d. Vijver wereldkampioen sprintamateurs
Ooms bereikt te Kopenhagen
de derde plaats
V
FELLE EINDSTRIJD MET
GEORGET
OP Z’N VERJAARDAG
KAMPIOEN!
0
MAANDAG 23 AUGUSTUS 1937
Ll
v
L
Het volgend jaar prof
i
Uitslagen van Zondag
5
Uitbundige huldiging
HEEMSTEEDSCHE BAAN
Wals wint van Loncke
RICHTER KLOPT SCHERENS
Om de derde plaat»
AUTOMOBILISME
Ongeluk in de Dolomieten
Kropman eervol in d
kwartfinale geslagen
Unfair ryden tyden» tweeden rit
kost Franschman den titel
Eer el ij st der amateur
sprinters
1895.
CLUBKAMPIOENSCHAPPEN
VAN NOORD-HOLLAND
UITHOUDINGSWEDSTRIJD
LUIK—ROME—LUIK
GROOTE PRIJS VAN
ZWITSERLAND
E
Carracciola winnaar met
Mercedes Benz
f
V
i
i
De finale
de
op
en
I. van der VUver; 3. Collard, 13
rit:
i
Eerste
en
itisch evenement heeft zün
t
1
J
t
k
r
Kwart- en halve eindstrijden
finale amateurssprint
De Kopenhaagsche revanche van
den 22-jarigen Jet o. d. Vyver
Wedstrijden uitgesteld tot
3 October
1925,
1
I
1
In den eersten rit in het duel om de derde
plaats tusschen Ooms en Pola nam Ooms den
kop. Het werd een korte sprint. L. ïc
Door de motorclub Amersfoort en Omstreken werd Zondag in de omgeving
van Soest een terreinrit georganiseerd. Eenige deelnemers onderweg, op het
zware parcours
ongedeerd uit den chaos, maar zijn tochtgenoot
Dreier had doodelüke verwondingen opgeloopen
en overleed kort na het ongeval.
rljdw «I dia manacheo ge
vaarlek vandaag", dacht a immaea
vanmiddag achtar het stuur. (Hoe
zegt men dat ook weer van dtan
splinter, dien balk aa «wooè>..4
een
rit
moment
hinderde
De kans op een algeheele Hollandsche finale
was dus nog aanwezig, doch zoover is het niet
gekomen. Ooms reed tegen Georget voor. Met
schijnbewegingen trachtte de Franschman onzen
landgenoot te beïnvloeden. Ooms had verstan
diger gedaan om op dat moment hard
gaan. Nu gaf hij Georget gelegenheid
wereldkampioen: Van der Vijver
(Nederland); 2. Georget (Frankrijk); 3. Ooms
(Nederland); 4. Pola (Italië).
Op de vraag, of en wanneer hij professional
wordt, deelt hü nog mede, dat het wel begin
1938 zal worden, alvorens hij als beroepsrenner
zal kunnen uitkomen, dat In verband met de
bekende bepaling van de Union Cycliste In
ternationale.
Het werd een wlellengte verschil.
In den vierden kwarteindstrijd moest Collard
voor van der Vijver den kop nemen. Bij het in
gaan van de voorlaatste bocht nam de Roosen-
daler dep kop over, in de laatste bocht slaagde
Collard er niet in opzij te komen. Met wlellengte
werd de Belg verslagen.
Johannes Josephus van der Vijver werd 33
Augustus 1915 geboren te Breda. HU la thans
in Roosendaal woonachtig. In 1935 werd hü bU
de wereldkampioenschappen te Brussel derde
achtera Merkens en van Vliet. Dit jaar werd
hü tweede in den Grand Prix van Kopenhagen,
terwijl Georget toen eerste werd. Het ia dus
een echte Kopenhaagsche revanche geworden.
punten. Onze landgenooten, Gatosnides en van
Hunt met Riley bevinden zich hierbij. ZU staan
thans, vrat het aantal strafpunten betreft, op de
vierde plaats.
Ook dit automob
zwarte bladzijde.
TUdens het overtrekken van den Pordoipas In
de Dolomieten geraakte de Zwitsersche equipe
DreierHahn. welke met een 23 1. Alfa Romeo
deelnam, in de bocht van den weg en stortte
in een kloof. Als door een wonder kroop Hahn
Door achtereenvolgena den Belg
Collard in den kwarteindstrijd, den
Italiaan Pola in de halve finale en den
Franschman Georget, na drie ritten,
in den eindstrijd te hebben verslagen,
heeft de 22-jarige Jef Van der Vijver
den titel van wereldkampioen der
amateur-sprinters behaald, waardoor
over
sprint
fraaie
1893: 1 Zimmerman (Am.) 2. Johnson (Am.)
