«axu ji o De „dag van den Argentinië I weg” in PEKING, DE STAD DER VIER STEDEN de Parijs Verblind het publiek 29.000 KILOMETER IN AANBOUW kkkk Verhalen uit het Noorden den Sigarettenkaarten Stukje» oud leven, die verdwijnen Een „markt* in opkomst I Excentriek restaurant Een geweldig plan, dat millioenen pesos aan het land kost Een wervelstorm van attracties overvalt den hooper in een Amerikaansch warenhuis Prestatie, die eerbied af dwingt sfct •h- er lar st- len De de is iet ten ie- w er- tn- er- Onbeleétde en onhebbelijke behandeling der gasten De ontheiliging der heilige stad is de tragedie van dese veel besproken staat Honden met hun eigenaressen op een hondententoonstelling psst l«Jt (Van onsen Parjjschen correspondent) gen reclame voor Montmartre N* od beproeft M zwaarst dtea BB| bet aseevt bemint men ken- t op voor 1 op ,wlt- pre- den nds- tot een bijzonder volk. Houding, mond en oogen zijn het vooral, waarop het Noorden zün stem pel drukt. Deze mannen vreezen niets, want z(j bewijzen het dagelijks, dat de menach ster ker vermag te HJn dan de natuur. dan verplicht >n luiermand- giste- BChter Itelt eten ing- zljn adig Ing. iem iaar xxlza- it ge- e vei- svik igea an- end, dag. Ier e/t te en, ïront- ■Gra- r tot hoek arden ebou- rjtO. i tan groote i weer den an nu én te t be- eerde, I zijn, tradt- lands. na treedt, m hij es te- ilagen. i 1*3« s een nneu ?atie- tud». die reed» n be* Ren fraai plekje in de reusachtige tui nen, welke het voormalige keizerlijk paleis te Peking omringen i geen -Brit- hech- vooral idlna- e an- alken- >nver- i van r, zün strek en van de velen die In de eerste maanden na de groote beursdéb&cle van 1929 hun geld verloren, was een scheepsbouwkundig Ingenieur, kolonel Charles L. Bagnall. Op zeke ren avond ontmoette hij een man, dien Ches terton het lidmaatschap van de „Club of Queer Trades” had kunnen verleenen. 1 Was een han delaar In sigarettenkaarten. nuwd. welke twen- voor I rktng I stu- offeren. Het altaar is een marmeren rotonde met drie terrassen. Alleen de kelaer mocht de terrassen betreden, en in de hal der onthou ding komen, waar hü den nacht vóór het offer in vasten en gebed moest doorbrengen. Nu kunnen ook wij, eenvoudige stervelingen, door al deze gebouwen loopen en de heilige trappen betreden, al doen we het ook met de noodige eerbiedige huivering. De ontheiliging van de heilige stad en der heilige plaatsen is de tragedie van Peking, dat weer van zich doet spreken nu de Japanners het oude cultuurland binnendringen. en restau- srg ta s ■fl- n New York, Chicago, Philadelphia San Francisco worden eerstdaags rants van de gebroeders Eugens en Glenn Fowhler geopend. De noodige ervaring voor deze nieuwe zaken heeft men In Ohio opgedaan in het malste restaurant ter wereld, waar de gast een grove behandeling ondergaat. Isdera wl» wghMal k—q dadqMt vaHslsa tswwi iiMMiarqqr <aw zga wqgsa haalt. maar slachts '"Vin. haavaal avatar -al moA, tabbm «m De groote beteekenls ran een goed wegen net wordt in Argentinië onderstreept door een soort jaarlljkschen feestdag, den zoogenaamden „dis del camino”, den „dag van den weg' Na dat men tientallen jaren lang over de nood zakelijkheid van een behoorlijk wegennet In dit Uitgestrekte land had gediscussieerd, werd op 5 October 1932 de ..Dtreccion Nacional de vta- lidad" (Directie van den Wegenbouw) in het leven geroepen. Het bouwprogramma van deze autoriteit voorzag in den aanleg van wegen met een totale lengte van 29.000 kilometer in den loop van 19 jaren. De kosten werden op ongeveer 600 millioen pesos begroot en zouden door middel van een benzlnebelasting worden verkregen. Dat was, zooals gezegd, het plan van 1932. Maar het snel In omvang toenemen de verkeer ging steeds dringender elschen stel ten. zoodat men tot een spoediger afwikkeling van het plan moest overgaan. Oorspronkelijk waren er voor de eerste drie jaren honderd mil lioen pesos uitgetrokken. In 1936 werd deze som Biet In de laatste plaats tengevolge van de onverwacht hooge inkomsten uit de benzlne belasting reeds tot 315 millioen pesos verhoogd, dus een som, welke eigenlijk in den loop van tien Jaren zou worden uitgegeven. Dit maakte het mogelijk, het geheele project in den tijd van Zeven jaren tot stand te brengen. Nu heeft men bij het Argentjjnsche plan niet slechts met autowegen” volgens onze begrip pen, maar in het