J moederschaps Bolwerk van zorg O Rijksmiddelen Vaster Een tegenstelling vorm van steunverleening Verstopping onregelmatigen stoel gang regelt men vlug zonder kramp of pUn met Mijnhardt’s Laxeertabletten Prijs per doos 60 ct. BU Apoth. en Drogisten r VROEGER EN NU HYGIDENT oxygeen-bad FIETSER BIJ AANRIJDING DOODELIJK GEWOND Ik, ft ZATERDAG 16 OCTOBER 1937 VAN WEEK TOT WEEK De natuurzuivere KING pepermunt Uit het bloembollen* bedrijf T hoofd gewond DE ZAAK TEGEN DEN VEE ARTS TE NAARDEN Vervolging blijft nog mogelijk Kerstgaven voor de armen Teraardebestelling Toon Dupuis Clearingkoersen De feegtelijkheden DOUWE AUKES EN HYDRA Onvergetelijke Dr. Meuleman Staatgcommiggie moet wettelyke regeling voor werkloogheidg- verzekering en eteunver- leening onderzoeken Landarbeidergbonden hebben collectief contract opgezegd Pistool ging onver wachts af ZILVEREN JUBILEUM VAN LOUIS VAN TULDER Automobilizt, die daarna met motor in botging kwam, erngtig gewond Over de eerzte negen maanden van 1937 was de opbrengzt f 46.45 millioen hooger dan de raming Een onderhoud met den directeur der jubileerende Katholieke V roed vrouwengchool te Heerlen ln de haven van Antwerpen aangekomen Margarine, vet en reuzel vry van heffing Huldiging van den gevierden zanger wordt voorbereid ft F, f' Regerve-eergfe-luitenant aan het - van last. »g*n A. V. D. gaan. nV De teraardebestelling van het stoffelük over- Con- I ie de (Van onzen eigen redacteur) waar* ongehuwde k TQNNtMA GIE FABRIKANTEN VAN KING PEPERMUNT SNEEK SI r- De samenwerkende landarbeldersbonden heb ben aan de patroonsorganisaties in het bloem- bollenbedrijf medegedeeld, dat zij het collectie! contract in verband met de omstandigheden op zeggen. Zü achten het van belang, ten spoedig ste de besprekingen" met de werkgevers te ope nen en hebben daarom een vergadering uitge schreven op Vrijdag 29 October, des morgens half tien, in café „De Nachtegaal" te Lisse. Koersen voor stortingen op 16 October 1937 teger verplichtingen luidende in: Reichsmarken f 72.69, lires f 9.61 en peseta's f 13. Dr. G. J. Lubbers, de tegenwoordige directeur der R.K. Vroedvrouwenschool te Heerlen niets levend De Nederlandsche mljnenleggera Douwe Aukes en Hydra zijn voor een niet-officieel bezoek In de haven van Antwerpen aangekomen. De otflcieren hebben niettemin protocolalre bezceken gebracht aan de Antwerpsche autori teiten. Maandag zullen de schepen vertrekken. enen ende neek is er egen dge- I JX aoo- ee tr ails dam i zal hoon w V- HU vijand, wordt denkt reiaigt l)w kunstgebit, ssoder borstelen, ver wijdert alle vlekken en maakt Uw tanden glan zend. terwul het materiaal niet aangetast wordt. Door tandartsen aanbevolen. Alleen de origtneele Hygident. <5 en 85 ct.. per flacon is gegarandeerd Vraag gratiaproefbusje, Hygident. Singel 115, A dam. pakken, waarin zfjn automatisch pistool lag. Op onverklaarbare wijze is het afgegaan. De luite nant had toen nog gelegenheid om te bellen. Zijn toestand is momenteel niet ongunstig. Dokter Lubbers is op dreef. In zün witte Jas zit hü tegenover ons. Zóó uit de kliniek. HU heeft den tijd moeten maken voor dit on- Evenals vorige Jaren zal de Nederland sche Zuivelcentrale dit Jaar wederom haar medewerking verleenen, opdat ter gelegen heid van het Kerstfeest ten behoeve van de armen bak-en braadvet, gesmolten rund- vet, gesmolten reuzel en/of onvermengde margarine vrü van heffing