H
r
PUROL
zuivert - verzacht - geneest
Crisisheffing op
vleesch
De pantserauto
van Mussert
s
:s
Onzuivere huid?
g
WH
TWEEDE KAMER OVER
DEFENSIEBEGROOTING
ONZE AARTSVADERS"
Si
VAN week tot week
2S
TTÏ
x>xe
EN
68
Feest aan de Leidsche
Universiteit
ten
Wer kloosheidssubsidie-
fonds
Economische weerbaarheid
„WEENEN AAN DE VECHT"
goede doel
Dienstweigeraars
Gaan de kosten boven
onze draagkracht?
■J
Ruim drie ton bijeengebracht
ZATERDAG 30 OCTOBER 1937
RA
BIJ
Binnenkort afschaffing van de
laatste vyf pet.
GROOTE GIFT VOOR DE
VRIJE UNIVERSITEIT
O nd ernemersovereenkomst
verbindend verklaard
Voorloopig Verslag der Tweede
Kamer
De Regeering gaat terecht voort
op den enkele jaren geleden
ingeslagen weg
Japonnen-confectie-
bedrijf
u
a
a
Driehonderd jaar klinisch onder
wijs
en
LS,
EN
Het belastingsysteem
Kostenverdeeling
Een verblijdend resultaat. Bijna
een halve ton voor het
Om het kampioenschap van
Rusland
Kamerleden dringen aan op af
schaffing van de Omzet
belasting
Omzetbelasting
herinnert
PUKKELS
VETWQRMPJ&5
■ap
na
zich
in
i
1-
n
van
s^nde
het
i
aan fondsen, enz., ad f71.475.000, hetgeen het
tekort doet stijgen tot f 103.232.656.
hen. die uitstel van arbeidsplicht hebben
kregen.
Naar uit Moskou wordt gemeld, is de tiende
partij om het kampioenschap schaken van Rus
land tusschen Loewenfisch en Botwinnik door
eerstgenoemde gewonnen.
mk*
NIS»
er-
JOt
Bt
■r
A
Vele leden klaagden over de sobere toelich
ting van het bedrag van f 157.500.000, dat in
de jaren 1938 tot en met 1941 benoodigd zal
zijn, ten einde „op bescheiden wijze” In de ver
dere materieele behoeften van de weermacht
te voorzien.
Nu zoowel op den gewonen dienst als op
den kapitaaldlenst aanzienlijk hoogere be
dragen worden uitgetrokken voor het ma-
lerteel Yan- de. landmarbt an. van da zee
macht. spraken vele leden den wensch uit,
dat deze aanschaffingen zooveel mogeljjk
aan de Nederlandsche industrie ten goede
sullen komen.
Sommige leden meenden, dat het capltulan-
tenstelsel nog weinig gunstige resultaten op
levert.
aagt
bare
Gevraagd werd, of maatregelen zijn geno
men, waardoor bjj mobilisatie het personeel
en het materieel van da.K LM, tor.beschik
king van de regeering worden gesteld.
•n
I-
ÏS
ar
n-
A
al
1
2
r.
i
r
TT
nine
N-
blj
bjj
ifé
n-
Blijkens het voorloopig verslag der Tweede
Kamer over de begroeting van Financiën
voor 1938 hadden vele deden met verwonde
ring kennis genomen van de in verschillende
dagbladen gepubliceerde, ministerieels cir
culaire. betreffende vergunning Inzake het
gebruiken van een gepantserde automobiel
door Ir. Mussert,
2. De defensie-uitgai
nen zoodanige perken.
urn
Men achtte het algemeen gewenscht, de ver-
deellng der vlootkosten tusschen Nederland en
Indlë zoowel b(j dit hoofdstuk als bjj het 12de
hoofdstuk der rljksbegrootlng te behandelen.
Verscheidene leden maakten bezwaar tegen
een zoodanige kostenverdeeling, dat Nederland
daarvan In vergelijking met 1937 een bate
zal ondervinden van voorshands 6.5 mlllioen.
Vele andere leden juichten een vaste kosten-
verdeellng toe.
Zooals bekend is Donderdag aan het bestuur
der Vrije Universiteit te Amsterdam een geld
bedrag aangeboden als opbrengst van het vrou-
wen-V. U. plan.
