ZEDELIJKHEID EN KUNST STARK’s Financiën aan de orde „UTRECHT" V estigings verbod schoenenbranche HET AMSTELSTATION IN DE HOOFDSTAD ZWAAR BELASTE KASTEELHEEREN STAND DER SPOORWEG- WERKEN 1 tand pasta WOENSDAG 9 FEBRUARI 1938 Tentoonstelling der maquette Nog drie jaar arbeid Foto’s van Prinses Beatrix tegen! Goudovervloed BIJ VECHTPARTIJ GEWOND tegen Toestand Rijksfondsen zorgwekkend genoemd Het geheimzinnig sterfgeval te Berghem AGENT VAN POLITIE - AANGEREDEN Volledige scheiding van pertonen- goederen-verkeet Volgen* den heer Pollema is nog maar f 100 millioen in het Egalisatiefond» In de residentie in beslag genomen EERSTE KAMER Waarborg de rust van Uw levens avond doft een polis van levens verzekering van^ de „Utrecht”. Maquette van het nieuwe Amstelstation in de hoofdstad. Duidelijk ziet men de groote hal en de laag af gedekte, op hoog niveau gelegen perrons. Het moderne station verschilt wel heel sterk in uiterlijk aspect met de stations der vorige eeuw Ook de Gooische t naar hier Cb de perrons komen ruime wacht- kamers, toiletten en banken. Zij woéden over een lengte van 310 M. van een een voudige overkapping^ vpprz|en, c|ie, nagenoeg geen stoomtractie meer kan zjjn en maar weinig boven der electrische bovenleiding behoeft Nieuw station in fraaie omgeving 5 Vooral het aantal onvolwaardige bedryfje* nam steeds toe t Geen misdrijfin het •pel? I hui ver- Lin- V Weid Km ZOU DEN HAAG, 8 Februari 1938. oerinj in ’ARD (Llb.) en VAN 3T (R. K.) maakten nten ntan MO van tot hiervan een uitwazen. van Economische vestigingsverbod zou van nieuwe devaluatie. Zoolets ons financieel prestige geen goed doen. euwt chen gort- dui- van zich .ngen en het plaatskaar- loketten, aan de Zuid- hoofdult- het Egalisatiefonds ui' den van het goud is k lisatlefonds, zoo luidt de voornaamste klacht, ‘t te zijner beschikking staande kapitaal vrijwel voortdurend aangewend om bestendig druk uit te oefenen op den gulden-koers, zulks IrrtttrUd met de aanvankelijke bedoeling van het fonds; te voorkomen, dat door speculatieve handelin gen groote schommelingen zouden ontstaan. Een kapitaal van 300 millioen is indertijd in het fonds gestort en het parlement gaf der Regeerlng een zóó belangrijke blanco-volmacht als maar zelden toegekend wordt. De héér Pol lema zelde het te betreuren, dat de Regeerlng zich niet gehouden had aan haar toezeggin gen. N.V. LEVENS VERZEKER ING-MAATSCHAPPIJ .UTRECHT" TE UTRECHT. Door wordt iteerd te hebben, dat politieke me- j (van het parlement) over het |s niet mogelijk is, aangezien er in 1 der fondsgelden steeds snel ge it worden, betoogde hij, dat het ach teraf door sommigen aanbevolen middel tot 't op peil houden van den gulden nJ. het stellen van een „flxum", een vasten koers, zooals b.v in Zwitserland gebeurd is gevaren opleveren welke totaal heeft thans En wat den goudvoorraad der Nederlandsche Bank betreft: dit is grootendeels vréémd geld, dus geen Nederlandsch volks vermogen, dat er renteloos gespaard zou liggen Bij een vechtpartij uit minnenijd op den Schiedamschedljk te Rotterdam heeft de 38- jarige chauffeur C. S. een 38-Jarlgen inwoner van Naarden. M. M.. zoodanig op het hoofd ge slagen, dat de man met een hersenschudding in het ziekenhuis aan den Coolsingel moest wor- Volgens den heer Van Lanschot heeft de Regeerlng geenszins tegen de aanvankelijke bedoeling gehandeld: het doel was: schom melingen te voorkomen, en daarin is de Re- geering volledig geslaagd. Dinsdagavond tegen kwart voor zeven ia op den Rjjksstraatweg te Sawenhaim de aami xan. politie K. uit Lisse, bij het oversteken door een personenauto aangereden. Ernstig