het aCdw^Aaal can den daq zonnige Zuiden r i Openluchtuitvoeringen in De avonturen van Stan en Pol H F 750. s PLICHT eh I GELUK a Edmond Wingen VRIJDAG 6 AUGUSTUS 1937 Een Limburgtch schilder Alexandre vU%1ELOOS HO i Sa fi B Opera's in de Italiaansche arena ’s NAAR HET ENCELSCH hem niet -J Neem toch 'n "AKKERTJE en al die klachten en bezworen Zullen verdwijnen, donk zij de buitengewone samenstelling van Apoth Dumont, waarmede de “AKKERTJES" zijn gevuld. En.._ Ze zijn onschodelijk Ge proeft niets. Uw maag rookt niet van streek, ze glijden naar binnen. AKKERTJES recept een Apotheker Dumont Het leek MJ verlies van een band, een voet oC een oog. aangifte moet, op straffe van verues van alle rechten, geschieden uiterujk drie maal vier en twintig 'uur na het ongeval N V 2oo was Edmond Wingen: Bassin te Maastricht door en VERK ADE - ZAANDAM HOOFDSTUK II 1 (Wordt vervolgd) »-4 wat rust hebben, hij mag 4 De zuster had Klco een lepel van een drankje gegeven en de pijn was daardoor iets minder geworden. .Kijk eens naast Je," fluisterde Pol. ..Dear ligt een aardig Jongetje, die graag eens kennis met je wil maken. Deze jongen wilde graag met Nico praten. „Hoe heet Je”, vroeg hjj aan Nico. Deze antwoordde zachtjes, dat hij Nico heette. „Niet praten Jan," riep eensklaps de zuster, die zag dat Jan heelemaal uit zijn bed hing. Denk Nico begon nu zacht een gesprek met Pol. „Wie ben je toch, fluisterde hü- Ben Je nu heu>:h een echte kabouter? Kun je maken dat ik je zien kan ook?" Pol zei van ja, maar dat hjj het niet goed durfde, want anders zou iedereen hem zien. „Met wien praat je toch,- Nico?” vroeg de zuster, en ze kwam naar hem toe. Dokter lang „Zeg niets, hoor,” fluisterde Pol. Nico gaf geen antwoord en de zuster kwam bij hem om hem lekker in te stoppen, net als moeder altijd deed, en hij dacht weer aan huis, aan zijn eigen bedje. te] lei vr be ke he kii ve de lai he kh mi tri de ka da Ch vo t<M dei mi loc en m< de: 1 de m< nij tej en Sj; no t» BCl ge Naar verluidt, heeft de Paus aan den Fran- schen katholieken filmer Robert Alexandre de medaille Bene merentl verleend uit waardee- ring voor de religieus en moreel verdienstelijke films, die Alexandre heeft vervaardigd. HU Is o m. de maker van de film van Verbum ve- rltatis, op opdracht van de uitgeversmaatschap- In den sedert kort aan het Frankenslag te Den Haag gevestlgden kunstkelder „De Wig" exposeert tot 15 Augustus as. de Limburgsche schilder Edmond Wingen schetsen en teeke- ningen. Wingen, die kort geleden In den kunstkelder, „t Center" te Den Haag geïntroduceerd werd hij had daar echter alleen schilderijen ia er in geslaagd bij zijn nieuwe tentoonstelling met een uitmuntende collectie uit zijn grafisch werk voor den dag te komen. Men leert hem in zijn schetsen vooral van een zijde kennen, die in zijn doeken minder naar voren komt. Deze hadden iets ongelijks, hij ging daar soms meer den romantlschen kant, dan weer sterk den dynamischen kant In uit. De schetsen zijn meer op één plan gehouden, reëel, met enkele forsche lijnen aangezet tot een krachtige compositie. Veel Maastrlchtsche stadshoekjes zijn er bij. enkele van duinen en strand, verder verscheidene naaktstudies. De weinige portretten zijn minder sterk van expres sie dan de overige schetsen. „Fax" is echter een zeer geslaagde figuur. Soms lijkt zulk een schets niets meer dan een notitie, er is een minimum aan „illustratie” in gegeven, doch de sfeer en de karakteristiek van het object dat de