We luisteren naar
K.L.M. ontwikkelt gestadig
haar bedrijf
I
het
De tol aan
verkeer
WEKELIJKS NAAR INDIË
VOORTAAN DRIE MAAL
u
WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1937
Militaire auto
omgeslagen
op voor
Binnenlandsch verkeer
van een
Veel tarwe en stroo verloren
gegaan
erkentelijkheid voor
DE AARDBEVING OP JAVA
Donderdag 30 September
eerf
Eerste hulp bij ongelukken
De
4
Winterdienst opnieuw
uitgebreid
213 dooden en 1760 zwaar ge
wonden in vier maanden
Vyf gold at en werden licht
gewond
De inwonenden konden tijdig het
pand verlaten
Jeugdige fabrieksarbeidster
zwaar gewond
Boven Spanje vanuit een mitrail
leursnest beschoten
Het zangersjubïleum van
Louis van Tulder
Ernstig ongeluk aan boord
motorlogger
Gunstig beeld der Euro-
peesche lynen
TOESTAND DER IJMU1DER
VISCHHAVEN
KAPITALE BOERDERIJ
IN VLAMMEN
KOOPVAARDIJ IS MARINE
DANKBAAR
UITGIFTE AANDEELEN WM.
H. MOLLER EN Co.
Wat gebeurde met de
PH-XYZ?
DE FLORES VERRICHT
BEWAKINGSDIENST
3
DE UITTREDINGEN UIT
DE N.S.B.
POLITIE HEEFT BIJTIJDS
INGEGREPEN
ONZE OORLOGSBODEMS IN
DE STRAAT VAN GIBRALTAR
MOTORVRACHTSCHIP VOOR
BRAZILIË
MET HET HOOFDHAAR
TUSSCHEN MACHINE -
ONEERLIJKE PENNING
MEESTER GEVONNIST
JONGEMAN IN BRAND
GERAAKT
-•
1
HET DEGELIJKSTE ONDERGOED
BRAND IN EEN PENSION
TE ROTTERDAM
DE GERO-FABRI£KEN
JUBILEEREN
Vrijwilliger voor Spanje
vastgehouden
Bewijs van
de convooidiensten
Juiste exploitatie van het thans
beschikbare D. C. 3-materiaal
Ir. Mussert roept de leden
een hagespraak
West-Indië wacht op de
Lockheeds
-:-TlMl--l-I-I-a-rI-l-I-l--l--l--L-l,aT-l^IrTltrl--I-lTTlr-^H^i^--I-‘I^riB«rHI*.F-:l:7IT:lnr4IiE'Hr-I-l!l-*-I--r'n'(IiIoI--lr-t—I--tIttI^-I-tI-
24.6 meer anthraciet verkocht
door Courantenreclame
Rede mr. J. H. Kiewiet de Jonge
helpende hand, in voorlichting zoowel
u
het
sch^ doorverbindingen
De Haagsche Roll tie Jieeft den 26-jarigen
Klaten,
Zeer
concen-
arbeldsterrein werd uitgebreid.
hilvermlm
f
O
goede luchtlynen met Amsterdam en Rotterdam
verbonden. Londen krijgt vijf dagcltjksche dien
sten. Parijs drie, waarvan één tot 28 November
en Berlijn twee.
Tenslotte wordt de „Blauwe Donau Express"
gedurende den winter uitgevoerd tot Weenen.
met tusschenlanding te Praag De verbindingen
met Hamburg erxBremen en de nachtpostdienst
op Keulen, welke sedert Jaren met zeer groote
regelmatigheid wordt gevlogen, bleven in ex
ploitatie.
als anderszins, zal echter door de overheid ge
boden moeten worden.
Spr. eindigde met den wengch uit te spre
ken, dat eendracht redding zal brengen, zoo
als steeds in t^den van nood in da vader*
'landsche geschiedenis.
t
1
O
r
De drie wereldsteden Londen, Parijs en Ber
lijn worden gedurende de wintermaanden doorj
O
de
de
meisje
Zaandam
O
O
r
Dinsdagmorgen was de 24-jarige motordrUver
O. R. aan boord van den logger Sch. 132. lig
gende in de Nieuwe Binnenhaven te Scheve-
ntngen, bezig den motor op gang te brengen.
HU werd daarbij geassisteerd door twee col
lega’s. Op een gegeven moment sloeg uit den
motor plotseling een steekvlam Deze had op
het met vet en olie doordrenkte pak van den
motordrUver onmlddellyk vat en in een oogen-
buk stand de jongeman in lichter laaie.
ZUn vrienden durfden hun collega niet te hulp
komen, aangezien ook hun kleeren met vet en
olie waren besmeurd. R. rende naar het dek en
sprong zonder zich te bedenken in het water
tusschen het schip en den wal. Twee Scheve-
nlngers, die er getuige van waren, haalden hem
weer op het droge. De man bleek er ernstig
aan toe te zUn. Over bet geheele lichaam had
hu brandwonden gekregen.
De geneeskundige dienst vervoerde hem naar
het Roode Kruisziekenhuis, waar hy ter ver
pleging is opgenomen.
