BEURS VAN AMSTERDAM J Op reis met de „Madoera” 50 RIJZ£r L N.V. CHOCOLATERIE „LIDO” fgn verrassing in de Jgiddellandsche Zee LIDO’s PAASCH-AANBIEDING! GRANDIOOZE SCHOENCOLLECTIE 3PM L M-- V Wisselkoersen Verhooging van Inkomsten NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD kker Beurt-thgrmometer Marjctaanvoer un M, De voorbeurs TEN s CT [4 th r SCMOEHFABMEREN WAMWUK Si - R- Stil en onveranderd Laagestraat 47 Alksaar (o.ir Deskundig opgebouwde redame-cam- Pagnes voor een goed artikel, of een 9°«de zaak, systematisch in couranten gevoerd, moeten slagen Kiest „R. S/*# de mooiste, de degelijkste fiets, die in ons land gemaakt wordt. Gefabri* ceerd en gegarandeerd door N«V. Handelmaatschappij R. S. STOKVIS EN ZONEN OFFICIEELE MEDEDEELINGEN Uitbreidingsplan Allernaarder Hout e. o. MARKTNIEUWS VRIJDAG 8 APRIL 1938 Mij. zoekt nog e€hige FLINKE *®ACHTEN, die lust hebben zich onder «kundige leiding in het Verzekerings- kdnjf in te werken. Br. onder No. 1862 bureau van dit blad. MET NIEUWSM, GLOEDVOLLE SNITTEN, IN SCHITTERENDE MODERNE LEERVARIATIES ’»ren c> c op I hub. i, wat •••••••••••••••a t ss ex-dividend. ct'-i - kS.j -4‘ •A are t A-A-A.. boter its per e Haar- i Rtar nu» mat rdam, J. ter pwbt -5 firms-< r«f •St 25 cent 25 cent n r I I i 80 170 308 10 76 7% KPA 102 120 152 18»/» 271/, 32iV 31»4 10% 2« 31H 5 309% 14 76 8 148% 102 120 152 aedan 8.96% 72 47 5.52 30 41 41.44 40.02% 4622% 45.05 180% 9.52% 6J2% 221 273% 105 240% 76 92 110% 105 101 100 40.05 46.25 45 07% 1.80% 9.52% 6.32% uneat o» 40.02% 46. 2% 45.05 1.80% 9.52% 642% 232 271% 106 247% 175% 141% 104 74% 64 139 65 2* 400% 126 134 56 179 142% 105 75 64% 140% 45 2% 79 170 77% 92% 110% 104% 101% 102 Vos' slots 8 9674 72.52% 5.59 30.42% 41;42% •to. lOen- a ds 144% 79 34% 52 62% 98 101»4 86 8% lOOrt 9% 99 30% 18A 22% 32% 31»/. 10 2% 31% 5% »t na 338 (t. Schitterend schoentje in za bewerking, -alii èw*,7-1v met beige got boter voor vmu 47 Vi el* 2% 4% 5% met •ter. V«r- e 11 n>t«- i de 40.05 46 25 45.07% 1.80» 942% 642% Lenden BerlUn Parite Brussel Zwitserland Weenen Kopenhagen Stockholm □aio N York cable Rone Praag Madrid 1 ireo- Mej. O. eisel LU Orf. nt ii 402 1.8 135 55 Y AMSTERDAM, 8 April 1938. Hoewel de berichten niet onbemoedigend lul- SUatoleenlngen 8% NederL Obllg. 1898/T» 3% NederL 1938 2% Nederl. Cert. 3% Rec. 1937 8—3% Obllg. 1938 3% Indl8 1937 3 Indl« 1937 A 5% Youngl. (M.K.-verkl.) Banken Amsterd. Bank Koloniale Bank Indische Bank Cert. Handel-MU. Industrieën Unilever Calvé Delft Alg. Kunstzijde Van Berkel’s Pat. Nieuwe Philips- Ned. Ford Indnstr. Buitenland Anaconda Kennecot Bethlehem Steel U. Steel Rep. Steel U. 8. Leather Intern. Nickel. Stand Brands Mijnbouw Alg. Exploitatie Radjang Lebong Petroleum Kon. Olla Gaboes Perlak Peudawa Drae reclame geldt alleen voor ons filiaal ALKMAAR LANGESTRAAT 31 Meer dan 65 filialen door geheel Nederland den commandant van HM. .Hertog Hendrik" u en uw bemanning een verrassing te mogen overhandigen wegens het feit, dat uw schip het duizendste schip