JAC. MET’S AUTOMOBIELBEDRIJF N.V. R.A.I DK.W A. DAM Co. Hoe de koetswerkbouw zich in den loop der jaren wijzigde De nieuwe BALILLA heeft: Bewaar dit interessante nummer! GARAGE W. TASCHE groote vooruitgang OP VELERLEI GEBIED N.V. AUTOCENTRALE s-BORJESON „DE OVERDEKTE” Wij hebben wel geen STAND OP DE R.A.I. Wij noodigen U uit tot een bezoek aan onze showroom waar de nieuwste Chevro let en Buick modellen te bezichtigen zijn HEILIGLAND ALKMAAR FIATGARAGE W?:SCHMIDT de meest economische N.V. NASSAU GARAGE iiiiiiilllllllllllillliiiiillliliiiiiih regelmatig Het zal U baten! DEALER Vier-persoonswagen Vraagt vrijblijvend prijs» en demonstratie bij den Hoofd vertegenwoordiger JAN MOEJES-HeerHugowaard-T.26 VRIJDAG 21 JANUARI 1938 I FIAT-GARAGE Fa. DAM A Co. Verschillende systemen N.V. AUTO-CENTRALE GARAGE W. TASCHE FIRMA W. SCHMIDT ONDERDEELEN EN BANDEN NASSAU-GARAGE LS. Wy vragen Uw tpeciale ie m dit aandacht vaar bieding gebied van AUTOMOBIELEN, OFFICIAL DEALER VOOR ALKMAAR, HOORN EN OMSTRÉKEN MOTORRIJWIELEN, ETC. Na een vermoeiender) rit ZWEM DOUCHE- OF KUIPBAD Dir. ZWART EN DE VRIES HANDELSKADE TELEFOON 2887 ALKMAAR KRAANWACEN DISPONIBEL NASSAUPLEIN 1 ALKMAAR TELEF. 3.5.4.5 KENNEMERSTRAATWEG 179 ADVERTEER Stand No. 65: Adler Stand No. 74: Chrysler - Plymouth MODERN ^LECTRISCH BENZINE- EN OLIEVUL-STATION DESKUNDIGE REPARATÏE-1NR1C1ITING Da „all ateel”-carroaaerie bracht da belangrijke omwente ling teweeg JAC. METS AUTOMOBIEL BEDRIJF N.V. FIRMA P. HUYBERS ALKMAAR maar toch kunnen wij U goede gebruikte AUTO-ONDERDEELEN aanbieden voor billijken prijs. Gebruikte Auto-onderdeelenhandel t OFFICIAL iiiimnniiiiiiiiuniHiiii w KANAALDIJK 18 (bij de Vlotbrug) TELEFOON 3326 ALKMAAR AUTO- EN MOTORBEDRIJF, J. MOEDES ter opfrissching een bad in De door ons vertegenwoor digde General Motors mer ken (Chevrolet, Oldsmobile, Buick, Bedford, G.M.C.) vindt U geëxposeerd op de R.A.I. Stands nos. 43, 67, 88, 89, 104 en 105 SCHARLOO 2-4 TELEFOON 2490 ALKMAAR NADERE GEGEVENS WORDEN GAARNE VERSTREKT OP DE RAI TENTOON- STELLINO, WAAR EEN ONZER FIRMANTEN DAGELIJKS AANWEZIG IS. Levering van elk gewenscht merk Automobiel nummer voorkomende aan- STAMD 44-45 OPEL STAND 44-45 OFFICIAL DEALER Wij krijgen de nieuwste D.K.W.-motoren en aanhangwagens aan RIJWIELHANDEL P. HUIJBERS V n- e- het e- IS d Ie i; verstrekken i; der J o ÜJ 1 o TELEFOON 4382 FORD PLYMOUTH. EN ADLER-DEALER t 9 er El a n a e 1 i. k or 3e IIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIHIIII iiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiii De heer 8. Borjeson, Kanaaldijk 18, heeft een enormen voorraad gebruikte onderdeelen en ban den voor alle merken auto'». Men kan by hem tegen zeer billijken prijs de noodlge voorzienin gen aan syn wagen aanbrengen. iiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiH ïl. et sa in ALKMAAR 4 CHRYSLER n Jan Moetjes noemen. Ijk denken aan de vele he- a n d a r. n KMrre in dit nummer vindt men verschillen de bijzonderheden over de nieuwe Ford-model len. Wy wijzen er hier nog op. dat de officieels Ford-dealer te Alkmaar la de firma W. Schmidt, Heiligland. Van de General Motors-producten vindt men in dit nummer een beschrijving, waaruit be langstellenden zich een oordeel kunnen vor men over deae wagens. Wy wijzen er hier nog even op, dat Jac. MeVs Automobielbedrijf N.V, Achterweg, Alkmaar, de offlcleele dealer te voor Chevrolet, Bulck, Bedford en Oldsmobile. De