zon geheel achter de wolken verborgen is en dat zij zich dus zelfs met behulp van het kompas niet voldoende weten te oriën- teeren. Hij liep verder en hield het nog uit, tot twee uur op den middag; toen werd de warmte ver stikkend. Toch kwam er van den storm niets en alen volgenden dag op datzelfde uur bereikte hij een frlsch stuk grasland en wist, dat hij nu vijftig mijlen van Balfour af was. HU nam het zadel en de [takken van het paard en liet het dier vrü grazen. Zelf ging hü op de meest beschaduwde plek liggen, die voor het oogenbllk nog heerlUk beschut was. ofschoon hü wist, dat binnen enkele uren de' zon ook hier zou doordringen, met haar verzengende stralen. Het paard rolde zich om en om In het mal- sche gras met allerlei geluidjes van welbehagen en stond dan weer Ineens op, om zich aan het heerlUke groen te goed te doen. Zün baas ver kwikte zich intusschen met een slok water uit zUn waterzak en een stuk maïskoek, waarna hü meente zou aanbieden, als dank voor het jubi leumgeschenk. En zoo gebeurde het, dat mr. Lawrence enkele malen per week met een engelengeduld voor de schilderes poseerde, die voor de slordige som van duizend dollars zün welgedane figuur In verf zou vereeuwigen. De nuchtere zakelükheld van mevrquw Twlnstby kwam aanvankelUk tegen dit .geld wegsmü- ten” in verzet, maar de jubilaris-in-spe was niet te vermurwen. Maar toen mevrouw er zich mee had vereenlgd, zon hU op de mogelijkheid, om voor een lager bedrag het schilderU in zUn bezit te krijgen. Emmy erom, het nieuwe jongetje moet nog niet zooveel praten. Underwood had met zijn gezin een jaar lang gewoond aan den oever van een grooten waterplas, die bij zeer hooge water standen één werd met de Murray. Op den dag, dat Anthony Stogdale zoo te ver geefs was gaan zoeken naar zün paard, was de rivier weer aanmerkelük gezwollen door het smelten van de sneeuw op de bergen van nieuw Zuld-Wales, maar toch was het water nog twee mUlen van Irlya af. dus een overstroomlng viel dien zomer niet te duchten. Dokter Underwood had zün prakrijk In Broken HUI opgegéven, om eens te zien, wat de veel geprezen lucht op de vlakte van Murray zou uitwerken, .op.jle gezondheid van zijn büzonder zwakke vrouw en teere kinderen. Met een paar honderd pond, die Mrs. Underwood van haar ouders had geërfd, en nog een paar honderd, die hU had gekregen door het overdoen van zUn praktUk, had hij het stuk grasland gekocht, rich met het hoofd op het zadel ter ruste legde, dus op het spoor te komen. Onder het loopen voelde hü zijn krachten langzaam terugkeeren. Nog steeds stonden er stormwinden aan de horizon en het werd donkerder. Toch trad hü moedig verder en werd elndelük een paarden- spoor gewaar; maar toen hjj nauwkeurig de afdrukken van de hoeven bekeek, werd hü ge waar, dat die in tegenovergestelde richting gingen.. En daar zag hij ook een zadel en een pak op den grond liggen; beide zUn eigendom. Nu wist hü, dat hU eenvoudig rondgeloopen had en dus op het punt van uitgang teruggekomen was voorwaar geen aangename gewaar wording, maar Iets, dat kolonisten wel meer overkomt, als zü reizen op zoon donkeren dag. moest hU wel toegeven, dat het leven op een boerderü niet zoo gemakkelük was, als hü t er voor gehouden had. ,Jk heb $r niét goed aan gedaan, dat Ik je hierheen gebracht hebl” zei hü aan zijn vrouw. „Neen, Maurice, je hebt er héél goed aan ge- Stogdale voelde zich heel ellendig. Gedurende enkele oogenblikken kon hü zich niet verroeren en, toen hu