Naar we nader vernemen, bedroeg de ge
spaarde som ruim f 300.000. Hierin waren be
grepen bijdragen uit Indlë en Zuid-AIrika.
i steeds
aan de
Waarom
Eenige leden vestigden de aandacht op.óe
sterk gewijzigde verhouding tusschen de
directe en de Indirecte heffingen. De druk
van de indirecte belastingen is in verhou
ding tot den druk der directe belastingen
in zeer sterke mate toegenomen.
Sommige andere leden zagen eveneens een
groot gevaar in de flnancieele gevolgen van de
voorstellen der regeering op het gebied van de
defensie. Daaruit vloeit voort een onjuiste ver
houding tusschen de voorgestelde militaire uit
gaven en de uitgaven voor andere niet minde:
noodzakelijke doeleinden.
Enkele leden waren van oordeel, dat de maat
regelen ter versterking van de weermacht te
laat worden genomen en daarom te duur zijn.
Enkele andere leden verklaarden zich voor
standers van een weermacht, die in staat Is
het land buiten den oorlog te houden en den
vrede te handhaven.
Tegenover de hierboven weergegeven be
schouwingen stelden vele leden als hun mee
nlng, dat de regeering terecht voortgaat op
den nieuwen weg, dien zjj enkele jaren
geleden Insloeg.
Verscheidene leden konden zich niet ver-
eenlgen met het voorstel, een vervangenden
kruiser op stapel te zetten. Zjj waren er
allerminst van overtuigd, dat het kruiser-
vraagstuk opgelost is ten gunste van den
kruiser en als een afgedane zaak dient te
worden beschouwd.
Binnenkort is, naar we vernemen, een
beschikking van den minister van Economi
sche Zaken te verwachten, waarbij de nog
bestaande 5 pCt. crisisheffing op het ge
slacht wordt afgeschaft.
Sommige leden vestigden weder de aandacht
op de economische en Induslrieele voorbereiding
der verdediging.
Aangedrongen werd op een innige samenwer
king van het dep. van Defensie met dat van
Economische Zaken, zoodat alle economische
krachten In Nederland kunnen worden gemo
biliseerd.
Enkele leden drongen’ aan op invoering van
den burgerlijken dienstplicht.
blijft binden, over de eeuwen heen, onafschei
delijk.
Ludendorff en zijn huisvrouw betichten
Katholieke Kerk ervan een verkapt Jodendom
te propageeren, dat onder den naam van Chris
tendom het Dultsche volk naar het wezen be
derft. Telkens wijzen deze propagandisten van
het nieuwe heidendom op het innige verband
tusschen Oud en Nieuw Verbond, teneinde op
grond hiervan de Christenkerk te kunnen be
strijden. aldus gebruik makende van het offld-
eele antisemietlsme In Duitschland.
Julius Streicher spuwt wekelijks zijn gal uit
over Jood en Katholiek als onverbreekbaar ver
bonden in de geschiedenis der menschheld.
Maar de Heiland, zoo werpt ons Hollandsch
antisemietlsme tegen, vervloekte toch het „ad
derengebroed". Dit zijn de Joden.
Neen, dit zijn niet de Joden, maar de huichel
achtige phariseërs en schriftgeleerden. Door
zijn trouw is Abraham onze aartsvader, door
zijn uitverkiezing is het Joodsohe Volk de voor
afbeelding van de Katholieke Kerk, maar ook
de ontrouw van de Christenen werd voorafge-
beeld In de ontrouw van de Joden. Het woord
.adderengebroed” is niet gesproken voor alle
Joden, noch uitsluitend voor de Joden. Het is
gesproken voor alle huichelaars en voor alle
volksmisleiders. Het Is een waarschuwend woord
voor allen, die de leer verminken uit baatzucht
en eigenbelang.
De parabel veroordeelt den phariseër, maar
prijst den tollenaar. Belden zijn joden, de pha
riseër, die veroordeeld wordt, zoowel als de tol
lenaar, die wordt geprezen. Zij vertegenwoordi
gen niet hun ras of hun stam, maar zij verte
genwoordigen de menschheld. Het .adderenge
broed” Is niet zoo genoemd, omdat het Joodsch
Is, maar omdat het huichelachtig Is en be
dorven van gemoed.
