ZEDELIJKHEID EN KUNST het amstelstation in de hoofdstad H Financiën de orde aan STARK’s F noudt -UTRECHT" niitrf hWH- sifisss STAND DER SP00RWEG- WERKEN V estigings verbod schoenenbranche ZWAAR BELASTE KASTEELHEEREN tand pasta WOENSDAG 9 FEBRUARI 1938 Tentoonstelling der maquette Nog drie jaar arbeid Foto’s van Prinses Beatrix EERSTE KAMER G oud overvloed BIJ VECHTPARTIJ GEWOND togen 1 Toestand Rijksfondsen zorgwekkend genoemd In de residentie in beslag genomen AGENT VAN POLITIE AANGEREDEN Geen misdrijf in het spel? Vooral het aantal onvolwaardige bedrijfjes nam steeds toe Het geheimzinnig sterfgeval te Berghem Volgens .den heer Pollema is nog maar j 100 millioen in het Egalisatiefonds Waarborg de rust van Uw levens avond door een polis van levens verzekering van de „Utrecht". Volledige scheiding van personen en goederen-verkeer I Ook de Gooische naar hier Maquette van het nieuwe Amstelstation tn de hoofdstad. Duidelijk ziet men de groote hal en de laag af gedekte, op hoog niveau gelegen perrons. Het moderne station verschilt wel heel sterk in uiierlijk aspect met de stations der vorige eeuw Nieuw station in fraaie omgeving 1 19 J pCt. van het 50 ZOU fCD MO bepaalde •**hen, die DEN HAAG, 8 Februari 1938. Cr. iten iten iten van tot pleinrand sullen van dien kant ook reizigers verwacht kunnen worden, die dien uitgang als toegang sullen gebruiken. gen. De zijwanden worden met glas geslo ten. De verlichting der perrons geschiedt door flinke glasen bovenlichten. de een zou vannieuwe devaluatie. Zooiets ons financieel prestige geen goed doen. N V. LEVENSVERZEKERING MAATSCHAPPIJ .UTRECHT" TE UTRECHT. Bü een vechtpartij uit mfnnenüd op den Schledamschedjjk te Rotterdam heeft de 38- jarige chauffeur C. 8. een 38-jarlgen inwoner van Naarden, M. M, zoodanig op het hoofd ge slagen, dat de man met een hersenschudding in het ziekenhuis aan den Coolslngel moest wor den opgenomen. De chauffeur is in het hoofd bureau van poMMe in bewaring gzabeM. het schilderkundige en aesthetlsche i schilderij overheerscht. moet sulk UderU geweerd worden van een ten- Dinsdagavond tegen kwart voor zeven ia op den Rjjksstraatweg te Sassenheim de agent van polltie K. uit Lisse, by het oversteken door een personenauto aangereden. Ernstig gewond werd het slachtoffer opgeno men en naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden overgebracht. eren ten vak- den. Heb teld. oren wU ▼an Beid wat •uwe *en ort- dul- THè/ Vanaf Woensdag 9 Februari worden in het Spoorwegmuseum te Utrecht tentoongesteld de maquettes van de nieuwe stationsgebouwen Mulderpoort en Amstellaan te Amsterdam. en en Door zekere manipulaties met gelden uit het fonds zjjn de boekverllezen bij de Ne- derlandsche Bank reeds opgeloopen tot 175 millioen; aan rente is er verloren 3 millioen, terwijl de werkelijke verliezen be dragen 15 millioen, zoodat de Regeering dus eigenlijk nog maar over 100 millioen beschikt om den gulden op peil te houden. Thans beleven wij het, dat het Egalisatie fonds, aanvankelijk bestemd om daling van den koers te verhinderen, juist wegens den goeden naam van den gulden, moet worden aangewend tot voorkoming van stijging. s En nog andere funeste gevolgen zijn er aan te wijzen, vooral door de belasting op het houden van personeel: meer werkloos heid, weinig gebruik van meubilair, kort om: ongunstige invloed op het bedrijfsleven. Ofschoon de uitslag van het sectieonderuoek van de doktoren Mettrop en Pompe geheim is, kunnen wij toch uit bevoegde bron mede deden, dat hier waarschijnlijk van een misdrijf niet kan worden gesproken. Vermoedelijk is de 42- jarige R. in dronkenschap met zjjn