BEURS VAN AMSTERDAM
NOG
BALANS-OPRUIMING
Warenhuis Heuseveldt
WILT U...
Drukkerij „Ons Blad”
r
HANDELSADRESBOEK
Het Couponhuis
„De Philatelist”
R HOPPEeendïaonri)k<ORANJEBITTER
VOOR NOORD-HOLLAND BOVEN ’T IJ
Wisselkoersen
DAGEN
KUNT U
PROFITEREN
VOORJAARSHOEDEN
ZILVERVOSSEN
Wij maken schoon schip
Familieberichten
TESSELAAR
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Loopknecht stal reeds eenige jaren
Nieuwe tyden, nieuw verkeer!
DINSDAG 2S JANUARI 1838
De Voorbeurs
Stil en weinig veranderd
ZENUWPATIËNT VERMIST a
Politie verzoekt opsporing
nnznra
LAAT 95
HOF 6
ALKMAAR
een de fabrikant van de aller
beste waren kan blijven advert eeren.
Alg. Ned. Ver keer •-
federatie
Koopt de goederen die hier regel
matig worden geadverteerd.
VAN ONZE GROTE
OOK IN HOOGER BEROEP
VRIJGESPROKEN
Verzekert U daardoor den waarborg
van goede kwaliteit bij billijke
prijzen.
HONDERDEN GULDENS
VERDUISTERD
MHHANGESTRAAT 72
hoek van den Boschstraat
Th. v. BEEK
AFWEZIG
J. G. A. KERSSEMAKERS
Aeroaf Woetudag 26 Januari
de praktyk
LANGESTRAAT 42
POSTZEGEL-
ALBUMHANDEL
ALKMAAR
zich orlënteeren omtrent het zakenleven van NOORD-
HOLLAND BOVEN *T IJ, zoowel voor schriftelijke aanbieding
van offertes ais voor het persoonlijk bezoek, voorziet U dan
van de juiste adressen dqor aanschaffing van het
De prijs bedraagt één gulden pl. 15 cent porto. Giro
nummer 104863 -r< Telefoon 4330
Het moderne vervoermiddel, de
auto, heeft de voorkeur
OTTO VAN OS
ORANJEBUNDEL
32 liederen
met pianobegeleidingen
en foto’s
ƒ1.90
Werkloozen vischten naar lading
van gezonken schip
’N TROUWE KLANT
ALGEMEENE ADVERTENTIE
VOORWAARDEN
Verkeereevolutie en overheid
Dit Is uitgevoerd als zakboek, zoodat U het op reis gemak
kelijk kunt medenemen.
U vindt hierin vermeld alle zaken^in den ruimsten zin van
het woord, dus o.a. ook aannemers, advocaten, architecten,
banken, bouwondernemingen, bouwvereenigingen, hotels,
kweekers, leesbibliotheken, lunchrooms, makelaars^ Nota
rissen, pensions, schouwburgen, enz., enz. Ook staat bij elke
gemeente aangegeven de samenstelling van het gemeente
bestuur. DE TWEEDE GEHEEL VERBETERDE UITGAVE IS
THANS VERKRIJGBAAR BI3 DE UITGEEFSTER:
34 Jan.
25 Jan.
een ge-
Linthont Homan,
I
14M5
Amsterdam, 36 Januari 1936
nominaal.
JANUARI
1928
•en
en
nu
nu
1.43
KEUKENKLOKKEN, prima uurwerk
nu
9 et.
ETENSTAMPERS
nu
23 Ct.
HUISHOUDZEEP, prima, 6 zware stukken
nu
1-M
ROLSCHUIERS, solide uitvoering
nu
73 ct
GLAZEN NESTSCHALEN
nu
ROOMSTELLEN OP ZWART PLATEAU
3S ct.
nu
COMPöTE-SCHALKN, fumékleur
19 ct.
nu
43 ct.
THEEPOTTEN, Engels Aardewerk
nu
Idem, porselein, geel fond décor
47 ct.
nu
KOP EN SCHOTELS, blauw porselein, 3 stuks nu
43 ct.
