H
z
De Nederlandsche rondvlucht
I
DE KLEINE BOER
Prinses Juliana
opgetogen
Prins Bernhard’s
dankwoord
Overdrachtsrede
Ernst Crone
De ontvangst te
Muiden
SLECHT VLIEGWEER
geld meenemen naar
ITALIË
MAANDAG 30 AUGUSTUS 1937
Inatanline
Verrast door fraai
interieur
Jongeman doodgereden
Te Eindhoven
OP
Weer op Ypenburg
Op Teuge
AUTOBUS TEGEN EEN BOOM
4
Met liefde werd het
gebouwd
Zijn zwager met een
zeis gedood
Belangstelling op de
vliegvelden
Tientallen visschers op
de Vecht
„Prinses Juliana en ik zyn er van
overtuigd, dat de „Piet Hein"
meermalen ons huis zal zyn"
Later op den dag werden de weers
omstandigheden beter, zoodat
de tocht geen totale mis
lukking werd
Onderscheiding voor
den heer Crone
Hoofd pijn on juist nol
MIN1STER VAN BOEIJEN
Tot 300 lires per dag verhoogd
Visschersvaartuigen
A
■f
HET ERNSTIG ONGEVAL
DEN AMSTELDIJK
ds
capaciteit
blyven wonen"
wei-
van Royen, Bern.
en
landing
keurige
f
Boven Nijmegen
Tegemoetkoming in de kosten
brug en
OP
I
Prijs 70 cent.
Droevige afloop van een vecht
partij in een woonwagenkamp
Zegetocht door het feestelijk volle,
vroolyk bevlagde stadje
36-jarige man uit Nieuwkoop
overleden
„Dit schip zal u voeren tot het
karakteristieke schoon
van Nederland"
De optimisten hadden overigens weer ge
lijk gekregen, want toen het middag werd
brak de zon door en door een stralende
de
op
Aan de overdrachtsrede van den heer Ernst
Crone ontlèenen wij het volgende:
militaire toestellen, die een
maakten.
Koninklijke Hoogheden,
Van de toestemming, welke U mij schonk, op
dit moment het woord tot U te richten, maak
U gaarne gebruik in den naam van het Alge
meen Comité tot aanbieding van een nationaal
huwelijksgeschenk.
Dit comité trad op, zoodra de blijde tijding
over het land ging van de verloving van Uwe
Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana met U,
Koninklijke Hoogheid Prins Bemhard. Verheugd
over het vooruitzicht van Uw echtverbintenis,
schonk Nederland spontaan en krachtig mede
werking. Dank zü den volledigen steun der natie
kon het comité toen de plannen vasten vorm
hadden aangenomen bekend maken, dat een
voornaam deel van het huwelijksgeschenk zou
bestaan uit een jacht ingevolge Uwe wenschen
een motorjacht bestemd voor de binnenwa
teren.
Spr. gaf dan een overzicht van den bouw van
het Jacht, om te vervolgen:
In het woonwagenkamp te Terneuzen is
tusschen twee bewoners over een kleinig
heid ruzie ontstaan, die zóó hoog liep, dat
zekere H. zijn zwager, den M-jarigen ge
huwden Van N, met een zeis dermate ver
wondde, dat hjj na korten tijd overléed.
De gemeente-politie heeft den dader ge
arresteerd.
Zaterdagavond te zeven uur ia een der auto
bussen welke den dienst onderhouden tusschen
Brussel en Amsterdam te Brasschaet-Polygoon
(België) tegen een boom gebotst by net uit wij
ken voor een afslaanden auto.
De autobus werd zwaar beschadigd. De 35 in
zittenden kwamen er met den schrik en enkele
kneuzingen af
lijken Hoogheden
overneming „Plet
ig F. 36.”
Om 'n uur of één was de lucht der
mate opgeklaard, dat de leider van
de klucht, de heer Schmidt Crane, de
respectieveljjken vlieghavens toestem
ming gaf, de deelnemers te laten ver
trekken. v
Nu werd een der portieren van den auto ge
opend en Rita Niekerk kreeg gelegenheid Prin
ses Juliana een fraalen ruiker aan te bieden
waarvoor de Prinses met een kort woord har
telük dankte. Luide toejuichingen klonken van
de velen, die zich reeds op dit punt verzameld
hadden, om van dit aardige oogenbllk getuige
te kunnen zijn.
