Een Waterstaat-cocktail H Groote bosch- en heidebrand DUITSCHLAND naar De „Java” Den Helder SPOORWEGPROBLEMEN GEZANTENCONFERENTIE IN HEN HAAG DONDERDAG 28 APRIL 1938 EERSTE KAMER OUDHEIDKUNDIGE VONDST Brutale aanranding Deugdelijke papieren vereiacht Bouw der IJ-tunnel* BELOONINGEN TOEGEKEND SCHITTERENDE PRESTATIE k BOERDERIJ AFGEBRAND Kruiser vertrekt 4 Mei naar onze Oost Knaapje doodgereden TOEWIJZING MESTVARKENS Verruiming met 50.000 stuk* en 7 Pleidooi voor tunnel te Velsen Arbeider in aanraking met 50.000 voït-lijn Bezittingen van den Koning aangetast Meisje met hamer op het hoofd geslagen Eerste bijeenkomst van dezen aard in ons land Nabij de ouderlijke woning verdronken Eenige wagon* koffie en machine* gingen verloren Een der slachtoffers was dezer dagen tot gevangenisstraf veroordeeld SCHIPPERSKNECHT VERDRONKEN TWEEMAAL BRAND IN EEN KOFFIEBRANDERIJ HET ZOEKEN VAN WERK IN DUITSCHLAND tte Drama in badhotel - rtfP Hat vuur woedde vooral op Bel gisch gebied aan onze Zuidgrens Veerdienst Enkhuizen-Stavoren Meer gevaren op de onbewaakte overwegen, nu de treinen sneller rijden Doodelijk ongeluk op schakel- station te Orthen PROEFTOCHT VAN NIEUWE DOUANEBOOT Met minister de Wilde naar Volendam Twee gewonden, van wie een ernstig Jongetje onder de tram Drie ministers volgen aan boord de oefeningen op de Noordzee Kindje in tobbe water verdronk* Mynbelangen Vrachtauto rijdt op militairen in Aangevaren door een sleepboot V ver- BU het opzetten van- een Ifers V te vorden mijnwerker den pijnlijken gang naar het tornd zien. r wee de De nieuwbenoemde burgemeester van Oirschot, de heer E. Steger, is Dinsdag als. zoodanig geïnstalleerd. Vanaf het bordes van het stadhuis begroet de nieuwe bur gervader zijn gemeentenaren De spoorwegen en de mijnen hebben de groot je porties senatorlale aandacht gekregen. Woensdagmiddag te drie schakelstation der PN.E.M. het een ’anal kaan Tegen twaalf uur kwam ter hoogte van Pet ten de schijf, gesleept door de „Utrecht", In zicht. De kanonnen werden „gebakst” en toen signaal4 „vieren” geblazen was, zochten de mi-» nieters door de kijkers welk resultaat de scho ten hadden, die uit vier kanonnen aan stuur boord werden afgegeven. naars. Op het fort stond een deel der bezet ting aangetreden om het schip het militair saluut te brengen. Op Woensdag 4 Mei zal Hr. Ms. ..Java”, naar wij vernemen, te drie uur namiddag uit Den Helder naar de Tn< Dit vertrek zal met gaan. ie wateren vertrekken, g ceremonieel gepaard Nadat de lunch was gebruikt, werden om streeks twee uur de oefeningen voortgezet en kwam de nieuwe luchtafweerbatterlj in actie. Twee watervliegtuigen uit het vliegkamp De Mok, één voor de radioverbinding en één voor het sleepen van de manche (de schijf) .jptelden „de vijandelijke part!)’’ voor. Aanstonds kwamen de nieuwe zware mitrailleurs, waarmede 120 schoten per loop en er zijn acht loopen kunnen worden gegeven, in actie. Een regen van projectielen kwam in de onmiddellijke na bijheid van de manche terecht. Het was een oorverdoovend geknal. Rondom de manche was door de lichtspoor - munitie duidelijk te zien, dat een vjjandelljk vliegtuig op die hoogte weinig kans zou hebben gehad om er goed af te komen. Ten slotte werd een nevelgordjjn gelegd. Ook de Installatie hiervoor is nieuw aan boord van den kruiser. Een dicht gordijn van chloorsulfon- zuur van ongeveer 30 meter hoogte en 2 K.M. lengte legde zich over de zee. Een van beiden kwam er met een flinke buil op het hoofd nog goed af, mug de