z De Nederlandsche rondvlucht Instantine DE KLEINE BOER Prinses Juliana opgetogen Overdrachtsrede Ernst Crone Prins Bernhard’s dankwoord De ontvangst te Muiden 5<£ SLECHT VLIEGWEER 4 MAANDAG 30 AUGUSTUS 1937 Instantine - Verrast door fraai interieur Jongeman doodgereden Te Eindhoven Vieschersvaartuigen Boven Nijmegen de koeten Weer op Ypenburg Op Tenge AUTOBUS TEGEN EEN BOOM I Tegemoetkoming in „Dit schip zal u voeren tot het karakteristieke schoon van Nederland” Met liefde werd het gebouwd Droevige afloop van een vecht partij in een woonwagenkamp Belangstelling op de vliegvelden Zegetocht door het feestelijk volle, vroolyk bevlagde stadje HET ERNSTIG ONGEVAL OP DEN AMSTELDIJK 36-jarige man uit Nieuwkoop - overleden GELD MEENEMEN NAAR ITALIË Later op den dag werden de weers omstandigheden beter, zoodot de tocht geen totale mis lukking werd Onderscheiding voor den heer Crone Zijn zwager met een zeis gedood Tientallen visschers op de Vecht „Prinses Juliana en ik zijn er van overtuigd, dat de „Piet Hein” meermalen ons huis zal zyn” Hoofdpijn «n juist nol Begin September zou hy in het huwelijk treden „Hier moesten we altyd kunnen blijven wonen” MINISTER VAN BOEIJEN Tot 300 lires per dag verhoogd I V ts de capaciteit grachten. landing keurige op gelegen- I Prijs 70 cent. Ann de overdrachtsrede van den heer Ernst Crone ontleenen wü het volgende: De optimisten hadden overigens weer ge lijk gekregen, want toen het middag werd brak de zon door en door een stralende militaire toestellen, die een maakten. de op nog aan- Zaterdagavond te zeven uur la een der auto bussen welke den dienst onderhouden tusschen Brussel en Amsterdam te Brasschaet-Polyioon (België) tegen een boom gebotst bU net uit wij ken voor een afslaanden auto De autobus werd zwaar beschadigd. De SS in zittenden kwamen er met den schrik en enkele kneuzingen at f A BAYER E V R In het woonwagenkamp te Terneuzen is tusschen twee bewonen over een kleinig heid ruzie ontstaan, die zóó hoog liep, dat zekere H. zijn zwager, den 24-jarlgen ge huwden Van N„ met een zeis dermate ver wondde, dat hij na korten tjjd overleed. De gemeente-polltie heeft den dader ge arresteerd. Koninklijke Hoogheden, Van de toestemming, welke U mU schonk, op dit moment het woord tot U te richten, maak ik gaarne gebruik in den naam van het Alge meen Comité tot aanbieding van een nationaal huwelijksgeschenk. Dit comité trad op, zoodra de blUde tUding over het land ging van de verloving van Uwe Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana met U, Koninklijke Hoogheid Prins Bemhard. Verheugd over het vooruitzicht van Uw echtverbintenis, schonk Nederland spontaan en krachtig mede werking. Dank zU den volledigen steun der natie kon het comité toen de plannen vasten vorm hadden aangenomen bekend maken, dat een voornaam deel van het huwelijksgeschenk zou bestaan uit een jacht ingevolge Uwe wenschen een motorjacht bestemd voor de binnenwa teren. Spr. gaf dan een overzicht van den bouw van het jacht, om te vervolgen: Om ’n uur of één waa de lucht der? mate opgeklaard, dat de leider van de vlucht, de heer Schmidt Crans, de rezpectievelüken vlieghavens toestem ming gaf, de deelnemers te laten ver trekken. Zaterdag is een 23-jarige man uit Nieuw koop. die met zUn verloofde per flets naar Amsterdam wilde gaan, onder Nieuwkoop door een auto aangereden en zwaar gewond naar het O.