Ooms bereikt te Kopenhagen
de derde plaats
J. Vijver wereldkampioen sprintamateurs
illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIM
V
FELLE EINDSTRIJD MET
GEORGET
OP Z’N VERJAARDAG
KAMPIOEN!
r.
L
Het volgend jaar prof
Uitslagen van Zondag
en
HEEMSTEEDSCHE BAAN
AUTOMOBILISME
Ongeluk in de Dolomieten
Carracciola winnaar met
Mercedes Benz
Unfair rijden tijden» tweeden rit
ko»t Franachman den titel
Eerelijst der amateur
sprinters
1695,
1925.
CLUBKAMPIOENSCHAPPEN
VAN NOORD-HOLLAND
Wedstrijden uitgesteld tot
3 October
GROOTE PRIJS VAN
ZWITSERLAND
UITHOUD1NGSWEDSTRIJD
LUIK—ROME—LUIK
Kropman eervol in de
kwartfinale geslagen
RICHTER* KLOPT SCHERENS
De finale
En dan vertelt hij,
„In den derden rit
de
OP
1. van der Vijver; 2. Collard. 12
rit:
Uitbundige huldiging
Wals wint van Loncke
Om de derde plaat»
Kwart- en halve eindatrijden
finale amateur»»print
De Kopenhaagache revanche van
den 22-jarigen Jef v. d. Vijver
sprint
fraaie
De bekende wielrenner v. d. Vijver, die
tijdens de wereldkampioenschappen te
Kopenhagen het sprintnummer voor
amateurs wist te winnen
'etters (Holland)
Jairac (Holland)
tFaucheux (id.)
flink gereden. Om beurten
ig en het zag er na 10 KM
:e uit zou loopen. Zijn gang-
voor
tweeden
«zelj
:kr(jk)
makers zetten een spurt in, maar Wals haalde
den Belg zonder gangmaking inZoo verliep
de strijd tot drie ronden voor het einde. Wals,
die toen in de tweede positie reed, nam den
kop en ging er snel van door. Loncke liet zijn
gangmakers rijden en ging alleen op Wals aan
en bleef den resteerenden tijd vlak achter hem.
Inhalen kon Loncke hem niet en Wals won
met een voorsprong van ruim een lengte.
Deze 20 KM. wedstrijd was het derde nummer
van de drie wedstrijden. Wals had de belde an
dere ook al gewonnen. Eerst zegevierde hij in
den sprint en klopte Loncke met een kwart wiel.
Het aardigste is misschien wel de achter
volging met levende gangmaking geweest. Wals
had op het oogenblik, dat de 10 KM bijna vol
tooid was, reeds een voorsprong. De laatste ron
den reed Wals zonder gangmaking en het ging
toen nog sneller. Tenslotte had hjj 75 Meter
ingehaald
Wedstrijden voor nieuwelingen, 25 ronden.: 1.
J de Lange, 2. J. Valkman, 3. P. van Halst, 4.
A. de Winter, 5. A. Koelemeijer. Afvalwedstrljd
1. De Lange. 2. Valkman, 3. Van Sprundel, 4.
moment
hinderde
punten. Onze landgenooten, Gatosnides en van
Hunt met Riley bevinden zich hierbij. Zjj staan
thans, wat het aantal strafpunten betreft, op de
vierde plaats.
Ook dit automobilistisch evenement heeft zijn
zwarte bladzijde.
Tijdens het overtrekken van den Pordoipas in
de Dolomieten geraakte de Zwitsersche equipe
DrelerHahn, welke met een 23 1. Alfa Romeo
deelnam, in de bocht van den weg en stortte
in een kloof. Als door een wonder kroop Hahn
ongedeerd uit den chaos, maar zijn tochtgenoot
Dreier had doodeljjke verwondingen opgeloopen
en overleed kort na het ongeval.
een
rit
n
bS
w
P-.
OP
lUIT DE SPORTWERELD
Op de vraag, of en wanneer hjj professional
wordt, deelt hij nog mede, dat het wel begin
1938 zal worden, alvorens hij als beroepsrenner
zal kunnen uitkomen, dat in verband met de
bekende bepaling van de Union Cycliste In
ternationale.
Eerste rit: 1. Pola; 2. Kropman laatste 200 m.
12 4/5 sec.
Tweede rit: 1. Georget; 2. Gene, 12 2/5 sec.
