H z De Nederlandsche rondvlucht I DE KLEINE BOER Prinses Juliana opgetogen Prins Bernhard’s dankwoord Overdrachtsrede Ernst Crone De ontvangst te Muiden SLECHT VLIEGWEER geld meenemen naar ITALIË MAANDAG 30 AUGUSTUS 1937 Inatanline Verrast door fraai interieur Jongeman doodgereden Te Eindhoven OP Weer op Ypenburg Op Teuge AUTOBUS TEGEN EEN BOOM 4 Met liefde werd het gebouwd Zijn zwager met een zeis gedood Belangstelling op de vliegvelden Tientallen visschers op de Vecht „Prinses Juliana en ik zyn er van overtuigd, dat de „Piet Hein" meermalen ons huis zal zyn" Later op den dag werden de weers omstandigheden beter, zoodat de tocht geen totale mis lukking werd Onderscheiding voor den heer Crone Hoofd pijn on juist nol MIN1STER VAN BOEIJEN Tot 300 lires per dag verhoogd Visschersvaartuigen A ■f HET ERNSTIG ONGEVAL DEN AMSTELDIJK ds capaciteit blyven wonen" wei- van Royen, Bern. en landing keurige f Boven Nijmegen Tegemoetkoming in de kosten brug en OP I Prijs 70 cent. Droevige afloop van een vecht partij in een woonwagenkamp Zegetocht door het feestelijk volle, vroolyk bevlagde stadje 36-jarige man uit Nieuwkoop overleden „Dit schip zal u voeren tot het karakteristieke schoon van Nederland" De optimisten hadden overigens weer ge lijk gekregen, want toen het middag werd brak de zon door en door een stralende de op Aan de overdrachtsrede van den heer Ernst Crone ontlèenen wij het volgende: militaire toestellen, die een maakten. Koninklijke Hoogheden, Van de toestemming, welke U mij schonk, op dit moment het woord tot U te richten, maak U gaarne gebruik in den naam van het Alge meen Comité tot aanbieding van een nationaal huwelijksgeschenk. Dit comité trad op, zoodra de blijde tijding over het land ging van de verloving van Uwe Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana met U, Koninklijke Hoogheid Prins Bemhard. Verheugd over het vooruitzicht van Uw echtverbintenis, schonk Nederland spontaan en krachtig mede werking. Dank zü den volledigen steun der natie kon het comité toen de plannen vasten vorm hadden aangenomen bekend maken, dat een voornaam deel van het huwelijksgeschenk zou bestaan uit een jacht ingevolge Uwe wenschen een motorjacht bestemd voor de binnenwa teren. Spr. gaf dan een overzicht van den bouw van het Jacht, om te vervolgen: In het woonwagenkamp te Terneuzen is tusschen twee bewoners over een kleinig heid ruzie ontstaan, die zóó hoog liep, dat zekere H. zijn zwager, den M-jarigen ge huwden Van N, met een zeis dermate ver wondde, dat hjj na korten tijd overléed. De gemeente-politie heeft den dader ge arresteerd. Zaterdagavond te zeven uur ia een der auto bussen welke den dienst onderhouden tusschen Brussel en Amsterdam te Brasschaet-Polygoon (België) tegen een boom gebotst by net uit wij ken voor een afslaanden auto. De autobus werd zwaar beschadigd. De 35 in zittenden kwamen er met den schrik en enkele kneuzingen af lijken Hoogheden overneming „Plet ig F. 36.” Om 'n uur of één was de lucht der mate opgeklaard, dat de leider van de klucht, de heer Schmidt Crane, de respectieveljjken vlieghavens toestem ming gaf, de deelnemers te laten ver trekken. v Nu werd een der portieren van den auto ge opend en Rita Niekerk kreeg gelegenheid Prin ses Juliana een fraalen ruiker aan te bieden waarvoor de Prinses met een kort woord har telük dankte. Luide toejuichingen klonken van de velen, die zich reeds op dit punt verzameld hadden, om van dit aardige oogenbllk getuige te kunnen zijn. De stoet reed nu langs den Rijksweg en den Oenieslngel naar de Heerengracht te Muiden Vlak voor het Oenlebruggetje bracht de Wees per Oranje-vereeniglng een hartelijken komstgroet en nu ging het