Hoorn de Actie God en voor Mariacongregaties te Hoorn het goud II I Druk bezochte bijeenkomst in de groote Parkzaal HET VERLICHTE KRUIS OP DE KERK I1 1 in LUISTERRIJKE VIERING i i ii'i Wsschen Jk ^Hoofd- en JfK KruiUorer^p. 11 ik; •v -I I DINSDAG 16 NOVEMBER 1937 iiiHiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiffliiimimiimiiiuiiimniiiuiiiiiiHiiiiiiiiiuiiimiiiio^ Een fraai plekje in Hoorn, de Kaasmarkt met Waag. Ambachtsschool Geslaagde feestavond Rede prof. Steger BURGERLIJKE STAND Opbrengst collecte bijna f 1400 Kapelaan Dysselbloem spreekt „KERSTMIS OP ZEE” Ter inleiding I Telegram aan jarigen Bisschop Mej. Marie Renekens'vanaf de oprichting lid dezer gods dienstige vereeniging ARME HAARLEMSCHE PAROCHIES Na het woord van prof. Steger en kapelaan Dysselbloem thans de daad aan ons, katholieken Gelukwensch aan Mgr. Huibers 4 een l> o volgaarne t t een A. J. we- Na de zegening met het Gevonden voorwerpen Nadat de geheele V. d. KNAAP, voorzitter de de tnders. Ziedaar 1 X ia V V d I 1 zijn bekend, de zijn vernietigend De Zondag in onze parochiekerk gehouden collecte ten bate van de arme parochies in het Bisdom Haarlem heeft opgebracht de prachtige som van bijna 11400. Monseigneur Huibers. Bisschop van Haarlem. beklom de Pater 3. Maria wordt opgedragen in den tempel. 4. Maria geeft haar gelofte van zuiverheid. >ten, I der ging n en lid man m- Pe- net net art t 1 r vooroordeelen tegen wat de toe- lid vijftal L it n 3 a •r- >id n. it- Ir. ■j Donderdagavond te half negen houdt de ver eeniging „Ambachtsschool voor Hoorn en Om* streken” een algemeene ledenvergadering in De Keizerskroon." Overleden: Aagje Watervts. oud 83 j.. weduwe van O. Groot; Wietske Kootjman, oud 34 j„ echtgenoote van TJ. Hek. Mid woud; Simon Vis ser, oud 46 j„ echtgenoot van J. Koeman. Berk hout: Pieter Jan Blankman, oud 20 J„ x. van P. Blankman en M. Lenghaus, Hoogwoud. -w yi, met ingang van heden, in perceel Koe- joortsweg 94 te Hoorn, telefoon 412, een ijjkantoor van het Noord-HoUandsch Dag blad voor West-Friesland is geopend en onze directie besloten heeft, een aanmerkelijke uit breiding te geven aan het gewestelijk nieuws uit de plaatsen, in dit gebied gelegen, spreekt het vanzelf, dat wjj thans ook meer aandacht zullen gaan schenken aan de vraagstukken en kwesties, welke de gemoederen in onze omgeving bezig houdeii. Daartoe openen wü in ons blad de rubriek: Ker’k.“0m™nze breuk” met Christus "volledig ^-j-Tusschen Hoofd- en Kruittoren”. Hoorn wordt niet ten onrechte de harteklop van West-Friesland genoemd. De stad van Jan Pieterszoon Coen reageert onmiddellijk op ge beurtenissen, welke plaats vinden in den drie hoek, die als uiterste punten heeft de steden Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Om eens een voorbeeld te nemen: gaat het de landelijke be volking in het zoo even aangeduide deel van ons vaderland economisch naar den vleese. men 1 kan er verzekerd van zijn, dat dit zijn gelukki gen weerslag vindt in een opgewekt zakenleven in de hoofdplaats van ons gewest. Geen wonder dus, dat de Hoomsche inwoners van harte meeleven met het wel en wee van de plattelandsbevolking, dat stad en land elkaar herhaaldelijk op verschillend terrein ontmoe ten en zeer vaak een innige samenwerking tus schen beide groepen geconstateerd mag worden. Deze harmonie hoorden wjj eens het best ge- teekend door een bekenden Hoomschen mid denstander, die verkondigde, dat zijn geboorte stad geen 12.000, maar 70.000 Inwoners telde (het totaal aantal bewoners van geheel West- Friesland). Tusschen Hoofd- en Kruittoren ligt vrijwel het oudste deel van Hoorn en tevens het meest ka rakteristieke gedeelte. En, redeneerend als afe door ons bedoelde zakenman, mogen we dit dus ook de bakermat van West-Friesland noemen. In de nieuwe rubriek zullen we daarom zoo wel specifiek Hoomsche als algemeen-West-Frie- sche en zelfs zuiver plaatselijke verschijnselen behandelen, omdat we ons ervan overtuigd hou den, dat groot-Hoorn (70.000 inwoners!) zich ervoor zal interesseeren, onverschillig welk ,Stads”-deel er het méést bjj geïnteresseerd is. Dankbaar zullen we daarbij zijn voor wen ken en raadgevingen uit onzen uitgebreiden le zerskring. Indien wederzijds het verlangen voorzit, het belang van stad en gewest naar best vermo gen te dienen, dam kam het niet anders, of we zullen samen veel goeds voor ons mooi en dierbaar West-Friesland bereiken. F. v. d. Vliet, Hoofdaalmoezenier, C. de Wltt- laan 12, Den Haag, Telef. 