De actie tegen de Joden, zooals die thans ook
in Holland, helaas zelfs door katholieken, ge
voerd wordt, tracht onder schijn van vader
landsliefde een haat te zaaien, die naar het
wezen volstrekt onvereenigbaar is met den ka
tholieken godsdienst, en die dagelijks In de
kerkelijke liturgie haar krachtigste weerspre
king vindt, wanneer wjj bidden, dat ons offer
aan God welgevallig moge wezen, zooals het
offer van onzen aartsvader Abraham.
Vrijdag is in een plechtige bijeenkomst
in de aula van het nieuw* Academisch Zieken
huis in het Boerhaavecomplex te Leiden bet
feit herdacht, dat voor driehonderd jaar voor
het eerst klinisch onderwijs als onderdeel van
het academisch onderwijs werd gegeven.
en
toe. Tot
wjj bekennen, dat
van Rosenberg,
onze taal hoofd
door blaadjes,
grootendeels in
;van katholieken berust. Zj) toonen
- --1 ®n uiten een schimp,
van een
De defensie-voorstellen leggen volledig
beslag op ieder accres, dat in de eerste jaren
in de rijksinkomsten zou kunnen Intreden
en beheerschen volkomen het flnancieele
perspectief voor de eerstvolgende jaren.
Aan dezen aartsvader verwant, niet naar het
bloed, maar door het geloof, dat hem de genade
bezorgde, moeten wij bidden en offeren voor zijn
lichamelijke afstammelingen, die wel verre van
onze minachting, onze bijzondere liefde ver
dienen.
Vetwormpjes, pukkels en uitslog
verdwijnen en de huid wordt jeug-
dig-frisch, gezond en fluweelzacht
door de huidzuiverende, huidge-
nezende en huidvoedende kracht
van Purol. Gebruik voor gelaatsver-
zorging witte Purol. Deze is na in-
wrijving onzichtbaar op de huid
en daarom zeer geschikt voor ge
bruik overdag.
In doozen van 30 en 60 ct. Tube 45 ct.
Bij Apothekers en Drogisten.
9
Het kwam dezen leden voor, dat de gevaren,
welke de persoonlijke veiligheid van in den
polltieken strijd op den vóórgrond tredende
personen kunnen bedreigen, in ons land niet
van dien aard zijn, dat zij het noodig zonden
kunnen maken, aan een dier personen vergun
ning te verleenen. zich van een gepantserde
automobiel te bedienen. Een leder, die zich be
hoorlijk gedraagt en anderen geen overlast aan
doet. kan zich hier te lande overal en te allen
tijde vrijelijk bewegen. De hier a^n het woord
zijnde leden zouden het op prijs stellen. Indien
de regeering deze waarheid tot richtsnoer zou
willen nemen en geen enkele uitzondering op
den algemeenen regel zou willen toelaten.
Eenige dezer leden achtten het waarschijnlijk,
dat het verzoek, hetwelk tot de hierboven ver
melde circulaire aanleiding heeft gegeven, min
der is voortgekomen uit gegronde bezorgdheid
voor het leven van den persoon, te wiens be
hoeve het verzoek werd gedaan, dan wel aan
een zekere zucht tot sensatie of tot reclame valt
toe te schrijven. Het ligt, naar het oordeel van
deze leden, niet op den weg van de overheid,
dergelijke sensatie of reclame te bevorderen.
de regeering het tekort op den gewonen dienst
voor 1938 op f 13.245.656, waarbij komen de
kasten van de wijziging der Dienstplichtwet ad
f 17512.000, te samen f 30.757.656 Hierbtj moeten
warden opgeteld da achterstallige betalingen
Naar aanleiding van het antwoord van den
minister op schrlftelUke vragen van den heer
Albsrda in verband met het voornemen der
regeering dienstweigeraars onder te brengen in
een kamp op het eiland Rozenburg en betref
fende den aard van den door hen aldaar te
verrichten arbeid, werd nader gevraagd, hoe
deze lieden in dat kamp gehuisvest zullen wor
den, in welke mate zjj hun persoonlijke vrij
heid zullen behouden, welke de kosten per man
zullen zijn in vergelijking met de tegenwoor
dige regeling en of voldoende rekening zal
worden gehouden met de studlebelangen van
hen. die uitstel van arbeidsplicht hebben ge-
o.m. de minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, prof. dr. J. R Slotemaker de
Bruine. Prof. dr. J. A. Barge, rector-magnlficus
der Leidsche Universiteit, hield de herdenkings
rede.
