BEURS VAN AMSTERDAM NOG BALANS-OPRUIMING Warenhuis Heuseveldt WILT U... Drukkerij „Ons Blad” r HANDELSADRESBOEK Het Couponhuis „De Philatelist” R HOPPEeendïaonri)k<ORANJEBITTER VOOR NOORD-HOLLAND BOVEN ’T IJ Wisselkoersen DAGEN KUNT U PROFITEREN VOORJAARSHOEDEN ZILVERVOSSEN Wij maken schoon schip Familieberichten TESSELAAR NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Loopknecht stal reeds eenige jaren Nieuwe tyden, nieuw verkeer! DINSDAG 2S JANUARI 1838 De Voorbeurs Stil en weinig veranderd ZENUWPATIËNT VERMIST a Politie verzoekt opsporing nnznra LAAT 95 HOF 6 ALKMAAR een de fabrikant van de aller beste waren kan blijven advert eeren. Alg. Ned. Ver keer •- federatie Koopt de goederen die hier regel matig worden geadverteerd. VAN ONZE GROTE OOK IN HOOGER BEROEP VRIJGESPROKEN Verzekert U daardoor den waarborg van goede kwaliteit bij billijke prijzen. HONDERDEN GULDENS VERDUISTERD MHHANGESTRAAT 72 hoek van den Boschstraat Th. v. BEEK AFWEZIG J. G. A. KERSSEMAKERS Aeroaf Woetudag 26 Januari de praktyk LANGESTRAAT 42 POSTZEGEL- ALBUMHANDEL ALKMAAR zich orlënteeren omtrent het zakenleven van NOORD- HOLLAND BOVEN *T IJ, zoowel voor schriftelijke aanbieding van offertes ais voor het persoonlijk bezoek, voorziet U dan van de juiste adressen dqor aanschaffing van het De prijs bedraagt één gulden pl. 15 cent porto. Giro nummer 104863 -r< Telefoon 4330 Het moderne vervoermiddel, de auto, heeft de voorkeur OTTO VAN OS ORANJEBUNDEL 32 liederen met pianobegeleidingen en foto’s ƒ1.90 Werkloozen vischten naar lading van gezonken schip ’N TROUWE KLANT ALGEMEENE ADVERTENTIE VOORWAARDEN Verkeereevolutie en overheid Dit Is uitgevoerd als zakboek, zoodat U het op reis gemak kelijk kunt medenemen. U vindt hierin vermeld alle zaken^in den ruimsten zin van het woord, dus o.a. ook aannemers, advocaten, architecten, banken, bouwondernemingen, bouwvereenigingen, hotels, kweekers, leesbibliotheken, lunchrooms, makelaars^ Nota rissen, pensions, schouwburgen, enz., enz. Ook staat bij elke gemeente aangegeven de samenstelling van het gemeente bestuur. DE TWEEDE GEHEEL VERBETERDE UITGAVE IS THANS VERKRIJGBAAR BI3 DE UITGEEFSTER: 34 Jan. 25 Jan. een ge- Linthont Homan, I 14M5 Amsterdam, 36 Januari 1936 nominaal. JANUARI 1928 •en en nu nu 1.43 KEUKENKLOKKEN, prima uurwerk nu 9 et. ETENSTAMPERS nu 23 Ct. HUISHOUDZEEP, prima, 6 zware stukken nu 1-M ROLSCHUIERS, solide uitvoering nu 73 ct GLAZEN NESTSCHALEN nu ROOMSTELLEN OP ZWART PLATEAU 3S ct. nu COMPöTE-SCHALKN, fumékleur 19 ct. nu 43 ct. THEEPOTTEN, Engels Aardewerk nu Idem, porselein, geel fond décor 47 ct. nu KOP EN SCHOTELS, blauw porselein, 3 stuks nu 43 ct. WASSTELLEN, crème, 5-delig, flink model nu 1.79 -j 17863 18788 LANGESTR. ACHTERST*. - HOUTTTL - TELEF. 