gewond werd het slachtoffer opgeno men en naar het Academisch Ziekenhuis te Lelden overgebracht. “eren rt*n- wak- rden. zich steld. loren wU van nu er is, laag Irljdraad De heeren VAN VOORST TOT zich tot tolk van hen,/die door den druk, door de toepassing van de/ personeele belasting op kasteelen en landgoederen uitgeoefend. wél zwaar gedupeerd worden. Er komen gevallen voor, dat de opcenten, welke van hen geheven worden, 300 bedragen. Soms drukken 100 pet belasting op landgoederen, die niet meer dan 3 pet. opbrengen. De begane grond bevat de plaatskaarten- hal, loodrecht staande op de richting der sporen, en een bagagehal, evenwijdig aan die richting. Daarop volgen op het zelfde niveau van 3.40 M. +NAP. de contróle en de relzigerstunnel. De plaatskaartenhal, groot ongeveer 30 bij 40 Meter en 15 Meter hoog, heeft twee lage zijbeuken. Aan de Noordzijde bevinden zich de hoofdtopgai tenbureau met**de zijde de dienstregelingen en de gangen. Omdat de stad zich aai* de Noord zijde bevindt, zal de Noordelijke hoofd toegang ook als uitgang dienst moeten kun nen doen en door de aanwezigheid van de Gooische Stoomtram aan den Zuidelijken Vanaf Woensdag 9 Februari worden in het Spoorwegmuseum te Utrecht tentoongesteld de maquettes van de nieuwe stationsgebouwen Mulderpoort en Amstellaan te Amsterdam. Thans beleven wij het, dat het Egalisatie fonds, aanvankelijk bestemd om daling van den koers te verhinderen, juist wegens den goeden naam van den gulden, moet worden aangewend tot voorkoming van stijging. Re- een categorie zwaar dit j 1 Zoo is op het oogenbllk de stand van bet milboenenwerk, dat het spoorwegverkeer om en door Amsterdam een geheel ander aspect zal geven. Goederen- en personenverkeer zullen dan volledig zijn gescheiden, het verkeer naar en van Utrecht en Amersfoort over verschil lende sporen worden geleld, terwijl alle kruisin gen k niveau, die het stadsverkeer zoozeer stag- behooren. L naar Utrecht zal in ,\het Centraal Sta ns grootste kop- rt, verdwijnt. Én ;d, de goederen- aan ^e en een i Zuid- In tegenstelling met den heer Pollema was deze spreker er b{jna volkomen gerust op. dat wij met het Egalisatiefonds den strijd wil sul len kunnen volhouden. En nog andere funeste gevolgen zijn er aan I*. J^en, vooral door de belasting op het houa» van personeel: meer werkloos heid, weinig gebruik van meubilair, kort om: ongunstige invloed op het bedrijfsleven. De wachtkamers op het tweede perron zulle» van een ruime restauratle-inrichtlng worden voorzlerf. Het stationsgebouw zal op een betonnen kel der worden uitgevoerd als staalskelet, waarvan de stalen onderdeelen worden weggewerkt. De gevels zijn gedacht met een natuursteenen plint, waarboven pen bemetseling van dunnen baksteen. De mlddenhal ontvangt aan den kop z een rijkere behandeling door toepassing van natuursteen in een bescheiden omamentaa) verband, terwijl banden van natuursteen daar bij zullen aansluiten. De overstekende daken zijn met betonnen goten afgesloten en worden met platen van gasbeton bedekt, waarover een met dun "kopef bekleede asfaltvilt-lei wordt geplakt. De binnenbehandellng der wanden is,; voor het benedengedeelte gedacht in grljsverglaasde dunne strippen, waarboven ivoorkleurig schuur- werk. De vloer is gedacht van kwartslet-lel- stemiplaten. Ramen eh deuren zijn van staal Voor heel Amsterdam-Zuid, van Stadion* tot Amstel en evenzeer voor de nabije Oostelijke pleinrand zullen van dien kant ook reizigers verwacht kunnen worden, die dien uitgang als toegang zullen gebruikers Aan den kop is het gebouw gesloten. De aanvoer en afvoer van reizigers vindt uitdrukking