Bolwerk van moederschips
zorg
Rijksmiddelen
Een tegenstelling
Vaster vorm van
steunverleening
/Verstopping
VROEGER EN NU
HYGIDENT oxygeen-bad
FIETSER BIJ AANRIJDING
DOODELIJK GEWOND
/V t
- -
ZATERDAG 16 OCTOBER 1937
VAN WEEK TOT WEEK
De natuurzuivere KING pepermunt
Uit het bloembollen-
bedrijf
Z?eserue-eer«te-/ui/enanZ aan het
hoofd gewond
DE ZAAK TEGEN DEN VEE
ARTS TE NAARDEN
Vervolging blijft nog mogelijk
Kerstgaven voor dè
armen
Teraardebestelling Toon Dupuis
Clearingkoersen
De feestelijkheden
DOUWE AUKES EN HYDRA
x.
Een onderhoud met den directeur
der jubileerende Katholieke
V roed vrouwenschoot
te Heerlen
Onvergefelijke
Dr. Meuleman
Staatscommissie moet wettelyke
regeling voor werkloosheids
verzekering en steunver
leening onderzoeken
Landarbeidersbonden hebben
collectief contract
opgezegd
Pistool ging onver
wachts af
ZILVEREN JUBILEUM VAN
LOUIS VAN TULDER
In de haven van Antwerpen
aangekomen
Over de eerste negen maanden
van 1937 was de opbrengst
f 46.45 millioen hooger
dan de raming
Margarine, vet en reuzel vry
van heffing
Huldiging van den gevierden
zanger wordt voorbereid
Automobilist, die daarna met
motor in botsing kwam,
ernstig gewond
en
•st»
g«n
i«id
en
■S’
D.
gaan..
Con-
Q
ook
dit
tg
(Van onzen eigen redacteur)
i
TONNEMA CIE FABRIKANTEN VAN KING PEPERMUNT SNEEK
nen
nde
eek
et uit-
katho-
Dr. G. J. Lubbers, de tegenwoordige
directeur der R.K. Vroedvrouwenschool
te Heerlen
pakken, waarin zijn automatisch pistool lag. Op
onverklaarbare wijze is het afgegaan. De luite
nant had toen nog gelegenheid om te bellen.
Zijn toestand is momenteel niet ongunstig.
Dokter Lubben is op dreef. In zyn witte
jas zit hfj tegenover ons. Zóó uit de kliniek.
HU heeft den tijd moeten maken voor dit on
niets
levend
De samenwerkende landarbeidersbonden heb.
ben aan de patroonsorganisaties in het bloem-
bollenbedrijf medegedeeld, dat zjj het collectief
contract in verband met de omstandigheden op
zeggen. Zij achten het van belang, ten spoedig
ste de’ besprekingen met de werkgevers te ope
nen en hebben daarom een vergadering uitge
schreven op Vrijdag 29 October, des morgens
half tien, in café „De Nachtegaal” te Lisse.
Koersen voor stortingen op 16 October 1937
teger. verplichtingen luidende in: Reichsmarken
f 72.69, lires f 9.61 en peseta's f 12.
der
A op zijn jonge
eggen de leiding van de ver-
:n, die hier gegeven worden,
ie zoo zoetjesaan honderden
s, opneemt en van het Con
i' de ongehuwde moe
it, dat thans deze in-
*De Nederlandsche mijnenleggers Douwe Aukes
en Hydra zijn voor een niet-officleel bezoek in
de haven van Antwerpen aangekomen
De officieren hebben niettemin protocolalre
bezoeken gebracht aan de Antwerpsche autori
teiten. Maandag sullen de schepen vertrekken.
Evenals vorige jaretj zal de Nederland
sche Zulvelcentrale dit jaar wederom haar
medewerking verleenen, opdat ter gelegen
heid van het Kerstfeest ten behoeve van
de armen bak-en braadvet, gesmolten rund-
vet, gesmolten reuzel en/of onvermengde
margarine vrij van heffing verstrekt zullen
worden, mits deze producten geheel gratis
worden gegeven door vereenlgingen of in
stellingen van weldadigheid.
ioon
wel
gen
ge-
IX
oo-
eu-
alle
Am
ijd
of moelijken ’en
onregelmatige^ stoel
gang regelt men vlug zonder kramp of pljfc met
Mijnhardt’s Laxeertabletten
Prijs per doos 60 ct. BU Apoth. en Drogisten
reinigt Uw kuaetgebit. loader borstelt», ver-
wudert alle vlekken en maakt Uw tanden stan
send. terwijl het materiaal niet aangetast wordt.