Na de rede van den rector-magnlficus heeft
de minister van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen, prof. dr. J. R Slotemaker de Bruine,
gesproken.
De minister noemde het een gelukkige ge
dachte, dat men opzettelijk wil herdenken, wat
in het verleden als ontwikkeling van de we
tenschap of haar toepassing verkregen is. Er
is immer een gevaar dat wij. het verleden ver
getende, uitsluitend het tegenwoordige waar-
deeren en dat wij dit aanvaarden als een na
tuurlijk en vanzelfsprekend gegeven in plaats
van als een gave, die ons geschonken wordt en
die ons nieuwfe verplichtingen oplegt. Dit alge-
meene vindt ook toepassing, als het gaat over
het klinisch onderzoek en zijn inschakeling in
het universitaire instituut.
Na den minister spraken de president-curator
der Leidsche Universiteit. mr. A. van de Sande
Bakhuyzen en vertegenwoordigers der Uiflver-
siteiten van Edinburgh en Weenen, resp. de
hoogleeraren Logan Turner en Piek.
Tenslotte werd gezamenlijk een bezoek ge
bracht aan het voormalige Caecilla-Gasthuis.
waar het eerste klinische onderwijs werd ge
geven.
Volgens het Voorloopig Verslag over
hoofdstuk 8 (Defensie) der Rljksbegrootlng
voor 1938 erkenden verscheidene Tweede
Kamerleden, dat, vergeleken bjj de eerste
jaren na den wereldoorlog, de omstandig
heden, waarnaar de Defenslebegrooting
moet wogden beoordeeld, geheel veranderd
zijn.
Op 29 October is uitgegeven Staatsblad no.
650. Besluit van den 28sten October 1937. hou
dende voorwaarden, waaronder bepalingen van
een ondememersovereenkomst in het japonnen
confectiebedrijf algemeen verbindend kunnen
worden verklaard. (Dag van inwerkingtreding
31 October 1937).
Ontleend la aan het Voorloopig Verslag over
de begrootlng van het Werkioosheldssubsidie-
fonds voor het dienstjaar 1938:
Naar aanleiding van de mededeellng van den
minister in de Memorie van Toelichting, dat
de regeering meent met een voorloopig beschei
den vermindering van de flnancieele nooden
der gemeenten rekening te mogen houden, stel
den enkele leden de vraag of voor deze ver
wachting wel voldoende grond aanwezig is. Men
zou het op prijs stellen van den minister ge
gevens te ontvangen over:
le. Het aantal noodlijdende gemeenten en
het aan de gemeenten m totaal toegekende be
drag over de jaren 1934, 1935 en 1936 en de
raming van deze gegevens voor de jaren 1937,
en 1938;
v/ 2e Het totaal der gewone bijdragen uit hel
Werkloosheidssubsidiefonda. het totaal der
extra-bljdragen en het totaal der belastingblj-
dragen, benevens de aantallen gemeenten, die
de extra-bljdragen en belastingbljdragen ont
vingen, een en ander voor de jaren 1935 en 1936.
en de raming van deze gegevens voor de jaren
1937 en 1938.
Verscheidene leden drongen er op aan. de
extra-bljdragen aan de gemeenten, waarvoor
zj> noodig blijken te zijn, voor het volle bedrag
uit te keeren.
Gewezen werd op het eigenaardig verschijn
sel, dat voor de verleenlng van subsidie aan
de gemeenten de regeering de kleine zelfstan
digen ten aanzien van de werkverschaffing wel,
maar ten aanzien van de steunverleenlng niet
als werklooaen beschouwt. Dientengevolge wor
den aan plattelandsgemeenten, waar men over
betrekkelijk veel objecten voor werkverschaffing
beschikt en men b.v. kleine boeren in hun eigen
bedrijf te werk kan stellen, de uitgaven ter.
behoeve van de kleine zelfstandigen voor een
groot deel uit het Werkloosheidssubsidiefonda
vergoed, terwijl daarentegen groote stadsge
meenten voor haar uitgaven ten bate van de
kleine zelfstandigen in het geheel geen ult-
keering uit het werkloosheldssubeldiefonds ont
vangen.
Door enkele leden werd nog de aandacht ge
vestigd op de voortdurende toeneming der uit
gaven voor armenzorg, waardoor de flnancieele
positie van vele gemeenten onhoudbaar Is ge
worden. Ondanks het feit, dat de werkloosheid
afneemt, stijgen de uitgaven voor armenzorg.