De stoet reed nu langs den Rijksweg en den
Oenieslngel naar de Heerengracht te Muiden
Vlak voor het Oenlebruggetje bracht de Wees
per Oranje-vereeniglng een hartelijken
komstgroet en nu ging het langs de Heeren
gracht naar de Jachthaven.
Ondanks bet slechte vliegweer hadden zich
Zaterdagmorgen zeer velen begeven naar het
vliegveld, om daar de aankomst af te wachten
van de deelnemers aan de rondvlucht. Vooral
de jeugd was sterk vertegenwoordigd. Vanuit
het vliegveld Teuge werd telefonisch aan Eind
hoven kennis gegeven, dat de bewolking nog
zeer laag was. Het zicht bedroeg aanvankelijk
niet meer dan honderd meter. Een luchttaxi
van de K. L. M. steeg telkens op om het zicht
te pellen. Men waarschuwde de vliegers voor
de radiomasten te Kootwijk. Te twaalf uur
daalden uit de laag heng Midi bewolking vier
Midden in de open zee is Zaterdag het
jacht ..Plet Hein” in waarheid een prinse-
H)k jacht geworden. De technische com
missie, belast met den bouw van dit natio
nale huwelijksgeschenk, heeft het schip
plechtig aan Hunne Koninklijke Hoogheden
Prinses Juliana en Prins Bemhard overge
dragen, die hiermede eigenaren zijn gewor
den. Het geschenk, dat op 32 December van
het vorige jaar slechts symbolisch kon
worden aangeboden, is thans in feite ge
schonken
Korten tijd vóórdat het PrlnselUk Paar Mui
den zou binnenrijden, kwam de Districts-Com-
mandant van de Rjjksveldwacht te Amsterdam,
de heer J. Vermeüden, zich persoonlijk over
tuigen van den goeden gang van zaken en
het bleek inderdaad, dat de ongeveer 70 man
schappen van de rijksveldwacht op uitnemende
wjjze alles geregeld hadden.
De komst van Hunne Koninklijke Hoog
heden. die per auto uit Soestdijk arriveer
den. werd door een luid gejuich der dulaen-
den aangekondigd. Daar verschijnt na
eenlge oogenbllkken op den steiger Prinses
Juliana, in een blauw costuum met korten
witten mantel en witten hoed gekleed, ge
volgd door Prins Bernhard en diens broe
der. Prins Aschwin, beiden In zeiltenue.
Tot de plaats, waar de ..Plet Hein” gemeerd
lag, vergezelde Muidens burgemeester het Prin
selijk Paar en toen dit zich aan boord had
begeven speelde de muziek het „Plet Hein”-
lled. door honderden schoolkinderen medege-
zongen. Ook dit was een bijzonder aardig oogen
bllk.
Zoodra de hooge gasten aan boord waren,
werd de tros losgegoold en voorafgegaan door
een der vele rijkspolltlebooten, stevende het
langzaam den Vechtmond uit en wederom Ju
belden duizenden toeschouwers, als wlldqp z(j
het PrlnselUk Paar, strak eigenaars van de „Piet
Hein”, een hartelijk „Goede reisl” toeroepen
geestelijke
een zware
Het contingent, dat in Eindhoven was ge
daald. totaal 26 vliegtuigen, zette den tocht
naar Teuge om half twee voort. Het rneeren-
deel der naar Ypenburg teruggekeerde vlieg
tuigen vloog rechtstreeks naar Teuge, terwijl
ook de verdwaalde toestellen opstegen met be
stemming Teuge. Hierbij waren verschillende
militaire toestellen van Soesterberg en de ma-
rinevliegdlenst. In een dezer machines zat de
commandant van de luchtvaartafdeeling Soes
terberg, overste Van Heys’.
Het Nederlandsche volk, een zeevarend
volk van ouds, dat trotsch mag zün op zijn
geschiedenis ter zee en dat evenveel recht
heeft nog trotsch te zijn op zijn marine, op
zijn koopvaardijvloot, op zijn groote vloot
van binnenvaartuigen en visschersschepen,
dat -roote belangen heeft bij de zee en over-
seesche verbindingen, dat zich ook voor ge
noegen op het water begeeft, dit Nederland
sche volk, kan wanneer het een nationaal
geschenk geeft zijn gevoelens niet beter
uitdrukken dan door aanbieding van een
schip. Zij, die onze groote vloot bemannen
en dank zij toewijding en trouwe plichtsbe
trachting zorg dragen, dat onze vlag met
eere over de wateren waalt, zij zijn ver
heugd, dat op een schip Uw standaard zich
ontplooit. Dat Uwe Koninklijke Hoogheden
nader komen tot hun bedrijf, dat zij zich
gedragen weten door Uwe belangstelling zal
hun een spoorslag zijn. De Nederlandsche
geest van zeevarend volk zal er den zege
nenden invloed van ondervinden.
