I Christus-Koning-hulde te Haarlem Z8 jHZ De wereld-jamboree DOE WEL EN ZIE NIET OM 1 I Z. EXC. MGR. GIOBBE BIJ DE LIMBURGERS IN DE KATHEDRAAL BIJEEN W 3 MAANDAG 2 AUGUSTUS 1937 0 kJ* In de Groote Kerk Toespraak Mgr. Huibers Jamboree-kaarten voor 4 Augustus 1 op de Jamboree t/ Ufriuiirr' Pj LEENING AMSTERDAM y 1 PARKEER PLAATSEN WERELEMAMbOREE De eerfete kampvuren vlammen Rally maakte één slachtoffer Japansche prins te Amsterdam Hartelijke begroeting in het kamp, dat de Pauselyke Internuntius inspecteerde *>»»»-< p71 te PARKEER PLAATSEN P5 OLDENKOTT^^^ F* zZ i Zondag reeds Ryksmuseum en Koloniaal Instituut bezocht Rondgang van Minister Slotemaker Door het luisteren en zien van zang en dans dringt men in de ziel van elkanders volk Massale en indrukwekkende betuiging vm Geloofseen- heid en Geloofstrouw Verlichting van het waterkamp De scouts veroveren de stad 1 ife De padvinders uit Ned.-Indtë defi leeren voor H. M. de Koningin Z. H. Exc. Mgr. P. Oiobbe De katholieke padvinders uit Haarlem I 4 Om vier uur arriveerde Z. H. Exc. Mgr. Huiberg aan den hoofdingang van de Ka thedraal en door een haag van groepsvlag- gen schreed Mgr. zegenend tusschen de pad- vindersrtjen, zichtbaar blij, dat Hij deze frlssche, fiere jongemannen In ZUn Kathe draal mocht ontvangen. "~üj2 De eerste internationale voetbalwedstrijd op het Jamboree-terreln is In subkamp 1 gehouden tusschen verkenners van de St. Laurentiusgroep uit Olnneken en padvinders uit Aarhuus (Dene marken). De Nederlandsche Jongens wonnen met 31. 1 s I Wl n Het korte Lof begon. De Padvinders zongen gezamenlijk in beurtzang met het padvlnders- koor. dat geleld werd door den heer Bauer, hop man van den Amsterdamschen troep „André de Thaye. De gemeenschappelijke zang was in het begin wat aarzelend, maar kwiek plaatste kape laan Paap uit Amsterdam zich op den preek stoel en onder de bewonderende blikken van Fransche, Belgische, Luxemourgsche en Pool- sche abbé's slaagde hU er in Sixtijnsche kerk muziek uit de padvinderskelen te halen. Na het Magnificat hield Z. H. Exc. Mgr. Hui- bers een toespraak in het Nederlandsch, daarna in het Fransch. De Jamboree-penningmeester verzoekt mede te deelen dat kaarten voor Augustus niet per giro kunnen worden besteld, doch wel In voor verkoop aan de kassa's op het terrein verkrijg baar zü i i h A b Vl 1 n v pi pï P3 PS heeft Mgf. Mgr. t i I 1 t v t e t k z t I k z c V 8 V k t d s d h n 8 te h< W; V Je A ei v, b< T hi AUTOBUSStN LUXE AUTO'S Voorts achtte de minister het heel geluk kig. dat men. zooals hl) dezen ochtend had kunnen constateeren, ook aan de geestelijke zijde aandacht heeft geschonken, voor de verschillende religies godsdienstoefeningen georganiseerd, waardoor de jonge padvin ders ook tijdens hun kamp er aan worden herinnerd, dat de mensch voor alles een geestelijk wezen is. Wat het Indische con tingent betreft, noemde de Minister het bij zonder fijn gevoeld, dat men jongens van verschillende bevolkingsgroepen en streken uit onze Oost in één kamp heeft onderge bracht, waardoor de onderlinge band wordt versterkt Van Haarlems Kathedraal waait reeds vroeg in den grijzen Zondag- golvend, de 5 TAXI’S s autorite ITEM P6 DlEriST jA/lbOREE Met een extra-trein uit Den Haag, waar hij met den D-trein u*t Zwitserland was aangekomen, arriveerde Zondagmiddag te half twee aan het Centraal Station te Am sterdam Zijne Keizerlijke Hoogheid Jasoe Hito, Prins van Tsjitsjiboe, broeder van den Japanschen Keizer, vergezeld van zijn echt- genoote, van