J
moederschaps
Bolwerk
van
zorg
O
Rijksmiddelen
Vaster
Een tegenstelling
vorm van
steunverleening
Verstopping onregelmatigen stoel
gang regelt men vlug zonder kramp of pUn met
Mijnhardt’s Laxeertabletten
Prijs per doos 60 ct. BU Apoth. en Drogisten
r
VROEGER EN NU
HYGIDENT oxygeen-bad
FIETSER BIJ AANRIJDING
DOODELIJK GEWOND
Ik,
ft
ZATERDAG 16 OCTOBER 1937
VAN WEEK TOT WEEK
De natuurzuivere KING pepermunt
Uit het bloembollen*
bedrijf
T
hoofd gewond
DE ZAAK TEGEN DEN VEE
ARTS TE NAARDEN
Vervolging blijft nog mogelijk
Kerstgaven voor de
armen
Teraardebestelling Toon Dupuis
Clearingkoersen
De feegtelijkheden
DOUWE AUKES EN HYDRA
Onvergetelijke
Dr. Meuleman
Staatgcommiggie moet wettelyke
regeling voor werkloogheidg-
verzekering en eteunver-
leening onderzoeken
Landarbeidergbonden hebben
collectief contract
opgezegd
Pistool ging onver
wachts af
ZILVEREN JUBILEUM VAN
LOUIS VAN TULDER
Automobilizt, die daarna met
motor in botging kwam,
erngtig gewond
Over de eerzte negen maanden
van 1937 was de opbrengzt
f 46.45 millioen hooger
dan de raming
Een onderhoud met den directeur
der jubileerende Katholieke
V roed vrouwengchool
te Heerlen
ln de haven van Antwerpen
aangekomen
Margarine, vet en reuzel vry
van heffing
Huldiging van den gevierden
zanger wordt voorbereid
ft
F,
f'
Regerve-eergfe-luitenant aan het
-
van
last.
»g*n
A. V. D.
gaan.
nV
De teraardebestelling van het stoffelük over-
Con-
I
ie
de
(Van onzen eigen redacteur)
waar*
ongehuwde
k
TQNNtMA GIE FABRIKANTEN VAN KING PEPERMUNT SNEEK
SI
r-
De samenwerkende landarbeldersbonden heb
ben aan de patroonsorganisaties in het bloem-
bollenbedrijf medegedeeld, dat zij het collectie!
contract in verband met de omstandigheden op
zeggen. Zü achten het van belang, ten spoedig
ste de besprekingen" met de werkgevers te ope
nen en hebben daarom een vergadering uitge
schreven op Vrijdag 29 October, des morgens
half tien, in café „De Nachtegaal" te Lisse.
Koersen voor stortingen op 16 October 1937
teger verplichtingen luidende in: Reichsmarken
f 72.69, lires f 9.61 en peseta's f 13.
Dr. G. J. Lubbers, de tegenwoordige
directeur der R.K. Vroedvrouwenschool
te Heerlen
niets
levend
De Nederlandsche mljnenleggera Douwe Aukes
en Hydra zijn voor een niet-officieel bezoek In
de haven van Antwerpen aangekomen.
De otflcieren hebben niettemin protocolalre
bezceken gebracht aan de Antwerpsche autori
teiten. Maandag zullen de schepen vertrekken.
enen
ende
neek
is er
egen
dge-
I JX
aoo-
ee tr
ails
dam
i zal
hoon
w
V-
HU
vijand,
wordt
denkt
reiaigt l)w kunstgebit, ssoder borstelen, ver
wijdert alle vlekken en maakt Uw tanden glan
zend. terwul het materiaal niet aangetast wordt.
Door tandartsen aanbevolen. Alleen de origtneele
Hygident. <5 en 85 ct.. per flacon is gegarandeerd
Vraag gratiaproefbusje, Hygident. Singel 115, A dam.
pakken, waarin zfjn automatisch pistool lag. Op
onverklaarbare wijze is het afgegaan. De luite
nant had toen nog gelegenheid om te bellen.
Zijn toestand is momenteel niet ongunstig.
Dokter Lubbers is op dreef. In zün witte
Jas zit hü tegenover ons. Zóó uit de kliniek.
