ZEDELIJKHEID EN KUNST
STARK’s
Financiën aan de orde
„UTRECHT"
V estigings verbod
schoenenbranche
HET AMSTELSTATION IN DE HOOFDSTAD
ZWAAR BELASTE
KASTEELHEEREN
STAND DER SPOORWEG-
WERKEN
1
tand
pasta
WOENSDAG 9 FEBRUARI 1938
Tentoonstelling der maquette
Nog drie jaar arbeid
Foto’s van Prinses
Beatrix
tegen!
Goudovervloed
BIJ VECHTPARTIJ GEWOND
tegen
Toestand Rijksfondsen
zorgwekkend genoemd
Het geheimzinnig sterfgeval
te Berghem
AGENT VAN POLITIE -
AANGEREDEN
Volledige scheiding van pertonen-
goederen-verkeet
Volgen* den heer Pollema is nog
maar f 100 millioen in het
Egalisatiefond»
In de residentie in beslag
genomen
EERSTE KAMER
Waarborg de rust van Uw levens
avond doft een polis van levens
verzekering van^ de „Utrecht”.
Maquette van het nieuwe Amstelstation in de hoofdstad. Duidelijk ziet men
de groote hal en de laag af gedekte, op hoog niveau gelegen perrons. Het moderne
station verschilt wel heel sterk in uiterlijk aspect met de stations der vorige eeuw
Ook de Gooische t naar hier
Cb de perrons komen ruime wacht-
kamers, toiletten en banken. Zij woéden
over een lengte van 310 M. van een een
voudige overkapping^ vpprz|en, c|ie,
nagenoeg geen stoomtractie meer
kan zjjn en maar weinig boven
der electrische bovenleiding behoeft
Nieuw station in fraaie
omgeving
5
Vooral het aantal onvolwaardige
bedryfje* nam steeds toe
t
Geen misdrijfin het
•pel?
I
hui
ver-
Lin-
V
Weid
Km
ZOU
DEN HAAG, 8 Februari 1938.
oerinj
in
’ARD (Llb.) en VAN
3T (R. K.) maakten
nten
ntan
MO
van
tot
hiervan een
uitwazen.
van Economische
vestigingsverbod
zou van nieuwe devaluatie. Zoolets
ons financieel prestige geen goed doen.
euwt
chen
gort-
dui-
van
zich
.ngen en het plaatskaar-
loketten, aan de Zuid-
hoofdult-
het Egalisatiefonds ui'
den van het goud is k
lisatlefonds, zoo luidt de voornaamste klacht,
‘t te zijner beschikking staande kapitaal vrijwel
voortdurend aangewend om bestendig druk uit
te oefenen op den gulden-koers, zulks IrrtttrUd
met de aanvankelijke bedoeling van het fonds;
te voorkomen, dat door speculatieve handelin
gen groote schommelingen zouden ontstaan.
Een kapitaal van 300 millioen is indertijd
in het fonds gestort en het parlement gaf der
Regeerlng een zóó belangrijke blanco-volmacht
als maar zelden toegekend wordt. De héér Pol
lema zelde het te betreuren, dat de Regeerlng
zich niet gehouden had aan haar toezeggin
gen.
N.V. LEVENS VERZEKER ING-MAATSCHAPPIJ .UTRECHT"
TE UTRECHT.
Door
wordt
iteerd te hebben, dat politieke me-
j (van het parlement) over het
|s niet mogelijk is, aangezien er in
1 der fondsgelden steeds snel ge
it worden, betoogde hij, dat het ach
teraf door sommigen aanbevolen middel tot 't op
peil houden van den gulden nJ. het stellen
van een „flxum", een vasten koers, zooals b.v
in Zwitserland gebeurd is gevaren opleveren
welke
totaal
heeft
thans
En wat den goudvoorraad der Nederlandsche
Bank betreft: dit is grootendeels vréémd geld,
dus geen Nederlandsch volks vermogen, dat er
renteloos gespaard zou liggen
Bij een vechtpartij uit minnenijd op den
Schiedamschedljk te Rotterdam heeft de 38-
jarige chauffeur C. S. een 38-Jarlgen inwoner
van Naarden. M. M.. zoodanig op het hoofd ge
slagen, dat de man met een hersenschudding
in het ziekenhuis aan den Coolsingel moest wor-
Volgens den heer Van Lanschot heeft de
Regeerlng geenszins tegen de aanvankelijke
bedoeling gehandeld: het doel was: schom
melingen te voorkomen, en daarin is de Re-
geering volledig geslaagd.
