I». G. IIA JEMI S
Groote keuze uit vele merken
E
„1
N
r
V
gen
een
tod
klni
ken
nas
teel
van
nee
niet
hoe
noo
da*
brei
'■•52
VRIJDAG 21 JANUARI 1938
Graham
L
Gebr. Ncfkens N.V., Utrecht
V
Citroen
De Stokvis-stands
Hupmobile
D.K.W.
Motorrijwielen
c
GAZELLE-DRIEWIELERS
Ren der nieuwe Hupmobile-modellen
LINDBERGH TOURINGCARS
Ford en Lincoln
Ni
Z\
HAI
AVI^OL-MOTOR-OILS
DE
Lincoln Zephyr Coupé 19M
T.WJT^ modél S 5M|
Op vijf verschillende plaatsen is
deze firma vertegenwoordigd
N.V. Automobiles Citroen,
Amsterdam
N.V. H. Englebert’s Automobiel
handel, Den Haag
N.V. *s Gravenhaagsche Auto
mobiel Importmy.
N.V. Nederlandsche Ford
Automobielfabriek
Hart Nibbrig en Groeve N.V.
Den Haag
Gemonteerd met J.L.O.- of"
Villier «-motoren
Nieuwe Wagen* met zeer fraaie
carrosserieën
AMSTERDAM: Hollandsche Sigaren
Rokln 92-M Tal. 37494 Geïmporteerde Havana-, Manila-, Tenerlfe-
's-GRAVENHAGE: an Brazialslgaran
Koordeinde 64 Tal. 115453 Panopolls Clgarotten (elgan fabr.) an Tabak
Blissing N.A.G. en
International
P. van Wijngaarden, Rotterdary
Autoverkeer in Indië
Het motorrijtuig in
de steden
llllllllllllllilllllllllllfllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll lllllllllllllll
het
in
vervolgens Utrecht met 26.27,
in
aaF
Ford Junior
ZOO
Ford „Vier" de Luxe
4
nog op de nieuwe
4
I
j
- - j
en
ge-
gelegenheld rich te overtuigen van de eenvou
dige en doordachte constructie.
De „Junior” la verkrijgbaar In twee modellen,
nJ. de Tudor en de Cabrio-llmouslne.
In ons klimaat is het tranaformabele carros
serie-tyix nog steeds favoriet. De Ford Junior
biedt met de Gabrio-Limousine oen goede op
lossing van de moeilijkheden, die veelal onder
vonden worden bU het zoeken naar een goed-
koopen wagen, welke onder alle weersomstan
digheden voldoet.
F
B
rug
den
een
dad
rijk
koet
de t
vaal
oudi
duld
ten»
mob
vod
om
begt
men
vorn
desa
der
onta
waai
gonr
maki
uitsl
maal
eisch
de. 1
met
dane
cha*
van
SelUI
nalei
Ee:
den
reket
a
0
Ken hoogst moderne en gelukkige combina
tie vond haar oorsprong in het denkbeeld van
da firma A. F. O. Avis te Amsterdam om voor
haar Avisol-Motor-Oils een reclame op postae-
gelgebied in het leven te roepen!
De tegenwoordige bezitter van een luxe- of
bedrijfsauto vraagt een smering, die aan de
hoogste eischen voldoet; een smering, die ga
rantie geeft voor de grootste bedrijfszekerheid,
door den motor in zóó prima staat te houden, nog meer ruimte is en in alle modellen
dat hjj steeds het volle rendement kan geven!
Daarvoor moet hjj een olie nemen, die even-
ke voor 1938 eveneens geleverd wordt met stalen
cabine en stalen laadbak het laatste geldt
uiteraard alleen voor den bestelwagen'met ge
sloten laadbak. Vervolgens een drietal Austln-
bestelwagens met gesloten carrosserieën, be
rekend voor draagvermogens van reep. 250, 450
en 600 KG. En tenslotte een serie Janson drie-
wlellge bestelauto’s, waarvan het type met een
draagvermogen van 1250 KG, gemonteerd met
tweecyllnder motor met electrischen starter, zeer
bijzondere aandacht verdient.
In de motorrijwiel-hal is de gróótste stand,
n.l. No. 175, de Stokvis-stand. Een complete
serie 1938-modellen van de door Stokvis geïm
porteerd wordende merken motorrijwielen, Ariel,
B.M.W., DKW en Velocette worden hier voor
het eerst In 1938 aan het Nederlandsche pu
bliek voorgesteld. Van dese serie verdienen de
Ariel 1000 cc. „Vlercyllnder", de B.M.W.-twee-
cyllnder modellen met achterwlelveering, de
DKW R.T. voor 1938 (die alle voorgangers over
treft) en de Velocette 350 cc. Camshaft-machine
bijzondere aandacht. Ook vindt men hier de
origlneele 250 cc. DKW-wereldrecordmachlne,
met stroomlljn-omhulsel, waarmede onlangs de
fabelachtige en voor deze klasse hoogste snel
heid van 183 K.M. werd bereikt, te rien.
