Een Waterstaat-cocktail
H
Groote bosch- en
heidebrand
DUITSCHLAND
naar
De „Java”
Den Helder
SPOORWEGPROBLEMEN
GEZANTENCONFERENTIE
IN HEN HAAG
DONDERDAG 28 APRIL 1938
EERSTE KAMER
OUDHEIDKUNDIGE VONDST
Brutale aanranding
Deugdelijke papieren vereiacht
Bouw der IJ-tunnel*
BELOONINGEN TOEGEKEND
SCHITTERENDE PRESTATIE
k
BOERDERIJ AFGEBRAND
Kruiser vertrekt 4 Mei
naar onze Oost
Knaapje doodgereden
TOEWIJZING MESTVARKENS
Verruiming met 50.000 stuk*
en
7
Pleidooi voor tunnel
te Velsen
Arbeider in aanraking
met 50.000 voït-lijn
Bezittingen van den
Koning aangetast
Meisje met hamer op het
hoofd geslagen
Eerste bijeenkomst van dezen
aard in ons land
Nabij de ouderlijke woning
verdronken
Eenige wagon* koffie en machine*
gingen verloren
Een der slachtoffers was dezer
dagen tot gevangenisstraf
veroordeeld
SCHIPPERSKNECHT
VERDRONKEN
TWEEMAAL BRAND IN EEN
KOFFIEBRANDERIJ
HET ZOEKEN VAN WERK
IN DUITSCHLAND
tte
Drama in badhotel
-
rtfP
Hat vuur woedde vooral op Bel
gisch gebied aan onze
Zuidgrens
Veerdienst Enkhuizen-Stavoren
Meer gevaren op de onbewaakte
overwegen, nu de treinen
sneller rijden
Doodelijk ongeluk op schakel-
station te Orthen
PROEFTOCHT VAN NIEUWE
DOUANEBOOT
Met minister de Wilde naar
Volendam
Twee gewonden, van wie
een ernstig
Jongetje onder de tram
Drie ministers volgen aan boord
de oefeningen op de Noordzee
Kindje in tobbe water verdronk*
Mynbelangen
Vrachtauto rijdt op
militairen in
Aangevaren door een sleepboot
V
ver-
BU het opzetten van- een
Ifers
V
te
vorden mijnwerker den pijnlijken gang naar het
tornd zien.
r
wee
de
De nieuwbenoemde burgemeester van Oirschot, de heer E. Steger, is Dinsdag als.
zoodanig geïnstalleerd. Vanaf het bordes van het stadhuis begroet de nieuwe bur
gervader zijn gemeentenaren
De spoorwegen en de mijnen hebben de groot
je porties senatorlale aandacht gekregen.
Woensdagmiddag te drie
schakelstation der PN.E.M.
het
een
’anal
kaan
Tegen twaalf uur kwam ter hoogte van Pet
ten de schijf, gesleept door de „Utrecht", In
zicht. De kanonnen werden „gebakst” en toen
signaal4 „vieren” geblazen was, zochten de mi-»
nieters door de kijkers welk resultaat de scho
ten hadden, die uit vier kanonnen aan stuur
boord werden afgegeven.
naars. Op het fort stond een deel der bezet
ting aangetreden om het schip het militair
saluut te brengen.
Op Woensdag 4 Mei zal Hr. Ms. ..Java”, naar
wij vernemen, te drie uur namiddag uit Den
Helder naar de Tn<
Dit vertrek zal met
gaan.
ie wateren vertrekken,
g ceremonieel gepaard
Nadat de lunch was gebruikt, werden om
streeks twee uur de oefeningen voortgezet en
kwam de nieuwe luchtafweerbatterlj in actie.
Twee watervliegtuigen uit het vliegkamp De
Mok, één voor de radioverbinding en één voor
het sleepen van de manche (de schijf) .jptelden
„de vijandelijke part!)’’ voor. Aanstonds kwamen
de nieuwe zware mitrailleurs, waarmede 120
schoten per loop en er zijn acht loopen
kunnen worden gegeven, in actie. Een regen
van projectielen kwam in de onmiddellijke na
bijheid van de manche terecht. Het was een
oorverdoovend geknal.
