Reorganisatie leger van ons H Diep ingrijpende wijzigingen Begrooting Verkeersfonds H OuöJïoïlanbscfw Pyptabak (DE TOL AAN DEN VREDE mat (Lat oude. stempet wm èMallte#/ WA HkAUWA De Regeering stelt verhoogen, loting broederdienst af te en te verlengen VIJF JAREN-PLAN f31 millioen uit de verkeersbelastingen EEN EINDCIJFER VAN F 67.020.459 schaffen en de eerste oefening voor het jaarlijksch contingent te 1-.'X- VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1937 Hoogere eischen dan vroeger De loting uit de wet Openbare werken ytld of zonder? Dat is de vraag, wanneer U aan hart en zenuwen de vereischte zorg wilt besteden.Waar* voor echter met? Deechte Koffie Hap zonder cofjeinêverschaft U alle ges noegens van prima koffie uit de beste productiestreken f Koffie Hag bekomt inderdaad be- ter, ook 's avonds laaf. Bovendien worden door het vermaarde Hag» procédé de krachtige smaak en het kostelijke aroma van de fijnste hooglandkoffie voor 100% gewaar borgd. Ook de tweede soort. ..Sanktf'. ig heel goed en kast slechts 44 ets, per pakjes Overneming spoorweg SCHOUT15 ct COOPVAERT 10 H PER 7s ONS V R y ge- De kosten voor de ultbrel- 1 e Zjj, die met groot verlof zyn Goede grensbewaking vereischt Route AmsterdamBosch werkloosheid Landwegen i i i Verlenging der eerste oefening De wet zal In werking treden op een nader door de Kroon te bepalen datum. Afschaffing van den broederdienst Naast de behoefte om den duur der eerste oefening te verlengen ter verhooging van de Dit alles ware bij algemeenen maatregel van bestuur te regelen Door den verlengden oefentijd zal, derhalve de paraatheid van de weermacht aanzienlijk worden verhoogd. Bovendien zal het mogelijk zijn, beter dan bij den bestaanden toestand, een eventueele mobilisatie veilig te stellen. rjjwielbelasting is voor 1938 geraamd op ƒ31 millioen. Evenals in 1937 is een post ten be drage van 4 pCt. van de opbrengst voor ver goeding van kosten van inning der belas tingen uitgetrokken. De netto-opbrengst is dus geraamd op 29.760.000. Vermindering der Zou derhalve, reeds op grond van de beide hierboven vermelde omstandigheden (uitbrei ding van de leerstof en ongunstiger opleldings- voorwaarden) een terugkeer tot ten minste deu in de militiewet van 1912 vastgelegden duur der eerste oefening van 814 maand onvermijdelijk noodlg zijn, daarbij komt nog. dat thans aan de geoefendheid van den soldaat aanmerkelijk hoogere elschen worden gesteld dan vroeger. De oorlogservaring heeft uitgewezen dat een te korte en daardoor onvoldoende opleiding in vredestijd -op het gevechtsveld door den troep met stroomen bloed moet worden geboet Op dews begrooting wordt ter aansluiting aan het werkprogramma voor de rijkswegen in totaal ƒ35.733.000 aangevraagd. ba opbrengst vaa de motorrijtuigen- en -ie a» Ter verzekering, dat de maatschappij Meche len—Temeuzen, die thans in financieele moel- afgezien van om in tijden Zij stelt zich voor, dat verschillende middelen zullen kunnen dienen om het overschot, dat er na het afvallen door afkeuring nog aan beschik bare mannen bestaat, als het ware weg te wer ken. Voorop staat hierbij het laten uitvallen van de minst-geschlkten. Gedoeld wordt hier niet op ongeschikten, toch op personen, die, ofschoon geschikt, ec^e lageren geschiktheidsgraad bezit ten dan anderen. Van de grootte van het overschot zal afhan gen, of dit middel toereikend zal zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal tot toepassing van nog andere middelen kunnen worden overge gaan, tot het vrijlaten b.v. van leden van ge zinnen, waarvan reeds 2 of 3 personen hebben gediena (neerkomende op een beperkte vrijstel ling wegens broederdienst) en leden van groote gezinnen. De geoefendheid der onbereden dienstplichti gen en dit geldt, zooals bij de in September 1936 gehouden legeroefeningen