1 Amerikaan wil goedkoope touristen- schepen bouwen Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats dan een „Omroeper” gezinnen >d. N Voor 50 dollar naar Earopa EEN BEZOEK AAN DE „ZAWISZA CZARNY” WOENSDAG n AUGUSTUS IJtf BOEK EN BLAD KATHOLIEKE ILLUSTRATIE 71e jaargang no. 46 14 naar H i 3 Regeering zal het plan wel niet goedkeuren DRIEJARIGE BESTUURS- ACADEMIE n Onb* Ens* Begrooting dezer instelling voor inlandsche B.B.-ambtenaren dient gewijzigd Oud-Nederlandsc^e driemaster komt alt schip der Poolsche verkenners weer Amsterdam a lem Jam Op daai tenc hya, «te I den het brui een wori de 1 land spre ilUM over tint vlag Schepen zouden aan niet minder dan 10.000 passagiers plaats bieden Op'“’■het gebied echeepvaartwezen galeen 8< ocht vaar plofl land van Man V-Gl De Indb gen ker 1 leen* Dt lek 1 bouv Ni Vans boor vant luk i Di Ha vi waal Boel Dt verb Pers H< rech Jong kenl hjj «Hjbr «cl ge' ne va we ge Intusschen lieten ook de Amsterdam mers zich niet onbetuigd. Hoe verbaasd stonden de gasten, toen zij, na hun onbe rispelijke uitvoering van een Poolach lied, onmiddellijk een even onberispelijke repri se te hooren kregen van de andere zijde van het „voetlicht". Amsterdam en War schau vonden elkaar eerst goed in bet roemruchte lied „Wij zijn niet bang!” Indien dit plan Inderdaad - wordt uitgevoerd, iets wat intusschen nog lang niet zeker is. dan zou dit voor het reizend publiek Inderdaad een groot voordeel beteekenen. Anderzijds mag men echter niet vergeten, dat, indien er Inderdaad twee van dergeljjke schepen in de vaart zouden worden gebracht, de bestaande reederljen, de Europeesche evengoed als de Amerlkaansche, daarvan een enorme schade zouden ondervin den. De Amerlkaansche regeering zal zich dan ook nog wel eens bedenken, alvorens haar goedkeuring aan het plan te hechten. van het Amerlkaansche is een Interessant voorstel Ijfendertig jaar geleden liep, op een van de Amsterdamsche werven, een flinke schoener, een driemaster, van stapel, die, een van de laatste der oude garde, den hopeloozen strijd zou aanvaar den tegen het moderne, van wind en weer onafhankelijke stoomschip. Zijn strijd is zwaar geweest, en de driemaster heeft heel wat vernederingen moeten ondergaan, voor het met vlag en wimpel weer de Amster damsche haven binnenzeilde, in het mid delpunt van de belangstelling, als het prachtige oefenschip der Poolsche Zeever kenners, de „Zawlsza Czamy”. Daarmee was de stemming eerst goed ge worden. De scheidingslijnen vielen thans ge heel weg; ergens verscheen een koffergramo- foon, en op een gelmprovlseerden dansvloer vond de algeheele verbroedering plaats. Hierdoor kwam er wat ruimte op het schip, want de muurbloempjes trokken zich terug, en wjj kregen gelegenheid kennis te maken met den commandant van bet schip, generaal Zaruskl, die, trotsch, ons door ztfn „Zawlsza Czamy" leidde, en vertelde van de organisatie der Poolsche Zeeverkenners. De trots van den genital was te billijken, want toen de ver- ken^fe drie jaar geleden genoeg geld gespaaro »m een eigen schip te kunnen koopen reire^nun uit eigen middelen bijeengebrachte fonds juist ver genoeg, om een ouden Flnschen schoener, die gebruikt werd voor de haring vangst, over te nemen. De verkenners hadden onder de volken. Het plan stelt voor twee enorme passagiers schepen te bouwen, welke tegen zeer lage ta rieven de reizigers naar Europa zouden vervoe ren. ZIJ zouden 380 meter lang zijn (de „Nor- mandië” is 313.75 meter lang), een inhoud heb ben van 100.000 ton (de „Normandië" meet 79980 ton), een. snelheid van 34 knoopen bij een maximum-snelheld van 38 knoopen bezit ten (de „Normandië" heeft een maximum- melheid van 33 knoopen) en den afstand New- ïorkLe Havre in precies vier dagen afleggen. De afvaart in belde richtingen zou eenmaal per week plaats vinden. De „Normandië” kan 1968 passagiers vervoe ren. daarentegen zouden echter deze beide nieuwe schepen plaats bieden aan niet minder dan ongeveer 10.000 menschen. Men zou dit kunnen bereiken door afstand te doen van de iuxe-huten en de enorme eetzalen. Op deze wijze zou men In een dergelijk schip 5000 twee persoonshutten met toilet, waschgelegenheid en douche kunnen aanbrengen. De prijs voor den overtocht sou 50 dollar per persoon bedragen. Indien twee personen van een hut gebruik maken en 60 dollar wanneer de hut slechts door een persoon bewoond wordt. In deze prijzen zijn de maaltijden niet inbegre pen. Men zou deze in een van drie aanwezige restaurants kunnen bestellen. In het goedkoop ste restaurant zou men schotels tegen den prijs van slechts 50 cent beschikbaar willen stellen. Het bovenstaande de buitengewoon goed- koope vrachtprijs van 50 dollar en de enorme ruimte voor passagiers, welke de lage tarieven eerst mogelijk maakt vormt de kern van bet plan. Verder houdt het plan nog de volgende voor stellen in: Alle hutten sullen ven een telefoon worden voorzien, de reddlngsbooten zullen wor den uitgerust met motoren en het bovendek zal zoo gebouwd worden, dat er een glad oppervlak ontstaat, dat grooter is dan dat van welk vlieg- talgrooederschfp ook. Men wijst er bovendien De nieuwe kantoren der vereenlglng tot bevordering van het Vreemdelingen verkeer .Amsterdam' zijn Dinsdag aan het Rokln In de hoofdstad geopend. Links de heer Edo Bergsma BATAVIA, 10 Aug. (Aneta). BU nota van wij ziging der begrooting van het departement van Onderwijs voor het jaar 1938 is 14.100 meer aangevraagd voor de Instelling van een 3-jarige bestuursacademie voor Inlandsche B-B.-arnbte- naren Op deze academie, welke 1 Augustus 1938 geopend zal worden, zal bet onderwijs gedeel telijk kosteloos door hoogleeraren van de rechts- hoogeschool, gedeeltelijk door zorgvuldig uit practici uit te kiezen docenten worden gegeven Het studieplan is berekend op abituriënten van de M-OJ8.VJ-A. De treffende voorplaat van dit nummer leidt onze belangstelling terstond naar de midden pagina’s, waar bij duidelijke Illustraties geschre ven wordt over ,^en gevangenis zonder cipier", een Hongaarache, door katholieke Zusters ge dreven stichting, waarover men niet zonder ont roering lezen kan. Ook het eerste artikel brengt ons naar het buitenland: het Amerlkaansche Arizona, hier geteekend als een land, dat snel van uiterljjk verandert. Prachtige foto's ver luchten de schets van den vaderlandschen bui ten: Bij ons op het dorp. Geheel andere, maar ook weer Interessante beelden, krijgen we te zien bij een bezoek aan een modern hoogspan- nlngslaboratorium. En dan weer een schitteren de serie koppen uit verschillende landen: Souve nirs van de Jamboree. Dit uitstekend geslaagde jeugdfeest wordt ook herdacht In een reportage van het kamp. Naar aanleiding van de verschij ning van „Mij is het koninkrijk”, den roman van Jane Oliver, waarmee De Spaamestad een zeer te waardeeren poging tot verspreiding van betere romans onder het volk onderneemt, volgt een historische studie over den zoon van Maria Stuart. Verwonderlijk groot is het aantal fraai geïllustreerde artikelen in deze aflevering I We ontmoeten nog: Vrouwen slaan records; OP jacht naar handteekenlngen; een filmbespre king, de preek, de weerbeschouwing, en in de eigen afdeellng verschillende nuttige opstellen voor de dames. De verdere lectuur is al niet minder goed verzorgd Rolf Bormanl levert een treffend ver haal: De groote klok; J. van Heydorpe vertelt van een Ontvoering, en Holloway Horn heeft een aardig geval: Een nieuw scenario. Met veel interesse zal de groote roman „Glftgas" gevolgd worden; het is zeker een verhaal voor dezen tijd en wel zoo romantisch, dat het de aandacht voortdurend boeit. Vermelden we naast al bet mooie in zwart en wit nog de twee kleurenpren- ten, die het geheel nog meer verlevendigen. De bijvoegsels, De Narrenkap en Okkl, ztfn weer als van oude: rijk en frisch van Inhoud, zoodat zij het toch reeds zoo goed gevulde num mer van de K.I. voortreffelijk aanvullen. Ontstaan en ontwikkeling van het Wetteltfk Dierenrecht in Nederland door Ch. Camo—Barlen. Uitgave van de Stichting tot wettelijke re geling van Dierenrecht. Dit boekje bestaat uit twee gedeelten: het eerste deel omvat een aantal artikelen over oe ontwikkeling van bet z.g. dierenrecht, bet reen» dat dieren hebben op bescherming tegen mis handeling e.d. Het tweede deel bevat de^ge schiedenis ran de stichting*'die het boekje heen uitgegeven met een hoeveelheid documentatie materiaal, ojl een voorontwerp Dierenwet sa mengesteld door notaris C. F. J. Brands. Een <m ander is natuurlijk niet vrij van propagandisti sche strek kiny plaatsje in het want, om van daaruit onder - handelingen aan te knoopen met den oon- férencler-kol^ die, een pollepel in de vuist, als koordirigent, clown en goochelaar het volks vermaak organiseerde. Met moeite kon de of ficier van de wacht een weinig ruimte vrij houden voor de kleine groep genoodlgden, on der wie de Poolsche gezant te Den Haag. dr. W. Babinski, en de waamemend-consul te Amsterdam, graaf H. Tamowski. Het contact was spoedig gevonden. De con férencier, die de keurige zeeverkenners-unl- fonn voor een baadje met een deken-als-mantel verwisseld had, en het publiek konden elkaar in een groezelig talen-mengelmoes uitstekend verstaan. Het verkennerekoor kreeg applaus op applaus, en het publiek siste en Juichte enthou siast mee met bet geïmproviseerde vuurwerk. Een groot aantal padvinder* arriveerde Dinsdag te Amsterdam voor een bezoek aan do hoofdstad. Een groep op een der gemeente- ponten Over het U op, dat deze beide schepen in tijden van oorlog 20.000 soldaten zouden kunnen vervoeren. Een dergeljjk schip zou 50 millioen dollar kosten. Het plan stelt voor, dat de regeering de schepen bouwt en haar aan een particuliere ree- derlj verpacht tegen een som, welke de bouw kosten in tien Jaren amortiseert. De reedertj zou geen subsidie mogen ontvangen. Aandeelen van de reederU zouden tegen een prijs van 100 dollar het stuk aan het publiek verkocht kun nen worden. Er zou slechts een soort aandeelen zijn en de houders zouden allen hetzelfde stem recht bezitten. Geen persoon of maatschappij zou de beschikking mogen hebben over meer dan 5 pCt. van het aandeelenkapltaal. Er zou hoogstens 10 pCt. dividend mogen worden uit gekeerd. Eventueele verdere winst zou aan de regeering uitbetaald moeten worden. Het plan stelt voorop, dat ten eerste het pu bliek alle aandeelen koopt en dat ten tweede de lage prijzen een zoo grooten kring van pas sagiers zullen aantrekken, dat de schepen steeds voldoende bezet zullen zijn. De schepper van het plan is Paul W. Chap man, die in het jaar 1939 de „United States Lines" van de regeering kocht en deze tot In het jaar 1931 leidde. dus nog wel wat meer te doen, dan alleen maar een naam te vinden voor hun nieuwe schip. De heele schoener moest worden schoon gemaakt, opgeschilderd en van nieuwe tuigage voorzien; de cargo-ruimte in bet voorschip werd omgebouwd tot een vooronder voor de bemanning, en eerst toen de driemaster geheel was opgekalefaterd, zoodat hij er als nieuw uitzag, ging men over den naam denken. Die was overigens gauw gevonden. Zawlsza Czamy, een nationale held in Polen, zooals onze Jan van Schaffelaar, was de patroon der Poolsche padvinders, en sprak het niet vanzelf, dat dit de naam van bet schip zou worden? Padvinders doen alles zelf en het opknappen van het schip gebeurde dus door de jongens