milicien Van Bladel uit Tilburg lag met*Ven bloedende hoofdwond bewusteloos tusschen de stukgereden rijwielen. Spoedig waren geneeskundige en gees telijke hulp aanwezig. Den gewonde werden de H.H. Sacramenten der Stervenden toegediend. Wb vernemen, dat zijn toestand niet veront rustend is. hoofd op en overleed ter lijk overschot is naar h huis overgebracht. Dinsdagavond tegen half twaalf brak brand uit in de van Jee-koffiebranderü van den heer J. Hendriks te Sambeek. De brandweer slaagde er met de hulp van de motorspult van Boxmeer In het vuur tot het voorgedeelte van het ge bouw te beperken. Woensdagmorgen om zes uur brak opnieuw brand Jn het gebouw uit, thans in het magazijn. Eenige wagons koffie en de machinerieën gin gen verloren. De oorzaak van den brand is onbekend. Ver zekering dekt de schade. Md de ob. iil- Bt- )at en. len de «n las lul- ook De reel ian i in El- het de Dat as- ran de •r- >en sen ag’me? l*g met den minister van Financiën. Aan ver kregen rechten wilde hij zoo min mogelUk ge- Te Brandwijk is het vierjarig zoontje van den landbouwer Korporaal in de wetering ach ter de ouderlijke woning geraakt en verdron ken. Den Haag, 27 April 1938. Heden zetelde minister Van Buuren In zijn eentje achter de breede ministerstafel 1 was Waterstaats-dag, wat beteekent, dat •en groot aantal Kamerleden een nog veel grooter aantal onderwerpen aanroert, zachte verwljtjes maakt, erkentelijkheid en vol doening uitspreekt, gratis adviezen geeft, al dan niet vroom blijvende wenschen uit, ja, wat al njet! En de heeren senatoren hebben zich daar bij allerminst gehouden aan het voorbeeld van den heer VAN LAN8CHOT (RK,), die als eerste spreker zelde in telegramstijl en kele Brabantsche Waterstaatstoestanden te willen behandelen. Met het nieuwe Rjjksrecherchevaartuig „Sin- nlnghe Damsté”, vervaardigd op de werf van de Vries Lentsch te Amsterdam, Is Woei een proeftocht gemaakt op de voormalige derzee. j De boot vertrok omstreeks half drie I den steiger voor het Centraal Station met boord den Minister van Financiën, mr. J. A?>k. Wilde, de directie van de werf de Vries Lentsch ontwerper van het vaartuig, den heer e Voogt te Haarlem, impus is het vaar! I dienst in het No overgi i, dat bestemd is len van het land, fluister de Wilde het schip verliet en per auto naar ’s Ora- venhage terugkeerde. Omstreeks zes uur was het vaartuig In Am sterdam terug. Hr. Ms. kruiser .Java”, onder commando van den kapitein ter zee L. F. Klaassen, die eenige dagen aan den voormaligen stei ger van de HollandAmerika Lijn te Am sterdam heeft gelegen, heeft Woensdag ochtend om half acht de hoofdstad verla ten met bestemming Den Helder. Hier zal het schip tot begin Mei blijven om daarna voor eenige Jaren .naar Ned. Oost-Indlë te vertrekken. Naar het Handelsblad verneemt zijn Gedepu teerde Staten van Noordholland bereid, en lie ten zij dit hunnerzijds reeds dóórschemeren, voor het totstandkomen van de IJtunnels te Amsterdam aan de Provinciale Staten voor te stellen, een niet onbelangrijke bijdrage Inééns te voteeren. Woensdagmorgen te ongeveer half elf brak een boech- en heidebrand uit onder de ge meente Reusel in de nabijheid van de Belgische grens. Woensdagmiddag omstreeks drie uur is een 15-jarige schippersknecht van het Duitsche sleepschip „Hugo Stinnes 1«" in de Waal ver dronken. De jongen was aan het werk in een aan de „Hugo Stinnes 16” vastgemaakte roeiboot, welke plotseling lichtelijk werd aangevaren door een haar achteropkomende sleepboot. De schippersknecht