BEURS VAN AMSTERDAM
J
Op reis met de „Madoera”
50
RIJZ£r
L
N.V. CHOCOLATERIE „LIDO”
fgn verrassing in de
Jgiddellandsche Zee
LIDO’s PAASCH-AANBIEDING!
GRANDIOOZE SCHOENCOLLECTIE
3PM L
M--
V
Wisselkoersen
Verhooging van Inkomsten
NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD
kker
Beurt-thgrmometer
Marjctaanvoer
un M,
De voorbeurs
TEN
s
CT
[4
th
r
SCMOEHFABMEREN WAMWUK
Si -
R-
Stil en onveranderd
Laagestraat 47
Alksaar
(o.ir
Deskundig opgebouwde redame-cam-
Pagnes voor een goed artikel, of een
9°«de zaak, systematisch in couranten
gevoerd, moeten slagen
Kiest „R. S/*# de mooiste, de
degelijkste fiets, die in ons
land gemaakt wordt. Gefabri*
ceerd en gegarandeerd door
N«V. Handelmaatschappij
R. S. STOKVIS EN ZONEN
OFFICIEELE MEDEDEELINGEN
Uitbreidingsplan Allernaarder
Hout e. o.
MARKTNIEUWS
VRIJDAG 8 APRIL 1938
Mij. zoekt nog e€hige FLINKE
*®ACHTEN, die lust hebben zich onder
«kundige leiding in het Verzekerings-
kdnjf in te werken. Br. onder No. 1862
bureau van dit blad.
MET NIEUWSM, GLOEDVOLLE SNITTEN,
IN SCHITTERENDE MODERNE LEERVARIATIES
’»ren
c>
c
op
I
hub.
i, wat
•••••••••••••••a
t ss ex-dividend.
ct'-i
-
kS.j
-4‘
•A
are
t
A-A-A..
boter
its per
e Haar-
i Rtar
nu» mat
rdam,
J. ter
pwbt
-5
firms-<
r«f
•St
25 cent
25 cent
n
r
I
I
i
80
170
308
10
76
7%
KPA
102
120
152
18»/»
271/,
32iV
31»4
10%
2«
31H
5
309%
14
76
8
148%
102
120
152
aedan
8.96%
72 47
5.52
30 41
41.44
40.02%
4622%
45.05
180%
9.52%
6J2%
221
273%
105
240%
76
92
110%
105
101
100
40.05
46.25
45 07%
1.80%
9.52%
6.32%
uneat
o»
40.02%
46. 2%
45.05
1.80%
9.52%
642%
232
271%
106
247%
175%
141%
104
74%
64
139
65
2*
400%
126
134
56
179
142%
105
75
64%
140%
45
2%
79
170
77%
92%
110%
104%
101%
102
Vos' slots
8 9674
72.52%
5.59
30.42%
41;42%
•to.
lOen-
a
ds
144%
79
34%
52
62%
98
101»4
86
8%
lOOrt
9%
99
30%
18A
22%
32%
31»/.
10
2%
31%
5%
»t na
338 (t.
Schitterend
schoentje in za
bewerking,
-alii
èw*,7-1v
met beige got
boter
voor
vmu
47 Vi
el*
2%
4%
5%
met
•ter.
V«r-
e 11
n>t«-
i de
40.05
46 25
45.07%
1.80»
942%
642%
Lenden
BerlUn
Parite
Brussel
Zwitserland
Weenen
Kopenhagen
Stockholm
□aio
N York cable
Rone
Praag
Madrid
1
ireo-
Mej.
O.
eisel
LU
Orf.
nt
ii
402
1.8
135
55
Y AMSTERDAM, 8 April 1938.
Hoewel de berichten niet onbemoedigend lul-
SUatoleenlngen
8% NederL Obllg. 1898/T»
3% NederL 1938
2% Nederl. Cert.
3% Rec. 1937
8—3% Obllg. 1938
3% Indl8 1937
3 Indl« 1937 A
5% Youngl. (M.K.-verkl.)
Banken
Amsterd. Bank
Koloniale Bank
Indische Bank
Cert. Handel-MU.
