BRILLEN
TERLEP’S DROGISTERIJ
ZWANENBERG S
ZWANENBERG
Carps
Firma BANKERT
UAARDCn
I
De oeververbinding te Velsen
FOGERTIJ’S
AGENDA
Het beoordeelen
van successen
M. BOERSEN
K. MIDDELBEEK
den
artikelen
HEEFT U EEN KACHEL NOODIG?
MANUFACTUREN! WOL!
DAMES HUIBERTS
VOOR ROOMBOTER
ESMI
maakt wat smaakt
ALMIHA-BEZOEKERS
PINQUIN ROOMIJS
MELKINRICHTING ESMI
Vergeet U niet
OPENING
LICHT OP 7.45 UUR
il
VERRASSING
heerlijken smaak, hun
grooie voedings
waarde en vooral
hun voordeeligen prijs
Fa. F.G.VAN BARNEVELD
SCHAGEN
iSS'
ONTWIKKELING VAN HET
PONTVERKEER
herkent men aan
WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1937
KACHEL GRATIS EN
Thans aan den tunnel
BRENGEN ZE FRANCO
THUIS DOOR GEHEEL
NOORD-HOLLAND
OPTICIEN TERLEP
Nieuwe zaak geopend
HOOCZIJDE 103 - TELEFOON 99 - SCHAGEN
ONZER
NIEUWE
I
AANSTAANDEN WOENSDAGMIDDAG 4 UUR
EEN AARDIGE
SCHAGEN
LAAGZIJDE B 28
NIEUW KAREL 1
HEEHEN- OF BAMESKIJWIEL
BOUILLONBLOKJES
LOET
AROMA
PAKJES SOEPEN en
UABLETTENSOEP
Crossiervoor Schagen en
het Noordelijk gedeelte
FNIDSEN 95 ALKMAAR TEL. 4356
Geen verkoop een particulieren. Alleen voor den handel
Kachels tegen scherp concurreerende prijzen -W
MET SOLIDE CARANTIE
WIJ HEBBEN EEK GROOTEX VOOHRAAD
ƒ.18.—
54.50
P. DEKKER - IJZERHANDEL
LAAN - SCHAGEN! - TELEFOON 10
DEN AGENTUUR- EN COMMISSIEHANDEL
L WIJ PLAATSEN UW
SCHAGEN
Voor Winkeliers en Wederverkoopers
Verkrijgbaar bij
3 QMbós KOMSt 'toCkaml
AM DRA de kachel welke iedereen voldoet
AM DRA de kachel die zich zelf verdient
H.H. BOTERVERKOPERS!
OUDESLOTSTRAAT E 61 - SCHAGEN
Wed. D. KONING, Heerenstr. b.d. markt
Vier-en-dertig jaar geleden ver
dween de Veleer voetbrug
Der tentoonstelling en feesten
SCHAGEN
Oliebollen-, Soezen- en Appel beignets-bakkerij
ZAAK
van Noord Holland:
11
t
1
bril
nieuwen
voor
Winkelweekattractle.
r
DAGELIJKS KOSTELOOS OOGONDERZOEK
Gediplomeerd Opticien
Apotheker-Assistenten
i
7.75
Beleefd aanbevelend,
ZILVER.
EN
voor, dat iemand kinkhoestpatiënten
zulk
Dr. Th. H. Schlichting.
i
1
c
kofi
voor kinderen, terwijl tevens iedere kooper kans
heeft een
s.
T
a
le
it
ld
Vrijdag 17 September. WlnkelweekattraeUe.
Tentoonstelling van 38 uur en van 7XI
uur. Versiering en verlichting.
1-
■n
le
fd
i-
er
een
en
hoogen
bloedar-
Donderdag 16 September. Winkelweekst tractie.
Tentoonstelling van 26 uur en van 711
uur. Verlichting, en versiering.