wederom afdoen de aan den dag is getreden, in de eerste plaats voor de dienstplichtigen van het hoofd wapen: de infanterie laat, hoewel met den beschik baren oefentijd gewoekerd wordt, in belangrijke mate te wenschen over. Hoewel, ten einde de bediening der bijzon- OPGERICHT 1753 Een werkprogramma, dat voltooiing van het rijkswegennet in 15 jaar. tegen eind 1953. be oogt, is ter beoordeellng gezonden aan de com missie van overleg voor de wegen en de cen trale commissie van advies en bijstand voor het. Verkeersfonds. BIJ de samenstelling van het werkprogramma is een der leidende gedachten geweest, de uitvoering van den bouw zoodanig te regelen, dat het wegverkeer zoo spoedig mo gelijk van de belangrijkste verbindingen profijt zal kunnen trekken. len zouden zijn te vinden om tot af schaffing van de loting te geraken met behoud van een vaat contingent, wederom aan een onderzoek te moe ten onderwerpen en aan den uitslag van dit onderzoek ontleent zjj vrij heid om voor te stellen de bepalin gen omtrent de loting uit de wet te doen vervallen Daarom heeft de dienstplichtige, die, als ge volg van 'de aan hem door de wet opgelegde verplichtingen tot verdediging van de onafhan kelijkheid van den Staat, de verschrikkingen van den modernen oorlog tegemoet treedt, er recht op, niet alleen voldoende bewapend en uitgerust, doch ook voldoende geoefend in der strijd te worden gezonden. De regeering heeft gemeend thans de vraag, of er geen goede midde- Voor verbetering van de Oude Maas ten be hoeve van den waterweg van Dordrecht naar De uitkeeringen aan de provinciën zijn in deze begrooting geraamd op 8.332.800. Verwacht wordt, dat de brug te Heffel eind van dit jaar en de brug te Dordrecht eind 1938 voor het verkeer kunnen worden opengesteld. Met den bouw van de brug over de Noord oi) Hendrik-Ido-Ambacht zal spoedig worden be gonnen. Met den bouw van den tunnel te Veisen zal, naar verwacht wordt, In 1938 een aanvang kunnen worden gemaakt. in en overwegingen Op grond van het bovenstaande zal de ver meerdering van het contingent moeten bedra gen: Het ligt voor de hand, dat zoowel de con- tingentsverhooglng als de hierna te bespreken verlenging van den oefentijd mede zal bijdra gen tot vermindering van het getal werk- iooeen. Voor een gedeelte van grondaankoop en voor een begin van uitvoering van enkele kunst werken voor een weg be-oosten Leiden wordt voor 1938 een bedrag van 400000— aange vraagd. De verbindingsweg van de wegen Amsterdam BodegravenRotterdam en %-Gravenhage Utrecht bij de Gouwe naar Gouda, welke in 1937 in uitvoering is genomen, zal tegen het einde van 1938 kunnen zijn voltooid, waarvoor een bedrag van 330.000.wordt aangevraagd. Het wegvak De Hulk^ambertschaag is in uitvoering. Voor voortzetting en voltooiing ts een bedrag noodlg van 300.000.*te besteden in 1938. Voor den weg "s-GravenhageUtrechtDrie bergen(Arnhem) wordt 3.840000.aange vraagd. Aangezien vermoedelijk in 1937 het tracé van den weg AmsterdamUtrecht geheel at grooten- deels zal kunnen worden vastgesteld, zal het mogelijk zijn tn 1938 met den grondaankoop te beginnen en wellicht ook reeds enkele werken van bijkomenden aard te makeh. Op de begroe ting wordt hiervoor 500.000,— aangevraagd. lijkheden verkeert, de exploitatie van den spoor weg in het belang van de haven van Terneuzen voortzet tot het einde der concessie (1960) en niet, hetzij de exploitatie staakt, hetzij de ex ploitatie overdraagt aan de Belgische Spoorweg maatschappij, worden onderhandeüngen ge voerd met de maatschappij MechelenTemeu- aen om het Nederlanosche deel van den spoor weg (zonder rollend materieel) thans reeds te koopen voor ongeveer vijf ton. Ingediend is een wetsontwerp töt wijziging van de dienstplichtwet. Hierbij wordt het jaarljjlcsch con tingent verhoogd tot 32.000 man, de