* L. Vrouwe-gasthuis te Amsterdam ver voerd. ZUn toestand was zeer zorgwekkend. Nog dienzelfden avond is de man overleden. Het jonge paar was de bruidsdagen ingegaan en zou begin September in het huwelUk treden. H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bern- hard, luidende: „WU wenschen Uwen KoninklUken Hoogheden hartelUk geluk met geslaagde overneming „Plet Hein.’' Panagjera en bemanning F. 36." Midden in de open zee la Zaterdag het Jacht „Piet Hein” in waarheid een prinse- lUk jacht geworden. De technische com missie, belast met den bouw van dit natio nale huwelijksgeschenk, heeft het schip plechtig aan Hunne KonlnklUke Hoogheden Prinses Juliana en Prins Bemhard overge dragen. die hiermede eigenaren zUn gewor den. Het geschenk, dat op 23 December van het vorige jaar slechts symbolisch kon worden aangeboden, is thans in feite ge schonken. geestelijke een zware De komst van Hunne KonlnklUke Hoog heden, die per auto uit SoestdUk arriveer den, werd door een luid gejuich der duizen den aangekondlgd. Daar verschUnt na eenlge oogenbllkken op den steiger Prinses Juliana, in een blauw costuum met korten witten mantel en witten hoed gekleed, ge volgd door Prins Bemhard en diens broe der, Prins Aschwln, belden In zeiltenue. Het contingent, dat In Eindhoven was ge daald, totaal 26 vliegtuigen, zette den tocht naar Teuge om halt twee voort. Het meeren- deel der naar Ypenburg teruggekeerde vlieg tuigen vloog rechtstreeks naar Teuge, terwUl ook de verdwaalde toestellen opstegen met be stemming Teuge. Hlerbu waren verschillende militaire toestellen van Soesterberg en de ma- rinevliegdlenst. In een dezer machines zat de commandant van de luchtvaartafdeellng Soes terberg, overste Van Heyst. Nauwelijks heeft Prinses Juliana den laat- sten handdruk gewisseld, of met een spon taan gebaar wendt zU zich om en laat nieuwsgierig haar blikken gaan over het schip en door den deksalon, waarop zU van het achterschip af het volle gezicht heeft. „Eerst even rondkUken," segt zU lachend en haar blik verraadt, dat zU aangenaam verrast is bU het zien van het scheeps interieur, dat zU thans voor de eerste maal aanschouwt. Ondanks het slechte vliegweer hadden zich Zaterdagmorgen zeer velen begeven naar het vliegveld, om daar de aankomst af te wachten van de deelnemers aan de rondvlucht. Vooral de jeugd was sterk vertegenwoordigd. Vanuit het vliegveld Teuge werd telefonisch aan Eind hoven kennis gegeven, dat de bewolking nog zeer laag was. Het zicht bedroeg aanvankelUk niet meer dan honderd meter. Een luchttaxi van de K. L. M. steeg telkens op om het zich» te peilen. Men waarschuwde de vliegers voor de radlomasten te Kootwijk Te twaalf uur daalden uit de laag hangende bewolking vier Het Nederlandsche volk, een zeevarend volk van ouds, dat trotsch mag zUn op zUn geschiedenis ter zee en dat evenveel recht heeft nog trotsch te zUn op zUn marine, op xün koopvaardijvloot, op zUn groote vlooi van binnenvaartuigen en visschersschepen, dat Toote belangen heeft bU de zee en over- zeesche verbindingen, dat zich ook voor ge noegen op het water begeeft, dit Nederland sche volk, kan wanneer het een nationaal geschenk geeft zijn gevoelens niet beter uitdrukken dan door aanbieding van een schip. ZU, die onze groote vloot bemannen en dank zU toewijding en trouwe plichtsbe trachting zorg dragen, dat onze vlag met eere over de wateren waalt, zfj zUn ver heugd, dat op een schip Uw standaard zich ontplooit. Dat Uwe Koninklijke Hoogheden nader komen tot hun bedrUf. dat zij zich gedragen weten door Uwe belangstelling zal hun een spoorslag zUn. De Nederlandsche geest van zeevarend volk zal er den zege nenden Invloed van ondervinden. Op de overdrachtsrede van den heer Ernst Crone heeft Z.K.H. Prins Bemhard als volgt geantwoord: Mijnheer de voorzitter der technische com- missie: Na het bezichtigen van dit zoo bijzonder fraaie schip, dat onze stoutste verwachtingen overtreft, ontbreken mU de woorden om uonze groote erkentelükheid te betuigen