We luisteren naar K.L.M. ontwikkelt gestadig haar bedrijf I het De tol aan verkeer WEKELIJKS NAAR INDIË VOORTAAN DRIE MAAL u WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1937 Militaire auto omgeslagen op voor Binnenlandsch verkeer van een Veel tarwe en stroo verloren gegaan erkentelijkheid voor DE AARDBEVING OP JAVA Donderdag 30 September eerf Eerste hulp bij ongelukken De 4 Winterdienst opnieuw uitgebreid 213 dooden en 1760 zwaar ge wonden in vier maanden Vyf gold at en werden licht gewond De inwonenden konden tijdig het pand verlaten Jeugdige fabrieksarbeidster zwaar gewond Boven Spanje vanuit een mitrail leursnest beschoten Het zangersjubïleum van Louis van Tulder Ernstig ongeluk aan boord motorlogger Gunstig beeld der Euro- peesche lynen TOESTAND DER IJMU1DER VISCHHAVEN KAPITALE BOERDERIJ IN VLAMMEN KOOPVAARDIJ IS MARINE DANKBAAR UITGIFTE AANDEELEN WM. H. MOLLER EN Co. Wat gebeurde met de PH-XYZ? DE FLORES VERRICHT BEWAKINGSDIENST 3 DE UITTREDINGEN UIT DE N.S.B. POLITIE HEEFT BIJTIJDS INGEGREPEN ONZE OORLOGSBODEMS IN DE STRAAT VAN GIBRALTAR MOTORVRACHTSCHIP VOOR BRAZILIË MET HET HOOFDHAAR TUSSCHEN MACHINE - ONEERLIJKE PENNING MEESTER GEVONNIST JONGEMAN IN BRAND GERAAKT -• 1 HET DEGELIJKSTE ONDERGOED BRAND IN EEN PENSION TE ROTTERDAM DE GERO-FABRI£KEN JUBILEEREN Vrijwilliger voor Spanje vastgehouden Bewijs van de convooidiensten Juiste exploitatie van het thans beschikbare D. C. 3-materiaal Ir. Mussert roept de leden een hagespraak West-Indië wacht op de Lockheeds -:-TlMl--l-I-I-a-rI-l-I-l--l--l--L-l,aT-l^IrTltrl--I-lTTlr-^H^i^--I-‘I^riB«rHI*.F-:l:7IT:lnr4IiE'Hr-I-l!l-*-I--r'n'(IiIoI--lr-t—I--tIttI^-I-tI- 24.6 meer anthraciet verkocht door Courantenreclame Rede mr. J. H. Kiewiet de Jonge helpende hand, in voorlichting zoowel u het sch^ doorverbindingen De Haagsche Roll tie Jieeft den 26-jarigen Klaten, Zeer concen- arbeldsterrein werd uitgebreid. hilvermlm f O goede luchtlynen met Amsterdam en Rotterdam verbonden. Londen krijgt vijf dagcltjksche dien sten. Parijs drie, waarvan één tot 28 November en Berlijn twee. Tenslotte wordt de „Blauwe Donau Express" gedurende den winter uitgevoerd tot Weenen. met tusschenlanding te Praag De verbindingen met Hamburg erxBremen en de nachtpostdienst op Keulen, welke sedert Jaren met zeer groote regelmatigheid wordt gevlogen, bleven in ex ploitatie. als anderszins, zal echter door de overheid ge boden moeten worden. Spr. eindigde met den wengch uit te spre ken, dat eendracht redding zal brengen, zoo als steeds in t^den van nood in da vader* 'landsche geschiedenis. t 1 O r De drie wereldsteden Londen, Parijs en Ber lijn worden gedurende de wintermaanden doorj O de de meisje Zaandam O O r Dinsdagmorgen was de 24-jarige motordrUver O. R. aan boord van den logger Sch. 132. lig gende in de Nieuwe Binnenhaven te Scheve- ntngen, bezig den motor op gang te brengen. HU werd daarbij geassisteerd door twee col lega’s. Op een gegeven moment sloeg uit den motor plotseling een steekvlam Deze had op het met vet en olie doordrenkte pak van den motordrUver onmlddellyk vat en in een oogen- buk stand de jongeman in lichter laaie. ZUn vrienden durfden hun collega niet te hulp komen, aangezien ook hun kleeren met vet en olie waren besmeurd. R. rende naar het dek en sprong zonder zich te bedenken in het water tusschen het schip en den wal. Twee Scheve- nlngers, die er getuige van waren, haalden hem weer op het droge. De man bleek er ernstig aan toe te zUn. Over bet geheele lichaam had hu brandwonden gekregen. De geneeskundige dienst vervoerde hem naar het Roode Kruisziekenhuis, waar hy ter ver pleging is opgenomen. De luchtlynen, welke deaen winter door de K L M zullen worden onderhouden, geven weer een geheel ander beeld dan in vorige jaren. Byzondere aandacht vragen allereerst de verbindingen met Milaan en Stockholm; deze belde plaatsen zUn thans in het win- terdienstschema opgenomen. De .Home Air Rapide”, de snelle dienst AmsterdamFrankfortMilaan, welke. Bi afgeloopen maanden met goede