firma W. Tasche. Kennemerstraatweg 179, Alkmaar, heeft om. de vertegenwoordiging van Chrysler en Plymouth. Het populairste product der Chryslerfabrle- ken de Plymouth wordt dit Jaar In drie typen geleverd, t.w. Plymouth Six, Plymouth de liixe Six en Plymouth Custom Six. Allen sljn uitgerust met den betrouwbaren g-cyllnder, 3,3 Ltr. zjjklepmotor. De „zwevende** ophanging, een Chrysler-patent, is eenlgsains veranderd,, maar in principe behouden. De geheel stalen carrosserieën zijn op een bijzondere wijze op het frame bevestigd en geheel geruischloos. Alle wagens zijn voorts uitgerust met hydraulische remmen. De afwerking Is zeer goed en alle aandacht is besteed aan het bereiken van na ties. Het modern electrisch benzine- en olle-vul- statlon beperkt het vullen der tanks tot en kele minuten en de garage Is door de gunstige ligging aan de Handelskade en Paardenmarkt zeer gewild. Tevens beschikt de firma over een kraan- auto. voorzien van alle mogeiyke hulpmiddelen. Vanzelfsprekend belast deze firma Hch gaar ne met de leverantie van elk gewenscht merk auto. ximum veiligheid, terwijl bet interieur van de Plymouth byaonder ruim en comfortabel is. Naast de populaire Plymouth brengt Chrys ler voor 1938 nog de Chrysler Royal Six, de Chrysler Imperial Sight en de Chrysler Custom Imperial Eight De Plymouth en Chryaler-typei] kunnen In niet minder dan veertig verschillende modellen worden geleverd. Voorts heeft dese firma ook de vertegenwoor diging van de Adler-automobielen. De firma Dam 4k Oo>, de bekende Flatgarage te Alkmaar, brengt de nieuwe Balilla, nieuwste product van het fabrikaat Flat Deze auto is een geheel stalen koets met vier portieren en zeer comfortabel Ingericht. De vier ruime zitplaatsen syn soo dicht mo- gelijk by het midden aangebracht, dus daar waar de bewegingen van den wagen het ge ringst zijn. De voorzittingen syn verstelbaar en door een bljsondere constructie der deuren is da Instap voor de achterinzlttenden zeer gemakkeiyk. Door de rugleuning van de achterbank om te klappen is de bagageruimte gemakkeiyk te be reiken. Nog tal van voordeelen, vooral de aëro dynamische iyn, die wetenschappeiyk - Is vast gesteld. hebben de nieuwe Balilla gemaakt tot *n uitstekend geslaagd, harmonisch geheel. De motor is een 4-cylinder met een Inhoud van 1000 c.M.1. 33 P.K. by 4000 toeren. Talrijk zijn wederom de verbeteringen betreffende de frictie, versnellingen, voor en achterveering. stuur, remmen enz. enz. Dagelijks zal Mn der firmanten op de R.A.I.- tentoonstelllng aanwezig syn om de Balilla te demonstreeren alsmede voor het van alle gewenschte inlichtingen. Als wy den naam dan zal leder onmidi successen, die hy als motorrijder heeft haald en die hem een internationale reputa- Het is dan ook vanzelfsprekend, dat hy een vakkundige is van den sllereersten rang en men by hem van een uiterste deskundige voor- '^et^bèdryTTan^den heer Moeyes, gelegen aan den Middenweg te Heer-Hugowaard. vol doet aan alle elschen en heeft kort geleden nog een belangrijke uitbreiding ondergaan. Talrijke auto’s en motoren kunnen geiykty- dig onderhanden genomen en gestald worden. Het personeel is geheel voor syn taak bere kend. waardoor een snelle, accurate en vak kundige bediening gewaarborgd is. De heer Moetje» U tevens hoofdvertegen woordiger van de bekende D. K. W.