flets ge struikeld en met zijn hoofd tegen een steen te recht gekomen. Hij moet eenigen tijd bewusteloos zijn geweest en zich daarna een eind hebben voortgesleept naar de plek, waar hij dood word gevonden. Onder groote belangstelling ia Dins dag het stoffelijk overschot begraven. De begane grond bevat de plaatskaarten- hal, loodrecht staande op de richting der sporen, en een bagagehal, evenwijdig aan die richting. Daarop volgen op het zelfde niveau van 2.40 M. 4-NAF. de contróle en de relzigerstunnel. De plaatskaartenhal, groot ongeveer 20 bij 40 Meter en 15 Meter hoog, heeft twee lage zijbeuken. Aan de Noordzijde bevinden zich de hoofdtoegangen en het plaatskaar tenbureau met de loketten, aan de Zuid zijde de dienstregelingen en de hoofduit gangen. Omdat de stad zich aan de Noord zijde bevindt, zal de Noordelijke hoofd toegang ook als uitgang dienst moeten kun nen doen en door de aanwezigheid van de Gooische Stoomtram aan den Zuidelijken In het schoenbedrijf heerschte reeds ge- ruimen tijd een chaotische toestand. Het aantal vestigingen van bedrijven en in het bijzonder van onvolwaardige bedrijfjes nam steeds toe. Zoo was in de drie groote ste den des lands in de periode van 1 Januari tot 1 October 1937 een toename geconsta teerd van 194. Hieronder zjjn niet begrepen -de van de straat af niet zichtbare bedrijven, welke totaal naar schatting uitmaken. N.B. Het bovenstaande was reeds ge schreven, toen het „Elndh. Dagblad” mede deelde, dat burgemeeste» Verdijk heelemaal geen bevel heeft gegeven een vijftal schil derfjen te verwijderen. De toedracht deaer zaak is n.l. als volgt: Toen de directeur van het van Abbe-museum, dr. Viseer, met den in richter van de Amsterdamsche Van Dongen tentoonstelling onderhandelde over een ex positie van dit werk in Eindhoven, heeft hij onmiddellijk de bewuste vijf schilderijen teruggewezen, aangezien hij deze minder ge schikt vond om in Eindhoven te worden ge ëxposeerd. Desondanks werden deze doeken tóch met de collectie meegezonden, met het gevolg, dat deze zoolang in het keldermaga- zijn zijn opgeborgen en niet opgehangen, wijl de commissie van advies het geheel met dr. Visser In deze eens was. De aanval van „Het Volk" op burgemeester Verdijk en het rel letje, waaraan ook de „TM.” deelnam, blij ken thans dus nóg onjuister te zijn geweest dan onmiddellijk kon worden vastgesteld, terwijl de mededeeling van het „Eindh Dgbl." in geen enkel opzicht lets afdoet aan de juistheid van het standpunt, dat wij hier boven uiteen hebben gezet. De wachtkamers op het tweede perron sullen van een ruime restauratie-inrichtlng worden voorzien. Het stationsgebouw zal op een betonnen kel der worden uitgevoerd als staalskelet, waarvan de stalen onderdeelen worden weggewerkt. De gevels zijn gedacht met een natuursteenen plint, waarboven een bemetseling van dunnen baksteen. De middenhal ontvangt aan den kop een rijkere behandeling door toepassing van natuursteen in een bescheiden ornamentaa) verband, terwijl banden van natuursteen daar bij zullen aansluiten. De overstekende daken iijn met betonnen goten afgesloten en worden met platen van gasbeton bedekt, waarover een met dun koper bekleede asfaltvllt-lei wordt geplakt. De binnenbehandeling der wanden is voor het benedengedeelte gedacht in grijsverglaasde dunne strippen, waarboven ivoorkleurig schuur werk. De vloer Is gedacht van kwartsiet-lel- steenplaten. Ramen en deuren zijn van staal Voor heel Amsterdam-Zuid, van Stadion tot Amstel en evenzeer voor de nabije Oostelijkc In verband met het geheimzinnig sterfgeval in Berghem bij Os hebben de politieautoriteiten een diepgaand onderzoek