JAC. MET’S
AUTOMOBIELBEDRIJF N.V.
R.A.I
DK.W
A. DAM Co.
Hoe de koetswerkbouw zich in
den loop der jaren wijzigde
De nieuwe BALILLA heeft:
Bewaar dit
interessante
nummer!
GARAGE W. TASCHE
groote vooruitgang
OP VELERLEI GEBIED
N.V. AUTOCENTRALE s-BORJESON
„DE OVERDEKTE”
Wij hebben wel geen
STAND OP DE R.A.I.
Wij noodigen U uit
tot een bezoek aan
onze showroom waar
de nieuwste Chevro
let en Buick modellen
te bezichtigen zijn
HEILIGLAND
ALKMAAR
FIATGARAGE
W?:SCHMIDT
de meest economische
N.V. NASSAU GARAGE
iiiiiiilllllllllllillliiiiillliliiiiiih
regelmatig
Het zal U baten!
DEALER
Vier-persoonswagen
Vraagt vrijblijvend prijs» en
demonstratie bij den Hoofd
vertegenwoordiger
JAN MOEJES-HeerHugowaard-T.26
VRIJDAG 21 JANUARI 1938
I
FIAT-GARAGE Fa. DAM A Co.
Verschillende systemen
N.V. AUTO-CENTRALE
GARAGE W. TASCHE
FIRMA W. SCHMIDT
ONDERDEELEN EN BANDEN
NASSAU-GARAGE
LS.
Wy vragen Uw tpeciale
ie m dit
aandacht
vaar
bieding
gebied
van
AUTOMOBIELEN,
OFFICIAL DEALER VOOR ALKMAAR, HOORN EN OMSTRÉKEN
MOTORRIJWIELEN, ETC.
Na een vermoeiender) rit
ZWEM
DOUCHE- OF KUIPBAD
Dir. ZWART EN DE VRIES
HANDELSKADE
TELEFOON 2887
ALKMAAR
KRAANWACEN DISPONIBEL
NASSAUPLEIN 1
ALKMAAR
TELEF. 3.5.4.5
KENNEMERSTRAATWEG 179
ADVERTEER
Stand No. 65: Adler
Stand No. 74: Chrysler - Plymouth
MODERN ^LECTRISCH
BENZINE- EN OLIEVUL-STATION
DESKUNDIGE REPARATÏE-1NR1C1ITING
Da „all ateel”-carroaaerie bracht
da belangrijke omwente
ling teweeg
JAC. METS AUTOMOBIEL
BEDRIJF N.V.
FIRMA P. HUYBERS
ALKMAAR
maar toch kunnen wij U goede gebruikte
AUTO-ONDERDEELEN aanbieden voor
billijken prijs.
Gebruikte Auto-onderdeelenhandel
t
OFFICIAL
iiiimnniiiiiiiiuniHiiii
w
KANAALDIJK 18 (bij de Vlotbrug)
TELEFOON 3326 ALKMAAR
AUTO- EN MOTORBEDRIJF,
J. MOEDES
ter opfrissching een bad in
De door ons vertegenwoor
digde General Motors mer
ken (Chevrolet, Oldsmobile,
Buick, Bedford, G.M.C.)
vindt U geëxposeerd op de
R.A.I. Stands nos. 43,
67, 88, 89, 104 en 105
SCHARLOO 2-4 TELEFOON 2490 ALKMAAR
NADERE GEGEVENS WORDEN GAARNE VERSTREKT OP DE RAI TENTOON-
STELLINO, WAAR EEN ONZER FIRMANTEN DAGELIJKS AANWEZIG IS.
Levering van elk gewenscht merk Automobiel
nummer voorkomende aan-
STAMD 44-45 OPEL STAND 44-45
OFFICIAL DEALER
Wij krijgen de nieuwste D.K.W.-motoren
en aanhangwagens aan
RIJWIELHANDEL P. HUIJBERS
V
n-
e-
het
e-
IS
d
Ie
i;
verstrekken
i;
der
J
o
ÜJ
1
o
TELEFOON 4382
FORD
PLYMOUTH.
