Hoorn
de Actie
God
en
voor
Mariacongregaties te Hoorn
het goud
II
I
Druk bezochte bijeenkomst in de
groote Parkzaal
HET VERLICHTE KRUIS
OP DE KERK
I1
1
in
LUISTERRIJKE VIERING
i
i
ii'i
Wsschen Jk
^Hoofd- en JfK
KruiUorer^p.
11
ik;
•v
-I
I
DINSDAG 16 NOVEMBER 1937
iiiHiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiffliiimimiimiiiuiiimniiiuiiiiiiHiiiiiiiiiuiiimiiiio^
Een fraai plekje in Hoorn, de Kaasmarkt met Waag.
Ambachtsschool
Geslaagde feestavond
Rede prof. Steger
BURGERLIJKE STAND
Opbrengst collecte bijna f 1400
Kapelaan Dysselbloem spreekt
„KERSTMIS OP ZEE”
Ter inleiding
I
Telegram aan jarigen
Bisschop
Mej. Marie Renekens'vanaf de
oprichting lid dezer gods
dienstige vereeniging
ARME HAARLEMSCHE
PAROCHIES
Na het woord van prof. Steger en
kapelaan Dysselbloem thans
de daad aan ons,
katholieken
Gelukwensch aan Mgr. Huibers
4
een
l>
o
volgaarne
t
t
een
A. J.
we-
Na de zegening met het
Gevonden voorwerpen
Nadat de geheele
V. d. KNAAP, voorzitter
de
de
tnders. Ziedaar
1
X
ia
V
V
d
I
1
zijn bekend,
de
zijn vernietigend
De Zondag in onze parochiekerk gehouden
collecte ten bate van de arme parochies in het
Bisdom Haarlem heeft opgebracht de prachtige
som van bijna 11400.
Monseigneur Huibers.
Bisschop van Haarlem.
beklom de
Pater
3. Maria wordt opgedragen in den tempel.
4. Maria geeft haar gelofte van zuiverheid.
>ten,
I der
ging
n en
lid
man
m-
Pe-
net
net
art
t
1
r
vooroordeelen tegen
wat de toe-
lid
vijftal
L
it
n
3
a
•r-
>id
n.
it-
Ir.
■j
Donderdagavond te half negen houdt de ver
eeniging „Ambachtsschool voor Hoorn en Om*
streken” een algemeene ledenvergadering in
De Keizerskroon."
Overleden: Aagje Watervts. oud 83 j.. weduwe
van O. Groot; Wietske Kootjman, oud 34 j„
echtgenoote van TJ. Hek. Mid woud; Simon Vis
ser, oud 46 j„ echtgenoot van J. Koeman. Berk
hout: Pieter Jan Blankman, oud 20 J„ x. van
P. Blankman en M. Lenghaus, Hoogwoud.
-w yi, met ingang van heden, in perceel Koe-
joortsweg 94 te Hoorn, telefoon 412, een
ijjkantoor van het Noord-HoUandsch Dag
blad voor West-Friesland is geopend en onze
directie besloten heeft, een aanmerkelijke uit
breiding te geven aan het gewestelijk nieuws
uit de plaatsen, in dit gebied gelegen, spreekt
het vanzelf, dat wjj thans ook meer aandacht
zullen gaan schenken aan de vraagstukken en
kwesties, welke de gemoederen in onze omgeving
bezig houdeii.
Daartoe openen wü in ons blad de rubriek:
Ker’k.“0m™nze breuk” met Christus "volledig ^-j-Tusschen Hoofd- en Kruittoren”.
Hoorn wordt niet ten onrechte de harteklop
van West-Friesland genoemd. De stad van Jan
Pieterszoon Coen reageert onmiddellijk op ge
beurtenissen, welke plaats vinden in den drie
hoek, die als uiterste punten heeft de steden
Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Om eens een
voorbeeld te nemen: gaat het de landelijke be
volking in het zoo even aangeduide deel van
ons vaderland economisch naar den vleese. men
1
kan er verzekerd van zijn, dat dit zijn gelukki
gen weerslag vindt in een opgewekt zakenleven
in de hoofdplaats van ons gewest.
Geen wonder dus, dat de Hoomsche inwoners
van harte meeleven met het wel en wee van
de plattelandsbevolking, dat stad en land elkaar
herhaaldelijk op verschillend terrein ontmoe
ten en zeer vaak een innige samenwerking tus
schen beide groepen geconstateerd mag worden.
Deze harmonie hoorden wjj eens het best ge-
teekend door een bekenden Hoomschen mid
denstander, die verkondigde, dat zijn geboorte
stad geen 12.000, maar 70.000 Inwoners telde
(het totaal aantal bewoners van geheel West-
Friesland).
Tusschen Hoofd- en Kruittoren ligt vrijwel het
oudste deel van Hoorn en tevens het meest ka
rakteristieke gedeelte. En, redeneerend als afe
door ons bedoelde zakenman, mogen we dit dus
ook de bakermat van West-Friesland noemen.