-automo bielen en verstrekt gaarne alle gewenschte in lichtingen. De Opel. Waarvan wy in dit nummer elders bijzonderheden mededeelen. wordt in Alkmaar vertegenwoordigd door de Nassau-garage, Nassauplein 1. welen sullen zich ongetwijfeld de concoursen van koetswerken, welke de K.N.A.O. steeds V des zomers met groot succes te Schevenln- gen organiseert, herinneren. Het was steeds een lust voor het oog, de wagens, strak en toch vloeiend van lyn, geraffineerd van afwer king. voornaam, vrooiyk van kleur te Hen bun keren in den zonneschijn. En het publiek kykt naar die automobielen, naar die wonderen van techniek en neemt het eigenlijk aan als een vanzelfsprekend feit, als iets wat daar wordt neergezet, als iets doodgewoons. Men beseft niet hoeveel arbeid, hoeveel technische kennis, hoeveel vernuft en welk een evolutie ervoor noodlg syn geweest, om deze wagens, zooals zy daar staan, op deze schier volmaakte hoogte te brengen. En dan gaan de gedachten ongetwijfeld te rug naar nog niet eens zoo lang vervlogen ty den. zy gaan terug naar de jaren, toen er aan een ,>11 steef-carrosserie nog niet werd ge dacht, naar de dagen, dat de staalconcerns niet rijk zouden worden van de leveranties voor koetswerkbouw. De gedachten gaan terug naar de tyden, die het jonge geslacht zich nog nusr vaagiyk zal kunnen herinneren, maar die de oudere rotten op automoblelgebied zich nog duldeiyk voor den geest kunnen halen, zy gaan terug naar den kinderwagentijd van de auto mobiel. En dan komt pas duidelijk de groote vooruitgkBg gedurende vyr en dertig jaren, om maar niet verder terug te grijpen dan het begin dezer eeuw, tot uiting. Tegenwoordig kan men er zich moeilijk meer een denkbeeld van vormen, hoe de automobilist in het begin van deze eeuw een auto kocht. Nadat hy van een der weinige fabrieken met groote moeite en ontzettend lange levertyden een eenlgszins ry- waardlg chassis had weten te bemachtigen, be gonnen de onderhandellngen met den rijtuig maker. Dat was in die tyden degene, die uitsluitend rijtuigen voor paardentractie maakte en heel onwennig stond tegenover elschen, die het snellere benzinemonster stel de. Maar men deed zyn best en zoo werd de met équipages en stalhouders-rytulgen opge- x dane ervaring overgeplant op het automobiel- chassis. Welk een verschil, als men de wijze van bewerking voor den opbouw van toen ver gelijkt met den tegenwoordlgen geheel machl- nalen staalbouw. Eerst moest men de specialewenschen van den klant in een schema verwerken, waarbij rekening diende te worden gehouden met den Op bet gebied van automobielen en motoren Is een uiterst deskundige service een allereerst* elsch. De N.V. Autocentrale. onder directie van da heeren Zwart en de Vries te Alkmaar, mag op het gebied der service een der best geoutilleer de bedrijven worden genoemd en geniet als zoo danig een uitstekende reputatie. Een staf van goed technisch onderlegd per soneel staat onder de persoonlijke leiding der directie steeds gereed om op snelle en afdoen de wyse elk voorkosnergl euvel te verhelpen. Zoowel in de garages, plaats biedende voor 45 automobielen, als tn de werkplsmtoen, heeracht steeds een groote bedrijvigheid. Ook het uitootteren van cylinders, alsmede het revlseeren van motoren, geschiedt in eigen werkplaats met eigen werktuigen en installa- aaww IIVUVvIl gClwwilvC Uivl BUCMm^JIcMsw hoogen hoed van mynheer en met de kolossale „betimmeren”, daar de steeds rondere pleureuae van mevrouw met hoog opgaande pieken van kostbare aigrettes. Hoog moest de