z
De Nederlandsche rondvlucht
Instantine
DE KLEINE BOER
Prinses Juliana
opgetogen
Overdrachtsrede
Ernst Crone
Prins Bernhard’s
dankwoord
De ontvangst te
Muiden
5<£
SLECHT VLIEGWEER
4
MAANDAG 30 AUGUSTUS 1937
Instantine
-
Verrast door fraai
interieur
Jongeman doodgereden
Te Eindhoven
Vieschersvaartuigen
Boven Nijmegen
de koeten
Weer op Ypenburg
Op Tenge
AUTOBUS TEGEN EEN BOOM
I
Tegemoetkoming in
„Dit schip zal u voeren tot het
karakteristieke schoon
van Nederland”
Met liefde werd het
gebouwd
Droevige afloop van een vecht
partij in een woonwagenkamp
Belangstelling op de
vliegvelden
Zegetocht door het feestelijk volle,
vroolyk bevlagde stadje
HET ERNSTIG ONGEVAL OP
DEN AMSTELDIJK
36-jarige man uit Nieuwkoop
- overleden
GELD MEENEMEN NAAR
ITALIË
Later op den dag werden de weers
omstandigheden beter, zoodot
de tocht geen totale mis
lukking werd
Onderscheiding voor
den heer Crone
Zijn zwager met een
zeis gedood
Tientallen visschers op
de Vecht
„Prinses Juliana en ik zijn er van
overtuigd, dat de „Piet Hein”
meermalen ons huis zal zyn”
Hoofdpijn «n juist nol
Begin September zou hy in
het huwelijk treden
„Hier moesten we altyd kunnen
blijven wonen”
MINISTER VAN BOEIJEN
Tot 300 lires per dag verhoogd
I
V
ts
de
capaciteit
grachten.
landing
keurige
op
gelegen-
I
Prijs 70 cent.
Ann de overdrachtsrede van den heer Ernst
Crone ontleenen wü het volgende:
De optimisten hadden overigens weer ge
lijk gekregen, want toen het middag werd
brak de zon door en door een stralende
militaire toestellen, die een
maakten.
de
op
nog
aan-
Zaterdagavond te zeven uur la een der auto
bussen welke den dienst onderhouden tusschen
Brussel en Amsterdam te Brasschaet-Polyioon
(België) tegen een boom gebotst bU net uit wij
ken voor een afslaanden auto
De autobus werd zwaar beschadigd. De SS in
zittenden kwamen er met den schrik en enkele
kneuzingen at
f A
BAYER
E
V R
In het woonwagenkamp te Terneuzen is
tusschen twee bewonen over een kleinig
heid ruzie ontstaan, die zóó hoog liep, dat
zekere H. zijn zwager, den 24-jarlgen ge
huwden Van N„ met een zeis dermate ver
wondde, dat hij na korten tjjd overleed.
De gemeente-polltie heeft den dader ge
arresteerd.
Koninklijke Hoogheden,
Van de toestemming, welke U mU schonk, op
dit moment het woord tot U te richten, maak
ik gaarne gebruik in den naam van het Alge
meen Comité tot aanbieding van een nationaal
huwelijksgeschenk.
Dit comité trad op, zoodra de blUde tUding
over het land ging van de verloving van Uwe
Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana met U,
Koninklijke Hoogheid Prins Bemhard. Verheugd
over het vooruitzicht van Uw echtverbintenis,
schonk Nederland spontaan en krachtig mede
werking. Dank zU den volledigen steun der natie
kon het comité toen de plannen vasten vorm
hadden aangenomen bekend maken, dat een
voornaam deel van het huwelijksgeschenk zou
bestaan uit een jacht ingevolge Uwe wenschen
een motorjacht bestemd voor de binnenwa
teren.
Spr. gaf dan een overzicht van den bouw van
het jacht, om te vervolgen:
Om ’n uur of één waa de lucht der?
mate opgeklaard, dat de leider van
de vlucht, de heer Schmidt Crans, de
rezpectievelüken vlieghavens toestem
ming gaf, de deelnemers te laten ver
trekken.
Zaterdag is een 23-jarige man uit Nieuw
koop. die met zUn verloofde per flets naar
Amsterdam wilde gaan, onder Nieuwkoop door
een auto aangereden en zwaar gewond naar
het O.* L. Vrouwe-gasthuis te Amsterdam ver
voerd. ZUn toestand was zeer zorgwekkend.