Deze leden achtten het noodzakelijk, dat aan
de gemeenten ter bestrijding van deze uitgaven
bijdragen uit het Werkloosheldssubeldiefonds
worden verleend.
Door andere leden werd dit denkbeeld be
streden.
Voor deze herdenking bestond zoowel uit het
binnenland als uit het buitenland groote be
langstelling.
Onder de talrijke aanwezigen bevond
Toen bouwde men nog groote verwachtingen
op den groei van de Volkenbondsgedachte, ter
wijl men nog geen rekening behoefde te houden
met het bestaan van krachtig bewapende fas
cistische staten.
De verbetering van de weermacht erkenden
zij als een bittere noodzaak.
Voor de hier aan het woord zijnde leden
stond bij de beoordeellng van het defensle-
vraagstuk voorop:
1. Onze defensie moet worden gezien in het
raam der collectieve veiligheid, omdat goowel
in Nederland als in Nederlandsch-Indlë zelf
standige verdediging onmogelijk Is;
iven moeten blijven bin-
dat behoorlijke verzor
ging van cultureele en sociale belangen des
volks mogelijk blijft;
3. De weermacht moet het vertrouwen van
het geheele volk kunnen genieten; trouw aan
de democratische staatsinstellingen moet ver
zekerd zijn.
Wat de regeering nu voorstelt, gaat de fl
nancieele draagkracht van ons volk verre te
De hier aan het woord zijnde leden achtten
een herziening dringend noodzakelijk, waarbij
zl) niet uit het oog verloren, dat ook de directe
heffingen zeer hoog zijn opgevoerd.
Sommige leden waren van meenlng. dat het
belastingsysteem in velerlei opzichten anti
sociaal is.
Wederom wezen verschillende leden er op dat
de personeels belasting een buitengewoon zwaren
last op het koffiehuis- en restaurantbedrijf legt.
De secretaris van het Comité .Weenen aan
de Vecht", de heer J. A. Josephus Jltta, schrijft
ons;
Nu onder dankzegging voor het gevoerde be
heer aan Mr. Ph. B. Libourel te Delft, penning
meester van het Comité ..Weenen aan de Vecht",
dat op 17 Juni 1937'in het park van kasteel
Nljenrode een algemeen weldadigheidsfeest or
ganiseerde, algemeen décharge is verleend voor
zijn beheer, kan met betrekking tot de resulta
ten het volgende worden medegedeeld:
In totaal werd ontvangen een bedrag
ƒ41.531.10 in 264 bijdragen die in overeenstem
ming met de wenschen van de gevers ten goede
kwamen aan 154 verschillende instellingen. On
der de ontvangsten bevindt zich een bedrag
van ƒ2631 10, waarvoor geen Invitaties tot het
feest werd gevraagd. Bjj den secretaris kwamen
tenslotte verschillende berichten binnen van
vereenlgingen, dat zij er weliswaar niet in ge
slaagd waren onder hun begunstigers deelne
mers aan het feest te vinden, maar dat zij, als
gevolg van dit beroep niettemin verschillende
bedragen kleiner dan honderd gulden recht
streeks mochten ontvangen. Hieruit valt dus
af te leiden, dat als onmiddellijk gevolg van
..Weenen aan de Vecht” de weldadigheid in
Nederland een nog wel iets hooger bedrag dan
bovengenoemde is toegevloeid.
Nu zeggen zjj gewoonlfjk: en dit is de eenige
- tekst, dien de kerkelijke liturgie over de Joden
kentt" 's
Ze vergeten iets!
Dagelijks in de Heilige Mis, vlak na de Con
secratie in de huiverende stilte, die volgt op de
opheffing van den Kelk met het Bloed des
i Heeren, bidt de Katholieke Kerk een aantal
onveranderlljke gebeden van aangrijpende
schoonheid en afgrondelijke diepte. Het derde
van deze „offergebeden” luidt:
..Gewaardig t> op deze Offerande met gena-
digen en goedertieren blik neder te zien en
haar welwillend te aanvaarden, gelijk GD U
gewaardlgd hebt te aanvaarden de gaven van
Uwen rechtvaardigen dienaar Abel, het offer
van onzen aartsvader Abraham, de vlekke-
looze offerande, die u w hoogepriester Melchi-
sedech U heeft opgedragen.”