koets dus syn, maar sy mocht ook niet ram melen of kreken en dus werd op een stukje hout by den opbouw niet gekeken. Hoe zwaar der. des te solleder, gold by menigen rytulg- bouwer, die zoo maar opeens van de vigelante over moest gaan op den automobielbouw. Zware grondboomen torsten enorme portlerstylen, want de massieve deuren moesten steun heb ben. Een goed verband werd door een degeiy- ken hemel met sterke toogverblndlng verkre gen. Dat alles werd met de uiterste nauwge zetheid, met pen en gat zuiver passend afge werkt, met houtiym In elkaar gezet en met houtschroeven nog eens extra verzekerd. Nu moest dit geraamte een koets worden en hierby werden ook de oude procédé's der équipage ge volgd. Paneelen werden over de spanten ge trokken en moesten langdurige bewerkingen ondergaan om ze in gewelfden vorm aan de gebogen lijnen van het geraamte doen aanpas sen. Zy werden van bulten nat gemaakt en aan de binnenzijde met een soldeerlamp gedroogd, soodat se krom trokken. Met lymtangen wer den sy daarna vastgezet. Talrijk waren de be werkingen, die hierna moesten worden uitge voerd, om het werken van het hout en het hier mede gepaard gaande zichtbaar Wbrden van de naden te voorkomen. Nadat dit koetswerk dan eindelijk met spe ciale modelschaven geheel met de hand was bygewerkt en spiegelglad was geschuurd, kwam mr. rijtuigschilder aan de beurt. By een goed rijwlelschllder moest zoon wagen ongeveer veertien bewerkingen ondergaan, alvorens klaar te syn en op den titel van prima werk aan spraak te kunnen maken. Is het wonder, dat het schilderen van een automobiel duur was en minstens twee maanden duurde? Al deze prima vakmanskunst ten spijt, bleven er aan het koetswerk toch enkele .hebbelijk heden" kleven, die op den koop toe moesten worden genomen. De motor ontwikkelde veel hitte en gaf die, meer dan wenschelyk was, aan chassis en koetswerk af. Ook de trillingen, die door den motor werden verwekt, plantten zich via het chassis op de carrosserie voort, zoo- dat het niet zoo heel lang duurde of het hou ten koetswerk begon te „werken”, terwyi het lakwerk binnen korten tyd zyn fraalen glans verloor, wy kunnen ons, verwend als we syn door het procédé van spultverven, waarby te vens de samenstelling van lakken en verven op een geheel andere chemische basis kwam te staan, niet meer voorstellen hoe groot en hoeveel de moeilijkheden waren, waartegenover een rijtuigschilder in vroeger jaren zich zag geplaatst. In het begin van dese eeuw werden ook de spatschermen van hout vervaardigd. Iepen en eschdooms waren de hiervoor in tel zijnde soorten. Zij werden In den gewenschten vorm gegoten door natmaken aan de eene zijde en warm stoken met een spiritusvlam aan den anderen kant. Spoedig kwam de plaatwerker echter aan de spatschermfabricage te pos. Eerst vervaar digde hy de spatschermen van vlakke plaat, daarna met een kraaltje erin gebold, ter ver siering. Weer later kwamen de gebombeerde spatborden in trek, met de met koper gesol deerde en gezwaluwstaarte zijstukken. Toen kwamen de verloode platen, die zich beter voor de plaatwerkerij leenden, waarna weer het autogeen lasechen het uitvoeren van steeds moeiiyker werkstukken vergemakkeiykte. De plaatwerker maakte zich hoe langer hoe meer onmisbaar en de op hout aangewesen rytulgbouwer zwichtte tenslotte, om hem ook het houten geraamte met staalplaat te laten --- --j vormen, die de mode eischte, niet meer uit hout