algemeen met verkeerswegen van allerlei aard te doen. Wanneer mep op het •ogenblik hoort, dat er van de 29.000 kilometer, welke aangelegd moeten worden, reeds 26.220 kilometer gereed gekomen zijn, moet men be denken, dat deze totale afstand verdeeld is in 6411 KM. nationaal wegennet (dus eerste-klas- wegen) 3925 KM zoogenaamde toevoerwegen en 15.884 KM. provinciale wegen, welke door de verschillende provincies met subsidies van de regeering gebouwd zijn. Bovendien zijn er nog talrijke bruggen gebouwd. De kwaliteit der verschillende wegen blijkt het best uit een vergelijking der bouwkosten. De 6411 KM. nationaal wegennet kostten meer dan 115 millioen pesos, de 3925 KM. toe- De kinderen, die bij de uitgangen van onder- grondsche stations ta de voorsteden den passa giers vragen of zij ook sigarettenkaarten heb ben, zijn meestal zelf verzamelaars, maar velen hunner weten ook waar zij de kaarten, als zij er honderd bij elkaar hebben, van de hand kunnen doen voor een bedrag, dat In elk geval groot genoeg is om er een extra voorraad snoep goed van te koopen. De man, dien kol. Bagnall ontmoette, was een dier .adressen”. HU toonde zijn bezoeker een voorraad morsige en havelooze kaarten, en zeide hem dat zijn handel een onzeker bedrijf was, dat hem nog geen £200 per jaar opbracht. Kol. Bagnall evenwel zag in. dat zulk een zaak, met vernuft geleid, veel meer kon opleveren dan dat, maar hiertoe waren twee dingen noodlg. Ten eerste moesten alleen kaarten verhandeld worden die er volkomen gaaf en nieuw uitzagen, en ten tweede moest een overeenkomst aange gaan worden met sigarettenfabrikanten, krach tens welke hü de ongebruikte vooiraden mocht opkoopen en in series weder verkoopen. De kolonel had, behalve commercieel inzicht, één eigenschap die noodzakelijk Was voor het welslagen zijner onderneming HIJ was van zijn jeugd af postzegelverzamelaar geweest, en kende dus de mentaliteit van verzamelaars. Het was deze mentaliteit die hjj op gepaste wijze explol- teeren zou. In 1931 stichtte hjj de London Cigarette Card Company. In die zes jaren moest de firma tot tweemaal toe wegens uitbreiding der zaken ver huizen. ZU beschikt thans over een vrij talrijk personeel van sorteerders, verpakkers en typis ten, en haar oogenbllkkelljke .stock” bedraagt ongeveer 60.000.000 kaarten. ZIJ kan 3000 ver schillende series leveren; deze series varleeren tusschen 6 en 4000 kaarten, maar het gemid delde aantal bedraagt 50. Bovendien maken ontelbaar duizenden kaarten van onvolledige series of dupllcaat-series deel uit van den voor raad. De prijs van een reeks hangt niet zoozeer van haar uitgebreidheid als wel van haar zeldzaam heid af, en ofschoon de bedragen in de verste verte niet vergeleken kunnen worden by die welke voor postzegels betaald worden, zijn zekere series toch veel duurder dan buitenstaanders vermoeden. Zoo kosten reeksen, welke tusschen 1890 en 1900 uitgegeven werden, en meestal uit niet meer dan zes, twaalf of vijf en twintig kaarten bestaan, wel 20. Deze prijzen worden betaald voor „Soldatentypes" van Duncan en Gabriel; .Jtookerstypes” van Huddon; .Beroem de actrices" van Goodbody. Hiertegenover staan reeksen, die |n den Jongsten tjjd uitgegeven zün, en waarvoor men 6 pence per vijftig kaarten betaalt. De kolonel geeft jaarlijks een catalogus van 72 bladzijden uit, welke 1 shilling kost, en als een standaardwerk op dit gebied beschouwd wordt. Ook eenige honderden door bultenland- sche firma's uitgegeven kaarten zijn ta den catalogus opgenomen. Siameesche kaarten kos ten van 7 s. 6 d. tot 1 10 s. per serie; Chinee- sche van 5 s. tot 15 s. Het aantal Britsche verzamelaars schat kol. Bagnall op minstens 120.000. Verder gelooft hjj dat 99 procent van de sigarettenkaarten „ver knoeid” worden (weggeworpen, beschadigd, enz.) maar het resteerende procent schijnt voldoende te zijn voor een bloeiend bedrijf. Er komen on geveer 140 nieuwe series van kaarten per jaar uit. Eén firma heeft vin een enkele serie niet minder dan 450.000.000 kaarten gedrukt; zij geeft ongeveer elke drie maanden een nieuwe serie uit. Verscheidene andere firma’s brengen het tot 280.000.000 kaarten per jaar. De kolonel te ervan overtuigd, dat deze „markt” nog pas in haar opkomst te en dat de zaken ta sigarettenkaarten een nog veel grooter omvang zullen aan nemen dan zü thans hebben. Verstokte Montmartregangers