ingesteld. De Officier van Justitie uit Den Bosch, mr. Dubois, heeft persoonlijk een onderzoek inge steld. Nadat pp 18 Augustus 1937 een spertijd voor het slagersbedrijf was Ingevoerd en op 9 en 17 December 1937 voor het brood bakkers en broodverkoopersbedrjjf. heeft de minister van Economische Zaken thans een tijdelijk vestigingsverbod uitgevaardigd voor schoenhers tellers bedrijf, drijf, het schoenverkoopersbedrijf en het bedrijf van orthopedisch schoenmaker, dus voor de volledige schoenenbranche. Zoo is op het oogenblik de stand van het millioenenwerk, dat het spoorwegverkeer om en door Amsterdam een geheel ander aspect zal geven. Goederen- en personenverkeer i, zullen dan volledig zijn gescheiden, het verkeer naar en van Utrecht en Amersfoort over verschil lende sporen worden geleid, terwijl alle krulsip- gen t niveau, die bet stadsverkeer zoozeer stag neerden, tot het verleden behooren. Het treinverkeer van en naar Utrecht zal in de halte Mulderpoort naar het Centraal Sta tion worden geleid. Amsterdams grootste kop- station, het oude Weesperpoort, verdwijnt. En tenslotte worden, zooals gezegd, de goederen treinen over geheel eigen banen gevoerd, welke de toekomst vla het nieuwe Amstelstation en ter hoogte van Duivendrecht van de groote Hjn afbuigen, om. haar vervolgens hoog te kruisen en verder over wegen en water te lelden naar het groote goederenemplacement Watergraafs meer. Later worden de verbindingen van het goederenvervoer weer onder de groote baan doorgeleid naar Rietlanden en Doklaan v.v. In een breed betoog heeft de heer POLLEMA (C. H.) zijn bezwaren tegen de werking van het Egalisatiefonds uiteengezet: sinds de gul den van het goud is losgemaakt, heeft het Ega lisatiefonds, zoo luidt de voornaamste klacht, ’t te zijner beschikking staande kapitaal vrijwel voortdurend aangewend om bestendig druk uit te oefenen op den gulden-koers, zulks in strijd met de aanvankelijke bedoeling van het fonds; te voorkomen, dat door speculatieve handelin gen groote schommelingen zouden ontstaan. Een kapitaal van 300 millioen. Is indertijd in het fonds gestort en het parlement gaf der Regeering een zóó belangrijke blanco-volmacht als maar zelden toegekend wordt. De heer Pol lema zeide het te betreuren, dat de Regeering zich niet gehouden had aan haar toezeggin gen. De heeren VAN RAPPARD (Llb.) en VAN VOORST TOT VOORST (R. K.) maakten zich tot tolk van hen, die door den druk, door de toepassing van de personeele belasting op kasteelen en landgoederen uitgeoefend, wèl zwaar gedupeerd worden. Er komen gevallen voor, dat de opcenten, welke van hen geheven Worden, 200 bedragen. Soms drukken 100 pet belasting op landgoederen, die niet meer dan 2 pet. opbrengen. A Reeds Maandagmiddag werden in de resi dentie op verschillende plaatsen door straat venters foto’s van Prinses Beatrix ten verkoop aangeboden. Het waren afdrukken van dezelfde foto’s, die eerst des avonds in de dagbladen mochten worden opgenomen en ten aanzien waarvan voor de verdere verspreiding copy right was gegeven aan de N.V. Njjgh en Van Ditmar. Het gevolg hiervan was, dat de politie de be wuste foto’s in beslag heeft genomen, terwijl tegen de drukkers ervan een proces-verbaal zal worden opgemaakt. Tijdens een persconferentie, op bet Centraal Station gehouden, hebben de uitvoerders der werken ons aan de hand van maquettes en tee- keningen een blik gegeven in de nabije toe komst, en ons duidelijk gemaakt hoe dit nieu we en, voor Amsterdam-Zuid in het bijzonder, *oo belangrijke station zal worden ge bouwd en ingericht. Het zijn van de zijde der Gemeente de architecten C. van Eesteren en