I». G. IIA JEMI S Groote keuze uit vele merken E „1 N r V gen een tod klni ken nas teel van nee niet hoe noo da* brei '■•52 VRIJDAG 21 JANUARI 1938 Graham L Gebr. Ncfkens N.V., Utrecht V Citroen De Stokvis-stands Hupmobile D.K.W. Motorrijwielen c GAZELLE-DRIEWIELERS Ren der nieuwe Hupmobile-modellen LINDBERGH TOURINGCARS Ford en Lincoln Ni Z\ HAI AVI^OL-MOTOR-OILS DE Lincoln Zephyr Coupé 19M T.WJT^ modél S 5M| Op vijf verschillende plaatsen is deze firma vertegenwoordigd N.V. Automobiles Citroen, Amsterdam N.V. H. Englebert’s Automobiel handel, Den Haag N.V. *s Gravenhaagsche Auto mobiel Importmy. N.V. Nederlandsche Ford Automobielfabriek Hart Nibbrig en Groeve N.V. Den Haag Gemonteerd met J.L.O.- of" Villier «-motoren Nieuwe Wagen* met zeer fraaie carrosserieën AMSTERDAM: Hollandsche Sigaren Rokln 92-M Tal. 37494 Geïmporteerde Havana-, Manila-, Tenerlfe- 's-GRAVENHAGE: an Brazialslgaran Koordeinde 64 Tal. 115453 Panopolls Clgarotten (elgan fabr.) an Tabak Blissing N.A.G. en International P. van Wijngaarden, Rotterdary Autoverkeer in Indië Het motorrijtuig in de steden llllllllllllllilllllllllllfllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll lllllllllllllll het in vervolgens Utrecht met 26.27, in aaF Ford Junior ZOO Ford „Vier" de Luxe 4 nog op de nieuwe 4 I j - - j en ge- gelegenheld rich te overtuigen van de eenvou dige en doordachte constructie. De „Junior” la verkrijgbaar In twee modellen, nJ. de Tudor en de Cabrio-llmouslne. In ons klimaat is het tranaformabele carros serie-tyix nog steeds favoriet. De Ford Junior biedt met de Gabrio-Limousine oen goede op lossing van de moeilijkheden, die veelal onder vonden worden bU het zoeken naar een goed- koopen wagen, welke onder alle weersomstan digheden voldoet. F B rug den een dad rijk koet de t vaal oudi duld ten» mob vod om begt men vorn desa der onta waai gonr maki uitsl maal eisch de. 1 met dane cha* van SelUI nalei Ee: den reket a 0 Ken hoogst moderne en gelukkige combina tie vond haar oorsprong in het denkbeeld van da firma A. F. O. Avis te Amsterdam om voor haar Avisol-Motor-Oils een reclame op postae- gelgebied in het leven te roepen! De tegenwoordige bezitter van een luxe- of bedrijfsauto vraagt een smering, die aan de hoogste eischen voldoet; een smering, die ga rantie geeft voor de grootste bedrijfszekerheid, door den motor in zóó prima staat te houden, nog meer ruimte is en in alle modellen dat hjj steeds het volle rendement kan geven! Daarvoor moet hjj een olie nemen, die even- ke voor 1938 eveneens geleverd wordt met stalen cabine en stalen laadbak het laatste geldt uiteraard alleen voor den bestelwagen'met ge sloten laadbak. Vervolgens een drietal Austln- bestelwagens met gesloten carrosserieën, be rekend voor draagvermogens van reep. 250, 450 en 600 KG. En tenslotte een serie Janson drie- wlellge bestelauto’s, waarvan het type met een draagvermogen van 1250 KG, gemonteerd met tweecyllnder motor met electrischen starter, zeer bijzondere aandacht verdient. In de motorrijwiel-hal is de gróótste stand, n.l. No. 175, de Stokvis-stand. Een complete serie 1938-modellen van de door Stokvis geïm porteerd wordende merken motorrijwielen, Ariel, B.M.W., DKW en Velocette worden hier voor het eerst In 1938 aan het Nederlandsche pu bliek voorgesteld. Van dese serie verdienen de Ariel 1000 cc. „Vlercyllnder", de B.M.W.