viel uit het bootje en ver dween in de diepte. algemeene onderwerpen beleid besproken dusver zijn, in tegenstelling hier te lande dergelijke sai plomaten niet gebruikelijk. Van de ervaring, met deze conferentie op te doen, zal eventueele herhaling afhangen. Woensdagmiddag was het vijfjarig zoontje van den heer Rebel uit Huizen met eenige vriendjes aan het spelen op den Blarlkummer- weg. Plotseling stak de Jongen de tramrails over, zoodat de bestuurder van een motorwagen en dfin H. WM Op voor dei door den Minister voer men naar Volendam, De bekende zweefvlieger Henri Sachs van de Twentse!» zweefvliegclub heeft Woens dagmiddag van het vliegveld Twente af een tljdvlucht gemaakt van vijf en een half uu¥/ Dit is de langste thermische vlucht, welke tot dusver in ons land werd gemaakt. De heer Sachs startte met de bedoeling een vlucht van vijf uur te maken, teneinde hier mede aan een der eischen, verbonden aan het behalen van het zilveren c-brevet, te voldoen. De eenige,. die dit brevet in ons land op het oogenblik bezit, is de heer Hoekstra. De heer Sachs ging door middel van den Herstart naar boven en Neef gedurende vijf en een half uur doorzweven, met welke fraaie prestatie hjj dus ruimschoots aan den gestelden eisch van vijf uur voldeed. Woensdagmiddag omstreeks twaalf uur is op den hoek van de Nljhoffstraat en den Hom- melscheweg te Arnhem het negenjarig zoontje van schipper J. Kuperus uit Arnhem tegen een met een paard bespannen groentewagen geloopen en door een der wielen overreden. Het ventje liep een zware verwonding aan zijn ‘satse. Het stoffe- Oemeen te-zieken - Het was ruim half drie toen het schip koen r V Woensdagmorgen is het tweejarig zoontje van de familie J. Snellen aan den Tegelsche- weg te Venlo in een onbewaakt oogenblik in een achter de woning staande tobbe met water gevallen en verdronken. Te Leende (NBr.) is bet tweejarig dochtertje van de familie H. van der Heiden, toen da moeder even afwezig was, voorover in een tobbe water gevallen en verdronken. dk»n. wakr1 BUITENZORG. 27 April (Aneta-A.N.P.) De teraardebestelling van de drie slachtc van het drama, dat zich in het badhotel B batoe bü Buitenzorg heeft afgespeeld, heeft heden plaats gehad. Het onderzoek van het parket bevestigde, dat vergif de doodsoorzaak is geweest. Het slachtoffer O. is 23 April door den politie rechter te Semarang wegens een reeks oplich tingen in verband met zijn Incassokantoor „Resultas” tot negen maanden gevangenisstraf veroordeeld met bevel tot in hechtenis neming. HU verkeerde in zeer zorglijke, financieels om standigheden. Indien werkelijk op de hierboven aange geven wijze door den referendaris propa ganda la gevoerd, kunnen wij ons geheel met de uitgesproken afkeuring vereenlgen. AI meenen wjj niet zonder meer en zonder eeni ge restrictie te moeten pleiten voor een al geheels stopzetting van de uttaendh* van Nederlandsche arbeiders onder bepaalde waarborgen naar Dultschland, wel ach top wjj het nemen van krachtiger maatregelen voor het scheppen van werkgelegenheid in eigen land meer dan noodzakelijk. Dit ****- del la in alle opzichten verkieselijk boven de uitzending van arbeiders naar Dultsch land. waaraan in ieder geval ongewenschte ritoco s van vooral geestelijken aard verbon den Mdlen blijven. lichtmast kwam deze in aanraking met de 50.000 volt-Hjn, waar door de 27-jarige A. Donhuyzen uit Vught, die zette naar Den Helder, waar het te half vier op de reede ten anker ging. De hooge bezoe kers verlieten den