Schaakrubriek
TQFB
'H H
Bê»
H
H
ip w
ITO
■Ï'H
EAB
1 B M2
BiHi
AH
H HAS
■AH
A.HA.HABAH
De af bouw van
1
Plaats dan een „Omroeper”
voor 80.000 gezinnen
LUCHTVERDEDIGINGSDAG
Mü
MEER GELD VOOR DE WEGEN
Verloop demonstraties
s
•n-ü
De eer at e N ederlandache lucht
kruisera zyn thana in aanbouw
De K.N.A.C. wendt zich tot den
minister van Waterstaat
1
DINSDAG 17 AUGUSTUS 1937
Suiiinuiiiuimuuumuwuuwuiuuuuiiiwiumiuuiiiiiiuiiiiiiiw
de stralefFdWr Dultsche hoofdstad. Een detail utt den stoet
Stand na den 18en zet van wit.
DRIEMAANDELIJKSCHE WEDSTRIJD IN
8
7
Probleem No. 139
6
E Rata», St. Nlcoiaaaga
5
Eerste publicatie
4
3
den aanleg
van
en
2
rykawegen.
1
KJJ.A.C.
h
b
d
f
g
c
tusschy
Wit geeft mat in twee zetten
Probleem No. 140
De auteur wordt by de oplossing genoemd.
MINIATUUR-PARTIJ.
Stand na den lOen zet van zwart.
8
7
6
TSJECHISCHE PARTIJ
OPLOSSINGEN.
4
De afdeeling Den Haag van
3
2
b
f
K
Rijksuniversiteit te U'
serologie aan de
-echt, is overleden
PUNTENLJJST OVER JULI,
VAN No. 127 t.m.' 134.
HET OPLOSSEN VAN SCHAAK
PROBLEMEN
Za
huis
Ahai
Alle correspondentie betreffende deze rubriek
gelieve men te zenden aan Jos. Duvergé, Korte
Prinsengracht SS, Amsterdam.
Hoe kleiner u den hoek naar links
maakt, hoe grooter het ongeluk,
dat erin pastft h veel minder
tljdroovend om la alle bochten
altijd rechts te houden).
richt
baar
taal 1
Na
gezel!
dag.
ook
dente
Mede
Me
het t
In
den i
ten e
van t
bruik
zette:
had.
den
Tsjat
de
mind
de 8<
ten 1
De h
pann
ondei
vorm
Uit
leider
zy k
zij d
cotnu
voor?
in wi
geste
als t
Usch
De
dach
Na
serie
zeer
In
derin
Te'
schil!
De
gewe
dank
verse
toet*
De
•oor
»rtjh
In
rond
ttnn
De
Wit: Stahlberg, Zweden Zwart: Dr. Eu we
1. d2—d4, d7—dS; 2. c2 -c4. cl—cd; 3. Pgl—
f3, Pg8—f6; 4. Pbl—c3, d5xc4; 5. e2—e3, b7—bS;
d. a2—<v4, bS—b4; 7. Pc3—bl. (Pa 2 dat hier
veel gespeeld wordt, schijnt ons zeker niet ster
ker toe.) 7RcS -ad; 8. Ddl—c2, e7—ed.. 9.
Rflxc4, Ra6xc4; 10. Dc2xc4. Dd8—dS; 11. Pbl—
d2. (Ruil der koninginnen zou in het voordeel
van zwart geweest zijn.) 11PbBd7; 12. Dc4
e2, Pfd—e4; 13. Pd2xe4, Dd5xe4; 14. 0—0, Rf8
cl; 15. Rel—<12, 0-0; ld. Tfl—cl. a7—a5; 17.
LANDENTOURNOOI TE STOCKHOLM.
Opnieuw de groote verdedigingskunst
van Euwe
De
werd
dage
Leeu
As
als I
beid
grooi
Or
na I
No
couu
om i
werk
om 1
breid
Chrk
Regn
van
ven i
Dil
tholii
tb
tus i
De
vreez
Mede
wtj ii
in 1
maar
Na
hebb
en s]
een i
ven
soldaten, die bij de Japansche aanval
op Tientsin werden gewond. De twee
soldaten voor hun kazerne te Tientsin
Na
kwau
en g<
De
was i
cursu
Dr.
serie
zicht.
Hij
dlci e
Ooi
om 1
nood!
slegel
Ho
moei!
den.
aard,
van 1
zich
ten z
deiyk
Ste
dat e
den
deze
ding
van
Na
ker v
gegev
Chris
Var
Zuste
gatie
oud-c
grega
saam!
