d. Vijver wereldkampioen sprintamateurs Ooms bereikt te Kopenhagen de derde plaats V FELLE EINDSTRIJD MET GEORGET OP Z’N VERJAARDAG KAMPIOEN! 0 MAANDAG 23 AUGUSTUS 1937 Ll v L Het volgend jaar prof i Uitslagen van Zondag 5 Uitbundige huldiging HEEMSTEEDSCHE BAAN Wals wint van Loncke RICHTER KLOPT SCHERENS Om de derde plaat» AUTOMOBILISME Ongeluk in de Dolomieten Kropman eervol in d kwartfinale geslagen Unfair ryden tyden» tweeden rit kost Franschman den titel Eer el ij st der amateur sprinters 1895. CLUBKAMPIOENSCHAPPEN VAN NOORD-HOLLAND UITHOUDINGSWEDSTRIJD LUIK—ROME—LUIK GROOTE PRIJS VAN ZWITSERLAND E Carracciola winnaar met Mercedes Benz f V i i De finale de op en I. van der VUver; 3. Collard, 13 rit: i Eerste en itisch evenement heeft zün t 1 J t k r Kwart- en halve eindstrijden finale amateurssprint De Kopenhaagsche revanche van den 22-jarigen Jet o. d. Vyver Wedstrijden uitgesteld tot 3 October 1925, 1 I 1 In den eersten rit in het duel om de derde plaats tusschen Ooms en Pola nam Ooms den kop. Het werd een korte sprint. L. ïc Door de motorclub Amersfoort en Omstreken werd Zondag in de omgeving van Soest een terreinrit georganiseerd. Eenige deelnemers onderweg, op het zware parcours ongedeerd uit den chaos, maar zijn tochtgenoot Dreier had doodelüke verwondingen opgeloopen en overleed kort na het ongeval. rljdw «I dia manacheo ge vaarlek vandaag", dacht a immaea vanmiddag achtar het stuur. (Hoe zegt men dat ook weer van dtan splinter, dien balk aa «wooè>..4 een rit moment hinderde De kans op een algeheele Hollandsche finale was dus nog aanwezig, doch zoover is het niet gekomen. Ooms reed tegen Georget voor. Met schijnbewegingen trachtte de Franschman onzen landgenoot te beïnvloeden. Ooms had verstan diger gedaan om op dat moment hard gaan. Nu gaf hij Georget gelegenheid wereldkampioen: Van der Vijver (Nederland); 2. Georget (Frankrijk); 3. Ooms (Nederland); 4. Pola (Italië). Op de vraag, of en wanneer hij professional wordt, deelt hü nog mede, dat het wel begin 1938 zal worden, alvorens hij als beroepsrenner zal kunnen uitkomen, dat In verband met de bekende bepaling van de Union Cycliste In ternationale. Het werd een wlellengte verschil. In den vierden kwarteindstrijd moest Collard voor van der Vijver den kop nemen. Bij het in gaan van de voorlaatste bocht nam de Roosen- daler dep kop over, in de laatste bocht slaagde Collard er niet in opzij te komen. Met wlellengte werd de Belg verslagen. Johannes Josephus van der Vijver werd 33 Augustus 1915 geboren te Breda. HU la thans in Roosendaal woonachtig. In 1935 werd hü bU de wereldkampioenschappen te Brussel derde achtera Merkens en van Vliet. Dit jaar werd hü tweede in den Grand Prix van Kopenhagen, terwijl Georget toen eerste werd. Het ia dus een echte Kopenhaagsche revanche geworden. punten. Onze landgenooten, Gatosnides en van Hunt met Riley bevinden zich hierbij. ZU staan thans, vrat het aantal strafpunten betreft, op de vierde plaats. Ook dit automob zwarte bladzijde. TUdens het overtrekken van den Pordoipas In de Dolomieten geraakte de Zwitsersche equipe DreierHahn. welke met een 23 1. Alfa Romeo deelnam, in de bocht van den weg en stortte in een kloof. Als door een wonder kroop Hahn Door achtereenvolgena den Belg Collard in den kwarteindstrijd, den Italiaan Pola in de halve finale en den Franschman Georget, na drie ritten, in den eindstrijd te hebben verslagen, heeft de 22-jarige Jef Van der Vijver den titel van wereldkampioen der amateur-sprinters behaald, waardoor over sprint fraaie 1893: 1 Zimmerman (Am.) 2. Johnson (Am.) 1894: 1 Lehr (Duitsch.) 