resultaten werd uitgevoerd, biyft in den komenden winter in exploitatie, met dien verstande, dat de KJL.M. thans alleen In samenwer king met de D.L.H. de lUn zal vliegen, welke het traject FrankfortMilaan v.v. zal vlie gen. De tegenwoordig door het Centraal Bureau voor de Statistiek, mede op verzoek van de K.N.A.C.. gepubliceerde voorlooplge cüfers op korten termyn omtrent de ernstige verkeer i- ongevallen geven, aldus schrUft ons de KNAC, het volgende beeld: In werkelUkheld echter is het gpsultaat van menigen opzet financieel onzeker. Der- geiyke waagstukken moet de K.L.M. wel eens uithalen, wil zU als goede vervoers onderneming op de omstandigheden vooruit blUven. Natuurlijk komt er na deze snelle ontwikkeling wel een aekere stilstand en kan men kalmer aan doen. terwUl juist dan de bezettingsgraad beter wordt. 1571 M. 6.30 35 E 10 20 Bertch- oembalo 11 05 Dansmuziek - BlUkens ingekomen berichten is H M. „Her tog Hendrik” 28 September in de Straat van Gibraltar aangekomen. H. Ms. Johan Maurlts van Nassau" is 28 September te Gibraltar binnengeloopen. De Haagsche politie Jieeft den 26-jarigen J. van der V. aangehouden, die dienst wilde ne men voor Spanje, en als zoodanig verdacht wordt van overtreding van artikel 2 van het KoninklUk Besluit van 11 Juni 1937. Dit art luidt als volgt: Het is verboden eenige han deling te verrichten, welke hetzU gericht is op het in dienst treden by een der strUdmachten in Spanje, of wel het in dienst nemen bevor dert. De arrestatie geschiedde nadat de moeder en verloofde van den gearresteerde in hun on gerustheid bU de politie was gekomen. De politie zoekt nu naar het „bemiddelings bureau". doch haar naspeuringen bleven tot nu toe zonder resultaat. Vanmorgen half zeven U een militaire auto in het dorp Vaassen (Veluwe) tegen e#n betonnen paal opgereden. Hierbij werden vijf soldaten ge kwetst. Hun verwondingen waren echter niet van ernstigen aard. 1. 1875 M. (AVRO-ultsen- ding) 800 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding 10.15 Oewljde mueiek (gr.pl 10 30 Omroeporkest ,11.00 Decla matie 1125 Vervolg Omroeporkest en gramofoonmuzlek. 1230 A VRO-Dansork. 1 00 Kovaca Lajoe’ orkest en soliste. 1.30 Gramofoonmuzlek. 2.00 Causerie „Enge land onder Koningfh Elisabeth”. 2 30 De Palladians, orgelspel en gramofoonmus. 4.00 Voor aieken en thuiszittenden. 4 30 Viool en plano. 4 50 Voor de kinderen. 530 Kovaca Lajoa* orkest. 5.30 Sport- praatje 7.00 Zang en piano. 7.40 Voor schaakiiefhebbers 8.00 Berichten ANP. Mededeel ingen 8 1O G ra mofoon muziek. 9 00 Omroeporkest en' soliste. 930 Radio tooneel 10 05 Orgel en viool. 10.30 AVKO- Dfcnsorkest. 110» Berichten ANP. Vervolg dansmuziek. 114012.00 Oraxnofoonmuz. Tweemaal per jaar. in het voor- en in het naseizoen, ontvangt directeur Plesman de pers Op deze conferenties geeft hij college in KI M - bedrljfspolitiek, waarbij hy de verkregen resul taten van het Jongste halve Jaar bespreekt en nieuwe plannen ontvouwt voor de nabije en vaak ook verre toekomst. Wanneer men ge regeld deze conferenties bijwoont, wordt men telkens opnieuw getroffen door de rustige zeker heid, waarmee dit bedrijf zich ontwikkelt langs «ogenschijnlijk zorgvuldig afgezochte en be paalde wegen. BATAVIA. 29 September (Aneta). H Ms. .Flores” blijft gereed voor bestemming Sjang hai, doch de datum van vertrek derwaarts is nog niet gastgesteld. In afwachting hiervan te de „Flores” belast met bewakingsdienst en cop- tróle van de vtescherU in den Riouw-archipel. Gisteren te de „Flores" te Tandjoeng Pinang aangekomen. 5 06 Voor de vrouw 6 So Henry Hall en rijn Band 6.06 -Wh* listens u> schooi- broadcasts?", caue rlé 6 20 Berichten. S 40 Boekbespreking. 7.00 D Hogben’s vocaal en Instrumentaal ensemble 7 45 Radiotooneel met moslek 8 35 BBC-Bym- phonie-orkest en solist 9.50 Toespraak. 10.10 Berichten. 10 30 Kerkdienst. 