van
Overzicht van de huidige
Automobielmarkt
■f
GENERAL MOTORS IN 1938
IMPOSANTE SHOW IN
DE HOOFDSTAD
I
HET DOEL DER EXPOSITIE
- '1
21 JANUARI—30 JANUARI 1938
VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS
Nash
Peugeot
y
Packard
Delage
Garage Hond are N.V., Utrecht
Luxe, kracht en zuinigheid
J
T
ft
i
'ft
I
Opel m
De „vorderingen van de
techniek
i
4
J
Flying Standard
N.V. H. Englebert*» Automobiel
handel
N.V. H. Englebert*» Automobiel
handel
Behalve personenauto’» worden dit
jaar ook zoowel vrachtauto*»
en autobu»»en al» motor-
rjjwielen geëxpoteerd
N.V. Eggelmeyer en Co.*» Auto-
mobielmy. „Egcam”
I
Gebr. Nefken» N.V., Utrecht
K
•V
a
a
voorzitter van de R.
ken.
i
o
Ford V I de Luxe Clubcabriolet
wi
Chevrolet 193t
A
ge
ons
Zoowel op Opel, Vauxhall, Chevrolet, Pon
tiac, Oldsmobile. Buick, La Salle en Cadillac is
dit van toepassing. Ook dit Jaar blijft General
Motors haar naam en traditie waardig.
voor
k in
mo-
veron-
jaar
Oldsmobile: 8- en 8-cyL. in Hjn. Reeds sedert
40 jaar Oldsmobile is de oudste automobiel
fabriek in Amerika heeft dit merk een groot
succes. Gedurende de laatste vier jaren is de
verkoop van Oldsmobile vervijfvoudigd. Dit is
een record, dat echter hen, die de ontwikkeling
van Oldsmobile met aandacht hebben gevolgd
niet zal hebben verwonderd. Ongetwijfeld zal
Oldsmobile ook dit jaar weer opnieuw succes
hebben bij het automobielrijdeod publiek. Wa».
Vauxhall: 4-eyL Zijn kwaliteit en tot in de
kleinste onderdeelen verzorgde afwerking, zijn
bewonderenswaardige prestaties en buitenge
wone zuinigheid, hebben Vauxhall een reputatie
gegeven, in alle opzichten de Engelsche Indus
trie waardig.
Het schuifdak op verschillende modellen is
De Standard „Nine” is een echte „Engelsche”
wagen, zoowel van buiten als van binnen en
kan een zeer goede vertegenwoordiger van de
zoo populaire lichte Engelsche automobielen
genoemd worden. Het is een genoegen de fraaie
en doelmatige afwerking van haast leder onder
deel te bekijken en te bewonderen. Reeds wan
neer men het portier opent, dan voelt men, dat
dit een welverzorgd stuk werk is en als men
dan Instapt en op den gemakkelijk verstel
baren comfortabelen bestuurderszetel plaats
neemt, dan waardeert men direct in hooge
mate de heerlijke lederen bekleeding, die ner
gens zoo gemakkelijk zit als in een goeden En
gel schen wagen.
De keurige constructie van den op rubber
gemonteerden motor waarborgt een soepel rij
den. terwijl bovendien de gerulschlooze ver
snellingen een genot voor den gebruiker zijn.
Onder zeer moeilijke omstandigheden blijken
de buitengewone kwaliteiten van deze populaire
wagens eerst goed. Het is een merk, dat onge
twijfeld op de RAI. de aandacht zal trekken.
w yan heden tot en met Zondag 30
\f Januari as. wordt tn het bekende ge-
bouw aan de Ferdinand Bolstraat te
Amsterdam de door de Nederlandsche Ver-
eeniging „De Rijwiel- en Automobiel-in-
dustrie" georganiseerde 26e automobielten-
toonstelling gehouden. Behalve personen
auto's zullen ook dit jaar zoowel vracht
auto's, autobussen als motorrijwielen worden
geëxposeerd. Het vorige jaar is zooals men
weet, geen tentoonstelling gehouden, het
geen algemeen werd betreurd, want, deze
exposities, welke steeds de aandacht hadden
niet alleen van de automobilisten en dege
nen, die bij den autohandel betrokken wa
ren, maar ook van vele buitenstaanders, die
deze show niet gaarne zouden verzuimen,
behoorden altijd tot de belangrijkste
beurtenissen op automobielgebied in
land.