4176 WW. sender prepil% EMAILLE FLUITKETELS EMAILLE MELKKOKERS 48 ct. 59 ct. Vorige fflotkoerm Heden 33 78 K 23 M 64 87 01 93 39 M TO 33 38 78 52 44 M W 73 16 rt M >3 3 19 3 9 8 3 3 1 3 1 J 1 l I I I l I I 166 1198 1770 3137 4807 5590 6733 7860 9362 14320 14671 16118 15416 354 1300 1884 3678 4987 5786 6818 7880 9403 1487 3370 3853 6137 13376 13783 14100 14524 De man werd vandaag aan de Justitie voor geleid. PROFITEERT VAN ONZE SPECIALE AANBIEDING le KWALITEIT ZEEMLEDER 161 135* 140 158* 91 115* 131 119% 107% 114 223% 190 148 107 n% 166* 65 3% es tü iet ik. tn. P. NOORDHOFF Groningen Batavia 32 431 754 1063 1434 1634 1935 2205 3644 3046 3536 310 451 791 1100 1503 1646 1998 3318 2683 3108 3578 3995 4301 4663 4840 5023 5433 5730 6384 6735 7060 7397 7800 8166 8416 8856 9244 9447 9844 213 459 834 1125 1535 1647 2113 2383 3713 3113 3594 4038 4314 4616 4841 5078 5441 5766 6400 6744 7098 7410 7813 8181 8468 8907 9252 9614 9923 477 1436 3194 3816 6131 6066 '6153 7071 8018 9611 337 564 915 1340 1508 1600 3130 3389 3789 3309 3730 4080 4403 4688 4920 5218 5544 5794 6490 6874 7183 7501 7861 8267 8633 9047 9113 9592 10159 617 I860 3746 5386 6266 7620 8658 368 658 952 1338 1619 1846 2178 2593 3921 3351 3799 4186 4459 4724 4964 5260 6601 5034 6696 6929 7236 7660 8035 8294 8701 9078 9423 9632 736 1611 2776 4708 5500 6310 7665 8676 157% 94% 41A 64* 317% 279 V» 64 169 161* 135% 13.* 158% 157% 94* 41 64* 319* 279 84 168 8.96% 72.27 5.98% 30 33 41 46* 40.05 46.25 454)7* 1.79* 9.45 6,30 8.96% 72 28 5 94* 30 32 41.45 450 168 136 82 60 Iff 2% 8* 8 97 72.30 5.97 3035 41.47 9% 22% 12% Hé 91 115% 131% 119% 107* 114 23 180 147* 106* 92* 166 65 3* 60 1* 2% 6 8% 40.05 46.25 45.07* 179* 9 47* 6-32 19W nnar 973 1280 1999 2900 3490 4645 5007 6799 7133 7662 8344 8805 9557 #844 0703 1351 1078 7106 8063 0717 10041 ”9% 102* 84% 98-A 98 h 96 30»/, 369 17% 10041 99 102% 84% 96*4 98* 98 30* 24% 28% 45% 43* 14 A 4 A 36* 6% 3681/, 17% 87* 247% 301* 143* 300*/, 247 ?99* 145 299 454 168 138 81* 24% 28A 45% 43 A 14* ^T< 36% 644 Amsterd. Bank Koloniale Bank Indische Bank Oert Handel-MQ. Industrieën Onliever Calve Delft Alg. Kunstzijde Van Berkel’a Patent Nieuwe Philips Ned. Ford ladaatr. Buitenland Anaconda Kennecot .L Bethlehem Steel Steel Rep. Steel 0 8. Leather intern Nickel Stand Brands Mijnbouw Alg. Exploitatie Redjang LeboAg Petroleum Kon. Olie Saboee Perlak 40.05 46.zS 45.07* 179* 9.45 6.30 IIND 4618 4806 4993 6840 5663 6172 6690 7025 7294 -7719 8101 8371 8755 9120 9429 9804 8.96% 72.30 5.97 30 35 41.46% 1771 1833 1430 >086 >740 255 «09 704 717 42" 5' Vl- o*n het Ex- nd lar er- lai an Keel-, Neus- en Oorarts van 20 Januari tot 13 Februari Chirurg-Orthopaed VorM8 Slotkoenen Heden 22 12A 11* Alle restanten en licht beschadigde artikelen moeten weg! ZIET ONZE ETALAGES. NOG IEDEREN DAG NIEUWE KOOPJES. Doch nu te de man aangehouden en In ver zekerde bewaring gesteld. HU heeft den diefstal bekend en verklaarde voorts nog in den loop van de jaran 1936 en 1937 de firma meerdere malen voor verschillende bedragen te hebben opgelicht. Deze varieerden tusachen de 35.— en de 45.—. Zoo deed hü het voorkomen, dat hU zUn motor Het repareeren en ontving daar grid voor soms tweemaal in de "reek hoe wel den motor niets mankeerde. 