Tenslotte bevat deze stand een drietal Hol-
landia-sljspanwagens, gekoppeld asm de voor
zjjspanrljden uitermate geschikte machines, den
Jtrrsi" motorcarrier, gemonteerd met den we-
reldberoemden DKW 98 cc-motor met drie ver
snellingen, met „stilstaanden” laadbak en spe
ciaal ontworpen bulzenchassls en twee Janson
driewlellge bestelauto's met een laadvermogen
van 500 K.G. met open en gesloten laadbak
voorzien van de 1938-vernieuwingen, n.l. olie-
badkettlngkast en voerend achterwiel.
.V «4
De voornaamste kenmerken, die den V. 8 het
vorige jaar reeds zoo populair maakten zijn ge
handhaafd In de Ford V. 8 automobielen voor
1938, maar thans kan men bovendien nog
keuze maken tusschen twee geheel verschillen
de series carrosserie-modellen. De eene serie
wordt gelanceerd als de Ford V 8 de Luxe en
de andere als de Ford V 8 Standaard.
Ford V 8 Standaard
De Ford V 8 Standaard werd ontworpen voor
die automobielrljders, voor wie een lage aan
schaffingsprijs en lage bedrijfskosten In de
eerste plaats van belang zijn. De Ford V 8 de
Luxe biedt zijn eigenaar bovendien meer luxe
en een meer geprononceerde stroomlijn.
Omdat het vorige Jaar de Ford-koopers het
aoo zeer op prijs stelden, dat zij in de gelegen
heid werden gesteld dien motor te kiezen, die
het best geschikt was voor hun persoonlijke be
hoeften, is er ook dit jaar wederom mogelijk
heid keuze te maken tusschen twee V 8 moto
ren, zoowel In de „de Luxe” als in de Standaard
modellen.
Ford V 8 de Luxe
De Ford V 8 de Luxe Is van geheel nieuw ont
werp en kan geleverd worden in acht aantrek
kelijke modellen. Groote sierlijke automobielen
zijn het, fraai gestroomlijnd, en met "h langere
motorkap, terwijl er in de gesloten modellen
een
grootere bagagebergplaaU. De koplampen zijn
in de sterke, sierlijke voorspatschermen Inge-
laten en de achterlichten in de achterspat-
schermen.
BU den Ford V 8 de Luxe Is de radlateur-
grille van nieuw ontwerp en, evenals de voor-
rultlljst, verchroomd.
De acht Ford V 8 de Luxe modellen zijn: do
Fordor, de Tudor, de Coupé, de Club Cabriolet,
de Sedan Transformable, de Phaëton, de Club
Coupé (die er uitziet als een Coupé, maar waar
in voorin twee en achterin drie personen plaats
kunnen vinden) en de Cabriolet.
De drie V 8 Standaard-modellen zijn: de
Tudor Sedan, de Fordor Sedan en de Coupé.
Al deze modellen zijn uitgevoerd in degelijke
emalUak-afwerking, terwijl ze leverbaar zijn In
de kleuren blauw, zwart of grijs. De spatscher-
men zijn uitgevoerd in'dezelfde kleur als de;
carrosserie, terwijl de wielen zwart zijn. Spe-
claal gekleurde wielen en De Luxe-kleuren
kunnen ook op Standaard-modeUen geleverd
worden tegen extra betaling.
De Uneoln V
tllatle-systeem, door voortreffelijke geluid-lso-
latie. Ook de extra breede deuren zijn van veel
gemak bU het in- en uitstappen. De deuren
gaan alle naar voren (tegen den luchtstroom In)
open. Voor een ruime bagage-rulmte is even
eens zorg gedragen.
De motoren: 101 P.K. zes-cyllnders en 120
PK. acht-cyllnders, bieden een maximum aan
souplesse, kracht en uithoudingsvermogen. Cy-
linderblok en .carter zijn van een heetbehandel-
de chroomnikkel legeering. De krukas is nauw
keurig statisch en dynamisch uitgebalanceerd.