Door tandartsen aanbevolen. Alleen de origineel»
Hygident. 45 en 85 ct per flacon Is gegarandeerd.
Vraaf gratiayreefbasje, Hygident, Singel 115. A dam.
Wat door de heerlijke smaak en geur
een waar genot betekent: KING. Wat
volkomen zuiver is: KING. Wat de op
wekkende en verkwikkende eigen
schappen ontleent aan het edele na
tuurproduct: KING. Wat nooit verveelt:
KING. Wat een weldaad is voor Uw
zenuwen en Uw spijsvertering: KING.
U zit hier in een bolwerk van Moeder-
schapszorg. Dat is van een apostolaat, dat
in desen tijd, nu de moeder het mikpunt
vormt van alle godlooze activiteit, van spot
en stiekeme verleiding tot geloofsafval, van
buitengewone beteekenis is. Ik merk dat
hier haast eiken dag. Uit alle deelen van
het land wendt men zich hierheen om
inlichtingen. Moralisten komen hierheen en
vaak moet ik mjj tot hen wenden. Van ver
uit het buitenland komen zelfs verzoeken om
voorlichting en inlichting. Uit Canada
ontving ik er een
Vrijdagmorgen vingen de feestelijkheden in de
Wilhelminaschool aan met een plechtige H. Mis
van dankzegging, opgedragen door Deken J.
Nicolafje van Heerlen. Gaarne was Z. Hoogw.
Exc. Mgr. Dr. Lemmens zelf gekomen, doch zijn
verblijf buitenslands verhindert hem aanwezig
te zijn. Behalve de leerlingen en de zusters
woonden ook een vijf en veertigtal oud-leerllngen
de plechtigheid bij. Een koortje, uit de leer
lingen gevormd, zong de liturgische gezangen.
Men ontbeet vervolgens samen, het bestuur reci
pieerde en Intusschen hielden de oud-leerllngen
hun reünie. Te half twee gingen allen met de
bestuursleden en hun dames aan tafel voor
het feestelijk diner.
De Rijksmiddelen hebben over de
maand September f 36.793.823 op
gebracht, hetgeen f4.867.785 meer
is dan over September 1936
f 5.650.073 meer dan de raming.
Over de eerste negen maanden 1937
(was de opbrengst f326.746.460 of
f 59.227.893 meer dan over de
zelfde periode van 1936 en bijna
f 46.5 millioen meer dan de raming.
De bedoeling zit voor, dat voor komende cri
sistijden het systeem van steunverleening een
vasteren vorm rad hebben aangenomen, waar
bij meer dan tot op heden volgens in de wet
vastgelegde normen zal kunnen worden gehan
deld en het beleid minder incidenteel zal wor
den gevoerd.
Twee moeilijke problemen zullen voorname
lijk de,aandacht der commissie vragen: de fl-
nancieele verhouding ten deze tusschen rijk en
gemeenten en de steunverleening aan behoef
tige kleine zelfstandigen.
(Van onzen parlementairen redacteur)
Naar wy vernemen, 'is eerlang de benoe
ming te wachten van een Staatscommis
sie, welke de taak zal worden opgedragen
te onderzoeken, op welke wijze wettelijke
regelingen betreffende werkloosheidsver
zekering en steunverleening getroffen zul
len kunnen worden en der regeering van
advies hieromtrent te dienen.
Waar U staat of waar U gaat, draagt
steeds KING' bij U, om te genieten,
om U te verkwikken, om fit te blijven.
