B H H HET POLITIE-WERK VAN MEYRICK VAN PERSFOTOGRAAF TOT Ml LLIONN AIR Rembrandts, Van Dycks en Picasso's aan den loopenden band Geniale vervalschers Cecil Beaton s sprookjesachtige carrière W EEN SALOMONSOORDEEL een De man met het kakebeen Halszaken KORT VËRHAAL wereldberoemde Mona Lisa Met een dubbeltje per maand mag dubieus debiteur zijn schuld van f 100.voldoen .Je Mona Lisa Cijfers’ die i letters waren [0ALS ojcAi. of otwcft f Verdonck, de man met het kakebeen Het vroolijke gezelschap voor v. Gr. De Rommelpotspeler I en moordenaars?" echte prees ik. bepraat» b*t zwaarst dfoa M* bat eva*! baariat Het zou in het bestek van dit artikel te ver voeren, de argumenteering van deze krasse be wering van den heer Van Dantzig op den voet auto met 4 mannen, die den overval moesten doen. Ze hoefden dan slechts enkele Zaterdagen te wachten tot de directeur dien weg zou uit kiezen. Henslow vermoedde niets en zei tegen Peter Dison, dat ze het pakje zouden mee nemen. De jongens stopten voor X huls der Paynes en gaven aan juffrouw Payne het pak- Toen in 1928 het museumbestuur dr. de Wilde toestond, het schilderij van haar la tere overschildering te ontdoen, waren de roode baret en het wijnglas verdwenen en de origineele krullebol en het kakebeen in eere hersteld! De mare van deze gedaante verwisseling liep door de Europeesche pers en zoo kon het gebeuren, dat dr. de Wilde na eenigen tjjd een schrijven kreeg van een in Riga wonend, hoogbejaard schilder, waarin deze hem mededeelde, die over schildering tusschen 1890 en 1900 te heb ben verricht, Frans Hals dus te heb ben „verbeterd", op verzoek van den toen mail gen eigenaar in Sint Petersburg om de schilderij daardoor een aantrekkelijker, ..beschaafder”, aspect te vcrleenen! Algemeen slecht was men te spreken over de op de tentoonstelling geëxposeerde schilderij „Het Vroolijke gezelschap", waar van nog een ongeveer zelfde voorstelling hangt in het Metropolitan Museum te New York. Onze reproductie van het te Haar lem tentoongestelde schilderij toont zelfs den meest onervaren leek gebreken, die wij moeilijk op Hals’ talent kunnen schuiven. Men bezie het schrale, magere opgeheven vrouwenhandje, dat tevens niet logisch uit den schouder komt; het te kleine vrou- wenhoofdje, dat gedrongen op den hals ge plant staat. De baar omringende koppen zijn voorts alle even zwak van uitbeelding en uitdrukking. Het valt niet te ontkennen, dat de Hals- exposUie eenlge twijfelachtige stukken her bergde. waarvan het ons beter voorgekomen zou zjjn, dat deze geheel op deze tentoon stelling waren weggebleven. Heel wat on rust-wekkende en soms óverdreven geruch ten zouden het publiek daVi bespaard zijn gebleven. Er is den laatsten tijd weer veel geschre ven en gesproten over „schilderU-verval- schingen” en wjj achtten het daarom niet onbelangrijk, onzen lezers hiervan in kort bestek een en ander te vertellen. Men vatte de kwestie echter niet te zwaarwichtig op en geniete van het schilderij, dat ons het ware kunstgenot schenkt. Het uitmaken van de al of niet echtheid van een schilderij— late men een. ongetwijfeld interessante, sport zijn voor de kunstgeleerden. Intusschen lijkt het ons niet ondienstig, den leek erop te wijzen, niet al te grif een op een veiling aangekondigd schilderij van een of anderen meester, ook wanneer het „voluit geteekend en gedateerd" mocht zijn, voor „een prik" in zijn bezit te doen over gaan. Die goedkoop zou dan wel eens een duurkoop kunnen blijken te zijn. Spoedige maatregelen ter bescherming van de bona fide veilingen zijn zeer