O
H
Een nieuwe Encycliek
van den H. Vader
EEN ERNSTIG WOORD
o
MEDISCH GRENSGEVAL
DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1937
OVER DEN H. ROZENKRANS VAN ONZE LIEVE VROUW
De steunregeling
Voor alle standen
tijds-
omstand ig heden
H.H.WIJDINGEN
Bij de Pater* Assumptionisten
Aanklacht ingetrokken
Verklaring van den vader
Jongetje levensgevaarlijk gewond
r
Kindje overleden door
verkeerde behandeling?
Het Rozenkransgebed in het
Christelijk verleden
Overleg tusschen de zeven
groote gemeenten
Ziekenbroeder uit Haarlem staat
terecht wegens het onbevoegd
uitoefenen der geneeskunde
Wat de Paus verlangt voor
de komende Octobermaand
De Rozenkrans in het
geloofsleven
Dank voor de herstelde
gezondheid
Kerko, het overhemd met de 7 extra-voordeelen.
Hier is voordeel No. 2.
r-
n.
Vergelijking van Communis
me met Albigenzen
vart het
Geen proces tegen oud-burge
meester Maarschalk van Haarlem
De hoop en het vertrouwen
blijven ongeschokt
Diploma Godsdienstleer voor
Ziekenverplegenden
Het gebed van het gezin
In deze dagen van communis
me en nieuw-heidendom
Encycliek van onzen Heiligen Vader Paus Pius XI
aan Zijn Eerbiedwaardige Broeders, de Patriarchen,
Primaten, Aartsbisschoppen, Bisschoppen en alle
overheden, die in vrede en gemeenschap met den
H. Stoel leven
Het Rozenkransgebed is niet
eentonig en vervelend
Eerbiedwaardige Broeders,
s
en
i
Verpakkingen
buisje*
or
»k
ik
moeten, - an vooral bij geringe
lichaamsbeweging tijdens het
werk - voor regelmatige
darmfunctie zorgen doer
Gegeven te Caste! Gandolfo bij Rome
39 September 1937.
at
eg
Bovendien Is de rozenkrans niet alleen een
machtig middel in den strijd tegen de vijan
den van God en godsdienst, maar hij is ook een
nbtenaar: „U kunt toch wel begrijpen,
een geval voor een arts was, omdat het
Nog een andere gewichtige reden deed Ons
deze Encycliek tot U richten, den wensch nl
dat al Onze zonen in Jezus Christus zich met
Op het feest, toegewijd aan St. Michael in bet
XVIe jaar van Ons Pontificaat.
Veerman,
Pijpers,
■ij
de
»P-
en
de
m
te
en
en
rU
ar
jei
en
en
en
3e
P-
>lüke
Ippoly-
ir:
Ier
je.
ge
en
De wethouders van Sociale Zaken der zeven
grootste gemeenten zijn Woensdag in Den Haag
bijeen geweest ter bespreking van do jongste
ministerieele circulaire inzake de steunregeling.
Het door de gemeentebesturen in te nemen
standpunt, waarover men het in beginsel eens
werd, zal nog nader worden bepaald, waarna
contact gezocht zal worden met den minister
van Sociale Zaken.
Maarschalk,, oud-
Dr. Kanuninga: De broeder heeft In dit
geval de moeilijkheden waarschijnlijk on
derschat. Maar ik wil hier toch verklaren,
dat h(j bjj oorpatiënten altijd zeer voor
zichtig is en mij ook in ernstige gevallen
den indruk heeft gegeven minutieus tot in
het uiterste te zün. Daarenboven heeft hü
een van de onschuldigste Instrumenten
(met een stompe punt; gebruikt.
Den volgenden dag verrichtte Dr. F. H.
ter Heege de operatie, die gelukte. Een dag
daarna is het kindje gestorven.
De vader wierp alle schuld op den broe
der van de Deo en trachtte hem als ver
dacht van dood door schuld voor de recht
bank te dagen.
Mr. Tonlno: Hulsmoederslnstrumenten I
Daarna werd nog gehoord de broeder, die de
telefonische boodschap van dr. van Eekelen
had* aangenomen. De dokter vroeg, aldus ge
tuige, of wU even wilden helpen, omdat hij
geen hulp had, om het kind vast te houden.
Over een dokter sprak hij echter niet.
Kantonrechter: Dat is nogal logisch. Dat zal
wel nooit gebeuren bij een ziekenhuis.
Daar dr. van Eekelen In het buitenland ver
toeft, en gehoord moet worden, werd de zaak
uitgesteld tot Woensdag 37 October.
Voor den Haarlemschen kantonrechter
stond Woensdagmiddag terecht een Broeder
van het Ziekenhuis St. Joannes de Deo te
Haarlem, verdacht van het onbevoegd uit.
oefenen der geneeskunde.
