BRILLEN TERLEP’S DROGISTERIJ ZWANENBERG S ZWANENBERG Carps Firma BANKERT UAARDCn I De oeververbinding te Velsen FOGERTIJ’S AGENDA Het beoordeelen van successen M. BOERSEN K. MIDDELBEEK den artikelen HEEFT U EEN KACHEL NOODIG? MANUFACTUREN! WOL! DAMES HUIBERTS VOOR ROOMBOTER ESMI maakt wat smaakt ALMIHA-BEZOEKERS PINQUIN ROOMIJS MELKINRICHTING ESMI Vergeet U niet OPENING LICHT OP 7.45 UUR il VERRASSING heerlijken smaak, hun grooie voedings waarde en vooral hun voordeeligen prijs Fa. F.G.VAN BARNEVELD SCHAGEN iSS' ONTWIKKELING VAN HET PONTVERKEER herkent men aan WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1937 KACHEL GRATIS EN Thans aan den tunnel BRENGEN ZE FRANCO THUIS DOOR GEHEEL NOORD-HOLLAND OPTICIEN TERLEP Nieuwe zaak geopend HOOCZIJDE 103 - TELEFOON 99 - SCHAGEN ONZER NIEUWE I AANSTAANDEN WOENSDAGMIDDAG 4 UUR EEN AARDIGE SCHAGEN LAAGZIJDE B 28 NIEUW KAREL 1 HEEHEN- OF BAMESKIJWIEL BOUILLONBLOKJES LOET AROMA PAKJES SOEPEN en UABLETTENSOEP Crossiervoor Schagen en het Noordelijk gedeelte FNIDSEN 95 ALKMAAR TEL. 4356 Geen verkoop een particulieren. Alleen voor den handel Kachels tegen scherp concurreerende prijzen -W MET SOLIDE CARANTIE WIJ HEBBEN EEK GROOTEX VOOHRAAD ƒ.18.— 54.50 P. DEKKER - IJZERHANDEL LAAN - SCHAGEN! - TELEFOON 10 DEN AGENTUUR- EN COMMISSIEHANDEL L WIJ PLAATSEN UW SCHAGEN Voor Winkeliers en Wederverkoopers Verkrijgbaar bij 3 QMbós KOMSt 'toCkaml AM DRA de kachel welke iedereen voldoet AM DRA de kachel die zich zelf verdient H.H. BOTERVERKOPERS! OUDESLOTSTRAAT E 61 - SCHAGEN Wed. D. KONING, Heerenstr. b.d. markt Vier-en-dertig jaar geleden ver dween de Veleer voetbrug Der tentoonstelling en feesten SCHAGEN Oliebollen-, Soezen- en Appel beignets-bakkerij ZAAK van Noord Holland: 11 t 1 bril nieuwen voor Winkelweekattractle. r DAGELIJKS KOSTELOOS OOGONDERZOEK Gediplomeerd Opticien Apotheker-Assistenten i 7.75 Beleefd aanbevelend, ZILVER. EN voor, dat iemand kinkhoestpatiënten zulk Dr. Th. H. Schlichting. i 1 c kofi voor kinderen, terwijl tevens iedere kooper kans heeft een s. T a le it ld Vrijdag 17 September. WlnkelweekattraeUe. Tentoonstelling van 38 uur en van 7XI uur. Versiering en verlichting. 1- ■n le fd i- er een en hoogen bloedar- Donderdag 16 September. Winkelweekst tractie. Tentoonstelling van 26 uur en van 711 uur. Verlichting, en versiering. J t 1 t j 1 a L BELEEFD AANBEVELEND, 11 n le d o d a 3.75 0.50 0.10 0.25 Wij leveren kwaliteit en zijn voordèelig MOLENSTRAAT SCHAGEN Intensief worden of verdwijnt en de autobus zal het eenige verkeersmiddel zijn. Bovendien zul len de kosten zeer groot zijn, door den noodza kelijk geworden onvermijdelijke t Ontegenzeglijk Indien een auto bezig is een voor hem rijdende andere auto In te halen mag men dit voertuigen-, paar niet voorbijrijden, dus: nooit drie auto’s naast elkaar. RONDE KACHELS, mooi emaille, vanaf MOOIE PRIMA HAARDKACHELS, cap. 180 kub. m., voor slechts Verder hebben wij voorradig: JAARSMA, INVENTA, FABER, PERMANENT, EMENDA. enz. enz. en ONZE BEROEMDE AMBRA-KACHEL, waarvoor wij speciaal Uwe aandacht vragen. Voor onze AMBRA-KACHEL hebben wij veel tevreden klanten. door zijn geringe kolenverbruik. Het Velsensche tunnelplan heeft