zullen zich de ler dagen mlsschen hebben afgevraagd of het -misschien waar te, wat zij steeds herhaaldelijk hebben hooren beweren, dat er in hun geliefde buurt de mot begint te komen. Een van de eigenaardigste cabarets aan den boulevard Cli- ehv heeft namelijk zijn deuren moeten sluiten, het cabinet, dat den slnisteren naam droeg van »Le Néant”. Is de naam misschien niet veelbe lovend genoeg geweest voor onzen veeletachen- den tljdj, In vroeger Jaren heeft het evenwel aardige recettes gemaakt. Zijn zwarte gevel Intrigeerde ook nu nog menigen voorbijganger, maar blijkbaar niet voldoende om hem naar binnen te lokken. Het was daar een soort „Grand Gulgnol" In het klein, en wie van ma cabere vrooljjkheid hield, was er goed terecht. Het was er bovendien veel gemoedelljker dan het in den Grand Guignol te, want de Grand Gulgnol is "n groot theater en ,JLe Néant" was een „botte”. De bezoeker werd er ontvangen in een zwart behangen zaal, spookachtig vellicht met kaarsen en graflampen. Kellners, die uit gedost waren als doodbidders, vroegen hem met doodsche stem, wat hij wenschte te gebruiken. Meestal was dat goed bier, zooals het ook in de zeer positieve wereld der levenden gaarne Wordt gedronken. Wanneer men zich achter zijn glas „blonde” of „brune” op zjjn gemak had gebracht, wacht te men op de dingen, die gingen komen. Het spektakel was vrjj eenvoudig. Alle lichten wer den gedoofd, en een kroon, samengesteld uit doodskoppen en knekels spreidde een groenen glans door de zaal, waarin gezichten en ban den der bezoekers werden overtogen met een akelige lijkkleur, terwijl sombere stemmen een doode rilled aanhieven. Provincialen en vreemdelingen, die, als in de •verige Parijsche cabarets, het meerendeel van 1 publiek opleverden, zullen wel eens gedacht hebben, dat de Parijsche „esprit” hier van een nogal eigenaardig soort was. Op zijn manier zette het cabaret echter eenlgszins de middel- eeuwsche traditie van de doodendansen voort. ,Le Néant" te thans zelf in het niet verdwe nen. Aan de overzijde van den boulevard heeft men nu nog .JTEnfer” en ,Je Clel”, die aan de nieuwsgierigheid der „boeren en buitenlui” een boterham probeeren te verdienen. Zullen deze cabarets, van minder allooi den wijlen ,.Le Né ant", hun bestaan nu zien vergemakkelijkt? Of zijn het de laatste ten doode opgeschreven ver tegenwoordigers van een genre cabarets, dat onze tjjd niet meer lust? Tegelijk met ,De Né ant" verdwijnt op den anderen Seine-oever een der bekendste Parijsche restaurants, Foyot, dat, ♦lak by het Luxembourg gelegen, zoo’n beetje «en annex van den Senaat was. In de salons 01 de „cabinets particullers" van dit oude en beroemde eethuis te misschien evenveel politiek gepleegd als In het .Balata”, beslist lang niet altijd van een waardige soort of onder waar dige omstandigheden. Foyot was ook het res taurant, waar de salon-anarchist Laurent Tail- hade gaarne kwam. Het was daar, zooals wü onlangs schreven, dat hij zelf bij den bomaan- •!ag van een practiseerend anarchist een oog verloor, enkele dagen nadat hij, naar aanleiding ♦*n een aanslag in de Karper, zijn befaamde Woorden had gesproken: „Wit komt er de daad op aan, wanneer de geste maar schoon Is!” Het oude Foyot valt als slachtoffer van eed ♦erbreedtag, die ter plaatse de Hue de Vaugl- rard met haar bijna vier en een halven kilo meter de langste straat van Parijs en reeds ge noemd In de kronieken van de veertiende eeuw moet ondergaan, om aan de elschen van het hoort ta dat restaurant, dat de keliners opeens ta een kring om een nieuwen gast heen gaan dansen. Dikwijls vindt de hoogst verwonderde nieuweling in de zakken van zijn Jas allerlei zilveren voorwerpen uit het restaurant, lepels, vorken, messen, zoutvaatjes, peperbakjes enz. Voordat hU gelegenheid heeft gehad om weg te gaan, houdt de .rechercheur” van ,Bud and Lukes" hem aan en haalt de merkwaardigste dingen uit zijn zakken, terwijl om hem heen het lulde gelach der andere gasten opstijgt. Hoe is het mogelljk. dat zoon restaurant be staat en ook nog goede zaken doet? Nu 11 Jaar geleden handelden Eugene en Glenn Fowhler nog in auto's. Maar de zaken wilden niet erg loopen in Ohio. Ze besloten toen In het hotel- bedrljf te gaan. Maar dan moesten ze iets kun nen aanbieden, wat geen ander restaurant in heel Amerika zijn gasten gaf. Zoo kwamen ze er toe om alle