waren te maken en waar de plaatwerker wat „betim merd" had, behoefde men voor scheuren of krimpen geen vrees meer te koesteren. Steeds hooger greep de plaatwerker, als voorlooper van den all steel bodymaker, naar de alleenheerschappy over het koetswerk. Het tor pedofront werd met staalplaat overtrokken, de achterbak volgde, eindeiyk konden selfs de por tieren door hem worden vkrvaardigd en dank sy de ver doorgevoerde metallurgische techniek in Amerika, kon snel en zeker de geheel stalen koetswerkbouw tot een hoogen trap van vol maaktheid worden opgevoerd. Intusschen maakten de koetewerkbouwen niet alleen de evolutie van de vervanging van hout door staal mede, maar hadden zy ook terdege rekening te houden met de evolutie in de elschen van het publiek. En dese was niet gering. Men eischt dat de hedendaagsche carroeserle sterk, ruimen comfortabel is. zy mag den wagen echter niet traag en onzulnlg maken door een te hoog ge wicht. Er wordt algemeen gelet op frasüe uit voering van het Interieur en van den buiten kant maar wellicht nog meer op een mati gen prys. Het algeheel aspect dient den mo dernen smaak aooveel mogeiyk te bevredigen, zonder den conservatieven automobilist bepaald af te schrikken jloor geavanceerde lijnen. Ziehier een simpele aanduiding van enkele problemen, wasu'voor de carroesier van heden zich ziet geplaatst en die hy naar beste weten tracht op te lossen. Men moet groote waar- deering hebben voor het zeer hooge peil, dat de carrosseriebouw heeft bereikt. In tegenstelling met den koetswerkbouw uit „vroeger tyden" Is het voor den modernen bouw teekenend, dat in beschouwingen en discussies over csurroeeerieën bijna altijd en stilzwijgend serie-carrosserieën worden bedoeld. Geiyktljdig met de ontwikkeling van de automobiel van luxe-object tot onontbeerlijk middel voor economisch snelverkeer, schiep de eene technische^ vordering na de andere de mogelijkheid vocu- een matig bedrag een soo keurig seriefaorikaat te leveren, dat in de oogen van den gemiddelden automobilist de verschillen met de mln of meer exclusieve car- rosserie-op-bestelllng te subtiel werden om haar véél hoogeren prijs aanneembaar te maken. Uiteraard willen wy daarmee geenszins zeggen, dat het speciaal koetswerk zyn geld niet waard sou zijn voor hen, die zich Iets aparts. In een byaonder gesoigneerde uitvoering, kunnen ver oorloven; evenmin dat de serie-carrosserie al- tyd even oer-degeiyk is als zy er tegenwoordig ultzlet. „Alle waar is naar zyn geld” Is ook hier geen uitzondering. Het is in dezen tyd van Immer voortschrij dende techniek begrijpelijk, dat de fabrikanten nog steeds toekende syn en niet tevreden met de mooie, glad vloeiende lynen van de „aan den loopenden band” vervaardigde koetswer ken. De moderne plaatpe'rskunst in combinatie met den vooruitgang van de laschtechniek leid de tot de opkomst van het geweldig sterke en daardoor even duurzame als veilige ,all steel”- koetewerk, om in de chasslslooze, dat is dus zelf-dragend, stalen romp haar naar bulten toe meestal niet kenbare voortzetting te vinden. Deze tendens paste wel by uitstek in het kader het stuur met onafhankeiyke verbindingen naar de beide wielen; hydraulische remmen en schokbrekers op de vier wielen; eeer moderne carroeeirie van aërodynamische lyn. WACHT DUS MET UW AANKOOP EN LAAT ONS U VOORLICHTEN KL. NIEUWLAND 37 - LAAT 80 - ALKMAAR - TEL. >828 DEALER DER DKW.