Is, dat door een Nederlandsch oorlogsschip door de Straat van Gibraltar wordt geconvpyeerd. Vanmiddag waren wü In spanning wie de gelukkige zou zijn en bijna was een vreemde eend In de bijt de gelukkige geworden; een schip van de Java-China-Japan lila, die hier bijna nooit komen, was het negen- honderdnegenennegentlgsteDoch het lot was u> gunstig en u werd de duizendste!” Hierna werd het op de onderbrug geplaatste mysterieuze voorwerp onthuld. Een groote krans van gevlochten- touwwerk, zelfs bezet met bloe men van touwwerk, omwikkeld met het Rood- 8 April 7 April Ver sunk 8.96% 72.48 5.55 30.42 41 44 G|>- J. ter «trut Nederl. Staafrieennrijsboudend Gemeenteleenerijahowdemd Youngleentng -ritehoudend Phütps Unüever beter Aki» nrijabaudend Koninklijke .abetaw H V A ....luW Amsterd. Rubber ....vast Tabak verdeeld Amerik. waarden prijshoudend 17%* 874 8» 143 79 34% 52 261 27C- 275 Pumpje in prachtvoilr snit en uitvoering. Zeer mooie gorneering en uitstekende pasvorm, in bruin en zwart J95 98 0 101»4 86U 98% 101 99» 99A 3Ö»/. Prachtig sport ièHncxlel, zeur fraai beworkt, uü- stekende pasvorm. Jn bruin. i rei,.- De gezagvoerder van de .Jdadoera" en de eerste officier van de „Hertog Hendrik" btf den krans van de marine Het allermooistejn plo- taaustijl. Buitengewoon chique bewerking. Zeer Opart. In nieuwste lint KV London Tanï. den kon men gisteren In Wallstreet het niet van zich verkrijgen, hierop te reageeren. Het neemt echter niet weg, dat men in de laatste dagen geenszins tot liquidaties van beteekenls is overgegaan, zelfs wanneer pessimistische be schouwingen voor de toekomst de overhand verkregen. Hierin ligt misschien het bewijs, dat men de hoop op een kentering In‘de conjunc tuur niet opgeeft. De markt verkeerde gisteren algeheel In het teeken van afwachting, nu ver schillende geruchteh'in omloop zijn. Roosevelt moet bezig zijn een plah te bestudeeren tot steun-uitgaven en moet zelfs hebben te kennen gegeven, dat het bedrag Van 1 milliard dollar, dat op de begroeting was uitgetrokken nog niet voor de helft voldoende is voor steun aan het bedrijfsleven. HQ zou voorloopig 1» milliard doUar vragen aan het Congres en de Reflco zou 3% milliard dollar willen beschikbaar stellen voor hetzelfde doel. Ten aanziet^hM^e ge ruchten wil men In Wallstreet Roosevelt In zijp Boodschap aan hei de volgende week zal zeggen. Het spoorweg- vraagstuk komt dan ook aan de orde. Men acht toestemming van loonsverlaging waar schijnlijk en naar verluidt zjjn de Spoorwegen bezig, een nood-verhooging der tarieven voor te stellen, aangezien de onlangs toegestane ge- vermoeden dat deze verrassing toch wel niet' onaangenaam zal zijn. Wij zijn nu dicht bij de „Hertog Hendrik' gekomen. Deze zet een sein van twee vlaggen op: OJ*., hetwelk in de internationale vlag- gencode beteekent: „stop en draai bij. Ik zal een sloep zenden”. Het gewone sein. Meermalen hebben wU dat sein al zien waaien hier; straks komt een motorboot' met een officier orr^ .In zage te nemen van dé scheepspapieren en de Instructies