O H Een nieuwe Encycliek van den H. Vader EEN ERNSTIG WOORD o MEDISCH GRENSGEVAL DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1937 OVER DEN H. ROZENKRANS VAN ONZE LIEVE VROUW De steunregeling Voor alle standen tijds- omstand ig heden H.H.WIJDINGEN Bij de Pater* Assumptionisten Aanklacht ingetrokken Verklaring van den vader Jongetje levensgevaarlijk gewond r Kindje overleden door verkeerde behandeling? Het Rozenkransgebed in het Christelijk verleden Overleg tusschen de zeven groote gemeenten Ziekenbroeder uit Haarlem staat terecht wegens het onbevoegd uitoefenen der geneeskunde Wat de Paus verlangt voor de komende Octobermaand De Rozenkrans in het geloofsleven Dank voor de herstelde gezondheid Kerko, het overhemd met de 7 extra-voordeelen. Hier is voordeel No. 2. r- n. Vergelijking van Communis me met Albigenzen vart het Geen proces tegen oud-burge meester Maarschalk van Haarlem De hoop en het vertrouwen blijven ongeschokt Diploma Godsdienstleer voor Ziekenverplegenden Het gebed van het gezin In deze dagen van communis me en nieuw-heidendom Encycliek van onzen Heiligen Vader Paus Pius XI aan Zijn Eerbiedwaardige Broeders, de Patriarchen, Primaten, Aartsbisschoppen, Bisschoppen en alle overheden, die in vrede en gemeenschap met den H. Stoel leven Het Rozenkransgebed is niet eentonig en vervelend Eerbiedwaardige Broeders, s en i Verpakkingen buisje* or »k ik moeten, - an vooral bij geringe lichaamsbeweging tijdens het werk - voor regelmatige darmfunctie zorgen doer Gegeven te Caste! Gandolfo bij Rome 39 September 1937. at eg Bovendien Is de rozenkrans niet alleen een machtig middel in den strijd tegen de vijan den van God en godsdienst, maar hij is ook een nbtenaar: „U kunt toch wel begrijpen, een geval voor een arts was, omdat het Nog een andere gewichtige reden deed Ons deze Encycliek tot U richten, den wensch nl dat al Onze zonen in Jezus Christus zich met Op het feest, toegewijd aan St. Michael in bet XVIe jaar van Ons Pontificaat. Veerman, Pijpers, ■ij de »P- en de m te en en rU ar jei en en en 3e P- >lüke Ippoly- ir: Ier je. ge en De wethouders van Sociale Zaken der zeven grootste gemeenten zijn Woensdag in Den Haag bijeen geweest ter bespreking van do jongste ministerieele circulaire inzake de steunregeling. Het door de gemeentebesturen in te nemen standpunt, waarover men het in beginsel eens werd, zal nog nader worden bepaald, waarna contact gezocht zal worden met den minister van Sociale Zaken. Maarschalk,, oud- Dr. Kanuninga: De broeder heeft In dit geval de moeilijkheden waarschijnlijk on derschat. Maar ik wil hier toch verklaren, dat h(j bjj oorpatiënten altijd zeer voor zichtig is en mij ook in ernstige gevallen den indruk heeft gegeven minutieus tot in het uiterste te zün. Daarenboven heeft hü een van de onschuldigste Instrumenten (met een stompe punt; gebruikt. Den volgenden dag verrichtte Dr. F. H. ter Heege de operatie, die gelukte. Een dag daarna is het kindje gestorven. De vader wierp alle schuld op den broe der van de Deo en trachtte hem als ver dacht van dood door schuld voor de recht bank te dagen. Mr. Tonlno: Hulsmoederslnstrumenten I Daarna werd nog gehoord de broeder, die de telefonische boodschap van dr. van Eekelen had* aangenomen. De dokter vroeg, aldus ge tuige, of wU even wilden helpen, omdat hij geen hulp had, om het kind vast te houden. Over een dokter sprak hij echter niet. Kantonrechter: Dat is nogal logisch. Dat zal wel nooit gebeuren bij een ziekenhuis. Daar dr. van Eekelen In het buitenland ver toeft, en gehoord moet worden, werd de zaak uitgesteld tot Woensdag 37 October. Voor den Haarlemschen kantonrechter stond Woensdagmiddag terecht een Broeder van het Ziekenhuis St. Joannes de Deo te Haarlem, verdacht van het onbevoegd uit. oefenen der geneeskunde. Ons zullen vereenigen om dank te brengen aan de verheven Moeder Gods voor de betere ge zondheid, die WU gelukkig verkregen hebben. Deze genezing schrijven WU toe, zooals WU reeds gelegenheid hadden te achrUven 1) aan de bijzondere