1894: 1 Lehr (Duitsch.) 2. Jaap Eden (Holl.)
1895: 1 Jaap Eden (Holl.) 2. Petersen (Den.)
1896: 1 Reynolds (lerl.) 2. Schrader (Den.)
1897: 1 Schrader (Den.) 2. Fawcet (Engel.)
1898: 1 Albert (Duitschl.) 2. Opel (Duitschl.)
1899: 1 Summersgill (Eng.) 2. Peabody (Am.)
1900: 1 Didier-Nauts (België) 2. Lake (Am.)
1901:1 Maitrot (Frankr.) 2. Veitruba (T.Sl.)
1902: 1 Piard (Frankr.) 2. Delaborde (idem)
1903: 1 Reed (Engel.) 2. Benyon (Engel.)
1904: 1 Hurley (Amerika) 2. Reed (Engel.)
1905: 1 Benyon (Engel.) 2. Buck (Engel.)
1906:lVerri (Italië) 2. Delage (Frankrijk)
1907: 1 Devoissoux (Frank.) 2. Auffray (id.)
1908: 1 Johson (Engel.) 2. Jones (Engel.)
1909: 1 Bailey (Engel.) 2. Neumer (Duitschl.)
1910:1 Bailey (Engel.) 2. Neumer (Duitschl.)
1911:1 Bailey (Engel.) 2. Feroci (Italië)
1912:1 Mac. Dougall (Am.) 2. Kaiser (Am.)
1913:1 Baily (Engeland) 2. Ryan (Engeland)
1920:1 Peeters (Holland) 2. Johnson (Eng.)
1921:1 Andersen (Den.) 2. Kjeldsen (Den.)
1922: 1 Johnson (Eng.) 2. Peeters (Holland)
1923: 1 Michard (Fr.) 2. Mazairac (Holland)
1924: 1 Michard (Frankr. 2. Faucheux (id.)
1925: 1 Jaap Meijer (Holl.) 2. Mazairac (id.) I*
1926: 1 Martinetti (Italië) 2. Galvaing (Fr.)
1927: 1 Engel (Duitschl.) 2. Hansen (Den.)
1928:1 Hansen (Den.) 2. Beaufrand (Fr.)
1929:1 Mazairac (Holl.) 2. Cozens (Engel.)
1930: 1 Gérardin (Frankr.) 2. Cozens (Eng.)
1931:1 Harder (Den.) 2. Gervin (Den.)
1932: 1 Richter (Duitschl.) 2. Mozzo (Italië)
1933: 1 Van Egmond (HoU.) 2. Ulrich (Fr.)
1934:1 Pola (Italië) 2. Van Vliet (Holland)
1935: 1 Merkens (Duitschl.) 2. v. Vliet (Holl.)
1936: 1 Van Vliet (Holland) 2 Chaülot (Fr.)
1937: 1 Van de Vijver (HoU.) 2. Georget (FrJ.
In dan uithoudingswedstrUd LuikRome
Luik, zijn er nog slechts negen equipes, welke
een kans hebben op de eerste plaatsen te wor-
■den geklasseerd, gezien hun gering aantal straf-
De nieuwelingen hebben een afval- en een
wedstrijd over 25 ronden gereden. Beide malen
zegevierde J. de Lange.
De onafhankelijken en amateurs bestreden
elkaar het eerst in een af val wedstrijd. De Haar
lemmer C. de Best reed weer uitstekend en won.
Later kwamen deze rijders uit in een 30 K.M.
koppelwedstrUd. Er werd hard gereden en het
publiek kon van een goeden wedstrijd genieten.
RUneveld— Buyssen en LodewjjksFavejée, die
speedig een ronde hadden uitgeloojien. hebben
den voorsprong behouden. RUneveld en Buyssen
hadden echter in het laatste klassement meer
punten verzameld en daardoor de zege behaald.
De uitslagen luiden:
Omnlumwedstrüd tusschen C. Wals en Loncke,
sprtntwedstrUd1. C Wals (tUd laatste 200 Me
ter 13 1 5 sec.); 2. Loncke. op ‘4 wfel. Achter
volging met een maximum van 10 K.M.: 1. C.