De kop heeft een speciale gewelfde hoogedruk
verbrandingskamer. D» cylinderwanden zijn ge
polijst volgens een speciaal Hup-proces, dat
een minimum slijtage garandeert. De 8-cyllnders
hebben dubbele carburatle. De motor is op vier
punten in rubber in het dubbel doorgebogen
kruisframe opgehangen. Dubbelwerkende hy
draulische remmen zijn standaard.
Alles Is dus, zooals men ziet, naar de laatste
eischen uitgevoerd.
O
zich
automatisch instellen en bijdragen tot de
merkwaardige geruischloosheld van dese onge
ëvenaarde krachtbron.
Lincoln Zephyr
Aan de serie Lincoln Zephyr automobielen
zijn voor 1938 nog twee carroeserie-modeUen
toegevoegd, nX een Sedan Transformable en
een Coupé Transformable. Zy vormen een aan
vulling van de vier carrosserie-typen, die reeds
in 1937 leverbaar waren, n.l. de Coupé Sedan
(3 deuren), de Sadan (4 deuren), de Coupé
en de Limousine.
Wat de technische verbeteringen betreft, wlj-
sen wij er op, dat een der belangrijke wijzigin
gen van het chassis is de vergroote wielbasis,
die thans 3.17)4 m. bedraagt. De veerbasls is
verlengd tot 3.45 m. Vanzelfsprekend dragen
deze langere wiel- en veerbasla bij tot een ver
hoogd rijcomfort.
De V 12 motor van 110 rem-pk. en de trans
missie zijn meer naar voren In het chassis ge
bracht. De aldus vrijgekomen ruimte komt ten
goede aan het bestuurderscompartlment.
Nog een verandering in deze nieuwe auto
mobielen draagt bij tot grootere ruimte in het
achtercompartiment. Een nieuw type achteras,
een z.g. hypoïd-achteras, is n.l. gebruikt. Hier
door kon de positie van de drijfas verlaagd
worden en dus ook die van den „tunnel” in het
achtercompartiment.
Buiten de hierboven reeds vermelde automo
bielen brengt de Nederlandsche Fordfabriek ook
nog een reeks zuinige 4-cyllnder-modellen, nX
de Ford Junior en de Ford .Vier* de Luxe in
den handel.
Ds „Lindbergh Touring Cars", de populaire
reisonderneming te Amsterdam, Bosch en Lom
merweg 1, Welke op het gebied van het groot
autotourismv op een jarenlange succesvolle er
varing kan bogen, heeft wederom haar wagen
park met drie luxe touringcars uitgebreid.
Men deelde ons mede, dat de groote belang
stelling en interesse, welke de Lindbergh Tou-
Een keurige collectie motor-driewielers en
motoren wordt op stand 177 van de „Gazelle”
geëxposeerd.
De frame- en remconstructles van de motor-
driewielers welke op de vorige R AI. -expositie
zoozeer de aandacht trokken, zijn nog verbe-
terd.
De driewielers zijn gemonteerd met de nieuw
ste JI.O.- of Villlere-motoren.
De JXtO.-motor 100 cc is vervangen door het
zwaardere type 120 cc, welke tevens een 13
Watt’s verlichting geeft.
De J.L.O. „L. E.” 150 cc met geforceerde
luchtkoeling ziet er bijzonder verzorgd uit en
maakt een robusten Indruk, terwijl de inge
bouwde dynamo een 30 Watt’s verlichting geeft
De Villiers 200 cc is eveneens gemoderniseerd
door'een 24 Watt’s lichtinstallatie.
De gestroomlijnde bakken zijn bijzonder to-
lied en sierlijk uitgevoerd.
Verder zullen de aandacht trekken de motor
rijwielen met JX>.O. 120 cc-motor, door hun
keurige afwerking en sierlijken bouw. Ook het
damesmotorrljwlel is bijzonder verzorgd en ver
dient eveneens de aandacht!
,7” doch een 119
met een 14
breede car-
demonstratie-
Op stand 180 exposeert .Het Motorpaleis”, P.
van Wijngaarden, Rotterdam en Den Haag, tal
van motorrijwielen van verschillende bekende
merken. Wjj zien hier om. modellen van de
Excelsior, Panther, Sunbeam, Victoria, Horex,
Steib, Terrot en Tiger.
Voorts is op denzelfden stand een groote
collectie aanwezig van Norton-, AJH- en
T.W-N.-motorrijwielen, zoodat de liefhebben hier
keuze te over hebben.
De uitnemende kwaliteiten van de diverse
merken zijn voldoende bekend, zoodat het over
bodig is er hier verdere bijzonderheden van te
geven.
De Nieuwe Lincoln V 12 voor 1938, die ont
worpen en gebouwd is door de Lincoln Motor
Company, wordt thans geïntroduceerd in 19
prachtige carrosserie-typen.