HU heeft den tijd moeten maken voor dit on-
Evenals vorige Jaren zal de Nederland
sche Zuivelcentrale dit Jaar wederom haar
medewerking verleenen, opdat ter gelegen
heid van het Kerstfeest ten behoeve van
de armen bak-en braadvet, gesmolten rund-
vet, gesmolten reuzel en/of onvermengde
margarine vrü van heffing verstrekt zullen
worden, mits deze producten geheel gratis
worden gegeven door vereenigingen of in
stellingen van weldadigheid.
De bedoeling zit voor, dat voor komende cri
sistijden het systeem van steunverleening een
vasteren vorm zal hebben aangenomen, waar
bij meer dan tot op heden volgens in de wet
vastgelegde normen zal kunnen worden gehan
deld en het beleid minder incidenteel zal wor
den gevoerd.
Twee moeilijke problemen zullen voorname
lijk de aandacht der commissie vragen: de fi-
nancieele verhouding ten deze tusschen rijk en
gemeenten en de steunverleening aan behoef
tige kleine zelfstandigen.
(Van onzen parlementairen redacteur)
Naar wU vernemelf, is eerlang de benoe
ming te wachten van een Staatscommis
sie. welke de taak zal worden opgedragen
te onderzoeken, op welke wijze wetteljjke
regelingen betreffende werkloosheidsver
zekering en steunverleening getroffen zul
len kunnen worden en der regeering van
advies hieromtrent te dienen.
Betreffende de strafklacht tegen den Naar-
denschen veearts ter B. vernemen wü van het
parket, dat een officieele buiten vervolging stel
ling nog niet is geschied. De instructie is reeds
geruimen tUd geleden gesloten en voorlooplg
zijn de stukken ter zijde gelegd om eerst het
resultaat van het onderzoek door het scheids
gerecht te Naarden af te wachten en de be-
eedigde Wtuigenverklartngen, die voor dit
scheidsgerecht zijn af gelegd, te vergelijken met
de door diezelfde getuigen afgelegde verklarin
gen voor den rechtercommissaris, welke echter
niet onder eede zijn gedaan.
Eventueel zal dus nog een vervolging moge-
Hjk zjjn, wanneer deze vergelijking daartoe stof
oplevert.
Maandag a.s. te half 12 op Oud Eik en Dui
nen te 's-Gravenhage geschieden. De stoet
vertrekt te elf uur van het sterfhuis Joan
Maetsuyckerstfaat 19.
k j
Wóór U staat of waar U gaat, draagt
steeds KING bij U, om te genieten,
om U te verkwikken, om fit te blijven.
Vrijdagmorgen vingen de feestelijkheden in de
Wilhelmlnaschool aan met een plechtige H. Mis
van dankzegging, opgedragen door Deken J.
NicolaUe van Heerlen. Gaarne was Z. Hoogw.
Exc. Mgr. Dr. Lemmens zelf gekomen, doch zijn
verblijf buitenslands verhindert hem aanwezig
te zijn. Behalve de leerlingen en de zusters
woonden ook een vijf en veertigtal oud-leerlingen
de plechtigheid bU- Een koortje, uit de leer
lingen gevormd, zong de liturgische gezangen.
Men ontbeet vervolgens samen, het bestuur reei-
pleerde en intusschen hielden de oud-leerlingen
hun reünie. Te half twee gingen allen met de
bestuursleden en hun dames aan tafel voor
het feestelijk diner.
oogenblik naar een mogelijkheid om den
meisjes ook een vak te leeren, wanney zU
hier zijn Dan konden wü hen in noodzake-
HJke gevallen ook hier den kost laten ver
dienen. Maar dat hangt nog in de lucht.
Het valt niet mee een beroep te vinden, dat
den meisjes ook eenige arbeidsvreugde,
eenlge afwisseling biedt.
Wat door de heerlijke smaak en geur
een waar genot betekent: KING. Wat
volkomen zuiver is: KING. Wat de op
wekkende en verkwikkende eigen
schappen ontleent aan het edele na
tuurproduct: KING. Wat nooit verveelt:
KING. Wat een weldaad is voor Uw
zenuwen en Uw spijsvertering: KING.
