Ooms bereikt te Kopenhagen de derde plaats J. Vijver wereldkampioen sprintamateurs illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIM V FELLE EINDSTRIJD MET GEORGET OP Z’N VERJAARDAG KAMPIOEN! r. L Het volgend jaar prof Uitslagen van Zondag en HEEMSTEEDSCHE BAAN AUTOMOBILISME Ongeluk in de Dolomieten Carracciola winnaar met Mercedes Benz Unfair rijden tijden» tweeden rit ko»t Franachman den titel Eerelijst der amateur sprinters 1695, 1925. CLUBKAMPIOENSCHAPPEN VAN NOORD-HOLLAND Wedstrijden uitgesteld tot 3 October GROOTE PRIJS VAN ZWITSERLAND UITHOUD1NGSWEDSTRIJD LUIK—ROME—LUIK Kropman eervol in de kwartfinale geslagen RICHTER* KLOPT SCHERENS De finale En dan vertelt hij, „In den derden rit de OP 1. van der Vijver; 2. Collard. 12 rit: Uitbundige huldiging Wals wint van Loncke Om de derde plaat» Kwart- en halve eindatrijden finale amateur»»print De Kopenhaagache revanche van den 22-jarigen Jef v. d. Vijver sprint fraaie De bekende wielrenner v. d. Vijver, die tijdens de wereldkampioenschappen te Kopenhagen het sprintnummer voor amateurs wist te winnen 'etters (Holland) Jairac (Holland) tFaucheux (id.) flink gereden. Om beurten ig en het zag er na 10 KM :e uit zou loopen. Zijn gang- voor tweeden «zelj :kr(jk) makers zetten een spurt in, maar Wals haalde den Belg zonder gangmaking inZoo verliep de strijd tot drie ronden voor het einde. Wals, die toen in de tweede positie reed, nam den kop en ging er snel van door. Loncke liet zijn gangmakers rijden en ging alleen op Wals aan en bleef den resteerenden tijd vlak achter hem. Inhalen kon Loncke hem niet en Wals won met een voorsprong van ruim een lengte. Deze 20 KM. wedstrijd was het derde nummer van de drie wedstrijden. Wals had de belde an dere ook al gewonnen. Eerst zegevierde hij in den sprint en klopte Loncke met een kwart wiel. Het aardigste is misschien wel de achter volging met levende gangmaking geweest. Wals had op het oogenblik, dat de 10 KM bijna vol tooid was, reeds een voorsprong. De laatste ron den reed Wals zonder gangmaking en het ging toen nog sneller. Tenslotte had hjj 75 Meter ingehaald Wedstrijden voor nieuwelingen, 25 ronden.: 1. J de Lange, 2. J. Valkman, 3. P. van Halst, 4. A. de Winter, 5. A. Koelemeijer. Afvalwedstrljd 1. De Lange. 2. Valkman, 3. Van Sprundel, 4. moment hinderde punten. Onze landgenooten, Gatosnides en van Hunt met Riley bevinden zich hierbij. Zjj staan thans, wat het aantal strafpunten betreft, op de vierde plaats. Ook dit automobilistisch evenement heeft zijn zwarte bladzijde. Tijdens het overtrekken van den Pordoipas in de Dolomieten geraakte de Zwitsersche equipe DrelerHahn, welke met een 23 1. Alfa Romeo deelnam, in de bocht van den weg en stortte in een kloof. Als door een wonder kroop Hahn ongedeerd uit den chaos, maar zijn tochtgenoot Dreier had doodeljjke verwondingen opgeloopen en overleed kort na het ongeval. een rit n bS w P-. OP lUIT DE SPORTWERELD Op de vraag, of en wanneer hjj professional wordt, deelt hij nog mede, dat het wel begin 1938 zal worden, alvorens hij als beroepsrenner zal kunnen uitkomen, dat in verband met de bekende bepaling van de Union Cycliste In ternationale. Eerste rit: 1. Pola; 2. Kropman laatste 200 m. 12 4/5 sec. Tweede rit: 1. Georget; 2. Gene, 12 2/5 sec. Derde rit: 1. Ooms; 2. Hans Nielsen, 12 3/5 sec. Vierde 2/5 ec. Halve eindstrijden: Johannes Josephus van der Vijver werd 22 Augustus 1915 geboren