336281. Mevr. M. RademakerVullinghs, Presidente, Anthony van Dijckstraat 3, Amsterdam. Telef 93993. Post-giro 224820 Mevr. J. van Eyck—geeuwen, Presidente s-Gravenweg 1, Rotterdam, Telef. 5062», Post giro 313438. een r— ’olging. Den Staat voor wijken. *<aaf dat Is nog niet de ergste afgod. 8eT®arUjkste. Deze is het communisme. Hier is oe stof de afgod. Alles is stof: er bestaat niets nders. Ziedaar den grondslag van het sys- Z*"1- Oee8t heeteat niet. Er bestaat dus ook rXn. God, geen Wetgever; geen Hemel die be- «mt. geen hel die straft Opium is de gods- ®«wt voor het volk, aldus Marx, de ontwerper Tan het stelsel. Alles in dit stelsel bang te zijn voor staatsdespotismedan noemen wij allen elkanders broeders en zusters. Tegen het helsche leger van satan stellen wij onze actie voor God. Het communisme is de groote oorzaak van den Godsroof uit de menschenzielen. Op de wereldtentoonstelling te Parijs stond htt pau- seljjk paviljoen tusschen het Russische en het Dultsche paviljoen. En boven het pauselijk pa viljoen toonde een machtig Moedergodsbeeld den Christus. Maar de massa zag den Christus niet, weggedrongeh als Hij werd door den sikkel en hamer. Dat was eert symbool, omdat vanuit Rusland de golf van godlosheid over de wereld gaat. Volgens Dimitrof moet het communisme worden opgetrokken op de puinhoopen van het christendom. In Rusland zijn 5H millloen strij ders ingeschreven, die openlijk vechten tegen God en Christendom. En het systeem past zich venljnig-satanisch aan aan den landaard van het volk. De Hollandsche afdeeling werkt zeer sterk met lectuur, uiterlljk zeer keurig verzorgd. Ook in ons land is het mogelijk geweest, dat eenige jaren geleden in het Roomsche Zuiden een in ternationale vergadering van communisten kon worden gehouden. „Nederland, wees op uw hoede”, waarschuwt spr. Luid de stormklok tegen het communisme. Anders moeten wij over eenige jaren ons schuldig verklaren, dat wij zelf hebben binnengehaald de moordenaars van onze priesters, de schenners van onze kerken. De Paus doet daarom een beroep op allen, om het gevaar te bestrijden. Als machtige hulp middelen noemt spr. de standsorganisatles. die hier in Hoorn zoo prachtig werken. En de Paus zelf doet vooral een beroep op de werklieden en op ons geloof. Zoo noodig moeten wij ter wille van de zaak van God offers brengen. De Kerk is er niet voor ons. maar door ons. Wjj moeten zjjn het fiat lux voor de duistere wereld; wij moeten voor de anderen voorbeelden zijn en moeten Christus' liefde aan de wereld terug geven. Wij moeten op de bres staan, voor God, voor Zijn wil, voor Zijn liefde. Is het niet mogelijk, vraagt spr.. dat in onze bloeiende parochie een comité wordt opgericht „Katholieke Actie voor God”? Om te zorgen, dat de vliegende bladen worden verspreid? Om den priester hulp te verleenen? En om te voor komen. dat in onze huisgezinnen nog een libe raal blad wordt gelezen? En om ervoor te zor gen, dat bij de katholieken uitsluitend een Roomsche krant wordt gelezen? Is er op film gebied niets te bereiken? Spr. richt een oproep, om mee te doen, opdat deze avond rijke vruchten afwerpt. Als bekro ning van deze bijeenkomst hoopt spr. dat bin nen korten tijd op- den koepel van de parochie kerk het kruis zal schijnen (applaus). Spr. besluit met de vraag, of alle Katholieken van Hoorn ten volle verantwoord zijn voor de zaak van God. (Daverend applaus). De voorzitter vertrouwt, dat dit geweldig woord van den kapelaan zal zjjn Ingeslagen. Aan ons thans de daad. „Katholiek Hoorn”, al dus spr., roept alle besturen van vereenlglngen op om daadwerkelijk de Katholieke actie voor God te steunen. Men dient voor dit werk pro paganda te maken en mepschen te zoeken, die de uitbreiding van dit werk ter hand willen nemen. Ten tweede