de oever verbinding van het Noordzeekanaal wederom in het brandpunt der belangstelling gebracht. Het is daarom niet onaardig, er eens aan te herinneren, dat de stoomveerdlenst te Vel- sen, die na een twijfelachtig begin, zoovele jaren de verbinding tusschen noord en zuid heeft onderhouden, doch die het moderne ver keer niet meer kan verwerken, een mijlpaal te gemoet gaat. In 1938 zal het n.l. 35 jaar ge leden zijn, dat de oude Velserverkeersbrug ver dween en de stoomponten hun dienst begon nen. ZOOWEL VERPAKT ALS KOPPEN. IS HET AANGEWEZEN ADRES: bestaande handpont. Het verkeer werd daarna overdag onderhou den door drie ponten en des nachts door een pont. Niettegenstaande deze regelmatige ver binding, bleek het de laatste jaren wel. dat het glad ónmogelijk was, het moderne ver keer behoorlijk te verwerken. Regelmatig kan men files van auto’s en voertuigen zien wach ten, een oponthoud, dat in het moderne snel verkeer niet past. Wij bieden U een groote verscheidenheid GOUDEN en ZILVEREN VOORWERPEN, GERO-ARTIKELEN, enz. SOLIED ADRES VOOR 'N GOED LOOPEND UURWERK Groote keuze Schoorsteenklokken, Regulateurs, Wekkers, Wekkerklokjes. Barometers, Heeren Zak- en Polshorloges. Dames Polshorloges. SPECIAAL ADRES VOOR VERLOVINGSRINGEN Mooi cadeau naar keuze. Graveeren gratis. Kan op gewacht worden. HOOGSTE WAARDE GOUD Beleefd aanbevelend. SCHAGEN Zaterdag 18 September. Winkelweekattractle. Tentoonstelling van 26 uur en van 711 uur. Vanaf half twee volksspelen. 730 uur tap toe (Bchager Harmonie)8 uur Specialiteiten tentoonstelling in den Muziektuln. 9.30 uur taptoe (Bchager Harmonie). Versiering, verlich ting en kermis. te raadplegen voor een Stelt het niet te lang uit, want wat een keer aan Uw oogen bedorven is ,is NOOIT meer goed te maken. Zondag 19 September. Winkelweekst tractie. Tentoonstelling van 26 uur en van 711 uur. 2 uur Bokswedstrijd (Muziektuln). 5.30 uur Muzikale omgang (Wlnnubst, Den Helder). 8 uur Speciallteitententoonstelling (Muziektuln). 9 30 uur Taptoe (Wlnnubst. Den Helder». Ver siering, verlichting, kermis. Wat hier tot stand gebracht is, is hypermo dern. De bouwkundige Jos. Overtoom te Schagen heeft alle eer van zijn werk en zijn schepping voldoet in dit nieuwe zakencentrum zeer wel. Wanneer men binnentreedt, komt men eerst in den ruimen winkel, die in mooie kleuren uit gevoerd, een keur van artikelen op rijwielgebied bevat, t Geheel maakt een vrIendelUkeng pret- tlgen Indruk. f Direct vanuit den winkel komt men In het magazijn Ook hier weer doelmatigheid, lieht en ruimte. 1001 artikel was hier op keurige wijze weggeborgen. Vanuit het magazijn bereikt men de werkplaats. Hier zullen de rijwielen ge monteerd en gerepareerd worden. Doch ook de motorrijwielen zullen met de modernste machi nes hier afdoonde hersteld kunnen worden. Ach ter deze werkplaats komen we in het laatste gelljkvloersche’ gedeelte van het groote pand, 't Is de garage, waarin o. m. ook auto's vak kundig hersteld zullen kunnen worden. We stonden verbaasd over de geweldige hoeveelheid nieuwe fietsen, die hier stonden te wachten op de koopers. 