beleefdheid in het restaurant opzij te zetten en de gasten zóó onhebbelijk te behandelen, dat het een sensatie werd. De profeten, die voorspelden, dat zoo'n restau rant binnen enkele weken wel kon gaan sluiten hebben het mis gehad. Tegenwoordig is Bud and. Lukes een ware goudmijn in Toledo. Iedere kellner is een humorist, die ook in een cabaret zou kunnen optreden en hU verdient dan ook 50 dollar per week. Uit de ervaring in Toledo heeft men zóó veel geleerd, dat men nu in Amerika meerdere restaurants gaat openen, waar de gasten zoo behandeld worden als ze het allerminst ver wachten grof en onbeleefd, onhebbelijk en, voor alles, abnormaal Maar daarin ligt nu Juist de bekoring van het nieuwe, althans voor Amerika. In Europa houden we van minder orlgineele en rustiger eetgelegenheden. ttt at is het lot van steden, die naar glorie VA/ ten onder zagen gaan? Een vast om- Hjnd antwoord te niet te geven. zijn steden uit de oudheid overgebleven, wier glorie nog steeds voortduurt, hoewel dynastieën en rij ken geschokt werden. Andere steden verdwenen, of werden „doode" steden, die alleen leven ta geschiedenisboeken en in steenbrokken, die ta musea worden ondergebracht. Peking is geen kelzersstad meer; bet nieuwe revolutlonnaire China beschouwt de stad zelfs met een zekere minachting, maar het zal moei lijk zijn om de kelzersstad haar kroon van adel dom te ontnemen. Het eerste contact van den reiziger met Pe king de aankomst op het station van Cien- Men is misschien een ontgoocheling, maar als men eenmaal in een riksha (er zijn er nog drieduizend in Peking) door de straten rijdt, dan krijgt men toch wel het idee dat Peking een fantastische stad is. Peking te de stad der vier steden: men kent er de Tartarenstad, waar de gezantschappen en Industrieën gevestigd zijn, de Keizerlijke Stad, in wier muren ook de „Verboden Stad” ligt, en tenslotte is buiten de stadspoorten nog de Chl- neesche stad gelegen. „Konlngen, Vorsten, Mandarijnen, Generaals, Ambassadeurs: allen moesten van hun paard stijgen en te voet verder gaan.” In zes talen: Chlneesch, Tartaarsch, Mongoolsch, in de Mandschoe-taal en het Tibetaansch en Turksch. staat dit bevel te lezen boven de groote eere- poort der keizerlijke paleizen. Monumentale poorten, in breede muren, geven toegang tot de keizerlijke stad, en herinneren aan de glorie van dit Rome van het Verre Oosten. Nog enkele honderden meters en wij zijn in de „Verboden Stad", de mysterieuze keizerlijke paleizen, het toevluchtsoord van den Zoon des Hemels, die van hieruit over vlerhonderd-eft- zestig millioen onderdanen regeerde, over een rijk zoo groot als geheel Europa. Iedereen kan de Verboden Stad nu betreden door de oude en eerbiedwaardige Thlen-An-Men-poort. De Verboden Stad is nu een mengsel gewor den van antieke en moderne cultuur. Sommige gebouwen zijn In beslag genomen om er volks- restaurants en vermakelijkheden in te richten, en het is afstootelljk dat te moeten zien, als men juist onder den indruk gekomen is van gebouwen, die in een diepen slaap verzonken schijnen en die de pracht en praal uit het kei zerlijke tijdperk ten toon blijven stellen. Op sensatie beluste reizigers -gaan dmeeren in de vroegere vertrekken der hofhouding, maar wie naar Peking gekomen is oen van de schoon heid der stad te genieten, gaat de afgelegen tuinen door, waar statige afgodsbeelden den be zoeker mysterieus aanstaren. Wij verlaten de Verboden Stad door de poort, die naar de Tar tarenstad leidt en door de handelswijken graat onze weg naar de Chlneezenstad bulten de ko lossale stadsmuren. In het Zuiden ligt de Yun-Ting-Men, de Poort der veroordeelden. Hier was het executieterrein van de ter-dood- veroordeelden, die eerst een langen tocht door de stad moesten maken alvorens aan de Poort te komen, waar een nieuwsgierige menigte te wachten stond om van de terechtstelling getuige te kunnen zijn. Fr is met de tempels niet al te eerbiedig om gesprongen; dat blijkt wel uit den landbouw- tempel, die dicht t>u de Poort der Terechtstel lingen staat, en om in den stijl te blijven aan een landbouwer ten gebrulke werd gegeven. De ChlneezenwUk is het stadsgedeelte, waar men nog avonturen beleven kan, waar de ge heimen der Chlneesche keuken bewaard zijn gebleven, maar waar ook nog andere geheimen zijn, die het verblijf van Europeanen, als de duisternis Invalt, hier min