langs de Heeren gracht naar de Jachthaven. Ondanks bet slechte vliegweer hadden zich Zaterdagmorgen zeer velen begeven naar het vliegveld, om daar de aankomst af te wachten van de deelnemers aan de rondvlucht. Vooral de jeugd was sterk vertegenwoordigd. Vanuit het vliegveld Teuge werd telefonisch aan Eind hoven kennis gegeven, dat de bewolking nog zeer laag was. Het zicht bedroeg aanvankelijk niet meer dan honderd meter. Een luchttaxi van de K. L. M. steeg telkens op om het zicht te pellen. Men waarschuwde de vliegers voor de radiomasten te Kootwijk. Te twaalf uur daalden uit de laag heng Midi bewolking vier Midden in de open zee is Zaterdag het jacht ..Plet Hein” in waarheid een prinse- H)k jacht geworden. De technische com missie, belast met den bouw van dit natio nale huwelijksgeschenk, heeft het schip plechtig aan Hunne Koninklijke Hoogheden Prinses Juliana en Prins Bemhard overge dragen, die hiermede eigenaren zijn gewor den. Het geschenk, dat op 32 December van het vorige jaar slechts symbolisch kon worden aangeboden, is thans in feite ge schonken Korten tijd vóórdat het PrlnselUk Paar Mui den zou binnenrijden, kwam de Districts-Com- mandant van de Rjjksveldwacht te Amsterdam, de heer J. Vermeüden, zich persoonlijk over tuigen van den goeden gang van zaken en het bleek inderdaad, dat de ongeveer 70 man schappen van de rijksveldwacht op uitnemende wjjze alles geregeld hadden. De komst van Hunne Koninklijke Hoog heden. die per auto uit Soestdijk arriveer den. werd door een luid gejuich der dulaen- den aangekondigd. Daar verschijnt na eenlge oogenbllkken op den steiger Prinses Juliana, in een blauw costuum met korten witten mantel en witten hoed gekleed, ge volgd door Prins Bernhard en diens broe der. Prins Aschwin, beiden In zeiltenue. Tot de plaats, waar de ..Plet Hein” gemeerd lag, vergezelde Muidens burgemeester het Prin selijk Paar en toen dit zich aan boord had begeven speelde de muziek het „Plet Hein”- lled. door honderden schoolkinderen medege- zongen. Ook dit was een bijzonder aardig oogen bllk. Zoodra de hooge gasten aan boord waren, werd de tros losgegoold en voorafgegaan door een der vele rijkspolltlebooten, stevende het langzaam den Vechtmond uit en wederom Ju belden duizenden toeschouwers, als wlldqp z(j het PrlnselUk Paar, strak eigenaars van de „Piet Hein”, een hartelijk „Goede reisl” toeroepen geestelijke een zware Het contingent, dat in Eindhoven was ge daald. totaal 26 vliegtuigen, zette den tocht naar Teuge om half twee voort. Het rneeren- deel der naar Ypenburg teruggekeerde vlieg tuigen vloog rechtstreeks naar Teuge, terwijl ook de verdwaalde toestellen opstegen met be stemming Teuge. Hierbij waren verschillende militaire toestellen van Soesterberg en de ma- rinevliegdlenst. In een dezer machines zat de commandant van de luchtvaartafdeeling Soes terberg, overste Van Heys’. Het Nederlandsche volk, een zeevarend volk van ouds, dat trotsch mag zün op zijn geschiedenis ter zee en dat evenveel recht heeft nog trotsch te zijn op zijn marine, op zijn koopvaardijvloot, op zijn groote vloot van binnenvaartuigen en visschersschepen, dat -roote belangen heeft bij de zee en over- seesche verbindingen, dat zich ook voor ge noegen op het water begeeft, dit Nederland sche volk, kan wanneer het een nationaal geschenk geeft zijn gevoelens niet beter uitdrukken dan door aanbieding van een schip. Zij, die onze groote vloot bemannen en dank zij toewijding en trouwe plichtsbe trachting zorg dragen, dat onze vlag met eere over de wateren waalt, zij zijn ver heugd, dat op een schip Uw standaard zich ontplooit. Dat Uwe Koninklijke Hoogheden nader komen tot hun bedrijf, dat zij zich