Dinsdagavond tegen kwart voor zeven ia op
den Rjjksstraatweg te Sawenhaim de aami xan.
politie K. uit Lisse, bij het oversteken door een
personenauto aangereden.
Ernstig gewond werd het slachtoffer opgeno
men en naar het Academisch Ziekenhuis te
Lelden overgebracht.
“eren
rt*n-
wak-
rden.
zich
steld.
loren
wU
van
nu er
is, laag
Irljdraad
De heeren VAN
VOORST TOT
zich tot tolk van hen,/die door den druk, door
de toepassing van de/ personeele belasting op
kasteelen en landgoederen uitgeoefend. wél
zwaar gedupeerd worden. Er komen gevallen
voor, dat de opcenten, welke van hen geheven
worden, 300 bedragen. Soms drukken 100 pet
belasting op landgoederen, die niet meer dan
3 pet. opbrengen.
De begane grond bevat de plaatskaarten-
hal, loodrecht staande op de richting der
sporen, en een bagagehal, evenwijdig aan
die richting. Daarop volgen op het zelfde
niveau van 3.40 M. +NAP. de contróle en
de relzigerstunnel.
De plaatskaartenhal, groot ongeveer 30
bij 40 Meter en 15 Meter hoog, heeft twee
lage zijbeuken. Aan de Noordzijde bevinden
zich de hoofdtopgai
tenbureau met**de
zijde de dienstregelingen en de
gangen. Omdat de stad zich aai* de Noord
zijde bevindt, zal de Noordelijke hoofd
toegang ook als uitgang dienst moeten kun
nen doen en door de aanwezigheid van de
Gooische Stoomtram aan den Zuidelijken
Vanaf Woensdag 9 Februari worden in het
Spoorwegmuseum te Utrecht tentoongesteld de
maquettes van de nieuwe stationsgebouwen
Mulderpoort en Amstellaan te Amsterdam.
Thans beleven wij het, dat het Egalisatie
fonds, aanvankelijk bestemd om daling van
den koers te verhinderen, juist wegens den
goeden naam van den gulden, moet worden
aangewend tot voorkoming van stijging.
Re-
een
categorie
zwaar
dit
j 1
Zoo is op het oogenbllk de stand van bet
milboenenwerk, dat het spoorwegverkeer om en
door Amsterdam een geheel ander aspect zal
geven. Goederen- en personenverkeer zullen
dan volledig zijn gescheiden, het verkeer naar
en van Utrecht en Amersfoort over verschil
lende sporen worden geleld, terwijl alle kruisin
gen k niveau, die het stadsverkeer zoozeer stag-
behooren.
L naar Utrecht zal in
,\het Centraal Sta
ns grootste kop-
rt, verdwijnt. Én
;d, de goederen-
aan ^e
en een
i Zuid-
In tegenstelling met den heer Pollema was
deze spreker er b{jna volkomen gerust op. dat
wij met het Egalisatiefonds den strijd wil sul
len kunnen volhouden.
En nog andere funeste gevolgen zijn er
aan I*. J^en, vooral door de belasting op
het houa» van personeel: meer werkloos
heid, weinig gebruik van meubilair, kort
om: ongunstige invloed op het bedrijfsleven.
De wachtkamers op het tweede perron zulle»
van een ruime restauratle-inrichtlng worden
voorzlerf.
Het stationsgebouw zal op een betonnen kel
der worden uitgevoerd als staalskelet, waarvan
de stalen onderdeelen worden weggewerkt. De
gevels zijn gedacht met een natuursteenen
plint, waarboven pen bemetseling van dunnen
baksteen. De mlddenhal ontvangt aan den kop
z een rijkere behandeling door toepassing van
natuursteen in een bescheiden omamentaa)
verband, terwijl banden van natuursteen daar
bij zullen aansluiten.
De overstekende daken zijn met betonnen
goten afgesloten en worden met platen van
gasbeton bedekt, waarover een met dun "kopef
bekleede asfaltvilt-lei wordt geplakt.