In de nieuwe rubriek zullen we daarom zoo
wel specifiek Hoomsche als algemeen-West-Frie-
sche en zelfs zuiver plaatselijke verschijnselen
behandelen, omdat we ons ervan overtuigd hou
den, dat groot-Hoorn (70.000 inwoners!) zich
ervoor zal interesseeren, onverschillig welk
,Stads”-deel er het méést bjj geïnteresseerd is.
Dankbaar zullen we daarbij zijn voor wen
ken en raadgevingen uit onzen uitgebreiden le
zerskring.
Indien wederzijds het verlangen voorzit, het
belang van stad en gewest naar best vermo
gen te dienen, dam kam het niet anders, of we
zullen samen veel goeds voor ons mooi en
dierbaar West-Friesland bereiken.
F. v. d. Vliet, Hoofdaalmoezenier, C. de Wltt-
laan 12, Den Haag, Telef. 336281.
Mevr. M. RademakerVullinghs, Presidente,
Anthony van Dijckstraat 3, Amsterdam. Telef
93993. Post-giro 224820
Mevr. J. van Eyck—geeuwen, Presidente
s-Gravenweg 1, Rotterdam, Telef. 5062», Post
giro 313438.
een r—
’olging. Den Staat
voor wijken.
*<aaf dat Is nog niet de ergste afgod.
8eT®arUjkste. Deze is het communisme. Hier is
oe stof de afgod. Alles is stof: er bestaat niets
nders. Ziedaar den grondslag van het sys-
Z*"1- Oee8t heeteat niet. Er bestaat dus ook
rXn. God, geen Wetgever; geen Hemel die be-
«mt. geen hel die straft Opium is de gods-
®«wt voor het volk, aldus Marx, de ontwerper
Tan het stelsel.
Alles in dit stelsel
bang te zijn voor staatsdespotismedan noemen
wij allen elkanders broeders en zusters.
Tegen het helsche leger van satan stellen wij
onze actie voor God.
Het communisme is de groote oorzaak van
den Godsroof uit de menschenzielen. Op de
wereldtentoonstelling te Parijs stond htt pau-
seljjk paviljoen tusschen het Russische en het
Dultsche paviljoen. En boven het pauselijk pa
viljoen toonde een machtig Moedergodsbeeld
den Christus. Maar de massa zag den Christus
niet, weggedrongeh als Hij werd door den sikkel
en hamer. Dat was eert symbool, omdat vanuit
Rusland de golf van godlosheid over de wereld
gaat. Volgens Dimitrof moet het communisme
worden opgetrokken op de puinhoopen van het
christendom. In Rusland zijn 5H millloen strij
ders ingeschreven, die openlijk vechten tegen
God en Christendom. En het systeem past zich
venljnig-satanisch aan aan den landaard van
het volk.
De Hollandsche afdeeling werkt zeer sterk
met lectuur, uiterlljk zeer keurig verzorgd. Ook
in ons land is het mogelijk geweest, dat eenige
jaren geleden in het Roomsche Zuiden een in
ternationale vergadering van communisten kon
worden gehouden. „Nederland, wees op uw
hoede”, waarschuwt spr. Luid de stormklok
tegen het communisme. Anders moeten wij over
eenige jaren ons schuldig verklaren, dat wij
zelf hebben binnengehaald de moordenaars van
onze priesters, de schenners van onze kerken.
De Paus doet daarom een beroep op allen,
om het gevaar te bestrijden. Als machtige hulp
middelen noemt spr. de standsorganisatles. die
hier in Hoorn zoo prachtig werken. En de Paus
zelf doet vooral een beroep op de werklieden en
op ons geloof. Zoo noodig moeten wij ter wille
van de zaak van God offers brengen. De Kerk
is er niet voor ons. maar door ons. Wjj moeten
zjjn het fiat lux voor de duistere wereld; wij
moeten voor de anderen voorbeelden zijn en
moeten Christus' liefde aan de wereld terug
geven. Wij moeten op de bres staan, voor God,
voor Zijn wil, voor Zijn liefde.
Is het niet mogelijk, vraagt spr.. dat in onze
bloeiende parochie een comité wordt opgericht
„Katholieke Actie voor God”? Om te zorgen,
dat de vliegende bladen worden verspreid? Om
den priester hulp te verleenen? En om te voor
komen. dat in onze huisgezinnen nog een libe
raal blad wordt gelezen? En om ervoor te zor
gen, dat bij de katholieken uitsluitend een
Roomsche krant wordt gelezen? Is er op film
gebied niets te bereiken?
Spr. richt een oproep, om mee te doen, opdat
deze avond rijke vruchten afwerpt. Als bekro
ning van deze bijeenkomst hoopt spr. dat bin
nen korten tijd op- den koepel van de parochie
kerk het kruis zal schijnen (applaus).
Spr. besluit met de vraag, of alle Katholieken
van Hoorn ten volle verantwoord zijn voor de
zaak van God. (Daverend applaus).