Rondom de manche was door de lichtspoor -
munitie duidelijk te zien, dat een vjjandelljk
vliegtuig op die hoogte weinig kans zou hebben
gehad om er goed af te komen.
Ten slotte werd een nevelgordjjn gelegd. Ook
de Installatie hiervoor is nieuw aan boord van
den kruiser. Een dicht gordijn van chloorsulfon-
zuur van ongeveer 30 meter hoogte en 2 K.M.
lengte legde zich over de zee.
Een van beiden kwam er met een flinke buil
op het hoofd nog goed af, mug de milicien
Van Bladel uit Tilburg lag met*Ven bloedende
hoofdwond bewusteloos tusschen de stukgereden
rijwielen. Spoedig waren geneeskundige en gees
telijke hulp aanwezig. Den gewonde werden de
H.H. Sacramenten der Stervenden toegediend.
Wb vernemen, dat zijn toestand niet veront
rustend is.
hoofd op en overleed ter
lijk overschot is naar h
huis overgebracht.
Dinsdagavond tegen half twaalf brak brand
uit in de van Jee-koffiebranderü van den heer
J. Hendriks te Sambeek. De brandweer slaagde
er met de hulp van de motorspult van Boxmeer
In het vuur tot het voorgedeelte van het ge
bouw te beperken.
Woensdagmorgen om zes uur brak opnieuw
brand Jn het gebouw uit, thans in het magazijn.
Eenige wagons koffie en de machinerieën gin
gen verloren.
De oorzaak van den brand is onbekend. Ver
zekering dekt de schade.
Md
de
ob.
iil-
Bt-
)at
en.
len
de
«n
las
lul-
ook
De
reel
ian
i in
El-
het
de
Dat
as-
ran
de
•r-
>en
sen
ag’me?
l*g met den minister van Financiën. Aan ver
kregen rechten wilde hij zoo min mogelUk ge-
Te Brandwijk is het vierjarig zoontje van
den landbouwer Korporaal in de wetering ach
ter de ouderlijke woning geraakt en verdron
ken.
Den Haag, 27 April 1938.
Heden zetelde minister Van Buuren In
zijn eentje achter de breede ministerstafel
1 was Waterstaats-dag, wat beteekent, dat
•en groot aantal Kamerleden een nog veel
grooter aantal onderwerpen aanroert, zachte
verwljtjes maakt, erkentelijkheid en vol
doening uitspreekt, gratis adviezen geeft,
al dan niet vroom blijvende wenschen uit,
ja, wat al njet!
En de heeren senatoren hebben zich daar
bij allerminst gehouden aan het voorbeeld
van den heer VAN LAN8CHOT (RK,), die
als eerste spreker zelde in telegramstijl en
kele Brabantsche Waterstaatstoestanden te
willen behandelen.
Met het nieuwe Rjjksrecherchevaartuig „Sin-
nlnghe Damsté”, vervaardigd op de werf van
de Vries Lentsch te Amsterdam, Is Woei
een proeftocht gemaakt op de voormalige
derzee. j
De boot vertrok omstreeks half drie I
den steiger voor het Centraal Station met
boord den Minister van Financiën, mr. J. A?>k.
Wilde, de directie van de werf de Vries Lentsch
ontwerper van het vaartuig, den heer
e Voogt te Haarlem,
impus is het vaar!
I dienst in het No
overgi
i, dat bestemd is
len van het land,
fluister de
Wilde het schip verliet en per auto naar ’s Ora-
venhage terugkeerde.
Omstreeks zes uur was het vaartuig In Am
sterdam terug.
Hr. Ms. kruiser .Java”, onder commando
van den kapitein ter zee L. F. Klaassen,
die eenige dagen aan den voormaligen stei
ger van de HollandAmerika Lijn te Am
sterdam heeft gelegen, heeft Woensdag
ochtend om half acht de hoofdstad verla
ten met bestemming Den Helder. Hier zal
het schip tot begin Mei blijven om daarna
voor eenige Jaren .naar Ned. Oost-Indlë te
vertrekken.
Naar het Handelsblad verneemt zijn Gedepu
teerde Staten van Noordholland bereid, en lie
ten zij dit hunnerzijds reeds dóórschemeren,
voor het totstandkomen van de IJtunnels te
Amsterdam aan de Provinciale Staten voor te
stellen, een niet onbelangrijke bijdrage Inééns
te voteeren.