EN
ADLER-DEALER
t
9
er
El
a
n
a
e
1
i.
k
or
3e
IIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIHIIII
iiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiii
De heer 8. Borjeson, Kanaaldijk 18, heeft een
enormen voorraad gebruikte onderdeelen en ban
den voor alle merken auto'». Men kan by hem
tegen zeer billijken prijs de noodlge voorzienin
gen aan syn wagen aanbrengen.
iiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiH
ïl.
et
sa
in
ALKMAAR
4
CHRYSLER
n Jan Moetjes noemen.
Ijk denken aan de vele
he-
a
n
d
a
r.
n
KMrre in dit nummer vindt men verschillen
de bijzonderheden over de nieuwe Ford-model
len. Wy wijzen er hier nog op. dat de officieels
Ford-dealer te Alkmaar la de firma W.
Schmidt, Heiligland.
Van de General Motors-producten vindt men
in dit nummer een beschrijving, waaruit be
langstellenden zich een oordeel kunnen vor
men over deae wagens. Wy wijzen er hier nog
even op, dat Jac. MeVs Automobielbedrijf N.V,
Achterweg, Alkmaar, de offlcleele dealer te
voor Chevrolet, Bulck, Bedford en Oldsmobile.
De firma W. Tasche. Kennemerstraatweg
179, Alkmaar, heeft om. de vertegenwoordiging
van Chrysler en Plymouth.
Het populairste product der Chryslerfabrle-
ken de Plymouth wordt dit Jaar In drie
typen geleverd, t.w. Plymouth Six, Plymouth
de liixe Six en Plymouth Custom Six. Allen sljn
uitgerust met den betrouwbaren g-cyllnder, 3,3
Ltr. zjjklepmotor. De „zwevende** ophanging,
een Chrysler-patent, is eenlgsains veranderd,,
maar in principe behouden. De geheel stalen
carrosserieën zijn op een bijzondere wijze op
het frame bevestigd en geheel geruischloos. Alle
wagens zijn voorts uitgerust met hydraulische
remmen. De afwerking Is zeer goed en alle
aandacht is besteed aan het bereiken van na
ties.
Het modern electrisch benzine- en olle-vul-
statlon beperkt het vullen der tanks tot en
kele minuten en de garage Is door de gunstige
ligging aan de Handelskade en Paardenmarkt
zeer gewild.
Tevens beschikt de firma over een kraan-
auto. voorzien van alle mogeiyke hulpmiddelen.
Vanzelfsprekend belast deze firma Hch gaar
ne met de leverantie van elk gewenscht merk
auto.
ximum veiligheid, terwijl bet interieur van de
Plymouth byaonder ruim en comfortabel is.
Naast de populaire Plymouth brengt Chrys
ler voor 1938 nog de Chrysler Royal Six, de
Chrysler Imperial Sight en de Chrysler Custom
Imperial Eight
De Plymouth en Chryaler-typei] kunnen In
niet minder dan veertig verschillende modellen
worden geleverd.
Voorts heeft dese firma ook de vertegenwoor
diging van de Adler-automobielen.
De firma Dam 4k Oo>, de bekende Flatgarage
te Alkmaar, brengt de nieuwe Balilla,
nieuwste product van het fabrikaat Flat
Deze auto is een geheel stalen koets met vier
portieren en zeer comfortabel Ingericht.
De vier ruime zitplaatsen syn soo dicht mo-
gelijk by het midden aangebracht, dus daar
waar de bewegingen van den wagen het ge
ringst zijn.
De voorzittingen syn verstelbaar en door een
bljsondere constructie der deuren is da Instap
voor de achterinzlttenden zeer gemakkeiyk.
Door de rugleuning van de achterbank om te
klappen is de bagageruimte gemakkeiyk te be
reiken. Nog tal van voordeelen, vooral de aëro
dynamische iyn, die wetenschappeiyk - Is vast
gesteld. hebben de nieuwe Balilla gemaakt tot *n
uitstekend geslaagd, harmonisch geheel.
De motor is een 4-cylinder met een Inhoud
van 1000 c.M.1. 33 P.K. by 4000 toeren. Talrijk
zijn wederom de verbeteringen betreffende de
frictie, versnellingen, voor en achterveering.
stuur, remmen enz. enz.
Dagelijks zal Mn der firmanten op de R.A.I.-
tentoonstelllng aanwezig syn om de Balilla te
demonstreeren alsmede voor het
van alle gewenschte inlichtingen.