in een breede luifel i Noordzijde vóór den hooAltoegang smalle lange overkapping aan de zijde, aansluitend aan den hoofduitgang', die de reizigers in staat stelt droog in taxi of gereedstaanden particulieren auto te stappen. In verband met het geheimzinnig sterfgeval in Berghem bij Os hebben de politieautoriteiten een diepgaand onderzoek ingesteld. De Officier van Justitie uit Den Bosch, mr. Dubois, heeft - persoonlijk een onderzoek inge steld. Deerden, tot het verled_gjj Het treinverkeer van ei de halte Mulderpoort na tlon warden geleld. Amsteri station, het oude Weesperp* tenslotte worden, zooals gdL treinen over geheel eigen minen gevoerd, welke de toekomst via het nieuwe Amstelstation en ter hoogte vap fijriwndrecbt van da groote lijn personeel en voor het plaatskaartenbureau. Door zekere manipulaties met gelden uit bet fonds zijn de boekverliezOi bj) de Ne derlandsche Bank reeds opgeloopen tot f 175 millioeti; aan rente is er verloren 3 millioen, terwijl de werkelijke verliezen be dragen Ï5 millioen, zoodat de Regeerlng dus eigenlijk nog maar over 100 millioen beschikt om den gulden op peil te houden. Tijdens een persconferentie, op het Centraal Station gehouden, hebben de uitvoerders der werken ons aan de hand van maquettes en tee- lenlngen een blik gegeven in de nabije toe komst, en ons duidelijk gemaakt hoe dit nieu we en, voor Amsterdam-Zuid in het bijzonder, 100 belangrijke station zal worden ge bouwd en ingericht. Het zljra^an de zijde der Gemeente de architecten C. v&n Eesteren en ir. J. van Leupen en van de zijde der Spoor- *1® de archltect-ingenieur ir. H. O. J. Schel ling, die aan het totstandkomen van het plan irsamenlUk hebben gewerkt. In een breed betoog heeft de heer POLLEMA (C. H.) zijn bezwaren tegen de werking van iiiteapgezet: sinds de gul- losgemaakt, heeft het'Ega- afbuigen, om baar vervolgens hoog te kruisen en verder over wegen en water te lelden naar het groote goederenemplacement Watergraafs meer. Later worden de verbindingen van het goederenvervoer weer onder de groote baan doorgeleid naar Rietlanden en Doklaan v.v. Van *s heeren Pollema’s advies aan de Re geer ing: „houd royaler huis”l was hjj wel wat geschrokken en uitdagend vroeg hjj, wat zijn ge- eerde mede-afgevaardlgde wel zou doen, als deze op ’s ministers plaats zat. De leening aan de Fransche Spoorwegen had zjjn instemming; misschien zou het met het oog op eventueele faciliteiten van Frankrijk, op het gebied der Surtaxes d’entrepóts ook wel ver standig zijn. Frankrijk nog wat méér credlet te geven, natuurlijk behoorlijk .gesecureerd". Wat den toestand der Rijksfondsen be treft, spr. aarzelde niet, deze ,Jn de hoog ste «nate zorgwekkend” te noemen. De con versie heeft de fondsen nog een extra na deeltje van f 7 millioen opgeleverd. Zullen wU in 1940 weer f 45 millioen in het fonds kunnen storten? Zoo niet, dan hebben wjj geen fondsen meer, doch nog slechts een rente- dekklngsstelsel. Verhooglng van directe en Indirecte belasting is niet te vermijden, en de heer Van Lanschot wenschte minister De Wilde tegen 1940 een groote vindingrijkheid toe. Slot voor heden was een speechje»van den heer DE JONG (RE.), die pleitte voor een ge lijke belastingheffing op de winsten soorten van ondernemlhgen. Een belangrijk onderdeel van de in uit voering zijnde spoorwegwerken is wel de bouw van het nieuwe Amstelstation, waar van de beteekenis, door zijn ligging tegen over het groote en volkrijke Zuidelijke stadskwartier, nog niet te overzien is. En vooral ook de situatie 4er plaatse, zooals die is gedacht in het uitbreidingsplan Water graafsmeer, nabij de- kruising