De binnenbehandellng der wanden is,; voor
het benedengedeelte gedacht in grljsverglaasde
dunne strippen, waarboven ivoorkleurig schuur-
werk. De vloer is gedacht van kwartslet-lel-
stemiplaten. Ramen eh deuren zijn van staal
Voor heel Amsterdam-Zuid, van Stadion* tot
Amstel en evenzeer voor de nabije Oostelijke
pleinrand zullen van dien kant ook reizigers
verwacht kunnen worden, die dien uitgang
als toegang zullen gebruikers
Aan den kop is het gebouw gesloten. De
aanvoer en afvoer van reizigers vindt
uitdrukking in een breede luifel i
Noordzijde vóór den hooAltoegang
smalle lange overkapping aan de
zijde, aansluitend aan den hoofduitgang',
die de reizigers in staat stelt droog in taxi
of gereedstaanden particulieren auto te
stappen.
In verband met het geheimzinnig sterfgeval in
Berghem bij Os hebben de politieautoriteiten een
diepgaand onderzoek ingesteld.
De Officier van Justitie uit Den Bosch, mr.
Dubois, heeft - persoonlijk een onderzoek inge
steld.
Deerden, tot het verled_gjj
Het treinverkeer van ei
de halte Mulderpoort na
tlon warden geleld. Amsteri
station, het oude Weesperp*
tenslotte worden, zooals gdL
treinen over geheel eigen minen gevoerd, welke
de toekomst via het nieuwe Amstelstation en
ter hoogte vap fijriwndrecbt van da groote lijn personeel en voor het plaatskaartenbureau.
Door zekere manipulaties met gelden uit
bet fonds zijn de boekverliezOi bj) de Ne
derlandsche Bank reeds opgeloopen tot
f 175 millioeti; aan rente is er verloren 3
millioen, terwijl de werkelijke verliezen be
dragen Ï5 millioen, zoodat de Regeerlng
dus eigenlijk nog maar over 100 millioen
beschikt om den gulden op peil te houden.
Tijdens een persconferentie, op het Centraal
Station gehouden, hebben de uitvoerders der
werken ons aan de hand van maquettes en tee-
lenlngen een blik gegeven in de nabije toe
komst, en ons duidelijk gemaakt hoe dit nieu
we en, voor Amsterdam-Zuid in het bijzonder,
100 belangrijke station zal worden ge
bouwd en ingericht. Het zljra^an de zijde der
Gemeente de architecten C. v&n Eesteren en
ir. J. van Leupen en van de zijde der Spoor-
*1® de archltect-ingenieur ir. H. O. J. Schel
ling, die aan het totstandkomen van het plan
irsamenlUk hebben gewerkt.
In een breed betoog heeft de heer POLLEMA
(C. H.) zijn bezwaren tegen de werking van
iiiteapgezet: sinds de gul-
losgemaakt, heeft het'Ega-
afbuigen, om baar vervolgens hoog te kruisen
en verder over wegen en water te lelden naar
het groote goederenemplacement Watergraafs
meer. Later worden de verbindingen van het
goederenvervoer weer onder de groote baan
doorgeleid naar Rietlanden en Doklaan v.v.
Van *s heeren Pollema’s advies aan de Re
geer ing: „houd royaler huis”l was hjj wel wat
geschrokken en uitdagend vroeg hjj, wat zijn ge-
eerde mede-afgevaardlgde wel zou doen, als
deze op ’s ministers plaats zat.
De leening aan de Fransche Spoorwegen had
zjjn instemming; misschien zou het met het oog
op eventueele faciliteiten van Frankrijk, op het
gebied der Surtaxes d’entrepóts ook wel ver
standig zijn. Frankrijk nog wat méér credlet te
geven, natuurlijk behoorlijk .gesecureerd".
Wat den toestand der Rijksfondsen be
treft, spr. aarzelde niet, deze ,Jn de hoog
ste «nate zorgwekkend” te noemen. De con
versie heeft de fondsen nog een extra na
deeltje van f 7 millioen opgeleverd.
Zullen wU in 1940 weer f 45 millioen in het
fonds kunnen storten? Zoo niet, dan hebben wjj
geen fondsen meer, doch nog slechts een rente-
dekklngsstelsel.
Verhooglng van directe en Indirecte belasting
is niet te vermijden, en de heer Van Lanschot
wenschte minister De Wilde tegen 1940 een
groote vindingrijkheid toe.
Slot voor heden was een speechje»van den
heer DE JONG (RE.), die pleitte voor een ge
lijke belastingheffing op de winsten
soorten van ondernemlhgen.
