ONS HUIS van binnen icht Moderne Glasgordijnen 8 .1 Lucht prettige kleuren öS^5^ SjïtêH WOONHUIS Fa. SIDONIUS DE JONG SPECIALE TAPIJTZAAK MIENT 19 ASSCHKir wró w I i DÊÜ I HEDEN GEOPEND I EENVOUD EN DEGELIJKHEID 4 n V A 8 W w* n ■s WD ET A LEE REN: k 1 Mm i Goed pefew* verlichting tmenpt sfeer ia atv kantor ScbarlM 17a Tal. 32M BH Onze,‘ook dit Jaar met de meeste zorg samengestelde collectie Glasgordijnen, onderscheidt zich ook thans weer door het groot aantal nouveauté'*, welke op dit ge bied door ons naar voren worden gebracht. Een mooi gordijn, goed gemaakt en op de Juiste manier aangebracht, is niet alleen een sieraad In Uw kamer, doch zij geven U ook de prettige we tenschap, dat ze het van buiten af goed doen) Bezichtigt U eens onze collectie, een kijkje in onze etalage als hierboven afgebeeld, geeft U slechts een klein Idee wat hierin momen teel door ons wordt gebracht, de prijzen vallen U zeker mee en.... gedurende 14 dagen worden alle Glasgordijnen y.a. 60 ct. per meter GRATIS GEMAAKT. AL ONZE PRIJZEN ZON PER METER &-1 KOLENHANDEL M m B W W NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD - WOENSDAG 9 MAART 1938 ORIGINEEL PRACTISCH INTERIEUR UW VERLICHTING UITVOEREN. r I F, 1 AMSTERDAM I! I 1 Eenvoudige en styivoUe eetkamer BH lil Q i Je' «5 «w .-“W i j i >■1. Vroeger ja, toen varen er óók wel mooie meubelen, óók vel heel mooi ingerichte wonin gen, kijk maar naar onae gouden eeuw, maar in den regel waren de meubelen te zwaar, te massief, waren de vertrekken te somber en in géén geval praktisch met al die krullen en ge beeldhouwde ditjes-en-datjes, die eigenlijk voor Bs Nederland leven we binnenshuis, méér dan in eenlg ander land van Europa, met uitson dering misschien van Engeland en de Skandl- navlsche landen. Dat komt door het klimaat, dat bet buiten lijn niet altijd tot Iets aangenaams maakt, aoo- ■te dat in de Zuidelijke landen het geval te. Het gevolg daarvan is, dat wjj ook yeel meer aandacht besteden aan de inrichting van onae woning, dat de meublleerkunst hier is geworden tot een apart vak, waarin bekende architekten zieh naam gemaakt hebben. Vooral in den tegenwoordigen modernen tijd. giP- Het er ook veel bezit, die maar op solder moet zetten. Laat hij se gerust ophangen.... als hij het maar met verstand en overleg doet! Hoofd zaak Is. dat de versiering en als zoodanig zjjn de schilderijen toch bedoeld met de meubelen harmonieert, dat we bijvoorbeeld niet boven een dressoir een afbeelding van *n veldslag han gen, maar een bloemstuk, of een vruchtenstuk, niet boven een lage boekenkast een voorstelling van een troep wilde paarden, maar een rustig beeld van een studeerenden geleerde, of, als we dat niet bezitten, van een vredig duin- of heide landschap. En vooral, laten we nooit een schil derij ergens ophangen, omdat er déér nog juist plaats voor ia. zonder er op te letten waar het naast of boven komt te hangen. Laat dan dat plekje liever onbedekt, die bepaalde schilderij sou, juist daar opgehangen, uw heele kamer kunnen bederven. Overdaad schaadt altijd! ■or «RW zitten we met dien wansmaak op- geacbeept; in nog verreweg de meeste woningen, óók in die van de gegoeden, zien we helaas nog dte nirtweggeode meubelen, dte stoelen met ondoelmatige kromme leuningen, die tafels met ki allerlei bochten gekromde pooten, die kasteni met «Hertel ttreiantljntjea .versierd’', dte apte- geta met gouden