Nog dienzelfden avond is de man overleden.
Het jonge paar was de bruidsdagen ingegaan
en zou begin September in het huwelUk treden.
H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bern-
hard, luidende:
„WU wenschen Uwen KoninklUken Hoogheden
hartelUk geluk met geslaagde overneming „Plet
Hein.’' Panagjera en bemanning F. 36."
Midden in de open zee la Zaterdag het
Jacht „Piet Hein” in waarheid een prinse-
lUk jacht geworden. De technische com
missie, belast met den bouw van dit natio
nale huwelijksgeschenk, heeft het schip
plechtig aan Hunne KonlnklUke Hoogheden
Prinses Juliana en Prins Bemhard overge
dragen. die hiermede eigenaren zUn gewor
den. Het geschenk, dat op 23 December van
het vorige jaar slechts symbolisch kon
worden aangeboden, is thans in feite ge
schonken.
geestelijke
een zware
De komst van Hunne KonlnklUke Hoog
heden, die per auto uit SoestdUk arriveer
den, werd door een luid gejuich der duizen
den aangekondlgd. Daar verschUnt na
eenlge oogenbllkken op den steiger Prinses
Juliana, in een blauw costuum met korten
witten mantel en witten hoed gekleed, ge
volgd door Prins Bemhard en diens broe
der, Prins Aschwln, belden In zeiltenue.
Het contingent, dat In Eindhoven was ge
daald, totaal 26 vliegtuigen, zette den tocht
naar Teuge om halt twee voort. Het meeren-
deel der naar Ypenburg teruggekeerde vlieg
tuigen vloog rechtstreeks naar Teuge, terwUl
ook de verdwaalde toestellen opstegen met be
stemming Teuge. Hlerbu waren verschillende
militaire toestellen van Soesterberg en de ma-
rinevliegdlenst. In een dezer machines zat de
commandant van de luchtvaartafdeellng Soes
terberg, overste Van Heyst.
Nauwelijks heeft Prinses Juliana den laat-
sten handdruk gewisseld, of met een spon
taan gebaar wendt zU zich om en laat
nieuwsgierig haar blikken gaan over het
schip en door den deksalon, waarop zU van
het achterschip af het volle gezicht heeft.
„Eerst even rondkUken," segt zU lachend
en haar blik verraadt, dat zU aangenaam
verrast is bU het zien van het scheeps
interieur, dat zU thans voor de eerste maal
aanschouwt.
Ondanks het slechte vliegweer hadden zich
Zaterdagmorgen zeer velen begeven naar het
vliegveld, om daar de aankomst af te wachten
van de deelnemers aan de rondvlucht. Vooral
de jeugd was sterk vertegenwoordigd. Vanuit
het vliegveld Teuge werd telefonisch aan Eind
hoven kennis gegeven, dat de bewolking nog
zeer laag was. Het zicht bedroeg aanvankelUk
niet meer dan honderd meter. Een luchttaxi
van de K. L. M. steeg telkens op om het zich»
te peilen. Men waarschuwde de vliegers voor
de radlomasten te Kootwijk Te twaalf uur
daalden uit de laag hangende bewolking vier
Het Nederlandsche volk, een zeevarend
volk van ouds, dat trotsch mag zUn op zUn
geschiedenis ter zee en dat evenveel recht
heeft nog trotsch te zUn op zUn marine, op
xün koopvaardijvloot, op zUn groote vlooi
van binnenvaartuigen en visschersschepen,
dat Toote belangen heeft bU de zee en over-
zeesche verbindingen, dat zich ook voor ge
noegen op het water begeeft, dit Nederland
sche volk, kan wanneer het een nationaal
geschenk geeft zijn gevoelens niet beter
uitdrukken dan door aanbieding van een
schip. ZU, die onze groote vloot bemannen
en dank zU toewijding en trouwe plichtsbe
trachting zorg dragen, dat onze vlag met
eere over de wateren waalt, zfj zUn ver
heugd, dat op een schip Uw standaard zich
ontplooit. Dat Uwe Koninklijke Hoogheden
nader komen tot hun bedrUf. dat zij zich
gedragen weten door Uwe belangstelling zal
hun een spoorslag zUn. De Nederlandsche
geest van zeevarend volk zal er den zege
nenden Invloed van ondervinden.