eindelUk opstond, moest hü zich aan de struiken vasthouden, zoo duizelig was hu en zoo verdoofd, dat hU in het eerst niet wist, wat hem overkomen was. Langzamerhand keerde zijn bewustzijn terug, en nu wist hü, dat hü een zonnesteek had ge had en dat hü dus al een heelen tüd zoo moest gelegen hebben. De kille ochtendlucht had wel een opwekkende uitwerking op hem, maar hü kon nog niet loopen. Geërgerd over zün eigen hulpeloosheid, liet hü zich neerglijden op het nu nog koele zand van de vlakte, in de hoop, dat de natuur Op een middag In Januari reed Anthony Stogdale van de nederzetting Moorgate In Zuld- Australië, In de richting van de rivier de Murray. Voor het eerst in zün bestaan als kolonist was hü zonder werk. Gedurende zes jaren had hij het goed Moorgate beheerd, zeer naar genoegen van den eigenaar, Mr. Orchardson. Maar op dien dag in Januari was het goed in vreemde handen overgegaan en de vorige eigenaar en zün rent meester waren dus genoodzaakt een nieuwen werkkring te zoeken. Nadat hem achtereenvolgens allerlei tegen spoeden hadden getroffen, had Mr. Orchardson zich wel verplicht gezien, zün goed over te ■"dragen aan zün schuldeischers en weg te trek ken uit het hu^, waar hü jarenlang zoo geluk kig en voorspoedig was geweest. De eigenaar en zün rentmeester waren zeer goede vrienden geweest, maar bü dezen tegen slag hadden zü elkaar niet kunnen helpen en dus waren zü, met wederzüdsch leedwezen, leder zijns weegs gegaan, met geen hoopvolle vooruit zichten, want tengevolge van een drietal slechte jaren heerschte er zulk een achteruitgang in Metolen zok-etui met 3 stuks 20 cent. Glazen kokertje met 12 stuks 52 cent. zaken, dat men ook met de beste getuigschrif ten. haast geen plaats zou kunnen bemachtigen. „Hiermee is een hoofdstuk in mün leven afge sloten.” dacht Stogdale droevig, terwül hü weg reed uit Moorgate. Zün plannen waren voor het oogenbllk nog vaag. Hü kende Mr. Grant, den eigenaar van de nederzetting Balfour aan de Murray, twee dag reizen verder, en, ofschoon het wel heel toevallig zou zün. dat daar juist een vacature was. wist hü. dat hü in leder geval op de voorspraak van Mr. Grant zou kunnep rekenen. De hitte was haast ondraaglük; de zon wierp haar brandende stralen uit een strak-blauwen hemel; de streek was geheel boomloos; er groei den alleen enkele dorre struiken: het gras was al lang verbrand. Maar vastbesloten, zette Stogdale zün tocht voort. Terwül hü verder reed, op een van die prach tige paarden, die alleen hier en daar op de nederzettingen worden aangetroffen, was hü een schilderachtige figuur in zün rood sporthemd, zijn korte rübroek en zün grooten slappen vilten hoed. Met het Invallen van de schemering ging hü kampeeren en vergat voor het oogenbllk geheel zün zorgen voor de toekomst, zoo heerlijk frischte de natuur nu dadelük op met den zwaren dauw, die zich op de struiken afzette, en die prachtige, effen sterrenlucht daarboven. Hü ontwaakte dien volgenden ochtend met de duidelüke gewaarwording, of er een storm In aantocht was. Hü had reeds twee cyclonen büge- woond en de Hemel behoede hem voor een derden! haar t •.