den Japanschen gezant Z.Exc. Kru washlma, den gezantschaps-secretaris Yamaguchi, den cl vielen attaché Nagata en den marine-atteché overste Tonakl, bene vens de leden van zijn gevolg. Allereerst heette Mgr. de Nederlandsche pad vinders hartelijk welkom In Zijn Kathedraal, het Huls van God. waarin wij, aldus Mgr., vol gens de beginwoorden van de H Mis van dezen dag, één van ziel en één van hart vereenlgd zjjn met Hem. Gü züt Zijn vrienden, ging Mgr. verder. Want als katholieke verkenners hebt gij u ten doel gesteld niet alleen louter licha melijke of geestelijke ontwikkeling, maar gü hebt de Padvinderij en de Verkennerij geplaatst op een nog hooger plan. GU wilt al uw krachten van uw lichaam en van uw ziel gebruiken aller eerst voor de eer en de rechten van God en van den godsdienst en het waarachtig geluk van uwe medemenschen. GU komt hier op deze groote Jamboree als vertegenwoordigers van alle katholieke Verkenners om niet alleen hulde te brengen, maar u zelf toe te wijden aan onzen Heer Jezus Christus, den Schepper, den Wel doener. den Verlosser der Wereld, onzen Koning, onzen God. De wereld kent Hem niet, maar gU kent Hem en gü wilt ZUn vrienden, zUn strijders Zjjn dierbare kinderen zUn. De hoop van de toekomst, dat zUt gü. edele jongelieden van ons Roomsche volk! Welnu, laten w(j met echt rldderlUken geest op on- herroepelUke wjjze ons toewijden aan Koning Jezus, opdat ZUn RUk zich uitbreide over heel de wereld. Dat is het grootste goed, dat gü kunt bewerken en de hoogste liefdedaad, die gü kunt stellen voor de verbroedering der volken: er nssr streven, dat allen Jezus Christus mogen kennen en dat HU heersche over ons aller hart. Weest daaraan gedachtig in al uw werken, uw leven lang. Weest een voorbeeld voor allen, en moge de Zegen van den Almachtlgen God u bUstaan en geleiden op al uw wegen l Daarna sprak Mgr. in het Fransch de Fran sche padvinders toe. Mgr. zeide: GU. mUn dierbare vrienden uit het schoone FrankrUk. Ik heet u hartelUk wel kom. Elk jaar heb ik het genoegen met de groote Nationale Nederlandsche Bedevaart Lourdes te bezoeken, dien gezegenden grond, waar de On bevlekte Moeder Maagd heeft willen verschünen, waar zü alle volkeren der aarde tot zich roept en vereenlgt in een grootsche en Indrukwekkende huldebetuiging aan den Verlosser der Wereld, Haar Zoon, Haar God en Onze God. Na den rondgang hebben wu een kort on derhoud gehad met minister Slotemaker de Bruine. De minister zeide het prachtig te vin den, dat men hier jonge menschen uit alle landen en van alle verhoudingen bü elkaar heeft kunnen brengen en dat die jonge men schen zich met elkaar zoo goed verstaan. Tallooze toeschouwers zullen Zater dagmiddag ongetwUfeld hun hart heb ben vastgehouden toen daar bü de ope ningsplechtigheid. plotseling de Rally losbrak en tienduizenden jongens in massa over het veld stormden en in een ontzettend gedrang te zamen He pen voor de koninklUke loge. Daar moesten wel haast slachtoffers zUn ge vallen Naar wU echter vernemen, is er slechts één gewonde bü den ambulan- ce-dlenst gebracht en deze had zün kwetsuur nog wel op zeer merkwaar dige wijze opgeloopen. Het was een kleine verkenner, die tUdens het ge drang voor de Rally onwel was gewor den en dien een medelüdende dame op de toeschouwerstrlbune met eau de co logne wilde helpen. ZU wierp hem het flcschje toe, maar dit kwam verkeerd terecht en raakte den jongen nogal leelUk aan zUn hoofd. Zoo verviel deze van kwaad tot erger en moest nu wer kelijk naar de