10.50 BBC-Varlété-orkeet en solist.11.35 Billy Tborbum .en zUn Band. 11.5012.20 Dansmuziek (gr pi). Heden werd van de N.V. Scheepsbouwwerf „De Merwede" voorheen Van Vliet en Co. te Hardinxveld met goed gevolg te water gelaten het tweede der 5 motorvrachtschepen welke aan de N.V. De Klop, de Industrieele Maatschappij De Noord. N.V. Boele’s Scheepswerven en de N.V. Werf De Merwede gezamenlijk zijn opge dragen door de regeeiing van den staat Rlo Grande do Sul, in Brazilië. Op 2 October as. worden ook voor het eerst stewards op de Indlë-lljn geplaatst. Iets wat de KJ-.M. veel geld kost, ojn. door ^Jiet gemis van telkens een te vervoeren pas sagier, maar dat van den anderen kant het comfort sterk verhoogt, terwijl verder de tweede piloot belangrijk wordt ontlast en zich meer aan zUn eigenlijke taak kan wij den, waardoor hij aan ervaring wint. Verder Bullen de boordmecaniciens van de vlieg tuigen worden genomen en langs de lijn ge- statlonneerd. De vllegtulgbestuurder bezit trouwens practisch de bevoegdheden van een boordmecanlcien. DKOITWICH, 1300 M. 11.25—11.45 en 12.06 OramofoonmusJek. 12JM Trooadero Cinema Orkest ]S52 20 Gramofoonmu- siek 3 103 30 „PuzBlas". causerie. 3 35 BtedeiUk Orkest Bournemouth en soliste Naar wij vernemen heeft de Nationale Com missie voor E.H.B.O. van het Wit-Gele Kruis, onderafdeellngen voor KH.B.O. opgericht In Heer Hugowaard en In Diemen. De onderafdeellng te Heer Hugowaard boekte 90 leden, die te Diemen 77 leden. Het secreta riaat van de onderafdeelfkig te Heer Hugowaard wordt waargenomen door mej. A. Bot te Heer Hugowaard, dat van de onderafdeellng to Die men door mej. Zr. van pelt te Diemen. In verband met het 25-jarig zangersjubïleum van Louis van Tulder. in December, heeft Dina Appeldoorn voor hem gecomponeerd en aan hem opgedkagen drie lledereh voor zang en or kest op teksten van Bernard Verhoeven. De Commanditaire Vennootschap Wïn. H. Muller en Co„ te Rotterdam, geeft 20.480 com manditaire aandeelen aan toonder uit, elk groot f 100. deelende in de winst van 1 Januari 1938 af, terwijl over de periode van den stortings- datum tot 31 December 1937 op het nominale bedrag van elk aandeel rente zal worden ver goed gelijk aan één vierde van het op de Com manditaire Aandeelen No. 1 t/m 51.200 van ge lijke nominale waarde over het boekjaar 1937 uit te keeren dividend, betaalbaar gelijktijdig met bedoeld dividend. De inschrijving wordt uitsluitend opengesteld voor de houders van commanditaire aandeelen No. 1 t/m 51200, mitsdien in verhouding van twee nieuwe aandeelen voor' elke vijf oude aan deelen en'wel tot den koers van 132 pet. De Inschrijving te opengesteld op Maandag 4 October, te Amsterdam ten kantore van La- bouchére Co N.V. en de Nederlandsch Indi sche Handelsbank. N V., te Rotterdam en te 'sGravenhage ten kantore van de Nederlandsch Indische Handelsbank N.V. In de maand Mei werden gedood 61 personen,, en ernstig gewond 446. In Juni waren deze cijfers onderscheiden lijk 41 en 453, in Juli 47 en 390, terwijl in Augustus 64 dooden te betreuren waren en 471 personen ernstig werden gewond. Het Europeesch luchtverkeer heeft zich in den afgeloopen zomer voor de K.L.M. gunstig ont wikkeld. Eén van de belangrlikste factoren hier in was, dat de maatschappij eenheid in haar materieel had gebracht, in casu de Douglas D C-2, waardoor haar dlensterf' met. een groo- tere gelijkmatigheid uitgevoerd konden worden. Bovendien worden op de luchtlljnen, welke zich in een groot vervoer mochten verheugen, ge regeld toestellen van het type Douglas D C-3 ingezet, toestellen, die niet alleen hier te lande, maar algemeen in het Europeesche werelddeel beschouwfl worden als een verwezenlijking in den vliegtuigbouw van de hoogste elschen in snelheid en gerief voor de passagiers Het is daarom verheugend, dat de Inzet van den driemaal srekelljkschen dienst gepaard gaat met een voldoend aanbod aan lading. Wel zal het financieel resultaat niet dadciuk grootcr worden, maar het hoogste profijt staat ook niet direct op den voorgrond Voorloopig zal men tevreden zijn wanneer de exploitatie van de Indië-Hjn en de Europeesche verbindingen elkaar in evenwicht houden, waardoor het zui nigst