Indische padvinders op bezoek bij de Koningin Amerikaan wil goedkoope touristen- schepen bouwen Zoekt gij betrouwbaar Personeel? I Plaats dan een „Omroeper KS ‘I Voor SO dollar naar Europa EEN BEZOEK AAN DE „Z4JF/5Z4 CZARNF’ WOENSDAG 11 AUGUSTUS 1937 BOEK EN BLAD KATHOLIEKE ILLUSTRATIE 71e jaargang no. 46 niet minder 14 i I H 'f Regeering zal het plan wel niet goedkeuren DRIEJARIGE BESTUURS- ACADEMIE Begroeting dezer instelling voor inlandsche B.B.-ambtenaren dient gewijzigd Schepen zouden aan dan 10.000 passagiers plaat» bieden Oud-Nederlandsche driemaster komt alt schip der Poolsche verkenners weer naar Amsterdam r FOTOREPORTAGE de een t vangst, over te nemen. De verkenners hadden ge- ge- va we ge BATAVIA, 10 Aug. (Aneta). BU nota van wij ziging der begrooting van het departement van Onderwijs voor het jaar 1938 Is 14.100 meer aangevraagd voor de Instelling van een 3-jarige bestuursacademle voor Inlandsche B-B.-ambte- naren Op deze academie, welke 1 Augustus 1938 geopend zal worden, zal het onderwijs gedeel telijk kosteloos door hoogleeraren van de rechts- hoogeschool, gedeeltelijk door zorgvuldig uit practici uit te kiezen docenten worden gegeven Het studieplan is berekend op abituriënten van scl ge ne De nieuwe kantoren der voreeniglng tot bevordering van bet Vreemdelingen verkeer .Amsterdam' zijn Dinsdag aan het Rokln in de hoofdstad geopend. Links de heer Edo Bergsma ocht vaar plofl land van Man ■S-G Dt Indi gen ker teen Di lek boui Ni vani booi vanl tak H tem jam Op daa ten< hya de den het brui sen wor de O lan< «pn tnn ovei einl Vla, D onb Ena D Hav waa Boel D ver! pers H reet jont ken! hjj i «Wb Inbraak in de honden-jjskast! Azor: „Wat! Iemand is in mjjn ijskast ge weest. Een groot aantal padvinders arriveerde Dinsdag te Amsterdam voor een bezoek aan de hoofdstad. Een groep op een der gemeente- ponten over het IJ Indien dit plan inderdaad wordt uitgevoerd, iets wat intusschen nog lang niet zeker is, dan zou dit voor het reizend publiek inderdaad een groot voordeel beteekenen. AnderzUds mag men echter niet vergeten, dat, Indien er inderdaad twee van dergelUke schepen in de vaart zouden worden gebracht, de bestaande reederUen, de Europeesche evengoed als de Amerikaansche, daarvan een enorme schade zouden ondervin den. De Amerikaansche regeering zal zich dan ook nog wel eens bedenken, alvorens haar goedkeuring aan het plan te hechten. nieuwsgierigen buna I schoener, die gebruikt werd voor de haring- niet in te toornen; de jeugd veroverde zich een van het Amerikaansche is een Interessant voorstel plaatsje In het want, om van daaruit onder- handelingen aan te knoopen met den con- férencler-kok, die, een pollepel in de vuist, als koordirigent, clown en goochelaar het volks vermaak organiseerde. Met möelte kon de of ficier van de wacht een weinig ruimte yrU houden voor de kleine groep genoodlgden, tin der wie de Poolsche gezant te Den Haag, dr. W. Babinski, en de waarnemend-consul te Amsterdam, graaf H. Tamowskl. Het contact was spoedig gevonden. De con férencier, die de keurige zeeverkenners-unl- form voor een baadje met een deken-als-mantel verwisseld had, en het publiek konden elkaar in een groezelig talen-mengelmoes uitstekend verstaan. Het verkennerskoor kreeg applaus op applaus, en het publiek siste en juichte enthou siast mee met het geïmproviseerde vuurwerk. Met vijftig man zijn ze uit Gdynia naar Nederland gekomen, generaal Zaruskl en zUn jongens, om een bezoek te brengen aan de Jam boree, en om tegelljkertUd eens in Nederland rond te neuzen. Een band leggen tusschen vol keren, dat bedoelde de Chief Scout toch met zUn Internationale kamp, en de bemanning van de „Zawlsza Czamy" Is daar wonder wel in geslaagd. De geheele week, dat het schip aan het Steenen Hoofd gemeerd lag, was het des avonds te bezichtigen, en