüzen. Achter hen staan de Hon
garen. daarachter zeshonderd Fransche scouts,
verder Zwitsers, ^Luxemburgers en dan een groot
aantal Nederlanders. Van iedere vreemde na
tionaliteit is met het oog op de ruimte In de
kathedraal slechts de helft naar de Christus-
Konlng-Hulde afgevaardigd; de rest bestaat
uit Nederlanders.
Korte commando's weerklinken en geen drie
minuten nadat de trein is binnengerold, zet de
stoet zich in perfecte orde in beweging. Om er
den pas in te houden, zingen Hangaren het
jamboreelied; de Franschen tikken met hun
stokken op de plavuizen van net perron; de
Nederlanders doen het met een krachtig: links,
links! Buiten het station pikt st. Mlchaël hen
op. Prachtig in den pas, zonder overdrUving,
maar fier en levenslustig, rukken zü de hoofd
straten van Haarlem in en veroveren stormen
derhand de sympathie van de duizenden Haar
lemmers, die rüen dik lans den weg staan ge
schaard. De troepenvlaggen wapperen in den
wind, Reims, Roubaix. NUmegen. Amsterdam,
lezen wü en zoo waar, daar komt de zon, die
zich den heelen dag nog niet heeft laten zien,
alles in een gouden gloed zetten. Het wordt een
glorie-tocht Wat een geestelUken zUn daar bü
dte troepen! Fransche abbé's, Belgische, Neder
landsche. allen marcheeren naast hun boys. Op
de Groote Markt zwügt de muziek een paar
honderd meter om de godsdienstoefening in de
Groote Kerk, waar de Protestantsche padvin
ders zün, niet te storen. Langs drie verschil
lende wegen trekken de troepen naar St. Bavo.
Zon,
aan
Als wü ons tegen half drie naar het station
begeven, blükt de rust van den Zondag reeds
gebroken door de prettige drukte en beweging
van tienduizenden nieuwsgierigen, die op de
been zün om een reflex op te vangen van de
Jamboree-glorie. die uit het nabüe Vogelenzang
over alle landen uitstraalt. Want niet alleen
zullen ruim drieduizend katholieke padvinders
naar de nieuwe St. Bavo opmarcheeren, maar
ook in de oude St. Bavo aan de Groote Markt
worden vierduizend padvinders verwacht, die
daar een Protestantsche godsdienstoefening zul
len büwonen.
Hier en daar ontmoeten wü groepen en groep
jes padvinders uit Egypte, Amerika, Zwitser
land, Polen, die zich met moeite een weg banen
door de liefhebbers en liefhebsters van onlees
bare handteekeningen. Plotseling een groep met
aan het hoofd een aalmoezenier, in Francisca
ner habüt. groene kousen en groenen padvin-
dersmantel over de schouders. De Haarlemmers
blüven even staan en küken hem na. Een on
gewoon gezicht in de oude Spaamestad!
Op het Kennemerpleln, achter het station,
staan twee muziekkorpsen. 8t. Mlchaël van
Heemstede en Euphonia van Overveen, opge
steld. Zü zullen elk een troep door de stad be
geleiden; de derde zal aan het goederenstation
aan de Westergracht aankomen en vandaar met
eigen tamboers en fluitisten naar de kathedraal
marcheeren.
Aldus schrijft voomoemd maandblad
om dan de goedhartige vrouwen, die
zeggen, dat zü liever tienmaal vergeefs
geven, dan één enkele te laten honger
lüden, als minder verstandig achter te
stellen .bü de huisvrouw, die aan ar
menzorg en tal van andere vereenigin-
gen geeft en zich eraan houdt noch op
straat noch aan de deur iets te geven.
Deze laatste neemt volgens de redactie
van het maandblad van de neutrale Ne
derlandsche Vereeniging van Huisvrou
wen het zuiverste standpunt in en loopt
het minst kans degenen, die het wél
noodlg hebben, de dupe te laten worden
van de vragers, die van het gekregen
geld geen goed gebruik maken. Zü geeft
den huisvrouwen dan ook tenslotte den
volgenden, zeker niet duren raad:
Zoo hooren wü IJslanders zingen, zien wü
hun nationale worstelkampen, waarbü men el
kaar aangrüpt met riemen. Verkenners van
Winterswijk dansen oude TWentsche dansen in
costupm, waaronder ook den bekenden ,X>rlkus-
man” en zü laten hun klompen klotsen, dat
het een lust is.
Polen en Hongaren dansen hun prachtige
volksdansen. Een Hongaarsch strijkje brengt
ontroering onder de honderden Jonge men
schen, die ademloos toeluisterden.
De Armeniërs dansen en zingen hun wee-
moedsvolle liederen vol heimwee naar de verre
onbereikbare bergen van hun vaderland en eln-
delük geven verkenners uit Rolduc een Rel-
naert-voorstelling, een vrije bewerking van het
bekende verhaal, waarin nu ook verkenners
een rol spelen.