voor dit ge- schenk. Prinses Juliana en Ik xfjn er van overtuigd, dat de „Plet Hein' meerdere malen ons huls zal zUn, niet alleen wanneer wij voor bezigheden ver van SoestdUk verwijderd zullen zUn, doch ook en dit zeer zeker in belangrijke mate wanneer wU rust zoeken in het mooie Neder landsche waterlandschap. Met u hoop Ik, dat een ieder, die ons dit schip schonk, zal medewerken om ons die rust te geven. tv mag u dan ook wel verzoeken de tolk te willen Zijn bU allen, die van hoog tot laag in zoo belangrUke mate hebben bijgedragen aan de totstandkoming van dit zoo fraaie geschenk; ook dengenen, die geschenken hebben aangebo den wilt u onzen dank wel overbrengen. Mijne heeren, leden van de technische com missie, veel is er door u gearbeid om dit fraaie geheel te doen worden tot een aanwinst van de Nederlandsche jachtvloot. U hebt hierin neergelegd een studie op het gebied van scheepsbouw en architectuur en van nog zoovele andere zaken, welke in den loop der jaren gebleken zUn een integreerend deel te zijn van een goed Nederlandsch Jacht. Uwe denkbeelden en aanwijzingen zün ten slotte in dit Jacht verwerkt door architecten en scheeps bouwers. Wanneer ik daarbij noem den naam van uwen voorzitter, den heer Crone, dan weet Ik, dat u zich met mij zult verheugen, wanneer de naam Crone ook in de toekomst ten nauwste aan de totstandkoming van dit jacht zal blij ven verbonden. Uwe bezielende leiding, mijnheer Crone, is niemand ontgaan en het verheugt mU dan ook u te mogen uitreiken het Officierskruis van de Huisorde van Oranje, dat Hare Majesteit de Koningin u als erkentelUkheid voor dit werk wel heeft willen verleenen. Zaterdagmiddag tusschen 4 en 6 uur zijn de circa 65 deelnemers aan de Nederlandsche Rondvlucht 1937 weer op Ypenburg terugge keerd. Het tweede gedeelte van de rondvlucht werd in tegenstelling met het eerste begunstigd door behoorlUk vliegweer, ook al was het nog verre van Ideaal en bleef het zicht allesbehalve goed. Ook de acht militaire toestellen uit Soester berg, die ochtends thuis waren gebleven, na men 's middags aan de Rondvlucht deel. De groote F. 36 heeft nog even over Amster dam gevlogen om de passagiers in de gelegen heid te stellen de Vlootschouw ter heid van de officleele overdracht van de ..Plet Hein’’ van uit het toestel gade te slaan. Vanuit de lucht hebben zU een telegram gezonden aan Ho# moeilijk Is hot soms zich goad houden en niemand iets te laten te merken. Hot lukt nauwelijks. Instantine echter zal de pijn onmid dellijk doen verdwijnen I Onthoudt daarom tilt en veerkemt plfeenl Nadat Zaterdagmorgen ondanks de minder gunstige weersomstandigheden bUna alle deel nemende vliegtuigen van Ypenburg vertrokken, bleken de vliegers in de nabUheld van Tilburg zich niet of althans zeer moellUk te kunnen oriënteer en, aan gezien het niet alleen regende maar de wolken tevens op den grond hingen. Niettemin slaagde het overgroote deel der sportvliegers er in, hun toestellen op de eer ste landingsplaats Eindhoven aan den grond te zetten. Verschillende andere sportvliegers daarentegen raakten uit den koers en landden in nabij gelegen havens als Gilae-RUen en Rot terdam. Enkele toestellen zelfs daalden op Haamstede. VU ftien vliegtuigen keerden naar Ypenburg terug in afwachting ven beter weer. Korten rijd vóórdat het PrlnselUk Paar Mui den zou blnnenrUden. kwam de Districts-Com- mandant van de Rüksveldwacht te Amsterdam, de heer J. VermeUden, zich persoonlUk over tuigen van den goeden gang van zaken en het bleek inderdaad, dat de ongeveeV 70 man schappen van de rüksveldwacht op uitnemende wijze alles geregeld hadden. Van bevoegde zijde vernemen wij, dat het in het voornemen van de Regeering