Derde rit: 1. Ooms; 2. Hans Nielsen, 12 3/5
sec.
Vierde
2/5 ec.
Halve eindstrijden:
Johannes Josephus van der Vijver werd 22
Augustus 1915 geboren te Breda. HU is thans
in Roosendaal woonachtig. In 1935 werd hij bU
de wereldkampioenschappen te Brussel derde
achters Merkens en van Vliet. Dit jaar werd
hij tweede in den Grand Prix van Kopenhagen,
terwjjl Georget toen eerste werd. Het is dus
een echte Kopenhaagsche revanche geworden.
Georget nam in den eersten rit den kop. In
de eerste ronde ging het langzaam. Georget liet
het duidelUk op een korte sprint aankomen,
doch van der Vijver nam de leiding over, een
juist inzicht,
hij
en 1
vreesden sprong op de laatste tientallen
meters te kunnen winnen.
Tactiek had over snelheid gezegevierd.
Het merkwaardige was. dat in den derden
rit, de wereldkampioen van Leipzig in 1934,
een renner met toch zeerwel ervaring, de
zelfde fout maakte. Of, zoo men wil. Ooms
kon dezelfde handige tactiek toepassen.
Weer ging het hoog boven in de voor
laatste bocht, Pola g*ng het midden op
zoeken en bij het uitkomen sprong Ooms
weg, liep buitenom en had met enkele ste
vige trappen drie lengten voorsprong geno
men. In hoog tempo ging Ooms door, Pola
had tegen van der Vijver en in de beide
eerste ritten tegen Ooms reeds zooveel moe
ten geven, dat hU Ooms niet meer kon
bereiken. De laatste won met ongeveer twee
lengten. HU had over meer reserve dan zUn
tegenstander beschikt. Wederom werd een
tijd van 12 sec. genoteerd.
Te Zürich zijn Zondag Internationale wieler
wedstrijden gehouden, waarbij eenige favorieten
voor de wereldkampioenschappen van Kopen
hagen aan den start kwamen. Richter won het
sprintnummer voor profs met een half »5el
voorsprong op Scherens. Daarop volgden Ge-
rardm, Chaillot en Faucheux. In den stayera-
wedstrijd om het gouden wiel van Zurich werd
de överwinning door Wambst en Suter gedeeld,
Lacquehay was derde.
De afgelegde afstand was 99.960 KM.
Op bet circuit van het BrehmgartenwaM bij
Bern is Zondag de autowedstryd om den groe
ten prjjs van Zwitserland verreden. De totale
afstand was 50 ronden of 365 KM. Meer dan
honderdduizend kijkers hadden zich rond de
baan, die een lengte heeft van 738 KM., ver
zameld.
De jonge konlng van Siam en zijn neef, de
coureur Prins Blra, behoorden tot de aanwe
zigen.
De gedetailleerde uitslag luidt: 1. Carracciola
(Mercedes Benz) 2 uur 17 min. 393 sec., gem.
uursnelheid 159.160 KM.; 2. Lang Mercedes
Benz) 2 uur 18 min. 28.7 sec., gem. uursnelheid
158.260 KM.; 3. von Brauchitsch (Mercedes
Benz) 2 uur 18 min. 45.7 sec gem. uursnelheid
156340 KM.; 4. Stuck (Auto Union) 2 uur 18
mln. 46.8 sec.; 5. Rosemeyer (Auto Union) 2 uur
19 mln. 05 sec.; 6. Kauta (Mercedes Benz) 2
uur 19 mln. 585 sec.
Op een ronde: 7. Nuvolari (Auto Union).
Op drie ronden: 8. Sommer (Alfa Romeo).
Op negen ronden: 9. Pieck (Maserati).
Op tien ronden: IO. Hartmann (Maserati).
Voor de wereldkampioenschappen wielrennen
te Kopenhagen luiden de uitslagen van de
sprintwedstrijden der amateurs:
Kwarteindstrljden
Eerste rit: 1. Van der Vijver; 2. Pola, 11 4/5
sec.
Tweede ritr 1. Georget; 2. Ooms, 12 2/5 sec.
Om de derde plaats:
Eerste rit: 1. Pola; 2. Ooms op 3/4 lengte, 13
2/5 sec.
Tweede rit: 1. Ooms; 2. Pola op y, wiel. 12
sec.
Derde rit: 1. Ooms; 2. Pola, anderhalf lengte,
12 sec.