••■■„•„■■■■„„■■■•■„(„„„„„„■■a,,, stemde exclamaties. Münheer daarentegen uiterst gereserveerd en bepaald critisch. ,Jk weet wezenlük niet waar dat op lükt,* viel hü tenslotte uit. toen mevrouw een oogen bllk zweeg, om op adem te komen. „Een groote bol met een kleine er boven op, durft men als een portret afleveren! Is het wellicht moderne kunst?" schamperde hü- ‘I -1 1 Emmy Dunstay was een oogenbllk perplex. .Maar, münheer Twlnstby,” begon ze. „toen u op mün atelier was, hoorde ik niets dan lof van u. En nu heeft u er slechts de meest lage critiek voor." .Het Is uw goed recht, mevr. Dunstay, uw waar zoo hoog mogelük aan te prüzen. maar u kunt er mün meening niet door veranderen. -Zooals het schilderU daar staat, accepteer ik het niet. En zeker niet voor duizend dollars." .Münheer Twlnstby. u heeft mü de opdracht gegeven, terwül u wist, welke mün manier van werken was! U moet dus dit schilderU aanne men „Ik denk er niet over! Neemt u het maar gerust weer mee.”' Een oogenbllk weifelde Emmy Dunstay. Dan maakte ze een resoluut handgebaar en zei: „Accoord, mits u mü zwart op wit geeft, waar om u dit schilderU heeft geweigerd.” „U Is toch zeker niet zoo naïef om te veron derstellen dat ik niet voor mün meening durf uitkomen, miss Dunstay?” „Integendeel, mr. Twlnstby!” „Is u soms van plan dit getuigschrift van onbekwaamheid als introductie te gebruiken?” „Dat zal u weinig kunnen interesseeren, ver moed Ik!" Mr. Twlnstby schreef zonder een antwoord te geven verder en overhandigde dan den brief aan de schilderes. „Veel geluk er mee, mi» Dunstay!” Zelfvoldaan keerde hü even later in de aula terug en knipoogde tegen zün echtgenoote. .Morgen bied ik haar vüfhopderd dollars en mün naam is geen Twlnstby meer, als zü dat voorstel niet aanneemt!” Het bmlddellngsaanbod van mr. Twlnstby, waarin hü de schilderes „voor haar vele moei ten" de helft van het oorspronkelüke bedrag aanbood, was correct gesteld. Het antwoord was niet minder hoffelük en beslist afwüzend. De jublleumdag kwam nader en mr. Twlnstby herhaalde zün voorstel in dringender bewoor dingen. Emmy Dunstay beantwoordde het kor ter, overigens was de inhoud gelük aan dien van haar eersten brief. De opening der Jaarlüksche tentoonstelling van het Schildersgenootschap .Kunst zü ons Doel” was voor mr. Twlnstby een ongezochte, maar daarom niet minder welkome aanleiding om hoog op te geven van zün bewondering voor de kunstzinnige prestaties van de vereeniglng In het algemeen en die van Emmy Dunstay in het büzonder. Het lachende gelaat van de schil deres, rechts van het spreekgestoelte, ontlokte hem een eindeloozen woordenstroom. En dat alles ter wille van vüfhonderd dollars. hem spoedig te hulp zou komen. Binnen een uur was hü dan ook In staat, naar den waterzak te krulpen en t<e drinken. Naarmate zün krachten terugkeerden, werd hü helderder en dacht hü aan zün paard. Zich vasthoudend aan de boomen. strompelde hü een eindje voort, maar van het paard was niets te zien. Alweer moest hü even stilstaan en ver kwikte zich met een teug water. Zün horloge was afgeloopen eü de Hemel was zóó bewolkt, dat hü de zon niet kon onder scheiden, maar hü vermoedde, dat het omtrent een uur of tien was. Niet lang duurde het nu ook, of hü ontdekte afdrukken van paardenhoeven op den harden grond. Hü vreesde, dat het paard teruggeloopen was naar Moorgate waar het vandaan kwam omdat het zeker dorst had. En, terwül hü den waterzak en den teugel nam, trachtte hü het dier rjr ooals bekend, werd het antieke tooneel op- X. gevoerd in de openlucht. De drama’s van Aeschylos, van Sophocles en Euripides wer den gespeeld In marmeren theaters, waarvoor de groene bosseben en bergen den achtergrond vormden en welker dak de klare hemel was De- oasen, waar de geest nieuwe kracht mocht opdoen, waar de ziel de verloren energie terug