Reorganisatie
leger
van ons
H
Diep ingrijpende wijzigingen
Begrooting Verkeersfonds
H
OuöJïoïlanbscfw
Pyptabak
(DE
TOL AAN DEN VREDE
mat (Lat oude. stempet wm èMallte#/
WA HkAUWA
De Regeering stelt
verhoogen, loting
broederdienst af te
en
te verlengen
VIJF JAREN-PLAN
f31 millioen uit de
verkeersbelastingen
EEN EINDCIJFER VAN
F 67.020.459
schaffen en de eerste oefening
voor het jaarlijksch contingent te
1-.'X-
VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1937
Hoogere eischen dan vroeger
De loting uit de wet
Openbare werken
ytld of zonder? Dat is de vraag,
wanneer U aan hart en zenuwen de
vereischte zorg wilt besteden.Waar*
voor echter met? Deechte Koffie Hap
zonder cofjeinêverschaft U alle ges
noegens van prima koffie uit de
beste productiestreken f
Koffie Hag bekomt inderdaad be-
ter, ook 's avonds laaf. Bovendien
worden door het vermaarde Hag»
procédé de krachtige smaak en het
kostelijke aroma van de fijnste
hooglandkoffie voor 100% gewaar
borgd.
Ook de tweede soort. ..Sanktf'. ig
heel goed en kast slechts 44 ets,
per pakjes
Overneming spoorweg
SCHOUT15 ct
COOPVAERT 10 H
PER 7s ONS
V R y
ge-
De kosten
voor de ultbrel-
1
e
Zjj, die met groot verlof zyn
Goede grensbewaking vereischt
Route AmsterdamBosch
werkloosheid
Landwegen
i
i
i
Verlenging der eerste
oefening
De wet zal In werking treden op een nader
door de Kroon te bepalen datum.
Afschaffing van den
broederdienst
Naast de behoefte om den duur der eerste
oefening te verlengen ter verhooging van de
Dit alles ware bij algemeenen maatregel van
bestuur te regelen
Door den verlengden oefentijd zal, derhalve
de paraatheid van de weermacht aanzienlijk
worden verhoogd. Bovendien zal het mogelijk
zijn, beter dan bij den bestaanden toestand,
een eventueele mobilisatie veilig te stellen.
rjjwielbelasting is voor 1938 geraamd op ƒ31
millioen. Evenals in 1937 is een post ten be
drage van 4 pCt. van de opbrengst voor ver
goeding van kosten van inning der belas
tingen uitgetrokken. De netto-opbrengst is
dus geraamd op 29.760.000.
Vermindering der
Zou derhalve, reeds op grond van de beide
hierboven vermelde omstandigheden (uitbrei
ding van de leerstof en ongunstiger opleldings-
voorwaarden) een terugkeer tot ten minste deu
in de militiewet van 1912 vastgelegden duur der
eerste oefening van 814 maand onvermijdelijk
noodlg zijn, daarbij komt nog. dat thans aan
de geoefendheid van den soldaat aanmerkelijk
hoogere elschen worden gesteld dan vroeger.
De oorlogservaring heeft uitgewezen dat een
te korte en daardoor onvoldoende opleiding in
vredestijd -op het gevechtsveld door den troep
met stroomen bloed moet worden geboet
Op dews begrooting wordt ter aansluiting aan
het werkprogramma voor de rijkswegen in totaal
ƒ35.733.000 aangevraagd.
ba opbrengst vaa de motorrijtuigen- en
-ie
a»
Ter verzekering, dat de maatschappij Meche
len—Temeuzen, die thans in financieele moel-
afgezien van
om in tijden
Zij stelt zich voor, dat verschillende middelen
zullen kunnen dienen om het overschot, dat er
na het afvallen door afkeuring nog aan beschik
bare mannen bestaat, als het ware weg te wer
ken. Voorop staat hierbij het laten uitvallen van
de minst-geschlkten. Gedoeld wordt hier niet op
ongeschikten, toch op personen, die, ofschoon
geschikt, ec^e lageren geschiktheidsgraad bezit
ten dan anderen.