Zaterdag is een 22-jarige man uit Nieuw
koop. die met zijn verloofde per fiets naar
Amsterdam wilde gaan, onder Nieuwkoop door
een auto aangereden en zwaar gewond naar
het O. L. Vrouwe-gasthuis te Amsterdam ver
voerd. ZUn toestand was zeer zorgwekkend.
Nog dienzelfden avond is de man overleden.
Het Jonge paar was de bruidsdagen Ingegaan
en zou begin September in het huwelijk treden.
Augustuszon beschenen deden Prinses Ju
liana en Prins Bernhard hun Intrede in
Muidens veste. Burgemeester Th. O. D.
Coops, getooid met de ambtsketen, had
zich per auto naar den rUksweg nabij de
Veeifkade begeven, om den eersten offlclee-
len groet aan de hooge gasten te brengen.
Ook was dr. Niekerk van Muiden met zün
negen-Jarlg dochtertje Rita naar dit punt
van den Rijksweg gereden en toen om half
vier de auto, waarin het PrlnselUk Paar
gezeten was. op den RUksweg stopte, heette
burgemeester hen, die weer het middelpunt
vormden van de belangstelling van duizen
den. hartelUk welkom. De burgemeester
sprak daarbU de hoop uit, dat het Prlnse
lUk jacht nog vele malen In Muiden zou
meren
Hoe de watersport uiting geeft aan haar
Vreugde en hoe zü Uwe KoninklUke Hoogheden
begroet, nu het schip in Uwe handen overgaat,
zal aanstonds blijken.
Moge, bete- dan mUn woorden, die jubel Uw
begroeting op het water zUn.
Dit schip zal U voeren tot bet karakteristieke
schoon van Nederland, dat aan het water in de
eerste plaats te vinden is. Dat Uwe KoninklUke
Hoogheden dit voortaan opzoeken, het zü met
het jacht, hetzü met de motorboot of zeilboot,
behoorend tot de uitrusting van dit schip, is
een vreugde voor hen, die bet landschep lief
hebben.
En voor hen, die niet varen, noch voor beroep,
noch voor genoegen, voor hen is het een vreug
de medegeholpen te hebben den bouw mogelUk
te maken van dit schip, waarmede U tjjdeltjK
eenzaamheid en vrUheid kunt opzoeken. Dat U
hier aan boord verstrooiing, verdiende rust en
nieuwe kracht vinde, noodlg voor de vervulling
van Uw taak, welke zooveel van U vergt. Mogen
nieuwsgierigen in dit verband beseffen, dat z‘J
zich hebben te onthouden van opdringerigheid,
wanneer zij aan boord van dit schip U opmer
ken.
Dit schip, door U „Piet Hein” geheeten, is met
liefde gebouwd, want voorbeeldelooe waren de
toewUding en de Uver onzer architecten en van
den directeur van de werf en diens geheeten
staf. Niet minder was dit het geval met de
honderden ongenoemde arbeiders, die aan de
machines of betimmeringen arbeidden.
Velen van hen hebben ook ’s nachts doorge
werkt, er een eer in stellend, dat dit nationale
geschenk op tüd, d wz. nog in dit seizoen ge
reed zou zün.
Bovendien hebben tachtig particulieren en
firma’s schenkingen in natura gedaan. Al die
voorwerpen zUn stille getuigen van het mede
leven van het Nederlandsche volk in de tot
standkoming van dit geschenk, dat Uwe wensch
was. U vergunne mU, dat ik van alle schenkers
twee namen onthul.
De burgerU van Oud-Delfshaven, de stad,
waarin de peetvader van dit schip het levens
licht zag, stelde er een eer in, de plaquette mat
de beeltenis van Piet Hein aan te bieden, welke
den voorwand van dezen deksalon siert. De
tweede naam is die der Nederlandsche Vereeni-
ging van Huisvrouwen, 30.000 huisvrouwen ver
tegenwoordigende, welke de cofnplete uitrusting
van de keuken van dit schip verzorgde, die de
proviandkasten vulde, het keuken-linnengoed
gaf en den stofzuiger en het verstelmandje erbij.
