H r PUROL zuivert - verzacht - geneest Crisisheffing op vleesch De pantserauto van Mussert s :s Onzuivere huid? g WH TWEEDE KAMER OVER DEFENSIEBEGROOTING ONZE AARTSVADERS" Si VAN week tot week 2S TTÏ x>xe EN 68 Feest aan de Leidsche Universiteit ten Wer kloosheidssubsidie- fonds Economische weerbaarheid „WEENEN AAN DE VECHT" goede doel Dienstweigeraars Gaan de kosten boven onze draagkracht? ■J Ruim drie ton bijeengebracht ZATERDAG 30 OCTOBER 1937 RA BIJ Binnenkort afschaffing van de laatste vyf pet. GROOTE GIFT VOOR DE VRIJE UNIVERSITEIT O nd ernemersovereenkomst verbindend verklaard Voorloopig Verslag der Tweede Kamer De Regeering gaat terecht voort op den enkele jaren geleden ingeslagen weg Japonnen-confectie- bedrijf u a a Driehonderd jaar klinisch onder wijs en LS, EN Het belastingsysteem Kostenverdeeling Een verblijdend resultaat. Bijna een halve ton voor het Om het kampioenschap van Rusland Kamerleden dringen aan op af schaffing van de Omzet belasting Omzetbelasting herinnert PUKKELS VETWQRMPJ&5 ■ap na zich in i 1- n van s^nde het i aan fondsen, enz., ad f71.475.000, hetgeen het tekort doet stijgen tot f 103.232.656. hen. die uitstel van arbeidsplicht hebben kregen. Naar uit Moskou wordt gemeld, is de tiende partij om het kampioenschap schaken van Rus land tusschen Loewenfisch en Botwinnik door eerstgenoemde gewonnen. mk* NIS» er- JOt Bt ■r A Vele leden klaagden over de sobere toelich ting van het bedrag van f 157.500.000, dat in de jaren 1938 tot en met 1941 benoodigd zal zijn, ten einde „op bescheiden wijze” In de ver dere materieele behoeften van de weermacht te voorzien. Nu zoowel op den gewonen dienst als op den kapitaaldlenst aanzienlijk hoogere be dragen worden uitgetrokken voor het ma- lerteel Yan- de. landmarbt an. van da zee macht. spraken vele leden den wensch uit, dat deze aanschaffingen zooveel mogeljjk aan de Nederlandsche industrie ten goede sullen komen. Sommige leden meenden, dat het capltulan- tenstelsel nog weinig gunstige resultaten op levert. aagt bare Gevraagd werd, of maatregelen zijn geno men, waardoor bjj mobilisatie het personeel en het materieel van da.K LM, tor.beschik king van de regeering worden gesteld. •n I- ÏS ar n- A al 1 2 r. i r TT nine N- blj bjj ifé n- Blijkens het voorloopig verslag der Tweede Kamer over de begroeting van Financiën voor 1938 hadden vele deden met verwonde ring kennis genomen van de in verschillende dagbladen gepubliceerde, ministerieels cir culaire. betreffende vergunning Inzake het gebruiken van een gepantserde automobiel door Ir. Mussert, 2. De defensie-uitgai nen zoodanige perken. urn Men achtte het algemeen gewenscht, de ver- deellng der vlootkosten tusschen Nederland en Indlë zoowel b(j dit hoofdstuk als bjj het 12de hoofdstuk der rljksbegrootlng te behandelen. Verscheidene leden maakten bezwaar tegen een zoodanige kostenverdeeling, dat Nederland daarvan In vergelijking met 1937 een bate zal ondervinden van voorshands 6.5 mlllioen. Vele andere leden juichten een vaste kosten- verdeellng toe. Zooals bekend is Donderdag aan het bestuur der Vrije Universiteit te Amsterdam een geld bedrag aangeboden als opbrengst van het vrou- wen-V. U. plan. Naar we nader vernemen, bedroeg de ge spaarde som ruim f 300.000. Hierin waren be grepen bijdragen uit Indlë en Zuid-AIrika. i steeds aan de Waarom Eenige leden vestigden de aandacht op.