Van de grootte van het overschot zal afhan
gen, of dit middel toereikend zal zijn. Mocht dit
niet het geval zijn, dan zal tot toepassing van
nog andere middelen kunnen worden overge
gaan, tot het vrijlaten b.v. van leden van ge
zinnen, waarvan reeds 2 of 3 personen hebben
gediena (neerkomende op een beperkte vrijstel
ling wegens broederdienst) en leden van groote
gezinnen.
De geoefendheid der onbereden dienstplichti
gen en dit geldt, zooals bij de in September
1936 gehouden legeroefeningen wederom afdoen
de aan den dag is getreden, in de eerste plaats
voor de dienstplichtigen van het hoofd wapen:
de infanterie laat, hoewel met den beschik
baren oefentijd gewoekerd wordt, in belangrijke
mate te wenschen over.
Hoewel, ten einde de bediening der bijzon-
OPGERICHT
1753
Een werkprogramma, dat voltooiing van het
rijkswegennet in 15 jaar. tegen eind 1953. be
oogt, is ter beoordeellng gezonden aan de com
missie van overleg voor de wegen en de cen
trale commissie van advies en bijstand voor het.
Verkeersfonds. BIJ de samenstelling van het
werkprogramma is een der leidende gedachten
geweest, de uitvoering van den bouw zoodanig
te regelen, dat het wegverkeer zoo spoedig mo
gelijk van de belangrijkste verbindingen profijt
zal kunnen trekken.
len zouden zijn te vinden om tot af
schaffing van de loting te geraken
met behoud van een vaat contingent,
wederom aan een onderzoek te moe
ten onderwerpen en aan den uitslag
van dit onderzoek ontleent zjj vrij
heid om voor te stellen de bepalin
gen omtrent de loting uit de wet te
doen vervallen
Daarom heeft de dienstplichtige, die, als ge
volg van 'de aan hem door de wet opgelegde
verplichtingen tot verdediging van de onafhan
kelijkheid van den Staat, de verschrikkingen
van den modernen oorlog tegemoet treedt, er
recht op, niet alleen voldoende bewapend en
uitgerust, doch ook voldoende geoefend in der
strijd te worden gezonden.
De regeering heeft gemeend thans
de vraag, of er geen goede midde-
Voor verbetering van de Oude Maas ten be
hoeve van den waterweg van Dordrecht naar
De uitkeeringen aan de provinciën zijn in deze
begrooting geraamd op 8.332.800.
Verwacht wordt, dat de brug te Heffel eind
van dit jaar en de brug te Dordrecht eind 1938
voor het verkeer kunnen worden opengesteld.
Met den bouw van de brug over de Noord oi)
Hendrik-Ido-Ambacht zal spoedig worden be
gonnen. Met den bouw van den tunnel te Veisen
zal, naar verwacht wordt, In 1938 een aanvang
kunnen worden gemaakt.
in
en
overwegingen
Op grond van het bovenstaande zal de ver
meerdering van het contingent moeten bedra
gen:
Het ligt voor de hand, dat zoowel de con-
tingentsverhooglng als de hierna te bespreken
verlenging van den oefentijd mede zal bijdra
gen tot vermindering van het getal werk-
iooeen.
Voor een gedeelte van grondaankoop en voor
een begin van uitvoering van enkele kunst
werken voor een weg be-oosten Leiden wordt
voor 1938 een bedrag van 400000— aange
vraagd.
De verbindingsweg van de wegen Amsterdam
BodegravenRotterdam en %-Gravenhage
Utrecht bij de Gouwe naar Gouda, welke in 1937
in uitvoering is genomen, zal tegen het einde
van 1938 kunnen zijn voltooid, waarvoor een
bedrag van 330.000.wordt aangevraagd.
