VOEDING SCHOOLGAANDE JEUGD BEVELEN GEVEN I DRE DENKT NOG ALTIJD AAN DE JUBELFEESTEN B I Li EEN MOOIER TEINT verkrijgt U door een goede huidverzorging. Doe daartoe wat Radox in Uw waschwater Wi nterca m pag ne" al begonnen? T Elementaire ^instructies voor beginners Het nieuwe raadsel 4.8.9.29.27 .*28.26. 48.49.33.34.35.41. Redelijk blijven 42.43.45.11.10. 15.21.22.20.12.13.14.17.19. J 18.24.25.5.6. 48.2.30.31.32.7. 1.38.37.40.44. 48.49.39.2.3.43.50. 27.36.16.38.33.46.47.47.23. Ons Prijsraadsel Snelheidsverlies van Schepen Door schelpdieren en zeegrassen vervangen Om een opstel 1 BRABANTSCHE BRIEVEN ta.v. A F i Nog niet gewend aan de stilte van deus najaar I I te re zV Er Ontboezemingen van puzzelaars, die deze meening zijn toegedaan OOK GU EEN ABONNEMENT Oplossing vorig raadsel ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1937 lllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll volgen» letterraadsel I MARTINE WITTOP KONING n de opvoeding eischen we eischen voort- Ai dat P. H. A. TUIN Vj den bezig te den te derde—galg Alzoo in de llnksche kruisjes-kolom: VOORMIDDAG en reehte: LENTEMAAND. van ièverans-veuraan-te-meugen- DRE. f 1 i Veur deuze week weer genogt. Ik schei er af, mee m’n potlood tenminste....! ie regel: een telwoord. 2e regel: leven, lawaai. 3e regel: zout water. 4e regel: verlegen, bedeesd. 5e regel: gift. 6e regel: kleedü- 7e regel: vandaag. 8e regel: consciëntie. 9e regel: kostschool. min of meer Inspannend her ten. zonder dat de gezondheid lijden. Ten slotte’bekoort de schoolgaande jeugd nog tot de allerkleinsten, geef dan voor het vrije kwartier een kleinigheid mee om den ongewo llen rek tusdchen twee opeenvolgende maaltU- ben, dan zullen onze bevelen een zoodanige uit werking hebben, dat ze de kinderen er niet toe prikkelen, om het juist niet te doen, maar we moeten ontwapenend op hun tegenstand wer ken, zoodat hun gehoorzaamheid even vanzelf sprekend wordt als naderhand hierdoor het van nature „goed zijn”. muiterkan aderangel anoderand „Men kan zijn eigen zakken niet meer vertrouwen. Als ik een gulden uit mijn zak wil halen, zit er niets in ke R. W Ri wi m I wc di< Mi 81 ze! he Pa pli n» aa Ja bo va ne Mi vc Pli Sc lei 1 ael vo ee va hi ge re den wat te bekorten. Een klein fleschje melk in het ochtendkwartier, misschien een blokje kaas voor ’s middags en het onprettige ge voel van een leege maag zal niet alleen ver dwijnen, maar het gekozen voedsel zaï ook op zeer gelukkige wijze het klnderlichaampje weer van nieuwe kracht voorzien. K Dan rauscht den Herfst deur de bosschen, mee sturmend lawjjt. En eikens later, allee, dan breken de lochten, dan stulpt ’n afgespoelde zon in vollen luister langs de wolkenstapels en hangen de dreven vol van snoeren glinsterende peer Is. ■tls schoon op den stillen buiten nou! Op de stille velden, waarover den Herfst gevaren komt op lage wolken. In de stille akkers, waar den winterknol bepereld staat mee ’nen sier van najaarsdroppen onder den rossen zonneschijn. 'tls schoon in den zwaren bletenakker, waar de dikke suikerpeeën rood uit den vetten grond puilen, onder *t verflenste, groffe loof, waardeur dan X Herfsttij genadeloos rondspookt. Maar misschien mot geboer zijn, in eiken vezel van oew lijf, om oe gelukkig te voelen mee deus woelende tij, dat mee vlagen oewen nek striemt, oew vel kerft, deur oew schouw loeit en aan oew grendels rammelt. Alleen den mensch die er gelukkig mee is, die «iet de schoonhedens van *n tij als deus, waarin de Natuur op vollen kracht werkt. durend dit voortdurend dat van de kin deren. We geven bevelen en willen, dat de kinderen gehoorzamen. Deze week volgt een bijgaand schema: De opgave is elk cijfer of getal in de opgave door een letter te vervangen zóódanig, dat men in de 9 regels voor de getallenreeksen woorden krijgt, aan de volgende omschrijvingen beant woordend: Naar dleën elndeloooen stroom van feestgan gers, van gelukkige, plezierige menschen, die Toch zijn we aan deze sUlte nog nle gewend I hier ’nen teug wjjn van puur geluk slurpten heelegaar. luit overvolle bokalen, die Ulvenhout volschonk. Veul groeten van Trui, Dré III en als altU gin horke minder van oewen Bij apotheker* en erkende drogisten f 0.90 per pak en f 0.15 per klein pakje.