Schaakrubriek TQFB 'H H Bê» H H ip w ITO ■Ï'H EAB 1 B M2 BiHi AH H HAS ■AH A.HA.HABAH De af bouw van 1 Plaats dan een „Omroeper” voor 80.000 gezinnen LUCHTVERDEDIGINGSDAG Mü MEER GELD VOOR DE WEGEN Verloop demonstraties s •n-ü De eer at e N ederlandache lucht kruisera zyn thana in aanbouw De K.N.A.C. wendt zich tot den minister van Waterstaat 1 DINSDAG 17 AUGUSTUS 1937 Suiiinuiiiuimuuumuwuuwuiuuuuiiiwiumiuuiiiiiiuiiiiiiiw de stralefFdWr Dultsche hoofdstad. Een detail utt den stoet Stand na den 18en zet van wit. DRIEMAANDELIJKSCHE WEDSTRIJD IN 8 7 Probleem No. 139 6 E Rata», St. Nlcoiaaaga 5 Eerste publicatie 4 3 den aanleg van en 2 rykawegen. 1 KJJ.A.C. h b d f g c tusschy Wit geeft mat in twee zetten Probleem No. 140 De auteur wordt by de oplossing genoemd. MINIATUUR-PARTIJ. Stand na den lOen zet van zwart. 8 7 6 TSJECHISCHE PARTIJ OPLOSSINGEN. 4 De afdeeling Den Haag van 3 2 b f K Rijksuniversiteit te U' serologie aan de -echt, is overleden PUNTENLJJST OVER JULI, VAN No. 127 t.m.' 134. HET OPLOSSEN VAN SCHAAK PROBLEMEN Za huis Ahai Alle correspondentie betreffende deze rubriek gelieve men te zenden aan Jos. Duvergé, Korte Prinsengracht SS, Amsterdam. Hoe kleiner u den hoek naar links maakt, hoe grooter het ongeluk, dat erin pastft h veel minder tljdroovend om la alle bochten altijd rechts te houden). richt baar taal 1 Na gezel! dag. ook dente Mede Me het t In den i ten e van t bruik zette: had. den Tsjat de mind de 8< ten 1 De h pann ondei vorm Uit leider zy k zij d cotnu voor? in wi geste als t Usch De dach Na serie zeer In derin Te' schil! De gewe dank verse toet* De •oor »rtjh In rond ttnn De Wit: Stahlberg, Zweden Zwart: Dr. Eu we 1. d2—d4, d7—dS; 2. c2 -c4. cl—cd; 3. Pgl— f3, Pg8—f6; 4. Pbl—c3, d5xc4; 5. e2—e3, b7—bS; d. a2—<v4, bS—b4; 7. Pc3—bl. (Pa 2 dat hier veel gespeeld wordt, schijnt ons zeker niet ster ker toe.) 7RcS -ad; 8. Ddl—c2, e7—ed.. 9. Rflxc4, Ra6xc4; 10. Dc2xc4. Dd8—dS; 11. Pbl— d2. (Ruil der koninginnen zou in het voordeel van zwart geweest zijn.) 11PbBd7; 12. Dc4 e2, Pfd—e4; 13. Pd2xe4, Dd5xe4; 14. 0—0, Rf8 cl; 15. Rel—<12, 0-0; ld. Tfl—cl. a7—a5; 17. LANDENTOURNOOI TE STOCKHOLM. Opnieuw de groote verdedigingskunst van Euwe De werd dage Leeu As als I beid grooi Or na I No couu om i werk om 1 breid Chrk Regn van ven i Dil tholii tb tus i De vreez Mede wtj ii in 1 maar Na hebb en s] een i ven soldaten, die bij de Japansche aanval op Tientsin werden gewond. De twee soldaten voor hun kazerne te Tientsin Na kwau en g< De was i cursu Dr. serie zicht. Hij dlci e Ooi om 1 nood! slegel Ho moei! den. aard, van 1 zich ten z deiyk Ste dat e den deze ding van Na ker v gegev Chris Var Zuste gatie oud-c grega saam! Het Missi< vrouw eters fessio Dengi D. C. L Vi stelt de van zendt gende Het vrouw Indië zorg pi taal verpli Het Rd2—el, c6—c5; 18. De2—bS. (De witte konin gin is in het zwarte spel gedrongen en er volgt nu een opwindend spel. Straks rukt de c-pion van wit, ook ondersteund door de kasteden, op.) Zie diagram. Wit geeft mat in drie zetten. Oplossingen gelieve men binnen 14 dagen In te zenden. Van no. 133: (J. P Doppens Amsterdam) 1. Da7. Nevenoplossing: 1. Kc2, Pf3; 2. Dh5 enz. 1Pg3; 2. Da7 enz. De Zeereerw. Heer De- pla te Kortrjjk vond de volgende eenvoudige correctie: de witte pion van ad naar a5 ver plaatsen. Van no. 134. (G. Heathcote, 1ste prijs Hamp stead and Highgate Express. 