wil spr. de actie voor een verlicht kruis op de kerk in dezen avond inschakelen. Spr. rekent op aller offervaardigheid voor dit schoone werk. Het schoone initiatief van den R. K. Volksbond wordt door „Katholiek Hoorn” overgenomen en spr. is er zeker van, dat dit initiatief zal slagen, want we werken hierdoor mede aan de groote zaak van God. In den loop van deze week reeds zal een beroep worden ge daan op de Hoomsche Katholieken, die huis aan huis zullen worden bezocht. Moge dit werk bijzonder slagen voor God (Applaus.) Tot slot speelde V.OJP. dan nog de serenade van Braga, waarmee men veel succes oogstte. Medegedeeld zjj nog, dat notaris Luyckx be richt had gezonden wegens ambtsbezigheden verhinderd te zjjn, den avond bjj te wonen. De voorzitter dankte voor de goede opkomst, waarna de bijeenkomst gesloten werd met het gemeenschappelijk bidden van de Twaalf Ar tikelen des Geloofs. Het telegram, dat door ..Katholiek Hoorn” aan Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers op zijn 62sten ver jaardag is gezonden, luidt als volgt: Ondertrouwd: P. Tol. Castricum en B. A. M. de Z<art; M. Vingerhoed en W. Volten, Zwaag. Getrouwd: D. J. Pieters en G. M. Beekman; J. Groot en H. Goossens. Geboren: Frederlk. z. y. F. Blokdijk en A. M. Koning; Margaretha Maria Catharina, d. van C. J. Rujjter en A. C. Besseling; Maria Divera, d. van B. Loos en A. Tol; Georg Walter, z. van G. A Stahl en F. Lichte. In dezen tijd hooren we helaas maar al te dikwijls over de godloozerfCongressen der Bols jewisten. die trachten door hun wijdvertakte organisaties en door hun vele tijdschriften in bijna alle talen den godsdienst uit te roeien. Ook het moderne heldendom in Duitschland werkt hiertoe mede. Alle verband met den H. Stoel is daar immers practised verbroken en wie weet, hoe spoedig het Concordaat niet ab soluut ongedaan gemaakt zal worden. Tegen al deze „antl-God-acties” moeten wij. Katholieken, onze „vóór-God-actie” stellen. Vele middelen zijn reeds te baat genomen. Hoe goed en talrijk zijn niet de vlugschriften, die regelmatig verspreid worden. Hoevele vergade ringen en bijeenkomsten zjjn er niet belegd, alle met het doel: de bestrijding van het com munisme en nieuw-heldendom? De sprekende bewijzen van onze voortdurende werkzaamheid zijn o.m. de verlichte kruisen op de kerktorens te Valkenburg, Amsterdam en Alkmaar. Des avonds lichten deze kruisen tegen den hemel, om getuigenis af te leggen van Gods tegen woordigheid en het is een gelukkig idéé geweest van den R.K. Volksbond te Hoorn om het ini tiatief te nemen, opdat ook een lichtend kruis op ónze Parochiekerk zal kunnen worden aan gebracht. Maar ook overigens wenschen de Katholie ken van Hoorn te bewijzen, dat het hun ernst is met de daadwerkelljke deelname aan de grootsch opgezette „Actie vóór God”. Daartoe was Maandagavond, op initiatief van de ver eeniging „Katholiek Hoorn” in de groote Park- zaal een bijeenkomst belegd, waar als sprekers optraden de Weleerw. Heer kapelaan J. M Dijsselbloem en prof. dr. Alphons Steger. De hooggeleerde spreker herinnerde in den aanvang van zijn rede aan het gemeenschappe lijk schrijven van het Doorluchtig Episcopaat over het gevaar van de ondermijning van het geloof in God. Dit schrijven verwekte een schok onder het geheele Nederlandsche volk, en niet alleen onder het katholieke deel hiervan. De gedachte, dat God van Zjjn troon zou worden gehouden, moet alle volksgenooten diep getrof fen hebben. God is godsdienst, godsdienst is zedelijkheid, zedelijkheid is redelijkheid, vrij heid, geluk, welvaart. Qok stoffelijke welvaart. Met God gelukkig of zoneter God ongelukkig. Fr is geen andere weg. Men zou zeggen, dat toch alle menschen een hovenaardsch wezen willen erkennen. In tien aanval op God wordt ook een aanval gedaan op Zjjn redelijke schepselen, de menschen. De Godsaanval is oud. maar nog nooit in de geschiedenis is zoo stelselmatig een actie tegen God op touw gezet als thans het geval is. Er een soort woord van orde uitgegeven over geheel de wereld, centraal georganiseerd, cen traal betaald. Er zijn in dezen tijd moderne afgoden, die «eb blijkbaar