Een belangrijk onderdeel van de in uit
voering zijnde spoorwegwerken is wel de
bouw van het nieuwe Amstelstation, waar
van de beteekenis, door zijn ligging tegen
over het groote en volkrijke Zuidelijke
stadskwartier, nog niet te overzien is. En
vooral ook de situatie 4er plaatse, zooals die
is gedacht in het uitbreidingsplan Water
graafsmeer, nabij de- kruising van nieuwe,
belangrijke verkeerswegen in een toekom
stig stadskwartier, waar boomaanplant,
parkaanleg en waterpartijen een geheel
eigen en voor Amsterdam nieuwe sfeer
sullen scheppen, is hoogst interessant.
De dwarshal, breed 18 Meter, bevat aan de
Noordzijde de bagage-bchandeling met bagage-
bank, Tfetoenafglfte. depót en..helling naar den
kelder.
Aan de Zuidzijde zijn toiletten ontworpen
een kapperszaak en diverse kiosken. Dit ge
deelte dient tevens als wachtruimte voor dege
nen, die familie of kennissen van den trein
halen. In het midden van deze dwatshal komt
een courantenkiosk, terwijl ter weerszijden van
de 10 contróledoorgangen 4 publieke telefoon
cellen ontworpen zijn.
Op de verdieping bevinden zich nog op spoor-
staafhoogte een aantal dienstruimten. Om op
de perrons het aantal gebouwen zooveel moge-1
lijk te beperken, zijn deze dienstruimten in
het stationsgebouw ondergebracht.
Het stationsplein van het nieuw te bou
wen Amstelstation vormt de kern van het
herziene uitbreidingsplan Watergraafsmeer.
Hierin daalt de Amstellaan, na onder den
•Poot weg door gegaan te zijn, langs even-
•Udlg geplaatste hooge bouwblokken af
PJtar de nieuwe laan evenwijdig aan den
Middenweg, die bij de Duivendrechtsche
«mg op de WeesperzUde uitkomt. Via bet
voorplein voert een tweede weg naar die
•elfde laan. Groote oppervlakken groen zijn
«“schen deze nieuwe wegen gespaard, aan-
«uitend aan het bestaande Frankendaal.
Partijen groen zijn diep gelegen en
aülen niet hunne waterpartijen een aantal
’’^Trassende vergezichten opleveren.
Gestadig vorderen de groote spoor
wegwerken in Amsterdam. De
hooging der banen nadert haar vol
tooiing-, alleen het vak van de
naeusstraat tot den Omval ia nog niet
ter hand genomen. Het nieuwe Mui-
derpoortstation is,reeds in gebruik,
ofschoon de bouwwerkzaamheden
nog in vollen gang zijn. Het grond
werk voor het nieuwe Amstelstation
is in uitvoering; Octpber 1939 zal
hier de bouw zijn voltooid.* Het groo
te goederen-emplacement Water
graafsmeer kan in den zomer van
1939 gereed zijn, terwijl men het ge-
heele werk in 1941 hoopt te' kunnen
opleveren.
Reeds Maandagmiddag werden in de resi
dentie op verschillende plaatsen door straat
venters foto’s van Prinses Beatrix ten verkoop
aangeboden. Het waren afdrukken van dezelfde
foto’s, die eerst des avonds in de dagbladen
mochten worden opgenomen en ten aanzien
waarvan voor de verdere verspreiding copy
right was gegeven aan de N.V. NUgh en Van
Ditmar.
Het gevolg hiervan was>dat de politie de be
wuste foto's in beslag hééft genomen, terwijl
tegen de drukkers ervan een proces-verbaal
zal worden opgemaakt.
Nadat op 18 Augustus 1937 een spertijd
voor het slagersbedrjjf was ingevqerd en op
9 en 17 December 1937 voor het broodbakkers-
en broodverkoopers^edrüf,
Zaken
uitgevaardigd
schoenherstellersbedrljf.
de minister
een tijdelijk
voor het'
het schoenmakersbe
drijf. het schoenverkoopersbedrljf en hét bedrijf
van orthopedisch schoenmaker, dus voor de
volledige ^hoenenbranche.