Het
Missi<
vrouw
eters
fessio
Dengi
D. C.
L Vi
stelt
de
van
zendt
gende
Het
vrouw
Indië
zorg
pi taal
verpli
Het
Rd2—el, c6—c5; 18. De2—bS. (De witte konin
gin is in het zwarte spel gedrongen en er volgt
nu een opwindend spel. Straks rukt de c-pion
van wit, ook ondersteund door de kasteden, op.)
Zie diagram.
Wit geeft mat in drie zetten.
Oplossingen gelieve men binnen 14 dagen In
te zenden.
Van no. 133: (J. P Doppens Amsterdam) 1.
Da7. Nevenoplossing: 1. Kc2, Pf3; 2. Dh5 enz.
1Pg3; 2. Da7 enz. De Zeereerw. Heer De-
pla te Kortrjjk vond de volgende eenvoudige
correctie: de witte pion van ad naar a5 ver
plaatsen.
Van no. 134. (G. Heathcote, 1ste prijs Hamp
stead and Highgate Express. 1906) 1. Tl—cl
dreigt 2. Pc3 mat. Een zwart paard wiel. Het
asrarte paard weerlegt achtmaal (het maximum)
van bet vliegtuig, hetwelk als aanvalswapen
wordt benut, vooral dan. Indien de bewol
king niet toelaat de beslrydingswijse met
tijdbommen toe te passen.
De toekomstige Nederlandaclie jachtknM-
aers zullen zijn 2-motorige vliegtuigen met
een bemanning van 2 of 3 en met een krach
tige bewapening van acht mitrailleurs et
enkele kanonnen van 2 c-M. en met een
groote snelheid op normale geveetitahoogA.
i
11. d4xe5, d6xe5; 12. Pf3xe5, Rc8—e«. (Speelt
zwart hier: Dxe5, dan 13. Pd5! Dxb2? 14. Pc7
mat.) 13. Pc3—b5, Dc7—b8; 14. Dd2—a5, Re7—
d8; 15. Tdlxd8t—Db8xd8; 1«. Pb5—c7t. Zwart
gaf de partij op.
abed
BegrafentMtoataa teabbaa cm officinal
voorrang. *t Getuigt van weinig eer
bied bij sommige weggebruikers voor
menseben liltsten gang, dat dit
voorschrift In de wet moest komenl
En omdat samenwerking en beleefd-
held langs den weg voor veilig ver
keer oamltbaar Mjn. rekent de
A. N. W. 8. op öw medewerking
en op kw goede voorbeeld!
Allereerst zal een demonstratie worden ge
geven van de voornaamste aanvalsvormen.
waarin één afdeeling (escadrille) bommenwer
pers kan optreden.
Een afdeeling van vyt middelbare bommen
werpers zal worden voorgesteld door 5 een-
motorige tweepersoons gevechtsvliegtuigen type
C V van de militaire luchtvaart.
Deze afdeeling
Van officieele militair deskundige zjjde
wordt de volgende uiteenzetting verstrekt
over het belangrijkste onderdeel van de de
monstraties op den luchtverdediglngsdag op
Zaterdag 21 Augustus te Schevenlngen, nX
over de demonstraties van de legervliegtui
gen, die van naif vyf tot half zes des mid
dags plaats vinden.
Het maximum te behalen punten, voor het
oplossen der in Juni en Juli geplaatste proble
men, is 48, welk aantal is behaald door: G.
Schuts te Amsterdam; J. P. Rietbergen en P.
J. Barenbrug te Arnhem, W. J. Depla te Kort-
rjjk, België, J. Kooien en W. H. op de Ven te
Horn, L. L. H. Janssen en W. Baron van lams
te
De eerste toekomstige Nederiandscbc
taehtkruisers Fokker TV-Bristol sfjn thans
In aanbouw. Het zjjn 2-motorige vliegtui
gen, welke met 4 tot S personen bemand
zjjn, en als luchtkrutoer een groot aantal
tydaeherf bommen kunnen meevoeren. Bo
vendien kan na de uitroeiing van het tjjd-
bombardement uit de luchtkr eisers met twee
mitrailleurs, onder vrjj stellen boek, naar
beneden worden gevuurd op de onder hen
vliegende bommenwerpers. Ten slotte be
vindt stch nog een 2 cdd.-kanon in den neus
de dreiging. vyt interferenties, twee blokkec-
ringen en een zelfpenning. Een byzonder ge
soigneerd kunstwerk, waarin alles door fynheld
uitmunt. Er zyn sedert Heathcote dit probleem
uitgaf, veel paardwielen verschenen; zélfs ’n
enkele met het maximum van acht interferen
ties (dus een dubbele task), maar geen enkele
staat op zulk een hoog artistiek peil als de
compositie van den beroemden Heathcote.