De serie carrosserie-modellen omvat alle ty
pen. die men zich zou kunnen wenschen: van
af de vlotte sport-modellen tot de vormelijk
door chauffeurs bestuurde limousines.
Vier van deze carrosserie-modellen word^p
door Lincoln vervaardigd, en de andere zijn
ontworpen door vier beroemde carrosserle-bou-
wers, nX Brunn. Judkins, Le Baron en Willough
by. Alle door Lincoln vervaardigde carrosserieën
De N.V. Handelmaatschappij R. 8. Stokvis Ac
Zonen is ditmaal ongetwijfeld de grootste ex-
posante van de R. A. I.-tentoonstelling, want
niet minder dan 550 M3. verdeeld over vijf
stands neemt zij dit keer In.
Als men de stands neemt in de volgorde van
binnenkomst In het R. A. I.-gebouw, dan komt
allereerst stand 7 aan de beurt, welke stand di
rect rechts van de trappen van den hoofd
ingang te vinden Is. Deze stand bevat een
keurcollectie van de modernste automobiel- en
motorrljwleltoebehooren en „Witherbee” batte
rijen, alsmede een collectie garage-gereed-
schappen en werktuigen.
Stand 8 is geheel en al voor Champion-bou
gies gereserveerd en aan den overkant van de
zen stand treft men de derde Stokvis-stand
(No. 58) aan, welke een complete serie auto
mobielen van de merken Austin en BMW her
bergt. Van Austin v(jf modellen van 25 tot 48
P.K. met 4- en 6-cyllnder motoren. De geëx
poseerde modellen van dit merk zijn qua ulter-
Hjk voor het HoUandsche publiek geheel nieuw
en zijn volkomen aangepast aan den smaak,
zooals deze zich hier te lande ontwikkeld heeft.
Van 'BMW Zijn er r- -
Behalve de reeds overbekende 326 modellen met
50 6-cylinder, 2-Llter motor met twee carbu
rateurs als 4-deurs Limousine en Cabriolet 4
onder de kap. zullen er eveneens te bewonderen
zijn de modellen 320 met 45 PH. zes-cyllnder
motor, als 2-deurs Limousine en Cabriolet 4
onder de kap. De beroemd» 80 B.K Sportwagen
met 3 carburateurs zal eveneens vertegenwoor
digd zijn, terwijl een geheel nieuw model, n.l.
het type 327, met 55 P.K. zes-cyllnder motor
met twee carburateurs als Sport-Cabriolet twee-
zitter met noodzitting voor het eerst aan het
Nederlandsch publiek wordt getoond.
De speciale afdeellng voor bedrljfsautomoble-
len van Stokvis is ondergebracht op stand 165.
Hierop treft men aan de Framo Eentonner
vrachtwagen met viereylinder Ford motor, wel-
De firma Hart Nibbrig en Greeve N.V. te Den
Haag exposeert op stand 60/77 de verschillende
DKW-modellen, t.w.: Reichsklasee-cabriolet
cyl.; Relchsklasee-limouslne 2 cyl.; Spezlal
klasse cabriolet 3 cyl.; Spevtalklssse-llmouslne
3 cyL; Meisterklasee-cabriolet 3 cyl.; Meister-
klasse-limousine 2 cyl.; Luxe-cabrlolet (vier on
der de kap) 3 cyl., bestelwagen 3 cyl. en 8on-
dartrlaese limousine 4 cyl.
De zoo populair geworden DKW-automobiel,
alom bekend door haar buitengewone economie
en die zich in de laatste Jaren over de geheele
wereld met stijgend succes steeds weer nieuwe
afzetgebieden heeft veroverd, Is zooals men weet,
een product van het groote Dultsche automo-
bielconcem, de Auto Union A. G. Voor 1938 zijn
de modellen vrijwel ongewijzigd gebleven.
De meest typische technische bijzonderheden
van de DKW, welke hun doelmatigheid reeds
lang bewezen hebben, zjjni tweetakt motor, vrij
loop, voorwlelaandrljvtng, onafhankelijk ge
veerde wielen en „Schwebeachse”.
Een der groote voordeelen der DKW-auto-
moblelen is, dat alle bedienlngsorganen gemak-
kelljk bereikbaar zijn. Men heeft alle niet ab
soluut noodaakelljke bewegingen uitgeschakeld,
om zooveel mogelijk vermoeidheid te voor
komen.