voor het convoyeeren te overhan digen. *- Wij liggen gestopt en vachten. Daar gaat vap de .JKertog Hendrik" de motorsloep te wa ter en wü zien de menschen er langs de storm ladder in gaan. Doch dezeq keer gaan er meer in dan anders; ongeveer tien man, waaronder drie officieren: een heele deputatie. Wat staat ons te wachten? De sloep schiet langs», de officieren, gevolgd door eenlge onder-offlcieren, matrozen en sto kers, klauteren langs de stormladder naar boven en worden aan dek door een der officie ren van de „Madoera” ontvangen. De eerste officier van de „Hertog Hendrik” stelt allen a^p ons voor en verzoekt onzen kapitein de geheele bemanning van de .Ma doera" te laten aantreden, omdat h{j een korte toespraak tot hen wil houden. Zoo geschiedt. Weldra zijn allen op de onderbrug «verzameld, kapitein, officieren, matrozen^ stokers, koks, enz. Ondertusschen zijn asm de formaliteiten voor het convooi voldaan. Door de marlne-schepellngen wórdt een groot, rond, In zeildoek gepakt voorwerp naar de on derbrug gebracht en daar neergezet. .JKaplteln, officieren en equipage", zoo begon de eerste Officier van-HM. .Hertog Hendrik’ .1 -I oadeto 8 96% 72.53 5.58% 30.48' 41 43 "eer dan ooH elscht de tijd van I ont edelmoedigheid. Bedenk, dat I God zich in edelmoedigheid niet laat overtreffen. Continental OU Shell ünon OU Tidewater Rubber A’dam Rubber Handar DeU Batavia Rubber Serbadjadl Sllau V. L O. O. AUied Intercontln. Rubber Scheepvaart Java Ch. Japan HolL Am. Lijn Kon. Ned. Stoomb. Scheepvaart-Dnle Rott Lloyd St. Nederland Suiker H. V. A. Java Cultuur N.L8.U Vorstenlanden Tabak DeU Batavia Oude DeU Oostkust S^nemlNdl eeeoeeee^ Union Paciflo Wabash ■ria Kansas City South South. RaUv. Chic. MUWi nominaal. Darby molière in proch- 90 tiga Amerikoansche •tijl. Schilt, bewerkt. In A fijne kleur,. Elkleder. schijten, den ju. 'vendcht l bondi. mlngea, afgeloo- iden in middelde verhooglng van 5 pCt. niet voldoende Is, om de lasten te dekken. BU gebrek aan stimulans verkeerde heden ochtend onze voorbeurs in een stille en onver anderde stemming. De New Yorksche slotkoer- sen van gisteren toonden weinig of geen ver schil en' bijgevolg bewogen de Amerlkaansche shares zich hier om en nabij de gebleven prij zen van gisteren. Zoo golden Steels 31%, Bethl. Steel 3314—33%, RepubUc Steel 10—10%, Ana conda Copper* 18%18%, Shell Union en Tlde- water’bewogen zleh op fractlnoeel lagere prijzen, belde op ongeveer 8%. Ook toonaangevende locale aandeelen leverden geen noemenswaardlg verschil op. Koninklijke Olie werd op 309 ge taxeerd. HVA op 402, PhUlps op 361, A dam- Rubber op 175%, UnUever op 143 en Aku op 34; alle slotprijzen van gisteren. De handel was zoo goed als nihil. s van o» tker t» ter hprfd- derstang P. A. DE OROOTE 3e Stuurman m.& .JMadoera” m luidt: un in 4» itie via ‘da.ni tQ Baarioo arte. in hu an Z.K i Baar- LEEUWARDEN, 8 April. Zuivel. Nagelkaas 30, Goudakaaa 1137, Edammerkaas 1536. Aanvoar 1933 kg. Valllngboter 181 per kg. Aanvoer 1/8. 1/13 vat. Commissie 88. Elerhandel. 