Industrieën
Unilever
Calvé Delft
Alg. Kunstzijde
Van Berkel’s Pat.
Nieuwe Philips-
Ned. Ford
Indnstr. Buitenland
Anaconda
Kennecot
Bethlehem Steel
U. Steel
Rep. Steel
U. 8. Leather
Intern. Nickel.
Stand Brands
Mijnbouw
Alg. Exploitatie
Radjang Lebong
Petroleum
Kon. Olla
Gaboes
Perlak
Peudawa
Drae reclame geldt alleen voor ons filiaal
ALKMAAR LANGESTRAAT 31
Meer dan 65 filialen door geheel Nederland
den commandant van HM. .Hertog Hendrik"
u en uw bemanning een verrassing te mogen
overhandigen wegens het feit, dat uw schip het
duizendste schip Is, dat door een Nederlandsch
oorlogsschip door de Straat van Gibraltar
wordt geconvpyeerd. Vanmiddag waren wü In
spanning wie de gelukkige zou zijn en bijna
was een vreemde eend In de bijt de gelukkige
geworden; een schip van de Java-China-Japan
lila, die hier bijna nooit komen, was het negen-
honderdnegenennegentlgsteDoch het lot was
u> gunstig en u werd de duizendste!”
Hierna werd het op de onderbrug geplaatste
mysterieuze voorwerp onthuld. Een groote krans
van gevlochten- touwwerk, zelfs bezet met bloe
men van touwwerk, omwikkeld met het Rood-
8 April 7 April
Ver sunk
8.96%
72.48
5.55
30.42
41 44
G|>-
J. ter
«trut
Nederl. Staafrieennrijsboudend
Gemeenteleenerijahowdemd
Youngleentng -ritehoudend
Phütps
Unüever beter
Aki» nrijabaudend
Koninklijke .abetaw
H V A ....luW
Amsterd. Rubber ....vast
Tabak verdeeld
Amerik. waarden prijshoudend
17%*
874
8»
143
79
34%
52
261
27C- 275
Pumpje in prachtvoilr
snit en uitvoering. Zeer
mooie gorneering en
uitstekende pasvorm,
in bruin en zwart
J95
98 0
101»4
86U
98%
101
99»
99A
3Ö»/.
Prachtig sport ièHncxlel,
zeur fraai beworkt, uü-
stekende pasvorm. Jn
bruin.
i rei,.-
De gezagvoerder van de .Jdadoera" en
de eerste officier van de „Hertog
Hendrik" btf den krans van de marine
Het allermooistejn plo-
taaustijl. Buitengewoon
chique bewerking. Zeer
Opart. In nieuwste lint KV
London Tanï.
den kon men gisteren In Wallstreet het niet
van zich verkrijgen, hierop te reageeren. Het
neemt echter niet weg, dat men in de laatste
dagen geenszins tot liquidaties van beteekenls
is overgegaan, zelfs wanneer pessimistische be
schouwingen voor de toekomst de overhand
verkregen. Hierin ligt misschien het bewijs, dat
men de hoop op een kentering In‘de conjunc
tuur niet opgeeft. De markt verkeerde gisteren
algeheel In het teeken van afwachting, nu ver
schillende geruchteh'in omloop zijn. Roosevelt
moet bezig zijn een plah te bestudeeren tot
steun-uitgaven en moet zelfs hebben te kennen
gegeven, dat het bedrag Van 1 milliard dollar,
dat op de begroeting was uitgetrokken nog niet
voor de helft voldoende is voor steun aan het
bedrijfsleven. HQ zou voorloopig 1» milliard
doUar vragen aan het Congres en de Reflco
zou 3% milliard dollar willen beschikbaar stellen
voor hetzelfde doel. Ten aanziet^hM^e ge
ruchten wil men In Wallstreet
Roosevelt In zijp Boodschap aan hei
de volgende week zal zeggen. Het spoorweg-
vraagstuk komt dan ook aan de orde. Men
acht toestemming van loonsverlaging waar
schijnlijk en naar verluidt zjjn de Spoorwegen
bezig, een nood-verhooging der tarieven voor te
stellen, aangezien de onlangs toegestane ge-
vermoeden dat deze verrassing toch wel niet'
onaangenaam zal zijn.
