ZEDELIJKHEID EN KUNST
het amstelstation in de hoofdstad
H
Financiën
de orde
aan
STARK’s
F
noudt
-UTRECHT"
niitrf
hWH-
sifisss
STAND DER SP00RWEG-
WERKEN
V estigings verbod
schoenenbranche
ZWAAR BELASTE
KASTEELHEEREN
tand
pasta
WOENSDAG 9 FEBRUARI 1938
Tentoonstelling der maquette
Nog drie jaar arbeid
Foto’s van Prinses
Beatrix
EERSTE KAMER
G oud overvloed
BIJ VECHTPARTIJ GEWOND
togen 1
Toestand Rijksfondsen
zorgwekkend genoemd
In de residentie in beslag
genomen
AGENT VAN POLITIE
AANGEREDEN
Geen misdrijf in het
spel?
Vooral het aantal onvolwaardige
bedrijfjes nam steeds toe
Het geheimzinnig sterfgeval
te Berghem
Volgens .den heer Pollema is nog
maar j 100 millioen in het
Egalisatiefonds
Waarborg de rust van Uw levens
avond door een polis van levens
verzekering van de „Utrecht".
Volledige scheiding van personen
en goederen-verkeer
I
Ook de Gooische naar hier
Maquette van het nieuwe Amstelstation tn de hoofdstad. Duidelijk ziet men
de groote hal en de laag af gedekte, op hoog niveau gelegen perrons. Het moderne
station verschilt wel heel sterk in uiierlijk aspect met de stations der vorige eeuw
Nieuw station in fraaie
omgeving
1
19
J
pCt. van het
50
ZOU
fCD
MO
bepaalde
•**hen, die
DEN HAAG, 8 Februari 1938.
Cr.
iten
iten
iten
van
tot
pleinrand sullen van dien kant ook reizigers
verwacht kunnen worden, die dien uitgang
als toegang sullen gebruiken.
gen. De zijwanden worden met glas geslo
ten. De verlichting der perrons geschiedt
door flinke glasen bovenlichten.
de
een
zou vannieuwe devaluatie. Zooiets
ons financieel prestige geen goed doen.
N V. LEVENSVERZEKERING MAATSCHAPPIJ .UTRECHT"
TE UTRECHT.
Bü een vechtpartij uit mfnnenüd op den
Schledamschedjjk te Rotterdam heeft de 38-
jarige chauffeur C. 8. een 38-jarlgen inwoner
van Naarden, M. M, zoodanig op het hoofd ge
slagen, dat de man met een hersenschudding
in het ziekenhuis aan den Coolslngel moest wor
den opgenomen. De chauffeur is in het hoofd
bureau van poMMe in bewaring gzabeM.
het schilderkundige en aesthetlsche
i schilderij overheerscht. moet sulk
UderU geweerd worden van een ten-
Dinsdagavond tegen kwart voor zeven ia op
den Rjjksstraatweg te Sassenheim de agent van
polltie K. uit Lisse, by het oversteken door een
personenauto aangereden.
Ernstig gewond werd het slachtoffer opgeno
men en naar het Academisch Ziekenhuis te
Leiden overgebracht.
eren
ten
vak-
den.
Heb
teld.
oren
wU
▼an
Beid
wat
•uwe
*en
ort-
dul-
THè/
Vanaf Woensdag 9 Februari worden in het
Spoorwegmuseum te Utrecht tentoongesteld de
maquettes van de nieuwe stationsgebouwen
Mulderpoort en Amstellaan te Amsterdam.
en
en
Door zekere manipulaties met gelden uit
het fonds zjjn de boekverllezen bij de Ne-
derlandsche Bank reeds opgeloopen tot
175 millioen; aan rente is er verloren 3
millioen, terwijl de werkelijke verliezen be
dragen 15 millioen, zoodat de Regeering
dus eigenlijk nog maar over 100 millioen
beschikt om den gulden op peil te houden.
Thans beleven wij het, dat het Egalisatie
fonds, aanvankelijk bestemd om daling van
den koers te verhinderen, juist wegens den
goeden naam van den gulden, moet worden
aangewend tot voorkoming van stijging.
s
En nog andere funeste gevolgen zijn er
aan te wijzen, vooral door de belasting op
het houden van personeel: meer werkloos
heid, weinig gebruik van meubilair, kort
om: ongunstige invloed op het bedrijfsleven.