Ons zullen vereenigen om dank te brengen aan
de verheven Moeder Gods voor de betere ge
zondheid, die WU gelukkig verkregen hebben.
Deze genezing schrijven WU toe, zooals WU
reeds gelegenheid hadden te achrUven 1) aan
de bijzondere voorspraak van de H. Theresia
van het H. Kind Jezus. WU weten echter, dat
<ie verheven en almachtige God ons alles
schenkt door de handen van O. L. Vrouw. En
tenslotte zagen WU onlangs in de openbare
pers met roekelooze onbeschaamdheid een al-
leronwaardlgste beleediging tegen de H. Maagd.
Het is zeker niet nalatig om deze gelegenheid
te benutten om tezamen met het Episcopaat en
met het volk van die natie, die Maria als ..Ko
ningin 'der Polen” vereert, aan deze verheven
Koningin met de hulde van onze vereerlngook
eerherstel aan te bieden en voor de gansche we
reld den smaad, in een beschaafd land straffe
loos bedreven, als iets smartelUks en onwaardigs
te brandmerken. Intusschen zenden WU U en
ook aan de leder van U toevertrouwde kudde van
ganscher harte den Apostolischen Zegen als
voorbode der H. Genade en onderpand Onzer
Vaderlijke liefde.
De vaders en moeders moeten vooral hierin
hun kinderen tot voorbeeld strekken, dat zij des
avonds na hun dagelUkschen arbeid in den
huiselUken kring vergaderd, hun kinderen voor
de beeltenis der H. Maagd den rozenkrans
voorbidden, waarin voor allen steeds geloof en
gevoel Ineenvloeit. Dit schoon en heilzaam ge
bruik kan over het gezinsleven niet anders dan
klaren vrede en overvloed van hemelsche gaven
doen neerdalen.
Wanneer WU dan ook in de vele audiënties
de jong-gehuwden toespreken, schenken wü
hun steeds een rozenkrans en bevelen hun het
gebed ter zeerste aan. En naar ons eigen
voorbeeld verwüzend, vermanen WU hen om
zelfs geen dag te verzuimen den rozenkrans te
bidden, hoeveel zorg en arbeid hun dat ook
moge kosten.
Dit zUn de redenen, Eerbiedwaardige Broe
ders, waarom WU U en door U alle geloovlgen
levendig hebben willen aansporen tot deze vrome
oefening en WU twüfelen niet, dat GU, wan
neer GU daaraan met de U eigen volledige
gehoorzaamheid gehoor geeft, ook de vruchten
daarvan zult aanschouwen.
Dat Zü, die de verschrikkelUke secte der Albi
genzen uit haj. gebied der Christenen verdreven
heeft, door ons smeekend bidden bewogen, ook
deze nieuwe dwalingen verdrUve. Vooral de
dwalingen van het communisme, welke om ver
schillende redenen en door verschillende lage
wandaden deze oude ketters in herinnering
roepen. Evenals in den tijd der kruistochten
alle volkeren van Europa één waren in woord
en gebed, zoo moge ook heden door heel de
wereld in steden, dorpen en gehuchten, met
vereende zielen en krachten van de groote
Moeder Gods in vurigheid gevraagd worden, dat
deze omverwerpers van het Christendom en de
menschelUke cultuur verslagen worden en dal
het licht van den waren vrede voor de ver
moeide volkeren moge schijnen.
Indien dit naar behooren door allen met het
grootste vertrouwen en in vurige vroomheid
werdt gedaan, dan mag verhoopt worden, dat
in onzen tUd. zooals in vroeger eeuwen, de H.
Maagd van Haar GoddelUken Zoon verkrUgt
dat de golven der stormen terugwUken en tot
rust komen en dat een schitterende overwin
ning volgt op dezen lofwaardigen gebedenstryo
der Christenen.
zoodat deze mystieke kroon niet alleen gevloch
ten is door de handen van onwetenden en ar
men, maar in eere werd gehouden door men-
schen van alle rangen en standen.
WU willen piet zwijgend voorbUgaan, dat de
H. Maagd ook in onzen tüd deze wijze van bid
den met den meesten nadruk heeft aanbevo
len, toen ZU verscheen in de grot van Lour
des en door haar voorbeeld dit gebed leerde aan
een reine meisjesziel. Op welke voorrechten
zouden wü niet mogen hopen. Indien wU op
heilige wijze, zooals het betaamt, tot de Hemel
sche Moeder altUd smeeken.
Zonder twUfel, Eerbiedwaardige Broeders, is
deze wüze van bidden, die de H. Dominicus
niet zonder de aansporing van de Moedermaagd
en hemelsche voorlichting op wonderbaarlijke
wUze naar voren heeft gebracht. gemakkelUk
en voor allen, zoowel ontwikkelden als cngelet-
terden geschikt. Maar hoe ver dwalen van den
weg der waarheid zU af. die dit gebed ver
werpen als een eentonige herhaling van dezelf
de gebedsformules, die tegen gaat staan en die
alleen verwacht kan worden van kinderen en
oude vrouwen. Hiertegen moeten WU ten eer
ste opmerken dat de vroomheid evenals de
liefde hoe dikwUls zü ook dezelfde woorden
herhalen, toch niet hetzelfde zeggen, maar tel
kens iets oorspronkelüks, omdat zU steeds toch
voortkomen uit een gevoel van liefde.