Het is derhalve van heden af verboden
zonder vergunning van den minister een
inrichting te vestigen, waarin een der bo
vengenoemde bedrijven wordt uitgeoefend.
ooals men weet, is de van Dongenten-
toonstelling van Amsterdam overge-
bracht naar het van Abbemuseum te
Eindhoven. Deze tentoonstelling, bedoeld als
een huldiging van den 60 jaar geworden, tot
Franschman genaturaliseerden Hollandschen
schilder, die in'Parijs niet alleen als kunste
naar, maar ook als mensch een groote, niet
geheel onbedenkelljke reputatie verwierf, was
ln eerste instantie te Amsterdam van dien,
aard, dat men er uit zedelijkheidsoverwegin
gen voor normale en verstandige volwassenen
geen ernstig bezwaar tegen behoefde te ma
ken. Later werden aan die expositie echter
eenige doeken toegevoegd, welke een strenger
voorbehoud noodzakellik maakten. Ook deze
laatste toegevoegde schilderijen schijnt men
in Eindhoven te hebben willen exposeeren.
want de katholieke burgemeester van Eind
hoven heeft last gegeven, dat n vijftal schil
derijen van de tentoonstelling moesten wor
den ,verw*Uderd. Door dezen maatregel, waar
toe burgemeester Verdijk als hoofd van de
polltie ter plaa^A die te waken heeft foor
de openbare or^^^zedeljjkheid. volkomen 't
recht jjad, h^H^pt hoofd der gemeente
Eindhoven zich de schampere verontwaar
diging van bladen als dp „Tel.” en „Het
Volk” op den hals gehaara. Hoe nu, vraagt
men zich af, durft burgemeester Verdijk
voor onzedelijk te verklaren, wat onder de
hooge patronage van den Commissaris der
Koningin in Noord-Holiand en tal van an
dere vooraanstaande autoriteiten en per-
soonlijkheden, waaronder óók katholieken
ln de hoofdstad het publiek werd voorgezet’
Deze vraag is even tendentieus als mislei
dend. Daargelaten of bedoelde autoriteiten
en vooral katholieken w^J verstandig en
voorzichtig gehandeld hebben door zitting
te nemen in het comité van aanbeveling
voor deze tentoonstelling, hun zitting ne
men vóórdat bedoelde expositie te zien was
bewijst niet, dat zU alle werken van den
ParUschen Hollander zonder uitzondering
voor hun moreele rekening wenschen te
nemen. Dat zouden zij trouwens ook moeilijk
kunnen, want indertijd hebben wij op het
atelier van den schilder te Parijs geconsta
teerd, dat Van Dongen verschillende on
loochenbaar pornografische stukken kleeft
vervaardigd. Het spreekt vanzelf, dat zij hun
naam aan deze tentoonstelling van tevoren
hebben gegeven in het goede vertrouwen,
dat zedekwetsende doeken er zouden worden
geweerd. Aanvankelijk viel op de tentoon
stelling te Amsterdam dan ook geen ern
stige aanmerking te maken, al kwam ook
daar een enkele maal het zinnelijk element
in Van Dongen's kunst zoodanig naar vo
ren, dat op dit gebied erg gevoelige naturen
erdoor verontrust zouden kunnen worden.
De latere toevoeging, welke natuurlijk even
eens niet in overlég met al de leden van
het uitgebreide comité van aanbeveling ge
schiedde, versterkte dit element in hoogst
bedenkelijke mate.
Intusschen is de goudvoorraad der Neder
landsche Bank van 670 millioen ojigeloopen
tot bijna anderhalf milliard en deze voorraad
zou nog 100 millioen grooter zijn, als niet
het bekende credlet aan de Fransche spoor
wegen was verleend.
Ofschoon de uitslag van het sectieonderooek
van de doktoren MettroV en Pompe gellelm is,
kunnen wjj toch uit bevoegde bron mede deelen,
dat hier waarschijnlijk van een misdrijf niet
kan worden gesproken. Vermoedelijk te de 43-
Jarige R. in-«dronkenschap met zijn fiets ge
struikeld en met zijn hoofd tegen een steen te
recht gekomen. HU moet eenigen tUd bewusteloos
zUn geweest en zich daarna een eind hebben
voortgesleept naar de plek, waar hU, dood werd
gevonden. Onder groote belangstelling te Dins
dag het stoffelUk overschot begraven.
gendeel, het fenomenale succes, dat Van
Dongen’s expositie in de hoofdstad heeft ge
had, zal allicht mede te danken zUn geateest
aan de verdiende en niet onbedenkelUke re-
putatlp, welke de schilder beeft, want bet
Amsterdamsche publiek pleegt doorgaans
niet zoo warm te loopen voor schilderijenten
toonstellingen. Maar al zou weeenlljk nie
mand in Amsterdam aanstoot hebben ge
nomen aan Van Dongen’s werk, dan nog
sou dat geen enkel bewijs leveren, dat dat
ook in Eindhoven t geval moet zUn. Amster
dam is geen Eindhoven, en ’t Amsterdamsche
publiek is niet het Eindhovensch publiek.