ambulance. Sedert maakt hü het goed. Na beëindiging van de Protestantsche Godsdienstoefening heeft ook de Minister van OnderwUs een rondgang door de ver schillende kampen gemaakt. De Minister toonde groote belangstelling voor de inrich ting van de subkampen en liet zich over allerlei onderdeden inlichten. Speciale aan dacht schonk hU echte; aan het Indische contingent, dat nog steeds druk bezig was met het afbouwen van zUn pendoppo. De Minister, die hier bUna ’n half uur vertoef de, liet zich uitvoerig voorlichten door Hop man Ranneft en maakte een gemoedelijk praatje met verschillende deelnemers van het contingent. Vol trots hoorden we den minister zeggen, dat hü zelf ook zoons in In- dië heeft, in Batavia en in Malang. BU zUn afscheid heeft de Minister zUn hand- teekening gezet in het logboek van het contingent. Aan de godsdienstoefening in de Protestant sche Groote of St. Bavokerk namen vierdui zend padvinders deel, die daar te voet van Vo gelenzang naar toe trokken. Voorop reed de Geestelijke Leider Ds. Kalkman te paard. Aan den Dienst werkte mede het zangkoor Zang en Vriendschap, onder leiding van den heer Frits Schuurman. De hoofdkwartier-commissaris voor de zee verkenners deelt mede, dat de gondel va art in de trekvaart op Vrijdag 6 Augustus as. ge- wUzigd is in een verlichting van het Jam- boree-waterkamp aan de Ringvaart en van de aldaar liggende verkenners-vloten. Dien avond zal tevens een kampvuur ge houden worden, waaraan de buitenlandsche zeeverkenners zullen deelnemen. Het publiek heeft dien avond toegang tot het waterkamp der Jamboree De ingang van het waterkamp is gelegen bü de halte Bennebroek van de blautoe tram. e befaamde onrechtvaardige rent- j 1 meester, uit het Evangelie, die zich bij voorbaat „dekte” tegen de ge volgen van zijn voorzien ontslag, ver klaarde: „Spitten kan ik niet, te bede len schaam ik mij.” En daar hij blijkbaar niets voelde voor het leeren van de ele mentaire spitkunst, vervalschte hij de pachtbrieven ten voordeele van de pach ters en ten nadeele van den landheer, opdat zij hem straks, wanneer hij werk loos zou zijn geworden, in hun hoeven een gastvrij onderdak zouden verleenen. Deze rentmeester zou in onze dagen wellicht anders gesproken hebben, want ten eerste is er geen onbeperkte splt- gelegenheid, zelfs niet voor hen, die gaarne met moeizaam spitten hun kost zouden verdienen, ten tweede is het speculeeren op de dankbaarheid van den evenmensch te riskant geworden, sinds het „ondank is ’s werelds loon" spreek- woordeltjk werd, en ten derde heeft de crisis zoovelen bulten hun schuld van geld en goed en werk beroofd, dat be delen niet in even sterke mate als vroe ger zoowel door de bedelaars zelf als door degenen, bij wie zij aankloppen, beschouwd wordt als iets, waarover men zich zou hebben te schamen. Het bede len als beroep is nagenoeg overal ver boden, maar het bedelen in den vorm van werkzoeken of aanspraak maken op de hulpvaardigheid van den evennaaste om uitkomst in onmiddellijk nijpenden nood, wordt officieel geduld, ook al houdt dit eigenlijk een aanklacht in tegen de maatschappelijke en economische ver houdingen van onzen tijd. Aan het vraagstuk der bedelaars heeft het maandblad van de Ned. Vereeniging van Huisvrouwen onlangs een artikel gewijd, waaraan wij een en ander willen ontleenen: MUn zegen, beste vrienden, moogt gU immer vurige katholieken blUven, een voorbeeld voor anderen. Ik verzoek u nu met luider stem de aanroepingen na te zeggen, welke Ik u zal