Een schip als dit is niet alleen een vervoer
middel te water tot het maken van tochten, het
is tevens een verplaatsbare villa, aan boord
waarvan U zult kunnen logeeren, wanneer de
vervulling van Uwe hooge ambtstaak U op ver
ren afstand van Uw paleis zal voeren.
Moge dit schip in zUn dubbele functie zijn
dienst doen. Moge U gedenken, dat om dit schip
zweven de beste gevóelens van het Nederland
sche volk. Moge dit schip beantwoorden aan alle
Uwe verlangens. Moge het onder Uwen stan
daard veilig en gelukkig varen.
Met dezen innigen wensch draag Ik namens
het Nederlandsche volk dit schip aan U over.
Hoa moaiKjk Is hot soms zich
to houden on niemand lette te
merken. Het lukt nauwelijks.
Instontine echter zal de pijn onmid
dellijk doen verdwijnen!
Onthoudt daarom
Instantine
eilll en voorkomt plfoeol
Van bevoegde zUde vernemen wü. dat hek in
het voornemen van de Regeering ligt, den
eigenaren van visschersvaartuigen. ten aanzien
Vaarvan door de Nederlandsche VisscherU-
centrale een uitvaarcertificaat veor de garna
len- en/of kleine trawl- en snurrevaadvissche-
is verstrekt, die, ter verkrUging van een
certificaat van deugdelUkheid, hun vaartuigen
hl het tUdvak van 1 Januari 1936 tot 15 Sep
tember 1937 hebben doen onderzoeken op de
f door de desbetreffende in de Schepenwet ge
stelde minimum-eischen, tot een zeker percen-
ta8e tegemoet te komen in de door de scheep-
vaart-inspectie geraamde kosten, noodlg om het
casco en/of den inventaris te laten voldoen,
blits de door de Scheepvaart-inspectie ge raam-
*1* kosten, welke reeds door dezen dienst zün
opgegeven aan de Nederlandsche Visscherü-
centrale, niet meer bedragen dan:
800.voor zeilvaartuigen en vaartuigen.
Voorzien van een benzine-motor of van eenolle-
motor. waarvan de capaciteit niet meer dan
*0 P.K bedraagt;
1000.voor vaartuigen, voorzien van een
olle-motor. waarvan de capaciteit meer dan
20 PK., doch minder dan 79 PK. bedraagt;
1200.voor vaartuigen, voorzien van een
oite-inotor, of andere inrichting voor media-
Minister Van Boe pen zal de eerste weken het
ziekenhuis niet kunnen verlaten. Op dit oogen
bllk gaan de doktoren na of operatief ingrijpen
noodzakelUk is; mocht het over eenlge dagen
daartoe komen dan zal een absolute rust van
de^JftotV*”1 on*ctwÜfeld moeten volgen, aldus
Nadat Zaterdagmorgen ondanks de minder
gunstige weersomstandigheden bUna alle deel
nemende vliegtuigen van Ypenburg vertrokken,
bleken de vliegers In de nabüheld van Tilburg
zich niet of althans zeer moeilUk te kunnen
orlënteeren, aangezien het niet alleen regende
maar de wolken tevens op den grond hingen.
Niettemin slaagde het overgroote deel der
Sportvliegers er in, hun toestellen op de eer
ste landingsplaats Eindhoven aan den grond
te zetten. Verschillende andere sportvliegers
daarentegen raakten uit den 'koers en landden
in nabU gelegen havens als Gilze-Rljen en Rot
terdam. Enkele toestellen zelfs daalden op
Haamstede. VUftien vliegtuigen keerden naar
Ypenburg terug In afwachting van beter weer.
Het zeer slechte vliegweer was Za
terdag oorzaak, dat de Nederland
sche rondvlucht 1957 een volkomen
mislukking dreigde te worden.
Gelukkig zijn de weersomstandig
heden m den loop van den middag
beter geworden, zoodat van de Ne
derlandsche rondvlucht toch nog
meer is terecht gekomen dan aan
vankelijk mocht worden verwacht.
Begin September zou hy in
het huwelijk treden
„Hier moesten we altyd kunnen
uische voortstuwing, waarvan
meer dan 79 PK. bedraagt.