gewenscht. Maar de zaak is uiterst moeilijk te regelen. te volgen. Hij grondt zjjn conclusies door op om. volgende kenmerken van Frans Hals’ werk aan die der betreffende schilderijen te toetsen: de voorstelling, de eenheid van han- Zooals een jaar of vijftien geleden de kleer- maker-koning Polret het troetelkind der so ciety in Parijs was. zoo ia Cecil Beaton het nu in Engeland. En men moet toegeven, Beaton heeft genogg stof tot spreken Hij organiseert de meest exotische feesten op zjjn landgoed en laat zijn heelen tuin In een Venetlaansch land schep om too veren., waarin het Engelsche ge zelschap dan in stijl-echte costuums rondwan delt. Op een dergelUk galant feest zag men b.v. den jongen Churchill en verschillende leden van de Engelsche voor dit een voor- De schilder M. M. van Dantzig heeft er zelfs aanleiding in gevonden, een speciaal werkje („Frans Hals echt of onecht", uitg. H. J. Paris, A'dam) in het licht te doen geven, waarin hU tot de volgende opzien barende conclusies omtrent deze tentoon stelling komt: er waren 33 goede werken van Hals, 5 dubieuze Halsen. 11 copieër, 22 andere 17-eeuwsche schilderijen, 9 on herkenbare en.... 36 vervalschlngen 1 Dat komt dus volgens den heer Van Dantzig hierop neer, dat van de in totaal 116 aan wezige schilderijen op deze Hals-expositie niet meer of minder dan slechts 33 we-_ zenlijk geheel echte werken van Frans Hals waren. I s dus de heer Van Dantzig wellicht wat gulzig geweest, het is niettemin zeer waarschijnlijk, dat er op eenlge werken op de Frans Hals-tentoonstelllng wel het een en ander aan te merken geweest is. Twee zul len wij hier nader aanduiden. Van de vier bestaande schilderijen van den Rommelpotspeler erkent de kunstgeleerde dr. W. R. Valentiner géén als echt. Volgens deze bestaat liet echte schilderij niet meer. Den Rommelpotspeler, die in Haarlem was ten toongesteld en waarvan wjj hier een repro ductie geven, kwalificeert de heer Van Dant zig zeer waarschijnlijk als *een 19de- eeuwsche copie. vertrokken op een onverwacht uur. Ondanks dit. wachtte hun bij een dwarsweg een valstrik. Toen zij de noodlottige plaats bereikten, reed een auto uit het struikgewas. Misschien wilt u de plaats in oogenschouw gaan nemen; u zult dan zien, dat dit alles onverklaarbaar, ongeloo felijk is.” We vonden na een weinig mbelte den een zamen weg op Port-Day son. De auto met de dieven-moordenaars had eenige meters verder in de kleine bosehjes gewacht en was bjj na dering van den wagen er uit te voorschijn ge komen. Direct daarop waren Henslow en Darcy neergeschoten. Enkele meters verder was de plaats, waar ze den geest hadden gegeven en waar Henslow lets in X zand van den weg had geschreven. .De directeur heeft gelijk," zei ik; „1 is on geloofelljk." We keerden naar de stad terug en een week lang hoorde of zag ik niets van Meyrlck. „Al wat gevonden?” vroeg ik. toen hij weer op t bureau verscheen. .Misschien wel. We zullen dat nu eens nader onderzoeken.” Meyrick nam twee agenten mee en we gin gen op weg naar een makelaarskantoor in Port-Dayson »U hebt daar een buisje te buur staan,” zei et zijn echter niet' alleen Hals-schilde- rljen, waarom wel eens (wellicht té) veel gerucht is”Tntstaan. Zelfs een der meest wereldberoemde schilderijen als de Mona Lisa van Leonardo da Vinei heeft het zwaar te ontgelden gehad. Men kent de geschiedenis van den diefstal van de Mona Lisa en hoe Vincenzo Peruigia in Florence gearresteerd werd, toen hij trachtte het «chllderU te ver- koopen. Maar nog amper een jaar geleden werd in alle stilte door bet