I
De nieuwe flottieljêleider
„Tromp” voltooid
ROODE STER TARAK
Moderne Devotie
BINNEN ENKELE D^GEN
PROEFTOCHT
I
Kerkelijk lenen
VAN WEEK TOT WEEK
Prins Bernhard in
Nederland terujj
a
van
Kant op staking toegenomen
Boven Drachten gedaald
De bewapening
Clearingkoersen
BOTSING OP WAALHAVEN
b
Met Augustus a.s. in
dienst
De sigarenindustrie in
het Zuiden
Zes werkgeversvereenigingen
tegen bindende arbitrage
Gesmokkeld geld
gestolen
De Ster op het pak:
garantie voor ftjpetabakF
Vele belangstellenden woonden
Vrijdag de plechtige Metten bjj
Kostbare shaving-stick
bleek verdwenen
Uit gerust met C XI W-
vliegtuig
FWEE JAAR GEÊISCHT TEGEN
INBREKERS
HET LOONGESCHIL IN HET
VEENBEDRIJF
WEER DUITSCH VLIEGTUIG
UIT DEN KOERS
DIOCEES ROERMOND ZORGT
VOOR MISSIE IN CHINA
Pastoor F. C. van
Beukering
VOOR ZIJN WONING
DOODGEREDEN
„Zware” Rotterdamsche jongens
voor de rechtbank
Geldelijke steun voor studeerenden
in dienst der P.T.T.
WIELRIJDER AANGEREDEN
EN GEDOOD
NIEMEIJER’S
In Soestdjjk
EEN Dr. Ir. M. H. DAMME
ST UDIEFONDS
A. V. D.
A
if
n
i*
1
de
De bekende sportvlieger H. Hoekstra, chef-in-
te herhaaldelijk en van alle kanten aan-
•'drongen op grooter vurigheid in het beleven
I.
L
H
1
Vrijdagmiddag ongeveer half drie ia in de
Welmarstraat te Den Haag een wielrijder door
een auto aangereden en gedood.
den betrokken coupé van den trein bleef vruch
teloos.
n
n
f-
De Federatie van Nederlandsche vervenen
bonden heeft aan den RUksbemlddelaar. den
straf van twee Jaar.
Vonnis over veertien dagen.
diens voorstel, om de gerezen geschillen over het
loon in het veenbedrtff aan bindende arbitrage
te onderwerpen, zee der aangesloten werkgevers
vereenigingen zich daartegen verklaarden, ter
wijl twee afdeelingen, n.l. die te Roswinkel en
Nleuw-Weerdlnge bereid zijn, arbitrage te aan
vaarden, doch onder andere voorwaarden dan de
door den RUksbemlddelaar voorgestelde.
De arbeidersorganisaties staan op het stand
punt van aanvaarding van arbitrage.
Het zal nu eerst moeten blijken, in welke
richting de verdere bemoeiingen van den Rjjks-
bemiddelaar zulleri gaan. Men denk» evenwel in
werkgeverskringen, dat het niet tot een staking
zal komen.
ceerinrichtingen, aan stuur- en aan bakboord,
op het bovendek. BU iedere lanceerinrlchtlng
staat een torpedodavit, waarmede de torpedo’s
met een aparte electrische torpedolier worden
verwerkt. Op het bovendek naast de kombui
zen is plaats voor eenige reserve-torpedo's.
Tot de uitrusting van het schip behooren te
vens een stel paravanes en een druklucht-ne-
vellnstallatle.
Vrijdagmiddag is wederom een Duitsch vlieg
tuig. afkomstig uit Crefeld en gemerkt E.K.O.
boven ons land gedaald. Het toestel kwam te
recht op een weiland te Zuid-Drachten.
Het toestel wordt door de marechaussee be
waakt terwijl de twee inzittenden voor den
burgemeester Van Smalllngerland zijn geleid.
Koersen voor stortingen op 13 Maart 1938
tegen verplichtingen, luidende in Reichsmax-
heer EL P. J. Bloemen, medegedeeld, dat Inzake I ken 72.23, lires fSM, peseta's /10A0.