mogelijk beheer wordt verkregen. Het Initiatief tot den driem&al weekschen dienst heeft de K.LJd geheel aelfstandig ge nomen, zonder dat men, uit welke kringen dan ook, daarop aandrong. Men verwacht van de invoering een belangrijke verbetering van de exploitatie, zij het dan niet direct. Toen men eenmaal per weekaop Indië vloog, hield men flink geld over. Bij den Inzet van den tweemaal wekelljkschen dienst kwam men aanvankelijk te kort, zoo zelfs, dat de eerste maanden be nauwend mochten heeten. Toen echter veran derde het perspectief en floreerde de dienst spoedig weer zooals tevoren. Zoo heeft men dan ook. toen de komst der D. C. 3-toestellen na 5 Juni JJ. de mogelljk- heid opende, het verhoogd overschot van aanbod op vervoerscapaciteit op te nemen, op nieuw den moeiHJkstcn weg gekozen en besloten tot de invoering van den driemaal wekelljkschen dienst op Indië. Daarbij rekent men er op, dat de verhouding der Inkomsten uit het postver voer en uit het vervoer van passagiers en vracht geleidelijk meer in evenwicht zal komen. Voor 1938 is de raming reeds resp. 3.600.000 en ƒ3.000.000. Verheugend is voorts, dat het aantal passa giers van begin- tot eindpunt v.v. toeneemt, ook al staat het gouvernement zijn verlofgan gers nog niet toe naar eigen vrije keus gebruik te maken van het vliegtuig als vervoersmiddel naar en van het moederland. Daarnaast ziet de K.L.M. echter nieuwe mogelijkheden in de ontwikkeling van het groot-toerisme naar In dië. In de vroegte passeerde het corps motor-ar- tillerie uit Naarden, onder leiding van den com- Wannikhof, den vroegeren het kamp Oldebroek, Begin December zullen de Lockheed Super Electra toestellen, welke bestemd zijn voor het bedrijf der KLM in West-Indië. afgeleverd worden. Het ligt in de bedoeling, na de in gebruikstelling van deze nieuwe toestellen op de diensten der K.L.M. in de West, tot uitbrei ding dezer diensten over te gaan en wel met tweemaal wekclljksche verbindingen met Baran- quilla en Trinidad. Van Baranqullla uit kan zich een aanzienlijk handelsverkeer ipet de Nederlandsche bezittin gen ontwikkelen, terwijl in beide plaatsen op de Nederlandsche diensten uitstekende doorver bindingen zullen worden verkregen naar New- York (binnen 24 uur), Mexico en de Oost- en Westkust van Zuid-Amerika. Het drukkere verkeer in de vacantiemaand Augustus heeft dus zijn tol geëischt. Nimmer kan er voldoende bu alleweggebruikers op worden aangedrongen met de uiterste aandacht en voorzichtigheid aan het verkeer deel te nemen. mandant, majoor commandant van dorp Vaassen. Het corps kwam Omstreeks negen uur Dinsdagavond is tijdens afwezigheid van de bewoners brand ontstaan op de eerste verdieping van pand 41b aan de Jonker Fransstraat te Rotterdam, een vrij bovenhuis, in gebruik by den heer A. Ocke, die daarin een pension houdt. De vlammen grepen snel om zich heen en in korten tijd was de verdieping zoo goed als uitgebrand. De onder liggende leegstaande winkel kreeg veel water schade. De brand is hoogstwaarschijnlijk ontstaan in de achterkamer. De familie zelf was niet thuis, maar drie van de vier kostgangers, die appartementen op de zolderverdieping bewo nen waren er wei. Deze bemerkten een sterke brandlucht en spoedig bleek, dat er op de eer ste verdieping iets niet in orde was. Omwonen den waarschuwden politie en .brandweer die spoedig ter plaatse verscheen. Een deel van van de Jonker Fransstraat werd afgezet, waar op de brandweer met vijf stralen het blus- Om het motief, dat thans „de beweging van buiten af en van binnen uit belaagd wordt op een nog nimmer gekende wijze" heeft ir. Mus- sert volgens het Nationale Dagblad de leden der N.S.B bijeengeroepen voor een hagespraak te Lunteren, op Zaterdag 9 October. In den zomerdienst, welke op 2 October as. wordt afgesloten, vervoerde de KLM. rond 76 000 passagiers op haar binnen- landsch en Europeesch luchtnet; 63.000 in de overeenkomstige periode van het vorige jaar. Van dit 76.000-tal heeft het blnnen- landsch luchtverkeer een aandeel van 15 500 