't Waren er zeker wel 100. Vooral het „eigen” merk rijwiel van den heer Middel beek wordt veel gevraagd; tevens heeft de heer Middelbeek nog de agentuur van de Fongers- rjjwlelen. De heer Middelbeek levert ook nieuwe motorrijwielen, terwijl men er voor een goeden tweedehandschen auto geschikt terecht kan. In dezelfde garagerulmte waren niet minder dan 1000 fietsbanden opgeborgen. 1 Was ons volkomen begrijpelijk, dat de heer Middelbeek, wilde hy zijn steeds toenemende cliënteele naar genoegen blijven bedienen, naar meer ruimte moest omzien En de zaak is reso luut aangepakt ook, getuige dit enorme, wel verzorgde pand. Wanneer men nu nog hoort, dat de geheele zaak centraal verwarmd wordt en de rijwielen, die niet direct gebruikt worden, van den winter door een luik middels een hljschwerktulg naar den verwarmden zolder getransporteerd zullen worden, begrijpt men par t^n volle dat de doelmatigheid in dit bedrijf voor de volle 100 procent is uitgebuit. Boven den winkel e. d. is ook het woonhuis Ingericht. Rest ons nog tè vermelden, dat het timmer werk werd uitgevoerd door den heer Beers te Bergen; het metselwerk door G. Konlng. Scha gen: sanitair door C. Zwart. Schagen, en ele<> trlsche geleidingen e. d. door de firma Schkaf- sma, Schagen. Zl) allen hebben dit moderne pand tot een fraai geheel gemaakt. Wij wen- schen den heer Middelbeek veel succes in deze mooie zaak! en de prijs ook r aanleg van nieuwe lijnen en overwegen of viaducten. geeft het gecombineerde tunnelplan een betere en onbelemmerde ver binding naar zee, doch de heer Meijer meende, dat dit meer Hjkt dan het In werkelijkheid 1». Deze bezwaren zouden, volgens den heer Meijer, vervallen, wanneer de tunnelaanleg uit gevoerd zou worden zooals een inzender JL Vrijdag in ons blad aangaf. dus een afzonder lijke tunnel voor bet spoorwegverkeer, op de plaats van de bestaande brug. Daarmede zou den het motorverkeer en de scheepvaart, de spoorwegen en het 70.000 zielen tellende stads agglomeraat VelsenBeverwijk het meeat ge baat zijn. Maar welke expert, zoo voegde de beer Meijer hier aan toe. kan bij benadering bere kenen, welk plan tenslotte het meest geschikt en voordeellgst zal zijn, gezien de snel wis selende tijdsomstandigheden en verkeersbe- hoef ten I Zal het financieele element den doorslag moeten geven, dan wordt wellicht het goed koopste plan uitgevoerd Doch het is niet ón mogelijk dat dit over enkele Jaren t duurste zou blijken te zijn. Woensdag 15 September: 4.30 Officieele ope ning der Winkelweek ten raadhulse. 6 uur opening der tentoonstelling voor het publiek. De tentoonstelling is geopend tot 11 uur. Verlichting en versiering. openen wij onze nieuwe zaak en noodigen wij U beleefd tot een bezoek uit. Als bijzondere attractie tijdens de winkelweek bij aankoop voor een gulden I. verbetering toe te schrl yzerpreparaat. dat Aj 'GEBRUIKT u •HYGIëNÏSCH BEREID te winnen, waarvoor een prijsvraag wordt uit geschreven. Beleefd aanbevelend: anderen dat ze onwerkzaam zijn. Voor den j, Dinsdag 21 September. Tentoonstelling van 26 uur en van 711 uur. 2.30 uur Gecoetumeerde Hlnderwedstryd op fietsen en tandems. 7.30 Muzikale Omgang (Wlnnubst). 8 uur Groot Avondfeest. 