Wij zijn nu dicht bij de „Hertog Hendrik'
gekomen. Deze zet een sein van twee vlaggen
op: OJ*., hetwelk in de internationale vlag-
gencode beteekent: „stop en draai bij. Ik zal
een sloep zenden”. Het gewone sein. Meermalen
hebben wU dat sein al zien waaien hier; straks
komt een motorboot' met een officier orr^ .In
zage te nemen van dé scheepspapieren en de
Instructies voor het convoyeeren te overhan
digen. *-
Wij liggen gestopt en vachten. Daar gaat
vap de .JKertog Hendrik" de motorsloep te wa
ter en wü zien de menschen er langs de storm
ladder in gaan. Doch dezeq keer gaan er meer
in dan anders; ongeveer tien man, waaronder
drie officieren: een heele deputatie. Wat staat
ons te wachten?
De sloep schiet langs», de officieren, gevolgd
door eenlge onder-offlcieren, matrozen en sto
kers, klauteren langs de stormladder naar
boven en worden aan dek door een der officie
ren van de „Madoera” ontvangen.
De eerste officier van de „Hertog Hendrik”
stelt allen a^p ons voor en verzoekt onzen
kapitein de geheele bemanning van de .Ma
doera" te laten aantreden, omdat h{j een korte
toespraak tot hen wil houden. Zoo geschiedt.
Weldra zijn allen op de onderbrug «verzameld,
kapitein, officieren, matrozen^ stokers, koks,
enz. Ondertusschen zijn asm de formaliteiten
voor het convooi voldaan.
Door de marlne-schepellngen wórdt een groot,
rond, In zeildoek gepakt voorwerp naar de on
derbrug gebracht en daar neergezet.
.JKaplteln, officieren en equipage", zoo begon
de eerste Officier van-HM. .Hertog Hendrik’
.1 -I
oadeto
8 96%
72.53
5.58%
30.48'
41 43
"eer dan ooH elscht de tijd van
I ont edelmoedigheid. Bedenk, dat
I God zich in edelmoedigheid niet
laat overtreffen.
Continental OU
Shell ünon OU
Tidewater
Rubber
A’dam Rubber
Handar
DeU Batavia Rubber
Serbadjadl
Sllau
V. L O. O.
AUied
Intercontln. Rubber
Scheepvaart
Java Ch. Japan
HolL Am. Lijn
Kon. Ned. Stoomb.
Scheepvaart-Dnle
Rott Lloyd
St. Nederland
Suiker
H. V. A.
Java Cultuur
N.L8.U
Vorstenlanden
Tabak
DeU Batavia
Oude DeU
Oostkust
S^nemlNdl eeeoeeee^
Union Paciflo
Wabash
■ria
Kansas City South
South. RaUv.
Chic. MUWi
nominaal.
Darby molière in proch- 90
tiga Amerikoansche
•tijl. Schilt, bewerkt. In A
fijne kleur,. Elkleder.
schijten,
den ju.
'vendcht
l bondi.
mlngea,
afgeloo-
iden in
middelde verhooglng van 5 pCt. niet voldoende
Is, om de lasten te dekken.
BU gebrek aan stimulans verkeerde heden
ochtend onze voorbeurs in een stille en onver
anderde stemming. De New Yorksche slotkoer-
sen van gisteren toonden weinig of geen ver
schil en' bijgevolg bewogen de Amerlkaansche
shares zich hier om en nabij de gebleven prij
zen van gisteren. Zoo golden Steels 31%, Bethl.
Steel 3314—33%, RepubUc Steel 10—10%, Ana
conda Copper* 18%18%, Shell Union en Tlde-
water’bewogen zleh op fractlnoeel lagere prijzen,
belde op ongeveer 8%. Ook toonaangevende
locale aandeelen leverden geen noemenswaardlg
verschil op. Koninklijke Olie werd op 309 ge
taxeerd. HVA op 402, PhUlps op 361, A dam-
Rubber op 175%, UnUever op 143 en Aku op 34;
alle slotprijzen van gisteren. De handel was zoo
goed als nihil.
s van o»
tker t»
ter
hprfd-
derstang
P. A. DE OROOTE
3e Stuurman m.& .JMadoera”
m luidt:
un in 4»
itie via
‘da.ni tQ
Baarioo
arte.
in hu
an Z.K
i Baar-
LEEUWARDEN, 8 April. Zuivel. Nagelkaas 30,
Goudakaaa 1137, Edammerkaas 1536. Aanvoar
1933 kg. Valllngboter 181 per kg. Aanvoer 1/8.