Het geheel gelaschtg ruggegraatchassis Is het
fundament der DKW*wagens, welke de onge
woon lange wielbasis van 2.81 M. hebben. In t
gaffelvormige vooreinde is het tot één aggre
gaat vereenlgde motorblok in sterke gumml-
blokken gelagerd. Krachtige aandrijfassen drij
ven de voorwielen de wagen wordt altijd ge
trokken In de richting waarin de voorwielen ge
stuurd worden, ook op spiegelgladde wegen
volgt de DKW gewillig en zeker de stuurbewe-
glng. De onafhankelijke voorveering bestaat uit
twee zeer zware dwarsveeren met hydraulische
echokbrekers. Beide voorwielen worden onaf
hankelijk gestuurd. De achterveering geSCMadfe
door de „Schwebeachee”, welke bestaat uit een
seer hoog liggende sterke dwarsveer. De achter
wielen zijn dusdanig bevestigd, dat de »ix>ring
steeds hetzelfde blijft, wat *n gunstlgen Invloed
op de bandensljjtage heeft.
Een nieuwe ster aan het firmament is thans
de DKW-3onderklasse, die nu voor het eerst in
Nederland wordt geïntroduceerd, doch die op
menlgen zwaren wedstrijd in het buitenland
reeds getoond heeft VH groote prestaties in
staat te zijn.
De motor van deaen wagen is een 4 cylinder
2-takt in V-vorm met twee laadpomiien (com
pressoren).
Evenals de beproefde DKW 2-cylinder
Beker ook dese wagen zijn weg in Nederland
vinden!
achterdek bereikbaar Is.
De motor, welke met de uiterste precisie Is
vervaardigd, ontwikkelt 150 rem-pk. HU heeft
12 cilinders in V-vorm geplaatst en is uitge
rust met hydraulische klepstooters, die
(de twee vljf-persoons Sedans, de zeven-per-
soons Sedan en de zeven-persoons Limousine)
zUn thans uitgerust met een Ingebouwd ba gage-
compartiment, dat door een groote deur in het
De Kon. Nederlandsch-Indlsche Motorclub
IM.O. had al ongeveer een week na de jaar
wisseling de cUfers voor de motorvoertuigen
statistiek per 1 Januari 1938 bijeen, welke cij
fers ten deele telegrafisch werden verzameld.
Hierdoor zUn de Indische jaarcijfers over de
ontwikkeling van het motorverkeer vermoede-
lUk vroeger bekend dan in welk land ter wereld
ook.
Het totaal aantal motorvoertuigen In geheel
Nederlandsch-Indlë bedroeg per 1 Januari 192*
(afgerond op honderdtallen) 8X400 (v. j. 75.900)
dus een vooruitgang van 8.500 stuks. Het aan-
tal motorvoertuigen alleen op Java en Madoera
was op 1 Januari 53.800 stuks (vj. 51.400).
et grootste aantal motorrijtui
gen wordt, volgens de dezer
dagen verschenen officieele
statistiek der motorrijtuigen, in Am-
sterdam aangetroffen, dat er thans
20.419 heeft; de toeneming bedroeg
in het afgeloopen jaar iets meer dan
1000 stuks. Verder volgen 's-Graven-
hage met 14.630, Rotterdam met
11.222 en Utrecht met 4.251.
Per 1000 inwoners gerekend
4000 K.G. en kan in alle opzichten voor de
prUsklasse, waartoe dit chassis behoort, een
zwaar gebouwd chassis genoemd worden.
De twee laatstgenoemde chassis bezitten zlj-
klepmotoren. Alle andere chassis zijn uitgerust
met de bekende International kopklepmotoren,
met verstelbare cylinders, ultlaatklepzetels„
klepsteelgelelders, krukaslagers en drjjfstang-
lagers.
Gezien de uitstekende reputatie van de In
ternational behoeft het niet te verwonderen,
dat er steeds meer chassis van dit merk wor
den verkocht.
ring cara, In het afgeloopen seizoen van bet
reislustige publiek mochten ondervinden, deae
uitbreiding noodzakelijk maakte.
De nieuwe wagens, uitgerust met krachtige
i benzlne-motoren, welke een soepel rijden ga-
randeeren, kunnen leder dertig personen bevat
ten, en werden bjj de firma Beynes 8e Haarlem
gebouwd.
De cars geven een buitengewoon aoilden en
velllgen Indruk en men gaf ons de verzekering
dat aan constructie en Inrichting der wagens
de grootst mogelijke zorg was besteed.
De goed gekozen lijnen, welke de cara
imposant doen uitkomen en het beschaafd mo
derne Interieur met zijn getnakkelljke fauteuils
en alle denkbare comfort, doen prettig aan en
men kan er zeker van zijn, dat dese wagens,
waar rij ook In buitenland verschijnen, de eer
van de Nederlandsche carrosserlebouvfera boog
sullen bowlen.