Woensdagmorgen te ongeveer half elf brak
een boech- en heidebrand uit onder de ge
meente Reusel in de nabijheid van de Belgische
grens.
Woensdagmiddag omstreeks drie uur is een
15-jarige schippersknecht van het Duitsche
sleepschip „Hugo Stinnes 1«" in de Waal ver
dronken.
De jongen was aan het werk in een aan
de „Hugo Stinnes 16” vastgemaakte roeiboot,
welke plotseling lichtelijk werd aangevaren
door een haar achteropkomende sleepboot. De
schippersknecht viel uit het bootje en ver
dween in de diepte.
algemeene onderwerpen
beleid besproken
dusver zijn, in tegenstelling
hier te lande dergelijke sai
plomaten niet gebruikelijk.
Van de ervaring, met deze conferentie op te
doen, zal eventueele herhaling afhangen.
Woensdagmiddag was het vijfjarig zoontje
van den heer Rebel uit Huizen met eenige
vriendjes aan het spelen op den Blarlkummer-
weg. Plotseling stak de Jongen de tramrails
over, zoodat de bestuurder van een motorwagen
en dfin
H. WM
Op
voor dei
door den Minister
voer men naar Volendam,
De bekende zweefvlieger Henri Sachs van
de Twentse!» zweefvliegclub heeft Woens
dagmiddag van het vliegveld Twente af een
tljdvlucht gemaakt van vijf en een half uu¥/
Dit is de langste thermische vlucht, welke
tot dusver in ons land werd gemaakt.
De heer Sachs startte met de bedoeling een
vlucht van vijf uur te maken, teneinde hier
mede aan een der eischen, verbonden aan het
behalen van het zilveren c-brevet, te voldoen.
De eenige,. die dit brevet in ons land op het
oogenblik bezit, is de heer Hoekstra.
De heer Sachs ging door middel van den
Herstart naar boven en Neef gedurende vijf en
een half uur doorzweven, met welke fraaie
prestatie hjj dus ruimschoots aan den gestelden
eisch van vijf uur voldeed.
Woensdagmiddag omstreeks twaalf uur is op
den hoek van de Nljhoffstraat en den Hom-
melscheweg te Arnhem het negenjarig zoontje
van schipper J. Kuperus uit Arnhem tegen
een met een paard bespannen groentewagen
geloopen en door een der wielen overreden.
Het ventje liep een zware verwonding aan zijn
‘satse. Het stoffe-
Oemeen te-zieken -
Het was ruim half drie toen het schip koen r V
Woensdagmorgen is het tweejarig zoontje
van de familie J. Snellen aan den Tegelsche-
weg te Venlo in een onbewaakt oogenblik in
een achter de woning staande tobbe met water
gevallen en verdronken.
Te Leende (NBr.) is bet tweejarig dochtertje
van de familie H. van der Heiden, toen da
moeder even afwezig was, voorover in een tobbe
water gevallen en verdronken.
dk»n.
wakr1
BUITENZORG. 27 April (Aneta-A.N.P.)
De teraardebestelling van de drie slachtc
van het drama, dat zich in het badhotel B
batoe bü Buitenzorg heeft afgespeeld, heeft
heden plaats gehad.
Het onderzoek van het parket bevestigde, dat
vergif de doodsoorzaak is geweest.
Het slachtoffer O. is 23 April door den politie
rechter te Semarang wegens een reeks oplich
tingen in verband met zijn Incassokantoor
„Resultas” tot negen maanden gevangenisstraf
veroordeeld met bevel tot in hechtenis neming.
HU verkeerde in zeer zorglijke, financieels om
standigheden.