gedragen weten door Uwe belangstelling zal hun een spoorslag zijn. De Nederlandsche geest van zeevarend volk zal er den zege nenden invloed van ondervinden. Zaterdag is een 22-jarige man uit Nieuw koop. die met zijn verloofde per fiets naar Amsterdam wilde gaan, onder Nieuwkoop door een auto aangereden en zwaar gewond naar het O. L. Vrouwe-gasthuis te Amsterdam ver voerd. ZUn toestand was zeer zorgwekkend. Nog dienzelfden avond is de man overleden. Het Jonge paar was de bruidsdagen Ingegaan en zou begin September in het huwelijk treden. Augustuszon beschenen deden Prinses Ju liana en Prins Bernhard hun Intrede in Muidens veste. Burgemeester Th. O. D. Coops, getooid met de ambtsketen, had zich per auto naar den rUksweg nabij de Veeifkade begeven, om den eersten offlclee- len groet aan de hooge gasten te brengen. Ook was dr. Niekerk van Muiden met zün negen-Jarlg dochtertje Rita naar dit punt van den Rijksweg gereden en toen om half vier de auto, waarin het PrlnselUk Paar gezeten was. op den RUksweg stopte, heette burgemeester hen, die weer het middelpunt vormden van de belangstelling van duizen den. hartelUk welkom. De burgemeester sprak daarbU de hoop uit, dat het Prlnse lUk jacht nog vele malen In Muiden zou meren Hoe de watersport uiting geeft aan haar Vreugde en hoe zü Uwe KoninklUke Hoogheden begroet, nu het schip in Uwe handen overgaat, zal aanstonds blijken. Moge, bete- dan mUn woorden, die jubel Uw begroeting op het water zUn. Dit schip zal U voeren tot bet karakteristieke schoon van Nederland, dat aan het water in de eerste plaats te vinden is. Dat Uwe KoninklUke Hoogheden dit voortaan opzoeken, het zü met het jacht, hetzü met de motorboot of zeilboot, behoorend tot de uitrusting van dit schip, is een vreugde voor hen, die bet landschep lief hebben. En voor hen, die niet varen, noch voor beroep, noch voor genoegen, voor hen is het een vreug de medegeholpen te hebben den bouw mogelUk te maken van dit schip, waarmede U tjjdeltjK eenzaamheid en vrUheid kunt opzoeken. Dat U hier aan boord verstrooiing, verdiende rust en nieuwe kracht vinde, noodlg voor de vervulling van Uw taak, welke zooveel van U vergt. Mogen nieuwsgierigen in dit verband beseffen, dat z‘J zich hebben te onthouden van opdringerigheid, wanneer zij aan boord van dit schip U opmer ken. Dit schip, door U „Piet Hein” geheeten, is met liefde gebouwd, want voorbeeldelooe waren de toewUding en de Uver onzer architecten en van den directeur van de werf en diens geheeten staf. Niet minder was dit het geval met de honderden ongenoemde arbeiders, die aan de machines of betimmeringen arbeidden. Velen van hen hebben ook ’s nachts doorge werkt, er een eer in stellend, dat dit nationale geschenk op tüd, d wz. nog in dit seizoen ge reed zou zün. Bovendien hebben tachtig particulieren en firma’s schenkingen in natura gedaan. Al die voorwerpen zUn stille getuigen van het mede leven van het Nederlandsche volk in de tot standkoming van dit geschenk, dat Uwe wensch was. U vergunne mU, dat ik van alle schenkers twee namen onthul. De burgerU van Oud-Delfshaven, de stad, waarin de peetvader van dit schip het levens licht zag, stelde er een eer in, de plaquette mat de beeltenis van Piet Hein aan te bieden, welke den voorwand van dezen deksalon siert. De tweede naam is die der Nederlandsche Vereeni- ging van Huisvrouwen, 30.000 huisvrouwen ver tegenwoordigende, welke de cofnplete uitrusting van de keuken van dit schip verzorgde, die de proviandkasten vulde, het keuken-linnengoed gaf en den stofzuiger en het verstelmandje erbij. Een schip als dit is niet alleen een vervoer middel te water tot het maken van tochten, het is tevens een verplaatsbare