VOEDING SCHOOLGAANDE JEUGD
BEVELEN GEVEN
I
DRE DENKT NOG ALTIJD AAN
DE JUBELFEESTEN
HRADOX
r-
EEN MOOIER TEINT
verkrijgt U door een goede huidverzorging.
Doe daartoe wat Radox in Uw waschwater
„Wintercampagne"
al begonnen?
ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1937
Elementaire instructies
voor beginners
Het nieuwe raadsel
4.8.9.29.27.28.26.
48.49.33.34.35.41.
Redelijk blijven
42.43.45.11.10.
15.21.22.20.12.13.14.17.19.
18.24.25.5.6.
48.2.30.31.32.7.
1.38.37.40.44.
48.49.39.2.3.43.50.
27.36.16.38.33.46.47.47.23.
Ons Prijsraadsel
Snelheidsverlies van Schepen
Door schelpdieren en zeegrassen
Cijfers door letters te
vervangen
Om een opstel
Oplossing vorig raadsel
BRABANTSCHE BRIEVEN
Nog niet gewend aan de stilte
van deus najaar
Ontboezemingen van puzzelaars,
die deze meening zijn
toegedaan
SLUIT U AAN
OOK GU EEN ABONNEMENT
I
z
volgens
letterraadsel
I
MARTINE WITTOP KONING
weer-
on
to.
dat
P. H. A. TUIN
„Bravo! de wintercampagne schijnt weer
te
den
ons
te
o
VOORMIDDAG
en rechte: LENTEMAAND.
van ieverans-veuraan-te-meugen-
Amico,
Ulvenhout, Herfst
maand 1937
Veul groeten van Trui, Dré III en als alty
gin horke minder van oewen
vertrouwen. Als ik een gulden uit mijn
zak wil halen, zit er niets in
ben. dan zullen onze bevelen een zoodanige uit
werking hebben, dat ze de kinderen er niet toe
prikkelen, om het Juist niet te doen, maar we
moeten ontwapenend op hun tegenstand wer
ken, zoodat hun gehoorzaamheid even vanzelf
sprekend wordt als naderhand hierdoor het van
nature ..goed zijn”.
Deze week volgt een
bijgaand schema:
De opgave is elk cijfer of getal in de opgave
door een letter te vervangen zóódanig, dat men
in de 9 regels voor de getallenreeksen woorden
krijgt, aan de volgende omschrijvingen beant
woordend:
Veur deuze week weer genogt. Ik schei er af,
mee m’n potlood tenminste....!
Bij apothekers en erkende drogisten A f 0.90
per pak en f 0.15 per klein pakje.
den wat te bekorten. Een klein fleschje melk
in het ochtendkwartier, misschien, een blokje
kaas voor ’s middags en het onprettige ge
voel van een leege maag zal niet alleen ver
dwijnen, maar het gekozen voedsel zaï ook op
zeer gelukkige wijze het kinderlichaampje weer
van nieuwe kracht voorzien.
n de opvoeding eischen we eischen voort
durend dit voortdurend dat van de kin
deren. We geven bevelen en willen, dat de
kinderen gehoorzamen.
het
behalen met genoemde
troef (sans atout).
Het bieden.
Het spelen.
B;j het bieden gaat men een contract aan
het aantal slagen, dat men met spelen
Den boer, die maanden in den buiten stond,
baggerde deur den zwaren grond, die openklon
terde onder ’t zuiveren ploegmes, den boer, die
onder den wie-arbeid deur zijn akkers kroop tot
z’n lenden kraakten, die z’n slooten uitdiepte
van den loodzwaren blubber, die al te maaien
stond In den prilsten inergen veur vier uren,
dat t zweet langs z’n beenen droop, bloedrooie
strepen veur z’n oogen jschichtten. vooral den
boer, die de vier veilige muren van z’n huis bena
vergat, die ziet nou naar z’n groote schouw,
waaronder 7 zoo goed zitten is. den winter. En
1 eerste sturmty dat kolkend deur zijnen schoor
steen woelt en loeit, heurt ie aan, mee ’nen
seerjeuzen lachgllmp over zijnen „notenhou
ten” kop.
De lamp gaat *s avonds al *n paar uren vroe
ger op, bij *n week of zeuven gelejen. Veur ach
ten doe k de blinden veur, schuif "k de grendels
op stallen en schuren, doe mee den stallanteem
den ronde over den erf en Trui voeiert de bees
ten af onderwijle, zet dan den avondpap te
vuur op de plattebuis. Den kleinen Dré staat in
7 achterhuis onder de pomp; den dag is ten
ende. En *n kwartierke later, dan zitten we
onder de schouw en drijft ons hulske op de
stilte van den durpsavond, ’n stilte die gewolkt
komt in melkwitte nevels, uit de natte velden.