Als wy den naam
dan zal leder onmidi
successen, die hy als motorrijder heeft
haald en die hem een internationale reputa-
Het is dan ook vanzelfsprekend, dat hy een
vakkundige is van den sllereersten rang en
men by hem van een uiterste deskundige voor-
'^et^bèdryTTan^den heer Moeyes, gelegen
aan den Middenweg te Heer-Hugowaard. vol
doet aan alle elschen en heeft kort geleden
nog een belangrijke uitbreiding ondergaan.
Talrijke auto’s en motoren kunnen geiykty-
dig onderhanden genomen en gestald worden.
Het personeel is geheel voor syn taak bere
kend. waardoor een snelle, accurate en vak
kundige bediening gewaarborgd is.
De heer Moetje» U tevens hoofdvertegen
woordiger van de bekende D. K. W.-automo
bielen en verstrekt gaarne alle gewenschte in
lichtingen.
De Opel. Waarvan wy in dit nummer elders
bijzonderheden mededeelen. wordt in Alkmaar
vertegenwoordigd door de Nassau-garage,
Nassauplein 1.
welen sullen zich ongetwijfeld de concoursen
van koetswerken, welke de K.N.A.O. steeds
V des zomers met groot succes te Schevenln-
gen organiseert, herinneren. Het was steeds
een lust voor het oog, de wagens, strak en
toch vloeiend van lyn, geraffineerd van afwer
king. voornaam, vrooiyk van kleur te Hen bun
keren in den zonneschijn. En het publiek kykt
naar die automobielen, naar die wonderen van
techniek en neemt het eigenlijk aan als een
vanzelfsprekend feit, als iets wat daar wordt
neergezet, als iets doodgewoons. Men beseft
niet hoeveel arbeid, hoeveel technische kennis,
hoeveel vernuft en welk een evolutie ervoor
noodlg syn geweest, om deze wagens, zooals zy
daar staan, op deze schier volmaakte hoogte te
brengen.
En dan gaan de gedachten ongetwijfeld te
rug naar nog niet eens zoo lang vervlogen ty
den. zy gaan terug naar de jaren, toen er aan
een ,>11 steef-carrosserie nog niet werd ge
dacht, naar de dagen, dat de staalconcerns niet
rijk zouden worden van de leveranties voor
koetswerkbouw. De gedachten gaan terug naar
de tyden, die het jonge geslacht zich nog nusr
vaagiyk zal kunnen herinneren, maar die de
oudere rotten op automoblelgebied zich nog
duldeiyk voor den geest kunnen halen, zy gaan
terug naar den kinderwagentijd van de auto
mobiel. En dan komt pas duidelijk de groote
vooruitgkBg gedurende vyr en dertig jaren,
om maar niet verder terug te grijpen dan het
begin dezer eeuw, tot uiting. Tegenwoordig kan
men er zich moeilijk meer een denkbeeld van
vormen, hoe de automobilist in het begin van
deze eeuw een auto kocht. Nadat hy van een
der weinige fabrieken met groote moeite en
ontzettend lange levertyden een eenlgszins ry-
waardlg chassis had weten te bemachtigen, be
gonnen de onderhandellngen met den rijtuig
maker. Dat was in die tyden degene, die
uitsluitend rijtuigen voor paardentractie
maakte en heel onwennig stond tegenover
elschen, die het snellere benzinemonster stel
de. Maar men deed zyn best en zoo werd de
met équipages en stalhouders-rytulgen opge-
x dane ervaring overgeplant op het automobiel-
chassis. Welk een verschil, als men de wijze
van bewerking voor den opbouw van toen ver
gelijkt met den tegenwoordlgen geheel machl-
nalen staalbouw.
Eerst moest men de specialewenschen van
den klant in een schema verwerken, waarbij
rekening diende te worden gehouden met den
Op bet gebied van automobielen en motoren
Is een uiterst deskundige service een allereerst*
elsch.
De N.V. Autocentrale. onder directie van da
heeren Zwart en de Vries te Alkmaar, mag op
het gebied der service een der best geoutilleer
de bedrijven worden genoemd en geniet als zoo
danig een uitstekende reputatie.