Ofschoon de uitslag van het sectieonderuoek
van de doktoren Mettrop en Pompe geheim is,
kunnen wij toch uit bevoegde bron mede deden,
dat hier waarschijnlijk van een misdrijf niet
kan worden gesproken. Vermoedelijk is de 42-
jarige R. in dronkenschap met zjjn flets ge
struikeld en met zijn hoofd tegen een steen te
recht gekomen. Hij moet eenigen tijd bewusteloos
zijn geweest en zich daarna een eind hebben
voortgesleept naar de plek, waar hij dood word
gevonden. Onder groote belangstelling ia Dins
dag het stoffelijk overschot begraven.
De begane grond bevat de plaatskaarten-
hal, loodrecht staande op de richting der
sporen, en een bagagehal, evenwijdig aan
die richting. Daarop volgen op het zelfde
niveau van 2.40 M. 4-NAF. de contróle en
de relzigerstunnel.
De plaatskaartenhal, groot ongeveer 20
bij 40 Meter en 15 Meter hoog, heeft twee
lage zijbeuken. Aan de Noordzijde bevinden
zich de hoofdtoegangen en het plaatskaar
tenbureau met de loketten, aan de Zuid
zijde de dienstregelingen en de hoofduit
gangen. Omdat de stad zich aan de Noord
zijde bevindt, zal de Noordelijke hoofd
toegang ook als uitgang dienst moeten kun
nen doen en door de aanwezigheid van de
Gooische Stoomtram aan den Zuidelijken
In het schoenbedrijf heerschte reeds ge-
ruimen tijd een chaotische toestand. Het
aantal vestigingen van bedrijven en in het
bijzonder van onvolwaardige bedrijfjes nam
steeds toe. Zoo was in de drie groote ste
den des lands in de periode van 1 Januari
tot 1 October 1937 een toename geconsta
teerd van 194. Hieronder zjjn niet begrepen
-de van de straat af niet zichtbare bedrijven,
welke
totaal
naar schatting
uitmaken.
N.B. Het bovenstaande was reeds ge
schreven, toen het „Elndh. Dagblad” mede
deelde, dat burgemeeste» Verdijk heelemaal
geen bevel heeft gegeven een vijftal schil
derfjen te verwijderen. De toedracht deaer
zaak is n.l. als volgt: Toen de directeur van
het van Abbe-museum, dr. Viseer, met den in
richter van de Amsterdamsche Van Dongen
tentoonstelling onderhandelde over een ex
positie van dit werk in Eindhoven, heeft hij
onmiddellijk de bewuste vijf schilderijen
teruggewezen, aangezien hij deze minder ge
schikt vond om in Eindhoven te worden ge
ëxposeerd. Desondanks werden deze doeken
tóch met de collectie meegezonden, met het
gevolg, dat deze zoolang in het keldermaga-
zijn zijn opgeborgen en niet opgehangen, wijl
de commissie van advies het geheel met dr.
Visser In deze eens was. De aanval van „Het
Volk" op burgemeester Verdijk en het rel
letje, waaraan ook de „TM.” deelnam, blij
ken thans dus nóg onjuister te zijn geweest
dan onmiddellijk kon worden vastgesteld,
terwijl de mededeeling van het „Eindh
Dgbl." in geen enkel opzicht lets afdoet aan
de juistheid van het standpunt, dat wij hier
boven uiteen hebben gezet.
De wachtkamers op het tweede perron sullen
van een ruime restauratie-inrichtlng worden
voorzien.
Het stationsgebouw zal op een betonnen kel
der worden uitgevoerd als staalskelet, waarvan
de stalen onderdeelen worden weggewerkt. De
gevels zijn gedacht met een natuursteenen
plint, waarboven een bemetseling van dunnen
baksteen. De middenhal ontvangt aan den kop
een rijkere behandeling door toepassing van
natuursteen in een bescheiden ornamentaa)
verband, terwijl banden van natuursteen daar
bij zullen aansluiten.
De overstekende daken iijn met betonnen
goten afgesloten en worden met platen van
gasbeton bedekt, waarover een met dun koper
bekleede asfaltvllt-lei wordt geplakt.