villa, aan boord waarvan U zult kunnen logeeren, wanneer de vervulling van Uwe hooge ambtstaak U op ver ren afstand van Uw paleis zal voeren. Moge dit schip in zUn dubbele functie zijn dienst doen. Moge U gedenken, dat om dit schip zweven de beste gevóelens van het Nederland sche volk. Moge dit schip beantwoorden aan alle Uwe verlangens. Moge het onder Uwen stan daard veilig en gelukkig varen. Met dezen innigen wensch draag Ik namens het Nederlandsche volk dit schip aan U over. Hoa moaiKjk Is hot soms zich to houden on niemand lette te merken. Het lukt nauwelijks. Instontine echter zal de pijn onmid dellijk doen verdwijnen! Onthoudt daarom Instantine eilll en voorkomt plfoeol Van bevoegde zUde vernemen wü. dat hek in het voornemen van de Regeering ligt, den eigenaren van visschersvaartuigen. ten aanzien Vaarvan door de Nederlandsche VisscherU- centrale een uitvaarcertificaat veor de garna len- en/of kleine trawl- en snurrevaadvissche- is verstrekt, die, ter verkrUging van een certificaat van deugdelUkheid, hun vaartuigen hl het tUdvak van 1 Januari 1936 tot 15 Sep tember 1937 hebben doen onderzoeken op de f door de desbetreffende in de Schepenwet ge stelde minimum-eischen, tot een zeker percen- ta8e tegemoet te komen in de door de scheep- vaart-inspectie geraamde kosten, noodlg om het casco en/of den inventaris te laten voldoen, blits de door de Scheepvaart-inspectie ge raam- *1* kosten, welke reeds door dezen dienst zün opgegeven aan de Nederlandsche Visscherü- centrale, niet meer bedragen dan: 800.voor zeilvaartuigen en vaartuigen. Voorzien van een benzine-motor of van eenolle- motor. waarvan de capaciteit niet meer dan *0 P.K bedraagt; 1000.voor vaartuigen, voorzien van een olle-motor. waarvan de capaciteit meer dan 20 PK., doch minder dan 79 PK. bedraagt; 1200.voor vaartuigen, voorzien van een oite-inotor, of andere inrichting voor media- Minister Van Boe pen zal de eerste weken het ziekenhuis niet kunnen verlaten. Op dit oogen bllk gaan de doktoren na of operatief ingrijpen noodzakelUk is; mocht het over eenlge dagen daartoe komen dan zal een absolute rust van de^JftotV*”1 on*ctwÜfeld moeten volgen, aldus Nadat Zaterdagmorgen ondanks de minder gunstige weersomstandigheden bUna alle deel nemende vliegtuigen van Ypenburg vertrokken, bleken de vliegers In de nabüheld van Tilburg zich niet of althans zeer moeilUk te kunnen orlënteeren, aangezien het niet alleen regende maar de wolken tevens op den grond hingen. Niettemin slaagde het overgroote deel der Sportvliegers er in, hun toestellen op de eer ste landingsplaats Eindhoven aan den grond te zetten. Verschillende andere sportvliegers daarentegen raakten uit den 'koers en landden in nabU gelegen havens als Gilze-Rljen en Rot terdam. Enkele toestellen zelfs daalden op Haamstede. VUftien vliegtuigen keerden naar Ypenburg terug In afwachting van beter weer. Het zeer slechte vliegweer was Za terdag oorzaak, dat de Nederland sche rondvlucht 1957 een volkomen mislukking dreigde te worden. Gelukkig zijn de weersomstandig heden m den loop van den middag beter geworden, zoodat van de Ne derlandsche rondvlucht toch nog meer is terecht gekomen dan aan vankelijk mocht worden verwacht. Begin September zou hy in het huwelijk treden „Hier moesten we altyd kunnen uische voortstuwing, waarvan meer dan 79 PK. bedraagt. Indien de door de scheepvaart-inspectie ge raamde kosten voor een vaartuig meer bedra gen dan het hierboven vermelde bedrag vooi de categorie, waaronder het vaartuig valt, dan zal geen tegemoetkoming worden gegeven. Belanghebbenden, die aan de boven aange- geven voorwaarden voldoen, en voor de bedoel de tegemoetkoming in aanmerking