reizigers. Het vervoer in eigen land nam in zes maanden mat 5 500 itassagiers toe. of bijna 1000 per maand. Ter herinnering aan de verkeersregels, waar van de stipte naleving zoo veel tot de ver keersveiligheid kan bijdragen, zij iedere maand een bepaald artikel nog eens genoemd: Het is verboden eenig voertuig (ook rijwie len) of trekdier <ot vee zoodanig op een wgg te doen of te laten staan, dat daardoor de vrij heid of de veiligheid van het verkeer noodeloos wordt belemmerd of in gevaar gebracht. Tracht dus zooveel mogelijk op de bermen te parkeeren. indien deze aanwezig zijn, of zoek anders de speciale parkeerplaatsen op zooals deze langs vele wegen zijn aangebracht. De Ned Reedersvereeniglng heeft, naar N. R. Crt. verneemt, het voornemen aan Kon. Ned. Marine een geschenk aan te bieden, uit erkentelijkheid voor de aan de koopvaardij in de Mlddellandsche Zee verleende coavooi- diensten. In overleg met het departement van Defensie stelt het bestuur thans aan de leden voor, het tafelservies in zilver voor den in aan bouw zynden flotlllelelder Tromp aan te bie den. o Van 15 Mei tot 24 Juni vorig jaar, adver teerde een combinatie van steenkolen-han- delaren in 13 Amerikaansche staten in cou ranten. Dit had tot gevolg, dat de omzet met 24.6 steeg. De president der organisatie gaf OS. te ken nen. dat deze geconcentreerde couranten reclame hun vertrouwen in dit reclame- rr.iddel.had versterkt. „Niet alleen," zoo zelde hij, „bereiken wij op deze wijze de gezinnen, die voor ons van belang zijn, maar wij winnen daardoor te vens de welwillende medewerking der plaat- seljjke steenkolen-handelaren Zeer waar schijnlijk zullen wij onze reclame in de toe komst in hetzelfde reclame-mlddel treeren.” Onlangs bereikte ons het bericht, dat dit inderdaad geschiedde, terwijl bovendien het Voor den Rotterdamschen kantonrechter, mr. T. de Jong Tzn., heeft terecht gestaan de 42- Jarige H. J. v. d. V.. Importeur by de N.V. Auto giro Import Maatschappy, wonende te Hlllegers- berg. Hem wordt ten laste gelegd, dat hij ten eer ste begin 1936 het departement van Waterstaat verzocht zou hebben, het op zijn naam staande autogirovliegtui' PH-XYZ te schrappen, van welke doorhaling het departement hem mede- deelink had gedaan op 4 Februari 1937, terwyL hy het bewys van inschryvlng niet uiteriyk den achtsten dag na laatstgenoemden dag aan het betreffende departement heeft opgezonden. TVn tweede had hU, toen de PH-XYZ in November 1936 was teloor gegaan, of althans in het eigen dom van een ander was overgegaan, daarvan niet binnen zeven dagen kennis gegeven aan het departement van Waterstaat. *- Het wonderiyke verhaal, dat verd. omtrent het verdwynen van het bewuste vliegtuig deed, luidt ongeveer als volgt: Op 11 November 1936 had hy den res. luit, vlieger H. F. 8., wonende te Gouda, met het vliegtuig naar Parijs gestuurd voor reclame doeleinden. Vandaar ging de tocht verder naar Toulouse, vanwaar naar Genève gevlogen sou worden. Maar halverwege raakte de piloot den koers kwyt, zoodat hy ..heel toevallig" boven Spanje terecht kwam. Daar maakte hy een noodlanding by een regeeringskamp, waar men hem voor een Franco-vlleger aanzag en hem arresteerde. Het vliegtuig en de papieren, waar onder ook het bewys van inschryvlng, werden hem ontnomen, alleen het carnet mocht hy be houden, zoodat hij In Nederland de verzeke- ringssom uitbetaald kon krygenl De kantonrechter vond dit alles een beetje wonderiyk en vroeg verdachte, of hy de machine niet voor verkoop naar Spanje gezonden had. V. d. V. ontkende dit ten stelligste. Ook vond hij, dat er van teloor gaan geen sprake was, zoodat hy dit nooit aan het departement van Waterstaat, had kunnen opgeven. Als getuige werd gehoord de bestuurder van het vliegtuig, ree. luit, vlieger H. F. 8. Ook hy deed een fantastisch varhaal. HU bevestigde de woorden van zyn opdrachtgever, doch voegde er nog enkele zeer „spannende" feiten aan toe. Toen hij Toulouse verlaten had, bleek al spoe dig. dat er iets niet met zyn kompas in orde