voorspraak van de H. Theresia van het H. Kind Jezus. WU weten echter, dat <ie verheven en almachtige God ons alles schenkt door de handen van O. L. Vrouw. En tenslotte zagen WU onlangs in de openbare pers met roekelooze onbeschaamdheid een al- leronwaardlgste beleediging tegen de H. Maagd. Het is zeker niet nalatig om deze gelegenheid te benutten om tezamen met het Episcopaat en met het volk van die natie, die Maria als ..Ko ningin 'der Polen” vereert, aan deze verheven Koningin met de hulde van onze vereerlngook eerherstel aan te bieden en voor de gansche we reld den smaad, in een beschaafd land straffe loos bedreven, als iets smartelUks en onwaardigs te brandmerken. Intusschen zenden WU U en ook aan de leder van U toevertrouwde kudde van ganscher harte den Apostolischen Zegen als voorbode der H. Genade en onderpand Onzer Vaderlijke liefde. De vaders en moeders moeten vooral hierin hun kinderen tot voorbeeld strekken, dat zij des avonds na hun dagelUkschen arbeid in den huiselUken kring vergaderd, hun kinderen voor de beeltenis der H. Maagd den rozenkrans voorbidden, waarin voor allen steeds geloof en gevoel Ineenvloeit. Dit schoon en heilzaam ge bruik kan over het gezinsleven niet anders dan klaren vrede en overvloed van hemelsche gaven doen neerdalen. Wanneer WU dan ook in de vele audiënties de jong-gehuwden toespreken, schenken wü hun steeds een rozenkrans en bevelen hun het gebed ter zeerste aan. En naar ons eigen voorbeeld verwüzend, vermanen WU hen om zelfs geen dag te verzuimen den rozenkrans te bidden, hoeveel zorg en arbeid hun dat ook moge kosten. Dit zUn de redenen, Eerbiedwaardige Broe ders, waarom WU U en door U alle geloovlgen levendig hebben willen aansporen tot deze vrome oefening en WU twüfelen niet, dat GU, wan neer GU daaraan met de U eigen volledige gehoorzaamheid gehoor geeft, ook de vruchten daarvan zult aanschouwen. Dat Zü, die de verschrikkelUke secte der Albi genzen uit haj. gebied der Christenen verdreven heeft, door ons smeekend bidden bewogen, ook deze nieuwe dwalingen verdrUve. Vooral de dwalingen van het communisme, welke om ver schillende redenen en door verschillende lage wandaden deze oude ketters in herinnering roepen. Evenals in den tijd der kruistochten alle volkeren van Europa één waren in woord en gebed, zoo moge ook heden door heel de wereld in steden, dorpen en gehuchten, met vereende zielen en krachten van de groote Moeder Gods in vurigheid gevraagd worden, dat deze omverwerpers van het Christendom en de menschelUke cultuur verslagen worden en dal het licht van den waren vrede voor de ver moeide volkeren moge schijnen. Indien dit naar behooren door allen met het grootste vertrouwen en in vurige vroomheid werdt gedaan, dan mag verhoopt worden, dat in onzen tUd. zooals in vroeger eeuwen, de H. Maagd van Haar GoddelUken Zoon verkrUgt dat de golven der stormen terugwUken en tot rust komen en dat een schitterende overwin ning volgt op dezen lofwaardigen gebedenstryo der Christenen. zoodat deze mystieke kroon niet alleen gevloch ten is door de handen van onwetenden en ar men, maar in eere werd gehouden door men- schen van alle rangen en standen. WU willen piet zwijgend voorbUgaan, dat de H. Maagd ook in onzen tüd deze wijze van bid den met den meesten nadruk heeft aanbevo len, toen ZU verscheen in de grot van Lour des en door haar voorbeeld dit gebed leerde aan een reine meisjesziel. Op welke voorrechten zouden wü niet mogen hopen. Indien wU op heilige wijze, zooals het betaamt, tot de Hemel sche Moeder altUd smeeken. Zonder twUfel, Eerbiedwaardige Broeders, is deze wüze van bidden, die de H. Dominicus niet zonder de aansporing van de Moedermaagd en hemelsche voorlichting op wonderbaarlijke wUze naar voren heeft gebracht. gemakkelUk en voor allen, zoowel ontwikkelden als cngelet- terden geschikt. Maar hoe ver dwalen van den weg der waarheid zU af. die dit gebed ver werpen als een eentonige herhaling van dezelf de gebedsformules, die tegen gaat staan en die alleen verwacht kan worden van kinderen