VOEDING SCHOOLGAANDE JEUGD
BEVELEN GEVEN
I
DRE DENKT NOG ALTIJD AAN
DE JUBELFEESTEN
B
I
Li
EEN MOOIER TEINT
verkrijgt U door een goede huidverzorging.
Doe daartoe wat Radox in Uw waschwater
Wi nterca m pag ne"
al begonnen?
T
Elementaire ^instructies
voor beginners
Het nieuwe raadsel
4.8.9.29.27 .*28.26.
48.49.33.34.35.41.
Redelijk blijven
42.43.45.11.10.
15.21.22.20.12.13.14.17.19.
J
18.24.25.5.6.
48.2.30.31.32.7.
1.38.37.40.44.
48.49.39.2.3.43.50.
27.36.16.38.33.46.47.47.23.
Ons Prijsraadsel
Snelheidsverlies van Schepen
Door schelpdieren en zeegrassen
vervangen
Om een opstel
1
BRABANTSCHE BRIEVEN
ta.v.
A
F
i
Nog niet gewend aan de stilte
van deus najaar
I
I
te
re
zV
Er
Ontboezemingen van puzzelaars,
die deze meening zijn
toegedaan
OOK GU EEN ABONNEMENT
Oplossing vorig raadsel
ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1937
lllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
volgen»
letterraadsel
I
MARTINE WITTOP KONING
n de opvoeding eischen we eischen voort-
Ai
dat
P. H. A. TUIN
Vj
den
bezig
te
den
te
derde—galg
Alzoo in de llnksche kruisjes-kolom:
VOORMIDDAG
en reehte: LENTEMAAND.
van ièverans-veuraan-te-meugen-
DRE.
f
1
i
Veur deuze week weer genogt. Ik schei er af,
mee m’n potlood tenminste....!
ie regel: een telwoord.
2e regel: leven, lawaai.
3e regel: zout water.
4e regel: verlegen, bedeesd.
5e regel: gift.
6e regel: kleedü-
7e regel: vandaag.
8e regel: consciëntie.
9e regel: kostschool.
min of meer Inspannend her
ten. zonder dat de gezondheid
lijden.
Ten slotte’bekoort de schoolgaande jeugd
nog tot de allerkleinsten, geef dan voor het vrije
kwartier een kleinigheid mee om den ongewo
llen rek tusdchen twee opeenvolgende maaltU-
ben, dan zullen onze bevelen een zoodanige uit
werking hebben, dat ze de kinderen er niet toe
prikkelen, om het juist niet te doen, maar we
moeten ontwapenend op hun tegenstand wer
ken, zoodat hun gehoorzaamheid even vanzelf
sprekend wordt als naderhand hierdoor het van
nature „goed zijn”.
muiterkan
aderangel
anoderand
„Men kan zijn eigen zakken niet meer
vertrouwen. Als ik een gulden uit mijn
zak wil halen, zit er niets in
ke
R.
W
Ri
wi
m
I
wc
di<
Mi
81
ze!
he
Pa
pli
n»
aa
Ja
bo
va
ne
Mi
vc
Pli
Sc
lei
1
ael
vo
ee
va
hi
ge
re
den wat te bekorten. Een klein fleschje melk
in het ochtendkwartier, misschien een blokje
kaas voor ’s middags en het onprettige ge
voel van een leege maag zal niet alleen ver
dwijnen, maar het gekozen voedsel zaï ook op
zeer gelukkige wijze het klnderlichaampje weer
van nieuwe kracht voorzien. K
Dan rauscht den Herfst deur de bosschen, mee
sturmend lawjjt. En eikens later, allee, dan
breken de lochten, dan stulpt ’n afgespoelde
zon in vollen luister langs de wolkenstapels en
hangen de dreven vol van snoeren glinsterende
peer Is.
■tls schoon op den stillen buiten nou! Op de
stille velden, waarover den Herfst gevaren komt
op lage wolken. In de stille akkers, waar den
winterknol bepereld staat mee ’nen sier van
najaarsdroppen onder den rossen zonneschijn.
'tls schoon in den zwaren bletenakker, waar
de dikke suikerpeeën rood uit den vetten grond
puilen, onder *t verflenste, groffe loof, waardeur
dan X Herfsttij genadeloos rondspookt.
Maar misschien mot geboer zijn, in eiken
vezel van oew lijf, om oe gelukkig te voelen
mee deus woelende tij, dat mee vlagen oewen
nek striemt, oew vel kerft, deur oew schouw
loeit en aan oew grendels rammelt.