Het wegvak De Hulk^ambertschaag is in
uitvoering. Voor voortzetting en voltooiing ts
een bedrag noodlg van 300.000.*te besteden
in 1938.
Voor den weg "s-GravenhageUtrechtDrie
bergen(Arnhem) wordt 3.840000.aange
vraagd.
Aangezien vermoedelijk in 1937 het tracé van
den weg AmsterdamUtrecht geheel at grooten-
deels zal kunnen worden vastgesteld, zal het
mogelijk zijn tn 1938 met den grondaankoop te
beginnen en wellicht ook reeds enkele werken
van bijkomenden aard te makeh. Op de begroe
ting wordt hiervoor 500.000,— aangevraagd.
lijkheden verkeert, de exploitatie van den spoor
weg in het belang van de haven van Terneuzen
voortzet tot het einde der concessie (1960) en
niet, hetzij de exploitatie staakt, hetzij de ex
ploitatie overdraagt aan de Belgische Spoorweg
maatschappij, worden onderhandeüngen ge
voerd met de maatschappij MechelenTemeu-
aen om het Nederlanosche deel van den spoor
weg (zonder rollend materieel) thans reeds te
koopen voor ongeveer vijf ton.
Ingediend is een wetsontwerp töt
wijziging van de dienstplichtwet.
Hierbij wordt het jaarljjlcsch con
tingent verhoogd tot 32.000 man, de
broederdienst en de loting worden
afgeschaft en de eerste oefeningstjjd
voor de onbereden dienstplichtigen
wordt verhoogd tot 1 I maanden.
Deze verhooging van de lichtingssterkte tot
33.000 man zal mettertijd, als de reorganisatie
haar beslag zal hebben gekregen, de gelegen
heid scheppen nog tot een ander doel te ge
raken en wel tot vermindering van het getal
lichtingen, waaruit moet worden geput om de
landmacht op voet van oorlog te brengen, en
derhalve tot verjonging van het bij een moge-
Ujke mobilisatie te v^lde gaande gedeelte der
strijdmacht met alle daaraan verbonden voor-
deelen: betere geoefendheid, grootere bestand-
heid tegen vermoeienissen, vermindering van
Persoonlijke lasten op hoogeren leeftijd.
zee is een bedrag van f 135.000 uitgetrokken.
Voor het maken van een spoorwegverbinding
naar de haven te Harlingen wordt 60.000 aan
gevraagd.
Ten behoeve van de voortzetting van de ver
betering van de Zuid-Wlllemsvaart wordt een
bedrag van 140.000 noodlg geacht.
In verband met een door de provincie Noord-
Holland over het Noord-Hollandsch Kanaal met
subsidie van het rijk bezuiden Purmerend te
bouwen brug zal het kanaalgedeelte ter plaatse
verbreed moeten worden.
Als eerste post wordt voor aankoop van
grond c a een bedrag van 23.000 gevraagd
Als bijdrage aan de gemeente Eindhoven in
de kosten van aanleg van een kanaal van Eind
hoven naar het Wllhelmlnakanaal is op deze
begrooting ƒ410.000 uitgetrokken.
baar zijn, nog afgescheiden van de bezwaren om
hen. die de eerste oefening hebben volbracht,
ten tweeden male voor eenige maanden uit hun
burger werkkring te rukken. Met hetgeen kan
worden bereikt door de wederinvoering van de
derde herhalingsoefening zal mitsdien in dit
opzicht genoegen genomen moeten worden.
In dezen toestand mag in verband met de
intemationaal-politleke verhoudingen niet lan
ger worden berust. De groote vredessterkte
der legers van de ons land omringende rijken
en de mogelijkheid, welke de tegenwoordige
middelen van versneld vervoer bieden om een
plotselinge, krachtige overvalllng te onder
nemen. nopen ook ons land -
de reeds genomen maatregelen
van spanning bepaalde deelen der weermacht
met de grootste snelheid op voet van oorlog te
brengen ten behoeve van de grensbewaking
steeds een troepenmacht in werkelijken dienst
te hebben van zoodanige sterkte en zooda
nige peil van geoefendheid, dat hiermede ook
in vollen vredestijd aan verrassende aanslagen
aanvankelijk het hoofd kan worden geboden
en dat zjj tevens de onontbeerlijke kern kan
vormen van de in tijden van ernstige span
ning op te roepen grensbeveillgingstroepen.
