I De nieuwe flottieljêleider „Tromp” voltooid ROODE STER TARAK Moderne Devotie BINNEN ENKELE D^GEN PROEFTOCHT I Kerkelijk lenen VAN WEEK TOT WEEK Prins Bernhard in Nederland terujj a van Kant op staking toegenomen Boven Drachten gedaald De bewapening Clearingkoersen BOTSING OP WAALHAVEN b Met Augustus a.s. in dienst De sigarenindustrie in het Zuiden Zes werkgeversvereenigingen tegen bindende arbitrage Gesmokkeld geld gestolen De Ster op het pak: garantie voor ftjpetabakF Vele belangstellenden woonden Vrijdag de plechtige Metten bjj Kostbare shaving-stick bleek verdwenen Uit gerust met C XI W- vliegtuig FWEE JAAR GEÊISCHT TEGEN INBREKERS HET LOONGESCHIL IN HET VEENBEDRIJF WEER DUITSCH VLIEGTUIG UIT DEN KOERS DIOCEES ROERMOND ZORGT VOOR MISSIE IN CHINA Pastoor F. C. van Beukering VOOR ZIJN WONING DOODGEREDEN „Zware” Rotterdamsche jongens voor de rechtbank Geldelijke steun voor studeerenden in dienst der P.T.T. WIELRIJDER AANGEREDEN EN GEDOOD NIEMEIJER’S In Soestdjjk EEN Dr. Ir. M. H. DAMME ST UDIEFONDS A. V. D. A if n i* 1 de De bekende sportvlieger H. Hoekstra, chef-in- te herhaaldelijk en van alle kanten aan- •'drongen op grooter vurigheid in het beleven I. L H 1 Vrijdagmiddag ongeveer half drie ia in de Welmarstraat te Den Haag een wielrijder door een auto aangereden en gedood. den betrokken coupé van den trein bleef vruch teloos. n n f- De Federatie van Nederlandsche vervenen bonden heeft aan den RUksbemlddelaar. den straf van twee Jaar. Vonnis over veertien dagen. diens voorstel, om de gerezen geschillen over het loon in het veenbedrtff aan bindende arbitrage te onderwerpen, zee der aangesloten werkgevers vereenigingen zich daartegen verklaarden, ter wijl twee afdeelingen, n.l. die te Roswinkel en Nleuw-Weerdlnge bereid zijn, arbitrage te aan vaarden, doch onder andere voorwaarden dan de door den RUksbemlddelaar voorgestelde. De arbeidersorganisaties staan op het stand punt van aanvaarding van arbitrage. Het zal nu eerst moeten blijken, in welke richting de verdere bemoeiingen van den Rjjks- bemiddelaar zulleri gaan. Men denk» evenwel in werkgeverskringen, dat het niet tot een staking zal komen. ceerinrichtingen, aan stuur- en aan bakboord, op het bovendek. BU iedere lanceerinrlchtlng staat een torpedodavit, waarmede de torpedo’s met een aparte electrische torpedolier worden verwerkt. Op het bovendek naast de kombui zen is plaats voor eenige reserve-torpedo's. Tot de uitrusting van het schip behooren te vens een stel paravanes en een druklucht-ne- vellnstallatle. Vrijdagmiddag is wederom een Duitsch vlieg tuig. afkomstig uit Crefeld en gemerkt E.K.O. boven ons land gedaald. Het toestel kwam te recht op een weiland te Zuid-Drachten. Het toestel wordt door de marechaussee be waakt terwijl de twee inzittenden voor den burgemeester Van Smalllngerland zijn geleid. Koersen voor stortingen op 13 Maart 1938 tegen verplichtingen, luidende in Reichsmax- heer EL P. J. Bloemen, medegedeeld, dat Inzake I ken 72.23, lires fSM, peseta's /10A0. In het Maartnummer van het „Tijdschrift voor Armwezen, Maatschappelijke Hulp en Kinderbescherming”, geeft de secretaresse van BLIJDE INTOCHT VAN ROODE STER NO. 10 EN NO. 61 Nu is er feest voor alle rookers in den lande! Niemeijer heeft twee nieuwe merken Roode Ster Tabak gebracht: de Roode Ster No. 6 voor 6 cent per half ons en de Roode Ster No. 10 voor 10 cent per half ons. Nu fluks de pijp gevuld, nu allemaal ge smuld! De karakteristieke „Roode Ster smaak” bleef volmaakt gehandhaafd óók bij deze nieuwe Roode Ster nummers 6 en 10. verdachte knapt. Hij had, nadat beiden in de strafgevangenis te Breda terecht waren