J- van Leupen en van de zijde der Bpoor- w**en de archltect-lngenleur ir. H. O. J. Schel ling, die aan het totstandkomen van het plan k'rimenlijk hebben gewerkt. aanvoer en afvoer van reizigers vindt zijn uitdrukking in een breede luifel aan de Noordzijde vóór den hoofdtoegang en een smalle lange overkapping aan de Zuid zijde, aansluitend aan den hoofduitgang, die de reizigers in staat stelt droog in taxi of gereedstaanden particulieren auto te stappen. et „Volk” vertelt nu wel, dat geen der dertigduizend bezoekers te Am sterdam aanstoot heeft genomen aan het daar tentoongestelde, maar deze gra- tuïete verklaring heeft uiteraard niet de minste waarde, aangezien „Het Volk” nog niet de faculteit bezit harten en nieren van al die dertigduizend te doorgronden. Inte- danig worden uitgevoerd, dat met een minimum personeel kan worden volstaan. Er zijn twee perrons, op 600 M. boven NAJ gelegen, een eerste perron ter breedte van 10 M. voor aankomst van reizigers, en een tweede perron, breed 16.60 M„ voor vertrek van reizi gers. Door trappen van 4 M. breedte staan de perrons met den tunnel in verbinding. Nabij «te einden van de perrons, die 330 M lang zijn, bevinden zich bagageliften. die door een bagagetunnel met de plaats, waar aan name van „bagage in het gebouw plaats vindt zijn verbonden. Deze bagagetunnel wordt on der den personentunnel doorgevoerd. De verkeersproblemen op het plein zjjn nu op de volgende wijze opgelast. He* gebouw ligt tegen den keermuur met zijp hoofdas loodrecht op de richting der sporen. In de richting Noord-Zuld zijn de rijwegen van en naar de stad gesplitst, en tusschen deze beide wegen in is het emplacement van de stadstram gepro jecteerd. De weg naar de stad is horizontaal en gelegen op ongeveer 0.80 M. -NAP, De weg van de stad stijgt vanaf het kruispunt tot het gebouw, waar het peil 2.30 is en daalt daar na weer tot de tram-lus. Door deze wegverhooging bestaat er gelegen heid, de tramreizigers met een tunnel ondei den y|weg door te voeren. Deze tramtunnel voert^bk een ruim portaal naar een breede trap, die rechtstreeks In de groote stationshal uitkomt. Het noordelijk pleindeel dient voor de ver trekkende reizigers, aankomend per taxi, met een rijwiel of te voet, hier is de hoofdingang van het gebouw en de ingang naar de rüwle- lenbergplaats. Het Zuidelijk pleindeel is voor de aangeko men reizigers, en bevat den uitgang van de rij wielenbergplaats, de parkeerplaats voor taxi’s, de autobus-standplaats en het nieuwe eind punt van de Gooische Tram, welke hier over een overkapt perron, restauratie enz. zal be schikken. Het niveau van den tramtunnel is tevens *t niveau van den kelder, 0.80 M. die zich onder het geheele gebouw uitstrekt, en die in hoofd zaak de rljwielenbewaarplaats bevat, waar on geveer 2500 fietsen zullen kunnen worden ge borgen. Deze bewaarplaats is door hellingen met de trottoirs aan weerszijden van de hal verbonden. Voorts bevinden zich in den kelder ruimten voor centrale verwarming, helling tusschen ba- gagetunnel en begage-ontvangst, W.C.’s voor personeel en voor het plaatskaartenbureau. De dwarshal, breed 15 Meter, bevat aan de Noordzijde de bagage-behandeling met bagage- bank, fieteenafglfte, depót en helling naar den kelder. Aan de Zuidzijde zijn toiletten ontworpen een kapperszaak en diverse kiosken. Dit ge deelte dient tevens als wachtruimte voor dege nen, die familie of kennissen van den trein halen. In het midden van deze dwarshal komt een courantenkiosk, terwijl ter weerszijden van de 10 contróledoorgangen 4 publieke telefoon cellen ontworpen zijn. Op de verdieping bevinden zich nog op spoor- staafhoogte