- RADOX Den boer, die maanden in den bulten stond, baggerde deur den zwaren grond, die openklon terde onder *t Ailveren ploegmes. den boer, die onder den wie-arbeid deur zijn akkers kroop tot z’n lenden kraakten, die z’n slooten uitdiepte van den loodzwaren blubber, die al ft maaien stond in den prilsten mergen veur vier uren, dat X zweet langs z’n beenen droop, bloedroole strepen veur z’n oogen schicht ten. vooral den boer, die de vier veilige muren van z’n huis bena vergat, die ziet nou naar z’n groote schouw, .waaronder X zoo goed zitten is, den winter. En 1 eerste sturmtij dat kolkend deur zijnen schoor steen woelt en loeit, heurt ie aan, mee 'nen seerjeuzen lachglimp over zijnen „notenhou ten” kop. De lamp gaat *s avonds al ’n paar uren vroe ger op. bjj ’n week of zeuven gelejen. Veur ach ten doe *k de blinden veur, schuif *k de grendels op stallen en schuren, doe mee den stallanteem den ronde over den erf en Trui voeiert de bees ten af onderwijle, zet dan den avondpap te vuur op de plattebuis. Den kleinen Dré staat in t achterhuis onder de pomp; den dag is ten ende. En ’n kwartierke later, dan zitten we onder de schouw en drijft ons hulske op de venhout. stilte van den durpsavond, 'n stilte die gewolkt komt in melkwitte nevels, uit de natte velden. Den lesten vacantieganger is nog pas ver trokken. X Grut weer pas ngar school. Om vier uren klotsen huilie blokskes over den steenweg en eikens later, komen ze, mee groote botram men in de kleine handjes ravotten, speulen, vechten op den weg, In droge slooten, in de boschdreef. We hooren dat allemaal weer dui delijker, harder in den verschen rust, die over X durp is gevallen. Wijer draagt den slag van ons kerkeklokske. Harder valt ie neer, op den keiweg, in X veld; dieper dringt ie in de bosschen. En als we 's avonds zitten onder de schouw, dan onderscheien we weer de geluiden van den weg. Dan rammelt 'n ouw race-wageltje over de keien en Trui zeet: .Den jongen baron is weer verom uit de stad." Dan piept ’nen pomp zwengel in de verte en Trui zeet: „Ze zijn nog laat bij Broks.” Dan dokkert t ’nen wagel over den weg en Dré III zeet: .Dn Blaauwe gaat op huis aan.” Maar ik heur ’t peerd mee één been wat deepen en zeg: „Neeë, da’s Toon Hop staken.” En zoo, amico, „zien” we mee onz’ ooren den weinigen passage over den weg. die daar groen te blinken ligt onder X maanelicht, telkens ver duisterd van de Inktzwarte wolkenflarden, die langs den donkeren Septemberhemel fileren. Ja we motten nog wennen aan deuze nuu- we stilte, die op*\de geuren van X vergaande herfstgeblaart uit de bosschen drijft. We motten nog wennen aan die fluweelige stilte, die als ’n dik gordijn over ons durpke zakte na den apotheose van Oogst ’37, de Eeuwenfeesten van Ulvenhout» 660-jarig be staan l Jubelfeesten, om nooit te vergeten; tooneelen, die afspuiden teugen ’n décor van zonbeschenen bosschen, waarover den safranen Herfst plooide als gouwen tule! Ja, amico, ge mot t me nle ten kwaaie dulèn. dat m’n gedachten nog altij gaan naar X veur- bjje feest. Want lijk oew oogen getrokken wor den naar X licht van de zon, zoo trekken m’n gedachten nog altij naar dat Jubeltij van Ul- VEERieOAAGS VStSCHUNErO PROPAGANDARAD OCR RX STAATSPARTIJ ABONHEMBiTSPRUS F1- PER JAAR AOMNKTRATK MAURITSKADE 25 OOi HAAG de markt. Van koeien hebben