verstrekt zullen worden, mits deze producten geheel gratis worden gegeven door vereenigingen of in stellingen van weldadigheid. De bedoeling zit voor, dat voor komende cri sistijden het systeem van steunverleening een vasteren vorm zal hebben aangenomen, waar bij meer dan tot op heden volgens in de wet vastgelegde normen zal kunnen worden gehan deld en het beleid minder incidenteel zal wor den gevoerd. Twee moeilijke problemen zullen voorname lijk de aandacht der commissie vragen: de fi- nancieele verhouding ten deze tusschen rijk en gemeenten en de steunverleening aan behoef tige kleine zelfstandigen. (Van onzen parlementairen redacteur) Naar wU vernemelf, is eerlang de benoe ming te wachten van een Staatscommis sie. welke de taak zal worden opgedragen te onderzoeken, op welke wijze wetteljjke regelingen betreffende werkloosheidsver zekering en steunverleening getroffen zul len kunnen worden en der regeering van advies hieromtrent te dienen. Betreffende de strafklacht tegen den Naar- denschen veearts ter B. vernemen wü van het parket, dat een officieele buiten vervolging stel ling nog niet is geschied. De instructie is reeds geruimen tUd geleden gesloten en voorlooplg zijn de stukken ter zijde gelegd om eerst het resultaat van het onderzoek door het scheids gerecht te Naarden af te wachten en de be- eedigde Wtuigenverklartngen, die voor dit scheidsgerecht zijn af gelegd, te vergelijken met de door diezelfde getuigen afgelegde verklarin gen voor den rechtercommissaris, welke echter niet onder eede zijn gedaan. Eventueel zal dus nog een vervolging moge- Hjk zjjn, wanneer deze vergelijking daartoe stof oplevert. Maandag a.s. te half 12 op Oud Eik en Dui nen te 's-Gravenhage geschieden. De stoet vertrekt te elf uur van het sterfhuis Joan Maetsuyckerstfaat 19. k j Wóór U staat of waar U gaat, draagt steeds KING bij U, om te genieten, om U te verkwikken, om fit te blijven. Vrijdagmorgen vingen de feestelijkheden in de Wilhelmlnaschool aan met een plechtige H. Mis van dankzegging, opgedragen door Deken J. NicolaUe van Heerlen. Gaarne was Z. Hoogw. Exc. Mgr. Dr. Lemmens zelf gekomen, doch zijn verblijf buitenslands verhindert hem aanwezig te zijn. Behalve de leerlingen en de zusters woonden ook een vijf en veertigtal oud-leerlingen de plechtigheid bU- Een koortje, uit de leer lingen gevormd, zong de liturgische gezangen. Men ontbeet vervolgens samen, het bestuur reei- pleerde en intusschen hielden de oud-leerlingen hun reünie. Te half twee gingen allen met de bestuursleden en hun dames aan tafel voor het feestelijk diner. oogenblik naar een mogelijkheid om den meisjes ook een vak te leeren, wanney zU hier zijn Dan konden wü hen in noodzake- HJke gevallen ook hier den kost laten ver dienen. Maar dat hangt nog in de lucht. Het valt niet mee een beroep te vinden, dat den meisjes ook eenige arbeidsvreugde, eenlge afwisseling biedt. Wat door de heerlijke smaak en geur een waar genot betekent: KING. Wat volkomen zuiver is: KING. Wat de op wekkende en verkwikkende eigen schappen ontleent aan het edele na tuurproduct: KING. Wat nooit verveelt: KING. Wat een weldaad is voor Uw zenuwen en Uw spijsvertering: KING. Vrijdagmorgen om acht uur werd in een der hotels te Groningen een gast met een schot wond in het hoofd in zijn kamer gevonden. Vanuit deze kamer werd drie keer gebeld, waar na een der kellpers zich naar boven begaf. BU het openen