oorlogsbodem per groote mo torsloep, nadat van het wachtschip de gebrui kelijke eerbewijzen waren gebracht, bestaande uit negentien saluutschoten. Dat met ingang van 1 Januari 1.1. de Neder- landsche Spoorwegen de exploitatie van den veerdienst Enkhuizen-Stavoren van de Alk- Ta den heer JANSSEN (R.K.) hebben de mijnbedrijven een degelijk pleitbezorger. Inder daad' zoo constateerde hij hebben de mijnen gunstige resultaten opgeleverd, maar hjj maande tot voorzichtigheid in het finan- deel beheer, omdat de opleving wel eens wat al te tjJdelDk zou kunnen blijken. Na verbete ring der loonen, dienen de bedrijven economisch zoo veel mogelUk verstevigd te worden. Over het algemeen wordt het personeel goed behan deld het heeft óók van de opleving geprofi teerd, maar ten aanzien van de ondergrondsche arbeiders blijft er nog wel wat te wenschen. Door betere pensionneering komt men ook in dat optocht op het goede peil, maar extra zal er gezorgd moeten worden voor de vele, helaas, maar al te vroeg invalide geworden mijnwer kers. lam waren slechts z. Omstreeks halt pte sluis te IJmui- Algemeene Zaken, D« vraag naar arbeidskrachten in Dultsch land, speciaal naar geschoolde vaklui, beeft bjj vele werklooaen in de grensstreek het verlangen doen ontwaken, om over de grens hun gejuk te gaan beproeven. Velen zijn er dan ook\reeds in mogen slagen om in de Duitsche grensplaat sen werk te vinden. Het blijft echter gewenscht. dat men bU het overschrijden der grens voorzien Is van deugdelijke papieren. Een bewijs van Nederlanderschap is hiertoe niet voldoende. Dit hebben deze week Maandag nog enkele ar beiders uit Blerick kunnen ondervinden. Daar zü de kosten van een pas niet konden betalen, wenschten zü ondanks de waarschuwing op het gemeentehuis, met een bewijs van Nederlander schap de grens te overschrijden. ZIJ werden dan ook spoedig in Dultschland aangehouden en in de gevangenis gestopt. Met veel moeite is men er tenslotte in geslaagd om hen weer vrij te krijsen, waarna zü over de grens werden ge leid. Door den sterken wind verspreidde het vuur zich uitermate snel. De boechbrandweer van Reusel en omliggende plaatsen was vrij spoe dig, onder leiding van den burgemeester, aan wezig. Op enkele plaatsen kon het vuur gestuit worden, kon althans voorkomen worden, dat het overging in bosschen, behoorende aan den Belgischen Koning. Een aantal Belgische arbei ders keek nog lijdelijk toe zoolang het vuur op Nederlandsch grondgebied bleef. De vuurzee was echter zoo uitgestrekt, dat niet voorkomen kon worden, dat op een andere plaats het vuur toch op Belgisch gebied oversloeg. Met de heeren VAN L. van Voorto tto Veorto CITTER8 (A®.) en TER HAAR (CK) betreurde hjj het, dat de spoorweg tekorten nog maar zoo langzaam ver minderen. Zouden de spoorwegen niet ren dabeler worden,wanneer de service nog meer geperfectlonneerd werd? De heer Ter Haar betoogt*. dat er een kloek en goed opgezet plan moet komen voor aan brenging van beveillglngsautomaten met op kleine posten alarmsignalen en dat er een betere financiering voor de beveiliging gevonden moet worden. Ook deed de heer Ter Haar nog een goed woordje voor een spoorwegtunnelbaan te Velsen in het belang van zijn geliefd Am sterdam. Aan de nagenoemde stuurlieden der groote vaart zjjn de hieronder vermelde beloonlngen toegekend, als blijk van waardeering van hun aandeel In de bewerking van aan het Konink lijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut overgelegde verdienstelijk bjj gehouden Jour