voor zeggen: Heer. wü aanbidden U! Heer, wü ge- looven in U! Heer, wU hopen op U! Heer. wü beminnen U! Heer. wU wUden ons aan U toe! GU züt onze Koning en onze God! Heilige Maagd, Moeder van den Verlosser, bid voor ons! Heilige Maria Beschermster van FrartkrUk, bid voor ons! Het was een ontroerend oogenblik, toen alle Fransche scouts de woorden van den Haarlem- schen Blsschop met krachtige stem en met over tuiging herhaalden. Dan bad de Blsschop in het Nederlandsch de ToewUdlng aan het Goddelijk Hart en tenslotte bovengenoemde aanroepingen nog eens in het Nederlandsch. welke nu door de Nederlandsche padvinders werden herhaald. Daarna werd het Lof voortgezet. Alle aan wezigen zongen het Salve Regina en Tantum Ergo. Na den Zegen met bet Allerheiligste, waarbij alle nationale vlaggen en alle groepsvlaggen in een boog vóór de Kanunnikenbanken stonden geschaard, zongen de Franschen spontaan een lied, waarna Mgr. de kathedraal verliet en de padvinders weer naar de extra-treinen trokken met vliegende vaandels en muziek voorop. In de verte schetteren fanfares. De troepen zUn in aantocht. Op het kathedraalplein wordt ruim baan gemaakt en weldra zwenken de eerste rijen op den hoofdingang van de kathedraal aan, waarvan de poorten wijd openstaan. Hoeden gaan af; stokken worden van den schouder genomen; de eerste peletons Hongaren en Franschen betreden de kathedraal. Even WUven zU staan. Onder den indruk. Bulten da vert nog de marschmuzlek; hier wordt de üie ruimte gevuld door machtige orgelklanken, die vibreeren in de hooge, reeds duisterende gewel ven. En als een wonderbloem bloeit daar voor hun oogen, heel ver naar voren, in de eenigs- zins geheimzinnige donkerte van het Blsschop- pelUk hoogkoor, een weelde van zacht kaars licht open. Uit de triforia boven het hoogaltaar straalt tusschen de remde porphleren en onyxen bussels pilaren, die de muren van de koornls dragen, een stemmig diffuus licht, mysterieus van schoonheid en weelde, plotseling een diep religieuze stemming wekkend. De overgang was te sterk voor deze levenslustige. Jonge menschen Bulten daverende muziek. Juichende Haarlem mers. de ongedwongenheid van het kampleven, hier de schaduw Gods, de tuin van Gods Gena de, de troon van Christus Koning. Maar even duurde de verbazing der Franschen en Honga ren, onmlddellUk werden de voorste rUen van het middenschip bezet, een toeval. dat zü vlak bU den preekstoel komen te zitten, waar straks de Blsschop hen in hun eigen taal zal toespre ken. Jammer genoeg bleek er met de tweede groep iets niet In orde te zUn. BU aankomst te Haar lem miste de leider een groep Polen, die zich bU vergissing bU de derde groep hadden aan gesloten. HU wachtte op hen, maar kwam daar door pas aan de kathedraal tb^n de plechtighe den reeds begonnen waren. Kg^dan Ineens zUn zU er. Een lange trein precies op het bepaalde uur het sta- -- tlon”Habriem binnen en nauwelUks zUn de portieren geopend of stokken kletteren op t' het perron, de hoeden worden met zwierig gebaar opgezet, de vaandels worden ont rold en het Jamboreelied schalt onder de overkapping, dat het davert. Ten slotte gaf de Minister als zUn meentng te kennen dat de regeling van deze jamboree perfect in orde is. Mr. Höppener heeft vervolgens den Inter nuntius toegesproken en hem de verzekering gegeven, dat hU als vertegenwoordiger van den Paus ten allen LUde op de Limburgers kaki rekenen. In zUn dankwoord zeide Mgr Giob- be, dat hU trotech was op de Limburgsche pad vinders. Voorts prees hU