Vrijdagmorgen om acht uur werd in een der
hotels te Groningen een gast met een schot
wond in het hoofd in zijn kamer gevonden.
Vanuit deze kamer werd drie keer gebeld, waar
na een der kellpers zich naar boven begaf. BU
het openen van de kamerdeur rook hü direct
een scherpe kruitlucht en vond den gast, ach
terover liggende op het bed. met een bloeden
de wond midden in het voorhoofd. OnmiddellUk
werd de politiedokter gewaarschuwd, die der.
patiënt onderzocht. DaarbU bleek, dat een ko
gel door het voorhoofd - naar btnnen was ge
drongen. maar niet door de hersenen was ge-
WaarschijnUJk heeft het projectiel in
schuine richting het hoofd geraakt. De kogel
bevond zich achter het oog. Na voorlooplg ver
bonden te zUn werd de patiënt overgebracht
naar het Academisch Ziekenhuis. De recher
che was spoedig ter plaatse.
Het slachtoffer blUkt te zUn de reserve eerste-
luitenant der Administratie S., afkomstig uit
Amsterdam, die in Groningen eenige dagen
onder de wapenen is. HU verklaarde, dien
morgen bezig te zUn geweest zUn koffer te
aan de opleiding moest
een kliniek verbonden worden. In die kli
niek komen moeders. Die moeders leeren
al toekUkend 'n heelen boel. En wat aü lee
ren weten de buurvrouwen spoedig óók. Dat
gaat als een olievlek....
Met geweld verzette hü zich tegen ieder,
die haar van haar kind of van haar natuur
lük milieu trachtte te scheiden. HU bracht
de ongehuwde moedertjes in zUn door
gangshuis. waar zü onderlicht werden in
alle vakken, die een huismoeder moet ken
nen. En Intusschen deed hU alle pOgThgen in
het Werk stellen om zoo’n meisje weer
thuis te krUgen mét haar kindje, haar
zelfvertrouwen te Merken en haar een zoo
danige betrekking te verschaffen, dat zü
zelf haar kindje in het leven kon houden.
U begrijpt, dat ik het mün taak acht dat
werk voort te zetten. WU zoeken op het
Deze eenige katholieke vroedvrouwenschool
in ons land heeft geen uitsluitend gewestelijke
beteekenis.
Er wordt op de deur geklopt Dokter Lubbers
was té goed op dreef. Er moet nog zooveel wor
den geregeldEen handdruk en de lange ge
stalte in de witte Jas loopt weer haastig door
de gangen naar de patiënten, naar de leerlin
gen. naar het doorgangshuis, naar zün corres
pondentie
niet beschouwd als een gevaarlUk
i niet als een groot zondaar, hü
als een kleine slimmerik, die
aan de groote levenswetten te kunnen
ontsnappen. Ook bij de profeten wordt op deze
wUze de ongeloovige afgestraft. Zoo zegt b.v. de
profeet Isaïas (XXIX IS):
,,Wee hun, die voor God hun plannen diep
zoeken te verbergen; die hun werken verrichten
in het duister en dan zeggen: „wie ziet ons nu?
Wie kent ons?" Wat een dwaasheid I Is de pot
tenbakker dan niet hooger’ verheven dan het
leem? Als het maaksel zou zeggen tegen den
Maker: „HU vormde mü niet!" dan zou de pot
over den pottenbakker mogen zeggen: „Hü
heeft er geen verstand van!”
In zulke woorden wordt datgene belachelük
gemaakt, dat Joep Nicolas uitbeeldde als de
-dolus", de listige ontvelnzing van het hoogere
domme en verwaande struisvogelpolitiek
tegenover de diepste geheimen van het leven.
"Toch is het merkwaardig, dat in de Heilige
Schrift betrekkelük zelden wordt gesproken over
Zooals 3h2egd: Dr. Meuleman heeft veel ver
dienste door dit alles verworven, maar hü
kreeg ook veel medewerking. Een man. als de
lieer J. A. Dupont bUvoorbeeld. die twintig Jaar
in het bestuur zit en die het financieel beleid
zoo voerde, dat wü nog geen enkel jaar met
verlies werkten. En dan den vorigen en den
tegenwoordigen burgemeester van Heerlen .niet
te vergeten.
