I er Sint Aegidius Opening Staten- Generaal SECRETARIS-GENERAAL VAN DEFENSIE R.K. KERKMUZIEKSCHOOL TE UTRECHT VAN WEEK TOT WEEK DE NIEUWE VOGELWET METROPOLITAAN KAPITTEL Materialen verdwenen I 11 Bewapening van loods- booten Loonsverhooging bij de mijnen u V. c i i H Is De R.K. Kerkmuziekschool te Utrecht herdenkt haar tzy» jarig bestaan 1 de nu Het den in Orgelfond» daarover Een hui», waar muziek in zat r Ter bewaking van den Nieuwen Waterweg Toeslag van 5 pct. met ingang van 1 October Benoeming van den heer C. Ringe ling te verwachten Het prinselijk echtpaar zal de plechtigheid niet bijwonen Kooper heeft zich te veel toegeëigend In verband met de In de laatste weken ver schenen persberichten omtrent de uitvoering der vogelwet, verzoekt men ons het volgende on der de aandacht van onze lezers te brengen: Het houden en het kweeken van vogels is ge heel vrij, alleen het vangen, vervoeren en han delen is aan bepalingen onderworpen. De Vogelwet spreekt over de In Europa in het wild levende soorten, kortweg genoemd in landsche vogels, dat wil dus zeggen, dat alle als ont- Pater dr. C. Huigens O.FM., directeur vgn de R.K. Kerkmuziekschool Tokio, de hootdstad van Japan, biedt een weerspiegeling van de ontwikkeling van het Japansche RMk tot een modernen staat. Luchtfoto van een modern stads kwartier van Tokio als onze n be- het en vogels niet zonder „Ik had"| zoo vervolgde pater Huigens „echter een andere opvatting omtrent verschillende dingen betreffende de muzi kale actie in ons vaderland. Zoo was ik o.a van meening. dat de discussies in het Gre- goriusblad omtrent den rhythmus van het Gregoriaansch ten zeerste nadeelig werk ten op de beoefening van het Gregoriaansch op de koren. Men wist niet, waaraan men zich te houden had. Ook zag ik de toen hier en daar opkomende Korenbonden als een noodzakelijke schakel in de organisa tie der St. Gregoriusvereenlging. Ook leek me voor de herleving van de kerkmuziek een Kerkmuzlekschool noodzakelijk. Naar verluidt zal het prinselijk echtpaar de plechtige opening van de nieuwe zitting der Staten-Generaal op Dinsdag 21 dezer niet bijwonen. Z'ooals men weet, is de R. K. Kerkmuzlekschool ondergebracht in een prachtig patriciërshuis op de Plompetorengracht en we merkten onsen astheer op, dat men het met het onderdak brengen der onderwijsinrichting wel schitterend getroffen heeft. 1 „Ja, dat hebben we en door een toeval ia Wjj vernemen, dat in verband met de noodzakelijkheid, voor den Nieuwen Water weg bjj Hoek van Holland over eenig machtsmiddel te beschikken, de loodsboo- ten, die voor den Waterweg den loodsdienst doen, van kanonnen zullen worden voor zien. Door middel van draadlooze telefonie zal de buitengaats zijnde boot dan worden ge waarschuwd, wanneer daadwerkeljjk ingrjj- pe» tegen een schip, dat zich ‘aan eenig misdrijf heeft schuldig gemaakt, noodlg is. Eere-kanunniken benoemd Zjjne Hoogwaardige Excellentie de Aarts bisschop van Utrecht heeft benoemd tot Eere-Kanunniken van het Metropoli taan Kapittel van Utrecht Zjjne Hoogwaardige Excellentie Mgr. J. O. Smit alsmede den Zeereerwaarden Heer A. E. Rientjes, pastoor te Maarssen. Er hangt eerder een zekere rust, verklaar baar na de groote vacantle en het is Juist de eerste dag van het schooljaar, als pater Huigens ons hier ontvangt, kort nadat we hem per telefoon gevraagd hadden aan den vooravond van het jubileum eens over de school te mogen komen praten. De rljksbemiddelaar prof. mr. Josephus Jitta. heeft partjjen. betrokken bij het dreigend con flict In het kuipers- en haringpakkersbedrjjf te Vlaardingen bijeengeroepen tot een bespreking in het departement van Sociale Zaken Woensdag as. derlandsche R K. Kerkmuzlekschool