Op de overdrachtsrede van den heer Ernst
Crone heeft Z.K.H. Prins Bemhard als volgt
geantwoord:
Mijnheer de voorzitter der technische com-
missie:
Na het bezichtigen van dit zoo bijzonder
fraaie schip, dat onze stoutste verwachtingen
overtreft, ontbreken mU de woorden om uonze
groote erkentelükheid te betuigen voor dit ge-
schenk.
Prinses Juliana en Ik xfjn er van overtuigd,
dat de „Plet Hein' meerdere malen ons huls zal
zUn, niet alleen wanneer wij voor bezigheden
ver van SoestdUk verwijderd zullen zUn, doch
ook en dit zeer zeker in belangrijke mate
wanneer wU rust zoeken in het mooie Neder
landsche waterlandschap.
Met u hoop Ik, dat een ieder, die ons dit
schip schonk, zal medewerken om ons die rust
te geven.
tv mag u dan ook wel verzoeken de tolk te
willen Zijn bU allen, die van hoog tot laag in
zoo belangrUke mate hebben bijgedragen aan
de totstandkoming van dit zoo fraaie geschenk;
ook dengenen, die geschenken hebben aangebo
den wilt u onzen dank wel overbrengen.
Mijne heeren, leden van de technische com
missie, veel is er door u gearbeid om dit fraaie
geheel te doen worden tot een aanwinst van
de Nederlandsche jachtvloot.
U hebt hierin neergelegd een studie op het
gebied van scheepsbouw en architectuur en van
nog zoovele andere zaken, welke in den loop
der jaren gebleken zUn een integreerend deel
te zijn van een goed Nederlandsch Jacht. Uwe
denkbeelden en aanwijzingen zün ten slotte in
dit Jacht verwerkt door architecten en scheeps
bouwers.
Wanneer ik daarbij noem den naam van
uwen voorzitter, den heer Crone, dan weet Ik,
dat u zich met mij zult verheugen, wanneer de
naam Crone ook in de toekomst ten nauwste
aan de totstandkoming van dit jacht zal blij
ven verbonden.
Uwe bezielende leiding, mijnheer Crone, is
niemand ontgaan en het verheugt mU dan ook
u te mogen uitreiken het Officierskruis van de
Huisorde van Oranje, dat Hare Majesteit de
Koningin u als erkentelUkheid voor dit werk
wel heeft willen verleenen.
Zaterdagmiddag tusschen 4 en 6 uur zijn de
circa 65 deelnemers aan de Nederlandsche
Rondvlucht 1937 weer op Ypenburg terugge
keerd.
Het tweede gedeelte van de rondvlucht werd
in tegenstelling met het eerste begunstigd door
behoorlUk vliegweer, ook al was het nog verre
van Ideaal en bleef het zicht allesbehalve goed.
Ook de acht militaire toestellen uit Soester
berg, die ochtends thuis waren gebleven, na
men 's middags aan de Rondvlucht deel.
De groote F. 36 heeft nog even over Amster
dam gevlogen om de passagiers in de gelegen
heid te stellen de Vlootschouw ter
heid van de officleele overdracht van de ..Plet
Hein’’ van uit het toestel gade te slaan. Vanuit
de lucht hebben zU een telegram gezonden aan
Ho# moeilijk Is hot soms zich goad
houden en niemand iets te laten
te merken. Hot lukt nauwelijks.
Instantine echter zal de pijn onmid
dellijk doen verdwijnen I
Onthoudt daarom
tilt en veerkemt plfeenl
Nadat Zaterdagmorgen ondanks de minder
gunstige weersomstandigheden bUna alle deel
nemende vliegtuigen van Ypenburg vertrokken,
bleken de vliegers in de nabUheld van Tilburg
zich niet of althans zeer moellUk te kunnen
oriënteer en, aan gezien het niet alleen regende
maar de wolken tevens op den grond hingen.
Niettemin slaagde het overgroote deel der
sportvliegers er in, hun toestellen op de eer
ste landingsplaats Eindhoven aan den grond
te zetten. Verschillende andere sportvliegers
daarentegen raakten uit den koers en landden
in nabij gelegen havens als Gilae-RUen en Rot
terdam. Enkele toestellen zelfs daalden op
Haamstede. VU ftien vliegtuigen keerden naar
Ypenburg terug in afwachting ven beter weer.
Korten rijd vóórdat het PrlnselUk Paar Mui
den zou blnnenrUden. kwam de Districts-Com-
mandant van de Rüksveldwacht te Amsterdam,
de heer J. VermeUden, zich persoonlUk over
tuigen van den goeden gang van zaken en
het bleek inderdaad, dat de ongeveeV 70 man
schappen van de rüksveldwacht op uitnemende
wijze alles geregeld hadden.