1. TcB faalt op Pc6 en 1. Tct’oa. op Pc2.
bokkonzprongon
maakte op de geitententoonstelling te
Vught
weerde te Heerlen. Voorts: J. P. Coppens
Amsterdam, F. Bremann te IJsselstein en
Kuypers te Soesterberg, 45 pnt. G. van Veen te
Amsterdam en H. J. de Boer te Wormerveer,
44 pnt. C. Ruëdisuëll te Santpoort en H. van
Wely te Amersfoort, 43 pnt. B. H. M. Stevens
te Heemstede 42 pnt. H. F. Fluitman te Enk-
huizen, 41 pnt. J. B. Spittler te Amsterdam. J.
C. Nobels te Baam. W. Hoogenberk en W. de
Koning te Utrecht. C. Oudejans en D. de Jong
te Bussum, Joh. H. Heystee te Hilversum, R.
Wesseling te Ouderkerk, 40 pnt. F. Kubatz te
Haarlem, 38 pnt. P. Bolmers te Amsterdam, G.
C. Jansen te Arnhem, A. Trompetter te Ter
Apel en G. W. Jansen te Naarden, 37 pnt. S.
Wyte te Spierdyk 36 pnt. Theo Verheggen.
Thurles, Ierland, D. Janse te Bloemendaal en
C. Ekkers te Hilversum, 35 p. M. J. de Loos Jr.
te Amsterdam, Jac. Kieft te Utrecht en A. J.
Peters te Arnhem, 33 pnt. J. B. Renekens en J.
H. C. Buhre te Amsterdam en C. P. Waltman
te Arnhem, 32 pnt. C. van ’t Schip te Am
sterdam, M. J. Mees te Amersfoort, 31 pnt. C.
A. van *t Hof te Badhoevedorp en H. J. Tille-
man te Utrecht, 30 pnt. Mejuffrouw Els Ever-
eers te Weert en J. G. ten Asbroek te Hengelo,
27 pnt. J. G. Th. Steverink te Amsterdam en
Th. Boelen*. Seminarie te Apeldoorn? 26 pnt.
W. G. Harmse en J. Croese te Amsterdam, G.
Langemeyer en W. Rottinghuis te Amersfoort,
25 pnt. F. J. v. d. Straat te Amersfoort, 24 pnt.
W. rtosenhart te Haarlem, 23 pnt. N. de Boer
te Maalbroek, 22 pnt. A. Kluyskens te Am
sterdam, 21 pnt. J. L. Vrees te Amsterdam en
P. J. van Ouderaa te Bergen op Zoom, 17 pnt.
P. J. Buyck te Lisse, 9 pnt.
Lezers die van de problemen der laatste we
ken van Juli geen oplossingen meer inzonden,
zyn niet op deze Wst genoemd. Indien zy voor
eind Augustus het inzenden van oplossingen
hervatten, dan wordt het verkregen aantal
punten bijgeteld.
De afdeeling Den Haag van het Nationaal
Jongeren Verbond heeft den minister van De
fensie, den heer J. J. C- van Dyk, bereid ge
vonden, op den luchtverdediglngsdag des mid
dags te 4 uur van het terras van het Kurhau»
af een kort woord tot het publiek op de ter
rassen en den boulevard te richten voor dtn
aanvang van de demonstratie.
he* Jamhoree-itabon te Vogelenzang te
Maandag een aanvang gemaakt Een der toegangen tot de hulp-
perronz, die tijdens de ^Wereldjamboree door duizenden werd
gepasseerd, wordt opgeruimd
ook 'over deze breedte verdeeld kunnen worden
afgeworpen, b. De V-formatie, naar beneden ge-
echelonneerd/ mat dezelfde afstanden en tus-
schenruimten. c. De colonne met eenen naar
boven en zywaarts geëchelonneerd. d. De linie.