te Utrecht, die Zondag haar 12K-Jarig bestaan herdenkt Het Is heusch geen angstwekkende omgeving, dit vertrek, waar leerlingen aan den tand gevoeld worden en zoo er op andere tijden een sfeer van strengheid mocht zijn, dan Is die op dit moment, nu we tegenover onzen vrlendelljken gastheer, pater-dlrecteur dr. Caeclllanus Hui gens O.F.M. zitten, verdwenen. Pater Huigens doet dit met zichtbaar piel- zier, want de R. K. Kerkmuzlekschool. een in stelling. die in den korten tjjd van haar be staan de waardeering van velen, ook van nlet- katholleken heeft verworven, ligt hem nA aan het hart. Wanneer we hem een en ander om. trent den geboortedag van de jubilaresse vra gen, gaat hl) even zjjn geheugen te rade en glimlachend nog om het schoone toeval of was het niet eerder een wondere beschikking van' God, die op deze wijze zichtbaar Zijn ze gen wou verleenen? vertelt hjj, hoe juist op den feestdag van den H. Gregorius den Grooten. den grooten leeraar van den kerkzang, op 12 Maart 1925 de notarieele acte van de stichting tot stand kwam. Den avond te voren, toen de oprichters, het bestuur van de 8t. Gregorius vereenlging vast bjj elkaar kwamen en het juist de vespers van den grooten heilige waren, had een der heeren er op gewezen. Sindsdien is ook 12 Maart als de dies natalis der school gevjerd Hoe pater Huigens aan school kwam Naar wjj vernemen, zijn ernstige onregelma tigheden aan het licht gekomen bjj de afbraak van den voormallgen spoorweg Alphen aan den RijnUithoorn. Bjj de politie van eenige, langs deze lijn ge legen gemeenten, is een aanklacht Ingediend tegen den kooper van partijen materiaal en zand, die zich belangrijk meer zou hebben toe geëigend dan waarop hij recht had. Het politie onderzoek is op het oogenbllk in vollen gang en strekt zich o.m. uit tot Amsterdam en Rotter dam, waarheen de verdwenen materialen zou den zjjn vervoerd. zoogenaamde exotische vogels geheel bulten de Vogelwet vallen. Vangers en verkoopers van in Europa in het wild levende vogels (inlandsche vogels dus) moeten een vergunning hebben, die aangevraagd kah worden bij den Inspecteur van den Land bouw. Departement van Economische Zaken, Bezuidenhoutscheweg 30 te Den Haag. Den vogelliefhebbers, die inlandsche vogels houden of kweeken. wordt geadviseerd, aan den Inspecteur van den Landbouw, Bezuidenhout scheweg 30 te Den Haag, op te geven, hoeveel inlandsche vogels zij houden en van welk soort. Het Is in het belang van de vogelhouders dit te doen vóór 1 October as, omdat. In geval var. behoefte aan verplaatsing van op geoorloofde wijze voorhanden gehouden vogels, bijvoorbeeld wanneer een vogelhouder wil verhuizen, ge makkelijk een vergunning tot het vervoer van de beschermde vogels verstrekt kan worden. Opgezette vogels worden ook onder het grip „vogels" verstaan. Hieruit volgt, dat vervoeren van en het handelen In doode geprepareerde Inlandsche vergunning kan geschieden. Zjj. die nadere mededeelingen wenschen te ontvangen, kunnen zich wenden tot den ge machtigde van het bestuur der Vereenlging van belanghebbenden bij den handel in vogels, vo gelhouders en aanverwante artikelen (HAVOVE) den heer L. Hansma te Weesp, die bij K. B. van 9 Aug. J.I. benoemd Is tot lid van de Vo- gelwet-Commissle. Mededeelingen over de uitvoering „Het is niet alleen noodig, de studenten tot goede en bekwame musici te vormen, neen ook geestelijk moeten zij gevormd worden, als mensch. christen en liturgist. waarvoor een Intensieve opvoeding noodlg Is en daarom stellen wjj bij het aannemen van nieuwe leerlingen hooge eischen. Zij moeten natuurlijk op de eerste plaats aan leg hebben, maar ook een goede dosis al- gemeene ontwikkeling. Bij de twintig A dertig