Toch zjjn we aan deze stilte nog nle gewend
heelegaar.
Nog alty gaan m’n gedachten naar deus
schoone, zonovergoten dagen, die als zuiveren
spiegels t geluk blij ven weerketsen in m’n
zlelement.
Hebt gij ze wel 'ns bij malkaar gezien, amico,
vijftig- zestlgduuzend menschen in Ti durpke
van misschien vijfhonderd hulzen? Tlenduuzen-
den en tienduuzenden, zonder éénen mopperèèr?
Zonder.stukken in de krant over te smalle
bruggen, motorpolitie die zus of zoo had motten
doen, auto's die in 7 weergaren kwamen mee
malkaar en al dat gekanker al meer? Dat hebt
ge nooit,, in heel oew krantenleven nle! In heel
oew leven
staan nle!
Maar ik mag 7 gerust zeggen: ik had t
goeie soort opgeroepen. Ik had ginnen twijfel
g'ad aan nog genogt zonnige, nog menscheiyke
menschen in Nederland!
Ik had ze opgeroepen, allemaal! En ze kwa
men af. SJuust lijk ik gevraagd had: ,4n Lln-
coins en rammelende fordjes, op stoomfietsen
en roestige velo-kes, in bussen en op
kwaaie schoenen. Wij zien hier nle naar zulke
dingen, hak gezeed! Wij zien in oew oogen, om
•te speuren of ge 'nen plazierigen. gullen
mensch syt! God schiep toch ginnen heer en
’n mevrouw! Hjj schiep ’n m e n sc h e n-paar
en daar houwen wij ons aan! Da’s.... Gódde-
Hjke Democratie!” En veur mijn part ,Dicta-
tatuur". Als 7 van Hum komt, 1s t goed....!
Duuzenden en duuzenden menschen, van alle
gezindten enons „Gezag” 7 bestond uit
ons pastoorke, onzen burgemeester en zijnen
veldwachter en niks haperde, niks kankerde,
niks gebeurde-n-er, dan.... plazier, dan leut.
En wie zijnen limonaad of pils nle drinken koet
aan *n tafeltje, hij dee t In de malsche gras-
kussel, om 'nen elk of spar en zat daar als ’nen
vorst onder den wulvenden schaduw van *nen
kompleten eikenkroon! En hij genóót er t feest
in kleine, koele teugskes, mee z’n toeteloeriske
naast 'm en da’s nog zo’n slecht-zitten nle! j
Ze hebben hier kunnen zien, de vrimdelingen
de hartelijkheid en 7 gemak van leven daarom.
■n Veurbeeld, amico! i
le regel: een telwoord.
2e regel: leven, lawaai.
3e regel: zout water.
4e regel: verlegen, bedeesd.
5e regel: gift.
6e regel: kleedi).
7e regel: vandaag.
8e regel: consciëntie.
9e regel; kostschool.
Bij Juiste vervanging leest men voor 1,- 2, *3
enz. tot en met 50 een veelzeggend
spreekwoord.
Onder de inzenders van een goede oplossing
worden weer zes fraaie prijzen verloot.
Oplossingen worden tot Donderdagmiddag
12 uur Ingewacht bij den heer G. M. A. Jansen,
Ruysdaelstraat 60, Utrecht.
Ziet zij er niet aardig uit met dezen
pullover van roestbruine wol? Voor een
groot deel komt dat door de stralen
van witte angora, die van het voorpand
uitgaan. Speciaal geschikt voor de ko
mende donkere dagen. Wie dus een
zonnetje wil zjjn voor haar omgeving....
Amico. we hebben zo’n leut, zo’n waarachtig
plazler g'ad!
Kunt g’oe veurstellen, da’k aan de stilte nie
rap wennen kan. van deus najaar? Maar ik
heb 'nen schoonen album gekregen van de ka
meraads. Vol mee groote, glanzende portretten
van 7 feest Mnen vrind ons pastoorke staat
veurin! En als nou ’s avonds den Fielp of den
Blaauwe komen aansteken. zullle weten ook
nog nie goed raad mee d’r eigen, nou al die
vergaderingen gedaan zjjn dan blaaien wij
den boek deur en dan....! Dan zitten we, om
zoo te zeggen, in de bioscoop, waar den film
afrolt van onz' onvergefelijke feesten en daar
bij ons thuis, onder de wlntersche schouw,
daar schijnt weer de gouwen zon over ’n spran
kelend, jubelend feest dat altij nog nA-Jubelt
in onze zlelementen!