Is het niet opvallend, dat de Kerk, sprekend
tot God, hier onderscheid maakt tusschen Gods
dienaar Abel, Gods hoogepriester Melchlsedech
en onzen aartsvader Abraham?
De stamvader van het Joodsche volk wordt
door de katholieke liturgie ,,de onze" genoemd,
terwijl toch ook hier sprake had kurjnen zjjn van
„uw dienaar" of „uw gehoorzame Niet Abra
hams verhouding tot God, maar Abraham’s
verhouding tot ons, dus tot het katholieke volk,
wordt hier uitdrukkelijk naar den voorgrond
gebracht, en zelfs met nadruk, door de tegen
stelling tot Abel en tot Melchlsedech. Deze na
druk legt een onverbreekbaren band, een mys
tieken band tusschen het uitverkoren volk van
het Oude Verbond en het uitverkoren volk van
het Nieuwe Verbond. Hieraan herinnert de
Katholieke Kerk haar geloovlgen niet eenmaal
per jaar, zooals aan de trouweloosheid van de
Joden in de dagen van Christus, maar dage
lijks, en op het allerplechtlgste oogenbllk van
lederen dag. vlak na de Consecratie herinnert
de Kerk aan onze allerinnigste verwantschap
met het volk, welks geschiedenis de onze voor
afbeeldt, welks openbaring de onze Is, welks ver
langen ons heil voorbereidde.
.Raakt niet aan de Joden, want gj) raakt aan
den appel van Gods oog,” schrijft de groote
heilige Bernardus van Clairvaux. wanneer ge
durende de prediking van den tweeden kruis
tocht een onverstandig monnik, broeder Robert,
den Jodenhaat in Duitschland doet oplaaien.
Zjjn waarschuwing is geheel in overeenstemming
met de heilige liturgie, die ons offer, het hei
ligste dat op aarde gebracht wordt, aan God
aanbeveelt met de herinnering aan Zjjn dier
baren dienaar Abel, zjjn dierbaren hoogepriester
Melchlsedech en onzen aartsvader Abraham.
De brief .aan de Hebreeuwen leert ons, waar
om Abraham onze aartsvader wordt genoemd.
In zjjn geloof, in zijn trouw, wanneer God hem
het offer vraagt van zijn eenigen zoon, ligt zijn
rechtvaardiging. Om dit geloof en om die trouw
wordt hjj de stamvader. Zijn uitverkiezing dankt
hij aan dit geloof en aan deze trouw.
Spreekt men van trouwelooze Joden, meenen-
de zich te mogen beroepen op de liturgie van
de Katholieke Kerk, waarom ziet men
deze dagelljksche herinnering voorbij
t^puw en het geloof van Abraham?
hoort men niet naar de lofprijzing van den Za
ligmaker, die in Nathanaël de eerlijkheid prtjsl
van den oprechten Israëliet? Het is waar: de
Zijnen hebben Hem niet erkend, doch het is
evenzeer waar: Hjj kwam tot de Zijnen en ons
recht is het niet, de Zijnen te krenken of te
kwetsen. Den stamvader van het Joodsche volk
noemen wjj in de Heilige Mis onzen aarts
vader en hierdoor erkennen wjj het verband, dat
ook de Dultsche Jodenhaters leggen tusschen
Jodendom en Christendom.
Hun antisemietlsme is in wezen antikatholi
cisme en zij komen daar rond voor uit. x
Rosenberg verwijt aan Luther, dat hij bij de
„zuivering” van de Kerk niet ver genoeg is ge
gaan. Immers: Luther heeft de Kerk wel .ge
zuiverd” van de „paapsche" elementen, qiaar
niet van de .Joodsche” elementen. HU heeft wel
het verband met den Paus verbroken, maar niet
het verband met het Oude Testament, niet het
verband met onsen stamvader Abraham,
dat het lot der geloovlgen door den geheimzln-
nigen band van de Bijbelsche voorafbeelding
met het lot van het uitverkoren volk bindt en
Verschillende leden drongen aan op afschaf
fing van de omzetbelasting. Naar hun meenlng
is geen belasting zoo onsympathiek als juist
deze.
Indien echter tot afschaffing thans nog niet
zou kunnen worden overgegaan, drongen de
hier aan het woord zijnde leden met klem aan
op een technische herziening van de omzet-
belas ting wet.