2. Jaap Eden (Holl.) 1895: 1 Jaap Eden (Holl.) 2. Petersen (Den.) 1896: 1 Reynolds (lerl.) 2. Schrader (Den.) 1897: 1 Schrader (Den.) 2. Fawcet (Engel.) 1898: 1 Albert (Duitschl.) 2. Opel (Duitschl.) 1899: 1 Summersgill (Eng.) 2. Peabody (Am.) 1900: 1 Didier-Nauts (België) 2. Lake (Am.) 1901:1 Maitrot (Frankr.) 2. Veitruba (T.Sl.) 1902: 1 Piard (Frankr.) 2. Delaborde (idem) 1903: 1 Reed (Engel.) 2. Benyon (Engel.) 1904: 1 Hurley (Amerika) 2. Reed (Engel.) 1905: 1 Benyon (Engel.) 2. Buck (Engel.) 1906:lVerri (Italië) 2. Delage (Frankrijk) 1907: 1 Devoissoux (Frank.) 2. Auffray (id.) 1908: 1 Johson (Engel.) 2. Jones (Engel.) 1909: 1 Bailey (Engel.) 2. Neumer (Duitschl.) 1910:1 Bailey (Engel.) 2. Neumer (Duitschl.) 1911:1 Bailey (Engel.) 2. Feroci (Italië) 1912:1 Mac. Dougall (Am.) 2. Kaiser (Am.) 1913:1 Baily (Engeland) 2. Ryan (Engeland) 1920:1 Peeters (Holland) 2. Johnson (Eng.) 1921:1 Andersen (Den.) 2. Kjeldsen (Den.) 1922: 1 Johnson (Eng.) 2. Peeters (Holland) 1923: 1 Michard (Fr.) 2. Mazairac (Holland) 1924: 1 Michard (Frankr. 2. Faucheux (id.) 1925: 1 Jaap Meijer (Holl.) 2. Mazairac (id.) I* 1926: 1 Martinetti (Italië) 2. Galvaing (Fr.) 1927: 1 Engel (Duitschl.) 2. Hansen (Den.) 1928:1 Hansen (Den.) 2. Beaufrand (Fr.) 1929:1 Mazairac (Holl.) 2. Cozens (Engel.) 1930: 1 Gérardin (Frankr.) 2. Cozens (Eng.) 1931:1 Harder (Den.) 2. Gervin (Den.) 1932: 1 Richter (Duitschl.) 2. Mozzo (Italië) 1933: 1 Van Egmond (HoU.) 2. Ulrich (Fr.) 1934:1 Pola (Italië) 2. Van Vliet (Holland) 1935: 1 Merkens (Duitschl.) 2. v. Vliet (Holl.) 1936: 1 Van Vliet (Holland) 2 Chaülot (Fr.) 1937: 1 Van de Vijver (HoU.) 2. Georget (FrJ. In dan uithoudingswedstrUd LuikRome Luik, zijn er nog slechts negen equipes, welke een kans hebben op de eerste plaatsen te wor- ■den geklasseerd, gezien hun gering aantal straf- De nieuwelingen hebben een afval- en een wedstrijd over 25 ronden gereden. Beide malen zegevierde J. de Lange. De onafhankelijken en amateurs bestreden elkaar het eerst in een af val wedstrijd. De Haar lemmer C. de Best reed weer uitstekend en won. Later kwamen deze rijders uit in een 30 K.M. koppelwedstrUd. Er werd hard gereden en het publiek kon van een goeden wedstrijd genieten. RUneveld— Buyssen en LodewjjksFavejée, die speedig een ronde hadden uitgeloojien. hebben den voorsprong behouden. RUneveld en Buyssen hadden echter in het laatste klassement meer punten verzameld en daardoor de zege behaald. De uitslagen luiden: Omnlumwedstrüd tusschen C. Wals en Loncke, sprtntwedstrUd1. C Wals (tUd laatste 200 Me ter 13 1 5 sec.); 2. Loncke. op ‘4 wfel. Achter volging met een maximum van 10 K.M.: 1. C. Wals haalt Loncke 75 Meter in, Ujd 12 mtn. 1 45 sec 20 KM wedstrUd: 1. Wals, 2. Loncke. op 2 Meter. Totaal-ultslag: 1 Wals, 3 p.; X Loncke. 