Van bevoegde zijde vernemen wij, dat het in
het voornemen van de Regeering ligt, den
eigenaren van visschers vaartuigen, ten aanzien
waarvan door de Nederlandsche VisscherU-
centrale een uitvaarcertlficaat voor de garna
len- cn/of kleine trawl- en snurrevaadvissche-
is verstrekt, die, ter verkrijging van een
certificaat van deugdelUkheld, hun vaartuigen
in het tUdvak van 1 Januari 1936 tot 15 Sep
tember 1937 hebben doen onderzoeken op de
door de desbetreffende in de Schepenwet ge-
«telde mlnimum-elschen, tot een zeker percen
tage tegemoet te komen In de door de scheep-
kaart-lnspectie geraamde kosten, noodig om het
casco en/of den inventaris te laten voldoen.
Mts de door de Scheepvaart-inspectie geraam
de kosten, welke reeds door dezen dienst zUn
opgegeven aan de Nederlandsche VisscherU-
centrale, niet meer bedragen dan:
900.voor zeilvaartulgen en vaartuigen.
Voorzien van een benzine-motor of van eenolle-
Jbotor, waarvan de capaciteit niet meer dan
PK. bedraagt;
ƒ1000.— voor vaartuigen, voorzien van een
«ie-motor, waarvan de capaciteit meer dan
PK doch minder dan 7» PK bedraagt;
f voor vaartuigen, voorzien van een
“ie-motor, of andere inrichting voor mecha-
Augustuszon beschenen déden Prinses Ju
liana en Prins Bernhard hun intrede In
Muldens veste. Burgemeester Th. C. D.
Coops, getooid met de ambtsketen, had
zich per auto naar den rUksweg nabü de
Veenkade begeven, om den eersten officiee-
len groet aan de hooge gasten te brengen.
Ook was dr. Niekerk van Muiden met zUn
negen-Jarig dochtertje Rita naar dit punt
van den RUksweg gereden en toen om half
vier de auto, waarin bet PrlnselUk Paar
gezeten was, op den RUksweg stopte, Jieette
burgemeester hen, die weer het middelpunt
vormden van de belangstelling van duizen
den. hartelUk welkom. De burgAneester
sprak daarbU de hoop uit, dat het Prlnse
lUk Jacht nog vele -malen in Muiden zou
meren
den, Ir. J. Loeff, mr. J. F. van Royen. Bern.
E. Ruys, prof. E. Vossnack, benevens de archi
tecten H. W. de Voogt, Ir. 8. van Ravesteyn,
en H. P. Mutters, de bouwer van het schip de
heer O. de Vries Lentsch Jr., de heer C. T.
Stork en de schipper Otto Blom.
Nu werd een der portieren van den auto ge
opend en Rita Niekerk kreeg gelegenheid Prin
ses Juliana een fraalen ruiker aan te bieden
waarvoor de Prinses met een kort woord har
telUk dankte. Lulde toejuichingen klonken van
de velen, die zich reeds op dit punt verzameld
hadden, om van dit aardige oogenblik getuige
te kunnen zUn.
De stoet reed nu langs den RUksweg en den
Genlesingel naar de Heerengracht te Muiden
Vlak voor het Geniebruggetje bracht de Wees
per Oranje-vereenlging een hartelUken wel
komstgroet en nu ging het langs de Heeren
gracht naar de Jachthaven.
Al was deze tocht door het stadje, wam
aanhuis de vlaggen wapperden.
korten duur, het werd een ware
gejuich
neigde vrlendelUk lachend
en jubelende menschen-
Het Muziekcorps „Cres
cendo’’ speelde er lustig op los, even tater
weerden ook de jongens van de Mondorgel-
club ..Vox Organl" zich op kranige wUze en
dan was het oogenblik gekomen, 'waarop
de Prinses en haar Gemaal den, met loo
pers gedekten steiger van de Mulder Jacht
haven betraden. Nu barstte het gejuich
los van de honderden, die aan den over
kant van de Vecht plaats hadden genomen
op de tribunes, welke op de werven aldaar
waren opgeslagen. Degenen, die zich op de
omliggende schepen bevonden stemden even
hartelUk met het gejuich In, zoodat het ge
heel tot een Jubelkoor aanzwol.