De voorzitter vertrouwt, dat dit geweldig
woord van den kapelaan zal zjjn Ingeslagen.
Aan ons thans de daad. „Katholiek Hoorn”, al
dus spr., roept alle besturen van vereenlglngen
op om daadwerkelijk de Katholieke actie voor
God te steunen. Men dient voor dit werk pro
paganda te maken en mepschen te zoeken, die
de uitbreiding van dit werk ter hand willen
nemen.
Ten tweede wil spr. de actie voor een verlicht
kruis op de kerk in dezen avond inschakelen.
Spr. rekent op aller offervaardigheid voor dit
schoone werk. Het schoone initiatief van den
R. K. Volksbond wordt door „Katholiek Hoorn”
overgenomen en spr. is er zeker van, dat dit
initiatief zal slagen, want we werken hierdoor
mede aan de groote zaak van God. In den loop
van deze week reeds zal een beroep worden ge
daan op de Hoomsche Katholieken, die huis
aan huis zullen worden bezocht.
Moge dit werk bijzonder slagen voor God
(Applaus.)
Tot slot speelde V.OJP. dan nog de serenade
van Braga, waarmee men veel succes oogstte.
Medegedeeld zjj nog, dat notaris Luyckx be
richt had gezonden wegens ambtsbezigheden
verhinderd te zjjn, den avond bjj te wonen.
De voorzitter dankte voor de goede opkomst,
waarna de bijeenkomst gesloten werd met het
gemeenschappelijk bidden van de Twaalf Ar
tikelen des Geloofs.
Het telegram, dat door ..Katholiek Hoorn” aan
Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers op zijn 62sten ver
jaardag is gezonden, luidt als volgt:
Ondertrouwd: P. Tol. Castricum en B. A. M.
de Z<art; M. Vingerhoed en W. Volten, Zwaag.
Getrouwd: D. J. Pieters en G. M. Beekman;
J. Groot en H. Goossens.
Geboren: Frederlk. z. y. F. Blokdijk en A. M.
Koning; Margaretha Maria Catharina, d. van
C. J. Rujjter en A. C. Besseling; Maria Divera,
d. van B. Loos en A. Tol; Georg Walter, z. van
G. A Stahl en F. Lichte.
In dezen tijd hooren we helaas maar al te
dikwijls over de godloozerfCongressen der Bols
jewisten. die trachten door hun wijdvertakte
organisaties en door hun vele tijdschriften in
bijna alle talen den godsdienst uit te roeien.
Ook het moderne heldendom in Duitschland
werkt hiertoe mede. Alle verband met den H.
Stoel is daar immers practised verbroken en
wie weet, hoe spoedig het Concordaat niet ab
soluut ongedaan gemaakt zal worden.
Tegen al deze „antl-God-acties” moeten wij.
Katholieken, onze „vóór-God-actie” stellen.
Vele middelen zijn reeds te baat genomen. Hoe
goed en talrijk zijn niet de vlugschriften, die
regelmatig verspreid worden. Hoevele vergade
ringen en bijeenkomsten zjjn er niet belegd,
alle met het doel: de bestrijding van het com
munisme en nieuw-heldendom? De sprekende
bewijzen van onze voortdurende werkzaamheid
zijn o.m. de verlichte kruisen op de kerktorens
te Valkenburg, Amsterdam en Alkmaar. Des
avonds lichten deze kruisen tegen den hemel,
om getuigenis af te leggen van Gods tegen
woordigheid en het is een gelukkig idéé geweest
van den R.K. Volksbond te Hoorn om het ini
tiatief te nemen, opdat ook een lichtend kruis
op ónze Parochiekerk zal kunnen worden aan
gebracht.
Maar ook overigens wenschen de Katholie
ken van Hoorn te bewijzen, dat het hun ernst
is met de daadwerkelljke deelname aan de
grootsch opgezette „Actie vóór God”. Daartoe
was Maandagavond, op initiatief van de ver
eeniging „Katholiek Hoorn” in de groote Park-
zaal een bijeenkomst belegd, waar als sprekers
optraden de Weleerw. Heer kapelaan J. M
Dijsselbloem en prof. dr. Alphons Steger.
De hooggeleerde spreker herinnerde in den
aanvang van zijn rede aan het gemeenschappe
lijk schrijven van het Doorluchtig Episcopaat
over het gevaar van de ondermijning van het
geloof in God. Dit schrijven verwekte een schok
onder het geheele Nederlandsche volk, en niet
alleen onder het katholieke deel hiervan. De
gedachte, dat God van Zjjn troon zou worden
gehouden, moet alle volksgenooten diep getrof
fen hebben. God is godsdienst, godsdienst is
zedelijkheid, zedelijkheid is redelijkheid, vrij
heid, geluk, welvaart. Qok stoffelijke welvaart.
Met God gelukkig of zoneter God ongelukkig.
Fr is geen andere weg.
Men zou zeggen, dat toch alle menschen een
hovenaardsch wezen willen erkennen. In tien
aanval op God wordt ook een aanval gedaan
op Zjjn redelijke schepselen, de menschen.