En vervolgens verelscht deze vorm van gebed
een Evangelischen eenvoud en deemoed der
ziel, zonder welke het niet mogelUk is het Rijk
der Hemelen te verkrUgen: „Voorwaar ik zeg
U, als gU u niet bekeert en wordt als kinderen
zult gy niet binnen gaan in bet Rijk der He
melen." (Mattheus XVIII 3).
Deze eeuw moge in zelfverheffing en trots
het Rozenkransgebed bespotten en verwerpen,
een ontelbaar getal van heilige menschen van
alle leeftUden en standen hebben het niet al
leen zeer lief met een volle vroomheid, doch
ook ten allen tUde is het gebruikt als ’n krach
tig wapen ter verdrUvlng der duivelen, tot be
scherming van de reinheid des levens, tot snelle
verwerving der deugden en tot verzoening der
menschen in vrede.
Niet ontbraken er mannen, uitmuntend door
geleerdheid en wUsheid, die, hoe zeer ook door
studie In beslag genomen en ingespannen gericht
op het wetenschappelUk onderzoek, nimmer een
dag voorbu lieten gaan, zonder neer te knielen
voor het beeld der Moeder Gods om den rozen
krans op vrome wüze te bidden.
Zelfs de konlngen en vorsten, ofschoon door
de meest ulteenloopende zorgen en werkzaam
heden afgeleid, hebben zich hieraan gehouden,
Wie echter de annalen van de Katholieke
Kerk aandachtig bestudeert, ontwaart zonder
moeite, hoe' de machtige bescherming der Al
lerheiligste Maagd en Moeder Gods verbonden
was met alle wederwaardigheden van her
Christendom. Want, wanneer ergens de dwa
lingen trachtten het uit één stuk geweven kleed
van de Kerk te verscheuren en de geheele
Katholieke wereld omver te werpen, hebben on
ze voorvaderen vol vertrouwen hun toevlucht
genomen tot Haar, die „door Haar kracht al
leen alle ketterijen in de geheele Vereld ver
nietigt” en de door deze voorspraak verkregen
overwinning deed betere tijden terugkeeren.
Zoo heeft men, toen de goddelooze Muzelman
nen. gesteund door hun geweldige vloot en
groote legers de volkeren van Europa met on-
oergang bedreigden, hierin voorgegaan door
den Opperherder, de bescherming van de Hei
lige Moeder Gods met den meesten aandrang
afgesmeekt en aldus werd de vijand verslagen
en werden zUn schepen tot zinken gebracht.
Zoowel in particuliere als publieke nooden
hebben de geloovige Christenen van eiken tjjd
dan ook Maria innig gebeden, dat ZU genadlg-
lük hen ter hulpe mocht snellen en hun ver
lichting en genezing deelachtig mocht doen
worden In llchamelUk en geestelUk lijden En
nooit voorwaar werd Haar zeer machtige hulp
tevergeefs gevraagd door hen, die In vroom en
trouw gebed er om smeekten.
van het
zenuw-
trachtte
AA’
Nochtans, Eerbiedwaardige broeders, ofschoon
er zoovele en zoo groote rampen dreigen en Wy
voor later zelfs nog grootere gevaren vreezen,
moeten WU onze zielen bewaren voor moede
loosheid en de hoop en het vertrouwen, die
slechte steunen op God, niet opgeven. HU im
mers, die volkeren en naties gezond maakt
(Boek aer WUsheid I 14) zal zonder twUfel niet
verre van ons zUn, die HU met Zijn kostbaar
bloed heeft vrUgekocht. HU zal ZUn Kerk niet
verlaten. Laten wü de Allerheiligste Maagd.
Voorspreekster en Beschermvrouwe, Die Hem
het meest aangenaam Is, te hulp roepen, wyi
dit, om de woorden van den H. Bernardus te
gebruiken, „de wil van God is, die ons alles
wil schenken door Maria”.