óe sterk gewijzigde verhouding tusschen de directe en de Indirecte heffingen. De druk van de indirecte belastingen is in verhou ding tot den druk der directe belastingen in zeer sterke mate toegenomen. Sommige andere leden zagen eveneens een groot gevaar in de flnancieele gevolgen van de voorstellen der regeering op het gebied van de defensie. Daaruit vloeit voort een onjuiste ver houding tusschen de voorgestelde militaire uit gaven en de uitgaven voor andere niet minde: noodzakelijke doeleinden. Enkele leden waren van oordeel, dat de maat regelen ter versterking van de weermacht te laat worden genomen en daarom te duur zijn. Enkele andere leden verklaarden zich voor standers van een weermacht, die in staat Is het land buiten den oorlog te houden en den vrede te handhaven. Tegenover de hierboven weergegeven be schouwingen stelden vele leden als hun mee nlng, dat de regeering terecht voortgaat op den nieuwen weg, dien zjj enkele jaren geleden Insloeg. Verscheidene leden konden zich niet ver- eenlgen met het voorstel, een vervangenden kruiser op stapel te zetten. Zjj waren er allerminst van overtuigd, dat het kruiser- vraagstuk opgelost is ten gunste van den kruiser en als een afgedane zaak dient te worden beschouwd. Binnenkort is, naar we vernemen, een beschikking van den minister van Economi sche Zaken te verwachten, waarbij de nog bestaande 5 pCt. crisisheffing op het ge slacht wordt afgeschaft. Sommige leden vestigden weder de aandacht op de economische en Induslrieele voorbereiding der verdediging. Aangedrongen werd op een innige samenwer king van het dep. van Defensie met dat van Economische Zaken, zoodat alle economische krachten In Nederland kunnen worden gemo biliseerd. Enkele leden drongen’ aan op invoering van den burgerlijken dienstplicht. blijft binden, over de eeuwen heen, onafschei delijk. Ludendorff en zijn huisvrouw betichten Katholieke Kerk ervan een verkapt Jodendom te propageeren, dat onder den naam van Chris tendom het Dultsche volk naar het wezen be derft. Telkens wijzen deze propagandisten van het nieuwe heidendom op het innige verband tusschen Oud en Nieuw Verbond, teneinde op grond hiervan de Christenkerk te kunnen be strijden. aldus gebruik makende van het offld- eele antisemietlsme In Duitschland. Julius Streicher spuwt wekelijks zijn gal uit over Jood en Katholiek als onverbreekbaar ver bonden in de geschiedenis der menschheld. Maar de Heiland, zoo werpt ons Hollandsch antisemietlsme tegen, vervloekte toch het „ad derengebroed". Dit zijn de Joden. Neen, dit zijn niet de Joden, maar de huichel achtige phariseërs en schriftgeleerden. Door zijn trouw is Abraham onze aartsvader, door zijn uitverkiezing is het Joodsohe Volk de voor afbeelding van de Katholieke Kerk, maar ook de ontrouw van de Christenen werd voorafge- beeld In de ontrouw van de Joden. Het woord .adderengebroed” is niet gesproken voor alle Joden, noch uitsluitend voor de Joden. Het is gesproken voor alle huichelaars en voor alle volksmisleiders. Het Is een waarschuwend woord voor allen, die de leer verminken uit baatzucht en eigenbelang. De parabel veroordeelt den phariseër, maar prijst den tollenaar. Belden zijn joden, de pha riseër, die veroordeeld wordt, zoowel als de tol lenaar, die wordt geprezen. Zij vertegenwoordi gen niet hun ras of hun stam, maar zij verte genwoordigen de menschheld. Het .adderenge broed” Is niet zoo genoemd, omdat het Joodsch Is, maar omdat het huichelachtig Is en be dorven van gemoed. De actie tegen de Joden, zooals die thans ook in Holland, helaas zelfs door katholieken, ge voerd wordt, tracht onder schijn van vader landsliefde een haat te zaaien, die naar het wezen volstrekt onvereenigbaar is met den ka tholieken godsdienst, en die dagelijks In de kerkelijke liturgie haar krachtigste weerspre king vindt, wanneer wjj bidden, dat ons offer aan God welgevallig moge wezen, zooals het offer