1/13 vat. Commissie 88.
Elerhandel. 33000 kg. klpeleren 3.5—3.75 cent
per stuk, handelsprljs 45—82.5 cent per kg. 500
ky. eendalaren 2 5—3 cant per stuk, bandelsprijs
Pluimvee. S^slacbthanen 0 701, 40 «lachtklp-
pen 0S0—1.10. 50 jonge hanen 090190 per
■tuk.
•Vereen, van Zulvelmaatschapoljen Kdsmmer
kaas 30 plus 990—10 50. 40 plus 15—15 50. Goud-
seha kaas 30 plus 9 5010.50, 40 plus 1515.60.
volvette 40 plus 21.50—32, Broodkaas 40 plus 15
—15.50, Lelrtche kaas 30 plus 10.00—11 per 100
kg. Stemming kalm.
die vele
mogelUk is beginnen wij
te voelen, onze hutten
WARMENHUIZEN. 8 April. Veiling Warmen-
bulsen en Omstreken. Roode kool 5.40—590,
Deenache Witte kool 3.60_3.70. 10 aanvoerders.
Vorige
fHotkoersen Heden
17»
8tt'
9%
Vorige
Slotkoenen Heden
wier beider geschiedenis roemrijk is, en wier
nauwere samenwerking, tot zegen zal kunnen
zijn voor de weerbaarheid van ons dierbare
Nederland!
•re dierbaren?
dm mu -- met el*»®»1®1-
I met veel spreken, dat zijn gedachten van hoop
I m vree» die wjj elk voor ons zelf houden
rf schrürén in de brieven, die zullen gaan naar
- ben, <öe on» Hef sijn.c
Br wordt veel geschreven aan boord.
En hoe aal het in dien tijd gaan met Neder-
Snd dat daar ligt tusschen groote en machtige
volken die eiken dag besteden om machtiger
i te worden, d-W.z. beter in staat om hun na
buurvolken te vernietigen? Zal het volk van
t Mderiand het uiterste doen om niet tot een
machteloos» prooi te worden van den gewa-
I penden i»anstn; die dicht aan zijn grenzen
I heerscht?
Over dese dingen wordt aan tafel wel veel
i gepraat heel veel. Wij naderen de Straat
van Gibraltar. Door deze straat zullen wjj ^e-
i convoyeerd worden door een Nederlandsch oor-
1 logsschlp; wjj hebben dat allen al verschlllen-
de malen meegemaakt en altijd heeft het ons
r een gevoel van veiligheid gegeven, wanneer w»
i achter een schip van onze Nederlandsche ma-
rine door de Straat voeren langs de oorlogs-
i schepen en gewapende trawlers van het Na-
tionaltettecbe Spanje, die ons anders wel heel
wat last en oponthoud zouden bezorgd hebben.
Nu ligt in de Straat H.M. „Hertog Hendrik”.
Ons draadloos verzoek* om convooi Is reeds
j verituürd en het antwoord met opgave van
plaat» en tijd van „rendez-vousr’ met de „Her
tog Hendrik” is ontvangen.
Wij naderen de afgesproken plaats de
witte vuurtoren van Tarlfa is reeds te zien
en daar dicht bij is aan de kim het grijze
silhouet van een oorlogsschip. Dut zal de „Her
tog Hendrik” zijn.
De stormladder, waartang» straks de onder-
zoeHng-offlcler aan boord zal komen, wordt
klaargemaakt, de machinekamer wordt ge
waarschuwd, dat er binnen een half uur ge-
manoevreerd zal worden.