te Breda. HU is thans in Roosendaal woonachtig. In 1935 werd hij bU de wereldkampioenschappen te Brussel derde achters Merkens en van Vliet. Dit jaar werd hij tweede in den Grand Prix van Kopenhagen, terwjjl Georget toen eerste werd. Het is dus een echte Kopenhaagsche revanche geworden. Georget nam in den eersten rit den kop. In de eerste ronde ging het langzaam. Georget liet het duidelUk op een korte sprint aankomen, doch van der Vijver nam de leiding over, een juist inzicht, hij en 1 vreesden sprong op de laatste tientallen meters te kunnen winnen. Tactiek had over snelheid gezegevierd. Het merkwaardige was. dat in den derden rit, de wereldkampioen van Leipzig in 1934, een renner met toch zeerwel ervaring, de zelfde fout maakte. Of, zoo men wil. Ooms kon dezelfde handige tactiek toepassen. Weer ging het hoog boven in de voor laatste bocht, Pola g*ng het midden op zoeken en bij het uitkomen sprong Ooms weg, liep buitenom en had met enkele ste vige trappen drie lengten voorsprong geno men. In hoog tempo ging Ooms door, Pola had tegen van der Vijver en in de beide eerste ritten tegen Ooms reeds zooveel moe ten geven, dat hU Ooms niet meer kon bereiken. De laatste won met ongeveer twee lengten. HU had over meer reserve dan zUn tegenstander beschikt. Wederom werd een tijd van 12 sec. genoteerd. Te Zürich zijn Zondag Internationale wieler wedstrijden gehouden, waarbij eenige favorieten voor de wereldkampioenschappen van Kopen hagen aan den start kwamen. Richter won het sprintnummer voor profs met een half »5el voorsprong op Scherens. Daarop volgden Ge- rardm, Chaillot en Faucheux. In den stayera- wedstrijd om het gouden wiel van Zurich werd de överwinning door Wambst en Suter gedeeld, Lacquehay was derde. De afgelegde afstand was 99.960 KM. Op bet circuit van het BrehmgartenwaM bij Bern is Zondag de autowedstryd om den groe ten prjjs van Zwitserland verreden. De totale afstand was 50 ronden of 365 KM. Meer dan honderdduizend kijkers hadden zich rond de baan, die een lengte heeft van 738 KM., ver zameld. De jonge konlng van Siam en zijn neef, de coureur Prins Blra, behoorden tot de aanwe zigen. De gedetailleerde uitslag luidt: 1. Carracciola (Mercedes Benz) 2 uur 17 min. 393 sec., gem. uursnelheid 159.160 KM.; 2. Lang Mercedes Benz) 2 uur 18 min. 28.7 sec., gem. uursnelheid 158.260 KM.; 3. von Brauchitsch (Mercedes Benz) 2 uur 18 min. 45.7 sec gem. uursnelheid 156340 KM.; 4. Stuck (Auto Union) 2 uur 18 mln. 46.8 sec.; 5. Rosemeyer (Auto Union) 2 uur 19 mln. 05 sec.; 6. Kauta (Mercedes Benz) 2 uur 19 mln. 585 sec. Op een ronde: 7. Nuvolari (Auto Union). Op drie ronden: 8. Sommer (Alfa Romeo). Op negen ronden: 9. Pieck (Maserati). Op tien ronden: IO. Hartmann (Maserati). Voor de wereldkampioenschappen wielrennen te Kopenhagen luiden de uitslagen van de sprintwedstrijden der amateurs: Kwarteindstrljden Eerste rit: 1. Van der Vijver; 2. Pola, 11 4/5 sec. Tweede ritr 1. Georget; 2. Ooms, 12 2/5 sec. Om de derde plaats: Eerste rit: 1. Pola; 2. Ooms op 3/4 lengte, 13 2/5 sec. Tweede rit: 1. Ooms; 2. Pola op y, wiel. 12 sec. Derde rit: 1. Ooms; 2. Pola, anderhalf lengte, 12 sec. Finale: kop. Het werd een korte sprint. In de laatste bocht zette de Nederlandsche kampioen, evenals In den rit tegen Georget, niet door, waardoor hij zijn hoog tempo verloor, Pola kon toen ge- makkelijk over hem heen komen. In den tweeden rit nam Pola de leiding, in de