en oude vrouwen. Hiertegen moeten WU ten eer ste opmerken dat de vroomheid evenals de liefde hoe dikwUls zü ook dezelfde woorden herhalen, toch niet hetzelfde zeggen, maar tel kens iets oorspronkelüks, omdat zU steeds toch voortkomen uit een gevoel van liefde. En vervolgens verelscht deze vorm van gebed een Evangelischen eenvoud en deemoed der ziel, zonder welke het niet mogelUk is het Rijk der Hemelen te verkrUgen: „Voorwaar ik zeg U, als gU u niet bekeert en wordt als kinderen zult gy niet binnen gaan in bet Rijk der He melen." (Mattheus XVIII 3). Deze eeuw moge in zelfverheffing en trots het Rozenkransgebed bespotten en verwerpen, een ontelbaar getal van heilige menschen van alle leeftUden en standen hebben het niet al leen zeer lief met een volle vroomheid, doch ook ten allen tUde is het gebruikt als ’n krach tig wapen ter verdrUvlng der duivelen, tot be scherming van de reinheid des levens, tot snelle verwerving der deugden en tot verzoening der menschen in vrede. Niet ontbraken er mannen, uitmuntend door geleerdheid en wUsheid, die, hoe zeer ook door studie In beslag genomen en ingespannen gericht op het wetenschappelUk onderzoek, nimmer een dag voorbu lieten gaan, zonder neer te knielen voor het beeld der Moeder Gods om den rozen krans op vrome wüze te bidden. Zelfs de konlngen en vorsten, ofschoon door de meest ulteenloopende zorgen en werkzaam heden afgeleid, hebben zich hieraan gehouden, Wie echter de annalen van de Katholieke Kerk aandachtig bestudeert, ontwaart zonder moeite, hoe' de machtige bescherming der Al lerheiligste Maagd en Moeder Gods verbonden was met alle wederwaardigheden van her Christendom. Want, wanneer ergens de dwa lingen trachtten het uit één stuk geweven kleed van de Kerk te verscheuren en de geheele Katholieke wereld omver te werpen, hebben on ze voorvaderen vol vertrouwen hun toevlucht genomen tot Haar, die „door Haar kracht al leen alle ketterijen in de geheele Vereld ver nietigt” en de door deze voorspraak verkregen overwinning deed betere tijden terugkeeren. Zoo heeft men, toen de goddelooze Muzelman nen. gesteund door hun geweldige vloot en groote legers de volkeren van Europa met on- oergang bedreigden, hierin voorgegaan door den Opperherder, de bescherming van de Hei lige Moeder Gods met den meesten aandrang afgesmeekt en aldus werd de vijand verslagen en werden zUn schepen tot zinken gebracht. Zoowel in particuliere als publieke nooden hebben de geloovige Christenen van eiken tjjd dan ook Maria innig gebeden, dat ZU genadlg- lük hen ter hulpe mocht snellen en hun ver lichting en genezing deelachtig mocht doen worden In llchamelUk en geestelUk lijden En nooit voorwaar werd Haar zeer machtige hulp tevergeefs gevraagd door hen, die In vroom en trouw gebed er om smeekten. van het zenuw- trachtte AA’ Nochtans, Eerbiedwaardige broeders, ofschoon er zoovele en zoo groote rampen dreigen en Wy voor later zelfs nog grootere gevaren vreezen, moeten WU onze zielen bewaren voor moede loosheid en de hoop en het vertrouwen, die slechte steunen op God, niet opgeven. HU im mers, die volkeren en naties gezond maakt (Boek aer WUsheid I 14) zal zonder twUfel niet verre van ons zUn, die HU met Zijn kostbaar bloed heeft vrUgekocht. HU zal ZUn Kerk niet verlaten. Laten wü de Allerheiligste Maagd. Voorspreekster en Beschermvrouwe, Die Hem het meest aangenaam Is, te hulp roepen, wyi dit, om de woorden van den H. Bernardus te gebruiken, „de wil van God is, die ons alles wil schenken door Maria”. Onder de verschillende smeekgebeden echter, die met veel vrucht tot de Moeder Gods worden opgezonden, neemt, zooals ieder geloovig Chris ten weet, het Rozenkransgebed een bijzondere en vooraanstaande plaats in. Dezen gebedsvorm, dien sommigen het psalterium der H. Maagd of het breviarium van het Evangelie en het Chris- Waarlük, in onze dagen bedreigen niet min der ernstige gevaren de godsdienstige en bur gerlijke samenleving. Immers, al te velen ver onachtzamen de hoogste en eeuwige waarheden van den bevelenden en verbiedenden God ja ver trappen deze zelfs, met als gevolg, dat bet be- wustzUn omtrent de ChristelUke plichten ver zwakt. dat het geloof in de zielen verflauwt of met wortel en al wordt uitgeroeid en dat ten slotte de fundamenten der menschelUke samen, levlng wankelen en ellendig Ineenstorten. Der halve kan men eenerzyds de verschillende klas sen der burgerU een afschuwelijken onderllngen strijd zien voeren, nJ. dé Klasse van hen, die groote fortuinen bezitten en de klasse van hen, die door dagelUkschen arbeid hun brood moe ten verdienen. 