De luchtlynen, welke deaen winter door
de K L M zullen worden onderhouden, geven
weer een geheel ander beeld dan in vorige
jaren. Byzondere aandacht vragen allereerst
de verbindingen met Milaan en Stockholm;
deze belde plaatsen zUn thans in het win-
terdienstschema opgenomen.
De .Home Air Rapide”, de snelle dienst
AmsterdamFrankfortMilaan, welke. Bi
afgeloopen maanden met goede resultaten
werd uitgevoerd, biyft in den komenden
winter in exploitatie, met dien verstande,
dat de KJL.M. thans alleen In samenwer
king met de D.L.H. de lUn zal vliegen, welke
het traject FrankfortMilaan v.v. zal vlie
gen.
De tegenwoordig door het Centraal Bureau
voor de Statistiek, mede op verzoek van de
K.N.A.C.. gepubliceerde voorlooplge cüfers op
korten termyn omtrent de ernstige verkeer i-
ongevallen geven, aldus schrUft ons de KNAC,
het volgende beeld:
In werkelUkheld echter is het gpsultaat
van menigen opzet financieel onzeker. Der-
geiyke waagstukken moet de K.L.M. wel
eens uithalen, wil zU als goede vervoers
onderneming op de omstandigheden vooruit
blUven. Natuurlijk komt er na deze snelle
ontwikkeling wel een aekere stilstand en
kan men kalmer aan doen. terwUl juist dan
de bezettingsgraad beter wordt.
1571 M. 6.30
35 E
10 20 Bertch-
oembalo 11 05
Dansmuziek -
BlUkens ingekomen berichten is H M. „Her
tog Hendrik” 28 September in de Straat van
Gibraltar aangekomen.
H. Ms. Johan Maurlts van Nassau" is 28
September te Gibraltar binnengeloopen.
De Haagsche politie Jieeft den 26-jarigen J.
van der V. aangehouden, die dienst wilde ne
men voor Spanje, en als zoodanig verdacht
wordt van overtreding van artikel 2 van het
KoninklUk Besluit van 11 Juni 1937. Dit art
luidt als volgt: Het is verboden eenige han
deling te verrichten, welke hetzU gericht is op
het in dienst treden by een der strUdmachten
in Spanje, of wel het in dienst nemen bevor
dert. De arrestatie geschiedde nadat de moeder
en verloofde van den gearresteerde in hun on
gerustheid bU de politie was gekomen.
De politie zoekt nu naar het „bemiddelings
bureau". doch haar naspeuringen bleven tot nu
toe zonder resultaat.
Vanmorgen half zeven U een militaire auto in
het dorp Vaassen (Veluwe) tegen e#n betonnen
paal opgereden. Hierbij werden vijf soldaten ge
kwetst. Hun verwondingen waren echter niet
van ernstigen aard.
1. 1875 M. (AVRO-ultsen-
ding) 800 Gramofoonmuziek. 10.00
Morgenwijding 10.15 Oewljde mueiek
(gr.pl 10 30 Omroeporkest ,11.00 Decla
matie 1125 Vervolg Omroeporkest en
gramofoonmuzlek. 1230 A VRO-Dansork.
1 00 Kovaca Lajoe’ orkest en soliste. 1.30
Gramofoonmuzlek. 2.00 Causerie „Enge
land onder Koningfh Elisabeth”. 2 30 De
Palladians, orgelspel en gramofoonmus.
4.00 Voor aieken en thuiszittenden. 4 30
Viool en plano. 4 50 Voor de kinderen.
530 Kovaca Lajoa* orkest. 5.30 Sport-
praatje 7.00 Zang en piano. 7.40 Voor
schaakiiefhebbers 8.00 Berichten ANP.
Mededeel ingen 8 1O G ra mofoon muziek.
9 00 Omroeporkest en' soliste. 930 Radio
tooneel 10 05 Orgel en viool. 10.30 AVKO-
Dfcnsorkest. 110» Berichten ANP. Vervolg
dansmuziek. 114012.00 Oraxnofoonmuz.
Tweemaal per jaar. in het voor- en in het
naseizoen, ontvangt directeur Plesman de pers
Op deze conferenties geeft hij college in KI M -
bedrljfspolitiek, waarbij hy de verkregen resul
taten van het Jongste halve Jaar bespreekt en
nieuwe plannen ontvouwt voor de nabije en
vaak ook verre toekomst. Wanneer men ge
regeld deze conferenties bijwoont, wordt men
telkens opnieuw getroffen door de rustige zeker
heid, waarmee dit bedrijf zich ontwikkelt langs
«ogenschijnlijk zorgvuldig afgezochte en be
paalde wegen.
BATAVIA. 29 September (Aneta). H Ms.
.Flores” blijft gereed voor bestemming Sjang
hai, doch de datum van vertrek derwaarts is
nog niet gastgesteld. In afwachting hiervan te
de „Flores” belast met bewakingsdienst en cop-
tróle van de vtescherU in den Riouw-archipel.
Gisteren te de „Flores" te Tandjoeng Pinang
aangekomen.