Wals haalt Loncke 75 Meter in, Ujd 12 mtn.
1 45 sec 20 KM wedstrUd: 1. Wals, 2. Loncke.
op 2 Meter. Totaal-ultslag: 1 Wals, 3 p.; X
Loncke. 6 p.
Te Zürich zijn Zondag internationale wieler
wedstrijden gehouden. waarbü eenige favorieten
voor de wereldkampioenschappen van Kopen
hagen aan den start kwamen. Richter won het
sprintnummer voor profs met een half w4el
voorsprong op Scherens. Daarop volgden Ge-
rardln, Chaillot en Faucheux. In den stayers-
wedstrUd om het gouden wiel van Zürich werd
de bverwinning door Wambst en Suter gedeeld
Lacquehay was derde.
De afgelegde afstand was 99 960 K.M.
kop. Het werd een korte sprint. In de laatste
bocht zette de Nederlandsche kampioen, evenals
In den rit tegen Georget, niet door, waardoor
hU zUn hoog tempo verloor, Pola kon toen ge-
makkelUk over hem heen komen.
In den tweeden rit nam Pola de leiding, In
de voorlaatste bocht reed Pola in het midden,
en zocht bij het uitkomen, waar Ooms zich be
vond, boven of beneden achter hem. Van dit
moment maakte Ooms gebruik, schoot naar
beneden, demarreerde, had zeer snel. 5 M. voor
sprong genomen; een wanhopige achtervolging
van den Italiaan ontstond, doch op 250 M. kon
de snelle Pola het niet meer halen. Met een
half wiel werd hü géslagen in 12 sec. over de
laatste 200 M.
,,Mjjn eigen verjaardagscadeau. Ik
ben vandaag 22 jaar geworden I” En
ofschoon hijgend nog van vermoeid
heid, straalde Jef v. d. Vijver ge
laat van vreugde, boven de nieuwe
leampioenstrui in regenboogkleuren,
welke de wakkere Brabander thans
sierde.
Voor de wereldkampioenschappen wielrennen
te Kopenhagen lulden de uitslagen vin de
sprlntwedstrUden der amateurs:
KwartelndstrUden
Als voorproefje van de wereldkam
pioenschappen sloeg Richter in het
sprintnummer voor profs Zondag te
Zurich Scheren»
Dat Nederland, evenals op den eersten dag
bu de voorwedstrUden. ook thans weer sterk op
den voorgrond Is getreden, moge ook blUken
uit het feit, dat behalve de kampioenstitel ook
de derde plaats in ons bezit kwam. Ooms
slaagde er in op eminente wijze den Ita
liaan Pola. alweer In drie ritten te kloppen.
Het was een grootsch oogenblik. toen, nadat
de luidspreker verkondigd had, dat de Neder
lander Van der VUver het wereldkampioen
schap had gewonnen en het Wilhelmus klonk,
bet in het kleine groepje Nederlandsche offi
cials en renners, die Van der VUver en elkaar
gelukwenschten met deze Indrukwekkende zege
en op uitbundige wijze hun vreugde over dezen
glorierijken dag uitten, plotseling stil werd en
allen op eerbiedige wUze naar het volkslied
luisterden.
De voorwedstrUden van Zaterdag waren bui
tengewoon gunstig voor de Nederlandsche verte
genwoordigers verloopen en in Hollandsche
kringen was men zoo optimistisch gestemd, dat
de drie eerste plaatsen aanlandgenooten
werden toegedacht. Een der gelijke stemming
kan funest zijn en uit onderstaand relaas zal
duidelijk blijken, hoe de zege van Van der VUver
aan een heel dun draadje heeft gehangen en
hoe moeilUk het voor Ooms is geweest, de derde
plaats te bemachtigen.
De indeellng van de kwarteindstrUden was
voor onze renners verre van gunstig geweest.
Pola startte tegen Kropman, Ooms tegen Hans
Nielsen, Van der VUver tegen Collard. Krop
man viel af, maar zün rijden heeft een uit
stekenden Indruk achtergelaten. In de halve
eindstrijden kwamen Van der VUver en Pola
tegen elkaar te staan, hoewel men algemeen
had verwacht, dat deze belde renners eerst In
de finale elkaar zouden ontmoeten. Van der
VUver won, dank zU zün enorme snelheid. Ooms
kon het tegen Georget niet houden en durfde
niet tegen den Franschman zün eigen koers
te rijden, hetgeen ons verwonderde, daar hU
juist dit seizoen, speciaal in de Nederlandsche
kampioenschappen, maar ook in deze wereld
kampioenschappen tot nu toe zoo moedig en
tactisch had gereden.
vreesden sprong op de laatste tientallen
meters te kunnen winnen.