9.30 uur Watervuurwerk (Laansloot). Verlichting, ver siering en kermis. Maandag 20 September. Winkelweekattractle. Tentoonstelling van 26 uur en van 711 uur. 2.30 Rlngrljderl) met paard en kar. 7.15 uur Muzikale omgang (Schager Harmonie). Versiering, verlichting en kermis. er veel Ijs. Men riep dan de hulp van sleep- booten In, die met hun schroeven het Ijs voor de toegangsbruggen wegdraalden; in den stren gen winter van 1928/20, toen het Noordzeeka naal vol Ijs lag, heeft men bovendien van de vrjjvarende pont gebruik kunnen maken, om het vaarwater zooveel mogelijk vrij te houden. En thans heeft men de oplossing in de meest afdoende richting gezocht. De tunnel ligt in het verschiet. Het snelverkeer zal dus straks zijn weg onder water door nemen. Maar ook nu weer zijn het de scheepvaartmaatschap pijen. die den weg vóór de schepen geheel vrU willen maken en die daarom verlangen, dat, nu toch een kostbaar verkeersobject tot stand zal komen, ook de spoorlijn naar den tunnel verwezen wordt. De spoorbrug, waarin zy een ernstige verkeersbelemmerlng zien, kan dan verdwijnen. Wjj spraken over dit alles met den heer M. H. Meijer, te Velsen, lid van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Haarlem, die ons bovenstaande bijzonderheden vertelde. De heer Meijer, dien wy naar zijn meenlng vroegen over het tunnelplan, wees er ons op, dat met het ..kleine tunnelplan” alleen het autoverkeer gebaat is. Wettigt dat de enorme onkosten? Van den anderen kant evenwel was de heer Meyer van oordeel, dat een gecombineerde auto- en spoorwegtunnel de gemeenten Velsen en Beverwijk uit hun verband rukt. Het spoor wegverkeer tusschen deze plaatsen zal minder klein bleek, zy ry voertuigen. Tenslotte werden in 1932 de groote losva rende stoomponten in dienst genomen. Dit beteekende toen reeds een groote verbetering. De „Wykeroog” werd voorloopig naar Buiten huizen verplaatst, ter vervanging van de daar eens een bezoek te brengen tijdens de TENTOONSTELLING en FESTIVITEITEN aan Steeds warm verkrijgbaar. Standplaats Marktplein BELEEFD AANBEVELEND gQQOaQQQEBQQQCQQHQaEBSEnQBEEEai De komst van de stoomponten is feitelijk een gevolg geweest van de actie der scheepvaart- maatschappyen. Toen n.l. het Noordzee-kanaal gereed was, heeft de Engelsche maatschappy. die t werk had uitgevoerd, voldaan aan de, haar door de regeering opgelegde verplichting, en een draai brug gebouwd, die ongeveer twee meter boven het water lag. Hierbij moet niet worden verge ten, dat het kanaal destijds een veel geringere breedte had. Deze brug nu voldeed naderhand niet meer. De schepen werden grooter en het scheepvaart verkeer nam steeds toe, zoodat het tenslotte noodzakeiyk werd, de oude brug af te bre ken en een nieuwe te bouwen, die op de ver anderde omstandigheden berekend zou zyn. En ziet: l'hlstolre se repète! De scheepvaart maatschappijen, die thans de spooriyn naar onderaardsche regionen willen verwijzen, waar door de Velserspoorbrug zou kunnen verdwe nen, kwamen destyds in t geweer tegen *t plan, om een nieuwe brug te bouwen, zy zagen in die verkeersbrug, evenals thans, ofschoon natuurlek wel een belangrek verschil is. ernstige belemmering voor de scheepvaart ze drongen er dan ook be het rek op aan, geen nieuwe brug te maken, maar op an dere wyze in de oeververbinding