Op stand 106 exposeert de N.V. Eggelmeyer
en Co.'s Automobielmij. (Egcam) te Rotterdam
met filialen te Amsterdam ed 's-Gravenhage
de Engelsche Flying Standard-automobielen.
Van dit merk vindt men hier twee Sedans
9 P.K. met schuifdak. twee Sedans 10 P.K. met
schuifdak en een Sedan 12 P.K. met schuifdak.
Al deze wagens zijn uitgerust met vier ge-
rulschlooze versnellingen, Valstrom-carburatie
met luchtfilter, Lucas 12 Volt-verllchUng, in-
gebouwden richtingwijzer aluminium cyllnder-
kap en ingebouwd schuifdak. De wagens zijn
zeer zuinig in het gebruik, hebben een gewel
dige wegvastheid en een uitstekende veering en
kr uisbalkf rame.
karakteristiek voor de Engelsche mentaliteit,
die altijd en onder alle omstandigheden prac-
tisch is. De bedoeling er van is de genoegens
en voordeelen van een open en gesloten wagen
In één model te vereenigen.
De groote offers, die de Vauxhall-organisatie
zich heeft getroost, worden volkomen gerecht
vaardigd door de hooge kwaliteiten van den
Vauxhall 1938. De prestaties van dezen wagen
gaan ver uit boven de middelmaat, terwijl het
gemiddeld verbruik slechts 7 L is per 100 KM.
L
De Nash „400” heeft een wielbasis van 297
Mr. cn is voorzien van een 95 FJL motor. Ook
Hl (III dissels zijn dezelfde modellen leverbaar
als op de Ambassador chassis.-
Vit alles blijkt, dat Nash ook dit jaar we-
derom een serie automobielen voorzien van
talrijke technische verbeteringen brengt, die
zeker heel bijzonder de aandacht aal trekken.
het mechanisme betreft, verdienen de neer
krachtige 6- en 8-cyl. motoren de bijzondere
aandacht. Verder ook de twee stabilizators, voor
en achter, de zelfbekrachtigende hydraulische
remmen en de centrale stuuraandrjjving.
Buick: 8-cyL in lijn. Elk jaar opnieuw Is men
verwonderd over de verbeteringen op de nieuwe
modellen en vraagt men zich af, waar de voor
uitgang zal ophouden. Maar het blijkt, dat de
Buick-lngenleurs zich nooit tevreden stellen met
de bereikte resultaten. Op de modellen 1938
werd een heele serie belangrijke verbeterin
gen toegepast. Een van de voornaamste is wel
het toepassen van wervelingzulgers in den mo
tor, die van 7 tot 11 P.K. meer kracht ontwik
kelt. terwijl hjj minder benzine verbruikt. Ver
der de torsle-vrij* veering, schroefveeren op de
4 wielen, stabilisator voor en achter, die een
volkomen zljwaartsche stabiliteit verzekeren.
Daarbij komt de distinctie van H)n en verhou
ding en het groote comfort, dat deze wagens
bieden.
La Salle: 8-cyl. in V. De in de Cadillac-fa-
brleken gebouwde La Salie 1938 is voorzien van
de allerlaatste verbeteringen. De 8-cyl. in V-
motor munt uit door souplesse en kracht. On
afhankelijk geveerde voorwielen, hydraulische
remmen, centrale stuuraandrijvlng, hypoid ach
teras en de nieuwe stuurgangwissel. Lijn, com
fort en afwerking zijn tot het uiterste verzorgd,
en de I* Salie 1938 behoort tot de meest mo
derne wagens.
Cadillac: 8- en IC-cyL in V. Algemeen is men
het er over eens, dat de motoren van de Cadil
lac tot de beste ter wereld moeten worden ge
rekend en dat deze worden gemonteerd op de
beste chassis die er bestaan. Maar de modellen
1938 trekken ook de aandacht door hun prach
tige carrosserieën. Daarom behoort de Cadillac
1938 waarvan de Fleetwood carrosserieën door
hun schoonheid opvallen tot de mooiste en
slerljjkste wagens van het oogenblik.