6 p. Te Zürich zijn Zondag internationale wieler wedstrijden gehouden. waarbü eenige favorieten voor de wereldkampioenschappen van Kopen hagen aan den start kwamen. Richter won het sprintnummer voor profs met een half w4el voorsprong op Scherens. Daarop volgden Ge- rardln, Chaillot en Faucheux. In den stayers- wedstrUd om het gouden wiel van Zürich werd de bverwinning door Wambst en Suter gedeeld Lacquehay was derde. De afgelegde afstand was 99 960 K.M. kop. Het werd een korte sprint. In de laatste bocht zette de Nederlandsche kampioen, evenals In den rit tegen Georget, niet door, waardoor hU zUn hoog tempo verloor, Pola kon toen ge- makkelUk over hem heen komen. In den tweeden rit nam Pola de leiding, In de voorlaatste bocht reed Pola in het midden, en zocht bij het uitkomen, waar Ooms zich be vond, boven of beneden achter hem. Van dit moment maakte Ooms gebruik, schoot naar beneden, demarreerde, had zeer snel. 5 M. voor sprong genomen; een wanhopige achtervolging van den Italiaan ontstond, doch op 250 M. kon de snelle Pola het niet meer halen. Met een half wiel werd hü géslagen in 12 sec. over de laatste 200 M. ,,Mjjn eigen verjaardagscadeau. Ik ben vandaag 22 jaar geworden I” En ofschoon hijgend nog van vermoeid heid, straalde Jef v. d. Vijver ge laat van vreugde, boven de nieuwe leampioenstrui in regenboogkleuren, welke de wakkere Brabander thans sierde. Voor de wereldkampioenschappen wielrennen te Kopenhagen lulden de uitslagen vin de sprlntwedstrUden der amateurs: KwartelndstrUden Als voorproefje van de wereldkam pioenschappen sloeg Richter in het sprintnummer voor profs Zondag te Zurich Scheren» Dat Nederland, evenals op den eersten dag bu de voorwedstrUden. ook thans weer sterk op den voorgrond Is getreden, moge ook blUken uit het feit, dat behalve de kampioenstitel ook de derde plaats in ons bezit kwam. Ooms slaagde er in op eminente wijze den Ita liaan Pola. alweer In drie ritten te kloppen. Het was een grootsch oogenblik. toen, nadat de luidspreker verkondigd had, dat de Neder lander Van der VUver het wereldkampioen schap had gewonnen en het Wilhelmus klonk, bet in het kleine groepje Nederlandsche offi cials en renners, die Van der VUver en elkaar gelukwenschten met deze Indrukwekkende zege en op uitbundige wijze hun vreugde over dezen glorierijken dag uitten, plotseling stil werd en allen op eerbiedige wUze naar het volkslied luisterden. De voorwedstrUden van Zaterdag waren bui tengewoon gunstig voor de Nederlandsche verte genwoordigers verloopen en in Hollandsche kringen was men zoo optimistisch gestemd, dat de drie eerste plaatsen aanlandgenooten werden toegedacht. Een der gelijke stemming kan funest zijn en uit onderstaand relaas zal duidelijk blijken, hoe de zege van Van der VUver aan een heel dun draadje heeft gehangen en hoe moeilUk het voor Ooms is geweest, de derde plaats te bemachtigen. De indeellng van de kwarteindstrUden was voor onze renners verre van gunstig geweest. Pola startte tegen Kropman, Ooms tegen Hans Nielsen, Van der VUver tegen Collard. Krop man viel af, maar zün rijden heeft een uit stekenden Indruk achtergelaten. In de halve eindstrijden kwamen Van der VUver en Pola tegen elkaar te staan, hoewel men algemeen had verwacht, dat deze belde renners eerst In de finale elkaar zouden ontmoeten. Van der VUver won, dank zU zün enorme snelheid. Ooms kon het tegen Georget niet houden en durfde niet tegen den Franschman zün eigen koers te rijden, hetgeen ons verwonderde, daar hU juist dit seizoen, speciaal in de Nederlandsche kampioenschappen, maar ook in deze wereld kampioenschappen tot nu toe zoo moedig en tactisch had gereden. vreesden sprong op de laatste tientallen meters te kunnen winnen. Georget nam in den eersten rit den kop. In eerste ronde ging het langzaam. Georget liet st duldelUk op een