146 440 784 1092 1427 1639 1953 2241 2647 3106 3571 3987 4353 4535 4829 4997 5382 6710 6369 6719 7057 7300 7738 8157 8377 8838 9241 9443 9630 10285 10295 10324 10349 10445 10587 10606 10631 10686 10725 10640 10866 10980 10996 11181 11300 11306 11360 11484 11499 11641 11730 11781 11952 11971 12174 12187 12271 12338 12404 12562 12730 12750 12817 12890 13147 13184 13192 13196 13255 13685 13688 13701 13732 13749 13897 13909 13936 13945 14089 14337 14385 14515 14517 14727 14780 14847 14860 14884 15139 15156 15215 15236 15267 15473 15488 15492 15517 15569 15790 15804 15826 15876 15913 40.05 46 25 45.07* 1.79* 9.47* 631 11 391 743 1309 1338 1626 18’>5 2189 2628 3139 3489 8804 4318 4478 4775 4976 6301 6806 6085 6648 6949 7251 7708 8053 8359 8732 9113 9428 9679 10274 10383 10513 10523 10783 10630 Ilias 11373 11627 11634 12119 12135 12495 12539 13118 13122 13640 13587 13843 13890 14228 14390 14675 14581 14969 15109 15392 15410 16603 15727 15742 16029 16060 16161 De Algemeene Nederlandache Verkeersfedera- Ue heeft Maandag een algemeene vergadering gehouden In den Dierentuin te Den Haag, waar. bU vele autoriteiten, o.w. Kamerleden, Gedepu teerden. burgemeesters, ambtenaren en verte genwoordigers van organisaties aanwezig waren. De president der A.N.V.F., mr dr. H. Westra, gal een overzicht van het afgeloopen Jaar. HET AANGEKONDIGDE 1 UUR GRATIS KOOPEN KAN, DAAR DEZE VERKOOP IN 8TRIJD 18 MET DE WET. NIET DOOR GAAN. ALKMAAR t Nederland 1934 3 ObUg 3 NederL 1936 2% NederL Oen. 3 Nederi Obllg I Indlë 1937 3 1937 A 3% Young* (MX.-verkl.) Ziet onze extra-aanbieding TAFEL-, THEE- en ONTBIJTSERVIEZEN waaronder nog restanten en licht beschadigde serviezen tegen beepetteltjke gtjjssn. TAFELSERVIEZEN, 24-deUg, compleet vanaf 5X6 LAATSTE WEEK DER BALANS-OPRUIMING Jongens en Meisjes blauwe en bruine Ratinéjekkers en jassen. RESTANTEN HALF GELD! De overige 15 tot 25% korting. Moderne eigengemaakte Jonge- heeren- en Kinderjassen. RESTANTEN HALF GELD! 15 tot 25% korting geven wij op de uitsluitend moderne andere! LAAT - ALKMAAR - LAAT ter. Men gaat tot staalaankoopen over, aange wen de voorraden sterk verminderd zUn. Ge zien den achteruitgang In het vierde kwartaal 1937 toen de productie 19 2 pet. der capaci teit bedroeg verwacht men, dat op de gewone aandeelen Steel Corporation geen dividend aal warden uitgekeerd. In navolging van Wallatiuet was onae Voor beurs hedenochtend van geen belang. De ban del onder beroepshandelaren lag zoo goed als stu en de stemming waa weinig veranderd Amertkaansche Staalfondsen waren een tikje vaster. Steels en Bethl Steel trokken K aan respect, tot 43 M en 46 7/8—48. Republic Steel handhaafde zich op het vorig slot, nJ. 14M— 14 9/18. Anaconda Copper bleef op 341/8 on veranderd. Van toonaangevende locale aandee len werd Koninklijke Olie op het slot van giste ren getaxeerd 368—366J-J. Philips evenaoo op 317—318, Unilever en Adam Rubber bleven op respect. 158 en 7TI 323 ook onveranderd. H.V_A werd 1 i 8 hooger getaxeerd op 451452 en Aku K hooger op 41M. JUIST VERSCHEEN: KUN JE NOG ZINGEN, ZING DAN "MEE In de boekhandel verkrijgbaar ANNA GROOT Wed. van Petrus Blank in den ouderdom van 75 jaar Uit aller naam: J. BLANK Beverwijk. 