lijsten en pronkerige, gekrulde koppen. Daaraan sjjn wij thans ontgroeid. Hoerden hebben, oen een voorbeeld te noemen, indertijd niet Berlage's beun te Amsterdam leeigk gevonden en boeveten zjjn er aecftrt in dit opzicht bekeerd. Gelukkig leven ook de ouderen met hun tijd aaee en ook bij, we durven wel «eggen alle jongeren, ia de wansmaak van voorheen niet meer aanwezig, dank zij vooral het baanbrekende werk van voorultetrevenden, dte, via een tijdperk van overdrijving, zijn gekomen tot bezonkenheid en nu werk leveren, dat een veredelenden Invloed «Moetent op den smaak van ene volk ate geheel. I ZALlN NIFUWF MEERt J' M*° naar binnen, de kamer h. We Me* In een van dte aardige, nieuwe, moderne ♦y—aanstonds valt het ons op, hoe vroo- AMK 4b aunts amm Ook de vorm der moderne meubelen werkt ertoe mee een gevoel van ruimte te scheppen. We hebben niet meer dte zware, lompe, hooge kasten en buffetten, neen, alles geeft een indruk tui slankheid, is breeder dan hoog, wat ook in overeenstemming te met de lager gebouwde kamers. Hebben we te doen met een van dte moderne huizen, zooals we hier bedoelen, dan te er door den architekt reeds bij den bouw op gerekend, dat het modern gemeubeld zal worden en zijn hier en daar nisjes uitgespaard, aardige hoekjes geschapen, die als vanzelf een aanwijzing geven voor de bemeubeilng en die zoo uitnemend mee werken cm de eentonigheid der wanden te breken. Hier en daar een enkel schilderij, een enkele mooie ets aan den wand, waar dte op het vlakke behang veel beter uitkomen, dan op bet rommelige Hoempatroon van vroeger, te heel voldoende; beter één werkSttfk mooi stuk op een wand, dan een heele verzameling pruts- dtngetjes. Wat nu ook weer niet wil zeggen, dat iemand, dte veel van schilderijen houdt en huisvrouw er eiken dag weer moest uit plu- meau-en. Bn dan nog! Die, op zichzelf beschouwd wel mooie meubelen waren erg duur en werden daar door alleen gevonden in de patriciërshuizen of in de woningen der rijke kooplieden; de gewc^c I burgers moesten het met heel wat minder doen. - Toch dient te worden erkend, dat ook in de woningen der eenvoudlgen in dien tijd heel wat méér goede smaak heerschte dan dat een paar eeuwen later het geval was, toen allengs door de, massa-aanmaak van meubelen, die door hun goedkoopte een meer dan wenschelijken in gang vonden, de smaak der massa vervlakte, daarna geheel te niet ging en ten slotte zelfs oversloeg naar een mooi vinden van wat toch eigeaiRk foeüeetejk was. tel dat te ntet alleen het geval met schilde rijen of etsen, dat te ook aoo met sterdlngetjes. En zjjn menschen, dte er slag van hebben, hun heele huis vol te zetten met allerlei vaasjes en poppetjes en pulletjes, zonder dat bet een rom- meligen indruk maakt, maar dan moeten bet in elk geval allemaal werkelijk móóie dingen «Rn, en die moeten dan ook nog op de juiste manier t worden neergezet, zoodat men den Indruk krijgt, dat ae daar moeten staan, dat ae daar hoeren! Dat is echter ntet gemakkelljk en vele menschen, ook al hebben ze smaak, zullen dat niet klaar spelen, ook al zien ae heel goed in, dat de wan smaak van vroeger, die *n gipsen Mozart en een nog gipsener Beethoven op de piano'hette en daartusschen een heele verzameling portretjes in leelijke lijstjes, uit den booze is. Het is daarom voor de meesten maar beter zich aan de moderne opvatting te houden: weinig, maar echt mooie sierdingen. En