we veul versta- jum. maar van motorfietsen....? Ocherm! En we hadden zoo geren dieën fauteuil op den kapelaan z’n motorreke meegegeven 's avonds. Toen raaiden we, als samenzweerders allemaal veur ons eigen. Telden op, deelden! Veur we X getal invulden, ging Trui den veurzltter van de B.M.C. nog ’ns polsen, zoo piee ’n geslepen wijvensmoesje.... maar Daems. ’nen wakkeren jongkearel. vloog er nle in! Afijn. Dan X ge middelde maar opgeschreven, ’s Avonds waren we "r sjuust 25 duuzend K.M. neffen....! Ginnen leuningstoel! Maar z'nen penning, waar X om ging, hee-t-ie eerlijk verdiend! Parmant, als den sterrit begost, besteeg ie den koffie- meulen, drukte z’n ronde vilten hoedje flink vast en daar ree ons kapelaantje weg tusschen de leerenjassenEn nóg won ie hen prijs! Den prijs veur den rijer die X meeste achter bleef, ’n pijp! Twee groote, witgedekte Sinterklaastafels, vol prijzen, waren mee die motorritten deur de boe- schen te winnen! Ge kost zoo goed 'nen fau teuil als 'n bus olie, ’nen zuiveren bokaal als *n blaauw bord, "nen medaille als 'n taartenschep winnen; X was er allemaal, in overdaad. Maar.... daar waren dan ook honderden .Jee- renjassen" die er trek in hadden....! ■Nen sportredacteur van ’n groote krant, ’nen kearei die van zulke sportgebeurtenissen dus verstajum hee. zee me, dat de deelnamf „over weldigend” was! Nou gjj! Dat de grootste stad X nle zoo veur malkaar krijgt. Nou gij wéér! Maar er was één aardigheid aan verbonden, die lederen deelnemenden stoomfletser of -fiet- ster Tge had die parmante wefkens motten zien in den leeren broek!) als herindeling mee kreeg. 'nen Prachtigen penning, geslagen deur de grootste edelsmeedfabriek in Nederland, 'nen mat-zulveren penning,'mee In X hart 'n scherp en kunstig reliëf van ons schoone kerkske, ge vat in ’n rood-wlt-gelakt sierlijk kruis. Nou wil X geval, dat ons vroeger-kapelaantje ook naar X Ulvenhoutsche feest was overgeko men. op z’n stoomflets, 'n klein model „koffie- meulentje”. Natuurlijk hee hij óók z’n hart aan Ulvenhout verloren! Wie nou nle! En toen ie den prachtigen penning zag, mee die scherpe afbeelding van z’n ouwe kerkske.... nou toevallig hee hij ook geen betonnen hart toen gingen z’n oogen én z’n hart tegelijk open! .Die zou k geren hebben, Dré,” zee-t-ie. Ik zee: ..Rij dan mee, jonk!" „Zou k X doen....?" „Vanelgens!” HU kwam er nle meer van af. We gunden "m zoo geren ’nen schoonen prijs bovendien hü is een van onze beste, allerbeste vrinden! Rap kreeg ie de pampleren, vulde ze prontjea in en hU stond ingeschreven veur den sterrit. PrUshalen mee z’n koffiemeulentje was uitge sloten. Maar daar was nog één kans! De deel nemers mochten raaien hoeveul K.M. een ma- chlen al geloopen had. X Ding stond opgesteld x^ebruind door de buitenlucht, lichamelijk yj'aangesterkt en geestelijk uitgerust.... zoo kwamen onze jongens en meisjes het schoollokaal weer binnen, om in een nieuwe klas met frisschen moed den werktijd van eenige maanden achtereen aan te vangen sommige zelfs om voor de eerste maal met het school leven kennis te maken. Zullen ze tot de eerstvolgende vacantle hun gezonde kleur, hun levenslust en hun weer standsvermogen behouden? Ja.... als de goede gewoonten van den va- cantietUd zooveel mogelUk worden volgehou den: als beweging in de buitenlucht ook nu een deel blijft uitmaken van het da^elijksch leven; als doelmatige rust voldoehde nachtrust vooraleen tegenwicht vormt voor de thans grootere geestelijke inspanning; als degelUke voeding tegemoet komt aan de eischen. die én door den groei én door het schoolleven aan de kinderen worden gesteld. Wat die voeding betreft, de drukke^chool- dagen kunnen zoo heel licht de goede gewoon ten van den vacantietjjd weer doen verslap pen; er is zoon groote kans, dat het