Onder de verschillende smeekgebeden echter,
die met veel vrucht tot de Moeder Gods worden
opgezonden, neemt, zooals ieder geloovig Chris
ten weet, het Rozenkransgebed een bijzondere
en vooraanstaande plaats in. Dezen gebedsvorm,
dien sommigen het psalterium der H. Maagd of
het breviarium van het Evangelie en het Chris-
Waarlük, in onze dagen bedreigen niet min
der ernstige gevaren de godsdienstige en bur
gerlijke samenleving. Immers, al te velen ver
onachtzamen de hoogste en eeuwige waarheden
van den bevelenden en verbiedenden God ja ver
trappen deze zelfs, met als gevolg, dat bet be-
wustzUn omtrent de ChristelUke plichten ver
zwakt. dat het geloof in de zielen verflauwt of
met wortel en al wordt uitgeroeid en dat ten
slotte de fundamenten der menschelUke samen,
levlng wankelen en ellendig Ineenstorten. Der
halve kan men eenerzyds de verschillende klas
sen der burgerU een afschuwelijken onderllngen
strijd zien voeren, nJ. dé Klasse van hen, die
groote fortuinen bezitten en de klasse van hen,
die door dagelUkschen arbeid hun brood moe
ten verdienen.
1. Vgl. Eigenhandig geschreven brief aan
Z. Em. Kardinaal Pacelll, gepubliceerd in de
„Osservatore Romano” van 5 Sept. 1937.
In sommige streken is, zooals een leder weet,
het zoover gekomen, dat het privaat bezit is
afgeschaft en alle goederen in gemeenschappe
lijk bezit zUn gebracht. AnderzUds zijn er de
genen, die de staatsgedachte boven alles verhef
fen en vereeren, die verklaren dat de burger
lUke orde en autoriteit met alle middelen ver
sterkt moeten worden en die profeteeren, dat
aldus de afschuwelyke ideologie van het com.
munisme geheel moet worden uitgeroeid Dezen
echter trachten, omdat zü het licht der Evan
gelische wUsheid verachten, de heldensche dwa
ling en levensbeschouwing te hernieuwen.
Daar voegt zich nag by de allerverderfelUkste
secte van hen, die zoogenaamd loochenaar en
hater van God als zy zijn, zich als vUanden te
genover de eeuwige Majesteit stellen, die over
al rondsluipen, die het geloof in eiken gods
dienst neerhalen en uit de zielen rukken, die
tenslotte de menschelUke en goddelUke rechten
vertrappen, terwUl zü de hoop op het eeuwig
heil bespotten en de menschen lokken met een
verdichte zaligheid van aardsch leven, welke
zelfs door het hoogste onrecht verkregen moet
worden, en zoo het volk in hun overmoed door
bloedige oproeren en door het ontbranden van
den burgeroorlog in den algemeenen chaos
drUven.
De daartoe samengestelde Bisachqppel
Commissie heeft, na te Delft In het St. Hipp
tus-ziekenhuls gehouden examens, het diploma
godsdienstleer voor ziekenverplegenden uitge
reikt aan de beide candidaten Zr. M. H. Rentes
en Zr. J. H. C. van Duin.
mdat de kwalen van on
zen tUd steeds vererge
ren, hebben wij meer
malen en nog onlangs in Onze
encycliek ,J)lvinl Redemptorls”
verkondigd, dat geen genees
middel kan worden geboden bui.
ten de Heilige Kerk van Christus
en ZUn Heilige Wetten. HU al
leen Immers heeft de woorden
van het Eeuwige Leven (Johannes VI 69).
En noch de enkele mensch, noch de gemeen
schap kan, wanneer men de Goddelijke wet
verwerpt, iets opbouwen, dat. niet met den tüd
jammerlUk vergaat.
i
Het onderzoek naar de oorzaak
auto-ongeluk, dat de heer r*
burgemeester van Haarlem, op 26 Juni óp den
weg van Nederland naar Wezel heeft gehad en
waarbU, zooals men zich herinnert, mevr. Maar
schalk en de chauffeur C. Roskam, den dood
vonden en de heer Maarschalk zelf zwaar ge
wond werd. Is thans beëindigd. De expert, die
hiermede was belast is, zoo meldt de Tele
graaf, na een grondige bestudeering van de
omstandigheden en van de overblufselen van
den auto, tot de conclusie gekomen, dat de
stuurinrichting zonder twUfel ook door het on
geval is beschadigd, waardoor het hem niet
mogelük was met absolute zekerheid te con-
stateeren, of niet inderdaad (zooals de heer
Maarschalk had verklaard) vóór het ongeval
deelen van de stuurinrichting hebben gewei
gerd, hetgeen dan het ongeluk veroorzaakt
zou hebben.
Dientengevolge is de deskundige niet in staat
onaanvechtbaar te bewüsen, dat hier sprake
is van nalatigheid van den bestuurder.
Daar er twUfel bestaat en twUfel steeds ten
gunstige van den verdachte wordt uitgelegd,
hebben de autoriteiten zich, bü het rapport van
den deskundige aangesloten en heeft het O.M.
de aanklacht tegen den heer Maarschalk, we
gens dood door schuld, ingetrokken.