In het Maartnummer van het „Tijdschrift
voor Armwezen, Maatschappelijke Hulp en
Kinderbescherming”, geeft de secretaresse van
BLIJDE INTOCHT VAN ROODE STER NO. 10 EN NO. 61
Nu is er feest voor alle rookers in den lande! Niemeijer heeft
twee nieuwe merken Roode Ster Tabak gebracht: de Roode Ster
No. 6 voor 6 cent per half ons en de Roode Ster No. 10 voor
10 cent per half ons. Nu fluks de pijp gevuld, nu allemaal ge
smuld! De karakteristieke „Roode Ster smaak” bleef volmaakt
gehandhaafd óók bij deze nieuwe Roode Ster nummers 6 en 10.
verdachte
knapt.
Hij had, nadat beiden in de strafgevangenis
te Breda terecht waren gekomen, een briefje
geschreven aan den tweeden verdachte en kans
gezien, hem dit briefje tijdens het verhoor voor
den rechter-commlssaris in de hand te stoppen.
Dit briefje was echter door een gevangen
bewaarder gevonden. Het hield in het verzoek
van eersten verdachte, dat de tweede ver
dachte, die aldus beweerde de eerste ver
dachte niet meer kon ontkennen, de schuld
geheel alleen op zich sou nemen, aoodat de
eerste verdachte zou kunnen vrijkomen.
Daarop was nu hun geheele verdediging ge
baseerd, maar er kwamen nog zooveel andere
bijzonderheden aan het Ucht, dat de officier
van Justitie overtuigd bleek, dat ook de eerste
verdachte mede schuldig was. HIJ requlreerde
tegen beide verdachten daarom een gevangenis-
Vrjjdagavond half zeven is in de Kapelstraat
te Heeze de 54-jarige heer J. Verschalen voor
zijn woning aangereden door een met boomstam-
men geladen vrachtauto. Hjj werd op slag ge
dood. Den bestuurder treft waarschijnlijk geen
schuld. De heer V. was ongehuwd.
De fietser, de circa 55-jarige H. A. B„ woon
achtig in de Cederstraat, reed van het Regen-
tessepleln de Welmarstraat in en hield daarbij
de linkerzijde van den rijweg. Hjj moest even
Inhouden voor een stilstaanden auto en toen
hij daarop plotseling achter dezen wagen van
daan kwam, werd hij door een van de tegen
overgestelde richting komenden personenauto,
bestuurd door O H. B., gegrepen. De man
maakte een smak tegen een portierkruk en
bekwam dusdanige verwondingen, vooral aan
het hoofd, dat hij ter plaatse overleed. Het Ujk
is door den geneeskundigen dienst naar het
ziekenhuis aan den Zuldwal vervoerd.
Zooals men weet, kreeg het diocees Roer
mond voor eenige Jaren op zijn verzoek een
bepaalde missie aan zijn bijzondere zorg toe
gewezen, n.l. het Apostolisch Vicariaat van
Tlngtao. Kortgeleden is daarvan het westelijk
gedeelte afgescheiden en tot een nieuw vica
riaat (van Itsjofoe) verheven, waarvoor Lim
burg ook de zorg behield. Tot Apostolisch Vi
caris van Itsjofoe te benoemd Mgr. Weber.
Deze zal waarschijnlijk naar het Lim
burgsen missle-orgaan „Stella Duce" meldt
eerlang te SteUl de bisschopswijding ontvan
gen uit de handen van Z. H. Esc. Mgr. dr. J.
H. O. Lemmena.
den van een merkwaardige» dtefstal. gepl^d°in
den internationalen sneltrein Berlijn—Amster- -*-«
dam. Hoewel de diefstal eerst in ons land ont
dekt werd, is de mogelijkheid groot, dat hij reeds
in Duitschland gepleegd is.
In een guttapercha waschzakje. aldus vertelt
de ,Msb.”, had de man op listige wijze een be
drag van 3500 verstopt, ten einde dit aan de
deviezencontrOle te onttrekken. De bankbiljetten
had hij te dien einde opgerold en verpakt, alsof
het een shaving-stick was. Op deze wijze leek
ontdekking welhaast uitgesloten. Ten overvloe
de was het waschzakje in het nachtkastje in den
slaapwagen, waarmee h(j naar de hoofdstad
reisde, gelegd.
Kort na het passeeren van de grens, toen de
zakenman zich verheugde over den uitnemend
geslaagden truc, wilde hij de kostbare .shaving-
stick" Dij zich steken, doch wie schetst zijn ver
bazing en teleurstelling, toen- deze verdwenen
bleek te zijn.
Aan een der groote stations waarschuwde hij
den stationschef, die op Zijn beurt de Amster-
damsche politie van den diefstal verwittigde.