De binnenbehandeling der wanden is voor
het benedengedeelte gedacht in grijsverglaasde
dunne strippen, waarboven ivoorkleurig schuur
werk. De vloer Is gedacht van kwartsiet-lel-
steenplaten. Ramen en deuren zijn van staal
Voor heel Amsterdam-Zuid, van Stadion tot
Amstel en evenzeer voor de nabije Oostelijkc
In verband met het geheimzinnig sterfgeval in
Berghem bij Os hebben de politieautoriteiten een
diepgaand onderzoek ingesteld.
De Officier van Justitie uit Den Bosch, mr.
Dubois, heeft persoonlijk een onderzoek inge
steld.
Nadat pp 18 Augustus 1937 een spertijd
voor het slagersbedrijf was Ingevoerd en op
9 en 17 December 1937 voor het brood bakkers
en broodverkoopersbedrjjf. heeft de minister
van Economische Zaken thans een tijdelijk
vestigingsverbod uitgevaardigd voor
schoenhers tellers bedrijf,
drijf, het schoenverkoopersbedrijf en het bedrijf
van orthopedisch schoenmaker, dus voor de
volledige schoenenbranche.
Zoo is op het oogenblik de stand van het
millioenenwerk, dat het spoorwegverkeer om en
door Amsterdam een geheel ander aspect zal
geven. Goederen- en personenverkeer i, zullen
dan volledig zijn gescheiden, het verkeer naar
en van Utrecht en Amersfoort over verschil
lende sporen worden geleid, terwijl alle krulsip-
gen t niveau, die bet stadsverkeer zoozeer stag
neerden, tot het verleden behooren.
Het treinverkeer van en naar Utrecht zal in
de halte Mulderpoort naar het Centraal Sta
tion worden geleid. Amsterdams grootste kop-
station, het oude Weesperpoort, verdwijnt. En
tenslotte worden, zooals gezegd, de goederen
treinen over geheel eigen banen gevoerd, welke
de toekomst vla het nieuwe Amstelstation en
ter hoogte van Duivendrecht van de groote Hjn
afbuigen, om. haar vervolgens hoog te kruisen
en verder over wegen en water te lelden naar
het groote goederenemplacement Watergraafs
meer. Later worden de verbindingen van het
goederenvervoer weer onder de groote baan
doorgeleid naar Rietlanden en Doklaan v.v.
In een breed betoog heeft de heer POLLEMA
(C. H.) zijn bezwaren tegen de werking van
het Egalisatiefonds uiteengezet: sinds de gul
den van het goud is losgemaakt, heeft het Ega
lisatiefonds, zoo luidt de voornaamste klacht,
’t te zijner beschikking staande kapitaal vrijwel
voortdurend aangewend om bestendig druk uit
te oefenen op den gulden-koers, zulks in strijd
met de aanvankelijke bedoeling van het fonds;
te voorkomen, dat door speculatieve handelin
gen groote schommelingen zouden ontstaan.
Een kapitaal van 300 millioen. Is indertijd
in het fonds gestort en het parlement gaf der
Regeering een zóó belangrijke blanco-volmacht
als maar zelden toegekend wordt. De heer Pol
lema zeide het te betreuren, dat de Regeering
zich niet gehouden had aan haar toezeggin
gen.
De heeren VAN RAPPARD (Llb.) en VAN
VOORST TOT VOORST (R. K.) maakten
zich tot tolk van hen, die door den druk, door
de toepassing van de personeele belasting op
kasteelen en landgoederen uitgeoefend, wèl
zwaar gedupeerd worden. Er komen gevallen
voor, dat de opcenten, welke van hen geheven
Worden, 200 bedragen. Soms drukken 100 pet
belasting op landgoederen, die niet meer dan
2 pet. opbrengen. A
Reeds Maandagmiddag werden in de resi
dentie op verschillende plaatsen door straat
venters foto’s van Prinses Beatrix ten verkoop
aangeboden. Het waren afdrukken van dezelfde
foto’s, die eerst des avonds in de dagbladen
mochten worden opgenomen en ten aanzien
waarvan voor de verdere verspreiding copy
right was gegeven aan de N.V. Njjgh en Van
Ditmar.
Het gevolg hiervan was, dat de politie de be
wuste foto’s in beslag heeft genomen, terwijl
tegen de drukkers ervan een proces-verbaal
zal worden opgemaakt.