Met geweld verzette hij zich tegen ieder,
die hakr van haar kind of van haar natuur
lijk milieu trachtte te scheiden. Hij bracht
de ongehuwde moedertjes in zijn door
gangshuis, waar zij onderricht werden in
alle vakken, die een huismoeder moet ken
nen. En intusschen deed hij alle pogingen in
het werk stellen om zoon meisje weer
thuis te krijgen mét haar kindje, haar
zelfvertrouwen te sterken en haar een zoo
danige betrekking te verschaffen, dat zij
zelf haar kindje in het leven kon houden.
U begrijpt, dat ik het mijn taak acht dat
werk voort te zetten. Wij zoeken op het
De teraardebestelling van het stoffelijk over
schot van den beeldhouwer Toon Dupuis zal
Maandag a.s. te half 12 op Oud Eik en Dui
nen te 's-Gravenhage geschieden. De stoet
vertrekt te elf uur van het sterfhuis Joan
Maetsuyckerstraat 19.
Deze eenige katholieke vroedvrouwenschool
in ons land heeft geen uitsluitend gewestelijke
beteekenls.
Er wordt op de deur geklopt Dokter Lubbers
was té goed op dreef. Er moet nog zooveel wor
den geregeldEen handdruk en de lange ge
stalte In de witte jas loopt weer haastig door
de gangen naar de patiënten, naar de leerlin
gen. naar het doorgangshuis, naar zijn corres
pondentie....
Met die gedachten voor oogen streefden in
dertijd dr. Meuleman en Ruys naar de stich
ting van een Vroedvrouwenschool in het Zui
den van het land. Men had er wel een in Am
sterdam, maar dat was toen een dagreis ver.
Voor de meisjes in het Zuiden moesten wij er
een hpbben. Die kunnen uiteraard veel gemak
kelijker in onze gezinnen werken. Met sterken
steun vooral van de gemeente Heerlen en van
de Provincies Limburg en Noord-Brabant kwam
zjj ten slotte inderdaad hier tot stand.
Dank zjj ook den persoon van dr. Meule
man?
Inderdaad. Dat was *n man, dien ik nooit
kan vergeten. Dag en nacht stond hij klaar
voor iedereen. Wat er ook gebeurde, altijd be
waarde hij zijn opgewektheid. Hij bezat een
phenomenale werkkracht. Hij schreef indertijd
voor zijn studenten een leerboek voor anato
mie en physiologie. Dat schreef hij ’s nachts.
Soms had hij tot één uur zitten schrijven en
wanneer hij dan om vier uur weer werd op
geroepen voor een bevalling dacht hy er niet
aan om daarna weer in bed te gaan. Dan bleef
hy wéér doorschryven. Tegen dat de dag be
gon had hy dan soms al drie uur gewerkt. En
daarby altijd de harteiykheid zelf. Voor jongere
krachten zooals ik, toen ik hier pas uit Surina
me kwam, had hy niet alleen waardeerlng, maar
ook vaderiyke belangstelling.
zyn grootste zorg ging altyd uit naar de
ongehuwde moeder en haar kind.
Vrydagmorgen om acht uur werd in een der
hotels te Groningen een gast met een schot
wond in het hoofd in zyn kamer gevonden.
Vanuit deze kamer werd drie keer gebeld, waar
na een der kellners zich naar boven begaf. By
het openen van de kamerdeur rook hy direct
een scherpe kruitlucht en vond den gast, ach
terover liggende op het bed. met een bloeden
de wond midden in het voorhoofd. Onmiddeliyk
werd de polltledokter gewaarschuwd, die der.
patiënt onderzocht. -Daarby bleek, dat een ko
gel door het voorhoofd naar binnen was ge
drongen, maar niet door de hersenen was ge-
Waarschyniyk heeft het projectiel in
schuine richting het hoofd geraakt. De kogel
bevond zich achter het oog Na voorlqopig ver
bonden te zyn werd de patiënt overgebracht
naar het Academisch Ziekenhuis. De recher
che was spoedig ter plaatse.