was. En Inderdaad, de kompasnaald was blijven „hangen”. Dit ontdekte hl) boveq de wolken. Hy achtte het raadzaam eens te gaan zien, waar hy ergens vloog. Tot zyn groote verbazing bleek toen, dat hy boven de Mlddellandsche Zee Vloog Op goed geluk zette hU koers naar land, welk land Spanje bleek te zijn. Door benzine- gebrek was hy gedwongen te landen. Maar op ongeveer veertig meter hoogte gekomen, werd hy vanuit een mitrailleursnest beschoten. Hy maakte toen, dat hy wegkwam en met de weinige benzine, die hy over had, wist hy Alicante te bereiken. Hier werd, zooals reeds gemeld', alles in beslag genomen, zelfs zijn eigen' leven was niet veilig, ook niet toen hy beweer de, dat hij Nederlandsch militair was, doch na veel heen en weer gepraat wist hy het tóch zoo ver te KrUgen. dat hy over de grens gezet werd. De ambtenaar van het OM., mr. baron van Dedem, die na deze verklaringen zijn requisitoir hield, zelde ojn., dat het geen zin had vfrder op het Jeit in te gaan, of v.d. V. de machine aan Spanje verkocht heeft, daar dit niets met hetgeen hem In de-dagvaarding ten laste ge legd is, te maken heeft. Niettemin achtte hij bewezen, dat verd. het inschryvlngsbewijs niet had kunnen inzonden, daar het hem ontstolen was. Hy vroeg hiervoor dan ook vryspraak. Wel vond hij. dat d. V. binnen zeven dagen, dat hy de Jobstydlng van het teloor gaan van zyn vliegmachine ontving, aangifte by het departe ment van Waterstaat had moeten doen. Voor (fit verzuim eischic hy zes gulden boete, subs, drie dagen hechtenis. Uitspraak 12 October au. SOLO, 38 September (Aneta). Te Wedi. ten zwid-aosten van Keboemen, is één persoon gedood en «tfn vijf menscheel gewond. Honderd steenen halzen zijn inge stort. Tien galerijen. 48 (oedangs, 22 keu kens, twee bedehuizen en 62 woningen stfn zwaar beschadigd. Te Bajat, in het district Kisten, zijn zestig woningen ingestert en drie personen gesrond. Te Prabanen in de afdeeling Keboemen is de woning van den asslstent-wedana beschadigd en zyn 35 huizen ingestort. Op de suikerfabriek Tjepper is een scheur ontstaan in een groote suiker-goedang Van de suikerfabriek Gondang is de schoorsteen neergestort. Van de suiker fabriek Tjorkro in de residentie Soerakarta zijn de schoorsteen en de voorgevel van de fabriek gescheurd. HILVERSUM II. 3»1 M. (8.0*—6.15 KRO. 10.(M> NCRV. 11.00 KR(j. 2.0*—13.00 NCRV) SOO -0 15 en 10.00 Qramo- foonmuzlek. 10.16 Morgendienst. 10.45 Gramofoonmuzlek. 11.30 Godsdienstig halfuur 12.00 Berichten. 12.16 KRO-Ork. en gramofoonmuslek. 2 00 Handwerk- uur. 3.00 Planovoordracht. 3 46 Bijbelle zing 4 45 Handenarbeid voor de jeugd. 5.13 Orgelconcert. 8.30 Gramofoonmuzlek. 6 46 CNV-kwartiertje 7 00 Berichten 7 15 Voor pnetzegvlverzamelaare. 7 45 Repor tage 8 00 Berichten ANP. herhaling SOS- berlchten 8.15 NCRV-orkest 9.00 Medi sche causerie. 9-30 Vervolg concert. (Om 10 00 berichten ANP). 10.46 Gymnastiek les 110012 00 Gramofoonmuzlek. Hier na: Schriftlezing. IX rechtbank teArnhem heeft uitspraak ge daan in de strafzaak tegen den 55-jarigen post bode W. M. B. uit Doesburg, die in den loop der laatste vier jaren als penningmeester van een ziekenfonds aldaar ruim vyfduizend gulden heeft verduisterd. De verdachte werd veroordeeld wegens het voortgezet misdryf van verduistering tot ander half jaar gevangenisstraf, met aftrek van de voorlooplge hechtenis. Dinsdagmiddag is brand uitgebroken in de kapitale boerdery van den landbouwer J. Knook te Stompetoren (gem. Schermerhorn). De onmiddeliyk gealarmeerde, brandweer van Schermerhorn kon slechts Geinig tegen de vuurzee uitrichten. Binnen een half uur was de boerenwoning met de daarachter gelegen op slagplaats uitgebrand. Slechts de muren ston den toen nog. De bewoners wisten zich tijdig in veiligheid te stellen, terwijl zy ook nog tijd vonden het vee te redden. VUf ton tarwe en erwtenstroo. welke in de schuur waren opgeslagen, werden door het vuur verteerd, evenals enkele duizenden mud. den aardappelen. De brand is hoogstwaarschynlyk ontstaan door tarwebroei. De schade is nog niet by be nadering te schatten, doch beloopt zeker dui zenden guldens. Zij wordt door verzekering ge- dCKt. DEUT8CHLANI»6ENDBR. Onroeporkezt. 