1906) 1. Tl—cl dreigt 2. Pc3 mat. Een zwart paard wiel. Het asrarte paard weerlegt achtmaal (het maximum) van bet vliegtuig, hetwelk als aanvalswapen wordt benut, vooral dan. Indien de bewol king niet toelaat de beslrydingswijse met tijdbommen toe te passen. De toekomstige Nederlandaclie jachtknM- aers zullen zijn 2-motorige vliegtuigen met een bemanning van 2 of 3 en met een krach tige bewapening van acht mitrailleurs et enkele kanonnen van 2 c-M. en met een groote snelheid op normale geveetitahoogA. i 11. d4xe5, d6xe5; 12. Pf3xe5, Rc8—e«. (Speelt zwart hier: Dxe5, dan 13. Pd5! Dxb2? 14. Pc7 mat.) 13. Pc3—b5, Dc7—b8; 14. Dd2—a5, Re7— d8; 15. Tdlxd8t—Db8xd8; 1«. Pb5—c7t. Zwart gaf de partij op. abed BegrafentMtoataa teabbaa cm officinal voorrang. *t Getuigt van weinig eer bied bij sommige weggebruikers voor menseben liltsten gang, dat dit voorschrift In de wet moest komenl En omdat samenwerking en beleefd- held langs den weg voor veilig ver keer oamltbaar Mjn. rekent de A. N. W. 8. op öw medewerking en op kw goede voorbeeld! Allereerst zal een demonstratie worden ge geven van de voornaamste aanvalsvormen. waarin één afdeeling (escadrille) bommenwer pers kan optreden. Een afdeeling van vyt middelbare bommen werpers zal worden voorgesteld door 5 een- motorige tweepersoons gevechtsvliegtuigen type C V van de militaire luchtvaart. Deze afdeeling Van officieele militair deskundige zjjde wordt de volgende uiteenzetting verstrekt over het belangrijkste onderdeel van de de monstraties op den luchtverdediglngsdag op Zaterdag 21 Augustus te Schevenlngen, nX over de demonstraties van de legervliegtui gen, die van naif vyf tot half zes des mid dags plaats vinden. Het maximum te behalen punten, voor het oplossen der in Juni en Juli geplaatste proble men, is 48, welk aantal is behaald door: G. Schuts te Amsterdam; J. P. Rietbergen en P. J. Barenbrug te Arnhem, W. J. Depla te Kort- rjjk, België, J. Kooien en W. H. op de Ven te Horn, L. L. H. Janssen en W. Baron van lams te De eerste toekomstige Nederiandscbc taehtkruisers Fokker TV-Bristol sfjn thans In aanbouw. Het zjjn 2-motorige vliegtui gen, welke met 4 tot S personen bemand zjjn, en als luchtkrutoer een groot aantal tydaeherf bommen kunnen meevoeren. Bo vendien kan na de uitroeiing van het tjjd- bombardement uit de luchtkr eisers met twee mitrailleurs, onder vrjj stellen boek, naar beneden worden gevuurd op de onder hen vliegende bommenwerpers. Ten slotte be vindt stch nog een 2 cdd.-kanon in den neus de dreiging. vyt interferenties, twee blokkec- ringen en een zelfpenning. Een byzonder ge soigneerd kunstwerk, waarin alles door fynheld uitmunt. Er zyn sedert Heathcote dit probleem uitgaf, veel paardwielen verschenen; zélfs ’n enkele met het maximum van acht interferen ties (dus een dubbele task), maar geen enkele staat op zulk een hoog artistiek peil als de compositie van den beroemden Heathcote. 