van nieuwe, belangrijke verkeerswegen in een toekom stig stadskwartier, waar boomaanplant, parkaanleg en waterpartijen een geheel eigen en voor Amsterdam nieuwe sfeer sullen scheppen, is hoogst interessant. De dwarshal, breed 18 Meter, bevat aan de Noordzijde de bagage-bchandeling met bagage- bank, Tfetoenafglfte. depót en..helling naar den kelder. Aan de Zuidzijde zijn toiletten ontworpen een kapperszaak en diverse kiosken. Dit ge deelte dient tevens als wachtruimte voor dege nen, die familie of kennissen van den trein halen. In het midden van deze dwatshal komt een courantenkiosk, terwijl ter weerszijden van de 10 contróledoorgangen 4 publieke telefoon cellen ontworpen zijn. Op de verdieping bevinden zich nog op spoor- staafhoogte een aantal dienstruimten. Om op de perrons het aantal gebouwen zooveel moge-1 lijk te beperken, zijn deze dienstruimten in het stationsgebouw ondergebracht. Het stationsplein van het nieuw te bou wen Amstelstation vormt de kern van het herziene uitbreidingsplan Watergraafsmeer. Hierin daalt de Amstellaan, na onder den •Poot weg door gegaan te zijn, langs even- •Udlg geplaatste hooge bouwblokken af PJtar de nieuwe laan evenwijdig aan den Middenweg, die bij de Duivendrechtsche «mg op de WeesperzUde uitkomt. Via bet voorplein voert een tweede weg naar die •elfde laan. Groote oppervlakken groen zijn «“schen deze nieuwe wegen gespaard, aan- «uitend aan het bestaande Frankendaal. Partijen groen zijn diep gelegen en aülen niet hunne waterpartijen een aantal ’’^Trassende vergezichten opleveren. Gestadig vorderen de groote spoor wegwerken in Amsterdam. De hooging der banen nadert haar vol tooiing-, alleen het vak van de naeusstraat tot den Omval ia nog niet ter hand genomen. Het nieuwe Mui- derpoortstation is,reeds in gebruik, ofschoon de bouwwerkzaamheden nog in vollen gang zijn. Het grond werk voor het nieuwe Amstelstation is in uitvoering; Octpber 1939 zal hier de bouw zijn voltooid.* Het groo te goederen-emplacement Water graafsmeer kan in den zomer van 1939 gereed zijn, terwijl men het ge- heele werk in 1941 hoopt te' kunnen opleveren. Reeds Maandagmiddag werden in de resi dentie op verschillende plaatsen door straat venters foto’s van Prinses Beatrix ten verkoop aangeboden. Het waren afdrukken van dezelfde foto’s, die eerst des avonds in de dagbladen mochten worden opgenomen en ten aanzien waarvan voor de verdere verspreiding copy right was gegeven aan de N.V. NUgh en Van Ditmar. Het gevolg hiervan was>dat de politie de be wuste foto's in beslag hééft genomen, terwijl tegen de drukkers ervan een proces-verbaal zal worden opgemaakt. Nadat op 18 Augustus 1937 een spertijd voor het slagersbedrjjf was ingevqerd en op 9 en 17 December 1937 voor het broodbakkers- en broodverkoopers^edrüf, Zaken uitgevaardigd schoenherstellersbedrljf. de minister een tijdelijk voor het' het schoenmakersbe drijf. het schoenverkoopersbedrljf en hét bedrijf van orthopedisch schoenmaker, dus voor de volledige ^hoenenbranche. Het is derhalve van heden af verboden zonder vergunning van den minister een inrichting te vestigen, waarin een der bo vengenoemde bedrijven wordt uitgeoefend. ooals men weet, is de van Dongenten- toonstelling van Amsterdam overge- bracht naar het van Abbemuseum te Eindhoven. Deze tentoonstelling, bedoeld als een huldiging van den 60 jaar geworden, tot Franschman genaturaliseerden Hollandschen schilder, die in'Parijs niet alleen als kunste naar, maar ook als mensch een groote, niet geheel onbedenkelljke reputatie verwierf, was ln eerste instantie te Amsterdam van dien, aard, dat men er uit zedelijkheidsoverwegin