Het zeer slechte vliegweer was Za
terdag oorzaak, dat de Nederland
sche rondvlucht 1937 een volkomen
mislukking dreigde te worden.
Gelukkig zjjn de weersomstandig
heden in den loop van den middag
beter geworden, zoodat van de Ne
derlandsche rondvlucht toch
meer is terecht gekomen dan
vankelyk mocht worden verwacht.
Exc. minister Steenberghe, die
door de wederinstelling van den
crisisraad en de verlichting van
lasten voor het in nood verkeerende
slagersbedrljf bewezen heeft, dat hU
den tijd verstaat, heeft ook deze waar
schuwing verstaan. Hij heeft een aantal
nieuwe maatregelen beraamd, welke een
betere rationalisatie en outilleering van
de nog levens* en bestaansvatbaarheld
bezittende kleine boerenbedrijven be-
oogen, en hij is daarbij uitgegaan van
het gezonde en te lang verwaarloosde
standpunt, dat plaatselijke en persoon
lijke omstandigheden bij deze bedrijven
een groote rol spelen, zoodat daarmee
ernstig rekening moet worden gehouden.
Hjj wil niet trachten kunstmatig te la
ten doorzieken, wat eigenlijk had moe
ten sterven, maar hij wil saneeren en
verbeteren. Geen aalmoezen en knikken
om op de been te blijven, maar medicij
nen en krachtmiddelen om uitelndelljk
geheel gezond op eigen beenen te kun
nen staan. Doordat onder zijn departe
ment handel en nijverheid en landbouw
en veeteelt zjjn tezamen gebracht, loopt
hij minder risico dan zUn voorgangers,
het landbouwbelang al te eenzUdig bui
ten het geheel van het economisch
landsbelang te zien, terwUl de nauwe
samenwerking met Sociale Zaken een
waarborg biedt, welke te lang niet vol
doende tot haar recht kon komen. In
dien de teekenen niet bedriegen, zal het
geleldelUk ook voor den bedrukten klei
nen boer beginnen te dagen in Den
Haag en dat zal de beste methode blU-
ken om de rebelsch geworden elementen
te pacificeeren en den kleinen boeren
stand in zijn geheel weer te maken tot
een volkomen betrouwbaren stabilisator
in het nationale leven.
Aan boord Van de Piet Hein wachtten de
leden van de technische commissie, de heeren
Ernst Crone, D. C. Endert Jr„ W. J. M. Lin
den^ Ir. J. Loeff, mr. J. F. van Royen. Bern.
Als gevolg van den mist-overlast was de aan
komst van de deelnemers aan de rondvlucht op
het Elndhovensche vliegveld Welschap later,
dan oorspronkelUk in de bedoeling lag Men wil
de hier den deelnemers de koffie offreeren en
hen om elf uur laten vertrekken, doch eerst om
kwart voor elf arriveerde als eerste luitenant
Bach. als bestuurder van het nieuwe vliegtuig
der N. L. 8. de PH. F. D. K. In zUn gevolg
waren twee Nederlandsche vliegtuigen.
Vlak daarna zwenkte de F 36 de Elndho
vensche luchthaven binnen en eenlge oogenbllk
ken later was het de voorzitter der Fédératlon
R. O. Belgique, de beer Schellens, die gevolgd
door twee Belgische legervliegtuigen de wielen
op den grond zette. Na een korte pauze begon
de groote Invasie, en kwamen ongeveer een der
tigtal vliegtuigen Welschap binnen.
Van de zijde der bevolking bestond er een
zeer groote belangstelling, vooral voor het En-
gelsche autoglro-toestel. In het restaurant was
het gerulmen tüd een gezellige Internationale
bedrijvigheid.
Zóó vol als het dezen Zaterdag
middag binnen Muidene wallen ia
geweest, is nog wel nimmer voorge
komen, zelfs niet op de dagen van
de beruchte tolbestorming. In auto’s
en per fiets kwamen de belangstel
lenden naar het kleine stadje toe, om
getuige te zijn van de „blijde incom-
ate” van het Prinselijk Paar.