Alleen den mensch die er gelukkig mee is, die
«iet de schoonhedens van *n tij als deus, waarin
de Natuur op vollen kracht werkt.
durend dit voortdurend dat van de kin
deren. We geven bevelen en willen, dat de
kinderen gehoorzamen.
Deze week volgt een
bijgaand schema:
De opgave is elk cijfer of getal in de opgave
door een letter te vervangen zóódanig, dat men
in de 9 regels voor de getallenreeksen woorden
krijgt, aan de volgende omschrijvingen beant
woordend:
Naar dleën elndeloooen stroom van feestgan
gers, van gelukkige, plezierige menschen, die
Toch zijn we aan deze sUlte nog nle gewend I hier ’nen teug wjjn van puur geluk slurpten
heelegaar. luit overvolle bokalen, die Ulvenhout volschonk.
Veul groeten van Trui, Dré III en als altU
gin horke minder van oewen
Bij apotheker* en erkende drogisten f 0.90
per pak en f 0.15 per klein pakje.-
RADOX
Den boer, die maanden in den bulten stond,
baggerde deur den zwaren grond, die openklon
terde onder *t Ailveren ploegmes. den boer, die
onder den wie-arbeid deur zijn akkers kroop tot
z’n lenden kraakten, die z’n slooten uitdiepte
van den loodzwaren blubber, die al ft maaien
stond in den prilsten mergen veur vier uren,
dat X zweet langs z’n beenen droop, bloedroole
strepen veur z’n oogen schicht ten. vooral den
boer, die de vier veilige muren van z’n huis bena
vergat, die ziet nou naar z’n groote schouw,
.waaronder X zoo goed zitten is, den winter. En
1 eerste sturmtij dat kolkend deur zijnen schoor
steen woelt en loeit, heurt ie aan, mee 'nen
seerjeuzen lachglimp over zijnen „notenhou
ten” kop.
De lamp gaat *s avonds al ’n paar uren vroe
ger op. bjj ’n week of zeuven gelejen. Veur ach
ten doe *k de blinden veur, schuif *k de grendels
op stallen en schuren, doe mee den stallanteem
den ronde over den erf en Trui voeiert de bees
ten af onderwijle, zet dan den avondpap te
vuur op de plattebuis. Den kleinen Dré staat in
t achterhuis onder de pomp; den dag is ten
ende. En ’n kwartierke later, dan zitten we
onder de schouw en drijft ons hulske op de venhout.
stilte van den durpsavond, 'n stilte die gewolkt
komt in melkwitte nevels, uit de natte velden.
Den lesten vacantieganger is nog pas ver
trokken. X Grut weer pas ngar school. Om vier
uren klotsen huilie blokskes over den steenweg
en eikens later, komen ze, mee groote botram
men in de kleine handjes ravotten, speulen,
vechten op den weg, In droge slooten, in de
boschdreef. We hooren dat allemaal weer dui
delijker, harder in den verschen rust, die over
X durp is gevallen.
Wijer draagt den slag van ons kerkeklokske.
Harder valt ie neer, op den keiweg, in X veld;
dieper dringt ie in de bosschen.
En als we 's avonds zitten onder de schouw,
dan onderscheien we weer de geluiden van den
weg. Dan rammelt 'n ouw race-wageltje over
de keien en Trui zeet: .Den jongen baron is
weer verom uit de stad." Dan piept ’nen pomp
zwengel in de verte en Trui zeet: „Ze zijn nog
laat bij Broks.” Dan dokkert t ’nen wagel over
den weg en Dré III zeet: .Dn Blaauwe gaat
op huis aan.” Maar ik heur ’t peerd mee één
been wat deepen en zeg: „Neeë, da’s Toon Hop
staken.”
En zoo, amico, „zien” we mee onz’ ooren den
weinigen passage over den weg. die daar groen
te blinken ligt onder X maanelicht, telkens ver
duisterd van de Inktzwarte wolkenflarden, die
langs den donkeren Septemberhemel fileren.
Ja we motten nog wennen aan deuze nuu-
we stilte, die op*\de geuren van X vergaande
herfstgeblaart uit de bosschen drijft.
We motten nog wennen aan die fluweelige
stilte, die als ’n dik gordijn over ons durpke
zakte na den apotheose van Oogst ’37, de
Eeuwenfeesten van Ulvenhout» 660-jarig be
staan l
Jubelfeesten, om nooit te vergeten; tooneelen,
die afspuiden teugen ’n décor van zonbeschenen
bosschen, waarover den safranen Herfst plooide
als gouwen tule!