Daarna zal worden gedemonstreerd een
luchtaanval en de verdediging daartegen. De
afdeeling bommenwerpers nadert uit Z.W. rich
ting om een havencomplex voorgesteld door
de pier met rotonde aan te vallen. Ter ver
dediging tegen dezen aanval zullen zich een
patrouille luchtkruisers en een patrouille jacht-
kruisers, resp. voorgesteld door drie eenmoto-
rige Fokker C X Rolls Roycevliegtuigen met
wimpels en een dergeiyke patrouille zonder wim
pels, in de lucht bevinden, in welke verdediging
zy worden gesteund door een battery lucht-
doelartillerie. een peleton luchtdoelmltrailleurs
en door cavaleriemitrailleurs.
18De4—d5; 19. e3—e4, Dd5—d6; 20. Rel—
d2, Tf8—bB; 21. Rd2—f4. Dd6xf4; 22. Db5xd7,
Tb8—e8; 23. d4xc5, Df4xe4; 24. c5—c6.
Rel—f6; 25. c6—c7. Te8—c8; 26. Tel—c5, h7—
h6; 27. Tal—el, De4—b7; 28. Pf3xe5, Rf6xe5;
29. Telxe5, Ta8—a?; 30. Dd7—d8t. Kg8—h7; 31.
Dd8—d3t, g7—g6; 32. Te5xe6, Tc8xc7; 33. Tc5xc7,
Db7xc7; 34Te6—el. Dc7—c6; 35. b2—b3, Ta7—
d7; 36. Dd3- e3, Dc6—c3; 37. h2—h4. Td7—d3;
38. De3 e5, Dc3xb3; 39. De5xa5. Td3—dl; 40.Y2aast
Telxdl, Db3xdlt; 41. Kgl—h2, Ddl—d4; 42
Kh2—g3, b4— b3; 43. Da5—b5, b3—b2; 44. Db5—
b3, Kh7—tfl; 45. f2—f4. Dd4—d2. Wit
party op. Er dreigde: 46Delt gevolgd door
b2bl Dame.
Dr. Euwe is er niet alleen in geslaagd den ge-
vaariyken aanval af te slaan, maar de party
te winnen.
Ook vorig jaar heeft de KN.A.C. hierop
aangedrongen, omdat reeds een groote achter
stand in den aanleg van het primaire wegen
net moest worden geconstateerd. Zoo bedroeg
het verschil tusschen de voor dit doel uitge
trokken en verwerkte bedragen in de jaren
19271934 niet minder dan 47.6 mlllioen.
Met voldoening kan worden vermeld, dat in
derdaad op de Verkeersfondsbegrootlng 1937
boven het wettelyk minimum een bedrag van
ongeveer 10 mlllioen op den kapitaaldienst ter
beschikking werd gesteld. Helaas moet daar-
t vermeld worden, dat door het zonder
meer op den kapitaaldienst plaatsen van een
gedeelte 4.3 mlllioen) van het wettelyk mi
nimum het wegverkeer t.z.t. nog een* rente en
aflossing moet betalen van dit bedrag, dat
reeds in dit jaar vla de motorrytuigen-belasting
wordt opgebracht. Daarmede is aan de wet-
teiyke garanties, welke het wegverkeer in de
wet op het verkeersfonds heeft verkregen, ern
stig te kort gedaan.
Door het aannemen van de Verkeersfondsbe
grootlng 1937 door beide Kqjners der Staten-
Generaal is dientengevolge het vertrouwen van
het wegverkeer in het parlement ten zeerste
geschokt.
Inmiddels zyn er verschillende aanwyzingen,
dat de in 1937 beschikbaar gestelde bedragen
by lange na niet verwerkt zullen kunnen wor
den tengevolge van het feit, dat de benoodigde
plannen en de onteigeningen voor den wegen
aanleg niet ver genoeg waren gevorderd. Hier
uit vloeit naar de meening van de K N A C, de
wenscheiykheld voort den betreffenden rykswa-
terstaatsdlensten zooveel mogeiyk tydig de ze
kerheid te verschaffen, dat in de komende ja
ren meer gelden voor wegenaanleg en -verbe
tering ter beschikking zullen worden gesteld.
1
PHILIDOR’S VERDEDIGING
Wit: Castaldl èltalië) Zwart: Dr. Tartakower
(Polen)
1. e2—e4, e7—e5; 2. Pgl—f3, tl—d6; 3, d2—
d4, Pg8—f6; 4. Pbl—c3. Pb8—d7; 5. Rfl—e2,
Rf8—el; 6. 0—0. h7—h6; 7. b2—b3. c7—c6; Rel
b2, Dd8—c?; 9. Ddl—d2, g7—g5; 10. Tfl—dl.