1. TcB faalt op Pc6 en 1. Tct’oa. op Pc2. bokkonzprongon maakte op de geitententoonstelling te Vught weerde te Heerlen. Voorts: J. P. Coppens Amsterdam, F. Bremann te IJsselstein en Kuypers te Soesterberg, 45 pnt. G. van Veen te Amsterdam en H. J. de Boer te Wormerveer, 44 pnt. C. Ruëdisuëll te Santpoort en H. van Wely te Amersfoort, 43 pnt. B. H. M. Stevens te Heemstede 42 pnt. H. F. Fluitman te Enk- huizen, 41 pnt. J. B. Spittler te Amsterdam. J. C. Nobels te Baam. W. Hoogenberk en W. de Koning te Utrecht. C. Oudejans en D. de Jong te Bussum, Joh. H. Heystee te Hilversum, R. Wesseling te Ouderkerk, 40 pnt. F. Kubatz te Haarlem, 38 pnt. P. Bolmers te Amsterdam, G. C. Jansen te Arnhem, A. Trompetter te Ter Apel en G. W. Jansen te Naarden, 37 pnt. S. Wyte te Spierdyk 36 pnt. Theo Verheggen. Thurles, Ierland, D. Janse te Bloemendaal en C. Ekkers te Hilversum, 35 p. M. J. de Loos Jr. te Amsterdam, Jac. Kieft te Utrecht en A. J. Peters te Arnhem, 33 pnt. J. B. Renekens en J. H. C. Buhre te Amsterdam en C. P. Waltman te Arnhem, 32 pnt. C. van ’t Schip te Am sterdam, M. J. Mees te Amersfoort, 31 pnt. C. A. van *t Hof te Badhoevedorp en H. J. Tille- man te Utrecht, 30 pnt. Mejuffrouw Els Ever- eers te Weert en J. G. ten Asbroek te Hengelo, 27 pnt. J. G. Th. Steverink te Amsterdam en Th. Boelen*. Seminarie te Apeldoorn? 26 pnt. W. G. Harmse en J. Croese te Amsterdam, G. Langemeyer en W. Rottinghuis te Amersfoort, 25 pnt. F. J. v. d. Straat te Amersfoort, 24 pnt. W. rtosenhart te Haarlem, 23 pnt. N. de Boer te Maalbroek, 22 pnt. A. Kluyskens te Am sterdam, 21 pnt. J. L. Vrees te Amsterdam en P. J. van Ouderaa te Bergen op Zoom, 17 pnt. P. J. Buyck te Lisse, 9 pnt. Lezers die van de problemen der laatste we ken van Juli geen oplossingen meer inzonden, zyn niet op deze Wst genoemd. Indien zy voor eind Augustus het inzenden van oplossingen hervatten, dan wordt het verkregen aantal punten bijgeteld. De afdeeling Den Haag van het Nationaal Jongeren Verbond heeft den minister van De fensie, den heer J. J. C- van Dyk, bereid ge vonden, op den luchtverdediglngsdag des mid dags te 4 uur van het terras van het Kurhau» af een kort woord tot het publiek op de ter rassen en den boulevard te richten voor dtn aanvang van de demonstratie. he* Jamhoree-itabon te Vogelenzang te Maandag een aanvang gemaakt Een der toegangen tot de hulp- perronz, die tijdens de ^Wereldjamboree door duizenden werd gepasseerd, wordt opgeruimd ook 'over deze breedte verdeeld kunnen worden afgeworpen, b. De V-formatie, naar beneden ge- echelonneerd/ mat dezelfde afstanden en tus- schenruimten. c. De colonne met eenen naar boven en zywaarts geëchelonneerd. d. De linie. Daarna zal worden gedemonstreerd een luchtaanval en de verdediging daartegen. De afdeeling bommenwerpers nadert uit Z.W. rich ting om een havencomplex voorgesteld door de pier met rotonde aan te vallen. Ter ver dediging tegen dezen aanval zullen zich een patrouille luchtkruisers en een patrouille jacht- kruisers, resp. voorgesteld door drie eenmoto- rige Fokker C X Rolls Roycevliegtuigen met wimpels en een dergeiyke patrouille zonder wim pels, in de lucht bevinden, in welke verdediging zy worden gesteund door een battery lucht- doelartillerie. een peleton luchtdoelmltrailleurs en door cavaleriemitrailleurs. 