Een Waterstaat-cocktail H Groote bosch- en heidebrand naar ARBEIDERS NAAR DUITSCHLAND De „Java” Den Helder SPOORWEGPROBLEMEN GEZANTENCONFERENTIE IN DEN HAAG DONDERDAG 28 APRIL 1938 EERSTE KAMER Drama in badhotel OUDHEIDKUNDIGE VONDST Brutale aanranding Bouw der IJ-tunnels BELOONINGEN TOEGEKEND SCHITTERENDE PRESTATIE BOERDERIJ AFGEBRAND Knaapje doodgereden TOEWIJZING MESTVARKENS Verruiming met 50.000 stuks Veerdienst Enkhuizen-Stavoren Deugdelijke papieren vereischt Pleidooi voor tunnel te Velgen Arbeider in aanraking met 50.000 volt-lijn Kruiser vertrekt 4 Mei naar onze Oost Bezittingen van den Koning aangetast Vrachtauto rijdt op militairen in Meisje met hamer op het hoofd geslagen Nabij de ouderlijke woning verdronken Een der slachtoffers was dezer dagen tot gevangenisstraf veroordeeld Meer gevaren op de onbewaakte overwegen, nu de treinen sneller rijden Twee gewonden, van wie een ernstig SCHIPPERSKNECHT VERDRONKEN PROEFTOCHT VAN NIEUWE DOUANEBOOT TWEEMAAL BRAND IN EEN KOFFIEBRANDERIJ HET ZOEKEN VAN WERK IN DUITSCHLAND Met minister de Wilde naar Volendam Eerste bijeenkomst van dezen aard in ons land Het vuur woedde vooral op Bel gisch gebied aan onze Zuidgrens Eenige wagona^otfie en machines gingen verloren Doodelijk ongeluk op schakel- station te Orthen Jongetje onder de tram Drie ministers volgen aan boord de oefeningen op de Noordzee Kindje in tobbe water verdronken a Mgnbelangen Aangevaren door een sleepboot - 'M Mi te nt et it ■o a KM. worden i 1 1 1 a n De nieuwbenoemde burgemeester van Oirschot, de heer E. Steger, is Dinsdag als zoodanig geïnstalleerd. Vanaf het bordes van het stadhuis begroet de nieuwe bur gervader zijh gemeentenaren Tegen twaalf uur kwam ter hoogte" van Pet ten de schijf, gesleept door de „Utrecht’'. In zicht. De kanonnen werden ..gebakst” en toen t signaal „vieren” geblazen was. zochten de mi nisters door de kijkers welk resultaat de scho ten hadden, die uit vier kanonnen aan stuur boord werden afgegeven. a n e De spoorwegen en de mijnen hebben de groot ste porties senatoriale aandacht gekregen. het een Dinsdagavond tegen half twaalf brak brand uit in de van Jee-koffiebranderU van den heer J. Hendriks te Sambeek. De brandweer slaagde er met de hulp van de motorspuit van Boxmeer in het vuur tot het voorgedeejte van het ge bouw te beperken. Woensdagmorgen om zes uur brak opnieuw brand in het gebouw uit, thans in het magazijn. Eenige wagons koffie en de machinerieën gin gen verloren. De oorzaak van den brand is onbekend. Ver zekering dekt de schade. Op Woensdag 4 Mei zal Hr. Ms. .Java", naar wij vernemen, te drie uur namiddag uit Den Helder naar de Indische wateren vertrekken Dit vertrek zal met eenig ceremonieel gepaard gaan. Een van belden kwam er met een flinke buil op het hoofd nog goed af. maar de milicien Van Bladel uit Tilburg lag met een bloedende hoofdwond bewusteloos tusschen de stukgereden rijwielen. Spoedig waren geneeskundige en gees telijke hulp aanwezig. Den gewonde werden de H.H. Sacramenten der Stervenden toegediend. Wjj vernemen, dat zijn toestand niet veront rustend is. Te Brandwijk is het vierjarig zoontje van den landbouwer Korporaal in de wetering ach ter de ouderlijke woning geraakt en verdron ken. t L 1 >k el ,n n t- 8t Ie P Woensdagmorgen te ongeveer half elf brak een bosch- en heidebrand uit onder de ge meente Reusel in de nabijheid van de Belgische grens. Woensdagmiddag omstreeks twaalf uur is op den hoek van de NUhoffstraat en den Hom- melscheweg te Arnhem het negenjarig zoontje van schipper J. Kuperus uit Arnhem tegen een met een paard bespannen groentewagen geloopen en door een der wielen overreden. Het ventje liep een zware verwonding aan zijn hoofd op en overleed ter plaatse. 