Ja, amico, ge mot t me nle ten kwaaie dulèn.
dat m’n gedachten nog altij gaan naar X veur-
bjje feest. Want lijk oew oogen getrokken wor
den naar X licht van de zon, zoo trekken m’n
gedachten nog altij naar dat Jubeltij van Ul-
VEERieOAAGS VStSCHUNErO PROPAGANDARAD
OCR RX STAATSPARTIJ ABONHEMBiTSPRUS F1- PER
JAAR AOMNKTRATK MAURITSKADE 25 OOi HAAG
de markt. Van koeien hebben we veul versta-
jum. maar van motorfietsen....? Ocherm!
En we hadden zoo geren dieën fauteuil op den
kapelaan z’n motorreke meegegeven 's avonds.
Toen raaiden we, als samenzweerders allemaal
veur ons eigen. Telden op, deelden! Veur we
X getal invulden, ging Trui den veurzltter van
de B.M.C. nog ’ns polsen, zoo piee ’n geslepen
wijvensmoesje.... maar Daems. ’nen wakkeren
jongkearel. vloog er nle in! Afijn. Dan X ge
middelde maar opgeschreven, ’s Avonds
waren we "r sjuust 25 duuzend K.M. neffen....!
Ginnen leuningstoel! Maar z'nen penning, waar
X om ging, hee-t-ie eerlijk verdiend! Parmant,
als den sterrit begost, besteeg ie den koffie-
meulen, drukte z’n ronde vilten hoedje flink
vast en daar ree ons kapelaantje weg tusschen
de leerenjassenEn nóg won ie hen prijs!
Den prijs veur den rijer die X meeste achter
bleef, ’n pijp!
Twee groote, witgedekte Sinterklaastafels, vol
prijzen, waren mee die motorritten deur de boe-
schen te winnen! Ge kost zoo goed 'nen fau
teuil als 'n bus olie, ’nen zuiveren bokaal als *n
blaauw bord, "nen medaille als 'n taartenschep
winnen; X was er allemaal, in overdaad.
Maar.... daar waren dan ook honderden .Jee-
renjassen" die er trek in hadden....!
■Nen sportredacteur van ’n groote krant, ’nen
kearei die van zulke sportgebeurtenissen dus
verstajum hee. zee me, dat de deelnamf „over
weldigend” was! Nou gjj! Dat de grootste stad
X nle zoo veur malkaar krijgt. Nou gij wéér!
Maar er was één aardigheid aan verbonden,
die lederen deelnemenden stoomfletser of -fiet-
ster Tge had die parmante wefkens motten
zien in den leeren broek!) als herindeling mee
kreeg. 'nen Prachtigen penning, geslagen deur
de grootste edelsmeedfabriek in Nederland, 'nen
mat-zulveren penning,'mee In X hart 'n scherp
en kunstig reliëf van ons schoone kerkske, ge
vat in ’n rood-wlt-gelakt sierlijk kruis.
Nou wil X geval, dat ons vroeger-kapelaantje
ook naar X Ulvenhoutsche feest was overgeko
men. op z’n stoomflets, 'n klein model „koffie-
meulentje”. Natuurlijk hee hij óók z’n hart aan
Ulvenhout verloren! Wie nou nle!
En toen ie den prachtigen penning zag, mee
die scherpe afbeelding van z’n ouwe kerkske....
nou toevallig hee hij ook geen betonnen hart
toen gingen z’n oogen én z’n hart tegelijk
open!
.Die zou k geren hebben, Dré,” zee-t-ie.
Ik zee: ..Rij dan mee, jonk!"
„Zou k X doen....?"
„Vanelgens!”
HU kwam er nle meer van af. We gunden "m
zoo geren ’nen schoonen prijs bovendien hü
is een van onze beste, allerbeste vrinden!
Rap kreeg ie de pampleren, vulde ze prontjea
in en hU stond ingeschreven veur den sterrit.
PrUshalen mee z’n koffiemeulentje was uitge
sloten. Maar daar was nog één kans! De deel
nemers mochten raaien hoeveul K.M. een ma-
chlen al geloopen had. X Ding stond opgesteld
x^ebruind door de buitenlucht, lichamelijk
yj'aangesterkt en geestelijk uitgerust.... zoo
kwamen onze jongens en meisjes het
schoollokaal weer binnen, om in een nieuwe
klas met frisschen moed den werktijd van eenige
maanden achtereen aan te vangen sommige
zelfs om voor de eerste maal met het school
leven kennis te maken.
Zullen ze tot de eerstvolgende vacantle hun
gezonde kleur, hun levenslust en hun weer
standsvermogen behouden?
Ja.... als de goede gewoonten van den va-
cantietUd zooveel mogelUk worden volgehou
den: als beweging in de buitenlucht ook nu een
deel blijft uitmaken van het da^elijksch leven;
als doelmatige rust voldoehde nachtrust
vooraleen tegenwicht vormt voor de
thans grootere geestelijke inspanning; als
degelUke voeding tegemoet komt aan de eischen.
die én door den groei én door het schoolleven
aan de kinderen worden gesteld.