gen voor normale en verstandige volwassenen geen ernstig bezwaar tegen behoefde te ma ken. Later werden aan die expositie echter eenige doeken toegevoegd, welke een strenger voorbehoud noodzakellik maakten. Ook deze laatste toegevoegde schilderijen schijnt men in Eindhoven te hebben willen exposeeren. want de katholieke burgemeester van Eind hoven heeft last gegeven, dat n vijftal schil derijen van de tentoonstelling moesten wor den ,verw*Uderd. Door dezen maatregel, waar toe burgemeester Verdijk als hoofd van de polltie ter plaa^A die te waken heeft foor de openbare or^^^zedeljjkheid. volkomen 't recht jjad, h^H^pt hoofd der gemeente Eindhoven zich de schampere verontwaar diging van bladen als dp „Tel.” en „Het Volk” op den hals gehaara. Hoe nu, vraagt men zich af, durft burgemeester Verdijk voor onzedelijk te verklaren, wat onder de hooge patronage van den Commissaris der Koningin in Noord-Holiand en tal van an dere vooraanstaande autoriteiten en per- soonlijkheden, waaronder óók katholieken ln de hoofdstad het publiek werd voorgezet’ Deze vraag is even tendentieus als mislei dend. Daargelaten of bedoelde autoriteiten en vooral katholieken w^J verstandig en voorzichtig gehandeld hebben door zitting te nemen in het comité van aanbeveling voor deze tentoonstelling, hun zitting ne men vóórdat bedoelde expositie te zien was bewijst niet, dat zU alle werken van den ParUschen Hollander zonder uitzondering voor hun moreele rekening wenschen te nemen. Dat zouden zij trouwens ook moeilijk kunnen, want indertijd hebben wij op het atelier van den schilder te Parijs geconsta teerd, dat Van Dongen verschillende on loochenbaar pornografische stukken kleeft vervaardigd. Het spreekt vanzelf, dat zij hun naam aan deze tentoonstelling van tevoren hebben gegeven in het goede vertrouwen, dat zedekwetsende doeken er zouden worden geweerd. Aanvankelijk viel op de tentoon stelling te Amsterdam dan ook geen ern stige aanmerking te maken, al kwam ook daar een enkele maal het zinnelijk element in Van Dongen's kunst zoodanig naar vo ren, dat op dit gebied erg gevoelige naturen erdoor verontrust zouden kunnen worden. De latere toevoeging, welke natuurlijk even eens niet in overlég met al de leden van het uitgebreide comité van aanbeveling ge schiedde, versterkte dit element in hoogst bedenkelijke mate. Intusschen is de goudvoorraad der Neder landsche Bank van 670 millioen ojigeloopen tot bijna anderhalf milliard en deze voorraad zou nog 100 millioen grooter zijn, als niet het bekende credlet aan de Fransche spoor wegen was verleend. Ofschoon de uitslag van het sectieonderooek van de doktoren MettroV en Pompe gellelm is, kunnen wjj toch uit bevoegde bron mede deelen, dat hier waarschijnlijk van een misdrijf niet kan worden gesproken. Vermoedelijk te de 43- Jarige R. in-«dronkenschap met zijn fiets ge struikeld en met zijn hoofd tegen een steen te recht gekomen. HU moet eenigen tUd bewusteloos zUn geweest en zich daarna een eind hebben voortgesleept naar de plek, waar hU, dood werd gevonden. Onder groote belangstelling te Dins dag het stoffelUk overschot begraven. gendeel, het fenomenale succes, dat Van Dongen’s expositie in de hoofdstad heeft ge had, zal allicht mede te danken zUn geateest aan de verdiende en niet onbedenkelUke re- putatlp, welke de schilder beeft, want bet Amsterdamsche publiek pleegt doorgaans niet zoo warm te loopen voor schilderijenten toonstellingen. Maar al zou weeenlljk nie mand in Amsterdam aanstoot hebben ge nomen aan Van Dongen’s werk, dan nog sou dat geen enkel bewijs leveren, dat dat ook in Eindhoven t geval moet zUn. Amster