ministerie van Schoone Kunsten in Parijs een nauwlettend onderzoek ingesteld naar de echtheid van de Mona Lisa. Jack Dean, die beweerde aan de zen diefstal te hebben medegewerkt, deed aan belangstellenden Kunstkenners een rapport toe- Yomen, waarin hij betoogde, dat er niet min der dan vijf copieën van de Mona Lisa zijn vervaardigd, d^ alle als echt zijn verkocht. De geschiedenis van schilde: roemde meesters is somwijlejy* dig en veelbewogen. Zoo h< derjj van den man met ha zekers vermaardheid verwar schrift Historia vertelt di en ander over dit schik Hals-tentoonstelling geëx In 1916 gaf mr. Mou Schotlands Nationaal 1 die, naar hij zeide, de heid wilde betuigen v< museum hem in zijn Zaterdagmiddagen verschaft derlj was in 1895 by Christie’s ld—Londen in veiling geweest, daar voor 430 pond sterling verkocht en later door Thomas Agnew and Sons aan den heer Moubray overgedaan. Het stelde een vroolljk uitzienden man voor met bruin krulhaar, borsteligen baard, snor en wenkbrauwen, met een karmljnroode fluwee- len baret en in zjjn hand een wijnglas, alsof hij iemand wilde uitnoodigen tot drinken. Het schilderij vond bjj de kenners niet die waardeering, waarop een goede Frans Hals recht heeft. Men meende een zekere mistee- kenlng in de hand en het glas te zien, de van be- ieel merkwaar- •ft het Hals-schil- ezelsklnnebak een fven. In het maand- A. M. de Wild een :rl). dat ook op de >seerd was. ,y het schilderij aan Museum ten geschenke, rmede zijn dankbaar- >r het genot, dat het ta^igd op regenachtige Het schil- Ook het schilderij, dat thans in het Louvre hangt, zou volgens hem niet echt zijn, maar hangen in de geheime galerij van een Fr an- schen markies, die er ook zeil van overtuigd moet zijn, dat hjj het origineel heeft maar hier over natuurlijk zvljgt. Nogal romantisch! George Williamson, een der oudste Europee sche kunstkenners, die in Surrey een» kasteel bewoont, bracht voor de eerste maal "het sen satie-nieuws in de wereld, dat de Mona Lisa in het Louvre een vervalschlng is. Door een dergelijke vervalschlng leerde de groote kunst verzamelaar Pierpont Morgan Williamson ken nen. Morgan had namelijk in de Princes Gate te Londen een groote collectie wonderbaarlijke miniaturen bijeengebracht. Toen Williamson deze bezichtigde, wees hij er den Amerikaan- schen millionnalr op. dat één miniatuur, die aan Cosway werd toegeschreven, een kenne lijke vervalschlng moest zijn. Een nader des kundig onderzoek van het miniatuur bracht in derdaad aan het licht, dat het valsch moest zijn. Williamson werd er Morgan’s adviseur door. „Is dat vroeg ik. .Ja.” zei Meyrick. Ik keek naar de nummerborden, en daarna naar m’n chef. „Zijn die veranderd?" luidde m’n vraag. •Jk denk niet, dat die wagen ooit andere bor den gehad heeft, dan die er op staan. Maar kom, we hebben nog heel wat werk voor ons liggen." We reden nu met de twee agenten naar de fabriek en spraken daar opnieuw met den di recteur. „Hebt u hier ook een man aan X werk, mijn heer Verley, die Peter Dison heet?” vroeg Mey rick. ,Jk zou hem graag willen spreken." Varley liet hem roepen en even later trad een man het prlvé-kantoor binnen. Hjj was nabij de dertig en klerk in de fabriek. „Wèl Peter,” zei Meyrick. „We hebben je zwager al achter slot en grendel gezet wegens dien moord in Port-Dayson en nu komen we jou halen. Hoe vind je dat?” Doodsbleek zonk de man op een stoel neer en bedekte z*n gezicht met z*n handen. Men kon aan z’n heele voorkomen zien, dat hij schuldig was. Nadat Peter Dison door de twee agenten was weggeleid, keek ik Meyrick