J
t
1
t
j
1
a
L
BELEEFD AANBEVELEND,
11
n
le
d
o
d
a
3.75
0.50
0.10
0.25
Wij leveren kwaliteit
en zijn voordèelig
MOLENSTRAAT SCHAGEN
Intensief worden of verdwijnt en de autobus zal
het eenige verkeersmiddel zijn. Bovendien zul
len de kosten zeer groot zijn, door den noodza
kelijk geworden
onvermijdelijke t
Ontegenzeglijk
Indien een auto bezig is een voor
hem rijdende andere auto In te
halen mag men dit voertuigen-,
paar niet voorbijrijden, dus:
nooit drie auto’s naast elkaar.
RONDE KACHELS, mooi emaille, vanaf
MOOIE PRIMA HAARDKACHELS,
cap. 180 kub. m., voor slechts
Verder hebben wij voorradig:
JAARSMA, INVENTA, FABER, PERMANENT, EMENDA. enz. enz.
en ONZE BEROEMDE AMBRA-KACHEL, waarvoor wij speciaal
Uwe aandacht vragen. Voor onze AMBRA-KACHEL hebben wij
veel tevreden klanten.
door zijn geringe kolenverbruik.
Het Velsensche tunnelplan heeft de oever
verbinding van het Noordzeekanaal wederom
in het brandpunt der belangstelling gebracht.
Het is daarom niet onaardig, er eens aan
te herinneren, dat de stoomveerdlenst te Vel-
sen, die na een twijfelachtig begin, zoovele
jaren de verbinding tusschen noord en zuid
heeft onderhouden, doch die het moderne ver
keer niet meer kan verwerken, een mijlpaal te
gemoet gaat. In 1938 zal het n.l. 35 jaar ge
leden zijn, dat de oude Velserverkeersbrug ver
dween en de stoomponten hun dienst begon
nen.
ZOOWEL VERPAKT ALS KOPPEN.
IS HET AANGEWEZEN ADRES:
bestaande handpont.
Het verkeer werd daarna overdag onderhou
den door drie ponten en des nachts door een
pont. Niettegenstaande deze regelmatige ver
binding, bleek het de laatste jaren wel. dat
het glad ónmogelijk was, het moderne ver
keer behoorlijk te verwerken. Regelmatig kan
men files van auto’s en voertuigen zien wach
ten, een oponthoud, dat in het moderne snel
verkeer niet past.
Wij bieden U een groote verscheidenheid
GOUDEN en ZILVEREN VOORWERPEN, GERO-ARTIKELEN, enz.
SOLIED ADRES VOOR 'N GOED LOOPEND UURWERK
Groote keuze Schoorsteenklokken, Regulateurs, Wekkers,
Wekkerklokjes. Barometers, Heeren Zak- en Polshorloges.
Dames Polshorloges.
SPECIAAL ADRES VOOR VERLOVINGSRINGEN
Mooi cadeau naar keuze. Graveeren gratis.
Kan op gewacht worden.
HOOGSTE WAARDE GOUD
Beleefd aanbevelend.
SCHAGEN
Zaterdag 18 September. Winkelweekattractle.
Tentoonstelling van 26 uur en van 711
uur. Vanaf half twee volksspelen. 730 uur tap
toe (Bchager Harmonie)8 uur Specialiteiten
tentoonstelling in den Muziektuln. 9.30 uur
taptoe (Bchager Harmonie). Versiering, verlich
ting en kermis.
te raadplegen voor een
Stelt het niet te lang uit, want wat een keer
aan Uw oogen bedorven is ,is NOOIT meer
goed te maken.
Zondag 19 September. Winkelweekst tractie.
Tentoonstelling van 26 uur en van 711
uur. 2 uur Bokswedstrijd (Muziektuln). 5.30 uur
Muzikale omgang (Wlnnubst, Den Helder).
8 uur Speciallteitententoonstelling (Muziektuln).
9 30 uur Taptoe (Wlnnubst. Den Helder». Ver
siering, verlichting, kermis.
Wat hier tot stand gebracht is, is hypermo
dern. De bouwkundige Jos. Overtoom te Schagen
heeft alle eer van zijn werk en zijn schepping
voldoet in dit nieuwe zakencentrum zeer wel.