gekomen, een briefje geschreven aan den tweeden verdachte en kans gezien, hem dit briefje tijdens het verhoor voor den rechter-commlssaris in de hand te stoppen. Dit briefje was echter door een gevangen bewaarder gevonden. Het hield in het verzoek van eersten verdachte, dat de tweede ver dachte, die aldus beweerde de eerste ver dachte niet meer kon ontkennen, de schuld geheel alleen op zich sou nemen, aoodat de eerste verdachte zou kunnen vrijkomen. Daarop was nu hun geheele verdediging ge baseerd, maar er kwamen nog zooveel andere bijzonderheden aan het Ucht, dat de officier van Justitie overtuigd bleek, dat ook de eerste verdachte mede schuldig was. HIJ requlreerde tegen beide verdachten daarom een gevangenis- Vrjjdagavond half zeven is in de Kapelstraat te Heeze de 54-jarige heer J. Verschalen voor zijn woning aangereden door een met boomstam- men geladen vrachtauto. Hjj werd op slag ge dood. Den bestuurder treft waarschijnlijk geen schuld. De heer V. was ongehuwd. De fietser, de circa 55-jarige H. A. B„ woon achtig in de Cederstraat, reed van het Regen- tessepleln de Welmarstraat in en hield daarbij de linkerzijde van den rijweg. Hjj moest even Inhouden voor een stilstaanden auto en toen hij daarop plotseling achter dezen wagen van daan kwam, werd hij door een van de tegen overgestelde richting komenden personenauto, bestuurd door O H. B., gegrepen. De man maakte een smak tegen een portierkruk en bekwam dusdanige verwondingen, vooral aan het hoofd, dat hij ter plaatse overleed. Het Ujk is door den geneeskundigen dienst naar het ziekenhuis aan den Zuldwal vervoerd. Zooals men weet, kreeg het diocees Roer mond voor eenige Jaren op zijn verzoek een bepaalde missie aan zijn bijzondere zorg toe gewezen, n.l. het Apostolisch Vicariaat van Tlngtao. Kortgeleden is daarvan het westelijk gedeelte afgescheiden en tot een nieuw vica riaat (van Itsjofoe) verheven, waarvoor Lim burg ook de zorg behield. Tot Apostolisch Vi caris van Itsjofoe te benoemd Mgr. Weber. Deze zal waarschijnlijk naar het Lim burgsen missle-orgaan „Stella Duce" meldt eerlang te SteUl de bisschopswijding ontvan gen uit de handen van Z. H. Esc. Mgr. dr. J. H. O. Lemmena. den van een merkwaardige» dtefstal. gepl^d°in den internationalen sneltrein Berlijn—Amster- -*-« dam. Hoewel de diefstal eerst in ons land ont dekt werd, is de mogelijkheid groot, dat hij reeds in Duitschland gepleegd is. In een guttapercha waschzakje. aldus vertelt de ,Msb.”, had de man op listige wijze een be drag van 3500 verstopt, ten einde dit aan de deviezencontrOle te onttrekken. De bankbiljetten had hij te dien einde opgerold en verpakt, alsof het een shaving-stick was. Op deze wijze leek ontdekking welhaast uitgesloten. Ten overvloe de was het waschzakje in het nachtkastje in den slaapwagen, waarmee h(j naar de hoofdstad reisde, gelegd. Kort na het passeeren van de grens, toen de zakenman zich verheugde over den uitnemend geslaagden truc, wilde hij de kostbare .shaving- stick" Dij zich steken, doch wie schetst zijn ver bazing en teleurstelling, toen- deze verdwenen bleek te zijn. Aan een der groote stations waarschuwde hij den stationschef, die op Zijn beurt de Amster- damsche politie van den diefstal verwittigde. Aan het Centraal Station aldaar werd de trein door eenige rechercheurs opgewacht, die de medereizigers van den zakenman verzochten hen te volgen. In het posthuis van het Centraal Sta tion werden zjj gefouilleerd, doch dit leverde Aan boord zijn aanwezig vier B 3-sloepen, waarvan en met motor, twee motorsloepen en twee verlengde jollen. Verder een C XI W-vlieg- tulg, dat met laadboomen wordt geheschen