wenschen te komen, kunnen dit aan de Nederlandsche VlsscherU-centrale, Juliana van Stolbergpleln 34 te 's-Gravenhage, mededeelen in een schrü- ven, waarin nauwkeurig behoort te worden opgegeven, door welke werf de verplicht uit te voeren reparaties zUn of zullen worden ver richt en/of door welke(n) leverancier(s) de ver plicht aan te schaffen inventaris is of zal wor den geleverd. Aan boord van de Piet Hein wachtten de leden van de technische commissie, de heeren Ernst Crone. D C. Enden Jr.. W J. M Lin den. ir. J. Loeff, mr. J. F. van Royen, Bern. E. Ruys, prof. E. Vossnack. benevens de archi tecten H. W. de Voogt, ir. 8. van Ravesteyn. en H. P. Mutters, de bouwer van het schip de heer G. de Vries Lentsch Jr„ de heer C. T Stork en de schipper Otto Blom. huis aan huis de van korten duur, zegetocht. Daverend en de Prinses de wuivende menigte toe. Als gevolg van den mlst-overlast was de aan komst van de deelnemers aan de rondvlucht op het Elndhovensche vliegveld Welschap later, dan oorspronkelijk in de bedoeling lag. Men wil de hier den deelnemers de koffie offreeren en hen om elf uur laten vertrekken, doch eerst om kwart voor elf arriveerde als ertste luitenant Bach, als bestuurder van het nieuwe vliegtuig der N’.’T*. 8. de PH. F. D. K. In zUn gevolg waren—Nederlandsche vliegtuigen. Vlak daarna zwenkte de F 36 de Eindho- vensche luchthaven binnen en eenlge oogenbllk - ken later was het de voorzitter der Fédératlon R. O. Belgique, de heer Schellens, die gevolgd door twee Belgische legervliegtuigen de wielen op den grond zette. Na een korte pauze begon de groote invasie, en kwamen ongeveer een der tigtal vliegtuigen Welschap binnen. Van de zUde der bevolking bestond er een zeer groote belangstelling, vooral voor het En- gelsche autogiro-toestel. In het restaurant was het geruimen tüd een gezellige internationale bedrüvigheid. Op de overdrachtsrede van den heer Ernst Crone heeft Z.K.H. Prins Bemhard als volgt geantwoord: Mijnheer de voorzitter der technische com- mMsle: Na het bezichtigen van dit zoo bUzonder fraaie schip, dat onze stoutste verwachtingen overtreft, ontbreken mü de woorden om u onze groote erkentelUkheld te betuigen voor dit ge schenk. Prinses Juliana en Ik zün er van overtuigd, dat de .Piet Hein’ meerdere malen ons huls zal zUn. niet alleen wanneer wijrvoor bezigheden ver van Soestdük verwUderd zullen zün, doch ook en dit zeer zeker in belangrUke mate wanneer wU rust zoeken in het mooie Neder landsche waterlandschap. Met u hoop Ik, dat een leder, die ons dit schip schonk, zal medewerken om ons die rust te geven. Ik mag u dan ook wel verzoeken de tolk te willen zijn bU allen, die van hoog tot laag in zoo belangrUke mate hebben bUgedragen aan de totstandkoming van dit zoo fraaie geschenk; ook dengenen, die geschenken hebben aangebo den wilt u onzen dank wel overbrengen. MUne heeren, leden van de technische com missie, veel is er door u gearbeid om dit fraaie geheel te doen worden tot een aanwinst van de Nederlandsche Jachtvloot. U hebt hierin neergelegd een studie op het gebied van scheepsbouw en architectuur en van nog zoovele andere zaken, welke in den loop der jaren gebltken «ijn een integreerend deel te zUn van een goed Nederlandsch jacht. Uwe denkbeelden en aanwUzingen zUn ten slotte in dit jacht verwerkt door architecten en scheeps bouwers. Wanneer ik daarbij noem den naam van uwen voorzitter, den heer Crone, dan weet ik, dat u zich met ml) zult verheugen, wanneer de naam Crone ook in de toekomst ten nauwste aan de totstandkoming van dit Jacht zal blU- ven verbonden. Uwe bezielende leiding, münheer Crone, is niemand ontgaan en het verheugt mU dan ook u te mogen uitreiken