dam is geen Eindhoven, en ’t Amsterdamsche publiek is niet het Eindhovensch publiek. Aan burgemeester Verdijk moet meer kennis van zUn eigen’ Pappenheimers worden toe vertrouwd dan aan de Van Dongen-verbeer- hjkers van Telegraaf en Volk. De Arbeiders pers tracht een loopje te nemen met de zedelijkheidsoverwegingen van de Eindho- vensche magistraat en speelt tegen elkaAé uit, wat op grond van 's burgemeesters maatregel voor de Eindhovensche vrouwen wél en voor de Eindhovensche mftnnen niet geschikt schijnt te worden geacht, pat vrouwen en mannen een geheel andere ge aardheid hebben en voor geheel verschillende Indrukken ontvankelijk zijn/ daarvan schijnt „Het Volk” niets te weten. Het weet blijkens een onderschrift bjj een reproductie ook niet, dat „Requerdo de Toledo” souvenir van Toledo beteekent, «tent bet noemt bedoeld schilderij: het portret van „Requerdo de Toledo”. Van een zoo vurig voorstander van de republikeinsche Spaansche Valksfront- regeering als .Jlet'Volk” is. had men méér kennis gan het Spaansch mogen verwachten. Nu begrijpen wij, dat het zich zoo gems^ keljjk wat op de mouw laat spelden. De zede lijkheid of onzedelUkheid van een naakt- schilderU hangt niet af van de zijde, waar van het model is gezien, maar van de wijze waarop bet is gezien en uitgebeeld. Zoodra in visie en uitbeelding het-sexueel prikke lende bet schilderkundige en aesthetische van een schilderij overbeerscht. moet zulk een schilderij geweerd worden van een ten toonstelling. welke toegankehjk gesteld wordt voor een publiek, waarvan men mag ver onderstellen. dat het ontvankelUker is voor het eerste dan voor het laatste. In Van Don gen’s werk is dat niet telden het geval, hoe virtuoos hU ook vermag, te schilderen. De burgemeester van Eindhoven heeft zich dan ook niet, gelijk „Het Volk” beweert, schuldig gemaakt aan snuffelarU, welke .Juist de aandacht vestigt op elementen, waar de «tere kunst zich boven weet te verbeffen”, maar hu heeft naar zUn beste weten en inzicht Juist die kunstwerken laten verwijderen, waarin Van Dongen in strUd met den eisch, welke zelfs het Volk aan ware kunst meent te moeten stellen, ztch niet boven bedoelde elementen verhief danig worden uitgevoerd, dat met een minimum personeel kan worden volstaan. Er zUn twee perrons, op 6.80 M. boveq,5lA.P gjelpgen, een eerste perron ter breedte van 10 M. voor aankomst van reizigers, en een tweede perron, breed 16.60 M voor vertrek van reizi gers. Door trappen van 4 M. breedte staan de perrons met den tunnel in verbinding. NabU de einden van de perrons, die 330 M lang zUn, bevinden zich bagageliften. die door een bagagetunnel met de pldBts, waar aan name van bagage In het gebouw plaats vindt. zUn verbonden. Déze bagagetunnel wordt on der denépersonentunnel doorgevoerd. De verkeersproblemen op het plein zUn nu op de volgedde wUze opgelpst. Het gebouw ligt tegen den keernjuur met zUn hoofdas loodrecht op de richting der sporen. In de richtig^ Nqogd-Zuid zUn de rUwegen van en naar de staB gesplitst, en tussch^n deze belde wegen in is het emplacement van de stadstram gepro jecteerd. De weg naar de stad is horizontaal en gelegen op ongeveer 080 M. —NAT. De weg van de stad stUgt vanaf het kruispunt tot het gebouw, waar het peil 330 is en daalt daar na weer tot de tram-lus. Door deze wegverhooging bestaat er, gelegen heid, de tramreizlgers met een tunnel ondet den rUweg door te voeren. Deze tramtunnel voert via een ruim portaal naar een breede trap, die trechtstreeks in de groote stationshal uitkomt. Het noordelijk pleindeel dient voor de ver trekkende reizigers, aankomend per taxi, met ?en