WASSTELLEN, crème, 5-delig, flink model nu 1.79
-j
17863
18788
LANGESTR. ACHTERST*. - HOUTTTL - TELEF. 4176
WW. sender prepil%
EMAILLE FLUITKETELS
EMAILLE MELKKOKERS
48 ct.
59 ct.
Vorige
fflotkoerm Heden
33
78
K
23
M
64
87
01
93
39
M
TO
33
38
78
52
44
M
W
73
16
rt
M
>3
3
19
3
9
8
3
3
1
3
1
J
1
l
I
I
I
l
I
I
166
1198
1770
3137
4807
5590
6733
7860
9362
14320
14671
16118
15416
354
1300
1884
3678
4987
5786
6818
7880
9403
1487
3370
3853
6137
13376
13783
14100
14524
De man werd vandaag aan de Justitie voor
geleid.
PROFITEERT VAN ONZE SPECIALE AANBIEDING
le KWALITEIT ZEEMLEDER
161
135*
140
158*
91
115*
131
119%
107%
114
223%
190
148
107
n%
166*
65
3%
es
tü
iet
ik.
tn.
P. NOORDHOFF
Groningen Batavia
32
431
754
1063
1434
1634
1935
2205
3644
3046
3536
310
451
791
1100
1503
1646
1998
3318
2683
3108
3578
3995
4301
4663
4840
5023
5433
5730
6384
6735
7060
7397
7800
8166
8416
8856
9244
9447
9844
213
459
834
1125
1535
1647
2113
2383
3713
3113
3594
4038
4314
4616
4841
5078
5441
5766
6400
6744
7098
7410
7813
8181
8468
8907
9252
9614
9923
477
1436
3194
3816
6131
6066 '6153
7071
8018
9611
337
564
915
1340
1508
1600
3130
3389
3789
3309
3730
4080
4403
4688
4920
5218
5544
5794
6490
6874
7183
7501
7861
8267
8633
9047
9113
9592
10159
617
I860
3746
5386
6266
7620
8658
368
658
952
1338
1619
1846
2178
2593
3921
3351
3799
4186
4459
4724
4964
5260
6601
5034
6696
6929
7236
7660
8035
8294
8701
9078
9423
9632
736
1611
2776
4708
5500
6310
7665
8676
157%
94%
41A
64*
317%
279 V»
64
169
161*
135%
13.*
158%
157%
94*
41
64*
319*
279
84
168
8.96%
72.27
5.98%
30 33
41 46*
40.05
46.25
454)7*
1.79*
9.45
6,30
8.96%
72 28
5 94*
30 32
41.45
450
168
136
82
60
Iff
2%
8*
8 97
72.30
5.97
3035
41.47
9%
22%
12%
Hé
91
115%
131%
119%
107*
114
23
180
147*
106*
92*
166
65
3*
60
1*
2%
6
8%
40.05
46.25
45.07*
179*
9 47*
6-32
19W
nnar
973
1280
1999
2900
3490
4645
5007
6799
7133
7662
8344
8805
9557
#844
0703
1351
1078
7106
8063
0717
10041
”9%
102*
84%
98-A
98 h
96
30»/,
369
17%
10041
99
102%
84%
96*4
98*
98
30*
24%
28%
45%
43*
14 A
4 A
36*
6%
3681/,
17%
87*
247%
301*
143*
300*/,
247
?99*
145
299
454
168
138
81*
24%
28A
45%
43 A
14*
^T<
36%
644
Amsterd. Bank
Koloniale Bank
Indische Bank
Oert Handel-MQ.
Industrieën
Onliever
Calve Delft
Alg. Kunstzijde
Van Berkel’a Patent
Nieuwe Philips
Ned. Ford
ladaatr. Buitenland
Anaconda
Kennecot .L
Bethlehem Steel
Steel
Rep. Steel
0 8. Leather
intern Nickel
Stand Brands
Mijnbouw
Alg. Exploitatie
Redjang LeboAg
Petroleum
Kon. Olie
Saboee
Perlak
40.05
46.zS
45.07*
179*
9.45
6.30
IIND
4618
4806
4993
6840
5663
6172
6690
7025
7294
-7719
8101
8371
8755
9120
9429
9804
8.96%
72.30
5.97
30 35
41.46%
1771
1833
1430
>086
>740
255
«09
704
717
42"
5'
Vl-
o*n
het
Ex-
nd
lar
er-
lai
an
Keel-, Neus- en Oorarts
van 20 Januari tot 13 Februari
Chirurg-Orthopaed
VorM8
Slotkoenen Heden
22
12A
11*
Alle restanten en licht beschadigde artikelen
moeten weg!