24 Januari 1988 Breestraat 181 HU is gekleed met flanel, linnen hemd, tricot onderpantalon. bont gestreept overhemd, witte boord met omgeslagen punten, groenen selfbin- der, grUs-blauw colbertcoetüum. donkergrijss winterjas met fluweelen kraag, muisgrUaen slap pen hoed en hooge zwarte schoenen. Leyns draagt bU zich een gouden horloge met ketting, een zwarte vulpen, merk JBwan**, zil veren potlood, bruin lederen portemonnale. In houdende eenig kleingeld, n vullen witten aak- doek. waarin bloedvlekken. Hun, die eenige Inlichtingen kunnen vontr*k- ken wordt verzocht zich zoo spoedig mogelUk met het politiebureau Leidscheplein te Amster dam in verbinding te stellen. de richting van bevordering van het verkeer. De vergadering werd gevolgd door een ge- meenschappelUken kofflemaaltUd, waarbU mr. J. Linthorst Homan, Commissaris der Koningin In de provlndie Groningen, een rede uitsprak, getiteld: „Nieuwe tUden, nieuw verkeer".- - Heden overleed geheel on verwacht mUn lieve Man Ir. WILLSM COBNBAAD KOHLKR Stads in gen leur. Ottlcler in de Orde van Oranje-Naaeau. in den ouderdom van 61 jaar. L F. KOHUBR— DB WAL. A’dam-Z., 23 Jan. 1938. Breugbelstraat 6. De tenardebeetelllng aal plaats hebben Donderdag 27 Januari u. tegen 12 uur op de Nieuwe Oosterbegraafplaats Vertrek vanuit de Rouwkamer: P. C. Hoottetr. 183 te 1130 u. Volstrekt eenige en algemeene kennisgeving. London Berlin Portis Brussel Zwitserland Weien s.. ITngwm hagen Stockholm Oslo B. Tort cable Pr»M Madrid Van Walstreet ging ook gisteren geen stimu lans uit. De berichten stroomen toe over op handen zUnde groote veranderingen in den tol dusverre bestaanden toestand, maar geen van alle schenken den moed tot bUzondere opera ties ter beurse over te gaan. Verschillende vraagstukken zUn nog niet, misschien nog lang niet opgelost en allicht geeft men zich daar om aan allerlei veronderstellingen over, welke de terughoudendheid ter beurze in de hand werken. Hoedanig de regeerlng zal optreden tegen de monopolies weet men niet; of het eenmaal met de openbare nutsbedrijven zal komen tot het aankoopen van de regeerlng hiervan, ligt eveneens nog in het duister. In sommig opzicht gaat de conjunctuur wat voor uit, maar dit is eerder het gevolg van het op ruimen der voorraden, dan van voldoende vraag voor direct gebruik. Het maakte een goeden in druk. dat de staalproductle in het begin deaei week 32.7 pet. der capaciteit bedraagt, tegen 29.8 t>ct. de vorige week. VergelUke men dit bU het percentage van 779 pet. en de overeenkom stige week van het vorig jaar, dan staat de staalnUverheid hierbU nog zeer ver ten ach- Het aarzelen in de verkeerepolitlek is oen meer dan één reden gevaarlijk. Gelukkig zUn tn de Staten-Generaal speren van kentering der meeningen merkbaar. Aarzelend voorwaarts gaan Is even gevaarlUk als de grootste verkeersfout: het gevaarlUk stil staan. Alvorens de jaarvergadering te sluiten deelde de voorzitter, prof. Westra, mede, dat de uit breiding van zUn taak aan de Utrechtache unl- verslteit hem noopt, de toch al zware com binatie met het praaiden tschap op te geven zoodat hU bet voornemen heeft spoedig als voorzitter van de federatie af te treden. Ntotwaar, U bent ‘n trouw lezer we onze rubciak ..Omroepen'*. U mopkt er graag eena in graaduinan? Be aakanmen waet van Uw «peurluat te Protiteeren, njj piaatat Zakon-Om- roepers, die onae rubriek juist aoo waMjdlg doen aUn en die Uwe regel- ■^B^aiangzteliin» tartmtead mo- De 28-jarlge loopknecht van een firma in de Anegang te Haarlem beeft zich gedurende de laatste jaren vele malen schuldig gemaakt aat> diefstal van kleinere of grootere bedragen ten nadeele van de zaak, bU welke hU werkte. Eenige dagen geleden'nam hU uit een geld kistje een portefeuille met 270.