33000 kg. klpeleren 3.5—3.75 cent per stuk, handelsprljs 45—82.5 cent per kg. 500 ky. eendalaren 2 5—3 cant per stuk, bandelsprijs Pluimvee. S^slacbthanen 0 701, 40 «lachtklp- pen 0S0—1.10. 50 jonge hanen 090190 per ■tuk. •Vereen, van Zulvelmaatschapoljen Kdsmmer kaas 30 plus 990—10 50. 40 plus 15—15 50. Goud- seha kaas 30 plus 9 5010.50, 40 plus 1515.60. volvette 40 plus 21.50—32, Broodkaas 40 plus 15 —15.50, Lelrtche kaas 30 plus 10.00—11 per 100 kg. Stemming kalm. die vele mogelUk is beginnen wij te voelen, onze hutten WARMENHUIZEN. 8 April. Veiling Warmen- bulsen en Omstreken. Roode kool 5.40—590, Deenache Witte kool 3.60_3.70. 10 aanvoerders. Vorige fHotkoersen Heden 17» 8tt' 9% Vorige Slotkoenen Heden wier beider geschiedenis roemrijk is, en wier nauwere samenwerking, tot zegen zal kunnen zijn voor de weerbaarheid van ons dierbare Nederland! •re dierbaren? dm mu -- met el*»®»1®1- I met veel spreken, dat zijn gedachten van hoop I m vree» die wjj elk voor ons zelf houden rf schrürén in de brieven, die zullen gaan naar - ben, <öe on» Hef sijn.c Br wordt veel geschreven aan boord. En hoe aal het in dien tijd gaan met Neder- Snd dat daar ligt tusschen groote en machtige volken die eiken dag besteden om machtiger i te worden, d-W.z. beter in staat om hun na buurvolken te vernietigen? Zal het volk van t Mderiand het uiterste doen om niet tot een machteloos» prooi te worden van den gewa- I penden i»anstn; die dicht aan zijn grenzen I heerscht? Over dese dingen wordt aan tafel wel veel i gepraat heel veel. Wij naderen de Straat van Gibraltar. Door deze straat zullen wjj ^e- i convoyeerd worden door een Nederlandsch oor- 1 logsschlp; wjj hebben dat allen al verschlllen- de malen meegemaakt en altijd heeft het ons r een gevoel van veiligheid gegeven, wanneer w» i achter een schip van onze Nederlandsche ma- rine door de Straat voeren langs de oorlogs- i schepen en gewapende trawlers van het Na- tionaltettecbe Spanje, die ons anders wel heel wat last en oponthoud zouden bezorgd hebben. Nu ligt in de Straat H.M. „Hertog Hendrik”. Ons draadloos verzoek* om convooi Is reeds j verituürd en het antwoord met opgave van plaat» en tijd van „rendez-vousr’ met de „Her tog Hendrik” is ontvangen. Wij naderen de afgesproken plaats de witte vuurtoren van Tarlfa is reeds te zien en daar dicht bij is aan de kim het grijze silhouet van een oorlogsschip. Dut zal de „Her tog Hendrik” zijn. De stormladder, waartang» straks de onder- zoeHng-offlcler aan boord zal komen, wordt klaargemaakt, de machinekamer wordt ge waarschuwd, dat er binnen een half uur ge- manoevreerd zal worden. Er komt een telegram van de „Hertog Hen drik”. „Wjj hebben een verrassing voor U” - luidt bet. „Een verrassing? Wat «al dat zijn?” Over het algemeen zijn de verrassingen, die men als zeeman af en toe geniet van niet seer aangenamen aard; doch wij beginnen te Het hoofd van het gemeentebestuur van Alkmahr brengt ter algemeene kennis, dat de Gemeenteraad bjj besluit van 7 April 1938, nr. 6, heeft bepaald, dat