en gestreken. Het komt achter de laadpalen op het tentdek te staan. Voor de sloepen en het vliegtuig is er op het tentdek een electrische lier. In de stuürkamer is een electrlsch-’hydrauM- sche stuurmachlne opgesteld met een hydrau lisch telemotor-systeem. Behalve op de brug, kan ook in de stuurkamer worden gestuurd en in de noodstuurkamer met een handpomp. Het moederkompas staat in de centrale en is voor zien van de noodige dochterkompassen. Boven dien is een magnetisch standaardkompas ge plaatst op een bordes, voor de schacht van de achtermachinekamer, op het tentdek. Dit kom pas is van het systeem Holmes, d.w.z. magne tisch kompas met electrlsch volgende dochters. Voorts zijn er een zelfregistreerend echolood, een log met electrische overbrenging en mijnen teller, een richtingzoeker en onderwaterge- ruischontvangers. Voor den noodlgen electrlschen stroom zijn drie turbody-dinamo’s opgesteld, voor reebedrfjf twee dieseldynamo's en op het bovendek nog een nood-dieseldynamo. De bakkerij werkt met een electrlschen bakoven en kneedmachine, ter. wijl ook de wasscherü electrlsch gedreven wordt. Ten behoeve van de radio zijn verschillende zend- en ontvanginstallatles op diverse plaatsen opgesteld. Veel zorg is overigens besteed aan de ven tilatie, welke zoowel voor Europa als voor de tropen geschikt is. Bovendien zijn eenige af zuiginstallaties aangebracht. van het geloof. Bovendien leven wij in een gees telijken crisistijd. Rondom ons zien wjj de ver- I tegenwoordige™ van de moderne dwalingen de massa veroveren met geweldige geestdrift. Zij vertoonen een werfkracht, die vaak de onze overtreft. Ja, zjj versterken hun gelederen met velen, die de Kerk den rug toekeeren. Vooral onder de jongere menschen zijn er. die tot ge loofsafval komen, omdat zij in de voorspiegelln- I gen van de moderne dwaling een grooter enthousiasme meenen te ontwaren dan in de soms conventioneel geworden prediking der I oude waarheden. Welk middel zou meer probaat I zijn ter bestrijding van de moderne dwalingen I dan een moderne devotie? Ook van hoogerhand wordt zulk een katho lieke volksbeweging tegemoet gezien. Het blijkt uit de krachtdadige pogingen tot reorganisatie van geheel het katholieke leven. De oprichting en verbreiding van de Katholieke Actie wijst in I deze richting. Immers, hoe zou zulk een nieuwe actie vruchtbaar kunnen worden, 'wanneer ze I niet beantwoordde aan een levendige vemieu- I wing van den geest? Haar effect yal niet zoo- I zeer afhangen van de voortreffelijkheid der or-1 ganisatle die uiteraard een voorwaarde is, I doch ook niet meer dan een voorwaarde haar I effect zal allereerst afhangen van den inneriy-1 ken gloed. Om dien gloed te ontsteken en te onderhouden, kan men nog altijd met vrucht I In de leer gaan bij meester Geert Groote. Zijn beweging was hoofdzakelUk een leeken- beweging. Ze is zelfs wel eens afgeschilderd als een anticlericale beweging, doch dit was ze zeker I niet. Nu echter in ons land de feeken in sty- I gende mate deelnemen aan bet geheele katho- I lleke geestesleven, is het logisch, dat ook de I katholieke spiritualiteit wederom vormen zoekt, die geldig kunnen zijn voor de leeken in lederen levensstaat. Het zoogenaamde leekenapostolaat is een van die vormen. Ook de Katholieke Actie voor God, die tegelijk een kern-actie en een massa-actie is, zal zulke vormen van leekenspl- ritualiteit moeten vinden en verbreiden. Het wordt met recht van haar verwacht en zjj is in staat, aan deze verwachting te voldoen. Indien haar Ijverige leiders zich inspireer.en op de mo derne devotie van Geert Groote, zullen zij daar in de uitdrukking vinden van