voorlaatste bocht reed Pola in het midden, en zocht bij het uitkomen, waar Ooms zich be vond, boven of beneden achter hem. Van dit moment maakte Ooms gebruik, schoot naar beneden, demarreerde, had zeer snel 5 M. voor sprong genomen; een wanhopige achtervolging van den Italiaan ontstond, doch op 250 M. kon de snelle Pola het niet meer halen. Met een half wiel werd hjj geslagen in 12 sec. over de laatste 200 M. "ëli 2. Galvaing (Fr.) ',.)f 2. Hansen (Den.) 1. Beaufrand (Fr.) J) 2. Cozens (Engel.) .kr.) 2. Cozens (Eng.) 2. Gervin (Den.) 1932:1 Richter (Duitschl.) 2. Mozzo (Italië) 1933: 1 Van Egmond (Hoü.) 2. Ulrich (Fr.) 1934'. 1 Pola (ItaliR) 2. Van Vliet (Holland) 1935: 1 Merkens (puitschl.) 2. v. Vliet (Holl.) 1936: 1 Van Vliet' (Holland) 2. Chaillot (Fr.) 1937:1 Van de Vijver (Holl.) 2. Georget (FrJ In den uithoudingswedstrijd LuikRome Luik, zijn er nog slechts negen equipes, welke een kans hebben op de eerste plaatsen te wor den geklasseerd, gezien hun gering aantal straf- Als voorproefje van de wereldkam pioenschappen sloeg Richter in het sprintnummer voor profs Zondag te Zurich Scheren» Dat Nederland, evenals op den eersten dag Ou de voorwedstryden, ook thans weer sterk op den voorgrond is getreden, moge ook blijken uit het lelt, dat behalve de kampioenstitel ook de derde plaats in ons bezit kwam. Ooms slaagde er in op eminente wijze den Ita liaan Pola, alweer in drie ritten te kloppen. Het was een grootsch oogenblik, toen, nadat de luidspreker verkondigd had, dat de Neder lander Van der Vijver het wereldkampioen schap had gewonnen en het Wilhelmus klonk, bet in het kleine groepje Nederlandsche offi cials en renners, die Van der Vijver en elkaar gelukwenschten met deze indrukwekkende zege en op uitbundige wijze hun vreugde over dezen glorierijken dag uitten, plotseling stil werd en allen op eerbiedige wijze naar het volkslied luisterden. De voorwedstryden van Zaterdag waren bui tengewoon gunstig voor de Nederlandsche verte genwoordigers verloopen en in Hollandsche kringen was men zoo optimistisch gestemd, dat de drie eerste plaatsen aan.landgenooten werden toegedacht. Een det gelijke stemmki? kan funest zijn en uit onderstaand relaas zal duidelijk blijken, hoe de zege van Van der Vijver aan een heel dun draadje heeft gehangen en hoe moeilijk het voor Ooms is geweest, de derde plaats te bemachtigen. De indeeling van de kwarteindstrljden was voor onze renners verre van gunstig geweest. Pola startte tegen Kropman, Ooms tegen Hans Nielsen, Van der Vijver tegen Collard. Krop man viel af, maar zijn rijden heeft een uit stekenden indruk achtergelaten. In de halve eindstrijden kwamen Vander Vijver en Pola tegen elkaar te staan, hoewel men algemeen had verwacht, dat deze beide renners eerst in de finale elkaar zouden ontmoeten. Van der Vijver won, dank zij zijn enorme snelheid. Ooms kon het tegen Georget niet houden en durfde Wet tegen den Franschman zijn eigen koers te rijden, hetgeen ons verwonderde, daar hij Juist dit seizoen, speciaal in de Nederlandsche kampioenschappen, maar ook in deze wereld kampioenschappen tot nu toe zoo moedig en tactisch had gereden. Zoo werd het een finale Van der Vijver- Oeorget. Laten wij dadelijk verklaren, dat het rijden van den Brabander ons in de belde eerste, ritten geenszins heeft beval len. Ook hjj reed zijn eigen koers niet. Het zich in de beide eerste ritten bij het uitkomen van de voorlaatste bocht