—. De porte feuille werd door den man vernietigd en het geld gaf hU in bewaring bU een sigarenwinke lier. die geheel te goeder troaw was. PCUdftW* Contlnenta) OU Shell Union OU Tidewater Rubber A'dam Rubber Barder □eh Batavia Rubber Serbedjadl aiau F. to. a Allied (ntercontin Rubber lava Cb. Japan HoH.-Am. LOn Xon. Ned Stoomb Scheepvaart-Unie itotterd Lloyd St Nederland Suiker H. V JL Java Cultuur eaaaaeaaaaanna N.IB.U Vorstenlanden Tabak OeU Batavia Oude Dell Oostkust Senembah Spoorwegen Union Pacific Erie Kansas City Soutb South. RaUw Ohio. Mllw. Wabash I w ex-clalm lts ex-dlvldend. 30376 2097 20324 20386 20475 20685 20766 GEEN PREMIEN: 262 528 888 1186 1654 1675 2117 2385 2729 3181 3721 4069 4364 4664 4872 5139 5461 6784 6409 6773 7152 7436 7882 8198 8481 8985 9300 9660 10027 NatuurlUk kan men niet zonder meer alle verliesgevende lUnen laten verdwUnen. Het spoorwegnet moet een rationeel geheel blUven. Op déze wUze en met groot voorbehoud is spr. Bekomen tot een schema met een totale lengte van 1043 K.M. lUnen, welke te zamen een ex ploitatieverlies opleveren van ruim 4 mlllioen per Jaar. die voor opheffing in aanmerking zouden kunnen worden gebracht, om daardoor de flnancleele-resultaten te verbeteren. Tenslotte toont spr. nog nader aan, dat het vooral de invloed der crisis is geweest, méér nog dan de opkomst van den auto, die tot be moeienis der Overheid met bet vervoersvraag stuk heeft geleid. Spr wUst er ten slotte op, dat de Overheid instede van de verkeenevolutle te remmen, deze dient te bevorderen, omdat daardoor de mili taire en economische weerbaarheid van ons land wordt verhoogd. En waar evolutie beteekent ontwikkeling van het nieuwe, moet de taak van ~L_o,"Brhe*d to de eerste plaats gaan In de motorweg- 818 1731 4768 5532 6635 76C5 S7C5 10303 10371 10606 10833 10933 11120 11185 11454 11490 11568 11637 11823 11848 12125 12221 12236 12373 12467 12966 13039 13056 13306 13461 13526 13633 13722 13763 13908 14040 14107 14690 14844 14048 15049 15060 15179 15240 15280 15355 15367 15567 15645 15818 15873 16030 18376 16476 16486 16617 16865 16803 16909 16937 16935 17183 17185 17349 17351 17375 17470 17676 17741 17844 17847 17860 17880 18387 18426 18478 18730 18948 19059 19133 19184 1Ö333 19703 19955 19963 19981 30094 30248 30911 20094 342 557 937 1250 1608 1713 3176 2443 2806 3333 3769 4094 4434 4731 4930 6222 5599 5926 6574 6885 7198 7615 7992 8271 8684 9048 9406 9605 10178 10236 10459 10485 10766 10773 11134 11137 11520 11538 12085 12093 12411 13434 12907 12984 13453 13830 14201 14547 14914 15301 15572 15963 16W7 16237 16246 16319 16368 16399 16443 16492 16408 16686 16603 16614 16687 16694 16040 18064 17030 