Georget nam in den eersten rit den kop. In
eerste ronde ging het langzaam. Georget liet
st duldelUk op een korte sprint aankomen,
>ch van der VUver nam de leiding over, een
list inzicht.
Want hU
>cht en l
makers zetten een spurt in, maar Wals haalde
den Belg zonder gangmaking inZoo verliep
de strijd tot drie ronden voor het ebde. Wals,
die toen in de tweede positie reed, nam den
kop en ging er snel van door. Loncke liet zün
gangmakers rvden en ging alleen op Wals aan
en bleef den resteerenden tUd vlak achter hem.
Inhalen kon Loncke hem niet en Wals won
met een voorsprong van ruim een lengte.
Deze 20 K.M. wedstrUd was het derde nummer
van de drie wedstrUden. Wals had de belde an
dere ook al gewonnen. Eerst zegevierde hü in
den sprint en klopte Loncke met een kwart wiel.
Het aardigste is misschien wel de achter
volging met levende gangmaking geweest. Wals
had op het oogenblik. dat de 10 K.M. bUna vol
tooid was. reeds een voorsprong. De laatste ron
den reed Wals zonder gangmaking en het ging
toen nog sneller. Tenslotte had hU 75 Meter
ingehaald.
Op de Olympiabaan te Badhoevedorp nabU
Sloten (N.-H.) zouden de clubkampioenschap-
pen van de Federatie van Wielerclubs in Noord-
Holland worden verreden, maar het slechte
weer noopte tot uitstellen tot 3 October as.
De directie van de Heemsteedsche baan had
voor Zondagmiddag Wals en loncke ultgenoo-
digd voor een omnium-wedstrUd. waarvan
vooral de wedstrUd achter tandemgangmaking
de aandacht verdiende. Op deze baan had een
dergelUk nummer nog niet op het programma
gestaan. Toch is het nummer eenigszins tegen
gevallen. We moeten eerst opmerken, dat de
beide renners in den 20 KM. wedstrUd hard
hebben gereden, maar zU konden geen strUd
ontwikkelen. De tegenstanders letten teveel op
elkaar, waardoor het niet gemakkelUk was een
voorsprong te behalen. Indien er meer renners
in de baan waren geweest, dan zou de strUd
levendiger geworden zUn.
Beide renners hebben, gesteund door de tal-
rUke gangmakers, flink gereden. Om beurten
namen zU de leiding en het zag er na 10 K M
naar uit, dat Loncke uit zou loopen. ZUn gang-
Zoo werd het een finale Van der VUver-
Georget. Laten wU dadelUk verklaren, dat
het rijden van den Brabander ons in de
belde eerste ritten geenszins heeft beval
len. Ook hU reed zUn eigen koers niet,
bet zich in de belde eerste ritten bU het
uitkomen van de voorlaatste bocht tegen
de balustrade drukken, speelde geheel in
de kaart van Georget, die het bijzonder
door zUn snelheid en zUn kwiek demarree-
ren het geheel op den korten afstand zocht.
Bi als Georget niet dien' zwieper had ge-
8®ven, in den tweeden rit, midden in de
laatste bocht, waardoor Van der VUver
beslist gehinderd werd en de Franschman
wel moest worden gedlstanceerd. dan had,
•U durven het zonder beschroomdheid te
verklaren, Georget gewonnen en in twee
ritten den wereldkampioenstitel behaald.
Want Georget behoefde op dat oogenblik,
midden in de bocht, dien zwieper niet te
geven, want hU lag zoo in den koers, dat hU
ook zonder het onregelmatige rijden....
gewonnen had.