Heeft Dr. Meuleman niet van deze Vroed
vrouwenschool behalve een opleidingsinstituut in
den engen zin van het woord, een nationaal
centrum van moederschapszorg willen maken?
Niet alleen willen maken. hü is daar ook*
in geslaagd.
VrUdagmiddag is op den Rüksstraatweg te
Wassenaar nabü de Narcislaan de 58-Jarige
wielrijder B„ gepensionneerd hoofd eener school,
die zonder voldoende uit te küken den weg
overstak, aangereden door een uit de richting
Leiden komenden auto, bestuurd door den heer
G. uit Den Haag. De man sloeg tegen den
grónd en liep een ernstig» wonde aan het ach
terhoofd op. Na eenige oogenbllkken trad de
dood in.
De automobilist had nog gepoogd een aan
rijding te voorkomen door krachtig te remmen.
Hierdoor slipte de wagen evenwel en kwam
dwars op het linkergedeelte van den Rijksweg
te staan. Op dat moment naderde uit de tegen
overgestelde richting een motorfiets, waarvan
de berüder. P. uit Abcoude, niet meer kon ult-
wüken. Het voertuig tornde tegen den auto
op, welke tengevolge van deze botsing in brand
vloog. De heer G. wist zich nog uit de cabine
te werken, doch hü bleek vrü ernstige verwon
dingen aan hoofd en handen te hebben op-
geloopen.
De motorfietsrijder kwam er met lichte
kwetsuren af. Nadat dokter Baart de la Faille
de eerste hulp had verleend, is de heer C. naar
het Academisch ziekenhuis te Leiden vervoerd.
De heer P. kon züns weegs gaan. De auto is
vrüwel geheel uitgebrand, terwUl de motorfiets
ernstig beschadigd is.
derhoud, want zün bezigheden laten hem eigen-
lUk geen snipper vrU- Na qen dood van den
onvergetelüken dokter Meuleman werd de volle
last van het directeurschap der Katholieke
Vroedvrouwenschool op zün Jonge schouders
gelegd. Dat Is te zeggen de leiding van de ver
schillende cursussen, die hier gegeven worden,
van de kliniek, die zoo zoetjesaan honderden
patiënten per jaar opneemt en van het Cen
trale Doorgangshuis voor de ongehuwde moe
dertjes. En daarbü komt, dat thans deze In
stelling jubteert. Het gebouw, dat hier hoog
op een heuvel ligt een eindje voorbü Heerler-
baan, is heelemaal versierd. Lange groene guir
landes hangen langs den gevel. Vaderlandsche
en Pauselüke dundoeken hangen uit. De direc
teur heeft het dus druk Een interview, daar
staat zün hoofd zoo gauw niet naar. Excuseer,
excuseer. Natuurlük. Maar..., maar.... nu
is hü tóch op dreef.
De stichters, veruit hü verder, stelden zich
de vraag hoe zü al deze wantoestanden in de
kraamverzorging t e g e 1 k konden wegnemen.
Want wat hielp het om den vrouwen aan het
verstand te brengen, dat zü schoone doeken
moesten gebruiken, dat zü het kind de na-
tuurlüke voeding dienden U geven, wanneer zü
alle andere dingen in den wind sloegen? Toen
rees de gedachte aan een vroedvrouwenschool.
U sit hier in een bolwerk van Moeder-
schapesorg. Dat is van een apostolaat, dat
in deaen tjjd, nu de moeder het mikpunt
vormt van alle godloose activiteit, van spot
en stiekeme verleiding tot geloofsafval, van
buitengewone beteekenis is. Ik merk dat
hier haast eiken dag. Uit alle deelen van
het land wendt men zich hierheen om
inlichtingen. Moralisten komen hierheen en
vaak moet ik mü tot hen wenden. Van ver
uit het buitenland komen zelfs verzoeken om
voorlichting en inlichting. Uit Canada
ontving ik er een
oep Nicolas, de groote kunstenaar, vervaar
digde voor de Utrechteche UnlversiUit Ur
gelegenheid van haar derde eeuwfeest een
twaalftal gebrandschilderde ramen, waarin hu
de deugden voorsUlde, die den weUnschajismati
moeten sieren, en de ondeugden, welke de be
oefenaar van de wetenschap moet vermüden.