Tijdens een persconferentie, op bet Centraal
Station gehouden, hebben de uitvoerders der
werken ons aan de hand van maquettes en tee-
keningen een blik gegeven in de nabije toe
komst, en ons duidelijk gemaakt hoe dit nieu
we en, voor Amsterdam-Zuid in het bijzonder,
*oo belangrijke station zal worden ge
bouwd en ingericht. Het zijn van de zijde der
Gemeente de architecten C. van Eesteren en
J- van Leupen en van de zijde der Bpoor-
w**en de archltect-lngenleur ir. H. O. J. Schel
ling, die aan het totstandkomen van het plan
k'rimenlijk hebben gewerkt.
aanvoer en afvoer van reizigers vindt zijn
uitdrukking in een breede luifel aan de
Noordzijde vóór den hoofdtoegang en een
smalle lange overkapping aan de Zuid
zijde, aansluitend aan den hoofduitgang,
die de reizigers in staat stelt droog in taxi
of gereedstaanden particulieren auto te
stappen.
et „Volk” vertelt nu wel, dat geen
der dertigduizend bezoekers te Am
sterdam aanstoot heeft genomen aan
het daar tentoongestelde, maar deze gra-
tuïete verklaring heeft uiteraard niet de
minste waarde, aangezien „Het Volk” nog
niet de faculteit bezit harten en nieren van
al die dertigduizend te doorgronden. Inte-
danig worden uitgevoerd, dat met een minimum
personeel kan worden volstaan.
Er zijn twee perrons, op 600 M. boven NAJ
gelegen, een eerste perron ter breedte van 10
M. voor aankomst van reizigers, en een tweede
perron, breed 16.60 M„ voor vertrek van reizi
gers. Door trappen van 4 M. breedte staan de
perrons met den tunnel in verbinding.
Nabij «te einden van de perrons, die 330 M
lang zijn, bevinden zich bagageliften. die door
een bagagetunnel met de plaats, waar aan
name van „bagage in het gebouw plaats vindt
zijn verbonden. Deze bagagetunnel wordt on
der den personentunnel doorgevoerd.
De verkeersproblemen op het plein zjjn nu
op de volgende wijze opgelast. He* gebouw ligt
tegen den keermuur met zijp hoofdas loodrecht
op de richting der sporen. In de richting
Noord-Zuld zijn de rijwegen van en naar de
stad gesplitst, en tusschen deze beide wegen in
is het emplacement van de stadstram gepro
jecteerd. De weg naar de stad is horizontaal en
gelegen op ongeveer 0.80 M. -NAP, De weg
van de stad stijgt vanaf het kruispunt tot het
gebouw, waar het peil 2.30 is en daalt daar
na weer tot de tram-lus.
Door deze wegverhooging bestaat er gelegen
heid, de tramreizigers met een tunnel ondei
den y|weg door te voeren. Deze tramtunnel
voert^bk een ruim portaal naar een breede
trap, die rechtstreeks In de groote stationshal
uitkomt.
Het noordelijk pleindeel dient voor de ver
trekkende reizigers, aankomend per taxi, met
een rijwiel of te voet, hier is de hoofdingang
van het gebouw en de ingang naar de rüwle-
lenbergplaats.
Het Zuidelijk pleindeel is voor de aangeko
men reizigers, en bevat den uitgang van de rij
wielenbergplaats, de parkeerplaats voor taxi’s,
de autobus-standplaats en het nieuwe eind
punt van de Gooische Tram, welke hier over
een overkapt perron, restauratie enz. zal be
schikken.
Het niveau van den tramtunnel is tevens *t
niveau van den kelder, 0.80 M. die zich onder
het geheele gebouw uitstrekt, en die in hoofd
zaak de rljwielenbewaarplaats bevat, waar on
geveer 2500 fietsen zullen kunnen worden ge
borgen. Deze bewaarplaats is door hellingen
met de trottoirs aan weerszijden van de hal
verbonden.
Voorts bevinden zich in den kelder ruimten
voor centrale verwarming, helling tusschen ba-
gagetunnel en begage-ontvangst, W.C.’s voor
personeel en voor het plaatskaartenbureau.
De dwarshal, breed 15 Meter, bevat aan de
Noordzijde de bagage-behandeling met bagage-
bank, fieteenafglfte, depót en helling naar den
kelder.
Aan de Zuidzijde zijn toiletten ontworpen
een kapperszaak en diverse kiosken. Dit ge
deelte dient tevens als wachtruimte voor dege
nen, die familie of kennissen van den trein
halen. In het midden van deze dwarshal komt
een courantenkiosk, terwijl ter weerszijden van
de 10 contróledoorgangen 4 publieke telefoon
cellen ontworpen zijn.