of meer gevaarlijk maken. Hier leven nog de Chtaeeeche vrouwen met haar zijden kleederen en kleine schoenen; maar ook zij zijn gemoderniseerd en verzot gemaakt op sigaretten en negerdansen. Een van de grootste merkwaardigheden van Peking is de Tempel des Hemels, die met een muur van zes kilometer lengte omgeven ta. Ieder jaar kwam de keizer driemaal naar de witte terrassen om daar neer te knielen en te moderne verkeer te voldoen. Over de verdwijning van Foyot zal wellicht menig senator het grijze hoofd schudden, mls- •chlen zal hjj er zelfs een boos omen in zien ♦oor de toekomst van de eerbiedwaardige As- •emblée, waarvan hij deel uitmaakt. In Oslo. Hammerfest, Bergen, Trondheim, Kopenhagen en Göteborg vullen zich de havens Voorbij ta de tijd der toeristen, nu keeren de vtsschers uit de Noordelijke IJssee huiswaarts. Zij komen van Spitsbergen en Groenland, van Ijsland en Labrador.* Vele eigenaardige gestalten treft men nu in deze havenplaatsen aan. zoo schrijft men ons uit Oslo. Duizenden zeelieden en vlsschers met baardige gezichten Eenige maanden lang heb ben zij aan zee en Ijs ontworsteld, wat het Noorden schenkt, maar nu roept de komende winter hun een gebiedend halt toe. Doch in hun midden vindt men toch weer een aantal lieden, dat ook ta den winter geen rust kent. Spoedig zullen deze menschen ver der trekken, naar Londen of Parijs, naar New York of Buenos Aires om daar in hun labo ratoria de wetenschappelijke kostbaarheden, welke zij uit de wereld van het eeuwige Ijs me denamen. nader te onderzoeken. Anderen weer zullen in hun ateliers de werken, waartoe het Noorden hen inspireerde, uitvoeren. Kunstenaars, geleerden, vlsschers. matrozen uit alle deelen van de wereld komen zjj. Mor gen zullen zij weer uit elkaar gaan sn ulter- lljk zal niets meer er aan herinneren, dat zl) tezamen maandenlang ander een gemeenschap- pelljken geweldigen Indruk stonden. Maar op het oogenblik spreekt nog uit hun baardige ge zichten, uit hun rauwe stemmen, uit hun aan het grenzenloooe gewende oogen deze belevenis. In de hotels en havenkroegen viert men nu den terugkeer uit de eenzaamheid naar de menschelljke maatschappij. En van vele avon tuurlijke gebeurtenissen en heldendaden kan men dan hooren vertellen. Reeds een paar weken geleden zijn de vlsschers. die de flesch met Andrée's brief vonden, teruggekeerd. Op 1 oogenblik wemelt het in Oslo van vertellers van geschiedenissen, welke niet minder inte ressant zijn dan de hunne. Daar is kapitein Gottwaldt, commandant van de ..Fridtjof Nan sen". Geen visscher in de Noordelijke IJszee. die dit schip niet kent en het lief heeft. De ..Fridtjof Nansen” is het Noorsche hulpschlp voor de IJsaeevisschershet ta Ijsbreker, sleep boot, quarantaine boot, drijvende apotheek en berglngsschip tegelijk. „In Maart en April", aldus vertelt kapitein Gottwaldt, ..hebben wij tweemaal ongeveer 20 Noorsche vlsschersschepen naar de Noordelijke Ijszee begeleid. De eerste reis gold hoofdzake- lljk de redding van 16 zeelieden van het schip Vesterta. ZU waren op 10 Maart bij stormach tig weer afgedreven en hun kleine boot, waar mede zij van de Vesterta uit op de vtachvangst waren gegaan, werd door het Ijs geblokkeerd. Een geheelen nacht lang waren zU onvoldoende gekleed in de buitenlucht, terwijl de sneeuw storm woedde. In April zochten wü naar de schepen Nordta en Hanseat, welke verdwenen waren; toen wij deze vonden, lagen zü reeds ta de haven. Het ta ergerlük, dat deze schuiten nog geen radlo- installatle bezitten kris en kras moeten wü over de IJszee vanen en slechts zelden vindt men een boot, die over de. verblüfplaats der verdwenenen Inlichtingen kam verschaffen. De uitrusting van alle op de Noordelijke IJszee kruisende zeilschepen met een zenderinstallatie schünt mü het betangrükst voor het welslagen vam ons werk." Met de „Nanaen” ta ook Ingvald Svendsen teruggekeerd; den winter aal hü ta zün geboor teplaats Tromso doorbrengen. Maar Februari ziet hem weer te Oslo, vanwaar hü naar de Noordelijke Ijszee ultvamrt. .De oude Ingvald”, zooals hü hier en ta alle havens van Noorwe gen heet, ta een van de personen, die elke IJszeevisscher kent. Hü ta op het oogenblik 71 jaam oud; zwaar gerimpeld is zün gezicht, maar zün houding is nog kaarsrecht en niemand heeft een scherper oog dan hü. Hü is wel de meest bekende loods van het hooge Noorden. Zün