9 20 Berichten WolfTs orkest en solisten ten 10 50 Gamba en Weerbericht. 1120—12 20 (gr pi Zaterdag 2 Octobdf a.a. start het eerste K.L.M.-vliegtuig in drie maal wekelijkschen dienst op de luchtlyn naar Indië, waarmee de ideëele band tusschen het Moederland en de over- Xeesche deelen des Rijks in de Oost opnieuw zeer nauw wordt aange haald. Alle twee dagen vertrekt thans een K.L.M.-vliegtuig met post en passagiers van beide eindluchthavens, zoodat de traditioneele maildag, waarop tot dusver het economische leven in Indië was geconcentreerd, voorgoed tot het verleden behoort. schlngswerk ter hand nam. Eenige slangen werden via de trap naar boven geleld. Hoewel er geen direct levensgevaar bestond, zijn vier kinderen van den slager P. v. d. Ende, die het naastgelegen pand bewoont en die juist zlfn woning wilde verlaten, door den bewoner zelf en een lid van de brandweer in veiligheid gebracht, omdat men in leder geval nog voor rookverstlkklng vreesde. De Inwonenden hebben tijdig het pand kun nen verlaten. Personeel van de afdeeling brand- bluschmiddelen heeft met rookmaskers nog een onderzoek op de voorkamer ingesteld, op ver moeden dat zich daar menschen zouden be vinden. Zulks bleek evenwel niet het geval te zUn. In ruim drie kwartier had de brandweer den brand onder de knie. Het tramverkeer heeft ten gevolge van den brand een half uur vertraging ondervonden. Ook het binnenlandsch luchtverkeer, dat dezen zomer zoon groot succes heeft geboekt, zal een aanzlcniyke uitbreiding ondergaan; de luchtlyn naaf Texel biyft In exploitatie, terwyi ook Eindhoven zal zyn aangesloten op het Euro peesche luchtnet. De dienst op Eindhoven wordt via Rotterdam geleid teneinde alle bultenland- sch^ doorverbindingen te kunnen verzekeren. De ,Zeeland-iyn wordt gedurende de winter maanden gevlogen in een ochtend- en mlddag- dienst, in beide richtingen en wel met Douglas D C-2 toestellen. Onderbreking van de diensten in den winter heeft een nadeeligen invloed op het verkeer; daarom is het streven van de K.L.M. ook ten aanzien van het binnenlandse he net gericht op exploitatie gedurende het ge heele jaar. In een bycenkomst van belanghebbenden en belangstellenden in het vlsscherybedryf, belegd door de commissie tot bevordering van het vlschverbruik in Nederland, welke byeenkomst geleid werd door den voorzitter dezer commis sie, den heer T. H. Meyerlng. heeft mr. J. H. Kiewiet de Jonge, voorzitter der Nederlandsche visschery-centrale, een rede gehouden over het onderwerp „Het gety en de bakens". Het afgeloopen jaar heeft voor de vlsschery geen verbetering gebracht. Als nieuwe rem op de ontwikkeling Is fen belangryke verhooging der bedrijfskosten opgetreden. De schoen wringt in hoofdzaak in het belangryk verlies van ex port. Het lykt spr. voor de hand liggend, dat het belang van IJmulden zal worden gediend, In- dlen naast de betere visch. welke aan IJmui- den een welvarend verleden gaf. ook goedkoo- pere vischsoorten regelmatig zullen worden aangevoerd. Het is bekend, dat in andere landen deze goedkoopere vischsoorten in den export een be langrijke plaats innamen. Dat zou voor ons be ttekenen, dat* andere vischgronden naast de bekende opgezocht zouden,moeten worden. Voor afzetgebieden met lagen levensstandaard, ge- lyk b.v. Tsjecho-Slowakye, welke tot heden niet of slechts In beperkte mate door ons werden be werkt, komen uitsluitend de goedEoopere visch soorten inaanmerking. En het zal noodig zyn te trachten nieuwe gebieden In het buitenland te veroveren, omdat In de oude beproefde af zetgebieden verschuivingen waarneembaar zyn, die onze kansen, vergeleken met het verleden, onder alle omstandigheden zullen beperken. Naast de algemeene gedachte van stimulee- rlng van den export door goedkoopere visch, geeft spr. als tweede zich (Jaarby aansluitende eene meer intensieve bearbeiding van de