van onzen aartsvader Abraham. Vrijdag is in een plechtige bijeenkomst in de aula van het nieuw* Academisch Zieken huis in het Boerhaavecomplex te Leiden bet feit herdacht, dat voor driehonderd jaar voor het eerst klinisch onderwijs als onderdeel van het academisch onderwijs werd gegeven. en toe. Tot wjj bekennen, dat van Rosenberg, onze taal hoofd door blaadjes, grootendeels in ;van katholieken berust. Zj) toonen - --1 ®n uiten een schimp, van een De defensie-voorstellen leggen volledig beslag op ieder accres, dat in de eerste jaren in de rijksinkomsten zou kunnen Intreden en beheerschen volkomen het flnancieele perspectief voor de eerstvolgende jaren. Aan dezen aartsvader verwant, niet naar het bloed, maar door het geloof, dat hem de genade bezorgde, moeten wij bidden en offeren voor zijn lichamelijke afstammelingen, die wel verre van onze minachting, onze bijzondere liefde ver dienen. Vetwormpjes, pukkels en uitslog verdwijnen en de huid wordt jeug- dig-frisch, gezond en fluweelzacht door de huidzuiverende, huidge- nezende en huidvoedende kracht van Purol. Gebruik voor gelaatsver- zorging witte Purol. Deze is na in- wrijving onzichtbaar op de huid en daarom zeer geschikt voor ge bruik overdag. In doozen van 30 en 60 ct. Tube 45 ct. Bij Apothekers en Drogisten. 9 Het kwam dezen leden voor, dat de gevaren, welke de persoonlijke veiligheid van in den polltieken strijd op den vóórgrond tredende personen kunnen bedreigen, in ons land niet van dien aard zijn, dat zij het noodig zonden kunnen maken, aan een dier personen vergun ning te verleenen. zich van een gepantserde automobiel te bedienen. Een leder, die zich be hoorlijk gedraagt en anderen geen overlast aan doet. kan zich hier te lande overal en te allen tijde vrijelijk bewegen. De hier a^n het woord zijnde leden zouden het op prijs stellen. Indien de regeering deze waarheid tot richtsnoer zou willen nemen en geen enkele uitzondering op den algemeenen regel zou willen toelaten. Eenige dezer leden achtten het waarschijnlijk, dat het verzoek, hetwelk tot de hierboven ver melde circulaire aanleiding heeft gegeven, min der is voortgekomen uit gegronde bezorgdheid voor het leven van den persoon, te wiens be hoeve het verzoek werd gedaan, dan wel aan een zekere zucht tot sensatie of tot reclame valt toe te schrijven. Het ligt, naar het oordeel van deze leden, niet op den weg van de overheid, dergelijke sensatie of reclame te bevorderen. de regeering het tekort op den gewonen dienst voor 1938 op f 13.245.656, waarbij komen de kasten van de wijziging der Dienstplichtwet ad f 17512.000, te samen f 30.757.656 Hierbtj moeten warden opgeteld da achterstallige betalingen Naar aanleiding van het antwoord van den minister op schrlftelUke vragen van den heer Albsrda in verband met het voornemen der regeering dienstweigeraars onder te brengen in een kamp op het eiland Rozenburg en betref fende den aard van den door hen aldaar te verrichten arbeid, werd nader gevraagd, hoe deze lieden in dat kamp gehuisvest zullen wor den, in welke mate zjj hun persoonlijke vrij heid zullen behouden, welke de kosten per man zullen zijn in vergelijking met de tegenwoor dige regeling en of voldoende rekening zal worden gehouden met de studlebelangen van hen. die uitstel van arbeidsplicht hebben ge- o.m. de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, prof. dr. J. R Slotemaker de Bruine. Prof. dr. J. A. Barge, rector-magnlficus der Leidsche Universiteit, hield de herdenkings rede. Na de rede van den rector-magnlficus heeft de minister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen, prof. dr. J. R Slotemaker de