korte sprint aankomen, >ch van der VUver nam de leiding over, een list inzicht. Want hU >cht en l makers zetten een spurt in, maar Wals haalde den Belg zonder gangmaking inZoo verliep de strijd tot drie ronden voor het ebde. Wals, die toen in de tweede positie reed, nam den kop en ging er snel van door. Loncke liet zün gangmakers rvden en ging alleen op Wals aan en bleef den resteerenden tUd vlak achter hem. Inhalen kon Loncke hem niet en Wals won met een voorsprong van ruim een lengte. Deze 20 K.M. wedstrUd was het derde nummer van de drie wedstrUden. Wals had de belde an dere ook al gewonnen. Eerst zegevierde hü in den sprint en klopte Loncke met een kwart wiel. Het aardigste is misschien wel de achter volging met levende gangmaking geweest. Wals had op het oogenblik. dat de 10 K.M. bUna vol tooid was. reeds een voorsprong. De laatste ron den reed Wals zonder gangmaking en het ging toen nog sneller. Tenslotte had hU 75 Meter ingehaald. Op de Olympiabaan te Badhoevedorp nabU Sloten (N.-H.) zouden de clubkampioenschap- pen van de Federatie van Wielerclubs in Noord- Holland worden verreden, maar het slechte weer noopte tot uitstellen tot 3 October as. De directie van de Heemsteedsche baan had voor Zondagmiddag Wals en loncke ultgenoo- digd voor een omnium-wedstrUd. waarvan vooral de wedstrUd achter tandemgangmaking de aandacht verdiende. Op deze baan had een dergelUk nummer nog niet op het programma gestaan. Toch is het nummer eenigszins tegen gevallen. We moeten eerst opmerken, dat de beide renners in den 20 KM. wedstrUd hard hebben gereden, maar zU konden geen strUd ontwikkelen. De tegenstanders letten teveel op elkaar, waardoor het niet gemakkelUk was een voorsprong te behalen. Indien er meer renners in de baan waren geweest, dan zou de strUd levendiger geworden zUn. Beide renners hebben, gesteund door de tal- rUke gangmakers, flink gereden. Om beurten namen zU de leiding en het zag er na 10 K M naar uit, dat Loncke uit zou loopen. ZUn gang- Zoo werd het een finale Van der VUver- Georget. Laten wU dadelUk verklaren, dat het rijden van den Brabander ons in de belde eerste ritten geenszins heeft beval len. Ook hU reed zUn eigen koers niet, bet zich in de belde eerste ritten bU het uitkomen van de voorlaatste bocht tegen de balustrade drukken, speelde geheel in de kaart van Georget, die het bijzonder door zUn snelheid en zUn kwiek demarree- ren het geheel op den korten afstand zocht. Bi als Georget niet dien' zwieper had ge- 8®ven, in den tweeden rit, midden in de laatste bocht, waardoor Van der VUver beslist gehinderd werd en de Franschman wel moest worden gedlstanceerd. dan had, •U durven het zonder beschroomdheid te verklaren, Georget gewonnen en in twee ritten den wereldkampioenstitel behaald. Want Georget behoefde op dat oogenblik, midden in de bocht, dien zwieper niet te geven, want hU lag zoo in den koers, dat hU ook zonder het onregelmatige rijden.... gewonnen had. De derde rit moest dus de beslissing bren gen. Even dachten wU, dat deze op dezelfde WUze zou verloopen als de belde vorige rit ten, want weer ging Van der VUver hoog door de voorlaatste bocht, weer ging Georget binnendoor, trachtte zUn tegen stander te verhinderen te demarreeren om °P dep korten afstand een beslissing uit te lokken. Want nu werd niet de balustrade opgezocht, het gevecht werd ditmaal in het midden der baan geleverd en Van der VUver