Bolwerk van moederschips zorg Rijksmiddelen Een tegenstelling Vaster vorm van steunverleening /Verstopping VROEGER EN NU HYGIDENT oxygeen-bad FIETSER BIJ AANRIJDING DOODELIJK GEWOND /V t - - ZATERDAG 16 OCTOBER 1937 VAN WEEK TOT WEEK De natuurzuivere KING pepermunt Uit het bloembollen- bedrijf Z?eserue-eer«te-/ui/enanZ aan het hoofd gewond DE ZAAK TEGEN DEN VEE ARTS TE NAARDEN Vervolging blijft nog mogelijk Kerstgaven voor dè armen Teraardebestelling Toon Dupuis Clearingkoersen De feestelijkheden DOUWE AUKES EN HYDRA x. Een onderhoud met den directeur der jubileerende Katholieke V roed vrouwenschoot te Heerlen Onvergefelijke Dr. Meuleman Staatscommissie moet wettelyke regeling voor werkloosheids verzekering en steunver leening onderzoeken Landarbeidersbonden hebben collectief contract opgezegd Pistool ging onver wachts af ZILVEREN JUBILEUM VAN LOUIS VAN TULDER In de haven van Antwerpen aangekomen Over de eerste negen maanden van 1937 was de opbrengst f 46.45 millioen hooger dan de raming Margarine, vet en reuzel vry van heffing Huldiging van den gevierden zanger wordt voorbereid Automobilist, die daarna met motor in botsing kwam, ernstig gewond en •st» g«n i«id en ■S’ D. gaan.. Con- Q ook dit tg (Van onzen eigen redacteur) i TONNEMA CIE FABRIKANTEN VAN KING PEPERMUNT SNEEK nen nde eek et uit- katho- Dr. G. J. Lubbers, de tegenwoordige directeur der R.K. Vroedvrouwenschool te Heerlen pakken, waarin zijn automatisch pistool lag. Op onverklaarbare wijze is het afgegaan. De luite nant had toen nog gelegenheid om te bellen. Zijn toestand is momenteel niet ongunstig. Dokter Lubben is op dreef. In zyn witte jas zit hfj tegenover ons. Zóó uit de kliniek. HU heeft den tijd moeten maken voor dit on niets levend De samenwerkende landarbeidersbonden heb. ben aan de patroonsorganisaties in het bloem- bollenbedrijf medegedeeld, dat zjj het collectief contract in verband met de omstandigheden op zeggen. Zij achten het van belang, ten spoedig ste de’ besprekingen met de werkgevers te ope nen en hebben daarom een vergadering uitge schreven op Vrijdag 29 October, des morgens half tien, in café „De Nachtegaal” te Lisse. Koersen voor stortingen op 16 October 1937 teger. verplichtingen luidende in: Reichsmarken f 72.69, lires f 9.61 en peseta's f 12. der A op zijn jonge eggen de leiding van de ver- :n, die hier gegeven worden, ie zoo zoetjesaan honderden s, opneemt en van het Con i' de ongehuwde moe it, dat thans deze in- *De Nederlandsche mijnenleggers Douwe Aukes en Hydra zijn voor een niet-officleel bezoek in de haven van Antwerpen aangekomen De officieren hebben niettemin protocolalre bezoeken gebracht aan de Antwerpsche autori teiten. Maandag sullen de schepen vertrekken. Evenals vorige jaretj zal de Nederland sche Zulvelcentrale dit jaar wederom haar medewerking verleenen, opdat ter gelegen heid van het Kerstfeest ten behoeve van de armen bak-en braadvet, gesmolten rund- vet, gesmolten reuzel en/of onvermengde margarine vrij van heffing verstrekt zullen worden, mits deze producten geheel gratis worden gegeven door vereenlgingen of in stellingen van weldadigheid. ioon wel gen ge- IX oo- eu- alle Am ijd of moelijken ’en onregelmatige^ stoel gang regelt men vlug zonder kramp of pljfc met Mijnhardt’s Laxeertabletten Prijs per doos 60 ct. BU Apoth. en Drogisten reinigt Uw kuaetgebit. loader borstelt», ver- wudert alle vlekken en maakt Uw tanden stan send. terwijl het materiaal niet aangetast wordt. Door tandartsen aanbevolen. Alleen de origineel» Hygident. 