1. Vgl. Eigenhandig geschreven brief aan Z. Em. Kardinaal Pacelll, gepubliceerd in de „Osservatore Romano” van 5 Sept. 1937. In sommige streken is, zooals een leder weet, het zoover gekomen, dat het privaat bezit is afgeschaft en alle goederen in gemeenschappe lijk bezit zUn gebracht. AnderzUds zijn er de genen, die de staatsgedachte boven alles verhef fen en vereeren, die verklaren dat de burger lUke orde en autoriteit met alle middelen ver sterkt moeten worden en die profeteeren, dat aldus de afschuwelyke ideologie van het com. munisme geheel moet worden uitgeroeid Dezen echter trachten, omdat zü het licht der Evan gelische wUsheid verachten, de heldensche dwa ling en levensbeschouwing te hernieuwen. Daar voegt zich nag by de allerverderfelUkste secte van hen, die zoogenaamd loochenaar en hater van God als zy zijn, zich als vUanden te genover de eeuwige Majesteit stellen, die over al rondsluipen, die het geloof in eiken gods dienst neerhalen en uit de zielen rukken, die tenslotte de menschelUke en goddelUke rechten vertrappen, terwUl zü de hoop op het eeuwig heil bespotten en de menschen lokken met een verdichte zaligheid van aardsch leven, welke zelfs door het hoogste onrecht verkregen moet worden, en zoo het volk in hun overmoed door bloedige oproeren en door het ontbranden van den burgeroorlog in den algemeenen chaos drUven. De daartoe samengestelde Bisachqppel Commissie heeft, na te Delft In het St. Hipp tus-ziekenhuls gehouden examens, het diploma godsdienstleer voor ziekenverplegenden uitge reikt aan de beide candidaten Zr. M. H. Rentes en Zr. J. H. C. van Duin. mdat de kwalen van on zen tUd steeds vererge ren, hebben wij meer malen en nog onlangs in Onze encycliek ,J)lvinl Redemptorls” verkondigd, dat geen genees middel kan worden geboden bui. ten de Heilige Kerk van Christus en ZUn Heilige Wetten. HU al leen Immers heeft de woorden van het Eeuwige Leven (Johannes VI 69). En noch de enkele mensch, noch de gemeen schap kan, wanneer men de Goddelijke wet verwerpt, iets opbouwen, dat. niet met den tüd jammerlUk vergaat. i Het onderzoek naar de oorzaak auto-ongeluk, dat de heer r* burgemeester van Haarlem, op 26 Juni óp den weg van Nederland naar Wezel heeft gehad en waarbU, zooals men zich herinnert, mevr. Maar schalk en de chauffeur C. Roskam, den dood vonden en de heer Maarschalk zelf zwaar ge wond werd. Is thans beëindigd. De expert, die hiermede was belast is, zoo meldt de Tele graaf, na een grondige bestudeering van de omstandigheden en van de overblufselen van den auto, tot de conclusie gekomen, dat de stuurinrichting zonder twUfel ook door het on geval is beschadigd, waardoor het hem niet mogelük was met absolute zekerheid te con- stateeren, of niet inderdaad (zooals de heer Maarschalk had verklaard) vóór het ongeval deelen van de stuurinrichting hebben gewei gerd, hetgeen dan het ongeluk veroorzaakt zou hebben. Dientengevolge is de deskundige niet in staat onaanvechtbaar te bewüsen, dat hier sprake is van nalatigheid van den bestuurder. Daar er twUfel bestaat en twUfel steeds ten gunstige van den verdachte wordt uitgelegd, hebben de autoriteiten zich, bü het rapport van den deskundige aangesloten en heeft het O.M. de aanklacht tegen den heer Maarschalk, we gens dood door schuld, ingetrokken. -w -w y U verlangen, Eerbiedwaardige Broeders, \A/ dat vooral in de komende October- maand dit door alle geloovlgen zoowel ih de kerk als thuis met toenemende gods vrucht gedaan wordt. Zeer