candldaten, die zich elk Jaar aanbie. den. zijn er gewoonlijk maar vier of zes. die we kunnen aannemen." In de Vrijdag gehouden vergadering van de contactcommissie voor het mijnbedrijf werden de loonregeling en de daarmede samenhangende voorstellen van de mijnwerkersbonden behan deld. Namens de R.K. en de Prot. Ehr bonden werd de meening geuit, dat de bedrijven een loonsverhooging van 10 pCt. kunnen dragen. Hiernaast zou dan nog een verbetering dienen te worden gebracht in de pensioenen en de verlofregeling, waarbij de Prot, Chr. Bond ook de doorbetaling van loon op Christelijke feest dagen overwogen zou willen zien. De vertegen woordiger van den Nederlandschen Mjjnwer- kersbond verdedigde met het oog op vele gezinnen bestaanden achterstand een ult- keerlng ineens te verstrekken. Pater Huigens vertélde ons nog zijn toekomst- idealen. Zoo wachten er nog eenige muurvlak ken op een beschildering. Het gróóte Ideaal van dr. Huigens is echter een concertzaaltje. waarvan hjj zich de’ in richting reeds gedroomd heeft. Het is echter noodig. dat er al spoedig een groot orgel komt. Dit zal de feestgave worden bfj het koperen Jubileum en voor dit doel hebben oud- leerlin gen een lotery georganiseerd, waarvan de trekking vóór 12 September van het volgend jaar zal plaats hebben. „Misschien" - zoo merkte pater Huigens on deugend op „bedenkt men ons wel zoo goed, dat we dien dag ons orgel al kunnen inwijden.” We deelden deze hoop. „Och. ja”, zoo riep onze gastheer ons terug, toen we onze voeten reeds op de trap pen vóór het huis hadden gezet „wilt u ook schrijven, dat het van zoon groot be lang is, dat de Z.Eerw. Heeren Pastoors bij vacatures zich tot onze school wenden. Zij zijn dan verzekerd van goede krachten en Zi) kunnen jonge menschen aan werk hel pen.” „Voor hoeveel studenten is er plaats?" „We kunnen er ruim twintig bergen, getal studenten, dat we hebben, varieert zoo van 12 tot 17. „U vormt op den duur wel een keurbende -van koordirigenten”, merkten wij op. „Natuurlijk, een keurbende, daar is het Juist om te doen. Hun stand moet opnhoog Gisteren heb ik het nog op de reünie van oud-studen ten gezegd: „niet nur Muslker!" We wezen op benoemingen als onlangs van SJef van Eerden tot dirigent van het koor der Kathedrale Kerk, een oud-leerling van de R.K. Kerkmuziekschool. welke benoeming toch wel een eervolle onderscheiding van de School be- teekent. Ptter Huigens beaamde dit volledig. Als Utrechtenaar deed het ons goed te ver nemen. hoe pater Huigens in Utrecht alle fac toren had gevonden, die hjj voor zijn instituut noodlg achtte. Utrecht met zijn concerten, die door de studenten geregeld bezocht worden en met vele andere uitingen van een hoogstaand cultureel leven als musea enz. We vonden, dat we lang genoeg beslag nad den gelegd op den tijd van den directeur der school. Vooral zoo n eerste dag van het nieuwe schooljaar is er nog veel te doen. Pater Huigens wilde ons echter niet laten gaan, voor wjj nog even de wonderschoone kapel en de aankleedlng van het huls hadden gezien. Het trof ons, hoe in dit alles tot uiting is gebracht het karakter van deze school, waardoor een sfeer is geschapen van schoone harmonie en rust, zoo geschikt voor de studie, waarop de bewoners van dit huis zich toeleg gen. Wij beloofden dit gaarne en namen afscheid. De zware deur viel achter ons dicht en we stonden weer midden in het drukke stads gewoel. mijn aandacht op dit hula gevallen. Eerst had den we het huis op den hoek van de Zuilen straat aan de Nleuwegracht willen hebben, dat ook een uitstekend pand voor dit doel was. Toen kwam echter dit open, waaraan we de voorkeur gaven. Het huis heeft een prachtigen tuin, de indeeling liets niets te wenschen