45 en 85 ct per flacon Is gegarandeerd. Vraaf gratiayreefbasje, Hygident, Singel 115. A dam. Wat door de heerlijke smaak en geur een waar genot betekent: KING. Wat volkomen zuiver is: KING. Wat de op wekkende en verkwikkende eigen schappen ontleent aan het edele na tuurproduct: KING. Wat nooit verveelt: KING. Wat een weldaad is voor Uw zenuwen en Uw spijsvertering: KING. U zit hier in een bolwerk van Moeder- schapszorg. Dat is van een apostolaat, dat in desen tijd, nu de moeder het mikpunt vormt van alle godlooze activiteit, van spot en stiekeme verleiding tot geloofsafval, van buitengewone beteekenis is. Ik merk dat hier haast eiken dag. Uit alle deelen van het land wendt men zich hierheen om inlichtingen. Moralisten komen hierheen en vaak moet ik mjj tot hen wenden. Van ver uit het buitenland komen zelfs verzoeken om voorlichting en inlichting. Uit Canada ontving ik er een Vrijdagmorgen vingen de feestelijkheden in de Wilhelminaschool aan met een plechtige H. Mis van dankzegging, opgedragen door Deken J. Nicolafje van Heerlen. Gaarne was Z. Hoogw. Exc. Mgr. Dr. Lemmens zelf gekomen, doch zijn verblijf buitenslands verhindert hem aanwezig te zijn. Behalve de leerlingen en de zusters woonden ook een vijf en veertigtal oud-leerllngen de plechtigheid bij. Een koortje, uit de leer lingen gevormd, zong de liturgische gezangen. Men ontbeet vervolgens samen, het bestuur reci pieerde en Intusschen hielden de oud-leerllngen hun reünie. Te half twee gingen allen met de bestuursleden en hun dames aan tafel voor het feestelijk diner. De Rijksmiddelen hebben over de maand September f 36.793.823 op gebracht, hetgeen f4.867.785 meer is dan over September 1936 f 5.650.073 meer dan de raming. Over de eerste negen maanden 1937 (was de opbrengst f326.746.460 of f 59.227.893 meer dan over de zelfde periode van 1936 en bijna f 46.5 millioen meer dan de raming. De bedoeling zit voor, dat voor komende cri sistijden het systeem van steunverleening een vasteren vorm rad hebben aangenomen, waar bij meer dan tot op heden volgens in de wet vastgelegde normen zal kunnen worden gehan deld en het beleid minder incidenteel zal wor den gevoerd. Twee moeilijke problemen zullen voorname lijk de,aandacht der commissie vragen: de fl- nancieele verhouding ten deze tusschen rijk en gemeenten en de steunverleening aan behoef tige kleine zelfstandigen. (Van onzen parlementairen redacteur) Naar wy vernemen, 'is eerlang de benoe ming te wachten van een Staatscommis sie, welke de taak zal worden opgedragen te onderzoeken, op welke wijze wettelijke regelingen betreffende werkloosheidsver zekering en steunverleening getroffen zul len kunnen worden en der regeering van advies hieromtrent te dienen. Waar U staat of waar U gaat, draagt steeds KING' bij U, om te genieten, om U te verkwikken, om fit te blijven. Met geweld verzette hij zich tegen ieder, die hakr van haar kind of van haar natuur lijk milieu trachtte te scheiden. Hij bracht de ongehuwde moedertjes in zijn door gangshuis, waar zij onderricht werden in alle vakken, die een huismoeder moet ken nen. En intusschen deed hij alle pogingen in het werk stellen om zoon meisje weer thuis te krijgen mét haar kindje, haar zelfvertrouwen te sterken en haar een zoo danige betrekking te