byzonder in dit jaar, opdat de vijanden van den GoddelUken naam, die zoo talrijk de eeuwige Majesteit loo chenen en versmaden, die in zoo groeten getale het katholieke geloof en de vrijheden der Kerk loochenen, die met zoovelen tenslotte zich te gen de GoddelUke en menschelUke rechten In waanzinnige woede verzetten en de mensche lUke gemeenschap tot ondergang en vernietiging trachten te voeren, door de tusschenkomst van de krachtige voorspraak der H. Maagd ulteln- delijk overwonnen en tot berouw gebracht, zul len terugkeeren tot het woord Gods en zien weer zullen scharen onder het getal der geloo vlgen en de bescherming van Maria. Het lUkje is dan ook na eenigen tüd op gegraven en dr. Hulst, de gerechtelUke des kundige bü Ujkschouwing, constateerde ook andere ziekte-mogelUkheden, waardoor al thans wetenschappelUk niet bewezen kon worden of het kind door de behandeling van den broeder gestorven zou zün. Voor de rechtbank kwam de zaak dus niet, maar wel voor den Haarlemschen kantonrech ter, omdat de vraag overbleef, of de broeder zich schuldig gemaakt zou hebben aan het on bevoegd uitoefenen der geneeskunde. Woensdagmiddag diende de zaak. Als verde diger trad op mr. H. J. M. Tonlno. Allereerst werd gehoord de 34-jarige broeder-verdachte. HU vertelde de toedracht en zelde, dat hij met een anderen broeder het kind benandeld had. HU spoot eerst lauw water In het oortje en probeerde toen met een gebruikelijk In strumentje het kraaltje los te krijgen. De mul dat h^e kind door een arts was doorgestuurd." Verdachte: Ik heb de zaak niet ernstig op genomen. Daarenboven had dr. v. Eekelen ge zegd, dat hU het kind niet kon behandelen, omdat hU niemand had, om het vast te houden. Verdediger: De doktoren geven toch altijd een briefje mee voor een specialist? Het bleek, dat In dit geval geen briefje was meegegeven. Wel had de huisarts telefonisch medegedeeld, dat het kind zou komen. Dit ge sprek was echter niet aan den behandelenden broeder doorgegeven. En bij deze gebeden komt nog de beschou wing der H. Geheimen, waarbU de vreugden en smarten en de glorie van Christus en ZUn Moeder zoo naar voren worden gebracht, dat wjj daaruit verlichting en troost kunnen put ten voor onze smarten en aangespoord worden om, steunend op deze allerheiligste voorbeeldet}, langs de treden van steeds hoogere deugd op té stijgen naar het geluk van het eeuwig vader land. et bezwaar, dat door verlenging van den dlensttUd sommige jonge man nen hun burgerlUke betrekking zul len verliezen of In hun burgerlUke carrière nog meer zullen worden gehandicapt, weegt o.l. niet op tegen het groote voordeel, dat een groot aantal werklooeen zullen worden onttrokken aan den demoraliseerenden In vloed van gedwongen lediggang en aan het fnuikende gevoel van overbodig en tot niets nut te zün. dat zoo gemakkelUk juist in de jonge jaren tot ongeneeslUke verbittering, gevaarlijke opstandigheid of futlooae wan hopigheid kan overslaan. Bovendien kan t bezwaar tot een minimum worden geredu ceerd. indlen de werkgevers er allen zonder onderscheid van doordrongen worden, dat niet alleen de dienstplichtigen zelf, maar ook zU zelve zich offers hebben te getroosten voor het nationale belang van ’s lands weer baarheid. Het voordeel van een tot 11 maanden ver lengden dlensttUd zal echter alleen dan vol komen tot zUn recht kunnen komen, wan- neer die dlensttUd niet alleen voor de mili taire. maar ook voor de geestelijke en in nerlijke vorming van de dienstplichtigen zegenrijk wordt. Het is helaas, maar al te zeer waar, dat voor menlgen jongen man de militaire dlensttUd zooveel geestelUk nadeel heeft opgeleverd, dat hü zgn. we reldwijs, maar In werkelUkheld bedorven in de burgermaatschappu is teruggekeerd. De onafhankelUkheid der minderjarigen buiten den dlensttUd In een garnizoensplaats, voor al tUdens de avonduren, slechte vrienden In den dienst en weinig hun menschelUke ver- antwoordelUkheid beseffende meerderen kunnen onherstelbare schade aanrtchten In de ziel der dienstplichtigen. De