Een staf van goed technisch onderlegd per
soneel staat onder de persoonlijke leiding der
directie steeds gereed om op snelle en afdoen
de wyse elk voorkosnergl euvel te verhelpen.
Zoowel in de garages, plaats biedende voor 45
automobielen, als tn de werkplsmtoen, heeracht
steeds een groote bedrijvigheid.
Ook het uitootteren van cylinders, alsmede
het revlseeren van motoren, geschiedt in eigen
werkplaats met eigen werktuigen en installa-
aaww IIVUVvIl gClwwilvC Uivl BUCMm^JIcMsw
hoogen hoed van mynheer en met de kolossale „betimmeren”, daar de steeds rondere
pleureuae van mevrouw met hoog opgaande
pieken van kostbare aigrettes. Hoog moest de
koets dus syn, maar sy mocht ook niet ram
melen of kreken en dus werd op een stukje
hout by den opbouw niet gekeken. Hoe zwaar
der. des te solleder, gold by menigen rytulg-
bouwer, die zoo maar opeens van de vigelante
over moest gaan op den automobielbouw. Zware
grondboomen torsten enorme portlerstylen,
want de massieve deuren moesten steun heb
ben. Een goed verband werd door een degeiy-
ken hemel met sterke toogverblndlng verkre
gen. Dat alles werd met de uiterste nauwge
zetheid, met pen en gat zuiver passend afge
werkt, met houtiym In elkaar gezet en met
houtschroeven nog eens extra verzekerd. Nu
moest dit geraamte een koets worden en hierby
werden ook de oude procédé's der équipage ge
volgd. Paneelen werden over de spanten ge
trokken en moesten langdurige bewerkingen
ondergaan om ze in gewelfden vorm aan de
gebogen lijnen van het geraamte doen aanpas
sen. Zy werden van bulten nat gemaakt en aan
de binnenzijde met een soldeerlamp gedroogd,
soodat se krom trokken. Met lymtangen wer
den sy daarna vastgezet. Talrijk waren de be
werkingen, die hierna moesten worden uitge
voerd, om het werken van het hout en het hier
mede gepaard gaande zichtbaar Wbrden van de
naden te voorkomen.
Nadat dit koetswerk dan eindelijk met spe
ciale modelschaven geheel met de hand was
bygewerkt en spiegelglad was geschuurd, kwam
mr. rijtuigschilder aan de beurt. By een goed
rijwlelschllder moest zoon wagen ongeveer
veertien bewerkingen ondergaan, alvorens klaar
te syn en op den titel van prima werk aan
spraak te kunnen maken. Is het wonder, dat
het schilderen van een automobiel duur was
en minstens twee maanden duurde?
Al deze prima vakmanskunst ten spijt, bleven
er aan het koetswerk toch enkele .hebbelijk
heden" kleven, die op den koop toe moesten
worden genomen. De motor ontwikkelde veel
hitte en gaf die, meer dan wenschelyk was,
aan chassis en koetswerk af. Ook de trillingen,
die door den motor werden verwekt, plantten
zich via het chassis op de carrosserie voort, zoo-
dat het niet zoo heel lang duurde of het hou
ten koetswerk begon te „werken”, terwyi het
lakwerk binnen korten tyd zyn fraalen glans
verloor, wy kunnen ons, verwend als we syn
door het procédé van spultverven, waarby te
vens de samenstelling van lakken en verven
op een geheel andere chemische basis kwam
te staan, niet meer voorstellen hoe groot en
hoeveel de moeilijkheden waren, waartegenover
een rijtuigschilder in vroeger jaren zich zag
geplaatst.
In het begin van dese eeuw werden ook de
spatschermen van hout vervaardigd. Iepen
en eschdooms waren de hiervoor in tel zijnde
soorten. Zij werden In den gewenschten vorm
gegoten door natmaken aan de eene zijde en
warm stoken met een spiritusvlam aan den
anderen kant.
Spoedig kwam de plaatwerker echter aan
de spatschermfabricage te pos. Eerst vervaar
digde hy de spatschermen van vlakke plaat,
daarna met een kraaltje erin gebold, ter ver
siering. Weer later kwamen de gebombeerde
spatborden in trek, met de met koper gesol
deerde en gezwaluwstaarte zijstukken. Toen
kwamen de verloode platen, die zich beter voor
de plaatwerkerij leenden, waarna weer het
autogeen lasechen het uitvoeren van steeds
moeiiyker werkstukken vergemakkeiykte.