een aantal dienstruimten. Om op de perrons het aantal gebouwen zooveel moge lijk te beperken, zijn deze dienstruimten in het stationsgebouw ondergebracht. gendeel, het fenomenale succes, da* Van Dongen's expositie in de boofdstad beeft ge had. zal allicht mede te danken zjjn gerieect aan de verdiende en niet onbedenkeljjke re putatie, welke de schilder beeft, want het Amsterdamsche publiek pleegt doorgaans niet aoo warm te kropen voor schilderijenten toonstellingen. Maar al sou wezenlijk nie mand in Amsterdam aanstoot hebben ge nomen aan Van Dongen’s werk, dan nog zou dat geen enkel bewijs leveren, dat dat ook in Eindhoven t geval moet zijn. Amster dam is geen Eindhoven, en *t Amsterdamsche publiek is niet het Eindhovensch publiek. Aan burgemeester Verdijk moet meer kennis van zijn eigen Pappenheimers worden toe vertrouwd dan aan de Van Dongen-verbeer- Ujkers van Telegraaf en Volk. De Arbeiders pers tracht een loopje te nemen met de zedelijkheidsoverwegingen van de Elndho- vensche magistraat en speelt tegen elkaar uit, wat op grond van V burgemeesters maatregel voor de Eindhovensche vrouwen wei en voor de Eindhovensche mannen niet geschikt schijnt te worden geacht. Dat vrouwen en mannen een geheel andere ge aardheid hebben en voor geheel verschillende indrukken ontvankelijk zijn, daarvan schijnt „Het Volk” niets te weten. Het weet blijkens een onderschrift bjj een reproductie ook niet, dat „Requerdo de Toledo” souvenir van Toledo beteekent, srint het noemt bedoeld schilderij: het portret van „Requerdo de Toledo”. Van een zoo vurig voorstander van de republikeinsche Spaanscbe Volksfront- regeering als ..Het Volk” is, had men méér kennis van bet Bpaansch mogen verwachten. Nu begrijpen wij, dat het zich aoo gemak- keljjk wat op de mouw laat spelden. De zede lijkheid of onzedelijkheid van een naakt- schllderij hangt niet af vaJÈi de zijde, waar van bet model is gezien, maar van de wijae ymarop^ het is gezien en uitgebeeld. Zoodra in visie en uitbeelding het sexueel prikke lende van een s toonstelling, welke toegankelijk gesteld wordt voor een publiek, waarvan men mag ver onderstellen, dat bet ontvankelijker is voos bet eerste dan voor het laatste. In Van Don gen’s werk is dat niet zelden het geval, hoe virtuoos hij ook vermag te schilderen. De burgemeester van Eindhoven heeft zich dan - ook niet, gelijk „Het Volk” beweert, schuldig gemaakt aan snuffelarlj, welke .Juist do aandacht vestigt op elementen, waar de wéare kunst zich boven weet te verheffen”, maar hij heeft, naar zUn beste weten en inzicht juist die kunstwerken laten verwijderen, waarin Van Dongen in strijd met den eisch, welke zelfs het Volk aan ware kunst meent te moeten stellen, zich niet boven bedoelde elementen verhief. Door wordt een saneerende werking verwacht, waarbb niet alleen de betrokken bedrUven ge baat zUn, maar waarvan ook de lederhandel en de schoenenindustrie voordeel zullen trek ken. heeft Zaken thans uitgevaardigd voor het het schoenmakersbe- Op de perrons komen ruime wacht kamers, toiletten en banken. ZU worden over een lengte van 210 M. van een een voudige overkapping voorzien, die, nu er nagenoeg geen stoomtractie meer is, laag kan zUn en maar weinig boven den rijdraad der electrlsche bovenleiding behoeft te lig- Gestadig vorderen de groote spoor- wegwerken in Amsterdam. De ver- booging der banen nadert haar vol tooiing; alleen het vak van de Lin- jiaeusstraat tot den Omval is nog niet ter hand genomen. Het nieuwe Mui- derpoortstation is reeds in gebruik, ofschoon de bouwwerkzaamheden nog in vollen gang zijn. Het grond werk voor het nieuwe Amstelstation is