De derde rit moest dus de beslissing bren
gen. Even dachten wU, dat deze op dezelfde
WUze zou verloopen als de belde vorige rit
ten, want weer ging Van der VUver hoog
door de voorlaatste bocht, weer ging
Georget binnendoor, trachtte zUn tegen
stander te verhinderen te demarreeren om
°P dep korten afstand een beslissing uit
te lokken. Want nu werd niet de balustrade
opgezocht, het gevecht werd ditmaal in het
midden der baan geleverd en Van der
VUver had den Franschman bU het ingaan
v»n de laatste bocht reeds te pakken. HU
kwam langszU en ontwikkelde op de laatste
•0 m. een dergelUke snelheid, dat Georget
Jblst iets te kort schoot om met «Un ge-
Op het circuit van het Brehmgartenwald bU
Bern is Zondag de autowedstrUd om den groe
ten prijs van Zwitserland verreden. De totale
afstand was 50 ronden of 365 KJd Meer dan
honderdduizend kUkers hadden zich rond de
baan, die een lengte heeft van 728 KM, ver
zameld
De jonge koning van Siam en zUn neef, de
coureur Prins Bira, behoorden tot de aanwe
zigen.
De gedetailleerde uitslag luidt: 1. Carracciola
(Mercedes Benz) 3 uur 17 mln. 393 sec., gem.
uursnelheld 159.180 KM.; 2. Lang (Mercedes
Benz> 2 uur 18 min. 28.7 sec., gem. uursnelheld
158.260 KM; 3. von Brauchitsch (Mercedes
Benz) 2 uur 18 min. 45.7 sec., gem. uursnelheld
156 840 K M 4. Stuck (Auto Union) 2 uur 18
min. 46.8 sec.; 5. Rosemeyer (Auto Union) 2 uur
19 mln. 0 5 sec.; 6. Kautz (Mercedes Benz) 3
uur 19 mln. 58.5 sec.
Op een ronde: 7. Nuvolari (Auto Union).
Op drie ronden: 8. Sommer (Alfa Romeo).
Op negen ronden: 9. Pieck (Maserati).
Op tien ronden: 10. Hartmann (Maserati).
WedstrUden voor nieuwelingen, 25 ronden: 1.
J. de Lange, 3. J. Valkman, 3. P. van Halst, 4.
A. de Winter. 5. A. KoelemeUer. AfvalwedstrUd:
D* Lange, 3. Valkman, 3. Van Sprundel. 4.
Van Halst. Totaalultslag1. De Lange. 10 p.;
3. Valkman, 8 p.; 3. Van Sprundel, 3 p.; 4. Van
Halst, 3 p.
KoppelwedstrUd over 30 K.M. voor amateurs
en onafhankelUken1. RUneveld—Buyssen, 8 p.,
40 mln. 17 sec 2. LodewUks—Favejée 5 p op
een tonde: 3. RemkesMensen. 11 p.; 4. c de
Best—Burger, 5 p.; 5. Moeke—Mentzel. 4 p.;’ op
twee ronden 6. Gebr. Drost, Op.; 7. Scheidler—
Van der Heyden, 0 p.; op drie ronden: 8. Gruy-
tersKlinkenberg, o p.
Tactiek had ower snelheid gezegevierd.
Het merkwaardige was, dat in den derden
rit, de wereldkampioen van Leipzig in 1934,
een renner met toch zeer veel ervaring, de
zelfde fout maakte. Of, zoo men wil. Ooms
kon dezelfde handige tactiek toepasaen.
Weer ging het hoog boven in de voor
laatste bocht. Pola ging het midden op
zoeken en bU het uitkomen sprong Ooms
weg, liep buitenom en had met enkele ste
vige trappen drie lengten voorsprong geno
men. In hoog tempo ging Ooms door, Pola
had tegen van der VUver en In de beide
eerste ritten tegen Ooms reeds zooveel moe
ten geven, dat hU Ooms niet meer kon
bereiken. De laatste won met ongeveer twee
lengten. HU had over meer reserve dan zUn
tegenstander beschikt Wederom werd een
tUd van 12 sec. genoteerd.
Een rit, waarin snelheid over tactiek zege
vierde.
In den eersten kwarteindstrUd startte Pola
tegen Kropman. Pola nam den kop, bU het uit
komen van de voorlaatste tocht joeg Krop
man den Italiaan op, trachtte hem voorbU te
komen, doch Pola ving onzen landgenoot op
en gaf hem ook In de laatste bocht geen
kans om te passeeren. Met anderhalve lengte
won Pola op besliste wijze. De laatste 200 m.
In 12 4/5 sec.
In den tweeden rit versloeg Georget met twee
lengten den Deen Gene.