18De4—d5; 19. e3—e4, Dd5—d6; 20. Rel— d2, Tf8—bB; 21. Rd2—f4. Dd6xf4; 22. Db5xd7, Tb8—e8; 23. d4xc5, Df4xe4; 24. c5—c6. Rel—f6; 25. c6—c7. Te8—c8; 26. Tel—c5, h7— h6; 27. Tal—el, De4—b7; 28. Pf3xe5, Rf6xe5; 29. Telxe5, Ta8—a?; 30. Dd7—d8t. Kg8—h7; 31. Dd8—d3t, g7—g6; 32. Te5xe6, Tc8xc7; 33. Tc5xc7, Db7xc7; 34Te6—el. Dc7—c6; 35. b2—b3, Ta7— d7; 36. Dd3- e3, Dc6—c3; 37. h2—h4. Td7—d3; 38. De3 e5, Dc3xb3; 39. De5xa5. Td3—dl; 40.Y2aast Telxdl, Db3xdlt; 41. Kgl—h2, Ddl—d4; 42 Kh2—g3, b4— b3; 43. Da5—b5, b3—b2; 44. Db5— b3, Kh7—tfl; 45. f2—f4. Dd4—d2. Wit party op. Er dreigde: 46Delt gevolgd door b2bl Dame. Dr. Euwe is er niet alleen in geslaagd den ge- vaariyken aanval af te slaan, maar de party te winnen. Ook vorig jaar heeft de KN.A.C. hierop aangedrongen, omdat reeds een groote achter stand in den aanleg van het primaire wegen net moest worden geconstateerd. Zoo bedroeg het verschil tusschen de voor dit doel uitge trokken en verwerkte bedragen in de jaren 19271934 niet minder dan 47.6 mlllioen. Met voldoening kan worden vermeld, dat in derdaad op de Verkeersfondsbegrootlng 1937 boven het wettelyk minimum een bedrag van ongeveer 10 mlllioen op den kapitaaldienst ter beschikking werd gesteld. Helaas moet daar- t vermeld worden, dat door het zonder meer op den kapitaaldienst plaatsen van een gedeelte 4.3 mlllioen) van het wettelyk mi nimum het wegverkeer t.z.t. nog een* rente en aflossing moet betalen van dit bedrag, dat reeds in dit jaar vla de motorrytuigen-belasting wordt opgebracht. Daarmede is aan de wet- teiyke garanties, welke het wegverkeer in de wet op het verkeersfonds heeft verkregen, ern stig te kort gedaan. Door het aannemen van de Verkeersfondsbe grootlng 1937 door beide Kqjners der Staten- Generaal is dientengevolge het vertrouwen van het wegverkeer in het parlement ten zeerste geschokt. Inmiddels zyn er verschillende aanwyzingen, dat de in 1937 beschikbaar gestelde bedragen by lange na niet verwerkt zullen kunnen wor den tengevolge van het feit, dat de benoodigde plannen en de onteigeningen voor den wegen aanleg niet ver genoeg waren gevorderd. Hier uit vloeit naar de meening van de K N A C, de wenscheiykheld voort den betreffenden rykswa- terstaatsdlensten zooveel mogeiyk tydig de ze kerheid te verschaffen, dat in de komende ja ren meer gelden voor wegenaanleg en -verbe tering ter beschikking zullen worden gesteld. 1 PHILIDOR’S VERDEDIGING Wit: Castaldl èltalië) Zwart: Dr. Tartakower (Polen) 1. e2—e4, e7—e5; 2. Pgl—f3, tl—d6; 3, d2— d4, Pg8—f6; 4. Pbl—c3. Pb8—d7; 5. Rfl—e2, Rf8—el; 6. 0—0. h7—h6; 7. b2—b3. c7—c6; Rel b2, Dd8—c?; 9. Ddl—d2, g7—g5; 10. Tfl—dl. Pd7f8? Eten blunder, waarvan wit onmiddeliyk profiteert. Zie diagram. demonstreert achtereenvol gens: a. De V-formatie, naar boven geëchelon neerd met ongeveer 25 meter afstand en tus- schenrulmte tusscjigp de middelpunten der vliegtuigen. Deze vorm wordt by voorkeur ge kozen, omdat hy voor het bewaren van het verband gunstig is en omdat hy de onderlinge ondersteuning der vliegtuigen met mitrallleur- vuur uit de achterste zitplaatsen toelaat, het-» geen van groot belang is, Indien de formatie