Pd7f8? Eten blunder, waarvan wit onmiddeliyk
profiteert. Zie diagram.
demonstreert achtereenvol
gens: a. De V-formatie, naar boven geëchelon
neerd met ongeveer 25 meter afstand en tus-
schenrulmte tusscjigp de middelpunten der
vliegtuigen. Deze vorm wordt by voorkeur ge
kozen, omdat hy voor het bewaren van het
verband gunstig is en omdat hy de onderlinge
ondersteuning der vliegtuigen met mitrallleur-
vuur uit de achterste zitplaatsen toelaat, het-»
geen van groot belang is, Indien de formatie
door jagers of jachtkruisers wordt aangevallen
en niet het laatst, omdat hy aan de afdeeling
een zekere breedte geeft, zoodat de bommen
De KN.A.C. heeft in een adres aan den mi
nister van Waterstaat aangedrongen op het
beschikbaar stellen opde ryksbegrooting 1938
grootgs—brtïrag dan het wettelyk ml-
verbeterlng
Het verloop der demonstraties is als volgt:
de in aantocht zynde afdeeling bommenwerpers
wondt ernstig gehinderd door de patrouille
jachtkruisers, welke zich achter de bombardeer-
afdeellng bevindt. Voordat de luchtdoelartlUerie
het vuur opent* moeten de jachtkruisers hun
prooi even loslaten, omdat ze anders zelf in het
vuur der eigen artillerie zouden komen. Ze ne
men echter een positie in 500 meter op zy en
iets hooger dan de bombardeerafdeeling, om
de vervolging te kunnen voortzetten, zoodra het
doel buiten de werkingssfeer van de luchtdoel-
artillerie zal zyn gekomen. De luchtkruisers
hebben zich inmiddels boven de bombardeer
afdeeling gesteld en werpen hun tydbommen,
tcrwyi de luchtdoelartlUerie het vuur opent.
Men ziet dan, dat het bombardeerverband
eenigszins wordt verbroken. Een patrouille van
3 biyft gesloten en werpt nog bommen. Tvee
bombardeervliegtuigen zyn geïsoleerd en wor
den bulten het vuurbereik der artillerie door
de jachtkruisers bestreden. Dan nadert plotse
ling een andere afdeeling bommenwerpers,
thans uit Z.Z.W.-richting op lage hoogte lang*
het strand. De jachtkruisers hebben radiogra
fisch opdracht ontvangen de vervolging te sta
ken, doch zijn nog niet teruggekeerd. Lucht
kruisers en luchtdoelmltrailleurs openen ech
ter het vuur, terwyi inmiddels gealarmeerde
eenpersoonsjagers, bestaande uit een patrouille
Fokker DXVII-Rolls Royce, in aantocht zyn.
ten einde den stryd aan te binden, zoodra de
mitrailleurs en luchtkruisers het vuur staken.
Nadat het bombardeerverband door de kruisers
en mitrailleurs met verliezen uiteengedreven is.
maar toch in verspreiden vorm het bombarde
ment zoo goed mogeiyk tracht uit te voeren,
grypen de eenpersoonsjagers dan ook in, zoo
dat de bommenwerpers niet straffeloos kunnen
ontsnappen.
Inmiddels verschonen de jachtkruisers we
derom ter plaatse, om met de luchtkruisers en
de luchtdoelartlUerie een mogelyk volgenden
bombardeeraanval te bestryden.
Ten slotte zal een paradevlucht door 14 vlieg
tuigen wórden gehouden, waarby allereerst in
colonne met gesloten verbanden langs de mili
taire autoriteiten zal worden gedefileerd, om
daarna in eskaderformatle op ongeveer 300
meter hoogte aan te vliegen op de standplaats
der militaire autoriteiten.
FOTOREPORTAGE
Prof. dr. H. AldershoH, buitengewoon
De „Nieuw Amsterdam", het vlagge-
schip der Holland Amerika-lijn wordt
bij de Rotterdamsche Droogdok Mij.
afgebouwd. Een overzicht van dit
grootste Nederlandsche zeeschip aan
Het 3e en 14e Regiment Infanterie uit
Bergen op Zoom houden met het 6e
Regiment Infanterie gezamenlijk zomer-
vervolgoefeningen rond Breda tot 28
Augustus a.s. Kwartiermakers zijn bezig
met de laatste voorbereidingen op het
Chasséterrein, waar de manschappen
zijn ondergebracht
iiiuiiiiiiiiiitiiiniiiRi^
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?