RK. mlll- talrevereenlgingen, de aalmoezeniers en R.K. tehuizen trachten met voorbeeldlgen Uver en toewijding deze zeer groote gevaren tot een minimum te reduceeren of te voor komen, maar hun werk zal alleen dan vol ledig de gewenschte vruchten kunnen af werpen, wanneer zoowel de militaire autori teiten als de ouders en voogden der dienst plichtigen alle mogelUke medewerking ver- leenen om deze speciale zielzorg te doen slagen. Gold dit reeds voor een diensttijd van 5% maand, in nog veel sterkere mate geldt dit, wanneer de militaire diensttijd op 11 maanden zal worden gebracht. In verband hiermede verwUzen wU nog eens nadrukkelUk naar den dezer dagen In onze bladen geplaat sten prlesterlUken oproep aan de ouders van onze dienstplichtigen om vooral met het oog op de bewegingsvrUheld der recruten op Zon- en Feestdagen en op de avondpermissie zich in verbinding te stellen met de direc teuren der RK. milltalrenvereenlgingen in de verschillende gamlzoens- en opleidings plaatsen. Niet alleen voor den krijgsdienst, maar ook en vooral voor den strijd des le vens moeten de dienstpllchtfeen worden ge oefend en gevormd. Vervolgens verscheen de vader kindje voor het hekje. De man was achtig en opgewonden en de rechter hem een rustige verklaring te doen afleggen. „Ik ben met het volste vertrouwen naar de Deo gegaan en ik dacht, dat ik daar deskundig ge holpen zou worden. Eerst meende Ik. dat de broeder een arts was. want hU nam de allures van een dokter aan en werkte onder andere met een spiegel. Na de manipulatie met het haakje bloedde het oortje. Toen het kraaltje bleef zitten, vroeg Ik, of het kwaad kon waar op de broeder antwoordde, dat het misschien wel een jaar zonder gevaar zou kunnen blijven zitten. Den volgenden morgen ben ik echter naar een specialist gegaan.* -w en behoeft het met da becüferingen ft/l van de Millloenennota nog niet eens J--A. te zün, om toch volmondig te' erken nen, dat onze weermacht zoo spoedig moge lük gebracht dient te worden op een peil, eenlgsztnz evenredig aan de internationale omstandigheden en de positie van ons rjjk in de wereld. De vraag of de noodzakelüke of fers voor de versterking onzer weermacht zoo berekend moeten worden, dat er voor de nijpende sociale nooden van ons volk zoo goed als geen cent, laat staan een kwartje, op overschiet, doet niets af van het feit, dat het een onafwüsbere plicht voor de re ferring is. onze nationale weerbaarheid aan te passen aan onze nationale en Internatio nale belangen en verantwoordelükheden. Het ontwerp voor een nieuwe dienstplichtwet, waarbU de loting en broederdienst ter ver- hooglng van het jaarlUksch contingent zul len worden afgeschaft en de dlensttUd van 5V4 op 11 mafcnden zal worden gebracht, is ongetwüfeld als zulk een .aanpassingsmaat regel” bedoeld en verantwoord. Enkele hoo gs gspenslonneerde militairen, al of niet deskundig, mogen misschien van meenlng zün. dat dergelüke maatregelen ten deele of geheel overbodig moeten worden geacht. wU van onzen kant hebben te vaak gepen- slonneerden zonder verantwoordelükheid zien critlseeren. wat zü. toen zü wel ver antwoordelükheid droegen, onderschreven of althans schenen te onderschrUven dan dat wU aan hun oordeel in dezen al te veel ge wicht zouden willen hechten. De nieuwe dienstplichtwet beoogt onze weermacht zoowel quantitatlef als qualita- tief te versterken en dat is ontegenzeglUk noodlg. Er zitten aan dit wetsontwerp ech ter ook enkele andere dan zuiver militaire kanten en daarop wenschen wü hier even het licht te laten vallen. Alléén KERK O kan U KF.RKO-Trlcolinw-shirts leveren. Omdat het garen en daarna de stof nog eens gemerceri- seerd wordt, blijft de fraaie Tricollne-glans altoos behouden. Koopt Uw KER KO-T rlcollns-shirt met lossen of vasten boord, of met „Trubenijs”-boord, die nooit mag worden gesteven. KERKO SHIRTS in Tricoline en alle andere kwaliteiUn<r en prijzen. In den morgen van Zondag 8 Augustus ge beurde er In het gezin van de familie R. te Haaflem een oogenschünlük onbeteekenend ongelukje. Het