over, er wazen zalen, die uitstekend voor onA kon den dienen. Zoodra de stichting officieel tot stand kwam, heeft het bestuur dit huls ge kocht van den vader van Henri van Goud oever.” „Er zat dus wel muziek in het huis." „Ik ben vervolgens in overleg met het be stuur de school gaan inrichten en u begrijpt, dat alles in het begin nog zeer primitief was. Zoo hadden we in de kapel een houten kist als altaar. Het moet gezegd worden, dat ik van ïele kan ten hartelijke medewerking heb ondervonden, in het bijzonder een grooten steun van het Episcopaat en voorts van het bestuur der St. Gregoriusvereenlging, vele koren en particulie ren. 3 November 1925 zijn we begonnen met zeven leerlingen Intern en twee extern. Op 19 Novem ber had de officieele opening plaats door pas toor Jansen uit Den Haag, die toen in de als kapel ingertchte zaal voor het eerst in het huls een H. Mis opdroeg en daarna de huiszegening verrichtte.” „Hebt u dan ook externe leerlingen?” „Neen, al sinds lang niet meer. De ervarin gen hebben ons geleerd, dat de leerlingen in tern moeten zijn, wil de geheel geestelijke en muzikale opvoeding, zooals wjj die beoogen, volledig tot haar recht komen.” Dr. Huigens weidde dan uit over hetgeen de Kerkmuziekschool eigenlijk wiL zame, die God zoekt. Het waren soms gruwe lijke nachten, door dagen van verschrikking gevolgd. waarin de daemonen hem kwelden terwijl zijn lichaam verzwakte, zijn geest be vangen werd door lusteloosheid. Hevige hallu cinaties achtervolgden den kluizenaar, maai, tenslotte, na hardnekkig strijden, ontvlamde hem de gloeiende liefde, en nu begon hij de schepping Gods met een geheel gezuiverd hart te beminnen. Hij verzorgde de wilde dieren, die tegenover hem hun wreedheid en hun schuwheid aflegden, omdat zjj van dezen be woner hunner woeste verblijfplaatsen geen kwaad te duchten hadden. Men kent uit den tegenwoordfgen tjjd de fantastische wildemis- verhalen. die het dankbare onderwerp leveren van avontuurlijke films, zooals Tarzan, doch niemand denkt eraan, hoe in de barbaarsche eeuwen, toen heele streken van Europa nog den naam des Verlossers niet kenden, zulke avon tuurlijke fantasieën reeds werkelijkheid moeten geweest zijn. Want wat Aegidius beleefde, heb ben in die tijden vele kluizenaars ervaren. Door hun jarenlang verblijf in woudgrotten en berg spelonken ontwend aan den omgang met men- seben, werden zij met de dieren vertrouwd en juist dit proces is een nieuwe .beproeving, want nu dreigt de verdterljjking dengene, die. ge heel opgenomen in den schoot der Wilde natuur, zich zou laten gaan. Die macht van de natuur over de gedachte, dien tegenstand van het oer woud tegen den ordenenden geest, kan* men zich, rustig in een hedendaagsche huiskamer gezeten, niet licht meer voorstellen, doch deze macht vooral is de oorzaak, dat de Kerk het kluizenaarschap begon te ontraden, om het monnikswezen te bevorderen. Geheel buiten de menschelljke maatschappij, zich voedend met het voedsel der dieren, zich omhangend met dorre bladeren en met beesten vellen. leefde de kluizenaar Aegidius, en de legende wil, dat hjj gevoed werd door een herte- koe. God echter zoo vervolgt het vrome veru haal wilde niet, dat de deugden van zijn eenzamen dlenacy langer verborgen zouden blijven, en zoo geschiedde het, dat een hoveling uit het gevolg van den Gothenkoning Wamba in deze streek kwam jagen en er het spoor van de hertekoe vond. Het schichtige dier was gevlucht naar haren beschermer, en de pijl trof niet het wild, doch den kluizenaar. Zoo vond hem de koning, gewond en bloedend, maar reentop vóór het angstige hert. Vriendelijk bood hjj hem verzorging en onderdak aan. maar Aegidius weigerde en bleef tot zijn