ontbUt niet meer rustig verloopt, maar te lijden heeft onder de haast van X naar school gaan; het gebeurt zoo vaak, dat op de pauze tusschen 12 en 1.30 uur gerekend wordt voor het nazien van de middaglessen en dat alles ten koste van de voedselopname. die óf gehaast óf on voldoende geschiedt. Ik geloof, dat juist in dezen tUd nu het feiteljjk gaat om „bUhouden” van het gezond- heidspell en volstrekt nog niet om ..Inhalen" de waarschuwing om niet met de voeding de hand te lichten meer dan ooit op haar plaats is. Denkt u wel, moeders, aan den halven liter melk per dag. die eigenlUk aan leder kind in den schoolgaanden leeftijd toekomt? Let u er op, dat dus bij elk van de twee broodmaaltUden de gewone beker wordt uitgedronken, en zorgt u er voor dat het dan nog ontbrekende wordt aangevuld door het dagelijksch melkgerecht tot besluit van het middagmaal? Een pap, een scho teltje, een eenvoudige melkpudding ze zijn alle zoo gemakkelijk te bereiden en ze behoeven maar weinig te kosten. Ze staan ook niet gauw tegen, want de mogelijkheden op dit gebied zUn tóó veelvuldig, dat de voortdurende afwisseling zelfs in de eenvoudigste pappen den eet lust vast en zeker gaande houdt. En denkt u ook aan de boterham, het voed zame brood (liefst van den ongebullden graan korrel) en de daarbij behoorende boter? Be schouw die niet als een luxe artikel, waarmee men spaarzaam moet omgaan: smeer de snee brood flink enleg er liefst nog een niet te dunne plak kaas op ook. Dat is een ontbUt of eén twaalfuurtje, waarop gerust een ochtend of een midc senwerk er onder Ziet zij er niet aardig uit met dezen pullover van roestbruine wol? Voor een groot deel komt dat door de stralen van witte angora, die van het voorpand uitgaan. Speciaal geschikt voor de ko mende donkere dagen. Wie dus een zonnetje wil zijn voor haar ontgeving.... -* /r en kent tegenwoordig niet minder dan rWI 126 soorten dier- en plantengroepen, die zich op X onder water liggende deel van den scheepsramp in massa's vasthechten en daar door de oppervlakte van den scheepswand, die oorspronkelijk glad was. in den loop van den tUd met een dikke, slijmerige massa vol draden en wier bedekken Deze begroeiing, welke zich vooral aan de schepen, welke in de tropen va ren, vasthecht, verhoogt de wrijving aanzienlijk en de schepen ondervinden er heel vtat nadee- len van. Dr. Wolfgang Neu (Leipzig) maakt thans melding van nieuwe proeven ter bestrijding van deze parasieten. Tegenover de sedert lang ge bruikte methode, om den scheepsromp, die zich onder water bevindt, met vergiftigde verf te be strijken, is vast komen te staan, dat b.v. de zoogenaamde zeepokken absoluut immuun ble ken tegenover dit vergif. In den laatsten tijd is men tot de overtuiging gekomen, dat bepaalde kleuren van invloed op deze levende wezens zijn. Proeven in Amerika hadden tot resultaat, dat groen licht een goed afweermiddel is tegen zekere larven. Andere proeven met gekleurd papier hadden dezelfde resultaten. Zoo vond men b.v. op een bepaalde kleurenserie uitslui tend de worm Spirorbes, terwijl andere kleur- schakeerlngen slechts de helft of zelfs 1/6 ge deelte der gewone getallen aanwezen. Verdere systematische proeven hieromtrent, voorzoover bepaalde kleuren ter vermindering van de be groeiing der schepen kunnen bijdragen, «(orden genomen. De uitgeloofde prijzen vielen bU loting ten deel aan: Leo Auplng, Singel 13, Deventer; mej. Willy Berendse, Zandhofschestraat 117, Utrecht; J. van Leeuwen A63, Hoogkarspel (N.H.)P. J. Tolsma, Stuyvesantstraat 9 H, Amsterdam-W.; mej. A. Vogelzang, Bentinck- straat 43, Oldenzaal; A. C. van IJzendoorn, Rembrandtlaan 9, Heemstede. Amico, we hebben zo'n leut, zo'n waarachtig plazler g'ad! Kunt g’oe veurstellen, dak aan de stilte nle rap wennen kan. van deus