De uitgeloofde prijzen vielen bij loting ten
deel aan: Leo Auplng, Singel 13, Deventer;
mej. Willy Berendse, Zandhofschestraat 117,
Utrecht; J. van Leeuwen A63, Hoogkarspel
(NJL); P. J. Tolsma, Stuyvesantstraat 911,
Amsterdam-W.; mej. A. Vogelzang, Bentinck-
straat 43, Oldenzaal; A. O. van IJzendoorn,
Rembrandtlaan 9, Heemstede.
in
kaart.)
Indien men echter geen kaarten in die kleur
heeft, mag men intröeven (d.i. een kaart bij
spelen van de troefkleur).
Iedere kaart van de troefkleur, ook de laag
ste, gaat boven elke andere kaart van welke
kleur dan ook!
6. Het doel van het spel is een Robber
behalen!
r en kent tegenwoordig niet minder dan
|y/| 126 soorten dier- en plantengroepen, die
zich op 7 onder water liggende deel van
den scheepsromp in massa's vasthechten en daar
door de oppervlakte van den scheepswand, die
oorspronkelijk glad was, in den loop van den
tijd met een dikke, slijmerige massa vol draden
en wier bedekken. Deze begroeiing, welke zich
vooral aan de schepen, welke in de tropen va
ren, vasthecht, verhoogt de wrijving aanzienlijk
en de schepen ondervinden er heel wiat nadee-
len van.
Dr. Wolfgang Neu (Leipzig) maakt thans
melding van nieuwe proeven ter bestrijding van
deze parasieten. Tegenover de sedert lang ge
bruikte methode, om den scheepsromp, die zich
onder water bevindt, met vergiftigde verf te be
strijken, is vast komen te staan, dat b.v. de
zoogenaamde zeepokken absoluut immuun ble
ken tegenover dit vergif. In den laatsten tijd is
men tot de overtuiging gekomen, dat bepaalde
kleuren van invloed op deze levende wezens
zijn. Proeven in Amerika hadden tot resultaat,
dat groen licht een goed afweermiddel is tegen
zekere larven. Andere proeven met gekleurd
papier hadden dezelfde resultaten. Zoo vond
men b.v. op een bepaalde kleurenserie uitslui
tend de worm Spirorbes, terwijl andere kleur-
schakeeringen slechts de helft of zelfs 1/6 ge
deelte der gewone getallen aanwezen. Verdere
systematische proeven hieromtrent, voorzoover
bepaalde kleuren ter vermindering van de be
groeiing der schepen kunnen bijdragen. Worden
genomen.
Twee groote, witgedekte Sinterklaastafels, vol
prijzen, waren mee die motorritten deur de bos-
schen te winnen! Ge kost zoo goed 'nen fau
teuil als 'n bus olie, ’nen zuiveren bokaal als Ti
blaauw bord, 'nen medaille als- ’n taartenschep
winnen; 7 was er allemaal, in overdaad.
Maardaar waren dan ook honderden „lee-
renjassen” die er trek in hadden....!
'Nen sportredacteur van ’n groote krant, Tien
kearel die van zulke sportgebeurtenissen 'dus
verstajum hee, zee me, dat de deelname „over
weldigend" was! Nou gij! Dat de grootste stad
7 nie zoo veur malkaar krijgt. Nou gij wéér!
Maar er was één aardigheid aan verbonden,
die lederen deelnemenden stoomfietser of -flet-
ster (ge had die parmante wefkens motten
zien in den leeren broek!) als herindering mee
kreeg. ’nen Prachtigen penning, geslagen deur
de grootste' edelsmeedfabrlek in Nederland, 'nen
mat-zulveren ppnnlng, mee in 7 hart 'n scherp
en kunstig relief van ons schoone kerkske, ge
vat in 'n rood-wit-gelakt sierlijk kruis.
Nou wil 7 geval, dat ons vroeger kapelaantje
ook naar 7 Ulvenhoutsche feest was overgeko
men. op z’n stoomflets, ’n klein model .koffie-
meulentje". Natuurlijk hee hij óók z'n hart aan
Ulvenhout verloren! Wie nou nie!
En toen le den prachtigen penning zag. mee
die scherpe afbeelding van z’n ouwe kerkske.
nou toevallig hee hij ook geen betonnen hart
toen gingen z’n oogen én z’n hart tegelijk
open!
„Die zou Tc geren hebben. Dré." zee-t-ie.
Ik zee: .RU dan mee. Jonk!"
„Zou k 7 doen....?”
„Vaneigens!”