Finale:
kop. Het werd een korte sprint. In de laatste
bocht zette de Nederlandsche kampioen, evenals
In den rit tegen Georget, niet door, waardoor
hij zijn hoog tempo verloor, Pola kon toen ge-
makkelijk over hem heen komen.
In den tweeden rit nam Pola de leiding, in
de voorlaatste bocht reed Pola in het midden,
en zocht bij het uitkomen, waar Ooms zich be
vond, boven of beneden achter hem. Van dit
moment maakte Ooms gebruik, schoot naar
beneden, demarreerde, had zeer snel 5 M. voor
sprong genomen; een wanhopige achtervolging
van den Italiaan ontstond, doch op 250 M. kon
de snelle Pola het niet meer halen. Met een
half wiel werd hjj geslagen in 12 sec. over de
laatste 200 M.
"ëli 2. Galvaing (Fr.)
',.)f 2. Hansen (Den.)
1. Beaufrand (Fr.)
J) 2. Cozens (Engel.)
.kr.) 2. Cozens (Eng.)
2. Gervin (Den.)
1932:1 Richter (Duitschl.) 2. Mozzo (Italië)
1933: 1 Van Egmond (Hoü.) 2. Ulrich (Fr.)
1934'. 1 Pola (ItaliR) 2. Van Vliet (Holland)
1935: 1 Merkens (puitschl.) 2. v. Vliet (Holl.)
1936: 1 Van Vliet' (Holland) 2. Chaillot (Fr.)
1937:1 Van de Vijver (Holl.) 2. Georget (FrJ
In den uithoudingswedstrijd LuikRome
Luik, zijn er nog slechts negen equipes, welke
een kans hebben op de eerste plaatsen te wor
den geklasseerd, gezien hun gering aantal straf-
Als voorproefje van de wereldkam
pioenschappen sloeg Richter in het
sprintnummer voor profs Zondag te
Zurich Scheren»
Dat Nederland, evenals op den eersten dag
Ou de voorwedstryden, ook thans weer sterk op
den voorgrond is getreden, moge ook blijken
uit het lelt, dat behalve de kampioenstitel ook
de derde plaats in ons bezit kwam. Ooms
slaagde er in op eminente wijze den Ita
liaan Pola, alweer in drie ritten te kloppen.
Het was een grootsch oogenblik, toen, nadat
de luidspreker verkondigd had, dat de Neder
lander Van der Vijver het wereldkampioen
schap had gewonnen en het Wilhelmus klonk,
bet in het kleine groepje Nederlandsche offi
cials en renners, die Van der Vijver en elkaar
gelukwenschten met deze indrukwekkende zege
en op uitbundige wijze hun vreugde over dezen
glorierijken dag uitten, plotseling stil werd en
allen op eerbiedige wijze naar het volkslied
luisterden.
De voorwedstryden van Zaterdag waren bui
tengewoon gunstig voor de Nederlandsche verte
genwoordigers verloopen en in Hollandsche
kringen was men zoo optimistisch gestemd, dat
de drie eerste plaatsen aan.landgenooten
werden toegedacht. Een det gelijke stemmki?
kan funest zijn en uit onderstaand relaas zal
duidelijk blijken, hoe de zege van Van der Vijver
aan een heel dun draadje heeft gehangen en
hoe moeilijk het voor Ooms is geweest, de derde
plaats te bemachtigen.
De indeeling van de kwarteindstrljden was
voor onze renners verre van gunstig geweest.
Pola startte tegen Kropman, Ooms tegen Hans
Nielsen, Van der Vijver tegen Collard. Krop
man viel af, maar zijn rijden heeft een uit
stekenden indruk achtergelaten. In de halve
eindstrijden kwamen Vander Vijver en Pola
tegen elkaar te staan, hoewel men algemeen
had verwacht, dat deze beide renners eerst in
de finale elkaar zouden ontmoeten. Van der
Vijver won, dank zij zijn enorme snelheid. Ooms
kon het tegen Georget niet houden en durfde
Wet tegen den Franschman zijn eigen koers
te rijden, hetgeen ons verwonderde, daar hij
Juist dit seizoen, speciaal in de Nederlandsche
kampioenschappen, maar ook in deze wereld
kampioenschappen tot nu toe zoo moedig en
tactisch had gereden.
Zoo werd het een finale Van der Vijver-
Oeorget. Laten wij dadelijk verklaren, dat
het rijden van den Brabander ons in de
belde eerste, ritten geenszins heeft beval
len. Ook hjj reed zijn eigen koers niet.