Autorijders, die meer plaatsruimte len meer
comfort wenschen, dan de Ford Junior kan bie
den, kunnen beschikken over de Ford „Vier"
de Luxe. De modellen van de Ford „Vier” de
Luxe zijn grooter dan de Junlor-modellen, heb
ben een wielbasis van 2 39 m. en daardoor te
vens meer carrosserie-ruimte. De afwerking Is
bijzonder fraai, de bekleedlng luxueus en het
geheel biedt zeer veel comfort. In de Ford
„Vier” de Luxe serie zijn begrepen de Tudor
de Fordor en de Tourer, terwijl vanzelfsprekend
ook het chassis alleen leverbaar Is.
De Ford „Vier” de Luxe Is uitgerust met den
reeds om zijn betrouwbaarheid en pittige trek
kracht befaamden Ford 4-cyllnder motor.
Dese heeft alle kwaliteitskenmerken.
Tnidka en beetehrafens
Ten slotte wijzen wij nog op de nieuwe
Ford V 8-trucks en bestelwagens, die hun doel
treffendheid reeds lang in de practljk hebben
bewezen. Terloops zj) hier ook nog even de
aandacht gevestigd op den Ford Junlor-bestel-
wagen, buitengewoon geschikt voor licht bestel-
WBTke
eens top-prestaties kan leveren, en dat zijn In
de allereerste plaats zeker ook de Avlsol-Motor-
Oils!
Wat staat als liefhebberij tegenwoordig zoo
In het brandpunt der belangstelling als
verzamelen van postzegels?
En de automobilist, die meer dan andere lie
den op zijn reizen vreemde landen bezoekt,
ontkomt zeker niet aan de bekoring, die van
het verzamelen uitgaat!
Als Avlsol-gebruiker kan hij nu met de al
lernieuwste reclame van de firma Avis twee
vliegen In één klap slaan. HIJ kan zonder kos
ten zijn poetzegelverzameling met de fraaiste
exemplaren verrijken I HU weet, dat een met
overleg bUeengebrachte verzameling overal
de wereld altUd een goudwaarde heeft en be
houdt!
En zeer zeker zal hjj ook zijn vrienden
kennissen van deze voordeelen willen laten
nieten en hun aanraden zich zoo spoedig mo-
geiyk over deze reclame te laten inlichten door
de Afd. Reclame der firma A. F. G. Avis, Am-
L sterdam. Brouwersgracht 113—118!
giiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiUHitiiiiiiiHiiiininffniiiiifiiii
Op stand 91 exposeert de N.V. ’s-Gravenhaag
sche Automobiel ImportmU- de Hupmobile, die
na een welbesteed reorganlsatiejaar met nieu
we modellen te voorschijn is gekomen, iets wat
zeker voor „verwande automobilisten” een In
teressant feit is. De Hup Is immers geen wagen
voor de groote massa, die graag eenlge conces
sies doet aan luxe, comfort, ruimte en rijkwa-
liteiten; de Hup is er voor het publiek, dat
prijs stelt op een maximum aan comfort, op
beschaafd aangewende luxe en op.de beste
rUkwallteiten, die men van een 1938-wagen mag
vergen.
De wMbasls van de nieuwe Hupmobiles is
resp. 3.10 en 3.18. Hieraan ziet men direct al,
dat men hier valt in de klasse van de zeer
royale wagens. Inwendige ruimte Is er In de
Hup dan ook In overvloed. En niet alleen
de lengte, maar ook in de breedte. De voorste
bank bijvoorbeeld heeft een breedte van 1.40
meter en biedt dus (binnen de wettelljke nor
men) ruimte aan drie personen.
Op den stand zün aanwezig een 6-cylinder
Sedan, een bUzonder fraaie 6-cylinder 5 pers,
cabriolet, en een imposante 8-cyllnder Sedan
(deze laatste op a<lelbasis 3.18 M.).
De Ujn van deze wagens is in de eerste plaats
gedistingeerd te noemen. Hier is bet Juiste mld-
2 den gevonden: de Hup heeft alle typische 1938-
elgenschappen en toch ziet men direct, dat dit
wagens zijn, die jarenlang ..modem’’ zullen blQ-
ven.
Een ideaal comfort is verzekerd door de rui
me zitplaatsen, de deftige en geriefelüke stof-
feering, voorts door een geperfectionneerd ven-
Gebr. Nefkens N.V. exposeert op stand 63 de
Graham, die wel het meest veranderde model
in 1938 mag worden genoemd.