-w -w y U verlangen, Eerbiedwaardige Broeders,
\A/ dat vooral in de komende October-
maand dit door alle geloovlgen zoowel
ih de kerk als thuis met toenemende gods
vrucht gedaan wordt. Zeer byzonder in dit
jaar, opdat de vijanden van den GoddelUken
naam, die zoo talrijk de eeuwige Majesteit loo
chenen en versmaden, die in zoo groeten getale
het katholieke geloof en de vrijheden der Kerk
loochenen, die met zoovelen tenslotte zich te
gen de GoddelUke en menschelUke rechten In
waanzinnige woede verzetten en de mensche
lUke gemeenschap tot ondergang en vernietiging
trachten te voeren, door de tusschenkomst van
de krachtige voorspraak der H. Maagd ulteln-
delijk overwonnen en tot berouw gebracht, zul
len terugkeeren tot het woord Gods en zien
weer zullen scharen onder het getal der geloo
vlgen en de bescherming van Maria.
Het lUkje is dan ook na eenigen tüd op
gegraven en dr. Hulst, de gerechtelUke des
kundige bü Ujkschouwing, constateerde ook
andere ziekte-mogelUkheden, waardoor al
thans wetenschappelUk niet bewezen kon
worden of het kind door de behandeling
van den broeder gestorven zou zün.
Voor de rechtbank kwam de zaak dus niet,
maar wel voor den Haarlemschen kantonrech
ter, omdat de vraag overbleef, of de broeder
zich schuldig gemaakt zou hebben aan het on
bevoegd uitoefenen der geneeskunde.
Woensdagmiddag diende de zaak. Als verde
diger trad op mr. H. J. M. Tonlno. Allereerst
werd gehoord de 34-jarige broeder-verdachte.
HU vertelde de toedracht en zelde, dat hij
met een anderen broeder het kind benandeld
had. HU spoot eerst lauw water In het oortje
en probeerde toen met een gebruikelijk In
strumentje het kraaltje los te krijgen.
De mul
dat h^e
kind door een arts was doorgestuurd."
Verdachte: Ik heb de zaak niet ernstig op
genomen. Daarenboven had dr. v. Eekelen ge
zegd, dat hU het kind niet kon behandelen,
omdat hU niemand had, om het vast te houden.
Verdediger: De doktoren geven toch altijd
een briefje mee voor een specialist?
Het bleek, dat In dit geval geen briefje was
meegegeven. Wel had de huisarts telefonisch
medegedeeld, dat het kind zou komen. Dit ge
sprek was echter niet aan den behandelenden
broeder doorgegeven.
En bij deze gebeden komt nog de beschou
wing der H. Geheimen, waarbU de vreugden
en smarten en de glorie van Christus en ZUn
Moeder zoo naar voren worden gebracht, dat
wjj daaruit verlichting en troost kunnen put
ten voor onze smarten en aangespoord worden
om, steunend op deze allerheiligste voorbeeldet},
langs de treden van steeds hoogere deugd op té
stijgen naar het geluk van het eeuwig vader
land.
et bezwaar, dat door verlenging van
den dlensttUd sommige jonge man
nen hun burgerlUke betrekking zul
len verliezen of In hun burgerlUke carrière
nog meer zullen worden gehandicapt, weegt
o.l. niet op tegen het groote voordeel, dat
een groot aantal werklooeen zullen worden
onttrokken aan den demoraliseerenden In
vloed van gedwongen lediggang en aan het
fnuikende gevoel van overbodig en tot niets
nut te zün. dat zoo gemakkelUk juist in de
jonge jaren tot ongeneeslUke verbittering,
gevaarlijke opstandigheid of futlooae wan
hopigheid kan overslaan. Bovendien kan t
bezwaar tot een minimum worden geredu
ceerd. indlen de werkgevers er allen zonder
onderscheid van doordrongen worden, dat
niet alleen de dienstplichtigen zelf, maar
ook zU zelve zich offers hebben te getroosten
voor het nationale belang van ’s lands weer
baarheid.