najaar? Maar ik heb 'nen schoonen album gekregen van de ka- meraads. Vol mee groote. glanzende portretten van X feest. M'nen vrind ons pastoorke staat veurin! En als nou 's avonds den Fielp of den Blaauwe komen aansteken, zullie weten ook nog nle goed raad mee d’r eigen, nou al die vergaderingen gedaan zijn dan blaaien wu den boek deur en danI Dan zitten we, om zoo te zeggen, in de bioscoop, waar den film afrolt van onz' onvergetelijke feesten en daar bU ons thuis, onder de wlntersche schouw, daar schijnt weer de gouwen zon over, n spran kelend, jubelend feest dat altU nog nA-jubelt In onze zielementen! Nog altU gaan m’n gedachten naar deus schoone, zonovergoten dagen, die als zuiveren spiegels X geluk b 1 U v e n weerketsen in m’n zielement. Hebt gij ze wel 'ns bjj malkaar gezien, amico, vijftig- zestigduuzend menschen in 'n durpke van misschien vUfhonderd huizen? Tienduuzen- den en tienduuzenden, zonder éénen mopperéér? Zonder.... stukken in de krant over te smalle bruggen, motorpolitie die zus of zoo had motten doen, auto's die in X weergaren kwamen mee malkaar en al dat gekanker al meer? Dat hebt ge nooit, in heel oew krantenleven nle! In heel oew leven staan nle! Maar ik mag X gerust zeggen: ik had X goeie soort opgeroepen. Ik had ginnen twijfel g’ad aan nog genogt zonnige, nog menschelUke menschen in Nederland! Ik had ze opgeroepen, allemaal! En ze kwa men af. Sjuust lijk ik gevraagd had: „in Lin coln! en rammelende fordjes, op stoomfietsen en roestige velo-kes, in bussen en op kwaaie schoenen. Wij zien hier nie naar zulke dingen, haTc gezeed! WU zien in oew oogen, om te speuren of ge ’nen plazierigen, grillen mensch zUt! God schiep toch ginnen heer en ’n mevrouwHU schiep 'n mensche n-paar en daar houwen w(j ons aan! Da’s.... Gódde- lUke Democratie!” En veur mUn part ,Dcta- tatuur”. Als X van Hum komt, is X goed....! Duuzenden en duuzenden menschen, van alle gezindten en.... ons „Gezag" X bestond uit ons pastoorke, onzen burgemeester en zijnen veldwachter en niks haperde, niks kankerde, niks gebeurde-n-er, dan.... plazler, dan leut. En wie zUnen limonaad of pils nie drinken kost aan 'n tafeltje, hU dee X in de malsche gras- kussel, om 'nen eik of spar en zat daar als ’nen vorst onder den wulv<enden schaduw van 'nen kompleten eikenkroon! En hU genóót er X feest in kleine, koele teugskes, mee s'n toeteloeriske naast 'm en da’s nog zo’n slecht-zltten nle! Ze hebben hier kunnen zien, de vrimdellngen de hartelijkheid en X gemak van leven daarom. "n Veurbeeld, amico! De Bredasche Motorclub, kranige ploeg van I op nen muziekklosk. Eerste prUs: den fauteuil! jonge sportslul, had, lUk ge weet, den sterrit en WU, mee ’n heel clubke, gingen X ding, die den vossejacbt op den ballon geregeld, 1 stoomflets, ’ns bekijken, betasten lUk ’n koel op veelrood maken we het aromaonder maken we het woord moOrdeNaar steigerneer maken we het woord eeRgisTeren stemgeheel maken we het woord heMelgEest maken we het woord tuInkaMer maken we het woord neDerlAag maken we het woord onDerdAan togastonde maken we het woord stAdgeNoot maken we het woord daGgelDer e Engelsche Tweede Kamer, meer bekend onder den naam van het .Lagerhuis”, heeft zich onlangs anderhalf uur gehouden over een opstel van een twaalfjarig schoolmeisje. De jongedame woonde in hoogst- „Een zware dobber”. ,Dt raadsel heeft me meerdere uurtjes werk, maar prettig werk bezorgd.” „Een gezellige zoekerU „Zooveel werk met deze puzzle, dat ik nau welijks tüd overhield voor den DréEnz. Allemaal uitspraken, ook die we hier niet cverbrengen, welke echter geen verzuchtingen waren, tenzU we als zoodanig konden beschou wen o.a.: „die „derde galg”, en vooral die ..steiger neer”, hebben me heel wat hoofdbrekens ge kost: ik heb drie vellen papier volgekrabbeld, vóór