Het slachtoffer biykt te zyn de reserve eerste-
luitenant der Administratie S.. afkomstig uit
Amsterdam, die in Groningen eenige dagen
onder de wapenen is. Hy verklaarde, dien
morgen bezig te zyn geweest zyn koffer te
derhoud, want zyn bezigheden Isten-hem eigen-
lyk geen snipper vry. Na den doo^wgn den
onvergeteUjken dokter Meuleman werd de volle
last van het directeurschap der Katholieke
Vroedvrouwenschol op zyn Jonge senouders
gelegd. Dat is te
schillende cursus
van de kliniek,
patiënten per ja
trale Doorgangshuis^
dertjes. En daarby ki
stelling jubileert. Het gebouw, dat hier hoog
op een heuvel ligt een eindje voorby Heerler-
baan, is heelemaal versierd. Lange groene guir
landes hangen langs den gevel. Vaderlandsche
en Pauseiyke dundoeken hangen uit. De direc
teur heeft het dus druk Een interview, daar
staat zyn hoofd zoo gauw niet naar. Excuseer,
excuseer. Natuuriyk. Maar.... maar.... nu
is hy tóch op dreef.
De stichters, vertelt hy verder, stelden zich
de vraag hoe zy al deze wantoestanden in de
kraam verzorging t e g e 1 y k konden wegnethen.
Want wat hielp het om den vrouwen aan het
verstand te brengen, dat zy schoone doeken
moesten gebruiken, dat zy het kind de na-
tuuriyke voeding dienden te geven, wanneer zy
.alle andere dingen in den wind sloegen? Toen
rees de gedachte aan een vroedvrouwenschool.
afgeAagde,
doch een
waarheid.
Sint Thomas van Aquine noemde de schoon
heid de „splendor veri", d.w.z. de straling van
de waarheid. Was men er zich meer van bewust,
dat de waarheid, om door te kunnen dringen,
ook str41en moet!
Vrydagmiddag is op den Ryksstraatweg te
Wassenaar naby de Narcislaan de 58-jarige
wielrijder B gepensionneerd hoofd eener school,
die zonder voldoende uit te kyken den weg
overstak, aangereden door een uit de richting
Leiden komenden auto, bestuurd door den heer
G. uit Den Haag. De man sloeg tegen den
grond en liep een ernstig* wonde aan het ach
terhoofd op. Na eenige gogenblikken trad de
dood in.
De automobilist had nog gepoogd een aan-
ryding te voorkomen door krachtig te remmen.
Hierdoor slipte de wagen evenwel en kwam
dwars op het linkergedeelte van den Ryksweg
te staan. Op dat moment naderde uit de tegen
overgestelde richting een motorfiets, waarvan
de beryder. P. uit Abcoude, niet meer kon uit-
wyken. Het voertuig tornde tegen den auto
op, welke tengevolge van deze botsing in brand
vloog. De heer G. wist zich nog uit de cabine
te werken, doch try bleek vry ernstige verwon
dingen aan hoofd en handen te hebben op-
geloopen.
De motorfietsrijder kwam er met lichte
kwetsuren af. Nadat dokter Baart de la Faille
de eerste hulp had verleend, is de heer G. naar
het Academisch dekenhuis te Lelden vervoerd.
De heer P. kon zijns weegs gaan. De auto is
vrywel geheel uitgebrand, terwyi de motorfiets
ernstig beschadigd is.
oep Nicolas, de groote kunstenaar, vervaar-
T digde voor de Utrechtsche Unlversiteit ter
V gelegenheid van haar derde eeuwfeest een
twaalftal gebrandschilderde ramen, waarin hy
de deugden voorstelde, die den wetenschapsman
moeten sieren, en de ondeugden, welke de be
oefenaar van de wetenschap moet vermyden.
Telkens staat tégenover een bepaalde deugd de
daarop betrekking hebbende ondeugd. Zoo b.v.
net men eenerzyds de arbeidzaamheid, ander-
njds de vadsigheid. Met groot spontaan vernuft
gevonden, met koninkiyken zwier uitgevoerd,
getuigen deze voorstellingen van een prachtig
en ordehjk levensinzicht, dat zyn bezieling
dankt aan die levende kennis van schepping en
Schepper, waardoor een kunstenaar eerst in
rtaat is het leven te ver-beelden.
Een tegenstelling trof ons byzonder in deze
ioo sprekende en ook zoo veelzeggende reeks.