Bruine, gesproken. De minister noemde het een gelukkige ge dachte, dat men opzettelijk wil herdenken, wat in het verleden als ontwikkeling van de we tenschap of haar toepassing verkregen is. Er is immer een gevaar dat wij. het verleden ver getende, uitsluitend het tegenwoordige waar- deeren en dat wij dit aanvaarden als een na tuurlijk en vanzelfsprekend gegeven in plaats van als een gave, die ons geschonken wordt en die ons nieuwfe verplichtingen oplegt. Dit alge- meene vindt ook toepassing, als het gaat over het klinisch onderzoek en zijn inschakeling in het universitaire instituut. Na den minister spraken de president-curator der Leidsche Universiteit. mr. A. van de Sande Bakhuyzen en vertegenwoordigers der Uiflver- siteiten van Edinburgh en Weenen, resp. de hoogleeraren Logan Turner en Piek. Tenslotte werd gezamenlijk een bezoek ge bracht aan het voormalige Caecilla-Gasthuis. waar het eerste klinische onderwijs werd ge geven. Volgens het Voorloopig Verslag over hoofdstuk 8 (Defensie) der Rljksbegrootlng voor 1938 erkenden verscheidene Tweede Kamerleden, dat, vergeleken bjj de eerste jaren na den wereldoorlog, de omstandig heden, waarnaar de Defenslebegrooting moet wogden beoordeeld, geheel veranderd zijn. Op 29 October is uitgegeven Staatsblad no. 650. Besluit van den 28sten October 1937. hou dende voorwaarden, waaronder bepalingen van een ondememersovereenkomst in het japonnen confectiebedrijf algemeen verbindend kunnen worden verklaard. (Dag van inwerkingtreding 31 October 1937). Ontleend la aan het Voorloopig Verslag over de begrootlng van het Werkioosheldssubsidie- fonds voor het dienstjaar 1938: Naar aanleiding van de mededeellng van den minister in de Memorie van Toelichting, dat de regeering meent met een voorloopig beschei den vermindering van de flnancieele nooden der gemeenten rekening te mogen houden, stel den enkele leden de vraag of voor deze ver wachting wel voldoende grond aanwezig is. Men zou het op prijs stellen van den minister ge gevens te ontvangen over: le. Het aantal noodlijdende gemeenten en het aan de gemeenten m totaal toegekende be drag over de jaren 1934, 1935 en 1936 en de raming van deze gegevens voor de jaren 1937, en 1938; v/ 2e Het totaal der gewone bijdragen uit hel Werkloosheidssubsidiefonda. het totaal der extra-bljdragen en het totaal der belastingblj- dragen, benevens de aantallen gemeenten, die de extra-bljdragen en belastingbljdragen ont vingen, een en ander voor de jaren 1935 en 1936. en de raming van deze gegevens voor de jaren 1937 en 1938. Verscheidene leden drongen er op aan. de extra-bljdragen aan de gemeenten, waarvoor zj> noodig blijken te zijn, voor het volle bedrag uit te keeren. Gewezen werd op het eigenaardig verschijn sel, dat voor de verleenlng van subsidie aan de gemeenten de regeering de kleine zelfstan digen ten aanzien van de werkverschaffing wel, maar ten aanzien van de steunverleenlng niet als werklooaen beschouwt. Dientengevolge wor den aan plattelandsgemeenten, waar men over betrekkelijk veel objecten voor werkverschaffing beschikt en men b.v. kleine boeren in hun eigen bedrijf te werk kan stellen, de uitgaven ter. behoeve van de kleine zelfstandigen voor een groot deel uit het Werkloosheidssubsidiefonda vergoed, terwijl daarentegen groote stadsge meenten voor haar uitgaven ten bate van de kleine zelfstandigen in het geheel geen ult- keering uit het werkloosheldssubeldiefonds ont vangen. Door enkele leden werd nog de aandacht ge vestigd op de voortdurende toeneming der uit gaven voor armenzorg, waardoor de flnancieele positie van vele gemeenten onhoudbaar Is ge worden. Ondanks het