Het zich in de beide eerste ritten bij het
uitkomen van de voorlaatste bocht tegen
de balustrade drukken, speelde geheel in
de kaart van Georget, die het bijzonder
door zjjn snelheid en zijn kwiek demarree-
ren het geheel op den korten afstand zocht.
En als Georget niet dien zwieper had ge
geven, in den tweeden rit, midden in de
laatste bocht, waardoor Van der Vijver
beslist gehinderd werd en de Franschman
wel moest worden gedistanceerd, dan had,
wjj durven het zonder beschroomdheid te
verklaren. Georget gewonnen en in twee
ritten den wereldkampioenstitel behaald.
Want Georget behoefde op dat oogenblik,
midden in de bocht, dien zwieper niet te
geven, want hjj lag zoo in den koers, dat bij
ook zonder het onregelmatige rijden.,.,
gewonnen had.
De derde rit moest dus de beslissing bren-
gen. Even dachten*Wij, dat deze op dezelfde
wjjze zou verloopen als de beide vorige rit
ten. want weer ging Van der Vijver hoog
door de voorlaatste bocht, weer ging
Georget binnendoor, trachtte zijn tegen
stander te verhinderen te demarreeren om
°P den korten afstand een beslissing uit
te lokken. Want nu werd niet de balustrade
opgezocht, het gevecht werd ditmaal In het
midden der baan geleverd en Van der
Vijver had den Franschman bij het Ingaan
T*n de laatste bocht reeds te pakken. Hjj
kwam langszij en ontwikkelde op de laatste
80 m. een dergelljke snelheid, dat Georget
Juist iets te kort schoot om met zijn ge-
Een rit. waarin snelheid over tactiek zege
vierde.
In den eersten kwarteindstrljd startte Pola
tegen Kropman. Pola nam den kop, bjj het uit
komen van de voorlaatste bocht Joeg Kroj>-
man den Italiaan op. trachtte hem voorbij te
Komen, doch Pola ving onzen landgenoot op
en gaf hem ook in de laatste bocht geen
kans om te passeeren. Met anderhalve lengte
won Pola op besliste wijze. De laatste 200 m.
in 12 4/5 sec.
In den tweeden rit versloeg Georget met twee
lengten den Deen Gene.
In de derde kwartfinale startte de Neder
landsche kampioen Ooms tegen zijn Deenschen
collega Hans Nielsen. Een lekke band van den
Deen, binnen de 200 M was oorzaak, dat de
rit opnieuw moest worden gereden, na den vier
den kwarteindstrljd. Om moeilijkheden te ver
mijden was bepaald, dat op binnen de 200 m.-
Hjn bjj lekke banden zou worden overgereden,
In den tweeden rit nam Nielsen weer den
kop, de tweede ronde versnelde de Deen ge
deeltelijk. Op het rechte eind tegenover de of-
ficleele tribune demarreerde Nielsen, Ooms had
opgelet, deed een schjjnaanval, direct gevolgd
door een serieuze poging. Dit tactische, maar
vooral ook moedige rijden van onzen kampioen
werd met succes bekroond. Bij het Ingaan van
de laatste bocht lag Ooms bijna gelijk met
den Deen, maar bjj het uitkomen van de
bocht was het duidelijk, dat Ooms ging winnen.
Het werd een wiellengte verschil.
In den vierden kwarteindstrljd moest Collard
voor van der Vijver den kop nemen. Bjj het In
gaan van de voorlaatste bocht nam de Roosen-
daler den kop over, in de laatste bocht slaagde
Collard er niet in opzij te komen. Met wiellengte
werd de Belg verslagen.
ïn den eersten rit in het duel om de derde
plaats tusschen Ooms en Pola nam Ooms den
kop. Het werd een korte sprint, Ir.
Want hij ging hoog door de voorlaatste
bocht en nog voor het uitkomen kwam de
Franschman binnendoor. Hij bleef echter hoog
rijden, drukte van der Vijver haast tegen de
balustrade aan, belette zoodoende den Neder
lander zijn tempo te versnellen. Zoo werd het
dus toch een korte sprint, geheel in het voor
deel van den Franschman, die met een halve
wiellengte won.