In de derde kwartfinale startte de Neder
landsche kampioen Ooms tegen zUn Deenschen
collega Hans Nielsen. Een lekke band van den
Deen, binnen de 200 M., was oorzaak, dat de
nt opnieuw moest worden gereden, na den vier
den kwarteindstrijd. Om moeilUkheden te ver-
mUden was bepaald, dat op binnen de 200 m.-
lUn bU lekke banden zou worden overgereden.
In den tweeden rit nam Nielsen weer den
kop. de tweede ronde versnelde de Deen ge
deeltelijk. Op het rechte eind tegenover de of-
flcleele tribune demarreerde Nielsen, Ooms had
opgelet, deed een schUnaanval, direct gevolgd
door een serieuze poging. Dit tactische, maar
vooral ook moedige rUden van onzen kampioen
werd met succes bekroond. BU het Ihgaan van
de laatste bocht lag Ooms bUna gelijk met
den Deen, maar bU het uitkanen van de
bocht was het duidelük, dat Ooms ging winnen.
I ging hoog door de voorlaatste
nog voor het uitkomen kwam de
binnendoor. HU bleef echter hoog
jden, drukte van der VUver haast tegen de
ilustrade aan, belette zoodoende den Neder-
nder zUn tempo te versnellen. Zoo werd het
is toch een korte sprint, geheel in het voor
al van den Franschman, die met een halve
lellengte won.
In den tweeden rit hetzelfde beeld als in den
rsten. Van der VUver nam den kop, een lan-
sprint zou en moest het worden Hoog, te
hoog ging van der VUver de voorlaatste
bocht in. weer ging Georget binnendoor, drukte
onzen landgenoot tegen de balustrade aan,
waardoor hU geen gelegenheid kreeg te demar-
reeren. In de laatste bocht gaf Georget hem
nog een zwieper, zoodat van der VUver terecht
zUn hand opstak als protest tegen dit unfaire
rijden. HU liet Georget gaan. 114/5 sec. van
den Franschman.
Een protest van van der VUver volgde. Onze
landgenoot J. Stol, vroeg advies van een der
bochtcommissarissen, die Inderdaad moest toe
geven, dat Georget zwaar gehinderd had.
Daarop werd Georget gedlstanceerd en van der
VUver winnaar van dezen rit verklaard.
In de halve elndstrUden waren dus twee
Nederlanders, Ooms en van der VUver, een
Italiaan, Pola en de Franschman Georget
gekomen.
In den eersten halven eindstrUd reden van
der VUver en Pola tegen elkaar. Het werd
een der fraaiste ritten van den dag. Van
der VUver nam den kop, na een snelle eerste
ronde ging de Brabander omhoog door de
voorlaatste bocht. Op 250 M. liet Pola
plotseling grooteren afstand, ongeveer drie
lengten, tusschen hem en onzen landgenoot.
Van der VUver maakte van dit ontactische
rUden van den Italiaan goed gebruik, de
marreerde en als hU OP dat moment in de
zelfde snelheid zou zUn doorgegaan, zou
Pola met vele lengten geslagen zUn ge
worden.
Voor het ingaan van de laatste bocht
minderde van der VUver iets, zoodat Pola
gelegenheid kreeg weer het wiel van den
Hollander te pakken. In de bocht kwam
Pola langszU, de Italiaan gaf alles, doch
moest zich met een kwart lengte geslagen
bekennen. De tUd van van der VUver was
11 4/5 sec., de snelste tUd tot nu toe gemaakt.
Indien men bovendien bedenkt, dat deze
tUd voor de laatste 200 M. van onzen land
genoot was, die op 200 M. meer dan een
lengte had voorgelegen, dan is het duidelük,
hoe geweldig snel Pola moet zUn geweest,
door nog op een kwart lengte achter den
winnaar te eindigen.
Eerste rit: 1. Van der VUver; 3, Pola, 11 4/5
sec.
Tweede rit: 1 Georget; 2. Ooms. 13 2/5 sec.
Om de derde plaats:
Eerste rit: 1. Pola; 2. Ooms op 3/4 lengte, 13
2/5 sec.
Tweede rit: 1. Ooms; 2. Pola op wiel, 12
sec.
Derde rit: 1. Ooms; 2. Pola. anderhalf lengte.
12 sec.
Finale:
Eerste rit: 1. Pola; 2. Kropman laatste 200 m.
12 4/5 sec.
Tweede rit: 1. Georget; 2. Gene. 12 2/5 sec.