De plaatwerker maakte zich hoe langer hoe
meer onmisbaar en de op hout aangewesen
rytulgbouwer zwichtte tenslotte, om hem ook
het houten geraamte met staalplaat te laten
--- --j vormen,
die de mode eischte, niet meer uit hout waren
te maken en waar de plaatwerker wat „betim
merd" had, behoefde men voor scheuren of
krimpen geen vrees meer te koesteren.
Steeds hooger greep de plaatwerker, als
voorlooper van den all steel bodymaker, naar de
alleenheerschappy over het koetswerk. Het tor
pedofront werd met staalplaat overtrokken, de
achterbak volgde, eindeiyk konden selfs de por
tieren door hem worden vkrvaardigd en dank
sy de ver doorgevoerde metallurgische techniek
in Amerika, kon snel en zeker de geheel stalen
koetswerkbouw tot een hoogen trap van vol
maaktheid worden opgevoerd. Intusschen
maakten de koetewerkbouwen niet alleen de
evolutie van de vervanging van hout door staal
mede, maar hadden zy ook terdege rekening te
houden met de evolutie in de elschen van het
publiek. En dese was niet gering. Men eischt
dat de hedendaagsche carroeserle sterk, ruimen
comfortabel is. zy mag den wagen echter niet
traag en onzulnlg maken door een te hoog ge
wicht. Er wordt algemeen gelet op frasüe uit
voering van het Interieur en van den buiten
kant maar wellicht nog meer op een mati
gen prys. Het algeheel aspect dient den mo
dernen smaak aooveel mogeiyk te bevredigen,
zonder den conservatieven automobilist bepaald
af te schrikken jloor geavanceerde lijnen.
Ziehier een simpele aanduiding van enkele
problemen, wasu'voor de carroesier van heden
zich ziet geplaatst en die hy naar beste weten
tracht op te lossen. Men moet groote waar-
deering hebben voor het zeer hooge peil, dat
de carrosseriebouw heeft bereikt.
In tegenstelling met den koetswerkbouw uit
„vroeger tyden" Is het voor den modernen bouw
teekenend, dat in beschouwingen en discussies
over csurroeeerieën bijna altijd en stilzwijgend
serie-carrosserieën worden bedoeld.
Geiyktljdig met de ontwikkeling van de
automobiel van luxe-object tot onontbeerlijk
middel voor economisch snelverkeer, schiep de
eene technische^ vordering na de andere de
mogelijkheid vocu- een matig bedrag een
soo keurig seriefaorikaat te leveren, dat in de
oogen van den gemiddelden automobilist de
verschillen met de mln of meer exclusieve car-
rosserie-op-bestelllng te subtiel werden om haar
véél hoogeren prijs aanneembaar te maken.
Uiteraard willen wy daarmee geenszins zeggen,
dat het speciaal koetswerk zyn geld niet waard
sou zijn voor hen, die zich Iets aparts. In een
byaonder gesoigneerde uitvoering, kunnen ver
oorloven; evenmin dat de serie-carrosserie al-
tyd even oer-degeiyk is als zy er tegenwoordig
ultzlet. „Alle waar is naar zyn geld” Is ook
hier geen uitzondering.
Het is in dezen tyd van Immer voortschrij
dende techniek begrijpelijk, dat de fabrikanten
nog steeds toekende syn en niet tevreden met
de mooie, glad vloeiende lynen van de „aan
den loopenden band” vervaardigde koetswer
ken. De moderne plaatpe'rskunst in combinatie
met den vooruitgang van de laschtechniek leid
de tot de opkomst van het geweldig sterke en
daardoor even duurzame als veilige ,all steel”-
koetewerk, om in de chasslslooze, dat is dus
zelf-dragend, stalen romp haar naar bulten toe
meestal niet kenbare voortzetting te vinden.
Deze tendens paste wel by uitstek in het kader
het stuur met onafhankeiyke verbindingen
naar de beide wielen;
hydraulische remmen en schokbrekers op de
vier wielen;
eeer moderne carroeeirie van aërodynamische
lyn.