De Godsaanval is oud. maar nog nooit in de
geschiedenis is zoo stelselmatig een actie tegen
God op touw gezet als thans het geval is. Er
een soort woord van orde uitgegeven over
geheel de wereld, centraal georganiseerd, cen
traal betaald.
Er zijn in dezen tijd moderne afgoden, die
«eb blijkbaar aanpassen aan de beschaving,
ha 20 eeuwen van Christenheld.
De eerste afgod is de rede: de deerne, die,
n*_'n de Notre Dame tot koningin gekroond te
*ljn, door de Parfjsche straten flaneert.
Het politiek liberalisme leeft nog in vele
hoofden en harten en spr. waarschuwt tegen de
vrümetaelarij, die op dit stelsel gegrondvest is
Er zjjn nog nieuwere afgoden: fascisme en na-
nonaal-soclalisme. welke den Staat tot afgod
P1aken. alles aan den Staat ondergeschikt ma
ren en zelfs den godsdienst tot dienaar van
oen Staat verlagen. In dit opzicht heerschen
">oweI ln Italië als in Duitschland dezelfde
stelsels. In laatstgenoemd land wil men zefs
stichten. Daar is kerkenver
en het volk, daar moet al-
Op luisterrijke wijze is het gouden feest der
Mariacongregaties te Hoorn Zondag j.l. gevierd.
In de laatste dagen der afgeloopen week heb
ben alle congreganisten een triduum gehouden,
geleid door den weleerw. pater Bièvre, waar
op Zondag een feestdag volgde.
In de Mis van kwart over zeven communiceer
den alle congreganisten, waarna om kwart voor
elf de plechtige Hoogmis plaats vond. De ban
ken van het middenschip waren gereserveerd
voor de feestvierende leden der congregaties,
terwijl de overige geloovlgen in de banken van
de zijbeuken hadden plaats genomen. Het pries
terkoor was rjjk versierd met palmen en een
haag van witte bloemen, waarin de schilden
met de namen der afdeelingen der congregaties
Francisca, Lidwina. Agnes en Aloysius, waren
geplaatst. De wisselende gezangen van de Mis
werden 0oor de geloovlgen meegezongen.
's Avonds om zes uur ging geheel Katholiek
Hoorn naar het Lof, waar de weleerw. heer
Bakker, geassisteerd door de eerw. heeren Nljs
en Dijsselbloem, het Lof deed.
Nadat de geheele kerk de eerste drie verzen
van het Adoro te en vervolgens Ave marls stella
en het Magnificat gezongen had,
leider van het triduum, de weleerw.
Bièvre, den preekstoel.
Het verheugde spreker zéér het gouden feest
van de congregatie te mogen leiden. Het leven,
zeide spr. ons,is 'n zijn in de heiligmakende
genade en 'n toenemen in de heiligmakende
genade. Welnu, de congregatie is er om toe te
nemen in de heiligmakende genade. Hoeveel
goeds moet er dan in Hoorn tot stand zjjn ge
bracht, nu de congregatie 50 jaar bestaat! De
congregatie bewerkt dat de leden toenemen in
deugd, geloof en liefde. Immers, elke wéék
wordt het woord Gods gepredikt. Maar we ko
men niet alleen elke week bijeen om te ontvan-
Gewicht. gymnastiekschoentje, hondje, stoel,
beeldjes, handschoen, zilveren kettinkje, rozen
kransen, aelfblnder, kat. heerendas, belastlng-
merken. spaarzegels. kindermuts, verfkwast,
portemonnaies met inhoud, stuurstang, vat,
moltondekens, een paar laarzen, damestaschje,
sokken, tasch, klnderschoentje, stormlantaarn,
muts, rijwlelpomp. cape, alpino's, autosleutel
tjes, paraplule, zakmes, medaillon, zakspiegeltje,
zweep, schorten, ringen, hond, mes, sleutel,
veilingskisten, batterijen, rol geldstukken, huis- 9
sleutel, ceintuur, armband, egel, hark.
Namens Katholiek Hoorn, heden vergaderend
katholieke Actie voor God, bieden wij Uwe
Hoogwaardige Excellentie eerbiedig onze har
telijke geluk^tenschen aan en vragen Uw Bis-
schoppeljjken Zegen over ons werk, om ook in
Uw oud-parochie de Actie voor God tot hooger
blopl te brengen.
maken.
De hoofdfout van onzen tijd is: de breuk
met God, met alle gevolgen van dien.
De ontgoddeljjking is de geheime bacil, die
de menschheid van 1937 aantast; de geestelijke
ondervoeding is de t-b.c. van de moderne
menschheid.