kon winnen, zün In onze dagen zeldzaam ge worden. Maar in Italië, het land, dat ons In zooveel roemvolle overblijfselen herinnert aan de cultuur, die het oude Hellas er bracht, vin den wü nog de meeste van die Ideale toe vluchtsoorden der kunst. Wü denken aan het eiland Sicilië, dat voor meer dan 25 eeuwen door Grleksche kolonisten werd bezet en In de daarop volgende eeuwen haast geheel Grleksch, als een provincie van het Helleensche moederland werd. Nog thans aten wü er de tempels, de thaters. de ruïnes van andere bouwwerken uit den hoogsten bloei tijd der Grleksche cultuur: in Segesta. Selinun- to, Agrigento. Syrakuse en vele andere plaatsen. Syrakuse heeft «nog een der grootste Grleksche theaters, dat waarschünlük in de vüfde eeuw voor Christus werd gebouwd. De In negen sec toren verdeelde ruimte voor de toeschouwers la büna geheel uit de rotsen gehouwen en bleef met haar 46 rijen zitplaatsen betrekke!Uk goed behouden. Hier zaten Aeschylos, Pindarus en Plato, hier werden voor het zandachtig luiste rende volk de treurspelen van Aeschylos. So phocles en Euripides opgevoerd, zooveel eeuwen geleden. Maar de antieke wereld st»»t weer op voor onzen geest, als wü ook thans In deze eerbiedwaardige omgeving wederom hetzelfde zien gebeuren, want leder jaar worden ook nu wederom de groote drama's opgevoerd In het Grleksche openluchttheater van Syrakuse. In de lente, wanneer op Sicilië alles in bloei staat, herleeft in Agrigento en Syrakuse de Grleksche tragedie. Niet alleen op Sicilië echter hebben der ge lij ke opvoeringen plaats, er bestaan ook nog de roemrijke overblijfselen van het Romelnache theater te Ostia en te Pola en die op den Palatün te Rome. Büzonder grootsch Is de Are na te Verona, waar opera's worden opgevoerd, en een wüdlngsvollen achtergrond vormt ook de tempelruime van Paestum. Deze plaatsen, die reeds door hun geschiedenis beroemd zün, ont waken thans tot nieuw leven bü de uitvoerin gen, waarvoor zü oorspronkelük waren bestemd. Dit alles is waarlük een verdienste van het nieuwe Italië Geen voorjaar gaat voorbü, er wordt geen feestweek gevierd, er komt geen congres te zamen, zonder dat op het program ma een of andere uitvoering in de openlucht staat. Waar geen antiek theater Is, geeft men deze voorstellingen in een oud park, voor een eerbiedwaardig monument van bouwkunst of op een stemmig plein. Maar op de eerste plaats komen toch de klassieke uitvoeringen in de theaters van Syrakuse, Ostla, op den Palatün, In Agrigento en in Paestum. De uitstekende Italiaansche vertalingen ma ken het den bezoekers mogelük, geheel In den geest der antieke tragediën door te drin gen. De uitvoerenden zün kunstenaars van naam. Componisten van wereldreputatie heb ben de begeleidende muziek en de entre-actes geschreven. En dan heeft men ook de opvoeringen van geestelüke spelen, zooals bet spel van Santa Ullva, dat met de muziek van Plzzetti In de groote kruisgang van de Santa Croce te Flo- rence werd uitgevoerd In het amphitheater der Bobolltulnen gaf men Shakespeare's „Mid- somernachtsdroom" met de muziek van Men delssohn. ter gelegenheid van de .Maggio Fio rentino”. de Meifeesten van Florence. Een voorname plaats wordt tegenwoordig in- genomen door de symphonleconcerten In de openlucht, die te Rome In de Maxentlusbasl- lica worden gegeven en door het publiek en de pers met grooten büval zün ontvangen Zü werden door de Accademla dl Santa Cecllla en het Governatorato dl Roma tezamen met het orkest van