ZIET ONZE ETALAGES. NOG IEDEREN DAG NIEUWE
KOOPJES.
Doch nu te de man aangehouden en In ver
zekerde bewaring gesteld. HU heeft den diefstal
bekend en verklaarde voorts nog in den loop
van de jaran 1936 en 1937 de firma meerdere
malen voor verschillende bedragen te hebben
opgelicht. Deze varieerden tusachen de 35.—
en de 45.—. Zoo deed hü het voorkomen, dat
hU zUn motor Het repareeren en ontving daar
grid voor soms tweemaal in de "reek hoe
wel den motor niets mankeerde.
146
440
784
1092
1427
1639
1953
2241
2647
3106
3571
3987
4353
4535
4829
4997
5382
6710
6369
6719
7057
7300
7738
8157
8377
8838
9241
9443
9630
10285 10295 10324 10349 10445
10587 10606 10631 10686 10725
10640 10866 10980 10996 11181
11300 11306 11360 11484 11499
11641 11730 11781 11952 11971
12174 12187 12271 12338 12404
12562 12730 12750 12817 12890
13147 13184 13192 13196 13255
13685 13688 13701 13732 13749
13897 13909 13936 13945 14089
14337 14385 14515 14517
14727 14780 14847 14860 14884
15139 15156 15215 15236 15267
15473 15488 15492 15517 15569
15790 15804 15826 15876 15913
40.05
46 25
45.07*
1.79*
9.47*
631
11
391
743
1309
1338
1626
18’>5
2189
2628
3139
3489
8804
4318
4478
4775
4976
6301
6806
6085
6648
6949
7251
7708
8053
8359
8732
9113
9428
9679
10274 10383
10513 10523
10783 10630
Ilias 11373
11627 11634
12119 12135
12495 12539
13118 13122
13640 13587
13843 13890
14228 14390
14675 14581
14969 15109
15392 15410
16603 15727 15742
16029 16060 16161
De Algemeene Nederlandache Verkeersfedera-
Ue heeft Maandag een algemeene vergadering
gehouden In den Dierentuin te Den Haag, waar.
bU vele autoriteiten, o.w. Kamerleden, Gedepu
teerden. burgemeesters, ambtenaren en verte
genwoordigers van organisaties aanwezig waren.
De president der A.N.V.F., mr dr. H. Westra,
gal een overzicht van het afgeloopen Jaar.
HET AANGEKONDIGDE 1 UUR
GRATIS KOOPEN KAN, DAAR
DEZE VERKOOP IN 8TRIJD 18
MET DE WET. NIET DOOR
GAAN.
ALKMAAR
t Nederland 1934
3 ObUg
3 NederL 1936
2% NederL Oen.
3 Nederi Obllg
I Indlë 1937
3 1937 A
3% Young* (MX.-verkl.)
Ziet onze extra-aanbieding
TAFEL-, THEE- en ONTBIJTSERVIEZEN
waaronder nog restanten en licht beschadigde
serviezen tegen beepetteltjke gtjjssn.
TAFELSERVIEZEN, 24-deUg, compleet vanaf 5X6
LAATSTE WEEK
DER BALANS-OPRUIMING
Jongens en Meisjes blauwe en
bruine Ratinéjekkers en jassen.
RESTANTEN HALF GELD!
De overige 15 tot 25% korting.
Moderne eigengemaakte Jonge-
heeren- en Kinderjassen.
RESTANTEN HALF GELD!
15 tot 25% korting geven wij op
de uitsluitend moderne andere!
LAAT - ALKMAAR - LAAT
ter. Men gaat tot staalaankoopen over, aange
wen de voorraden sterk verminderd zUn. Ge
zien den achteruitgang In het vierde kwartaal
1937 toen de productie 19 2 pet. der capaci
teit bedroeg verwacht men, dat op de gewone
aandeelen Steel Corporation geen dividend aal
warden uitgekeerd.