een herziening wordt voorbereid van het uitbreidingsplan der ge meente (3e gedeelte), vastgesteld bij raadsbe sluiten van 17 Maart 1909, nr. 10 en 33 Juni 1909, nr. 5, goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland bU hun besluit van 7 Juli 1909,nr. 105, zooals deze besluiten na der zijn gewijzigd, voor zooveel betreft het gedeelte der gemeente, gelegen ten Zuiden van de Lindenlaan en het Vamebroek en ten Westen van de Oostelijke begrenzing van den Kennemerstraatweg. Alkmaar, 8 April 1938. Het hoofd van *t gemeentebestuur, F. H. VAN KINSCHOT. Wlt-Blauw, waarUnnen eenlge houten ankers, tn het midden een gepolijste koperen plaat, waarin gegraveerd het volgende: jp. J<5 -Hertog Hendrik” van het lOO^e &scklp 'door de Straat van Gibraltar Maart 1938 aangeboden aan het ma. .Madoera” Zijn toespraak vervolgend: „Kapitein^ het la de bedoeling, dat u dezen krans eefl plaats geeft In den Salon, als een herinnering aan de samenwerking van onze Marine en onze Koop vaardij. Aan dezen krans is door een leder medegewerkt, van hoog tot laag; de een had een Idee en de ander voerde het uit Aan uwe Directie zullen wjj verzoeken dezen krans een plaats In een museum te geven, wanneer de „Madoera” In vreemde handen mocht overgaan of gesloopt zal worden. Tevens hebben w» nog een kleine verrassing voor de bemanning: eenlge kruiken van het Oud-Hollandsch product en sigaretten, om deze, wanneer u vanavoftd door t gevaar heen bent en de wacht voorbij Is. gezamenlijk te gebruiken.” Nu nam de kapitein van de .Madoera” het woord en antwoordde ongeveer als volgt: ,J8ay It with flower»” Is het gezegde aan dgn wal, maar u hebt aan boord van de .Jlertog Hen drik” waarschijnlijk evenmin bloemen als wij hier op de .Madoera” - en o hebt het gezocht in dit mooie stuk schiemans-werk. Het doet ons zeer veel genoegen, dat het juist de .Ma doera” is welke het duizendste schip mag zijn! Uw krans zal een eereplaats op dit schip krij gen. ik dank, ook namens mijn equipage, uw Commandant en zijn bemanning voor deze ver rassing.‘Het zal voor onze Koopvaardij steeds een dankbare herinnering zijn, de manier waarop de Nederlandsche Marine de Néder- s landsche Koopvaardij beschermd heeft en wij wenschen de Marine, om dit watk steeds goed te kunnen doen, spoedig een nieuwen kruiser toe! Leve de Nederlandsche Marine!”^ Waarop driemaal een luid hoera van de ge heele bemanning weerklonk. Nu werd afscheid genomen van de marlne-deputaUe, dieweer met de motorsloep naar de „Hertog Hendrik” vertrok. Even later hing de sloep reeds in de davits; een vlaggeseln ging op: „Met elf-mijls vaart op 500 m. afstand. Volg mij!” En wjj waren onder convooi, en voeren, onder dekking van Nederlandsche wapenen door Straat Gi braltar. 