-MpTOREN van de .stroomlijn”, waarby men er naar streef de de carrosserie een dusdanlgen vorm te ge ven. dat hasur beweglngsweerstand wordt ver minderd. Verschillende strocmlngen op het gebied van den koetswerkbouw hebben de laatste Jaren de aandacht getrokken. Zoo was er de tendens tot verb reeding van de carrosserie, waarby door den sywaartschen overbouw veelal de treeplan ken verdwijnen of tot een breede lijst Ineen schrompelen. Voorts het streven om ook in lengterichting een soo ruim mogeiyke carroe- serie te bouwen. Geraffineerde oploeslngen voor tochtvrije luchtclrcuiatle aal men kunnen be wonderen, wonderen. Ingenieuze vindingen op het gebied van het bagagevrsMgstuk stijlen be zichtigd kunnen worden. De toepassing van vei ligheidsglas, de verbetering van zltkussénvorm en -constructie, en de Isolatie tegen warmte, koude en geluiden van bulten, reap, van tipder de motorkap, behooren tot de kenmerken <kn het tegenwoordige moderne koetswerk. Natuurlijk speelt de nog altijd gesloten car rosserie do belangrijkste rol. Voor universeel gebruik is se nu eenmaal het aangewezen type, hoezeer dit den liefhebbers van het onvolprezen ,^>pen ryden’’ ook aan het hart gaat. Voor frissche lucht-enthouelasten is er evenwel altijd een groep wagens, meest slanke, snelle twee- sltters, waarvan de sportieve attracties vergoe den wat er aan aantel tekort komt. Als .amphible” trader de koetswerktypen verheugt zich de Cabriolet terecht in een veel gróótere populariteit, met name op een Inter nationaal sterk bezette markt als de onze. Het Is geen simpele taak voor niet te hoogen prijs een „vler-onder-de-kap” te bouwen, welke aan alle elschen voldoet. De kap dient gemakkeiyk te kunnen worden opgezet en neergeslagen; ze moet mooi strak en tochtvrij blyven In den dichten en de iyn van den wagen niet beder ven In den open stand; de constructie dient soo lang mogeiyk haar rammelvryheld te bewaren ondanks het geringe verband, dat er in kan worden gebracht. Met als gangmakers-specia- Usten de Dultsche carrosserie-technlci hebben de Oabriolet-fabrikanten echter seer fraaie en practische modellen in dit genre gewrocht. Uit Dultschland stamt ook een soort tusschenvorm van Cabriolet en Sedan, waarby de vaste sy- wanden blijven staan als het stoffen dak geheel naar achteren wordt weggeslagen. Deze Cabrio- LlmouAne aooals se werd gedoopt, heeft In ver band met haar veel lageren kostprijs vooral by goedkoops, kleine wagens toepassing gevonden. Op de RAI.-tentoonstelling heeft men alle gelegenheid de kwaliteiten van het moderne automoblelkoetswerk te bestudeeren en de wyse te bewonderen, waarop tal van détails, ook by de goedkoope wagens, zijn-gevonden en uitgevoerd. De firma P. Huybera, de bekende rijwiel handel, Klein Nleuwland te Alkmaar, kondigt aan de ontvangst van .de nieuwe modellen D.K.W.-motoren met en zonder zijspan. Vooral onder de motorrijders bezit deze firma een gunstige reputatie, waartoe de vak- ktmde van den heer Huybers zeer veel heeft bijgedragen. Alle voorkomende reparaties warden vak kundig en biliyk uitgevoerd en dese firma heeft de beschikking over een ultgebrelde col lectie onderdeelen. De firma Is officieel vertegenwoordiger D.K.W.-motoren. den motor met kleppen in den kop, met aluminium cylinder-deksel; speciale, onafhankeiyke voorwlelveerlng| 4 versnellingen vooruit en achteruit, derde en vierde gesynchroniseerd;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 17