ik het juiste te pakken had." Maar het büschrift van een dier „mop peraars”: ,mUn compliment voor het origlneele in elkaar zetten der woordparen,” maakt alles weer goed. staat er De oplossing van het vorig raadsel was: Van letselvuns maken we het woord leVensLust van veelrood maken we het woord voOrdeEl van van van van van van van van Bravo! de wintercampagne schUnt weer be gonnen: dit nummer was ten minste niet voor de poes, hoor!" BU die eene ontboezeming bleef niet van 1...L. spraken als: eigen persoon de vergadering bU! Ze had in dat opstel geschreven: „Engeland is wèl klein, maar het is X beste land van héél de wereld!” De onderwUzeres had dit goedgekeurd, doch werd deswege door den schoolopziener met een be risping verrast; volgens dezen geleerden heer gaf het allerminst pas, zóó ouderwetsch sclyUven Tenslotte kwam die kwestie in het Lagerhuis voor de heeren en déér deelde minister Stanley den leden mede, dat hU op zün beurt schoolopziener had berispt! Conclusie: Het leerlingetje kreeg van den mi nister gelUk ooals uit den kop van dit artikel bUjkt. volgt hier een elementaire uiteenzetting van de beginselen van het bridgespel. Er zUn na- tuurlUk velen, die dit spel in mindere of meer dere mate beheerschen en voor diegenen is dit artikel niet geschreven; het spreekt echter van zelf, dat ook zU een beurt krijgen. Voor het evenwel zoover is, rest mU nog een belangrUke taak. Immers er zUn er zeer velen, die niet in de gelegenheid zUn zich in ons mooie kaartspel te bekwamen, zoodat zU eerst In de gelegenheid moeten worden gesteld het bridge-spel zoodanig te leeren, dat ook zij een rubriek voor gevorder den kunnen volgen. Om dit echter te bereiken is het absoluut noodzakelUk. dat deze rubriek In de eerstvol gende weken niet alleen goed gelezen, maar zelfs grondig bestudeerd wordt!! Na deze korte inleiding zal ik dan maar van wal steken met de voornaamste regels van het bridge-spel: 1. Men speelt (piet spel met 4 personen en 52 kaarten. De 2 tegenover elkaar zittende perso nen zUn partners, m.a.w. „gaan samen'. 2. Elke speler geeft op zUn beurt; de volg orde is in de richting van de wijzers van een uurwerk. Men geeft één kaart tegelUk in de bovengenoemde Volgorde. N.B.: Het spel wordt verdeeld in twee perio den: -1 het lang links en rechts kwamen er ult- BU juiste vervanging leest men voor 1, 2, 3 enz. tot en met 50 een veelzeggend spreekwoord. Onder de Inzenders van een goede oplossing worden weer zes fraaie prijzen verloot. Oplossingen worden tot Donderdagmiddag 12 uur ingewacht bU den heer G. M. A Jansen, Ruysdaelstraat 60, Utrecht. Dal is ons goed recht en onze plicht. Het in zoon heel kort zinnetje, als zoo tets héél eenvoudigs en toch is het iets, waar boekdeelen over geschreven zouden kunnen worden. Waar in het huisgezin de grootste moeilukheden aan vastzitten. Waarom bevelen we en waarom willen we eigenlUk gehoorzaamd worden? De baby, het kleine kind en het schoolgaan de kind leven in een wereld, die klein is en ver weg van de wereld, waar ze eens een meer of minder verantwoordelUke plaats in zullen nemen. Ze hebben fn al hun beperking geen idéé van deze groote-menschenwereld met haar wel en wee en met de mogelUkheden, waar mee in die wereld rekening gehouden moet worden. Het is een wereld, waar ze langzamer hand naar toe moeten groeien die langza merhand voor hen open moet gaan. En nu gaat het hierom, dat wU er ons van bewust zUn, dat er in die wereld een taak voor ben ligt te wachten, die ze in volle verant- woordelUkheld hebben te aanvaarden er offers zUn, die ze eens zullen moeten bren gen. Het kind weet in al zUn onbewustheid niets van wat hem te wachten staat. WU wel en wU willen het opvoeden om het deze taak te laten vervullen volgens zUn beste künnen. Daarom bevelen