Op grond van al hetgeen hierboven Is
aiteengeset, is de regeering. na rijp beraad
en na de verschillende hierbij betrokken
belangen nauwgezet tegen elkander te heb
ben afgewogen, tot de overtuiging gekomen,
dat dedawr der eerste oefening voer de
onberedenen moet worden verlengd tot 11
maanden.
De regeering zou het zeer gewenscht hebben
geacht, Indien zoodanige maatregelen hadden
kunnen worden getroffen, dat ook de geoefend
heid van de dienstplichtigen, behoorende tot
reeds met groot verlof zijnde lichtingen, op een
hooger peil werd gebracht. Het behoeft echter
geen betoog, dat zoodanige maatregelen, op
grond van de kosten, welke het gevolg zouden
zijn van de alsdan noodzakelijke aanmerkelijke
uitbreiding van het beroepspersoneel en van de
beschikbare legerlngsrulmte, niet wel ultvoer-
et groote probleem, waarvoor de
nieuwe regeering zich gesteld ziet,
is, dat zij van den eenen kant de
onafhankelijirheid en het prestige van
ons land naar verhouding en evenredig
heid të midden der andere zich bewape
nende mogendheden moet waarborgen,
terwijl zij van den anderen kant de in
nerlijke volkskracht mede om diezelfde
reden niet mag laten verkwijnen onder
sociale en economische nooden. welke
dwingend leniging behoeven, terwijl voor
het bevredigen van deze beide natio
nale levensbehoeften tegelijk momen
teel geen middelen genoeg ter beschik
king staan.
Dit is een moeilijk probleem, maar wij
mogen van deze beginselvaste regeering
verwachten, dat zij het zoo nitt onraid
dellijk en radicaal dan toch op den duur
en geleidelijk zal weten op te losser.. In
ieder geval is het „unfair” haar thans
reeds zonder eenige aanleiding schier
van politieke manoeuvres te verdenken,
gelijk het „Volk” dit wenscht te doen.
a. voor opheffing van de bestaande tekor
ten, waaronder begrepen het wederom op het
oorspronkelijk peil brengen van de mankracht
der infanterlecompagnieën, rond 4800 man;
b. voor de behoefte aan personeel voor het
herzien en ultbrelden van de oorlogsorganl-
zatie. in de eerste plaats luchtstrijdkrachten,
artillerie, pioniers en lichte troepen rond
3200 man;
c. voor een snellere voorziening dan nor
maal het geval zou zijn, in de behoefte, onder
b. bedoeld rond 4600 maa, totaal 13.600 man.
dere wapenen en technische hulpmiddelen naar
behooren te verzekeren, is overgegaan tot een
vergaande specllltseering bU de opleiding,
blijft het toch in de eerste plaats noodlg. aan
alle dienstplichtigen naast de bijzondere oplei
ding de algemeene militaire opleiding te geven,
welke den man tot ’n gedlsciplineerden soldaat
vormt en hem die zaken leert, die iedere dienst
plichtige aan het einde van zijn eerste oefening
grondig moet kennen, waaronder b.v. de zoo
veel tijd vorderende opleiding tot geweer-, of
karabijnschutter.
Daarentegen zijn de oefenlngs- en oplei-
dlngsvocrwaarden bjj het thans geldende leger
stelsel aanmerkelijk minder gunstig dan die.
welke het legerstelsel van vóór den wereldoor
log bood.