Aan het Centraal Station aldaar werd de trein
door eenige rechercheurs opgewacht, die de
medereizigers van den zakenman verzochten hen
te volgen. In het posthuis van het Centraal Sta
tion werden zjj gefouilleerd, doch dit leverde
Aan boord zijn aanwezig vier B 3-sloepen,
waarvan en met motor, twee motorsloepen en
twee verlengde jollen. Verder een C XI W-vlieg-
tulg, dat met laadboomen wordt geheschen en
gestreken. Het komt achter de laadpalen op
het tentdek te staan. Voor de sloepen en het
vliegtuig is er op het tentdek een electrische
lier.
In de stuürkamer is een electrlsch-’hydrauM-
sche stuurmachlne opgesteld met een hydrau
lisch telemotor-systeem. Behalve op de brug,
kan ook in de stuurkamer worden gestuurd en
in de noodstuurkamer met een handpomp. Het
moederkompas staat in de centrale en is voor
zien van de noodige dochterkompassen. Boven
dien is een magnetisch standaardkompas ge
plaatst op een bordes, voor de schacht van de
achtermachinekamer, op het tentdek. Dit kom
pas is van het systeem Holmes, d.w.z. magne
tisch kompas met electrlsch volgende dochters.
Voorts zijn er een zelfregistreerend echolood,
een log met electrische overbrenging en mijnen
teller, een richtingzoeker en onderwaterge-
ruischontvangers.
Voor den noodlgen electrlschen stroom zijn
drie turbody-dinamo’s opgesteld, voor reebedrfjf
twee dieseldynamo's en op het bovendek nog
een nood-dieseldynamo. De bakkerij werkt met
een electrlschen bakoven en kneedmachine, ter.
wijl ook de wasscherü electrlsch gedreven wordt.
Ten behoeve van de radio zijn verschillende
zend- en ontvanginstallatles op diverse plaatsen
opgesteld.
Veel zorg is overigens besteed aan de ven
tilatie, welke zoowel voor Europa als voor de
tropen geschikt is. Bovendien zijn eenige af
zuiginstallaties aangebracht.
van het geloof. Bovendien leven wij in een gees
telijken crisistijd. Rondom ons zien wjj de ver-
I tegenwoordige™ van de moderne dwalingen de
massa veroveren met geweldige geestdrift. Zij
vertoonen een werfkracht, die vaak de onze
overtreft. Ja, zjj versterken hun gelederen met
velen, die de Kerk den rug toekeeren. Vooral
onder de jongere menschen zijn er. die tot ge
loofsafval komen, omdat zij in de voorspiegelln-
I gen van de moderne dwaling een grooter
enthousiasme meenen te ontwaren dan in de
soms conventioneel geworden prediking der
I oude waarheden. Welk middel zou meer probaat
I zijn ter bestrijding van de moderne dwalingen
I dan een moderne devotie?
Ook van hoogerhand wordt zulk een katho
lieke volksbeweging tegemoet gezien. Het blijkt
uit de krachtdadige pogingen tot reorganisatie
van geheel het katholieke leven. De oprichting
en verbreiding van de Katholieke Actie wijst in I
deze richting. Immers, hoe zou zulk een nieuwe
actie vruchtbaar kunnen worden, 'wanneer ze
I niet beantwoordde aan een levendige vemieu- I
wing van den geest? Haar effect yal niet zoo- I
zeer afhangen van de voortreffelijkheid der or-1
ganisatle die uiteraard een voorwaarde is, I
doch ook niet meer dan een voorwaarde haar I
effect zal allereerst afhangen van den inneriy-1
ken gloed. Om dien gloed te ontsteken en te
onderhouden, kan men nog altijd met vrucht I
In de leer gaan bij meester Geert Groote.
