ucht Moderne Glasgordijnen WONINGINRICHTIb icht ONS HUIS van binnen prettige kleuren WOONHUIS mCHIT Fa. SIDONIUS DÉ JONG SPECIALE TAPOTZAAK MIEAT 19 ALKMAAR r -at 11 KOH INTERIEUR DINSDAG 8 MAART 1938 HEDEN GEOPEND EENVOUD EN DEGELIJKHEID WIJ ET ALEE REN: TC 32M I KOLENHANDEL fW™1' Goed pefccwen verlichting keeetfft speer bi mm kamer SckariM 17» ORIGINEEL PRACTISCH Onze, ook dit jaar met de meeste zorg samengestelde collectie Glasgordijnen, onderscheidt zich ook thans weer door het groot aantal nouveauté's, welke op dit ge bied door ons naar voren worden gebracht Een mooi gordijn, goed gemaakt en op de Juiste manier aangebracht, Is niet alleen een sieraad in Uw kamer, doch zij geven U ook de prettige we tenschap, dat ze het van bulten af goed doenl Bezichtigt U eens onze collectie, een kijkje in onze etalage als hierboven afgebeeld, geeft U slechts een klein idee wat hierin momen teel door ons wordt gebracht, de prijzen vallen U zeker mee en.... gedurende 14 dagen worden alle Glasgordijnen v.a. 60 ct per meter GRATIS GEMAAKT. AL ONZE PRIJZEN ZIJN PER METER MB Bh B MB WWW NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD - DINSDAG 8 MAAKT 19» UW VERLICHTING uttvoeren. KO BOTTEMANRE T«l. 41B4 RITSEVOORT 29 Spreekt U eens met KOH KG. AMSTERDAM Eenvoudige en stiilvolle eetkamer 9 j. van van nde «en rcle t 10 ld ia nge- Hrt leels dat de toe ten, den in reek ad Vroeger Ja, toen varen er óók wel mooie meubelen, óók wel heel mooi Ingerichte wonin gen, kijk maar naar onze,'gouden eeuw, maar in den regel waren de meubelen te zwaar, te' massief, waren de vertrekken te somber en in géén geval praktisch met al die krullen en ge beeldhouwde ditjes-en-datjee, die eigenlijk voor niets dienden dan om stof te verzamelen, dat de huisvrouw er eiken dag weer moest uit plu- meau-en. En dan nog! Die, op zichzelf beschouwd wel mooie meubelen waren erg duur en werden daar door alleen gevonden in de patriciërshuizen of in de woningen der rijke kooplieden; de gewone burgers moesten het met heel wat minder doen. Toch dient te worden erkend, dat ook in de woningen der eenvoudigen in dien tijd heel wat meer goede smaak heerschte dan dat een paar eeuwen later het geval was, toen allengs door ds massa-aanmaak van meubelen, die door hun goedkoopte een meer dsm wenschelijken in gang vonden, de smaak der massa vervlakte, daarna geheel te niet ging en ten slotte zelfs oversloeg naar een mooi vinden van wat toch M Nederland leven we binnenshuis, méér dan in eenlg ander land van Europa, met ultzon- dering misschien van Engeland en de Bkandl- navische landen. Dat komt door het klimaat, dat bet buiten zijn niet altijd tot tets aangenaams maakt, zoo- als dat in de Zuidelijke landen het geval is. Hst gevolg daarvan is, dat wij ook veel meer wrvisrht besteden aan de Inrichting van onze woning, dat de meublleerkunst hier ia geworden tot een apart vak, waarin bekende architekten sM> neem gemaakt hebben. Vooral in den tegenwoordigen modernen tijd. van |ven iyds dere ewel der’ Jaar, >ver- en em- NIEUWE HEERENGRACHT 93 'on- i'or- iets Jmr. r. mer- 23 teur, Voa. ertje hen of leels ver leer, iven jen- izr- Sint idag lelpt mer, er ook veel bezit, die maar op zolder moet zetten. Laat hjj ze gerust ophangen.als hij het maar met verstand en overleg doet! Hoofd raak is. dat de versiering en als zoodanig zijn de schilderijen toch bedoeld met de meubelen harmonieert, dat