twee-jarig dochtertje kreeg een bruin kraaltje In het oor en dit was spoedig niet meer te zien. De vader ging naar zUn huisarts, dr. v. Eekelen, doch deze kon niets bereiken, omdat het kind te rumoerig was. „Ga maar naar het ziekenhuis ,Bt. Joannes de Deo”, zei de dokter, „daar zullen ze je wel even helpen." t Daar het Zondag was, was de polikliniek ge sloten en geen dokter aanwezig. De broeder, die bü dergelUke gevallen reeds tien jaar in Haar lem assistentie verleent, diende het kind eerst een oorspuitje toe, waarna hU met een onschul dig oorpennetje het kraaltje los trachtte te krügen. Toen dit niet onmiddellük gelukte, ver wees de broeder den vader naar een specialist. Laat het een zaak van uw hart zijn. Eer biedwaardige Broeders, door zóó deze zoo vruchtbare oefening tot steeds wüder verbrei ding en achting te brengen tot voordeel van de Godsvrucht in het algemeen. De hoogheid en vruchtbaarheid van deze oefening moge door u en de priesters, die onder U aan het zlele- heil der geloovlgen werken, aan de geloovlgen van alle maatschappelüke rangen herhaaldeUJk worden gepredikt. Hierin moge de jeugd nieuwe kracht vinden om den opstandlgen prikkel tot het kwaad te beheerschen en de reinheid van geest ongerept en veilig te bewaren. Hierin moge ook de ouderdom In zün lastige zorgen verlichting en vrede vinden. En voor hen, die zich aan de Katholieke Actie wijden, moge de rozenkrans ren aansporing zijn tot nog vruchtbaarder en levendiger apostolaat. In het büzonder echter moge hU een troost beteekenen voor allen, die hoe dan ook lüden, en voor ben de hoop op hst zalig geluk versterken. Als getulge-deskundlge werd daarna gehoord dr. S. Kammlnga, keel-, neus- en oorarts, on der wiens toezicht verdachte al jaren in het ziekenhuis werkt. De ambtenaar van het OM.: Moet het uit. spuiten van ooren door een dokter gebeuren?” Getuige: Het wordt heel veel door verplegers of verpleegsters gedaan en zelfs moeders doen het bü veelvuldig voorkomen. Dat hangt af van het geval. Ambtenaar: Mocht het Kraaltje door een niet-medicus uit het oor gehaald worden? Getuige: Dat Is een moeilüke vraag. Er la hier sprake van een grensgeval. Ambtenaar; Maar het kraaltje was niet met het oog waar te nemen. Getuige: Dan zou ik technisch moeten zeg gen, dat de broeder züf> bevoegdheid over schreden heeft. Ambtenaar: U moet mü goed begrijpen. Ik draag dezen verdachte geen kwaad hart toe, zün gedrag acht Ik in hooge mate verklaar baar. WU hebben hier echter alleen met de vraag te doen, of het ten laste gelegde juist ia. Mr. Tonlno: Er Is toch een tusschenvorm tusschen een arts en een leek. Hier trad een broeder op, die het diploma voor verpleger en voor Eerste Hulp bü Ongelukken bezit, en die jarenlang In poliklinieken ervaring heeft op gedaan, wordt zün bevoegdheid daardoor niet anders dan van een leek? Het achtjarig jongetje Van W., uit Eelden. gemeente Eist, stak Woensdagavond nabü den RynbandUk onverwacht den drukken rUkswedl ArnhemNymegen over, met het gevolg, dat hü door een zwaren vrachtauto, bestuurd doop den chauffeur A uit Oss, werd aangereden ^h op den weg geslingerd. In levensgevaarlüken toestand is het knaapje naar het St EllsabeUi- gasthuls te Arnhem vervoerd. prikkel en aansporing tot het beleven van de Evangelische deugden, die hü In onze zielen wekt en aankweekt. Op de eerste plaats sterkt hU het katholieke geloof, dat Immers opbloeit door de overweging van de H. Geheimen en onzen: geest verheft tot de door God geopenbaarde waarheden en teder begrUpt, hoe heilzaam dit juist In dezen tüd Is. nu somtUds zelfs onder de geloovlgen een weerzin bestaat tegen de deugden van den geest en de ChristelUke leer byna vervelend gevonden wordt. HU verlevendigt verder de hoop op het onvergankelUk geluk, waar de heer- lUkheid van Jezus en Zün Moeder, die wü in het laatste deel van den rozenkrans overwegen, ons den hemel open toont en ons aanspoort tot verovering van het eeuwige Vaderland. In onzen tüd, waarin het hart der stervelin gen vervuld Is van den ongebreldelden