Telkens staat tegenover een bepaalde deugd de
daarop betrekking hebbende ondeugd. Zoo b.v.
Met men eenerzüds de arbeidzaamheid, ander-
zjjds de vadsigheid. Met groot spontaan vernuft
gevonden, met konlnklüken zwier uitgevoerd,
getuigen deze voorstellingen van een prachtig
en ordelyk levensinzicht, dat zün bezieling
dankt aan die levende kennis van schepping en
Schepper, waardoor een kunstenaar eerst in
staat is het leven te ver-beelden.
Een tegenstelling trof ons büzonder in deze
aoo sprekende en ook zoo veelzeggende reeks.
Aan de eene züde ziet men namelük „Fldes",
het geloof, ais een heldere, rechtstandige ge
stalte met gesluierd aanschün. Doch vóór den
sluier, die de oogen bedekt, hangt de schitte
rende zon van de waarheid. Haas stralen door
dringen hetduister, dat het hoofd van dezt
figuur omhult. Men ziet, hoe de heele gestalte
met volle overgave vertrouwt op de leiding van
dit Licht. De voorname uitbeelding is overtui
gend door den pakkenden eenvoud van deze
symboliek. Ja! Zoo is het geloof! Het is een
overgave van ons verstand aan iets oneindig
grooters en heerlükers. Het is een vast en on
wankelbaar vertrouwen op het Licht van boven
De geloovige zegt die ontroerende woorden: „Op
u heb ik mün vertrouwen gesteld en in alle
eeuwen zal Ik niet beschaamd worden.” Dit
heeft Joep Nicolas klaar en schoon tot uitdruk
king gebracht.
Aan de andere züde nu moest de kunstenaar
het tegendeel van de „Fides” in beeld brengen.
Dit was niet zoo eenvoudig als het lükt. Men
kan natuurlük zeggen: tegenover het geloof
staat het ongeloof. Beeld dus het ongeloof uit
en gü züt klaar!
Maar het ongeloof is niet een ondeugd. Het
is ben gemis, een tekort, een toestand, doch het
is niet een actie van de menschelüke natuur,
die door een beeldend kunstenaar met gevoel
voor beweging in beeld gebracht kan wPrden.
Joep Nicolas, met zün diepe intuïtie van de
geestelijke levensbewegingen, voelde, dat hu
dieper moest gaan en dat hü de oorzaak
moest vaststellen van het feit, dat de mensch
zün vertrouwen in het Licht van boven prüs
geeft. Tegenover het begrip „Fldes” moest hü
een even actief begrip stellen. Hü koos het be
grip „Dolus”.
Men ziet op dit venster een aantal figuren,
die hun ware gedaante trachten te ontveinzen
zooals de raaf met d^ pauwenveeren uit de
fabel. Men ziet een oude, leelüke vrouw, die
zich het masker eener Jeugdige schoonheid
voorhoudt. Men ziet in beeld gebracht, wederom
op opjnlddellük sprekende wüze, de listen,
waarmede de menschheid zichzelf bedriegt.
Dolus beteekent listigheid of bèdrieglükheld.
De kunstenaar laat bulten beschouwing, of erfc schot van den beeldhouwer Toon Dupuis zal
bij deze bedrieglükheid boosaardig opzet in hel
spel is. Hü redeneert niet. Hü beeldt uit. Hij
toont ons het verwaten zelfbedrog van den
mensch, die meent, dat hü het leidende Licht
kan missen en die zich tevreden stelt met het
masker of den pronkerigen pauwenstaart. Deze
Iprredenheid met het mindere, ziedaar de grond
van het ongeloof. Dit voorbijzien van de zon
terwille van een waskaars, ziedaar het ware
„bedrog”, dat het tegendeel vormt tot de ver
trouwvolle overgave aan de hoogere bezieling
des geloofs.