Indien werkelijk op de hierboven aange
geven wijze door den referendaris propa
ganda la gevoerd, kunnen wij ons geheel met
de uitgesproken afkeuring vereenlgen. AI
meenen wjj niet zonder meer en zonder eeni
ge restrictie te moeten pleiten voor een al
geheels stopzetting van de uttaendh* van
Nederlandsche arbeiders onder bepaalde
waarborgen naar Dultschland, wel ach top
wjj het nemen van krachtiger maatregelen
voor het scheppen van werkgelegenheid in
eigen land meer dan noodzakelijk. Dit ****-
del la in alle opzichten verkieselijk boven
de uitzending van arbeiders naar Dultsch
land. waaraan in ieder geval ongewenschte
ritoco s van vooral geestelijken aard verbon
den Mdlen blijven.
lichtmast kwam
deze in aanraking met de 50.000 volt-Hjn, waar
door de 27-jarige A. Donhuyzen uit Vught, die
zette naar Den Helder, waar het te half vier
op de reede ten anker ging. De hooge bezoe
kers verlieten den oorlogsbodem per groote mo
torsloep, nadat van het wachtschip de gebrui
kelijke eerbewijzen waren gebracht, bestaande
uit negentien saluutschoten.
Dat met ingang van 1 Januari 1.1. de Neder-
landsche Spoorwegen de exploitatie van den
veerdienst Enkhuizen-Stavoren van de Alk-
Ta den heer JANSSEN (R.K.) hebben de
mijnbedrijven een degelijk pleitbezorger. Inder
daad' zoo constateerde hij hebben de
mijnen gunstige resultaten opgeleverd, maar
hjj maande tot voorzichtigheid in het finan-
deel beheer, omdat de opleving wel eens wat
al te tjJdelDk zou kunnen blijken. Na verbete
ring der loonen, dienen de bedrijven economisch
zoo veel mogelUk verstevigd te worden. Over
het algemeen wordt het personeel goed behan
deld het heeft óók van de opleving geprofi
teerd, maar ten aanzien van de ondergrondsche
arbeiders blijft er nog wel wat te wenschen.
Door betere pensionneering komt men ook in
dat optocht op het goede peil, maar extra zal
er gezorgd moeten worden voor de vele, helaas,
maar al te vroeg invalide geworden mijnwer
kers.
lam waren slechts
z. Omstreeks halt
pte sluis te IJmui-
Algemeene Zaken,
D« vraag naar arbeidskrachten in Dultsch
land, speciaal naar geschoolde vaklui, beeft bjj
vele werklooaen in de grensstreek het verlangen
doen ontwaken, om over de grens hun gejuk te
gaan beproeven. Velen zijn er dan ook\reeds
in mogen slagen om in de Duitsche grensplaat
sen werk te vinden. Het blijft echter gewenscht.
dat men bU het overschrijden der grens voorzien
Is van deugdelijke papieren. Een bewijs van
Nederlanderschap is hiertoe niet voldoende.
Dit hebben deze week Maandag nog enkele ar
beiders uit Blerick kunnen ondervinden. Daar
zü de kosten van een pas niet konden betalen,
wenschten zü ondanks de waarschuwing op het
gemeentehuis, met een bewijs van Nederlander
schap de grens te overschrijden. ZIJ werden
dan ook spoedig in Dultschland aangehouden
en in de gevangenis gestopt. Met veel moeite
is men er tenslotte in geslaagd om hen weer vrij
te krijsen, waarna zü over de grens werden ge
leid.
Door den sterken wind verspreidde het vuur
zich uitermate snel. De boechbrandweer van
Reusel en omliggende plaatsen was vrij spoe
dig, onder leiding van den burgemeester, aan
wezig.
Op enkele plaatsen kon het vuur gestuit
worden, kon althans voorkomen worden, dat
het overging in bosschen, behoorende aan den
Belgischen Koning. Een aantal Belgische arbei
ders keek nog lijdelijk toe zoolang het vuur op
Nederlandsch grondgebied bleef. De vuurzee
was echter zoo uitgestrekt, dat niet voorkomen
kon worden, dat op een andere plaats het vuur
toch op Belgisch gebied oversloeg.
Met de heeren VAN L. van Voorto tto Veorto
CITTER8 (A®.) en
TER HAAR (CK) betreurde hjj het, dat de
spoorweg tekorten nog maar zoo langzaam ver
minderen. Zouden de spoorwegen niet ren
dabeler worden,wanneer de service nog meer
geperfectlonneerd werd?
De heer Ter Haar betoogt*. dat er een kloek
en goed opgezet plan moet komen voor aan
brenging van beveillglngsautomaten met op
kleine posten alarmsignalen en dat er een betere
financiering voor de beveiliging gevonden moet
worden.
Ook deed de heer Ter Haar nog een goed
woordje voor een spoorwegtunnelbaan te
Velsen in het belang van zijn geliefd Am
sterdam.