Hij kwam er nle meer van af. We gunden Tn
zoo geren 'nen schoonen prijs bovendien hij
is een van onze beste, allerbeste vrinden!
Rap kreeg le de pampieren, vulde ze prentjes
in en hij stond Ingeschreven veur den sterrit.
Prijshalen mee z’n koffiemeulentje was uitge
sloten. Maar daar was nog één kans! De deel
nemers mochten raaien hoeveul K.M. een ma
chten al geloopen had. 7 Ding stond opgesteld
De Bredasche Motorclub, kranige ploeg van op -nen muziekklosk. Eerste prijs: den fauteuil!
jonge sportslul, had, lijk ge weet, den sterrit en I wy, mee Ti heel clubke, gingen 7 ding, die
den vossejacht op den ballon geregeld. I stoomflets, "ns bekijken, betasten lijk *n koel op
maken we het woord voOrdeEl
maken we het woord moOrdeNaar
maken we het woord eeRgisTeren
maken we het woord heMelgEest
maken we het woord tuInkaMer
maken we het woord neDerlAag
maken we het woord onDerdAan
maken we het woord stAdgeNoot
maken we het woord daGgelDer
van
denkt te behalen. De gever begint te bieden en
wel als volgt:
HU (zU) annonceert (noemt) I, 2, 3. 4. 5, 6 of
7 in een der vier kleuren of in sans atout (zon
der troef), hetgeen beteekent, dat hU tezamen
met zUn partner (maat) het geannon
ceerde aantal slagen vól
kleur als troef of zonem-
Indien de gever geen dezer biedingen wenscht
te doen, „past” hU- De andere spelers krUgen
ieder in de bovengenoemde volgorde hun beurt
om een bod te doen of te passen.
Elk bod moet echter hooger zjjn dan het voor
gaande
By het bieden is de volgorde der kleuren wat
de wtaarde betreft als volgt: (van onder naar
boven)
Klaveren, Ruiten. Harten en Schoppen!!
1 Schoppen gaat dus boven een één-bod in de
drie andere kleuren, maar een 2-Klaveren-bod
gaat weer boven een 1-Schoppen-bod.
Een bod in sans-atout gaat echter altijd bo
ven een even hoog bod in een kleur.
Dit bieden gaat steeds door en iedere speler
kan dan ook meerdere beurten krijgen om te
bieden.
Het bieden wordt echter gesloten, zoodra 3
achtereenvolgende spelers gepast hebben!
Men kan een bod (uitgezonderd „pas”) van
de tegenpartij doubleeren d.w.z. dat men het
eventueele resultaat by voorbaat verdubbelt.
(Omdat men verwacht, dat dit in zUn voordeel
zyn zal.) Het koppel, dat tot dit bod kwam, mag
in dat geval redoubleeren (4 x het resultaat).
Zoodra het bieden gesloten is, begint het Spe
len.
„Bravo! de wintercampagne schynt weer be
gonnen: dit nummer was ten minste niet voor
de poes, hoor!"
By die eene ontboezeming bleef
niet van '_^r—
spraken als
De oplossing van het vorig raadsel was:
Van letselvuns maken we het woord leVensLust
van veelrood maken we het
van
van
van
van'
van
van
van
van
veelrood
aroma—onder
steigerneer
stemgeheel
muiterkan
aderangel
anode—rand
toga—stonde
derde—galg
Alzoo in de linksche kruisjes-kolom:
y-w ooals uit den kop van dit artikel blUkt, volgt
hier een elementaire uiteenzetting van de
beginselen van het bridgespel. Er zyn na-
tuuriyk velen, die dit spel in mindere of meer
dere mate beheerschen en voor diegenen is dit
artikel niet geschreven; het spreekt echter van
zelf, dat ook zU een beurt krygen. Voor het
evenwel zoover is. rest my nog een belangrijke
taak. Immers er zUn er zeer velen, die niet in
de gelegenheid zyn zich in ons mooie kaartspel
te bekwamen, zoodat zy eerst in de gelegenheid
moeten worden gesteld het bridge-spel zoodanig
te leeren, dat ook zy een rubriek voor gevorder
den kunnen volgen.
Om dit echter te bereiken is het absoluut
noodzakeiyk, dat deze rubriek in de eerstvol
gende weken niet alleen goed gelezen, maar
zelfs grondig bestudeerd wordt!!
Na deze korte inleiding zal ik dan maar van
wal steken met de voornaamste regels van het
bridge-spel:
1. Men speelt het spel met 4 personen en 52
kaarten. De 2 tegenover elkaar zittende perso
nen zyn partners. m.a.w. „gaan samen".