Opel-Bliu. De serie modellen van dit merk
strekt zich uit van den 4-cyL Opel-bestelwagen,
van 400 K.G. nuttig draagvermogen, tot den
fameuzen 6-cyl. 4% T. truck met voorbesturing
en hydraulische remmen. Robuust in alle op
zichten, hooge laadvermogens en een tot bet
uiterste gereduceerd brandstofverbruik. Al de
modellen uit deze serie kunnen worden gerang
schikt onder de belangrijkste in de betreffende
categorieën van bedrijfsvoertuigen.
OMsmoNta. Be OUsmobUe-trisetas trekkas»
Opel: 4- en 6-eyL De modellen 1938 luiden
een nieuw tijdperk in voor Opel. De vier nieuwe
creaties voor 1938 zijn zeer verzorgd en zullen
dan ook ongetwijfeld allerwegen de aandacht
trekken. Zoo zijn de 4-cyl. 1.1 L. „Kadet” en
IA L. „Olympia” bijzonder ruime en comforta
bele 4-persoons wagens, die, ondanks hun zeer
gering brandstof-verbruik tot hooge prestaties
in staat zijn. De „Super Six” 25 L. is een be-
wonderenswlaardige 6-cyl. met kopkleppenmotor
en hoog rendement. Buitengewoon comfortabel,
met ruime zitplaatsen en een onberispelijke af
werking. Sinds Opel dit jaar de 6-cyl. 3.6 L.
„Admiral” met kopkleppenmotor lanceerde,
werd haar serie op zoo n gelukkige wijze uitge
breid, dat zjj niet na-ijverig behoeft te 'Zijn op
veel grootere merken. De 4 Opel-creat
1938 luiden een nieuw belangrijk tjji
voor deze automobielindustrie.
Op stand 75 van de R. A. I. exposeert de
Importrice, N.V. H. Englebert’s Automobiel
handel te Den Haag de nieuwe lijn 1938
Packard automobielen. Evenals verleden jaar
worden ook in 1938 4 series gebouwd, namelijk
de Packard' Six. de Packard Eight, de Packard
Super Eight en de Packard Twelve.
De traditie getrouw zijn er noch aan de ra-
diateur, noch aan den carrosserie-vorm, belang
rijke veranderingen aangebracht, zoodat de be
kende Packard-lijn ook voor 1938 volkomen ge
handhaafd blijft.
Door het vergrooten van Packard Six en
Packard Eight wielbasis, zijn de carrosserieën
aanmerkelijk grooter pn ruimer geworden dan
zij reeds waren. Van achteren heeft men de
carrosserie-Hjn iets gestroomlijnd, de spat-
schermen hebben een fraaleren vorm gekregen
en verder is de voorruit thans V-vormlg, waar
door de inzittenden een ruimer uitzicht en een
Het is een traditie geworden elk jaar rond
dezen tijd komen de automobiel-constructeurs
uit met hun nieuwe modellen. Een tot het uiter
ste gedreven concurrentie op de Internationale
automobiel-markt maakt het van Jaar tot jaar
moeilüker voor hen. Het eischt hun hoogste
krachtsinspanning. Want slechts die modellen
winnen, die'bij matigen prijs de meeste techni-
•che en aesthetische voordeelen bieden. De
kracht van General Motors, die over schier on-
Ultputteiyke bronnen en uiterst gepetfection-
neerde technische middelen beschikt, komt niet
alleen tot uiting in de jaarlfjksche verbeterin
gen van haar verschillende modellen, maar
eveneens door de wijze, waarop zij zich reeds
sedert jaren weet te handhaven in de voorste
gelederen der internationale automobiel-indus-
trie.
Ook in 1938 zullen de verschillende merken,
die door General Motors worden gebouwd, on
getwijfeld weer enthousiast Worden ontvangen,
want op elk dezer merken is de leuze: luxe,
kracht en zuinigheid
Ten slotte verzekert een volmaakt georgani
seerde „service” den eigenaar van een Chevro
let het maximum op dat gebied.
Bedford. Gebouwd in Engeland speciaal
voor zwaar vervoer tegen matige kosten on
derscheiden de nieuwe Bedfords zich door een
verzorgde afwerking en kwaliteit.