In navolging van Wallatiuet was onae Voor
beurs hedenochtend van geen belang. De ban
del onder beroepshandelaren lag zoo goed als
stu en de stemming waa weinig veranderd
Amertkaansche Staalfondsen waren een tikje
vaster. Steels en Bethl Steel trokken K aan
respect, tot 43 M en 46 7/8—48. Republic Steel
handhaafde zich op het vorig slot, nJ. 14M—
14 9/18. Anaconda Copper bleef op 341/8 on
veranderd. Van toonaangevende locale aandee
len werd Koninklijke Olie op het slot van giste
ren getaxeerd 368—366J-J. Philips evenaoo op
317—318, Unilever en Adam Rubber bleven op
respect. 158 en 7TI 323 ook onveranderd. H.V_A
werd 1 i 8 hooger getaxeerd op 451452 en Aku
K hooger op 41M.
JUIST VERSCHEEN:
KUN JE NOG ZINGEN,
ZING DAN "MEE
In de boekhandel verkrijgbaar
ANNA GROOT
Wed. van Petrus Blank
in den ouderdom van 75 jaar
Uit aller naam:
J. BLANK
Beverwijk. 24 Januari 1988
Breestraat 181
HU is gekleed met flanel, linnen hemd, tricot
onderpantalon. bont gestreept overhemd, witte
boord met omgeslagen punten, groenen selfbin-
der, grUs-blauw colbertcoetüum. donkergrijss
winterjas met fluweelen kraag, muisgrUaen slap
pen hoed en hooge zwarte schoenen.
Leyns draagt bU zich een gouden horloge met
ketting, een zwarte vulpen, merk JBwan**, zil
veren potlood, bruin lederen portemonnale. In
houdende eenig kleingeld, n vullen witten aak-
doek. waarin bloedvlekken.
Hun, die eenige Inlichtingen kunnen vontr*k-
ken wordt verzocht zich zoo spoedig mogelUk
met het politiebureau Leidscheplein te Amster
dam in verbinding te stellen.
de
richting van bevordering van het
verkeer.
De vergadering werd gevolgd door een ge-
meenschappelUken kofflemaaltUd, waarbU mr. J.
Linthorst Homan, Commissaris der Koningin
In de provlndie Groningen, een rede uitsprak,
getiteld: „Nieuwe tUden, nieuw verkeer".- -
Heden overleed geheel on
verwacht mUn lieve Man
Ir. WILLSM COBNBAAD
KOHLKR
Stads in gen leur.
Ottlcler in de Orde van
Oranje-Naaeau.
in den ouderdom van 61 jaar.
L F. KOHUBR—
DB WAL.
A’dam-Z., 23 Jan. 1938.
Breugbelstraat 6.
De tenardebeetelllng aal
plaats hebben Donderdag 27
Januari u. tegen 12 uur op
de Nieuwe Oosterbegraafplaats
Vertrek vanuit de Rouwkamer:
P. C. Hoottetr. 183 te 1130 u.
Volstrekt eenige en algemeene
kennisgeving.
London
Berlin
Portis
Brussel
Zwitserland
Weien s..
ITngwm hagen
Stockholm
Oslo
B. Tort cable
Pr»M
Madrid
Van Walstreet ging ook gisteren geen stimu
lans uit. De berichten stroomen toe over op
handen zUnde groote veranderingen in den tol
dusverre bestaanden toestand, maar geen van
alle schenken den moed tot bUzondere opera
ties ter beurse over te gaan. Verschillende
vraagstukken zUn nog niet, misschien nog lang
niet opgelost en allicht geeft men zich daar
om aan allerlei veronderstellingen over, welke
de terughoudendheid ter beurze in de hand
werken. Hoedanig de regeerlng zal optreden
tegen de monopolies weet men niet; of het
eenmaal met de openbare nutsbedrijven zal
komen tot het aankoopen van de regeerlng
hiervan, ligt eveneens nog in het duister. In
sommig opzicht gaat de conjunctuur wat voor
uit, maar dit is eerder het gevolg van het op
ruimen der voorraden, dan van voldoende vraag
voor direct gebruik. Het maakte een goeden in
druk. dat de staalproductle in het begin deaei
week 32.7 pet. der capaciteit bedraagt, tegen
29.8 t>ct. de vorige week. VergelUke men dit bU
het percentage van 779 pet. en de overeenkom
stige week van het vorig jaar, dan staat de
staalnUverheid hierbU nog zeer ver ten ach-
Het aarzelen in de verkeerepolitlek is oen
meer dan één reden gevaarlijk.