Aan de eene zyde ziet men nameiyk „Fldes”,
bet geloof, als een helderff, rechtstandige ge
stalte met gesluierd aanschyn. Doch vóór den
sluier, die de oogen bedekt, hangt de schitte
rende zon van de waarheid. Haar stralen door
dringen het duister, dat het hoofd van dezt
figuur omhult. Men ziet, hoe de heele gestalte
met volle overgave vertrouwt op de leiding van
dit Licht. De voorname uitbeelding is overtui
gend door den pakkenden eenvoud van deze
symboliek. Ja! Zoo is het geloof! Het is een
overgave van ons verstand aan iets oneindig
grooters en heeriykers. Het is een vast en on
wankelbaar vertrouwen op het Licht van boven
De<eloovige zegt die ontroerende woorden: „Op
u heb ik myn vertrouwen gesteld en in alle
eeuwen zal ik niet beschaamd worden.” Dit
beeft Joep Nicolas klaar en schoon tot uitdruk
king gebracht.
Aan de andere zyde nu moest de kunstenaar
het tegendeel van de „Fldes” in beeld brengen.
DU was niet zoo eenvoudig als het lykt. Men
kan natuurlyk zeggen: tegenover het geloof
staat het ongeloof. Beeld dus het ongeloof uit
en gü zyt klaar!
Maar het ongeloof is niet een ondeugd. Het
is een gemis, een tekort, een toestand, doch het
is niet een actie van de menscheiyke natuur,
die door een beeldend kunstenaar met gevoel
var beweging in beeld gebracht kan warden
Joep Nicolas, met zyn diepe intuïtie van de
geestelijke levensbewegingen, voelde, dat hy
dieper moest gaan en dat hy de oorzaak
moest vaststellen van het feit, dat de mensch
zijn vertrouwen in het Licht van boven prys
geeft. Tegenover het begrip „Fides” moest hy
een even actief begrip stellen. Hy koos het be
grip „Dolus”.
Men ziet op dit venster een aantal figuren,
die hun ware gedaante trachten te ontveinzen
zooals de raaf met de pauwenveeren uit dc
fabel. Men ziet een oude, leeiyke vrouw, die
zich het masker eener Jeugdige schoonheid
voorhoudt. Men ziet in beeld gebracht, wederom
op onmiddeliyk sprekende wyze, de listen,
waarmede de menschheid zichzelf bedriegt.
Dolus beteekent listigheid of bedriegiykheiu.
De kunstenaar laat buiten beschouwing, of er
by deze bedrieglijkheid boosaardig opzet in#he;
spel is. Hy redeneert niet. Hy beeldt uit. Hy
tbont ons het verwaten zelfbedrog van den
menseb, die meent, dat hy het leidende Licht
kan missen en die zich tevreden stelt met het
masker of den pronkerigen pauwenstaart. Deze
tevredenheid met het mindere, ziedaar de grond
van het ongeloof. Dit voorbyzien van de zon
terwille van een waskaars, ziedaar het ware
„bedrog”, dat het tegendeel vormt tot de ver
trouwvolle overgave aan de hoogere bezieling
des geloofs.
Weinig kunstwerken uit den laatsten tyd ver-
toonen een zoo diepen zin voor de geesteiyke
werkeiykheden als deze twee ramen te Utrecht.
Fldes en Dolus: Geloof en list naast elkander
als de onverzoenlyke begrippen, die het per-
soonlyke geestesleven aantrekken. Eenerzyds de
oogen verduisterd door de menschelyke beperkt
heid, doch tevens de sluier doorstraald van het
Ucht, dat van boven komt. Anderzyds het ge
laat verduisterd door het masker van de gnt-
veinzlng, dat. echter de hulpeloosheid van de
zwakke oogen doet doorstralen.