tegen de balustrade drukken, speelde geheel in de kaart van Georget, die het bijzonder door zjjn snelheid en zijn kwiek demarree- ren het geheel op den korten afstand zocht. En als Georget niet dien zwieper had ge geven, in den tweeden rit, midden in de laatste bocht, waardoor Van der Vijver beslist gehinderd werd en de Franschman wel moest worden gedistanceerd, dan had, wjj durven het zonder beschroomdheid te verklaren. Georget gewonnen en in twee ritten den wereldkampioenstitel behaald. Want Georget behoefde op dat oogenblik, midden in de bocht, dien zwieper niet te geven, want hjj lag zoo in den koers, dat bij ook zonder het onregelmatige rijden.,., gewonnen had. De derde rit moest dus de beslissing bren- gen. Even dachten*Wij, dat deze op dezelfde wjjze zou verloopen als de beide vorige rit ten. want weer ging Van der Vijver hoog door de voorlaatste bocht, weer ging Georget binnendoor, trachtte zijn tegen stander te verhinderen te demarreeren om °P den korten afstand een beslissing uit te lokken. Want nu werd niet de balustrade opgezocht, het gevecht werd ditmaal In het midden der baan geleverd en Van der Vijver had den Franschman bij het Ingaan T*n de laatste bocht reeds te pakken. Hjj kwam langszij en ontwikkelde op de laatste 80 m. een dergelljke snelheid, dat Georget Juist iets te kort schoot om met zijn ge- Een rit. waarin snelheid over tactiek zege vierde. In den eersten kwarteindstrljd startte Pola tegen Kropman. Pola nam den kop, bjj het uit komen van de voorlaatste bocht Joeg Kroj>- man den Italiaan op. trachtte hem voorbij te Komen, doch Pola ving onzen landgenoot op en gaf hem ook in de laatste bocht geen kans om te passeeren. Met anderhalve lengte won Pola op besliste wijze. De laatste 200 m. in 12 4/5 sec. In den tweeden rit versloeg Georget met twee lengten den Deen Gene. In de derde kwartfinale startte de Neder landsche kampioen Ooms tegen zijn Deenschen collega Hans Nielsen. Een lekke band van den Deen, binnen de 200 M was oorzaak, dat de rit opnieuw moest worden gereden, na den vier den kwarteindstrljd. Om moeilijkheden te ver mijden was bepaald, dat op binnen de 200 m.- Hjn bjj lekke banden zou worden overgereden, In den tweeden rit nam Nielsen weer den kop, de tweede ronde versnelde de Deen ge deeltelijk. Op het rechte eind tegenover de of- ficleele tribune demarreerde Nielsen, Ooms had opgelet, deed een schjjnaanval, direct gevolgd door een serieuze poging. Dit tactische, maar vooral ook moedige rijden van onzen kampioen werd met succes bekroond. Bij het Ingaan van de laatste bocht lag Ooms bijna gelijk met den Deen, maar bjj het uitkomen van de bocht was het duidelijk, dat Ooms ging winnen. Het werd een wiellengte verschil. In den vierden kwarteindstrljd moest Collard voor van der Vijver den kop nemen. Bjj het In gaan van de voorlaatste bocht nam de Roosen- daler den kop over, in de laatste bocht slaagde Collard er niet in opzij te komen. Met wiellengte werd de Belg verslagen. ïn den eersten rit in het duel om de derde plaats tusschen Ooms en Pola nam Ooms den kop. Het werd een korte sprint, Ir. Want hij ging hoog door de voorlaatste bocht en nog voor het uitkomen kwam de Franschman binnendoor. Hij bleef echter hoog rijden, drukte van der Vijver haast tegen de balustrade aan, belette zoodoende den Neder lander zijn tempo te versnellen. Zoo werd het dus toch een korte sprint, geheel in het voor deel van den