Zijn beweging was hoofdzakelUk een leeken-
beweging. Ze is zelfs wel eens afgeschilderd als
een anticlericale beweging, doch dit was ze zeker I
niet. Nu echter in ons land de feeken in sty- I
gende mate deelnemen aan bet geheele katho- I
lleke geestesleven, is het logisch, dat ook de I
katholieke spiritualiteit wederom vormen zoekt,
die geldig kunnen zijn voor de leeken in lederen
levensstaat. Het zoogenaamde leekenapostolaat
is een van die vormen. Ook de Katholieke Actie
voor God, die tegelijk een kern-actie en een
massa-actie is, zal zulke vormen van leekenspl-
ritualiteit moeten vinden en verbreiden. Het
wordt met recht van haar verwacht en zjj is in
staat, aan deze verwachting te voldoen. Indien
haar Ijverige leiders zich inspireer.en op de mo
derne devotie van Geert Groote, zullen zij daar
in de uitdrukking vinden van een geestelijk
streven, dat bij den Nederlandschen volksaard
aansluit, dat door de Nederlandsche protestan
ten kan worden begrepen en gewaardeerd en
dat zich makkelijk laat vereenigen met alle
vormen van apologetische, propagandistische en
cultureele activiteit. Bij den uitbouw van haar
programma zal ze hier een steun vinden, die
voor allen van blijvende waarde is. In de mo
derne devotie ligt voor Nederland volgens het
woord van prof. Van Ginneken „het beste,
dat wij aan de wereld gaven”. Wjj moeten blij
ven geven.
Voor de rechtbank te Breda moesten zich
Donderdag verantwoorden twee „zware” Rot
terdamsche jongens, genaamd A. Th. B. de V..
monteur en A. B., rijschoolhouder, terzake van
Inbraak in de fabriek der firma A. Mutsaers en
Zonen te Tilburg in den nacht van 20 op 30
November 1931, waarbij een brandkast k la
sardine werd opengebroken.
De eerste verdachte had verklaard, dat hij
niet aan de inbraak had deelgenomen, doch dat
B. het zaakje alleen had opge-
Dus voortaan 6, 10 an 13 cent per half ons!
Honderden waren Vrijdagavond in de 8t.
Josephskerk te Haarlem bijeen gekomen om
pastoor F. C. van Beukering, die Woensdag
plotseling overleden te, een laateten groet U
brengen.
Tben om half 8 bet stoffelijk overschot in
de kerk gedragen werd en de plechtige Met
ten begonnen, was het kerkgebouw tot in de
uiterste hoeken gevuld en moesten velen zich
met een plaatsje in de paden tevreden stellen
Het koor was volgens liturgisch voorschrift
met rouw omgeven, geen swart, maar paan
tuUe, waarop de helle lichten blijde effecten
tooverden. Zou men dan geen reden hebben
tot eenige blijdschap, wanneer een vroom
mensch tot een beter leven is opgegaan?
De plechtige Metten werden gezongen dooi
den oud-Vlcaris-Generaal, Z. D. H. Mgr M
P. J. Möllmann, met assistentie van emeritus
deken Van der Aa en emeritus-pastoor Bru
ning. lange Jaren vrienden van pastoor Var
Beukering.
In het koor hadden plaats genomen Mgr.
Callewaert. president van het groot seminarie
te Fkugge, de Officiaal, de hoogeerw. beer J.
C. Aalberse, klasgenooten van den overledene,
véle pastoors uit Haarlem en omgeving, oud-
kapelaans van den ontslapene en de drie ka-
pelaans, die het laatst wiet hem samenwe
ten. De mannelijke jeugd vulde het koor,
vrouwelijke de zijkapellen.
Na de Metten defileerden de parochianen
langs de lijkbaar en stortten nog een extra
gebed voor den voor sljn Schepper zoo plotéé-
ling opgeroepen herder.
Harer Majesteits Flottielieleider
Tromp", die op het oogenblile nog
in de haven van de Nederlandsche
Scheepsbouwmaatschappij te Amster
dam ligt om de laatste voltaoide
werkzaamheden te ondergaan, is
thans zoover gereed gekomen, dat
over enkele dagen de proeftochten
zullen worden gehouden, waarop de
^zeewaardigheid van den oorlogsbo
dem zal worden beproefd en de
eventueele laatste verbeteringen zul
len worden aangebracht.
Z.K.H. Prins Bernhard en zijn broer Prins
Aschwin zijn Vrijdagavond per sa. .Meck
lenburg” van de Stoomvaart Mij. „Zeeland”,
terugkomend van hun bezoek aan Engeland,
te Vlisslngen aangekomen.
Reeds lang voordat de boot werd verwacht,
I had zich een duizendkoppige menigte verzameld
om den ponton van de binnenhaven, om den
Prins te verwelkomen.
Daar het de eerste maal was, dat Prins
I Bernhard voet op Zeeuwschen bodem zou zet-
I ten, waren de Zeeuwen uit alle deelen van de
I provincie naar Vlisslngen gekomen, om dei
prinselijke personen te zien.