Weinig kunstwerken uit den laatsten tüd ver-
toonen een zoo diepen zin voor de geestelüke
werkelükheden als deze twee ramen te Utrecht.
Fides en Dolus: Geloof en list naast elkander
als de onverzoenlüke begrippen, die het per
soonlijke geestesleven aantrekken. Eénerzüds de
oogen verduisterd door de menschelüke beperkt
heid, doch tevens de sluier doorstraald van net
Ucht, dat van boven komt. Anderzüds het ge
laat verduisterd door het masker van de ont
velnzing, dat echter de huljwloosheid van
zwakke oogen doet doorstralen.
Geloof en ongeloof staan tegenover elkander
als overgave en voorbehoud, als vertrouwen en
bedrog. De geloovige mensch begint met te be- j
kennen, dat hü zichzelf niet genoeg is. Hü
draagt een sluier "en hü weet, dat zün oog ver
duisterd is. De ongeloovige mensch daarentegen
acht zichzelf genoeg. Hü twüfelt niet. De twü-
felaar is een heel ander menschentype dan de
ongeloovige. Ook de twüfel kan schuldig zün,
doch de twüfel zoekt nog naar de grens of naar
het grenzenlooze. Het ongeloof echter, het starre,
harde ongeloof, heeft de grenzen aanvaard. Het
wil zün rust vinden binnen die grenzen. Het
maskert zich. Het weigert verder te zoeken dan
het zlchtBare. Het aanvaardt geen ander licht
dan het licht, hetwelk het zelf ontstoken heeft.
Het ongeloof steekt een kaars aan en vergelükt
zich met God, die alle lichten aan het uitspan
sel ontstak. Het zegt, bedrieglük, door kleine
listigheid misleid: nu is de mensch ook een
God, want ook de mensch ontsteekt een licht!
Leest men de psalmen, dan ziet men, hoe deze
listige verwatenheid van den mensch gedurig
wordt gehekeld. God lacht om den ongeloovige.
wordt 1
zelfs
bespot
Met die gedachten voor oogen streefden in-
dertüd dr. Meuleman en Ruys naar de stich
ting van èen VrcAdvrouwenschool in het Zui
den van het land. Men had er wel een in Am
sterdam, maar dat was toen een dagreis ver.
Voor de meisjes in het Zuiden moesten wü er
een hebben. Die kunnen uiteraard veel gemak-
kelüker in onze gezinnen werken. Met sterken
steun vooral van de gemeente Heerlen en van
de Provincies Limburg en Noord-Brabant kwam
zü ten slotte inderdaad hier tot stand.
Dank zü ook den persoon van dr. Meule
man?
Inderdaad. Dat was ’n man, dien ik nooit
kan vergeten. Dag en nacht stond hü klaar
voor iaëtereen. Wat er ook gebeurde, altüd be
waarde hü zün opgewektheid. Hü bezat een
phenomenale werkkracht. Hü schreef indertüd
voor zün studenten een leerboek voor anato
mie en physiologie. Dat schreef hü ’s nachts.
Soms had hü tot één uur zitten schrüven en
wanneer hü dan om vier uur weer werd op
geroepen voor een bevalling dacht hü er niet
aan om daarna weer in bed te gaan. Dan bleef
hü wéér doorschrüven. Tegen dat de dag be
gon had hü dan soms al drie uur gewerkt. En
daarbü altüd de hartelükheid zelf. Voor jongere
krachten zooals ik, toen ik hier pas uit Surina
me kwam, had hü niet alleen waardeering, maar
ook vaderlüke belangstelling.
Zün grootste zorg ging altüd uit naar de
ongehuwde moeder en haar kind.
De Rijksmiddelen hebben over de
maand September f 36.793.823 op
gebracht, hetgeen* f 4.867.785 meer
is dan over September 1936 en
f 5.650.073 meer dan de raming.