Het voordeel van een tot 11 maanden ver
lengden dlensttUd zal echter alleen dan vol
komen tot zUn recht kunnen komen, wan-
neer die dlensttUd niet alleen voor de mili
taire. maar ook voor de geestelijke en in
nerlijke vorming van de dienstplichtigen
zegenrijk wordt. Het is helaas, maar al te
zeer waar, dat voor menlgen jongen man
de militaire dlensttUd zooveel geestelUk
nadeel heeft opgeleverd, dat hü zgn. we
reldwijs, maar In werkelUkheld bedorven in
de burgermaatschappu is teruggekeerd. De
onafhankelUkheid der minderjarigen buiten
den dlensttUd In een garnizoensplaats, voor
al tUdens de avonduren, slechte vrienden In
den dienst en weinig hun menschelUke ver-
antwoordelUkheid beseffende meerderen
kunnen onherstelbare schade aanrtchten In
de ziel der dienstplichtigen. De RK. mlll-
talrevereenlgingen, de aalmoezeniers en
R.K. tehuizen trachten met voorbeeldlgen
Uver en toewijding deze zeer groote gevaren
tot een minimum te reduceeren of te voor
komen, maar hun werk zal alleen dan vol
ledig de gewenschte vruchten kunnen af
werpen, wanneer zoowel de militaire autori
teiten als de ouders en voogden der dienst
plichtigen alle mogelUke medewerking ver-
leenen om deze speciale zielzorg te doen
slagen. Gold dit reeds voor een diensttijd
van 5% maand, in nog veel sterkere mate
geldt dit, wanneer de militaire diensttijd op
11 maanden zal worden gebracht. In verband
hiermede verwUzen wU nog eens nadrukkelUk
naar den dezer dagen In onze bladen geplaat
sten prlesterlUken oproep aan de ouders van
onze dienstplichtigen om vooral met het
oog op de bewegingsvrUheld der recruten op
Zon- en Feestdagen en op de avondpermissie
zich in verbinding te stellen met de direc
teuren der RK. milltalrenvereenlgingen in
de verschillende gamlzoens- en opleidings
plaatsen. Niet alleen voor den krijgsdienst,
maar ook en vooral voor den strijd des le
vens moeten de dienstpllchtfeen worden ge
oefend en gevormd.
Vervolgens verscheen de vader
kindje voor het hekje. De man was
achtig en opgewonden en de rechter
hem een rustige verklaring te doen afleggen.
„Ik ben met het volste vertrouwen naar de Deo
gegaan en ik dacht, dat ik daar deskundig ge
holpen zou worden. Eerst meende Ik. dat de
broeder een arts was. want hU nam de allures
van een dokter aan en werkte onder andere
met een spiegel. Na de manipulatie met het
haakje bloedde het oortje. Toen het kraaltje
bleef zitten, vroeg Ik, of het kwaad kon waar
op de broeder antwoordde, dat het misschien
wel een jaar zonder gevaar zou kunnen blijven
zitten. Den volgenden morgen ben ik echter
naar een specialist gegaan.*
-w en behoeft het met da becüferingen
ft/l van de Millloenennota nog niet eens
J--A. te zün, om toch volmondig te' erken
nen, dat onze weermacht zoo spoedig moge
lük gebracht dient te worden op een peil,
eenlgsztnz evenredig aan de internationale
omstandigheden en de positie van ons rjjk
in de wereld. De vraag of de noodzakelüke of
fers voor de versterking onzer weermacht
zoo berekend moeten worden, dat er voor
de nijpende sociale nooden van ons volk zoo
goed als geen cent, laat staan een kwartje,
op overschiet, doet niets af van het feit,
dat het een onafwüsbere plicht voor de re
ferring is. onze nationale weerbaarheid aan
te passen aan onze nationale en Internatio
nale belangen en verantwoordelükheden. Het
ontwerp voor een nieuwe dienstplichtwet,
waarbU de loting en broederdienst ter ver-
hooglng van het jaarlUksch contingent zul
len worden afgeschaft en de dlensttUd van
5V4 op 11 mafcnden zal worden gebracht, is
ongetwüfeld als zulk een .aanpassingsmaat
regel” bedoeld en verantwoord. Enkele hoo
gs gspenslonneerde militairen, al of niet
deskundig, mogen misschien van meenlng
zün. dat dergelüke maatregelen ten deele
of geheel overbodig moeten worden geacht.
wU van onzen kant hebben te vaak gepen-
slonneerden zonder verantwoordelükheid
zien critlseeren. wat zü. toen zü wel ver
antwoordelükheid droegen, onderschreven of
althans schenen te onderschrUven dan dat
wU aan hun oordeel in dezen al te veel ge
wicht zouden willen hechten.
De nieuwe dienstplichtwet beoogt onze
weermacht zoowel quantitatlef als qualita-
tief te versterken en dat is ontegenzeglUk
noodlg. Er zitten aan dit wetsontwerp ech
ter ook enkele andere dan zuiver militaire
kanten en daarop wenschen wü hier even
het licht te laten vallen.
Alléén KERK O kan U KF.RKO-Trlcolinw-shirts leveren.
Omdat het garen en daarna de stof nog eens gemerceri-
seerd wordt, blijft de fraaie Tricollne-glans altoos behouden.
Koopt Uw KER KO-T rlcollns-shirt met lossen of vasten boord,
of met „Trubenijs”-boord, die nooit mag worden gesteven.
KERKO SHIRTS
in Tricoline en alle andere kwaliteiUn<r en prijzen.
In den morgen van Zondag 8 Augustus ge
beurde er In het gezin van de familie R. te
Haaflem een oogenschünlük onbeteekenend
ongelukje. Het twee-jarig dochtertje kreeg een
bruin kraaltje In het oor en dit was spoedig
niet meer te zien. De vader ging naar zUn
huisarts, dr. v. Eekelen, doch deze kon niets
bereiken, omdat het kind te rumoerig was.