feit, dat de werkloosheid afneemt, stijgen de uitgaven voor armenzorg. Deze leden achtten het noodzakelijk, dat aan de gemeenten ter bestrijding van deze uitgaven bijdragen uit het Werkloosheldssubeldiefonds worden verleend. Door andere leden werd dit denkbeeld be streden. Voor deze herdenking bestond zoowel uit het binnenland als uit het buitenland groote be langstelling. Onder de talrijke aanwezigen bevond Toen bouwde men nog groote verwachtingen op den groei van de Volkenbondsgedachte, ter wijl men nog geen rekening behoefde te houden met het bestaan van krachtig bewapende fas cistische staten. De verbetering van de weermacht erkenden zij als een bittere noodzaak. Voor de hier aan het woord zijnde leden stond bij de beoordeellng van het defensle- vraagstuk voorop: 1. Onze defensie moet worden gezien in het raam der collectieve veiligheid, omdat goowel in Nederland als in Nederlandsch-Indlë zelf standige verdediging onmogelijk Is; iven moeten blijven bin- dat behoorlijke verzor ging van cultureele en sociale belangen des volks mogelijk blijft; 3. De weermacht moet het vertrouwen van het geheele volk kunnen genieten; trouw aan de democratische staatsinstellingen moet ver zekerd zijn. Wat de regeering nu voorstelt, gaat de fl nancieele draagkracht van ons volk verre te De hier aan het woord zijnde leden achtten een herziening dringend noodzakelijk, waarbij zl) niet uit het oog verloren, dat ook de directe heffingen zeer hoog zijn opgevoerd. Sommige leden waren van meenlng. dat het belastingsysteem in velerlei opzichten anti sociaal is. Wederom wezen verschillende leden er op dat de personeels belasting een buitengewoon zwaren last op het koffiehuis- en restaurantbedrijf legt. De secretaris van het Comité .Weenen aan de Vecht", de heer J. A. Josephus Jltta, schrijft ons; Nu onder dankzegging voor het gevoerde be heer aan Mr. Ph. B. Libourel te Delft, penning meester van het Comité ..Weenen aan de Vecht", dat op 17 Juni 1937'in het park van kasteel Nljenrode een algemeen weldadigheidsfeest or ganiseerde, algemeen décharge is verleend voor zijn beheer, kan met betrekking tot de resulta ten het volgende worden medegedeeld: In totaal werd ontvangen een bedrag ƒ41.531.10 in 264 bijdragen die in overeenstem ming met de wenschen van de gevers ten goede kwamen aan 154 verschillende instellingen. On der de ontvangsten bevindt zich een bedrag van ƒ2631 10, waarvoor geen Invitaties tot het feest werd gevraagd. Bjj den secretaris kwamen tenslotte verschillende berichten binnen van vereenlgingen, dat zij er weliswaar niet in ge slaagd waren onder hun begunstigers deelne mers aan het feest te vinden, maar dat zij, als gevolg van dit beroep niettemin verschillende bedragen kleiner dan honderd gulden recht streeks mochten ontvangen. Hieruit valt dus af te leiden, dat als onmiddellijk gevolg van ..Weenen aan de Vecht” de weldadigheid in Nederland een nog wel iets hooger bedrag dan bovengenoemde is toegevloeid. Nu zeggen zjj gewoonlfjk: en dit is de eenige - tekst, dien de kerkelijke liturgie over de Joden kentt" 's Ze vergeten iets! Dagelijks in de Heilige Mis, vlak na de Con secratie in de huiverende stilte, die volgt op de opheffing van den Kelk met het Bloed des i Heeren, bidt de Katholieke Kerk een aantal onveranderlljke gebeden van aangrijpende schoonheid en afgrondelijke diepte. Het derde van deze „offergebeden” luidt: ..Gewaardig t> op deze Offerande met gena- digen en goedertieren blik neder te zien en haar welwillend te aanvaarden, gelijk GD U gewaardlgd hebt te aanvaarden de gaven van Uwen rechtvaardigen dienaar Abel, het offer van onzen aartsvader Abraham, de