In den tweeden rit hetzelfde beeld als in den
eersten. Van der Vijver nam den kop, een lan
ge sprint zou en moest het worden. Hoog,, te
hoog ging van der Vijver de voorlaatste
bocht in, weer ging Georget binnendoor, drukte
onzen landgenoot tegen de balustrade aan,
waardoor hij geen gelegenheid kreeg te demar
reeren. In de laatste bocht gaf Georget hem
nog een zwieper, zoodat van der Vijver terecht
zijn hand opstak als protest tegen dit unfaire
rijden. Hjj liet Georget gaan. 114/5 sec. van
den Franschman.
Een protest van van der vijver volgde. Onze
landgenoot J. Stol, vroeg advies van een der
bochtcommissarissen, die inderdaad moest toe
geven, dat Georget zwaar gehinderd had.
Daarop werd Georget gedistanceerd en van der
Vijver winnaar van dezen rit verklaard.
Door de motorclub Amersfoort en Omstreken werd Zondag in de omgeving
van Soest een terreinrit georganiseerd. Eenige deelnemers onderweg, op het
zware parcours
Op de Olympiabaan te Badhoevedorp nabij
Sloten (N.-H.) zouden de clubkampioenschap-
pen van de Federatie van Wielerclubs in Noord-
Holland worden verreden, maar het slechte
weer noopte tot uitstallen tot 3 October as.
Eerste en wereldkampioen: Van der Vijver
(Nederland): 2. Georget (Frankrijk); 3. Ooms
(Nederland); 4. Pola (Italië).
Mijn eigen verjaardagscadeau. Ik
ben vandaag 22 jaar geworden I" En
ofschoon hijgend nog van vermoeid
heid, straalde Jef v. d. Vijver s ge
laat van vreugde boven de nieuwe
kampioenstrui in regenboogkleuren,
welke de wakkere Brabander thans
sierde.
De nieuwelingen hebben een afval- en een
wedstrijd over 25 ronden gereden. Beide malen
zegevierde J. de Lange.
De onafhankelijken en amateurs bestreden
elkaar het eerst in een afvalwedstrljd. De Haar
lemmer C. de Best reed weer uitstekend en won.
Later kwamen deze rijders uit in een 30 K.M
koppelwedstrljd. Er werd hard gereden en het
publiek kon van een goeden wedstrijd genieten.
RljneveldBuyssen en LodewjjksFavejée, die
spoedig een ronde hadden uitgeloopen, hebben
den voorsprong behouden. Rjjneveld en Buyssen
hadden echter in het laatste klassement meer
punten verzameld en daardoor de zege behaald.
De uitslagen luiden:
OmniumwedstrUd tusschen C. Wals en Loncke,
sprint wedstrijd: 1. C. Wals (tijd laatste 200 Me
ter 13 1'5 sec.); 2. Loncke, op 14 wiel. Achter
volging met een maximum van 10 K.M: 1. C.
Wals haalt Loncke 75 Meter in, Ujd 12 min.
1 4/5 sec. 20 K.M. wedstrijd: 1. Wals, 2. Loncke,
op 2 Meter. Totaal-uitslag: 1 Wals, 3 p.; 1
Loncke, 6 p.
De kans op een algeheele Hollandsche finale
was dus nog aanwezig, doch zoover is het niet
gekomen. Ooms reed tegen Georget voor. Met
schijnbewegingen trachtte de Franschman onzen
landgenoot te beïnvloeden. Ooms had verstan
diger gedaan om op dat moment hard door te
gaan. Nu gaf hij Georget gelegenheid bij het
uitkomen van de bocht over hem heen te ko
men. En de Franschman, die op korten afstand
zeer snel is, wist met enkele krachtige rukken
met een half wiel te winnen.
In de halve eindstrijden waren dus twee
Nederlanders, Ooms en van der Vijver, een
Italiaan, Pola en de Franschman Georget
gekomen.
In den. eersten halven eindstrijd reden van
der Vijver en Pola tegen elkaar. Het werd
een der fraaiste ritten van den dag. Van
der Vijver nam den kop, na een snelle eerste
ronde ging de Brabander omhoog door de
voorlaatste bocht. Op 250 M, liet Pola
plotseling grooteren afstand, ongeveer drie
lengten, tusschen hem en onzen landgenoot.
Van der Vijver maakte van dit ontactische
rijden van den Italiaan goed gebruik, de
marreerde en als hij op dat moment in de
zelfde snelheid zou zijn doorgegaan, zou
Pola met vele lengten geslagen zijn ge
worden.