God alleen kan licht brengen in de duisternis
van onze dagen. Alleen als men rekening houdt
met God, dan ligt alles klaar en helder voor ons
Jn Gods Voorzienigheid. Dan behoeft men niet
De Hollandsche Marine noemt de straat waar
aller oogen op gevestigd zijn: ..De steeg van
Franco”. Door die steeg, waar altijd ruzie is,
moeten straks tegen de Kerstdagen onze dui-
zenden zeelui op de koopvaardijschepen weer
hun weg zoeken om een troosteloos einde van
het jaar tegemoet te gaan; anderen gaan ter-
wille van hun brood naar China en Japan en
hier In Holland wordt vredig Kerstfeest ge
vierd. Meer dan ooit komen wjj vragen om een
kleine Kerstgave: Omdat er geen vrede haast
meer Is op aarde! Omdat onze mannen het
waarachtig verdienen! Omdat de tijden weer
wat beter zijn! Omdat U zelf thuis zoon mooi
Kerstfeest gaat vieren 1
Op Gironummer van onze Presidente, Mevr.
M. Rademaker—Vullinghs. Anthony van Dijck
straat 3. Amsterdam, 224820. gelieve U een
kleine bijdrage te storten. Goederen in natura,
sigaren, goede boeken (geen bladen of tijd
schriften), tabak, wollen mutsen, handschoe
nen. enz. gelieve U te zenden aan Mevr. M.
Rademaker—Vullinghs, per adres Firma Wyers,
N. Z. Voorburgwal 7, Amsterdam. Voor Rotter
dam aan het Zeemanshuis. Wlllemsplein 16.
Lezers! Wjj hopen op een goeden bult voor
onze zeelui! Helpt ons. Wjj kunnen U niet al
len persoonlijk bereiken. U ons wel. Toe, neem
een giro-biljet of een postwisseltje en zend ons
wat!
In de best bezette zaal merkten we oa. op
den Hoogeerw. Heer Deken J. C. v. d. Wiel,
Wethouder van Bockxmeer, het raadslid Kal-
denbach en dr. Baesjou.
De voorzitter, de heer A. J. v. d. Knaap,
opende de bijeenkomst met den Katholieken
groet en herinnerde aan den 60sten verjaardag
van Z. H. Exc. Mgr. J. P. Huibers, nu twee
jaar geleden, toen Mgr. nog Deken van Hoorn
was. Spr. feliciteerde de dames en heeren met
den verjaardag van den Bisschop en deelde
mede, dat aan Mgr. namens de vereeniging
een telegram van gelukwensch was gezonden
(applaus).
Vervolgens heet spr. de aanwezigen welkom
en drukt zjjn voldoening uit over de goede op
komst.
In prof. Steger begroette spr. den grooten
promotor van de Katholieke Actie voor God.
De actie der godloozen slaat stuk de eerste
vraag van onzen catechismus: „Waartoe zijn
wij op aarde?" en het antwoord daarop: „Om
God te dienen en daardoor in den Hemel te
komen.”
Spr. besloot met het uitspreken van den
wensch. dat de avond een vruchtbaar verloop
zou hebben.
Alsnu vertolkte het lichtgymphonlsch orkest
V.OP., onder leiding van den heer B. Harings,
op zeer te loven wijze het Adagio Cantabile
van Beethoven, dat een dankbaar applaus
mocht verwerven.
5. jozef met andere jongelingen in den tem
pel.
Bü het zesde tableau treft ons weer de mooie
en passende muziek. We zien be» huwelijk tus
schen Maria en Jozef. Zachtjes wordt door het
orkest gespeeld het: Ave Mana. En bjj het
zevende tafereel zien we do boodschap van den
engel Gabrlél aan Maria. Ook hier te de zang
weer uitstekend verzorgd.
Tenslotte zien we alle medewerkenden
grootsche hulde b-engen aan Maria.
Hierna davert het applaus uit de stille zaal en
steeds weer moet het doek opgehaald worden.
Een welverdiende ovatie moeten de medewer-
kenden ln ontvangst nemen.
De Deken sprak een dankwoord uit en vraagt
nog eens dringend alle
de Graal aan den kant te zetten,
schouwers na het zien van deze waarlijk schit
terende tableaux hopenljjk volgaarne zullen
doen.
Hierna te het pauze.
Als we allen weer gezeten zijn neemt de De
ken weer het woord en wel om een huldiging
uit te spreken. Spreker noemt het een bijzon
derheid als er nog pefsonen aanwezig zijn,
die van de stichting af lid van de
congregatie waren. Een vijftal dames te
nog in leven, maar de eerste prefecte alleen
is nog in Hoorn woonachtig. Een kleine hulde is
passend! Een medaille wordt overgereikt aan
mej. Renekens, die pas verleden jaar bedankte.
ZU achtte toen het Juiste oogenbllk gekomen
de congregatie te verlaten om het werk aan
jongere krachten over te laten. Spreker noemt
het eén bijzonder voorrecht Wjj zullen hopen,
dat. er bij het honderdjarig bestaan ook perso
nen zullen zijn, die vijftig jaar lid geweest wa
ren. Dit getuigt Immers van onverflauwden
Ijver.