vlekke- looze offerande, die u w hoogepriester Melchi- sedech U heeft opgedragen.” Is het niet opvallend, dat de Kerk, sprekend tot God, hier onderscheid maakt tusschen Gods dienaar Abel, Gods hoogepriester Melchlsedech en onzen aartsvader Abraham? De stamvader van het Joodsche volk wordt door de katholieke liturgie ,,de onze" genoemd, terwijl toch ook hier sprake had kurjnen zjjn van „uw dienaar" of „uw gehoorzame Niet Abra hams verhouding tot God, maar Abraham’s verhouding tot ons, dus tot het katholieke volk, wordt hier uitdrukkelijk naar den voorgrond gebracht, en zelfs met nadruk, door de tegen stelling tot Abel en tot Melchlsedech. Deze na druk legt een onverbreekbaren band, een mys tieken band tusschen het uitverkoren volk van het Oude Verbond en het uitverkoren volk van het Nieuwe Verbond. Hieraan herinnert de Katholieke Kerk haar geloovlgen niet eenmaal per jaar, zooals aan de trouweloosheid van de Joden in de dagen van Christus, maar dage lijks, en op het allerplechtlgste oogenbllk van lederen dag. vlak na de Consecratie herinnert de Kerk aan onze allerinnigste verwantschap met het volk, welks geschiedenis de onze voor afbeeldt, welks openbaring de onze Is, welks ver langen ons heil voorbereidde. .Raakt niet aan de Joden, want gj) raakt aan den appel van Gods oog,” schrijft de groote heilige Bernardus van Clairvaux. wanneer ge durende de prediking van den tweeden kruis tocht een onverstandig monnik, broeder Robert, den Jodenhaat in Duitschland doet oplaaien. Zjjn waarschuwing is geheel in overeenstemming met de heilige liturgie, die ons offer, het hei ligste dat op aarde gebracht wordt, aan God aanbeveelt met de herinnering aan Zjjn dier baren dienaar Abel, zjjn dierbaren hoogepriester Melchlsedech en onzen aartsvader Abraham. De brief .aan de Hebreeuwen leert ons, waar om Abraham onze aartsvader wordt genoemd. In zjjn geloof, in zijn trouw, wanneer God hem het offer vraagt van zijn eenigen zoon, ligt zijn rechtvaardiging. Om dit geloof en om die trouw wordt hjj de stamvader. Zijn uitverkiezing dankt hij aan dit geloof en aan deze trouw. Spreekt men van trouwelooze Joden, meenen- de zich te mogen beroepen op de liturgie van de Katholieke Kerk, waarom ziet men deze dagelljksche herinnering voorbij t^puw en het geloof van Abraham? hoort men niet naar de lofprijzing van den Za ligmaker, die in Nathanaël de eerlijkheid prtjsl van den oprechten Israëliet? Het is waar: de Zijnen hebben Hem niet erkend, doch het is evenzeer waar: Hjj kwam tot de Zijnen en ons recht is het niet, de Zijnen te krenken of te kwetsen. Den stamvader van het Joodsche volk noemen wjj in de Heilige Mis onzen aarts vader en hierdoor erkennen wjj het verband, dat ook de Dultsche Jodenhaters leggen tusschen Jodendom en Christendom. Hun antisemietlsme is in wezen antikatholi cisme en zij komen daar rond voor uit. x Rosenberg verwijt aan Luther, dat hij bij de „zuivering” van de Kerk niet ver genoeg is ge gaan. Immers: Luther heeft de Kerk wel .ge zuiverd” van de „paapsche" elementen, qiaar niet van de .Joodsche” elementen. HU heeft wel het verband met den Paus verbroken, maar niet het verband met het Oude Testament, niet het verband met onsen stamvader Abraham, dat het lot der geloovlgen door den geheimzln- nigen band van de Bijbelsche voorafbeelding met het lot van het uitverkoren volk bindt en Verschillende leden drongen aan op afschaf fing van de omzetbelasting. Naar hun meenlng is geen belasting zoo onsympathiek als juist deze. Indien echter tot afschaffing thans nog niet zou kunnen worden overgegaan, drongen de hier aan het woord zijnde leden met klem aan op een