Geschiedde toen de opleiding uitsluitend door
In het vak doorkneed beroepskader, thans Is
de opleiding der dienstplichtigen voor een deel
gelegd in handen van dienstplichtige onder
officieren. die, zelf ternauwernood de recru-
tenschool doorloopen hebbende, reeds voor de
taak worden gesteld als onderwijzer op te tre
den. Hoewel de minister van Defensie, zoowel
uit hooide van de door toepassing van het
thans geldende stelsel verkregen bezuiniging,
als uit hoofde van de daardoor bereikte groo
tere geoefendheid van het dienstplichtig kader
er niet aan denkt dit stelsel prijs te geven,
kan niet worden ontkend, dat de opleiding der
dienstplichtige soldaten hierdoor ongunstig
wordt beïnvloed.
De kosten van voltooiing van het
Rykswegennet worden op rond
f 245 millioen geschat
De kosten van de voltooiing van
het rykswegennet volgens dit plan
worden gerekend naar het prijsni
veau van I Januari 1937 op rond
f 245 millioen geraamd, zulks met
inbegrip van de' kosten van onder
houd van de gereed zijnde en ge
reed komende wegen gedurende de
1 5 jaren, wasrover het werkprogram-
ma loopt.
In liet plan is er op gerekend in
1938 rond 26 millioen voor de we
gen te verwerken.
Indien de thans in de Dienstplicht
wet vermelde lichtingssterkte van
19.500 man zal plaats maken voor
een sterkte van 32.000 man. zal de
vrijstelling wegens broederdienst niet
gehandhaafd kunnen worden.
Als men In aanmerking neemt, dat voor de
lichting 1938 iets minder dan 72.000 personen
«Un ingeschreven en dat het afkeurlngspercen-
tage de laatste jaren ruim 40 bedraagt, kan het
getal geschikte personen op niet meer dan 43.000
worden geschat. Bjj een dergelljken toestand is
er geen ruimte meer voor een instituut als de
vrijstelling wegens broederdienst, nóch in den
trant van de tegenwoordige regeling, waarbij
uit elk gezin niet meer dan één soon behoeft te
dienen, nóch op den voet van een der vroegere
•telsels van vrijstelling van de grootste of van
de kleinste helft.
Het wetsontweip geeft tevens aan de kroon de
bevoegdheid na aanneming ervan het contin
gent van de lichting 1938 tot het nieuwe aan
tal van 32.000 op te voeren, de buitengewoon
dienstplichtige personen nader tot gewoon
dienstplichtigen te bestemmen en voor zoover
noodlg reeds verleende vrijstellingen wegens
broederdienst te doen vervallen.
In verband hiermede zal de sterk
te van het jaarlijksch contingent
moeten worden gesteld op 19.500
FP 12.600 32.100 of rond 32.000
man.
Voorts brengt de omstandigheid, dat bij de
gemobiliseerde strijdmacht, In het bijzonder bij
de lagere onderdeelen, de leiding zal berusten
bij de reserve-officleren, de noodzakelljkheio
mede om dezen officieren In vredestijd ruim
schoots gelegenheid te geven practlschén dienst
in den troep te verrichten.
Voor de overige onbereden wapens,
eerste plaats de onbereden artillerie
genie, gelden overeenkomstige
Aan de toelichting op de begrooting van het
Verkeersfonds is het volgende ontleend:
De uitkeerlng uit hoofdstuk IX van de rljks-
begrootlng is van 24318.785 gebracht op
32.066 096, een verhooging dus met 7867311.
Oorzaak hiervan Is de omstandigheid, dat de
uitgaven van de afdeelingen spoorwegen, tram
wegen, waterwegen, scheepvaart, landwegen en
luchtvaart hooger zijn geraamd dan voor 1937,
waartegenover alleen de afdeellng overige uit
gaven lager kon worden geraamd. Dientenge
volge bedraagt liet eindcijfer der totale uitga
ven op den gewonen dienst ƒ67.030.459 tegen
over 62 433.498 in 1937.