Aan de nagenoemde stuurlieden der groote
vaart zjjn de hieronder vermelde beloonlngen
toegekend, als blijk van waardeering van hun
aandeel In de bewerking van aan het Konink
lijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut
overgelegde verdienstelijk bjj gehouden Jour
nalen:
een boekwerk aan: A. P. C. Becen, van de
Stoomvaart Maatschappij „Nederland”; een
anerolde-barometer aan: J. Janzen, van de
Stoomvaart Mij. „Rotterdamse!» Lloyd"; H.W.
Stuit, van de Koninklijke Nederl. Stoomboot
Maatschappij; A. Feberwee, van de .Jtonlnk-
l'Jke Paketvaart Maatschappij”.
Een binocle aan: C. M. Snelleman, van de
Nederlandsch-Amerikaanse!» Stoomvaart MIJ.
Jïolfhnd-Amerika Hjn”; 8. Ruyg, van de „Ver-
eenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschap
pij” en R. Starkenburg, van de Stoornv. MIJ.
,Java-Chlna-Japan Hjn."
De heer MOLTMAKER (S.D.AJ> die zjjn
hart al jarenlang aan de spoorwegen heeft ver
pand, bekeek verschillende spoorweg-problemen
in het breedste verband door verkeeracoördi-
natie op den voorgrond te stellen. Het vervoer
in Nederland zou hij geheel in één hand willen
zien. HU constateerde het bestaan van een
„verkeerschaos”, waaronder tenslotte alle be
trokken bedrijven spoor- en tramwegen,
schipperij, taxlbedrVven, autobusgarages, enz.
UJden. doodeljjk ongeluk gebeurd.
Het bedrijf in één hand kan zeef wel floree-
ren, beweerde de heer Moltmaker. en hu wees
met trots op de Nederlandsche PTT.
Met eenige verwondering hebben wjj ver
nomen, hoe de heer Moltmaker, die tot voos,
korten tijd in flguurlUken zin geen autobus
zien kon, omdat zU de spoorwegen beconcur-
reeren, thans pleitte voor het stichten van be
langen-gemeenschappen tusschen spoor en
autobus, omdat de mentaliteit van het publiek,
dat den autobus prefereert, toch niet te breken
Naar ons van bevoegde «Ude wordt mede
gedeeld, heeft de minister van Economische
Zaken besloten, de toewijzing van mestvar-
kens, welke thans ca. 1.600.000 bedraagt, met
50.000 te verruimen, zulks wegens het grooter
aantal blggenmerken, dat voor 1938 werd toe
gekend.
Deze verruiming is niet van zoodanlgen om-
vang. dat een algeheele herziening der var-
van de Goolscne Tram, a» uii ae nenung dw-
rikum kwam, ondanks prachtig remmen
niet verhinderen kon. dat het kind werd ge
grepen. Ernstig gewond werd het slachtoffertje
opgenomen. De doktoren Schaberg en V. d.
Berg constateerden dat het knaapje een dijbeen
gebroken had en een schedelbaslsfractuur had
opgeloopen.
In de Majella-stlchting, waarheen het kind
werd vervoerd, is het na eenige uren aan de
bekomen verwondingen overleden.
Dinsdagavond is door onbekende oorzaak
brand uitgebroken in de boerderij van den land
bouwer J. Groenen op het gehucht Zevenhuizen,
onder de gemeente Leende. Door den feilen
wind werd het vuur dermate aangewakkerd, dat
in korten tijd de geheele boerderij in de asch
werd gelegd. Gelukkig was het vee in de welde.
Een kalf en twee varkens, welke op stal waren,
kwamen in de vlammen om. De aanzienlijke
schade wordt door verzekering gedekt.
BU opsporingswerkzaamheden, welke verricht
worden voor rekening van den heer A. H. Th.
Kortlang te Ermelo, is een klokbeker gevonden
van buitengewonen vorm. De beker, welke vol
komen gaaf is, is versierd met veertig kruisjes,
geheel met de hand gevormd, en staat bevestigd
op een slank voetstuk van zeven centimeter
hoogte.
In dienst van een aannemer werkte, den stroom
door het lichaam kreeg. HU was terstond dood.