had den Franschman bU het ingaan v»n de laatste bocht reeds te pakken. HU kwam langszU en ontwikkelde op de laatste •0 m. een dergelUke snelheid, dat Georget Jblst iets te kort schoot om met «Un ge- Op het circuit van het Brehmgartenwald bU Bern is Zondag de autowedstrUd om den groe ten prijs van Zwitserland verreden. De totale afstand was 50 ronden of 365 KJd Meer dan honderdduizend kUkers hadden zich rond de baan, die een lengte heeft van 728 KM, ver zameld De jonge koning van Siam en zUn neef, de coureur Prins Bira, behoorden tot de aanwe zigen. De gedetailleerde uitslag luidt: 1. Carracciola (Mercedes Benz) 3 uur 17 mln. 393 sec., gem. uursnelheld 159.180 KM.; 2. Lang (Mercedes Benz> 2 uur 18 min. 28.7 sec., gem. uursnelheld 158.260 KM; 3. von Brauchitsch (Mercedes Benz) 2 uur 18 min. 45.7 sec., gem. uursnelheld 156 840 K M 4. Stuck (Auto Union) 2 uur 18 min. 46.8 sec.; 5. Rosemeyer (Auto Union) 2 uur 19 mln. 0 5 sec.; 6. Kautz (Mercedes Benz) 3 uur 19 mln. 58.5 sec. Op een ronde: 7. Nuvolari (Auto Union). Op drie ronden: 8. Sommer (Alfa Romeo). Op negen ronden: 9. Pieck (Maserati). Op tien ronden: 10. Hartmann (Maserati). WedstrUden voor nieuwelingen, 25 ronden: 1. J. de Lange, 3. J. Valkman, 3. P. van Halst, 4. A. de Winter. 5. A. KoelemeUer. AfvalwedstrUd: D* Lange, 3. Valkman, 3. Van Sprundel. 4. Van Halst. Totaalultslag1. De Lange. 10 p.; 3. Valkman, 8 p.; 3. Van Sprundel, 3 p.; 4. Van Halst, 3 p. KoppelwedstrUd over 30 K.M. voor amateurs en onafhankelUken1. RUneveld—Buyssen, 8 p., 40 mln. 17 sec 2. LodewUks—Favejée 5 p op een tonde: 3. RemkesMensen. 11 p.; 4. c de Best—Burger, 5 p.; 5. Moeke—Mentzel. 4 p.;’ op twee ronden 6. Gebr. Drost, Op.; 7. Scheidler— Van der Heyden, 0 p.; op drie ronden: 8. Gruy- tersKlinkenberg, o p. Tactiek had ower snelheid gezegevierd. Het merkwaardige was, dat in den derden rit, de wereldkampioen van Leipzig in 1934, een renner met toch zeer veel ervaring, de zelfde fout maakte. Of, zoo men wil. Ooms kon dezelfde handige tactiek toepasaen. Weer ging het hoog boven in de voor laatste bocht. Pola ging het midden op zoeken en bU het uitkomen sprong Ooms weg, liep buitenom en had met enkele ste vige trappen drie lengten voorsprong geno men. In hoog tempo ging Ooms door, Pola had tegen van der VUver en In de beide eerste ritten tegen Ooms reeds zooveel moe ten geven, dat hU Ooms niet meer kon bereiken. De laatste won met ongeveer twee lengten. HU had over meer reserve dan zUn tegenstander beschikt Wederom werd een tUd van 12 sec. genoteerd. Een rit, waarin snelheid over tactiek zege vierde. In den eersten kwarteindstrUd startte Pola tegen Kropman. Pola nam den kop, bU het uit komen van de voorlaatste tocht joeg Krop man den Italiaan op, trachtte hem voorbU te komen, doch Pola ving onzen landgenoot op en gaf hem ook In de laatste bocht geen kans om te passeeren. Met anderhalve lengte won Pola op besliste wijze. De laatste 200 m. In 12 4/5 sec. In den tweeden rit versloeg Georget met twee lengten den Deen Gene. In de derde kwartfinale startte de Neder landsche kampioen Ooms tegen zUn Deenschen collega Hans Nielsen. Een lekke band van den Deen, binnen de 200 M., was oorzaak, dat de nt opnieuw moest worden gereden, na den vier den kwarteindstrijd. Om moeilUkheden te ver- mUden was bepaald, dat op binnen de 200 m.