bin- nenlandsche markt, zonder dat hjj daarbij ooi maar in de verste verte geacht zou willen worden, het accent van den export naar het binnenland te willen doen verleggen. Het gemiddeld jaariyksch vlschverbruik per hoofd van de bevolking zou hier te lande Ui dezen tijd volgens schattingen zijn 3 K G„ in Engeland 27*4 K.G., In Dultschland 113 K G. Het cijfer voor het gemiddeld vleeschverbruik was In 1935, 18.9 K.G. Deze cijfers, waarvan ik aanneem, dat ze niet ver bezyden de waarheid zijn, spreken voor zich zelf. Wat het binnenland betreft, zal de strijd ver der gevoerd moeten worden met het vleesch. Indien het verschil tusschen den groothandel- prijs der visch en den detall-prUs niet zou ver minderen. zal de wensch, de Hollanders meer visch te doen eten, wel immer een vrome blijven. Het spreekt vanzelf, dat onder de* middelen, om den visch-afzet in binnen- en buitenland hoe dan ook actief te bevorderen, de propagan da een gewichtige plaats kan Innemen RAIllO-PARIS. 1648 M. 8 20 en 11.20 Gramofoonmuzlek 13 60 mia-orkeet en zang. 2.20 Gramofoonmuzlek 2 50 Zang 3.06, 4.50 eh 7 23 Gramofoonmuziek. 7.36 Zang 7 50 Gttaarconcert. 8 06 Zang 8 50 1120 Opera „Pelléas et Méllsande”. KKULKN, 456 M. -r 8.50 Koningsberger Omroeporkest. 10.20 Volksllederencon- cert 12 20 Populair concert 1 35 Rheln- Malnlache Landeaorkest. 2 35 Omroep- achranunelenaemble. 4 20 Omroep-Amu- sementaorkeet. 6 20 Gramofoonmuzlek. 7.20 Omroeporkest 8 30 Omroeporkset m. m. V. solisten. 930 Radiotooneel. 10 50 12.20 Landeaorkest Gouw Baden en ao- Uete. BRU8SEI„ 38» en 484 M. 323 M.: 12.30* Gramofoonmuzlek. 1350 Omroeporkeat. 130 Baldnorkeat 1503.30 Gra mofoon - muslek. 530 Balonorkest 650 en 7.23 Gramofoonmuzlek 8 30 „Knokkelbeen”. operette. 10.301130 Gramofoonmuzlek 484 M.t 13 20 Gramofoonmuzlek. 1360 Salonorkeat 130 Omroeporkest 150 3.3q an 630 Gramofoonmuzlek. 6.35 Sa- lonorkezt. 7.10 en 735 Gramotoonmuzlek. 8.30 Omroeporkeat en gramofoonmuzlek. 10301130 Gramofoonmuzlek, terug van Oldebroek. waar het stukken gehaald ha^. Op den terugweg naar Naarden kwam een der auto's, welke een stuk geschut voorttrok, in de dorpsstraat van Vaas sen. ter hoogte van de hervormde kerk, onver wachts in botsing met een betonnen paal, ten gevolge waarvan het voertuig omsloeg Vijf militairen werden aan het hoofd en de- armen gewond. Na door den plaatseiyken arts behandeld te zyn, konden zy weer met de colonne, welke hierdoor eenige vertraging verkregen had, ver der trekken. Dinsdagochtend had de 17-jarige fabrieks arbeidster M. W. uit Amsterdam, werkzaam In de cacao- en chocoladefabriek van de erve H de Jong-4* Wormerveer, het ongeluk met haar hoofdhaar In aanraking te komen met de kam wielen van een chocolaterle-machlne, waardoor het hoofdhaar en een groot gedeelte van de hoofdhuid werden afgerukt. In zorgwekkenden toestand is het naar het gemeente ziekenhuis te overgebracht. De Gerofabrleken te Zeist zullen 1 October 25 jaar bëstaan Haar bekende fabrikaten Gero-Alpacca en Gero-Zllver hebben de buiten- landsche producten vrywel van de Nederland sche markt verdrongen. Zy genieten ook in Oost- - en West-Indië populariteit en hebben zich een afzetgebied over geheel de wereld we ten te veroveren. De Nederlandsche Industrie, die de natuur- lyke voordeelen der groote buitenlandsche in dustriegebieden mist, is alleen In staat de con currentie het hoofd te bieden door technische vervolmaking der bedryven en dit streven vin den wy ook by de ^Gerofabrleken, die in haar werkplaatsen de nieuwste vindingen op tech nisch gebied in toepassing brengen en de meest ratloneele werkmethodes hebben ingevoerd. De galvaniseerinrlchting bevat ruim 100 be den met een inhoud van 15000 liter. 'De siypery-polljsterM beschikt over circa 200 siypkoppen, welke een productie kunnen ont wikkelen van circa 50.000 lepels en vorken per dag- In eigen laboratoria worden de grond stoffen regelmatig onderzocht, teneinde constante kwaliteit te kunnen waarborgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 16