'Het stoffe lijk overschot is naar het Gemeen te-zieken huis overgebracht. e k naars. Op het fort stond een deel der bezet ting aangetredén om het schip het militair saluut te brengen. Op Neder landsch gebied heeft de brand niet zooveel schade gedaan, doordat hier slechts heide verbrandde en het vuur vastliep op de plaats, waar het voor eenige weken eveneens gebrand had. Op Belgisch gebied woedde de brand Woensdagavond nog voort in de bezit tingen van den Belgischen Koning, van baron De Lunderd en van baron De Broqueville. Zeker honderd H-A. heide en bosch zijn ver brand. De hepr MOLTMAKER (8.D.AJ»), die zijn hart al jarenlang aan de spoorwegen heeft ver pand, bekeek verschillende spoorweg-problemen in het breedste verband door verkeerscoördl- natie op den vóórgrond te stellen. Het vervoer in Nederland zou hij geheel in één hand willen zien. Hjj constateerde het bestaan van een „verkeerschaos waaronder tenslotte alle be trokken bedrijven spoor- en tramwegen, schipperij, taxibedrijven, autobusgarages, enz. lijden. Het bedrijf in één hand kan zeer wel norme ren. beweerde de heer Moltmaker. en hjj wees met trots op de Nederlandsche P.T.T. Bjj opsporingswerkzaamheden, welke verricht worden voor rekening van den heer A. H. Th. Kortlang te Ermelo. is een klokbeker gevonden van buitengewonen vorm. De beker, welke vol komen gaaf is, is versierd met veertig kruisjes, geheel met de hand gevormd, en staat bevestigd op een slank voetstuk van zeven centimeter hoogte. Woensdagmiddag omstreeks drie uur is een 15-jarige schippersknecht van het Dultscha sleepschip „Hugo Stlnnes 16** in de Waal v»r- dronken. De jongen was aan het werk in een aan de „Hugo Stlnnes 16” vastgemaakte roeiboot, welke plotseling lichtelijk werd aangevaren door een haar achteropkomende sleepboot. De schippersknecht viel uit het bootje en ver dween in de diepte. Voorts eischte deze spreker geleidelijke (maar hoe te financieren?) opruiming van de 114 tol len, die er in ons land nog zjjn. De heer VAN VOORST TOT VOORST (RKSP) betoogde in verband met het verbod van lintbebouwing de wenschelljkheid van parallelwegen, waarlangs de plattelandsbevol king zich kon vestigen, terwijl de heer VAN LANSCHOT (RKSP) voor het economisch centrum van Noord-Brabant betere treinver bindingen met de Belgische spoorwegen eischte. Met eenige verwondering hebben wjj ver- nömen, hoe de heer Moltmaker, die tot voor korten tijd in figuurlijken zin geen autobus zien kon, omdat zij de spoorwegen beconcur- reeren, thans pleitte voor het stichten van be- langen-gemeenschappen tusschen spoor en autobus, omdat de mentaliteit van het publiek, dat den autobus prefereert, toch niet te breken is. Woensdagmiddag Was het vijfjarig zoontje van den heer Rebel uit Huizen met eenige vriendjes aan het spelen op den Blarikummer- weg. Plotseling stak de jongen de tramrails over, zoodat de bestuurder van een motorwagen De bekende zweefvlieger Henri Sachs van de Twentsche zweefvliegclub heeft Woens dagmiddag* van het vliegveld Twente af een tljdvlucht gemaakt van vijf en een half uur. Dit is de langste thermische vlucht, welke tot dusvac in ons land werd gemaakt De heer Sachs startte met de bedoeling een vlucht van vijf uur te maken, teneinde hier mede aan een der