5 06 Voor de vrouw 6 So Henry Hall en
rijn Band 6.06 -Wh* listens u> schooi-
broadcasts?", caue rlé 6 20 Berichten.
S 40 Boekbespreking. 7.00 D Hogben’s
vocaal en Instrumentaal ensemble 7 45
Radiotooneel met moslek 8 35 BBC-Bym-
phonie-orkest en solist 9.50 Toespraak.
10.10 Berichten. 10 30 Kerkdienst. 10.50
BBC-Varlété-orkeet en solist.11.35 Billy
Tborbum .en zUn Band. 11.5012.20
Dansmuziek (gr pi).
Heden werd van de N.V. Scheepsbouwwerf
„De Merwede" voorheen Van Vliet en Co. te
Hardinxveld met goed gevolg te water gelaten
het tweede der 5 motorvrachtschepen welke aan
de N.V. De Klop, de Industrieele Maatschappij
De Noord. N.V. Boele’s Scheepswerven en de
N.V. Werf De Merwede gezamenlijk zijn opge
dragen door de regeeiing van den staat Rlo
Grande do Sul, in Brazilië.
Op 2 October as. worden ook voor het
eerst stewards op de Indlë-lljn geplaatst.
Iets wat de KJ-.M. veel geld kost, ojn. door
^Jiet gemis van telkens een te vervoeren pas
sagier, maar dat van den anderen kant het
comfort sterk verhoogt, terwijl verder de
tweede piloot belangrijk wordt ontlast en
zich meer aan zUn eigenlijke taak kan wij
den, waardoor hij aan ervaring wint. Verder
Bullen de boordmecaniciens van de vlieg
tuigen worden genomen en langs de lijn ge-
statlonneerd. De vllegtulgbestuurder bezit
trouwens practisch de bevoegdheden van een
boordmecanlcien.
DKOITWICH, 1300 M. 11.25—11.45 en
12.06 OramofoonmusJek. 12JM Trooadero
Cinema Orkest ]S52 20 Gramofoonmu-
siek 3 103 30 „PuzBlas". causerie. 3 35
BtedeiUk Orkest Bournemouth en soliste
Naar wij vernemen heeft de Nationale Com
missie voor E.H.B.O. van het Wit-Gele Kruis,
onderafdeellngen voor KH.B.O. opgericht In
Heer Hugowaard en In Diemen.
De onderafdeellng te Heer Hugowaard boekte
90 leden, die te Diemen 77 leden. Het secreta
riaat van de onderafdeelfkig te Heer Hugowaard
wordt waargenomen door mej. A. Bot te Heer
Hugowaard, dat van de onderafdeellng to Die
men door mej. Zr. van pelt te Diemen.
In verband met het 25-jarig zangersjubïleum
van Louis van Tulder. in December, heeft Dina
Appeldoorn voor hem gecomponeerd en aan
hem opgedkagen drie lledereh voor zang en or
kest op teksten van Bernard Verhoeven.
De Commanditaire Vennootschap Wïn. H.
Muller en Co„ te Rotterdam, geeft 20.480 com
manditaire aandeelen aan toonder uit, elk groot
f 100. deelende in de winst van 1 Januari 1938
af, terwijl over de periode van den stortings-
datum tot 31 December 1937 op het nominale
bedrag van elk aandeel rente zal worden ver
goed gelijk aan één vierde van het op de Com
manditaire Aandeelen No. 1 t/m 51.200 van ge
lijke nominale waarde over het boekjaar 1937
uit te keeren dividend, betaalbaar gelijktijdig
met bedoeld dividend.
De inschrijving wordt uitsluitend opengesteld
voor de houders van commanditaire aandeelen
No. 1 t/m 51200, mitsdien in verhouding van
twee nieuwe aandeelen voor' elke vijf oude aan
deelen en'wel tot den koers van 132 pet.
De Inschrijving te opengesteld op Maandag 4
October, te Amsterdam ten kantore van La-
bouchére Co N.V. en de Nederlandsch Indi
sche Handelsbank. N V., te Rotterdam en te
'sGravenhage ten kantore van de Nederlandsch
Indische Handelsbank N.V.
In de maand Mei werden gedood 61
personen,, en ernstig gewond 446. In
Juni waren deze cijfers onderscheiden
lijk 41 en 453, in Juli 47 en 390, terwijl
in Augustus 64 dooden te betreuren
waren en 471 personen ernstig werden
gewond.
Het Europeesch luchtverkeer heeft zich in den
afgeloopen zomer voor de K.L.M. gunstig ont
wikkeld. Eén van de belangrlikste factoren hier
in was, dat de maatschappij eenheid in haar
materieel had gebracht, in casu de Douglas
D C-2, waardoor haar dlensterf' met. een groo-
tere gelijkmatigheid uitgevoerd konden worden.