te voorzien De Amsterdamsche scheepvaart vond toen by het rijk een gewillig oor en zoo kwam de pont- verbindlng tot stand, zooals we die al zoo vele jaren kennen. Dat was dus in 1903. Er kwamen twee stoom ponten, de „Velsen” en de „Kennemerland”. Al dadelVk begonnen de moeliykheden. De ponten werden voortbewogen door scheprade ren en nu bleek het. dat zij niet te besturen waren: de afstand tusschen de beide oevers was daarvoor veel te klein en verder was ook de hooge opbouw van de ponten oorzaak, dat zjj de zoo dichtbij gelegen bestemming niet konden bereiken, maar dikwyis ergens anders terecht kwamen. Dikwijls gebeurde het, vooral by veel wind of stroom, dat de logge gevaar ten op eenlgen afstand van den steiger op den kanaal oever strandden! In elk geval wae het buitengewoon moeilijk om ze in den juisten koers te houden. De moeliykheld werd opgelost, door de pon ten langs kettingen te laten varen, waarvan de schakels in de daarvoor Ingerichte raderen grypen, zoodat de booten zich zelf voorttrek ken en zonder meer op het juiste punt belan den. Daarna ging het goed. Van de belde schepen was er steeds één by toerbeurt in de vaart. Eventueele reparatler werden dan tydens het stilliggen verricht. Deze stilliggende pont lag steeds onder stoom, opdat de dienst, zoo noo- dlg. onmiddeliyk overgenomen kon worden. Tydens de oorlogsjaren had ook de veer dienst met kolengebrek te kampen. Gedurende eenlgen tijd 1b het verkeer dan ook des nachts met een handpont onderhouden, teneinde kolen te besparen. Na 1918 werd het verkeer dermate drukker, dat gedurende de spitsuren ook de tweede pont in de vaart gebracht moest worden, ook al, omdat op gezette tijden de stoomtram HaarlemAlkmaar vervoerd moest worden. Het overzetten van dit vehikel kostte vanzelfspre kend gerulmen tijd, de rails op de pont en op de toegangsbruggen moesten precies op elkaar aansluiten. Daar was een heele inrichting voor noodig. Was de tram eenmaal veilig aan boord, dan bleef er voor anderen niet veel plaats meer over, zoodat het voor het pontverkeer een wel kome ontlasting was, toen de tram voor goed verdween. Maar de frequentie van het verkeer nam voortdurend toe. In 1923 stelde de rykswater- staat een derde pont in dienst, de „Wljkeroog”, een xg. vrfjvarende pont, die echter spoedig te bood slechts plaats aan één Wanneer U reeds na korten tijd lezen of handwerken, last krijgt van vermoeide en tranende oogen, DAN is het tijd om e heer K. Middelbeek met een staf van I I medewerkers heeft, de laatste dagen voor- z al, met koortsachtige haast gewerkt om tegelijk met de opening der tentoonstelling zijn nieuwe zaak open te kunnen stellen. En t is hem gelukt. Thans heeft de heer Middelbeek zyn nieuwe rijwlelzaak, we mogen haast wel zeggen rywlelpaleis, aan de Loet geopend. crates. Stel u yr zijn vele geneesmiddelen, waarvan som- H migen beweren, dat ze werkzaam, maar leek is dit eenvoudig een schandaal, dat de ge neeskundigen nl. niet in staat zijn, de werk zaamheid van hun eigen middelen te beoor deelen. De moeilijkheid ligt echter daarin, dat vele ziekten van zelf genezen, of althans voor een tyd verdwijnen en dan weer terugkeeren. Zoo is b.v. het asthma een