het Officierskruis van de Huisorde van Oranje, dat Hare Majesteit de Koningin u als erkentelUkheld voor dit werk wel heeft willen verleenen. NauwelUks heeft Prinses Juliana den laat- sten handdruk gewisseld, of met een spon taan gebaar wendt zU zich om en laat nieuwsgierig haar blikken gaan over het schip en door den deksalon, waarop zU van het achterschip af het volle gezicht heeft. „Eerst even rondkUken,” zegt zU lachend en haar blik verraadt, dat zU aangenaam verrast is bU het zien van het scheeps interieur, dat zU thans voor de eerste maai aanschouwt. Omtrent de aanrUding, Zaterdagmiddag op den AmsteldUk, vernemen wü. dat het hier den 36-jarigen wielrijder J. B. betrof, wonende te Nieuwkoop, die met zün meisje rüdende, plot seling naar links zwenkte, en toen dpor een juist voorbürüdenden vrachtauto uit 8t. Pan- cras werd aangereden. De man kwam met het hoofd tegen- den laadbak van den wagen en kreeg een hersen schudding met schedelbasisfractuur. In zeer ernstigen toestand is hü naar het O. L. Vrou- we-Gasthuis overgebracht, waar hü in den loop van den avond is overleden. Zaterdagmiddag tusschen 4 en 6 uur zün de circa 65 deelnemers aan de Nederlandsche Rondvlucht 1937 weer op Ypenburg terugge keerd. Het tweede gedeelte van de rondvlucht werd in tegenstelling met het eerste begunstigd door behoorluk vliegweer, ook al was het nog verre van ideaal en bleef het zicht allesbehalve goed. Ook de acht militaire toestellen uit Soester berg, die ’s ochtends thuis waren gebleven, na men 's middags aan de Rondvlucht deel. De groote F. 36 heeft nog even over Amster dam gevlogen om de passagiers in de gelegen heid te stellen de Vlootschouw ter gelegen heid van de officleele overdracht van de ..Piet Hein” van uit het toestel gade te slaan. Vanuit de lucht hebben zü een telegram gezonden aan H KH Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bern- hard, luidende: ,,wu wenschen Uwen hartelük geluk met ge Hein." Passagiers en b et is voor een land ale bet onse, waar de landbouw een van de voornaamste bronnen van wel vaart, subsidiair ellende, vormt van een uitermate groot belang een economisch en geestelijk sollden stand van kleine elgenboeren te bezitten. De dichtheid der bevolking en de beperktheid van het bodemoppervlak maken ons land niet geschikt voor agrarische grootbedrijven met extensieve werkmethoden gelijk die b.v. In de Canadeesche pralrie-provln- cles met haar vrijwel onbeperkte uitge strektheden en naar verhouding wei nig talrijke menschelijke werkkrachten noodzakelUk zijn. Ons land eigent zich meer voor het gezonde agrarische kleln- bedrüf met tuinbouw, of een aan tuin bouw grenzende intensieve cultuur. Dat zulk een klelnbedrUf het best gevoerd zal worden door zelfstandige kleine elgenboeren, al of niet met hulp van enkele daglooners of landarbeiders, spreekt wel van zelf. De kleine eigen- boer, dicht levend bU en met de natuur en door de natuur bU den Heer, die den wasdom geeft, werkend voor zijn gezin, voor het dagelUksch brood voor zichzelf en anderen, is een moeilUk over te waardeeren element in de bevolking van ons land, vooral onder de huidige om standigheden, waarin evenwichtigheid vaak proef wordt gesteld. Een stabiele, be- staanszekere, door aard en natuur en werk en belang behoudende, vooriextra- vaganties en extremlsmen weinig ont- vankelUke boerenstand van kleine eigenaren biedt aan het heele nationale leven een stevige garantie van duur zaamheid, rust en welvaart. Het is dan ook een zeer ernstig verschUnael, dat door de economische crisis met haar stelselmatige verstopping van de distri butiekanalen die kleine boerenstand van zelfstandige eigenaren zoo bitter ernstig