Uitgerust met 6-cyl. kopkleppenmotor, waar
van de zuinigheid eiken dag in de praktijk
wordt bewezen. Alle modellen 1938 hebben voor
besturing. De gerulschlooze, trillingvrije motor
en soepele veering maken hen bij uitstek ge
schikt voor den opbouw van autohuur arrusoó
rieën.
G. M. C. Dit merk is gespecialiseerd in cbae-
sis voor hooge tonnage gaande tot 18 ton
totaal treingewlcht. Van alle bedrijfsauto's voor
zwaar vervoer is een GM.C. de sterkste en beeft
den grootsten weerstand.
Het aün alle geperfectlonneerde -'baart-, utt-
gerust met kopkleppenmotor, sober en krachtig.
Uiterst betrouwbare hydraulische remmen, een
geheel vrijdragende achteras (op verschillende
modellen met hooge en lage overbrenging), ver
hogen opnieuw hun technische waarde.
Deae snelle revue van de General Moten
productie 1938 zal opnieuw de conclusie doen
trekken, dat dit concern zich ook dit jaar weer
handhaaft in de eerste rijen der internationale
au Uxnobtel-industrie.
Pontiac: 8- en 8-cyl. in lijn. Evenals altijd
onderscheidt Pontiac zich weer opnieuw als een
bijzondere wagen. Sobere, gedistingeerde lijnen
ëh verhoudingen wekken een buitengewonen in
druk van Kracht. Het vooruitstrevende mecha
nisme van deze wagens, waarop de allerlaatste
verbeteringen werden toegepast, stelt hen op
één lijn met wagens uit veel hoogere prijsklas
sen.
Als men daarbij den betrekkelijk lagen prijs
van Pontiac in overweging neemt en verder re
kening houdt met de bijzondere zuinigheid in
verbruik, is men niet meer verwonderd over bet
Pontiac-succes.
r^e varandaringan dar tachnlak blijven steeds In al haar vormen de belang-
J stelling van het groote publiek trokken on dat zal ook niemand verwonderen.
Zoo is hot ook te verklaren, dat velen, die zelf geen auto bezitten en
er ook niet aan denken oen dergelijk voer
tuig aan te schaffen, toch geen jaar ver
zuimen de R. A. l.-tontoonstelling te be
zoeken. Deze tentoonstelling draagt er niet
weinig toe bij, dat bij velen, die men
anders moeilijk kan bereiken, bekendheid
en belangstelling wordt gewekt voor den
automobielhandel, wat dezen slechts ton
goede kan komen.
De handel heeft het nu eenmaal niet ge
makkelijk, maar toch blijft men hier steeds
optimistisch gestemd, hoezeer de ontwik
keling van het automobilisme In den rege'
ook wordt belemmerd door allerlei fiscale
maatregelen. Men denko b.v. slechts in dit
verband aan personeelo, wegen- en ben-
zine-belasting.
De bedoeling van de heden geopende 26e
R. A. I.-tentoonstelling is dan ook om den
handel in de gelegenheid te stellen de
nieuwe modellen te laten zien en don ver
koop te stlmuleoren. Een krachtige hulp
voor den verkoop van het motorvoertuig Is
wel noodig, aldus verklaarde ons dezer
dagen de heer J. Leonard Lang, voorzitter
van do vereeniging „De Rijwiel- en Auto-
mobiel-lndustrie want de toename van hot
aantal automobielen Is naar verhouding hier
te lande nog te gering en wordt als het
ware geremd door de hooge sociale lasten.
De tontoons>etling, welke thans wordt gehouden. Omvat automobielen, vracht
wagens en ook motorrijwielen. Er zijn 179 stands, die In totaal een ruimte beslaan
van 12800 vierkante meter. Voor do motorrijwielen hoeft men een tijdelijk
separaat gebouw Ingericht, met oen totale oppervlakte van 2500 vierkante meter,
zoodat het geheele R. A. l.-complex dezen keer 15.300 vierkante meter beslaat.