Wat die voeding betreft, de drukke^chool-
dagen kunnen zoo heel licht de goede gewoon
ten van den vacantietjjd weer doen verslap
pen; er is zoon groote kans, dat het ontbUt
niet meer rustig verloopt, maar te lijden heeft
onder de haast van X naar school gaan; het
gebeurt zoo vaak, dat op de pauze tusschen 12
en 1.30 uur gerekend wordt voor het nazien
van de middaglessen en dat alles ten koste
van de voedselopname. die óf gehaast óf on
voldoende geschiedt.
Ik geloof, dat juist in dezen tUd nu het
feiteljjk gaat om „bUhouden” van het gezond-
heidspell en volstrekt nog niet om ..Inhalen"
de waarschuwing om niet met de voeding de
hand te lichten meer dan ooit op haar
plaats is.
Denkt u wel, moeders, aan den halven liter
melk per dag. die eigenlUk aan leder kind in
den schoolgaanden leeftijd toekomt? Let u er
op, dat dus bij elk van de twee broodmaaltUden
de gewone beker wordt uitgedronken, en zorgt
u er voor dat het dan nog ontbrekende wordt
aangevuld door het dagelijksch melkgerecht tot
besluit van het middagmaal? Een pap, een scho
teltje, een eenvoudige melkpudding ze zijn
alle zoo gemakkelijk te bereiden en ze behoeven
maar weinig te kosten. Ze staan ook niet gauw
tegen, want de mogelijkheden op dit gebied zUn
tóó veelvuldig, dat de voortdurende afwisseling
zelfs in de eenvoudigste pappen den eet
lust vast en zeker gaande houdt.
En denkt u ook aan de boterham, het voed
zame brood (liefst van den ongebullden graan
korrel) en de daarbij behoorende boter? Be
schouw die niet als een luxe artikel, waarmee
men spaarzaam moet omgaan: smeer de snee
brood flink enleg er liefst nog een niet te
dunne plak kaas op ook. Dat is een ontbUt of
eén twaalfuurtje, waarop gerust een ochtend of
een midc
senwerk
er onder
Ziet zij er niet aardig uit met dezen
pullover van roestbruine wol? Voor een
groot deel komt dat door de stralen
van witte angora, die van het voorpand
uitgaan. Speciaal geschikt voor de ko
mende donkere dagen. Wie dus een
zonnetje wil zijn voor haar ontgeving....
-* /r en kent tegenwoordig niet minder dan
rWI 126 soorten dier- en plantengroepen, die
zich op X onder water liggende deel van
den scheepsramp in massa's vasthechten en daar
door de oppervlakte van den scheepswand, die
oorspronkelijk glad was. in den loop van den
tUd met een dikke, slijmerige massa vol draden
en wier bedekken Deze begroeiing, welke zich
vooral aan de schepen, welke in de tropen va
ren, vasthecht, verhoogt de wrijving aanzienlijk
en de schepen ondervinden er heel vtat nadee-
len van.
Dr. Wolfgang Neu (Leipzig) maakt thans
melding van nieuwe proeven ter bestrijding van
deze parasieten. Tegenover de sedert lang ge
bruikte methode, om den scheepsromp, die zich
onder water bevindt, met vergiftigde verf te be
strijken, is vast komen te staan, dat b.v. de
zoogenaamde zeepokken absoluut immuun ble
ken tegenover dit vergif. In den laatsten tijd is
men tot de overtuiging gekomen, dat bepaalde
kleuren van invloed op deze levende wezens
zijn. Proeven in Amerika hadden tot resultaat,
dat groen licht een goed afweermiddel is tegen
zekere larven. Andere proeven met gekleurd
papier hadden dezelfde resultaten. Zoo vond
men b.v. op een bepaalde kleurenserie uitslui
tend de worm Spirorbes, terwijl andere kleur-
schakeerlngen slechts de helft of zelfs 1/6 ge
deelte der gewone getallen aanwezen. Verdere
systematische proeven hieromtrent, voorzoover
bepaalde kleuren ter vermindering van de be
groeiing der schepen kunnen bijdragen, «(orden
genomen.
De uitgeloofde prijzen vielen bU loting ten
deel aan: Leo Auplng, Singel 13, Deventer;
mej. Willy Berendse, Zandhofschestraat 117,
Utrecht; J. van Leeuwen A63, Hoogkarspel
(N.H.)P. J. Tolsma, Stuyvesantstraat 9 H,
Amsterdam-W.; mej. A. Vogelzang, Bentinck-
straat 43, Oldenzaal; A. C. van IJzendoorn,
Rembrandtlaan 9, Heemstede.