Bovendien worden op de luchtlljnen, welke zich
in een groot vervoer mochten verheugen, ge
regeld toestellen van het type Douglas D C-3
ingezet, toestellen, die niet alleen hier te lande,
maar algemeen in het Europeesche werelddeel
beschouwfl worden als een verwezenlijking in
den vliegtuigbouw van de hoogste elschen in
snelheid en gerief voor de passagiers
Het is daarom verheugend, dat de Inzet van
den driemaal srekelljkschen dienst gepaard gaat
met een voldoend aanbod aan lading. Wel zal
het financieel resultaat niet dadciuk grootcr
worden, maar het hoogste profijt staat ook
niet direct op den voorgrond Voorloopig zal
men tevreden zijn wanneer de exploitatie van
de Indië-Hjn en de Europeesche verbindingen
elkaar in evenwicht houden, waardoor het zui
nigst mogelijk beheer wordt verkregen.
Het Initiatief tot den driem&al weekschen
dienst heeft de K.LJd geheel aelfstandig ge
nomen, zonder dat men, uit welke kringen dan
ook, daarop aandrong. Men verwacht van de
invoering een belangrijke verbetering van de
exploitatie, zij het dan niet direct. Toen men
eenmaal per weekaop Indië vloog, hield men
flink geld over. Bij den Inzet van den tweemaal
wekelljkschen dienst kwam men aanvankelijk
te kort, zoo zelfs, dat de eerste maanden be
nauwend mochten heeten. Toen echter veran
derde het perspectief en floreerde de dienst
spoedig weer zooals tevoren.
Zoo heeft men dan ook. toen de komst der
D. C. 3-toestellen na 5 Juni JJ. de mogelljk-
heid opende, het verhoogd overschot van
aanbod op vervoerscapaciteit op te nemen, op
nieuw den moeiHJkstcn weg gekozen en besloten
tot de invoering van den driemaal wekelljkschen
dienst op Indië. Daarbij rekent men er op, dat
de verhouding der Inkomsten uit het postver
voer en uit het vervoer van passagiers en
vracht geleidelijk meer in evenwicht zal
komen. Voor 1938 is de raming reeds resp.
3.600.000 en ƒ3.000.000.
Verheugend is voorts, dat het aantal passa
giers van begin- tot eindpunt v.v. toeneemt,
ook al staat het gouvernement zijn verlofgan
gers nog niet toe naar eigen vrije keus gebruik
te maken van het vliegtuig als vervoersmiddel
naar en van het moederland. Daarnaast ziet
de K.L.M. echter nieuwe mogelijkheden in de
ontwikkeling van het groot-toerisme naar In
dië.
In de vroegte passeerde het corps motor-ar-
tillerie uit Naarden, onder leiding van den com-
Wannikhof, den vroegeren
het kamp Oldebroek,
Begin December zullen de Lockheed Super
Electra toestellen, welke bestemd zijn voor het
bedrijf der KLM in West-Indië. afgeleverd
worden. Het ligt in de bedoeling, na de in
gebruikstelling van deze nieuwe toestellen op
de diensten der K.L.M. in de West, tot uitbrei
ding dezer diensten over te gaan en wel met
tweemaal wekclljksche verbindingen met Baran-
quilla en Trinidad.
Van Baranqullla uit kan zich een aanzienlijk
handelsverkeer ipet de Nederlandsche bezittin
gen ontwikkelen, terwijl in beide plaatsen op
de Nederlandsche diensten uitstekende doorver
bindingen zullen worden verkregen naar New-
York (binnen 24 uur), Mexico en de Oost- en
Westkust van Zuid-Amerika.
Het drukkere verkeer in de vacantiemaand
Augustus heeft dus zijn tol geëischt. Nimmer
kan er voldoende bu alleweggebruikers op
worden aangedrongen met de uiterste aandacht
en voorzichtigheid aan het verkeer deel te
nemen.
mandant, majoor
commandant van
dorp Vaassen.
Het corps kwam
Omstreeks negen uur Dinsdagavond is tijdens
afwezigheid van de bewoners brand ontstaan
op de eerste verdieping van pand 41b aan de
Jonker Fransstraat te Rotterdam, een vrij
bovenhuis, in gebruik by den heer A. Ocke, die
daarin een pension houdt. De vlammen grepen
snel om zich heen en in korten tijd was de
verdieping zoo goed als uitgebrand. De onder
liggende leegstaande winkel kreeg veel water
schade.
De brand is hoogstwaarschijnlijk ontstaan
in de achterkamer. De familie zelf was niet
thuis, maar drie van de vier kostgangers, die
appartementen op de zolderverdieping bewo
nen waren er wei. Deze bemerkten een sterke
brandlucht en spoedig bleek, dat er op de eer
ste verdieping iets niet in orde was. Omwonen
den waarschuwden politie en .brandweer
die spoedig ter plaatse verscheen. Een deel van
van de Jonker Fransstraat werd afgezet, waar
op de brandweer met vijf stralen het blus-
Om het motief, dat thans „de beweging van
buiten af en van binnen uit belaagd wordt op
een nog nimmer gekende wijze" heeft ir. Mus-
sert volgens het Nationale Dagblad de leden
der N.S.B bijeengeroepen voor een hagespraak
te Lunteren, op Zaterdag 9 October.