dan denken we in de eerste plaats aan het kruisbeeld en het Heilig Hartbeeld, dak - we natuurlijk In elk geval in de kamer willen hebben. Bij heel veel menschen, die everigentf wel hun best doen hun woning aantrekkelijk éb gezellig in te richten, zie je heisas nog maar al te vaak zoo"n met rood en goud L isme r rd (gepo lychromeerd durven wij het niet xyMC&h) een H. Hartbeeld op de eereplaats staan, schen overigens vrij behoorlijke dingen, schijnt wel, alsof dat er niet op aan komt, als de rest maar modern te. Het wil ons zoo voor komen, dat het er wel degelijk op aan komt, boe ons Heilig Hart-beeld er uitziet, ja, we zouden willen zeggen, dit moest eigenlijk het mooiste stuk in ons huis agn. Waarom dan ntet eens een mooi houten beeldje aangeechaft, dat tegenwoor dig toch ook al niet al te duur te te krijgen, of een crtme-kleurig gipsen beeld, naar het ontwerp van een bekenden kunstenaar genomen. Tegenwoordig worden de buizen niet meer alle maal naar één model gebouwd en hoeven se dus ook ntet eenvormig gemeubeld te worden, te genwoordig worden er geen „mooie kamers” meer Ingericht, waar je ntet in mag. komen, ■onder bij wijze van spreken eerst Je schoenen uit te trekken en waar de gordijnen angstvallig gesloten worden gehouden, opdat toch de zon maar niet zou binnenkomen, dte immers de ^nooie” trijpen bekleedlng van stoelen en canapé, de kleurige Noemen op het behang, aou doen verschieten. Somber was het in dte kamers, somber en ongezellig en muf rook het er, omdat se niet anders open gingen dan bij heel bijzondere ge legenheden. Hoe te dat alles aan het veranderen en boe te bij velen dte verandering reeds tot feit ge worden! Betreden we de moderne woning van een jong getrouwd paar, nadat we komen uit die van hun ouden, dan móét het verschil zelfs den ver- itoktsten wel opvallen. Niets sombers, niets mufs, alles licht en lucht, die twee factoren, die op gezondheid en humeur zoo'n heUwmen Invloed uitoefenen, lucht en licht, die vroolijkheld schep pen en levenslust en die alle kniezery ver drijven. Het begint al als we binnenkomen. Het hal letje te in een friaeebe, lichte kleur geschilderd, dte vroolijk aandoet en je al dadelijk het mte- aerlge weer, waar Je doorheen moest om hier komenrdoet vergeten. Er staat een klein ta feltje, waar je even je handschoenen op kunt leggen, terwijl je je jas uitdoet en een stoel, misschien ook alleen maar een stoel, of alleen maar een tafeltje, maar in elk geval mét den ■Piegel, die er natuurlijk hangt voor de dames <Me op bezoek komen en nog even toilet willen «naken voor «e de kamer binnengaan, geeft het •en gevoel van behaaglijkheid, een gevoel van -thuis-zijn”. dat den bezoeker, ook al is die een wildvreemde, al dadelijk op zijn gemak ast. I moderne U/oninginpichting Verder kan de versiering dan bisteen uit hier en daar een mooi pulletje, een aardig dier- figuurtje, een vaasje met een enkel bloemetje er in, of een klein bronsje, dat, oordeelkundig neer gezet. heel wat kan bijdragen tot de knusse ge zelligheid van de kamer. En dan 's avonds de lampen! Daar is een heel aparte studie van te maken. Wie zich nog de tijden kan herinneren van de petroleumlamp, of zelfs maar van de gasverlichting, zal inzien, hoe veel beter we tegenwoordig af zijn met onze elec- tische lampen, dte om zoo te zeggen onbegrensde mogelijkheden bieden. Wat kunnen we niet aar-i dig een of ander hoekje