-andere arbeiders liepen onbeduidende
brandwonden op.
kenstoewUzlng noodzakelUk wordt: zU stelt de
provinciale landbouw-crlslsorganlsatles echter
in staat, om in bijzondere gevallen, waarin
thans, doordat de reserve was uitgeput, niet
voldoende kon worden voorzien, de noodige
verbeteringen aan te brengen.
Op Nederlandsch gebied heeft de brand niet
zooveel schade gedaan, doordat hier slechts
heide verbrandde en het vuur vastliep op de
plaats, wsm het voor eenige weken eveneens
gebrand Md. Op Belgisch gebied woedde de
brand Woensdagavond nog voort in de bezit
tingen van den Belgischen Koning, van baron
De Lunderd en van baron De Broqu*
Zeker honderd HA. helde en boech
brand.
maarsche firma Bosman hebben overgedragen
aan Koppe's Scheepsagentuur te Amsterdam,
heeft geenszins de instemming Vgn den heer
MOLTMAKER (SDAP). De firma Hoeman heeft
dezen dienst 50 jaren geëxploiteerd en wél op
een wUze, die nooit aanleiding tot klachten gaf
Zonder eenig behoorlijk overleg is deze over
dracht geschied, en alléén, omdat er een lagere
inschrijver waal Vele leden van het personeel
zUn er in velerlei opzicht door gedupeerd; zes
zUn er zelfs ontslagen; nieuwe salarisverlaging
dreigt neen, danheilig de firma Bosman!
Had aan deze na haar jarenlange, uitsteken
de exploitatie. waarbU voor het personeel zoo
goed gezorgd werd, geen voorkeur gegeven
moeten worden?
Tenslotte zU nog vermeld, dat de heer TER
HAAR (CH) een soepele toepassing van het
riJtUdenbeslult, waarbU „eigen rijders” worden
vrijgesteld van de riJtUden-beperklng, bepleitte
en aandrong op verlichting der op het motor-
verkeer drukkende lasten.
Voorts eischte deze spreker geleidelUke (maar
hoe te financieren?) opruiming van de 114 tol
len, die er in ons land nog zUn.
De heer VAN VOORST TOT VOORST
(RKSP) betoogde in verband met het verbod
van lintbebouwing de wenscheUJkheid van
parallelwegen, waarlangs de plattelandsbevol
king zich kon vestigen, terwUl de heer VAN
LANSCHOT (RKSPJ voor het economisch
centrum van Noord-Brabant betere treinver
bindingen met de Belgische spoorwegen eischte.
Ook naar de toekomst schouwde de heer
Janssen en hU drong erop aan, dat op het
Juiste tijdstip met de ontginning van andere
kolenvelden zou worden begonnen; door daar
mede niet te lang te wachten, zou tevens de
werkloosheid bestreden worden.
Een andere stem uit de mijnstreek was die
»sn den heer VAN DE BILT (SDAP), die voor
ondergrondsche werkers een verkorting van de
werkweek met één uur bepleitte en er, evenals
de heer Janssen, op aandrong, den Invalide ge
worden mijnwerker den pUnlUken gang naar het
Armbestuur te besparen.
De heer NIVARD (R.K.) wenschte wijziging
der pensioenwet voor de spoorwegambtenaren
*n vroeg ten aanzien van de wachtgelders over-
et is niet alleen te begrijpen, maar
ook te bülUken, dat de regeering op
verschiBende wijzen tracht den zwanen
druk van het enorme werkloorencUfer op ons
volk te verminderen. Een der 'middelen, welke
daartoe worden aangewend, la de uitzending
van Nederlandsche arbeiders naar Dultsch
land, waar tengevolge van de geweldige ln-
dustrieele krachtsinspanning, vooral in ver
band mei de bewapening, vreemde, maar
noeste handen welkom zUn in den landbouw.
Onder hen, die den vaderlandschen bodem
hebben verlaten, om in Hitler's Derde RUK
met arbeid den koto te verdienen, zün er, die
zeer tevreden zijn, maar er zijn er ook ge-
wbest, die na korten tijd vol bittere klach
ten zUn teruggekeerd. Het spreekt wel van
zelf. dat van verschillende zUden bezwaren
zUn geo0perd*tegen deze uitzending van Ne
derlandsche arbeiders naar bet nettonaal-
socialistlsche Dultschland, bezwaren, die zeker
niet alle onredelUk mogen worden genoemd.