In den zomerdienst, welke op 2 October
as. wordt afgesloten, vervoerde de KLM.
rond 76 000 passagiers op haar binnen-
landsch en Europeesch luchtnet; 63.000 in
de overeenkomstige periode van het vorige
jaar. Van dit 76.000-tal heeft het blnnen-
landsch luchtverkeer een aandeel van 15 500
reizigers. Het vervoer in eigen land nam in
zes maanden mat 5 500 itassagiers toe. of
bijna 1000 per maand.
Ter herinnering aan de verkeersregels, waar
van de stipte naleving zoo veel tot de ver
keersveiligheid kan bijdragen, zij iedere maand
een bepaald artikel nog eens genoemd:
Het is verboden eenig voertuig (ook rijwie
len) of trekdier <ot vee zoodanig op een wgg te
doen of te laten staan, dat daardoor de vrij
heid of de veiligheid van het verkeer noodeloos
wordt belemmerd of in gevaar gebracht.
Tracht dus zooveel mogelijk op de bermen
te parkeeren. indien deze aanwezig zijn, of zoek
anders de speciale parkeerplaatsen op zooals
deze langs vele wegen zijn aangebracht.
De Ned Reedersvereeniglng heeft, naar
N. R. Crt. verneemt, het voornemen aan
Kon. Ned. Marine een geschenk aan te bieden,
uit erkentelijkheid voor de aan de koopvaardij
in de Mlddellandsche Zee verleende coavooi-
diensten. In overleg met het departement van
Defensie stelt het bestuur thans aan de leden
voor, het tafelservies in zilver voor den in aan
bouw zynden flotlllelelder Tromp aan te bie
den. o
Van 15 Mei tot 24 Juni vorig jaar, adver
teerde een combinatie van steenkolen-han-
delaren in 13 Amerikaansche staten in cou
ranten.
Dit had tot gevolg, dat de omzet met 24.6
steeg.
De president der organisatie gaf OS. te ken
nen. dat deze geconcentreerde couranten
reclame hun vertrouwen in dit reclame-
rr.iddel.had versterkt.
„Niet alleen," zoo zelde hij, „bereiken wij op
deze wijze de gezinnen, die voor ons van
belang zijn, maar wij winnen daardoor te
vens de welwillende medewerking der plaat-
seljjke steenkolen-handelaren Zeer waar
schijnlijk zullen wij onze reclame in de toe
komst in hetzelfde reclame-mlddel
treeren.”
Onlangs bereikte ons het bericht, dat dit
inderdaad geschiedde, terwijl bovendien het
Voor den Rotterdamschen kantonrechter, mr.
T. de Jong Tzn., heeft terecht gestaan de 42-
Jarige H. J. v. d. V.. Importeur by de N.V. Auto
giro Import Maatschappy, wonende te Hlllegers-
berg.
Hem wordt ten laste gelegd, dat hij ten eer
ste begin 1936 het departement van Waterstaat
verzocht zou hebben, het op zijn naam staande
autogirovliegtui' PH-XYZ te schrappen, van
welke doorhaling het departement hem mede-
deelink had gedaan op 4 Februari 1937, terwyL
hy het bewys van inschryvlng niet uiteriyk den
achtsten dag na laatstgenoemden dag aan het
betreffende departement heeft opgezonden. TVn
tweede had hU, toen de PH-XYZ in November
1936 was teloor gegaan, of althans in het eigen
dom van een ander was overgegaan, daarvan
niet binnen zeven dagen kennis gegeven aan
het departement van Waterstaat. *-
Het wonderiyke verhaal, dat verd. omtrent
het verdwynen van het bewuste vliegtuig deed,
luidt ongeveer als volgt:
Op 11 November 1936 had hy den res. luit,
vlieger H. F. 8., wonende te Gouda, met het
vliegtuig naar Parijs gestuurd voor reclame
doeleinden. Vandaar ging de tocht verder naar
Toulouse, vanwaar naar Genève gevlogen sou
worden. Maar halverwege raakte de piloot den
koers kwyt, zoodat hy ..heel toevallig" boven
Spanje terecht kwam. Daar maakte hy een
noodlanding by een regeeringskamp, waar men
hem voor een Franco-vlleger aanzag en hem
arresteerde. Het vliegtuig en de papieren, waar
onder ook het bewys van inschryvlng, werden
hem ontnomen, alleen het carnet mocht hy be
houden, zoodat hij In Nederland de verzeke-
ringssom uitbetaald kon krygenl
De kantonrechter vond dit alles een beetje
wonderiyk en vroeg verdachte, of hy de machine
niet voor verkoop naar Spanje gezonden had.
V. d. V. ontkende dit ten stelligste. Ook vond
hij, dat er van teloor gaan geen sprake was,
zoodat hy dit nooit aan het departement van
Waterstaat, had kunnen opgeven.
Als getuige werd gehoord de bestuurder van
het vliegtuig, ree. luit, vlieger H. F. 8. Ook hy
deed een fantastisch varhaal. HU bevestigde
de woorden van zyn opdrachtgever, doch voegde
er nog enkele zeer „spannende" feiten aan toe.