hun vlotheid en cor rectheid in hun optreden bü de Inspectie en in het kamp. Hierna werden de afsonderljjke kampen be zocht. Sterk komt dit tot uiting bü de eerste generale repetitie in het Jamboree-theater, welke wü büwoonden. Daar dringen de jëugdige toeschouwers en toehoorders in de historie, de traditie, den eigen aard van verre onbekende volkeren, zooals zü worden vertolkt door het,beste van dat volk: zün eigen blUde, geestdriftige en vurig min nende jeugd. In den avond van den feestelüken ope ningsdag zün voor de eerste maal groote kampvuren in de verschillende sub-kampen ter Jamboree opgelaaid. Rondom verzamel den zich de jongelui en de meesten om wikkelen zien met (dekens en plaids tegen de kilte van het vallende duister. Zü volgen de voorstellingen van zang en dans en voordracht, die elke vertegenwoordigende natie ten beste geeft. Een fantastisch beeld bieden de gespannen toeziende en luiste rende jongensgezichten, beschenen door den rooden gloed der vlammen onder den duisterenden avondhemel. Na de pontificale Hoogmis de Internuntius, vergezeld van van der Venne, Mgr. Postma, dr. Verhoeven, den hoofdverkennera- geeatelijke dr. A. Ramselaar en den hoofdcommissaria voor Katholieke Verkenners <pr. R. Höppener, een officieele inspectie gehouden bü het Limburgsche contingent in subkamp 8, waar den hoogen gasten het Lim burg, myn Vaderlano” geestdriftig werd toegezongen. morgen, breed en Christus-Koning-vlag. Haarlems Kerkvorst katholieke padvinders wereld om zyn kathedraal en hun Koning Christus te leiden gepen. BU de inachrüving op f 21 >12X100 3H pOt. Amsterdam 5e leaning 1937 is op dusdanige wU*e gebruik gemaakt van het recht van voor keur. dat op, de vrtje Inschrüvlngen een be- langrüke reductie moet worden toegepast. Daar heb ik u dikwüls gezien, scouts van FrankrUk en de padvinders van andere naties en Ik heb uw goede orde, uw bewonderenswaar- dige godsvrucht, uw geestdrift en stichtend voorbeeld bewonderd. WaarlUk. gü züt een élite van de Fransche katholieke jeugd. En nu is het voor Mü een groote eer u In MUn kathedraal te verwelkomen, waar wü vereenlgd zün, wü ook, als vertegenwoordigers van alle volkeren rond Onzen Heer Jezus Christus. Die de Schep per en de Weldoener en Verlosser der wereld is, Onze Koning en Onze God. De wereld kent Hem niet, maar gü kent Hem en gü moet Hem niet alleen hulde brengen, maar Hem ook uw lichaam en ziel en uw geheele leven toewüden. OU wilt de eersten zün onder de scouts niet alleen In de natuurlüke orde, maar ook In de bo- vennatuurlüke orde. OU wilt de moedige ver dedigers van God. van den godsdienst en Zün rechten zün, opdat Jezus Christus heersche over uw zielen en door u in de zielen van alle men schen. Voor de glorie van God' en voor het waarachtige en groote geluk van alle menschen. wacht er de uit de heele hen welkom te heeten in hulde aan en te ze- e Katholieke Uhivenltelt steunen I 1 is een praktisch apostolaat en een ware Kruistocht voor weten schap en geloot. Nooit zagen zü elkaar en zü zullen elkaar misschien nooit weerzien, als straks de schei ding komt, maar in deze uren begrijpen zü iets van elkanders leven, van elkanders aard, van de ziel van een vreemd volk. „Het is voor iedere vrouw, die warm voelt en enkel opgaat in de belangen van eigen gezin, altijd weer een pijnlijk iets den man, die klaagt over maandenlange werkloosheid, of over den nood van zijn gezin, en die met koopwaren, hartroe rende brieven of mondelinge smeekbe den aan haar deur klopt, zonder