aanpassen aan de beschaving, ha 20 eeuwen van Christenheld. De eerste afgod is de rede: de deerne, die, n*_'n de Notre Dame tot koningin gekroond te *ljn, door de Parfjsche straten flaneert. Het politiek liberalisme leeft nog in vele hoofden en harten en spr. waarschuwt tegen de vrümetaelarij, die op dit stelsel gegrondvest is Er zjjn nog nieuwere afgoden: fascisme en na- nonaal-soclalisme. welke den Staat tot afgod P1aken. alles aan den Staat ondergeschikt ma ren en zelfs den godsdienst tot dienaar van oen Staat verlagen. In dit opzicht heerschen ">oweI ln Italië als in Duitschland dezelfde stelsels. In laatstgenoemd land wil men zefs stichten. Daar is kerkenver en het volk, daar moet al- Op luisterrijke wijze is het gouden feest der Mariacongregaties te Hoorn Zondag j.l. gevierd. In de laatste dagen der afgeloopen week heb ben alle congreganisten een triduum gehouden, geleid door den weleerw. pater Bièvre, waar op Zondag een feestdag volgde. In de Mis van kwart over zeven communiceer den alle congreganisten, waarna om kwart voor elf de plechtige Hoogmis plaats vond. De ban ken van het middenschip waren gereserveerd voor de feestvierende leden der congregaties, terwijl de overige geloovlgen in de banken van de zijbeuken hadden plaats genomen. Het pries terkoor was rjjk versierd met palmen en een haag van witte bloemen, waarin de schilden met de namen der afdeelingen der congregaties Francisca, Lidwina. Agnes en Aloysius, waren geplaatst. De wisselende gezangen van de Mis werden 0oor de geloovlgen meegezongen. 's Avonds om zes uur ging geheel Katholiek Hoorn naar het Lof, waar de weleerw. heer Bakker, geassisteerd door de eerw. heeren Nljs en Dijsselbloem, het Lof deed. Nadat de geheele kerk de eerste drie verzen van het Adoro te en vervolgens Ave marls stella en het Magnificat gezongen had, leider van het triduum, de weleerw. Bièvre, den preekstoel. Het verheugde spreker zéér het gouden feest van de congregatie te mogen leiden. Het leven, zeide spr. ons,is 'n zijn in de heiligmakende genade en 'n toenemen in de heiligmakende genade. Welnu, de congregatie is er om toe te nemen in de heiligmakende genade. Hoeveel goeds moet er dan in Hoorn tot stand zjjn ge bracht, nu de congregatie 50 jaar bestaat! De congregatie bewerkt dat de leden toenemen in deugd, geloof en liefde. Immers, elke wéék wordt het woord Gods gepredikt. Maar we ko men niet alleen elke week bijeen om te ontvan- Gewicht. gymnastiekschoentje, hondje, stoel, beeldjes, handschoen, zilveren kettinkje, rozen kransen, aelfblnder, kat. heerendas, belastlng- merken. spaarzegels. kindermuts, verfkwast, portemonnaies met inhoud, stuurstang, vat, moltondekens, een paar laarzen, damestaschje, sokken, tasch, klnderschoentje, stormlantaarn, muts, rijwlelpomp. cape, alpino's, autosleutel tjes, paraplule, zakmes, medaillon, zakspiegeltje, zweep, schorten, ringen, hond, mes, sleutel, veilingskisten, batterijen, rol geldstukken, huis- 9 sleutel, ceintuur, armband, egel, hark. Namens Katholiek Hoorn, heden vergaderend katholieke Actie voor God, bieden wij Uwe Hoogwaardige Excellentie eerbiedig onze har telijke geluk^tenschen aan en vragen Uw Bis- schoppeljjken Zegen over ons werk, om ook in Uw oud-parochie de Actie voor God tot hooger blopl te brengen. maken. De hoofdfout van onzen tijd is: de breuk met God, met alle gevolgen van dien. De ontgoddeljjking is de geheime bacil, die de menschheid van 1937 aantast; de geestelijke ondervoeding is de t-b.c. van de moderne menschheid. God alleen kan licht brengen in de duisternis van onze dagen. Alleen als men rekening houdt met God, dan ligt alles klaar en helder voor ons Jn Gods Voorzienigheid. Dan behoeft men niet De Hollandsche Marine noemt de straat waar aller oogen op gevestigd zijn: ..De steeg van Franco”. Door die steeg, waar altijd ruzie is, moeten straks tegen de Kerstdagen onze dui- zenden zeelui op de koopvaardijschepen weer hun weg zoeken om een troosteloos einde van het jaar tegemoet te gaan; anderen gaan ter- wille van hun brood naar China en Japan en hier In Holland wordt vredig Kerstfeest ge vierd. Meer dan ooit komen