in uitvoering; October 1939 zal hier de bouw zijn voltooid. Hef groo te goederen-emplacement Water graafsmeer kan in den zomer van 1939 gereed zijn, terwijl men het ge heele werk in 1941 hoopt te kunnen opleveren. omgeving en de buurt rond het oude WP., zal het Amstelstation ideaal 'gelegen zijn. Temeer daar overwogen wordt «rok treinen van Haar lem en Zandvoort vanuit bet Centraal Station naar hier te laten doorrUden. Dat ook een ge heel nieuwe orienteering van het stadsverkeer hiervan een gevolg wordt, zal de toekomst wei ultwüaen. Volgens den heer Van Lanschot heeft de Regeering geenszins tegen de aanvankelijke bedoeling gehandeld: het doel was: schom melingen te voorkomen, en daarin is de Re geering volledig geslaagd. En wat den goudvoorraad der Nederlandsche Bank betreft: dit is grootendeels vréémd geld, dus geen Nederlandsch volksvermogen, dat er renteloos gespaard zou liggen .Renteloos opgespaard volksvermogen”, noem de de heer Pollema al dit goud en in verband met den .Jcunstmatigen” goudovervloed advi seerde hU den mln. tot wat royaler huishouding. 1 Wanneer de Regeering maar voortgaat met be- lastingen te verhoogen en stringent te bezulni- j gen, zal zU, aldus de heer Pollema, geen succes hebben met haar al te financieel-technische po gingen om den gulden op peil te houden. Het is ons intusschen niet duidelUk kunnen wórden, op welke wijze de heer Pollema het doel denkt te kunnen bereiken, als hU de tac tiek der Regeering niet wenscht. WU vernamen zooiets als .Andere verdeellng der welvaart", als „het niet-nemen van zekere maatregelen”, maar i veel concreets hield dit alles niet in. De heer VAN LANSCHOT (R.K.) bleek van precies de tegenovergestelde meenlng en in een uitnemend betoog heeft hU den heer Pollema zóó uitvoerig, slagvaardig en o.i. afdoend bestre den, dat minister De Wilde bü de antwoordlng der sprekers wel een heel gemakkelüke taak krijgt De heer Van Lanschot begon met den minister geluk te wenschen: de conversie der Staatslee- ningen is schitterend gelukt en de spreker wees op het hooge belang van het feit, dat zóó maar meer dan de helft onzer geheele Staatsschuld geconverteerd kon worden. Na geconstateerd te hebben, dat politieke me dezeggenschap (van het parlement) over het Egalisatiefonds niet mogeljjk is, aangezien er in het hanteeren der fondsgelden steeds snel ge handeld moet worden, betoogde hjj, dat het ach teraf door sommigen aanbevolen middel tot ’t op peil houden van den gulden nJ. het stellen van een .Jlxum”, een vasten koers, zooals b.v in Zwitserland gebeurd is gevaren opleveren Intusschen is de goudvoorraad der Neder landsche Bank van f 670 millioen opgeloopen tot bijna anderhalf milliard en deze voorraad zou nog 100 millioen grooter zUn, als niet het bekende credlet aan de Fransche spoor wegen was verleend. De organisaties van schoenwinkeliers en schoenmakerspatroonsvereenlglngen hebben zien tot den minister gewend om spoedige invoe ring van vestigingselschen voor hun bedrijf. In afwachting hiervan is de minister van Econo mische Zaken op verzoek van den midden- standsraaad overgegaan tot het voorlooplg vestigingsverbod, omdat bü de Uivoering van een spertüd voor het slagersbedrijf en het bak kersbedrijf duidelUk gebleken was, dat inder daad nog velen trachten door overhaaste vesti ging aan de eischen, welke bü algemeenen maatregel van bestuur gesteld zullen worden, te ontkomen. 