van de kamerdeur rook hü direct een scherpe kruitlucht en vond den gast, ach terover liggende op het bed. met een bloeden de wond midden in het voorhoofd. OnmiddellUk werd de politiedokter gewaarschuwd, die der. patiënt onderzocht. DaarbU bleek, dat een ko gel door het voorhoofd - naar btnnen was ge drongen. maar niet door de hersenen was ge- WaarschijnUJk heeft het projectiel in schuine richting het hoofd geraakt. De kogel bevond zich achter het oog. Na voorlooplg ver bonden te zUn werd de patiënt overgebracht naar het Academisch Ziekenhuis. De recher che was spoedig ter plaatse. Het slachtoffer blUkt te zUn de reserve eerste- luitenant der Administratie S., afkomstig uit Amsterdam, die in Groningen eenige dagen onder de wapenen is. HU verklaarde, dien morgen bezig te zUn geweest zUn koffer te aan de opleiding moest een kliniek verbonden worden. In die kli niek komen moeders. Die moeders leeren al toekUkend 'n heelen boel. En wat aü lee ren weten de buurvrouwen spoedig óók. Dat gaat als een olievlek.... Met geweld verzette hü zich tegen ieder, die haar van haar kind of van haar natuur lük milieu trachtte te scheiden. HU bracht de ongehuwde moedertjes in zUn door gangshuis. waar zü onderlicht werden in alle vakken, die een huismoeder moet ken nen. En Intusschen deed hU alle pOgThgen in het Werk stellen om zoo’n meisje weer thuis te krUgen mét haar kindje, haar zelfvertrouwen te Merken en haar een zoo danige betrekking te verschaffen, dat zü zelf haar kindje in het leven kon houden. U begrijpt, dat ik het mün taak acht dat werk voort te zetten. WU zoeken op het Deze eenige katholieke vroedvrouwenschool in ons land heeft geen uitsluitend gewestelijke beteekenis. Er wordt op de deur geklopt Dokter Lubbers was té goed op dreef. Er moet nog zooveel wor den geregeldEen handdruk en de lange ge stalte in de witte Jas loopt weer haastig door de gangen naar de patiënten, naar de leerlin gen. naar het doorgangshuis, naar zün corres pondentie niet beschouwd als een gevaarlUk i niet als een groot zondaar, hü als een kleine slimmerik, die aan de groote levenswetten te kunnen ontsnappen. Ook bij de profeten wordt op deze wUze de ongeloovige afgestraft. Zoo zegt b.v. de profeet Isaïas (XXIX IS): ,,Wee hun, die voor God hun plannen diep zoeken te verbergen; die hun werken verrichten in het duister en dan zeggen: „wie ziet ons nu? Wie kent ons?" Wat een dwaasheid I Is de pot tenbakker dan niet hooger’ verheven dan het leem? Als het maaksel zou zeggen tegen den Maker: „HU vormde mü niet!" dan zou de pot over den pottenbakker mogen zeggen: „Hü heeft er geen verstand van!” In zulke woorden wordt datgene belachelük gemaakt, dat Joep Nicolas uitbeeldde als de -dolus", de listige ontvelnzing van het hoogere domme en verwaande struisvogelpolitiek tegenover de diepste geheimen van het leven. "Toch is het merkwaardig, dat in de Heilige Schrift betrekkelük zelden wordt gesproken over Zooals 3h2egd: Dr. Meuleman heeft veel ver dienste door dit alles verworven, maar hü kreeg ook veel medewerking. Een man. als de lieer J. A. Dupont bUvoorbeeld. die twintig Jaar in het bestuur zit en die het financieel beleid zoo voerde, dat wü nog geen enkel jaar met verlies werkten. En dan den vorigen en den tegenwoordigen burgemeester van Heerlen .niet te vergeten. Heeft Dr. Meuleman niet van deze Vroed vrouwenschool behalve een opleidingsinstituut in den