Geloof en ongeloof staan tegenover elkander
als overgave en voorbehoud, als vertrouwen en
bedrog. De geloovige mensch begint met te be
kennen, dat hy zichzelf niet genoeg is. Hy
draagt een sluier en hy weet, dat zyn oog ver
duisterd is. De ongeloovige mensch daarentegen
acht zichzelf genoeg. Hy twyfelt niet. De twy-
felaar is een heel ander menschentype dan de
ongeloovige. Ook de twyfel kan schuldig zyn,
doch de twyfel zoekt nog naar de grens of naar
het grenzenlooze. Het ongeloof echter, het starre,
harde ongeloof, heeft de grenzen aanvaard. Het
*11 zyn rust vinden binnen die grenzen. Het
maskert zich. Het weigert verder te zoeken dan
bet zichtBare. Het aanvaardt geen ander licht
dan het licht, hetwelk het zelf ontstoken heeft.
Het ongeloof steekt een kaars aan en vergehjkt
sich met God, die alle lichten aan het uitspan
sel ontstak. Het zegt, bedriegiyk, door kleine
listigheid misleid: nu is de mensch ook een
God, want ook de mensch ontsteekt een licht!
Leest men de psalmen, dan ziet men, hoe deze
listige verwatenheid van den mensch gedurig
wordt gehekeld. God lacht om den ongeloovige.
Hy wordt niet beschouwti als een gevaariyk
vyand. zelfs niet als een groot zondaar, hy
wordt bespot als een kleine slimmerik, die
denkt aan de groote levenswetten te kunnen
ontsnappen. Ook by de profeten wordt op deze
wyze de ongeloovige afgestraft. Zoo zegt b.v. de
Profeet Isaïas (XXIX 15):
,,Wee hun, die voor God hun plannen diep
zoeken te verbergen; die hun werken verrichten
in het duister en dan zeggen: „wie ziet ons nu?
w*e kent ons?” Wat een dwaasheid! Is de pot
tenbakker dan niet hooger verheven dan het
leem? Als het maaksel zou zeggen tegen den
Maker: „Hy vormde my niet!” dan zou de pot
over den pottenbakker mogen zeggen: „Hy
beeft er geen verstand van!”
In zulke woorden wordt datgene belacheiyk
gemaakt, dat Joep Nicolas uitbeeldde als de
„dolus", de listige ontvelnzing van het hoogere.
domme en verwaande struisvogelpolitiek
tegenover de diepste geheimen van het leven.
I^och is het merkwaardig, dat in de Heilige
SchrUt betrekkeiyk zelden wordt gesproken over
Zooals gezegd: Dr. Meuleman heeft veel ver
dienste door dit alles verworven, maar hy
kreeg ook veel medewerking. Een man, als de
heer J. A. Dupont byvoorbeeld, die twintig jaar
in het bestuur zit en die het financieel beleid
zoo voerde, dat wy nog geen enkel jaar met
verlies werkten. En dan den vorigen en den
tegenwoordlgen burgemeester van Heerlen niet
te vergeten.
Heeft Dr. Meuleman niet van deze Vroed
vrouwenschool behalve een opleidingsinstituut in
den engen zin van het woord, een nationaal
centrum van moederschapszorg willen maken?
Niet alleen willen maken, hy is daar ook
in geslaagd.
oogenbllk naar een mogeiykheid om den
meisjes ook een vak te leeren, wanneer zy
hier zyn. Dan konden wy hen in noodzake-
lyke gevallen ook hier den kost laten ver
dienen. Maar dat hangt nog in de lucht.
Het valt niet mee een beroep te vinden, dat
den meisjes ook eenige arbeidsvreugde,
eenige afwisseling biedt.
Berekening van kosten in eenigen vorm aan
de bedeelden is derhalve niet toegestaan.
Evenmin Is het geoorloofd, dezen door een
z.g. spaarregeling, contributie of dergelyke
ulteindeiyk toch zelf de kosten van de aan
hen uitgereikte producten te doen dragen.
Voorts zullen de producten vóór 2 Januari
1938 aan de behoeftlgen moeten zyn verstrekt.
De merken (banderolles) voor het gesmolten
vet en de gesmolten reuzel, benevens de wlk-
kelpapieren voor de onvermengde margarine,
bestemd voor de Kerstgaven 1937, zullen slechts
geldig zyn tot 1 Februari 1938. zoodat degenen,
aan wie deze producten sullen zyn -uitgereikt,
deze vóór genoemden datum zullen moeten
hebben opgebruikt.