eischen, verbonden aan het behalen van het zilveren c-brevet, te voldoen. De eenige, die dit brevet in ons land op het oogenblik bezit, is de heer Hoekstra. De heer Sachs ging door middel van den Herstart naar txjjven en bleef gedurende vijf en een half uur doorzweven, met welke fraaie prestatie hü dus ruimschoots aan den gestelden eisen van vijf uur voldeed. kenstoewljsing noodzakelijk wordt: zij stelt de provinciale landbouw-crlslsorganisaties echter in staat, om in bijzondere gevallen, waarin thans, doordat de reserve was uitgeput, niet voldoende kon worden voorzien, de noodige verbeteringen aan te brengen. Dat met ingang van 1 Januari U. de Neder landsche Spoorwegen de exploitatie van den Veerdienst Enkhuizen-Stavoren van de Alk- Indien werkelijk op de hierboven ~nngs geven wijze door den referendaris prop» ganda is gevoerd, kunnen wjj ons geheel met de uitgesproken afkeuring vereenlgen. Al meenen wij niet zonder meer en zonder eeni ge restrictie te moeten pleiten voor een al- geheele stopzetting van de uitzending van Nederlandsche arbeiders onder bepaalde waarborgen naar Dultschland, wel achten wjj het nemen van krachtiger maatregelen voor het scheppen van werkgelegenheid in eigen land meer dan noodzakelUk. Dit mid del is in alle opzichten verkieselijk boven de uitzending van arbeiders naar Dultsch land, waaraan in ieder geval ongewenschte risico’s van vooral geestelijken aard verbon den zullen blijven. Nadat de lunch was gebruikt, werden om streeks twee uur de oefeningen voortgezet en kwam de nieuwe luchtafweerbatterU in actie. Twee watervliegtuigen uit het vliegkamp De Mok, één voor de radioverbinding en één voor het sleepen van de manche (de schijf), stelden .de vijandelijke partij” voor. Aanstonds kwkmen de nieuwe zware mitrailleurs, waarmede 120 schoten per loop en er zijn acht loopen kunnen worden gegeven, in actie. Een regen van projectielen kwam in de onmlddellljke na bijheid van de manche terecht. Het was een oorverdoovend geknal. Rondom de manche was door de lichtspoor- munitie duidelijk te zien, dat een vljandelljk vliegtuig op die hoogte weinig kans zou hebben gehad om er goed af te komen. Ten slotte werd een nevelgordljn gelegd. Ook de installatie hiervoor is nieuw aan boord van den kruiser. Een dicht gordijn van chloorsulfon- zuur van ongeveer 30 meter hoogte en 2 K.M. lengte legde zich over de zee. Het was ruim Iflklf drie toen het schip koers zette naar Den Helder, waar het te half vier op de reede ten anker ging. De hooge bezoe kers verlieten den oorlogsbodem per groote mo torsloep. nadat van het wachtschip de gebrui kelijke eerbewijzen waren gebracht, bestaande uit negentien saluutschoten. Den Haag, Tl April 1938. Heden zetelde minister Van Buuren in zijn eentje achter de breede minlsterstafel: t was Waters taats-dag, wat beteekent, dat een groot aantal Kamerleden een nog veel grooter aantal onderwerpen aanroert, zachte verwtftjes maakt, vkentelUkheld en vol doening uitspreekt, gratis adviezen geeft, al dan niet vroom blijvende wenschen uit, ja, watfTal niet! En de heeren senatoren hebben zich daar bij allerminst gehouden aan het voorbeeld van den heer VAN LANSCHOT (RJK.), die als eerste spreker zeide in telegramstijl en kele Brabantsche Waterstaatstoestanden te willen behandelen. Naar ons éan bevoegde ’l)de wordt mede gedeeld. heeft de minister van Economische Zaken besloten, de toewijzing van mestvar- kens, welke thans ca. 1.600.000 bedraagt, met 50.000 te verruimen, fulks