vragend aan. .Deze Peter Dison," antwoordde de detective. ..heeft een gehuwde zuster, die in Port-Dayson woont. Henslow kende haar en ook haar man. Ze heeten Payne en hun huisje staat toevallig op een der wegen die de belde jongens soms met het geld namen. Op zekeren dag zei Peter Dison tot Henslow: „Wanneer je weer naar Port-Dayson langs den weg gaat, dan heb ik een pakje voor m’n zuster; geef dat daar dan af.” .Daarna wachtte de zwager van Peter eiken Zaterdag in z’n huis op een bericht. Daar er gens in de buurt bjj een telefoon, stond dan een deling, coloriet, gamma, belichting, verschil in accent van hoofd- en bijzaken, anatomie, plooival, perspectief, geaccentueerde vingerge- wrichten, neusconstructie, mondconstructie, contour van het gelaat, schaduw van den neusrug, vlotte schildering, teekening, perspec tivische werking der penseelstreken, weer gave van het haar, constructie van het onder ste ooglid-neus, gelaatsuitdrukking, stofuit drukking. Tegenover dit vonnis van den heer Van Dantzig staan echter de directeuren van bijna alle groote musea ter wereld, die werken veter deze expositie afstonden, en alle kunstkenners van naam, die allen tot zulke verregaande con clusies heel niet geneigd blijken. Ook komt ons als een fout in des heeren Van Dantzlg’s betoog voor, dat hij heel geen rekening houdt met de ontwikkeling van den schilder Hals, zjjn uitgroei, zijn verdieping in het latere leven, die rechtvaardigen, dat zjjn werk in de perioden verdeeld wordt, waarin het ontstond, zooals wij bij vele groote schil ders belangrijke karakterverschillen kunnen waarnemen in de verschillende stadia van hun leven. den weg. dien ze moesten gaan, geheim, tot ze het kantoor verlieten. Er zijn verschillende jongemannen, die op I bruggen en drie verschillende wegen, waarlangs 1 ze naar Port-Dayson konden gaan. De mannen wisten zelf niet welke brug of weg hun gezegd zou worden, dat ze moesten volgen. Slechts één man op de fabriek wist dat en op het uur, dat hjj bepaalde, werd den jongens gezegd te ver trekken en de te volgen weg voorgeschreven. En die man was ik.” Detectieve Meyrick dacht even na en zei toen: „In orde. Weet u ook of hier in de buurt een auto hen opwachtte en volgde?” „X Is reeds vastge steld, dat ze niet ach tervolgd zijn, X Schijnt zóó gebeurd te wezen, mijnheer Meyrick. De mannen volgden een weg, die hun bij het ver trek was opgeven en ze it geval,” zei detective Meyrick tegen I mjj, die z’n assistent was, „betreft een roofmoord. Twee 1 een groote. Ijzerfabriek werkten, moesten eiken Zaterdag de weekloonen naar Port-Dayson brengen, waar de fabriek een groot werk in uitvoering had. Nu schijnt verleden week een andere auto naast den hunne gereden te hebben en van daar uit heeft men de twee jonge mannen doodge schoten en zich van de 18.000 dollars meester gemaakt. Er waren geen getuigen, niemand weet er iets van. We weten alleen, dat een van de werklieden, die stervend op den weg lag. iets met z’n vinger in 1 zand heeft willen schrijven. Uit wat hij schreef, kon echter nie mand wjjs worden. En Meyrick liet een kleine foto zien, waarop men kon cons tatee ren, dat een vinger op den grond, in X zand geschreven had: 5 16 0. .Maar,” zei ik, „dat is natuurlijk het nq, van den auto, waaruit ze neergeschoten zijn." „Dat dachten we ook.” gaf de ander toe, „maar de auto heeft daar niets mee te maken.” „Toch wel,” hield ik vol, „hij stierf, vóór dat hij wat aan X schrijven was, kon afmaken; er moesten waarschijnlijk nog een of twee num mers komen Meyrick bekeek nauwkeurig de