WACHT DUS MET UW AANKOOP
EN LAAT ONS U VOORLICHTEN
KL. NIEUWLAND 37 - LAAT 80 - ALKMAAR - TEL. >828
DEALER DER DKW.-MpTOREN
van de .stroomlijn”, waarby men er naar streef
de de carrosserie een dusdanlgen vorm te ge
ven. dat hasur beweglngsweerstand wordt ver
minderd.
Verschillende strocmlngen op het gebied van
den koetswerkbouw hebben de laatste Jaren de
aandacht getrokken. Zoo was er de tendens
tot verb reeding van de carrosserie, waarby door
den sywaartschen overbouw veelal de treeplan
ken verdwijnen of tot een breede lijst Ineen
schrompelen. Voorts het streven om ook in
lengterichting een soo ruim mogeiyke carroe-
serie te bouwen. Geraffineerde oploeslngen voor
tochtvrije luchtclrcuiatle aal men kunnen be
wonderen, wonderen. Ingenieuze vindingen op
het gebied van het bagagevrsMgstuk stijlen be
zichtigd kunnen worden. De toepassing van vei
ligheidsglas, de verbetering van zltkussénvorm
en -constructie, en de Isolatie tegen warmte,
koude en geluiden van bulten, reap, van tipder
de motorkap, behooren tot de kenmerken <kn
het tegenwoordige moderne koetswerk.
Natuurlijk speelt de nog altijd gesloten car
rosserie do belangrijkste rol. Voor universeel
gebruik is se nu eenmaal het aangewezen type,
hoezeer dit den liefhebbers van het onvolprezen
,^>pen ryden’’ ook aan het hart gaat. Voor
frissche lucht-enthouelasten is er evenwel altijd
een groep wagens, meest slanke, snelle twee-
sltters, waarvan de sportieve attracties vergoe
den wat er aan aantel tekort komt.
Als .amphible” trader de koetswerktypen
verheugt zich de Cabriolet terecht in een veel
gróótere populariteit, met name op een Inter
nationaal sterk bezette markt als de onze. Het
Is geen simpele taak voor niet te hoogen prijs
een „vler-onder-de-kap” te bouwen, welke aan
alle elschen voldoet. De kap dient gemakkeiyk
te kunnen worden opgezet en neergeslagen; ze
moet mooi strak en tochtvrij blyven In den
dichten en de iyn van den wagen niet beder
ven In den open stand; de constructie dient soo
lang mogeiyk haar rammelvryheld te bewaren
ondanks het geringe verband, dat er in kan
worden gebracht. Met als gangmakers-specia-
Usten de Dultsche carrosserie-technlci hebben
de Oabriolet-fabrikanten echter seer fraaie en
practische modellen in dit genre gewrocht. Uit
Dultschland stamt ook een soort tusschenvorm
van Cabriolet en Sedan, waarby de vaste sy-
wanden blijven staan als het stoffen dak geheel
naar achteren wordt weggeslagen. Deze Cabrio-
LlmouAne aooals se werd gedoopt, heeft In ver
band met haar veel lageren kostprijs vooral by
goedkoops, kleine wagens toepassing gevonden.
Op de RAI.-tentoonstelling heeft men alle
gelegenheid de kwaliteiten van het moderne
automoblelkoetswerk te bestudeeren en de
wyse te bewonderen, waarop tal van détails,
ook by de goedkoope wagens, zijn-gevonden en
uitgevoerd.
De firma P. Huybera, de bekende rijwiel
handel, Klein Nleuwland te Alkmaar, kondigt
aan de ontvangst van .de nieuwe modellen
D.K.W.-motoren met en zonder zijspan.
Vooral onder de motorrijders bezit deze
firma een gunstige reputatie, waartoe de vak-
ktmde van den heer Huybers zeer veel heeft
bijgedragen.
Alle voorkomende reparaties warden vak
kundig en biliyk uitgevoerd en dese firma
heeft de beschikking over een ultgebrelde col
lectie onderdeelen.
De firma Is officieel vertegenwoordiger
D.K.W.-motoren.
den motor met kleppen in den kop, met
aluminium cylinder-deksel;
speciale, onafhankeiyke voorwlelveerlng|
4 versnellingen vooruit en achteruit, derde en
vierde gesynchroniseerd;