Hoewel de aanvankelijke opzet
was, om op de Heerengracht tusschen
de voormalige tolbrug en de jacht
haven slechts zeer weinig publiek toe
te laten, liet men die gedachte later
los en zoodoende vonden honderden
nog gelegenheid, zich op die gracht
op te stellen, waar men niet alleen
het jonge Paar vrijelijk kon toejui
chen, maar waar allen ook genieten
konden van den pittoresken aanblik,
welken de buiten-Vecht opleverde,
waar tientallen visschersschuiten, af
komstig uit Bunschoten. Spakenburg
en Volendam, alle met de vlag in top,
voor anker lagen. De opvarenden
waren grootendeels aan wal gegaan
en leverden een typische stoffeering
van de Muider straten en
et is voor een land als het onze,
waar de landbouw een van de
voornaamste bronnen van wel
vaart, subsidiair ellende, vormt van een
uitermate groot belang een economisch
en geestehjk soliden stand van kleine
elgenboeren te bezitten. De dichtheid
der bevolking en de beperktheid van het
bodemoppervlak maken ons land niet
geschikt voor agrarische grootbedrijven
met extensieve werkmethoden gelUk die
b.v. in de Canadeesche prairie-provln-
cles met haar vrijwel onbeperkte uitge
strektheden en naar verhouding wei
nig talrijke menschelUke werkkrachten
noodzakelUk zijn. Ons land eigent zich
meer voor het gezonde agrarische klein
bedrijf met tuinbouw, of een aan tuin
bouw grenzende Intensieve cultuur. Dat
zulk een klein bedrijf het best gevoerd
zal worden door zelfstandige kleine
elgenboeren, al of niet met hulp van
enkele daglooners of landarbeiders,
spreekt wel van zelf. De kleine elgen-
boer, dicht levend bU en met de natuur
en door de natuur bU den Heer, die den
- wasdom geeft, werkend voor zUn gezin.
voor het dagelUksch brood voor zichzelf
en anderen, Is een moellUk over te
waardeeren element in de bevolking van
ons land, vooral onder de huidige om
standigheden, waarin
evenwichtigheid vaak
proef wordt gesteld. Een stabiele, be-
staanszekere, door aard en natuur en
werk en belang behoudende, voor extra
vaganties en extremismen weinig ont
vankelijke boerenstand van kleine
eigenaren biedt aan het heele nationale
leven een stevige garantie van duur
zaamheid, rust en welvaart. Het is dan
ook een zeer ernstig verschUnsel, dat
door de economische crisis met baar
stelselmatige verstopping van de distri
butiekanalen die kleine boerenstand van
zelfstandige eigenaren zoo bitter ernstig
in het gedrang is gekomen. De ruïneuze
daling der prijzen van landbouwproduc
ten door plaatselijk overmatig aanbod,
’en onmogelijkheid van afzet elders heb
ben juist de kleine zelfstandige boeren
met hun gezinnen in een noodtoestand
gebracht, welke dit meest stabiele ele
ment voor een deel tot een willig instru
ment maakte in de handen van ambi
tieuze, maar weinig doorzicht en tact be
zittende agitatoren. De vrij systeemloos,
incidenteel en opportunistisch tot een
bijna niet meer te overzlenen chaos uit-
gegroeide landbouwcrisiswetgeving heeft
juist dezen van zeer plaatse lijke en per-
soonlljke omstandigheden zoo afhanke-
Ujken kleinen boeren weinig gebaat, om
dat zij steeds algemeen geldende rege
lingen vaststelde. De actie-Bouwman en
andere agrarische acties, die buiten de
bestaande partij verhoudingen om hun
eigen belangen boontjes meenden te1
kunnen en te moeten doppen, hebben
wel-ls-waar bU de laatste verkiezingen
niet het minste succes gehad, dat zij
ontstaan en weerklank vinden konden
is desniettegenstaande van bUzondere
en waarschuwende beteekenis.
Omtrent de aanrijding. Zaterdagmiddag op
den AmsteldUk, vernemen «U. dat bet hier den
36-jarigen wielrijder J. B. betrof, wonende te
Nieuwkoop, die met sUn meisje rijdende, plot
seling naar links zwenkte, en toen door een
Juist voorbUriidenden vrachtauto uit 8t. Pan-
cras werd aangereden.
De man kwam met het hoofd tegen den
laadbak van den wagen en kreeg een hersen
schudding met schedelbaslsfractuur. In aeer
cmstlgen toestand Is hU naar het O. L. Vrou-
we-Gasthuis overgebracht, waar hu In den
loop van den avond is overleden.
Tot de plaats, waar de „Piet Hein" gemeerd
lag, vergezelde Muldens burgemeester het Prin
selijk Paar en toen dit zich aan boord had
begeven speelde de muziek het „Plet Heln”-
lled, door honderden schoolkinderen medege-
zongen. Ook dit was een bUzonder aardig oogen
blik.