Amico, we hebben zo'n leut, zo'n waarachtig
plazler g'ad!
Kunt g’oe veurstellen, dak aan de stilte nle
rap wennen kan. van deus najaar? Maar ik
heb 'nen schoonen album gekregen van de ka-
meraads. Vol mee groote. glanzende portretten
van X feest. M'nen vrind ons pastoorke staat
veurin! En als nou 's avonds den Fielp of den
Blaauwe komen aansteken, zullie weten ook
nog nle goed raad mee d’r eigen, nou al die
vergaderingen gedaan zijn dan blaaien wu
den boek deur en danI Dan zitten we, om
zoo te zeggen, in de bioscoop, waar den film
afrolt van onz' onvergetelijke feesten en daar
bU ons thuis, onder de wlntersche schouw,
daar schijnt weer de gouwen zon over, n spran
kelend, jubelend feest dat altU nog nA-jubelt
In onze zielementen!
Nog altU gaan m’n gedachten naar deus
schoone, zonovergoten dagen, die als zuiveren
spiegels X geluk b 1 U v e n weerketsen in m’n
zielement.
Hebt gij ze wel 'ns bjj malkaar gezien, amico,
vijftig- zestigduuzend menschen in 'n durpke
van misschien vUfhonderd huizen? Tienduuzen-
den en tienduuzenden, zonder éénen mopperéér?
Zonder.... stukken in de krant over te smalle
bruggen, motorpolitie die zus of zoo had motten
doen, auto's die in X weergaren kwamen mee
malkaar en al dat gekanker al meer? Dat hebt
ge nooit, in heel oew krantenleven nle! In heel
oew leven
staan nle!
Maar ik mag X gerust zeggen: ik had X
goeie soort opgeroepen. Ik had ginnen twijfel
g’ad aan nog genogt zonnige, nog menschelUke
menschen in Nederland!
Ik had ze opgeroepen, allemaal! En ze kwa
men af. Sjuust lijk ik gevraagd had: „in Lin
coln! en rammelende fordjes, op stoomfietsen
en roestige velo-kes, in bussen en op
kwaaie schoenen. Wij zien hier nie naar zulke
dingen, haTc gezeed! WU zien in oew oogen, om
te speuren of ge ’nen plazierigen, grillen
mensch zUt! God schiep toch ginnen heer en
’n mevrouwHU schiep 'n mensche n-paar
en daar houwen w(j ons aan! Da’s.... Gódde-
lUke Democratie!” En veur mUn part ,Dcta-
tatuur”. Als X van Hum komt, is X goed....!
Duuzenden en duuzenden menschen, van alle
gezindten en.... ons „Gezag" X bestond uit
ons pastoorke, onzen burgemeester en zijnen
veldwachter en niks haperde, niks kankerde,
niks gebeurde-n-er, dan.... plazler, dan leut.
En wie zUnen limonaad of pils nie drinken kost
aan 'n tafeltje, hU dee X in de malsche gras-
kussel, om 'nen eik of spar en zat daar als ’nen
vorst onder den wulv<enden schaduw van 'nen
kompleten eikenkroon! En hU genóót er X feest
in kleine, koele teugskes, mee s'n toeteloeriske
naast 'm en da’s nog zo’n slecht-zltten nle!
Ze hebben hier kunnen zien, de vrimdellngen
de hartelijkheid en X gemak van leven daarom.
"n Veurbeeld, amico!
De Bredasche Motorclub, kranige ploeg van I op nen muziekklosk. Eerste prUs: den fauteuil!
jonge sportslul, had, lUk ge weet, den sterrit en WU, mee ’n heel clubke, gingen X ding, die
den vossejacbt op den ballon geregeld, 1 stoomflets, ’ns bekijken, betasten lUk ’n koel op
veelrood maken we het
aromaonder maken we het woord moOrdeNaar
steigerneer maken we het woord eeRgisTeren
stemgeheel maken we het woord heMelgEest
maken we het woord tuInkaMer
maken we het woord neDerlAag
maken we het woord onDerdAan
togastonde maken we het woord stAdgeNoot
maken we het woord daGgelDer
e Engelsche Tweede Kamer, meer bekend
onder den naam van het .Lagerhuis”,
heeft zich onlangs anderhalf uur
gehouden over een opstel van een twaalfjarig
schoolmeisje. De jongedame woonde in hoogst-
„Een zware dobber”.
,Dt raadsel heeft me meerdere uurtjes werk,
maar prettig werk bezorgd.”