Over de eerste negen maanden 1937
was de opbrengst f 326.746.460 of
f59.227.893 meer dan over de
zelfde periode van 1936 en bijna
f 46,5 millioen meer dan de raming.
datgene, wat wü ongeloof noemen. Zeker, tel
kens wanneer de heidensche volkeren in hun
verbeelding denken, dat ze machtiger zün dan
de «Ure God, in Wiens handen ze slechts dienen
als een werktuig, wordt deze verwatenheid met
harde strafbedreigingen beantwoord. Gruwelük
zün soms de voorspellingen van de wüze, waar
op deze dolus, dit bedrieglük zelfvertrouwen der
volkeren in den bübël geschetst «Ordt.
Gaat het echter over het uitverkoren volk,
dan ontmoeten we büna nooit het begrip on
geloof". maar büna altüd het begrip „ontrouw”.
Het moderne idee van ongeloof is niet de
tegenstelling tot het eeuwige idee varf God als
Bestierder der zichtbare wereld. Neen, deze
tegenstelling is veel verfünder, zooals ook de
kunstenaar het aanvoelde.
Het geloof is een overgave aan het Licht, een
zich laten leiden door de openbaring. De on
trouw is een voorbehoud, een zich onttrekken
aan die Goddelüke Leiding.
Telkens wordt dit verweten. God zegt niet:
ZU weten niet, dat Ik besta. Hü zegt: Zü Wil
len niet weten, dat Ik besta. Zü vertrouwen
op zichzelf, inplaats van Hun vertrouwen te
stellen op God. Ziedaar de zonde, die tegenover
het geloof staat.
Het is afgoderü, niet alleen Jegens steenen of
houten beelden, dien tamelük onpoozelen vorm
van afgodendienst, bü onbeschaafde volkeren in
zwang. Het is de verfünde 'Wgoderü jegens de
listige bedenksels van den menschelüken geest.
Hét is de aanbidding van de waskaars door
iemand, die de blinden heeft gesloten voor de
zon.
Dat juist in een moderne wetenschappelükc
Inrichting deze gedachte zoo duidelük tot uit
drukking gebracht kon worden door een katho
liek kunstenaar is niet zonder beteekenis. Want
ook de wetenschap wordt groot door „fldes" en
belachelijk door „dolus”.
Hetgeen waarheid is in de orde van het
bovennatuuriüke, kan men gewoonlük met
vrucht toepassen in de orde van bet natuurlüke
leven. Een wetenschap, die haar vertrouwen op
het Licht der waarheid verliest, zal noodzake-
1ÜK een llstigen afgod kiezen, en ze zal zich
stellen in dienst van dezen afgod, den rassen
waan, den klassenhaat, de srofvergoding, de
vergoding van de rede.
Hieraan heeft Joep Nicolas de beoefenaars
van de wetenschap op een pakkende wüze her
innerd door die tegenstelling zichtbaar te ma
ken tusschen de eerlükheid van het vertrouw
volle geloof en de listigheid van den mensche
lüken eigenwaan. Een kunstwerk, waarvan
zulke diepe leering uitgaat, herinnert aan die
tüden, waarin de kunst nog den „Bübel van de
armen" op de muren en in de kerkramen
schreef: Geen laffe, zoetelüke tafereeltjes, gegn
afgezaagde, niets meer zeggende symboliek,
doch een levend getuigenis van de levende
waarheid.
Sint Thomas van Aquine noemde de schoon
heid de „splendor veri", d.w.z. de straling van
de waarheid. Was men er zich meer van bewust,
dat de waarheid, om door te kunnen dringen,
ook stralen moet!
Berekening van kosten in eenigen vorm aan
de bedeelden is derhalve niet toegestaan.
Evenmin is het geoorloofd, dezen door een
z.g. spaarregeling, contributie of dergelüke
uiteindelük toch zelf de kosten van de aan
hen uitgereikte producten te doen dragen.
Voorts zullen de producten vóór 2 Januari
1938 aan de behoeftigen moeten zün verstrekt.
De merken (banderolles) voor het gesmolten
vet en de gesmolten reuzel, benevens de wik- -
kelpapieren voor de onvermengde margarine»,
bestemd voor de Kerstgaven 1937, zulleh slechts
geldig zün tot 1 Februari 1938. zoodat degenen,
aan wie deze producten zullen zün uitgereikt,
deze vóór genoemden datum zullen moeten
hebben opgebruikt.