Voor het Ingaan van de laatste bocht
minderde van der Vijver iets, zoodat Pola
gelegenheid kreeg weer het wiel van den
Hollander te pakken. In de bocht kwam
Pola langszij, de Italiaan gaf alles, doch
moest zich met een kwart,, lengte geslagen
bekennen. De Ujd van van der Vijver Was
11 4.5 sec., de snelste tijd tot nu toe gemaakt.
Indien men bovendien bedenkt, dat deze
tijd voor de laatste 200 M. van onzen land
genoot was, die op 200 M. meer dan een
lengte had voorgelegen, dan is het duidelijk,
hoe geweldig snel Pola moet zijn geweest,
door nog op een kwart lengte achter den
winnaar te eindigen.
Van Halst. Totaaluitslag1. De Lange, 10 p.;
2. Valkman, 8 p.; 3. Van Sprundel, 3 p.; 4. Van
Halst, 3 p.
Koppelwedstrljd over 30 K.M. voor amateurs
en onafhankelijken: 1. Rjjneveld—Buyssen, 8
40 min. 17 sec.; 2. Lodewijks—Favejée 5 p.;
een ronde: 3. RemkesMensen, 11 p.; 4. C, de
Best—Burger, 5 p_; 5. Moeke—Mentzel, 4 p.; op
twee ronden 6. Gebr. Drost, Op.; 7. Scheldler—
Van der Heyden, 0 p.; op drie ronden: 8. Gruy-
tersKlinkenberg, o p.
Carracciola won met Mercedes Benz
onbedreigd den grooten prijs van
Zwitserland
De directie van de Heemsteedsche baan had
voor Zondagmiddag Wals en Loncke ultgenoo-
digd voor een omnium-wedstrijd, waarvan
vooral de wedstrijd achter tandemgangmaking
de aandacht verdiende. Op deze baan had een
dergelijk nummer nog niet op het programma
gestaan. Toch is het nummer eenigszins tegen
gevallen. We moeten eerst opmerken, dat de
beid® renners in den 20 K.M. wedstrijd hard
hebben gereden, maar zij konden geen strijd
ontwikkelen. De tegenstanders letten teveel op
elkaar, waardoor het niet gemakkelUk was een
voorsprong te behalen. Indian er meer renners
in de baan waren geweest; dan zou de strijd
levendiger geworden zijn/
Beide renners hebbery; gesteund door de tal
rijke gangmakers,
namen zjj de leidi
naar uit, dat Lonc
En dan vertelt hij, hoe hij vol vertrouwen
de finale was Ingegaan, ofschoon hij wist, dat
Georget kwiek en vooral
zeer rap is. In den
Georget vrij sterk met zwiepen: „Toen kon ik
beter protesteeren dan zoo te moeten verlie
zen".
1
1893: 1 Zimmerman (im.) 2. Johnson (Am.)
1894: 1 Lehr (Duitsch.) 2. Jaap Eden (Holl.)
1895: 1 Jaap Eden (Holl.) 2. Petersen (Den.)
1896:1 Reynolds (lerl.) 2. Schrader (Den.)
18971 Schrader (Den.) 2. Fawcet (Engel.),
1898: 1 Albert (Duitschl.) 2. Opel (DuitschlJ
1899: 1 Summersgill (Eng.) 2. Peabody (Ami)
1900: 1 Didier-Nauts (België) 2. Lake (An».)
1901: 1 Maitrot (Frankr.) 2. Veitruba (TJl.)
1902: 1 Piard (Frankr.) 2. Delaborde (ide
1903: 1 Reed (Engel.) 2. Benyon (Engel!)
1904: 1 Hurley (Amerika) 2. Reed (E\
1905: 1 BenyOn (Engel.) 2. Buck (Eng
1906: 1 Verri (Italië) 2. Delage (Fra)
1907: 1 Devoissoux (Frank.) 2. Auffrhy (id.)
1908: 1 Johson (Engel.) 2. Jones (tngel.)
1909: 1 Bailey (Engel.) 2. Neumer (puitschl.)
1910:1 Bailey (Engel.) 2. Neumer (Duitschl.)
1911:1 Bailey (Engel.) 2. Feroci/(Italië)
1912:1 Mac. Dougall (Am.) 2. Kaiser (Am.)
1913: 1 Baily (Engeland) 2. Rya» (Engeland)
1920: 1 Peeters (Holland) 2. Johnson (Eng.)