wjj vragen om een kleine Kerstgave: Omdat er geen vrede haast meer Is op aarde! Omdat onze mannen het waarachtig verdienen! Omdat de tijden weer wat beter zijn! Omdat U zelf thuis zoon mooi Kerstfeest gaat vieren 1 Op Gironummer van onze Presidente, Mevr. M. Rademaker—Vullinghs. Anthony van Dijck straat 3. Amsterdam, 224820. gelieve U een kleine bijdrage te storten. Goederen in natura, sigaren, goede boeken (geen bladen of tijd schriften), tabak, wollen mutsen, handschoe nen. enz. gelieve U te zenden aan Mevr. M. Rademaker—Vullinghs, per adres Firma Wyers, N. Z. Voorburgwal 7, Amsterdam. Voor Rotter dam aan het Zeemanshuis. Wlllemsplein 16. Lezers! Wjj hopen op een goeden bult voor onze zeelui! Helpt ons. Wjj kunnen U niet al len persoonlijk bereiken. U ons wel. Toe, neem een giro-biljet of een postwisseltje en zend ons wat! In de best bezette zaal merkten we oa. op den Hoogeerw. Heer Deken J. C. v. d. Wiel, Wethouder van Bockxmeer, het raadslid Kal- denbach en dr. Baesjou. De voorzitter, de heer A. J. v. d. Knaap, opende de bijeenkomst met den Katholieken groet en herinnerde aan den 60sten verjaardag van Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers, nu twee jaar geleden, toen Mgr. nog Deken van Hoorn was. Spr. feliciteerde de dames en heeren met den verjaardag van den Bisschop en deelde mede, dat aan Mgr. namens de vereeniging een telegram van gelukwensch was gezonden (applaus). Vervolgens heet spr. de aanwezigen welkom en drukt zjjn voldoening uit over de goede op komst. In prof. Steger begroette spr. den grooten promotor van de Katholieke Actie voor God. De actie der godloozen slaat stuk de eerste vraag van onzen catechismus: „Waartoe zijn wij op aarde?" en het antwoord daarop: „Om God te dienen en daardoor in den Hemel te komen.” Spr. besloot met het uitspreken van den wensch. dat de avond een vruchtbaar verloop zou hebben. Alsnu vertolkte het lichtgymphonlsch orkest V.OP., onder leiding van den heer B. Harings, op zeer te loven wijze het Adagio Cantabile van Beethoven, dat een dankbaar applaus mocht verwerven. 5. jozef met andere jongelingen in den tem pel. Bü het zesde tableau treft ons weer de mooie en passende muziek. We zien be» huwelijk tus schen Maria en Jozef. Zachtjes wordt door het orkest gespeeld het: Ave Mana. En bjj het zevende tafereel zien we do boodschap van den engel Gabrlél aan Maria. Ook hier te de zang weer uitstekend verzorgd. Tenslotte zien we alle medewerkenden grootsche hulde b-engen aan Maria. Hierna davert het applaus uit de stille zaal en steeds weer moet het doek opgehaald worden. Een welverdiende ovatie moeten de medewer- kenden ln ontvangst nemen. De Deken sprak een dankwoord uit en vraagt nog eens dringend alle de Graal aan den kant te zetten, schouwers na het zien van deze waarlijk schit terende tableaux hopenljjk volgaarne zullen doen. Hierna te het pauze. Als we allen weer gezeten zijn neemt de De ken weer het woord en wel om een huldiging uit te spreken. Spreker noemt het een bijzon derheid als er nog pefsonen aanwezig zijn, die van de stichting af lid van de congregatie waren. Een vijftal dames te nog in leven, maar de eerste prefecte alleen is nog in Hoorn woonachtig. Een kleine hulde is passend! Een medaille wordt overgereikt aan mej. Renekens, die pas verleden jaar bedankte. ZU achtte toen het Juiste oogenbllk gekomen de congregatie te verlaten om het werk aan jongere krachten over te laten. Spreker noemt het eén bijzonder voorrecht Wjj zullen hopen, dat. er bij het honderdjarig bestaan ook perso nen zullen zijn, die vijftig jaar lid geweest wa ren. Dit getuigt Immers van onverflauwden Ijver. De Revue, die nu werd vertoond, genoot aller belangstelling en was getiteld: „Uit de oude doos.” Na de Inleiding kwam het koor op. De hoop werd „uitgezongen”, dat de' Graal steeds mag blijven groeien en bloeien. Hierna kwamen er twee dames op, De ééne stelde voor den ouden tijd, den tijd van de oprichting van dè congregatie, 1887, en de tweede den modernen tijd, den tijd van het snelverkeer en de stroom lijn, 1937. Heel aardig was hier het contrast. De dame uit 1887 breekt een lans