Zoodra de hooge gasten aan boord waren,
werd de tros losgegooid en vooraf gegaan door
een der vele rUkspolltlebooten, stevende het
langzaam den Vechtmond uit en wederom Ju
belden duizenden toeschouwers, als wilden zU
hM PrlnselUk Paar, strak eigenaars van de „Piet
Hein’’, een hartelUk „Goede reis!” toeroepen
Minister Van BoeUen aal de eerste weken het
stakenhuis niet kunnen verlaten. Op dit oogen
blik gaan de doktoren na of operatief IngrUpen
noodzakelUk ie; mocht het over eenlge dagen
daartoe komen dan ml een absolute rust van
eenlge weken oogetwüfeld moeten votaen ai<tiw
In het gevolg van Hunne KonlnklUke Hoog
heden bevinden zich de dienstdoende Groot
meester van de Prinses. E. J. Juckema van
Burmanla Baron Rengers van Warmenhuizen,
de hofdame van H.K.H. freule A. M de Brauw
de secretaris van Z.K.H. Jhr. mr. C. Dedel en
de adjudant van Z.K.H. Jhr. Ir. W. G. Röell.
TerwUl van allen kant het gejuich opklinkt,
neemt de burgemeester op den steiger afscheid
en begeven de vorstelUke personen zich aan
boord van-het Jacht, waar de standaard van de
Prinses op hetzelfde moment In den mast in
top stUgt. Aan boord worden de Prinses en de
Prins begroet door den heer Ernst Crone, die
het gezelschap leidt naar het achterdek, waar
de leden der technische commissie en de an
dere opvarenden zich hebben verzameld. De
heer Crone stelt hen voor aan de Prinses, ter
wUl de heer Ruys hetzelfde doet aan den Prins.
De leider van de rondvlucht, de heer
Schmidt Crans, stelde rich In Eindhoven
met alle vliegvelden, waar deelnemende toe
stellen landden, in verbinding. HU gelast
te, dat de toestellen moesten worden .vast
gehouden tot het oogenblik, waarop mocht
worden aangenomen, dat het verder vliegen
zonder eenlg risico kon gebeuren.
Ten einde de formaliteiten betreffende
mag worden opgenomen, thans tot 300 lires per
dag ra persoon te verhoogen voor eiken toe
rist, die zich in Italië begeeft.
huls aanhuis de vlaggen
van korten duur, het werd
zegetocht. Daverend klonk het
en de Prinses
de wuivende
menigte toe.
Hoe de watersport uiting geeft aan haar
vreugde en hoe zU Uwe KonlnklUke Hoogheden
begroet, nu het schip In Uwe handen overgaat,
zal aanstonds blUken.
Moge, bete- dan mijn woorden, die Jubel Uw
begroeting op het water zUn.
Dit schip zal U voeren tot het karakteristieke
schoon van Nederland, dat aan het water in de
eerste plaats te vinden is. Dat Uwe KonlnklUke
Hoogheden dit voortaan opzoeken, het zU met
het jacht, hetzU met de motorboot of zeilboot,
behoorend tot de uitrusting van dit schip, is
een vreugde voor hen, die *het landschap lief
hebben.
En voor hen, die niet varen, noch voor beroep,
noch voor genoegen, voor hen is het een vreug
de medegeholpen te hebben den bouw mogelUk
te maken van dit schip, waarmede U tUdelijk
eenzaamheid en vrUheld kunt opzoeken. Dat U
hier aan boord verstrooiing, verdiende rust en
nieuwe kracht vinde, noodig voor de vervulling
van Uw taak, welke zooveel van U vergt. Mogen
nieuwsgierigen In dit verband beseffen, dat z*J
zich hebben te onthouden van opdringerigheid,
wanneer zU aan boord van dit schip U opmer
ken.
Dit schip, door U ..Piet Hein” geheeten, Is met
liefde gebouwd, want voorbeeldeloos waren de
toewUding en de Uver onzer architecten en van
den directeur van de werf en diens geheeten
staf. Niet minder was dit het geval met de
honderden ongenoemde arbeiders, die aan de
machines of betimmeringen arbeidden.
Veten van hen hebben ook ’s nachts doorge
werkt, er een eer in stellend, dat dit nationale
geschenk op tUd. d.wx. nog in dit seizoen ge
reed zou zUn.