Gelukkig zUn tn de Staten-Generaal speren
van kentering der meeningen merkbaar.
Aarzelend voorwaarts gaan Is even gevaarlUk
als de grootste verkeersfout: het gevaarlUk stil
staan.
Alvorens de jaarvergadering te sluiten deelde
de voorzitter, prof. Westra, mede, dat de uit
breiding van zUn taak aan de Utrechtache unl-
verslteit hem noopt, de toch al zware com
binatie met het praaiden tschap op te geven
zoodat hU bet voornemen heeft spoedig als
voorzitter van de federatie af te treden.
Ntotwaar, U bent ‘n trouw lezer we
onze rubciak ..Omroepen'*. U mopkt
er graag eena in graaduinan? Be
aakanmen waet van Uw «peurluat te
Protiteeren, njj piaatat Zakon-Om-
roepers, die onae rubriek juist aoo
waMjdlg doen aUn en die Uwe regel-
■^B^aiangzteliin» tartmtead mo-
De 28-jarlge loopknecht van een firma
in de Anegang te Haarlem beeft zich gedurende
de laatste jaren vele malen schuldig gemaakt
aat> diefstal van kleinere of grootere bedragen
ten nadeele van de zaak, bU welke hU werkte.
Eenige dagen geleden'nam hU uit een geld
kistje een portefeuille met 270.—. De porte
feuille werd door den man vernietigd en het
geld gaf hU in bewaring bU een sigarenwinke
lier. die geheel te goeder troaw was.
PCUdftW*
Contlnenta) OU
Shell Union OU
Tidewater
Rubber
A'dam Rubber
Barder
□eh Batavia Rubber
Serbedjadl
aiau
F. to. a
Allied
(ntercontin Rubber
lava Cb. Japan
HoH.-Am. LOn
Xon. Ned Stoomb
Scheepvaart-Unie
itotterd Lloyd
St Nederland
Suiker
H. V JL
Java Cultuur eaaaaeaaaaanna
N.IB.U
Vorstenlanden
Tabak
OeU Batavia
Oude Dell
Oostkust
Senembah
Spoorwegen
Union Pacific
Erie
Kansas City Soutb
South. RaUw
Ohio. Mllw.
Wabash
I w ex-clalm
lts ex-dlvldend.
30376 2097 20324 20386 20475 20685 20766
GEEN PREMIEN:
262
528
888
1186
1654
1675
2117
2385
2729
3181
3721
4069
4364
4664
4872
5139
5461
6784
6409
6773
7152
7436
7882
8198
8481
8985
9300
9660
10027
NatuurlUk kan men niet zonder meer alle
verliesgevende lUnen laten verdwUnen. Het
spoorwegnet moet een rationeel geheel blUven.
Op déze wUze en met groot voorbehoud is spr.
Bekomen tot een schema met een totale lengte
van 1043 K.M. lUnen, welke te zamen een ex
ploitatieverlies opleveren van ruim 4 mlllioen
per Jaar. die voor opheffing in aanmerking
zouden kunnen worden gebracht, om daardoor
de flnancleele-resultaten te verbeteren.
Tenslotte toont spr. nog nader aan, dat het
vooral de invloed der crisis is geweest, méér nog
dan de opkomst van den auto, die tot be
moeienis der Overheid met bet vervoersvraag
stuk heeft geleid.