van de kamer verlichten met een van die gezellige schemerlampjes, dte t« kust en te keur verkrijgbaar zijn? Maar alweer, kiest bet goede! Neemt geen lampje met een blauw kapje in een omgeving die overwegend rood is, ook al kan een felle kleur overigens geen kwaad; kiest daar waar een groep planten staat, een lamp die het licht naar boven werpt tegen de addering aan, opdat het, terugkaatsend, de planten in een zacht, stemmig licht zet; kies boven de huiskamertafel een lamp, dte vooral licht geeft op de tafel zelf, waaraan we immers 's avonds zitten te borduren, of de krant te lezen, maar ook, laat ae niet alleen het tafelblad ver lichten, maar ook naar boven uitstralen, tegen het plafond, opdat ntet de rest van de kamer In donker gehuld te en dus ongezellig aandoet als men even van zijn werk of van zijn krant' ópkijkt. Bovendien kan een Perzisch tapijt in salon o<1 huiskamer smaakvol neergelegd een geheel aparte sfeer aan het interieur geven. Kortom, bij de inrichting van een huis cfl van een enkele kamer komt heel wat.kijken,, maar het te het waard dat er gekeken wordt, terdege gekeken, want eenmaal klaar zitten wei er voor langen tijd aan vast. Niet iedereen zal In staat zijn zelf een goede oplossing te vinden, maar ook dat te ntet erg er zijn tegenwoordig adressen genoeg waar men om raad kan gaan. Ook heeft ntet iedereen een modern gebouwd huis, dat als vanzelf den weg wijst voor de meubileering ook al geen bezwaar; ook een ouderwetsch huls te behoorlijk aan te kleeden. In een afzonderlijk artikeltje in dit nummer vindt daarvan een voorbeeld. en hoe zacht dat licht te, doordat t weerkaatst wordt tegen een zacht-gele zoldering, dte de ouderwetsohe hard-witte vervangen heeft en die ook zooveel lager ligt dan we dat in de oudere huizen gewoon zijn. En dan die ruimte! Neen, de kamer is niet grooter dan dte oude, bij ons thuis, en toch, wat lijkt ae groot! Hoe komt dat toch? Heel eenvoudig! De wanden zijn niet bekleed met een onrustig, groot-gepatroond bloemenbehang, maar met een effen of met een heel klein krieuweltje versierd, maar In elk geval rustig, licht behang, waar je niet tegenaan kijkt, maar waar je, om zoo te zeggen, doorheen ziet je ziet geen wand, omdat 'die zich niet opdringt; dat is het geheim van de ruimte in die kamer. Maar ook de meubelen «en vooral de plaatsing der meubelen, dragen daartoe bjj. Het is mogelijk, dat ze donkgr zijn, bijvoorbeeld in de ontvangkamer, maar meestal zijn ze licht van kleur, in de huiskamer bijvoorbeeld blank eikenhout, maar in elk geval zjjn ze strak van lijn, doen ze niet onrustig aan door niets gemotiveerde kromme lijnen, die als versiering bedoeld, meestal juist verlee- Ijjking veroorzaken. Dat wil niet zeggen, dat er niet hler-of-daar een klein stukje beeldhouw werk aan mag zitten, een rijtje spelende aapjes bijvoorbeeld op het paneeltje van een klein deurtje in het boekenkastje, een in het hout uitgesneden appel in den voorkant der dressolr-laden, dte tegelijk als handvat dienst doet, maar noodig is het ntet en in elk geval, als geheel moet het meubelstuk strak van’ lijn zjjn. 93 TEl 45194 LAAT KOH KOH is er speciaal voor Ingericht en biedt keus in bet betere genre. ELECTRO en R.ADIOTECHN. ADVIESBUREAU KO BOTTEMANNE Tel. 4184 RITSEVOORT 29 Begrootingen geheel vrijblij vend en kosteloos Spreekt U eens met KOH

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 9