verschaffen, dat zij zelf haar kindje in het leven kon houden. U begrijpt, dat ik het mijn taak acht dat werk voort te zetten. Wij zoeken op het De teraardebestelling van het stoffelijk over schot van den beeldhouwer Toon Dupuis zal Maandag a.s. te half 12 op Oud Eik en Dui nen te 's-Gravenhage geschieden. De stoet vertrekt te elf uur van het sterfhuis Joan Maetsuyckerstraat 19. Deze eenige katholieke vroedvrouwenschool in ons land heeft geen uitsluitend gewestelijke beteekenls. Er wordt op de deur geklopt Dokter Lubbers was té goed op dreef. Er moet nog zooveel wor den geregeldEen handdruk en de lange ge stalte In de witte jas loopt weer haastig door de gangen naar de patiënten, naar de leerlin gen. naar het doorgangshuis, naar zijn corres pondentie.... Met die gedachten voor oogen streefden in dertijd dr. Meuleman en Ruys naar de stich ting van een Vroedvrouwenschool in het Zui den van het land. Men had er wel een in Am sterdam, maar dat was toen een dagreis ver. Voor de meisjes in het Zuiden moesten wij er een hpbben. Die kunnen uiteraard veel gemak kelijker in onze gezinnen werken. Met sterken steun vooral van de gemeente Heerlen en van de Provincies Limburg en Noord-Brabant kwam zjj ten slotte inderdaad hier tot stand. Dank zjj ook den persoon van dr. Meule man? Inderdaad. Dat was *n man, dien ik nooit kan vergeten. Dag en nacht stond hij klaar voor iedereen. Wat er ook gebeurde, altijd be waarde hij zijn opgewektheid. Hij bezat een phenomenale werkkracht. Hij schreef indertijd voor zijn studenten een leerboek voor anato mie en physiologie. Dat schreef hij ’s nachts. Soms had hij tot één uur zitten schrijven en wanneer hij dan om vier uur weer werd op geroepen voor een bevalling dacht hy er niet aan om daarna weer in bed te gaan. Dan bleef hy wéér doorschryven. Tegen dat de dag be gon had hy dan soms al drie uur gewerkt. En daarby altijd de harteiykheid zelf. Voor jongere krachten zooals ik, toen ik hier pas uit Surina me kwam, had hy niet alleen waardeerlng, maar ook vaderiyke belangstelling. zyn grootste zorg ging altyd uit naar de ongehuwde moeder en haar kind. Vrydagmorgen om acht uur werd in een der hotels te Groningen een gast met een schot wond in het hoofd in zyn kamer gevonden. Vanuit deze kamer werd drie keer gebeld, waar na een der kellners zich naar boven begaf. By het openen van de kamerdeur rook hy direct een scherpe kruitlucht en vond den gast, ach terover liggende op het bed. met een bloeden de wond midden in het voorhoofd. Onmiddeliyk werd de polltledokter gewaarschuwd, die der. patiënt onderzocht. -Daarby bleek, dat een ko gel door het voorhoofd naar binnen was ge drongen, maar niet door de hersenen was ge- Waarschyniyk heeft het projectiel in schuine richting het hoofd geraakt. De kogel bevond zich achter het oog Na voorlqopig ver bonden te zyn werd de patiënt overgebracht naar het Academisch Ziekenhuis. De recher che was spoedig ter plaatse. Het slachtoffer biykt te zyn de reserve eerste- luitenant der Administratie S.. afkomstig uit Amsterdam, die in Groningen eenige dagen onder de wapenen is. Hy verklaarde, dien morgen bezig te zyn geweest zyn koffer te derhoud, want zyn bezigheden Isten-hem eigen- lyk geen snipper vry. Na den doo^wgn den onvergeteUjken dokter Meuleman werd de volle last van het directeurschap der Katholieke Vroedvrouwenschol op zyn Jonge senouders gelegd. Dat is te schillende