2. Elke speler geeft op zyn beurt; de volg
orde is in de richting van de wyzers van een
uurwerk. Men geeft één kaart tegelyk in de
bovengenoemde volgorde.
N B Het spel wordt verdeeld in twee perio
den:
Regenvlagen waaien
zoo nou en dan van
de lage lochten af.
Dan rauscht den Herfst deur de bosschen, mee
sturmend lawyt. En efkens later, allee, dan
breken de lochten, dan stulpt 'n afgespoelde
zon in vollen luister langs de wolkenstapels en
hangen de dreven vol van snoeren glinsterende
peerls.
lis schoon op den stillen buiten nou! Op de
stille velden, waarover den Herfst gevaren komt
op lage wolken. In de stille akkers, waar den
wtnterkool bepereld staat mee ’nen sier van
najaarsdroppen onder den rossen zonneschyn.
7 Is schoon in den zwaren bletenakker, waar
de dikke suikerpeeén rood uit den vetten grond
pullen, onder ’t verflenste, groffe loof, waardeur
dan 7 Herfstty genadeloos rondspookt
Maar misschien mot ge boer zyn, in eiken
▼ezel van oew iyf, om oe gelukkig te voelen
mee deus woeiende ty. dat mee vlagen oewen
nek striemt, oew vel kerft, deur oew schouw
loeit en aan oew grendels rammelt.
Alleen den mensch die er gelukkig mee is, die
«iet de schoonhedens van 'n ty als deus, waarin
dz Natuur op vollen kracht werkt.
.gebruind door de buitenlucht, lichamelyk
fjaangesterkt en geesteiyk uitgerust..,, zoo
kwamen onze jongens en meisjes het
(choollokaal weer binnen, om in een nieuwe
klas met frlsschen moed den werktyd van eenige
maanden achtereen aan te vangen sommige
selfs om voor de eerste maal met het school
leven kennis te maken.
Zullen ze tot de eerstvolgende vacantie hun
gezonde kleur, hun levenslust en hun
gtandsvermogen behouden?
ja.... als de goede gewoonten van den va-
cantietyd zooveel mogelyk worden volgehou
den: als beweging in de buitenlucht ook nu een
deel biyft uitmaken van het dagelyksch leven;
als doelmatige rust voldoende nachtrust
vooral! een tegenwicht vormt voor de
thans grootere geesteiyke inspanning; als
degelUke voeding tegemoet komt aan de eischen,
die én door den groei én door het schoolleven
aan de kinderen worden gesteld.
Wat die voeding betreft, de drukke school
dagen kunnen zoo heel licht de goede gewoon
ten van den vacantletyd weer doen verslap
pen; er is zoon groote kans, dat het ontbyt
niet meer rustig verloopt, maar te lyden heeft
onder de haast van 7 naar school gaan; het
gebeurt zoo vaak, dat op de'pauze tusschen 12
en 1.30 uur gerekend wordt voor het nazien
van de middaglessen en dat alles ten koste
van de voedsel opname, die óf gehaast óf
voldoende geschiedt.
Ik geloof, dat Juist in dezen tyd nu het
feiteiyk gaat om „byhouden” van het gezond
heidspan en volstrekt nog niet om „inhalen”
de waarschuwing om niet met de voeding de
hand te lichten meer dan ooit op haar
plaats is.
Denkt u wel, moeders, aan den halven liter
melk per dag. die eigeniyk aan ieder kind in
den schoolgaanden leeftyd toekomt? Let u er
op. dat dus by elk van de twee broodmaaltyden
de gewone beker wordt uitgedronken, en zorgt
u er voor dat het dan nog ontbrekende wordt
aangevuld door het dagelyksch melkgerecht tot
besluit van het middagmaal? Een pap, een scho
teltje. een eenvoudige melkpuddlng ze zyn
alle zoo gemakkelyk te bereiden en ze behoeven
maar weinig te kosten. Ze staan ook niet gauw
tegen, want de mogelykheden op dit gebied zyn
zóó veelvuldig, dat de voortdurende afwisseling
zelfs in de eenvoudigste pappen den eet
lust vast en zeker gaande houdt.
En denkt u ook aan de boterham, het voed
zame brood (liefst van den ongebuilden graan
korrel) en de daarby behoorende boter? Be
schouw die niet als een luxe artikel, waarmee
men spaarzaam moet omgaan: smeer de snee
brood flink enleg er liefst nog een niet te
dunne plak kaas op ook. Dat is een ontbyt of
een twaalfuurtje, waarop gerust een ochtend of
een middag van min of meer inspannend her
senwerk kan volgen, zonder dat de gezondheid
er onder heeft te lyden.