engen zin van het woord, een nationaal centrum van moederschapszorg willen maken? Niet alleen willen maken. hü is daar ook* in geslaagd. VrUdagmiddag is op den Rüksstraatweg te Wassenaar nabü de Narcislaan de 58-Jarige wielrijder B„ gepensionneerd hoofd eener school, die zonder voldoende uit te küken den weg overstak, aangereden door een uit de richting Leiden komenden auto, bestuurd door den heer G. uit Den Haag. De man sloeg tegen den grónd en liep een ernstig» wonde aan het ach terhoofd op. Na eenige oogenbllkken trad de dood in. De automobilist had nog gepoogd een aan rijding te voorkomen door krachtig te remmen. Hierdoor slipte de wagen evenwel en kwam dwars op het linkergedeelte van den Rijksweg te staan. Op dat moment naderde uit de tegen overgestelde richting een motorfiets, waarvan de berüder. P. uit Abcoude, niet meer kon ult- wüken. Het voertuig tornde tegen den auto op, welke tengevolge van deze botsing in brand vloog. De heer G. wist zich nog uit de cabine te werken, doch hü bleek vrü ernstige verwon dingen aan hoofd en handen te hebben op- geloopen. De motorfietsrijder kwam er met lichte kwetsuren af. Nadat dokter Baart de la Faille de eerste hulp had verleend, is de heer C. naar het Academisch ziekenhuis te Leiden vervoerd. De heer P. kon züns weegs gaan. De auto is vrüwel geheel uitgebrand, terwUl de motorfiets ernstig beschadigd is. derhoud, want zün bezigheden laten hem eigen- lUk geen snipper vrU- Na qen dood van den onvergetelüken dokter Meuleman werd de volle last van het directeurschap der Katholieke Vroedvrouwenschool op zün Jonge schouders gelegd. Dat Is te zeggen de leiding van de ver schillende cursussen, die hier gegeven worden, van de kliniek, die zoo zoetjesaan honderden patiënten per jaar opneemt en van het Cen trale Doorgangshuis voor de ongehuwde moe dertjes. En daarbü komt, dat thans deze In stelling jubteert. Het gebouw, dat hier hoog op een heuvel ligt een eindje voorbü Heerler- baan, is heelemaal versierd. Lange groene guir landes hangen langs den gevel. Vaderlandsche en Pauselüke dundoeken hangen uit. De direc teur heeft het dus druk Een interview, daar staat zün hoofd zoo gauw niet naar. Excuseer, excuseer. Natuurlük. Maar..., maar.... nu is hü tóch op dreef. De stichters, veruit hü verder, stelden zich de vraag hoe zü al deze wantoestanden in de kraamverzorging t e g e 1 k konden wegnemen. Want wat hielp het om den vrouwen aan het verstand te brengen, dat zü schoone doeken moesten gebruiken, dat zü het kind de na- tuurlüke voeding dienden U geven, wanneer zü alle andere dingen in den wind sloegen? Toen rees de gedachte aan een vroedvrouwenschool. U sit hier in een bolwerk van Moeder- schapesorg. Dat is van een apostolaat, dat in deaen tjjd, nu de moeder het mikpunt vormt van alle godloose activiteit, van spot en stiekeme verleiding tot geloofsafval, van buitengewone beteekenis is. Ik merk dat hier haast eiken dag. Uit alle deelen van het land wendt men zich hierheen om inlichtingen. Moralisten komen hierheen en vaak moet ik mü tot hen wenden. Van ver uit het buitenland komen zelfs verzoeken om voorlichting en inlichting. Uit Canada ontving ik er een oep Nicolas, de groote kunstenaar, vervaar digde voor de Utrechteche UnlversiUit Ur gelegenheid van haar derde eeuwfeest een twaalftal gebrandschilderde ramen, waarin hu de deugden voorsUlde, die den weUnschajismati moeten sieren, en