Indien de door de scheepvaart-inspectie ge
raamde kosten voor een vaartuig meer bedra
gen dan het hierboven vermelde bedrag vooi
de categorie, waaronder het vaartuig valt, dan
zal geen tegemoetkoming worden gegeven.
Belanghebbenden, die aan de boven aange-
geven voorwaarden voldoen, en voor de bedoel
de tegemoetkoming in aanmerking wenschen
te komen, kunnen dit aan de Nederlandsche
VlsscherU-centrale, Juliana van Stolbergpleln
34 te 's-Gravenhage, mededeelen in een schrü-
ven, waarin nauwkeurig behoort te worden
opgegeven, door welke werf de verplicht uit te
voeren reparaties zUn of zullen worden ver
richt en/of door welke(n) leverancier(s) de ver
plicht aan te schaffen inventaris is of zal wor
den geleverd.
Aan boord van de Piet Hein wachtten de
leden van de technische commissie, de heeren
Ernst Crone. D C. Enden Jr.. W J. M Lin
den. ir. J. Loeff, mr. J. F. van Royen, Bern.
E. Ruys, prof. E. Vossnack. benevens de archi
tecten H. W. de Voogt, ir. 8. van Ravesteyn.
en H. P. Mutters, de bouwer van het schip de
heer G. de Vries Lentsch Jr„ de heer C. T
Stork en de schipper Otto Blom.
huis aan huis de
van korten duur,
zegetocht. Daverend
en de Prinses
de wuivende
menigte toe.
Als gevolg van den mlst-overlast was de aan
komst van de deelnemers aan de rondvlucht op
het Elndhovensche vliegveld Welschap later,
dan oorspronkelijk in de bedoeling lag. Men wil
de hier den deelnemers de koffie offreeren en
hen om elf uur laten vertrekken, doch eerst om
kwart voor elf arriveerde als ertste luitenant
Bach, als bestuurder van het nieuwe vliegtuig
der N’.’T*. 8. de PH. F. D. K. In zUn gevolg
waren—Nederlandsche vliegtuigen.
Vlak daarna zwenkte de F 36 de Eindho-
vensche luchthaven binnen en eenlge oogenbllk -
ken later was het de voorzitter der Fédératlon
R. O. Belgique, de heer Schellens, die gevolgd
door twee Belgische legervliegtuigen de wielen
op den grond zette. Na een korte pauze begon
de groote invasie, en kwamen ongeveer een der
tigtal vliegtuigen Welschap binnen.
Van de zUde der bevolking bestond er een
zeer groote belangstelling, vooral voor het En-
gelsche autogiro-toestel. In het restaurant was
het geruimen tüd een gezellige internationale
bedrüvigheid.
Op de overdrachtsrede van den heer Ernst
Crone heeft Z.K.H. Prins Bemhard als volgt
geantwoord:
Mijnheer de voorzitter der technische com-
mMsle:
Na het bezichtigen van dit zoo bUzonder
fraaie schip, dat onze stoutste verwachtingen
overtreft, ontbreken mü de woorden om u onze
groote erkentelUkheld te betuigen voor dit ge
schenk.
Prinses Juliana en Ik zün er van overtuigd,
dat de .Piet Hein’ meerdere malen ons huls zal
zUn. niet alleen wanneer wijrvoor bezigheden
ver van Soestdük verwUderd zullen zün, doch
ook en dit zeer zeker in belangrUke mate
wanneer wU rust zoeken in het mooie Neder
landsche waterlandschap.
Met u hoop Ik, dat een leder, die ons dit
schip schonk, zal medewerken om ons die rust
te geven.
Ik mag u dan ook wel verzoeken de tolk te
willen zijn bU allen, die van hoog tot laag in
zoo belangrUke mate hebben bUgedragen aan
de totstandkoming van dit zoo fraaie geschenk;
ook dengenen, die geschenken hebben aangebo
den wilt u onzen dank wel overbrengen.
MUne heeren, leden van de technische com
missie, veel is er door u gearbeid om dit fraaie
geheel te doen worden tot een aanwinst van
de Nederlandsche Jachtvloot.
U hebt hierin neergelegd een studie op het
gebied van scheepsbouw en architectuur en van
nog zoovele andere zaken, welke in den loop
der jaren gebltken «ijn een integreerend deel
te zUn van een goed Nederlandsch jacht. Uwe
denkbeelden en aanwUzingen zUn ten slotte in
dit jacht verwerkt door architecten en scheeps
bouwers.