ligt, den eigenaren van visschers vaartuigen, ten aanzien waarvan door de Nederlandsche VisscherU- centrale een uitvaarcertlficaat voor de garna len- cn/of kleine trawl- en snurrevaadvissche- is verstrekt, die, ter verkrijging van een certificaat van deugdelUkheld, hun vaartuigen in het tUdvak van 1 Januari 1936 tot 15 Sep tember 1937 hebben doen onderzoeken op de door de desbetreffende in de Schepenwet ge- «telde mlnimum-elschen, tot een zeker percen tage tegemoet te komen In de door de scheep- kaart-lnspectie geraamde kosten, noodig om het casco en/of den inventaris te laten voldoen. Mts de door de Scheepvaart-inspectie geraam de kosten, welke reeds door dezen dienst zUn opgegeven aan de Nederlandsche VisscherU- centrale, niet meer bedragen dan: 900.voor zeilvaartulgen en vaartuigen. Voorzien van een benzine-motor of van eenolle- Jbotor, waarvan de capaciteit niet meer dan PK. bedraagt; ƒ1000.— voor vaartuigen, voorzien van een «ie-motor, waarvan de capaciteit meer dan PK doch minder dan 7» PK bedraagt; f voor vaartuigen, voorzien van een “ie-motor, of andere inrichting voor mecha- Augustuszon beschenen déden Prinses Ju liana en Prins Bernhard hun intrede In Muldens veste. Burgemeester Th. C. D. Coops, getooid met de ambtsketen, had zich per auto naar den rUksweg nabü de Veenkade begeven, om den eersten officiee- len groet aan de hooge gasten te brengen. Ook was dr. Niekerk van Muiden met zUn negen-Jarig dochtertje Rita naar dit punt van den RUksweg gereden en toen om half vier de auto, waarin bet PrlnselUk Paar gezeten was, op den RUksweg stopte, Jieette burgemeester hen, die weer het middelpunt vormden van de belangstelling van duizen den. hartelUk welkom. De burgAneester sprak daarbU de hoop uit, dat het Prlnse lUk Jacht nog vele -malen in Muiden zou meren den, Ir. J. Loeff, mr. J. F. van Royen. Bern. E. Ruys, prof. E. Vossnack, benevens de archi tecten H. W. de Voogt, Ir. 8. van Ravesteyn, en H. P. Mutters, de bouwer van het schip de heer O. de Vries Lentsch Jr., de heer C. T. Stork en de schipper Otto Blom. Nu werd een der portieren van den auto ge opend en Rita Niekerk kreeg gelegenheid Prin ses Juliana een fraalen ruiker aan te bieden waarvoor de Prinses met een kort woord har telUk dankte. Lulde toejuichingen klonken van de velen, die zich reeds op dit punt verzameld hadden, om van dit aardige oogenblik getuige te kunnen zUn. De stoet reed nu langs den RUksweg en den Genlesingel naar de Heerengracht te Muiden Vlak voor het Geniebruggetje bracht de Wees per Oranje-vereenlging een hartelUken wel komstgroet en nu ging het langs de Heeren gracht naar de Jachthaven. Al was deze tocht door het stadje, wam aanhuis de vlaggen wapperden. korten duur, het werd een ware gejuich neigde vrlendelUk lachend en jubelende menschen- Het Muziekcorps „Cres cendo’’ speelde er lustig op los, even tater weerden ook de jongens van de Mondorgel- club ..Vox Organl" zich op kranige wUze en dan was het oogenblik gekomen, 'waarop de Prinses en haar Gemaal den, met loo pers gedekten steiger van de Mulder Jacht haven betraden. Nu barstte het gejuich los van de honderden, die aan den over kant van de Vecht plaats hadden genomen op de tribunes, welke op de werven aldaar waren opgeslagen. Degenen, die zich op de omliggende schepen bevonden stemden even hartelUk met het gejuich In, zoodat het ge heel tot een Jubelkoor aanzwol. Het zeer slechte vliegweer was Za terdag oorzaak, dat de Nederland sche rondvlucht 1937 een volkomen mislukking dreigde te worden. Gelukkig zjjn de weersomstandig heden in den loop van den middag beter geworden, zoodat van de Ne derlandsche rondvlucht toch meer is terecht gekomen dan vankelyk