Ten slotte: behoort de schoolgaande Jeugd
nog tot de allerkleinsten, geef dan voor het vrije
kwartier een kleinigheid mee om den ongewo-
nen rek tusschen twee opeenvolgende maalty-
de markt. Van koeien hebben we veul versta
jum. maar van motorfietsen....? Ocherm!
En we hadden zoo geren dieen fauteuil op den
kapelaan z'n motorreke meegegeven ‘s avonds.
Toen raaiden we. als samenzweerders allemaal
veur ons eigen. Telden op. deelden! Veur we
7 getal Invulden, ging Trui den veurzltter van
de B.M.C. nog 'ns polsen, zoo mee 71 geslepen
wyvensmoesjemaar Daems. ’nen wakkeren
jongkearel, vloog er nle In! Afyn. Dan 7 ge
middelde maar opgeschreven, 's Avonds
waren we 'rsjuust 25 duuzend KM neffen....!
Ginnen leuningstoel! Maar zTien penning, waar
7 om ging, hee-t-ie eeriyk verdiend! Parmant,
als den sterrit begost, besteeg ie den koffle-
meulen, drukte z'n ronde vilten hoedje flink
vast en daar ree ons kapelaantje weg tusschen
de leerenjassen! En.... nóg won ie 'nen prijs!
Den prys veur den rijer die 7 meeste achter
bleef. 71 pyp!
-1 het lang
links en rechte kwamen er uit-
„Een zware dobber".
„Dit raadsel heeft me meerdere uurtjes werk,
maar prettig werk bezorgd."
„Een gezellige zoekery.”
„Zooveel werk met deze puzzle, dat ik nau-
weiyks tyd overhield voor den DréEnz.
Allemaal uitspraken, ook die we hier niet
overbrengen, welke echter geen verzuchtingen
waren, tenzy we als zoodanig konden beschou
wen o.a.:
„die „derde galg", en vooral die ..steiger
neer”, hebben me heel wat hoofdbrekens ge
kost: Ik heb drie vellen papier volgekrabbeld,
vóór ik het Juiste te pakken had.”
Maar het byschrift van een dier ..mop
peraars”: .jnyn compliment voor het origiiieele
in elkaar zetten der woordparen.” maakt alles
weer goed.
4. Het paar, dat het hoogste fxxl gedaan
heeft, moet trachten dit contract na te komen,
met dien verstande, dat de speler, die het eerst
de kleur genoemd heeft van het eindbod, (of
indien dit in sans-atout gespeeld wordt, de spe
ler, die het eerst SA. geboden heeft) de spel
leider wordt en dus de spelleiding van de 26
kaarten van zyn maat en van zichzelf op zich
neemt.
Nadat dus de speler links van dezen spellei
der de eerste kaart heeft voorgespeeld, legt de
blinde, (d.i. de maat van den spelleider) zyn
kaarten open op tafel en speelt slechte op bevel
van den spelleider de kaarten byj!
5. Onder een slag verstaan wy de vier kaar
ten. door ieder op hun beurt bygespeeld.
De slag wordt gemaakt door dengene, die de
hoogste kaart in dezelfde kleur van de in dien
slag eerstgespeelde kaart byspeelt!
Men is verplicht te bekennen, (d.i. by te spe
len in dezelfde kleur als de eerstgespeelde
Den lesten vacantieganger is nog pas ver
trokken. 7 Grut weer pas naar school. Om vier
uren klotsen huilie blokskes over den steenweg
en efkens later, komen ze. mee groote botram
men in de kleine handjes ravotten, speulen,
vechten op den weg, in droge slooten, In de
boschdreef. We hooren dat allemSSl weer dui-
deiyker, harder In den verschen rust, die over
7 durp is gevallen.
Wyer draagt den slag van ons kerkeklokske.
Harder valt ie neer, op den keiweg, in 7 veld;
dieper dringt ie in de bosschen.
En als we 's avonds zttten onder de schouw,
dan onderscheiën we weer de geluiden van den
weg. Dan rammelt 71 ouw race-wageltje over
de keien en Trui zeet: „Den jongen baron is
weer verom uit de stad.” Dan piept 'nen pomp
zwengel in de verte en Trui zeet: ,Ze zyn nog
laat by Broks." Dan dokkert Tien wagel over
den weg en Dré III zeet: ,J>’n Blaauwe gaat
op huis aan." Maar ik heur 7 peerd mee één
been wat slèépen en zeg: „Neeë, da's Toon Hop
staken.”