cursus van de kliniek, patiënten per ja trale Doorgangshuis^ dertjes. En daarby ki stelling jubileert. Het gebouw, dat hier hoog op een heuvel ligt een eindje voorby Heerler- baan, is heelemaal versierd. Lange groene guir landes hangen langs den gevel. Vaderlandsche en Pauseiyke dundoeken hangen uit. De direc teur heeft het dus druk Een interview, daar staat zyn hoofd zoo gauw niet naar. Excuseer, excuseer. Natuuriyk. Maar.... maar.... nu is hy tóch op dreef. De stichters, vertelt hy verder, stelden zich de vraag hoe zy al deze wantoestanden in de kraam verzorging t e g e 1 y k konden wegnethen. Want wat hielp het om den vrouwen aan het verstand te brengen, dat zy schoone doeken moesten gebruiken, dat zy het kind de na- tuuriyke voeding dienden te geven, wanneer zy .alle andere dingen in den wind sloegen? Toen rees de gedachte aan een vroedvrouwenschool. afgeAagde, doch een waarheid. Sint Thomas van Aquine noemde de schoon heid de „splendor veri", d.w.z. de straling van de waarheid. Was men er zich meer van bewust, dat de waarheid, om door te kunnen dringen, ook str41en moet! Vrydagmiddag is op den Ryksstraatweg te Wassenaar naby de Narcislaan de 58-jarige wielrijder B gepensionneerd hoofd eener school, die zonder voldoende uit te kyken den weg overstak, aangereden door een uit de richting Leiden komenden auto, bestuurd door den heer G. uit Den Haag. De man sloeg tegen den grond en liep een ernstig* wonde aan het ach terhoofd op. Na eenige gogenblikken trad de dood in. De automobilist had nog gepoogd een aan- ryding te voorkomen door krachtig te remmen. Hierdoor slipte de wagen evenwel en kwam dwars op het linkergedeelte van den Ryksweg te staan. Op dat moment naderde uit de tegen overgestelde richting een motorfiets, waarvan de beryder. P. uit Abcoude, niet meer kon uit- wyken. Het voertuig tornde tegen den auto op, welke tengevolge van deze botsing in brand vloog. De heer G. wist zich nog uit de cabine te werken, doch try bleek vry ernstige verwon dingen aan hoofd en handen te hebben op- geloopen. De motorfietsrijder kwam er met lichte kwetsuren af. Nadat dokter Baart de la Faille de eerste hulp had verleend, is de heer G. naar het Academisch dekenhuis te Lelden vervoerd. De heer P. kon zijns weegs gaan. De auto is vrywel geheel uitgebrand, terwyi de motorfiets ernstig beschadigd is. oep Nicolas, de groote kunstenaar, vervaar- T digde voor de Utrechtsche Unlversiteit ter V gelegenheid van haar derde eeuwfeest een twaalftal gebrandschilderde ramen, waarin hy de deugden voorstelde, die den wetenschapsman moeten sieren, en de ondeugden, welke de be oefenaar van de wetenschap moet vermyden. Telkens staat tégenover een bepaalde deugd de daarop betrekking hebbende ondeugd. Zoo b.v. net men eenerzyds de arbeidzaamheid, ander- njds de vadsigheid. Met groot spontaan vernuft gevonden, met koninkiyken zwier uitgevoerd, getuigen deze voorstellingen van een prachtig en ordehjk levensinzicht, dat zyn bezieling dankt aan die levende kennis van schepping en Schepper, waardoor een kunstenaar eerst in rtaat is het leven te ver-beelden. Een tegenstelling trof ons byzonder in deze ioo sprekende en ook zoo veelzeggende reeks. Aan de eene zyde ziet men nameiyk „Fldes”, bet geloof, als een helderff, rechtstandige ge stalte met gesluierd aanschyn. Doch vóór den sluier, die de oogen bedekt, hangt de schitte rende zon van de waarheid. Haar