Derde rit: 1. Ooms; 2. Hans Nielsen, 12 3/5
sec.
Vierde
2/5 ec.
Halve eindstrijden:
„In den derden rit voelde Ik, dat het
kon. aldus onze wereldkampioen. Maar ik
heb toch veel last gehad van de verwon
dingen. bU mUn training opgeloopen. MUn
nagels zUn er at gegaan, daardoor kon ik
zoo moeilUk knUpen, een bad heb Ik niet
kunnen nemen, slapen ging ook niet zoo
voed, th van massceren was heelcmaal
geen sprake, zoodat ik door dien val bü de
training zeer gehandicapt was. Maar ik heb
veel gehad aan Guus Schilling, die me in
tactisch opzicht zoo veel heeft geleerd. En
de verzorging van de N"W.Ü. was uitste
kend. Werd er Zaterdag nog niet een spe
ciale lichte band van 100 gram voor me
gekocht?"
de traditie, dat Nederland altijd
uitstekende amateurs in
heeft kunnen beschikken,
wijze werd voortgezet.
Na Jaap Eden in I894 en
Peters in 1920, Meyer in
Mazairac in 1929, van Egmond in
,1933 en van Vliet in 1936, is van
der Vijver thans de zevende Neder
landsche renner, die den hoogsten
U. C. I.-titel in deze categorie heeft
behaald.
En dan vertelt hü. hoe hü vol vertrouwen
de ftnale was Ingegaan, ofschoon hu wist, dat
Georget kwiek en vooral voor
zeer rap is. In den tweeden
Georget vrij sterk met zwiepen: „Toen kon 18
beter protesteeren dan zoo te moeten verlie
zen”.
De bekende wielrenner v. d. Vijver, die
tijdens de wereldkampioenschappen te
Kopenhagen het sprintnummer voor
amateurs wist te winnen
Eerste rit: Georget; 2. Van der VUver. half
wiel. 12 3/5 sec.
Tweede rit: Van der VUver; 3. Georget. ge-
distanceerd. 11 4/5 sec.
Derde rit: Van der VUver; 3. Georget, half
wiel. 12 sec.
Einduitslag:
Een belle was dus noodig. In den be
slissenden rit nam Georget den kop, een
zeer langzame eerste ronde volgde, on
der aan de baan gereden. Deze metthode
van den handigen Franschman was
juist gezien, hij wilde onzen landgenoot
door zeer langzaam rijden als het ware
doen „inslapen” om dan, het liefst op
korten afstand en niet met een lange
sprint met een sprong zijn tegenstander
te verrassen, doch van der Vijver had
dit spelletje door, hij verhoogde het
tempo bij het ingaan van de twee ronde
door zelf den kop te nemen, weer ging
hij door de voorlaatste bocht
weer schoot de Franschman binnendoor,
maar bjj het uitkomen drukte hij onzen
landgenoot niet naar de balustrade,
doch zocht ditmaal het midden. Toen
had van der Vijver op 230 M. voldoende
gelegenheid om op volle snelheid te ko
men. In de laatste bocht lagen de
beide renners op vrijwel gelijke hoogte,
doch de titel werd gewonnen op de laat
ste 50 M., toen van der Vijver een zoo
groote snelheid ontwikkelde, dat Geor
get, ondanks uiterste krachtsinspan
ning met een half wiel geslagen werd.
Tijd wederom 12 sec. een buitengewoon
fraaie race.
Carracciola won met Mercedes Benz
onbedreigd den grooten prijs van
Zwitserland
Hoe populair de Nederlandsche renners In
Kopenhagen zün, bleek wel na afloop van de
zen rit. Met uitbundig enthousiasme werd van
der VUver door het Deensche publiek gehuldigd.
Van Vliet was er direct bü, Guus Schilling, de
trouwe N. W. U.-verzorger ook. Van alle kan
ten werd de nieuwe wereldkampioen gelukge-
wenscht. De U. C. I.-trui werd hem om de
schouders gedaan, met den krans om maakte hü
de eereronde onder de tonen van het Wilhelmus
Dat er des avonds feest was in het kleine
Nederlandsche kaïpp te Kopenhagen zal men al
licht kunnen begrijpen.
door te
l>ü het
uitkomen van de bocht over hem heen te ko
men. En de Franschman, die op korten afstand
zeer snel fe, wist met enkele krachtige rukken
met een half wiel te winnen.