rUwiel of te voet, hier is de hoofdifigang van het gebouwd en de ingang naar de rljwle- lenbergplaate. Het Zuidelijk pleindeel is voor de aangeko men reizigers, en bevat den uitgang van de rU- wielenbergplaats, de parkeerplaats voor taxi's, de autobus-standplaats en het nieuwe elnd- phnt van de Goolsche Train, welke hier oWr een overkapt perron, restauratie enz. zal Öfe- -schlkken. s Het niveau van den tramtunnel is tevens 7 'niveau van den kelder, 0.80 M. die zich onder het geheele gebouw uitstrekt, en die ln hoofd zaak de rijwielenbewaarplaats bevat, waar on geveer 3500 fietsen zullen kunnen worden ge borgen. Deze bewaarplaats is door hellingen met de trottoirs aan weerszUden van de hal verbonden. Voorts bevinden zich ln den kelder ruimten voor centrale verwarming, helling tusschen ba- gagetunnel en bagage-ontvangst, W.C.’s voor de toepassing van de vestigingswet een saneefende werking verwach»., waarbb niet alleen de betrokken bedrUven ge baat zUn, maar daarvan ook de lederhandel en de schoenenindustrie voordeel zullen trek ken. gen. De zUwangen warden met glas geslo ten. De verlichting der perrons geschiedt door fliAke glazen bovenlichten. 4 y t et „Volk” vertelt nu wel, dat geen I-1 der dertigduizend bezoekers te Am- sterdam aanstoot heeft genomen aan hetdaar tentoongestelde, maar deze gra- tuïete {verklaring heeft uiteraard niet de minste i waarde, aangezien „Het Volk” nog niet de faculteit bezit harten en nieren van al die dertigduizend te doorgronden. Inte- N.B, Het bovenstaande was reeds ge- schreven, toen bet JElndh. Dagblad” .mede deelde, dat burgemeester Verdijk heelemaal geen bevel heeft gegeven een vUftal schil derjjen te verwUderen. De toedracht dezer zaak is n.l. als*volgt: Toen de directeur van het van Abbe-museUm, dr. Visser, met den in richter van de Amsterdamsche Van Dongen- tentoonstelling onderhandelde over een ex positie van dit werk in Eindhoven, heeft bU onmiddellUk de bewuste vUf schilderijen teruggewezen, aangezien hU deze minder ge schikt vond om in Eindhoven te worden ge ëxposeerd. Desondanks werden deze doeken tóch met de collectie meegezonden, met het gevolg, dat deze zoolang in het keldermaga- zün sün opgeborgen en niet opgehangen. wUl de commissie van advies het gehegl met dr. Visser ln deze eens was. De SSftVal van „Het Volk” op burgemeester Verdijk en het rel letje, waaraan ook de „TeL" deelnam, olU- ken thans dus nóg onjuister te zUn geweest dan onmiddellUk kon worden vastgesteld, terwUl de mededeehng van het .JÜndA. Dgbl.” in géén enkel opzicht iets afdoet aan dFjuiatbeid van het standpunt, dat wjj hier boven uiteen hebben gezet. Voorts staan de eigenaren voor vele zake- Hjke lasten, terwUl de waarde van het geheel vaak niet meer bedraagt dan die van den grond en de op brengst der afbraak. De heer Van Voorst tot Voorst hield den minister vóór, dat het een Christelijke geering nigt past, bepaalde - cat— van burgers ^bó te belasten, dat gelUk staat met go- leldelljke onteigening HU wees ook op d» ontluistering van het platteland, welke het Van Voorst tot Voorst' gevolg dreigt te wor den van deze belastingpolltlek. Stationsgebouw en stationsvoorpleln zUn ten u’ste met elkander verbonden. Het plan «ich door nadere bestudeering van de dte het voorplein stelt, allengs ont- i tot den thans vastgestelden vorm. Het lapta k heeft ®®n lengte van ongeveer 350 bU een breedte van ongeveer 135 meter »sori»^et 06 lan®e nagenoeg Noord-Zuid enteerd. De Oostzijde van dat plein is over lengte afgesloten door een keermuur te- hooge spoorbaan. de Noordzijde komt de Amstellaan on- oen spoorweg door en zet zich voort lange boui.