De Revue, die nu werd vertoond, genoot aller
belangstelling en was getiteld: „Uit de oude
doos.” Na de Inleiding kwam het koor op. De
hoop werd „uitgezongen”, dat de' Graal steeds
mag blijven groeien en bloeien. Hierna kwamen
er twee dames op, De ééne stelde voor den
ouden tijd, den tijd van de oprichting van dè
congregatie, 1887, en de tweede den modernen
tijd, den tijd van het snelverkeer en de stroom
lijn, 1937. Heel aardig was hier het contrast.
De dame uit 1887 breekt een lans voor de te
vredenheid, die toentertijd heerschte. Het koor
zingt een loflied op de tevredenheid en het lied
..Roomschen, dat zjjn wij,” wordt door de heele
zaal meegezongen.
Als we de herinnering aan den ouden tijd
nog eens ophalen, wenden we onze gedachten
ongetwijfeld óók, en op dezen avond vooral, tot
de oud-congreganteten.
Een boerenstel komt op en het „boertje" zingt
een loflied op z'n „paipie” dat hjj bij Geertje
Brandhof, een oud-bestuurslid van de congre
gatie, gekocht heeft. Het boerinnetje vertelt
dan hoe zij haar gouden Ijzeren kralen ook al
bj] een oud-bestuurslid. n.l. Geertruida van der
Paauw uit de Nleuwsteeg, haalde, waarna ze
samen nog een loflied zingen op Theodora
Vlaar, die in den winkel zulke lekkere sprits en
taaie-koeien had staan. Dit nummer werd heel
aardig gebracht en sloeg direct ln. De zaal viel
van de eene lachbui in de andere door het
koddige boertje. Hierna zong het koor: Lang
zullen ze leven, wat door de zaal dadelijk werd
overgenomen.
Na 'n hulde, gebracht aan de priesters, kwam
het einde van dezen geslaagden avond in het
zicht. De Graal en Jonge Wacht betraden met
vaandels het tooneel. Vervolgens kwamen bruid
jes en met klaterend enthousiasme werd ge
zongen: Maria mild en machtig.
Tegen twaalven was deze zoo geslaagde
feestavond afgeloopen. En hiermede ook de vie
ring van het gouden feest. Mogen de Hoorn-
sche congregaties in de volgende vijftig jaren
groeien en bloeien tot heil der Hoomsche be
volking.
Aiies ln dit stelsel heeft gebroken met de
Ood- Liefde te verkeerd ln haat; haat
~«en God, haat tegen de menschen. Kinderen
‘la^n hun eigen ouders aan bij het gerecht.
»„..ï^eer leta Kezegd hebben tegen het com
munisme.
Het huwelijk is godsdienstig en staatkundig
een belaching geworden De kinderen worden
grootgebracht door den Staat; man en vrouw
r'Jar de fabriek. Drommen kinderen, die
^^benden rondzwierven, zijn neergeschoten op
van de Russische regeering, omdat zij
««tagevaarlDk geworden waren.
De voorzitter leidde den gewjjden spreker
met een enkel woord in, waarna deze verklaar-
de-41ankbaar te zijn, dat zoovelen gehoor had
den gegeven aan den oproep om dezen avond
te makep tot een grootsche demonstratie voor
God. Al< priester voelde spr. het als een eer,
dat 'hij op mag komen voor de versmade eer
van God. Veilig staat spr. hier, omdat hij mag
spreken met den mond van den Paus, ,mlt
brennender Sorge”. Spr. citeert deze encycliek,
waarin de Paus uitdrukking geeft aan zjjn zorg
over het feit, dat velen den weg der waarheid
hebben verlaten. Niet alleen de priesters, maar
alle goedwlllenden voelen dit leed van den Paus
mede. „Mlt brennender Sorge”. Zoo waakt over
ons het Opperhoofd der Kerk.
Wij allen willen dienen, vervolgt spr., de
groote zaak van God. maar groote massa's heb
ben gebroken met God, hebben vergeten en
vergooid de hooge bestemming, waarvoor God
hen had uitgekozen.
Het te een eer voor God te mogen leven en
strijden. In ons leeft de geest van God. maar
de mensch heeft zijn roeping vergooid. De
mensch voelt zich den koning van de schepping,
maar hü voelt zich in zijn macht beperkt dóór
dien Eénen, God zelf. En de mensch roept uit:
„Non serviam! dienen zal ik niet."
Na een citaat uit Vondel’s .Lucifer” vervolgt
spr., dat Satan zijn aanval richt op Christus’
- Cfeloof en godsdienst zijn tegen het systeem
en moeten daarom weggevaagd worden van
Rusland en van alle landen der wereld. Daar
om gaan van Moskou uit de draden naar alle
landen, ook naar Nederland. Hierbij te hun elk
middel heilig. Het geloof moet vernietigd en
daarbij de zedelijkheid.
Er wordt wel eens gevraagd, of het gevaar
hier werkelijk zoo groot te. Nog te de aanhang
niet groot, maar onze bodem is voorbereid,
want er te ook de sociaal-democratie, die op
hetzelfde systeem berust. Godsdienst te hier
wel niet opium, maar privaat-zaak. Godsdienst
te niet noodig, oordeelt men hier.