een geestelijk streven, dat bij den Nederlandschen volksaard aansluit, dat door de Nederlandsche protestan ten kan worden begrepen en gewaardeerd en dat zich makkelijk laat vereenigen met alle vormen van apologetische, propagandistische en cultureele activiteit. Bij den uitbouw van haar programma zal ze hier een steun vinden, die voor allen van blijvende waarde is. In de mo derne devotie ligt voor Nederland volgens het woord van prof. Van Ginneken „het beste, dat wij aan de wereld gaven”. Wjj moeten blij ven geven. Voor de rechtbank te Breda moesten zich Donderdag verantwoorden twee „zware” Rot terdamsche jongens, genaamd A. Th. B. de V.. monteur en A. B., rijschoolhouder, terzake van Inbraak in de fabriek der firma A. Mutsaers en Zonen te Tilburg in den nacht van 20 op 30 November 1931, waarbij een brandkast k la sardine werd opengebroken. De eerste verdachte had verklaard, dat hij niet aan de inbraak had deelgenomen, doch dat B. het zaakje alleen had opge- Dus voortaan 6, 10 an 13 cent per half ons! Honderden waren Vrijdagavond in de 8t. Josephskerk te Haarlem bijeen gekomen om pastoor F. C. van Beukering, die Woensdag plotseling overleden te, een laateten groet U brengen. Tben om half 8 bet stoffelijk overschot in de kerk gedragen werd en de plechtige Met ten begonnen, was het kerkgebouw tot in de uiterste hoeken gevuld en moesten velen zich met een plaatsje in de paden tevreden stellen Het koor was volgens liturgisch voorschrift met rouw omgeven, geen swart, maar paan tuUe, waarop de helle lichten blijde effecten tooverden. Zou men dan geen reden hebben tot eenige blijdschap, wanneer een vroom mensch tot een beter leven is opgegaan? De plechtige Metten werden gezongen dooi den oud-Vlcaris-Generaal, Z. D. H. Mgr M P. J. Möllmann, met assistentie van emeritus deken Van der Aa en emeritus-pastoor Bru ning. lange Jaren vrienden van pastoor Var Beukering. In het koor hadden plaats genomen Mgr. Callewaert. president van het groot seminarie te Fkugge, de Officiaal, de hoogeerw. beer J. C. Aalberse, klasgenooten van den overledene, véle pastoors uit Haarlem en omgeving, oud- kapelaans van den ontslapene en de drie ka- pelaans, die het laatst wiet hem samenwe ten. De mannelijke jeugd vulde het koor, vrouwelijke de zijkapellen. Na de Metten defileerden de parochianen langs de lijkbaar en stortten nog een extra gebed voor den voor sljn Schepper zoo plotéé- ling opgeroepen herder. Harer Majesteits Flottielieleider Tromp", die op het oogenblile nog in de haven van de Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij te Amster dam ligt om de laatste voltaoide werkzaamheden te ondergaan, is thans zoover gereed gekomen, dat over enkele dagen de proeftochten zullen worden gehouden, waarop de ^zeewaardigheid van den oorlogsbo dem zal worden beproefd en de eventueele laatste verbeteringen zul len worden aangebracht. Z.K.H. Prins Bernhard en zijn broer Prins Aschwin zijn Vrijdagavond per sa. .Meck lenburg” van de Stoomvaart Mij. „Zeeland”, terugkomend van hun bezoek aan Engeland, te Vlisslngen aangekomen. Reeds lang voordat de boot werd verwacht, I had zich een duizendkoppige menigte verzameld om den ponton van de binnenhaven, om den Prins te verwelkomen. Daar het de eerste maal was, dat Prins I Bernhard voet op Zeeuwschen bodem zou zet- I ten, waren de Zeeuwen uit alle deelen van de I provincie naar Vlisslngen gekomen, om dei prinselijke personen te zien. Wegens mist op een groot deel van de Noord zee had de boot ruim een half uur vertraging. Bouw werd in den korten tüd Eerst te ruim half zes kwam de „Mecklenburg” de haven binnen. twee jaren voltooid De