„ 111 ten N.O.-hoek komt de groote «oen dle 714 ten President SteUnplant- 1DOnZ°?erdoorgang over den voormaligen de ®n over het dan verlaten WB.-terreln wa bereikt. NDrruJ? z,uld2Ude van het plein is een weg i^ojecteerd naar het Gooi, terwUl ln den ZJ^OootelUken Seinboek, zoodoende een krt>Tttrul,punt ontstaat, dat ln de ontwlk- hZfc _T>n tet plein een rol ven beteekenis «espeeld. «tauon bestaat ln hoofdzaak uit een ge- ten m Ty® te behandeling van plaatskaar- ItebBen bJ?a*e Dlxat* vindt, een tunnel met loer te belde perrons, welke tunnel *tobin<»<>k^inei,t,e en vertrekkende reizigers ge- -~“~«eeTd is. Hierdoor kan de contróle aóó- omgeving en de buurt rond het oude W?, zal het Amstelstation ideaal gelegen zUn. Temeer daar overwogen wordt ook treinen van Haar lem en Z^pdvoort vanuit het Centraal Station naar, hier te laten doorrljden. Dat ook een ge heel nieuwe oriënteering van het stadsverkeer gevolg wordt, zal de_ toekomst wei De behandeling der begrooting Financiën in den Senaat heeft uitvoerige en belangwekkende rede- geleid. Rondom de wer- het Egalisatiefonds ont spon zich een debat in grooten stijl, nadat enkele senatoren Van hun me- dedoogen met al te zwaar belaste kasteelheeren hadden doen blijken. „Renteloos opgespaard volksvermogen". noem de de heer Pollema al dit goud en in verband met den „kunstmatigen” goudovervloed advi seerde hU den mln. tot wat royaler huishouding. Wanneer de Regeerlng maar voortgaat met be lastingen te verhoogen en stringent te bezuini gen, zal zU, aldus de heer Pollema, geen succes hebben met haar al te Hnancleel-technische po gingen om den gulden op peil te houden. Het is ons intusschen niet duldelUk kunnen worden, op welke wUze de heer Pollema het doel denkt te kunnen bereiken, als hU de tac tiek der Regeerlng niet wenscht. WU vernamen zoolets als „andere verdeeling der welvaart", als „het niet-nemen van zekere maatregelen", maar veel concreets hield dit alles niet in. De heer VAN LANSCHOT (R.K.) bleek van precies de tegenovergestelde meaning en ln een uitnemend betoog heeft hU den heer Pollema zóó uitvoerig, slagvaardig en oJ. afdoend bestre den, dat minister De Wilde bU de antwoording der sprekers wel een heel gemakkelUke taak krUgt. De heer Van Lanschot begon met den minister geluk te wenschen: de conversie der Staatslee- ningen is schitterend gelukt en de spreker wees op het hooge belang van het feit, dat zóó maar meer dan de helft onzer geheele Staatsschuld geconverteerd kon worden. Na geconsA dezeggenscha Egalisatiefoni het hant handeld De organisaties van schoen winkeliers en schoenmakerspatroonsvereenlgingeri hebben zien tot den minister gewend om spoedige invoe ring vsm vestigingselschen voor hun bedrijf. In afwachting hiervan is de minister vai) Econo mische Zaken op verzoek van den mldden- standsraaad overgegaan tot het voorloopig vestigingsverbod, omdat bjj de iuvoering van een spertijd voor het slagersbedrUf en het bak» kersbedrijf duldelUk gebleken was, dat inder daad nog velen trachten door overhaaste vesti ging aan de eischen, welke bjj algemeenen maatregel van bestuur gesteld zullen worden, te ontkomen. In het schoenbedrUt heerschte reeds ge- ruimen tUd very chaotische toestand. Het aantal vestigingen van bedrUven en in het bijzonder van onvolwaardige bedrijfjes nam steeds toe. Zoo was in de drie groote ste den des lands ln de periode van 1 Januari tot 1 October 1937 een toename geconsta- teerd van 194. Hieronder zijn niet begrepen de van de straat af niet zichtbare bedrUven. naar schatting 50 pCt. van het uitmaken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5