voor de te vredenheid, die toentertijd heerschte. Het koor zingt een loflied op de tevredenheid en het lied ..Roomschen, dat zjjn wij,” wordt door de heele zaal meegezongen. Als we de herinnering aan den ouden tijd nog eens ophalen, wenden we onze gedachten ongetwijfeld óók, en op dezen avond vooral, tot de oud-congreganteten. Een boerenstel komt op en het „boertje" zingt een loflied op z'n „paipie” dat hjj bij Geertje Brandhof, een oud-bestuurslid van de congre gatie, gekocht heeft. Het boerinnetje vertelt dan hoe zij haar gouden Ijzeren kralen ook al bj] een oud-bestuurslid. n.l. Geertruida van der Paauw uit de Nleuwsteeg, haalde, waarna ze samen nog een loflied zingen op Theodora Vlaar, die in den winkel zulke lekkere sprits en taaie-koeien had staan. Dit nummer werd heel aardig gebracht en sloeg direct ln. De zaal viel van de eene lachbui in de andere door het koddige boertje. Hierna zong het koor: Lang zullen ze leven, wat door de zaal dadelijk werd overgenomen. Na 'n hulde, gebracht aan de priesters, kwam het einde van dezen geslaagden avond in het zicht. De Graal en Jonge Wacht betraden met vaandels het tooneel. Vervolgens kwamen bruid jes en met klaterend enthousiasme werd ge zongen: Maria mild en machtig. Tegen twaalven was deze zoo geslaagde feestavond afgeloopen. En hiermede ook de vie ring van het gouden feest. Mogen de Hoorn- sche congregaties in de volgende vijftig jaren groeien en bloeien tot heil der Hoomsche be volking. Aiies ln dit stelsel heeft gebroken met de Ood- Liefde te verkeerd ln haat; haat ~«en God, haat tegen de menschen. Kinderen ‘la^n hun eigen ouders aan bij het gerecht. »„..ï^eer leta Kezegd hebben tegen het com munisme. Het huwelijk is godsdienstig en staatkundig een belaching geworden De kinderen worden grootgebracht door den Staat; man en vrouw r'Jar de fabriek. Drommen kinderen, die ^^benden rondzwierven, zijn neergeschoten op van de Russische regeering, omdat zij ««tagevaarlDk geworden waren. De voorzitter leidde den gewjjden spreker met een enkel woord in, waarna deze verklaar- de-41ankbaar te zijn, dat zoovelen gehoor had den gegeven aan den oproep om dezen avond te makep tot een grootsche demonstratie voor God. Al< priester voelde spr. het als een eer, dat 'hij op mag komen voor de versmade eer van God. Veilig staat spr. hier, omdat hij mag spreken met den mond van den Paus, ,mlt brennender Sorge”. Spr. citeert deze encycliek, waarin de Paus uitdrukking geeft aan zjjn zorg over het feit, dat velen den weg der waarheid hebben verlaten. Niet alleen de priesters, maar alle goedwlllenden voelen dit leed van den Paus mede. „Mlt brennender Sorge”. Zoo waakt over ons het Opperhoofd der Kerk. Wij allen willen dienen, vervolgt spr., de groote zaak van God. maar groote massa's heb ben gebroken met God, hebben vergeten en vergooid de hooge bestemming, waarvoor God hen had uitgekozen. Het te een eer voor God te mogen leven en strijden. In ons leeft de geest van God. maar de mensch heeft zijn roeping vergooid. De mensch voelt zich den koning van de schepping, maar hü voelt zich in zijn macht beperkt dóór dien Eénen, God zelf. En de mensch roept uit: „Non serviam! dienen zal ik niet." Na een citaat uit Vondel’s .Lucifer” vervolgt spr., dat Satan zijn aanval richt op Christus’ - Cfeloof en godsdienst zijn tegen het systeem en moeten daarom weggevaagd worden van Rusland en van alle landen der wereld. Daar om gaan van Moskou uit de draden naar alle landen, ook naar Nederland. Hierbij te hun elk middel heilig. Het geloof moet vernietigd en daarbij de zedelijkheid. Er wordt wel eens gevraagd, of het gevaar hier werkelijk zoo groot te. Nog te de aanhang niet groot, maar onze bodem is voorbereid, want er te ook de sociaal-democratie, die op hetzelfde systeem berust. Godsdienst te hier wel niet opium, maar privaat-zaak. Godsdienst te niet noodig, oordeelt men hier. Ongodsdienstig gaat altijd gepaard met on zedelijk. (Spr. bedoelt hierbij de geheele zeden wet en niet alleen de kuischheid). Hoe staat het ln ons land met de Zondags viering? Is de Zondag niet veelal een zondedag geworden? Hoe staat het met