Wanneer men binnentreedt, komt men eerst
in den ruimen winkel, die in mooie kleuren uit
gevoerd, een keur van artikelen op rijwielgebied
bevat, t Geheel maakt een vrIendelUkeng pret-
tlgen Indruk. f
Direct vanuit den winkel komt men In het
magazijn Ook hier weer doelmatigheid, lieht en
ruimte. 1001 artikel was hier op keurige
wijze weggeborgen. Vanuit het magazijn bereikt
men de werkplaats. Hier zullen de rijwielen ge
monteerd en gerepareerd worden. Doch ook de
motorrijwielen zullen met de modernste machi
nes hier afdoonde hersteld kunnen worden. Ach
ter deze werkplaats komen we in het laatste
gelljkvloersche’ gedeelte van het groote pand,
't Is de garage, waarin o. m. ook auto's vak
kundig hersteld zullen kunnen worden. We
stonden verbaasd over de geweldige hoeveelheid
nieuwe fietsen, die hier stonden te wachten op
de koopers. 't Waren er zeker wel 100. Vooral
het „eigen” merk rijwiel van den heer Middel
beek wordt veel gevraagd; tevens heeft de heer
Middelbeek nog de agentuur van de Fongers-
rjjwlelen. De heer Middelbeek levert ook nieuwe
motorrijwielen, terwijl men er voor een goeden
tweedehandschen auto geschikt terecht kan. In
dezelfde garagerulmte waren niet minder dan
1000 fietsbanden opgeborgen.
1 Was ons volkomen begrijpelijk, dat de heer
Middelbeek, wilde hy zijn steeds toenemende
cliënteele naar genoegen blijven bedienen, naar
meer ruimte moest omzien En de zaak is reso
luut aangepakt ook, getuige dit enorme, wel
verzorgde pand. Wanneer men nu nog hoort, dat
de geheele zaak centraal verwarmd wordt en
de rijwielen, die niet direct gebruikt worden,
van den winter door een luik middels een
hljschwerktulg naar den verwarmden zolder
getransporteerd zullen worden, begrijpt men par
t^n volle dat de doelmatigheid in dit bedrijf
voor de volle 100 procent is uitgebuit. Boven den
winkel e. d. is ook het woonhuis Ingericht.
Rest ons nog tè vermelden, dat het timmer
werk werd uitgevoerd door den heer Beers te
Bergen; het metselwerk door G. Konlng. Scha
gen: sanitair door C. Zwart. Schagen, en ele<>
trlsche geleidingen e. d. door de firma Schkaf-
sma, Schagen. Zl) allen hebben dit moderne
pand tot een fraai geheel gemaakt. Wij wen-
schen den heer Middelbeek veel succes in deze
mooie zaak!
en de prijs ook
r aanleg van nieuwe lijnen en
overwegen of viaducten.
geeft het gecombineerde
tunnelplan een betere en onbelemmerde ver
binding naar zee, doch de heer Meijer meende,
dat dit meer Hjkt dan het In werkelijkheid 1».
Deze bezwaren zouden, volgens den heer
Meijer, vervallen, wanneer de tunnelaanleg uit
gevoerd zou worden zooals een inzender JL
Vrijdag in ons blad aangaf. dus een afzonder
lijke tunnel voor bet spoorwegverkeer, op de
plaats van de bestaande brug. Daarmede zou
den het motorverkeer en de scheepvaart, de
spoorwegen en het 70.000 zielen tellende stads
agglomeraat VelsenBeverwijk het meeat ge
baat zijn.
Maar welke expert, zoo voegde de beer
Meijer hier aan toe. kan bij benadering bere
kenen, welk plan tenslotte het meest geschikt
en voordeellgst zal zijn, gezien de snel wis
selende tijdsomstandigheden en verkeersbe-
hoef ten I
Zal het financieele element den doorslag
moeten geven, dan wordt wellicht het goed
koopste plan uitgevoerd Doch het is niet ón
mogelijk dat dit over enkele Jaren t duurste
zou blijken te zijn.
Woensdag 15 September: 4.30 Officieele ope
ning der Winkelweek ten raadhulse.
6 uur opening der tentoonstelling voor het
publiek.
De tentoonstelling is geopend tot 11 uur.