broederdienst en de loting worden afgeschaft en de eerste oefeningstjjd voor de onbereden dienstplichtigen wordt verhoogd tot 1 I maanden. Deze verhooging van de lichtingssterkte tot 33.000 man zal mettertijd, als de reorganisatie haar beslag zal hebben gekregen, de gelegen heid scheppen nog tot een ander doel te ge raken en wel tot vermindering van het getal lichtingen, waaruit moet worden geput om de landmacht op voet van oorlog te brengen, en derhalve tot verjonging van het bij een moge- Ujke mobilisatie te v^lde gaande gedeelte der strijdmacht met alle daaraan verbonden voor- deelen: betere geoefendheid, grootere bestand- heid tegen vermoeienissen, vermindering van Persoonlijke lasten op hoogeren leeftijd. zee is een bedrag van f 135.000 uitgetrokken. Voor het maken van een spoorwegverbinding naar de haven te Harlingen wordt 60.000 aan gevraagd. Ten behoeve van de voortzetting van de ver betering van de Zuid-Wlllemsvaart wordt een bedrag van 140.000 noodlg geacht. In verband met een door de provincie Noord- Holland over het Noord-Hollandsch Kanaal met subsidie van het rijk bezuiden Purmerend te bouwen brug zal het kanaalgedeelte ter plaatse verbreed moeten worden. Als eerste post wordt voor aankoop van grond c a een bedrag van 23.000 gevraagd Als bijdrage aan de gemeente Eindhoven in de kosten van aanleg van een kanaal van Eind hoven naar het Wllhelmlnakanaal is op deze begrooting ƒ410.000 uitgetrokken. baar zijn, nog afgescheiden van de bezwaren om hen. die de eerste oefening hebben volbracht, ten tweeden male voor eenige maanden uit hun burger werkkring te rukken. Met hetgeen kan worden bereikt door de wederinvoering van de derde herhalingsoefening zal mitsdien in dit opzicht genoegen genomen moeten worden. In dezen toestand mag in verband met de intemationaal-politleke verhoudingen niet lan ger worden berust. De groote vredessterkte der legers van de ons land omringende rijken en de mogelijkheid, welke de tegenwoordige middelen van versneld vervoer bieden om een plotselinge, krachtige overvalllng te onder nemen. nopen ook ons land - de reeds genomen maatregelen van spanning bepaalde deelen der weermacht met de grootste snelheid op voet van oorlog te brengen ten behoeve van de grensbewaking steeds een troepenmacht in werkelijken dienst te hebben van zoodanige sterkte en zooda nige peil van geoefendheid, dat hiermede ook in vollen vredestijd aan verrassende aanslagen aanvankelijk het hoofd kan worden geboden en dat zjj tevens de onontbeerlijke kern kan vormen van de in tijden van ernstige span ning op te roepen grensbeveillgingstroepen. Op grond van al hetgeen hierboven Is aiteengeset, is de regeering. na rijp beraad en na de verschillende hierbij betrokken belangen nauwgezet tegen elkander te heb ben afgewogen, tot de overtuiging gekomen, dat dedawr der eerste oefening voer de onberedenen moet worden verlengd tot 11 maanden. De regeering zou het zeer gewenscht hebben geacht, Indien zoodanige maatregelen hadden kunnen worden getroffen, dat ook de geoefend heid van de dienstplichtigen, behoorende tot reeds met groot verlof zijnde lichtingen, op een hooger peil werd gebracht. Het behoeft echter geen betoog, dat zoodanige maatregelen, op grond van de kosten, welke het gevolg zouden zijn van de alsdan noodzakelijke aanmerkelijke uitbreiding van het beroepspersoneel en van de beschikbare legerlngsrulmte, niet wel ultvoer- et groote probleem, waarvoor de nieuwe regeering zich gesteld ziet, is, dat zij van den eenen kant de onafhankelijirheid en het prestige van ons land naar verhouding en evenredig heid të midden der andere zich bewape nende mogendheden moet waarborgen, terwijl zij van den anderen kant de in nerlijke volkskracht mede om diezelfde reden niet mag laten verkwijnen onder sociale en economische nooden. welke