stralen door dringen het duister, dat het hoofd van dezt figuur omhult. Men ziet, hoe de heele gestalte met volle overgave vertrouwt op de leiding van dit Licht. De voorname uitbeelding is overtui gend door den pakkenden eenvoud van deze symboliek. Ja! Zoo is het geloof! Het is een overgave van ons verstand aan iets oneindig grooters en heeriykers. Het is een vast en on wankelbaar vertrouwen op het Licht van boven De<eloovige zegt die ontroerende woorden: „Op u heb ik myn vertrouwen gesteld en in alle eeuwen zal ik niet beschaamd worden.” Dit beeft Joep Nicolas klaar en schoon tot uitdruk king gebracht. Aan de andere zyde nu moest de kunstenaar het tegendeel van de „Fldes” in beeld brengen. DU was niet zoo eenvoudig als het lykt. Men kan natuurlyk zeggen: tegenover het geloof staat het ongeloof. Beeld dus het ongeloof uit en gü zyt klaar! Maar het ongeloof is niet een ondeugd. Het is een gemis, een tekort, een toestand, doch het is niet een actie van de menscheiyke natuur, die door een beeldend kunstenaar met gevoel var beweging in beeld gebracht kan warden Joep Nicolas, met zyn diepe intuïtie van de geestelijke levensbewegingen, voelde, dat hy dieper moest gaan en dat hy de oorzaak moest vaststellen van het feit, dat de mensch zijn vertrouwen in het Licht van boven prys geeft. Tegenover het begrip „Fides” moest hy een even actief begrip stellen. Hy koos het be grip „Dolus”. Men ziet op dit venster een aantal figuren, die hun ware gedaante trachten te ontveinzen zooals de raaf met de pauwenveeren uit dc fabel. Men ziet een oude, leeiyke vrouw, die zich het masker eener Jeugdige schoonheid voorhoudt. Men ziet in beeld gebracht, wederom op onmiddeliyk sprekende wyze, de listen, waarmede de menschheid zichzelf bedriegt. Dolus beteekent listigheid of bedriegiykheiu. De kunstenaar laat buiten beschouwing, of er by deze bedrieglijkheid boosaardig opzet in#he; spel is. Hy redeneert niet. Hy beeldt uit. Hy tbont ons het verwaten zelfbedrog van den menseb, die meent, dat hy het leidende Licht kan missen en die zich tevreden stelt met het masker of den pronkerigen pauwenstaart. Deze tevredenheid met het mindere, ziedaar de grond van het ongeloof. Dit voorbyzien van de zon terwille van een waskaars, ziedaar het ware „bedrog”, dat het tegendeel vormt tot de ver trouwvolle overgave aan de hoogere bezieling des geloofs. Weinig kunstwerken uit den laatsten tyd ver- toonen een zoo diepen zin voor de geesteiyke werkeiykheden als deze twee ramen te Utrecht. Fldes en Dolus: Geloof en list naast elkander als de onverzoenlyke begrippen, die het per- soonlyke geestesleven aantrekken. Eenerzyds de oogen verduisterd door de menschelyke beperkt heid, doch tevens de sluier doorstraald van het Ucht, dat van boven komt. Anderzyds het ge laat verduisterd door het masker van de gnt- veinzlng, dat. echter de hulpeloosheid van de zwakke oogen doet doorstralen. Geloof en ongeloof staan tegenover elkander als overgave en voorbehoud, als vertrouwen en bedrog. De geloovige mensch begint met te be kennen, dat hy zichzelf niet genoeg is. Hy draagt een sluier en hy weet, dat zyn oog ver duisterd is. De ongeloovige mensch daarentegen acht zichzelf genoeg. Hy twyfelt niet. De twy- felaar is een heel ander menschentype dan de ongeloovige. Ook de twyfel kan schuldig zyn, doch de twyfel zoekt nog naar de grens of naar het grenzenlooze. Het ongeloof echter, het