we en daarom eischen we ge hoorzaamheid aan deze bevelen. En waarom is het eigenlUk, dat hieraan zoo veel moeilukheden vastzitten? Een van de groote oorzaken moeten we hierin zoeken, dat we zoo licht geneigd zUn, uitsluitend eischen te stellen aan de gehoorzaamheid van het kind, zonder eischen te stellen aan de bevelen van ons zelf. ZUn we ons eigenlUk wel bewust van den afstandkinderwereldgroote menschenwe- reld? De kinderwereld, waarin Alles kan alles mag en ook alles zou gebeuren als de oudere niet met zUn waarschuwende stem in zou grUpen. als de oudere den gang van deze klndergedachten niet zou onderbreken met de vraag, iets voor hem te willen doen. In het eerste geval, dat. waarin we gaan verbieden en het bevel uiten dat we iets zus of zoo gedaan willen hebben, in plaats van an ders. zullen we op tegenstand stuiten, dien het kind heeft te overwinnen, voordat het voldoen kan aan dat wat we vragen. Ik zeg dit niet met het vooropgezette idee van een piëteit voor het kind, die overeen komt met die. welke men in de «eeuw van het kind”, zooals men deze 20ste wel eens be titelt pleegt te bezitten. Ik houd er niet van, het kind op een voetstuk te zetten, noch om het in honderd en een opzicht te ontzien omdat het een kind is. Integendeel zelfs, ik vind, dat we wel degelUk streng kunnen zUp in onze eischen. Maar het feit blUft, dat een kind iets te overwinnen heeft en in den regel is het zoo, dat we daar niet de minste reke ning mee houden. Waarmede we tegenover het kind een onredelUkheid begaan, die het niet verdient. En deze onredelUkheid komt bU ons tot uiting in verschillenden vorm. Soms zUn de eischen te zwaar, soms is onze toon zóó weinig animeerend en onverschillig, dat deze onverschilligheid oogenblikkelUk op het voor suggestie vatbare kind overgaat, of soms vragen we iets op een moment, waarin het voor het kind héél onaangenaam kan zUn gestoord te worden. En we vergeten dan, dat ook wU zelf zóó intensief bezig kunnen zUn. dat we niets liever willen dan zonder stoornis verder te mogen werken. Daarom moeten we onze gedachten eens la ten gaan over het onderwerp: hoe geven we onze bevelen, wat vragen we van het kind op gezette tUden. en kan het ook wel eens onze schuld zUn, dat een scène ontstaat, wanneer we den kinderen iets zeggen of wanneer we van de kinderen iets vragen? ZUn we redelUk, hou den we er genoeg rekening mee. dat de kinder wereld een eigen, kleine zelfstandigheid is, dia we langzaam aan moeten doorbreken en uit breiden tot een groote zelfstandigheid, die da verantwoordelUkheid voelt van de taak, dié in de wereld op het kind wacht? En als we ons dit wezenhjk overdacht heb- a. Het bieden. b. Het spelen. 3. BU het bieden gaat men een contract aan van het aantal slagen, dat men met spelen denkt te behalen. De gever begint te bieden en wel als volgt: HU (zU) annonceert (noemt) 1, 2, 3. 4, 5, 6 of 7 in een der vier kleuren of in sans atout (zon der troef hetgeen beteekent, dat hU tezamen met zUn partner (maat) het geannon ceerde aantal slagen wil behalen met genoemde kleur als troef of zonder troef (sans atout). Indien de gever geen dezer biedingen wenscht te doen, „past” hU. De andere spelers krijgen leder in de bovengenoemde volgorde hun beurt om een bod te doen of te passen. Elk bod moet echter hooger zUn dan het voor gaande!! BU het bieden is de volgorde der kleuren wat de wkmrde betreft als volgt: (van onder naar boven) Klaveren, Ruiten, Harten en Schoppen!! 