De Inkomsten ten bate van afdeellng Scheep
vaart zUn 16.738 hooger geraamd dan voor
1937, ten bate van afdeellng Landwegen
1.061.979 hooger, o.m. als gevolg van hoogere
raming van de opbrengst van de motorrijtui
gen- en rjjwielbelasting f 1.000.000, de baten van
afdeellng Luchtvaart zijn ƒ31.794 hcoger ge
raamd dan voor 1937, hoofdzakelijk als gevolg
van de oprichting van de stichting Nationaal
Luchtvaartlaboratorium.
Lager werden geraamd de inkomsten voor
de afdeellng Spoorwegen met ƒ4 276 523, noofd-
zakeljjk als gevolg van het vervallen van de
ontvangsten wegens huur en gebruik van
staatsspoorwegen.
Het eindcijfer van de afdeellng Waterwegen
is ƒ3.005.753 hooger dan dat voor 1937.
Zlf heeft gemeend met een eerste oefening
van 11 maanden te mogen en te moeten vol
staan en geen eerste oefening van 13 maan
den te moeten voorstellen, zooals In de meeste
Europeesche rijken is Ingevoerd. Een oefentijd
van 12 maanden heeft n.l. één nadeel en wel
dit, dat, aangezien de kazernes dan gedurende
het geheele jaar ten volle bezet zijn, voor de
legering van de voor herhalingsoefeningen in
werkelUken dienst komende dienstplichtigen
bijzondere maatregelen genomen moeten wor
den. waarvan de kosten vrij aanzienlijk zijn.
et „Volk" klaagt naar aanleiding
van de weinig opwekkende mil-
lioenennota, dat het nieuwe ka
binet van de weermacht een afgodsbeeld
maakt, waaraan vrijwel alles, ook de zoo
dringend noodzakelijke sociale herzie
ningen, wordt opgeofferd. Wel erkent
het volmondig, dat in het huidig jam
merlijk tijdsgewricht een verhooging
van de defensie-uitgaven ook voor ons
land noodzakeljjk kan zijn en de ver
zorging der weermacht tot de primaire
landsbelangen moet worden gerekend,
maar toch krijgt het schier den indruk,
dat het kabinet een conflict over het
militaire vraagstuk zoekt, zoozeer heeft
het al het andere in zijn besomming
verwaarloosd. Deze schiere indruk lijkt op
een politiek dreigement. Het nieuwe
kabinet zoekt geen conflict, maar
wenscht niets liever dan een zoo groot
en zoo diep mogelijke samen- en mede
werking van alle weldenkenden in het
waarachtig belang van geheel het land.
Zoowel uit de Troonrede als uit de mil-
lioenennota blijkt overduidelijk, dat de
nieuwe regeering slechts door den nood
der dreigende internationale omstandig
heden gedwongen de uitgaven voor de
versterking der weermacht verhoogt ten
koste van zoovele en zoo dringende wen
schen en elschen op sociaal en econo
misch gebied. Het ware haar liever ge
weest, Indien zij van haar principleele
programpunten op sociaal en econo
misch gebied reeds thans meer in de
practijk zou hebben kunnen verwezen
lijken. Het „Volk”, dat de politieke, so
ciale en economische programs der
christelijke partijen kent, weet dat na
tuurlijk evengoed als wij. maar het moet
blijkbaar „chapeau bas” spelen tegen
over de partij, waarvan het het hoofd
orgaan is. om te voorkomen, dat de
malcontente anti-militaristische rich
ting- Kies nog meer wind in de zeilen zal
krijgen. In het huidig jammerlijk tijds
gewricht is een verhooging van de de
fensie-uitgaven ook voor ons land beslist
noodzakelijk. Het is een onafwijsbare
eisch, welken ons onafhankelijk volks
bestaan stelt. De regeering maakt van
de weermacht geen afgodsbeeld. Zij er
kent slechts den Eenen Waren God
Wiens wet in de Troonrede op niet mis
te verstane wijze tot opperste richtsnoer
voor wetgeving en bestuur wordt ver
klaard.* De offers, die zij voor de ver
sterking van de weermacht wil brengen
en vraagt, zijn geen offers aan Mars,
maar zijn de onvermijdelijke tol aan den
internationalen vrede, aan den plicht en
het recht van nationale zelfverdediging
en aan het nationale zelfrespect en aan
ons internationaal prestige. Wie dit an
ders wil zien, nJ. als een poging om een
conflict uit te lokken over het militaire
vraagstuk, verraadt daardoor een beden
ke lijke gezindheid, wélke zichzelf In staat
acht om uit partij-politieke overwegin
gen een zoo prominent nationaal be
lang, als de verhooging van de defensie-
uitgaven is, tot bron van een politiek
conflict te maken. Indien het de S.D.A-P.