het Augusteum in het leven geroe pen. Een groote. vrüe ruimte In het centrum, voor het stadsrumoer beschermd door de mach tige oude muren der basilica, geeft uitzicht op het Forum met de monumentale overblüfselen der antieke cultuur. Achter het Forum doegit de Palatün op, waar op den top de ruïnes der keizerpaleizen tusschen de pünbootpen zichtbaar zün. Aan de eene züde staan middeleeuwsche hui zen. aan de andere de oude kerk van Santa Francesca Romana. welker heiligenbeelden aan den gevel wit lichten In den maneschün. In deze wondermooie omgeving worden In de zo mermaanden voor duizenden ontroerde toehoor ders symphonleconcerten gegeven, onder leiding van de beroemdste dirigenten. Nog veel meer van dergelüke schoone feesten worden in de openlucht gevierd. Wü denken aan de symphonleconcerten op het plein van San Marco te Venetië, onder leldtng van Pie tro Mascagni, aan de opvoeringen van Sha kespeare’s „Koopman van Venetië”, met muzi kaal tusschenspel van Victor de Sabata, en die van Goldoni's „Bottega de! caffé”. Wü denjeén aan een onvergetelük Wagnerconcert In de ber gen bü Ravello, en mogen ook niet de z.g.n. „wagens van Thespis’1 vergeten, die eiken zomer door Italië trekken en voorstellingen geven In de openlucht. Een uitstekend orkest en de beste zangers dragen op deze wüze de schatten der Italiaansche opera uit over het Italiaan sche land, ook naar de meest bescheiden en afgelegen plaatsjes. Wanneer wü echter spreken over opera's In de openlucht, moeten wü vooral onze aandacht wüden aan het beroemde opera-seizoen van Ve rona. Iets onvergelükelük schoons Is het, in de ze omgeving, zoo boordevol poëzie, een opera bü te wonen in het enorme Romeinsche theater, de beroemde Arena van Verona. Een dichter beschrüft Verona als een stad met vele levens, want elke periode van haar lange en gedenkwaardige geschiedenis komt tot uitdrukking In machtige bouwwerken, die meestal goed bewaard gebleven zün en die van vele andere Noord-Itallaansche steden evenaren, zoo niet overtreffen. De kerken, pa leizen en andere gebouwen van Verona zün In Lombardischen. Florentünschen en Venetlaan- schen stül. men vindt er een van de mooiste en schilderachtigste pleinen ter wereld, de Pi azza delle Erbe, rüke musea, schllderüenverza- melingen en overblüfselen uit den ouden tüd. Verona moet men het liefst bezoeken In den zomer, niet alleen omdat het dan op zün voordeellgst uitkomt, maar vooral door de bui tengewone attractie van het openlucht-opera- selzoen in de Arena. Do pogingen, die alom werden gedaan om antieke theaters weer voor modern gebruik In te richten, zün nergens zoo goed geslaagd als hier. Dit succes te danken aan de geweldige afmetingen van de Arena, die aan meer dan 25.000 menschen een zitplaats biedt, haar zeer goede acoustlek, haar ligging In het centrum van de stad en andere eigen schappen. die haar tot de beste dergelüke ge legenheid maken voor theatervoorstellingen op groote schaal. De opera-uitvoerlngen, die hier worden ge geven zün het groote en indrukwekkende monu- Toen Dunstay wersktuk aflever- de, was mevrouw Twlnstby een en al bewondering en prees het In steeds hoogge- zün meestal voortreffelük gerealiseerd Wingen. Zoo o.a. zün „Schuiten" en .Haven van Vo lendam”, waarin men ook de suggestlevé per- spectlvlstische werking der compositie kan be wonderen. Een enkel schilderU „Oud-Maastricht" op deze expositie in dit werkelük aantrekkelüke nieuwe kunstkeldertje herinnert door zün qua- dltelten