Wegens mist op een groot deel van de Noord
zee had de boot ruim een half uur vertraging. Bouw werd in den korten tüd
Eerst te ruim half zes kwam de „Mecklenburg”
de haven binnen. twee jaren voltooid
De Prinsen bleven aan boord totdat alle
passagiers het schip hadden verlaten en de post
was uitgeladen.
Te ruim zes uur verscheen Prins Bemhard,
vergezeld van den directeur van de „Zeeland”,
den heer G. J. Benslnk.
Onmlddellljk begon het publiek te Juichen.
De Prins was zichtbaar verrast over deze spon
tane ontvangst. Blootshoofds wandelde de Prins
langs de menigte naar den Noorddultschen trein,
waar hij in een le klasse-coupé plaats nam.
Zoodra hij gezeten was, werd het publiek op
het perron toegelaten en het Juichen begon
toen' opnieuw, waarbij de Prins niet moede
werd, het publiek lachend toe te wulven. Met
ruim een half uur vertraging vertrok de trein
naar 's Hertogenbosch. waar de Prins over
stapte in den trein naar Utrecht. Van hier ging
hij per auto naar Soestdjjk.
Prins Bemhard had een kalme reis, gedurende
welke hjj zich in zijn salon ophield. De lunch
werd aan boord gebruikt. Daar de reis van den
Prins een zuiver particulier karakter droeg,
waren bjj de aankomst te Vlisslngen geen
officieele personen ter begroeting aanwezig.
Vrijdagavond zijn Prins Bernhard en zijn
broeder. Prins Aschwin, van hun reis naar
Engeland per auto te Soestdjjk aangekomen.
Tot Utrecht hebben zjj den reis per trein ge
maakt.
In een Vrijdag te Eindhoven gehouden ver
gadering van het Zuidelijk Verbond in de
Sigarenindustrie met de vertegenwoordigende
arbeiders is nog geen overeenstemming bereikt
over een nieuwe collectieve arbeidsovereen- «“n. enkel. wultaat op. Ook een onderzoek in
komst.
Hoewel de afgevaardigde van de katholieke
arbeidersorganisatie nog aandrong op nader
overleg ter vermijding van een conflict, is de
kans op een staking, naar we vernemen, thans
veel grooter geworden.
Het Noordelijk Verbond zal Maandag te Am
sterdam besprekingen voeren.
p
De totale lengte van het schip is 131 meter
en 95 centimeter, de grootste breedte 12.40 me
ter en de grootste holte ly, meter, waarbij de
waterverplaatslng 4225 ton bedraagt, wanneer
het schip voor een actieradius van 5.000 mijl
ten volle is uitgerust. BU een vermogen van
ongeveer 56.000 A. P. K. bedraagt de snelheid,
wanneer de waterverplaatslng om en bjj
4.000 ton is, 32.5 knoopen. De actieradius, bU
een economische vaart van 15 mUl en een
gemiddelde waterverplaatslng van 3.750 ton, be
draagt niet minder dan 5.000 mijl.
Vermeldenswaard is nog, dat sedert de
kiellegging op 17 Januari 1936 slechts twee
Jaren zijn verloopen voor de proeftochten
kunnen beginnen, terwijl het schip reeds
met Augustus aa. in dienst zal kunnen
worden gesteld.
Als onderdeel van het Personeelfonds der
P.T.T. is een studiefonds gevormd, dat den
naam zal dragen: „Dr. ir. M. H. Damme Stu
diefonds”. Het fonds heeft ten doel, in bijzon
dere gevallen, wanneer de daarvoor benoodig-
de geldmiddelen ontbreken, geldeiyken steun te
verleenen voor studie, aan personen in dienst
van het staatsbedrijf der P.T.T. en aan hun
kinderen, voorzoover hun begaafdheid dit wet
tigt.
Het schip lp uitgerust met 6 kanonnen van
15 cm. op dubbel-affulten. Zjj zjjn opgesteld
op het bakdek, op het onderbrugdek en op het
bovendek achter het achterdekhuis. Voor den
munltieaanvoer zjjn voor iedere dubbelaffuit
twee munltlekokers beschikbaar. De munitie
wordt in korven met electrische lieren aan dek
gebracht. Geheel achter op het tentdek staat
aan stuur- en aan bakboord een dubbel-mi-
trallleur van 40 mm., de gereedheidsmunitle is
geborgen onder de daar geplaatste achterbrug.