En zoo, amico, „zien" we mee onz' ooren den
weinigen passage over den weg, die daar groen
te blinken ligt onder 7 maanelicht, telkens ver
duisterd van de Inktzwarte wolkenflarden, die
langs den donkeren Septemberhemel fileren.
Ja we motten nog wennen aan deuze nuu-
we stilte, die op de geuren van 7 vergaande
herfstgeblaart uit de bosschen dryft.
We motten nog wennen aan die fluweelige
stilte, die als Ti dik gordyn over ons durpke
zakte na den apotheose van Oogst -37( de
Eeuwenfeesten van Ulvenhoute 650-jarlg be
staan! u
Jubelfeesten, om nooit te vergeten; tooneelèn,
die afspuiden teugen 'n décor van zonbeschenen
bosschen, waarover den safranen Herfst plooide
als gouwen tule!
Ja. amico. ge mot 7 me nle ten kwaaie dulén.
dat mTi gedachten nog alty gaan naar 7 veur-
bye feest. Want lyk oew oogen getrokken wor
den naar 7 licht van de zon, zoo trekken m’n
gedachten nog alty naar dat Jubelty van Ul
venhout.
Naar dieën eindelooaen stroom van feestgan
gers, van gelukkige, plezierige menschen, die
hier ’nen teug wyn van puur geluk slurpten
uit overvolle bokalen, die Ulvenhout volschonk.
Dat is ons goed recht en onze plicht. Het
staat er in zoo’n heel kort zinnetje, als zoo
iets héél eenvoudigs en toch is het iets, waar
boekdeelen over geschreven zouden kunnen
worden. Waar in het huisgezin de grootste
moellykheden aan vastzitten.
Waarom bevelen we en waarom willen we
eigeniyk gehoorzaamd worden?
De baby, het kleine kind en het schoolgaan
de kind .leven in een wereld, die klein is en
ver weg van de wereld, waar ze eens een meer
of minder verantwoordelyke plaats in zuilen
nemen. Ze hebben in al hun beperking geen
idéé van deze groote-menschenwereld met haar
wel en wee en met de mogelykheden, waar
mee in die wereld rekening gehouden moet
worden. Het is een wereld, waar ze langzamer
hand naar toe moeten groeien die langza
merhand voor hen open moet gaan.
En nu gaat het hierom, dat wy er ons wan
bewust zyn, dat er in die wereld een taak voor
hen ligt te wachten, die ze in volle verant-
woordeiykheid hebben te aanvaarden
er offers zyn, die ze eens zullen moeten bren
gen.
Het kind weet in al zyn onbewustheid niets
van wat hem te wachten staat, wy wel en
wy willen het opvoeden om het deze taak te
laten vervullen volgens zyn beste kunnen.
Daarom bevelen we en daarom eischen we ge
hoorzaamheid aan deze bevelen.
En waarom is het eigeniyk, dat hieraan zoo
veel moellykheden vastzitten? Een van de
groote oorzaken moeten we hierin zoeken, dat
we zoo licht geneigd zyn, uitsluitend eischen
te stellen aan de gehoorzaamheid 'van het kind,
zonder eischen te stellen aan de bevelen van
ons zelf.
zyn we ons eigeniyk wel bewust van den
afstand: kinderwereldgroote menschenwe-
reld? De kinderwereld, waarin Alles kan
alles mag en ook alles zou gebeuren als de
oudere niet met zyn waarschuwende stem in
zou grypen, als de oudere den gang van deze
kindergedachten niet zou onderbreken met de
vraag, iets voor hem te willen doen.
In het eerste geval, dat. waarin we gaan
verbieden en het bevel uiten dat we iets zus
of zoo gedaan willen hebben, in plaats van an
ders, zullen we op tegenstand stuiten, dien het
kind heeft te overwinnen, voordat het voldoen
kan aan dat wat we vragen.
Ik zeg dit niet met het vooropgezette idee
van een piëteit voor het kind, die overeen
komt met die. welke men in de „eeuw van het
kind", zooals men deze 20ste wel eens be
titelt pleegt te bezitten. Ik houd er niet
van, het kind op een voetstuk te zetten, noch
om het in honderd en een opzicht te ontzien
omdat het een kind is. Integendeel zelfs, ik
vind, dat we wel degelyk streng kunnen zyp
In onze eischen. Maar het feit blyft. dat een
kind iets te overwinnen heeft en in den regel
is het zoo, dat we daar niet de minste reke
ning mee houden. Waarmede we tegenover het
kind een onredelijkheid begaan, die het niet
verdient. En deze onredelyicheid komt by
tot uiting in verschillenden vorm.