17042 17063 17126 17168 17193 17314 17235 17353 17377 17484 17603 17606 17647 17768 17801 17804 17897 17898 17936 17947 17993 18049 18151 18160 18176 18183 18334 18303 18394 18434 18458 18483 18535 18587 18633 18667 18674 18678 18731 18747 18778 18833 18841 18808 18934 18071 19081 19098 19214 19234 19241 19269 19297 19330 19348 19392 19395 19417 19432 19488 19472 19654 19600 19634 19637 19658 19791 19837 19866 19913 19945 19967 19970 30018 20036 30061 20092 20093 30110 20238 20402 20436 20632 20619 20718 20728 20743 30763 30768 30773 30786 30859 30866 20890 .Verbet, vorige lijst: I486 m. z. 1496 itXMier premie; U865 406 1538 3675 3973 5335 6156 7303 8137 9814 10149 10167 Namens de echtgenoote verzoekt de commis saris van Politie in de derde Sectie bureau Leidichepleln te Amsterdam, de opsporing van de verbljjfplaate van Jacob Johannes Leyns. geboren te Amsterdam, 4 Juli 1883. commies bü het Pensioenbureau, wonende te Amsterdam, die op 20 Januari 1.1. de woning verliet en niet la teruggekeerd. Daar hU zenuw patiënt is, wordt een ongeluk gevreesd. Signalement: lang ongeveer 1.70 meter, ma ger postuur, rond, doch vermagerd gezicht, bruingele gelaatskleur, grijs snorretje, grUs haar, boven op het hoofd kaal, met stukgekrabde plekken, stompen neus, draagt bril met doublé montuur zonder metalen randen om de glazen. Tien werkloozen uit Rotterdam, die in de Petroleumhaven daar ter stede geviacht hebben naar de lading van een gezonken schip en deze gedeeltelijk aan opkoopers hebben verkocht, hebben voor de Rotterdamsche rechtbank we gens diefstal terecht gestaan. ZÜ zUn toen evenwel vrUgeeproken, omdat de rechtbank heeft aangenomen, dat de recht hebbenden de eigenaars van de lading en de assurantie-maatochappU, die de schade uitbe taalde de lading hadden prUsgegeven, zoodat van diefstal geen sprake kon zUn. Van dit vonnis is de officier van justitie in hooger beroep gekomen. De procureur-generaal bU het Haagsche gerechtshof, die de zaak niet zoozeer als strafzaak, doch meer als rechts kwestie beschouwde, meende, dat uit geen daden van de rechthebbenden kon worden afgeleid, dat deze de goederen hebben willen abandon- neeren. De vertegenwoordiger van het O. M. achtte de werkloozen dan ook schuldig en vorderde een voorwaardelUke gevangenisstraf van één maand voor elk der verdachten (allen hadden ook al een maand in voorarrest doorgebracht). Het gerechtshof wees thans arrest en beves tigde het vrijsprekende vonnis van de recht bank. De oplcoopers, die eveneens vervolgd en vrij gesproken zUn, waren tegelUk gedagvaard met de werkloozen. Hun zaak werd evenwel uitge steld, totdat in de eerste zaak een beslissing aal zUn gevallen. Nu de werkloozen ook in hooger beroep zUn vrijgesproken, zal de vervolging tegen de op koopers wel warden gestaakt. De Voorzitter releveert do richtlijnen der Fe deratie door erop te wUzen, dat voor de econo mische en militaire weerbaarheid van ons land een verdere evolutie van het verkeer verdacht U en dat deze zal gaan in de richting van het moderne wegverkeer, al wordt geenszins de waarde van het watertransport en de zpoorwe- -gen voorbU