ernst is met haar bekeering tot een meer
nationale gezindheid en tot het gezonde
verstand, dat de eenzijdige ontwapening
verwerpt, kan zij dat nu bewijzen door de
regeering te steunen bjj de behandeling
van den post voor defensie op de begroo
ting. Doet zij dit niet, dan zal zij bewij
zen niets geleerd en niets vergeten te
hebben. Immers, niet het minst door
haar toedoen is in het verleden zóón
achterstand in onze nationale weerbaar
heid zoowel ter land als ter zee ontstaan
dat deze thans slechts met zeer zware
offers eenlgermate zal kunnen worden
ingehaald.
Dit bedrag wordt betaald in 23 annuïteiten
van 32.000. De spoorweg (met inbegrip van de
lijn SluiskilSas van Gent) wordt daarna ver
huurd aan MechelenTerneuzen voor 100.
per jaar.
Het op de afdeellng waterwegen van den
kapitaaldienst In totaal geraamde bedrag Is
t 7.781.300 hooger dan het eindcijfer van de
gelijknamige afdeellng in de begrooting voor
1937. Dit vindt zijn oorzaak in de omstandigheid,
dat de werken ten behoeve van den aanleg van
het kanaal AmsterdamBoven-RUn fn laatst
bedoelde begrooting voor „memorie”’ waren uit
getrokken. omdat verwacht mocht worden, dat
beschikt zou kunnen worden over de overschot
ten van vorige dienstjaren, welke met toepassing
van artikel 24 der comptabiliteitswet naar de
begrooting van 1937 zouden kunnen worden over-
gebracht.
Op dergelijke overschotten mag voor het
dienstjaar 1938 ten behoeve van dit werk niet
gerekend worden, weshalve daarvoor een be
drag van 8 700000 la uttgetrokken.
De JaarlUksche koeten
ding van het contingent en van de ver
lengde eerste oefening worden berekend
op f 13513.000. vermeerderd met 5 millioen
gulden wegens vermeerdering van beroepa-
peraoneel. Daarbij komt een uitgaaf Ineens
van 32 millioen gulden voor uitbreiding van
kaze meering.
Ten einde de bezwaren, welke het verkeer
over weg BredaTilburgEindhoven, route Am
sterdam's HertogenboschMaastricht. in
Eindhoven ondervindt van de gelijkvloersche
kruising met de spoorlijn ’s Hertogenbosch
Eindhoven al dadelijk te ondervangen, nog voor
dat de nieuwe verbinding met Eindhoven zal zijn
aangelegd, is het gewenscht, dat het van weg
BredaTilburgEindhoven deel uitmakende
wegvak tusschen den Oirschotschen dijk en den
Boschdijk spoedig wordt aangelegd. Voor 1938
wordt een bedrag van f 150 000 aangevraagd
voor de grondaankoopen en het begin van uit
voering.
Op deze begrooting is voor verbetering van
den doorgang door 's-Hertogenbosch van den
weg ’s Hertogenbosch—VughtEindhoven met
bouw van een brug over de Dleze op f 340.000
gerekend.