de ondeugden, welke de be oefenaar van de wetenschap moet vermüden. Telkens staat tegenover een bepaalde deugd de daarop betrekking hebbende ondeugd. Zoo b.v. Met men eenerzüds de arbeidzaamheid, ander- zjjds de vadsigheid. Met groot spontaan vernuft gevonden, met konlnklüken zwier uitgevoerd, getuigen deze voorstellingen van een prachtig en ordelyk levensinzicht, dat zün bezieling dankt aan die levende kennis van schepping en Schepper, waardoor een kunstenaar eerst in staat is het leven te ver-beelden. Een tegenstelling trof ons büzonder in deze aoo sprekende en ook zoo veelzeggende reeks. Aan de eene züde ziet men namelük „Fldes", het geloof, ais een heldere, rechtstandige ge stalte met gesluierd aanschün. Doch vóór den sluier, die de oogen bedekt, hangt de schitte rende zon van de waarheid. Haas stralen door dringen hetduister, dat het hoofd van dezt figuur omhult. Men ziet, hoe de heele gestalte met volle overgave vertrouwt op de leiding van dit Licht. De voorname uitbeelding is overtui gend door den pakkenden eenvoud van deze symboliek. Ja! Zoo is het geloof! Het is een overgave van ons verstand aan iets oneindig grooters en heerlükers. Het is een vast en on wankelbaar vertrouwen op het Licht van boven De geloovige zegt die ontroerende woorden: „Op u heb ik mün vertrouwen gesteld en in alle eeuwen zal Ik niet beschaamd worden.” Dit heeft Joep Nicolas klaar en schoon tot uitdruk king gebracht. Aan de andere züde nu moest de kunstenaar het tegendeel van de „Fides” in beeld brengen. Dit was niet zoo eenvoudig als het lükt. Men kan natuurlük zeggen: tegenover het geloof staat het ongeloof. Beeld dus het ongeloof uit en gü züt klaar! Maar het ongeloof is niet een ondeugd. Het is ben gemis, een tekort, een toestand, doch het is niet een actie van de menschelüke natuur, die door een beeldend kunstenaar met gevoel voor beweging in beeld gebracht kan wPrden. Joep Nicolas, met zün diepe intuïtie van de geestelijke levensbewegingen, voelde, dat hu dieper moest gaan en dat hü de oorzaak moest vaststellen van het feit, dat de mensch zün vertrouwen in het Licht van boven prüs geeft. Tegenover het begrip „Fldes” moest hü een even actief begrip stellen. Hü koos het be grip „Dolus”. Men ziet op dit venster een aantal figuren, die hun ware gedaante trachten te ontveinzen zooals de raaf met d^ pauwenveeren uit de fabel. Men ziet een oude, leelüke vrouw, die zich het masker eener Jeugdige schoonheid voorhoudt. Men ziet in beeld gebracht, wederom op opjnlddellük sprekende wüze, de listen, waarmede de menschheid zichzelf bedriegt. Dolus beteekent listigheid of bèdrieglükheld. De kunstenaar laat bulten beschouwing, of erfc schot van den beeldhouwer Toon Dupuis zal bij deze bedrieglükheid boosaardig opzet in hel spel is. Hü redeneert niet. Hü beeldt uit. Hij toont ons het verwaten zelfbedrog van den mensch, die meent, dat hü het leidende Licht kan missen en die zich tevreden stelt met het masker of den pronkerigen pauwenstaart. Deze Iprredenheid met het mindere, ziedaar de grond van het ongeloof. Dit voorbijzien van de zon terwille van een waskaars, ziedaar het ware „bedrog”, dat het tegendeel vormt tot de ver trouwvolle overgave aan de hoogere bezieling des geloofs. Weinig kunstwerken uit den laatsten tüd ver- toonen een zoo diepen zin voor de geestelüke werkelükheden als deze twee ramen te Utrecht. Fides en Dolus: Geloof en list