Opnieuw drongen verschillende leden aan op
verlaging van den accijns op het bier en het
gedistilleerd.
Vele leden hadden ernstige bezwaren tegen
verlaging van den accifns. Een vermeerdering
van het verbruik zouden zij allerminst bevor
derlijk achten voor het welzijn van het volk.
Wederom werd aangedrongen op wijziging
van de Tabakswet. Met name een verlaging van
den tabaksaccijns werd wenschelUk geacht.
Vele midden- en kleinbedrijven in de sigaren
en sigarettenindustrie verkeeren in een buiten
gewoon slechten toestand.
In de parochiekerk van ’t Goirke te Tilburg is Z. H. Exc. Mgr. J. Pesters, Aposto-
lisch-Vicaris in Ned. Timor, plechtig tot bisschop gewije. Consecrator was Z. H.
Exc. Mgr. A. F. Diepen, bisschop van Den Bosch, terwijl Z. H. Exc. Mgr. P. Hopmans,
bisschop van Breda en Z. H. Exc. Mgr. Carton de Wiart, wij-bisschop van Me
chelen, assisteerden. Boven: de btschoppen by het verlaten der kerk; onder: de
huldiging der bisschoppen
Vele andere leden stemden volledig in met
de vlootplannen der regeering.
Het had de aandacht getrokken, dat in de
memorie van toelichting het personeelsvraag
stuk vrijwel niet wordt besproken.
Bjj sommige leden bestond twijfel, of de
minister in de materieel-voorzienlng aan de
luchtmacht wel de zeer belangrijke plaats in-
rulmt, welke haar, blijkens de gebeurtenissen
in het buitenland, toekomt.
et antisemietlsme neemt in Holland
in Vlaanderen schrikbarend
onze schande moeten
deantlsemietische Ideeën”
Ludendorff en Schleicher in
zakelijk worden gepropageerd
waarvan de redactie geheel of
de handen j-- -
een haat tegen de Joden
die niet uitsluitend het karakter heeft
polltieken, een socialen of een economlschen
strijd tegen deze minderheid van de bevolking,
maar die pijnlijk raakt aan de godsdienstig-
verhoudingen, ja, die herhaaldelljk steun zoekt
bjj den godsdienst zelf.
Zoo ziet men tegen de Joden telkens dezelfde
Bijbelteksten aangehaald, alsof het Nieuwe
Testament, en met name het Evangelie van
Jesus Christus, een handleiding ware voor het
verspreiden van den haat der volkeren! Maar
men bepaalt zich niet tot den Bijbel. Hoorden
wd onlangs den nationaal-socialistischen pastoor
Leonards zich met meer hevigheid dan deskun
digheid beroepen op het kerkdijk recht, dat hij
klaarblijkelijk maar heel oppervlakkig kent, de
Nederlandsche blaadjes komen onafgebroken
voor den dag met de liturgie van de Katholieke
Kerk en putten altijd maar weer een argument
uit het gebed voor de Joden, dat op Goeden
Vrijdag staande wordt gebeden.
Om te beginnen is dit echter een gebed voor
de Joden, en niet zooals men er van tracht te
maken een gebed tegen de Joden. Het is een
smeekgebed, waarin voor de Joden het hoogste
geluk wordt gevraagd, dat de Katholieke Kerk
iemand kan toewenschen. In wezen is het de
Uitdrukking van de katholieke liefde, die allen
omvat, ook de Joden. Wie dus dit gebed wil
aanhalen om te verkondigen, dat men als katho
liek de Joden zou moeten haten en Je Joden
vervolging zou moeten goedkeuren, ja bevor
deren, begrijpt al bitter weinig van den zin
der kerkelijke liturgie, die ons leert, dat men
ook voor de Joden moet bidden en hun het
hoogste geluk toewenschen moet.
Maar, zoo werpt men tegen, dit gebed wordt,
in tegenstelling tot de andere liturgische ge
beden van den kerkeljjken dienst op Goeden
Vrijdag, niet door een kniebuiging begeleid. Is
dit niet een duidelijk teeken, waardoor de Kerk
ens afkeer leert van de Joden?