nalen: een boekwerk aan: A. P. C. Becen, van de Stoomvaart Maatschappij „Nederland”; een anerolde-barometer aan: J. Janzen, van de Stoomvaart Mij. „Rotterdamse!» Lloyd"; H.W. Stuit, van de Koninklijke Nederl. Stoomboot Maatschappij; A. Feberwee, van de .Jtonlnk- l'Jke Paketvaart Maatschappij”. Een binocle aan: C. M. Snelleman, van de Nederlandsch-Amerikaanse!» Stoomvaart MIJ. Jïolfhnd-Amerika Hjn”; 8. Ruyg, van de „Ver- eenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschap pij” en R. Starkenburg, van de Stoornv. MIJ. ,Java-Chlna-Japan Hjn." De heer MOLTMAKER (S.D.AJ> die zjjn hart al jarenlang aan de spoorwegen heeft ver pand, bekeek verschillende spoorweg-problemen in het breedste verband door verkeeracoördi- natie op den voorgrond te stellen. Het vervoer in Nederland zou hij geheel in één hand willen zien. HU constateerde het bestaan van een „verkeerschaos”, waaronder tenslotte alle be trokken bedrijven spoor- en tramwegen, schipperij, taxlbedrVven, autobusgarages, enz. UJden. doodeljjk ongeluk gebeurd. Het bedrijf in één hand kan zeef wel floree- ren, beweerde de heer Moltmaker. en hu wees met trots op de Nederlandsche PTT. Met eenige verwondering hebben wjj ver nomen, hoe de heer Moltmaker, die tot voos, korten tijd in flguurlUken zin geen autobus zien kon, omdat zU de spoorwegen beconcur- reeren, thans pleitte voor het stichten van be langen-gemeenschappen tusschen spoor en autobus, omdat de mentaliteit van het publiek, dat den autobus prefereert, toch niet te breken Naar ons van bevoegde «Ude wordt mede gedeeld, heeft de minister van Economische Zaken besloten, de toewijzing van mestvar- kens, welke thans ca. 1.600.000 bedraagt, met 50.000 te verruimen, zulks wegens het grooter aantal blggenmerken, dat voor 1938 werd toe gekend. Deze verruiming is niet van zoodanlgen om- vang. dat een algeheele herziening der var- van de Goolscne Tram, a» uii ae nenung dw- rikum kwam, ondanks prachtig remmen niet verhinderen kon. dat het kind werd ge grepen. Ernstig gewond werd het slachtoffertje opgenomen. De doktoren Schaberg en V. d. Berg constateerden dat het knaapje een dijbeen gebroken had en een schedelbaslsfractuur had opgeloopen. In de Majella-stlchting, waarheen het kind werd vervoerd, is het na eenige uren aan de bekomen verwondingen overleden. Dinsdagavond is door onbekende oorzaak brand uitgebroken in de boerderij van den land bouwer J. Groenen op het gehucht Zevenhuizen, onder de gemeente Leende. Door den feilen wind werd het vuur dermate aangewakkerd, dat in korten tijd de geheele boerderij in de asch werd gelegd. Gelukkig was het vee in de welde. Een kalf en twee varkens, welke op stal waren, kwamen in de vlammen om. De aanzienlijke schade wordt door verzekering gedekt. BU opsporingswerkzaamheden, welke verricht worden voor rekening van den heer A. H. Th. Kortlang te Ermelo, is een klokbeker gevonden van buitengewonen vorm. De beker, welke vol komen gaaf is, is versierd met veertig kruisjes, geheel met de hand gevormd, en staat bevestigd op een slank voetstuk van zeven centimeter hoogte. In dienst van een aannemer werkte, den stroom door het lichaam kreeg. HU was terstond dood. -andere arbeiders liepen onbeduidende brandwonden op. kenstoewUzlng noodzakelUk wordt: zU stelt de provinciale landbouw-crlslsorganlsatles echter in staat, om in bijzondere gevallen, waarin thans, doordat de reserve was uitgeput, niet voldoende kon worden voorzien, de noodige verbeteringen aan te brengen. Op Nederlandsch gebied heeft