Vooral, toen er op werklooeen een zekere
pressie werd uitgeoefend om hen over
de mogelijke bezwaren tegen het ar
beiden in Dultschland been te hel
pen, werd in sommige sterk democratisch
voelende kringen bepaald aan verontwaardi
ging lucht gegeven. Het departement van
Sociale Zaken beeft echter laten weten, dat
werklooeen, die principieels en ernstige gron
den kunnen aanvoeren,' waarom zU niet naar
Dultschland wenschen te gaan, op geenerlel
wijze geprest sullen wórden om arbeid in
Dultschland boven steun in Nederland te ver
kiezen. En dat is goed óók, want aan de uit
zending van Nederlandsche arbeiders naar
Dultschland zit méér vast dan deze eene
kant, dat bet werklooeencUfer en de steun-
koeten in ons land er door omlaag kunnen
gaan en Nederlandsche arbeiders in de ge
legenheid gesteld worden voor hen en hun
gezin hun brood te verdienen. Zoo is het
b.v. alleen maar als een noodzakelUk kwaad
te aanvaarden, dat een vader of zoon vér
van zUn eigen huiseUjk milieu aan het werk
wordt gesteld. tenzU dit hulselük milieu door
ultzonderlUke omstandigheden grootere ge
varen van zedelUken aard voor ben zouden
opleveren dan dtft, waarin zU werk krijgen.
BU sommige werkverschaffingen doet toch
dit beswaar ook, zU het in geringere mate,
gelden. Ook is het geenszins denkbeeldig, dat
arbeiders, die naar Dultschland worden ge
zonden, allengs meer waardeering sullen
gaan krijgen voor bet land en diens régime.
waar zU toonenden arbeid vinden, dan voor ons
land en zUn verhoudingen, waar zU slechts
steun kunnen ontvangen. Ook moet men zich
niet zonder bezorgdheid afvragen, aan welke
invloeden, vooral katholieke arbeiders, in het
Derde Rijk, vtoar het nieuwe heldendom zon
der belemmering mag worden gepredikt en
in praeHJk gebracht, terwijl de leer van,
Christus er teruggedrongen wordt tot het'
kerkgebouw, kunnen worden blootgesteld
Hoe levensnoodzakelUk brood en werk ook
mogen zün, voor brood en werk alleen kan
en mag de mensch met zUn onsterfelijke
voor de eeuwige gelukzaligheid geschapen
ziel niet leven. Bovendien dient men zich
er rekenschap van te geven, dat Nederland
sche arbeiders, die in den landbouw in
Dultschland gaan arbeiden, in hoe geringe
en bescheiden mate ook het Derde Rük in
direct helpen zün bewapeningen zoo dreigend
boog op te voeren, dat de politieke onrust
in bet rust behoevende Europa er slechts
door vergroot kan worden.
uur is op
te Orthen
BU het vertrek uit Amsb^r
enkele toeschouwers aanwez
elf meerde 't schip in de gr<
den, waar de ministers van
Defensie en Koloniën, de heeren dr. H. Oolün,
J. J. O. van Dijk en Ch. J. I. M. Welter, aan
boord kwamen, waar zlf begroet werden door
den cdmmandant van de ,^ava” en den eersten
officier, den kapitein-lultenant ter zee Nteu-
wenhuyzen.
De heer Van Dljkf gevolgd door minister
Oolün en minister Welter, inspecteerden de
wacht.
Te ruim half elf koos de kruiser zee, langs
de pieren uitgeleide gedaan door vela Umuide-
-j--^ it alles in aanmerking nemend moet
I 1 men tot de conclusie komen, dat da uit-
zendingen van Nederlandsche arbeiders
naar Dultschland alleen als noodmaatregel,
wanneer voor hen in het vaderland hoege
naamd geen werk meer te vinden of te mto
ken is, gerechtvaardigd kan worden. Blijkens
een met algemeene stemmen door den be
stuursraad van de R. K. Werklledenveree-
niging in Noord-Umburg aangenomen motie
moet een referendaris van het ministerie
van Sociale Zaken met de burgemeesters
van Venlo en omliggende dorpen de plaat- t
sing van arbeidskrachten in Duitechland
hebben besproken op een wijze, welke vol
komen met bovenstaande gedachten in strijd
is. Deze motie luidt als volgt:
Toen de 18-jarlge juffrouw C„ wonende
Bussum, zich Woensdagavond per fiets van Hil
versum naar haar woning begaf, werd zü op
het rüwielpad tusschen de zandafgraving en
Bussumer grindweg door een onbekenden
man, dfe uit het kreupelhout te voorschün
sprong, aangevallen en met een hamer op het
hoofd geslagen, waardoor het meisje een groote
wónde bekwam. ZU wist te ontkomen en reed
naar Bussum, waar zU bU de politie aangifte
deed.