Daar in 1937 geen tentoonstelling Is gehouden, aldus de R. A. l.-voorzltter, zal
het voor Iedereen, die „motor-mindod" 4s, aangenaam zijn te kunnen zien, dat
in de laatste twee achter ons liggende laren de evolutie van het motorvoertuig
een groote schrede vooruit Is gegaan. Er zijn dan ook merkbare verbeteringen
i. vertrouwt, dat de huidige tentoonstelling do bolang-
iedereOn, die zich interesseert voor het vervoer
Thans heeft het R. A. I.-gebouw echter weer
sjjn poorten geopend, voor een tentoonstelling
welke al haar voorgangsters in belangrijkheid
en grootte in de schaduw stelt. Deze exposi
ties. welke steeds tn zoo'n runnen kring belang
stelling trekken, bieden immers een uitzonder
lijke gelegenheid om zich op de hoogte te stel
len van de vorderingen en den vooruitgang
der auto-technlek.
Veranderingen in de constructie en wijzigin
gen In den bouw der koetswerken vielen den be
zoeker al gauw op en men kon hier prachtig
vergelijkingen maken tusschen de verschillen
de modellen. Het grootste deel van het Neder
landsche autolievende publiek het aantal
landgenooten, dat een bezoek brengt aan de
bultenlandsche salons is naar verhouding na
tuurlijk zeer gering, hoewel men bet vorig jaar
opmerkelijk veel landgenooten te Brussel zag
heeft deze gelegenheid het vorige seizoen ter
dege gemist. Thans kan men na langen tijd
weer eens een goed overzicht krijgen, van het
geen de automobielmarkt op het oogenHik
biedt. De R. A. I.-tentoonstelllng heeft alujd
ook op internationaal gebied een zeer belangrij
ke plaats ingenomen, door de groote verschei
denheid van de inzendingen. Haar naam van
een der best gesorteerde shows van Europa doet
zjj ook dezen keer wel weer eer aan. Bo
vendien verlleze men niet uit het oog, dat
deze evenementen op automobielgebied steeds
een groote propagandistische waarde hebben
gehad.
De voordeelen hiervan zijn natuurlijk niet di
rect tastbaar, maar men wachte zich er toch
wel voor het belang hiervan te onderschatten.
In twee jaren heeft men hier te lande geen
automobieltentoonstelling gehad en de belang
rijke wijzigingen, die zich de laatste Jaren op
het gebied der automobielconstructie hebben
voltrokken, zullen dezen keer dan ook wel heel
bijzonder in het oog vallen. De ontwikkeling der
auto-industrie weet immers van geen stilstand,
hoewel men reeds jaren geleden meende, dat de
grens der volmaaktheid toen wel ongeveer was
bereikt. Men ziet toch steeds weer kans om
Chevrolet: 6-cyl. kopkleppenmotor. De waar
de van den 6-cyl. kopkleppenmotor, waarmee
Chevrolet is uitgerust, kan niet hoog genoeg
worden geschat. Deze buitengewoon soepele en
krachtige motor onderscheidt zich bovendien
door zijn ongeloofelijke zuinigheid, die als het
ware spreekwoordelijk is geworden. Daarbij
komt dan nog zuinigheid als resultaat van de
sterke en duurzame constructie van den wagen
als geheel. Dit op zich zelf is reeds een zeer
voorname factor voor den automobilist.
De sierlijke lijnen en het luxueuze comfort
der Chevrolet-modellen 1938 maken deze wa
gens tot mededingers van veel duurdere voer
tuigen.
Op stand 63 exposeert de Gebr. Nefkens N.V.
ook de Peugeot, den gestroomlljnden Pranschen
wagen met zijn pittige kopklepmotoren. Jam
mer voor den Importeur dat de nieuwe Peugeot
202 niet op de R A I. kon worden tentoongesteld,
hoewel, indien wij goed zijn Ingelicht, er in
Amsterdam wel een proefwagen ter beschik
king is. Alle inlichtingen over de 202 met de 1 L
kopklepmotor kunnen op den stand worden ge
geven en wij vertrouwen dat dit model een zeer
vooraanstaande plaats op de Nederlandsche
markt van lichte en zuinige auto's aal gaah
Innemen.
Peugeot bouwt al zijn modellen met kopklèp-
motoren, nJ. de 202 met een cyl.-inh. van 1 L,
de 302 met een inhoud van IK L., de 402 Légère
en de 402 met een cyl.-inh. van 2 L. De wiel
basis van de 202 is ons nog niet bekend, de
wielbasis van de 302 en de 402 Légire is 2.88 M.,
die van de 402 is 3.15 M. of 3.30 M.