fotp. „Ik ben Xnlet met je eens. al weet ik zelf ook niet wat het is. Maar X zal me wel duidelijk worden.” En hij stak de foto in z’n zak. We waren nu in Burwood bjj de ijzerfabriek en vroegen den directeur Verley te spreken. „Wat denkt u er van, mijnheer Verley,” vroeg Meyerick. „Hoe komt het, dat die twee, Hens low en Darcy, neergeschoten zijn?" ,Jk heb er lang, breed en diep over nage dacht,” verzekerde Verley. „maar kan u tot m’n spijt geen antwoord op uw vraag geven. Benige Jaren geleden hebben we ook zoo’n soort over val gehad. Er werd toen niemand gedood. Na dien stonden we steeds onder politle-bescher- ming. Toen Henslow en Darcy die opdracht kregen, zelden ze die bescherming niet noodlg te hebben. WU hebben toen zelf een bescher- ming-systeem bedacht. Het geld moest er vóór 's middags 12 uur wezen. Maar zelfs voor hen, die Bet geld wegbrachten, hielden we X uur en Hen van de meest populaire persoonlijkheden van Londen is een rechter. Dumas genaamd. Zijn vonnissen, die soms heel merkwaardig zijn, hebben hem den bijnaam .xechter-philosoof” gegeven. Ook zijn laatste uitspraak heeft veel opzien gebaard. De beklaagde was een verlamde man. die een automatische piano op afbetaling gekocht had. Daar de man echter reeds den eersten af betalingstermijn schuldig bleef, liet de piano- handel de financleele toestanden van den man eens nagaan en hierbij bleek, dat hij in zeer armelijke omstandigheden verkeerde en dat hjj nooit in staat sou zjjn, het bedrag voor de piano bij elkaar te brengen. De firma liet nu de piano weer weghalen en klaagde den man aan voor een bedrag van 100 gulden. Bjj de behandeling voor de rechtbank verscheen de verlamde man in gezelschap van zjjn verdedi ger, die de zaak kosteloos voor hem wilde be handelen. De beklaagde vertelde, dat hjj de firma nooit had willen benadeelen. Zijn vrouw was destijds buitengewoon zwaar ziek geweest en om haar een weinig afleiding te bezorgen, was hij op de gedachte gekomen, een automa tische piano voor haar te koopen, hoewel hU wist, dat hjj deze nooit zou kunnen betalen. De rechter luisterde naar de belde partijen en sprak toen zijn oordeel uit. HU gaf toe, dat de firma het bedrag van 100 krijgen moest Daar evenwel de verlamde man niet in staal was, dit bedrag ooit te betalen, moest hU dit in termUnen voldoen, en wel één dubbeltje per maand. Er moeten dus ongeveer 84 jaren verloopen, eer de man zijn schuld afgedaan heeft. et getal menschen dat zich in de bijzon dere genade van vrouwe Fortuna verheu gen mag, is maar klein en de „sprookjes achtige carrières" van den tegenwoordigen tijd zijn welhaast af te tellen op de vingers van de hand. Dit ligt overigens ook wel in de rede want anders zou men spoedig niet meer van „sprook jesachtige” loopbaan spreken, maar het heel gewoon gaan vmden, wanneer een bescheiden man de hoogste sport der maatschappelUke lad der bereikt. Ongetwijfeld heeft de Engelsche fotograaf Cecil Beaton er een jaar of zes geleden in de verste verte niet aan gedacht dat ook hU een maal een van die geluksridders zou worden, wien het geld zonder meer uit een hoorn des overvloeds toestroomt. Waarom zou hy daar aan ten slotte ook gedacht hebben? Cecil Bea ton was in die dagen niets meer dan een arme en bescheiden persfotograaf, maar dan een die met zijn zwarte actentasch vol foto’s van redac tie naar redactie liep om er zUn kieken aan te bieden die niemand hebben wilde. Er waren immers zooveel persfotografen die veel betere opnamen maakten dan Cecil Beaton en die voor alles ook sneller konden leveren omdat zjj