De fUnste combinatie van stroomlUnen geeft
een snelheidsldee, zelfs aan een stilstaande
Graham 1938. De koplampen zijn ingebouat! in
de spatborden. Smalle gestroomlUnde radiateur
en motorkap geven de nieuwe Graham een
sierlijk uiteriUk, hoewel de voor- zoowel als de
atfiterritting 1.46 M. breed is en dus 3 perso
nen naast elkander kunnen en mogen zitten.
De wielbasis Is 3.05 M„ de totale hoogte 1.68 M.,
de spoorbreedte vóór 1.43 M., achter 146 M. Te
samen met de speciale Graham-veering Is dus
een lage en vaste ligging op den weg verzekerd.
Er worden twee types gebouwd met verschillen
de carrosserieën, nX een 6 cylinder 90 P.K. Spe
cial en een 8 cyl. met Supercharger, 116 PJC de
Super Custom. Beide modellen kunnen worden
geleverd met overdrive en/of vacuum-schake-
llng op extra-be^telllng.
Op den stand zUn aanwerig.
Een Special de Luxe Sedan, kleur blauw met
Uauw-grijze laken bekleedlng. Fraai, eenvoudig
on modem van uiteriUk, ruim plaats biedend
aan 6 personen. Aan de achterzijde een groote
kofferruimte.
Een Super Custom de Luxe Sedan, kleur hel
derrood met bruinbelge laken bekleedlng. Een
snelle, sportieve wagen, uitgerust met centrifu
gaal compressor. Comfortable en zuinige reis
wagen in uiteriUk overeenkomende met de Spe
cial Beden, slechts de helderroods kleur doet
de nieuwe stroomlUnen nog beter uitkomen.
Een Super Custon de Luxe Cabriolet met
Fennock 4 o/d, kap carroseerie, in grUse kleur
met grijs- lederen bekleedlng. Een aristocratiscn
en sportief geheel. Een schitterende combinatie
van een modem Amerikaansch stroomUjn-chas-
sls met een degelUke Nederlandsche carrosserie,
waaruit blijkt dat de Fa. Pennock zich geheei
weet aan te passen aan den Amerlkzanschen
stroomlUnbouw.
staat
’s-Gravenhage aan de spit met 30.06,
vervolgens Utrecht met 26.27, Am
sterdam met 26.07 en Rotterdam met
16.75.
Van alle gemeenten boven 20.000
inwoners is de Haarlemmermeer ech
ter nog immer de recordhoudster
met 47.06 motorrijtuigen per 1000 in
woners, terwijl de gemeente Kerk-
rade met 13.17 de hekkensluiter is.
Van de kleinere gemeenten was er
in 1937 nog één n.l. Ittervoort, waar g
in het geheel geen motorrijtuig voor-
kwam; in 1936 waren er twee zulke
gemeenten. Op het eiland Marken
treft men één motorrijwiel aan, ter-
wijl de gemeente Schelluinen zich in
het bezit verheugt van één personen-
automobiel.
HHlIHMIlHIlllllllllllHlllimilllHlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlfi
De N.V. H. Englebert’s Automobielhandel ex
poseert op Stand 156 een BUssing N.A.G. tram
bus. voorzien van een 5-cylinder Dieselmotor
chassis type 350/Tv. Van dit type zUn in Ne-*
derland reeds vele trambussen In gebruik. Het
chassis werd door BUssing NA.G. speciaal voor
de in Holland gestelde eischen ontworpen. De
carrosserie van dezen trambus is van het be
kende fabrikaat Verheul, Waddinxveen. Verder
bevindt zich op genoemden Stand een speciaal
tractos-chassis met 6-cyllnder Dieselmotor, als
mede een autobus-chassis van kleinere afme
ting, met 4-cylinder Dieselmotor.
Een attractie vormt de doorsnee Dieselmotor
type UD-6 van het zg. „pannekoek”-modeL
Deze motor wordt liggend onder tegen het
chasslsraam bevestigd, zoodat bU autobussen
de geheele lengte van de carrossere benut kan
worden. Deze motor werd op de BerlUnsche
Automobleltentoonstelllng bekroond en was
daar In de „Eerehal” ondergebracht
Van het Amerikaansche merk Intematonal
worden verschillende chassis en complete wa
gens tentoongesteld. Zoo ziet men o.m. een auto
bus, type D-40, voorzien van een carrosserie
fabrikaat van Rooyen, Montfoort. Deze auto
bus is bestemd voor de N.A.C.O. te Purmerend;
hU biedt plaats aan 35 personen; een Interna!
tional, type D-300, draagvermogen 4400 KG. met
frontbesturing, voorzien van een verhuiscarros-
serle fabrikaat de Graaf, Zevenhuizen; een
International chassis, type D-40, voorzien van
een hydraulische klplnstallatle met klpbak, fa
brikaat S. Y. 8. van de Netam te Rotterdam;
een International tractor met een trekvermo-
gen van 17.000 K.G., type DR-50; een autobus
chassis, type D-35-B, geschikt voor een car
rosserie met 25/27 zitplaatsen; een bestelauto,
type D-5, voorzien van een 4-cylinder motor.