Voor den weg Eindhoven—WeertHorn
Roermond is het door den als autosnelweg aan
te leggen weg EindhovenLeende doorsneden
terrein opgemeten. Verwacht .mag worden, dat
de plannen nog in 1937 zullen kunnen worden
uitgewerkt en dat nog In dat jaar met de grond
aankoopen kan worden aangevangen. Ter vol
tooiing daarvan en voor den aanvang met den
aanleg wordt voor 1938 een bedrag van t 186.000
aangevraagd.
Vergoedingen en uitkeeringen
De uitkeeringen aan de provinciën over 1936
bedragen: Groningen f *47.856; Friesland
f 504.031; Drente f 338.850; Overijssel f 490384;
Gelderland f 730.980; Utrecht f 315.344; Noord-
Holland f 1.263 158; Zuid-Holland f 1310.136;
Zeeland f 382.807 Noord-Brabant f 787 775, Lim
burg f 388.598.
geoefendheid der dienstplichtigen, staat de
noodzakelijkheid, een einde te maken aan den
toestand, dat het grootste gedeelte van het
jaar niet over zelfs maar eenlgermate ge
oefende troepen wordt beschikt.
Aan de toelichting wordt het volgende ont
leend:
Het is In den loop der latere jaren, als ge
volg Van de ontwikkeling van het krijgswezen,
vooral in technisch opzicht, onvermijdelijk ge
bleken uitbreiding te geven aan de oorlogs-
menstelling van tal van wapens en diensten.
Ben en ander heeft er toe geleld, dat het jaar
lijksch contingent van 19.500 man (waarvan
1000 man voor de zeemacht) bij lange na niet
theer toereikend is om zelfs me» gebruik
making van het uitzonderlijk hooge getal van
15 lichtingen, hetwelk thans «wordt gebezigd
om de strijdmacht op voet van oorlog te bren
gen in de behoefte aan geoefenden van de
gemobiliseerde weermacht in haar huidige
samenstelling te voorzien. Dit heeft o.m. ten
gevolge gehad, dat de mankracht der compag
nieën Infanterie met ongeveer U deel van de
sterkte moest worden verminderd, om althans
de ernstige tekorten, welke door onvermijde
lijke uitbreidingen van de oorlogsorganisatle
van andere onderdeelen van de weermacht wa
ren ontstaan, op te heffen. Het behoeft wel
geen betoog, dat een dergelijke wijze van han
delen, hoezeer zij door den bestaanden toe
stand geboden was. in het licht der huidige
omstandigheden vertrekt verwerpelijk is ge
worden.
Voorts dient te worden voorzien in de be
hoeften aan personeel, zoowel voor uitbreiding
van bestaande legeronderdeelen als voor nieuwe
onderdeelen. waarmede de oorlogsorgsmlsatiën
moeten worden aangevuld. Dit betreft In de
eerste plaats de luchtstrijdkrachten, de artil
lerie, de pioniers en de lichte troepen, omdat
de organisaties vooral in dit opzicht niet meer
beantwoorden aan de elschen, welke aan een
weermacht, die op de hoogte van den tijd
dient te zijn, moeten worden gesteld. Het voor
deze uitbreidingen vereischte materieel is of
wordt ten laste van het Defenslefonds of van
den kapitaaldienst aangeschaft.
Om de geschetste reorganisatie binnen kor
ten tijd, in elk geval in ten hoogste vijf jaren,
tot stand te brengen, zal het noodlg zijn, dat
ook het voor de oorlogsorganisatle vereischte
personeel binnen dezen tijd beschikbaar komt.
Hiertoe Is het onvermijdelijk, de sterkte van
de jaarlUksche lichting te stellen op een hoo
ger getal dan dat. waarmede men zou kunnen
volstaan, indien het meer benoodlgde perso
neel zou worden geput uit de eerstvolgende 15
lichtingen, waardoor de reorganisatie eerst na
15 jaren volledig tot stand zou kunnen komen.
Enkele wegen
i E