5 A’ ooals men weet, la de vea Dongenten- toonstelling van Amstetdam overge- bracht naar bet van Abbemuseum te Eindhoven. Deze tentoonsteUing, bedoeld als een huldiging van den 60 Jaar geworden, tot Franschman genaturallseerden Hollandschen schilder, die in Parijs niet alleen als kunste- - naar, maar ook als mensch een groote, niet geheel onbedenkelüke reputatie verwierf, was in eerste instantie te Amsterdam van dien aard, dat men er uit zedelükheidsoverwegln- gen voor normale en verstandige volwassenen geen ernstig bezwaar tegen behoefde te ma ken. Later werden aan die expositie echter eenige doeken toegevoegd, welke een strenger voorbehoud noodzakelük maakten. Ook deze laatste toegevoegde schilderijen schünt men in Eindhoven te hebben willen expoeeeren, want de katholieke burgemeester van Eind-' hoven heeft last gegeven, dat ’n vüftal schil derijen van de tentoonstelling moesten wor den verwijderd. Door dezen maatregel, waar toe burgemeester Verdük als hoofd van de politie ter plaatse, die te. waken heeft voor de openbare orde en zedelükheid. volkomen ’t recht had. heeft het hoofd der gemeente Eindhoven zich de schampere verontwaar diging van bladen als de „Tel.” en „Het Volk” op den hals gehaald. Hoe nu, vraagt men zich af, durft burgemeester Verdük voor onzedelük te verklaren, wat onder de hooge patronage van den Commissaris der Koningin in Noord-Holland en tal van an dere vooraanstaande autoriteiten en per soonlijkheden, waaronder óók katholieken in de hoofdstad het publiek werd voorgezet* Deze vraag is even tendentieus als mislei dend.' Daargelaten of bedoelde autoriteiten en vooral katholieken wAl verstandig en voorzichtig gehandeld hebben door zitting te nemen in het comité van aanbeveling voor deze tentoonstelling, hun zitting ne men vóórdat bedoelde expositie te zien was' - bewijst niet, dat zü alle werken van den Parüschen Hollander zonder uitzondering voor hun moreele rekening wenschen te nemen. Dat zouden zü trouwens ook moellük kunnen, want indertüd hebben wü op het atelier van den schilder te Parijs geconsta teerd, dat Van Dongen verschillende on loochenbaar pornografische stukken heeft vervaardigd. Het spreekt vanzelf, dat zü hun naam aan deze tentoonstelling van tevoren hebben gegeven in het goede vertrouwen, dat zedekwetsende doeken er zouden worden geweerd. Aanvankelük viel op de tentoon stelling te Amsterdam dan ook geen ern stige aanmerking te maken, al kwam ook daar een enkele maal het zinnelük element in Van Dongen’s kunst zoodanig naar vo ren, dat op dit gebied erg gevoelige naturen erdoor verontrust zouden kunnen worden. De latere toevoeging, welke natuurlük even eens niet in overleg met al de leden van het uitgebrelde comité van aanbeveling ge schiedde, versterkte dit element in hoogst bedenkelüke mate. Een .belangrük onderdeel van de in uit voering zijnde spoorwegwerken is wel de bouw van het nieuwe Amstelstation, waar van de beteekenis, door zün ligging tegen over het groote en volkrijke Zuidelüke stadskwartier, nog niet te overzien is. En vooral ook de situatie ter plaatse, zooals die is gedacht in het uitbreidingsplan Water graafsmeer, nabü de kruising van nieuwe, belangrüke verkeerswegen in een toekom stig stadskwartier, waar boomaanplant, parkaanleg en waterpartüen een geheel eigen en voor Amsterdam nieuwe sfeer ■uilen scheppen, is hoogst interessant. toepassing van de vestigingswet saneerende werking Het stationsplein van het nieuw te bou wen Amstelstation vormt de kern van het herziene uitbreidingsplan Watergraafsmeer. Hierin daalt de Amstellaan, na onder den sp«x>rweg door gegaan te zün, langs even wijdig geplaatste hooge bouwblokken af p**r de nieuwe laan evenwüdig aan den Middenweg, die bü de Dulvendrechtsche Mug op de Weesperzüde uitkomt. Via het Mwplein voert een tweede weg naar die zelfde laan. Groote oppervlakken groen zün