gerien. - Het weigeren van vergunningen voor auto bussen tusachen de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en vandaar naar het bui tenland, wordt door de Federatie niet els prin cipieel beschouwd, waar toch de tjjd moet ko men, dat voor dit autobusvervoer naast den spoorweg een plaats wordt Ingeruimd. In de ochtendvergadering heeft de secretaris der federatie, ir. M. de Wolff, gesproken over: verkeenevolutle en overheid. e 34ste WETHOE HACO-TEEKKING 8a ELAMS, tn UJ8T VAM DINSDAG 38 HOOGE PSEMdEN: t 1000.— 8901 9938. 400.— 14207 14686. 300 3668 4511 6503 11361 16619 18811. 100.— 8680 8706 10688 12391 13988 18378 20736. F1EMIEN VAM 70— 469 1403 1990 3744 6086 .5844 6899 7999 9441 Hoewel door de eeuwen heen het verkeer zich steeds heeft ontwikkeld, zUn er enkele tUdvak ken aan te wUzen, tn welke deze ontwikkeling zóó snel ging, dat wU daarvoor de aanduiding „overgangstUd" gebruiken. In zoo een over- gangstUd bevinden wU ons thans. De geschiedenis van vroegere overgangstUden toont ons steeds hetzelfde beeld: eerst schuch tere pogingen in de nieuwe richting, welke bU het voortgaan steeds scherpere crltlek onder vinden, vervolgens het definitieve keerpunt en daarna afnemende crltlek. Het allermerkwaardigste van de verkeersevo- lutle, vergeleken bU andere zaken, is wel dit, dat op het gebied van het vrUe verkeer zelfs de allerstoutmoedlgste plannen nadien nog weer véél te klein van opzet bleken. Zulks toonen on telbare voorbeelden uit waterbouw, wegenbouw, luchtvaart, waar steeds weer kostbare latere uitbreiding noodlg was. Zoo heeft ook onze generatie tegenover ons nageslacht den pHcht, Nederland thans van zoo danige werken te voorzien, dat de geslachten na ons dat als aen goed en vooruitziend beleid zullen kunnen beschouwen, gelUk de groote we genbouw uit het begin der vorige eeuw nog heden boven veel van tateren datum uitateekt. De duidelijke vraag van heden en toekomst is kort gezegd deze: geeft ons snel verkeers wegen, waarop over groote afstanden snel kan worden gereden en waarop niet wegtracé, weg constructie of ander verkeer constante of onver wachte gevaren scheppen. Het buitenland, met name Duitschland, Is ons reeds voor. Nu zou met dit alles voor oogen een onder nemend volk als het Nederlandsche stellig ook deze zaak kordaat hebben aangepakt, wanneer niet enkele bUzonderheden zich voordeden. Daar is allereerst de financieele vraag, doordat in do deels verouderde spoor- enUramwegen zeer veel overheidsgeld is gestoken, waarop reeds lang voor de opkomst der automobielen een achterstand In de afschrUving bestond. Voorts is er, vennoedelUk door dezelfde financieele overwegingen, een groote aarzeling in het ma ken van de op den duur toch onmisbare groote speciale autowegen. Alles bUeengenomen, financieele vnmgstuk- en, wegen vraagstukken, veiligheidsvraagstuk ken doen helaas velen het automobilisme als vUand zien, of hoogstens als noodzakelUk kwaad, terwUl het juist temriHe van de econo- 1 mlsche en technische aanpassing aan den nieu- de verlies opleverende l wen tijd zooveel mogelUk moest worden bevor- I derd en in goeden zin uitgebuit. Ds