meer weg te zenden, al weet zij duizendmaal, dat van de zeer velen, die een beroep doen op haar hulp, of die een bedelbrief in haar bus werpen, de meesten niet te helpen zijn en zeker niet met een gift van één keer en dat zij niet bevoegd is, uit te maken, of de vrager in aanmer king komt voor steun of de aalmoes zal verdrinken.” Z^X°k wü zün van meening, dat de I I Instellingen van weldadigheid nooit, en zeker niet in dezen tüd, genoeg gesteund kunnen worden, maar van den anderen kant vinden wü de huisvrouw, die liever tien keer te vergeefs geeft, dan één enkele te laten hongeren, misschien wel minder „verstandig” maar in ieder geval veel edelmoediger dan zü, die alleen maar de officieele liefdadigheids instellingen steunt. Het beoefenen van liefdadigheid Is een persoonlüke plicht van naastenliefde evenals het een per soonlijke plicht van den vrager Is om niet noodeloos te vragen ep het ontvan- gene niet te misbruiken. Wie het „doe wel en zie niet om” letterlük in prac- tük brengt met zuivere bedoeling In echt-Chrlstelüken geest, doet een goed en Gode-welgevalllg werk. Op hem zul len de woorden van Christus: „Wat gü aan den minste der Münen gedaan hebt, hebt gü Mü gedaan” ten volle toepasse- UJk zün. Wanneer Iemand ten onrechte een beroep op onze hulp en steun doet, draagt hü zelf en niet degene, die hem In goed vertrouwen Iets geeft, daarvoor de verantwoordelükheid. Wie een aal moes misbruikt en dientengevolge die gift aan een ander, die er een beter ge bruik van gemaakt zou hebben, ont houdt, begaat een ernstig vergrijp té genover zün noodUjdenden medemensch. Wie onwetend, maar met goede bedoe lingen aan een onwaardige geeft, ver richt een zuivere weldaad, welke hem evenzeer als verdienste zal worden aan gerekend, als wanneer hü een waardige had geholpen. Deze waarheden worden oX maar al te vaak vergeten. De Katholieke padvinders uit Haarlem zaten achter in den trein. Zy hebben ordediensten op het station Vogelenzang verricht, maar dringen nu naar voren om hun vrienden door Haarlem den weg te wüzen. Achter hen staan de Hon garen. daarachter zeshonderd Fransche scouts, verder Zwitsers, ^Luxemburgers en dan een groot aantal Nederlanders. Van iedere vreemde na tionaliteit is met het oog op de ruimte In de kathedraal slechts de helft naar de Christus- Konlng-Hulde afgevaardigd; de rest bestaat uit Nederlanders. Korte commando's weerklinken en geen drie minuten nadat de trein is binnengerold, zet de stoet zich in perfecte orde in beweging. Om er den pas in te houden, zingen Hangaren het jamboreelied; de Franschen tikken met hun stokken op de plavuizen van net perron; de Nederlanders doen het met een krachtig: links, links! Buiten het station pikt st. Mlchaël hen op. Prachtig in den pas, zonder overdrUving, maar fier en levenslustig, rukken zü de hoofd straten van Haarlem in en veroveren stormen derhand de sympathie van de duizenden Haar lemmers, die rüen dik lans den weg staan ge schaard. De troepenvlaggen wapperen in den wind, Reims, Roubaix. NUmegen. Amsterdam, lezen wü en zoo waar, daar komt de zon, die zich den heelen dag nog niet heeft laten zien, alles in een gouden gloed zetten. Het wordt een glorie-tocht Wat een geestelUken zUn daar bü dte troepen! Fransche abbé's, Belgische, Neder landsche. allen marcheeren naast hun boys. Op de Groote Markt zwügt de muziek een paar honderd meter om de godsdienstoefening in de Groote Kerk, waar de Protestantsche padvin ders zün, niet te storen. Langs drie verschil lende