dood in de grot Hij stierf omstreeks 725, op hoogen ouder dom. Koning Wamba richtte op de plaats, waar de kluizenaar geleefd had, een klooster op, dat nog heden den naam draagt van Sint Gllles- k loos ter. Waarom nu Sint Aegidius de patroon der biechtelingen is? Karei Martel had een zware misdaad begaan, en schaamde zich hierover zoozeer, dat hij den naam van deze misdaad ook in de biecht niet over zijn lippen kon krij gen. Men had hem gesproken over den eenza men Aegidius en nu verzocht Karei dezen klui zenaar ten hove. Hier las Aegidius de Heilige Mis en tijdens deze Heilige Mis zoo wil de legende legde een engel een blad papier op het altaar, waarop de zonde vermeld stond. Aegidius hoorde nu de biecht van Karei Martel en gaf hem de absolutie, na hem geholpen te hebben bij de belijdenis. Daarom is Sint Aegi dius een van de zoogenaamde noodhelpers en de patroon der biechtelingen. Gelijk gezegd, is veel in dit verhaal eenvou dige volksverbeelding, tegen een achtergrond van historische werkelijkheid.' Waar precies de feiten ophouden en de fantasie begint, is moei lijk te zeggen. Niemand behoeft het verhaalde te gelooven. Toch hebben zulke vertelsels hun wtoarde. want ze brengen ons in kennis met de gods vrucht van het verre voorgeslacht. Den heiligen Aegidius navolgen is, strikt genomen, niet meer mogelijk en zou* ook niet worden goedgekeurd, nu de omstandigheden zoo geheel veranderd zijn. Maar uit zijn legende leeren wij, hoe zware offers de ouden zich getroostten om de ingeto genheid te kunnen bewaren, en bovendien dit is het waardevolle menschelljke trekje hoe de middeleeuwers hun toevlucht namen tot een heiligen „noodhelper", wanneer zij hun' biecht moesten spreken en door valsche schaamte weerhouden werden. Zijn het alleen de middeleeuwers, die dezen „nood" kenden? Of zou de voorspraak van den heiligen Aegidius nog heden een benauwde ziel kunnen helpen? Hij is misschien niet in elk opzicht „een hei lige voor dezen tijd", de vroeger zoo vurig ver eerde Sint Aegidius, maar in den nood zijn ge slachten en geslachten tot hem gevlucht, zijn voorspraak vragend om een goede biecht te mo gen spreken. A. v. D. In een nieuw program van actie was een der punten oprichting van een Kerkmuziekschool. „Toen hebt w zeker direct de handen aan den ploeg geslagen?" ,:Dat wil zeggen, dat op den eersten Katho liekendag te Utrecht in 1919 door Mgr. van Schalk in 'de Liturgische Sectie, waar als spre kers optraden Pastoor Beukenng en onderge teekende, werd afgekondlgd. dat het Hoogwaar dig Episcopaat aan de St. Gregoriusvereenlging opdracht had gegeven tot stichting van een Kerkmuziekschool. Daar zaten we zonder geld of iets. Mij werd gevraagd de stichting voor te bereiden. Door het St. Gregorlusblad. waarvan ik tevens de redactie kreeg met als mede redacteur Mgr. van Schalk, werd een actie op touw gezet om aan geld te komen. Hierin heb in grooten steun ondervonden van de koren." „U zult toen best uw handen vol gehad heb. ben?” „Ja, ik zat in die ja ren voortdurend tusschen de wielen. Gaf cursussen, zoowel in Lutjebroek als Sas van Gent, reisde naar Dokkum en Maastricht. Na 1919 heb ik bij de 100 cursussen gegeven. Het slot was gewoonlijk, dat ter plaat se een Korenbond werd opgericht en ik greep de gelegenheid aan om tevens donateurs of be gunstigere te werven voor de op te richten school. v In 1924 zagen we, dat we in 1925 konden be ginnen. Toen is die Stichting tot stand geko men.” Het dreigend conflict te Vlaardingen De nieuw te benoemen secretarls-generaal werd geboren 8 Mei 1875, doorliep de H. B S. te Hoorn en werd op 1 October 1892 toegela ten tot den toenmaMgen- artilleriecursus te Delft, en op 4 October 1895 tot