Op de verdieping bevinden zich nog op spoor-
staafhoogte een aantal dienstruimten. Om op
de perrons het aantal gebouwen zooveel moge
lijk te beperken, zijn deze dienstruimten in
het stationsgebouw ondergebracht.
gendeel, het fenomenale succes, da* Van
Dongen's expositie in de boofdstad beeft ge
had. zal allicht mede te danken zjjn gerieect
aan de verdiende en niet onbedenkeljjke re
putatie, welke de schilder beeft, want het
Amsterdamsche publiek pleegt doorgaans
niet aoo warm te kropen voor schilderijenten
toonstellingen. Maar al sou wezenlijk nie
mand in Amsterdam aanstoot hebben ge
nomen aan Van Dongen’s werk, dan nog
zou dat geen enkel bewijs leveren, dat dat
ook in Eindhoven t geval moet zijn. Amster
dam is geen Eindhoven, en *t Amsterdamsche
publiek is niet het Eindhovensch publiek.
Aan burgemeester Verdijk moet meer kennis
van zijn eigen Pappenheimers worden toe
vertrouwd dan aan de Van Dongen-verbeer-
Ujkers van Telegraaf en Volk. De Arbeiders
pers tracht een loopje te nemen met de
zedelijkheidsoverwegingen van de Elndho-
vensche magistraat en speelt tegen elkaar
uit, wat op grond van V burgemeesters
maatregel voor de Eindhovensche vrouwen
wei en voor de Eindhovensche mannen niet
geschikt schijnt te worden geacht. Dat
vrouwen en mannen een geheel andere ge
aardheid hebben en voor geheel verschillende
indrukken ontvankelijk zijn, daarvan schijnt
„Het Volk” niets te weten. Het weet blijkens
een onderschrift bjj een reproductie ook niet,
dat „Requerdo de Toledo” souvenir van
Toledo beteekent, srint het noemt bedoeld
schilderij: het portret van „Requerdo de
Toledo”. Van een zoo vurig voorstander van
de republikeinsche Spaanscbe Volksfront-
regeering als ..Het Volk” is, had men méér
kennis van bet Bpaansch mogen verwachten.
Nu begrijpen wij, dat het zich aoo gemak-
keljjk wat op de mouw laat spelden. De zede
lijkheid of onzedelijkheid van een naakt-
schllderij hangt niet af vaJÈi de zijde, waar
van bet model is gezien, maar van de wijae
ymarop^ het is gezien en uitgebeeld. Zoodra
in visie en uitbeelding het sexueel prikke
lende
van
een s
toonstelling, welke toegankelijk gesteld wordt
voor een publiek, waarvan men mag ver
onderstellen, dat bet ontvankelijker is voos
bet eerste dan voor het laatste. In Van Don
gen’s werk is dat niet zelden het geval, hoe
virtuoos hij ook vermag te schilderen. De
burgemeester van Eindhoven heeft zich dan
- ook niet, gelijk „Het Volk” beweert, schuldig
gemaakt aan snuffelarlj, welke .Juist do
aandacht vestigt op elementen, waar de wéare
kunst zich boven weet te verheffen”, maar
hij heeft, naar zUn beste weten en inzicht
juist die kunstwerken laten verwijderen,
waarin Van Dongen in strijd met den eisch,
welke zelfs het Volk aan ware kunst meent
te moeten stellen, zich niet boven bedoelde
elementen verhief.
Door
wordt een saneerende werking verwacht,
waarbb niet alleen de betrokken bedrUven ge
baat zUn, maar waarvan ook de lederhandel
en de schoenenindustrie voordeel zullen trek
ken.
heeft
Zaken thans
uitgevaardigd voor het
het schoenmakersbe-
Op de perrons komen ruime wacht
kamers, toiletten en banken. ZU worden
over een lengte van 210 M. van een een
voudige overkapping voorzien, die, nu er
nagenoeg geen stoomtractie meer is, laag
kan zUn en maar weinig boven den rijdraad
der electrlsche bovenleiding behoeft te lig-
Gestadig vorderen de groote spoor-
wegwerken in Amsterdam. De ver-
booging der banen nadert haar vol
tooiing; alleen het vak van de Lin-
jiaeusstraat tot den Omval is nog niet
ter hand genomen. Het nieuwe Mui-
derpoortstation is reeds in gebruik,
ofschoon de bouwwerkzaamheden
nog in vollen gang zijn. Het grond
werk voor het nieuwe Amstelstation
is in uitvoering; October 1939 zal
hier de bouw zijn voltooid. Hef groo
te goederen-emplacement Water
graafsmeer kan in den zomer van
1939 gereed zijn, terwijl men het ge
heele werk in 1941 hoopt te kunnen
opleveren.