wegen trekken de troepen naar St. Bavo. Zon, aan Als wü ons tegen half drie naar het station begeven, blükt de rust van den Zondag reeds gebroken door de prettige drukte en beweging van tienduizenden nieuwsgierigen, die op de been zün om een reflex op te vangen van de Jamboree-glorie. die uit het nabüe Vogelenzang over alle landen uitstraalt. Want niet alleen zullen ruim drieduizend katholieke padvinders naar de nieuwe St. Bavo opmarcheeren, maar ook in de oude St. Bavo aan de Groote Markt worden vierduizend padvinders verwacht, die daar een Protestantsche godsdienstoefening zul len büwonen. Hier en daar ontmoeten wü groepen en groep jes padvinders uit Egypte, Amerika, Zwitser land, Polen, die zich met moeite een weg banen door de liefhebbers en liefhebsters van onlees bare handteekeningen. Plotseling een groep met aan het hoofd een aalmoezenier, in Francisca ner habüt. groene kousen en groenen padvin- dersmantel over de schouders. De Haarlemmers blüven even staan en küken hem na. Een on gewoon gezicht in de oude Spaamestad! Op het Kennemerpleln, achter het station, staan twee muziekkorpsen. 8t. Mlchaël van Heemstede en Euphonia van Overveen, opge steld. Zü zullen elk een troep door de stad be geleiden; de derde zal aan het goederenstation aan de Westergracht aankomen en vandaar met eigen tamboers en fluitisten naar de kathedraal marcheeren. Aldus schrijft voomoemd maandblad om dan de goedhartige vrouwen, die zeggen, dat zü liever tienmaal vergeefs geven, dan één enkele te laten honger lüden, als minder verstandig achter te stellen .bü de huisvrouw, die aan ar menzorg en tal van andere vereenigin- gen geeft en zich eraan houdt noch op straat noch aan de deur iets te geven. Deze laatste neemt volgens de redactie van het maandblad van de neutrale Ne derlandsche Vereeniging van Huisvrou wen het zuiverste standpunt in en loopt het minst kans degenen, die het wél noodlg hebben, de dupe te laten worden van de vragers, die van het gekregen geld geen goed gebruik maken. Zü geeft den huisvrouwen dan ook tenslotte den volgenden, zeker niet duren raad: Zoo hooren wü IJslanders zingen, zien wü hun nationale worstelkampen, waarbü men el kaar aangrüpt met riemen. Verkenners van Winterswijk dansen oude TWentsche dansen in costupm, waaronder ook den bekenden ,X>rlkus- man” en zü laten hun klompen klotsen, dat het een lust is. Polen en Hongaren dansen hun prachtige volksdansen. Een Hongaarsch strijkje brengt ontroering onder de honderden Jonge men schen, die ademloos toeluisterden. De Armeniërs dansen en zingen hun wee- moedsvolle liederen vol heimwee naar de verre onbereikbare bergen van hun vaderland en eln- delük geven verkenners uit Rolduc een Rel- naert-voorstelling, een vrije bewerking van het bekende verhaal, waarin nu ook verkenners een rol spelen. Zoo wordt deze eerste „officieele” avond van de Jamboree er een verf afwisseling, vol rijke ervaring en vol winst voor alle deelnemers. De trein hield stil voor het geopende gou den hek der KoninklUke wachtkamer, waar de staatsielooper was uitgerold. Ter verwelkoming waren aanwezig kapitein ter zee L. A. C. M. Doorman, als vertegenwoordiger van H. M. de Koningin, Burgemeester dr. W. de Vlugt. de hoofdcommissaris van politie de heer H. J. Versteeg, de Japansche consul, de heer W. Rehbock en de stationschef, de heer Jongstra, die door den Japanschen gezant aan Hunne Kelzerlüke Hoogheden werden voorgesteld. Een dochtertje van den heer Rehbock bood de Prin ses bloemen aan in de