Er komt een telegram van de „Hertog Hen
drik”. „Wjj hebben een verrassing voor U”
- luidt bet. „Een verrassing? Wat «al dat
zijn?” Over het algemeen zijn de verrassingen,
die men als zeeman af en toe geniet van niet
seer aangenamen aard; doch wij beginnen te
Het hoofd van het gemeentebestuur van
Alkmahr brengt ter algemeene kennis, dat de
Gemeenteraad bjj besluit van 7 April 1938, nr.
6, heeft bepaald, dat een herziening wordt
voorbereid van het uitbreidingsplan der ge
meente (3e gedeelte), vastgesteld bij raadsbe
sluiten van 17 Maart 1909, nr. 10 en 33 Juni
1909, nr. 5, goedgekeurd door Gedeputeerde
Staten van Noord-Holland bU hun besluit van
7 Juli 1909,nr. 105, zooals deze besluiten na
der zijn gewijzigd, voor zooveel betreft het
gedeelte der gemeente, gelegen ten Zuiden
van de Lindenlaan en het Vamebroek en ten
Westen van de Oostelijke begrenzing van den
Kennemerstraatweg.
Alkmaar, 8 April 1938.
Het hoofd van *t gemeentebestuur,
F. H. VAN KINSCHOT.
Wlt-Blauw, waarUnnen eenlge houten ankers,
tn het midden een gepolijste koperen plaat,
waarin gegraveerd het volgende:
jp. J<5 -Hertog Hendrik”
van het lOO^e &scklp 'door de
Straat van Gibraltar
Maart 1938 aangeboden
aan het
ma. .Madoera”
Zijn toespraak vervolgend: „Kapitein^ het la
de bedoeling, dat u dezen krans eefl plaats
geeft In den Salon, als een herinnering aan de
samenwerking van onze Marine en onze Koop
vaardij. Aan dezen krans is door een leder
medegewerkt, van hoog tot laag; de een had
een Idee en de ander voerde het uit Aan uwe
Directie zullen wjj verzoeken dezen krans een
plaats In een museum te geven, wanneer de
„Madoera” In vreemde handen mocht overgaan
of gesloopt zal worden. Tevens hebben w» nog
een kleine verrassing voor de bemanning:
eenlge kruiken van het Oud-Hollandsch product
en sigaretten, om deze, wanneer u vanavoftd
door t gevaar heen bent en de wacht voorbij
Is. gezamenlijk te gebruiken.”
Nu nam de kapitein van de .Madoera” het
woord en antwoordde ongeveer als volgt: ,J8ay
It with flower»” Is het gezegde aan dgn wal,
maar u hebt aan boord van de .Jlertog Hen
drik” waarschijnlijk evenmin bloemen als wij
hier op de .Madoera” - en o hebt het gezocht
in dit mooie stuk schiemans-werk. Het doet
ons zeer veel genoegen, dat het juist de .Ma
doera” is welke het duizendste schip mag zijn!
Uw krans zal een eereplaats op dit schip krij
gen. ik dank, ook namens mijn equipage, uw
Commandant en zijn bemanning voor deze ver
rassing.‘Het zal voor onze Koopvaardij steeds
een dankbare herinnering zijn, de manier
waarop de Nederlandsche Marine de Néder-
s landsche Koopvaardij beschermd heeft en wij
wenschen de Marine, om dit watk steeds goed
te kunnen doen, spoedig een nieuwen kruiser
toe! Leve de Nederlandsche Marine!”^
Waarop driemaal een luid hoera van de ge
heele bemanning weerklonk. Nu werd afscheid
genomen van de marlne-deputaUe, dieweer
met de motorsloep naar de „Hertog Hendrik”
vertrok. Even later hing de sloep reeds in de
davits; een vlaggeseln ging op: „Met elf-mijls
vaart op 500 m. afstand. Volg mij!” En wjj
waren onder convooi, en voeren, onder dekking
van Nederlandsche wapenen door Straat Gi
braltar. 3
Ongeveer een uur daarna, bU Europa Punt
(Gibraltar) ging er weer een vlagge-seln op:
„Passeet mij aan stuurboord. Convooi geëin
digd. Goede reis!”