dwingend leniging behoeven, terwijl voor het bevredigen van deze beide natio nale levensbehoeften tegelijk momen teel geen middelen genoeg ter beschik king staan. Dit is een moeilijk probleem, maar wij mogen van deze beginselvaste regeering verwachten, dat zij het zoo nitt onraid dellijk en radicaal dan toch op den duur en geleidelijk zal weten op te losser.. In ieder geval is het „unfair” haar thans reeds zonder eenige aanleiding schier van politieke manoeuvres te verdenken, gelijk het „Volk” dit wenscht te doen. a. voor opheffing van de bestaande tekor ten, waaronder begrepen het wederom op het oorspronkelijk peil brengen van de mankracht der infanterlecompagnieën, rond 4800 man; b. voor de behoefte aan personeel voor het herzien en ultbrelden van de oorlogsorganl- zatie. in de eerste plaats luchtstrijdkrachten, artillerie, pioniers en lichte troepen rond 3200 man; c. voor een snellere voorziening dan nor maal het geval zou zijn, in de behoefte, onder b. bedoeld rond 4600 maa, totaal 13.600 man. dere wapenen en technische hulpmiddelen naar behooren te verzekeren, is overgegaan tot een vergaande specllltseering bU de opleiding, blijft het toch in de eerste plaats noodlg. aan alle dienstplichtigen naast de bijzondere oplei ding de algemeene militaire opleiding te geven, welke den man tot ’n gedlsciplineerden soldaat vormt en hem die zaken leert, die iedere dienst plichtige aan het einde van zijn eerste oefening grondig moet kennen, waaronder b.v. de zoo veel tijd vorderende opleiding tot geweer-, of karabijnschutter. Daarentegen zijn de oefenlngs- en oplei- dlngsvocrwaarden bjj het thans geldende leger stelsel aanmerkelijk minder gunstig dan die. welke het legerstelsel van vóór den wereldoor log bood. Geschiedde toen de opleiding uitsluitend door In het vak doorkneed beroepskader, thans Is de opleiding der dienstplichtigen voor een deel gelegd in handen van dienstplichtige onder officieren. die, zelf ternauwernood de recru- tenschool doorloopen hebbende, reeds voor de taak worden gesteld als onderwijzer op te tre den. Hoewel de minister van Defensie, zoowel uit hooide van de door toepassing van het thans geldende stelsel verkregen bezuiniging, als uit hoofde van de daardoor bereikte groo tere geoefendheid van het dienstplichtig kader er niet aan denkt dit stelsel prijs te geven, kan niet worden ontkend, dat de opleiding der dienstplichtige soldaten hierdoor ongunstig wordt beïnvloed. De kosten van voltooiing van het Rykswegennet worden op rond f 245 millioen geschat De kosten van de voltooiing van het rykswegennet volgens dit plan worden gerekend naar het prijsni veau van I Januari 1937 op rond f 245 millioen geraamd, zulks met inbegrip van de' kosten van onder houd van de gereed zijnde en ge reed komende wegen gedurende de 1 5 jaren, wasrover het werkprogram- ma loopt. In liet plan is er op gerekend in 1938 rond 26 millioen voor de we gen te verwerken. Indien de thans in de Dienstplicht wet vermelde lichtingssterkte van 19.500 man zal plaats maken voor een sterkte van 32.000 man. zal de vrijstelling wegens broederdienst niet gehandhaafd kunnen worden. Als men In aanmerking neemt, dat voor de lichting 1938 iets minder dan 72.000 personen «Un ingeschreven en dat het afkeurlngspercen- tage de laatste jaren ruim 40 bedraagt, kan het getal geschikte personen op niet meer dan 43.000 worden geschat. Bjj een dergelljken toestand is er geen ruimte meer voor een instituut als de vrijstelling wegens broederdienst, nóch in den trant van de tegenwoordige regeling, waarbij uit elk gezin niet meer dan één soon behoeft te dienen, nóch op den voet van een der vroegere •telsels van vrijstelling van de grootste of van de kleinste helft. Het wetsontweip geeft tevens aan de kroon de bevoegdheid na aanneming ervan het contin gent van