„Een gezellige zoekerU
„Zooveel werk met deze puzzle, dat ik nau
welijks tüd overhield voor den DréEnz.
Allemaal uitspraken, ook die we hier niet
cverbrengen, welke echter geen verzuchtingen
waren, tenzU we als zoodanig konden beschou
wen o.a.:
„die „derde galg”, en vooral die ..steiger
neer”, hebben me heel wat hoofdbrekens ge
kost: ik heb drie vellen papier volgekrabbeld,
vóór ik het juiste te pakken had."
Maar het büschrift van een dier „mop
peraars”: ,mUn compliment voor het origlneele
in elkaar zetten der woordparen,” maakt alles
weer goed.
staat er
De oplossing van het vorig raadsel was:
Van letselvuns maken we het woord leVensLust
van veelrood maken we het woord voOrdeEl
van
van
van
van
van
van
van
van
Bravo! de wintercampagne schUnt weer be
gonnen: dit nummer was ten minste niet voor
de poes, hoor!"
BU die eene ontboezeming bleef
niet van 1...L.
spraken als:
eigen persoon de vergadering bU! Ze had in dat
opstel geschreven: „Engeland is wèl klein, maar
het is X beste land van héél de wereld!” De
onderwUzeres had dit goedgekeurd, doch werd
deswege door den schoolopziener met een be
risping verrast; volgens dezen geleerden heer
gaf het allerminst pas, zóó ouderwetsch
sclyUven
Tenslotte kwam die kwestie in het Lagerhuis
voor de heeren en déér deelde minister Stanley
den leden mede, dat hU op zün beurt
schoolopziener had berispt!
Conclusie: Het leerlingetje kreeg van den mi
nister gelUk
ooals uit den kop van dit artikel bUjkt. volgt
hier een elementaire uiteenzetting van de
beginselen van het bridgespel. Er zUn na-
tuurlUk velen, die dit spel in mindere of meer
dere mate beheerschen en voor diegenen is dit
artikel niet geschreven; het spreekt echter van
zelf, dat ook zU een beurt krijgen. Voor het
evenwel zoover is, rest mU nog een belangrUke
taak. Immers er zUn er zeer velen, die niet in
de gelegenheid zUn zich in ons mooie kaartspel
te bekwamen, zoodat zU eerst In de gelegenheid
moeten worden gesteld het bridge-spel zoodanig
te leeren, dat ook zij een rubriek voor gevorder
den kunnen volgen.
Om dit echter te bereiken is het absoluut
noodzakelUk. dat deze rubriek In de eerstvol
gende weken niet alleen goed gelezen, maar
zelfs grondig bestudeerd wordt!!
Na deze korte inleiding zal ik dan maar van
wal steken met de voornaamste regels van het
bridge-spel:
1. Men speelt (piet spel met 4 personen en 52
kaarten. De 2 tegenover elkaar zittende perso
nen zUn partners, m.a.w. „gaan samen'.
2. Elke speler geeft op zUn beurt; de volg
orde is in de richting van de wijzers van een
uurwerk. Men geeft één kaart tegelUk in de
bovengenoemde Volgorde.
N.B.: Het spel wordt verdeeld in twee perio
den:
-1 het lang
links en rechts kwamen er ult-
BU juiste vervanging leest men voor 1, 2, 3
enz. tot en met 50 een veelzeggend
spreekwoord.
Onder de Inzenders van een goede oplossing
worden weer zes fraaie prijzen verloot.
Oplossingen worden tot Donderdagmiddag
12 uur ingewacht bU den heer G. M. A Jansen,
Ruysdaelstraat 60, Utrecht.
Dal is ons goed recht en onze plicht. Het
in zoon heel kort zinnetje, als zoo
tets héél eenvoudigs en toch is het iets, waar
boekdeelen over geschreven zouden kunnen
worden. Waar in het huisgezin de grootste
moeilukheden aan vastzitten.
Waarom bevelen we en waarom willen we
eigenlUk gehoorzaamd worden?
De baby, het kleine kind en het schoolgaan
de kind leven in een wereld, die klein is en
ver weg van de wereld, waar ze eens een meer
of minder verantwoordelUke plaats in zullen
nemen. Ze hebben fn al hun beperking geen
idéé van deze groote-menschenwereld met haar
wel en wee en met de mogelUkheden, waar
mee in die wereld rekening gehouden moet
worden. Het is een wereld, waar ze langzamer
hand naar toe moeten groeien die langza
merhand voor hen open moet gaan.
En nu gaat het hierom, dat wU er ons van
bewust zUn, dat er in die wereld een taak voor
ben ligt te wachten, die ze in volle verant-
woordelUkheld hebben te aanvaarden
er offers zUn, die ze eens zullen moeten bren
gen.