Toen hij Toulouse verlaten had, bleek al spoe
dig. dat er iets niet met zyn kompas in orde
was. En Inderdaad, de kompasnaald was blijven
„hangen”. Dit ontdekte hl) boveq de wolken.
Hy achtte het raadzaam eens te gaan zien, waar
hy ergens vloog. Tot zyn groote verbazing bleek
toen, dat hy boven de Mlddellandsche Zee
Vloog Op goed geluk zette hU koers naar land,
welk land Spanje bleek te zijn. Door benzine-
gebrek was hy gedwongen te landen. Maar op
ongeveer veertig meter hoogte gekomen, werd
hy vanuit een mitrailleursnest beschoten.
Hy maakte toen, dat hy wegkwam en met
de weinige benzine, die hy over had, wist hy
Alicante te bereiken. Hier werd, zooals reeds
gemeld', alles in beslag genomen, zelfs zijn eigen'
leven was niet veilig, ook niet toen hy beweer
de, dat hij Nederlandsch militair was, doch na
veel heen en weer gepraat wist hy het tóch zoo
ver te KrUgen. dat hy over de grens gezet werd.
De ambtenaar van het OM., mr. baron van
Dedem, die na deze verklaringen zijn requisitoir
hield, zelde ojn., dat het geen zin had vfrder
op het Jeit in te gaan, of v.d. V. de machine
aan Spanje verkocht heeft, daar dit niets met
hetgeen hem In de-dagvaarding ten laste ge
legd is, te maken heeft. Niettemin achtte hij
bewezen, dat verd. het inschryvlngsbewijs niet
had kunnen inzonden, daar het hem ontstolen
was. Hy vroeg hiervoor dan ook vryspraak. Wel
vond hij. dat d. V. binnen zeven dagen, dat
hy de Jobstydlng van het teloor gaan van zyn
vliegmachine ontving, aangifte by het departe
ment van Waterstaat had moeten doen. Voor (fit
verzuim eischic hy zes gulden boete, subs, drie
dagen hechtenis.
Uitspraak 12 October au.
SOLO, 38 September (Aneta). Te
Wedi. ten zwid-aosten van Keboemen, is
één persoon gedood en «tfn vijf menscheel
gewond. Honderd steenen halzen zijn inge
stort. Tien galerijen. 48 (oedangs, 22 keu
kens, twee bedehuizen en 62 woningen stfn
zwaar beschadigd.
Te Bajat, in het district Kisten, zijn
zestig woningen ingestert en drie personen
gesrond.
Te Prabanen in de afdeeling Keboemen is de
woning van den asslstent-wedana beschadigd
en zyn 35 huizen ingestort. Op de suikerfabriek
Tjepper is een scheur ontstaan in een groote
suiker-goedang Van de suikerfabriek Gondang
is de schoorsteen neergestort. Van de suiker
fabriek Tjorkro in de residentie Soerakarta zijn
de schoorsteen en de voorgevel van de fabriek
gescheurd.
HILVERSUM II. 3»1 M. (8.0*—6.15 KRO.
10.(M> NCRV. 11.00 KR(j. 2.0*—13.00
NCRV) SOO -0 15 en 10.00 Qramo-
foonmuzlek. 10.16 Morgendienst. 10.45
Gramofoonmuzlek. 11.30 Godsdienstig
halfuur 12.00 Berichten. 12.16 KRO-Ork.
en gramofoonmuslek. 2 00 Handwerk-
uur. 3.00 Planovoordracht. 3 46 Bijbelle
zing 4 45 Handenarbeid voor de jeugd.
5.13 Orgelconcert. 8.30 Gramofoonmuzlek.
6 46 CNV-kwartiertje 7 00 Berichten 7 15
Voor pnetzegvlverzamelaare. 7 45 Repor
tage 8 00 Berichten ANP. herhaling SOS-
berlchten 8.15 NCRV-orkest 9.00 Medi
sche causerie. 9-30 Vervolg concert. (Om
10 00 berichten ANP). 10.46 Gymnastiek
les 110012 00 Gramofoonmuzlek. Hier
na: Schriftlezing.
IX rechtbank teArnhem heeft uitspraak ge
daan in de strafzaak tegen den 55-jarigen post
bode W. M. B. uit Doesburg, die in den loop
der laatste vier jaren als penningmeester van
een ziekenfonds aldaar ruim vyfduizend gulden
heeft verduisterd.
De verdachte werd veroordeeld wegens het
voortgezet misdryf van verduistering tot ander
half jaar gevangenisstraf, met aftrek van de
voorlooplge hechtenis.
Dinsdagmiddag is brand uitgebroken in de
kapitale boerdery van den landbouwer J. Knook
te Stompetoren (gem. Schermerhorn).
De onmiddeliyk gealarmeerde, brandweer
van Schermerhorn kon slechts Geinig tegen de
vuurzee uitrichten. Binnen een half uur was de
boerenwoning met de daarachter gelegen op
slagplaats uitgebrand. Slechts de muren ston
den toen nog.
De bewoners wisten zich tijdig in veiligheid
te stellen, terwijl zy ook nog tijd vonden het
vee te redden.