- lUn bU lekke banden zou worden overgereden. In den tweeden rit nam Nielsen weer den kop. de tweede ronde versnelde de Deen ge deeltelijk. Op het rechte eind tegenover de of- flcleele tribune demarreerde Nielsen, Ooms had opgelet, deed een schUnaanval, direct gevolgd door een serieuze poging. Dit tactische, maar vooral ook moedige rUden van onzen kampioen werd met succes bekroond. BU het Ihgaan van de laatste bocht lag Ooms bUna gelijk met den Deen, maar bU het uitkanen van de bocht was het duidelük, dat Ooms ging winnen. I ging hoog door de voorlaatste nog voor het uitkomen kwam de binnendoor. HU bleef echter hoog jden, drukte van der VUver haast tegen de ilustrade aan, belette zoodoende den Neder- nder zUn tempo te versnellen. Zoo werd het is toch een korte sprint, geheel in het voor al van den Franschman, die met een halve lellengte won. In den tweeden rit hetzelfde beeld als in den rsten. Van der VUver nam den kop, een lan- sprint zou en moest het worden Hoog, te hoog ging van der VUver de voorlaatste bocht in. weer ging Georget binnendoor, drukte onzen landgenoot tegen de balustrade aan, waardoor hU geen gelegenheid kreeg te demar- reeren. In de laatste bocht gaf Georget hem nog een zwieper, zoodat van der VUver terecht zUn hand opstak als protest tegen dit unfaire rijden. HU liet Georget gaan. 114/5 sec. van den Franschman. Een protest van van der VUver volgde. Onze landgenoot J. Stol, vroeg advies van een der bochtcommissarissen, die Inderdaad moest toe geven, dat Georget zwaar gehinderd had. Daarop werd Georget gedlstanceerd en van der VUver winnaar van dezen rit verklaard. In de halve elndstrUden waren dus twee Nederlanders, Ooms en van der VUver, een Italiaan, Pola en de Franschman Georget gekomen. In den eersten halven eindstrUd reden van der VUver en Pola tegen elkaar. Het werd een der fraaiste ritten van den dag. Van der VUver nam den kop, na een snelle eerste ronde ging de Brabander omhoog door de voorlaatste bocht. Op 250 M. liet Pola plotseling grooteren afstand, ongeveer drie lengten, tusschen hem en onzen landgenoot. Van der VUver maakte van dit ontactische rUden van den Italiaan goed gebruik, de marreerde en als hU OP dat moment in de zelfde snelheid zou zUn doorgegaan, zou Pola met vele lengten geslagen zUn ge worden. Voor het ingaan van de laatste bocht minderde van der VUver iets, zoodat Pola gelegenheid kreeg weer het wiel van den Hollander te pakken. In de bocht kwam Pola langszU, de Italiaan gaf alles, doch moest zich met een kwart lengte geslagen bekennen. De tUd van van der VUver was 11 4/5 sec., de snelste tUd tot nu toe gemaakt. Indien men bovendien bedenkt, dat deze tUd voor de laatste 200 M. van onzen land genoot was, die op 200 M. meer dan een lengte had voorgelegen, dan is het duidelük, hoe geweldig snel Pola moet zUn geweest, door nog op een kwart lengte achter den winnaar te eindigen. Eerste rit: 1. Van der VUver; 3, Pola, 11 4/5 sec. Tweede rit: 1 Georget; 2. Ooms. 13 2/5 sec. Om de derde plaats: Eerste rit: 1. Pola; 2. Ooms op 3/4 lengte, 13 2/5 sec. Tweede rit: 1. Ooms; 2. Pola op wiel, 12 sec. Derde rit: 1. Ooms; 2. Pola. anderhalf lengte. 