starre, harde ongeloof, heeft de grenzen aanvaard. Het *11 zyn rust vinden binnen die grenzen. Het maskert zich. Het weigert verder te zoeken dan bet zichtBare. Het aanvaardt geen ander licht dan het licht, hetwelk het zelf ontstoken heeft. Het ongeloof steekt een kaars aan en vergehjkt sich met God, die alle lichten aan het uitspan sel ontstak. Het zegt, bedriegiyk, door kleine listigheid misleid: nu is de mensch ook een God, want ook de mensch ontsteekt een licht! Leest men de psalmen, dan ziet men, hoe deze listige verwatenheid van den mensch gedurig wordt gehekeld. God lacht om den ongeloovige. Hy wordt niet beschouwti als een gevaariyk vyand. zelfs niet als een groot zondaar, hy wordt bespot als een kleine slimmerik, die denkt aan de groote levenswetten te kunnen ontsnappen. Ook by de profeten wordt op deze wyze de ongeloovige afgestraft. Zoo zegt b.v. de Profeet Isaïas (XXIX 15): ,,Wee hun, die voor God hun plannen diep zoeken te verbergen; die hun werken verrichten in het duister en dan zeggen: „wie ziet ons nu? w*e kent ons?” Wat een dwaasheid! Is de pot tenbakker dan niet hooger verheven dan het leem? Als het maaksel zou zeggen tegen den Maker: „Hy vormde my niet!” dan zou de pot over den pottenbakker mogen zeggen: „Hy beeft er geen verstand van!” In zulke woorden wordt datgene belacheiyk gemaakt, dat Joep Nicolas uitbeeldde als de „dolus", de listige ontvelnzing van het hoogere. domme en verwaande struisvogelpolitiek tegenover de diepste geheimen van het leven. I^och is het merkwaardig, dat in de Heilige SchrUt betrekkeiyk zelden wordt gesproken over Zooals gezegd: Dr. Meuleman heeft veel ver dienste door dit alles verworven, maar hy kreeg ook veel medewerking. Een man, als de heer J. A. Dupont byvoorbeeld, die twintig jaar in het bestuur zit en die het financieel beleid zoo voerde, dat wy nog geen enkel jaar met verlies werkten. En dan den vorigen en den tegenwoordlgen burgemeester van Heerlen niet te vergeten. Heeft Dr. Meuleman niet van deze Vroed vrouwenschool behalve een opleidingsinstituut in den engen zin van het woord, een nationaal centrum van moederschapszorg willen maken? Niet alleen willen maken, hy is daar ook in geslaagd. oogenbllk naar een mogeiykheid om den meisjes ook een vak te leeren, wanneer zy hier zyn. Dan konden wy hen in noodzake- lyke gevallen ook hier den kost laten ver dienen. Maar dat hangt nog in de lucht. Het valt niet mee een beroep te vinden, dat den meisjes ook eenige arbeidsvreugde, eenige afwisseling biedt. Berekening van kosten in eenigen vorm aan de bedeelden is derhalve niet toegestaan. Evenmin Is het geoorloofd, dezen door een z.g. spaarregeling, contributie of dergelyke ulteindeiyk toch zelf de kosten van de aan hen uitgereikte producten te doen dragen. Voorts zullen de producten vóór 2 Januari 1938 aan de behoeftlgen moeten zyn verstrekt. De merken (banderolles) voor het gesmolten vet en de gesmolten reuzel, benevens de wlk- kelpapieren voor de onvermengde margarine, bestemd voor de Kerstgaven 1937, zullen slechts geldig zyn tot 1 Februari 1938. zoodat degenen, aan wie deze producten sullen zyn -uitgereikt, deze vóór genoemden datum zullen moeten hebben opgebruikt. Vereenlgingen en instellingen van weldadig heid, welke in aanmerking wenschen te komen voor vrystelllng van heffing op door haar onder de genoemde voorwaarden uit te reiken gesmolten vet, gesmolten reuzel en/of onver mengde margarine, worden uitgenoodigd, zoo spoedig mogeiyk een aanvraag by de afdee- ling margarine, vetten en oliën der Nederland sche Zulvelcentrale, Nassaulaan 6. 