Het kind weet in al zUn onbewustheid niets
van wat hem te wachten staat. WU wel en
wU willen het opvoeden om het deze taak te
laten vervullen volgens zUn beste künnen.
Daarom bevelen we en daarom eischen we ge
hoorzaamheid aan deze bevelen.
En waarom is het eigenlUk, dat hieraan zoo
veel moeilukheden vastzitten? Een van de
groote oorzaken moeten we hierin zoeken, dat
we zoo licht geneigd zUn, uitsluitend eischen
te stellen aan de gehoorzaamheid van het kind,
zonder eischen te stellen aan de bevelen van
ons zelf.
ZUn we ons eigenlUk wel bewust van den
afstandkinderwereldgroote menschenwe-
reld? De kinderwereld, waarin Alles kan
alles mag en ook alles zou gebeuren als de
oudere niet met zUn waarschuwende stem in
zou grUpen. als de oudere den gang van deze
klndergedachten niet zou onderbreken met de
vraag, iets voor hem te willen doen.
In het eerste geval, dat. waarin we gaan
verbieden en het bevel uiten dat we iets zus
of zoo gedaan willen hebben, in plaats van an
ders. zullen we op tegenstand stuiten, dien het
kind heeft te overwinnen, voordat het voldoen
kan aan dat wat we vragen.
Ik zeg dit niet met het vooropgezette idee
van een piëteit voor het kind, die overeen
komt met die. welke men in de «eeuw van het
kind”, zooals men deze 20ste wel eens be
titelt pleegt te bezitten. Ik houd er niet
van, het kind op een voetstuk te zetten, noch
om het in honderd en een opzicht te ontzien
omdat het een kind is. Integendeel zelfs, ik
vind, dat we wel degelUk streng kunnen zUp
in onze eischen. Maar het feit blUft, dat een
kind iets te overwinnen heeft en in den regel
is het zoo, dat we daar niet de minste reke
ning mee houden. Waarmede we tegenover het
kind een onredelUkheid begaan, die het niet
verdient. En deze onredelUkheid komt bU ons
tot uiting in verschillenden vorm.
Soms zUn de eischen te zwaar, soms is onze
toon zóó weinig animeerend en onverschillig,
dat deze onverschilligheid oogenblikkelUk op
het voor suggestie vatbare kind overgaat, of
soms vragen we iets op een moment, waarin
het voor het kind héél onaangenaam kan zUn
gestoord te worden. En we vergeten dan,
dat ook wU zelf zóó intensief bezig kunnen zUn.
dat we niets liever willen dan zonder stoornis
verder te mogen werken.
Daarom moeten we onze gedachten eens la
ten gaan over het onderwerp: hoe geven we
onze bevelen, wat vragen we van het kind op
gezette tUden. en kan het ook wel eens onze
schuld zUn, dat een scène ontstaat, wanneer
we den kinderen iets zeggen of wanneer we van
de kinderen iets vragen? ZUn we redelUk, hou
den we er genoeg rekening mee. dat de kinder
wereld een eigen, kleine zelfstandigheid is, dia
we langzaam aan moeten doorbreken en uit
breiden tot een groote zelfstandigheid, die da
verantwoordelUkheid voelt van de taak, dié in
de wereld op het kind wacht?
En als we ons dit wezenhjk overdacht heb-
a. Het bieden.
b. Het spelen.
3. BU het bieden gaat men een contract aan
van het aantal slagen, dat men met spelen
denkt te behalen. De gever begint te bieden en
wel als volgt:
HU (zU) annonceert (noemt) 1, 2, 3. 4, 5, 6 of
7 in een der vier kleuren of in sans atout (zon
der troef hetgeen beteekent, dat hU tezamen
met zUn partner (maat) het geannon
ceerde aantal slagen wil behalen met genoemde
kleur als troef of zonder troef (sans atout).
Indien de gever geen dezer biedingen wenscht
te doen, „past” hU. De andere spelers krijgen
leder in de bovengenoemde volgorde hun beurt
om een bod te doen of te passen.
Elk bod moet echter hooger zUn dan het voor
gaande!!
BU het bieden is de volgorde der kleuren wat
de wkmrde betreft als volgt: (van onder naar
boven)
Klaveren, Ruiten, Harten en Schoppen!!
1 Schoppen gaat dus boven een één-bod in de
drie andere kleuren, maar een 2-Klaveren-bod
gaat weer boven een 1-Schoppen-bod.
Een bod in sans-atout gaat echter altUd bo
ven een even hoog bod in een kleur.