1921:1 Andersen (Den.) 2. Kjeldsen (Den.)
1922:1 Johnson (Eng.) 2. Pi
1923: 1 Michard (Fr.) 2. Ma:
1924:1 Michard (Frankr. N.
1925: 1 Jaap Meijer (Holl y 2. Mazairac (id.)
1926: 1 Martinetti (Italië» 2. Galvaing (Fr.)
1927: 1 Engel (Duitschl.!
1928:1 Hansen (Den.)
1929: 1 Mazairac (Ho
1930:1 Gérardin (Frt
1931:1 Harder (Den.,
voelde ik, dat het
kon, aldus onze wereldkampioen. Maar ik
heb toch veel last gehad van de verwon
dingen, bjj mijn training opgeloopen. Mijn
nagels zijn er af gegaan, daardoor kon ik
zoo moeilijk knijpen, een bad heb ik niet
kunnen nemen, slapen ging ook niet zoo
goed. ‘En van masseeren was heelemaal
geen sprake, zoodat ik door dien val bij de
training zeer gehandicapt was. Maar ik heb
yeel gehad aan Guus Schilling, die me in
tactisch opzicht zoo veel heeft geleerd. En
de verzorging van de N.W.U. was uitste
kend. Werd er Zaterdag nog niet een spe
ciale lichte band van 100 gram voor me
gekocht?”
Hoe populair de Nederlandsche renners in
Kopenhagen zijn, bleek wel na afloop van de
zen rit. Met uitbundig enthousiasme werd van
der Vijver door het Deensche publiek gehuldigd.
Van Vliet was er direct bij, Guus Schilling, de
trouwe N. W. U.-verzorger ook. Van alle kan
ten werd de nieuwe wereldkampioen gelukge-
wenscht. De U. C. I.-trui werd hem om de
schouders gedaan, met den krans om maakte hij
de eereronde onder de tonen van het Wilhelmus
Dat er des avonds feest was In het kleine
Nederlandsche kamp te Kopenhagen zal men al
licht kunnen begrijpen.
Door achtereenvolgens den Belg
Collard in den Icwarteindstrijd, den
Italiaan Pola in de halve finale en den
Franschman Georget, na drie ritten,
in den eindstrijd te hebben verslagen,
heeft de 22-jarige Jef van der Vjjver
den titel van wereldkampioen der
amateur-sprinters behaald, waardoor
de traditie, dat Nederland altijd over
uitstekende amateurs in
heeft kunnen beschikken,
wjjze werd voortgezet.
Na Jaap Eden in I894 en
Peters in 1920, Meyer in
Mazairac in 1929, van Egmond in
1933 en van Vliet in 1936, is van
der Vijver thans de zevende Neder
landsche renner, die den hoogsten
U. G I.-titel in deze categorie heeft
behaald.
Eerste rit: Georget; 2. Van der Vjjver, half
wiel. 12 2/5 sec.
Tweede rit: Van der Vijver; 2. Georget. ge
distanceerd. 11 4/5 sec.
Derde rit: Van der Vijver; 2. Georget, half
wiel, 12 sec.
Einduitslag:
Een belle was dus noodig. In den be
slissenden rit nam Georget den kop, een
zeer langzame eerste ronde volgde, on
der aan de baan gereden. Deze metihode
van den handigen Franschman was
juist gezien, hij wilde onzen landgenoot
door zeer langzaam rijden als het ware
doen „inslapen” om dan, het liefst op
korten afstand en niet met een lange
sprint met een sprong zijn tegenstander
te verrassen, doch van der Vijver had
dit spelletje door, hij verhoogde het
tempo bij het ingaan van de twee ronde
door zelf den kop te nemen, weer ging
liij door de voorlaatste bocht
weer^schoot de Franschman binnendoor,
maar bij het uitkomen drukte hij onzen
landgenoot niet naar de balustrade,
doch zocht ditmaal het midden. Toen
had van der Vijver op 230 M. voldoende
gelegenheid om op volle snelheid te ko
men. In de laatste bocht lagen de
beide renners op vrijwel gelijke hoogte,
doch de titel werd gewonnen op de laat
ste 50 M., toen van der Vijver een zoo
groote snelheid ontwikkelde, dat Geor
get, ondanks uiterste krachtsinspan-
ning met een half wiel geslagen werd.
Tijd wederom 12 sec. een buitengewoon
fraaie race.