De Bussumsche en Hllversumsche politie
zochten per motorfiets, de marechaussee en een
groot aantal manschappen per fiets den geheelen
omtrek af.
Tenslotte werd een man gearresteerd en over
gebracht n^r het bureau te Bussum, waar een
confrontatie met het slachtoffer zal plaats
hebben.
Woensdagmiddag om half vier kwam het
muziekcorps van het regiment wielrijders te
s Hertogenbosch onder de gemeente Vught den
Helvoirtschenweg oprijden, toen op een afstand
van ongeveer tachtig meter een vrachtauto na
derde.
Een der manschappen gaf den chauf
feur een teeken te stoppen. De militairen
vervolgden hun weg, doch de autobestuur
der reed met onverminderde vaart door.
Het gevolg was, dat de auto midden onder
de wielrijders terecht kwam. De meeste
manschappen konden nog ultwUken, doch
twee hunner werden aangereden.
„Geboord de bespreking in verband met de
uitlating van den beer Van Lier, dat de zorg
voor de Nederlandsche arbeiders in Duitacb-
land beter is dan voor diezelfde categorie in ons
eigen land; is van oordeel, dat deze uitlating:
een zeer eigenaardlgen indruk maakt, maar
tevens ook grievend is voor ons Nederiandzcbe
volk; aanleiding kan geven om bü de arbei
ders gedachten en verlangens te doen post
vatten, die niet strooken met den Neder land-
schen volksaard en straks verstrekkende ge
volgen zullen kunnen hebben: in geen en
deele bevorderlijk is om bU een arbeidsbeurs
het zoo hdbguli smodig vertrouwen in de regee
ring te doen bestendigen; dat vervolgens de
propaganda voor de tewerkstelling van werk-
looze arbeiders in het buitenland en de wUze.
waarop de gemeentebesturen voor deze aan
gelegenheid worden geïnteresseerd, geen be
wondering kan wekken, omdat deze al te sterk
een eenzijdig karakter draagt; keurt deze
wUze van propaganda ten sterkste af, ver
zoekt stopzetting, dringt met klem aan op
meer voldoende en krachtiger mastrugrkin
voor werkgelegenheid in eigen land, alsmede
opheffing der verplichte uitzending naar het
buitenland.”
Op de gereserveerde tribune zagen wjj den
heer N. Sommeling, den vermaarden exploitant
der bekende „wilde bussen”, zitten glunderen!
HU toch heeft steeds met de spoorwegen willen
samenwerken, doch zün aAnbod werd nimmer
aanvaard.
Voorts uitte de heer Moltmaker de klacht,
dat er bü ds spoorwegen teveel personeel was
afgevloeld, zoodat er nu onder al te zwaren
druk gewerkt moet worden; de' dienstttjdnonn
diende verlaagdf~aan de onredelüke pensloen-
korting moest een einde komen.
De heer v. VOORST
TOT VOORST (RK.)
vroeg evenals en
kele andere leden
bUzondere aandacht
voor het gevaar der
onbewaakte overwegen,
vooral nu er op be
paalde trajecten met
een snelheid van 120
KM. per uur, later
zelfs met 130 KM.
snelheid zal worden
gereden.
De regeeringspersdienst meldt:
z
Tegen Vrijdag 13 Mei heeft de minister van
Buitenlandse!» Zaken Hr. Ms. gezanten te
Londen, Berlijn. Parijs en Brussel tot een con
ferentie te zünen departemente bijeengeroepen,
waarin algemeene onderwerpen van bulten-
landsch beleid besproken Vullen worden. Tot
het buitenland,
:omsten van dl-
,z.