-twee- cyllnder modellen met achterwlelveering, de DKW R.T. voor 1938 (die alle voorgangers over treft) en de Velocette 350 cc. Camshaft-machine bijzondere aandacht. Ook vindt men hier de origlneele 250 cc. DKW-wereldrecordmachlne, met stroomlljn-omhulsel, waarmede onlangs de fabelachtige en voor deze klasse hoogste snel heid van 183 K.M. werd bereikt, te rien. Tenslotte bevat deze stand een drietal Hol- landia-sljspanwagens, gekoppeld asm de voor zjjspanrljden uitermate geschikte machines, den Jtrrsi" motorcarrier, gemonteerd met den we- reldberoemden DKW 98 cc-motor met drie ver snellingen, met „stilstaanden” laadbak en spe ciaal ontworpen bulzenchassls en twee Janson driewlellge bestelauto's met een laadvermogen van 500 K.G. met open en gesloten laadbak voorzien van de 1938-vernieuwingen, n.l. olie- badkettlngkast en voerend achterwiel. .V «4 De voornaamste kenmerken, die den V. 8 het vorige jaar reeds zoo populair maakten zijn ge handhaafd In de Ford V. 8 automobielen voor 1938, maar thans kan men bovendien nog keuze maken tusschen twee geheel verschillen de series carrosserie-modellen. De eene serie wordt gelanceerd als de Ford V 8 de Luxe en de andere als de Ford V 8 Standaard. Ford V 8 Standaard De Ford V 8 Standaard werd ontworpen voor die automobielrljders, voor wie een lage aan schaffingsprijs en lage bedrijfskosten In de eerste plaats van belang zijn. De Ford V 8 de Luxe biedt zijn eigenaar bovendien meer luxe en een meer geprononceerde stroomlijn. Omdat het vorige Jaar de Ford-koopers het aoo zeer op prijs stelden, dat zij in de gelegen heid werden gesteld dien motor te kiezen, die het best geschikt was voor hun persoonlijke be hoeften, is er ook dit jaar wederom mogelijk heid keuze te maken tusschen twee V 8 moto ren, zoowel In de „de Luxe” als in de Standaard modellen. Ford V 8 de Luxe De Ford V 8 de Luxe Is van geheel nieuw ont werp en kan geleverd worden in acht aantrek kelijke modellen. Groote sierlijke automobielen zijn het, fraai gestroomlijnd, en met "h langere motorkap, terwijl er in de gesloten modellen een grootere bagagebergplaaU. De koplampen zijn in de sterke, sierlijke voorspatschermen Inge- laten en de achterlichten in de achterspat- schermen. BU den Ford V 8 de Luxe Is de radlateur- grille van nieuw ontwerp en, evenals de voor- rultlljst, verchroomd. De acht Ford V 8 de Luxe modellen zijn: do Fordor, de Tudor, de Coupé, de Club Cabriolet, de Sedan Transformable, de Phaëton, de Club Coupé (die er uitziet als een Coupé, maar waar in voorin twee en achterin drie personen plaats kunnen vinden) en de Cabriolet. De drie V 8 Standaard-modellen zijn: de Tudor Sedan, de Fordor Sedan en de Coupé. Al deze modellen zijn uitgevoerd in degelijke emalUak-afwerking, terwijl ze leverbaar zijn In de kleuren blauw, zwart of grijs. De spatscher- men zijn uitgevoerd in'dezelfde kleur als de; carrosserie, terwijl de wielen zwart zijn. Spe- claal gekleurde wielen en De Luxe-kleuren kunnen ook op Standaard-modeUen geleverd worden tegen extra betaling. De Uneoln V tllatle-systeem, door voortreffelijke geluid-lso- latie. Ook de extra breede deuren zijn van veel gemak bU het in- en uitstappen. De deuren gaan alle naar voren (tegen den luchtstroom In) open. Voor een ruime bagage-rulmte is even eens zorg gedragen. De motoren: 101 P.K. zes-cyllnders en 120 PK. acht-cyllnders, bieden een maximum aan souplesse, kracht en uithoudingsvermogen. Cy- linderblok en .carter zijn van een heetbehandel- de chroomnikkel legeering. De krukas is nauw keurig statisch en dynamisch uitgebalanceerd. De kop heeft een speciale gewelfde hoogedruk verbrandingskamer. D» cylinderwanden zijn ge polijst volgens een speciaal Hup-proces, dat een minimum slijtage garandeert. De 8-cyllnders hebben dubbele carburatle. De motor is op vier punten in rubber in het dubbel doorgebogen kruisframe opgehangen. Dubbelwerkende hy draulische remmen zijn standaard. Alles Is dus, zooals men ziet, naar de laatste eischen uitgevoerd. O zich automatisch instellen