dorst naar aardsch ge^uk. Is het veeleer voor allen goed en heilzaam te herinneren aan de hemel sche schatten, de goederen, die nimmer vergaar. En hoe zoudéh zü. die met weenend hart het lijden en den dood van onzen Zaligmaker, en de droefenis van de Moeder van Smarten over wegen, In hun ziel niet de liefde voelen ont vlammen, die heden zoo verflauwd is? En uit deze liefde tot God zal noodzakelük een sterke liefde tot den naaste ontspringen, wan neer men overweegt, welke moeiten en smarten onze Heer verdroeg om allen weer tot het verloren erfdeel der kinderen Gods te bren gen. Heil en Apostolische Zegen telük leven noemen, heeft Onze Voorganger z.g. Leo XIII op de volgende wüze prachtig beschre ven en dringend aanbevolen. „Een bewonderenswaardlge bloemenkrans, samengevlochten uit den groet der Engelen, doorstrengeld met het gebed des Heeren en verbonden met de verplichting tot meditatie 'n voortreffelükste wüze van bid den en vooral ter verkrüglng van het eeulRg leven zeer vrucht baar” (Acta Leon. 1881 deel 18, blz. 154). Dit is af te leiden uit die bloemen zelf, waaruit deze mys tieke krans gevlochten is. Waar kan men ge schikter en verhevener gebed vinden? Allereerst het gebed, dat onze Verlosser, toen ZUn leerlin gen Hem vroegen: ,Xeer ons bidden” (Lucas XI 1) met Eigen mond uitsprak, deze aller heiligste smeekbede, die zoowel tot Gods glorie strekt voor zoover wü dit vermogen, als ook alle nooden van ons lichaam en onze ziel indachtig is. En waarlük, hoe kan het zün. dat de Eeuwige Vader, wanneer wü met de woorden van Zün eigen Zoon tot Hem bid den ons niet te hulp komt? Het andere gebed is de Engelengroet, die begint met de lofprüzing van dan Aartsengel Gabriël en de H. Elisabeth en die eindigt met de zeer vrome smeekt^de, waarmee wü voor ons nu en In het uhr van onzen dood den bü- stand van de H. Maagd Inroepen. •w—e dienstplichtwet, aooals die thans Is I 1 ontworpen en voorgesteld, legt een bü- sender zwaren last op groote gezin net). zoowel op die, waarin vele zonen de gezlnsverdlensten helpen verhoogen of me dewerken in het bedrüf van den vader, als op die, waarin de dienstplichtige kostwinner is. Kwam vroeger de broederdlenstregellng eenlgermate aan dit zeer ernstige sociale be swaar tegemoet, de afschaffing van den broe derdienst vergroot dit beswaar in aanrien- Hjke mate. De mogelükheid, dat gezinnen, welke reeds twee of drie leden aan den mi litairen dienst hebben afgestaan, verder van militaire verplichtingen verschoond zullen blüven. lükt ons niet voldoende aan dit be swaar tegemoet te komen. Straks, wanneer het nieuwe wetsontwerp in de Kamers behandeld sal worden, moge de aandacht van de afgevaardigden erop ge richt zün de bezwaren van dit wetsontwerp zooveel mogelük te ondervangen en de voor dekten ervan zoo volledig mogelük tot haar recht te laten komen, opdat niet alleen het militaire nationale, maar ook het sociale nationale belang xx> goed mogelük gediend worde, al zal het wel niet mogelük blüken alle wenschen te verweaenlüken. Zaterdag en Zondag 3 en 3 October zal Z. D. Mgr. Neveu. Titulair Blsschop van Citrus en Apostolisch Administrator van Moskou, bü de Paters Assumptionisten te Leuven de kleinere Wijdingen toedienen. Aan de fraters Michaël Lindeman, Martlnus van Beek, Alfonsus Nükrake, Sylvester van der Weerden, Gerardus UlUn, Gabriël Gruyters, Franclscus Wlch; Xaverius Pellenberg. Engelmundus Veerman, Wilhelmus Fennls, Joannes Maria PUpers, Edmundus Veer man, Dyonlsius Cornellsse, Ludgerus Soutberg, Gregorius Lamphen, Lambertus Vermeulen, Longinus Vastbinder en Rodulphus van Asteh. Het Sub-dlakonaat: aan frater Ambrorius Kox. Het Diaconaat: aan de fraters Eusebius Knop- pert, Jeroen Bulte, Dominicus Vermü, Nlcailus van der Linden, Paulus Hulnlnk, Athanasius Snüder, Hubertus van der Linden, Aloyslus Roy, Engelbertus Lourler, Theophilus Essers. Allen Nederlanders, oud-studenten van Stapelen Boxtel. a 10 tabletten fl. -.55, d 30 tabletten fl. 1.20,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5