Franschman, die met een halve wiellengte won. In den tweeden rit hetzelfde beeld als in den eersten. Van der Vijver nam den kop, een lan ge sprint zou en moest het worden. Hoog,, te hoog ging van der Vijver de voorlaatste bocht in, weer ging Georget binnendoor, drukte onzen landgenoot tegen de balustrade aan, waardoor hij geen gelegenheid kreeg te demar reeren. In de laatste bocht gaf Georget hem nog een zwieper, zoodat van der Vijver terecht zijn hand opstak als protest tegen dit unfaire rijden. Hjj liet Georget gaan. 114/5 sec. van den Franschman. Een protest van van der vijver volgde. Onze landgenoot J. Stol, vroeg advies van een der bochtcommissarissen, die inderdaad moest toe geven, dat Georget zwaar gehinderd had. Daarop werd Georget gedistanceerd en van der Vijver winnaar van dezen rit verklaard. Door de motorclub Amersfoort en Omstreken werd Zondag in de omgeving van Soest een terreinrit georganiseerd. Eenige deelnemers onderweg, op het zware parcours Op de Olympiabaan te Badhoevedorp nabij Sloten (N.-H.) zouden de clubkampioenschap- pen van de Federatie van Wielerclubs in Noord- Holland worden verreden, maar het slechte weer noopte tot uitstallen tot 3 October as. Eerste en wereldkampioen: Van der Vijver (Nederland): 2. Georget (Frankrijk); 3. Ooms (Nederland); 4. Pola (Italië). Mijn eigen verjaardagscadeau. Ik ben vandaag 22 jaar geworden I" En ofschoon hijgend nog van vermoeid heid, straalde Jef v. d. Vijver s ge laat van vreugde boven de nieuwe kampioenstrui in regenboogkleuren, welke de wakkere Brabander thans sierde. De nieuwelingen hebben een afval- en een wedstrijd over 25 ronden gereden. Beide malen zegevierde J. de Lange. De onafhankelijken en amateurs bestreden elkaar het eerst in een afvalwedstrljd. De Haar lemmer C. de Best reed weer uitstekend en won. Later kwamen deze rijders uit in een 30 K.M koppelwedstrljd. Er werd hard gereden en het publiek kon van een goeden wedstrijd genieten. RljneveldBuyssen en LodewjjksFavejée, die spoedig een ronde hadden uitgeloopen, hebben den voorsprong behouden. Rjjneveld en Buyssen hadden echter in het laatste klassement meer punten verzameld en daardoor de zege behaald. De uitslagen luiden: OmniumwedstrUd tusschen C. Wals en Loncke, sprint wedstrijd: 1. C. Wals (tijd laatste 200 Me ter 13 1'5 sec.); 2. Loncke, op 14 wiel. Achter volging met een maximum van 10 K.M: 1. C. Wals haalt Loncke 75 Meter in, Ujd 12 min. 1 4/5 sec. 20 K.M. wedstrijd: 1. Wals, 2. Loncke, op 2 Meter. Totaal-uitslag: 1 Wals, 3 p.; 1 Loncke, 6 p. De kans op een algeheele Hollandsche finale was dus nog aanwezig, doch zoover is het niet gekomen. Ooms reed tegen Georget voor. Met schijnbewegingen trachtte de Franschman onzen landgenoot te beïnvloeden. Ooms had verstan diger gedaan om op dat moment hard door te gaan. Nu gaf hij Georget gelegenheid bij het uitkomen van de bocht over hem heen te ko men. En de Franschman, die op korten afstand zeer snel is, wist met enkele krachtige rukken met een half wiel te winnen. In de halve eindstrijden waren dus twee Nederlanders, Ooms en van der Vijver, een Italiaan, Pola en de Franschman Georget gekomen. In den. eersten halven eindstrijd reden van der Vijver en Pola tegen elkaar. Het werd een der fraaiste ritten van den dag. Van der Vijver nam den kop, na een snelle eerste ronde ging de Brabander omhoog door de voorlaatste bocht. Op 250 M, liet Pola plotseling grooteren