talrijke Amsterdam mers, tuk op nieuwigheden, krioelden over het dek. terwijl de ongelukkige laatkomers In drom men aan de kade stonden toe te kijken. Vooral Zondag, toen de bemanning een gratis voor stelling gaf, waren de 1_- Intusschen lieten ook de Amsterdam mers zich niet onbetuigd. Hoe verbaasd stonden de gasten, toen zU, na hun onbe- rlspelUke uitvoering van een Poolsch lied, onmlddellUk een even onberispelijke repri se te hooren kregen van de andere zijde van het „voetlicht". Amsterdam en War schau vonden elkaar eerst goed in 'het roemruchte lied „WU zUn niet bang!" Daarmee was de stemming eerst goed worden. De scheldlngshjnen vielen thans heel weg; ergens verscheen een koffergramo- foon, en op een gelmprovlseerden dansvloer vond de algeheele verbroedering plaats. Hierdoor kwam er wat ruimte op het schip, want de muurbloempjes trokken zich terug, en wU kregen gelegenheid kennis te maken met den commandant van het schip, generaal Zaruskl, die. trotach. ons door zfjn „Zawlsza Czarny” leidde, en vertelde van de organisatie der Poolsche Zeeverkenners. De trots van den generaal was te blllUken, want toen de ver kenners drie jaar geleden genoeg geld gespaard hadden, om een eigen schip te kunnen koopen. reikte hun uit eigen middelen bijeengebrachte fonds juist ver genoeg, om een ouden Flnschen Het Italiaansche s.«. .Mongioia', dat op de Middellandsche Zee door bommenwerper werd aangevallen. Inzet: kapitein Franco Solari, slachtoffer van het bombardement op het middendek minder geworden, en de generaal neemt ons, na even front gemaakt te hebben voor de „Matha Boska”, een afbeelding van de Moeder Gods van Czenstochowa, Polens Be schermvrouwe, mee naar de kleine mess-room, waar hU zich een even goed gastheer als zee vaarder toont. Op tafel staat kleine, maar treffende at tentie voor de Nederlandsche gasten de Ne- derlandsche vlag naast de Poolsche. Zij zal straks, wanneer het schip IJmulden verlaten heeft, aan den wand komen te hangen naast een aantal andere, als bewijs, dat de „Zawlsza Czarny" Nederland bezocht heeft. In de offldera-hut wordt de eene toast na den anderen gebracht op gasten en gastheeren, en zoo verloopt de tUd snel, te snel Het spijt ons, wanneer wij de „Zawlsza Czarny" moeten verlaten, terwijl de bemanning ten groet het padvindersdevies yellt, dat wij In deze dagen in alle talen hoorden als een bewijs van op rechten wil tot broederlijke samenwerking onder de volken. Op het gebied scheepv srtwezen gedaan. De treffende voorplaat van dit nummer leidt onze belangstelling terstond naar de midden pagina’s. waar bU duidelijke illustraties geschre ven wordt over „een gevangenis zonder cipier", een Hongaarsche, door katholieke Zusters ge dreven stichting, waarover men niet zonder ont roering lezen kan. Ook het eerste artikel brengt ons naar het buitenlandhet Amerikaansohe Arizona, hier geteekend als een land, dat snel van uiterljjk verandert. Prachtige foto’s ver luchten de schets van den vaderlandschen bul ten: BU ons op het dorp. Geheel andere, maar ook weer interessante beelden, krUgen we te zien bU een bezoek aan een modern hoogspan- nlngslaboratorium. En dan weer een schitteren de serie koppen uit verschillende landen: Souve nirs van de Jamboree. Dit uitstekend geslaagde Jeugdfeest wordt ook herdacht in een reportage van het kamp. Naar aanleiding van de verschU- nlng van ,MU 1» het koninkrijk", den roman van Jane Oliver, waarmee De Spaarnestad een zeer te waardeeren poging tot verspreiding van betere romans onder het volk onderneemt, volgt een historische studie over den zoon van Maria Stuart. Verwonderlük groot is het aantal fraai geïllustreerde artikelen in deze aflevering! We ontmoeten nog: Vrouwen slaan records: Op jacht naar handteekenlngeneen filmbespre king, de preek, de weerbeschouwlng, en In de eigen afdeeling