12 sec. Finale: Eerste rit: 1. Pola; 2. Kropman laatste 200 m. 12 4/5 sec. Tweede rit: 1. Georget; 2. Gene. 12 2/5 sec. Derde rit: 1. Ooms; 2. Hans Nielsen, 12 3/5 sec. Vierde 2/5 ec. Halve eindstrijden: „In den derden rit voelde Ik, dat het kon. aldus onze wereldkampioen. Maar ik heb toch veel last gehad van de verwon dingen. bU mUn training opgeloopen. MUn nagels zUn er at gegaan, daardoor kon ik zoo moeilUk knUpen, een bad heb Ik niet kunnen nemen, slapen ging ook niet zoo voed, th van massceren was heelcmaal geen sprake, zoodat ik door dien val bü de training zeer gehandicapt was. Maar ik heb veel gehad aan Guus Schilling, die me in tactisch opzicht zoo veel heeft geleerd. En de verzorging van de N"W.Ü. was uitste kend. Werd er Zaterdag nog niet een spe ciale lichte band van 100 gram voor me gekocht?" de traditie, dat Nederland altijd uitstekende amateurs in heeft kunnen beschikken, wijze werd voortgezet. Na Jaap Eden in I894 en Peters in 1920, Meyer in Mazairac in 1929, van Egmond in ,1933 en van Vliet in 1936, is van der Vijver thans de zevende Neder landsche renner, die den hoogsten U. C. I.-titel in deze categorie heeft behaald. En dan vertelt hü. hoe hü vol vertrouwen de ftnale was Ingegaan, ofschoon hu wist, dat Georget kwiek en vooral voor zeer rap is. In den tweeden Georget vrij sterk met zwiepen: „Toen kon 18 beter protesteeren dan zoo te moeten verlie zen”. De bekende wielrenner v. d. Vijver, die tijdens de wereldkampioenschappen te Kopenhagen het sprintnummer voor amateurs wist te winnen Eerste rit: Georget; 2. Van der VUver. half wiel. 12 3/5 sec. Tweede rit: Van der VUver; 3. Georget. ge- distanceerd. 11 4/5 sec. Derde rit: Van der VUver; 3. Georget, half wiel. 12 sec. Einduitslag: Een belle was dus noodig. In den be slissenden rit nam Georget den kop, een zeer langzame eerste ronde volgde, on der aan de baan gereden. Deze metthode van den handigen Franschman was juist gezien, hij wilde onzen landgenoot door zeer langzaam rijden als het ware doen „inslapen” om dan, het liefst op korten afstand en niet met een lange sprint met een sprong zijn tegenstander te verrassen, doch van der Vijver had dit spelletje door, hij verhoogde het tempo bij het ingaan van de twee ronde door zelf den kop te nemen, weer ging hij door de voorlaatste bocht weer schoot de Franschman binnendoor, maar bjj het uitkomen drukte hij onzen landgenoot niet naar de balustrade, doch zocht ditmaal het midden. Toen had van der Vijver op 230 M. voldoende gelegenheid om op volle snelheid te ko men. In de laatste bocht lagen de beide renners op vrijwel gelijke hoogte, doch de titel werd gewonnen op de laat ste 50 M., toen van der Vijver een zoo groote snelheid ontwikkelde, dat Geor get, ondanks uiterste krachtsinspan ning met een half wiel geslagen werd. Tijd wederom 12 sec. een buitengewoon fraaie race. Carracciola won met Mercedes Benz onbedreigd den grooten prijs van Zwitserland Hoe populair de Nederlandsche renners In Kopenhagen zün, bleek wel na afloop van de zen rit. Met uitbundig enthousiasme werd van der VUver door het Deensche publiek gehuldigd. Van Vliet was er direct bü, Guus Schilling, de trouwe N. W. U.-verzorger ook. Van alle kan ten werd de nieuwe wereldkampioen gelukge- wenscht. De U. C. I.-trui werd hem om de schouders gedaan, met den krans om maakte hü de eereronde onder de tonen van het Wilhelmus Dat er des avonds feest was in het kleine Nederlandsche kaïpp te Kopenhagen zal men al licht kunnen begrijpen. door te l>ü het uitkomen van de bocht over hem heen te ko men. En de Franschman, die op korten afstand zeer snel fe, wist met enkele krachtige rukken met een half wiel te winnen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 9