omgeving en de buurt rond het oude WP., zal
het Amstelstation ideaal 'gelegen zijn. Temeer
daar overwogen wordt «rok treinen van Haar
lem en Zandvoort vanuit bet Centraal Station
naar hier te laten doorrUden. Dat ook een ge
heel nieuwe orienteering van het stadsverkeer
hiervan een gevolg wordt, zal de toekomst wei
ultwüaen.
Volgens den heer Van Lanschot heeft de
Regeering geenszins tegen de aanvankelijke
bedoeling gehandeld: het doel was: schom
melingen te voorkomen, en daarin is de Re
geering volledig geslaagd.
En wat den goudvoorraad der Nederlandsche
Bank betreft: dit is grootendeels vréémd geld,
dus geen Nederlandsch volksvermogen, dat er
renteloos gespaard zou liggen
.Renteloos opgespaard volksvermogen”, noem
de de heer Pollema al dit goud en in verband
met den .Jcunstmatigen” goudovervloed advi
seerde hU den mln. tot wat royaler huishouding. 1
Wanneer de Regeering maar voortgaat met be-
lastingen te verhoogen en stringent te bezulni- j
gen, zal zU, aldus de heer Pollema, geen succes
hebben met haar al te financieel-technische po
gingen om den gulden op peil te houden.
Het is ons intusschen niet duidelUk kunnen
wórden, op welke wijze de heer Pollema het
doel denkt te kunnen bereiken, als hU de tac
tiek der Regeering niet wenscht. WU vernamen
zooiets als .Andere verdeellng der welvaart", als
„het niet-nemen van zekere maatregelen”, maar i
veel concreets hield dit alles niet in.
De heer VAN LANSCHOT (R.K.) bleek van
precies de tegenovergestelde meenlng en in een
uitnemend betoog heeft hU den heer Pollema
zóó uitvoerig, slagvaardig en o.i. afdoend bestre
den, dat minister De Wilde bü de antwoordlng
der sprekers wel een heel gemakkelüke taak
krijgt
De heer Van Lanschot begon met den minister
geluk te wenschen: de conversie der Staatslee-
ningen is schitterend gelukt en de spreker wees
op het hooge belang van het feit, dat zóó maar
meer dan de helft onzer geheele Staatsschuld
geconverteerd kon worden.
Na geconstateerd te hebben, dat politieke me
dezeggenschap (van het parlement) over het
Egalisatiefonds niet mogeljjk is, aangezien er in
het hanteeren der fondsgelden steeds snel ge
handeld moet worden, betoogde hjj, dat het ach
teraf door sommigen aanbevolen middel tot ’t op
peil houden van den gulden nJ. het stellen
van een .Jlxum”, een vasten koers, zooals b.v
in Zwitserland gebeurd is gevaren opleveren
Intusschen is de goudvoorraad der Neder
landsche Bank van f 670 millioen opgeloopen
tot bijna anderhalf milliard en deze voorraad
zou nog 100 millioen grooter zUn, als niet
het bekende credlet aan de Fransche spoor
wegen was verleend.
De organisaties van schoenwinkeliers en
schoenmakerspatroonsvereenlglngen hebben zien
tot den minister gewend om spoedige invoe
ring van vestigingselschen voor hun bedrijf. In
afwachting hiervan is de minister van Econo
mische Zaken op verzoek van den midden-
standsraaad overgegaan tot het voorlooplg
vestigingsverbod, omdat bü de Uivoering van
een spertüd voor het slagersbedrijf en het bak
kersbedrijf duidelUk gebleken was, dat inder
daad nog velen trachten door overhaaste vesti
ging aan de eischen, welke bü algemeenen
maatregel van bestuur gesteld zullen worden,
te ontkomen.