aan Wingen’s .Kassin”, waarop wü een vorige maal de aandacht reeds vestigden. Uit zün grafisch werk, waarvan de naaktstudies voor 't meerendeel wel geslaagd zün, blükt Wlngen's vakmanschap en artistiek vermogen overtuigend. v. O. tlng zün schitterend. Het is waarlük niet over dreven, over het operaselzoen Iri Verona in su perlatieven te spreken, daar het een onweer legbaar feit is dat de beroemdste zangers van Italië, zonder een enkele uitzondering, aldaar zün ppgetreden. Ongeveer een vierde deel van het amphitheater wordt gebruikt als tooneel; daardoor is het het grootste ter wereld, büna 400 voet breed. De nieuwste technische vindingen worden aange wend en de regie kan zich hier ontplooien op grootscher wüze dan ergens ter wereld, daar nergens zulk een ruimte voorhanden Is. De openlucht-opera van Verona heeft een traditie op te houden van büna een kwart eeuw; de eerste uitvoering had plaats in 1913. ter her denking van den honderdsten geboortedag van Verdi die gevierd werd door de opvoering van het meesterwerk van dezen grooten componist, de opera „Aïda". Het succes hiervan was zóó groot, dat sindsdien leder jaar het seizoen door gang vond, met een enkele onderbreking ge durende den oorlog. De opera's, die In die jaren werden opge voerd, waren zoo goed als alle meesterwerken van de beroemdste componisten als Verdi, Wag ner. Spontini. Bellini, Rossini. Donizetti, Pon- chielll, Mascagni. Puccini. Bolto, Meyerbeer. Bi zet. Massenet, von Flotow. Saint Saens, Cata lan! en Moussorgski. Ook de balletten komen nergens ter wereld zoo schoon naar voren als hier. Iedere uitvoering te Verona - gaat voor een „uitverkocht huls”, want niettegenstaande de enorme ruimte zit de Arena steeds vol, omdat de roem van dit operaselzoen het publiek aan trekt, van verre en van dichtbü: van Venetië, Milaan, Turün en het Gardameer. Ieder wil naar Verona, naar het oudste en grootste theater ter wereld. A I I F A zUn ▼«^Kenngzwoorwaarden tegen E* *7^0 b*> levenslange geneele ongeschiktheid tot werken door 17 *7^0 bij een ongeval met 17 XTil él ill 1^1 Ej O ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeeringen vJvFe verlies van belde armen, belde beenen of belde oogen OaJe“ doodeljjken afloop fciaJVJe" et moge vreemd klinken, dat beroemd zün onaangenaam is. Emmy Dunstay had voorbeelden te over, om de waarheid er van aan te toonen. Haar eerste schllderüen-exposltle had een unaniem gunstige critiek gehad. Emmy was verrukt en binnen enkele weken overladen met opdrachten. Met jeugdig enthousiasme begon ze. maar spoedig daarop moest ze ervaren, dat ook de medaille, die beroemdheid als inscriptie draagt, haar keerzüde heeft. Mister Lawrence Twlnstby verheugde er zich al maanden van te voren op. dat hü zün zil veren ambtsjubileum als burgemeester van het münwerkersstadje Grimsbeen zou vieren. Naar zün meening was hü onopvallend tewerk gegaan, toen hü, zün mede-bestuurderen opmerkzaam had gemaakt óp den datum van 17 Augustus, die uniek was in de vrü eentonige geschiedenis van Grimsbeen. Blü als een kind was hü ge weest. toen hü had bemerkt dat er een eere- comité, een uitvoerend comité en een feest commissie waren samengesteld, die na eenig vergaderen zich nauwgezet van hun plicht kwe- - ten en overal inteekenlüsten lieten circuleeren. Dat mr. Lawrence Twlnstby op den eerstvolgen- den soos-avond een rondje gaf, was even bui tengewoon als de gulheid, waarmede hü aller lei flauwe moppen debiteerde. De desillusie, die