ziekte, die op la- teren leeftijd vaak vermindert, laten we zeggen omstreeks het 45ste jaar. Iemand, die zyn heele leven lang behandeld is zonder veel resultaat, begint op 44-jarigen leeftyd een nieuwe behan deling te ondergaan. Deze behandeling is werk zaam, maar daaruit mag men toch niet beslui ten, dat de verbetering door de behandeling is teweeggebracht. Iemand lydt aan dubbelzien; hy wordt door een magnetiseur behandeld, en is na een half jaar van zyn dubbelzien bevryd Zulk een geval is voorgekomen en voor den rechter behandeld. Zooals men weet, ontstaat het dubbelzien, door dat de oogen niet beide in de goede richting staan, zooals by scheelzien. De ervaring nu be wust, dat zoo iemand na eenigen tijd van zelf niet meer dubbelziet: hy leert onbewust met één oog te kyken. Onderzoekt men nu dezen persoon met gekleurde glazen, d.wx. laat men hem met het eenie oog door een blauw glas, met het andere door een geel glas kyken, dan ziet hy toch weer dubbel, want hjj is niet in staat om het eene anders gekleurde beeld gees- teiyk te verwaarloozen; neemt men hem den gekleurden bril af, dan is ook het dubbelzien verdwenen. Iemand heeft in zijn urine drie procent sui ker; hij gaat naar iemand, die hem kruiden geeft, en na een dag heeft hy nog maar 1% procent suiker. Wat is het geval? Is dit middel goed tegen suikerziekte? Neen, maar dit middel vermeerdert de hoeveelheid urine. Normaal be draagt de dageiykscbe urine van een volwas sen persoon ongeveer lj^ liter; 3 procent suiker beteekent dus 45 gram suiker. Na gebruik van dit middel produceert de suikerpatiënt 3 liter urine; het is duidelijk, dat als hy dan 1% pro cent suiker heeft, hy toch weer 45 gram suiker verliest. Van werkelijke verbetering Is dus geen sprake. Er zyn veel vrouwen, die gedurende den ganschen middelbaren leeftyd zwak en slap zyn, maar na den overgangstyd, dus laten we zeg gen na' hun 45ste tot 50ste Jaar gezond en flink worden. Hoe eenvoudig is het nu niet, om die yven aan een of ander J in dien tyd gekregen heeft. En nu andersom; een patiënt heeft op 40-jarigen leeftyd klachten var: een chronische nieraandoeningurine-af wbkingen, bloeddruk, vermoeidheid, hoofdpijn, moede. Zij wordt behandeld met dieet, rust, yzer, zon, klimaat, enz. enz. en na 10 jaren is de toestand nog precies dezelfde. Gy zoudt zeggen; het re sultaat is niets. Integendeel; het resultaat is uitmuntend. Zonder behandeling verergeren deze ziekten langzaam, maar onophoudelyk; met de behandeling heeft de ziekte tien jaar stil gestaan, wat een prachtig resultaat is. De beoordeellng van' het succes by acute ziekten is nog moeiiyker. Het eenvoudigste voorbeeld is een verkoudheid: daartegen bestaan tallooze middelen, er. zonder twyfel is het eene beter dan het andere. Een heet bad en uitzwee- ten is waarschyniyk het beste. Maar wie zal nu. daar wy toch weten, dat een verkoudheid de eene maal lang, de andere maal kort duurt, en toch zoo goed als altyd vanzelf overgaat, vast stellen, of zulke middelen als één druppel jo- dlumtlnctuur of mentholparaffine de ziekte werkelyk verkorten? Voor de behandeling van een gewonen griepaanval geldt hetzelfde. Nu moet men wel in het oog houden, dat de algemeene