Ongodsdienstig gaat altijd gepaard met on
zedelijk. (Spr. bedoelt hierbij de geheele zeden
wet en niet alleen de kuischheid).
Hoe staat het ln ons land met de Zondags
viering? Is de Zondag niet veelal een zondedag
geworden? Hoe staat het met huisgezin? Met
de gehoorzaamheid en de onderdanigheid?
Met het gebod „GU zult niet dooden”? Het le
ven beletten te ook doodslag. En het ontkie
mende leven te vernietigen te precies het
zelfde.
Hoe staat het met de onkutechheid op open
bare wegen? En met de rechtvaardigheid? Be
taalt men een loon waar een gemiddeld gezin
van leven kan?
De antwoorden op deze vragen
maar dan weet men ook, dat in ons land
vijand wordt afgewacht, om
werk te beginnen.
De vloedgolf van Spanje te al voor een be
langrijk deel doorgedrongen tot ln België.
Daarom worden wy te wapen geroepen. Het
geloof dreigt ook hier in gevaar te komen en
daarmee de christelijke beschaving. De Paus
roept daarom de legerscharen van heel het
christelijk volk op. om te verdedigen hun stof
felijke goederen, maar voor alles hun geeste
lijke goederen. Te verdedigen hun lichamen,
maar boven glles hun onsterfelijke zielen.
Daarom ook hebben de Bisschoppen van Ne
derland priesters en leeken opgeroepen om te
mobtlteeeren. Als het geloof verdwijnt en de
christelijke beschaving, dan krijgen we de sla
vernij. Ziet naar Rusland, Mexico, Spanje en
Duitschland.
Wilt ge dat? Zoo niet, gordt u dan ten
strijde. Een christelijk front moet aantreden
tegen het communistisch volksfront, om het
geloof te verdedigen en het ongeloof tegen te
gaan. Dat te het dubbele doel van de Katho
lieke actie voor God, welke nu al sinds
jaar werkt
Er heerscht een verkeerde, geest over de
reld, een verkeerde geest welke zich op al
lerlei terrein uit en zich van alle mogelijke
hulpmiddelen bedient.
De openbare geest, de sfeer, de verkeerde le
vensopvatting moeten verbeterd en als 1 kan
moet de christelijke sfeer ervoor in de plaats
komen, met allen zegen, die daaraan verbonden
te. Men kent toch Christus' woord: „Zoekt eerst
het Rjjk Gods en het overige zal U worden
toegeworpen.”
Daarom te ontworpen het apostolaat van de
brievenbus, dat vliegende bladen verspreidt
alom in ons land, naast en tusschen het vuil
dat ons wordt toegezonden. Een millioen exem
plaren heeft reeds verspreiding gevonden. Dat
kost veel geld. Meer dan f 35.000 is in één jaar
uitgegeven voor de zielzorg op groote schaal.
Vervolgens heeft de Actie voor God de licht
letters verzonnen: „Denkt aan God”, .Leeft
voor God”, „Bidt tot God”. Deze spreuken
zjjn niet iedereen aangenaam, maar het te
voor iedereen goed. Datzelfde idee heeft voor
gezeten bij het aanbrengen van de verlichte
kruisen op sommige kerkgebouwen. Als Hoorn
die idee ook tot uitvoering zou brengen, zou
dit een prachtig resultaat van dezen avond zijn.
Heel de actie te er op .gericht ln alle krin
gen te doen kennen de leer van de Kerk. Wij.
aldus spr., bezorgen het zaad, maar de zaaiers
rijt gU.
Naast het gebed hebben wjj ook de verster
ving. De H. Mis en ook de H. Communie zijn
de parelen, die de Protestanten hebben verlo
ren. Met den priester mogen wjj lederen dag
offeren en aanzitten aan de Tafel des Heeren.
Smeeken wjj tijdens het onbloedige offer, dat
God onze actie zegene en steune, opdat allen
na het aardsche bestaan eeuwig gelukkig mo
gen zijn in den hemel (enthousiast applaus).
De voorzitter dankte prof. Steger voor zjjn
prachtige rede en wenschte hem toe, dat zijn
woorden goede vruchten zouden afwerpen over
al, maar vooral in Hoorn.
Tot besluit van het eerste deel van den avond
speelde het V.O-P.-orkest het Largo van Han
del.
Na een kwartier pauze was het woord aan
den Weleerw. Heer Kapelaan J, M. Dijssel
bloem.
De godsdienstvervolging behoort er bjj het
systeem, dat zonder deze vervolging ten onder
zou gaan. Daarom de leuze: Weg met God.
den Geest der geesten. Wie God zegt, zegt
Christus; wie Christus zegt, zegt Kerk. Paus.
Bisschop. priesters en leeken. Daarom die pries-
termoorden en slavernij, heel in het bijzonder
van het geloovige volk. Godsdienst te immers
opium voor het volk!
gen, neen, we moeten zelf goed medewerken.