verschillende nuttige opstellen voor de dames. De verdere lectuur is al niet minder goed verzorgd. Rolf Bormanl levert een treffend ver haal: De groote klok; J. van Heydorpe vertelt van een Ontvoering, en Holloway Horn heeft een aardig geval: Een nieuw scenario. Met veel Interesse zal de groote roman „Glftgas" gevolgd worden; het Is zeker een verhaal voor dezen rijd en wel zoo romantisch, dat het de aandacht voortdurend boeit. Vermelden we naast al het mooie In zwart en wit nog de twee kleurenpren- ten, die het geheel nog meer verlevendigen. De bUvoegsels, De Narrenkap en Okkl. zijn weer als van ouds: rijk en frisch van inhoud, zoodat zU het toch reeds zoo goed gevulde num mer van de K.L voortreffelUk aanvullen. Ontstaan en ontwikkeling van het W ettelijk Dierenrecht in Nederland door Ch. CamoBarlen. Uitgave van de Stichting tot wettelijke re geling van Dierenrecht. op, dat deze beide schepen in tUden van oorlog 20.000 soldaten zouden kunnen vervoeren. Een dergelUk schip zou 50 millioen dollar kosten. Het plan stelt voor, dat de regeering de schepen bouwt en haar aan een particuliere ree- derU verpacht tegen een som, welke de bouw kosten in tien jaren amortiseert. De reederU zou geen subsidie mogen ontvangen. Aandeelen van de reederU zouden tegen een prUs van 100 dollar het stuk aan het publiek verkocht kun nen worden. Er zou slechts een soort aandeelen zUn en de houders zouden allen hetzelfde stem recht bezitten. Geen persoon of maatschappij zou de beschikking mogen hebben over meer dan 5 pCt. van het aandeelenkapitaal. Er zou hoogstens 10 pCt. dividend mogen worden uit gekeerd. Eventueele verdere winst zou aan de regeering uitbetaald moeten worden. Het plan stelt voorop, dat ten eerste het pu bliek alle aandeelen koopt en dat ten tweede de lage prijzen een zoo grooten kring var. pas sagiers zullen aantrekken, dat de schepen steeds voldoende bezet zullen zUn. De schepper van het plan is Paul W. Chap man. die in het jaar 1929 de „United States Lines" van de regeering kocht en deze tot in het jaar 1931 leidde. Da Tsjecho-Slowaaksche vler-met-stuurman Boschbaan in training voor do Europeesche roelkamploenschappen Het plan stelt voor twee enorme passagiers schepen te bouwen, welke tegen zeer lage ta rieven de reizigers naar Europa zouden vervoe- ^ren. ZU zouden 380 meter lang zUn (de „Nor mandië’* Is 313.75 meter lang), een Inhoud heb ben van 100.000 ton (de „Normandië" meet 79380 ton), een, snelheid van 34 knoopen bU een msvimnm-snelheid van 38 knoopen bezit ten (de „Normandië'’ heeft een maxlmum- V snelheid van 32 knoopen) en den afstand New- YorkLie Havre in precies vier dagen afleggen. De afvaart in belde richtingen zou eenmaal per week plaats vinden. De „Normandië" kan 1968 passagiers vervoe ren, daarentegen zouden echter deze belde nieuwe schepen plaats bieden aan niet minder dan ongeveer 10.000 menschen. Men zou dit kunnen bereiken door afstand te doen van de luxe-huten en de enorme eetzalen. Op deze wijze zou men In een dergelUk schip 5000 twee- persoonshutten met tollet, waschgelegenheid en douche kunnen aanbrengen. De prijs voor den overtocht zou 50 dollar per persoon bedragen. Indien twee personen van een hut gebruik maken en 60 dollar wanneer de hut slechts door een persoon bewoond wordt. In deze prijzen zUn de maaltijden niet Inbegre pen. Men zou deze In een van drie aanwezige restaurants kunnen bestellen. In het goedkoop ste restaurant zou men schotels tegen den prijs van slechts 50 cent beschikbaar willen stellen. Het bovenstaande de buitengewoon goed koope vrachtprUs van 50 dollar en de enorme ruimte voor passagiers, welke de lage tarieven eerst mogeUjk maakt vormt de kern van het plan. Verder houdt het plan nog de volgende voor stellen In: Alle hutten zullen van een telefoon worden voorzien, de reddlngsbooten