Wanneer ik daarbij noem den naam van
uwen voorzitter, den heer Crone, dan weet ik,
dat u zich met ml) zult verheugen, wanneer de
naam Crone ook in de toekomst ten nauwste
aan de totstandkoming van dit Jacht zal blU-
ven verbonden.
Uwe bezielende leiding, münheer Crone, is
niemand ontgaan en het verheugt mU dan ook
u te mogen uitreiken het Officierskruis van de
Huisorde van Oranje, dat Hare Majesteit de
Koningin u als erkentelUkheld voor dit werk
wel heeft willen verleenen.
NauwelUks heeft Prinses Juliana den laat-
sten handdruk gewisseld, of met een spon
taan gebaar wendt zU zich om en laat
nieuwsgierig haar blikken gaan over het
schip en door den deksalon, waarop zU van
het achterschip af het volle gezicht heeft.
„Eerst even rondkUken,” zegt zU lachend
en haar blik verraadt, dat zU aangenaam
verrast is bU het zien van het scheeps
interieur, dat zU thans voor de eerste maai
aanschouwt.
Omtrent de aanrUding, Zaterdagmiddag op
den AmsteldUk, vernemen wü. dat het hier den
36-jarigen wielrijder J. B. betrof, wonende te
Nieuwkoop, die met zün meisje rüdende, plot
seling naar links zwenkte, en toen dpor een
juist voorbürüdenden vrachtauto uit 8t. Pan-
cras werd aangereden.
De man kwam met het hoofd tegen- den
laadbak van den wagen en kreeg een hersen
schudding met schedelbasisfractuur. In zeer
ernstigen toestand is hü naar het O. L. Vrou-
we-Gasthuis overgebracht, waar hü in den
loop van den avond is overleden.
Zaterdagmiddag tusschen 4 en 6 uur zün de
circa 65 deelnemers aan de Nederlandsche
Rondvlucht 1937 weer op Ypenburg terugge
keerd.
Het tweede gedeelte van de rondvlucht werd
in tegenstelling met het eerste begunstigd door
behoorluk vliegweer, ook al was het nog verre
van ideaal en bleef het zicht allesbehalve goed.
Ook de acht militaire toestellen uit Soester
berg, die ’s ochtends thuis waren gebleven, na
men 's middags aan de Rondvlucht deel.
De groote F. 36 heeft nog even over Amster
dam gevlogen om de passagiers in de gelegen
heid te stellen de Vlootschouw ter gelegen
heid van de officleele overdracht van de ..Piet
Hein” van uit het toestel gade te slaan. Vanuit
de lucht hebben zü een telegram gezonden aan
H KH Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bern-
hard, luidende:
,,wu wenschen Uwen
hartelük geluk met ge
Hein." Passagiers en b
et is voor een land ale bet onse,
waar de landbouw een van de
voornaamste bronnen van wel
vaart, subsidiair ellende, vormt van een
uitermate groot belang een economisch
en geestelijk sollden stand van kleine
elgenboeren te bezitten. De dichtheid
der bevolking en de beperktheid van het
bodemoppervlak maken ons land niet
geschikt voor agrarische grootbedrijven
met extensieve werkmethoden gelijk die
b.v. In de Canadeesche pralrie-provln-
cles met haar vrijwel onbeperkte uitge
strektheden en naar verhouding wei
nig talrijke menschelijke werkkrachten
noodzakelUk zijn. Ons land eigent zich
meer voor het gezonde agrarische kleln-
bedrüf met tuinbouw, of een aan tuin
bouw grenzende intensieve cultuur. Dat
zulk een klelnbedrUf het best gevoerd
zal worden door zelfstandige kleine
elgenboeren, al of niet met hulp van
enkele daglooners of landarbeiders,
spreekt wel van zelf. De kleine eigen-
boer, dicht levend bU en met de natuur
en door de natuur bU den Heer, die den
wasdom geeft, werkend voor zijn gezin,
voor het dagelUksch brood voor zichzelf
en anderen, is een moeilUk over te
waardeeren element in de bevolking van
ons land, vooral onder de huidige om
standigheden, waarin
evenwichtigheid vaak
proef wordt gesteld. Een stabiele, be-
staanszekere, door aard en natuur en
werk en belang behoudende, vooriextra-
vaganties en extremlsmen weinig ont-
vankelUke boerenstand van kleine
eigenaren biedt aan het heele nationale
leven een stevige garantie van duur
zaamheid, rust en welvaart. Het is dan
ook een zeer ernstig verschUnael, dat
door de economische crisis met haar
stelselmatige verstopping van de distri
butiekanalen die kleine boerenstand van
zelfstandige eigenaren zoo bitter ernstig
in het gedrang is gekomen. De ruïneuze
daling der prUzen van landbouwproduc
ten door plaatselUk overmatig aanbod,
en onmogelUkheid van afzet elders heb
ben juist de kleine zelfstandige boeren
met hun gezinnen in een noodtoestana
gebracht, welke dit meest stabiele ele
ment voor een deel tot een willig instru
ment maakte In de handen van ambi
tieuze, maar weinig doorzicht en tact be
zittende agitatoren. De vrij systeemloos.