en bijdragen tot de merkwaardige geruischloosheld van dese onge ëvenaarde krachtbron. Lincoln Zephyr Aan de serie Lincoln Zephyr automobielen zijn voor 1938 nog twee carroeserie-modeUen toegevoegd, nX een Sedan Transformable en een Coupé Transformable. Zy vormen een aan vulling van de vier carrosserie-typen, die reeds in 1937 leverbaar waren, n.l. de Coupé Sedan (3 deuren), de Sadan (4 deuren), de Coupé en de Limousine. Wat de technische verbeteringen betreft, wlj- sen wij er op, dat een der belangrijke wijzigin gen van het chassis is de vergroote wielbasis, die thans 3.17)4 m. bedraagt. De veerbasls is verlengd tot 3.45 m. Vanzelfsprekend dragen deze langere wiel- en veerbasla bij tot een ver hoogd rijcomfort. De V 12 motor van 110 rem-pk. en de trans missie zijn meer naar voren In het chassis ge bracht. De aldus vrijgekomen ruimte komt ten goede aan het bestuurderscompartlment. Nog een verandering in deze nieuwe auto mobielen draagt bij tot grootere ruimte in het achtercompartiment. Een nieuw type achteras, een z.g. hypoïd-achteras, is n.l. gebruikt. Hier door kon de positie van de drijfas verlaagd worden en dus ook die van den „tunnel” in het achtercompartiment. Buiten de hierboven reeds vermelde automo bielen brengt de Nederlandsche Fordfabriek ook nog een reeks zuinige 4-cyllnder-modellen, nX de Ford Junior en de Ford .Vier* de Luxe in den handel. Ds „Lindbergh Touring Cars", de populaire reisonderneming te Amsterdam, Bosch en Lom merweg 1, Welke op het gebied van het groot autotourismv op een jarenlange succesvolle er varing kan bogen, heeft wederom haar wagen park met drie luxe touringcars uitgebreid. Men deelde ons mede, dat de groote belang stelling en interesse, welke de Lindbergh Tou- Een keurige collectie motor-driewielers en motoren wordt op stand 177 van de „Gazelle” geëxposeerd. De frame- en remconstructles van de motor- driewielers welke op de vorige R AI. -expositie zoozeer de aandacht trokken, zijn nog verbe- terd. De driewielers zijn gemonteerd met de nieuw ste JI.O.- of Villlere-motoren. De JXtO.-motor 100 cc is vervangen door het zwaardere type 120 cc, welke tevens een 13 Watt’s verlichting geeft. De J.L.O. „L. E.” 150 cc met geforceerde luchtkoeling ziet er bijzonder verzorgd uit en maakt een robusten Indruk, terwijl de inge bouwde dynamo een 30 Watt’s verlichting geeft De Villiers 200 cc is eveneens gemoderniseerd door'een 24 Watt’s lichtinstallatie. De gestroomlijnde bakken zijn bijzonder to- lied en sierlijk uitgevoerd. Verder zullen de aandacht trekken de motor rijwielen met JX>.O. 120 cc-motor, door hun keurige afwerking en sierlijken bouw. Ook het damesmotorrljwlel is bijzonder verzorgd en ver dient eveneens de aandacht! ,7” doch een 119 met een 14 breede car- demonstratie- Op stand 180 exposeert .Het Motorpaleis”, P. van Wijngaarden, Rotterdam en Den Haag, tal van motorrijwielen van verschillende bekende merken. Wjj zien hier om. modellen van de Excelsior, Panther, Sunbeam, Victoria, Horex, Steib, Terrot en Tiger. Voorts is op denzelfden stand een groote collectie aanwezig van Norton-, AJH- en T.W-N.-motorrijwielen, zoodat de liefhebben hier keuze te over hebben. De uitnemende kwaliteiten van de diverse merken zijn voldoende bekend, zoodat het over bodig is er hier verdere bijzonderheden van te geven. De Nieuwe Lincoln V 12 voor 1938, die ont worpen en gebouwd is door de Lincoln Motor Company, wordt thans geïntroduceerd in 19 prachtige carrosserie-typen. De serie carrosserie-modellen omvat alle ty pen. die men zich zou kunnen wenschen: van af de vlotte sport-modellen tot de vormelijk door chauffeurs bestuurde limousines. Vier van deze carrosserie-modellen word^p door Lincoln vervaardigd, en de andere zijn ontworpen door vier beroemde carrosserle-bou- wers, nX Brunn. Judkins, Le Baron en Willough by. Alle door Lincoln vervaardigde carrosserieën De N.V. Handelmaatschappij R. 8. Stokvis Ac Zonen is ditmaal ongetwijfeld de grootste ex- posante van de R. A. I.