wsschen deze nieuwe wegen gespaard, aan sluitend aan het bestaande Frankendaal. Geze partüen groen zün diep gelegen en “te* hunne waterpartüen een aantal vei tassende vergezichten opleveren. en statlonsvoorpleln zün ten “auwste met elkander verbonden. Het plan «ZTiLr* dOOr nadCTe bestudeering van de die het voorplein stelt, allengs ont- *id tot den thans vastgestelden vorm. Het 'J?. heeft een lengte van ongeveer 350 r bö een breedte van ongeveer 125 meter „J? “et de lange as nagenoeg Noord-Zuld ÏZ~tenteerd. De Oostzüde van dat plein is over «•te lengte afgesloten door een keermuur te- n”<te hooge spoorbaan. de Noordzüde komt de Amstellaan on- den spoorweg door en zet zich voort langs boukm.ï’ 111 den NO<hoek komt «ie groote ie— ult' «He vla den President Steünplant- ~™-*Merdoorgang over den voonnallgen de over dan verlaten WJP.-terreln .8tad bereikt. R Zuidzijde van het plein is een weg M(2yr?**?d naar het Gooi, terwül in den plelnhoek zoodoende een kdlJ~BtnilsPunt ontstaat, dat in de ontwlk- gespeld*1 Dleto V"n heteekenls j®** station bestaat in hoofdzaak uit een ge- ten én ’1^rin de behandeling van plaatskaar- kinr-r, Oas*«e blasts vindt, een tunnel met tour de helde perrons, welke tunnel «otnbfr, *°mende en vertrekkende reizigers ge- is. Hierdoor kan «ie contróle aóó- De behandeling der begrooting Financiën in den Senaat heeft uitvoerige en belangwekkende rede voeringen geleid. Rondom de wer king van het Egalisatiefonds ont spon zich een debat in grooten stijl, nadat enkele senatoren van hun me- dedoogen met al te zwaar belaste kasteelheeren hadden doen blijken. Voorts staan de eigenaren voor vele zake- lüke lasten, terwül de waarde van het geheel vaak niet meer bedraagt dan die van den grond en de op brengst der afbraak De heer Van Voorst tot Voorst hield den minister vóór, dat het een Christelijke Re geering niet past, een categorie van burgers zóó zwaar te belasten, dat dit gelük staat met go- leidelüke onteigening. HU wees ook op de ontluistering van het platteland, welke het Van Voorst tot Voorst gevolg dreigt te wor den van deze belastingpolitiek. Het is dêrhalve van heden af verboden zonder vergunning van den minister een inrichting te vestigen, waarin een der bo vengenoemde bedrijven wordt uitgeoefend. Van s heeren Pollema's advies aan de Re geering: „houd royaler huls”! was hü wel wat geschrokken en uitdagend vroeg hü, wat zün ge- eerde mede-afgevaardlgde wel zou doen, als deze op ’s ministers plaats zat. De leening aan de Fransche Spoorwegen had zün instemming; misschien zou het met het oog op eventueele faciliteiten van Frankrük, op het gebied der Surtaxes d'entrepóts ook wel ver standig zün, Frankrük nog wat méér credlet te geven, natuurlük behoorlük .gesecureerd". Wat den toestand der Rüksfondsen be treft, spr. aarzelde niet, deze „in de hoog ste mate zorgwekkend” te noemen. De con versie heeft de fondsen nog een extra na deeltje van f 7 millioen opgeleverd. Zullen wü In 1940 weer f 45 millioen in het fonds kunnen storten? Zoo niet, dan hebben wü geen fondsen meer, doch nog slechts een rente- dekklngsstelsel. Verhooging van directe en indirecte belasting is niet te vermijden, en de heer Van Lanschot wenschte minister De Wilde tegen 1940 een groote vindlngrükheid toe. Slot voor heden was een speechje van den heer DE JONG (R.K.), die pleitte voor een ge- lüke belastingheffing op de winsten van alle soorten van ondernemingen. In tegenstelling met den heer Pollema was deze spreker er büna volkomen gerust op. dat K wü met het Egalisatiefonds den strijd wèl zul- len kunnen voihouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 13