5 A’
ooals men weet, la de vea Dongenten-
toonstelling van Amstetdam overge-
bracht naar bet van Abbemuseum te
Eindhoven. Deze tentoonsteUing, bedoeld als
een huldiging van den 60 Jaar geworden, tot
Franschman genaturallseerden Hollandschen
schilder, die in Parijs niet alleen als kunste-
- naar, maar ook als mensch een groote, niet
geheel onbedenkelüke reputatie verwierf, was
in eerste instantie te Amsterdam van dien
aard, dat men er uit zedelükheidsoverwegln-
gen voor normale en verstandige volwassenen
geen ernstig bezwaar tegen behoefde te ma
ken. Later werden aan die expositie echter
eenige doeken toegevoegd, welke een strenger
voorbehoud noodzakelük maakten. Ook deze
laatste toegevoegde schilderijen schünt men
in Eindhoven te hebben willen expoeeeren,
want de katholieke burgemeester van Eind-'
hoven heeft last gegeven, dat ’n vüftal schil
derijen van de tentoonstelling moesten wor
den verwijderd. Door dezen maatregel, waar
toe burgemeester Verdük als hoofd van de
politie ter plaatse, die te. waken heeft voor
de openbare orde en zedelükheid. volkomen ’t
recht had. heeft het hoofd der gemeente
Eindhoven zich de schampere verontwaar
diging van bladen als de „Tel.” en „Het
Volk” op den hals gehaald. Hoe nu, vraagt
men zich af, durft burgemeester Verdük
voor onzedelük te verklaren, wat onder de
hooge patronage van den Commissaris der
Koningin in Noord-Holland en tal van an
dere vooraanstaande autoriteiten en per
soonlijkheden, waaronder óók katholieken
in de hoofdstad het publiek werd voorgezet*
Deze vraag is even tendentieus als mislei
dend.' Daargelaten of bedoelde autoriteiten
en vooral katholieken wAl verstandig en
voorzichtig gehandeld hebben door zitting
te nemen in het comité van aanbeveling
voor deze tentoonstelling, hun zitting ne
men vóórdat bedoelde expositie te zien was' -
bewijst niet, dat zü alle werken van den
Parüschen Hollander zonder uitzondering
voor hun moreele rekening wenschen te
nemen. Dat zouden zü trouwens ook moellük
kunnen, want indertüd hebben wü op het
atelier van den schilder te Parijs geconsta
teerd, dat Van Dongen verschillende on
loochenbaar pornografische stukken heeft
vervaardigd. Het spreekt vanzelf, dat zü hun
naam aan deze tentoonstelling van tevoren
hebben gegeven in het goede vertrouwen,
dat zedekwetsende doeken er zouden worden
geweerd. Aanvankelük viel op de tentoon
stelling te Amsterdam dan ook geen ern
stige aanmerking te maken, al kwam ook
daar een enkele maal het zinnelük element
in Van Dongen’s kunst zoodanig naar vo
ren, dat op dit gebied erg gevoelige naturen
erdoor verontrust zouden kunnen worden.
De latere toevoeging, welke natuurlük even
eens niet in overleg met al de leden van
het uitgebrelde comité van aanbeveling ge
schiedde, versterkte dit element in hoogst
bedenkelüke mate.
Een .belangrük onderdeel van de in uit
voering zijnde spoorwegwerken is wel de
bouw van het nieuwe Amstelstation, waar
van de beteekenis, door zün ligging tegen
over het groote en volkrijke Zuidelüke
stadskwartier, nog niet te overzien is. En
vooral ook de situatie ter plaatse, zooals die
is gedacht in het uitbreidingsplan Water
graafsmeer, nabü de kruising van nieuwe,
belangrüke verkeerswegen in een toekom
stig stadskwartier, waar boomaanplant,
parkaanleg en waterpartüen een geheel
eigen en voor Amsterdam nieuwe sfeer
■uilen scheppen, is hoogst interessant.
toepassing van de vestigingswet
saneerende werking
Het stationsplein van het nieuw te bou
wen Amstelstation vormt de kern van het
herziene uitbreidingsplan Watergraafsmeer.
Hierin daalt de Amstellaan, na onder den
sp«x>rweg door gegaan te zün, langs even
wijdig geplaatste hooge bouwblokken af
p**r de nieuwe laan evenwüdig aan den
Middenweg, die bü de Dulvendrechtsche
Mug op de Weesperzüde uitkomt. Via het
Mwplein voert een tweede weg naar die
zelfde laan. Groote oppervlakken groen zün
wsschen deze nieuwe wegen gespaard, aan
sluitend aan het bestaande Frankendaal.