regelen voor de behandeling van acute ziekten oeroud en zeer solide zyn: d.w.z. de voorschriften omtrent bedrust, verpleging, diëet enz. lyden geen twyfel, maar om het ef fect van een speciale behandeling te beoordee len, Is vaak lange en ernstige waarneming noo dig. De kunst Is lang, het leven kort, de proef neming bedriegeiyk. het juiste oogenbllk snel Wy mogen hier wel releveeren, dat in stren- voorbygaand, het oordeel moeiiyk, zei Hlppo- ge winters het pontverkeer nimmer stagnatie van beteekenis heeft ondervonden. De verbln- ding is nimmer gestremd geweest, ook al was gaat behandelen met vaccin, wanneer" zy deze ziekte reeds een week of drie volop hebben. Het resultaat zal gering zyn. Maar wanneer hy vroeg begint te behandelen, is het resultaat groot, dus: het juiste oogenbllk gaat snel voor- by. Hetzelfde met massage van een gebroken been: doet men het te vroeg, dan is zy schade- iyk, doet men het op tyd, dan nuttig. Hoe moeiiyk is niet de beoordeellng geweest van het succes van de serumbehandellng by diphterie; want het blykt, dat ook zonder deze behandeling de eene epidemie veel en veel on schuldiger is dan de andere, en men zeide dan ook. dat het schynbare succes van het serum eenvoudig daaraan te danken was, dat de epi demie zelf van onschuldigen aard was. Maar de voorstanders antwoordden terecht: „Goed, maar laten wy nu alleen de ernstige gevallen be schouwen, waarin vroeger steeds de keel onder het strottenhoofd werd opengesneden, om de patiënt lucht te geven; dan suit u zien, dat die ernstige gevallen, die vroeger voor 60 pet. stier ven, thans nog slechts 20 pet. sterfte vertoonen. Om op de chronische aandoeningen terug te komen: iemand die een eczeem heeft, ziet dit uitslag vaak met wisseling in de levensomstan digheden, met verandering van dieet, seizoen, woning, met het verdwynen van zorgen, met de geboorte van een kind en met nog veel an dere wisselingen verdwynen of weer opkomen. Hoe voor de hand liggend is het nu niet, om een genezing, die in werkeiykheid b.v. door het seizoen veroorzaakt wordt, toe te schreven bijv, aan een nieuw teerpreparaat? Daarom is het oordeel moeiiyk, vaak slechts na lange ervaring, na vergeiyking, redeneering en studie is het mogeiyk, een goed gefun deerd oordeel te geven over de werkzaamheid van bepaalde middelen. De geschiedenis geeft hier blyk van; want over vele middelen, die wy thans in geen geval zouden willen missen, is eerst een groote strijd gevoerd; zooals over de pokkeninenting, de chlnine. de azeptlek. Proefneming, ervaring, kritiek en nieuwe proefneming zyn nu eenmaal de wyzen, waar op het menscheiyk weten, en ook de genees kunde. langzaam, maar hopen wy, gestadig vooruit gaat. U weet, een Terlep's bril past U ELECTRISCHE RIJWIELLAMPEN vanaf ELECTRISCHE ACHTERLICHTEN compleet ELECTRISCHE RIJWIELSNOEREN ZAKLANTAARNS, groote keuze, compleet, vanaf BATTERIJEN vanaf 10 ct., 2 voor 25 et., 15 en 20 ct. p. stuk Dusvóór U ’n bekeuring betalen móet Naar Boersen met den grootsten spoed GEBRUIKTE DAMESRIJWIELEN vanaf 5— 4 GEBRUIKTE HEERENRUWIELEN, prima, v.a. 15. O* TURNER. KAREL I, enz. enz. AUTOPEDS MET LUCHTBANDEN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 11