naast elkander als de onverzoenlüke begrippen, die het per soonlijke geestesleven aantrekken. Eénerzüds de oogen verduisterd door de menschelüke beperkt heid, doch tevens de sluier doorstraald van net Ucht, dat van boven komt. Anderzüds het ge laat verduisterd door het masker van de ont velnzing, dat echter de huljwloosheid van zwakke oogen doet doorstralen. Geloof en ongeloof staan tegenover elkander als overgave en voorbehoud, als vertrouwen en bedrog. De geloovige mensch begint met te be- j kennen, dat hü zichzelf niet genoeg is. Hü draagt een sluier "en hü weet, dat zün oog ver duisterd is. De ongeloovige mensch daarentegen acht zichzelf genoeg. Hü twüfelt niet. De twü- felaar is een heel ander menschentype dan de ongeloovige. Ook de twüfel kan schuldig zün, doch de twüfel zoekt nog naar de grens of naar het grenzenlooze. Het ongeloof echter, het starre, harde ongeloof, heeft de grenzen aanvaard. Het wil zün rust vinden binnen die grenzen. Het maskert zich. Het weigert verder te zoeken dan het zlchtBare. Het aanvaardt geen ander licht dan het licht, hetwelk het zelf ontstoken heeft. Het ongeloof steekt een kaars aan en vergelükt zich met God, die alle lichten aan het uitspan sel ontstak. Het zegt, bedrieglük, door kleine listigheid misleid: nu is de mensch ook een God, want ook de mensch ontsteekt een licht! Leest men de psalmen, dan ziet men, hoe deze listige verwatenheid van den mensch gedurig wordt gehekeld. God lacht om den ongeloovige. wordt 1 zelfs bespot Met die gedachten voor oogen streefden in- dertüd dr. Meuleman en Ruys naar de stich ting van èen VrcAdvrouwenschool in het Zui den van het land. Men had er wel een in Am sterdam, maar dat was toen een dagreis ver. Voor de meisjes in het Zuiden moesten wü er een hebben. Die kunnen uiteraard veel gemak- kelüker in onze gezinnen werken. Met sterken steun vooral van de gemeente Heerlen en van de Provincies Limburg en Noord-Brabant kwam zü ten slotte inderdaad hier tot stand. Dank zü ook den persoon van dr. Meule man? Inderdaad. Dat was ’n man, dien ik nooit kan vergeten. Dag en nacht stond hü klaar voor iaëtereen. Wat er ook gebeurde, altüd be waarde hü zün opgewektheid. Hü bezat een phenomenale werkkracht. Hü schreef indertüd voor zün studenten een leerboek voor anato mie en physiologie. Dat schreef hü ’s nachts. Soms had hü tot één uur zitten schrüven en wanneer hü dan om vier uur weer werd op geroepen voor een bevalling dacht hü er niet aan om daarna weer in bed te gaan. Dan bleef hü wéér doorschrüven. Tegen dat de dag be gon had hü dan soms al drie uur gewerkt. En daarbü altüd de hartelükheid zelf. Voor jongere krachten zooals ik, toen ik hier pas uit Surina me kwam, had hü niet alleen waardeering, maar ook vaderlüke belangstelling. Zün grootste zorg ging altüd uit naar de ongehuwde moeder en haar kind. De Rijksmiddelen hebben over de maand September f 36.793.823 op gebracht, hetgeen* f 4.867.785 meer is dan over September 1936 en f 5.650.073 meer dan de raming. Over de eerste negen maanden 1937 was de opbrengst f 326.746.460 of f59.227.893 meer dan over de zelfde periode van 1936 en bijna f 46,5 millioen meer dan de raming. datgene, wat wü ongeloof noemen. Zeker, tel kens wanneer de heidensche volkeren in hun verbeelding denken, dat ze machtiger zün dan de «Ure God, in Wiens handen ze slechts dienen als een werktuig, wordt deze verwatenheid met harde