Verlichting en versiering.
openen wij onze nieuwe zaak en noodigen wij
U beleefd tot een bezoek uit.
Als bijzondere attractie tijdens de winkelweek
bij aankoop voor een gulden
I.
verbetering toe te schrl
yzerpreparaat. dat Aj
'GEBRUIKT u
•HYGIëNÏSCH BEREID
te winnen, waarvoor een prijsvraag wordt uit
geschreven.
Beleefd aanbevelend:
anderen dat ze onwerkzaam zijn. Voor den j, Dinsdag 21 September.
Tentoonstelling van 26 uur en van 711
uur. 2.30 uur Gecoetumeerde Hlnderwedstryd
op fietsen en tandems. 7.30 Muzikale Omgang
(Wlnnubst). 8 uur Groot Avondfeest. 9.30 uur
Watervuurwerk (Laansloot). Verlichting, ver
siering en kermis.
Maandag 20 September. Winkelweekattractle.
Tentoonstelling van 26 uur en van 711
uur. 2.30 Rlngrljderl) met paard en kar. 7.15
uur Muzikale omgang (Schager Harmonie).
Versiering, verlichting en kermis.
er veel Ijs. Men riep dan de hulp van sleep-
booten In, die met hun schroeven het Ijs voor
de toegangsbruggen wegdraalden; in den stren
gen winter van 1928/20, toen het Noordzeeka
naal vol Ijs lag, heeft men bovendien van de
vrjjvarende pont gebruik kunnen maken, om
het vaarwater zooveel mogelijk vrij te houden.
En thans heeft men de oplossing in de meest
afdoende richting gezocht. De tunnel ligt in
het verschiet. Het snelverkeer zal dus straks
zijn weg onder water door nemen. Maar ook
nu weer zijn het de scheepvaartmaatschap
pijen. die den weg vóór de schepen geheel vrU
willen maken en die daarom verlangen, dat,
nu toch een kostbaar verkeersobject tot stand
zal komen, ook de spoorlijn naar den tunnel
verwezen wordt. De spoorbrug, waarin zy een
ernstige verkeersbelemmerlng zien, kan dan
verdwijnen.
Wjj spraken over dit alles met den heer
M. H. Meijer, te Velsen, lid van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken te Haarlem, die ons
bovenstaande bijzonderheden vertelde.
De heer Meijer, dien wy naar zijn meenlng
vroegen over het tunnelplan, wees er ons op,
dat met het ..kleine tunnelplan” alleen het
autoverkeer gebaat is. Wettigt dat de enorme
onkosten?
Van den anderen kant evenwel was de heer
Meyer van oordeel, dat een gecombineerde
auto- en spoorwegtunnel de gemeenten Velsen
en Beverwijk uit hun verband rukt. Het spoor
wegverkeer tusschen deze plaatsen zal minder
klein bleek, zy
ry voertuigen.
Tenslotte werden in 1932 de groote losva
rende stoomponten in dienst genomen. Dit
beteekende toen reeds een groote verbetering.
De „Wykeroog” werd voorloopig naar Buiten
huizen verplaatst, ter vervanging van de daar
eens een bezoek te brengen
tijdens de TENTOONSTELLING
en FESTIVITEITEN aan
Steeds warm verkrijgbaar. Standplaats Marktplein
BELEEFD AANBEVELEND
gQQOaQQQEBQQQCQQHQaEBSEnQBEEEai
De komst van de stoomponten is feitelijk een
gevolg geweest van de actie der scheepvaart-
maatschappyen.
Toen n.l. het Noordzee-kanaal gereed was,
heeft de Engelsche maatschappy. die t werk
had uitgevoerd, voldaan aan de, haar door de
regeering opgelegde verplichting, en een draai
brug gebouwd, die ongeveer twee meter boven
het water lag. Hierbij moet niet worden verge
ten, dat het kanaal destijds een veel geringere
breedte had.
Deze brug nu voldeed naderhand niet meer.
De schepen werden grooter en het scheepvaart
verkeer nam steeds toe, zoodat het tenslotte
noodzakeiyk werd, de oude brug af te bre
ken en een nieuwe te bouwen, die op de ver
anderde omstandigheden berekend zou zyn.