Alle wagens zijn voorzien van onafhankelijk
geveerde voorvielen, synchromesh gangwlssel,
en benzinetank achter met vullinggaten aan
linker- en rechter-zljde.
Op den stand zijn aanwezig:
Een „402 Légère" Sedan; de carrosserie en het
chassis komen overeen 'met die van Me 302, welk
laatste model wegens plaatsgebrek niet kon
worden geplaatst. Alle Peugeots zijn uitgerust
met nastelbare koplampen door middel van een
knop op het dashboard. Wijzigingen, ontstaan
in den stand der koplampen door belasting van
den wagen, kunnen dus daarmede worden terug
gesteld. Comfortabel interieur met verstelbare
vóörfauteuils. Behoorlijke kofferruimte var.
binnen en van buiten bereikbaar. Benzine vullen
kan zoowel aan de linker- als aan de rechter
zijde geschieden.
Een 402 Légère Cabriolet, een schitterende
4 o/d. kap. Een mooie kleur-schakvering van
donker-grijze duco-lak met frisch roode lederen
bekleeding.
Een 402 Sedan, de ruimere wagen op een
wielbasis van 3.15 M., met verwarming en voor-
ruit-ontdooier als standaard-uitrusting.
Een 402 Familiale Sedan, zeer geschikt voor
groote gezinnen en verhuurlnrichtingen. De
goedkoopste zuinige 6/7 pers, wagen welke aan
de markt is.
Een 402 Transfomgible,een gesloten wagen
met een stalen dak, welke met geringe moeite
en binnen enkele seconden te veranderen is in
een 4/5 pers, open wagen. Peugeot is de eenige
fabrikante welke een dergelijk model bouwüt.
Coupé en een Cabriolet.
Deze vijf modellen zijn ook leverbaar op het
Ambassador Six chassis, dat een wielbasis
heeft van 3.08 Mr. en voorzien la van een 105
PK. motor.
Men ziet hier om. een prachtige conduite
intérieure, welke plaats biedt aan zeven perso
nen, een conduite intérieure grand luxe met vijf
plaatsen en een cabriolet, vier onder de kap
(grand luxe).
Dit zijn alle wagens van het type D 6-70. Zij
hebben een motor van 16 p.k. met 6 cyl. kop-
kleppen, boring 80 mm., slag 90.5 mm., inhoud
2.7 1., hydraulische remmen en centrale chassis-
smering. Bovendien zijn de twee laatste mo
dellen uitgerust met een electrischen gangwiaseL
De geëxposeerde modellen van dit merk,
waarvan de goede kwaliteiten, welke algemeen
bekend zijn, hier niet behoeven te worden op-
gesomd, zien er zeer verzorgd uit, hetgeen niet
zal nalaten bij de belangstellenden een uitste
kenden indruk achter te laten.
een groote schrede vooruit Is gegaan. Ér zijn dan ook merkbare verbeteringen
In constructie en In economisch verbruik te constateeren.
Het bestuur van de R. A.
stelling zal hebben van
over don weg.
kunnen
Thrift” motoren
Eight genoemd
van een geheel
nieuwe constructie en geven niet minder dan
100 pet. meer krachtsontwikkeling, terwijl ze
minder olie en benzine verbruiken dan voor
heen.
Verder is er door de toepassing van geluid
dempende materialen een zeer gerulschlooze
carrosserie verkregen.
Door de toepassing van e-n Alr-conditioned
systeem, „luchtververschingsapparaat” zouden
wij het kunnen noemen, dat tegen een kleine
bijbetaling op alle Nash automobielen is te
leveren, wordt den berijder en den inzittenden
een aanzienlijk grooter comfort geboden. Dit
systeem voorziet namelijk den wagen 's winters
doorloopend van frisache, warme lucht en
's zomers van gezuiverde, koude lucht.
Het is niet mogelijk hier alle nieuwe verbe
teringen, die de Nash 1938 modellen bezitten,
uitvoerig te beschrijven. Zooals men dat van
Nash kan verwachten, zijn de nieuwe 1938 mo
dellen zeer luxueus uitgevoerd, terwijl de car
rosserieën zeer ruim zijn.