leven tang heeft hü dit beroep uitgeoefend; er is wel geen plekje In dit weinig toegamkelüke gebied, dat hü niet kent. Zün woord en zün raad hebben meer menschen van een wissen dood gered, dan men zich in West-Europa kan voorstellen. Een klein feest was ook de terugkeer van mevrouw Bogard. Zü kwam uit Ny-Alesund op Spitsbergen, waar zü ta den zomer van 1936 het Noordelükste hotel ter wereld heeft geopend. Mevrouw Bogard vertelde, dat de zeven bed den, welke zü haar gasten ter beschikking kon stellen, reeds het volgend jaar te weinig in aan tal zouden zün; zü aal er nu 30 plaatsen. Een Nederlandsche particulier, een Engelsch officier, een Dultsche scheikundige, een Finsche geoloog, menschen uit alle deelen vam de wereld waren haar gasten. Wellicht interessanter dan de vertellingen vam de .Noordpoolhotelhoudster" zün de verhalen van de jonge vlsschers, die voor het eerst den tocht naar het Noorden hebben gemaakt. Steeds weer klinkt uit hun onbeholpen zinnen het woord eindeloos. Eindeloos de zee, eindeloos het üs, eindeloos het licht van den zomer en de eeuwige nacht van den winter. De mannen van het hooge Noorden hebben een gezicht, dat men uit duizend andere kam herkennen. Vanwaar zü ook mogen komen en büna iedere natie ta hier vertegenwoordigd en welke taal zü ook mogen spreken: naar w -w v- anneer de wereld met dezelfde geraffi- neerdheld, doelmatigheid en kennis vam zaken was georganiseerd als een Ame rikaansch warenhuis, dan was er waaurschünlük geen ontevredenheid, geen crisis en geen oorlog. Het doel waaraan alles, tot zelfs het kleinste onderdeeltje van dit oneindig gecompliceerd or ganisme ondergeschikt wordt gemaakt, ta niet ander» dan: precies functlonneeren. En dit be- teekent tevens: zooveel mogelük verkoopen. Hiervoor zün natuurlük veel scherpzinnigheid en overredingskracht noodlg. Op de eerste plaats komt het er op aan. om den afkeer van het publiek om iets te koopen. te overwinnen. De menschen worden bewerkt met een schitterend vuurwerk van reclames, die zoo psychologisch juist gekozen zün. dat men er zich ta Europa geen voorstelling van kan vormen. Wanneer de kooper eenmaal in huis ta gelokt, dan wordt hü door een wervelstorm van bekoorlüke attracties overvallen. Men vindt daar KHZ mogelüke com fort, muziek, versnaperingen, een service die buitengewoon attent ta. zonder toch opdringerig te zün. De voorkomendheid, waarmee de kooper in Amerika door den verkooper behandeld wordt, zal men zelfs niet aantreffen in Europeesche landen, die om hun hoffelükheld overigens bé kend staan. Dat vindt op de eerste plaats zün oorzaak in het feit, dat de Amerikanen van huls uit buitengewoon hoffelük zün. Op de tweede plaats wordt er in Amerika veel meer werk gemaakt om het personeel ta te prenten, hoe zün omgangsvormen en manieren tep op zichte van de klanten moeten zün. Tenslotte be staat er een contróle-systeem, waardoor het be dienend personeel voortdurend op de proef gesteld wordt. Nu en dan n.L worden er door de directie, zonder dat de verkoopsters iets be merken. personen naar het desbetreffende wa renhuis gestuurd, die wel het type schünen van den laatsten klant, die maar geen keus kan maken en die maar niet kan besluiten. De con troleur soms ta het ook een dame ziet nauwlettend toe. hoe de verkooper of verkoop ster overal op reageert. Er wordt gelet op be kwaamheid. beleefdheid onder alle omstandig heden. ook al wordt men „doorgezaagd”. Den smaak van den kooper moet men zien te raden, men moet een groote tegenwoordigheid van geest aan den dag leggen, om te pellen wat de klant precies noodlg heeft, enzoovoorts. De controleur geeft voor al die eigenschap pen punten en stelt daarover een rapport op. Tal van verkoopers leggen dergelüke goedge slaagde proeven van bekwaamheid af. dat zü zelfs den controleur dwingen om iets te koopen, hetgeen deze natuurlük bü zün vetarek aan de directie van het warenhuis kan teruggeven. Behalve de eigenlüke verkoopsorganisatie hebben vele warenhuizen speciale afdeelingen in het leven geroepen, om het contact met de klan ten zoo levendig mogelük te houden. Daartoe behoort b.v. ook dat de klanten herinnerd wor den aan die mogelüke dagen, waarop zü ge schenken plegen te geven. In een register worden b.v. de verjaardagen opgeteekend, waarbü de klant belang heeft. Enkele dagen vóór den oewusten datum rinkelt de telefoon