En ziet: l'hlstolre se repète! De scheepvaart
maatschappijen, die thans de spooriyn naar
onderaardsche regionen willen verwijzen, waar
door de Velserspoorbrug zou kunnen verdwe
nen, kwamen destyds in t geweer tegen *t plan,
om een nieuwe brug te bouwen, zy zagen in
die verkeersbrug, evenals thans, ofschoon
natuurlek wel een belangrek verschil is.
ernstige belemmering voor de scheepvaart
ze drongen er dan ook be het rek op aan,
geen nieuwe brug te maken, maar op an
dere wyze in de oeververbinding te voorzien
De Amsterdamsche scheepvaart vond toen by
het rijk een gewillig oor en zoo kwam de pont-
verbindlng tot stand, zooals we die al zoo
vele jaren kennen.
Dat was dus in 1903. Er kwamen twee stoom
ponten, de „Velsen” en de „Kennemerland”.
Al dadelVk begonnen de moeliykheden. De
ponten werden voortbewogen door scheprade
ren en nu bleek het. dat zij niet te besturen
waren: de afstand tusschen de beide oevers
was daarvoor veel te klein en verder was ook
de hooge opbouw van de ponten oorzaak, dat
zjj de zoo dichtbij gelegen bestemming niet
konden bereiken, maar dikwyis ergens anders
terecht kwamen. Dikwijls gebeurde het, vooral
by veel wind of stroom, dat de logge gevaar
ten op eenlgen afstand van den steiger op den
kanaal oever strandden!
In elk geval wae het buitengewoon moeilijk
om ze in den juisten koers te houden.
De moeliykheld werd opgelost, door de pon
ten langs kettingen te laten varen, waarvan de
schakels in de daarvoor Ingerichte raderen
grypen, zoodat de booten zich zelf voorttrek
ken en zonder meer op het juiste punt belan
den.
Daarna ging het goed. Van de belde schepen
was er steeds één by toerbeurt in de vaart.
Eventueele reparatler werden dan tydens het
stilliggen verricht. Deze stilliggende pont lag
steeds onder stoom, opdat de dienst, zoo noo-
dlg. onmiddeliyk overgenomen kon worden.
Tydens de oorlogsjaren had ook de veer
dienst met kolengebrek te kampen. Gedurende
eenlgen tijd 1b het verkeer dan ook des nachts
met een handpont onderhouden, teneinde kolen
te besparen.
Na 1918 werd het verkeer dermate drukker,
dat gedurende de spitsuren ook de tweede
pont in de vaart gebracht moest worden, ook
al, omdat op gezette tijden de stoomtram
HaarlemAlkmaar vervoerd moest worden. Het
overzetten van dit vehikel kostte vanzelfspre
kend gerulmen tijd, de rails op de pont en op
de toegangsbruggen moesten precies op elkaar
aansluiten. Daar was een heele inrichting voor
noodig. Was de tram eenmaal veilig aan boord,
dan bleef er voor anderen niet veel plaats meer
over, zoodat het voor het pontverkeer een wel
kome ontlasting was, toen de tram voor goed
verdween.
Maar de frequentie van het verkeer nam
voortdurend toe. In 1923 stelde de rykswater-
staat een derde pont in dienst, de „Wljkeroog”,
een xg. vrfjvarende pont, die echter spoedig te
bood slechts plaats aan één
Wanneer U reeds na korten tijd lezen of
handwerken, last krijgt van vermoeide en
tranende oogen, DAN is het tijd om
e heer K. Middelbeek met een staf van
I I medewerkers heeft, de laatste dagen voor-
z al, met koortsachtige haast gewerkt om
tegelijk met de opening der tentoonstelling zijn
nieuwe zaak open te kunnen stellen. En t is
hem gelukt. Thans heeft de heer Middelbeek
zyn nieuwe rijwlelzaak, we mogen haast wel
zeggen rywlelpaleis, aan de Loet geopend.
crates.