„Ga maar naar het ziekenhuis ,Bt. Joannes
de Deo”, zei de dokter, „daar zullen ze je wel
even helpen." t
Daar het Zondag was, was de polikliniek ge
sloten en geen dokter aanwezig. De broeder, die
bü dergelUke gevallen reeds tien jaar in Haar
lem assistentie verleent, diende het kind eerst
een oorspuitje toe, waarna hU met een onschul
dig oorpennetje het kraaltje los trachtte te
krügen. Toen dit niet onmiddellük gelukte, ver
wees de broeder den vader naar een specialist.
Laat het een zaak van uw hart zijn. Eer
biedwaardige Broeders, door zóó deze zoo
vruchtbare oefening tot steeds wüder verbrei
ding en achting te brengen tot voordeel van
de Godsvrucht in het algemeen. De hoogheid
en vruchtbaarheid van deze oefening moge door
u en de priesters, die onder U aan het zlele-
heil der geloovlgen werken, aan de geloovlgen
van alle maatschappelüke rangen herhaaldeUJk
worden gepredikt.
Hierin moge de jeugd nieuwe kracht vinden
om den opstandlgen prikkel tot het kwaad te
beheerschen en de reinheid van geest ongerept
en veilig te bewaren. Hierin moge ook de
ouderdom In zün lastige zorgen verlichting en
vrede vinden. En voor hen, die zich aan de
Katholieke Actie wijden, moge de rozenkrans
ren aansporing zijn tot nog vruchtbaarder en
levendiger apostolaat. In het büzonder echter
moge hU een troost beteekenen voor allen, die
hoe dan ook lüden, en voor ben de hoop op hst
zalig geluk versterken.
Als getulge-deskundlge werd daarna gehoord
dr. S. Kammlnga, keel-, neus- en oorarts, on
der wiens toezicht verdachte al jaren in het
ziekenhuis werkt.
De ambtenaar van het OM.: Moet het uit.
spuiten van ooren door een dokter gebeuren?”
Getuige: Het wordt heel veel door verplegers
of verpleegsters gedaan en zelfs moeders doen
het bü veelvuldig voorkomen. Dat hangt af van
het geval.
Ambtenaar: Mocht het Kraaltje door een
niet-medicus uit het oor gehaald worden?
Getuige: Dat Is een moeilüke vraag. Er la
hier sprake van een grensgeval.
Ambtenaar; Maar het kraaltje was niet met
het oog waar te nemen.
Getuige: Dan zou ik technisch moeten zeg
gen, dat de broeder züf> bevoegdheid over
schreden heeft.
Ambtenaar: U moet mü goed begrijpen. Ik
draag dezen verdachte geen kwaad hart toe,
zün gedrag acht Ik in hooge mate verklaar
baar. WU hebben hier echter alleen met de
vraag te doen, of het ten laste gelegde juist ia.
Mr. Tonlno: Er Is toch een tusschenvorm
tusschen een arts en een leek. Hier trad een
broeder op, die het diploma voor verpleger en
voor Eerste Hulp bü Ongelukken bezit, en die
jarenlang In poliklinieken ervaring heeft op
gedaan, wordt zün bevoegdheid daardoor niet
anders dan van een leek?
Het achtjarig jongetje Van W., uit Eelden.
gemeente Eist, stak Woensdagavond nabü den
RynbandUk onverwacht den drukken rUkswedl
ArnhemNymegen over, met het gevolg, dat
hü door een zwaren vrachtauto, bestuurd doop
den chauffeur A uit Oss, werd aangereden ^h
op den weg geslingerd. In levensgevaarlüken
toestand is het knaapje naar het St EllsabeUi-
gasthuls te Arnhem vervoerd.
prikkel en aansporing tot het beleven van de
Evangelische deugden, die hü In onze zielen
wekt en aankweekt.
Op de eerste plaats sterkt hU het katholieke
geloof, dat Immers opbloeit door de overweging
van de H. Geheimen en onzen: geest verheft
tot de door God geopenbaarde waarheden en
teder begrUpt, hoe heilzaam dit juist In dezen
tüd Is. nu somtUds zelfs onder de geloovlgen
een weerzin bestaat tegen de deugden van den
geest en de ChristelUke leer byna vervelend
gevonden wordt. HU verlevendigt verder de
hoop op het onvergankelUk geluk, waar de heer-
lUkheid van Jezus en Zün Moeder, die wü in
het laatste deel van den rozenkrans overwegen,
ons den hemel open toont en ons aanspoort tot
verovering van het eeuwige Vaderland.
In onzen tüd, waarin het hart der stervelin
gen vervuld Is van den ongebreldelden dorst
naar aardsch ge^uk. Is het veeleer voor allen
goed en heilzaam te herinneren aan de hemel
sche schatten, de goederen, die nimmer vergaar.