Incidenteel en opportunistisch tot een
bijna niet meer te overzlenen chaos uit
gegroeide landbouwcrisiswetgeving heeft
Juist dezen van zeer plaatselüke en per
soonlijke omstandigheden zoo afhanke-
lüken kleinen boeren weinig gebaat, om
dat zij steeds algemeen geldende rege
lingen vaststelde. De actie-Bouwman en
andere agrarische acties, die bulten de
bestaande partijverhoudingen om hun*
eigen belangenboontjes meenden te
kunnen en te moeten doppen, hebben
wel-ls-waar bü de laatste verkiezingen
niet het minste succes gehad, dat zij
ontstaan en weerklank vinden konden
is desniettegenstaande van bijzondere
en waarschuwende beteekenis.
Exc. minister Steenberghe, die
door de wederinstelling van den
crlsisraad en de verlichting van
lasten voor het in nood verkeerende
slagersbedrijf bewezen heeft, dat hij
den tijd verstaat, heeft ook deze waar
schuwing verstaan. Hij heeft een aantal
nieuwe maatregelen beraamd, welke een
betere rationalisatie en outUleering van
de nog levens- en bestaansvatbaarheid
bezittende kleine boerenbedrijven be-
oogen, en hij is daarbij uitgegaan van
het gezonde en te lang verwaarloosde
standpunt, dat plaataeljjke en persoon
lijke omstandigheden bij deze bedrijven
een groote rol spelen, zoodat daarmee
ernstig rekening moet worden gehouden.
Hij wil niet trachten kunstmatig te la
ten doorzieken, wat eigenlijk had moe
ten sterven, maar hü wil saneeren en
verbeteren. Geen aalmoezen en krukken
om op de been te blüven, maar medicü-
nen en krachtmlddelen om ulteindelük
geheel gezond op eigen beenen te kun
nen staan. Doordat onder zün departe
ment handel en nüverheld en landbouw
en veeteelt zün tezamen gebracht, loopt
hü minder risico dan zün voorgangers,
het landbouwbelang al te eenzüdig bui
ten het geheel van hét economisch
landsbelang te zien, terwül de nauwe
samenwerking met Sociale Zaken een
waarborg biedt, welkte te lang niet vol
doende tot haar recht kon komen. In-
dlen de teekenen niet bedriegen, zal het
geleldelük ook voor den bedrukten klei
nen boer beginnen te dagen In Den
Haag en dat zal de beste methode blij
ken om de rebelsch geworden elementen
te paciflceeren en den kleinen boeren
stand In zün geheel weer te maken1 tot
een volkomen betrouwbaren stabilisator
in het nationale leven.
mag worden opgenomen, thans tot 300 lires per
dag en persoon te verhoogen voor eiken toe
rist, die zich in Italië begeeft.
Al was deze tocht door het stadje, waar
aan huis de vlaggen wapperden,
korten duur, het werd een ware^
klonk het gejuich
neigde vriendelük lachend
en jubelende menschen-
Het Muziekcorps „Cres
cendo” speelde er lustig op los, even later
weerden ook de jongens van de Mondorgel-
club ..Vox Organ!” zich op kranige wüze en
dan was het oogenbllk gekomen, waarop
de Prinses en haar Gemaal den, met loo
pers gedekten steiger de Mulder jacht
haven betraden. Nu barstte het gejuich
los van de honderden, die aan den over
kant van de Vecht plaats hadden genomen
op de tribunes, welke op de werven aldaar
waren opgeslagen. Degenen, die tech op de
omliggende schepen bevonden stemden even
hartelük met het gejuich in. zoodat het ge
heel tot een jubelkoor aanzwol.