de lichting 1938 tot het nieuwe aan tal van 32.000 op te voeren, de buitengewoon dienstplichtige personen nader tot gewoon dienstplichtigen te bestemmen en voor zoover noodlg reeds verleende vrijstellingen wegens broederdienst te doen vervallen. In verband hiermede zal de sterk te van het jaarlijksch contingent moeten worden gesteld op 19.500 FP 12.600 32.100 of rond 32.000 man. Voorts brengt de omstandigheid, dat bij de gemobiliseerde strijdmacht, In het bijzonder bij de lagere onderdeelen, de leiding zal berusten bij de reserve-officleren, de noodzakelljkheio mede om dezen officieren In vredestijd ruim schoots gelegenheid te geven practlschén dienst in den troep te verrichten. Voor de overige onbereden wapens, eerste plaats de onbereden artillerie genie, gelden overeenkomstige Aan de toelichting op de begrooting van het Verkeersfonds is het volgende ontleend: De uitkeerlng uit hoofdstuk IX van de rljks- begrootlng is van 24318.785 gebracht op 32.066 096, een verhooging dus met 7867311. Oorzaak hiervan Is de omstandigheid, dat de uitgaven van de afdeelingen spoorwegen, tram wegen, waterwegen, scheepvaart, landwegen en luchtvaart hooger zijn geraamd dan voor 1937, waartegenover alleen de afdeellng overige uit gaven lager kon worden geraamd. Dientenge volge bedraagt liet eindcijfer der totale uitga ven op den gewonen dienst ƒ67.030.459 tegen over 62 433.498 in 1937. De Inkomsten ten bate van afdeellng Scheep vaart zUn 16.738 hooger geraamd dan voor 1937, ten bate van afdeellng Landwegen 1.061.979 hooger, o.m. als gevolg van hoogere raming van de opbrengst van de motorrijtui gen- en rjjwielbelasting f 1.000.000, de baten van afdeellng Luchtvaart zijn ƒ31.794 hcoger ge raamd dan voor 1937, hoofdzakelijk als gevolg van de oprichting van de stichting Nationaal Luchtvaartlaboratorium. Lager werden geraamd de inkomsten voor de afdeellng Spoorwegen met ƒ4 276 523, noofd- zakeljjk als gevolg van het vervallen van de ontvangsten wegens huur en gebruik van staatsspoorwegen. Het eindcijfer van de afdeellng Waterwegen is ƒ3.005.753 hooger dan dat voor 1937. Zlf heeft gemeend met een eerste oefening van 11 maanden te mogen en te moeten vol staan en geen eerste oefening van 13 maan den te moeten voorstellen, zooals In de meeste Europeesche rijken is Ingevoerd. Een oefentijd van 12 maanden heeft n.l. één nadeel en wel dit, dat, aangezien de kazernes dan gedurende het geheele jaar ten volle bezet zijn, voor de legering van de voor herhalingsoefeningen in werkelUken dienst komende dienstplichtigen bijzondere maatregelen genomen moeten wor den. waarvan de kosten vrij aanzienlijk zijn. et „Volk" klaagt naar aanleiding van de weinig opwekkende mil- lioenennota, dat het nieuwe ka binet van de weermacht een afgodsbeeld maakt, waaraan vrijwel alles, ook de zoo dringend noodzakelijke sociale herzie ningen, wordt opgeofferd. Wel erkent het volmondig, dat in het huidig jam merlijk tijdsgewricht een verhooging van de defensie-uitgaven ook voor ons land noodzakeljjk kan zijn en de ver zorging der weermacht tot de primaire landsbelangen moet worden gerekend, maar toch krijgt het schier den indruk, dat het kabinet een conflict over het militaire vraagstuk zoekt, zoozeer heeft het al het andere in zijn besomming verwaarloosd. Deze schiere indruk lijkt op een politiek dreigement. Het nieuwe kabinet zoekt geen conflict, maar wenscht niets liever dan een zoo groot en zoo diep mogelijke samen- en mede werking van alle weldenkenden in het waarachtig belang van geheel het land. Zoowel uit de Troonrede als uit de mil- lioenennota blijkt overduidelijk, dat de nieuwe regeering slechts door den nood der dreigende internationale omstandig heden gedwongen de uitgaven voor de versterking der weermacht verhoogt ten koste van zoovele en zoo dringende wen schen en