Dit bieden gaat steeds door en iedere speler
kan dan ook meerdere beurten krUgen om te
bieden.
Het bieden wordt echter gesloten, zoodra 3
achtereenvolgende spelers gepast hebben!
Men kan een bod (uitgezonderd „pas”) van
de tegenpartU doubleeren d.w.z. dat men het
eventueele resultaat bU voorbaat verdubbelt.
(Omdat men verwacht, dat dit in zUn voordeel
zijn zal.) Het koppel, dat tot dit bod kwam, mag
In dat geval redoubleeren (4 x het resultaat).
Zoodra het bieden gesloten is, begint het Spe
len.
4. Het paar, dat het hoogste bod gedaan
heeft, moet trachten dit contract na te komen,
met dien verstande, dat de speler, die het eerst
de kleur genoemd heeft van het eindbod, (of
Indien dit in sans-atout gespeeld wordt, de spe
ler, die het eerst 8.A. geboden heeft) de spel
leider wordt en dus de spellelding van de 26
kaarten van zijn maat en van zichzelf op zich
neemt.
Nadat dus de speler links van dezen spellei
der de eerste kaart heeft voorgespeeld, legt de
blinde, (d.i. de maat van den spelleider) zUn
kaarten open op tafel en speelt slechts op bevel
van den spelleider de kaarten bUÜ
5. Onder een slag verstaan wU de vier kaar
ten, door ieder op hun beurt bUgespeeld.
De slag wordt gemaakt door dengene. die de
hoogste kaart in dezelfde kleur van de in dien
slag eerstgespeelde kaart bUspeelt!
Men is verplicht te bekennen, *(d.i. bU te spe
len in dezelfde kleur als de eerstgespeelde
kaart.)
Indien men echter geen kaarten in die kleur
heeft, mag men introeven (d.i. een kaart bU-
spelen van de troefkleur).
Iedere kaart van de troefkleur, ook de laag
ste, gaat boven elke andere kaart van welke
kleur dan ook!
6. Het doel van het spel is een Robber
behalen!
et is ons een genoegen, be
langstellenden te kunnen
mededeelen, dat wij ingaan
de heden in onze krant een bridge-
rubriek openen, welke voortaan
iedere week zal worden opgeno
men. Wij hebben gemeend, deze
rubriek niet aanstonds alleen
dienstbaar te moeten maken voor
hen, die het spel reeds kennen,
doch het aanvankelijk te zoeken
in de richting van lesgeven, waar
door zij, die de bridge-kunst niet
of niet voldoende machtig zijn, in
de gelegenheid worden gesteld,
binnen afzienbaren tijd een be
hoorlijk robbertje te leggen.
Dan zal de rubriek ook aantrek
kelijker worden voor de meer ge
vorderden en geroutineerden.
Intusschen kunnen dezen mis
schien toch reeds eenige voordee-
len opdoen, als zij de lessen,
het ook oppervlakkigvolgen,
zal allicht iets van de spelregels in
vergetelheid zijn geraakt.
Dat de heer P. H. A. Tuin een
goede bekende in den R.K. Bridge
bond zich met de verzorging
van de rubriek heeft willen belas
ten, is er een watlrborg voor, dat
de lessen en later de proble
men iedere week weer met inte
resse zullen worden tegemoet ge
zien. REDACTIE.
Een robber bestaat uit 2 manches. Wie dus
het eerst 2 manches heeft behaald is de win
naar van die robber.
Een manche is gemaakt, wanneer men 100
punten of meer onder de streep behaalt (zie de
puntentelling). Deze 100 punten behaalt men,
wanneer men 3 8.A. of 4 Harten, of 4 schoppen,
of 5 Klaveren, of 5 Ruiten biedt en maakt. Dit
beteekent dus, dat men 9 slagen zonder troef,
of 10 slagen met Harten of Schoppen als troef,
of 11 slagen met Klaveren of Ruiten als troef
moet bieden en maken!!
De slagen, die men meer maakt dan 6, wor
den slagen „aan trek" genoemd. De waarde van*
deze slagen aan trek is als volgt:
Klaveren en RUlten 20 per slag aan trek.
Harten en Schoppen 30 per slag aan trek.
Sans Atout 40 voor den eersten slag aan
trek en 30 voor lederen volgenden slag aan trek.
U kunt nu zelf uitrekenen, dat 3 SA., 4 Har
ten, 5 Klaveren en 5 Ruiten een manche is.
De volgende nwal geef ik u de volledige pun
tentelling eA yomt het een en ander nog eens
uitvoeriger behandeld!
Ulvenhout, Herfst
maand 1937
Regenvlagen waaien
boo nou en dan van
lage lochten af.