Spr wUst er ten slotte op, dat de Overheid
instede van de verkeenevolutle te remmen, deze
dient te bevorderen, omdat daardoor de mili
taire en economische weerbaarheid van ons land
wordt verhoogd. En waar evolutie beteekent
ontwikkeling van het nieuwe, moet de taak van
~L_o,"Brhe*d to de eerste plaats gaan In de
motorweg-
818
1731
4768
5532
6635
76C5
S7C5
10303 10371 10606 10833 10933 11120 11185 11454 11490
11568 11637 11823 11848 12125 12221 12236 12373 12467
12966 13039 13056 13306 13461 13526 13633 13722 13763
13908 14040 14107 14690 14844 14048 15049 15060 15179
15240 15280 15355 15367 15567 15645 15818 15873 16030
18376 16476 16486 16617 16865 16803 16909 16937 16935
17183 17185 17349 17351 17375 17470 17676 17741 17844
17847 17860 17880 18387 18426 18478 18730 18948 19059
19133 19184 1Ö333 19703 19955 19963 19981 30094 30248
30911 20094
342
557
937
1250
1608
1713
3176
2443
2806
3333
3769
4094
4434
4731
4930
6222
5599
5926
6574
6885
7198
7615
7992
8271
8684
9048
9406
9605
10178 10236
10459 10485
10766 10773
11134 11137
11520 11538
12085 12093
12411 13434
12907 12984
13453
13830
14201
14547
14914
15301
15572
15963
16W7 16237 16246 16319 16368 16399
16443 16492 16408 16686 16603 16614 16687 16694 16040
18064 17030 17042 17063 17126 17168 17193 17314 17235
17353 17377 17484 17603 17606 17647 17768 17801
17804 17897 17898 17936 17947 17993 18049 18151 18160
18176 18183 18334 18303 18394 18434 18458 18483 18535
18587 18633 18667 18674 18678 18731 18747 18778
18833 18841 18808 18934 18071 19081 19098 19214 19234
19241 19269 19297 19330 19348 19392 19395 19417 19432
19488 19472 19654 19600 19634 19637 19658 19791 19837
19866 19913 19945 19967 19970 30018 20036 30061 20092
20093 30110 20238 20402 20436 20632 20619 20718 20728
20743 30763 30768 30773 30786 30859 30866 20890
.Verbet, vorige lijst: I486 m. z. 1496 itXMier premie; U865
406
1538
3675
3973
5335
6156
7303
8137
9814 10149 10167
Namens de echtgenoote verzoekt de commis
saris van Politie in de derde Sectie bureau
Leidichepleln te Amsterdam, de opsporing
van de verbljjfplaate van Jacob Johannes
Leyns. geboren te Amsterdam, 4 Juli 1883.
commies bü het Pensioenbureau, wonende te
Amsterdam, die op 20 Januari 1.1. de woning
verliet en niet la teruggekeerd. Daar hU zenuw
patiënt is, wordt een ongeluk gevreesd.
Signalement: lang ongeveer 1.70 meter, ma
ger postuur, rond, doch vermagerd gezicht,
bruingele gelaatskleur, grijs snorretje, grUs haar,
boven op het hoofd kaal, met stukgekrabde
plekken, stompen neus, draagt bril met doublé
montuur zonder metalen randen om de glazen.
Tien werkloozen uit Rotterdam, die in de
Petroleumhaven daar ter stede geviacht hebben
naar de lading van een gezonken schip en deze
gedeeltelijk aan opkoopers hebben verkocht,
hebben voor de Rotterdamsche rechtbank we
gens diefstal terecht gestaan.
ZÜ zUn toen evenwel vrUgeeproken, omdat de
rechtbank heeft aangenomen, dat de recht
hebbenden de eigenaars van de lading en de
assurantie-maatochappU, die de schade uitbe
taalde de lading hadden prUsgegeven, zoodat
van diefstal geen sprake kon zUn.
Van dit vonnis is de officier van justitie in
hooger beroep gekomen. De procureur-generaal
bU het Haagsche gerechtshof, die de zaak niet
zoozeer als strafzaak, doch meer als rechts
kwestie beschouwde, meende, dat uit geen daden
van de rechthebbenden kon worden afgeleid,
dat deze de goederen hebben willen abandon-
neeren.
De vertegenwoordiger van het O. M. achtte
de werkloozen dan ook schuldig en vorderde een
voorwaardelUke gevangenisstraf van één maand
voor elk der verdachten (allen hadden ook al
een maand in voorarrest doorgebracht).