VUf ton tarwe en erwtenstroo. welke in de
schuur waren opgeslagen, werden door het
vuur verteerd, evenals enkele duizenden mud.
den aardappelen.
De brand is hoogstwaarschynlyk ontstaan
door tarwebroei. De schade is nog niet by be
nadering te schatten, doch beloopt zeker dui
zenden guldens. Zij wordt door verzekering ge-
dCKt.
DEUT8CHLANI»6ENDBR.
Onroeporkezt. 9 20 Berichten
WolfTs orkest en solisten
ten 10 50 Gamba en
Weerbericht. 1120—12 20
(gr pi
Zaterdag 2 Octobdf a.a. start het
eerste K.L.M.-vliegtuig in drie maal
wekelijkschen dienst op de luchtlyn
naar Indië, waarmee de ideëele band
tusschen het Moederland en de over-
Xeesche deelen des Rijks in de Oost
opnieuw zeer nauw wordt aange
haald. Alle twee dagen vertrekt thans
een K.L.M.-vliegtuig met post en
passagiers van beide eindluchthavens,
zoodat de traditioneele maildag,
waarop tot dusver het economische
leven in Indië was geconcentreerd,
voorgoed tot het verleden behoort.
schlngswerk ter hand nam. Eenige slangen
werden via de trap naar boven geleld.
Hoewel er geen direct levensgevaar bestond,
zijn vier kinderen van den slager P. v. d. Ende,
die het naastgelegen pand bewoont en die juist
zlfn woning wilde verlaten, door den bewoner
zelf en een lid van de brandweer in veiligheid
gebracht, omdat men in leder geval nog voor
rookverstlkklng vreesde.
De Inwonenden hebben tijdig het pand kun
nen verlaten. Personeel van de afdeeling brand-
bluschmiddelen heeft met rookmaskers nog een
onderzoek op de voorkamer ingesteld, op ver
moeden dat zich daar menschen zouden be
vinden. Zulks bleek evenwel niet het geval te
zUn.
In ruim drie kwartier had de brandweer den
brand onder de knie.
Het tramverkeer heeft ten gevolge van den
brand een half uur vertraging ondervonden.
Ook het binnenlandsch luchtverkeer, dat
dezen zomer zoon groot succes heeft geboekt,
zal een aanzlcniyke uitbreiding ondergaan; de
luchtlyn naaf Texel biyft In exploitatie, terwyi
ook Eindhoven zal zyn aangesloten op het Euro
peesche luchtnet. De dienst op Eindhoven wordt
via Rotterdam geleid teneinde alle bultenland-
sch^ doorverbindingen te kunnen verzekeren.
De ,Zeeland-iyn wordt gedurende de winter
maanden gevlogen in een ochtend- en mlddag-
dienst, in beide richtingen en wel met Douglas
D C-2 toestellen. Onderbreking van de diensten
in den winter heeft een nadeeligen invloed op
het verkeer; daarom is het streven van de
K.L.M. ook ten aanzien van het binnenlandse he
net gericht op exploitatie gedurende het ge
heele jaar.
In een bycenkomst van belanghebbenden en
belangstellenden in het vlsscherybedryf, belegd
door de commissie tot bevordering van het
vlschverbruik in Nederland, welke byeenkomst
geleid werd door den voorzitter dezer commis
sie, den heer T. H. Meyerlng. heeft mr. J. H.
Kiewiet de Jonge, voorzitter der Nederlandsche
visschery-centrale, een rede gehouden over het
onderwerp „Het gety en de bakens".
Het afgeloopen jaar heeft voor de vlsschery
geen verbetering gebracht. Als nieuwe rem op
de ontwikkeling Is fen belangryke verhooging
der bedrijfskosten opgetreden. De schoen wringt
in hoofdzaak in het belangryk verlies van ex
port.
Het lykt spr. voor de hand liggend, dat het
belang van IJmulden zal worden gediend, In-
dlen naast de betere visch. welke aan IJmui-
den een welvarend verleden gaf. ook goedkoo-
pere vischsoorten regelmatig zullen worden
aangevoerd.
Het is bekend, dat in andere landen deze
goedkoopere vischsoorten in den export een be
langrijke plaats innamen. Dat zou voor ons be
ttekenen, dat* andere vischgronden naast de
bekende opgezocht zouden,moeten worden. Voor
afzetgebieden met lagen levensstandaard, ge-
lyk b.v. Tsjecho-Slowakye, welke tot heden niet
of slechts In beperkte mate door ons werden be
werkt, komen uitsluitend de goedEoopere visch
soorten inaanmerking. En het zal noodig zyn
te trachten nieuwe gebieden In het buitenland
te veroveren, omdat In de oude beproefde af
zetgebieden verschuivingen waarneembaar zyn,
die onze kansen, vergeleken met het verleden,
onder alle omstandigheden zullen beperken.
Naast de algemeene gedachte van stimulee-
rlng van den export door goedkoopere visch,
geeft spr. als tweede zich (Jaarby aansluitende
eene meer intensieve bearbeiding van de bin-
nenlandsche markt, zonder dat hjj daarbij ooi
maar in de verste verte geacht zou willen
worden, het accent van den export naar het
binnenland te willen doen verleggen.