strafbedreigingen beantwoord. Gruwelük zün soms de voorspellingen van de wüze, waar op deze dolus, dit bedrieglük zelfvertrouwen der volkeren in den bübël geschetst «Ordt. Gaat het echter over het uitverkoren volk, dan ontmoeten we büna nooit het begrip on geloof". maar büna altüd het begrip „ontrouw”. Het moderne idee van ongeloof is niet de tegenstelling tot het eeuwige idee varf God als Bestierder der zichtbare wereld. Neen, deze tegenstelling is veel verfünder, zooals ook de kunstenaar het aanvoelde. Het geloof is een overgave aan het Licht, een zich laten leiden door de openbaring. De on trouw is een voorbehoud, een zich onttrekken aan die Goddelüke Leiding. Telkens wordt dit verweten. God zegt niet: ZU weten niet, dat Ik besta. Hü zegt: Zü Wil len niet weten, dat Ik besta. Zü vertrouwen op zichzelf, inplaats van Hun vertrouwen te stellen op God. Ziedaar de zonde, die tegenover het geloof staat. Het is afgoderü, niet alleen Jegens steenen of houten beelden, dien tamelük onpoozelen vorm van afgodendienst, bü onbeschaafde volkeren in zwang. Het is de verfünde 'Wgoderü jegens de listige bedenksels van den menschelüken geest. Hét is de aanbidding van de waskaars door iemand, die de blinden heeft gesloten voor de zon. Dat juist in een moderne wetenschappelükc Inrichting deze gedachte zoo duidelük tot uit drukking gebracht kon worden door een katho liek kunstenaar is niet zonder beteekenis. Want ook de wetenschap wordt groot door „fldes" en belachelijk door „dolus”. Hetgeen waarheid is in de orde van het bovennatuuriüke, kan men gewoonlük met vrucht toepassen in de orde van bet natuurlüke leven. Een wetenschap, die haar vertrouwen op het Licht der waarheid verliest, zal noodzake- 1ÜK een llstigen afgod kiezen, en ze zal zich stellen in dienst van dezen afgod, den rassen waan, den klassenhaat, de srofvergoding, de vergoding van de rede. Hieraan heeft Joep Nicolas de beoefenaars van de wetenschap op een pakkende wüze her innerd door die tegenstelling zichtbaar te ma ken tusschen de eerlükheid van het vertrouw volle geloof en de listigheid van den mensche lüken eigenwaan. Een kunstwerk, waarvan zulke diepe leering uitgaat, herinnert aan die tüden, waarin de kunst nog den „Bübel van de armen" op de muren en in de kerkramen schreef: Geen laffe, zoetelüke tafereeltjes, gegn afgezaagde, niets meer zeggende symboliek, doch een levend getuigenis van de levende waarheid. Sint Thomas van Aquine noemde de schoon heid de „splendor veri", d.w.z. de straling van de waarheid. Was men er zich meer van bewust, dat de waarheid, om door te kunnen dringen, ook stralen moet! Berekening van kosten in eenigen vorm aan de bedeelden is derhalve niet toegestaan. Evenmin is het geoorloofd, dezen door een z.g. spaarregeling, contributie of dergelüke uiteindelük toch zelf de kosten van de aan hen uitgereikte producten te doen dragen. Voorts zullen de producten vóór 2 Januari 1938 aan de behoeftigen moeten zün verstrekt. De merken (banderolles) voor het gesmolten vet en de gesmolten reuzel, benevens de wik- - kelpapieren voor de onvermengde margarine», bestemd voor de Kerstgaven 1937, zulleh slechts geldig zün tot 1 Februari 1938. zoodat degenen, aan wie deze producten zullen zün uitgereikt, deze vóór genoemden datum zullen moeten hebben opgebruikt. Vereenigingen en instellingen van weldadig heid. welke in aanmerking wenschen te komen voor vrüstelling