Vereenigingen en instellingen van weldadig
heid. welke in aanmerking wenschen te komen
voor vrüstelling van heffing op door haar
onder de genoemde voorwaarden uit te reiken
gesmolten vet, gesmolten reuzel en of onver
mengde margarine, worden uitgenoodigd, zoo
spoedig mogelük een aanvraag bü de afdee-
ling margarine, vetten en oliën der Nederland
sche Zuivelcentrale. Nassaulaan 6. ’s-Graven-
hage in te dienen op daartoe bü deze afdee-
ling te verkrügen formulieren.
Alleen volledig ingevulde en onderteekende
aanvraagformulieren, welke ulteriük 19 Novem
ber 1937 in het bezit moeten zjfn van de ge
noemde afdeellng, kunnen in behandeling ge
nomen worden. Aanvragen, welke na genoem
den datum ontvangen worden, zullen terzüde
worden gelegd.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat het
geen zin heeft, aanvragen in te zenden, in-
oien het de bedoeling is. de producten te be
stemmen voor verwerking in spüzen ten gebruike
door de Inwonenden in gestichten. Inrichtingen
e.d. of voor verstrekking van maaltüden aan
behoeftigen (spüskokerüen). Voor dergelüke
doeleinden kan n.l. geen vrijstelling van heffing
worden verleend ^-ook niet aan die vereenigin
gen, welke in vorige Jaren dé vrü var. heffing
ontvangen producten voor deze doeleinden heb
ben aangewend.
De muzen, waartegen de leveranciers de ge
noemde producten, bestemd voor „Kerstgaven",
vrü van heffing aan de vereenigingen en in
stellingen van weldadigheid zullen mogen le
veren. zün vastgesteld op ten hoogste:
0.40 per Kg. voor gesmolten rundvet
3.32 voor bak- en braadvet en
0.60 per Kg. voor gesmolten retuel.
Er heeft zich te Amsterdam een comité ge-
Mprmd om het 25-Jarig jubileum van den heer
Louis van Tulder te
vieren. Burgemeester
dr. W. de Vlugt heeft
‘t eere-voorzitterschap
en de wethouder voor
de Kunstzaken, drs. E.
Boekman, het voorzit
terschap aanvaard.
In Amsterdam is de
huldiging bepaald op
Woensdag 3 November
a.s., in het Concertge
bouw, na de uitvoering
van het Requiem van
Verdi en den Psalmus
Hungaricus van Zol-
tén Kodély door de
Konlnklüke Oratorium
Vereenlging, met medewerking van het
certgebouworkest, dirigent de heer Anthon van
der Horst.
Ook in tal van andere plaatsen van het land
heeft men het initiatief genomen, den heer van
Tulder op waardige wüze te huldigen en hem
een stoffelük blük van waardeering aan te bie
den.
Deze zou in dubbelen zm werken: wan
neer goed-geschoolde vroedvrouwen of
kraamverpleegsters in de huisgezinnen kwa
men, konden zü én den moeders zelf én de
gedienstige buurvrouw zoo onder het werk
en het praten door heel wat behartlgens-
waardige wenken geven met betrekking tot
hun eigen rust, tot de Juiste behandeling
van hun kindje en tot de hygiëne in hun
gezin.
En vervolgens:
ntzettend yvaren hier in het
Zuiden de toestanden op het
gebied van de kraam-verzor-
Jtng vijf en twintig jaar geleden. Nu
nóg pakken de boerinnen in sommi
ge plaatsen de borelingakes stijf in
de windselen, zoodat de arme schep
seltjes geen spier kunnen bewegen.
Maar toenIn verreweg
de meeste gevallen moesten de
kraamvrouwen het stellen zonder
eenige andere hulp dan die van
een buurvrouw, die wel véél
goeden wil, maar vrijwel geen ken
nis van zaken en heelemaal geen op
leiding had. *t Aantal gevallen,
in de moeder de geboorte van een
kind niet levend doorstond, was hier
veel te groot en nóg grooter was het
aantal gevallen van zuigelingen
sterfte door onhygiënische behande
ling, ondeugdeljjke voeding en al
dies meer