in het gedrang is gekomen. De ruïneuze daling der prUzen van landbouwproduc ten door plaatselUk overmatig aanbod, en onmogelUkheid van afzet elders heb ben juist de kleine zelfstandige boeren met hun gezinnen in een noodtoestana gebracht, welke dit meest stabiele ele ment voor een deel tot een willig instru ment maakte In de handen van ambi tieuze, maar weinig doorzicht en tact be zittende agitatoren. De vrij systeemloos. Incidenteel en opportunistisch tot een bijna niet meer te overzlenen chaos uit gegroeide landbouwcrisiswetgeving heeft Juist dezen van zeer plaatselüke en per soonlijke omstandigheden zoo afhanke- lüken kleinen boeren weinig gebaat, om dat zij steeds algemeen geldende rege lingen vaststelde. De actie-Bouwman en andere agrarische acties, die bulten de bestaande partijverhoudingen om hun* eigen belangenboontjes meenden te kunnen en te moeten doppen, hebben wel-ls-waar bü de laatste verkiezingen niet het minste succes gehad, dat zij ontstaan en weerklank vinden konden is desniettegenstaande van bijzondere en waarschuwende beteekenis. Exc. minister Steenberghe, die door de wederinstelling van den crlsisraad en de verlichting van lasten voor het in nood verkeerende slagersbedrijf bewezen heeft, dat hij den tijd verstaat, heeft ook deze waar schuwing verstaan. Hij heeft een aantal nieuwe maatregelen beraamd, welke een betere rationalisatie en outUleering van de nog levens- en bestaansvatbaarheid bezittende kleine boerenbedrijven be- oogen, en hij is daarbij uitgegaan van het gezonde en te lang verwaarloosde standpunt, dat plaataeljjke en persoon lijke omstandigheden bij deze bedrijven een groote rol spelen, zoodat daarmee ernstig rekening moet worden gehouden. Hij wil niet trachten kunstmatig te la ten doorzieken, wat eigenlijk had moe ten sterven, maar hü wil saneeren en verbeteren. Geen aalmoezen en krukken om op de been te blüven, maar medicü- nen en krachtmlddelen om ulteindelük geheel gezond op eigen beenen te kun nen staan. Doordat onder zün departe ment handel en nüverheld en landbouw en veeteelt zün tezamen gebracht, loopt hü minder risico dan zün voorgangers, het landbouwbelang al te eenzüdig bui ten het geheel van hét economisch landsbelang te zien, terwül de nauwe samenwerking met Sociale Zaken een waarborg biedt, welkte te lang niet vol doende tot haar recht kon komen. In- dlen de teekenen niet bedriegen, zal het geleldelük ook voor den bedrukten klei nen boer beginnen te dagen In Den Haag en dat zal de beste methode blij ken om de rebelsch geworden elementen te paciflceeren en den kleinen boeren stand In zün geheel weer te maken1 tot een volkomen betrouwbaren stabilisator in het nationale leven. mag worden opgenomen, thans tot 300 lires per dag en persoon te verhoogen voor eiken toe rist, die zich in Italië begeeft. Al was deze tocht door het stadje, waar aan huis de vlaggen wapperden, korten duur, het werd een ware^ klonk het gejuich neigde vriendelük lachend en jubelende menschen- Het Muziekcorps „Cres cendo” speelde er lustig op los, even later weerden ook de jongens van de Mondorgel- club ..Vox Organ!” zich op kranige wüze en dan was het oogenbllk gekomen, waarop de Prinses en haar Gemaal den, met loo pers gedekten steiger de Mulder jacht haven betraden. Nu barstte het gejuich los van de honderden, die aan den over kant van de Vecht plaats hadden genomen op de tribunes, welke op de werven aldaar waren opgeslagen. Degenen, die tech op de omliggende schepen bevonden stemden even hartelük met het gejuich in. zoodat het ge heel tot een jubelkoor aanzwol. In het gevolg van Hunne KoninklUke Hoog heden bevinden zich de dienstdoende Groot meester van de