De .Hertog Hendrik” draalde naar stuur
boord af, wij salueerden met de vlag en ver
volgden onze reis de wereld rond. De „Her
tog Hendrik” stopt wacht op het volgende
Nederlandsche H>opvaardij-schip, dat de Straat
van Gibraltar passèeren moet,
De zeemans-krans gaat met de .Madoera”
mee, een reis rond de wereld maken en daarna
waarschijnlijk nog vele reizen naar alle wereld-
deelen. De krans zal aan boord blijven, andere
kapiteins, andere stuurlieden en machinisten,
andere matrozeh en stokers zullen na ons op
dit schip varen en zullen lezen, dat de .Ma
doera” eens het duizendste schip was, dat door
de Nederlandsche Marine door Straat Gibral
tar gebracht werd in den tijd, toen Spanje door
deri burgeroorlog verwoest werd.
En voor ons, mannen van de Koopvaardij,
7, zal het een dankbare herinnering blijven wat
toen de Nederlandsche Marine voor ons deed,
zijn toespraak .het is mU een genoegen namens laten wy h dat nauwe vrlend.
den r»nmma.nda.nt van WW Worfno iTenrtrllr” i r
schapsband zal ontstaan tusschen de mAnnen
van Harer Majesteit» Koninklijke Marine en de
mannen van de Ntedeslgndsche Kobpvaardij,
GEVULDE DRAGEE EITJES 1% ons 10 cent
HARDE NOUOAT EITJES 3 ons 25-cent
hil’JES IN 8TANTOL 2 ons 25 cent
SLAPPE VULLING EITJES 1 ons
HCBLE CTTJES.4 ons 25 cent. SUIKER EITJES 3 ons
°^y1TS ons 25 cent. CHOC. EITJES pond 25 cent
Oroote sorteering PAASCHMANDJE8, NETJES en FIGUREN
ONS 8UCCES: -
I ZEEUW8CHE ALLERHANDE per half pond 17 cent
I P®r P°n<l 25 cent
I COCOS BANKisT per pond 25 cent
Aan de Langendijker groenteveiling te Broek
op LangendUk werden In Maart 1938 de volgende
hoeveelheden aangevoerd: Roode kool: 861685
kg. (1134525 kg.); Gele kool 3023432 kg. (2164375
kg.); Deensche witte kool: 1060510 kg. <1568325
kg); Savoye kool: 135317 kg. (126535 kg.); Uien;
37135 kg. (581750 kg.); Breek peen: 53235 kg.
(120025 kg.); Bleten: 19750 kg. (95635 kg.);
Boerenkool: 1410 kg. (14410 kg.); Kncdselderie
9440 kg. (geen aanroer)PreU5191 kg. (4875
kg.); Aardappelen: 11635 Xg. (46800 kg.).
De tusschen haakjes geplaatste getallen geven
de hoeveelheden aan, welke in dezelfde maand
van het vorige jaar werden aangevoerd.
De omzet bedroeg f 129.34583 tegen f 76.60190
in Maart 1937.
47
1* Md
2 A
5
5%
bestemd voor Calcutta, om van-
'J"d rai» In de Paciflc-Java-Bengalen-LUn
wn rond de wereld. Een lange reis dus
^Mermen morgens %x>r zoo langen
e0 Afscheid heeft genomen van vrouw en
dtn5 en avonds, bulten IJmulden, dade-
<„den dikken mist zit, dan te.de stemming
1(* LLjd vroolijk te noemen en zie je als
wArtie vele maanden van eenzaamheid
een berg ow
mist komt <*1 gauw
helder weer, we r*
bik dat te veiliger!
Voor d.a«
«ni aan boord
Shbenwe „opgetuigd”, (daarvoor was In Am-
Zdlm geen tijd), men begint elkander beter
AA kennen, aan tafel gaat het gesprek
Bijna een jaar lang zullen wjj op dit
«Nninoeten leven; er zal nog heel wat ge-
Aoken worden aan deze tafel, voor wjj de sluis
Xumulden weer inschuiven....
’wat aal gebeuren In dien tijd? Hoe zal
h»t thuis gs«n met vrouw en kinderen, met
ouden, verloofden en onze
Pit hjn dingen, waarover
die wü elk voor ons zelf houden