Soms zyn de eischen te zwaar, soms is onze
toon zóó weinig animeerend en onverschillig,
dat deze onverschilligheid oogenbllkkelyk op
het voor suggestie vatbare kind overgaat, of
soms vragen we iets op een moment, waarin
het voor het kind héél onaangenaam kan zyu
gestoord te worden. 'En we vergeten dan.
dat ook wy zelf zóó intensief bezig kunnen zyn.
dat we niets liever willen dan zonder stoornis
verder te mogen werken.
Daarom moeten we onze gedachten eens la
ten gaan over het onderwerp: hoe geven we
onze bevelen, wat vragen we van het kind op
gezette tyden. en kan het ook wel eens onze
schuld zyn, dat een scène ontstaat, wanneer
we den kinderen iets zeggen of wanneer we van
de kinderen iets vragen? zyn we redeiyk, hou
den we er genoeg rekening mee, dat de kinder
wereld een eigen, kleine zelfstandigheid is, dis
we langzaam aan moeten doorbreken en uit
breiden tot een groote zelfstandigheid, die de
verantwoordeiykheid voelt van dë taak, die in
de wereld op het kind wacht?
En als we ons dit wezeniyk overdacht heb-
e Engelsche Tweede Kamer, meer bekend
onder den naam van het „Lagerhuis”,
heeft zich onlangs anderhalf uur bezig
gehouden over een opstel van een twaalfjarig
schoolmeisje. De jongedame woonde in hoogst
eigen persoon de vergadering by! Ze had in dat
opstel geschreven: „Engeland is wèl klein, maar
het is 7 beste land van héél de wereld!” De
onderwyzeres had dit goedgekeurd, doch werd
deswege door den schoolopziener met een be
risping verrast; volgens dezen geleerden heer
gaf het allerminst pas, zóó ouderwetsch
schryven
Tenslotte kwam die kwestie in het Lagerhuis
voor de heeren en dAAr deelde minister Stanley
den leden mede, dat hy op zyn beurt
schoolopziener had berispt!
Conclusie: Het leerlingetje kreeg van den mi
nister gelyk
Een robber bestaat uit 2 manches. Wie dus
het eerst 2 manches heeft behaald is de win
naar van die robber.
Een manche is gemaakt, wanneer men 100
punten of meer onder de streep behaalt (zie de
puntentelling). Deze 100 punten behaalt men.
wanneer men 3 SA. of 4 Harten, of 4 schoppen,
of 5 Klaveren, of 5 Ruiten biedt en maakt. Dit
beteekent dus, dat men 9 slagen zonder troef,
of 10 slagen met Harten of Schoppen als troef,
of 11 slagen met Klaveren of Ruiten als troef
moet bieden en maken!!
De slagen, die men meer maakt dan 6, wor
den slagen „aan trek" genoemd. De waarde van
deze slagen aan trek is als volgt:
Klaveren en RtUten 20 per slag aan trek.
Harten en Schoppen 30 per slag aan trek.
Sans Atout 40 voor den eersten slag aan
trek en 30 voor lederen volgenden slag aan trek.
U kunt nu zelf uitrekenen, dat 3 SA., 4 Har
ten. 5 Klaveren en 5 Ruiten een manche is.
De volgende maal geef ik u de volledige pun
tentelling en wordt het een en ander nog eens
uitvoeriger behandeld!
j- T et is ons een genoegen, be-
f—i langstellenden te kunnen
mededeelen, dat wij ingaan
de heden in onze krant een bridge-
rubriek openen, welke voor taan
iedere week zal worden opgeno
men. Wij hebben gemeend, deze
rubriek niet aanstonds alleen
dienstbaar te moeten maken voor
hen, die het spel reeds kennen,
doch het aanvankelijk te zoeken
in de richting van lesgeven, waar
door ztj, die de bridge-kunst niet
of niet voldoende machtig zjjn, in
de gelegenheid worden gesteld,
binnen afzienbaren tijd een be
hoorlijk robbertje te leggen.
Dan zal de rubriek ook aantrek
kelijker worden voor de meer ge
vorderden en geroutineerden.
Intusschen kunnen dezen mis
schien toch reeds eenige voordee-
len opdoen, als zij de lessen, zij
het ook oppervlakkig, volgen. Er
zal allicht iets van de spelregels in
vergetelheid zijn geraakt.
Dat de heer P. H. A. Tuin een
goede bekende tn den R.K. Bridge
bond zich met de verzorging
van de rubriek heeft willen belas
ten, is er een waarborg voor, dat
de lessen en later de proble
men iedere week weer met inte
resse zullen wórden tegemoet ge
zien. REDACTIE
I I 1