elschen op sociaal en econo misch gebied. Het ware haar liever ge weest, Indien zij van haar principleele programpunten op sociaal en econo misch gebied reeds thans meer in de practijk zou hebben kunnen verwezen lijken. Het „Volk”, dat de politieke, so ciale en economische programs der christelijke partijen kent, weet dat na tuurlijk evengoed als wij. maar het moet blijkbaar „chapeau bas” spelen tegen over de partij, waarvan het het hoofd orgaan is. om te voorkomen, dat de malcontente anti-militaristische rich ting- Kies nog meer wind in de zeilen zal krijgen. In het huidig jammerlijk tijds gewricht is een verhooging van de de fensie-uitgaven ook voor ons land beslist noodzakelijk. Het is een onafwijsbare eisch, welken ons onafhankelijk volks bestaan stelt. De regeering maakt van de weermacht geen afgodsbeeld. Zij er kent slechts den Eenen Waren God Wiens wet in de Troonrede op niet mis te verstane wijze tot opperste richtsnoer voor wetgeving en bestuur wordt ver klaard.* De offers, die zij voor de ver sterking van de weermacht wil brengen en vraagt, zijn geen offers aan Mars, maar zijn de onvermijdelijke tol aan den internationalen vrede, aan den plicht en het recht van nationale zelfverdediging en aan het nationale zelfrespect en aan ons internationaal prestige. Wie dit an ders wil zien, nJ. als een poging om een conflict uit te lokken over het militaire vraagstuk, verraadt daardoor een beden ke lijke gezindheid, wélke zichzelf In staat acht om uit partij-politieke overwegin gen een zoo prominent nationaal be lang, als de verhooging van de defensie- uitgaven is, tot bron van een politiek conflict te maken. Indien het de S.D.A-P. ernst is met haar bekeering tot een meer nationale gezindheid en tot het gezonde verstand, dat de eenzijdige ontwapening verwerpt, kan zij dat nu bewijzen door de regeering te steunen bjj de behandeling van den post voor defensie op de begroo ting. Doet zij dit niet, dan zal zij bewij zen niets geleerd en niets vergeten te hebben. Immers, niet het minst door haar toedoen is in het verleden zóón achterstand in onze nationale weerbaar heid zoowel ter land als ter zee ontstaan dat deze thans slechts met zeer zware offers eenlgermate zal kunnen worden ingehaald. Dit bedrag wordt betaald in 23 annuïteiten van 32.000. De spoorweg (met inbegrip van de lijn SluiskilSas van Gent) wordt daarna ver huurd aan MechelenTerneuzen voor 100. per jaar. Het op de afdeellng waterwegen van den kapitaaldienst In totaal geraamde bedrag Is t 7.781.300 hooger dan het eindcijfer van de gelijknamige afdeellng in de begrooting voor 1937. Dit vindt zijn oorzaak in de omstandigheid, dat de werken ten behoeve van den aanleg van het kanaal AmsterdamBoven-RUn fn laatst bedoelde begrooting voor „memorie”’ waren uit getrokken. omdat verwacht mocht worden, dat beschikt zou kunnen worden over de overschot ten van vorige dienstjaren, welke met toepassing van artikel 24 der comptabiliteitswet naar de begrooting van 1937 zouden kunnen worden over- gebracht. Op dergelijke overschotten mag voor het dienstjaar 1938 ten behoeve van dit werk niet gerekend worden, weshalve daarvoor een be drag van 8 700000 la uttgetrokken. De JaarlUksche koeten ding van het contingent en van de ver lengde eerste oefening worden berekend op f 13513.000. vermeerderd met 5 millioen gulden wegens vermeerdering van beroepa- peraoneel. Daarbij komt een uitgaaf Ineens van 32 millioen gulden voor uitbreiding van kaze meering. Ten einde de bezwaren, welke het verkeer over weg BredaTilburgEindhoven, route Am sterdam's HertogenboschMaastricht. in Eindhoven ondervindt van de gelijkvloersche kruising met de spoorlijn ’s Hertogenbosch Eindhoven al dadelijk te ondervangen, nog voor dat de nieuwe verbinding met Eindhoven zal zijn aangelegd, is het gewenscht, dat het