Nash wordt dit jaar in de volgende series ge
leverd:
door hun prestaties en buitengewone zuinigheid
in het bijzonder de aandacht van gebruikers
ven bedrijfsauto's voor zwaar vervoer. Hun nut
tig draagvermogen loopt van 1 tot 5^ ton. Bij
zondere aandacht verdienen de drie typen met
voorbesturing, die een veel grooter landopper
vlak hebben en een belangrijke vermindering
van doodgewicht.
Chevrolet, Chevrolet biedt voor 1938 een uit
gebreide serie bedrijfsvoertuigen gaande tot
14 ton waarin modellen voorkomen voor ei
ken aard van vervoer. De nieuwe modellen zijn
buitengewoon mooi, terwijl hun technische
waarde aanmerkelijk werd verhoogd door de vele
belangrijke verbeteringen, die er op werden toe
gepast. w
Wat echter in hoofdzwak de belangstelling
verdient, is de meer dan zuinige 6-cyl. kopklep
penmotor met grooter motorkoppel, dus grootere
trekkracht, dan andere motoren van overeen-
komstigen cylinderinhoud.
Een andere zuinlgheidsfactor is de uiterst
sollede en onberispelijke constructie: sterk en
stijf chassis, geheel vrijdragende achteras en
de speciale vierversnellings gangwisseL Zware
koppeling op de truck-chassis.
Geperfectlonneerde hydraulische remmen la
ten een hoog rijgemiddelde in volkomen veilig
heid toe, zelfs met volle belasting Alle organen
zijn gemakkelijk toegankelijk.
Op stand 75 van de R. A. I- exposeert da
importrice, de N.V. H. Englebert's Automobiel
handel te Den Haag, de nieuwe Nash 1938 mo
dellen.
De Naah-fabrieken bieden dit jaar weer drie
series wagens, namelijk de Nash Ambassador
Six, de Nash Ambassador Eight en de Nash
„400".
In deze nieuwe modellen zijn niet minder
f dan 83 nieuwe verbeteringen toegepast, waar
van er zes zeer belangrijk mogen worden ge-
noetnd.
Tot de belangrijkste verbeteringen
zeker wel de nieuwe „Super
van de Ambassador Six en
worden. Deze motoren zijn
naar voren te komen met nieuwe uitvindingen
en ontwerpen en wie zou dit niet willen toejui
chen, al is men soms, gesteund door zijn erva
ring, de meening toegedaan, dat alle nieuwig
heden niet altijd verbeteringen blijken te zijn
of in de practijk soms weer andere moeilijkhe
den veroorzaken. Voor dit laatste bestaat thans
niet de minste reden meer, die het nog sou
kunnen wettigen vrees te koesteren, want geen
vinding wordt in toepassing gebracht, als de
practijk haar deugdelijkheid niet overduidelijk
heeft aangetoond. Men kan er wel van over
tuigd zijn, dat de fabrikanten, wat dit betreft,
zeker geen risico zullen nemen.
Steeds komen de constructeurs het publiek
verrassen met nieuwigheden en verbeteringen
en hierin zal voorlooplg nog wel geen verande
ring komen, het gebied der nieuwe mogelijkhe
den is ongetwijfeld nog lang niet uitgeput.
Men moet het tegenwoordig misschien meer
tn kleinigheden zoeken, maar alles is er nog
steeds op gericht, zooveel mogelijk comfort, be
drijfszekerheid en service te bieden. De veran
derde tijdsomstandigheden zijn hierbij ongetwij
feld ook van invloed geweest, waarbij het pu
bliek duidelijk bewees, dit streven van de fabri
kanten te waardeeren.
Dit alles vormt natuurlijk ook een sterken
prikkel voor de ontwikkeling van de techniek,
waardoor de constructeurs al hun aandacht blij
ven besteden om de door hen ontworpen mo
dellen te vervolmaken. Hoezeer dit moet wor
den toegejuicht, beseft men eerst goed, als men
nagaat, dat alle daadwerkelijke verbeteringen
tenslotte ten goede komen aan het autorijdend
publiek, dat van dezen arbeid de voordeelen ge
niet.