-tentoonstelling, want niet minder dan 550 M3. verdeeld over vijf stands neemt zij dit keer In. Als men de stands neemt in de volgorde van binnenkomst In het R. A. I.-gebouw, dan komt allereerst stand 7 aan de beurt, welke stand di rect rechts van de trappen van den hoofd ingang te vinden Is. Deze stand bevat een keurcollectie van de modernste automobiel- en motorrljwleltoebehooren en „Witherbee” batte rijen, alsmede een collectie garage-gereed- schappen en werktuigen. Stand 8 is geheel en al voor Champion-bou gies gereserveerd en aan den overkant van de zen stand treft men de derde Stokvis-stand (No. 58) aan, welke een complete serie auto mobielen van de merken Austin en BMW her bergt. Van Austin v(jf modellen van 25 tot 48 P.K. met 4- en 6-cyllnder motoren. De geëx poseerde modellen van dit merk zijn qua ulter- Hjk voor het HoUandsche publiek geheel nieuw en zijn volkomen aangepast aan den smaak, zooals deze zich hier te lande ontwikkeld heeft. Van 'BMW Zijn er r- - Behalve de reeds overbekende 326 modellen met 50 6-cylinder, 2-Llter motor met twee carbu rateurs als 4-deurs Limousine en Cabriolet 4 onder de kap. zullen er eveneens te bewonderen zijn de modellen 320 met 45 PH. zes-cyllnder motor, als 2-deurs Limousine en Cabriolet 4 onder de kap. De beroemd» 80 B.K Sportwagen met 3 carburateurs zal eveneens vertegenwoor digd zijn, terwijl een geheel nieuw model, n.l. het type 327, met 55 P.K. zes-cyllnder motor met twee carburateurs als Sport-Cabriolet twee- zitter met noodzitting voor het eerst aan het Nederlandsch publiek wordt getoond. De speciale afdeellng voor bedrljfsautomoble- len van Stokvis is ondergebracht op stand 165. Hierop treft men aan de Framo Eentonner vrachtwagen met viereylinder Ford motor, wel- De firma Hart Nibbrig en Greeve N.V. te Den Haag exposeert op stand 60/77 de verschillende DKW-modellen, t.w.: Reichsklasee-cabriolet cyl.; Relchsklasee-limouslne 2 cyl.; Spezlal klasse cabriolet 3 cyl.; Spevtalklssse-llmouslne 3 cyL; Meisterklasee-cabriolet 3 cyl.; Meister- klasse-limousine 2 cyl.; Luxe-cabrlolet (vier on der de kap) 3 cyl., bestelwagen 3 cyl. en 8on- dartrlaese limousine 4 cyl. De zoo populair geworden DKW-automobiel, alom bekend door haar buitengewone economie en die zich in de laatste Jaren over de geheele wereld met stijgend succes steeds weer nieuwe afzetgebieden heeft veroverd, Is zooals men weet, een product van het groote Dultsche automo- bielconcem, de Auto Union A. G. Voor 1938 zijn de modellen vrijwel ongewijzigd gebleven. De meest typische technische bijzonderheden van de DKW, welke hun doelmatigheid reeds lang bewezen hebben, zjjni tweetakt motor, vrij loop, voorwlelaandrljvtng, onafhankelijk ge veerde wielen en „Schwebeachse”. Een der groote voordeelen der DKW-auto- moblelen is, dat alle bedienlngsorganen gemak- kelljk bereikbaar zijn. Men heeft alle niet ab soluut noodaakelljke bewegingen uitgeschakeld, om zooveel mogelijk vermoeidheid te voor komen. Het geheel gelaschtg ruggegraatchassis Is het fundament der DKW*wagens, welke de onge woon lange wielbasis van 2.81 M. hebben. In t gaffelvormige vooreinde is het tot één aggre gaat vereenlgde motorblok in sterke gumml- blokken gelagerd. Krachtige aandrijfassen drij ven de voorwielen de wagen wordt altijd ge trokken In de richting waarin de voorwielen ge stuurd worden, ook op spiegelgladde wegen volgt de DKW gewillig en