zullen wor den uitgerust met motoren en het bovendek zal zoo gebouwd worden, dat er een glad oppervlak ontstaat, dat grooter Is dan dat van welk vlleg- ttagmnrirti ni hip ook. Men wUst er bovendien de M-OB.VJ^. U fendertig jaar geleden liep, op een van de Amsterdamsche werven, flinke schoener, een driemaster, van stapel, die, een van de laatste der oude garde, den hopeloozen strijd zou aanvaar den tegen het moderne, van wind en weer onafhankelUke stoomschip. ZUn strijd Is zwaar geweest, en de driemaster heett^heel wat vernederingen moeten ondergaan, voor het met vlag en wimpel weer de Amster-’ damsche haven binnenzeilde, In het mid delpunt van de belangstelling, als het prachtige oefenschip der Poolsche Zeever kenners, de „Zawlsza Czarny”. dus nog wel wat meer te doen, dan alleen maar een naam te vinden voor hun nieuwe schip. De heele schoener moest worden schoon gemaakt, opgeschilderd en van nieuwe tuigage voorzien; de cargo-ruimte in bet voorschip werd omgebouwd tot een vooronder voor de bemanning, en eerst toen de driemaster geheel was opgekalefaterd, zoodat hU er als nieuw uitzag, ging men over den naam denken. Die was overigens gauw gevonden. Zawlsza Czarny, een nationale held in Polen, zooals onze Jan van Schaffelaar, was de patroon der Poolsche padvinders, en sprak het niet vanzelf, dat dit de naam van het schip zou worden? Padvinders doen alles zelf en het opknappen van het schip gebeurde dus door de jongens zelf. Het spreekt vanzelf, dat dit vakkundig moest gebeuren, maar de vaklui waren onder de padvinders reeds gevormd. Toen generaal Zaruskl zUn dienst bU Poolsche cavalerie verliet, gaf hU al zUn krachten aan de jeugdbeweging van Baden Powell. De jonge staat Polen had het was toen 1925 weer een weg naar de zee ge kregen, en de generaal begreep, wat dit voor het land beteekende. Met dezelfde vastbera denheid, waarmee de staat in enkele jaren de haven Gdynia schlep, die met Danzig scherp kon concurreeren, vormde hU een groep jon gelui, meest gerecruteerd uit studenten en jon ge ambtenaren, die In hun vrijen tUd de zee vaartkunde bestudeerden Zoo kwam het, dat de „Zawlsza Czarny" terstond drie gebreveteerde zee-officleren kreeg, die allen verkenner waren. In hun vrijen tUd hadden deze jonge mannen hun diploma’s veroverd. BU het bezoek aan Am sterdam was er slechts één beroeps-zee- offlcier aan boord, die de vaart op een zeilschip uit belangstelling meemaakt. Op deze derde reis, van Gdynia via Amster dam naar Calais waarheen het schip in middels vertrokken Is gaat thans een ver- Kenner-adelborst mee, een jonge ambtenaar van het ministerie van Financiën, die het vol gend jaar voldoende kilometers hoopt bUeen te hebben, om eerste stuurman te kunnen worden. De anderen zUn nog niet zoo ver. Het doet overigens ons Hollandsche hart goed, te hooren, hoe een Pool spreekt van be zaansmast en boegspriet, de ra’s en den bak. Hoe groot moet onze beteekenta ter zee rijn geweest, dat deze Nederlandsche termen let- cerlUk overgenomen werden, zelfs ,ln een Sla vische taal. Intusschen is het voetengeschuifel Dit boekje bestaat uit twee gedeelten: het eerste deel omvat een aantal artikelen over de ontwikkeling van het z.g. dierenrecht, het recht dat dieren hebben op bescherming tegen mis handeling e.d. Het tweede deel bevat de ge schiedenis van de stichting die het boekje heeft uitgegeven met een hoeveelheid documentatie materiaal, o.a. een voorontwerp Dterenwet. sa mengesteld door notaris O. F. J. Brands. Een en ander is natuurlUk niet vrU van propagandisti sche strekking. H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana onderhielden zich, na afloop van do opvoering van 1 het lichtspel door het Ned. Indisch padvinderscontingentop het paleis t Loo, met de medewerkenden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 4