Stel u
yr zijn vele geneesmiddelen, waarvan som-
H migen beweren, dat ze werkzaam, maar
leek is dit eenvoudig een schandaal, dat de ge
neeskundigen nl. niet in staat zijn, de werk
zaamheid van hun eigen middelen te beoor
deelen.
De moeilijkheid ligt echter daarin, dat vele
ziekten van zelf genezen, of althans voor een
tyd verdwijnen en dan weer terugkeeren.
Zoo is b.v. het asthma een ziekte, die op la-
teren leeftijd vaak vermindert, laten we zeggen
omstreeks het 45ste jaar. Iemand, die zyn heele
leven lang behandeld is zonder veel resultaat,
begint op 44-jarigen leeftyd een nieuwe behan
deling te ondergaan. Deze behandeling is werk
zaam, maar daaruit mag men toch niet beslui
ten, dat de verbetering door de behandeling
is teweeggebracht.
Iemand lydt aan dubbelzien; hy wordt door
een magnetiseur behandeld, en is na een half
jaar van zyn dubbelzien bevryd Zulk een geval
is voorgekomen en voor den rechter behandeld.
Zooals men weet, ontstaat het dubbelzien, door
dat de oogen niet beide in de goede richting
staan, zooals by scheelzien. De ervaring nu be
wust, dat zoo iemand na eenigen tijd van zelf
niet meer dubbelziet: hy leert onbewust met
één oog te kyken. Onderzoekt men nu dezen
persoon met gekleurde glazen, d.wx. laat men
hem met het eenie oog door een blauw glas,
met het andere door een geel glas kyken, dan
ziet hy toch weer dubbel, want hjj is niet in
staat om het eene anders gekleurde beeld gees-
teiyk te verwaarloozen; neemt men hem den
gekleurden bril af, dan is ook het dubbelzien
verdwenen.
Iemand heeft in zijn urine drie procent sui
ker; hij gaat naar iemand, die hem kruiden
geeft, en na een dag heeft hy nog maar 1%
procent suiker. Wat is het geval? Is dit middel
goed tegen suikerziekte? Neen, maar dit middel
vermeerdert de hoeveelheid urine. Normaal be
draagt de dageiykscbe urine van een volwas
sen persoon ongeveer lj^ liter; 3 procent suiker
beteekent dus 45 gram suiker. Na gebruik van
dit middel produceert de suikerpatiënt 3 liter
urine; het is duidelijk, dat als hy dan 1% pro
cent suiker heeft, hy toch weer 45 gram suiker
verliest. Van werkelijke verbetering Is dus geen
sprake.
Er zyn veel vrouwen, die gedurende den
ganschen middelbaren leeftyd zwak en slap zyn,
maar na den overgangstyd, dus laten we zeg
gen na' hun 45ste tot 50ste Jaar gezond en flink
worden. Hoe eenvoudig is het nu niet, om die
yven aan een of ander
J in dien tyd gekregen
heeft. En nu andersom; een patiënt heeft op
40-jarigen leeftyd klachten var: een chronische
nieraandoeningurine-af wbkingen,
bloeddruk, vermoeidheid, hoofdpijn,
moede.
Zij wordt behandeld met dieet, rust, yzer, zon,
klimaat, enz. enz. en na 10 jaren is de toestand
nog precies dezelfde. Gy zoudt zeggen; het re
sultaat is niets. Integendeel; het resultaat is
uitmuntend. Zonder behandeling verergeren
deze ziekten langzaam, maar onophoudelyk;
met de behandeling heeft de ziekte tien jaar
stil gestaan, wat een prachtig resultaat is.
De beoordeellng van' het succes by acute
ziekten is nog moeiiyker. Het eenvoudigste
voorbeeld is een verkoudheid: daartegen bestaan
tallooze middelen, er. zonder twyfel is het eene
beter dan het andere. Een heet bad en uitzwee-
ten is waarschyniyk het beste. Maar wie zal nu.
daar wy toch weten, dat een verkoudheid de
eene maal lang, de andere maal kort duurt, en
toch zoo goed als altyd vanzelf overgaat, vast
stellen, of zulke middelen als één druppel jo-
dlumtlnctuur of mentholparaffine de ziekte
werkelyk verkorten? Voor de behandeling van
een gewonen griepaanval geldt hetzelfde.