zeker de stuurbewe- glng. De onafhankelijke voorveering bestaat uit twee zeer zware dwarsveeren met hydraulische echokbrekers. Beide voorwielen worden onaf hankelijk gestuurd. De achterveering geSCMadfe door de „Schwebeachee”, welke bestaat uit een seer hoog liggende sterke dwarsveer. De achter wielen zijn dusdanig bevestigd, dat de »ix>ring steeds hetzelfde blijft, wat *n gunstlgen Invloed op de bandensljjtage heeft. Een nieuwe ster aan het firmament is thans de DKW-3onderklasse, die nu voor het eerst in Nederland wordt geïntroduceerd, doch die op menlgen zwaren wedstrijd in het buitenland reeds getoond heeft VH groote prestaties in staat te zijn. De motor van deaen wagen is een 4 cylinder 2-takt in V-vorm met twee laadpomiien (com pressoren). Evenals de beproefde DKW 2-cylinder Beker ook dese wagen zijn weg in Nederland vinden! achterdek bereikbaar Is. De motor, welke met de uiterste precisie Is vervaardigd, ontwikkelt 150 rem-pk. HU heeft 12 cilinders in V-vorm geplaatst en is uitge rust met hydraulische klepstooters, die (de twee vljf-persoons Sedans, de zeven-per- soons Sedan en de zeven-persoons Limousine) zUn thans uitgerust met een Ingebouwd ba gage- compartiment, dat door een groote deur in het De Kon. Nederlandsch-Indlsche Motorclub IM.O. had al ongeveer een week na de jaar wisseling de cUfers voor de motorvoertuigen statistiek per 1 Januari 1938 bijeen, welke cij fers ten deele telegrafisch werden verzameld. Hierdoor zUn de Indische jaarcijfers over de ontwikkeling van het motorverkeer vermoede- lUk vroeger bekend dan in welk land ter wereld ook. Het totaal aantal motorvoertuigen In geheel Nederlandsch-Indlë bedroeg per 1 Januari 192* (afgerond op honderdtallen) 8X400 (v. j. 75.900) dus een vooruitgang van 8.500 stuks. Het aan- tal motorvoertuigen alleen op Java en Madoera was op 1 Januari 53.800 stuks (vj. 51.400). et grootste aantal motorrijtui gen wordt, volgens de dezer dagen verschenen officieele statistiek der motorrijtuigen, in Am- sterdam aangetroffen, dat er thans 20.419 heeft; de toeneming bedroeg in het afgeloopen jaar iets meer dan 1000 stuks. Verder volgen 's-Graven- hage met 14.630, Rotterdam met 11.222 en Utrecht met 4.251. Per 1000 inwoners gerekend 4000 K.G. en kan in alle opzichten voor de prUsklasse, waartoe dit chassis behoort, een zwaar gebouwd chassis genoemd worden. De twee laatstgenoemde chassis bezitten zlj- klepmotoren. Alle andere chassis zijn uitgerust met de bekende International kopklepmotoren, met verstelbare cylinders, ultlaatklepzetels„ klepsteelgelelders, krukaslagers en drjjfstang- lagers. Gezien de uitstekende reputatie van de In ternational behoeft het niet te verwonderen, dat er steeds meer chassis van dit merk wor den verkocht. ring cara, In het afgeloopen seizoen van bet reislustige publiek mochten ondervinden, deae uitbreiding noodzakelijk maakte. De nieuwe wagens, uitgerust met krachtige i benzlne-motoren, welke een soepel rijden ga- randeeren, kunnen leder dertig personen bevat ten, en werden bjj de firma Beynes 8e Haarlem gebouwd. De cars geven een buitengewoon aoilden en velllgen Indruk en men gaf ons de verzekering dat aan constructie en Inrichting der wagens de grootst mogelijke zorg was besteed. De goed gekozen lijnen, welke de cara imposant doen uitkomen en het beschaafd mo derne Interieur met zijn getnakkelljke fauteuils en alle denkbare comfort, doen prettig aan en men kan er zeker van zijn, dat dese wagens, waar rij ook In buitenland verschijnen, de eer van de Nederlandsche carrosserlebouvfera boog sullen bowlen. Autorijders, die meer plaatsruimte len meer comfort wenschen, dan de Ford Junior kan bie den, kunnen beschikken over de Ford „Vier" de Luxe. De modellen van de Ford „Vier” de Luxe zijn grooter dan de Junlor-modellen, heb ben een wielbasis van 2 39 m. en daardoor te vens meer carrosserie-ruimte. De afwerking Is bijzonder fraai, de bekleedlng luxueus en het geheel biedt zeer veel comfort. In de Ford „Vier” de Luxe serie zijn begrepen de Tudor de Fordor en de Tourer, terwijl vanzelfsprekend ook het chassis alleen leverbaar Is. De Ford „Vier” de Luxe Is uitgerust met den reeds om zijn betrouwbaarheid en pittige trek kracht befaamden Ford 4-cyllnder motor. Dese heeft alle kwaliteitskenmerken. Tnidka en beetehrafens Ten slotte wijzen wij nog op de nieuwe Ford V 8-trucks en bestelwagens, die hun doel treffendheid reeds lang in de practljk hebben bewezen. Terloops zj) hier ook nog even de aandacht gevestigd op den Ford Junlor-bestel- wagen, buitengewoon geschikt voor licht bestel- WBTke eens top-prestaties kan leveren, en dat zijn In de allereerste plaats zeker ook de Avlsol-Motor- Oils! Wat staat als liefhebberij tegenwoordig zoo In het brandpunt der belangstelling als verzamelen van postzegels? En de automobilist, die meer dan andere lie den op zijn reizen vreemde landen bezoekt, ontkomt zeker niet aan de bekoring, die van het verzamelen uitgaat! Als Avlsol-gebruiker kan hij nu met de al lernieuwste reclame van de firma Avis twee vliegen In één klap slaan. HIJ kan zonder kos ten zijn poetzegelverzameling met de fraaiste exemplaren verrijken I HU weet, dat een met overleg bUeengebrachte verzameling overal de wereld altUd een goudwaarde heeft en be houdt! En zeer zeker zal hjj ook zijn vrienden kennissen van deze voordeelen willen laten nieten en hun aanraden zich zoo spoedig mo- geiyk over deze reclame te laten inlichten door de Afd. Reclame der firma A. F. G. Avis, Am- L sterdam. Brouwersgracht 113—118! giiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiUHitiiiiiiiHiiiininffniiiiifiiii Op stand 91 exposeert de N.V. ’s-Gravenhaag sche Automobiel ImportmU- de Hupmobile, die na een welbesteed reorganlsatiejaar met nieu we modellen te voorschijn is gekomen, iets wat zeker voor „verwande automobilisten” een In teressant feit is. De Hup Is immers geen wagen voor de groote massa, die graag eenlge conces sies doet aan luxe, comfort, ruimte en rijkwa- liteiten; de Hup is er voor het publiek, dat prijs stelt op een maximum aan comfort, op beschaafd aangewende luxe en op.de beste rUkwallteiten, die men van een 1938-wagen mag vergen. De wMbasls van de nieuwe Hupmobiles is resp. 3.10 en 3.18. Hieraan ziet men direct al, dat men hier valt in de klasse van de zeer royale wagens. Inwendige ruimte Is er In de Hup dan ook In overvloed. En niet alleen de lengte, maar ook in de breedte. De voorste bank bijvoorbeeld heeft een breedte van 1.40 meter en biedt dus (binnen de wettelljke nor men) ruimte aan drie personen. Op den stand zün aanwezig een 6-cylinder Sedan, een bUzonder fraaie 6-cylinder 5 pers, cabriolet, en een imposante 8-cyllnder Sedan (deze laatste op a<lelbasis 3.18 M.). De Ujn van deze wagens is in de eerste plaats gedistingeerd te noemen. Hier is bet Juiste mld- 2 den gevonden: de Hup heeft alle typische 1938- elgenschappen en toch ziet men direct, dat dit wagens zijn, die jarenlang ..modem’’ zullen blQ- ven. Een ideaal comfort is verzekerd door de rui me zitplaatsen, de deftige en geriefelüke stof- feering, voorts door een geperfectionneerd ven- Gebr. Nefkens N.V. exposeert op stand 63 de Graham, die wel het meest veranderde model in 1938 mag worden genoemd. De fUnste combinatie van stroomlUnen geeft een snelheidsldee, zelfs aan een stilstaande Graham 1938. De koplampen zijn ingebouat! in de spatborden. Smalle gestroomlUnde