wegens bet grooter aantel biggenmerken, dat voor 1938 werd toe gekend. Deze verruiming is niet van zoodanigen om- vang, dat een algeheele herziening der var- Woensdagmiddag te drie schakelstation der PKÜJl. doodelijk ongeluk gebeurd. B(j het opzetten van een lichtmast kwam deze in aanraking met de 50.000 volt-lijn, waar door de 27-jarige A. Donhuyzen uit Vught, die in dienst van een aannemer werkte, den stroom door het lichaam kreeg. Hl) was terstond dood. Twee andere arbeiders liepen onbeduidende brandwonden op. - Ook naar de toekomst schouwde de heer Janssen en hij drong erop aan, dat op bet juiste tijdstip met de Ontginning van andere kolenvelden zou worden begonnen; door daar- ^.mede niet te lang te wachten, zou tevens de ^7 werkloosheid bestreden worden. Een andere stem uit de mijnstreek was die van den heer VAN DE BILT (SDAP), die voor ondergrondsche werkers een verkorting van de werkweek met één uur bepleitte en er, evenals de heer Janssen, op aandrong, den invalide ge worden mijnwerker den pijnlijken gang naar het Armbestuur te besparen. De heer NIVARD (R.K.) 'wenschte wijziging der pensioenwet voor de spoorwegambtenaren en vroeg ten aanzien van de wachtgelders over leg met den minister van Financiën. Aan ver kregen rechten wilde hjj zoo min mogelijk ge tornd zien. BUITENZORG. 27 April (Aneta-A.N.P.) De teraardebestelling van de drie slachtoffers van het drama, dat zich in het badhotel Kota- batoe bU Buitenzorg heeft afgespeeld, heeft heden plaats gehad. Het onderzoek van het parket bevestigde, dat vergif de doodsoorzaak is geweest. Het slachtoffer C is 23 April door den politie rechter te Semarang wegens een reeks oplich tingen in verband met zijn Incassokantoor .Jtesultas" tot negen maanden gevangenisstraf veroordeeld met bevel tot in hechtenis neming. HU verkeerde in zeer zorglijke, financieele om standigheden. Hr. Ms. kruiser .Java", onder commando van den kapitein ter zee L. F. Klaassen, die eenige dagen aan den voormallgen stei ger van de Holland—Amerika LUn te Am sterdam heeft gelegen, heeft Woensdag ochtend om half acht de hoofdstad verla ten met bestemming Den Helder. Hier zal het schip tot begin Mei blijven om daarna voor eenige jaren"naar Ned. Oost-Indlë te vertrekken. maarsche firma Bosman hebben overgedragen aan Koppe’s Scheepsagentuur te Amsterdam, heeft geenszins de instemming van den heer MOLTMAKER (SDAP). De firma Boeman beeft dezen dienst 50 jaren geëxploiteerd en wél op een wijze, die nooit aanleiding tot klachten gat Zonder eenig behoorlijk overleg is deze over dracht geschied, en alléén, omdat er een lagere inschrijver was! Vele leden van het personeel zijn er in velerlei opzicht door gedupeerd; zes zijn er zelfs ontslagen; nieuwe salarisverlaging dreigt neen, danheilig de firma Bosman! Had aan deze na haar jarenlange, uitsteken de exploitatie, waarbij voor het personeel zoo goed gezorgd werd, geen voorkeur gegeven moeten worden? Tenslotte zU nog vermeld, dat de heer TER HAAR (CH) een soepele toepassing van het rijtijdenbesluit, waarbij „eigen rijders" worden vrijgesteld van de rljtjjden-beperking, bepleitte en aandrong op verlichting der op het motor- verkeer drukkende lasten. Aan de nagenoemde stuurlieden der groote vaart zjjn de hieronder vermelde beloonlngen toegekend, als blijk van waardeerlng van hun aandeel in de bewerking van aan het Konink lijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut overgelegde verdienstelijk bjjgehouden jour nalen: een boekwerk aan: A. P. ft. Eecen. van de Stoomvaart Maatschappij ..Nederland"; een aneroide-barometer aan: J. Janzen, van de Stoomvaart Mij. ..Rotterdamsche Lloyd”; H. W. Stuit, van de Koninklijke Nederl. Stoomboot Maatschappij; A. Feberwee, van de .Monlnk- l’Jke Paketvaart Maatschappij”. Een binocle aan: O. M. Snelleman, van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart M8J. ..Holland-Amerika Lijn"; S. Ruyg, van de „Ver- eenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschap pij’’ en R. Starkenburg, van de Stoomv. MIJ. .Java-Chlna-Japan Ljjn.” Naar het Handelsblad verneemt zjjn Gedepu teerde Staten van Noordholland bereid, en lie ten zU dit hunnerzijds reeds doorschemeren, voor het totstandkomen van de IJtunnels te Amsterdam aan de Provinciale Staten voor te stellen, een niet onbelangrijke bijdrage Inééns te voteeren. van de Oooiache Tram, die uit de richting Bla- rlkum kwam, ondanks krachtig remmen niet verhinderen kon. dat het kind werd ge grepen. Ernstig gewond werd het slachtoffertje opgenomen De doktoren Schaberg en v. d Berg constateerden dat het knaapje een dtjbeen gebroken had en een schedelbaslsfractuur had opgeloopen. In de MajeUa-sttehUng, waarheen het kind werd vervoerd, is het na eenige uren aan de bekomen verwondingen overleden. Woensdagmorgen is het tweejarig zoontje I van de familie J. Snellen aan den Tëgelsche- weg te Venlo In een onbewaakt oogenblik in een achter de woning staande tobbe met water gevallen en verdronken. Te Leende (NBr.) is het tweejarig dochtertje van de familie H. van der Heiden, toen de moeder even afwezig was, voorover in een tobbe water gevallen en verdronken Met het nieuwe Rljksrecherchevaartuig „Sln- nlnghe Damsté”, vervaardigd op de werf van d« Vries Lentsch te Amsterdam, is Woensdag een proeftocht gemaakt op de voormalige Zui derzee. De boot vertrok omstreeks half drie vanal den steiger voor het Centraal Station met aan boord den Minister van Financiën, mr. J. A. de WUde, de directie van de werf de Vries Lentsch en den ontwerper van het vaartuig, den heer H. W. de Voogt te Haarlem. Op Pampus is het vaartuig, dat bestemd is voor den dienst In het Noorden van net land, door den Minister overgenomen. Vervolgens voer men naar Volendam, waar Minister de Wilde het schip verliet en per auto naar *sGra- venhage terugkeerde. Omstreeks zes uur was het vaartuig in Am sterdam terug. Een der manschappen gaf den chauf feur een toeken te stoppen. De militairen vervolgden hun weg, doch de autobestuur der reed met onverminderde vaart door. Het gevolg was, dat de auto midden onder de wielrijders terecht kwam. De meeste manschappen konden nog uitwjjken, doch twee hunner werden aangereden. it alles in aanmerking nemend moet men tot de conclusie komen, dat de uit- zendingen van Nederlandsche arbeiders naar Dultschland alleen als noodmaatregel, wanneer voor hen in het vaderland hoege naamd geen werk meer te vinden of te ma ken is, gerechtvaardigd kan worden. Blijkens een met algemeene stemmen door den be stuursraad van de R. K. Werklledenveree- niging in Noord-Limburg aangenomen motie moet een referendaris van het ministerie van Sociale Zaken met de burgemeesters van Venlo en omliggende dorpen de plaat sing van arbeidskrachten In Dultschland hebben besproken op een wijze, welke vol komen met bovenstaande gedachten in strijd te. Deze motie luidt als volgt: De vraag naar arbeidskrachten in Dultsch land, speciaal naar geschoolde vaklui, heeft bij vele werklooeen in de grensstreek het