Nu moet men wel in het oog houden, dat de
algemeene regelen voor de behandeling van
acute ziekten oeroud en zeer solide zyn: d.w.z.
de voorschriften omtrent bedrust, verpleging,
diëet enz. lyden geen twyfel, maar om het ef
fect van een speciale behandeling te beoordee
len, Is vaak lange en ernstige waarneming noo
dig. De kunst Is lang, het leven kort, de proef
neming bedriegeiyk. het juiste oogenbllk snel
Wy mogen hier wel releveeren, dat in stren- voorbygaand, het oordeel moeiiyk, zei Hlppo-
ge winters het pontverkeer nimmer stagnatie
van beteekenis heeft ondervonden. De verbln-
ding is nimmer gestremd geweest, ook al was gaat behandelen met vaccin, wanneer" zy deze
ziekte reeds een week of drie volop hebben.
Het resultaat zal gering zyn. Maar wanneer
hy vroeg begint te behandelen, is het resultaat
groot, dus: het juiste oogenbllk gaat snel voor-
by.
Hetzelfde met massage van een gebroken
been: doet men het te vroeg, dan is zy schade-
iyk, doet men het op tyd, dan nuttig.
Hoe moeiiyk is niet de beoordeellng geweest
van het succes van de serumbehandellng by
diphterie; want het blykt, dat ook zonder deze
behandeling de eene epidemie veel en veel on
schuldiger is dan de andere, en men zeide dan
ook. dat het schynbare succes van het serum
eenvoudig daaraan te danken was, dat de epi
demie zelf van onschuldigen aard was. Maar de
voorstanders antwoordden terecht: „Goed, maar
laten wy nu alleen de ernstige gevallen be
schouwen, waarin vroeger steeds de keel onder
het strottenhoofd werd opengesneden, om de
patiënt lucht te geven; dan suit u zien, dat die
ernstige gevallen, die vroeger voor 60 pet. stier
ven, thans nog slechts 20 pet. sterfte vertoonen.
Om op de chronische aandoeningen terug te
komen: iemand die een eczeem heeft, ziet dit
uitslag vaak met wisseling in de levensomstan
digheden, met verandering van dieet, seizoen,
woning, met het verdwynen van zorgen, met
de geboorte van een kind en met nog veel an
dere wisselingen verdwynen of weer opkomen.
Hoe voor de hand liggend is het nu niet, om
een genezing, die in werkeiykheid b.v.
door het seizoen veroorzaakt wordt, toe te
schreven bijv, aan een nieuw teerpreparaat?
Daarom is het oordeel moeiiyk, vaak slechts
na lange ervaring, na vergeiyking, redeneering
en studie is het mogeiyk, een goed gefun
deerd oordeel te geven over de werkzaamheid
van bepaalde middelen. De geschiedenis geeft
hier blyk van; want over vele middelen, die wy
thans in geen geval zouden willen missen, is
eerst een groote strijd gevoerd; zooals over
de pokkeninenting, de chlnine. de azeptlek.
Proefneming, ervaring, kritiek en nieuwe
proefneming zyn nu eenmaal de wyzen, waar
op het menscheiyk weten, en ook de genees
kunde. langzaam, maar hopen wy, gestadig
vooruit gaat.
U weet, een Terlep's bril past U
ELECTRISCHE RIJWIELLAMPEN vanaf
ELECTRISCHE ACHTERLICHTEN compleet
ELECTRISCHE RIJWIELSNOEREN
ZAKLANTAARNS, groote keuze, compleet, vanaf
BATTERIJEN vanaf 10 ct., 2 voor 25 et., 15 en 20 ct. p. stuk
Dusvóór U ’n bekeuring betalen móet
Naar Boersen met den grootsten spoed
GEBRUIKTE DAMESRIJWIELEN vanaf 5—
4 GEBRUIKTE HEERENRUWIELEN, prima, v.a. 15.
O* TURNER. KAREL I, enz. enz.
AUTOPEDS MET LUCHTBANDEN