Japansche kleuren, wit en rood, waarna de Prinses ook aan mevrouw Rehbock de hand reikte. Op het perron stond als escorte opgesteld het Japansche contingent van de Jamboree. Per auto vertrok het gezelschap naar het Amstel-Hotel, waar de lunch werd gebruikt en waar de burgemeester en eenige leden der Ja pansche kolonie in audiëntie werden ont vangen. Na de lunch reed de Prins met zün echtge- noote jen gevolg om drie uur uit voor een rit door de stad, waarbü een bezoek werd gebracht aan de niéuwe woonwijken in Amsterdam-Zuld. Het gezelschap reed langs het stadion en de roei baan, waarvoor de Prins, als beschermheer van de Olympische Spelen te Tokio, zich bü- zonder interesseerde. Op den terugweg werd het RUksmuseum bezichtigd, waar de hooge bezoeken werden rondgeleld door den hoofd directeur van het museum, dr. F. Schmidt Degener. Vervolgens ging het gezelschap naar het Koloniaal Instituut. Hier ontvingen de voorzitter van den Raad van Beheer van het instituut, mr dr. A. baron Röell, verschillende leden van dien Raad en de heer Tiedeman, waarnemend secretaris, de hooge gasten. De directeur van de afdeellng Volkenkunde, de heer J. C. Lamster en de algemeen conser vator van de afdeellng handelsmuseum, ir. W. L. Utermark, leidden de voorname bezoekers rond, die veel belangstelling toonden voor de rüke verzamelingen dezer afdeellngen. Na een rondrit door de binnenstad, waar de Prins en de Prinses hartelUk werden gegroet, keerde men in het Amstelhotel terug. „Men vertrouwe dus niet te veel op eigen menschenkennis en wachte zich voor de gemakkelijke zelfvoldoening der goedkoope goedhartigheid, die steeds een kleinigheid geeft, maar zich niet bekom mert om de vraag aan wien de weldaad ten goede komt. Ieder steune de instel lingen van weldadigheid naar vermogen en zende de vragers naar hen, die kun-, nen beoordeelen, wie steun behoeft en in welken vorm die steun moet worden verstrekt.” NabU de kathedraal heeft rector Van jeugdleider uit Haarlem, de laatste hand de laatste voorbereidingen gelegd. Zoo nu en dan komen reeds enkele losse groepen, die op eigen gelegenheid uit Vogelenzang sün'igeko- men, binnenvallen. Op het Kathedraalplein en in de omliggende straten is een deinende massa nieuwsgierigen saamgestroomd Een Indisch padvinder wil er een foto van maken en zoekt naar een verhooglng. Hü klautert als een kat lahgs de regenafvoerbuis tegen het voorfront van de kathedraal óp en neemt vanaf de eere- loge zün foto. De geheele geeetelUkheid van de kathedraal Is aanwezig om de jongens te ver welkomen. Wü zien er ook den hoogeerwaarden heer L. A. A. M. Westerwoudt, oud-plebaan, die zün pastorie in Noordwükerhout heeft verlaten om de kathedraal in een nieuwe creatie, die van Internationale gastvrouwe, te zien. En even vóór den aanvang van de plechtigheid komt ook Mgr. M. p. j. Möllmann. oud-viceris-gene- raal, zijn hooge belangstelling toonen. Verder zün er, behalve de hoofd ver kenners-geestelijke uit. Nederland, de hoofdverkenners-geestelüke der Fransche scout», de loco-burgemeester van Haarlem, de heer J. B. van Llemt, de heer mr. J. B. Bomans, lid van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. katholieke leden van den Haarlemschen gemeenteraad, de leden van het kerkbestuur, enz Daar zitten zü naast en tegen elkaar. Jon gens en jonge mannen van alle windstreken der aarde, broederlük vereenlgd op dit stukje Hollandschen grond onder de hooge rulschende Doornen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 6