technische herziening van de omzet- belas ting wet. Opnieuw drongen verschillende leden aan op verlaging van den accijns op het bier en het gedistilleerd. Vele leden hadden ernstige bezwaren tegen verlaging van den accifns. Een vermeerdering van het verbruik zouden zij allerminst bevor derlijk achten voor het welzijn van het volk. Wederom werd aangedrongen op wijziging van de Tabakswet. Met name een verlaging van den tabaksaccijns werd wenschelUk geacht. Vele midden- en kleinbedrijven in de sigaren en sigarettenindustrie verkeeren in een buiten gewoon slechten toestand. In de parochiekerk van ’t Goirke te Tilburg is Z. H. Exc. Mgr. J. Pesters, Aposto- lisch-Vicaris in Ned. Timor, plechtig tot bisschop gewije. Consecrator was Z. H. Exc. Mgr. A. F. Diepen, bisschop van Den Bosch, terwijl Z. H. Exc. Mgr. P. Hopmans, bisschop van Breda en Z. H. Exc. Mgr. Carton de Wiart, wij-bisschop van Me chelen, assisteerden. Boven: de btschoppen by het verlaten der kerk; onder: de huldiging der bisschoppen Vele andere leden stemden volledig in met de vlootplannen der regeering. Het had de aandacht getrokken, dat in de memorie van toelichting het personeelsvraag stuk vrijwel niet wordt besproken. Bjj sommige leden bestond twijfel, of de minister in de materieel-voorzienlng aan de luchtmacht wel de zeer belangrijke plaats in- rulmt, welke haar, blijkens de gebeurtenissen in het buitenland, toekomt. et antisemietlsme neemt in Holland in Vlaanderen schrikbarend onze schande moeten deantlsemietische Ideeën” Ludendorff en Schleicher in zakelijk worden gepropageerd waarvan de redactie geheel of de handen j-- - een haat tegen de Joden die niet uitsluitend het karakter heeft polltieken, een socialen of een economlschen strijd tegen deze minderheid van de bevolking, maar die pijnlijk raakt aan de godsdienstig- verhoudingen, ja, die herhaaldelljk steun zoekt bjj den godsdienst zelf. Zoo ziet men tegen de Joden telkens dezelfde Bijbelteksten aangehaald, alsof het Nieuwe Testament, en met name het Evangelie van Jesus Christus, een handleiding ware voor het verspreiden van den haat der volkeren! Maar men bepaalt zich niet tot den Bijbel. Hoorden wd onlangs den nationaal-socialistischen pastoor Leonards zich met meer hevigheid dan deskun digheid beroepen op het kerkdijk recht, dat hij klaarblijkelijk maar heel oppervlakkig kent, de Nederlandsche blaadjes komen onafgebroken voor den dag met de liturgie van de Katholieke Kerk en putten altijd maar weer een argument uit het gebed voor de Joden, dat op Goeden Vrijdag staande wordt gebeden. Om te beginnen is dit echter een gebed voor de Joden, en niet zooals men er van tracht te maken een gebed tegen de Joden. Het is een smeekgebed, waarin voor de Joden het hoogste geluk wordt gevraagd, dat de Katholieke Kerk iemand kan toewenschen. In wezen is het de Uitdrukking van de katholieke liefde, die allen omvat, ook de Joden. Wie dus dit gebed wil aanhalen om te verkondigen, dat men als katho liek de Joden zou moeten haten en Je Joden vervolging zou moeten goedkeuren, ja bevor deren, begrijpt al bitter weinig van den zin der kerkelijke liturgie, die ons leert, dat men ook voor de Joden moet bidden en hun het hoogste geluk toewenschen moet. Maar, zoo werpt men tegen, dit gebed wordt, in tegenstelling tot de andere liturgische ge beden van den kerkeljjken dienst op Goeden Vrijdag, niet door een kniebuiging begeleid. Is dit niet een duidelijk teeken, waardoor de Kerk ens afkeer leert van de Joden? Weet men, wat het beteekent, dat hier niet geknield wordt? Men herinnert zich uit het Lijdensverhaal Onzes Heeren, dat Jesus bespot werd als koning