mocht worden verwacht. Exc. minister Steenberghe, die door de wederinstelling van den crisisraad en de verlichting van lasten voor het in nood verkeerende slagersbedrljf bewezen heeft, dat hU den tijd verstaat, heeft ook deze waar schuwing verstaan. Hij heeft een aantal nieuwe maatregelen beraamd, welke een betere rationalisatie en outilleering van de nog levens* en bestaansvatbaarheld bezittende kleine boerenbedrijven be- oogen, en hij is daarbij uitgegaan van het gezonde en te lang verwaarloosde standpunt, dat plaatselijke en persoon lijke omstandigheden bij deze bedrijven een groote rol spelen, zoodat daarmee ernstig rekening moet worden gehouden. Hjj wil niet trachten kunstmatig te la ten doorzieken, wat eigenlijk had moe ten sterven, maar hij wil saneeren en verbeteren. Geen aalmoezen en knikken om op de been te blijven, maar medicij nen en krachtmiddelen om uitelndelljk geheel gezond op eigen beenen te kun nen staan. Doordat onder zijn departe ment handel en nijverheid en landbouw en veeteelt zjjn tezamen gebracht, loopt hij minder risico dan zUn voorgangers, het landbouwbelang al te eenzUdig bui ten het geheel van het economisch landsbelang te zien, terwUl de nauwe samenwerking met Sociale Zaken een waarborg biedt, welke te lang niet vol doende tot haar recht kon komen. In dien de teekenen niet bedriegen, zal het geleldelUk ook voor den bedrukten klei nen boer beginnen te dagen in Den Haag en dat zal de beste methode blU- ken om de rebelsch geworden elementen te pacificeeren en den kleinen boeren stand in zijn geheel weer te maken tot een volkomen betrouwbaren stabilisator in het nationale leven. Aan boord Van de Piet Hein wachtten de leden van de technische commissie, de heeren Ernst Crone, D. C. Endert Jr„ W. J. M. Lin den^ Ir. J. Loeff, mr. J. F. van Royen. Bern. Als gevolg van den mist-overlast was de aan komst van de deelnemers aan de rondvlucht op het Elndhovensche vliegveld Welschap later, dan oorspronkelUk in de bedoeling lag Men wil de hier den deelnemers de koffie offreeren en hen om elf uur laten vertrekken, doch eerst om kwart voor elf arriveerde als eerste luitenant Bach. als bestuurder van het nieuwe vliegtuig der N. L. 8. de PH. F. D. K. In zUn gevolg waren twee Nederlandsche vliegtuigen. Vlak daarna zwenkte de F 36 de Elndho vensche luchthaven binnen en eenlge oogenbllk ken later was het de voorzitter der Fédératlon R. O. Belgique, de beer Schellens, die gevolgd door twee Belgische legervliegtuigen de wielen op den grond zette. Na een korte pauze begon de groote Invasie, en kwamen ongeveer een der tigtal vliegtuigen Welschap binnen. Van de zijde der bevolking bestond er een zeer groote belangstelling, vooral voor het En- gelsche autoglro-toestel. In het restaurant was het gerulmen tüd een gezellige Internationale bedrijvigheid. Zóó vol als het dezen Zaterdag middag binnen Muidene wallen ia geweest, is nog wel nimmer voorge komen, zelfs niet op de dagen van de beruchte tolbestorming. In auto’s en per fiets kwamen de belangstel lenden naar het kleine stadje toe, om getuige te zijn van de „blijde incom- ate” van het Prinselijk Paar. Hoewel de aanvankelijke opzet was, om op de Heerengracht tusschen de voormalige tolbrug en de jacht haven slechts zeer weinig publiek toe te laten, liet men die gedachte later los en zoodoende vonden honderden nog gelegenheid, zich op die gracht op te stellen, waar men niet alleen het jonge Paar vrijelijk kon toejui chen, maar waar allen ook genieten konden van den pittoresken aanblik, welken de buiten-Vecht opleverde, waar tientallen visschersschuiten, af komstig uit Bunschoten. Spakenburg en Volendam, alle met de vlag in top, voor anker lagen. De