1 Schoppen gaat dus boven een één-bod in de drie andere kleuren, maar een 2-Klaveren-bod gaat weer boven een 1-Schoppen-bod. Een bod in sans-atout gaat echter altUd bo ven een even hoog bod in een kleur. Dit bieden gaat steeds door en iedere speler kan dan ook meerdere beurten krUgen om te bieden. Het bieden wordt echter gesloten, zoodra 3 achtereenvolgende spelers gepast hebben! Men kan een bod (uitgezonderd „pas”) van de tegenpartU doubleeren d.w.z. dat men het eventueele resultaat bU voorbaat verdubbelt. (Omdat men verwacht, dat dit in zUn voordeel zijn zal.) Het koppel, dat tot dit bod kwam, mag In dat geval redoubleeren (4 x het resultaat). Zoodra het bieden gesloten is, begint het Spe len. 4. Het paar, dat het hoogste bod gedaan heeft, moet trachten dit contract na te komen, met dien verstande, dat de speler, die het eerst de kleur genoemd heeft van het eindbod, (of Indien dit in sans-atout gespeeld wordt, de spe ler, die het eerst 8.A. geboden heeft) de spel leider wordt en dus de spellelding van de 26 kaarten van zijn maat en van zichzelf op zich neemt. Nadat dus de speler links van dezen spellei der de eerste kaart heeft voorgespeeld, legt de blinde, (d.i. de maat van den spelleider) zUn kaarten open op tafel en speelt slechts op bevel van den spelleider de kaarten bUÜ 5. Onder een slag verstaan wU de vier kaar ten, door ieder op hun beurt bUgespeeld. De slag wordt gemaakt door dengene. die de hoogste kaart in dezelfde kleur van de in dien slag eerstgespeelde kaart bUspeelt! Men is verplicht te bekennen, *(d.i. bU te spe len in dezelfde kleur als de eerstgespeelde kaart.) Indien men echter geen kaarten in die kleur heeft, mag men introeven (d.i. een kaart bU- spelen van de troefkleur). Iedere kaart van de troefkleur, ook de laag ste, gaat boven elke andere kaart van welke kleur dan ook! 6. Het doel van het spel is een Robber behalen! et is ons een genoegen, be langstellenden te kunnen mededeelen, dat wij ingaan de heden in onze krant een bridge- rubriek openen, welke voortaan iedere week zal worden opgeno men. Wij hebben gemeend, deze rubriek niet aanstonds alleen dienstbaar te moeten maken voor hen, die het spel reeds kennen, doch het aanvankelijk te zoeken in de richting van lesgeven, waar door zij, die de bridge-kunst niet of niet voldoende machtig zijn, in de gelegenheid worden gesteld, binnen afzienbaren tijd een be hoorlijk robbertje te leggen. Dan zal de rubriek ook aantrek kelijker worden voor de meer ge vorderden en geroutineerden. Intusschen kunnen dezen mis schien toch reeds eenige voordee- len opdoen, als zij de lessen, het ook oppervlakkigvolgen, zal allicht iets van de spelregels in vergetelheid zijn geraakt. Dat de heer P. H. A. Tuin een goede bekende in den R.K. Bridge bond zich met de verzorging van de rubriek heeft willen belas ten, is er een watlrborg voor, dat de lessen en later de proble men iedere week weer met inte resse zullen worden tegemoet ge zien. REDACTIE. Een robber bestaat uit 2 manches. Wie dus het eerst 2 manches heeft behaald is de win naar van die robber. Een manche is gemaakt, wanneer men 100 punten of meer onder de streep behaalt (zie de puntentelling). Deze 100 punten behaalt men, wanneer men 3 8.A. of 4 Harten, of 4 schoppen, of 5 Klaveren, of 5 Ruiten biedt en maakt. Dit beteekent dus, dat men 9 slagen zonder troef, of 10 slagen met Harten of Schoppen als troef, of 11 slagen met Klaveren of Ruiten als troef moet bieden en maken!! De slagen, die men meer maakt dan 6, wor den slagen „aan trek" genoemd. De waarde van* deze slagen aan trek is als volgt: Klaveren en RUlten 20 per slag aan trek. Harten en Schoppen 30 per slag aan trek. Sans Atout 40 voor den eersten slag aan trek en 30 voor lederen volgenden slag aan trek. U kunt nu zelf uitrekenen, dat 3 SA., 4 Har ten, 5 Klaveren en 5 Ruiten een manche is. De volgende nwal geef ik u de volledige pun tentelling eA yomt het een en ander nog eens uitvoeriger behandeld! Ulvenhout, Herfst maand 1937 Regenvlagen waaien boo nou en dan van lage lochten af.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 12