afstand, ongeveer drie lengten, tusschen hem en onzen landgenoot. Van der Vijver maakte van dit ontactische rijden van den Italiaan goed gebruik, de marreerde en als hij op dat moment in de zelfde snelheid zou zijn doorgegaan, zou Pola met vele lengten geslagen zijn ge worden. Voor het Ingaan van de laatste bocht minderde van der Vijver iets, zoodat Pola gelegenheid kreeg weer het wiel van den Hollander te pakken. In de bocht kwam Pola langszij, de Italiaan gaf alles, doch moest zich met een kwart,, lengte geslagen bekennen. De Ujd van van der Vijver Was 11 4.5 sec., de snelste tijd tot nu toe gemaakt. Indien men bovendien bedenkt, dat deze tijd voor de laatste 200 M. van onzen land genoot was, die op 200 M. meer dan een lengte had voorgelegen, dan is het duidelijk, hoe geweldig snel Pola moet zijn geweest, door nog op een kwart lengte achter den winnaar te eindigen. Van Halst. Totaaluitslag1. De Lange, 10 p.; 2. Valkman, 8 p.; 3. Van Sprundel, 3 p.; 4. Van Halst, 3 p. Koppelwedstrljd over 30 K.M. voor amateurs en onafhankelijken: 1. Rjjneveld—Buyssen, 8 40 min. 17 sec.; 2. Lodewijks—Favejée 5 p.; een ronde: 3. RemkesMensen, 11 p.; 4. C, de Best—Burger, 5 p_; 5. Moeke—Mentzel, 4 p.; op twee ronden 6. Gebr. Drost, Op.; 7. Scheldler— Van der Heyden, 0 p.; op drie ronden: 8. Gruy- tersKlinkenberg, o p. Carracciola won met Mercedes Benz onbedreigd den grooten prijs van Zwitserland De directie van de Heemsteedsche baan had voor Zondagmiddag Wals en Loncke ultgenoo- digd voor een omnium-wedstrijd, waarvan vooral de wedstrijd achter tandemgangmaking de aandacht verdiende. Op deze baan had een dergelijk nummer nog niet op het programma gestaan. Toch is het nummer eenigszins tegen gevallen. We moeten eerst opmerken, dat de beid® renners in den 20 K.M. wedstrijd hard hebben gereden, maar zij konden geen strijd ontwikkelen. De tegenstanders letten teveel op elkaar, waardoor het niet gemakkelUk was een voorsprong te behalen. Indian er meer renners in de baan waren geweest; dan zou de strijd levendiger geworden zijn/ Beide renners hebbery; gesteund door de tal rijke gangmakers, namen zjj de leidi naar uit, dat Lonc En dan vertelt hij, hoe hij vol vertrouwen de finale was Ingegaan, ofschoon hij wist, dat Georget kwiek en vooral zeer rap is. In den Georget vrij sterk met zwiepen: „Toen kon ik beter protesteeren dan zoo te moeten verlie zen". 1 1893: 1 Zimmerman (im.) 2. Johnson (Am.) 1894: 1 Lehr (Duitsch.) 2. Jaap Eden (Holl.) 1895: 1 Jaap Eden (Holl.) 2. Petersen (Den.) 1896:1 Reynolds (lerl.) 2. Schrader (Den.) 18971 Schrader (Den.) 2. Fawcet (Engel.), 1898: 1 Albert (Duitschl.) 2. Opel (DuitschlJ 1899: 1 Summersgill (Eng.) 2. Peabody (Ami) 1900: 1 Didier-Nauts (België) 2. Lake (An».) 1901: 1 Maitrot (Frankr.) 2. Veitruba (TJl.) 1902: 1 Piard (Frankr.) 2. Delaborde (ide 1903: 1 Reed (Engel.) 2. Benyon (Engel!) 1904: 1 Hurley (Amerika) 2. Reed (E\ 1905: 1 BenyOn (Engel.) 2. Buck (Eng 1906: 1 Verri (Italië) 2. Delage (Fra) 1907: 1 Devoissoux (Frank.) 2. Auffrhy (id.) 1908: 1 Johson (Engel.) 2. Jones (tngel.) 1909: 1 Bailey (Engel.) 2. Neumer (puitschl.) 1910:1 Bailey (Engel.) 2. Neumer (Duitschl.) 1911:1 Bailey (Engel.) 2. Feroci/(Italië) 1912:1 Mac. Dougall (Am.) 2. Kaiser (Am.) 1913: 1 Baily (Engeland) 2. Rya» (Engeland) 1920: 1 Peeters (Holland) 2. Johnson (Eng.) 1921:1 Andersen (Den.) 2. Kjeldsen (Den.) 1922:1 Johnson (Eng.) 2. Pi 1923: 1 Michard (Fr.) 2. Ma: 1924:1 Michard (Frankr. N. 1925: 1 Jaap Meijer (Holl y 2. Mazairac (id.) 1926: 1 Martinetti (Italië» 2. Galvaing (Fr.) 1927: 1 Engel (Duitschl.! 