Vereenlgingen en instellingen van weldadig
heid, welke in aanmerking wenschen te komen
voor vrystelllng van heffing op door haar
onder de genoemde voorwaarden uit te reiken
gesmolten vet, gesmolten reuzel en/of onver
mengde margarine, worden uitgenoodigd, zoo
spoedig mogeiyk een aanvraag by de afdee-
ling margarine, vetten en oliën der Nederland
sche Zulvelcentrale, Nassaulaan 6. 's-Graven-
hage in te dienen op daartoe by deze afdee-
ling te verkrygen formulieren.
Alleen volledig ingevulde en onderteekende
aanvraagformulieren, welke uiterlyk 19 Novem
ber 1937 in het bezit moeten zijn van de ge
noemde afdeellng, kunnen in behandeling ge
nomen worden. Aanvragen, welke na genoem
den datum ontvangen worden, zullen terzyde
worden gelegd.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat het
geen zin heeft, aanvragen in te zenden, ta
aien het de bedoeling is. de producten te be
stemmen voor verwerking in spyzen ten gebrulke
door de inwonenden in gestichten, inrichtingen
e.d. of voor verstrekking van maaltyden aan
behoeftigen (spyskokerijen)Voor dergelyke
doeleinden kan nJ. geen vrijstelling van heffing
worden verleend, ook niet aan die vereenigin-
gen, welke in vorige jaren de vry van heffing
ontvangen producten voor deze doeleinden heb
ben aangewend.
De pryaen. waartegen de leveranciers de ge
noemde producten, bestemd voor „Kerstgaven”.
vry van heffing aan de vereenlgingen en in
stellingen van weldadigheid zullen mogen le
veren, zyn vastgesteld op ten hoogste:
f 0.40 per Kg. voor gesmolten rundvet
f 0.32 voor bak- en braadvet en
0.60 per Kg. voor gesmolten reusel.
datgene, wat wy ongeloof noemen. Zeker, tel
kens wanneer de heidensche volkeren in hun
verbeelding denken, dat ze machtiger zyn dan
de w^re God, in Wiens handen ze slechts dienen
als een werktuig, wordt deze verwatenheid met
harde strafbedreigingen beantwoord. Gruwelyk
zyn soms de voorspellingen van de wyze, waar
op deze dolus, dit bedriegiyk zelfvertrouwen der
volkeren in den bybel geschetst whrdt.
Gaat het echter over het uitverkoren volk,
dan ontmoeten we byna nooit het begrip „on
geloof”. maar byna altyd het begrip „ontrouw".
Het moderne idee van ongeloof is niet de
tegenstelling tot het eeuwige idee van God als
Bestierder der zichtbare wereld. Neen, deze
tegenstelling is veel verfynder, zooals ook de
kunstenaar het aanvoelde.
Het geloof is een overgave aan het Licht, een
zich laten leiden door de openbaring. De on
trouw is een voorbehoud, een zich onttrekken
aan die Goddeiyke Leiding.
Telkens wordt dit verweten. God zegt niet:
Zy weten niet, dat Ik besta. Hy zegt: zy Wil
len niet weten, dat Ik besta, zy vertrouwen
op zichzelf, inplaats van hun vertrouwen te
stellen op God. Ziedaar de zonde, die tegenover
het geloof staat.
Het is afgodery, niet alleen jegens steenen of
houten beelden, dien tamelyk onnoozelen vorm
van afgodendienst, by onbeschaafde volkeren In
zwang. Het is de verfynde afgodery jegens de
listige bedenksels van den menschelyken geest.
Het is de' aanbidding van de waskaars door
iemand, die de blinden heeft gesloten voor de
zon.
Dat juist in een 'moderne wetenschappeiykc
Inrichting deze gedachte zoo duidelyk
drukking gebracht kon worden door ek
Hek kunstenaar is niet zonder beteekenis\Want
ook de wetenschap wordt groot door „f!
belachelijk dóór „dolus”.
Hetgeen waarheid is ln-dc^orde van het
bovennatuuriyke, kan men gewoonlyk met
vrucht toepassen in de orde van het natuuriyke
leven. Een wetenschap, die haar vertrouwen op
het Licht der waarheid verliest, zal noodzake-
lyk een listlgen afgod kiezen, en ze zal zich
stellen in dienst van dezen afgod, den rassen
waan, den klassenhaat, de stofvergoding, de
vergoding van de rede.