Het gemiddeld jaariyksch vlschverbruik per
hoofd van de bevolking zou hier te lande Ui
dezen tijd volgens schattingen zijn 3 K G„ in
Engeland 27*4 K.G., In Dultschland 113 K G.
Het cijfer voor het gemiddeld vleeschverbruik
was In 1935, 18.9 K.G. Deze cijfers, waarvan
ik aanneem, dat ze niet ver bezyden de waarheid
zijn, spreken voor zich zelf.
Wat het binnenland betreft, zal de strijd ver
der gevoerd moeten worden met het vleesch.
Indien het verschil tusschen den groothandel-
prijs der visch en den detall-prUs niet zou ver
minderen. zal de wensch, de Hollanders meer
visch te doen eten, wel immer een vrome
blijven.
Het spreekt vanzelf, dat onder de* middelen,
om den visch-afzet in binnen- en buitenland
hoe dan ook actief te bevorderen, de propagan
da een gewichtige plaats kan Innemen
RAIllO-PARIS. 1648 M. 8 20 en 11.20
Gramofoonmuzlek 13 60 mia-orkeet en
zang. 2.20 Gramofoonmuzlek 2 50 Zang
3.06, 4.50 eh 7 23 Gramofoonmuziek. 7.36
Zang 7 50 Gttaarconcert. 8 06 Zang 8 50
1120 Opera „Pelléas et Méllsande”.
KKULKN, 456 M. -r 8.50 Koningsberger
Omroeporkest. 10.20 Volksllederencon-
cert 12 20 Populair concert 1 35 Rheln-
Malnlache Landeaorkest. 2 35 Omroep-
achranunelenaemble. 4 20 Omroep-Amu-
sementaorkeet. 6 20 Gramofoonmuzlek.
7.20 Omroeporkest 8 30 Omroeporkset m.
m. V. solisten. 930 Radiotooneel. 10 50
12.20 Landeaorkest Gouw Baden en ao-
Uete.
BRU8SEI„ 38» en 484 M. 323 M.: 12.30*
Gramofoonmuzlek. 1350 Omroeporkeat.
130 Baldnorkeat 1503.30 Gra mofoon -
muslek. 530 Balonorkest 650 en 7.23
Gramofoonmuzlek 8 30 „Knokkelbeen”.
operette. 10.301130 Gramofoonmuzlek
484 M.t 13 20 Gramofoonmuzlek. 1360
Salonorkeat 130 Omroeporkest 150
3.3q an 630 Gramofoonmuzlek. 6.35 Sa-
lonorkezt. 7.10 en 735 Gramotoonmuzlek.
8.30 Omroeporkeat en gramofoonmuzlek.
10301130 Gramofoonmuzlek,
terug van Oldebroek. waar
het stukken gehaald ha^. Op den terugweg naar
Naarden kwam een der auto's, welke een stuk
geschut voorttrok, in de dorpsstraat van Vaas
sen. ter hoogte van de hervormde kerk, onver
wachts in botsing met een betonnen paal, ten
gevolge waarvan het voertuig omsloeg
Vijf militairen werden aan het hoofd en de-
armen gewond.
Na door den plaatseiyken arts behandeld te
zyn, konden zy weer met de colonne, welke
hierdoor eenige vertraging verkregen had, ver
der trekken.
Dinsdagochtend had de 17-jarige fabrieks
arbeidster M. W. uit Amsterdam, werkzaam In
de cacao- en chocoladefabriek van de erve H
de Jong-4* Wormerveer, het ongeluk met haar
hoofdhaar In aanraking te komen met de kam
wielen van een chocolaterle-machlne, waardoor
het hoofdhaar en een groot gedeelte van de
hoofdhuid werden afgerukt.
In zorgwekkenden toestand is het
naar het gemeente ziekenhuis te
overgebracht.
De Gerofabrleken te Zeist zullen 1 October
25 jaar bëstaan Haar bekende fabrikaten
Gero-Alpacca en Gero-Zllver hebben de buiten-
landsche producten vrywel van de Nederland
sche markt verdrongen. Zy genieten ook in
Oost- - en West-Indië populariteit en hebben
zich een afzetgebied over geheel de wereld we
ten te veroveren.
De Nederlandsche Industrie, die de natuur-
lyke voordeelen der groote buitenlandsche in
dustriegebieden mist, is alleen In staat de con
currentie het hoofd te bieden door technische
vervolmaking der bedryven en dit streven vin
den wy ook by de ^Gerofabrleken, die in haar
werkplaatsen de nieuwste vindingen op tech
nisch gebied in toepassing brengen en de meest
ratloneele werkmethodes hebben ingevoerd.
De galvaniseerinrlchting bevat ruim 100 be
den met een inhoud van 15000 liter.
'De siypery-polljsterM beschikt over circa 200
siypkoppen, welke een productie kunnen ont
wikkelen van circa 50.000 lepels en vorken per
dag- In eigen laboratoria worden de grond
stoffen regelmatig onderzocht, teneinde
constante kwaliteit te kunnen waarborgen.