opvarenden waren grootendeels aan wal gegaan en leverden een typische stoffeering van de Muider straten en et is voor een land als het onze, waar de landbouw een van de voornaamste bronnen van wel vaart, subsidiair ellende, vormt van een uitermate groot belang een economisch en geestehjk soliden stand van kleine elgenboeren te bezitten. De dichtheid der bevolking en de beperktheid van het bodemoppervlak maken ons land niet geschikt voor agrarische grootbedrijven met extensieve werkmethoden gelUk die b.v. in de Canadeesche prairie-provln- cles met haar vrijwel onbeperkte uitge strektheden en naar verhouding wei nig talrijke menschelUke werkkrachten noodzakelUk zijn. Ons land eigent zich meer voor het gezonde agrarische klein bedrijf met tuinbouw, of een aan tuin bouw grenzende Intensieve cultuur. Dat zulk een klein bedrijf het best gevoerd zal worden door zelfstandige kleine elgenboeren, al of niet met hulp van enkele daglooners of landarbeiders, spreekt wel van zelf. De kleine elgen- boer, dicht levend bU en met de natuur en door de natuur bU den Heer, die den - wasdom geeft, werkend voor zUn gezin. voor het dagelUksch brood voor zichzelf en anderen, Is een moellUk over te waardeeren element in de bevolking van ons land, vooral onder de huidige om standigheden, waarin evenwichtigheid vaak proef wordt gesteld. Een stabiele, be- staanszekere, door aard en natuur en werk en belang behoudende, voor extra vaganties en extremismen weinig ont vankelijke boerenstand van kleine eigenaren biedt aan het heele nationale leven een stevige garantie van duur zaamheid, rust en welvaart. Het is dan ook een zeer ernstig verschUnsel, dat door de economische crisis met baar stelselmatige verstopping van de distri butiekanalen die kleine boerenstand van zelfstandige eigenaren zoo bitter ernstig in het gedrang is gekomen. De ruïneuze daling der prijzen van landbouwproduc ten door plaatselijk overmatig aanbod, ’en onmogelijkheid van afzet elders heb ben juist de kleine zelfstandige boeren met hun gezinnen in een noodtoestand gebracht, welke dit meest stabiele ele ment voor een deel tot een willig instru ment maakte in de handen van ambi tieuze, maar weinig doorzicht en tact be zittende agitatoren. De vrij systeemloos, incidenteel en opportunistisch tot een bijna niet meer te overzlenen chaos uit- gegroeide landbouwcrisiswetgeving heeft juist dezen van zeer plaatse lijke en per- soonlljke omstandigheden zoo afhanke- Ujken kleinen boeren weinig gebaat, om dat zij steeds algemeen geldende rege lingen vaststelde. De actie-Bouwman en andere agrarische acties, die buiten de bestaande partij verhoudingen om hun eigen belangen boontjes meenden te1 kunnen en te moeten doppen, hebben wel-ls-waar bU de laatste verkiezingen niet het minste succes gehad, dat zij ontstaan en weerklank vinden konden is desniettegenstaande van bUzondere en waarschuwende beteekenis. Omtrent de aanrijding. Zaterdagmiddag op den AmsteldUk, vernemen «U. dat bet hier den 36-jarigen wielrijder J. B. betrof, wonende te Nieuwkoop, die met sUn meisje rijdende, plot seling naar links zwenkte, en toen door een Juist voorbUriidenden vrachtauto uit 8t. Pan- cras werd aangereden. De man kwam met het hoofd tegen den laadbak van den wagen en kreeg een hersen schudding met schedelbaslsfractuur. In aeer cmstlgen toestand Is hU naar het O. L. Vrou- we-Gasthuis overgebracht, waar hu In den loop van den avond is overleden. Tot de plaats, waar de „Piet Hein" gemeerd lag, vergezelde Muldens burgemeester het Prin selijk Paar en toen dit zich aan boord had begeven speelde de muziek het „Plet Heln”- lled, door honderden schoolkinderen medege- zongen. Ook dit was een bUzonder