eeq auto bezaten, terwül Beaton de redactie-bu reaux te voet moest afwerken en het was dus waarlijk geen wonder dat Cecil niets bereikte. Dat was zes jaar geleden op het oogenblik is Beaton veelvuldig millonnair. Een sprookje van onzen huldigen tUd: origineel, aardig en vernuftig! Inderdaad, de kleine onbekende persfotograaf heeft carrière gemaakt! Tegenwoordig bezit hjj het mooiste foto-ateller ter wereld! Het is ge ïnstalleerd met den meest verfUnden smaak. En Beaton? Die heeft nu niet meer naar klan ten te zoeken Integendeel de klant krUgt al eroemde schilderijen zfjn kostbare dingen, op wier bezit groote musea zeer naüverlg zün en waarvoor rUke kunstliefhebbers vaak hun halve vermogen veil hebben. Zoo kwamen schilders met la tent doch zonder karakter (wellicht vaak ank zonder eten) er toe, Rembrandts, Van Dycks, Picasso's enz. aan den loopenden band te vervaardigen. Schilders als een zekere mijnheer Trot- tln, die met een productie van twee stuks per dag voor vUftig of honderd harde Fransche francs de heele Fransche schil dersschool nabootste, en aan zfjn huisbaas verkocht, om den deurwaarder van zUn ka mer te houden, behooren niet tot de cate gorie, die ten deze de grootste gevaren voor de kunst opleveren. Het zUn eerder de geniale vervalschers, wier werk vaak de grootste experts als écht herkennen en waarvoor de musea dikwijls tegen elkaar opbieden om in het bezit te komen van deze schilderijen, die onderteekend worden met de beroemdste schlldersnamen. De we tenschap gaat verder en vaak na jaren eerst komt zjj tot de ontdekking, dat de werken, die zjj voordien tot de grootste meesterwerken gerekend had, slechts kun dige nabootsingen zijn Toch moet men met de quallflcatie „valsch” immer zeer voorzichtig zijn, om dat de scheidslUn tusschen echt en valsch vaak lang niet zoo scherp te trekken is. Het is bekend, dat op de ateliers der oude meesters veelal tal van leerlingen werk zaam waren, die de détails van het werk stuk des meesters geheel of gedeeltelijk verzorgden of ook wel werkstukken vervaar digden, die na een laatste verbetering of Verandering door den meester ondertee kend werden, om alzoo een grooteren prijs te kunnen opbrengen. (Wie kennis neemt van de vaak zeer behoeftige omstan digheden, waaronder .de oude meesters hadden te leven, zal hen hierom diet hard kunnen vallen). Alhoewel de kunsthistorische wetenschap op dit gebied steeds vorderingen maakt, is X ook thans nog dikwUls moeilijk, een uit gesproken oordeel te vellen over de al of niet echtheid van een bepaald schilderij. Experts staan hierin vaak tegenover elkaar en lange procedures en schadevergoeding- kwesties waren en zijn er het onaangename en geruchtmakende gevolg van.... ■j—x ««laatste Hals-expositie te Haarlem heeft I I het vraagstuk over de al of niet echt- heid van beroemde meesterwerken weer op den voorgrond geplaatst. Het is waarschUn- Ulk niet geheel onbekend, dat er op elke ten toonstelling van oude meesters wel eens twU- felachtige stukken doorloopen. De laatste Frans Hals-expositie is in dit opzicht echter niet gelukkig geweest, daar er hier kennelUk verscheidene doeken aanwezig waren, die aan den grooten Hals toegeschreven werden en om trent wier herkomst toch minstens eenige twU- fel gegrond was. de detective tot den makelaar, terwijl hU in de verte iets aanwees. „Ik wilde dat eens bezich tigen. U hoeft niet met ons mee te gaan. Geeft u mU den sleutel maar, dan breng ik dien later wel weer terug." De makelaar keek even verwonderd op, maar voldeed, zonder iets te zeggen, aan Meyricks