1928:1 Hansen (Den.) 1929: 1 Mazairac (Ho 1930:1 Gérardin (Frt 1931:1 Harder (Den., voelde ik, dat het kon, aldus onze wereldkampioen. Maar ik heb toch veel last gehad van de verwon dingen, bjj mijn training opgeloopen. Mijn nagels zijn er af gegaan, daardoor kon ik zoo moeilijk knijpen, een bad heb ik niet kunnen nemen, slapen ging ook niet zoo goed. ‘En van masseeren was heelemaal geen sprake, zoodat ik door dien val bij de training zeer gehandicapt was. Maar ik heb yeel gehad aan Guus Schilling, die me in tactisch opzicht zoo veel heeft geleerd. En de verzorging van de N.W.U. was uitste kend. Werd er Zaterdag nog niet een spe ciale lichte band van 100 gram voor me gekocht?” Hoe populair de Nederlandsche renners in Kopenhagen zijn, bleek wel na afloop van de zen rit. Met uitbundig enthousiasme werd van der Vijver door het Deensche publiek gehuldigd. Van Vliet was er direct bij, Guus Schilling, de trouwe N. W. U.-verzorger ook. Van alle kan ten werd de nieuwe wereldkampioen gelukge- wenscht. De U. C. I.-trui werd hem om de schouders gedaan, met den krans om maakte hij de eereronde onder de tonen van het Wilhelmus Dat er des avonds feest was In het kleine Nederlandsche kamp te Kopenhagen zal men al licht kunnen begrijpen. Door achtereenvolgens den Belg Collard in den Icwarteindstrijd, den Italiaan Pola in de halve finale en den Franschman Georget, na drie ritten, in den eindstrijd te hebben verslagen, heeft de 22-jarige Jef van der Vjjver den titel van wereldkampioen der amateur-sprinters behaald, waardoor de traditie, dat Nederland altijd over uitstekende amateurs in heeft kunnen beschikken, wjjze werd voortgezet. Na Jaap Eden in I894 en Peters in 1920, Meyer in Mazairac in 1929, van Egmond in 1933 en van Vliet in 1936, is van der Vijver thans de zevende Neder landsche renner, die den hoogsten U. G I.-titel in deze categorie heeft behaald. Eerste rit: Georget; 2. Van der Vjjver, half wiel. 12 2/5 sec. Tweede rit: Van der Vijver; 2. Georget. ge distanceerd. 11 4/5 sec. Derde rit: Van der Vijver; 2. Georget, half wiel, 12 sec. Einduitslag: Een belle was dus noodig. In den be slissenden rit nam Georget den kop, een zeer langzame eerste ronde volgde, on der aan de baan gereden. Deze metihode van den handigen Franschman was juist gezien, hij wilde onzen landgenoot door zeer langzaam rijden als het ware doen „inslapen” om dan, het liefst op korten afstand en niet met een lange sprint met een sprong zijn tegenstander te verrassen, doch van der Vijver had dit spelletje door, hij verhoogde het tempo bij het ingaan van de twee ronde door zelf den kop te nemen, weer ging liij door de voorlaatste bocht weer^schoot de Franschman binnendoor, maar bij het uitkomen drukte hij onzen landgenoot niet naar de balustrade, doch zocht ditmaal het midden. Toen had van der Vijver op 230 M. voldoende gelegenheid om op volle snelheid te ko men. In de laatste bocht lagen de beide renners op vrijwel gelijke hoogte, doch de titel werd gewonnen op de laat ste 50 M., toen van der Vijver een zoo groote snelheid ontwikkelde, dat Geor get, ondanks uiterste krachtsinspan- ning met een half wiel geslagen werd. Tijd wederom 12 sec. een buitengewoon fraaie race.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 19