Prinsen bleven aan boord totdat alle passagiers het schip hadden verlaten en de post was uitgeladen. Te ruim zes uur verscheen Prins Bemhard, vergezeld van den directeur van de „Zeeland”, den heer G. J. Benslnk. Onmlddellljk begon het publiek te Juichen. De Prins was zichtbaar verrast over deze spon tane ontvangst. Blootshoofds wandelde de Prins langs de menigte naar den Noorddultschen trein, waar hij in een le klasse-coupé plaats nam. Zoodra hij gezeten was, werd het publiek op het perron toegelaten en het Juichen begon toen' opnieuw, waarbij de Prins niet moede werd, het publiek lachend toe te wulven. Met ruim een half uur vertraging vertrok de trein naar 's Hertogenbosch. waar de Prins over stapte in den trein naar Utrecht. Van hier ging hij per auto naar Soestdjjk. Prins Bemhard had een kalme reis, gedurende welke hjj zich in zijn salon ophield. De lunch werd aan boord gebruikt. Daar de reis van den Prins een zuiver particulier karakter droeg, waren bjj de aankomst te Vlisslngen geen officieele personen ter begroeting aanwezig. Vrijdagavond zijn Prins Bernhard en zijn broeder. Prins Aschwin, van hun reis naar Engeland per auto te Soestdjjk aangekomen. Tot Utrecht hebben zjj den reis per trein ge maakt. In een Vrijdag te Eindhoven gehouden ver gadering van het Zuidelijk Verbond in de Sigarenindustrie met de vertegenwoordigende arbeiders is nog geen overeenstemming bereikt over een nieuwe collectieve arbeidsovereen- «“n. enkel. wultaat op. Ook een onderzoek in komst. Hoewel de afgevaardigde van de katholieke arbeidersorganisatie nog aandrong op nader overleg ter vermijding van een conflict, is de kans op een staking, naar we vernemen, thans veel grooter geworden. Het Noordelijk Verbond zal Maandag te Am sterdam besprekingen voeren. p De totale lengte van het schip is 131 meter en 95 centimeter, de grootste breedte 12.40 me ter en de grootste holte ly, meter, waarbij de waterverplaatslng 4225 ton bedraagt, wanneer het schip voor een actieradius van 5.000 mijl ten volle is uitgerust. BU een vermogen van ongeveer 56.000 A. P. K. bedraagt de snelheid, wanneer de waterverplaatslng om en bjj 4.000 ton is, 32.5 knoopen. De actieradius, bU een economische vaart van 15 mUl en een gemiddelde waterverplaatslng van 3.750 ton, be draagt niet minder dan 5.000 mijl. Vermeldenswaard is nog, dat sedert de kiellegging op 17 Januari 1936 slechts twee Jaren zijn verloopen voor de proeftochten kunnen beginnen, terwijl het schip reeds met Augustus aa. in dienst zal kunnen worden gesteld. Als onderdeel van het Personeelfonds der P.T.T. is een studiefonds gevormd, dat den naam zal dragen: „Dr. ir. M. H. Damme Stu diefonds”. Het fonds heeft ten doel, in bijzon dere gevallen, wanneer de daarvoor benoodig- de geldmiddelen ontbreken, geldeiyken steun te verleenen voor studie, aan personen in dienst van het staatsbedrijf der P.T.T. en aan hun kinderen, voorzoover hun begaafdheid dit wet tigt. Het schip lp uitgerust met 6 kanonnen van 15 cm. op dubbel-affulten. Zjj zjjn opgesteld op het bakdek, op het onderbrugdek en op het bovendek achter het achterdekhuis. Voor den munltieaanvoer zjjn voor iedere dubbelaffuit twee munltlekokers beschikbaar. De munitie wordt in korven met electrische lieren aan dek gebracht. Geheel achter op het tentdek staat aan stuur- en aan bakboord een dubbel-mi- trallleur van 40 mm., de gereedheidsmunitle is geborgen onder de daar geplaatste achterbrug. Op het vuurleidlngsdek staan de 2 dubbelml- trailleurs van 12.7 mm. Aan stuur- en bak boord op de brug aijn de nachtrichttoestellen geplaatst. Bovendien staan op het schoor steendek twee zoeklichten jnet 