we bijvoorbeeld niet boven een dressoir een afbeelding van *n veldslag han gen, maar een bloemstuk, of een vruchtenstuk, niet boven een lage boekenkast een voorstelling v»n een troep wilde paarden, maar een rustig beeld van een studeerenden geleerde, of, als we dat niet bezitten, van een vredig duin- of heide landschap. En vooral, laten we nooit een schil derij ergens ophangen, omdat er dóór nog juist plaats voor is, zonder er op te letten waar het naast of boven komt te hangen. Laat dan dat plekje liever onbedekt, die bepaalde schilderij zou, juist daar opgehangen, uw heele kluner kunnen bederven. Overdaad schaadt altijd! Mug altijd zitten we met dien wetwnaak op gescheept; In nog verreweg de meeste woningen, óók in die van de gegoeden, zien we helaas nog die nietszeggende meubelen, die stoelen met «doelmatige kromme leuningen, die tafels met kt allerlei bochten gekromde pooien, die kasten met allerlei tlrelantijntjes .versierd", die spie gels met gouden lijsten en pronkerige, gekrulde koppen. Daaraan zfjn wij thans ontgroeid. Hoevelen hebben, om een voorbeeld te noemen, indertijd niet BerlageS beurs te Amsterdam lé^Uk gevonden en hoevelen zijn er sedert in dtt opzicht bekeerd. Gelukkig leven ook de ouderen met ham Mjd mee ook bjj, we durven wel zeggen alle jongeren, is de wansmaak van voorheen niet meer aanwezig, dank zij vooral het baanbrekende werk vm vooruitstrevenden, die, via een tijdperk van overdrijving, zijn gekomen tot bezonkenheid en wcri leveren, aai een Wïreaeienoen invioea uitoefent op den smaak van ons volk ais geheet Tegenwoordig worden de hulzen niet meer alle maal naar één model gebouwd en boeven ze dus °°k niet eenvormig gemeubeld te worden, te genwoordig worden er geen „mooie kamers” meer ingericht, waar je niet In mag komen, •onder bij wijze van spreken eerst je schoenen uit te trekken en waar de gordijnen angstvallig gesloten worden gehouden, opdat toch de zon maar niet zou binnenkomen, die Immers de .mooie" trijpen bekleeding van stoelen en canapé, de kleurige bloemen op bet behang, zou doen Verschieten. Somber was het in die kamera, somber ongezellig en muf rock het er, omdat ze niet anders open gingen dan bjj heel bijzondere ge legenheden. Hoe is dat alles aan bet veranderen en boe 1» bij velen die verandering reeds tot feit ge worden! Betreden we de moderne woning van een Jong getrouwd paar, nadat we komen uit die van hun ouders, dan móét het verschil zelfs den ver- Woktsten wel opvallen. Niets sombers, niets mufs, 1 en boe zacht dat licht is, doordat *t weerkaatst wordt tegen een zacht-gele zoldering, die de ouderwetsche hard-wltte vervangen heeft en die ook zooveel lager ligt dan we dat in de oudere hulzen gewoon zjjn. En dan die ruimte! Neen, de kamer is niet grooter dan die oude, bij ons thuis, en toch, wat lijkt ze groot! Hoe komt dat toch? Heel eenvoudig! De wanden zijn niet bekleed met een onrustig, groot-gepatroond bloemenbehang, maar met een effen of met een heel klein krleuweltje versierd, maar in elk geval rustig, licht behang, waar je niet tegenaan kijkt, maar waar je, om zoo te zeggen, doorheen ziet je ziet geen wand, omdat die zich niet opdringt; dót is het geheim van de ruimte in die kamer. Maar ook de meubelen en vooral de plaatsing der meubelen, dragen daartoe bij. Het is mogelijk, dat ze donker zijn, bijvoorbeeld in de ontvangkamer, maar meestal zjjn ze licht van kleur, in de huiskamer bijvoorbeeld blank eikenhout, maar in elk geval rijn ze strak van lijn, doen ze niet onrustig aan door niets gemotiveerde kromme lijnen, die als versiering bedoeld, meestal juist verlee- Ujklng veroorzaken. Dat wil niet zeggen, dat er niet hier-of-daar een klein stukje beeldhouw werk aan mag zitten, een rijtje spelende aapjes bijvoorbeeld op het paneeltje van een klein deurtje in het boekenkastje, een in het hout uitgesneden appel in den voorkant der dressoir-laden. die tegelijk als handvat dienst doet, maar noodig is het niet en in elk geval, als geheel moet het meubelstuk strak van' lijn zijn. Ook ds vorm der moderne meubelen werkt ertoe mee een gevoel van ruimte te scheppen. We hebben niet meer die zware, lompe, hooge kasten en buffetten, neen, alles geeft een indruk van slankheid, is breeder dan hoog, wat ook in overeenstemming is met d* lager gebouwde kamers. Hebben we te doen met een van die moderne huizen, zooals we hier bedoelen, dan is er dóór den archltekt reeds bij den bouw op gerekend, dat het modem gemeubeld zal worden en zijn hier en daar nisjes uitgespaard, aardige hoekjes geschapen, die als vanzelf een asmwijzing geven voor de bemeubellng en die zoo uitnemend mee werken om <je eentonigheid der wanden te breken. Hier en daar een enkel schilderij, een enkele mooie ets aan den wand, waar die op het vlakke behang veel beter uitkomen, dan op het rommelige bloempatroon van vroeger, is heel voldoende; beter één werkelijk mooi stuk op een wand, dan een heele verzameling pruts- dlngetjes. Wat nu ook weer niet wil zeggen, dat iemand, die veel van schfiderifen houdt en MODERNE Woninginrichting En dat te niet alleen het geval met schilde rijen of etsen, dat is ook zoo met slerdlngetjes. En zjjn menschen, die er slag van hebben, hun heele huis vol te zetten met allerlei vaasjes en poppetjes en pulletjes, zonder dat het een rom- meligen Indruk maakt, maar dan moeten het in elk geval allemaal werkelijk móóie dingen stjn en die moeten dan ook nog op de Juiste manier worden neergezet, zoodat' men den Indruk krijgt, dat ze daar moeten staan, dat ze daar hoeren! Dat is echter niet gemakkelijk en vele menschen, ook al hebben ze smaak, zullen dat niet klaar spelen, ook al zien ze heel goed in, dat de wan smaak van vroeger, die *n gipsen Mozart en een nog gipeener Beethoven op de piano zette en daartusschen een heele verzameling portretjes in leeljjke lijstjes, uit den booze is. Het is daarom voor de meesten maar beter zich aan de moderne opvatting te houden: weinig, maar echt mooie sleedingen. En dan denken we in de eerste plaats aan het kruisbeeld en het Heilig Hartbeeld, dat we natuurlijk in elk geval in de kamer willen hebben. Bij heel veel menschen, die overigen* wel hun best doen hun woning aantrekkelijk en gezellig in te richten, zie je helaas nog maar al te vaak zooli met rood en goud besmeerd (gepo lychromeerd durven wij het niet rjgpfbén) gip sen H. Hartbeeld op de eereplaatk staan, tus- schen overigens vrij behoorlijke dingen. Het schijnt wel, alsof dat er niet op aan komt, als de rest maar modern is. Het wil ons zoo voor komen, dat het er wel degelijk op aan komt, hoe ons HeiJlg Hart-beeld er ultzlet, ja, we zouden willen zeggen, dkt moest eigenlijk het mooiste stukfh ons huis zijn. Waarom dan niet sens em mooi houten beeldje aangeschaft, dat tegenwoor dig toch ook al niet al te duur is te krijgen, ot een créme-kleurig gipsen beeld, naar het ontwerp van een bekenden kunstenaar genomen. gaan we naar binnen, de kamer in. We Min in een van die aardige, nieuwe, moderne 5™*° en aanstonds valt het ons op, hoe vroo- •IJes licht en lucht, die twee factoren, die op g«»idheid en humeur zoo'n heilzamen invloed uitoefenen, lucht en Ucht. die vroolijkheid schep pen en levenslust en die alle knlezerij ver drijven. <ne vrooljjk aandoet en je al dadelijk bet mie- J®*8 weer, waar je doorheen moest om hier te komen, doet vergeten. Er staat een klein te geltje, waar je even je handschoenen op kunt •eggen, terwijl Je je jas uitdoet en een stoel, tnisschlen ook alleen maar een stoel, at alleen “aar een tafeltje, maar in elk geval mét den "pegel, die er natuurlijk hangt voor de dames °P bezoek komen en nog even toilet willen “•ken voor ze de kamer binnengaan, geeft bet gevoel van behaaglijkheid, een gevoel van ^“s-zijn”, dat <ten bezoeker, ook al is die een *«“reemde, al dadelijk op s«n gemak zet. KOH te er speciaal voor ingericht en biedt keus in het betere genre. ELECTRO en RADIOTECBM. ADVIESBUREAU Begroot ingen geheel vrijblij vend en kosteloos Verder kan de versiering dan bestaan uit hier en daar een mooi pulletje, een aardig dier- flguurtje, een vauje met een enkel bloemetje er In, of een klein bronsje, dat, oordeelkundig neer gezet, heel wat kan bijdragen tot de knusse ge zelligheid van de kamer. En dan 's avonds de lampen! Daar is een heel aparte studie van te maken. Wie zich nog de tijden kan herinneren van de petroleumlamp, of zelfs maar van de gasverlichting, aal Inzien, hoe veel beter we tegenwoordig af zijn met onze elec- tlsche lampen, die om zoo te zeggen onbegrensde mogelijkheden bieden. Wat kunnen we niet amr- dlg een of ander hoekje vin de kamer verlichten met een van die gezellige schemerlampjes, die te kust en te keur verkrijgbaar zjjn? Maar alweer, kiest het goede! Neemt geen lampje met een blauw kapje in een omgeving die overwegend rood is, ook al kan een felle kleur overigens geen kwaad; kiest daar waar een groep planten staat, een lamp die het Ucht naar boven werpt tegen de zoldering aum, opdat het, terugkaatsend, de planten in een zacht, stemmig Ucht zet; kies boven de huiskamertafel een lamp, die vooral Ucht geeft op de tafel zelf, waaraan we immers •s avonds zitten te borduren, of de krant te lezen, maar ook, laat ze niet alleen het tafelblad ver lichten. nuMr ook naar boven uitstralen, tegen het plafond, opdat niet de rest van de kamer In donker gehuld is en dus ongezellig aandoet als men even van zijn werk of van zjjn krant ópkijkt. Bovendien kan een Perzisch tapijt in salon of huiskamer smaakvol neergelegd een geheel aparte sfeer aan het Interieur geven. Kortom, bfj de inrichting van een huls of van een enkele kamer komt heel wat kijken, maar het is het waard dat er gekeken wordt, terdege gekeken, want eenmaal klaar zitten we er voor langen tijd aan vast. Niet Iedereen zal In staat zijn zelf een goede oplossing te vinden, maar ook dat is niet erg er zijn tegenwoordig adressen genoeg waar men om raad kan gaan. Ook heeft niet iedereen een modern gebouwd huis, dat als vanzelf den weg wijst voor de meubileerlng ook al geen bezwaar; ook een ouderwetsch huis is behoorlijk aan te kleeden. In een afzonderlijk artikeltje In dit nummer vindt w ttearvan een voorbeeld. J. SPRUY

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 17