Aan burgemeester Verdijk moet meer kennis
van zUn eigen’ Pappenheimers worden toe
vertrouwd dan aan de Van Dongen-verbeer-
hjkers van Telegraaf en Volk. De Arbeiders
pers tracht een loopje te nemen met de
zedelijkheidsoverwegingen van de Eindho-
vensche magistraat en speelt tegen elkaAé
uit, wat op grond van 's burgemeesters
maatregel voor de Eindhovensche vrouwen
wél en voor de Eindhovensche mftnnen niet
geschikt schijnt te worden geacht, pat
vrouwen en mannen een geheel andere ge
aardheid hebben en voor geheel verschillende
Indrukken ontvankelijk zijn/ daarvan schijnt
„Het Volk” niets te weten. Het weet blijkens
een onderschrift bjj een reproductie ook niet,
dat „Requerdo de Toledo” souvenir van
Toledo beteekent, «tent bet noemt bedoeld
schilderij: het portret van „Requerdo de
Toledo”. Van een zoo vurig voorstander van
de republikeinsche Spaansche Valksfront-
regeering als .Jlet'Volk” is. had men méér
kennis gan het Spaansch mogen verwachten.
Nu begrijpen wij, dat het zich zoo gems^
keljjk wat op de mouw laat spelden. De zede
lijkheid of onzedelUkheid van een naakt-
schilderU hangt niet af van de zijde, waar
van het model is gezien, maar van de wijze
waarop bet is gezien en uitgebeeld. Zoodra
in visie en uitbeelding het-sexueel prikke
lende bet schilderkundige en aesthetische
van een schilderij overbeerscht. moet zulk
een schilderij geweerd worden van een ten
toonstelling. welke toegankehjk gesteld wordt
voor een publiek, waarvan men mag ver
onderstellen. dat het ontvankelUker is voor
het eerste dan voor het laatste. In Van Don
gen’s werk is dat niet telden het geval, hoe
virtuoos hU ook vermag, te schilderen. De
burgemeester van Eindhoven heeft zich dan
ook niet, gelijk „Het Volk” beweert, schuldig
gemaakt aan snuffelarU, welke .Juist de
aandacht vestigt op elementen, waar de «tere
kunst zich boven weet te verbeffen”, maar
hu heeft naar zUn beste weten en inzicht
Juist die kunstwerken laten verwijderen,
waarin Van Dongen in strUd met den eisch,
welke zelfs het Volk aan ware kunst meent
te moeten stellen, ztch niet boven bedoelde
elementen verhief
danig worden uitgevoerd, dat met een minimum
personeel kan worden volstaan.
Er zUn twee perrons, op 6.80 M. boveq,5lA.P
gjelpgen, een eerste perron ter breedte van 10
M. voor aankomst van reizigers, en een tweede
perron, breed 16.60 M voor vertrek van reizi
gers. Door trappen van 4 M. breedte staan de
perrons met den tunnel in verbinding.
NabU de einden van de perrons, die 330 M
lang zUn, bevinden zich bagageliften. die door
een bagagetunnel met de pldBts, waar aan
name van bagage In het gebouw plaats vindt.
zUn verbonden. Déze bagagetunnel wordt on
der denépersonentunnel doorgevoerd.
De verkeersproblemen op het plein zUn nu
op de volgedde wUze opgelpst. Het gebouw ligt
tegen den keernjuur met zUn hoofdas loodrecht
op de richting der sporen. In de richtig^
Nqogd-Zuid zUn de rUwegen van en naar de
staB gesplitst, en tussch^n deze belde wegen in
is het emplacement van de stadstram gepro
jecteerd. De weg naar de stad is horizontaal en
gelegen op ongeveer 080 M. —NAT. De weg
van de stad stUgt vanaf het kruispunt tot het
gebouw, waar het peil 330 is en daalt daar
na weer tot de tram-lus.
Door deze wegverhooging bestaat er, gelegen
heid, de tramreizlgers met een tunnel ondet
den rUweg door te voeren. Deze tramtunnel
voert via een ruim portaal naar een breede
trap, die trechtstreeks in de groote stationshal
uitkomt.