1.20 M. splegel- dlameter. Eenzelfde zoeklicht is op het bordes op den voormast gemonteerd. De torpedobatterjj omvat twee drieUnglan- E et geestelijk leven in den vorm, amls 1—1 dat door Geert Groote beoefend en ge- I A -L predikt werd zijn idee over de vol maaktheid. de middelen, die hy gebruikte en die by aan anderen leerde, om tot de volmaaktheid te geraken is de grondslag geworden van een graote religieuze beweging, waarvan de heele christenwereld nog tot op den huldigen dag de vruchten geniet. Dese beweging heeft heel Ne derland beroerd en opgevoerd tot een actieve belangstelling in het vrome leven Ze ia in de Kerkgeschiedenis bekend gebleven als de mo derne devotie. Deze is de laatste groote geeste lijke beweging in Europa, die voorafging aan de Hervorming. Het ia te begrUpen, dat vooral Pro testanten groote belangstelling voor de „devo tie moderna” aan den dag legden en dat zij zelfs In de» beweging elementen meenden waar te nemen, die het Protestantisme zouden hebben voorbereid. Oudere protestantsche schrijvers, die den geest van bet katholicisme minder goed kenden, ontwaarden zelfs in de moderne devotie niets anders dan een hervormings-phase, die aan de zestiende eeuwsche Kerkhervorming vooraf ging. ZU eigenden zich den geest van Geert Groote toe en rekenden hem tot de voorloopers van de Reformatoren. Later te men van deze historische vergissing teruggekomen. Maar de I belangstelling van de Nederlandsche Protestan ten voor de figuur en het werk van Geert Groote bleef zeer levendig. Levert niet juist deze belangstelling voor een groote katholieke volks- I beweging aan het einde der middeleeuwen een mogelijkheid tot geestelijk contact? Als de ka tholieken en de protestanten In Nederland el kander willen verstaan, wat kunnen ze dan be- I ter doen dan In de historie teruggaan naar de laatste phase van het gemeenschappelijk sa menzijn, het tydperk, dat hen voor het laatst I vereenlgde. Hier liggen de krachten, die hen opnieuw bijeenbrengen kunnen. De kennis van I de moderne devotie is dus niet alleen vrucht baar voor ons eigen geesteiyk leven, maar ook voor het geesteiyke leven van ons land. Welnu, waarin bestond de leer van meester Geert Groote? Dit te de voornaamste vraag, waarmede dr. K de Beer zich bezighoudt in zijr. lezenswaardlge verhandeling over de spirituali teit van Geert Groote (ultg. N V. Dekker en van de Vegt, Nümegen). HU beantwoordt deze vraag door een uitvoerig overzicht’te geven van I heel de geestelijke leer van Geert Groote. De tvtee grondpUlers van deze leer zUn dood eenvoudig. Ze worden door Geert Groote zelf I geformuleerd In het begin zUner Proposita, het I werkje van kort na zjjn bekeering. Ze lulden als I I volgt: .JBtel geen enkel tUdelUk goed hooger I I dan het hell van de ziel" en „volg God met I allen üver, die volgens uw wetenschap en uw onderscheidingsvermogen hiertoe dienstig is.” In de wUze, waarop de schrijver zich uitdrukt I schuilt een zekere voorzichtigheid, vooral wat I betreft de keuze van de middelen om tot de volmaaktheid te geraken. Niet alles is dienstig I ter zaligheid. Degene, die naar volmaaktheid I (treeft, heeft rekening te houden met zjjn eigen aard en aanleg en met den hiermee overeen- I komstlgen levensstaat, eoodat Geert Groote ook voorschrijft: „Ontzie uw gestel en uw levens staat”. Dit te een voorschrift, waaraan iedereen zich houden kan. De groote mystieke vervor ming van de Nederlandsche middeleeuwen wordt door dit voorzichtig beleid toegankelUk gemaakt voor de katholieke menigte. De volmaaktheid is I’ niet het uitsluitend ideaal van kloosterlingen er. mystieken, maar elk christen