van heffing op door haar onder de genoemde voorwaarden uit te reiken gesmolten vet, gesmolten reuzel en of onver mengde margarine, worden uitgenoodigd, zoo spoedig mogelük een aanvraag bü de afdee- ling margarine, vetten en oliën der Nederland sche Zuivelcentrale. Nassaulaan 6. ’s-Graven- hage in te dienen op daartoe bü deze afdee- ling te verkrügen formulieren. Alleen volledig ingevulde en onderteekende aanvraagformulieren, welke ulteriük 19 Novem ber 1937 in het bezit moeten zjfn van de ge noemde afdeellng, kunnen in behandeling ge nomen worden. Aanvragen, welke na genoem den datum ontvangen worden, zullen terzüde worden gelegd. De aandacht wordt er op gevestigd, dat het geen zin heeft, aanvragen in te zenden, in- oien het de bedoeling is. de producten te be stemmen voor verwerking in spüzen ten gebruike door de Inwonenden in gestichten. Inrichtingen e.d. of voor verstrekking van maaltüden aan behoeftigen (spüskokerüen). Voor dergelüke doeleinden kan n.l. geen vrijstelling van heffing worden verleend ^-ook niet aan die vereenigin gen, welke in vorige Jaren dé vrü var. heffing ontvangen producten voor deze doeleinden heb ben aangewend. De muzen, waartegen de leveranciers de ge noemde producten, bestemd voor „Kerstgaven", vrü van heffing aan de vereenigingen en in stellingen van weldadigheid zullen mogen le veren. zün vastgesteld op ten hoogste: 0.40 per Kg. voor gesmolten rundvet 3.32 voor bak- en braadvet en 0.60 per Kg. voor gesmolten retuel. Er heeft zich te Amsterdam een comité ge- Mprmd om het 25-Jarig jubileum van den heer Louis van Tulder te vieren. Burgemeester dr. W. de Vlugt heeft ‘t eere-voorzitterschap en de wethouder voor de Kunstzaken, drs. E. Boekman, het voorzit terschap aanvaard. In Amsterdam is de huldiging bepaald op Woensdag 3 November a.s., in het Concertge bouw, na de uitvoering van het Requiem van Verdi en den Psalmus Hungaricus van Zol- tén Kodély door de Konlnklüke Oratorium Vereenlging, met medewerking van het certgebouworkest, dirigent de heer Anthon van der Horst. Ook in tal van andere plaatsen van het land heeft men het initiatief genomen, den heer van Tulder op waardige wüze te huldigen en hem een stoffelük blük van waardeering aan te bie den. Deze zou in dubbelen zm werken: wan neer goed-geschoolde vroedvrouwen of kraamverpleegsters in de huisgezinnen kwa men, konden zü én den moeders zelf én de gedienstige buurvrouw zoo onder het werk en het praten door heel wat behartlgens- waardige wenken geven met betrekking tot hun eigen rust, tot de Juiste behandeling van hun kindje en tot de hygiëne in hun gezin. En vervolgens: ntzettend yvaren hier in het Zuiden de toestanden op het gebied van de kraam-verzor- Jtng vijf en twintig jaar geleden. Nu nóg pakken de boerinnen in sommi ge plaatsen de borelingakes stijf in de windselen, zoodat de arme schep seltjes geen spier kunnen bewegen. Maar toenIn verreweg de meeste gevallen moesten de kraamvrouwen het stellen zonder eenige andere hulp dan die van een buurvrouw, die wel véél goeden wil, maar vrijwel geen ken nis van zaken en heelemaal geen op leiding had. *t Aantal gevallen, in de moeder de geboorte van een kind niet levend doorstond, was hier veel te groot en nóg grooter was het aantal gevallen van zuigelingen sterfte door onhygiënische behande ling, ondeugdeljjke voeding en al dies meer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 17