Het noordelijk pleindeel dient voor de ver
trekkende reizigers, aankomend per taxi, met
?en rUwiel of te voet, hier is de hoofdifigang
van het gebouwd en de ingang naar de rljwle-
lenbergplaate.
Het Zuidelijk pleindeel is voor de aangeko
men reizigers, en bevat den uitgang van de rU-
wielenbergplaats, de parkeerplaats voor taxi's,
de autobus-standplaats en het nieuwe elnd-
phnt van de Goolsche Train, welke hier oWr
een overkapt perron, restauratie enz. zal Öfe-
-schlkken. s
Het niveau van den tramtunnel is tevens 7
'niveau van den kelder, 0.80 M. die zich onder
het geheele gebouw uitstrekt, en die ln hoofd
zaak de rijwielenbewaarplaats bevat, waar on
geveer 3500 fietsen zullen kunnen worden ge
borgen. Deze bewaarplaats is door hellingen
met de trottoirs aan weerszUden van de hal
verbonden.
Voorts bevinden zich ln den kelder ruimten
voor centrale verwarming, helling tusschen ba-
gagetunnel en bagage-ontvangst, W.C.’s voor
de toepassing van de vestigingswet
een saneefende werking verwach».,
waarbb niet alleen de betrokken bedrUven ge
baat zUn, maar daarvan ook de lederhandel
en de schoenenindustrie voordeel zullen trek
ken.
gen. De zUwangen warden met glas geslo
ten. De verlichting der perrons geschiedt
door fliAke glazen bovenlichten. 4
y t et „Volk” vertelt nu wel, dat geen
I-1 der dertigduizend bezoekers te Am-
sterdam aanstoot heeft genomen aan
hetdaar tentoongestelde, maar deze gra-
tuïete {verklaring heeft uiteraard niet de
minste i waarde, aangezien „Het Volk” nog
niet de faculteit bezit harten en nieren van
al die dertigduizend te doorgronden. Inte-
N.B, Het bovenstaande was reeds ge-
schreven, toen bet JElndh. Dagblad” .mede
deelde, dat burgemeester Verdijk heelemaal
geen bevel heeft gegeven een vUftal schil
derjjen te verwUderen. De toedracht dezer
zaak is n.l. als*volgt: Toen de directeur van
het van Abbe-museUm, dr. Visser, met den in
richter van de Amsterdamsche Van Dongen-
tentoonstelling onderhandelde over een ex
positie van dit werk in Eindhoven, heeft bU
onmiddellUk de bewuste vUf schilderijen
teruggewezen, aangezien hU deze minder ge
schikt vond om in Eindhoven te worden ge
ëxposeerd. Desondanks werden deze doeken
tóch met de collectie meegezonden, met het
gevolg, dat deze zoolang in het keldermaga-
zün sün opgeborgen en niet opgehangen. wUl
de commissie van advies het gehegl met dr.
Visser ln deze eens was. De SSftVal van „Het
Volk” op burgemeester Verdijk en het rel
letje, waaraan ook de „TeL" deelnam, olU-
ken thans dus nóg onjuister te zUn geweest
dan onmiddellUk kon worden vastgesteld,
terwUl de mededeehng van het .JÜndA.
Dgbl.” in géén enkel opzicht iets afdoet aan
dFjuiatbeid van het standpunt, dat wjj hier
boven uiteen hebben gezet.
Voorts staan de eigenaren voor vele zake-
Hjke lasten, terwUl
de waarde van het
geheel vaak niet meer
bedraagt dan die van
den grond en de op
brengst der afbraak.
De heer Van Voorst
tot Voorst hield den
minister vóór, dat het
een Christelijke
geering nigt past,
bepaalde - cat—
van burgers ^bó
te belasten, dat
gelUk staat met go-
leldelljke onteigening
HU wees ook op d»
ontluistering van het
platteland, welke het Van Voorst tot Voorst'
gevolg dreigt te wor
den van deze belastingpolltlek.
Stationsgebouw en stationsvoorpleln zUn ten
u’ste met elkander verbonden. Het plan
«ich door nadere bestudeering van de
dte het voorplein stelt, allengs ont-
i tot den thans vastgestelden vorm. Het
lapta k heeft ®®n lengte van ongeveer 350
bU een breedte van ongeveer 135 meter
»sori»^et 06 lan®e nagenoeg Noord-Zuid
enteerd. De Oostzijde van dat plein is over
lengte afgesloten door een keermuur te-
hooge spoorbaan.
de Noordzijde komt de Amstellaan on-
oen spoorweg door en zet zich voort lange
boui.„ 111 ten N.O.-hoek komt de groote
«oen dle 714 ten President SteUnplant-
1DOnZ°?erdoorgang over den voormaligen
de ®n over het dan verlaten WB.-terreln
wa bereikt.