door jagers of jachtkruisers wordt aangevallen en niet het laatst, omdat hy aan de afdeeling een zekere breedte geeft, zoodat de bommen De KN.A.C. heeft in een adres aan den mi nister van Waterstaat aangedrongen op het beschikbaar stellen opde ryksbegrooting 1938 grootgs—brtïrag dan het wettelyk ml- verbeterlng Het verloop der demonstraties is als volgt: de in aantocht zynde afdeeling bommenwerpers wondt ernstig gehinderd door de patrouille jachtkruisers, welke zich achter de bombardeer- afdeellng bevindt. Voordat de luchtdoelartlUerie het vuur opent* moeten de jachtkruisers hun prooi even loslaten, omdat ze anders zelf in het vuur der eigen artillerie zouden komen. Ze ne men echter een positie in 500 meter op zy en iets hooger dan de bombardeerafdeeling, om de vervolging te kunnen voortzetten, zoodra het doel buiten de werkingssfeer van de luchtdoel- artillerie zal zyn gekomen. De luchtkruisers hebben zich inmiddels boven de bombardeer afdeeling gesteld en werpen hun tydbommen, tcrwyi de luchtdoelartlUerie het vuur opent. Men ziet dan, dat het bombardeerverband eenigszins wordt verbroken. Een patrouille van 3 biyft gesloten en werpt nog bommen. Tvee bombardeervliegtuigen zyn geïsoleerd en wor den bulten het vuurbereik der artillerie door de jachtkruisers bestreden. Dan nadert plotse ling een andere afdeeling bommenwerpers, thans uit Z.Z.W.-richting op lage hoogte lang* het strand. De jachtkruisers hebben radiogra fisch opdracht ontvangen de vervolging te sta ken, doch zijn nog niet teruggekeerd. Lucht kruisers en luchtdoelmltrailleurs openen ech ter het vuur, terwyi inmiddels gealarmeerde eenpersoonsjagers, bestaande uit een patrouille Fokker DXVII-Rolls Royce, in aantocht zyn. ten einde den stryd aan te binden, zoodra de mitrailleurs en luchtkruisers het vuur staken. Nadat het bombardeerverband door de kruisers en mitrailleurs met verliezen uiteengedreven is. maar toch in verspreiden vorm het bombarde ment zoo goed mogeiyk tracht uit te voeren, grypen de eenpersoonsjagers dan ook in, zoo dat de bommenwerpers niet straffeloos kunnen ontsnappen. Inmiddels verschonen de jachtkruisers we derom ter plaatse, om met de luchtkruisers en de luchtdoelartlUerie een mogelyk volgenden bombardeeraanval te bestryden. Ten slotte zal een paradevlucht door 14 vlieg tuigen wórden gehouden, waarby allereerst in colonne met gesloten verbanden langs de mili taire autoriteiten zal worden gedefileerd, om daarna in eskaderformatle op ongeveer 300 meter hoogte aan te vliegen op de standplaats der militaire autoriteiten. FOTOREPORTAGE Prof. dr. H. AldershoH, buitengewoon De „Nieuw Amsterdam", het vlagge- schip der Holland Amerika-lijn wordt bij de Rotterdamsche Droogdok Mij. afgebouwd. Een overzicht van dit grootste Nederlandsche zeeschip aan Het 3e en 14e Regiment Infanterie uit Bergen op Zoom houden met het 6e Regiment Infanterie gezamenlijk zomer- vervolgoefeningen rond Breda tot 28 Augustus a.s. Kwartiermakers zijn bezig met de laatste voorbereidingen op het Chasséterrein, waar de manschappen zijn ondergebracht iiiuiiiiiiiiiitiiiniiiRi^ Zoekt gij betrouwbaar Personeel?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 12