verzoek en gaf hem den sleutel van de garagè. We reden naar het huisje. Het was een oud, vervallen gebouwtje. We liepen het heelemaal door, maar vonden niets. Daarop gingen we naar de garage, maar de sleutel paste niet op X slot. .Dat dacht ik wel," grinnikte Meyrick. De deur werd met een paar breekijzers gefor ceerd en we stonden voor een auto, waarin een paar groote kogelgaten zaten. de auto van de muts was van een ongewoon fel rood, dat de harmonie van het geheel verstoorde en slecht paste bjj het tijdperk, waarin het schllderü werd geplaatst. Door het in 1927 door dr. de Wild nader ge dane technisch onderzoek blijkt hem al spoe dig, dat de baret van veel later datum was dan de rest van het schilderU en zelfs be- trekkelijk kort geleden geschilderd moest zUn. Met behulp van een aantal Röntgen-foto’s van den „vroolUken drinker" bleek toen, dat het glas in des drinkers hand oorspronkelUk geen glas, maar een soort langwerpig, omhooggaand voorwerp is geweest. Dr. de Wilde herinnerde zich een 17e-eeuwsche ets van Jan van de Velde, die een portret voorstelt van een ze keren Verdonck, den man met een kakebeen. Die prent was bekend en kunstkenners als Bode en anderen hadden ze steeds beschouwd als een reproductie naar een verloren gegane schilderU van Hals. De kop van de prent nu bleek identiek te zUn met die van het betref fende schilderU. hartkloppingen bü het denkbeeld, of de groote fotograaf zich wel bereid verklaart een foto van haar te maken! Geen officier kan trotscher zUn op zUn onderscheidingen dan de vrouw die van den heer Cecil Beaton een ultnoodlglng ont vangt zich door hem te mogen laten fotogra- feeren. In de Londensche society gaat men eerst als vol waardig door, wanneer men door Beaton in den kring zUner kennissen is opgtmomen en wanneer men met een blos op de wangen aan de lieve vriendinnen een foto kan laten zien, gemaakt en onderteekend door Cecil Beaton waarvoor dan overigens een bedrag van drie of vier cUfers betaald is„... Cecil Beaton heeft een volkomen nieuwe me thode van fqtografeeren bedacht. HU wilde geen foto maken, maar een oorspronkelUk. ja men zou bUna kunnen zeggen, een psycho-analy- tisch portret scheppen! En deze methode waa het die succes moest hebben. Welk een prik kelende bekoring ligt er niet reeds in te wor den verrast met datgene wat Cecil Beaton uit het gezicht van zUn klant weet te halen. De argelooze lady had er waarlijk nooit van ge droomd welke demonische krachten er in haar sluimerden, maar Cecil had ze dadelUk ont dekt. En daarom heeft hU de opname van ge noemde dame spookachtig bieek laten worden, waardoor haar anders zoo onbeduidende oogen plotseling als vlammen oplaaiden Een andere dame uit de hoogste Engelsche adellUke kringen, die de veertig al een heel eindje gepasseerd was, wera door Cecil’s por tret weer teruggebracht tot de periode der „lieve duizend weken nadat de waardige dame onder een glazen scherm had moeten doorkrui pen, waar doorheen zUn gefotografeerd werd. Het glas toovexde alle rimpeltjes en vouwtjes in haar gezicht weg en het portret werd een knal-succes! Voorts is Cecil Beaton's specialiteit de vrou wen van tegenwoordig te fotografeeren -in costuums uit vroeger eeuwen. Geen wonder dat Cecll de beroemdste fotograaf ter wereld is met het grootste banksaldo.... Het is natuurlUk heel begrUpelük dat de faam van Beaton tot Hollywood is doorgedron gen en het is even begrUpelUk dat men op dit genie wel beslag wilde leggen. MaarCecil Beaton wilde niet! HU heeft het niet noodlg en de dollar-chèques die met steeds grooter