van weg BredaTilburgEindhoven deel uitmakende wegvak tusschen den Oirschotschen dijk en den Boschdijk spoedig wordt aangelegd. Voor 1938 wordt een bedrag van f 150 000 aangevraagd voor de grondaankoopen en het begin van uit voering. Op deze begrooting is voor verbetering van den doorgang door 's-Hertogenbosch van den weg ’s Hertogenbosch—VughtEindhoven met bouw van een brug over de Dleze op f 340.000 gerekend. Voor den weg Eindhoven—WeertHorn Roermond is het door den als autosnelweg aan te leggen weg EindhovenLeende doorsneden terrein opgemeten. Verwacht .mag worden, dat de plannen nog in 1937 zullen kunnen worden uitgewerkt en dat nog In dat jaar met de grond aankoopen kan worden aangevangen. Ter vol tooiing daarvan en voor den aanvang met den aanleg wordt voor 1938 een bedrag van t 186.000 aangevraagd. Vergoedingen en uitkeeringen De uitkeeringen aan de provinciën over 1936 bedragen: Groningen f *47.856; Friesland f 504.031; Drente f 338.850; Overijssel f 490384; Gelderland f 730.980; Utrecht f 315.344; Noord- Holland f 1.263 158; Zuid-Holland f 1310.136; Zeeland f 382.807 Noord-Brabant f 787 775, Lim burg f 388.598. geoefendheid der dienstplichtigen, staat de noodzakelijkheid, een einde te maken aan den toestand, dat het grootste gedeelte van het jaar niet over zelfs maar eenlgermate ge oefende troepen wordt beschikt. Aan de toelichting wordt het volgende ont leend: Het is In den loop der latere jaren, als ge volg Van de ontwikkeling van het krijgswezen, vooral in technisch opzicht, onvermijdelijk ge bleken uitbreiding te geven aan de oorlogs- menstelling van tal van wapens en diensten. Ben en ander heeft er toe geleld, dat het jaar lijksch contingent van 19.500 man (waarvan 1000 man voor de zeemacht) bij lange na niet theer toereikend is om zelfs me» gebruik making van het uitzonderlijk hooge getal van 15 lichtingen, hetwelk thans «wordt gebezigd om de strijdmacht op voet van oorlog te bren gen in de behoefte aan geoefenden van de gemobiliseerde weermacht in haar huidige samenstelling te voorzien. Dit heeft o.m. ten gevolge gehad, dat de mankracht der compag nieën Infanterie met ongeveer U deel van de sterkte moest worden verminderd, om althans de ernstige tekorten, welke door onvermijde lijke uitbreidingen van de oorlogsorganisatle van andere onderdeelen van de weermacht wa ren ontstaan, op te heffen. Het behoeft wel geen betoog, dat een dergelijke wijze van han delen, hoezeer zij door den bestaanden toe stand geboden was. in het licht der huidige omstandigheden vertrekt verwerpelijk is ge worden. Voorts dient te worden voorzien in de be hoeften aan personeel, zoowel voor uitbreiding van bestaande legeronderdeelen als voor nieuwe onderdeelen. waarmede de oorlogsorgsmlsatiën moeten worden aangevuld. Dit betreft In de eerste plaats de luchtstrijdkrachten, de artil lerie, de pioniers en de lichte troepen, omdat de organisaties vooral in dit opzicht niet meer beantwoorden aan de elschen, welke aan een weermacht, die op de hoogte van den tijd dient te zijn, moeten worden gesteld. Het voor deze uitbreidingen vereischte materieel is of wordt ten laste van het Defenslefonds of van den kapitaaldienst aangeschaft. Om de geschetste reorganisatie binnen kor ten tijd, in elk geval in ten hoogste vijf jaren, tot stand te brengen, zal het noodlg zijn, dat ook het voor de oorlogsorganisatle vereischte personeel binnen dezen tijd beschikbaar komt. Hiertoe Is het onvermijdelijk, de sterkte van de jaarlUksche lichting te stellen op een hoo ger getal dan dat. waarmede men zou kunnen volstaan, indien het meer benoodlgde perso neel zou worden geput uit de eerstvolgende 15 lichtingen, waardoor de reorganisatie eerst na 15 jaren volledig tot stand zou kunnen komen. Enkele wegen i E

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5