huisgezin? Met de gehoorzaamheid en de onderdanigheid? Met het gebod „GU zult niet dooden”? Het le ven beletten te ook doodslag. En het ontkie mende leven te vernietigen te precies het zelfde. Hoe staat het met de onkutechheid op open bare wegen? En met de rechtvaardigheid? Be taalt men een loon waar een gemiddeld gezin van leven kan? De antwoorden op deze vragen maar dan weet men ook, dat in ons land vijand wordt afgewacht, om werk te beginnen. De vloedgolf van Spanje te al voor een be langrijk deel doorgedrongen tot ln België. Daarom worden wy te wapen geroepen. Het geloof dreigt ook hier in gevaar te komen en daarmee de christelijke beschaving. De Paus roept daarom de legerscharen van heel het christelijk volk op. om te verdedigen hun stof felijke goederen, maar voor alles hun geeste lijke goederen. Te verdedigen hun lichamen, maar boven glles hun onsterfelijke zielen. Daarom ook hebben de Bisschoppen van Ne derland priesters en leeken opgeroepen om te mobtlteeeren. Als het geloof verdwijnt en de christelijke beschaving, dan krijgen we de sla vernij. Ziet naar Rusland, Mexico, Spanje en Duitschland. Wilt ge dat? Zoo niet, gordt u dan ten strijde. Een christelijk front moet aantreden tegen het communistisch volksfront, om het geloof te verdedigen en het ongeloof tegen te gaan. Dat te het dubbele doel van de Katho lieke actie voor God, welke nu al sinds jaar werkt Er heerscht een verkeerde, geest over de reld, een verkeerde geest welke zich op al lerlei terrein uit en zich van alle mogelijke hulpmiddelen bedient. De openbare geest, de sfeer, de verkeerde le vensopvatting moeten verbeterd en als 1 kan moet de christelijke sfeer ervoor in de plaats komen, met allen zegen, die daaraan verbonden te. Men kent toch Christus' woord: „Zoekt eerst het Rjjk Gods en het overige zal U worden toegeworpen.” Daarom te ontworpen het apostolaat van de brievenbus, dat vliegende bladen verspreidt alom in ons land, naast en tusschen het vuil dat ons wordt toegezonden. Een millioen exem plaren heeft reeds verspreiding gevonden. Dat kost veel geld. Meer dan f 35.000 is in één jaar uitgegeven voor de zielzorg op groote schaal. Vervolgens heeft de Actie voor God de licht letters verzonnen: „Denkt aan God”, .Leeft voor God”, „Bidt tot God”. Deze spreuken zjjn niet iedereen aangenaam, maar het te voor iedereen goed. Datzelfde idee heeft voor gezeten bij het aanbrengen van de verlichte kruisen op sommige kerkgebouwen. Als Hoorn die idee ook tot uitvoering zou brengen, zou dit een prachtig resultaat van dezen avond zijn. Heel de actie te er op .gericht ln alle krin gen te doen kennen de leer van de Kerk. Wij. aldus spr., bezorgen het zaad, maar de zaaiers rijt gU. Naast het gebed hebben wjj ook de verster ving. De H. Mis en ook de H. Communie zijn de parelen, die de Protestanten hebben verlo ren. Met den priester mogen wjj lederen dag offeren en aanzitten aan de Tafel des Heeren. Smeeken wjj tijdens het onbloedige offer, dat God onze actie zegene en steune, opdat allen na het aardsche bestaan eeuwig gelukkig mo gen zijn in den hemel (enthousiast applaus). De voorzitter dankte prof. Steger voor zjjn prachtige rede en wenschte hem toe, dat zijn woorden goede vruchten zouden afwerpen over al, maar vooral in Hoorn. Tot besluit van het eerste deel van den avond speelde het V.O-P.-orkest het Largo van Han del. Na een kwartier pauze was het woord aan den Weleerw. Heer Kapelaan J, M. Dijssel bloem. De godsdienstvervolging behoort er bjj het systeem, dat zonder deze vervolging ten onder zou gaan. Daarom de leuze: Weg met God. den Geest der geesten. Wie God zegt, zegt Christus; wie Christus zegt, zegt Kerk. Paus. Bisschop. priesters en leeken. Daarom die pries- termoorden en slavernij, heel in het bijzonder van het geloovige volk. Godsdienst te immers opium voor het volk! gen, neen, we moeten zelf goed medewerken. Pater Bièvre gaf als voorbeeld aan Maria, de .sedes saplentiae", den Zetel der Wijsheid. Evenals Maria moeten we overwegen en medl- teeren, dan zullen we pas den waren Christus leeren beminnen. Spreker besloot zijn opwekkende predikatie met de