aan alle feestviering annex is. kwam den volgenden dag reeds, toen de ge- meentc-secretfris hem verklapte, dat het ge schenk van df burgerij zou bestaan uit.een bank. In Gri^isbeens eenigste park zou ze een eereplaats krügen, vlak bü de veemarkt. Het humeur van mr. Lawrence Twlnstby daalde binnen enkele oogenblikken tot ver on der nul en thuis kwam het tot een uitbarsting. Mevrouw Twlnstby had al haar overredings kracht noodlg, om haar echtgenoot van een overülde daad te weerhouden, die hierin dreigde te bestaan, dat mr. Lawrence Twlnstby per 16 Augustus a.s. eervol ontslag zou vragen als burgemeester van Grimsbeen. „Er zal In het stadhuis een geschilderd por tret van mü komen.” persisteerde mr. Lawrence Twlnstby. ..En Emmy Dunstay móet t maken.” „Dat kan.” besliste mevrouw en stelde voor dat mr. L. Twlnstby het schilderU aan de ge daan. Maar we moeten geduldig onzen leertijd doormaken. Ik ben veel flinker en gezonder ge worden en kük eens, hoe blozend de kinderen er uit zien, zelfs met dit warme weer! Neen, het is zeker wel goed geweest. Denk maar eens even aan, hoe zuinig wü ook geleefd hebben.” „Dat is jouw werk geweest, samen met Mary; maar ik ik heb niets dan domme dingen uit- haaldl” „Och, kom! Maar ja moest iemand met erva ring om je heen hebben, om je te helpen.” „Geen persoon van ervaring zou bü mü In dienst willen zün voor het geringe salaris, dat ik hem maar bieden kan,” zei Dokter Under wood somber. .Keen, ik geloof, dat ik nog maar verknoei, wat JU en Mary door je zuinigheid uitspaart.” ,Mary is overspannen; dat is zoo. Maar daarom is het joüw schuld niet.” Jk zou wel den heelen dag met raad en daad moeten bügestaan worden door iemand, op de hoogte van het boerenbedrijf hier. Nu wil die nare windmolen weer niet werken en ik zie geen kans, ’m aan den gang te krügen. Die jonge aanplant van citroen- en sinaasappelenboompjes, de groenten en de bloemen, ze smachten alle naar water. Ik geloof niet, dat dit goed ooit bekend als Irlya en, na verloop van een jaar, productief kan gemaakt worden zonder kunst matige besproeiing." Nog even troosteloos keerde dokter Underwood tot zün werk terug en zoodra Mrs. Underwood alleen was, keek ook zü allesbehalve opgewekt. \20f Arena worden geëngageerd, zün de beste van Italië, dus van de wereld, het orkest is bril- lant en het tooneel, de decors en de verlich- de be ha 1 zonder kort. Mr. Twlnstby had nauwelüks eeni- ge doeken gezien, toen hü plotseling voor de werken van Emmy Dunstay stond en er zün eigen portret tusschen ontdekte. Maar meteen zag hü ook den titel, werd lükbleek, gaf enkele bestuursleden een vluchtlgen handdruk en was verdwenen. De meening der kunstcritici, aan wier aan dacht het „Incident” was ontsnapt, was niet onverdeeld gunstig, maar over één schilderU waren ze allen vol lof. Het was het portret van een man in burgemeeaterpuniform, door Emmy Dunstay. Het eenige wat ietwat vreemd aan deed, was de titel: „portret van een afperser.” Het zilveren jubileum van Lawrence Twlnstby als burgemeester van Grimsbeen werd niet ge vierd, evenmin als er sprake kon zün van een procedure wegens beleediging. Een schriftelüke verklaring, dat „een door miss Emmy Dunstay vervaardigd portret van een man in burgemees- tersuniform niet geleek op mr. Lawrence Twlnstby”, maakte deze onmogelük. J i film heeft op de jongste katholieke persten toonstelling te Rome de büzondere aandacht getrokken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 10