de brand niet zooveel schade gedaan, doordat hier slechts heide verbrandde en het vuur vastliep op de plaats, wsm het voor eenige weken eveneens gebrand Md. Op Belgisch gebied woedde de brand Woensdagavond nog voort in de bezit tingen van den Belgischen Koning, van baron De Lunderd en van baron De Broqu* Zeker honderd HA. helde en boech brand. maarsche firma Bosman hebben overgedragen aan Koppe's Scheepsagentuur te Amsterdam, heeft geenszins de instemming Vgn den heer MOLTMAKER (SDAP). De firma Hoeman heeft dezen dienst 50 jaren geëxploiteerd en wél op een wUze, die nooit aanleiding tot klachten gaf Zonder eenig behoorlijk overleg is deze over dracht geschied, en alléén, omdat er een lagere inschrijver waal Vele leden van het personeel zUn er in velerlei opzicht door gedupeerd; zes zUn er zelfs ontslagen; nieuwe salarisverlaging dreigt neen, danheilig de firma Bosman! Had aan deze na haar jarenlange, uitsteken de exploitatie. waarbU voor het personeel zoo goed gezorgd werd, geen voorkeur gegeven moeten worden? Tenslotte zU nog vermeld, dat de heer TER HAAR (CH) een soepele toepassing van het riJtUdenbeslult, waarbU „eigen rijders” worden vrijgesteld van de riJtUden-beperklng, bepleitte en aandrong op verlichting der op het motor- verkeer drukkende lasten. Voorts eischte deze spreker geleidelUke (maar hoe te financieren?) opruiming van de 114 tol len, die er in ons land nog zUn. De heer VAN VOORST TOT VOORST (RKSP) betoogde in verband met het verbod van lintbebouwing de wenscheUJkheid van parallelwegen, waarlangs de plattelandsbevol king zich kon vestigen, terwUl de heer VAN LANSCHOT (RKSPJ voor het economisch centrum van Noord-Brabant betere treinver bindingen met de Belgische spoorwegen eischte. Ook naar de toekomst schouwde de heer Janssen en hU drong erop aan, dat op het Juiste tijdstip met de ontginning van andere kolenvelden zou worden begonnen; door daar mede niet te lang te wachten, zou tevens de werkloosheid bestreden worden. Een andere stem uit de mijnstreek was die »sn den heer VAN DE BILT (SDAP), die voor ondergrondsche werkers een verkorting van de werkweek met één uur bepleitte en er, evenals de heer Janssen, op aandrong, den Invalide ge worden mijnwerker den pUnlUken gang naar het Armbestuur te besparen. De heer NIVARD (R.K.) wenschte wijziging der pensioenwet voor de spoorwegambtenaren *n vroeg ten aanzien van de wachtgelders over- et is niet alleen te begrijpen, maar ook te bülUken, dat de regeering op verschiBende wijzen tracht den zwanen druk van het enorme werkloorencUfer op ons volk te verminderen. Een der 'middelen, welke daartoe worden aangewend, la de uitzending van Nederlandsche arbeiders naar Dultsch land, waar tengevolge van de geweldige ln- dustrieele krachtsinspanning, vooral in ver band mei de bewapening, vreemde, maar noeste handen welkom zUn in den landbouw. Onder hen, die den vaderlandschen bodem hebben verlaten, om in Hitler's Derde RUK met arbeid den koto te verdienen, zün er, die zeer tevreden zijn, maar er zijn er ook ge- wbest, die na korten tijd vol bittere klach ten zUn teruggekeerd. Het spreekt wel van zelf. dat van verschillende zUden bezwaren zUn geo0perd*tegen deze uitzending van Ne derlandsche arbeiders naar bet nettonaal- socialistlsche Dultschland, bezwaren, die zeker niet alle onredelUk mogen worden genoemd. Vooral, toen er op werklooeen een zekere pressie werd uitgeoefend om hen over de mogelijke bezwaren tegen het ar beiden in Dultschland been te hel pen, werd in