Het gerechtshof wees thans arrest en beves
tigde het vrijsprekende vonnis van de recht
bank.
De oplcoopers, die eveneens vervolgd en vrij
gesproken zUn, waren tegelUk gedagvaard met
de werkloozen. Hun zaak werd evenwel uitge
steld, totdat in de eerste zaak een beslissing aal
zUn gevallen.
Nu de werkloozen ook in hooger beroep zUn
vrijgesproken, zal de vervolging tegen de op
koopers wel warden gestaakt.
De Voorzitter releveert do richtlijnen der Fe
deratie door erop te wUzen, dat voor de econo
mische en militaire weerbaarheid van ons land
een verdere evolutie van het verkeer verdacht
U en dat deze zal gaan in de richting van het
moderne wegverkeer, al wordt geenszins de
waarde van het watertransport en de zpoorwe-
-gen voorbU gerien. -
Het weigeren van vergunningen voor auto
bussen tusachen de steden Amsterdam, Den
Haag en Rotterdam en vandaar naar het bui
tenland, wordt door de Federatie niet els prin
cipieel beschouwd, waar toch de tjjd moet ko
men, dat voor dit autobusvervoer naast den
spoorweg een plaats wordt Ingeruimd.
In de ochtendvergadering heeft de secretaris
der federatie, ir. M. de Wolff, gesproken over:
verkeenevolutle en overheid.
e
34ste WETHOE HACO-TEEKKING
8a ELAMS, tn UJ8T
VAM DINSDAG 38
HOOGE PSEMdEN:
t 1000.— 8901 9938.
400.— 14207 14686.
300 3668 4511 6503 11361 16619 18811.
100.— 8680 8706 10688 12391 13988 18378 20736.
F1EMIEN VAM 70—
469
1403
1990
3744
6086
.5844
6899
7999
9441
Hoewel door de eeuwen heen het verkeer zich
steeds heeft ontwikkeld, zUn er enkele tUdvak
ken aan te wUzen, tn welke deze ontwikkeling
zóó snel ging, dat wU daarvoor de aanduiding
„overgangstUd" gebruiken. In zoo een over-
gangstUd bevinden wU ons thans.
De geschiedenis van vroegere overgangstUden
toont ons steeds hetzelfde beeld: eerst schuch
tere pogingen in de nieuwe richting, welke bU
het voortgaan steeds scherpere crltlek onder
vinden, vervolgens het definitieve keerpunt en
daarna afnemende crltlek.
Het allermerkwaardigste van de verkeersevo-
lutle, vergeleken bU andere zaken, is wel dit, dat
op het gebied van het vrUe verkeer zelfs de
allerstoutmoedlgste plannen nadien nog weer
véél te klein van opzet bleken. Zulks toonen on
telbare voorbeelden uit waterbouw, wegenbouw,
luchtvaart, waar steeds weer kostbare latere
uitbreiding noodlg was.
Zoo heeft ook onze generatie tegenover ons
nageslacht den pHcht, Nederland thans van zoo
danige werken te voorzien, dat de geslachten
na ons dat als aen goed en vooruitziend beleid
zullen kunnen beschouwen, gelUk de groote we
genbouw uit het begin der vorige eeuw nog
heden boven veel van tateren datum uitateekt.
De duidelijke vraag van heden en toekomst
is kort gezegd deze: geeft ons snel verkeers
wegen, waarop over groote afstanden snel kan
worden gereden en waarop niet wegtracé, weg
constructie of ander verkeer constante of onver
wachte gevaren scheppen. Het buitenland, met
name Duitschland, Is ons reeds voor.
Nu zou met dit alles voor oogen een onder
nemend volk als het Nederlandsche stellig ook
deze zaak kordaat hebben aangepakt, wanneer
niet enkele bUzonderheden zich voordeden. Daar
is allereerst de financieele vraag, doordat in
do deels verouderde spoor- enUramwegen zeer
veel overheidsgeld is gestoken, waarop reeds
lang voor de opkomst der automobielen een
achterstand In de afschrUving bestond. Voorts
is er, vennoedelUk door dezelfde financieele
overwegingen, een groote aarzeling in het ma
ken van de op den duur toch onmisbare groote
speciale autowegen.