Prinses, E. J. Juckema van Burmania Baron Rengers van Warmenhulzen, de hofdame van H.K.H. freule A. M. de Brauw de secretaris van Z.K.H. Jhr. mr. C. Dedel en de adjudant van Z.K.H. Jhr. ir. W. G. Röell. Terwül van allen kant het gejuich opklinkt, neemt de burgemeester op den steiger afscheid en begeven de vorstelüke personen zich aan boord van het jacht, waar de standaard van de Prinses op hetzelfde moment in den mast In top stü«t. Aan boord worden de Prinses en de Prins begroet door den heer Ernst Crone, die het gezelschap leidt naar het achterdek, waar de leden der technische commissie en de an dere opvarenden zich hebben verzameld. De heer Crone stelt hen voor aan de Prinses, ter wül de heer Ruys hetzelfde doet aan den Prins De leider van de rondvlucht, de heer Schmidt Crans, stelde zich In Eindhoven met alle vliegvelden, waar deelnemende toe stellen landden, in verbinding. Hü gelast te. dat de toestellen moesten worden vast gehouden tot het oogenbllk, waarop mocht worden aangenomen, dat net verder vliegen zonder eenlg risico kon gebeuren. De schroeven slaan nu aan en de ..Piet Hein” glüdt van den steiger weg. Staande op het ach terschip wuift het PrlnselUk Paar naar de dui zenden. die op den walkant aan beide züden ten afscheid nog een extra luid gejuich aan heffen. Zachtjes zoemen de motoren, nauwe- lUks hoorbaar, en zonder trilling glüdt het jacht voort, terwül alleen aan het voorbütrek- ken der strekdammen de betrekkelük groote vaart Is waar te nemen. De heer Crone heeft thans Prinses Juliana en Prins Bernhard uitgenoodlgd het huwelUks- geschenk, dat het Nederlandsche volk hun aan biedt. in oogenschouw te nemen. Opgetogen' loopen Prinses en Prins rond, telkens enthou siast over iets nieuws, dat zü ontdekken en telkens afgeleid door het schouwspel buiten boord. Alles laten de Prinses en Prins tech uitleg gen, alles openen zü. en telkens zün zü ver heugd en verrast over het architectonische raffinement en het technische vernuft, welke in het interieur Is belichaamd en niet het minst ook over de artistieke kwaliteiten van dit met liefde gebouwde verbluf. Opgetogen liet de Prinses zich de verzuchting ontvallen: „Hier moesten we altüd kunnen blüven wonen,” eet: wel niet letterlük bedoelde wensch, doch een uitstekende tolk voor haar gevoelens van be wondering op dat oogenbllk. Zóó vol als het dezen Zaterdag middag binnen Muidens wallen ie geweest, is nog wel nimmer voorge komen, zelfs niet op de dagen van de beruchte tolbestorming. In auto's en per fiets kwamen de belangstel lenden naar het kleine stadje toe. om getuige te zijn van de „bljjde incom- ste" van het Prinselijk Paar. Hoewel de aanvankelijke opzet was, om op de Heerengracht tusschen de voormalige tolbrug en de jacht haven slechts zeer weinig publiek toe te laten, liet men die gedachte later los en zoodoende vonden honderden nog gelegenheid, zich op die gracht op te stellen, waar men niet alleen het jonge Paar vrijelijk kon toejui chen, maar waar allen ook genieten konden van den pittoresken aanblik, welken de buiten-Vecht opleverde, waar tientallen visschersschuiten, af komstig uit Bunschoten, Spakenburg en Volendam, alle met de vlag in top, voor anker lagen. De opvarenden waren grootendeels aan wal gegaan leverden een typische stoffeering van de Muider straten en grachten. Zaterdagmiddag zün boven Nümegen een veertigtal vliegtuigen verschenen. De meeste koersten tusschen de spoorbrug en de Waal- vlogen zeer langzaam. De stad was deels In vlaggentooi en de belangstelling de kade en in de stad was vrü groot. Na half drie is geen enkel vliegtuig meer ge passeerd. D N A BAYER E

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 15