Elk jaar opnieuw kunnen zoowel technici als
leeken hun hart ophalen aan nieuwe vindin
gen, waarvan dan natuurlijk in vele kringen
de al of niet-wenschelijkheid wordt besproken.
Als zij voldoen, maar vooral als het autorijdend
publiek de verbeteringen op prijs stelt, merkt
men het wel. als de fabrikant ze handhaaft.
Ook hier geldt in vele gevallen het bekende
verschijnsel, dat iets nieuws aanvankelijk veel
vooroordeelen moet overwinnen. Vele menschen
zijn nu eenmaal van nature conservatief en
houden graag vast aan oudere gebruiken en zij
geven zich niet gewonnen voor de toepassing
in de practijk hun de oogen heeft geopend
Er zijn soms ook nog andere moeilijkheden te
overwinnen om iets nieuws ingang te doen
vinden. Over smaak valt nu eenmaal niet te
redetwisten, dat hebben b.v. de ontwerpers en
bouwers der moderne koetswerken wel onder
vonden.
In allerlei opzichten geeft deze RAX-
tentoonstelling weer ruimschoots gelegenheid
om de vorderingen der techniek te bewon
deren en vergelijkingen te maken tusschen
de verschillende modellen. Wjj twijfelen er
niet aan of duizenden zullen in de komen
de dagen weer profiteeren om dit te doen
door een bezoek te brengen aan de impo
sante show in de hoofdstad.
De Nash Ambassador Eight in vijf verschil
lende carrosseriemodeUen met een wielbasis
van 3.18 Mr. en voorzien van een 115 PJC
motor. De modellen zijn: Den 5-persoons 4
deuren Sedan met koffer, een 2 deuren Sedan
met koffer, een Victoria Coupé, een Business
Op stand 70 exposeert de Garage Houders
N.V.. Utrecht, drie modellen van het bekende
Fransche merk ..Delage”, welke wagens door hun
beter gezicht op den weg hebben. Radiateur en
voorfront zijn evenwel volkomen ongewijzigd
gebleven.
Belangrijk is ook, dat zoowel van de Packard
Six als van de Eight de voorbank thans 1.42
Mr. broed is, zoodat drie personen vóór gemak-
kelijk kunnen zitten. De carrosserieën van de
Six en de Eight zijn „AU Steel” en volgens een
geheel nieuw principe gebouwd. Alles is we
derom in het werk gesteld om d» carrosserie
volkomen geruischloos te maken.
Wat de technische verbeteringen betreft,
kunnen wfj mededeelen, dat de voorveertng on
gewijzigd is gebleven, terwijl de achterveering
echter een radicale verandering heeft onder
gaan. Zoo zit dan het hoofdblad niet meer on
deraan, doch bovenaan. De veeren zijn langer
geworden en lets breeder en hebben rubber
frictle-plaatjes tusschen de bladen gekregen.
Zoowel de Six als de Eight hebben thans voor
de eerste maal denzelfden stabilisator gekregen,
die ook op de Packard Twelve wordt gebruikt.
Bulten dezen stabilisator ia er nog een contróle-
stang toegepast, die aan den eenen kant aan
een dwarsbalk van het chassis van achteren is
bevestigd en aan den anderen kant op de veer
is gemonteerd. Het resultaat van deze gewij
zigde veerconstructie is de veering van een on
afhankelijk* geveerde automobiel.
De motor heeft door toepassing van vertinde
zuigers een grooter rendement verkregen en
door het aanbrengen van een aantal techni
sche verfijningen een zuiniger olie- en benzine
verbruik.
De versnellingsbak is onder she omstandig
heden volkomen geruischloos geworden door
de toepassing van niet minder dan zeven la
gers, een grooter aantal dan welk ander type
automobiel ook bezit.
Het opmerkelijkste van de nieuwe Packard
automobielen is wel het feit, dat men thans
voor het vierde jaar de carrosserieën en den ra
diateur niet veranderd heeft, een feit, dat in
de automoblel-lndustrie wel een unicum mag
heeten.
De uitstekende indruk, welken de nieuwe
dellen ook nu weer maken, wettigt de
derstelllng, dat de Mtkzrd fcich ook dit
weer in de groote belangstelling van het auto
rijdend publiek zal mogen verheugen.
Fr