sommige sterk democratisch voelende kringen bepaald aan verontwaardi ging lucht gegeven. Het departement van Sociale Zaken beeft echter laten weten, dat werklooeen, die principieels en ernstige gron den kunnen aanvoeren,' waarom zU niet naar Dultschland wenschen te gaan, op geenerlel wijze geprest sullen wórden om arbeid in Dultschland boven steun in Nederland te ver kiezen. En dat is goed óók, want aan de uit zending van Nederlandsche arbeiders naar Dultschland zit méér vast dan deze eene kant, dat bet werklooeencUfer en de steun- koeten in ons land er door omlaag kunnen gaan en Nederlandsche arbeiders in de ge legenheid gesteld worden voor hen en hun gezin hun brood te verdienen. Zoo is het b.v. alleen maar als een noodzakelUk kwaad te aanvaarden, dat een vader of zoon vér van zUn eigen huiseUjk milieu aan het werk wordt gesteld. tenzU dit hulselük milieu door ultzonderlUke omstandigheden grootere ge varen van zedelUken aard voor ben zouden opleveren dan dtft, waarin zU werk krijgen. BU sommige werkverschaffingen doet toch dit beswaar ook, zU het in geringere mate, gelden. Ook is het geenszins denkbeeldig, dat arbeiders, die naar Dultschland worden ge zonden, allengs meer waardeering sullen gaan krijgen voor bet land en diens régime. waar zU toonenden arbeid vinden, dan voor ons land en zUn verhoudingen, waar zU slechts steun kunnen ontvangen. Ook moet men zich niet zonder bezorgdheid afvragen, aan welke invloeden, vooral katholieke arbeiders, in het Derde Rijk, vtoar het nieuwe heldendom zon der belemmering mag worden gepredikt en in praeHJk gebracht, terwijl de leer van, Christus er teruggedrongen wordt tot het' kerkgebouw, kunnen worden blootgesteld Hoe levensnoodzakelUk brood en werk ook mogen zün, voor brood en werk alleen kan en mag de mensch met zUn onsterfelijke voor de eeuwige gelukzaligheid geschapen ziel niet leven. Bovendien dient men zich er rekenschap van te geven, dat Nederland sche arbeiders, die in den landbouw in Dultschland gaan arbeiden, in hoe geringe en bescheiden mate ook het Derde Rük in direct helpen zün bewapeningen zoo dreigend boog op te voeren, dat de politieke onrust in bet rust behoevende Europa er slechts door vergroot kan worden. uur is op te Orthen BU het vertrek uit Amsb^r enkele toeschouwers aanwez elf meerde 't schip in de gr< den, waar de ministers van Defensie en Koloniën, de heeren dr. H. Oolün, J. J. O. van Dijk en Ch. J. I. M. Welter, aan boord kwamen, waar zlf begroet werden door den cdmmandant van de ,^ava” en den eersten officier, den kapitein-lultenant ter zee Nteu- wenhuyzen. De heer Van Dljkf gevolgd door minister Oolün en minister Welter, inspecteerden de wacht. Te ruim half elf koos de kruiser zee, langs de pieren uitgeleide gedaan door vela Umuide- -j--^ it alles in aanmerking nemend moet I 1 men tot de conclusie komen, dat da uit- zendingen van Nederlandsche arbeiders naar Dultschland alleen als noodmaatregel, wanneer voor hen in het vaderland hoege naamd geen werk meer te vinden of te mto ken is, gerechtvaardigd kan worden. Blijkens een met algemeene stemmen door den be stuursraad van de R. K. Werklledenveree- niging in Noord-Umburg aangenomen motie moet een referendaris van het ministerie van Sociale Zaken met de burgemeesters van Venlo en omliggende dorpen de plaat- t sing van arbeidskrachten in Duitechland hebben besproken op een wijze, welke vol komen met bovenstaande gedachten in strijd is. Deze motie luidt als volgt: Toen de 18-jarlge juffrouw C„ wonende