bedragen worden aangeboden, trekken hem niet aan. HU heeft niet de minste belangstelling voor de filmsterren, wier gezichtjes immers door andere camera's al honderdvoudig gegrepen worden. Ja, deze slanke donkere man met den ste reotiepen glimlach om zUn mond waagt het in alle openbaarheid weinig vleiende dingen te zeggen over de gelaatstrekken van verschillen de filmsterren, die overal in de wereld beeld schoon genoemd worden. HU vindt b.v. dat Katherine Hepburn een fraardengezicht heeft en dat Marlene Dietrich ..maskerachtig verve lend in haar uiterlUk is.” (Mariene heeft hem deze critiek overigens niet kwalUk genomen «n met geestdrift 2000 dollar betaald voor een por tret dat Beaton van haar gemaakt heeft!) je. Daarna telefoneerde d'r man direct aan de mannen, die een eindje verder de wacht hiel den Die reden dan oogeubllkkelUk weg stelden zich bU den kruiswefe verdekt op." .Doe heb je dat alles uitgevonden?" vroeg ik verbaasd. .Juffrouw Payne," hernam Meyrick onver stoorbaar, „was niet medeplichtig, en wist niet, dat haar man en haar broer zoo’n complot smeedden. Ik stelde haar een paar vragen en ze antwoordde direct: „Is het niet vreemd, dat ik waarschUnlUk de laatste persoon ben ge weest, die de arme jongens gezien heeft? Ze stopten hier voor X huis, er^toen ik naar bul ten kwam, gaven ze mu een pakje van m’n broer Peter." „Ik vroeg haar, wie de laatste personen ge weest waren, die haar man een bezoek hadden gebracht. Ze noemde ze mU- Ik zocht ze op en Het ze arresteeren; vier mannen, dat zUn er met haar eigen man en haar broer, zes. Ze durfden den wagen natuurlUk niet meer ge bruiken, omdat Henslow ere op geschoten had. Daarom zetten ze die in de garage van dat bouwvallige huisje. Vroeger had een der mis dadigers er gewoond. En voor X geval, dat iemand van X makelaarskantoor kwam kUken. veranderden zU het slot.” .Deel mooi." zei ik, ..maar hoe kwam je op X idee dat juist Peter Dison „Wel, zooals je weet, hield ik die foto bU me. Elk oogenblik keek ik er op en bestudeerde ze. Die letters in X zand, dacht ik, waren door een stervenden man geschreven, die niet meer in staat was, zich behoorlek op X papier uit te drukken. Op zekeren morgen, nadat ik de foto voor de zoovcelste maal, met de meeste aan dacht bekeken had. drong het tot me door, dat de teekens. die op cijfers leken, zeer waarschUn lUk als letters bedoeld waren. Ben je er nu achter?" „Geef me die foto nog eens." verzocht ik. Meyrick gaf ze mU. Op X eerste gezicht scheen het of er op stond: 5160. Maar nu ik op aanwUzing van den detective aan letters dacht, las ik: „DlSO. Alleen de letter N ontbrak. Het was dus Dison. „Verdraaid moor polltle-werk!" Meyrick lachte even. .Komaan, genoeg gepraatl” riep hij- Jk ga m’n rapport opstellen.” ae Koninkiuke Familie. Voor society-dames was de uitnoodiglng feest zeker zoo belangryk als voor stelling aan het Hof. Cecil Beaton Is vrUwel de eenige man die den vrouwen „onbeleefdheden” kan zeggen, ronder dat hem dat kwalUk wordt genomen. De groote fotograaf exposeert zoo nu en dan krabbels uit zUn schetsboek, meestal mét origineele. geestige en dikwUls zeer scherpe bemerkingen erbU- Deze schetsen stellen dan pe rsoonlUkheden voor uit de society-kringen en ze zUn allemaal zoo „openhartig” mogeUjk uitgebeeld. ZUn onder schriften, die allerlei bUsonderheden verraden, worden met een glimlach geaccepteerd. Uit den kleinen persfotograaf is ’n millionnatr geboren en zUn carrière is er een, waarbij men zich niet verveelt....

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 9