tweede-lultenant bij het 2e regiment vesting artillerie benoemd. Na van 1900 tot 1905 gedetacheerd te zijn ge weest bij het wapen der artillerie in Neder- landsch Oost-Indië, werd hij in 1906 werkzaam gesteld by de munitiefabriek aan de Hembrug. waar hij ook na zijn bevordering op 1 Novem ber 1912 tot kapitein, werkzaam bleef tot 1 No vember 1913, toen hij tot het verrichten van troependjenst bij het 3e regiment vesting artil lerie werd overgeplaatst. Op 1 Mei 1914 werd hij tot kapitein van speciale diensten bjj dat regiment benoemd, om op 1 Januari 1916 bij het in den mobilisatietijd opgerichte munitle- bureau te worden geplaatst. Daar bleef hij werkzaam tot Juli 1919, toen hij belast werd met de afwikkeling van het spaarfonds der vreemde geïnterneerde militairen. Juli 1921 werd hij na liquidatie van dit spaarfonds weder als kapitein van speciale diensten bij zjjn re giment teruggeplaatst. In dé in dien tijd door den minister van oorlog benoemde commissie tot reorganisatie van de afdeeiingen Vin (mi litaire administratie) en IX (comptabiliteit) werd hij als lid opgenomen. Het door deze commissie tngediende rapport gaf in overweging beide afdeeiingen samen te voegen, met welk voorstel de minister van Oor log zich vereenigde. Op 1 Februari 1923 werd de kapite'in Ringeling benoemd als waarnemend hoofd der gecombineerde afdeeling, waarna hij op 1 Mei, na zjjn ontslag als kapitein en be noeming tot reserve-kapitein, benoemd werd tot referendaris, hoofd der afdeeling. 1 Mei 1924 werd hU benoemd tot reserve-majoor, 1 ^Octo ber 1926 tot reserve-luitenant-kolonel el) zoodanig met ingang van 8 Mei 1930 eervoj slagen. Na samenvoeging van de afdeeiingen comp tabiliteit van de toenmalige departementen van Oorlog en Marine werd hjj op 1 Januari 1930 tot administrateur bevorderd. In een volgende vergadering kan dan een beslissing worden genomen. Voorts kwam nog ter sprake het vraagstuk van den arbeidsduur. Tegenover bet standpunt der vakbonden, die een beperking van de .werk week reeds thans wenschelijk achten, herhaal den de directies, dat zjj ook in het belang van de in het mijnbedrijf werkzame personen een verdere verkorting van de werkweek slechts m overweging kunnen nemen, als de voor naamste landen, waartegen onze mijnbouw heeft te concurreeren, tot werktijdverkorting mochten overgaan. De vakvereenlgingen zullen de voorstellen der directies in hare hoofdbesturen bespreken, terwijl de werkgevers nader zullen overwegen, wat zjj inzake pensioenen en verlofregeling meer concreet kunnen toezeggen. Natuurlijk waren we nieuwsgierig om te we ten. hoe juist pater Huigens, al waren zijn muzikale gaven destijds reeds bekend, aan de school als leider verbonden werd. We vernamen dan, hoe hierbij nog de oorlog een rol heeft gespeeld, omdat daardoor pater Huigens. die a> tot leeraar van de Kerkmuziekschool in Aken was benoemd, voor ons land behouden is geble ven. „Na vier jaar in Weenen te hebben gestu deerd", aldus pater Huigens, „ben ik eerst nog een Jaar lector in de Liturgie aan ons klooster te Weert geweest. Ik werd toen het was in 1916 benoemd tot leeraar aan het Gregorius- haus, ook een kerkmuziekschool in Aken, met de bedoeling daar het Gregoriaansch volgens de leer van Solesmes in te voeren. Het lag in de bedoeling, dat ik qok de redactie van het Gregorlusblatt, juist zoo'n tijdschrift als wel hier kennen, op me zou nemen.Ik werd daar voor door mijn overste afgestaan. Het was mid. den in de» oorlog. De correspondentie ging vanwege de censuur zeer langzaam. Ik was nog hier, toen er vanuit Aken een telegram kwam met de boodschap: „nicht abrelsen. Brief folgt”. Intusschen was het al begin December en na Kerstmis zouden de lessen