Hieraan heeft Joep Nicolas de beoefenaars
van de wetenschap op een pakkende wyze her
innerd door die tegenstelling zichtbaar te ma
ken tusschen de eeriykheid van het vertrouw
volle geloof en de listigheid van den mensche
lyken eigenwaan. Een kunstwerk, waarvan
zulke diepe leering uitgaat, herinnert aan die
tyden, waarin de kunst nog den „Bybel van de
armen” op de muren en in de kerkramen
schreef: Geen laffe, zoetelyke tafereeltjes, geen
meer zeggende symboliek,
getuigenis van de levende
ntzettend waren hier in het
Zuiden de toestanden op het
gebied van de kraam-verzor-
ging vijf en twintig jaar geleden. Nu
nóg pakken de boerinnen in sommi
ge plaatsen de borelingskes stijf in
de windselen, zoodat de arme schep
seltjes geen spier kunnen bewegen.
Maar toenIn verreweg
de meeSte gevallen moesten de
kraamvrouwen het stellen zonder
eenige andere hulp dan die van
een buurvrouw, die wel véél
goeden wil, maar vrjjwel geen ken
nis van zaken en heelemaal geen op
leiding had. ‘t Aantal gevallen, waar
in de moeder de geboorte van een
kind niet levend doorstond, was hier
veel te groot en nóg grooter was het
aantal gevallen van zuigelingen
sterfte door onhygiënische behande
ling, ondeugdeljjke voeding en al
dies meer
Betreffende de strafklacht tegen den Naar-
denschen veearts ter B. vernemen wy van het
parket, dat een offlcteele buiten vervolging stel
ling nog niet is geschied. De instructie is reeds
gerulroen tyd geleden gesloten en voorloopig
zyn de stukken ter zyde gelegd om eerst het
resultaat van het onderzoek door het scheids-
gerecht te NaaVden af te wachten erf de be-
eedigde getuigenverklaringen, die voor dit
scheidsgerecht zyn afgelegd, te vergelyken met
de door diezelfde getuigen afgelegde verklarin
gen voor den rechtercommissaris, welke echter
niet onder eede zyn gedaan.
Eventueel zal dus nog een vervolging moge-
lyk zyn, wanneer deze vergeiyktag daartoe stof
oplevert.
Er heeft zich te Amsterdam een comité ge
vormd om het 25-jarig jubileum van den heer
Louis van Tulder te
vieren. Burgemeester
dr. W. de Vlugt heeft
t eere-voorzitterschap
en^de wethouder voor
de Kunstzaken, <Jrs. E.
Boekman, hetjvóorzit-
terschap aanvaard.
In Amsterdam is de
huldiging bepaald op
Woensdag 3 November
g.s., in het Concertge
bouw, na de uitvoering
van het Requiem van
Verdi en den Psalmus
Hungaricus van Zol-
tén Kodély door de
Konlnkiyke Oratorium
Vereenlging, met medewerking van het
certgebouworkest, dirigent de heer Anthon van
der Horst.
Ook in tal van andere plaatsen van het land
heeft mén het initiatief genomen, den heer van
Tulder op waardige wyzq te huldigen en he<n
een stoffelyk biyk van waardeerlng aan te bie
den.
Deze zou in dubbelen zin werken: wan-
neer goed geschoolde vroedvrouwen of
kraamverpleegsters in de huisgezinnen kwa
men, konden zy én den moeders zelf én de
gedienstige buurvrouw zoo onder het werk
en het praten door heel wat behartigens-
waardige wenken geven met betrekking tot
hifti eigen rust, tot de’ Juiste behandeling
van hun kindje en tot de hygiëne in hun
gezin.
En vervolgens: aan de opleiding moest
feen kliniek verbonden worden. In die kli
niek komen moeders. Die moeders leeren
al tojkykend 'n heelen boel. En wat zy lee
ren weten de buurvrouwen spoedig óók. Dat
gaat als een olievlek....