woorden„Vestigen wij onzen blik op den Gekruteten Heiland en de Moeder van den Ro zenkrans. Dan zullen We onze glorie weten in den hemel.” Na deze gloedvolle predikatie werd de Pau- seljjke Zegen gegeven en zong de geheele paro chie het Te Deunt. Allerheiligste werd nog gezongen het lied: „WU groeten U, o Koningin," waarna alle parochia nen zich naar huis begaven on» te kwart over achten in de Parkzaal aanwezig te zijn om den feestavond bij te wonen. Stampvol was de Parkzaal. De geestelijkheid der parochie en pater Bièvre waren aanwezig. Vooral het jongere deel der congreganisten was rijkelijk vertegenwoordigd. Nadat de Deken met een kort gebed en woord geopend had, werd begonnen met de Maria-tableaux. Wat we gezien hebben overtrof zelfs onze stoutste verwachtingen. De verschillende tafe- reelen waren veelal zóó iutet, gezien dat ze meerdere malen een roep vanbewondering uit de zaal deden opstijgen. De costumeering was héél rjjk en de lichteffecten droegen er veel toe bjj om deze tableaux geslaagd te doen heeten. Het decor was eenvoudig, zelfs tegen het sobere asm. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe met zoo weinig décor zóóveel is bereikt. Alle lof voor de schitterende ensceneering. Ook den me dewerkenden mogen we niet een woord van lof onthouden, want er werd veel van hen gevergd en zjj hebben zich goed van hun taak gekweten. Voor het instrumentale gedeelte zorgde V.O.P. We zijn van V.O.P. veel gewend, maar deze avond kan met gouden letters in zijn annalen worden geschreven. Het kleine koor zong héél verdienstelijk verschillende Latijnsche gezangen. Het eerste deel der Maria-tableaux was ont leend aan „De sevende bllscap van Maria." Tusschen de tableaux In werden de tekst en verklaring uitgesproken door den Deken, op de hem eigen verdienstelijke wijze. Hinderlijk was het als soms het jonge volkje in de zaal wat rumoerig werd, maar over het algemeen was tfet stil, zoodat we den zee ree rw. heer deken zelfs achter ln de zaal kondew verstaan. Begonnen werd met den val der Engelen. Lu cifer bespreekt met z'n trawanten 't plan, om uit wraak den mensch te verleiden. HU hitst de slang op en stuurt ze op Eva af. Als eerste ta fereel zien we dan Eva verleid door den duivel. Als Adam en Eva gevallen zijn, gaat hun zoon Seth op zoek naar een geneesmiddel voor Adam. Hij kan het niet spoedig vinden en het tweede tafereel biedt ons Adam op zjjn sterfbed, om ringd door zijn zoons. Na veel zoeken komt Seth bü een Engel, die hem een geneesmiddel geeft, n.l. een tak. Deze moet worden geplant onder Adam's hoofd. Hiervan zal groeien de boom, uit welks hout het Kruishout van den Heer gemaakt is. Bü het derde tafereel, waarbü het Dulce Lignum verdienstelük door het koortje werd gezongen, zien we het overreiken van den tak. Nu zien we de pogingen, die in het werk worden gesteld om den mensch, waarvoor door Adam's zonde de hemel gesloten te. te redden. Barmhartigheid, Waarheid en Vrede, verzinne beeld door personen, treden voor Gods troon en smeeken om erbarming. Geen mensch zal in staat zün Adam’s zonde uit te boeten. Daarom zal de Zoon zich geven als Redder van het menschengeslacht. Barm hartigheid en Waarheid zün tevreden en aldus te Vrede gebracht op aarde door de geboorte van den Verlosser. Het volgende tafereel laat ons zien hoe de engelen van God den Verlosser afsmeeken. De Zoon spreekt: met liefde zal hü sterven voor Ot menschheid. Het zesde tableau te het grootst van deze serie. Vüf en twintig 8 dertig personen staan op het tooneel; in het midden staat een figuur met een palmtak in de hand. De Verlosser zal zich gaan opofferen voor de menschheid. Het tweede deel is gewyd aan bet leven van de H. Maagd. Allereerst zien we Maria's vader Joachim als priester ln den tempel, 't Tweede tableau stelt ons voor de boodschap des Engels aan Joachim, dat hem een dochter geboren zal worden. Enkele priesters zün hierbü aanwezig. Dit tafereel te wel büzonder mooi. De rijke aan kleedt ng en de teer goede zorg treffen ons hier- bü. De volgende tafereelen zün aldus te rang schikken:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 5