aardig oogen blik. Zoodra de hooge gasten aan boord waren, werd de tros losgegooid en vooraf gegaan door een der vele rUkspolltlebooten, stevende het langzaam den Vechtmond uit en wederom Ju belden duizenden toeschouwers, als wilden zU hM PrlnselUk Paar, strak eigenaars van de „Piet Hein’’, een hartelUk „Goede reis!” toeroepen Minister Van BoeUen aal de eerste weken het stakenhuis niet kunnen verlaten. Op dit oogen blik gaan de doktoren na of operatief IngrUpen noodzakelUk ie; mocht het over eenlge dagen daartoe komen dan ml een absolute rust van eenlge weken oogetwüfeld moeten votaen ai<tiw In het gevolg van Hunne KonlnklUke Hoog heden bevinden zich de dienstdoende Groot meester van de Prinses. E. J. Juckema van Burmanla Baron Rengers van Warmenhuizen, de hofdame van H.K.H. freule A. M de Brauw de secretaris van Z.K.H. Jhr. mr. C. Dedel en de adjudant van Z.K.H. Jhr. Ir. W. G. Röell. TerwUl van allen kant het gejuich opklinkt, neemt de burgemeester op den steiger afscheid en begeven de vorstelUke personen zich aan boord van-het Jacht, waar de standaard van de Prinses op hetzelfde moment In den mast in top stUgt. Aan boord worden de Prinses en de Prins begroet door den heer Ernst Crone, die het gezelschap leidt naar het achterdek, waar de leden der technische commissie en de an dere opvarenden zich hebben verzameld. De heer Crone stelt hen voor aan de Prinses, ter wUl de heer Ruys hetzelfde doet aan den Prins. De leider van de rondvlucht, de heer Schmidt Crans, stelde rich In Eindhoven met alle vliegvelden, waar deelnemende toe stellen landden, in verbinding. HU gelast te, dat de toestellen moesten worden .vast gehouden tot het oogenblik, waarop mocht worden aangenomen, dat het verder vliegen zonder eenlg risico kon gebeuren. Ten einde de formaliteiten betreffende mag worden opgenomen, thans tot 300 lires per dag ra persoon te verhoogen voor eiken toe rist, die zich in Italië begeeft. huls aanhuis de vlaggen van korten duur, het werd zegetocht. Daverend klonk het en de Prinses de wuivende menigte toe. Hoe de watersport uiting geeft aan haar vreugde en hoe zU Uwe KonlnklUke Hoogheden begroet, nu het schip In Uwe handen overgaat, zal aanstonds blUken. Moge, bete- dan mijn woorden, die Jubel Uw begroeting op het water zUn. Dit schip zal U voeren tot het karakteristieke schoon van Nederland, dat aan het water in de eerste plaats te vinden is. Dat Uwe KonlnklUke Hoogheden dit voortaan opzoeken, het zU met het jacht, hetzU met de motorboot of zeilboot, behoorend tot de uitrusting van dit schip, is een vreugde voor hen, die *het landschap lief hebben. En voor hen, die niet varen, noch voor beroep, noch voor genoegen, voor hen is het een vreug de medegeholpen te hebben den bouw mogelUk te maken van dit schip, waarmede U tUdelijk eenzaamheid en vrUheld kunt opzoeken. Dat U hier aan boord verstrooiing, verdiende rust en nieuwe kracht vinde, noodig voor de vervulling van Uw taak, welke zooveel van U vergt. Mogen nieuwsgierigen In dit verband beseffen, dat z*J zich hebben te onthouden van opdringerigheid, wanneer zU aan boord van dit schip U opmer ken. Dit schip, door U ..Piet Hein” geheeten, Is met liefde gebouwd, want voorbeeldeloos waren de toewUding en de Uver onzer architecten en van den directeur van de werf en diens geheeten staf. Niet minder was dit het geval met de honderden ongenoemde arbeiders, die aan de machines of betimmeringen arbeidden. Veten van hen hebben ook ’s nachts doorge werkt, er een eer in stellend, dat dit nationale geschenk op tUd. d.wx. nog in dit seizoen ge reed zou zUn. Bovendien hebben tachtig particulieren en firma’s schenkingen in natura gedaan. Al die voorwerpen zUn stille