radiateur en motorkap geven de nieuwe Graham een sierlijk uiteriUk, hoewel de voor- zoowel als de atfiterritting 1.46 M. breed is en dus 3 perso nen naast elkander kunnen en mogen zitten. De wielbasis Is 3.05 M„ de totale hoogte 1.68 M., de spoorbreedte vóór 1.43 M., achter 146 M. Te samen met de speciale Graham-veering Is dus een lage en vaste ligging op den weg verzekerd. Er worden twee types gebouwd met verschillen de carrosserieën, nX een 6 cylinder 90 P.K. Spe cial en een 8 cyl. met Supercharger, 116 PJC de Super Custom. Beide modellen kunnen worden geleverd met overdrive en/of vacuum-schake- llng op extra-be^telllng. Op den stand zUn aanwerig. Een Special de Luxe Sedan, kleur blauw met Uauw-grijze laken bekleedlng. Fraai, eenvoudig on modem van uiteriUk, ruim plaats biedend aan 6 personen. Aan de achterzijde een groote kofferruimte. Een Super Custom de Luxe Sedan, kleur hel derrood met bruinbelge laken bekleedlng. Een snelle, sportieve wagen, uitgerust met centrifu gaal compressor. Comfortable en zuinige reis wagen in uiteriUk overeenkomende met de Spe cial Beden, slechts de helderroods kleur doet de nieuwe stroomlUnen nog beter uitkomen. Een Super Custon de Luxe Cabriolet met Fennock 4 o/d, kap carroseerie, in grUse kleur met grijs- lederen bekleedlng. Een aristocratiscn en sportief geheel. Een schitterende combinatie van een modem Amerikaansch stroomUjn-chas- sls met een degelUke Nederlandsche carrosserie, waaruit blijkt dat de Fa. Pennock zich geheei weet aan te passen aan den Amerlkzanschen stroomlUnbouw. staat ’s-Gravenhage aan de spit met 30.06, vervolgens Utrecht met 26.27, Am sterdam met 26.07 en Rotterdam met 16.75. Van alle gemeenten boven 20.000 inwoners is de Haarlemmermeer ech ter nog immer de recordhoudster met 47.06 motorrijtuigen per 1000 in woners, terwijl de gemeente Kerk- rade met 13.17 de hekkensluiter is. Van de kleinere gemeenten was er in 1937 nog één n.l. Ittervoort, waar g in het geheel geen motorrijtuig voor- kwam; in 1936 waren er twee zulke gemeenten. Op het eiland Marken treft men één motorrijwiel aan, ter- wijl de gemeente Schelluinen zich in het bezit verheugt van één personen- automobiel. HHlIHMIlHIlllllllllllHlllimilllHlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlfi De N.V. H. Englebert’s Automobielhandel ex poseert op Stand 156 een BUssing N.A.G. tram bus. voorzien van een 5-cylinder Dieselmotor chassis type 350/Tv. Van dit type zUn in Ne-* derland reeds vele trambussen In gebruik. Het chassis werd door BUssing NA.G. speciaal voor de in Holland gestelde eischen ontworpen. De carrosserie van dezen trambus is van het be kende fabrikaat Verheul, Waddinxveen. Verder bevindt zich op genoemden Stand een speciaal tractos-chassis met 6-cyllnder Dieselmotor, als mede een autobus-chassis van kleinere afme ting, met 4-cylinder Dieselmotor. Een attractie vormt de doorsnee Dieselmotor type UD-6 van het zg. „pannekoek”-modeL Deze motor wordt liggend onder tegen het chasslsraam bevestigd, zoodat bU autobussen de geheele lengte van de carrossere benut kan worden. Deze motor werd op de BerlUnsche Automobleltentoonstelllng bekroond en was daar In de „Eerehal” ondergebracht Van het Amerikaansche merk Intematonal worden verschillende chassis en complete wa gens tentoongesteld. Zoo ziet men o.m. een auto bus, type D-40, voorzien van een carrosserie fabrikaat van Rooyen, Montfoort. Deze auto bus is bestemd voor de N.A.C.O. te Purmerend; hU biedt plaats aan 35 personen; een Interna! tional, type D-300, draagvermogen 4400 KG. met frontbesturing, voorzien van een verhuiscarros- serle fabrikaat de Graaf, Zevenhuizen; een International chassis, type D-40, voorzien van een