zelf. Het spreekt vanzelf, dat. dit vakkundig moest gebeuren, maar de vaklui waren onder de padvinders reeds gevormd. Toen generaal Zaruskl zijn dienst bij de Poolsche cavalerie verliet, gaf hij al zijn krachten aan de jeugdbeweging van Baden Powell. De jonge staat Polen had het was toen 1935 weer een weg naar de zee ge kregen, en de generaal begreep, wat dit voor het land beteekende. Met dezelfde vastbera denheid, waarmee de staat In enkele jaren de haven Gdynia schlep, die met Danzig scherp kon concurreeren, vormde hij een groep jon gelui, meest gerecruteerd uit studenten en jon ge ambtenaren, die in hun vrijen tijd de zee vaartkunde bestudeerden Zoo kwam het, dat de „Zawlsza Czamy” terstond drie gebreveteerde zee-officteren kreeg, die allen verkenner waren. In hun vrijen tijd hadden deze jonge mannen hun diploma’s veroverd. Bij het bezoek aan Am sterdam was er slechts één beroeps-zee- officler aan boord, die de vaart op een zeilschip uit belangstelling meemaakt. Op deze derde reis, van Gdynia via Amster dam naar Calais waarheen het schip in middels vertrokken is gaat thans een ver- kenner-adelborst mee, een jonge ambtenaar van het ministerie van Financiën, die het vol gend jaar voldoende kilometers hoopt bijeen ta hebben, om eerste stuurman te kunnen worden. De anderen zijn nog niet zoo ver. Het doet overigens ons Hollandsche hart goed, te hooren, boe een Pool spreekt van be zaansmast en boegspriet, de ra's en den bak. Hoe groot moet onze beteekents ter zee zijn geweest, dat deze Nederlandsche termen let terlijk overgenomen werden, zelfs in een Sla vische taal. Intusschen is het voetengeschuifel op het middendek minder geworden, en de generaal neemt ons, na even front gemaakt te hebben voor de ..Matha Boska", een afbeelding van de Moeder Gods van Czenstochowa, Polens Be schermvrouwe, mee naar de kleine mess-room, waar hij zich een even goed gastheer als zee vaarder toont. Op tafel staat kleine, maar treffende at tentie voor de Nederlandsche gasten de Ne derlandsche vlag naast de Poolsche. Zij zal steaks, wanneer het schip LJmulden verlaten beeft, aan den wand komen te hangen naast een aantal andere, als bewijs, dat de „Zawlsza Czamy" Nederland bezocht beeft. In de offlderz-hut wordt de eene toast na den anderen gebracht op gasten en gastheeren, en zoo verloopt de tijd snel, te snel. Het spijt ons, wanneer wjj de „Zawlsza Czamy" moeten verlaten, terwijl de bemanning ten groet het padvinderadevies yellt, dat wjj in deze dagen in alle talen hoorden als een bewijs van op rechten wil tot broederlijke samenwerking Met vijftig man zijn ze uit Gdynia naar Nederland gekomen, generaal Zaruskl en zijn jongens, om een bezoek te brengen aan de Jam boree, en om tegelijkertijd eens in Nederland rond te neuzen Een band leggen tusschen vol keren, dat bedoelde de Chief Scout toch met Zijn internationale kamp, en de bemanning van de „Zawlsza Czamy" is daar wonder wel in geslaagd. De geheele week, dat bet schip aan het Steenen Hoofd gemeerd lag, was het des avonds te bezichtigen, en talrijke Amsterdam mers, tuk op nieuwigheden, krioelden over het dek. terwijl de ongelukkige laatkomers in drom men aan de kade stonden toe te kijken. Vooral Zondag, toen de bemanning een gratis voor stelling gaf, waren de nieuwsgierigen bijna niet in te toornen; de jeugd veroverde zich een FOTOREPORTAGE F i H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana onderhielden zich, na afloop van de opvoering van het lichtspel door het Ned. Indisch padvinderscontlngentop het paleis t Loo, met de medewerkenden Het Itallaansche s.s. .Mongloia', dat op de Middellandsche Zee door een bommenwerper werd aangevallen. Inzet: kapitein Franco Solari, slachtoffer van het bombardement

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 12