der Joden. Hieromtrent ver haalt de evangelist Mattheus: „Toen namen de soldaten van den landvoogd Jesus mee in het rechthuis en verzamelden de geheele krijgsbende rondom Hem. En zij ont kleedden Hem en hingen Hem een scharlaken mantel om, en zij vlochten een kroon van door nen en plaatsen die op Zijn hoofd. Zij gaven Hem een rietstok in de rechterhand. En Voor Hem na derknlelend, bespotten zij Hem, zeggende: „Wees gegroet, koning der Jo den.” En zjj bespuwden Hem. Zij namen den rietstok en sloegen Hem op het hoofd.” Welnu: omdat onze Verlosser op deze wijze door de nederknielende soldaten bespot werd als koning der Joden, vermijdt de kerkelijke liturgie bjj het gebed voor de Joden de kniebuiging, om dat zij de herinnering aan dit verguizend gebaar wil ontwijken. De rechtstandige houding drukt hier dus geen antisemietlsme uit. Verder beroept men zich op den tekst van het gebed, waarin gesproken wordt over de „trou welooze Joden” perfides Judaeis hetgeen onze hedendaagsche antisemieten, om het maar hard genoeg te laten klinken, bij voorkeur ver talen door „perfide Joden". Nu beteekent het woord „trouweloos” hier geen algemeene karak teristiek van .het Joodsche volk. Het wil niet zeggen, dat de Joden altijd en overal trouweloos zijn, maar het herinnert aan de ontrouw van het uitverkoren volk ten opzichte van den Ge zondene des Heeren, den Messias, dien zjj niet wilden erkennen. ,Hlj kwam tot de Zijnen en de Zjjnen erkenden Hem niet", zegt Sint Jan. Het was Z Ij n volk, het was het uitverkoren volk van den Allerhoogste, onder alle volkeren der sarde bevoorrecht en dit volk aanvaardde Hem niet. Vandaar dat het trouweloos genoemd wordt in dit gebed. Leert het gebed ons echter, de Joden te haten en te achtervolgen? Men leze den tekst: „Bidden wij ook voor de trouwelooze Joden: dat onze God en Heer de blindheid wegneme van hun harten, en ook zjj onzen Heer Jesus Christus erkennen. Almachtige, eeuwige God, die ook de trouwelooze Joden niet wegneemt uit uw erbarmen, verhoor onze gebeden, die wij storten voor de blindheid van dat volk, opdat zij, erkennend het Licht uwer waarheid, dat Chris tus is, ontrukt mogen worden aan hun duister nis." Ziehier, wat de Kerk bidt. De zjjnen hebben Hem niet erkend. Neemt God nu wraak en ver stoot HU ook de Joden, ons bevelend, hen even eens te verstoeten? Neen, God is Liefde. Ook de Joden neemt HU niet weg uit ZUn erbarmen. Wel verre van hen te leeren haten, leert dit gebed ons de Joden beschouwen als arme blin den. Zooals wU in het dagelljksche leven de blinden met meer dan gewone voorkomendheid dienen te behandelen, omdat zU een der edelste gaven missen, waarvan wU zonder verdienste onzerzijds genieten, zoo moeten wU de Joden, die het Licht van Gods waarheid niet hebben aanvaard, behandelen met de voorkomendheid, Waarmede men blinden behandelt. Iemand kan door eigen schuld verblind zUn. Onvoorzichtig- heid in een laboratorium, onachtzaamheid ten opzichte van de goede raadgevingen van den geneesheer kan oorzaak zUn, dat iemand het j licht der oogen verliest, Is hU minder beklagen»- Waaxdig dan de blindgeborenen? Zoo is het ook met de geestelUke blindheid. De Joden hebben 1 het Licht niet aanvaard. Vallen zU daarom bul- 1 ten de blindenzorg der apostolische liefde? De Geschiedenis der Apostelen leert ons wel an- ders! Het beroep van onze Roomsche antisemieten 1 op dezen tekst beteekent dus niets. ZU verstaan rlmkle met iets, waar ze heel weinig van begrUpen. Hun domme haat belet hun, rechtvaardig en ■onder vooroordeel den tekst te lezen, waarop j zich beroepen. j,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 19