En hoe zoudéh zü. die met weenend hart het
lijden en den dood van onzen Zaligmaker, en
de droefenis van de Moeder van Smarten over
wegen, In hun ziel niet de liefde voelen ont
vlammen, die heden zoo verflauwd is?
En uit deze liefde tot God zal noodzakelük een
sterke liefde tot den naaste ontspringen, wan
neer men overweegt, welke moeiten en smarten
onze Heer verdroeg om allen weer tot het
verloren erfdeel der kinderen Gods te bren
gen.
Heil en Apostolische Zegen
telük leven noemen, heeft Onze
Voorganger z.g. Leo XIII op de
volgende wüze prachtig beschre
ven en dringend aanbevolen.
„Een bewonderenswaardlge
bloemenkrans, samengevlochten
uit den groet der Engelen,
doorstrengeld met het gebed des
Heeren en verbonden met de
verplichting tot meditatie 'n
voortreffelükste wüze van bid
den en vooral ter verkrüglng van
het eeulRg leven zeer vrucht
baar” (Acta Leon. 1881 deel 18,
blz. 154).
Dit is af te leiden uit die
bloemen zelf, waaruit deze mys
tieke krans gevlochten is. Waar kan men ge
schikter en verhevener gebed vinden? Allereerst
het gebed, dat onze Verlosser, toen ZUn leerlin
gen Hem vroegen: ,Xeer ons bidden” (Lucas
XI 1) met Eigen mond uitsprak, deze aller
heiligste smeekbede, die zoowel tot Gods
glorie strekt voor zoover wü dit vermogen, als
ook alle nooden van ons lichaam en onze ziel
indachtig is. En waarlük, hoe kan het zün.
dat de Eeuwige Vader, wanneer wü met de
woorden van Zün eigen Zoon tot Hem bid
den ons niet te hulp komt?
Het andere gebed is de Engelengroet, die
begint met de lofprüzing van dan Aartsengel
Gabriël en de H. Elisabeth en die eindigt met
de zeer vrome smeekt^de, waarmee wü voor
ons nu en In het uhr van onzen dood den bü-
stand van de H. Maagd Inroepen.
•w—e dienstplichtwet, aooals die thans Is
I 1 ontworpen en voorgesteld, legt een bü-
sender zwaren last op groote gezin
net). zoowel op die, waarin vele zonen de
gezlnsverdlensten helpen verhoogen of me
dewerken in het bedrüf van den vader, als op
die, waarin de dienstplichtige kostwinner is.
Kwam vroeger de broederdlenstregellng
eenlgermate aan dit zeer ernstige sociale be
swaar tegemoet, de afschaffing van den broe
derdienst vergroot dit beswaar in aanrien-
Hjke mate. De mogelükheid, dat gezinnen,
welke reeds twee of drie leden aan den mi
litairen dienst hebben afgestaan, verder van
militaire verplichtingen verschoond zullen
blüven. lükt ons niet voldoende aan dit be
swaar tegemoet te komen.
Straks, wanneer het nieuwe wetsontwerp
in de Kamers behandeld sal worden, moge de
aandacht van de afgevaardigden erop ge
richt zün de bezwaren van dit wetsontwerp
zooveel mogelük te ondervangen en de voor
dekten ervan zoo volledig mogelük tot haar
recht te laten komen, opdat niet alleen het
militaire nationale, maar ook het sociale
nationale belang xx> goed mogelük gediend
worde, al zal het wel niet mogelük blüken
alle wenschen te verweaenlüken.
Zaterdag en Zondag 3 en 3 October zal Z. D.
Mgr. Neveu. Titulair Blsschop van Citrus en
Apostolisch Administrator van Moskou, bü de
Paters Assumptionisten te Leuven de kleinere
Wijdingen toedienen.
Aan de fraters Michaël Lindeman, Martlnus
van Beek, Alfonsus Nükrake, Sylvester van der
Weerden, Gerardus UlUn, Gabriël Gruyters,
Franclscus Wlch; Xaverius Pellenberg.
Engelmundus Veerman, Wilhelmus Fennls,
Joannes Maria PUpers, Edmundus Veer
man, Dyonlsius Cornellsse, Ludgerus Soutberg,
Gregorius Lamphen, Lambertus Vermeulen,
Longinus Vastbinder en Rodulphus van Asteh.
Het Sub-dlakonaat: aan frater Ambrorius
Kox.
Het Diaconaat: aan de fraters Eusebius Knop-
pert, Jeroen Bulte, Dominicus Vermü, Nlcailus
van der Linden, Paulus Hulnlnk, Athanasius
Snüder, Hubertus van der Linden, Aloyslus Roy,
Engelbertus Lourler, Theophilus Essers. Allen
Nederlanders, oud-studenten van Stapelen
Boxtel.
a 10 tabletten fl. -.55,
d 30 tabletten fl. 1.20,