Op het vuurleidlngsdek staan de 2 dubbelml-
trailleurs van 12.7 mm. Aan stuur- en bak
boord op de brug aijn de nachtrichttoestellen
geplaatst. Bovendien staan op het schoor
steendek twee zoeklichten jnet 1.20 M. splegel-
dlameter. Eenzelfde zoeklicht is op het bordes
op den voormast gemonteerd.
De torpedobatterjj omvat twee drieUnglan-
E et geestelijk leven in den vorm, amls
1—1 dat door Geert Groote beoefend en ge-
I A -L predikt werd zijn idee over de vol
maaktheid. de middelen, die hy gebruikte en die
by aan anderen leerde, om tot de volmaaktheid
te geraken is de grondslag geworden van een
graote religieuze beweging, waarvan de heele
christenwereld nog tot op den huldigen dag de
vruchten geniet. Dese beweging heeft heel Ne
derland beroerd en opgevoerd tot een actieve
belangstelling in het vrome leven Ze ia in de
Kerkgeschiedenis bekend gebleven als de mo
derne devotie. Deze is de laatste groote geeste
lijke beweging in Europa, die voorafging aan de
Hervorming. Het ia te begrUpen, dat vooral Pro
testanten groote belangstelling voor de „devo
tie moderna” aan den dag legden en dat zij zelfs
In de» beweging elementen meenden waar te
nemen, die het Protestantisme zouden hebben
voorbereid. Oudere protestantsche schrijvers, die
den geest van bet katholicisme minder goed
kenden, ontwaarden zelfs in de moderne devotie
niets anders dan een hervormings-phase, die aan
de zestiende eeuwsche Kerkhervorming vooraf
ging. ZU eigenden zich den geest van Geert
Groote toe en rekenden hem tot de voorloopers
van de Reformatoren. Later te men van deze
historische vergissing teruggekomen. Maar de
I belangstelling van de Nederlandsche Protestan
ten voor de figuur en het werk van Geert
Groote bleef zeer levendig. Levert niet juist deze
belangstelling voor een groote katholieke volks- I
beweging aan het einde der middeleeuwen een
mogelijkheid tot geestelijk contact? Als de ka
tholieken en de protestanten In Nederland el
kander willen verstaan, wat kunnen ze dan be- I
ter doen dan In de historie teruggaan naar de
laatste phase van het gemeenschappelijk sa
menzijn, het tydperk, dat hen voor het laatst I
vereenlgde. Hier liggen de krachten, die hen
opnieuw bijeenbrengen kunnen. De kennis van I
de moderne devotie is dus niet alleen vrucht
baar voor ons eigen geesteiyk leven, maar ook
voor het geesteiyke leven van ons land.
Welnu, waarin bestond de leer van meester
Geert Groote? Dit te de voornaamste vraag,
waarmede dr. K de Beer zich bezighoudt in zijr.
lezenswaardlge verhandeling over de spirituali
teit van Geert Groote (ultg. N V. Dekker en
van de Vegt, Nümegen). HU beantwoordt deze
vraag door een uitvoerig overzicht’te geven van I
heel de geestelijke leer van Geert Groote.
De tvtee grondpUlers van deze leer zUn dood
eenvoudig. Ze worden door Geert Groote zelf
I geformuleerd In het begin zUner Proposita, het I
werkje van kort na zjjn bekeering. Ze lulden als I
I volgt: .JBtel geen enkel tUdelUk goed hooger I
I dan het hell van de ziel" en „volg God met I
allen üver, die volgens uw wetenschap en uw
onderscheidingsvermogen hiertoe dienstig is.”
In de wUze, waarop de schrijver zich uitdrukt I
schuilt een zekere voorzichtigheid, vooral wat I
betreft de keuze van de middelen om tot de
volmaaktheid te geraken. Niet alles is dienstig I
ter zaligheid. Degene, die naar volmaaktheid I
(treeft, heeft rekening te houden met zjjn eigen
aard en aanleg en met den hiermee overeen- I
komstlgen levensstaat, eoodat Geert Groote ook
voorschrijft: „Ontzie uw gestel en uw levens
staat”. Dit te een voorschrift, waaraan iedereen
zich houden kan. De groote mystieke vervor
ming van de Nederlandsche middeleeuwen wordt
door dit voorzichtig beleid toegankelUk gemaakt
voor de katholieke menigte. De volmaaktheid is
I’ niet het uitsluitend ideaal van kloosterlingen er.
mystieken, maar elk christen dient te streven
naar een volmaakt leven. Waarin bestaat die
volmaaktheid? In de liefde tot God. Het komt
aan op het „vulcomen anhangen an Gode",
zooals Geert Groote het in zUn middeleeuwse!:
Nederlandsch uitdrukt. De algeheele toewUding
van heel ons leven aan God, ziedaar, wat
I voor allen als ideaal te gesteld.