Zoo wordt deze eerste „officieele” avond van
de Jamboree er een verf afwisseling, vol rijke
ervaring en vol winst voor alle deelnemers.
De trein hield stil voor het geopende gou
den hek der KoninklUke wachtkamer, waar de
staatsielooper was uitgerold. Ter verwelkoming
waren aanwezig kapitein ter zee L. A. C. M.
Doorman, als vertegenwoordiger van H. M. de
Koningin, Burgemeester dr. W. de Vlugt. de
hoofdcommissaris van politie de heer H. J.
Versteeg, de Japansche consul, de heer W.
Rehbock en de stationschef, de heer Jongstra,
die door den Japanschen gezant aan Hunne
Kelzerlüke Hoogheden werden voorgesteld. Een
dochtertje van den heer Rehbock bood de Prin
ses bloemen aan in de Japansche kleuren, wit
en rood, waarna de Prinses ook aan mevrouw
Rehbock de hand reikte. Op het perron stond
als escorte opgesteld het Japansche contingent
van de Jamboree.
Per auto vertrok het gezelschap naar het
Amstel-Hotel, waar de lunch werd gebruikt en
waar de burgemeester en eenige leden der Ja
pansche kolonie in audiëntie werden ont
vangen.
Na de lunch reed de Prins met zün echtge-
noote jen gevolg om drie uur uit voor een rit
door de stad, waarbü een bezoek werd gebracht
aan de niéuwe woonwijken in Amsterdam-Zuld.
Het gezelschap reed langs het stadion en de
roei baan, waarvoor de Prins, als beschermheer
van de Olympische Spelen te Tokio, zich bü-
zonder interesseerde. Op den terugweg werd
het RUksmuseum bezichtigd, waar de hooge
bezoeken werden rondgeleld door den hoofd
directeur van het museum, dr. F. Schmidt
Degener. Vervolgens ging het gezelschap naar
het Koloniaal Instituut. Hier ontvingen de
voorzitter van den Raad van Beheer van het
instituut, mr dr. A. baron Röell, verschillende
leden van dien Raad en de heer Tiedeman,
waarnemend secretaris, de hooge gasten. De
directeur van de afdeellng Volkenkunde, de
heer J. C. Lamster en de algemeen conser
vator van de afdeellng handelsmuseum, ir. W.
L. Utermark, leidden de voorname bezoekers
rond, die veel belangstelling toonden voor de
rüke verzamelingen dezer afdeellngen.
Na een rondrit door de binnenstad, waar de
Prins en de Prinses hartelUk werden gegroet,
keerde men in het Amstelhotel terug.
„Men vertrouwe dus niet te veel op
eigen menschenkennis en wachte zich
voor de gemakkelijke zelfvoldoening der
goedkoope goedhartigheid, die steeds een
kleinigheid geeft, maar zich niet bekom
mert om de vraag aan wien de weldaad
ten goede komt. Ieder steune de instel
lingen van weldadigheid naar vermogen
en zende de vragers naar hen, die kun-,
nen beoordeelen, wie steun behoeft en
in welken vorm die steun moet worden
verstrekt.”
NabU de kathedraal heeft rector Van
jeugdleider uit Haarlem, de laatste hand
de laatste voorbereidingen gelegd. Zoo nu en
dan komen reeds enkele losse groepen, die op
eigen gelegenheid uit Vogelenzang sün'igeko-
men, binnenvallen. Op het Kathedraalplein en
in de omliggende straten is een deinende massa
nieuwsgierigen saamgestroomd Een Indisch
padvinder wil er een foto van maken en zoekt
naar een verhooglng. Hü klautert als een kat
lahgs de regenafvoerbuis tegen het voorfront
van de kathedraal óp en neemt vanaf de eere-
loge zün foto. De geheele geeetelUkheid van de
kathedraal Is aanwezig om de jongens te ver
welkomen. Wü zien er ook den hoogeerwaarden
heer L. A. A. M. Westerwoudt, oud-plebaan, die
zün pastorie in Noordwükerhout heeft verlaten
om de kathedraal in een nieuwe creatie, die
van Internationale gastvrouwe, te zien. En even
vóór den aanvang van de plechtigheid komt
ook Mgr. M. p. j. Möllmann. oud-viceris-gene-
raal, zijn hooge belangstelling toonen. Verder
zün er, behalve de hoofd ver kenners-geestelijke
uit. Nederland, de hoofdverkenners-geestelüke
der Fransche scout», de loco-burgemeester van
Haarlem, de heer J. B. van Llemt, de heer
mr. J. B. Bomans, lid van Gedeputeerde Staten
van Noord-Holland. katholieke leden van den
Haarlemschen gemeenteraad, de leden van het
kerkbestuur, enz
Daar zitten zü naast en tegen elkaar. Jon
gens en jonge mannen van alle windstreken
der aarde, broederlük vereenlgd op dit stukje
Hollandschen grond onder de hooge rulschende
Doornen.