(Hetzelfde chassis kan tevens geleverd worden
met een 6-cyllnder zjjklepmotor.)een vracht-
auto-chassls, type D-30, dat voor het eerst In
Mei 1937 op de Nederlandsche wegen verscheen
en sindsdien zeer populair werd. In korten tUd
werden reeds meer dan 100 van deZe cassis in
Nederland verkocht.
Het type D-30 heeft een draagvermogen van
De bekende Fransche fabriek exposeert op de
stands 46 en 47 haar personen- en vrachtauto-
mobielen. Citroën zoekt het niet, zooals ook
uit het geëxposeerde blUkt, in het steeds wUsi-
gen van carrosseriemodellen, maar wil juist
het uiteriUk zooveel mogelUk onveranderd la
ten en streeft In plaats hiervan naar vervol
making van het mechanisch gedeelte.
Een sprekend voorbeeld hiervan Is de stuur
inrichting, van het type tandwiel met tandreep,
welke zoo geconstrueerd is, dat zelfs de ge
ringste speling automatisch opgeheven wordt
(waarmede dus de beruchte „vrije slag” en de
gevaarlüke shimmy onmogelUk geworden sUn),
de vier cylinder balanceerend opgehangen mo
tor met ultneembare, centrifugaal gegoten cy
linders. de volledige torslestaafveering en de
chassls-carrosserieconstructle. welke één on-
verwringbaar gelascht stalen geheel vormt
Hieruit en uit meerdere détails blUkt, dat
deze fabriek het principe bluft huldigen een
wagen te leveren, welke het maximum aan vei
ligheid biedt. Thans verschUnt Citroën op de
markt met de .Pilote" wielen en banden, welke
o.a. een nog betere veering waarborgen, ge
paard aan een ongekende wegvastheld, vooral
in bochten.
Citroën levert thans, zooals men weet, drie
typen personenwagens: de bekende „7" met rui
me carroeserie-afmetingen (wielbasis 2.91 M.)
en een 1,6 Liter motor, de „11-Sport” met
dezelfde carrosserie als de
Liter motor, en de „11'
Liter motor en een extra
rosserie. Op den stand is een
model van de voorasconstructie en veering in
werking, ook een motor op voetstuk, waardoor
de constructie met de verwisselbare z.g. .matte"
cylinders dudelük te zien Is, kan men hier be-
wonderen.
Stand No. 47 van Citroën is zeer belangwek
kend, omdat hetgeen hier tentoongesteld wordt,
reeds thans bezig is een ommekeer teweeg te
brengen op automoblelgebled. Hier Biet men nX
den Diesel-Citroën, het eenlge complete, kleine
Diesel-Chassis met 4-cyl. 1.75 L. motor, In groo
te serie gebouwd.
Dit is niet alleen belangrijk uit een
oogpunt van vrachtwagen-exploitatie, maar
de Cltroën-Fabrieken zUn nog veel verder ge
gaan door ook een personenwagen te bouwen
met Dieselmotor, en wel een fraai 7-persoons
z.g. Famlllale-model, speciaal geschikt voor
taxi- en luxe-verhuurbedrijven.
Hoewel hier ongetwijfeld sprake Is van Jets
nieuws” rijden toch deze Dlesel-Citroëns reeds
in grooten getale in ons land en daaronder zUn
reeds wagens, welke 50.000 en 100.000 K.M. heb
ben afgelegd. c?
Bulten de 7-persoons Diesel Familiale ziet
men op dezen stand een complete 850 KG.
luxe Diesel bestelwagen, een Diesel chassis met
een draagvermogen van 2300 K1G., eveneens
geschikt voor een 16/17-persoons autobuschas
sis of touringcar en een dubbel dóorgebogen
34-persoons autobuschassis met 6 cyl. benzine
motor, voorzien van een speciale lage achter-
brug met reductie-tandwlelen.
Een demonstratiemodel van dezen Diesel
motor, dat op den stand aanwezig is, biedt de
verschenen
sterdam aangetroffi
Buick 1938 Touring-Sedan
I
I