In het gevolg van Hunne KoninklUke Hoog
heden bevinden zich de dienstdoende Groot
meester van de Prinses, E. J. Juckema van
Burmania Baron Rengers van Warmenhulzen,
de hofdame van H.K.H. freule A. M. de Brauw
de secretaris van Z.K.H. Jhr. mr. C. Dedel en
de adjudant van Z.K.H. Jhr. ir. W. G. Röell.
Terwül van allen kant het gejuich opklinkt,
neemt de burgemeester op den steiger afscheid
en begeven de vorstelüke personen zich aan
boord van het jacht, waar de standaard van de
Prinses op hetzelfde moment in den mast In
top stü«t. Aan boord worden de Prinses en de
Prins begroet door den heer Ernst Crone, die
het gezelschap leidt naar het achterdek, waar
de leden der technische commissie en de an
dere opvarenden zich hebben verzameld. De
heer Crone stelt hen voor aan de Prinses, ter
wül de heer Ruys hetzelfde doet aan den Prins
De leider van de rondvlucht, de heer
Schmidt Crans, stelde zich In Eindhoven
met alle vliegvelden, waar deelnemende toe
stellen landden, in verbinding. Hü gelast
te. dat de toestellen moesten worden vast
gehouden tot het oogenbllk, waarop mocht
worden aangenomen, dat net verder vliegen
zonder eenlg risico kon gebeuren.
De schroeven slaan nu aan en de ..Piet Hein”
glüdt van den steiger weg. Staande op het ach
terschip wuift het PrlnselUk Paar naar de dui
zenden. die op den walkant aan beide züden
ten afscheid nog een extra luid gejuich aan
heffen. Zachtjes zoemen de motoren, nauwe-
lUks hoorbaar, en zonder trilling glüdt het
jacht voort, terwül alleen aan het voorbütrek-
ken der strekdammen de betrekkelük groote
vaart Is waar te nemen.
De heer Crone heeft thans Prinses Juliana
en Prins Bernhard uitgenoodlgd het huwelUks-
geschenk, dat het Nederlandsche volk hun aan
biedt. in oogenschouw te nemen. Opgetogen'
loopen Prinses en Prins rond, telkens enthou
siast over iets nieuws, dat zü ontdekken en
telkens afgeleid door het schouwspel buiten
boord.
Alles laten de Prinses en Prins tech uitleg
gen, alles openen zü. en telkens zün zü ver
heugd en verrast over het architectonische
raffinement en het technische vernuft, welke in
het interieur Is belichaamd en niet het minst
ook over de artistieke kwaliteiten van dit met
liefde gebouwde verbluf. Opgetogen liet de
Prinses zich de verzuchting ontvallen: „Hier
moesten we altüd kunnen blüven wonen,” eet:
wel niet letterlük bedoelde wensch, doch een
uitstekende tolk voor haar gevoelens van be
wondering op dat oogenbllk.
Zóó vol als het dezen Zaterdag
middag binnen Muidens wallen ie
geweest, is nog wel nimmer voorge
komen, zelfs niet op de dagen van
de beruchte tolbestorming. In auto's
en per fiets kwamen de belangstel
lenden naar het kleine stadje toe. om
getuige te zijn van de „bljjde incom-
ste" van het Prinselijk Paar.
Hoewel de aanvankelijke opzet
was, om op de Heerengracht tusschen
de voormalige tolbrug en de jacht
haven slechts zeer weinig publiek toe
te laten, liet men die gedachte later
los en zoodoende vonden honderden
nog gelegenheid, zich op die gracht
op te stellen, waar men niet alleen
het jonge Paar vrijelijk kon toejui
chen, maar waar allen ook genieten
konden van den pittoresken aanblik,
welken de buiten-Vecht opleverde,
waar tientallen visschersschuiten, af
komstig uit Bunschoten, Spakenburg
en Volendam, alle met de vlag in top,
voor anker lagen. De opvarenden
waren grootendeels aan wal gegaan
leverden een typische stoffeering
van de Muider straten en grachten.
Zaterdagmiddag zün boven Nümegen een
veertigtal vliegtuigen verschenen. De meeste
koersten tusschen de spoorbrug en de Waal-
vlogen zeer langzaam. De stad was
deels In vlaggentooi en de belangstelling
de kade en in de stad was vrü groot.
Na half drie is geen enkel vliegtuig meer ge
passeerd.
D N
A
BAYER
E