In dit opzicht zou men de moderne devotie
kunnen beschouwen als een beweging van de
zelfde strekking als de Katholieke Actie voor
God. Immers deze hedendaagsche actie wil zich
ook niet beperken tot een groep van katholie
ken, levend volgens bepaalde voorschriften,
maar ze wil het geheele katholieke leven be
strijken. Ze vraagt niet meer maar ook niet
minder! van den katholiek dan dat hij al
zUn handelingen zal stellen in het besef, dat
i God zUn Heer en zjjn Meester te en dat het
geluk op aarde, voor onszelf en voor anderen.
afhankelUk te van deze dienstbaarheid jegens
den Allerhoogste.
Het uitgangspunt van het actieve leven te dus
een bezinning, die leidt tot overgave, tot aan-
hankelUkheid en tot toewUding. Deze bezinning
noemt Geert Groote de contemplatie of de vol
maaktheid van de liefde. Zjj te de ziel van de
katholieke werkdadigbeid. Het gaat hier niet
over hét schouwend gebed, dat een staat van I
bet mystieke leven te, doch over de vervolma
king van de algemeene christenliefde jegens
God, waarin de naastenliefde besloten ligt.
Op die vervolmaking komt bU de moderne de
votie alles aan. Dit te haar doel: dat God vol
maakt bemind wordt door alle christenen In bet I VOOR HET MISDEELDE KIND
practlsche leven, elk volgens xyn eigen staat en
betrekking ten opzichte van de maatschappij
Deze beweging beoogt dus naar het wezen een Opbrengst der Weldadlgheidspost-
heuiging van heel de practlsche samenleving, I zegels hooger dan Vorig jaar
welke beginnen moet bU elk individu afzonder-
HJk. Het te zooals dr. K. de Beer het uitdrukt
niet een intellectualistisch-speculatieve devo-
Ue, maar een voluntaristisch-practlsche devotie de Centrale commissie voor den verkoop van
te verhoudt zich echter niet vijandig tot de I ae weldadlgheidspostzegels, Jkvr. mr. M. J.
•pecutatleve mystiek. Integendeel. De mystiek B. Altlng von Geusau te 's Gravenhage, een
Is haar hoogste bekroning kt>rt verslag omtrent het verloop der gevoerde
Niet overal te «ie leer Geer» Gwv^e even actle van 1 December tot en met 5 Januari jl.
met overal te de leer van Geert Groote even HJerult blykt Urwyl nog met
nemer, doch haar grondbeginselen, hierboven mlté>g hebben afgerekend, reeds te blnnengeko.
uiteengezet, munten uit door eenvoud én door men een bedrag van 238.000, hetgeen meer
Practlsche toepasselUkheld. Ze kunnen vandaag Is dan vorig Jaar.
no6 door lederen christen worden aanvaard. Ze
kunnen opnieuw ten grondslag worden gelegd
••n een godsdienstige volksbeweging.
Zou het zoo vreemd sljn, indien opnieuw zulk
religieuze volksbeweging in Nederland ont- I specteur van de~Nationale Zweefschool, vloog
•tand, indien er na vijf eeuwen opnieuw Vrijdag met een tweepersoons Tsjechisch
•en .modernedevotie het katholieke volk op- eUegtuig, waarin ook een mecanicien gezeten
«Wrd» ta.»J was, van Ypenburg naar Waalhaven, om daar
»*rde tot Intense beleving van de geloofswaar- ^^enten te halen.
n«len in het practlsche leven? Zijn er niet de landing botste het toestel tegen een
weleer toekenen, die wU»n op de mogeiykheld drlewielige klpkar met zand, met het gevolg,
»*n zulk een religieuze herleving? In de laatste dat de schroef geheel versplinterd werd.
‘De heer Hoekstra werd licht aan den duim
gewond. De mecanicien kwam met den schrik
vrU.