Bovendien hebben tachtig particulieren en
firma’s schenkingen in natura gedaan. Al die
voorwerpen zUn stille getuigen van het mede
leven van het Nederlandsche volk In de tot
standkoming van dit geschenk, dat Uwe wensch
was. U vergunne mU. dat Ik van alle schenkers
twee namen onthul.
De burgerU van Oud-Delfshaven, de stad.
Waarin de peetvader van dit schip het levens
licht zag, stelde er een eer In, de plaquette met
de beeltenis van Piet Hein aan te bieden, welke
den voorwand van dezen deksalon siert, De
tweede naam Is die der Nederlandsche Vereenh-
ging van Huisvrouwen, 30.000 huisvrouwen ver
tegenwoordigende, welke de complete uitrusting
van de keuken van dit schip verzorgde, die de
proviandkasten vulde, het keuken-linnengoed
gaf en den stofzuiger en het verstelmandje erbU-
Een schip als dit Is niet alleen een vervoer
middel te water tot het maken van tochten, het
is tevens een verplaatsbare villa, aan boord
waarvan U zult kunnen logeeren, wanneer de
vervulling van Uwe hooge ambtstaak U op ver
zen afstand van Uw paleis zal voeren.
Moge dit schip In zUn dubbele functie zUn
dienst doen. Moge U gedenken, dat om dit schip
zweven de beste gevoelens van het Nederland
sche volk. Moge dit schip beantwoorden aan alle
Uwe verlangens. Moge het onder Uwen stan
daard veilig en gelukkig varen.
Met dezen innlgen wensch draag ik namens
het Nederlandsche volk dit schip aan U over.
nische voortstuwing, waarvan
meer dan 79 PK bedraagt.
Indien de door de scheepvaart-inspectle ge
raamde kosten voor een vaartuig meer bedra
gen drfh het hierboven vermelde bedrag vooi
de categorie, waaronder het vaartuig valt, dan
zal geen tegemoetkoming worden gegeven.
Belanghebbenden, die aan de boven aange
geven voorwaarden voldoen, en voor de bedoel
de tegemoetkoming in aanmerking wenschen
te komen, kunnen dit aan de Nederlandsche
VlsscherU-centrate, Juliana van Stolbergplein
3—4 te ’s-Gravenhage, mededeelen In een schrij
ven, waarin nauwkeurig behoort te worden
opgegeven, door welke werf de verplicht uit te
voeren reparaties zUn of zullen worden ver
richt en/of door welke (n) leverancier (s) de ver
plicht aan te schaffen Inventaris is of zal wor
den geleverd.
De schroeven slaan nu aan en de „Piet Hein”
glUdt van den steiger weg. Staande op het ach
terschip wuift het PrlnselUk Paar naar de dui
zenden, die op den walkant aan beide zUden
ten afscheid nog een extra luid gejuich aan
heffen. Zachtjes zoemen de motoren, nauwe-
lUks hoorbaar, en zonder trilling glUdt het
jacht voort, terwUl alleen aan het voorbutrek-
ken der strekdammen de betrekkelUk groote
vaart is waar te nemen.
De heer Crone heeft thans Prinses Juliana
en Prins Bemhard uitgenoodlgd bet huwelUks-
geschenk, dat het Nederlandsche volk hun aan
biedt, in oogenschouw te nemen. Opgetogen
loopen Prinses en Prins rond, telkens enthou
siast over iets nieuws, dat zU ontdekken en
telkens afgeleid door het schouwspel bulten
boord.
Alles laten de Prinses en Prins zich uitleg
gen, alles openen zU. en telkens zUn zU ver
heugd en verrast over het architectonisch»
raffinement en het technische vernuft, welke in
het interieur Is belichaamd en niet het minst
ook over de artistieke kwaliteiten van dit met
liefde gebouwde verbluf. Opgetogen liet de
Prinses zich de verzuchting ontvallen: „Hier
moesten we altUd kunnen blUven wonen,” eer.
wel niet letterlUk bedoelde wensch. <|pch een
uitstekende tolk voor haar gevoelens van be
wondering op dat oogenblik.
Zaterdagmiddag zUn boven NUmegen een
veertigtal vliegtuigen verschenen. De meeste
koersten tusschen de spoorbrug en de Waal
brug en vlogen zeer langzaam De stad was
deels in vlaggentooi en de belangstelling
de kade en in de stad was vrU groot.
Na half drie is geen enkel vliegtuig meer ge
passeerd.