3 Ongeveer een uur daarna, bU Europa Punt (Gibraltar) ging er weer een vlagge-seln op: „Passeet mij aan stuurboord. Convooi geëin digd. Goede reis!” De .Hertog Hendrik” draalde naar stuur boord af, wij salueerden met de vlag en ver volgden onze reis de wereld rond. De „Her tog Hendrik” stopt wacht op het volgende Nederlandsche H>opvaardij-schip, dat de Straat van Gibraltar passèeren moet, De zeemans-krans gaat met de .Madoera” mee, een reis rond de wereld maken en daarna waarschijnlijk nog vele reizen naar alle wereld- deelen. De krans zal aan boord blijven, andere kapiteins, andere stuurlieden en machinisten, andere matrozeh en stokers zullen na ons op dit schip varen en zullen lezen, dat de .Ma doera” eens het duizendste schip was, dat door de Nederlandsche Marine door Straat Gibral tar gebracht werd in den tijd, toen Spanje door deri burgeroorlog verwoest werd. En voor ons, mannen van de Koopvaardij, 7, zal het een dankbare herinnering blijven wat toen de Nederlandsche Marine voor ons deed, zijn toespraak .het is mU een genoegen namens laten wy h dat nauwe vrlend. den r»nmma.nda.nt van WW Worfno iTenrtrllr” i r schapsband zal ontstaan tusschen de mAnnen van Harer Majesteit» Koninklijke Marine en de mannen van de Ntedeslgndsche Kobpvaardij, GEVULDE DRAGEE EITJES 1% ons 10 cent HARDE NOUOAT EITJES 3 ons 25-cent hil’JES IN 8TANTOL 2 ons 25 cent SLAPPE VULLING EITJES 1 ons HCBLE CTTJES.4 ons 25 cent. SUIKER EITJES 3 ons °^y1TS ons 25 cent. CHOC. EITJES pond 25 cent Oroote sorteering PAASCHMANDJE8, NETJES en FIGUREN ONS 8UCCES: - I ZEEUW8CHE ALLERHANDE per half pond 17 cent I P®r P°n<l 25 cent I COCOS BANKisT per pond 25 cent Aan de Langendijker groenteveiling te Broek op LangendUk werden In Maart 1938 de volgende hoeveelheden aangevoerd: Roode kool: 861685 kg. (1134525 kg.); Gele kool 3023432 kg. (2164375 kg.); Deensche witte kool: 1060510 kg. <1568325 kg); Savoye kool: 135317 kg. (126535 kg.); Uien; 37135 kg. (581750 kg.); Breek peen: 53235 kg. (120025 kg.); Bleten: 19750 kg. (95635 kg.); Boerenkool: 1410 kg. (14410 kg.); Kncdselderie 9440 kg. (geen aanroer)PreU5191 kg. (4875 kg.); Aardappelen: 11635 Xg. (46800 kg.). De tusschen haakjes geplaatste getallen geven de hoeveelheden aan, welke in dezelfde maand van het vorige jaar werden aangevoerd. De omzet bedroeg f 129.34583 tegen f 76.60190 in Maart 1937. 47 1* Md 2 A 5 5% bestemd voor Calcutta, om van- 'J"d rai» In de Paciflc-Java-Bengalen-LUn wn rond de wereld. Een lange reis dus ^Mermen morgens %x>r zoo langen e0 Afscheid heeft genomen van vrouw en dtn5 en avonds, bulten IJmulden, dade- <„den dikken mist zit, dan te.de stemming 1(* LLjd vroolijk te noemen en zie je als wArtie vele maanden van eenzaamheid een berg ow mist komt <*1 gauw helder weer, we r* bik dat te veiliger! Voor d.a« «ni aan boord Shbenwe „opgetuigd”, (daarvoor was In Am- Zdlm geen tijd), men begint elkander beter AA kennen, aan tafel gaat het gesprek Bijna een jaar lang zullen wjj op dit «Nninoeten leven; er zal nog heel wat ge- Aoken worden aan deze tafel, voor wjj de sluis Xumulden weer inschuiven.... ’wat aal gebeuren In dien tijd? Hoe zal h»t thuis gs«n met vrouw en kinderen, met ouden, verloofden en onze Pit hjn dingen, waarover die wü elk voor ons zelf houden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 23