Bussum, zich Woensdagavond per fiets van Hil versum naar haar woning begaf, werd zü op het rüwielpad tusschen de zandafgraving en Bussumer grindweg door een onbekenden man, dfe uit het kreupelhout te voorschün sprong, aangevallen en met een hamer op het hoofd geslagen, waardoor het meisje een groote wónde bekwam. ZU wist te ontkomen en reed naar Bussum, waar zU bU de politie aangifte deed. De Bussumsche en Hllversumsche politie zochten per motorfiets, de marechaussee en een groot aantal manschappen per fiets den geheelen omtrek af. Tenslotte werd een man gearresteerd en over gebracht n^r het bureau te Bussum, waar een confrontatie met het slachtoffer zal plaats hebben. Woensdagmiddag om half vier kwam het muziekcorps van het regiment wielrijders te s Hertogenbosch onder de gemeente Vught den Helvoirtschenweg oprijden, toen op een afstand van ongeveer tachtig meter een vrachtauto na derde. Een der manschappen gaf den chauf feur een teeken te stoppen. De militairen vervolgden hun weg, doch de autobestuur der reed met onverminderde vaart door. Het gevolg was, dat de auto midden onder de wielrijders terecht kwam. De meeste manschappen konden nog ultwUken, doch twee hunner werden aangereden. „Geboord de bespreking in verband met de uitlating van den beer Van Lier, dat de zorg voor de Nederlandsche arbeiders in Duitacb- land beter is dan voor diezelfde categorie in ons eigen land; is van oordeel, dat deze uitlating: een zeer eigenaardlgen indruk maakt, maar tevens ook grievend is voor ons Nederiandzcbe volk; aanleiding kan geven om bü de arbei ders gedachten en verlangens te doen post vatten, die niet strooken met den Neder land- schen volksaard en straks verstrekkende ge volgen zullen kunnen hebben: in geen en deele bevorderlijk is om bU een arbeidsbeurs het zoo hdbguli smodig vertrouwen in de regee ring te doen bestendigen; dat vervolgens de propaganda voor de tewerkstelling van werk- looze arbeiders in het buitenland en de wUze. waarop de gemeentebesturen voor deze aan gelegenheid worden geïnteresseerd, geen be wondering kan wekken, omdat deze al te sterk een eenzijdig karakter draagt; keurt deze wUze van propaganda ten sterkste af, ver zoekt stopzetting, dringt met klem aan op meer voldoende en krachtiger mastrugrkin voor werkgelegenheid in eigen land, alsmede opheffing der verplichte uitzending naar het buitenland.” Op de gereserveerde tribune zagen wjj den heer N. Sommeling, den vermaarden exploitant der bekende „wilde bussen”, zitten glunderen! HU toch heeft steeds met de spoorwegen willen samenwerken, doch zün aAnbod werd nimmer aanvaard. Voorts uitte de heer Moltmaker de klacht, dat er bü ds spoorwegen teveel personeel was afgevloeld, zoodat er nu onder al te zwaren druk gewerkt moet worden; de' dienstttjdnonn diende verlaagdf~aan de onredelüke pensloen- korting moest een einde komen. De heer v. VOORST TOT VOORST (RK.) vroeg evenals en kele andere leden bUzondere aandacht voor het gevaar der onbewaakte overwegen, vooral nu er op be paalde trajecten met een snelheid van 120 KM. per uur, later zelfs met 130 KM. snelheid zal worden gereden. De regeeringspersdienst meldt: z Tegen Vrijdag 13 Mei heeft de minister van Buitenlandse!» Zaken Hr. Ms. gezanten te Londen, Berlijn. Parijs en Brussel tot een con ferentie te zünen departemente bijeengeroepen, waarin algemeene onderwerpen van bulten- landsch beleid besproken Vullen worden. Tot het buitenland, :omsten van dl- ,z.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 15