Geze partüen groen zün diep gelegen en
“te* hunne waterpartüen een aantal
vei tassende vergezichten opleveren.
en statlonsvoorpleln zün ten
“auwste met elkander verbonden. Het plan
«ZTiLr* dOOr nadCTe bestudeering van de
die het voorplein stelt, allengs ont-
*id tot den thans vastgestelden vorm. Het
'J?. heeft een lengte van ongeveer 350
r bö een breedte van ongeveer 125 meter
„J? “et de lange as nagenoeg Noord-Zuld
ÏZ~tenteerd. De Oostzüde van dat plein is over
«•te lengte afgesloten door een keermuur te-
n”<te hooge spoorbaan.
de Noordzüde komt de Amstellaan on-
den spoorweg door en zet zich voort langs
boukm.ï’ 111 den NO<hoek komt «ie groote
ie— ult' «He vla den President Steünplant-
~™-*Merdoorgang over den voonnallgen
de over dan verlaten WJP.-terreln
.8tad bereikt.
R Zuidzijde van het plein is een weg
M(2yr?**?d naar het Gooi, terwül in den
plelnhoek zoodoende een
kdlJ~BtnilsPunt ontstaat, dat in de ontwlk-
gespeld*1 Dleto V"n heteekenls
j®** station bestaat in hoofdzaak uit een ge-
ten én ’1^rin de behandeling van plaatskaar-
kinr-r, Oas*«e blasts vindt, een tunnel met
tour de helde perrons, welke tunnel
«otnbfr, *°mende en vertrekkende reizigers ge-
is. Hierdoor kan «ie contróle aóó-
De behandeling der begrooting
Financiën in den Senaat heeft
uitvoerige en belangwekkende rede
voeringen geleid. Rondom de wer
king van het Egalisatiefonds ont
spon zich een debat in grooten stijl,
nadat enkele senatoren van hun me-
dedoogen met al te zwaar belaste
kasteelheeren hadden doen blijken.
Voorts staan de eigenaren voor vele zake-
lüke lasten, terwül
de waarde van het
geheel vaak niet meer
bedraagt dan die van
den grond en de op
brengst der afbraak
De heer Van Voorst
tot Voorst hield den
minister vóór, dat het
een Christelijke Re
geering niet past, een
categorie
van burgers zóó zwaar
te belasten, dat dit
gelük staat met go-
leidelüke onteigening.
HU wees ook op de
ontluistering van het
platteland, welke het Van Voorst tot Voorst
gevolg dreigt te wor
den van deze belastingpolitiek.
Het is dêrhalve van heden af verboden
zonder vergunning van den minister een
inrichting te vestigen, waarin een der bo
vengenoemde bedrijven wordt uitgeoefend.
Van s heeren Pollema's advies aan de Re
geering: „houd royaler huls”! was hü wel wat
geschrokken en uitdagend vroeg hü, wat zün ge-
eerde mede-afgevaardlgde wel zou doen, als
deze op ’s ministers plaats zat.
De leening aan de Fransche Spoorwegen had
zün instemming; misschien zou het met het oog
op eventueele faciliteiten van Frankrük, op het
gebied der Surtaxes d'entrepóts ook wel ver
standig zün, Frankrük nog wat méér credlet te
geven, natuurlük behoorlük .gesecureerd".
Wat den toestand der Rüksfondsen be
treft, spr. aarzelde niet, deze „in de hoog
ste mate zorgwekkend” te noemen. De con
versie heeft de fondsen nog een extra na
deeltje van f 7 millioen opgeleverd.
Zullen wü In 1940 weer f 45 millioen in het
fonds kunnen storten? Zoo niet, dan hebben wü
geen fondsen meer, doch nog slechts een rente-
dekklngsstelsel.
Verhooging van directe en indirecte belasting
is niet te vermijden, en de heer Van Lanschot
wenschte minister De Wilde tegen 1940 een
groote vindlngrükheid toe.
Slot voor heden was een speechje van den
heer DE JONG (R.K.), die pleitte voor een ge-
lüke belastingheffing op de winsten van alle
soorten van ondernemingen.
In tegenstelling met den heer Pollema was
deze spreker er büna volkomen gerust op. dat K
wü met het Egalisatiefonds den strijd wèl zul-
len kunnen voihouden.