hydraulische klplnstallatle met klpbak, fa brikaat S. Y. 8. van de Netam te Rotterdam; een International tractor met een trekvermo- gen van 17.000 K.G., type DR-50; een autobus chassis, type D-35-B, geschikt voor een car rosserie met 25/27 zitplaatsen; een bestelauto, type D-5, voorzien van een 4-cylinder motor. (Hetzelfde chassis kan tevens geleverd worden met een 6-cyllnder zjjklepmotor.)een vracht- auto-chassls, type D-30, dat voor het eerst In Mei 1937 op de Nederlandsche wegen verscheen en sindsdien zeer populair werd. In korten tUd werden reeds meer dan 100 van deZe cassis in Nederland verkocht. Het type D-30 heeft een draagvermogen van De bekende Fransche fabriek exposeert op de stands 46 en 47 haar personen- en vrachtauto- mobielen. Citroën zoekt het niet, zooals ook uit het geëxposeerde blUkt, in het steeds wUsi- gen van carrosseriemodellen, maar wil juist het uiteriUk zooveel mogelUk onveranderd la ten en streeft In plaats hiervan naar vervol making van het mechanisch gedeelte. Een sprekend voorbeeld hiervan Is de stuur inrichting, van het type tandwiel met tandreep, welke zoo geconstrueerd is, dat zelfs de ge ringste speling automatisch opgeheven wordt (waarmede dus de beruchte „vrije slag” en de gevaarlüke shimmy onmogelUk geworden sUn), de vier cylinder balanceerend opgehangen mo tor met ultneembare, centrifugaal gegoten cy linders. de volledige torslestaafveering en de chassls-carrosserieconstructle. welke één on- verwringbaar gelascht stalen geheel vormt Hieruit en uit meerdere détails blUkt, dat deze fabriek het principe bluft huldigen een wagen te leveren, welke het maximum aan vei ligheid biedt. Thans verschUnt Citroën op de markt met de .Pilote" wielen en banden, welke o.a. een nog betere veering waarborgen, ge paard aan een ongekende wegvastheld, vooral in bochten. Citroën levert thans, zooals men weet, drie typen personenwagens: de bekende „7" met rui me carroeserie-afmetingen (wielbasis 2.91 M.) en een 1,6 Liter motor, de „11-Sport” met dezelfde carrosserie als de Liter motor, en de „11' Liter motor en een extra rosserie. Op den stand is een model van de voorasconstructie en veering in werking, ook een motor op voetstuk, waardoor de constructie met de verwisselbare z.g. .matte" cylinders dudelük te zien Is, kan men hier be- wonderen. Stand No. 47 van Citroën is zeer belangwek kend, omdat hetgeen hier tentoongesteld wordt, reeds thans bezig is een ommekeer teweeg te brengen op automoblelgebled. Hier Biet men nX den Diesel-Citroën, het eenlge complete, kleine Diesel-Chassis met 4-cyl. 1.75 L. motor, In groo te serie gebouwd. Dit is niet alleen belangrijk uit een oogpunt van vrachtwagen-exploitatie, maar de Cltroën-Fabrieken zUn nog veel verder ge gaan door ook een personenwagen te bouwen met Dieselmotor, en wel een fraai 7-persoons z.g. Famlllale-model, speciaal geschikt voor taxi- en luxe-verhuurbedrijven. Hoewel hier ongetwijfeld sprake Is van Jets nieuws” rijden toch deze Dlesel-Citroëns reeds in grooten getale in ons land en daaronder zUn reeds wagens, welke 50.000 en 100.000 K.M. heb ben afgelegd. c? Bulten de 7-persoons Diesel Familiale ziet men op dezen stand een complete 850 KG. luxe Diesel bestelwagen, een Diesel chassis met een draagvermogen van 2300 K1G., eveneens geschikt voor een 16/17-persoons autobuschas sis of touringcar en een dubbel dóorgebogen 34-persoons autobuschassis met 6 cyl. benzine motor, voorzien van een speciale lage achter- brug met reductie-tandwlelen. Een demonstratiemodel van dezen Diesel motor, dat op den stand aanwezig is, biedt de verschenen sterdam aangetroffi Buick 1938 Touring-Sedan I I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 16