Alles bUeengenomen, financieele vnmgstuk-
en, wegen vraagstukken, veiligheidsvraagstuk
ken doen helaas velen het automobilisme als
vUand zien, of hoogstens als noodzakelUk
kwaad, terwUl het juist temriHe van de econo-
1 mlsche en technische aanpassing aan den nieu-
de verlies opleverende l wen tijd zooveel mogelUk moest worden bevor-
I derd en in goeden zin uitgebuit.
Ds administratie van dl* blad
behoudt slch bet recht voor, haar ter
plaatsing aangeboden advertentlèn op
gTond_ van inbond of vorm niet op to
De .Omroepers" (gerubrloeente
kleine annonces) worden gezet in
aespunts-letter; voor do tekstgo
teelten die bet mees* moeten uit
zomen kan een letterboogte van
maximaal 13 punts (la eJf.)
worden gebezigd. Hot gebruik van
randen. lynsn. elloht's eta. Ie niet
toegestaan. Do breedte van „Omroe
pers- kan sgn «to o* twee kolom:
voor Mn-kolommera mag de hoogte
80 regels niet overschrijden.
Wij cweerveersn one net recht
orleven op advertentlta niet af
geven, indien arU daartoe gronden
•anweslg achten. Nlet-afgehaalde of
nle* docr-gesonden brieven worden
een maand na ontvangst vernietigd
WQ kunnen geen verantwoordelijk
held op ons nemen voer de gevolgen
van het niet of mot vertraging door.
Benden van brieven op adverientlin
of voor onjuistheden en drukfouten
tn de odvertentMn solve andere dan
door hot eventueel toestaan van
gratis herplaatsing of rectificatie.
Deae algemeene voerwaarden liggen
tan onsen kantor* ter lestng en wor.
<ten periodiek Ut one blad algedrukt
Heden overleed tot onze
diepe droefheid, na vooralen
te aUn van de genademidde
len der H. Kerk, onze inmg
gllefde en zorgzame Moeder.
Inleider stelt voorop, dat het verkeer ei
middel is om de economische hulpbronnen voor
de welvaart des lands het best tot huil recht te
doen komen, soodat cc Overheid, die de wel
vaart wil bevorderen, een open oog dient te
hebben voor de bevordering der verkeersevo-
lutle.
Was de ontwikkeling tusachen landverkeer en
scheepvaart gelükmatlg, de komst van den auto
verstoorde dit evenwicht op heftige wUae. ZU
toch eigende zich niet voor een bepaald soort,
doch voor een groot deel van het bestaande
vervoer; zU maakte nieuw vervoer mogelUk en
kenmerkte zich door lage zelfkoaten en andere
voordeelen, waaraan het bestaande vervoer niet
kon voldoen.
Spr. memoreerde de feiten, die het streven
naar coördinatie hebben gekenmerkt.
Uit de grafiek van het aantal auto's en
vrachtauto’s blUkt, dat de verhooging der las
ten haar doel niet gemist heeft De stilstand in
de ontwikkeling van het autobusverkeer is een
gevolg van het vergunningsstelsel; de toepas
sing daarvan op het vrachtautoverkeer zou dit
zelfde gevolg kunnen hebben. Dit dient vooral
vermeden te worden, waar het aantal auto’s In
ons land, in vergelUking met andere landen, ver
ten achter is.
Tevens past daarbU een waarschuwing voor
een vergunningsstelsel in de binnenscheepvaart,
zonder zekere vrUheld om schommelingen in t
economisch bedrijfsleven op te vangen.
Vervolgens schetste spr. de bemoeiingen der
Overheid to.v. de Spoorwegen.
Inleider sprak de verwachting uit, dat de aa.
sluiting van 148 stations voor reizigersverkeer
een begin zal zUn eener werkelUke inkrimping.
Om de bestrUdlng der millloenenverllezen
door inkrimping van bet spoorwegnet van bet
abstracte naar het concrete terrein over te
brengen, heeft spreker eAi schema van lUnen
opgesteld, die een voordeelig exploitatle-over-
zchot opleveren.
Daartegenover staan
lUnen.