NDrruJ? z,uld2Ude van het plein is een weg
i^ojecteerd naar het Gooi, terwUl ln den
ZJ^OootelUken Seinboek, zoodoende een
krt>Tttrul,punt ontstaat, dat ln de ontwlk-
hZfc _T>n tet plein een rol ven beteekenis
«espeeld.
«tauon bestaat ln hoofdzaak uit een ge-
ten m Ty® te behandeling van plaatskaar-
ItebBen bJ?a*e Dlxat* vindt, een tunnel met
loer te belde perrons, welke tunnel
*tobin<»<>k^inei,t,e en vertrekkende reizigers ge-
-~“~«eeTd is. Hierdoor kan de contróle aóó-
omgeving en de buurt rond het oude W?, zal
het Amstelstation ideaal gelegen zUn. Temeer
daar overwogen wordt ook treinen van Haar
lem en Z^pdvoort vanuit het Centraal Station
naar, hier te laten doorrljden. Dat ook een ge
heel nieuwe oriënteering van het stadsverkeer
gevolg wordt, zal de_ toekomst wei
De behandeling der begrooting
Financiën in den Senaat heeft
uitvoerige en belangwekkende rede-
geleid. Rondom de wer-
het Egalisatiefonds ont
spon zich een debat in grooten stijl,
nadat enkele senatoren Van hun me-
dedoogen met al te zwaar belaste
kasteelheeren hadden doen blijken.
„Renteloos opgespaard volksvermogen". noem
de de heer Pollema al dit goud en in verband
met den „kunstmatigen” goudovervloed advi
seerde hU den mln. tot wat royaler huishouding.
Wanneer de Regeerlng maar voortgaat met be
lastingen te verhoogen en stringent te bezuini
gen, zal zU, aldus de heer Pollema, geen succes
hebben met haar al te Hnancleel-technische po
gingen om den gulden op peil te houden.
Het is ons intusschen niet duldelUk kunnen
worden, op welke wUze de heer Pollema het
doel denkt te kunnen bereiken, als hU de tac
tiek der Regeerlng niet wenscht. WU vernamen
zoolets als „andere verdeeling der welvaart", als
„het niet-nemen van zekere maatregelen", maar
veel concreets hield dit alles niet in.
De heer VAN LANSCHOT (R.K.) bleek van
precies de tegenovergestelde meaning en ln een
uitnemend betoog heeft hU den heer Pollema
zóó uitvoerig, slagvaardig en oJ. afdoend bestre
den, dat minister De Wilde bU de antwoording
der sprekers wel een heel gemakkelUke taak
krUgt.
De heer Van Lanschot begon met den minister
geluk te wenschen: de conversie der Staatslee-
ningen is schitterend gelukt en de spreker wees
op het hooge belang van het feit, dat zóó maar
meer dan de helft onzer geheele Staatsschuld
geconverteerd kon worden.
Na geconsA
dezeggenscha
Egalisatiefoni
het hant
handeld
De organisaties van schoen winkeliers en
schoenmakerspatroonsvereenlgingeri hebben zien
tot den minister gewend om spoedige invoe
ring vsm vestigingselschen voor hun bedrijf. In
afwachting hiervan is de minister vai) Econo
mische Zaken op verzoek van den mldden-
standsraaad overgegaan tot het voorloopig
vestigingsverbod, omdat bjj de iuvoering van
een spertijd voor het slagersbedrUf en het bak»
kersbedrijf duldelUk gebleken was, dat inder
daad nog velen trachten door overhaaste vesti
ging aan de eischen, welke bjj algemeenen
maatregel van bestuur gesteld zullen worden,
te ontkomen.
In het schoenbedrUt heerschte reeds ge-
ruimen tUd very chaotische toestand. Het
aantal vestigingen van bedrUven en in het
bijzonder van onvolwaardige bedrijfjes nam
steeds toe. Zoo was in de drie groote ste
den des lands ln de periode van 1 Januari
tot 1 October 1937 een toename geconsta-
teerd van 194. Hieronder zijn niet begrepen
de van de straat af niet zichtbare bedrUven.
naar schatting 50 pCt. van het
uitmaken.