administratie van dl* blad behoudt slch bet recht voor, haar ter plaatsing aangeboden advertentlèn op gTond_ van inbond of vorm niet op to De .Omroepers" (gerubrloeente kleine annonces) worden gezet in aespunts-letter; voor do tekstgo teelten die bet mees* moeten uit zomen kan een letterboogte van maximaal 13 punts (la eJf.) worden gebezigd. Hot gebruik van randen. lynsn. elloht's eta. Ie niet toegestaan. Do breedte van „Omroe pers- kan sgn «to o* twee kolom: voor Mn-kolommera mag de hoogte 80 regels niet overschrijden. Wij cweerveersn one net recht orleven op advertentlta niet af geven, indien arU daartoe gronden •anweslg achten. Nlet-afgehaalde of nle* docr-gesonden brieven worden een maand na ontvangst vernietigd WQ kunnen geen verantwoordelijk held op ons nemen voer de gevolgen van het niet of mot vertraging door. Benden van brieven op adverientlin of voor onjuistheden en drukfouten tn de odvertentMn solve andere dan door hot eventueel toestaan van gratis herplaatsing of rectificatie. Deae algemeene voerwaarden liggen tan onsen kantor* ter lestng en wor. <ten periodiek Ut one blad algedrukt Heden overleed tot onze diepe droefheid, na vooralen te aUn van de genademidde len der H. Kerk, onze inmg gllefde en zorgzame Moeder. Inleider stelt voorop, dat het verkeer ei middel is om de economische hulpbronnen voor de welvaart des lands het best tot huil recht te doen komen, soodat cc Overheid, die de wel vaart wil bevorderen, een open oog dient te hebben voor de bevordering der verkeersevo- lutle. Was de ontwikkeling tusachen landverkeer en scheepvaart gelükmatlg, de komst van den auto verstoorde dit evenwicht op heftige wUae. ZU toch eigende zich niet voor een bepaald soort, doch voor een groot deel van het bestaande vervoer; zU maakte nieuw vervoer mogelUk en kenmerkte zich door lage zelfkoaten en andere voordeelen, waaraan het bestaande vervoer niet kon voldoen. Spr. memoreerde de feiten, die het streven naar coördinatie hebben gekenmerkt. Uit de grafiek van het aantal auto's en vrachtauto’s blUkt, dat de verhooging der las ten haar doel niet gemist heeft De stilstand in de ontwikkeling van het autobusverkeer is een gevolg van het vergunningsstelsel; de toepas sing daarvan op het vrachtautoverkeer zou dit zelfde gevolg kunnen hebben. Dit dient vooral vermeden te worden, waar het aantal auto’s In ons land, in vergelUking met andere landen, ver ten achter is. Tevens past daarbU een waarschuwing voor een vergunningsstelsel in de binnenscheepvaart, zonder zekere vrUheld om schommelingen in t economisch bedrijfsleven op te vangen. Vervolgens schetste spr. de bemoeiingen der Overheid to.v. de Spoorwegen. Inleider sprak de verwachting uit, dat de aa. sluiting van 148 stations voor reizigersverkeer een begin zal zUn eener werkelUke inkrimping. Om de bestrUdlng der millloenenverllezen door inkrimping van bet spoorwegnet van bet abstracte naar het concrete terrein over te brengen, heeft spreker eAi schema van lUnen opgesteld, die een voordeelig exploitatle-over- zchot opleveren. Daartegenover staan lUnen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 14