en de afdeellng geschenken van het warenhuis deelt u mede: „De vrouw van uw compagnon is over vier dagen jarig Doch daar blijft het niet bü Door een uitgebrelden detec- tivendienst ta het warenhuis reeds te weten gekomen, wat de Jarige graag ten geschenke zou willen hebben. De mededeeling luidt b.v. als volgt: haar maat ta 42, zü heeft voorkeur voor Lavendel-parfum. speelt tennis en chauf feert ta den laatsten tüd. Zoo heeft men zelfs een speciaal huwelüksregtater aangelegd, dat ten doel heeft om het koopen van onpracttachs en overbodige geschenken te voorkomen. Het bruidspaar lut zün namen ta het warenhuls- regtater inschrüven met vermelding van alls mogelüke büsonderheden. Familie en kennissen, die een huwelüksgeschenk willen geven, behoe ven slechte even het register na te slaan, waar in de reeds gekochte geschenken worden door gehaald. Er zün zelfs warenhuizen, die een „tweeling- verzekerlng’’ hebben Wanneer men lulermand- artlkelen koopt, met het oog op een te verwach ten blüde gebeurtenis, ontvangt men tevens een ..verzekeringsbon Wordt de desbetreffends familie met een tweeling verrast- het warenhuis zich om den tweede: uitzet gratis te leveren. Een der moellükste problemen in de Ameri- kaansche groote steden ta het parkeeren van auto's. Het is vrüwel hopeloos, om in de straat, waar het warenhuis staat, een open plekje langs de trottoirs te vinden. Gewoonlfjk ta alles reeds bezet met auto's van menschen, die in de buurt werkzaam zün. en die hun wagen overdag op straat laten staan. Daarom hebben verschil lende Amerlkaansche warenhuizen reeds af zonderlijke parkeerplaatsen voor hun klanten; vaak vindt men midden in de stad een open terrein, dat daartoe speciaal ta Ingericht. De moetlükheid ta dan natuurlük, dat de klant weer xoo ver” moet loopen. In Chicago hebben de warenhuizen de volgende regeling getroffen: Men rüdt met zün wagen tot bü den ingang van het warenhuis, stapt uit, en er staat een kundig chauffeur gereed, die den wagen naar het parkeerterrein brengt. Wanneer men met zün boodschappen klaar ta. even *n telefoontje: „Breng wagen nummer zooveel" en als men aan den uitgang komt, staat de wagen „voor". Een groot warenhuis In Los Angelos heeft weer een andere methode toegepast. Heeft men b v. sen ochtendjapon gekocht en bemerkt men thuis, dat men er iets aan veranderd wil heb ben. dan behoeft men niet meer naar het wa renhuis te gaan. Op de parkeerplaats staat een piccolo, wten men het kleedtagstuk met den reparatiebon overhandigt en ata men goed en wel zün wagen gekeerd heeft, ta uw kleedlng- stuk reeds „vermaakt." Amerika ta, ondanks de geweldig ontwikkelde techniek, of misschien Juist daarom, een land waarin de meest ultzonderlüke dingen en oui- tenntaslgheden niet zün uitgesloten. Zoo be staat er ta een stad in Texas reeds 33 jaar een warenhuis, dat .Xtank jegens God" tot parool gekozen heeft. Hier wordt alles voor den kost- prijs van het product verkocht en desondanks floreert de zaak uitstekend. Bü den ingang staat een bord, waarop vermeld wordt: .Allo artikelen worden tegen den kostprüs verkocht, het warenhuis trekt self geen voordeel uit den verkoop. Het aanvaardt echter wel vrüwilUg giften. Ieder bedrag, dat u boven den kostprijs wilt besteden, wordt In dank aanvaard.” Bü den Ingang hangt een offerblok, zooals In een kerk, en de klanten kunnen hier Inwerpen, wat ze zelf verkiezen. Sommige klanten geven 10 tot 20 procent, andere heelemaal niets. De meeste klanten begrüpen echter, dat niets voor niets kan gegeven worden, en ze betalen vrijwillig. Dit warenhuis schünt toch nog zaken te ma ken. anders sou het niet zoolang zün blijven bestaan, en de klanten komen ook goed weg. want aa koopen veel goedkooper hier dan In andere zaken! Wanneer e«n vreemdeling in Toledo, in den staat Ohio, komt en aan een „inboorling" vraagt, waar hü hier goed kan eten, dan zegt deze met een ernstig gezicht: „Gaat U dan naar Bud and Lukes!" De nietsvermoedende vreemdeling begeeft zich daar dus heen en komt ta een keurig ingericht restaurant. Hü ta werkelük blü. dat hü den raad heeft opgevolgd. Maar een oogenblik later botst een kellner met een serveerblad tegen zün rug en brult hem toe; „Kunt U dan niet uitküken waar U loopt? Ga toch een eindje opzü, als ik er aan kom!” Terwül de gast bekomt van zün schrik en verbazing, strükt een andere kellner met zün