getuigen van het mede leven van het Nederlandsche volk In de tot standkoming van dit geschenk, dat Uwe wensch was. U vergunne mU. dat Ik van alle schenkers twee namen onthul. De burgerU van Oud-Delfshaven, de stad. Waarin de peetvader van dit schip het levens licht zag, stelde er een eer In, de plaquette met de beeltenis van Piet Hein aan te bieden, welke den voorwand van dezen deksalon siert, De tweede naam Is die der Nederlandsche Vereenh- ging van Huisvrouwen, 30.000 huisvrouwen ver tegenwoordigende, welke de complete uitrusting van de keuken van dit schip verzorgde, die de proviandkasten vulde, het keuken-linnengoed gaf en den stofzuiger en het verstelmandje erbU- Een schip als dit Is niet alleen een vervoer middel te water tot het maken van tochten, het is tevens een verplaatsbare villa, aan boord waarvan U zult kunnen logeeren, wanneer de vervulling van Uwe hooge ambtstaak U op ver zen afstand van Uw paleis zal voeren. Moge dit schip In zUn dubbele functie zUn dienst doen. Moge U gedenken, dat om dit schip zweven de beste gevoelens van het Nederland sche volk. Moge dit schip beantwoorden aan alle Uwe verlangens. Moge het onder Uwen stan daard veilig en gelukkig varen. Met dezen innlgen wensch draag ik namens het Nederlandsche volk dit schip aan U over. nische voortstuwing, waarvan meer dan 79 PK bedraagt. Indien de door de scheepvaart-inspectle ge raamde kosten voor een vaartuig meer bedra gen drfh het hierboven vermelde bedrag vooi de categorie, waaronder het vaartuig valt, dan zal geen tegemoetkoming worden gegeven. Belanghebbenden, die aan de boven aange geven voorwaarden voldoen, en voor de bedoel de tegemoetkoming in aanmerking wenschen te komen, kunnen dit aan de Nederlandsche VlsscherU-centrate, Juliana van Stolbergplein 3—4 te ’s-Gravenhage, mededeelen In een schrij ven, waarin nauwkeurig behoort te worden opgegeven, door welke werf de verplicht uit te voeren reparaties zUn of zullen worden ver richt en/of door welke (n) leverancier (s) de ver plicht aan te schaffen Inventaris is of zal wor den geleverd. De schroeven slaan nu aan en de „Piet Hein” glUdt van den steiger weg. Staande op het ach terschip wuift het PrlnselUk Paar naar de dui zenden, die op den walkant aan beide zUden ten afscheid nog een extra luid gejuich aan heffen. Zachtjes zoemen de motoren, nauwe- lUks hoorbaar, en zonder trilling glUdt het jacht voort, terwUl alleen aan het voorbutrek- ken der strekdammen de betrekkelUk groote vaart is waar te nemen. De heer Crone heeft thans Prinses Juliana en Prins Bemhard uitgenoodlgd bet huwelUks- geschenk, dat het Nederlandsche volk hun aan biedt, in oogenschouw te nemen. Opgetogen loopen Prinses en Prins rond, telkens enthou siast over iets nieuws, dat zU ontdekken en telkens afgeleid door het schouwspel bulten boord. Alles laten de Prinses en Prins zich uitleg gen, alles openen zU. en telkens zUn zU ver heugd en verrast over het architectonisch» raffinement en het technische vernuft, welke in het interieur Is belichaamd en niet het minst ook over de artistieke kwaliteiten van dit met liefde gebouwde verbluf. Opgetogen liet de Prinses zich de verzuchting ontvallen: „Hier moesten we altUd kunnen blUven wonen,” eer. wel niet letterlUk bedoelde wensch. <|pch een uitstekende tolk voor haar gevoelens van be wondering op dat oogenblik. Zaterdagmiddag zUn boven NUmegen een veertigtal vliegtuigen verschenen. De meeste koersten tusschen de spoorbrug en de Waal brug en vlogen zeer langzaam De stad was deels in vlaggentooi en de belangstelling de kade en in de stad was vrU groot. Na half drie is geen enkel vliegtuig meer ge passeerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5