's-Graven- hage in te dienen op daartoe by deze afdee- ling te verkrygen formulieren. Alleen volledig ingevulde en onderteekende aanvraagformulieren, welke uiterlyk 19 Novem ber 1937 in het bezit moeten zijn van de ge noemde afdeellng, kunnen in behandeling ge nomen worden. Aanvragen, welke na genoem den datum ontvangen worden, zullen terzyde worden gelegd. De aandacht wordt er op gevestigd, dat het geen zin heeft, aanvragen in te zenden, ta aien het de bedoeling is. de producten te be stemmen voor verwerking in spyzen ten gebrulke door de inwonenden in gestichten, inrichtingen e.d. of voor verstrekking van maaltyden aan behoeftigen (spyskokerijen)Voor dergelyke doeleinden kan nJ. geen vrijstelling van heffing worden verleend, ook niet aan die vereenigin- gen, welke in vorige jaren de vry van heffing ontvangen producten voor deze doeleinden heb ben aangewend. De pryaen. waartegen de leveranciers de ge noemde producten, bestemd voor „Kerstgaven”. vry van heffing aan de vereenlgingen en in stellingen van weldadigheid zullen mogen le veren, zyn vastgesteld op ten hoogste: f 0.40 per Kg. voor gesmolten rundvet f 0.32 voor bak- en braadvet en 0.60 per Kg. voor gesmolten reusel. datgene, wat wy ongeloof noemen. Zeker, tel kens wanneer de heidensche volkeren in hun verbeelding denken, dat ze machtiger zyn dan de w^re God, in Wiens handen ze slechts dienen als een werktuig, wordt deze verwatenheid met harde strafbedreigingen beantwoord. Gruwelyk zyn soms de voorspellingen van de wyze, waar op deze dolus, dit bedriegiyk zelfvertrouwen der volkeren in den bybel geschetst whrdt. Gaat het echter over het uitverkoren volk, dan ontmoeten we byna nooit het begrip „on geloof”. maar byna altyd het begrip „ontrouw". Het moderne idee van ongeloof is niet de tegenstelling tot het eeuwige idee van God als Bestierder der zichtbare wereld. Neen, deze tegenstelling is veel verfynder, zooals ook de kunstenaar het aanvoelde. Het geloof is een overgave aan het Licht, een zich laten leiden door de openbaring. De on trouw is een voorbehoud, een zich onttrekken aan die Goddeiyke Leiding. Telkens wordt dit verweten. God zegt niet: Zy weten niet, dat Ik besta. Hy zegt: zy Wil len niet weten, dat Ik besta, zy vertrouwen op zichzelf, inplaats van hun vertrouwen te stellen op God. Ziedaar de zonde, die tegenover het geloof staat. Het is afgodery, niet alleen jegens steenen of houten beelden, dien tamelyk onnoozelen vorm van afgodendienst, by onbeschaafde volkeren In zwang. Het is de verfynde afgodery jegens de listige bedenksels van den menschelyken geest. Het is de' aanbidding van de waskaars door iemand, die de blinden heeft gesloten voor de zon. Dat juist in een 'moderne wetenschappeiykc Inrichting deze gedachte zoo duidelyk drukking gebracht kon worden door ek Hek kunstenaar is niet zonder beteekenis\Want ook de wetenschap wordt groot door „f! belachelijk dóór „dolus”. Hetgeen waarheid is ln-dc^orde van het bovennatuuriyke, kan men gewoonlyk met vrucht toepassen in de orde van het natuuriyke leven. Een wetenschap, die haar vertrouwen op het Licht der waarheid verliest, zal noodzake- lyk een listlgen afgod kiezen, en ze zal zich stellen in dienst van dezen afgod, den