dient te streven naar een volmaakt leven. Waarin bestaat die volmaaktheid? In de liefde tot God. Het komt aan op het „vulcomen anhangen an Gode", zooals Geert Groote het in zUn middeleeuwse!: Nederlandsch uitdrukt. De algeheele toewUding van heel ons leven aan God, ziedaar, wat I voor allen als ideaal te gesteld. In dit opzicht zou men de moderne devotie kunnen beschouwen als een beweging van de zelfde strekking als de Katholieke Actie voor God. Immers deze hedendaagsche actie wil zich ook niet beperken tot een groep van katholie ken, levend volgens bepaalde voorschriften, maar ze wil het geheele katholieke leven be strijken. Ze vraagt niet meer maar ook niet minder! van den katholiek dan dat hij al zUn handelingen zal stellen in het besef, dat i God zUn Heer en zjjn Meester te en dat het geluk op aarde, voor onszelf en voor anderen. afhankelUk te van deze dienstbaarheid jegens den Allerhoogste. Het uitgangspunt van het actieve leven te dus een bezinning, die leidt tot overgave, tot aan- hankelUkheid en tot toewUding. Deze bezinning noemt Geert Groote de contemplatie of de vol maaktheid van de liefde. Zjj te de ziel van de katholieke werkdadigbeid. Het gaat hier niet over hét schouwend gebed, dat een staat van I bet mystieke leven te, doch over de vervolma king van de algemeene christenliefde jegens God, waarin de naastenliefde besloten ligt. Op die vervolmaking komt bU de moderne de votie alles aan. Dit te haar doel: dat God vol maakt bemind wordt door alle christenen In bet I VOOR HET MISDEELDE KIND practlsche leven, elk volgens xyn eigen staat en betrekking ten opzichte van de maatschappij Deze beweging beoogt dus naar het wezen een Opbrengst der Weldadlgheidspost- heuiging van heel de practlsche samenleving, I zegels hooger dan Vorig jaar welke beginnen moet bU elk individu afzonder- HJk. Het te zooals dr. K. de Beer het uitdrukt niet een intellectualistisch-speculatieve devo- Ue, maar een voluntaristisch-practlsche devotie de Centrale commissie voor den verkoop van te verhoudt zich echter niet vijandig tot de I ae weldadlgheidspostzegels, Jkvr. mr. M. J. •pecutatleve mystiek. Integendeel. De mystiek B. Altlng von Geusau te 's Gravenhage, een Is haar hoogste bekroning kt>rt verslag omtrent het verloop der gevoerde Niet overal te «ie leer Geer» Gwv^e even actle van 1 December tot en met 5 Januari jl. met overal te de leer van Geert Groote even HJerult blykt Urwyl nog met nemer, doch haar grondbeginselen, hierboven mlté>g hebben afgerekend, reeds te blnnengeko. uiteengezet, munten uit door eenvoud én door men een bedrag van 238.000, hetgeen meer Practlsche toepasselUkheld. Ze kunnen vandaag Is dan vorig Jaar. no6 door lederen christen worden aanvaard. Ze kunnen opnieuw ten grondslag worden gelegd ••n een godsdienstige volksbeweging. Zou het zoo vreemd sljn, indien opnieuw zulk religieuze volksbeweging in Nederland ont- I specteur van de~Nationale Zweefschool, vloog •tand, indien er na vijf eeuwen opnieuw Vrijdag met een tweepersoons Tsjechisch •en .modernedevotie het katholieke volk op- eUegtuig, waarin ook een mecanicien gezeten «Wrd» ta.»J was, van Ypenburg naar Waalhaven, om daar »*rde tot Intense beleving van de geloofswaar- ^^enten te halen. n«len in het practlsche leven? Zijn er niet de landing botste het toestel tegen een weleer toekenen, die wU»n op de mogeiykheld drlewielige klpkar met zand, met het gevolg, »*n zulk een religieuze herleving? In de laatste dat de schroef geheel versplinterd werd. ‘De heer Hoekstra werd licht aan den duim gewond. De mecanicien kwam met den schrik vrU.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 19