Weet men, wat het beteekent, dat hier niet
geknield wordt? Men herinnert zich uit het
Lijdensverhaal Onzes Heeren, dat Jesus bespot
werd als koning der Joden. Hieromtrent ver
haalt de evangelist Mattheus:
„Toen namen de soldaten van den landvoogd
Jesus mee in het rechthuis en verzamelden de
geheele krijgsbende rondom Hem. En zij ont
kleedden Hem en hingen Hem een scharlaken
mantel om, en zij vlochten een kroon van door
nen en plaatsen die op Zijn hoofd. Zij gaven
Hem een rietstok in de rechterhand. En Voor
Hem na derknlelend, bespotten zij
Hem, zeggende: „Wees gegroet, koning der Jo
den.” En zjj bespuwden Hem. Zij namen den
rietstok en sloegen Hem op het hoofd.”
Welnu: omdat onze Verlosser op deze wijze
door de nederknielende soldaten bespot werd als
koning der Joden, vermijdt de kerkelijke liturgie
bjj het gebed voor de Joden de kniebuiging, om
dat zij de herinnering aan dit verguizend gebaar
wil ontwijken. De rechtstandige houding drukt
hier dus geen antisemietlsme uit.
Verder beroept men zich op den tekst van het
gebed, waarin gesproken wordt over de „trou
welooze Joden” perfides Judaeis hetgeen
onze hedendaagsche antisemieten, om het maar
hard genoeg te laten klinken, bij voorkeur ver
talen door „perfide Joden". Nu beteekent het
woord „trouweloos” hier geen algemeene karak
teristiek van .het Joodsche volk. Het wil niet
zeggen, dat de Joden altijd en overal trouweloos
zijn, maar het herinnert aan de ontrouw van
het uitverkoren volk ten opzichte van den Ge
zondene des Heeren, den Messias, dien zjj niet
wilden erkennen. ,Hlj kwam tot de Zijnen en de
Zjjnen erkenden Hem niet", zegt Sint Jan. Het
was Z Ij n volk, het was het uitverkoren volk
van den Allerhoogste, onder alle volkeren der
sarde bevoorrecht en dit volk aanvaardde Hem
niet. Vandaar dat het trouweloos genoemd wordt
in dit gebed.
Leert het gebed ons echter, de Joden te haten
en te achtervolgen? Men leze den tekst:
„Bidden wij ook voor de trouwelooze Joden:
dat onze God en Heer de blindheid wegneme
van hun harten, en ook zjj onzen Heer Jesus
Christus erkennen. Almachtige, eeuwige God,
die ook de trouwelooze Joden niet wegneemt uit
uw erbarmen, verhoor onze gebeden, die wij
storten voor de blindheid van dat volk, opdat zij,
erkennend het Licht uwer waarheid, dat Chris
tus is, ontrukt mogen worden aan hun duister
nis."
Ziehier, wat de Kerk bidt. De zjjnen hebben
Hem niet erkend. Neemt God nu wraak en ver
stoot HU ook de Joden, ons bevelend, hen even
eens te verstoeten? Neen, God is Liefde. Ook de
Joden neemt HU niet weg uit ZUn erbarmen.
Wel verre van hen te leeren haten, leert dit
gebed ons de Joden beschouwen als arme blin
den. Zooals wU in het dagelljksche leven de
blinden met meer dan gewone voorkomendheid
dienen te behandelen, omdat zU een der edelste
gaven missen, waarvan wU zonder verdienste
onzerzijds genieten, zoo moeten wU de Joden,
die het Licht van Gods waarheid niet hebben
aanvaard, behandelen met de voorkomendheid,
Waarmede men blinden behandelt. Iemand kan
door eigen schuld verblind zUn. Onvoorzichtig-
heid in een laboratorium, onachtzaamheid ten
opzichte van de goede raadgevingen van den
geneesheer kan oorzaak zUn, dat iemand het j
licht der oogen verliest, Is hU minder beklagen»-
Waaxdig dan de blindgeborenen? Zoo is het ook
met de geestelUke blindheid. De Joden hebben 1
het Licht niet aanvaard. Vallen zU daarom bul- 1
ten de blindenzorg der apostolische liefde? De
Geschiedenis der Apostelen leert ons wel an-
ders!
Het beroep van onze Roomsche antisemieten 1
op dezen tekst beteekent dus niets. ZU verstaan
rlmkle
met iets, waar ze heel weinig van begrUpen.
Hun domme haat belet hun, rechtvaardig en
■onder vooroordeel den tekst te lezen, waarop j
zich beroepen. j,