beginnen. Dit telegram is mede aanleiding geweest, dat in Nederland de R. K. Kerkmuziekschool werd opgericht. Uit het schrijven, dat op het telegram volgde, bleek, dat de school leegliep, omdat alle Jon gelieden tusschen de 18 en 45 jaar onder de wapenen werden geroepen Men leefde daar in de veronderstelling, dat de oorlog niet lang zou duren, maar u kent het verloop en daar stond ik nu. „Ga maar naar Woerden”, zei mijn overste, „misschien kunt ge meewerken aan de St. Gregoriusvereeniging.” De directies verklaarden zich bereid boven den loopenden toeslag van vijf pro cent met ingang van 1 October aa. voor den duur van 6 maanden een nieuwen toe slag op de Iconen van vjjf procent en voorts de kwestie van de pensioenen en de ver loven nader onder het oog te zien. Naar wij uit goede bron vernemen is dezer dagen een Koninklijk Besluit te verwachten. waarbij benoemd wordt tot secretaris-generaal van het departement van Defensie de heer C. Ringeling, administrateur, hoofd van de afdeeling comptabiliteit van dat departement. omndge heiligen worden vergeten, nadat ze gedurende langen tijd door groote me- kJ nigten vereerd zijn. Ze beantwoorden niet meer in dezelfde mate, zoo schijnt het, aan de nooden der menschheid, die zich andere idea len koos en andere voorbeelden voor oogen wil zien. De heilige Aegidius, in onze Zuiderprovin- ctea beter bekend als Sint Gilles, was een der noodhelpers in de middeleeuwen, maar in den nieuwsten tijd hoort men weinig meer over ham. hoewel hij nog hier en daar in Vlaanderen en in Noord-Frankrijk de patroon van een pa rochie is. Er bestaat een tooneelstuk over zijn leven, door den bekenden Henri Ghéon, maar het is moeilijk op te voeren en dus weinig be kend. Verder is er in de laatste Jaren Weinig over Sint Aegidius geschreven. Hoe komt het toch, dat hij zoo op den achtergrot^i is geraakt, deze patroon van de goede biecht? Het heeft, dunkt ons, een dubbele reden. Ten eerste is de heiligenvereering na de middeleeuwen veel we tenschappelijker geworden, dank zij vooral den arbeid van de Bollandisten. Figuren, waarom trent we maar heel weinig met historische zekerheid weten, genieten sedertdien niet meer dezelfde voorkeur als in de meer poëtische maar minder wetenschappelijke middeleeuwen. Hiermee hangt nog iets samen. Na het concilie va» Trente legde men bij de prediking sterk den nadruk op de navolging van het voorbeeld. dat de heiligen gaven, zoodat vanzelf meer aandacht werd geschonken aan die heiligen, wier deugden uit betrouwbare documenten be kend waren. De argelooze middeleeuwers zoch ten in de heiligenvereering vaker het andere element, dat wij misschien wel eens te veel ver- wharloozen. Zij zagen namelijk in het leven van den heilige op de allereerste plaats het werk Gods. Wij zien meer dan zjj het aandeel, dat de mensch zelf bijdraagt door mede te werken met de genade. Dit verschil van accent brengt mee, dat onze vereerlng over het algemeen lichter uttgaat*>naar heiligen, die we navolgen kunnen, en dat we minder waarde hechten aan de ietwat legendarische, maar niettemin stich telijke wonderverhalen, waardoor God in Zijn heiligen verheerlijkt werd. Zhlk een verhaal nu is hetgeen bekend bleef omtrent den heiligen Aegidius. Men behoeft het niet allemaal te gelooven. Door de mondelinge Overlevering is het waarschijnlijk wel mooier en vooral wonderltfker gemaakt dan het in werke lijkheid geweest is. Geschiedenis te scheiden van verbeelding valt, njet altijd makkelijk, wanneer de betrouwbare documenten ontbre ken, maar ook de fantastische legende behoort tot de geschiedenis. Is het niet «tiarachUg ge beurd, dan heeft men toch rekening te houden met het feit, dat het waarachtig verteld is. Voorzoover het verhaal ons dus in het onze kere laat over den jiersoon van den vereerde, verschaft het ons inlichtingen omtrent de per sonen van de vereerders. En dan is het toch opmerkelijk, dat Sint Aegidius altijd werd te hulp geroepen door degenen, die hun biecht gingen spreken. Hij is de voorspraak van de biechtelingen. Wisten ze wel, dat ze nog altijd een patroon hadden? - Ziehier het leven van Sint Aegidius, zooals het vanouds verteld wordt en zooals het ook in rijke tafereelen afgebeeld staat in de Sint Severinus-kerk te Boppard aan den Rijn: Omstreeks het jaar 640 werd Aegidius te Athene geboren uit vrome ouders, die hem een goede opvoeding gaven. Van jongsaf godvruch tig, voelde hij zich aangetrokkende een zaamheid. Hjj droomde ervan, kluizenaar te worden in de woestijn, doch z)jn oudere hiel den den jeugdigen knaap bij zich. Ze lieten hem’ ongaarne vertrekken. Na hun dood echter Aegidius was toen 25 Jaar verdeelde hU hun erfenis onder de armen van de stad en ging scheep op de eerste de beste boot, die gereed lag. Ze bracht hem naar Zuid-Frankrjjk, onder de Galliërs. Hij landde te Marseille, doch daar het zijn bedoeling was, zich terug te trekken uit de omgeving der menschen, begaf hij zich landinwaarts als een zwervend bedelaar. Eenl- gen tijd verbleef hij te Arles, toen trok hjj de Rhóne over en volgde den stroom van een zij riviertje, de Gard, aan welks boorden hl] een eenzame grot hoopte te vinden. Hier ontmoette hij Veredemus, een kluizenaar van hoogen leeftijd, die sedert meer dan dertig Jaren eenzaam geleefd had, al zijn gedachten wijdende aan God en de goddelijke dingen, ■erbiedig begroette hij den ouden man, en hij maakte hem zijn verlangen naar de eenzaam heid bekend. Maar de ervaren kluizenaar, zien de hoe jong Aegidius nog was, deelde hem mede wat hjj in zijn eenzaam leven ondervon den had en waarschuwde hem tegen de ver schrikkelijke beproevingen, die hem wachtten. Eenige dagen alleen zijn, dit verdraagt de men- schelljke wilskracht, maar als het maanden en jaren worden, dan moet de genade te hulp komen. Men kan wat bezigheid zoeken, doch daar de ware kluizenaar geen omgang met menschen wenscht, verliezen de meeste bezig heden ham kki. Slechts de concentratie van de gedachte doet den tjjd vergeten. Lange, harde oefening is noodig om dezen staat van geeste lijk leven te bereiken. Daarom hield Veredemus den jeugdigen Aegidius bjj zich en leerde hem den eenzamen weg naar den innerljjken vrede. Toen zijn leermeester gestorven was, bleef Aegidius aHeen in de grot, zieh voedend met veldkruid en water. Maar in de wereld miwie de verwildering, die stammen opoette tegen stammen; de zevende eeuw was een wreede eeuw. Volk, uit zjjn neder- zettingen verjaagd, zoeht een schuilplaats in de bosschen en leefde er, zooals de beesten leven. Onder de priesters heerschte een schan delijk zedenbederf. Herhaaldelijk drongen strij dende borden den stroom langs. Soms gebeur de het ook dat vrome menigten den kluizenaar tdlden bewegen, zjjn eenzaamheid te verlaten «n zich aan hun hoofd te scharen, hetzij voot een pelgrimstocht, hetzij voor het vormen eener godsdienstige gemeenschap. Aegidius voelde zich nog te dicht bij de wereld, hjj liet de beek ach ter zich en trok dieper het woeste gebergte in tot bjj de bronnen van de Rhóne, waar hij een hol vond, welks ingang door doornige braam struiken afgesloten werd. Deze vluchtplaats van beren en wolven koos hjj zich tot woning, om den grooten strijd te strijden va» den sen se? flater dr. Caecilianus Huigens O.F.M. vertelt interessante bijzonderheden over voor geschiedenis en bedoe ling van dit instituut

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5