rassen waan, den klassenhaat, de stofvergoding, de vergoding van de rede. Hieraan heeft Joep Nicolas de beoefenaars van de wetenschap op een pakkende wyze her innerd door die tegenstelling zichtbaar te ma ken tusschen de eeriykheid van het vertrouw volle geloof en de listigheid van den mensche lyken eigenwaan. Een kunstwerk, waarvan zulke diepe leering uitgaat, herinnert aan die tyden, waarin de kunst nog den „Bybel van de armen” op de muren en in de kerkramen schreef: Geen laffe, zoetelyke tafereeltjes, geen meer zeggende symboliek, getuigenis van de levende ntzettend waren hier in het Zuiden de toestanden op het gebied van de kraam-verzor- ging vijf en twintig jaar geleden. Nu nóg pakken de boerinnen in sommi ge plaatsen de borelingskes stijf in de windselen, zoodat de arme schep seltjes geen spier kunnen bewegen. Maar toenIn verreweg de meeSte gevallen moesten de kraamvrouwen het stellen zonder eenige andere hulp dan die van een buurvrouw, die wel véél goeden wil, maar vrjjwel geen ken nis van zaken en heelemaal geen op leiding had. ‘t Aantal gevallen, waar in de moeder de geboorte van een kind niet levend doorstond, was hier veel te groot en nóg grooter was het aantal gevallen van zuigelingen sterfte door onhygiënische behande ling, ondeugdeljjke voeding en al dies meer Betreffende de strafklacht tegen den Naar- denschen veearts ter B. vernemen wy van het parket, dat een offlcteele buiten vervolging stel ling nog niet is geschied. De instructie is reeds gerulroen tyd geleden gesloten en voorloopig zyn de stukken ter zyde gelegd om eerst het resultaat van het onderzoek door het scheids- gerecht te NaaVden af te wachten erf de be- eedigde getuigenverklaringen, die voor dit scheidsgerecht zyn afgelegd, te vergelyken met de door diezelfde getuigen afgelegde verklarin gen voor den rechtercommissaris, welke echter niet onder eede zyn gedaan. Eventueel zal dus nog een vervolging moge- lyk zyn, wanneer deze vergeiyktag daartoe stof oplevert. Er heeft zich te Amsterdam een comité ge vormd om het 25-jarig jubileum van den heer Louis van Tulder te vieren. Burgemeester dr. W. de Vlugt heeft t eere-voorzitterschap en^de wethouder voor de Kunstzaken, <Jrs. E. Boekman, hetjvóorzit- terschap aanvaard. In Amsterdam is de huldiging bepaald op Woensdag 3 November g.s., in het Concertge bouw, na de uitvoering van het Requiem van Verdi en den Psalmus Hungaricus van Zol- tén Kodély door de Konlnkiyke Oratorium Vereenlging, met medewerking van het certgebouworkest, dirigent de heer Anthon van der Horst. Ook in tal van andere plaatsen van het land heeft mén het initiatief genomen, den heer van Tulder op waardige wyzq te huldigen en he<n een stoffelyk biyk van waardeerlng aan te bie den. Deze zou in dubbelen zin werken: wan- neer goed geschoolde vroedvrouwen of kraamverpleegsters in de huisgezinnen kwa men, konden zy én den moeders zelf én de gedienstige buurvrouw zoo onder het werk en het praten door heel wat behartigens- waardige wenken geven met betrekking tot hifti eigen rust, tot de’ Juiste behandeling van hun kindje en tot de hygiëne in hun gezin. En vervolgens: aan de opleiding moest feen kliniek verbonden worden. In die kli niek komen moeders. Die moeders leeren al tojkykend 'n heelen boel. En wat zy lee ren weten de buurvrouwen spoedig óók. Dat gaat als een olievlek....

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5