hand over zün kalen schedel en zegt bemlnne- lük lachend: „Wat een büzonder gladde huid heeft U, meneer.” Tegelükertüd wordt de gast naar een tafeltje geduwd en met mln of meer zacht geweld op een stoel neergezet. De vreemdeling kükt In opperste verbazing het restaurant rond, maar ziet op het eerste gezicht niets anders dan rustig etende men schen. Hü ta er vast van overtuigd, dat hü in e-n krankzinnigeninrichting ta beland, maar hü heeft het hart niet er vandoor te gaan, zonder Iets besteld te hebben. De ober geeft hem de spüskaart, die ta spiegelschrift is ge schreven. Als de gast iets heeft besteld brengt men hem niet het gewenschte gerecht, maar iets totaal anders. Doch dit gerecht ta dan ook een „Specialité de la maison" en werkelük voor- treffelük, en zonder grappen klaargemaakt. In zün hart ta de gast dankbaar als eindelük de koffie wordt geserveerd en hü naar de re kening kan vragen. De rekening heeft natuur lük twee kanten. Eerst wordt de voorzüde aan geboden, die minstens 125 dollar bedraagt. Aan de achterzüde staat het normale bedrag van 125 dollar. Wanneer de gast die hooge rekening voor ernst opneemt en protesteert, dan ver schijnen er op een wenk van den ober zes ste vige kerels en pakken den zoogenaamden „op lichter”, die zün maaltüd niet eens wil betalen, bü den kraag en zetten hem kalm de deur uit. Tot de meest allettaegache gebeurtenissen be- voerwegen ongeveer 8 millioen pesos en de 15884 KM. provinciale wegen ongeveer 33 mil lioen pesos, terwül voor den bouw van bruggen ongeveer 19 millioen pesos is uitgegeven. In ieder geval heeft men thans reeds bereikt, dat de belangrijkste steden van het tand nl. Rosario, Santa Fé en Cordoba door eerste-ktas-wegen direct met de hoofdstad Buenos Aires verbon den zün. Hoewel de kwaliteit van de wegen zich niet altüd met de Europeesche laat vergelüken, moet men toch allen eerbied hebben voor het geen Argentinië op dit gebied heeft gepres teerd. Men begon met den aanleg van wegen ta den regeeringstüd van den energleken presl- kent Justo en er bestaat geen twüfel aan. dat het Werk door zün reeds gekozen opvolger Dr. Ortlz. op dezelfde wü«e zal worden voortgezet. Vergelükt men de stoffige, leemen wegen, welke vroeger aan de reizigers en voor het transport van den oogst ter beschikking stonden met de tegenwoordige, goede rüwegen van het moderne Argentinië, dan wordt het duldelük. welk een ontwikkeling zich tusschen de oude .galera' (postkoets) en het moderne motorvoertuig vol trokken heeft. Waar vroeger piepende houten karren met drie meter hooge wielen, door 15 muildieren getrokken, zich wekenlang moei zaam een weg baanden, loopt op het oogen- bllk een kaarsrechte weg, welke aan alle elschen van het moderne snelverkeer voldoet. Büzonder Interessant in Argentinië ta, dat het op grond van de betere autowegen snel groeien de autoverkeer in geen enkel ->p*lcht aan het spoorwegverkeer afbreuk doet en als aanvullend verkeersmiddel door een ieder welkom wordt geheeten Ook voor het Argentünsche toeristen verkeer openen zich nu ta den laatsten tüd nieuwe wegen Irr-den letterlijken zin van het woord! vooral ta de richting van Cordoba dat reeds een groote „vreemdelinoen-tadustrie” bezit, en in de richting van den Andes, waar men sinds tang van een Argentünsch en een Chileensch „Zwitserland spreekt. Een nog veel grooter beteekenls krügt het Ar gentünsche plan, dat overigens voor het groot ste deel reeds uitgevoerd ta. door het voor nemen, dit wegennet op den langen duur on der te brengen ta het systeem van de groote pan-Amerikaansche wegen, welke Canada en de Vereenlgde Staten via Mldden-Amerika met Argentinië en Chili zullen verbinden. Gedeelte^ van dezen enormen weg tusschen Noord- en Zuld-Amerika zün ondanks de technische, po litieke en financieels moellükheden reeds ge reed gekomen. Men moet toegeven, dat het deel, hetwelk Argentinië reeds aan het plan heeft bügedragen, er zün mag Want terwijl de weg van Buenos Aires naar de grens van Para guay reeds gereed gekomen is, ta men thans ook begonnen met den aanleg van den weg, welke van Buenos Aires via Bahia Blanca, tot aan de zuidpunt van Vuurland zal loopen. Dat zal dan het laatste deel van den grooten weg Canada-Vuurland, welken men nog tien Jaren geleden voor een utopie hield, zün. A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1937 | | pagina 17