Pater Bièvre gaf als voorbeeld aan Maria, de
.sedes saplentiae", den Zetel der Wijsheid.
Evenals Maria moeten we overwegen en medl-
teeren, dan zullen we pas den waren Christus
leeren beminnen.
Spreker besloot zijn opwekkende predikatie
met de woorden„Vestigen wij onzen blik op den
Gekruteten Heiland en de Moeder van den Ro
zenkrans. Dan zullen We onze glorie weten in
den hemel.”
Na deze gloedvolle predikatie werd de Pau-
seljjke Zegen gegeven en zong de geheele paro
chie het Te Deunt.
Allerheiligste werd nog gezongen het lied: „WU
groeten U, o Koningin," waarna alle parochia
nen zich naar huis begaven on» te kwart over
achten in de Parkzaal aanwezig te zijn om den
feestavond bij te wonen.
Stampvol was de Parkzaal. De geestelijkheid
der parochie en pater Bièvre waren aanwezig.
Vooral het jongere deel der congreganisten was
rijkelijk vertegenwoordigd. Nadat de Deken met
een kort gebed en woord geopend had, werd
begonnen met de Maria-tableaux.
Wat we gezien hebben overtrof zelfs onze
stoutste verwachtingen. De verschillende tafe-
reelen waren veelal zóó iutet, gezien dat ze
meerdere malen een roep vanbewondering uit
de zaal deden opstijgen. De costumeering was
héél rjjk en de lichteffecten droegen er veel toe
bjj om deze tableaux geslaagd te doen heeten.
Het decor was eenvoudig, zelfs tegen het sobere
asm. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe met
zoo weinig décor zóóveel is bereikt. Alle lof
voor de schitterende ensceneering. Ook den me
dewerkenden mogen we niet een woord van lof
onthouden, want er werd veel van hen gevergd
en zjj hebben zich goed van hun taak gekweten.
Voor het instrumentale gedeelte zorgde V.O.P.
We zijn van V.O.P. veel gewend, maar deze
avond kan met gouden letters in zijn annalen
worden geschreven. Het kleine koor zong héél
verdienstelijk verschillende Latijnsche gezangen.
Het eerste deel der Maria-tableaux was ont
leend aan „De sevende bllscap van Maria."
Tusschen de tableaux In werden de tekst en
verklaring uitgesproken door den Deken, op de
hem eigen verdienstelijke wijze. Hinderlijk was
het als soms het jonge volkje in de zaal wat
rumoerig werd, maar over het algemeen was
tfet stil, zoodat we den zee ree rw. heer deken
zelfs achter ln de zaal kondew verstaan.
Begonnen werd met den val der Engelen. Lu
cifer bespreekt met z'n trawanten 't plan, om
uit wraak den mensch te verleiden. HU hitst de
slang op en stuurt ze op Eva af. Als eerste ta
fereel zien we dan Eva verleid door den duivel.
Als Adam en Eva gevallen zijn, gaat hun zoon
Seth op zoek naar een geneesmiddel voor Adam.
Hij kan het niet spoedig vinden en het tweede
tafereel biedt ons Adam op zjjn sterfbed, om
ringd door zijn zoons. Na veel zoeken komt Seth
bü een Engel, die hem een geneesmiddel geeft,
n.l. een tak. Deze moet worden geplant onder
Adam's hoofd. Hiervan zal groeien de boom,
uit welks hout het Kruishout van den Heer
gemaakt is. Bü het derde tafereel, waarbü het
Dulce Lignum verdienstelük door het koortje
werd gezongen, zien we het overreiken van den
tak.
Nu zien we de pogingen, die in het werk
worden gesteld om den mensch, waarvoor door
Adam's zonde de hemel gesloten te. te redden.
Barmhartigheid, Waarheid en Vrede, verzinne
beeld door personen, treden voor Gods troon en
smeeken om erbarming.
Geen mensch zal in staat zün Adam’s zonde
uit te boeten. Daarom zal de Zoon zich geven
als Redder van het menschengeslacht. Barm
hartigheid en Waarheid zün tevreden en aldus
te Vrede gebracht op aarde door de geboorte
van den Verlosser. Het volgende tafereel laat
ons zien hoe de engelen van God den Verlosser
afsmeeken. De Zoon spreekt: met liefde zal hü
sterven voor Ot menschheid.
Het zesde tableau te het grootst van deze
serie. Vüf en twintig 8 dertig personen staan
op het tooneel; in het midden staat een figuur
met een palmtak in de hand. De Verlosser zal
zich gaan opofferen voor de menschheid.
Het tweede deel is gewyd aan bet leven van
de H. Maagd. Allereerst zien we Maria's vader
Joachim als priester ln den tempel, 't Tweede
tableau stelt ons voor de boodschap des Engels
aan Joachim, dat hem een dochter geboren zal
worden. Enkele priesters zün hierbü aanwezig.
Dit tafereel te wel büzonder mooi. De rijke aan
kleedt ng en de teer goede zorg treffen ons hier-
bü. De volgende tafereelen zün aldus te rang
schikken: