ucht
Moderne Glasgordijnen
WONINGINRICHTIb
icht
ONS HUIS van binnen
prettige kleuren
WOONHUIS
mCHIT
Fa. SIDONIUS
DÉ JONG
SPECIALE TAPOTZAAK
MIEAT 19
ALKMAAR
r -at 11
KOH
INTERIEUR
DINSDAG 8 MAART 1938
HEDEN GEOPEND
EENVOUD EN
DEGELIJKHEID
WIJ ET ALEE REN:
TC 32M
I
KOLENHANDEL
fW™1'
Goed pefccwen verlichting keeetfft speer
bi mm kamer
SckariM 17»
ORIGINEEL
PRACTISCH
Onze, ook dit jaar met de meeste zorg samengestelde
collectie Glasgordijnen, onderscheidt zich ook thans weer
door het groot aantal nouveauté's, welke op dit ge
bied door ons naar voren worden gebracht
Een mooi gordijn, goed gemaakt en op de Juiste
manier aangebracht, Is niet alleen een sieraad in
Uw kamer, doch zij geven U ook de prettige we
tenschap, dat ze het van bulten af goed doenl
Bezichtigt U eens onze collectie, een kijkje in
onze etalage als hierboven afgebeeld, geeft
U slechts een klein idee wat hierin momen
teel door ons wordt gebracht, de prijzen
vallen U zeker mee en.... gedurende
14 dagen worden alle Glasgordijnen v.a.
60 ct per meter GRATIS GEMAAKT.
AL ONZE PRIJZEN ZIJN PER METER
MB Bh B MB WWW NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD - DINSDAG 8 MAAKT 19»
UW VERLICHTING
uttvoeren.
KO BOTTEMANRE
T«l. 41B4
RITSEVOORT 29
Spreekt U eens met KOH
KG.
AMSTERDAM
Eenvoudige en stiilvolle eetkamer
9
j.
van
van
nde
«en
rcle
t 10
ld ia
nge-
Hrt
leels
dat
de
toe
ten,
den
in
reek
ad
Vroeger Ja, toen varen er óók wel mooie
meubelen, óók wel heel mooi Ingerichte wonin
gen, kijk maar naar onze,'gouden eeuw, maar
in den regel waren de meubelen te zwaar, te'
massief, waren de vertrekken te somber en in
géén geval praktisch met al die krullen en ge
beeldhouwde ditjes-en-datjee, die eigenlijk voor
niets dienden dan om stof te verzamelen, dat de
huisvrouw er eiken dag weer moest uit plu-
meau-en.
En dan nog! Die, op zichzelf beschouwd wel
mooie meubelen waren erg duur en werden daar
door alleen gevonden in de patriciërshuizen of
in de woningen der rijke kooplieden; de gewone
burgers moesten het met heel wat minder doen.
Toch dient te worden erkend, dat ook in de
woningen der eenvoudigen in dien tijd heel wat
meer goede smaak heerschte dan dat een paar
eeuwen later het geval was, toen allengs door
ds massa-aanmaak van meubelen, die door
hun goedkoopte een meer dsm wenschelijken in
gang vonden, de smaak der massa vervlakte,
daarna geheel te niet ging en ten slotte zelfs
oversloeg naar een mooi vinden van wat toch
M Nederland leven we binnenshuis, méér dan
in eenlg ander land van Europa, met ultzon-
dering misschien van Engeland en de Bkandl-
navische landen.
Dat komt door het klimaat, dat bet buiten
zijn niet altijd tot tets aangenaams maakt, zoo-
als dat in de Zuidelijke landen het geval is.
Hst gevolg daarvan is, dat wij ook veel meer
wrvisrht besteden aan de Inrichting van onze
woning, dat de meublleerkunst hier ia geworden
tot een apart vak, waarin bekende architekten
sM> neem gemaakt hebben.
Vooral in den tegenwoordigen modernen tijd.
van
|ven
iyds
dere
ewel
der’
Jaar,
>ver-
en
em-
NIEUWE HEERENGRACHT 93
'on-
i'or-
iets
Jmr.
r.
mer-
23
teur,
Voa.
ertje
hen
of
leels
ver
leer,
iven
jen-
izr-
Sint
idag
lelpt
mer,
er ook veel bezit, die maar op zolder moet
zetten. Laat hjj ze gerust ophangen.als hij
het maar met verstand en overleg doet! Hoofd
raak is. dat de versiering en als zoodanig zijn
de schilderijen toch bedoeld met de meubelen
harmonieert, dat we bijvoorbeeld niet boven
een dressoir een afbeelding van *n veldslag han
gen, maar een bloemstuk, of een vruchtenstuk,
niet boven een lage boekenkast een voorstelling
v»n een troep wilde paarden, maar een rustig
beeld van een studeerenden geleerde, of, als we
dat niet bezitten, van een vredig duin- of heide
landschap. En vooral, laten we nooit een schil
derij ergens ophangen, omdat er dóór nog juist
plaats voor is, zonder er op te letten waar het
naast of boven komt te hangen. Laat dan dat
plekje liever onbedekt, die bepaalde schilderij
zou, juist daar opgehangen, uw heele kluner
kunnen bederven. Overdaad schaadt altijd!
Mug altijd zitten we met dien wetwnaak op
gescheept; In nog verreweg de meeste woningen,
óók in die van de gegoeden, zien we helaas nog
die nietszeggende meubelen, die stoelen met
«doelmatige kromme leuningen, die tafels met
kt allerlei bochten gekromde pooien, die kasten
met allerlei tlrelantijntjes .versierd", die spie
gels met gouden lijsten en pronkerige, gekrulde
koppen. Daaraan zfjn wij thans ontgroeid.
Hoevelen hebben, om een voorbeeld te noemen,
indertijd niet BerlageS beurs te Amsterdam
lé^Uk gevonden en hoevelen zijn er sedert in dtt
opzicht bekeerd.
Gelukkig leven ook de ouderen met ham Mjd
mee ook bjj, we durven wel zeggen alle
jongeren, is de wansmaak van voorheen niet meer
aanwezig, dank zij vooral het baanbrekende werk
vm vooruitstrevenden, die, via een tijdperk van
overdrijving, zijn gekomen tot bezonkenheid en
wcri leveren, aai een Wïreaeienoen invioea
uitoefent op den smaak van ons volk ais geheet
Tegenwoordig worden de hulzen niet meer alle
maal naar één model gebouwd en boeven ze dus
°°k niet eenvormig gemeubeld te worden, te
genwoordig worden er geen „mooie kamers”
meer ingericht, waar je niet In mag komen,
•onder bij wijze van spreken eerst je schoenen
uit te trekken en waar de gordijnen angstvallig
gesloten worden gehouden, opdat toch de zon
maar niet zou binnenkomen, die Immers de
.mooie" trijpen bekleeding van stoelen en canapé,
de kleurige bloemen op bet behang, zou doen
Verschieten.
Somber was het in die kamera, somber
ongezellig en muf rock het er, omdat ze niet
anders open gingen dan bjj heel bijzondere ge
legenheden.
Hoe is dat alles aan bet veranderen en boe
1» bij velen die verandering reeds tot feit ge
worden!
Betreden we de moderne woning van een Jong
getrouwd paar, nadat we komen uit die van
hun ouders, dan móét het verschil zelfs den ver-
Woktsten wel opvallen. Niets sombers, niets mufs, 1
en boe zacht dat licht is, doordat *t weerkaatst
wordt tegen een zacht-gele zoldering, die de
ouderwetsche hard-wltte vervangen heeft en
die ook zooveel lager ligt dan we dat in de
oudere hulzen gewoon zjjn. En dan die ruimte!
Neen, de kamer is niet grooter dan die oude,
bij ons thuis, en toch, wat lijkt ze groot! Hoe
komt dat toch? Heel eenvoudig! De wanden zijn
niet bekleed met een onrustig, groot-gepatroond
bloemenbehang, maar met een effen of met een
heel klein krleuweltje versierd, maar in elk geval
rustig, licht behang, waar je niet tegenaan
kijkt, maar waar je, om zoo te zeggen, doorheen
ziet je ziet geen wand, omdat die zich niet
opdringt; dót is het geheim van de ruimte in
die kamer. Maar ook de meubelen en vooral de
plaatsing der meubelen, dragen daartoe bij. Het
is mogelijk, dat ze donker zijn, bijvoorbeeld in
de ontvangkamer, maar meestal zjjn ze licht van
kleur, in de huiskamer bijvoorbeeld blank
eikenhout, maar in elk
geval rijn ze strak
van lijn, doen ze niet
onrustig aan door
niets gemotiveerde
kromme lijnen, die als
versiering bedoeld,
meestal juist verlee-
Ujklng veroorzaken. Dat wil niet zeggen, dat er
niet hier-of-daar een klein stukje beeldhouw
werk aan mag zitten, een rijtje spelende
aapjes bijvoorbeeld op het paneeltje van een
klein deurtje in het boekenkastje, een in het
hout uitgesneden appel in den voorkant der
dressoir-laden. die tegelijk als handvat dienst
doet, maar noodig is het niet en in elk geval,
als geheel moet het meubelstuk strak van'
lijn zijn.
Ook ds vorm der moderne meubelen werkt
ertoe mee een gevoel van ruimte te scheppen.
We hebben niet meer die zware, lompe, hooge
kasten en buffetten, neen, alles geeft een indruk
van slankheid, is breeder dan hoog, wat ook in
overeenstemming is met d* lager gebouwde
kamers.
Hebben we te doen met een van die moderne
huizen, zooals we hier bedoelen, dan is er dóór
den archltekt reeds bij den bouw op gerekend,
dat het modem gemeubeld zal worden en zijn
hier en daar nisjes uitgespaard, aardige hoekjes
geschapen, die als vanzelf een asmwijzing geven
voor de bemeubellng en die zoo uitnemend mee
werken om <je eentonigheid der wanden te
breken. Hier en daar een enkel schilderij, een
enkele mooie ets aan den wand, waar die op
het vlakke behang veel beter uitkomen, dan op
het rommelige bloempatroon van vroeger, is
heel voldoende; beter één werkelijk mooi stuk
op een wand, dan een heele verzameling pruts-
dlngetjes. Wat nu ook weer niet wil zeggen,
dat iemand, die veel van schfiderifen houdt en
MODERNE Woninginrichting
En dat te niet alleen het geval met schilde
rijen of etsen, dat is ook zoo met slerdlngetjes.
En zjjn menschen, die er slag van hebben, hun
heele huis vol te zetten met allerlei vaasjes en
poppetjes en pulletjes, zonder dat het een rom-
meligen Indruk maakt, maar dan moeten het
in elk geval allemaal werkelijk móóie dingen stjn
en die moeten dan ook nog op de Juiste manier
worden neergezet, zoodat' men den Indruk krijgt,
dat ze daar moeten staan, dat ze daar hoeren!
Dat is echter niet gemakkelijk en vele menschen,
ook al hebben ze smaak, zullen dat niet klaar
spelen, ook al zien ze heel goed in, dat de wan
smaak van vroeger, die *n gipsen Mozart en een
nog gipeener Beethoven op de piano zette en
daartusschen een heele verzameling portretjes
in leeljjke lijstjes, uit den booze is. Het is daarom
voor de meesten maar beter zich aan de moderne
opvatting te houden: weinig, maar echt mooie
sleedingen. En dan denken we in de eerste plaats
aan het kruisbeeld en het Heilig Hartbeeld, dat
we natuurlijk in elk geval in de kamer willen
hebben. Bij heel veel menschen, die overigen*
wel hun best doen hun woning aantrekkelijk en
gezellig in te richten, zie je helaas nog maar al
te vaak zooli met rood en goud besmeerd (gepo
lychromeerd durven wij het niet rjgpfbén) gip
sen H. Hartbeeld op de eereplaatk staan, tus-
schen overigens vrij behoorlijke dingen. Het
schijnt wel, alsof dat er niet op aan komt, als
de rest maar modern is. Het wil ons zoo voor
komen, dat het er wel degelijk op aan komt, hoe
ons HeiJlg Hart-beeld er ultzlet, ja, we zouden
willen zeggen, dkt moest eigenlijk het mooiste
stukfh ons huis zijn. Waarom dan niet sens em
mooi houten beeldje aangeschaft, dat tegenwoor
dig toch ook al niet al te duur is te krijgen, ot
een créme-kleurig gipsen beeld, naar het ontwerp
van een bekenden kunstenaar genomen.
gaan we naar binnen, de kamer in. We
Min in een van die aardige, nieuwe, moderne
5™*° en aanstonds valt het ons op, hoe vroo-
•IJes licht en lucht, die twee factoren, die op
g«»idheid en humeur zoo'n heilzamen invloed
uitoefenen, lucht en Ucht. die vroolijkheid schep
pen en levenslust en die alle knlezerij ver
drijven.
<ne vrooljjk aandoet en je al dadelijk bet mie-
J®*8 weer, waar je doorheen moest om hier
te komen, doet vergeten. Er staat een klein te
geltje, waar je even je handschoenen op kunt
•eggen, terwijl Je je jas uitdoet en een stoel,
tnisschlen ook alleen maar een stoel, at alleen
“aar een tafeltje, maar in elk geval mét den
"pegel, die er natuurlijk hangt voor de dames
°P bezoek komen en nog even toilet willen
“•ken voor ze de kamer binnengaan, geeft bet
gevoel van behaaglijkheid, een gevoel van
^“s-zijn”, dat <ten bezoeker, ook al is die een
*«“reemde, al dadelijk op s«n gemak zet.
KOH te er speciaal voor
ingericht en biedt keus in
het betere genre.
ELECTRO en RADIOTECBM.
ADVIESBUREAU
Begroot ingen geheel vrijblij
vend en kosteloos
Verder kan de versiering dan bestaan uit hier
en daar een mooi pulletje, een aardig dier-
flguurtje, een vauje met een enkel bloemetje er
In, of een klein bronsje, dat, oordeelkundig neer
gezet, heel wat kan bijdragen tot de knusse ge
zelligheid van de kamer.
En dan 's avonds de lampen! Daar is een heel
aparte studie van te maken. Wie zich nog de
tijden kan herinneren van de petroleumlamp, of
zelfs maar van de gasverlichting, aal Inzien, hoe
veel beter we tegenwoordig af zijn met onze elec-
tlsche lampen, die om zoo te zeggen onbegrensde
mogelijkheden bieden. Wat kunnen we niet amr-
dlg een of ander hoekje vin de kamer verlichten
met een van die gezellige schemerlampjes, die te
kust en te keur verkrijgbaar zjjn? Maar alweer,
kiest het goede! Neemt geen lampje met een
blauw kapje in een omgeving die overwegend
rood is, ook al kan een felle kleur overigens geen
kwaad; kiest daar waar een groep planten staat,
een lamp die het Ucht naar boven werpt tegen
de zoldering aum, opdat het, terugkaatsend, de
planten in een zacht, stemmig Ucht zet; kies
boven de huiskamertafel een lamp, die vooral
Ucht geeft op de tafel zelf, waaraan we immers
•s avonds zitten te borduren, of de krant te lezen,
maar ook, laat ze niet alleen het tafelblad ver
lichten. nuMr ook naar boven uitstralen, tegen
het plafond, opdat niet de rest van de kamer
In donker gehuld is en dus ongezellig aandoet
als men even van zijn werk of van zjjn krant
ópkijkt.
Bovendien kan een Perzisch tapijt in salon of
huiskamer smaakvol neergelegd een geheel
aparte sfeer aan het Interieur geven.
Kortom, bfj de inrichting van een huls of
van een enkele kamer komt heel wat kijken,
maar het is het waard dat er gekeken wordt,
terdege gekeken, want eenmaal klaar zitten we
er voor langen tijd aan vast.
Niet Iedereen zal In staat zijn zelf een goede
oplossing te vinden, maar ook dat is niet erg
er zijn tegenwoordig adressen genoeg waar
men om raad kan gaan.
Ook heeft niet iedereen een modern gebouwd
huis, dat als vanzelf den weg wijst voor de
meubileerlng ook al geen bezwaar; ook een
ouderwetsch huis is behoorlijk aan te kleeden.
In een afzonderlijk artikeltje In dit nummer
vindt w ttearvan een voorbeeld.
J. SPRUY