verlangen doen ontwaken, om over de grens hun geluk te gaan beproeven. Velen zijn er dan ook reeds in mogen slagen «m in de Duitsche grensplaat sen werk te vinden. Het blijft echter gewenscht, dat men bij het overschrijden der grens voorzien is van deugdelijke papieren Een bewijs van Nederlanderschap te hiertoe niet voldoende. Dit hebben deze week Maandag nog enkele ar beiders uit Blerick kunnen ondervinden. Daar zij de kosten van een pas niet konden betalen, wenschten zij ondanks de waarschuwing op het gemeentehuis, met een bewijs van Nederlander schap de grens te overschrijden. ZU werden dan ook spoedig In Dultschland aangehouden en in de gevangenis gestopt. Met veel moeite te men er tenslotte In geslaagd om hen weer vrij te krijgen, waarna zij over de grens werden ge leid. et te niet alleen te begrijpen, maar ook te blUUken. dat de regeering op verschillende wijzen tracht den zwaren druk van het enorme werklooaencUfer op ons volk te verminderen. Een der middelen, welke daartoe worden aangewend, is de uitzending van Nederlandsche arbeiders naar Dultsch land, waar tengevolge van de geweldige In- duatrieele krachtsinspanning, vooral in ver band met de bewapening, vreemde, maar noeste handen welkom zijn In den landbouw. Onder hen. die den vaderlandschen bodem hebben verlaten, om in Hitler’s Derde Rijk met arbeid den koot te verdienen, zijn er, die zeer tevreden zijn, maar er zijn er ook ge weest, die na korten tijd vol bittere klach ten zjjn teruggekeerd. Het spreekt wel van zelf. dat van verschillende zijden bezwaren zUn geopperd tegen deze uitzending van Ne derlandsche arbeiders naar het nationaal- soclaltetlsche Dultschland. bezwaren, die zeker niet alle onredelijk mogen worden genoemd. Vooral, toen er op werklooeen een zekere pressie werd uitgeoefend om hen over de mogelijke bezwaren tegen het ar beiden in Dultschland been te hel pen, werd in sommige sterk democratisch voelende kringen bepaald aan verontwaardi ging lucht gegeven. Het departement van Sociale Zaken heeft echter laten weten, dat werklooeen, die prlncipleele en ernstige gron den kunnen aanvoeren, waarom zij niet naar Dultschland wenschen te gaan, op geenerlei wijae geprest zullen wWden om arbeid in Duitsohland boven steun in Nederland te ver kiezen. En dat is goed óók, want aan de uit zending van Nederlandsche arbeiders naar Dultschland zit méér vast dan deze eene kant, dat het werkloozencUfer en de steun- kosten in ons land er door omlaag kunnen gaan en Nederlandsche arbeiders in de ge legenheid gesteld worden voor hen en hun gezin hun brood te verdienen. Zoo is het b.v. alleen maar als een noodzakelijk kwaad te aanvaarden, dat een vader of zoon vér van zjjn eigen huiselijk milieu aan het werk wordt gesteld. tenzU dit huiselijk milieu door uitzonderlijke omstandigheden grootere ge varen van zedeHjken aard voor ben zouden opleveren dan dat, waarin zjj werk krijgen. BU sommige werkverschaffingen doet zich dit bezwaar ook. zU bet in geringere mate, gelden. Ook is bet geenszins denkbeeldig, dat arbeiders, die naar Dultschland worden ge zonden. allengs meer waardeerlng zullen gaan krUgen voor het land en diens régime, waar zU toonenden arbeid vinden, dan voor oos land en zUn verhoudingen, waar zU slechts steun kunnen ontvangen. Ook moet men zich niet zonder bezorgdheid afvragen, aan welke invloeden, vooral katholieke arbeiders, in het Derde RUk. wtear het nieuwe heidendom zon der belemmering mag worden gepredikt en in practUk gebracht, terwUI dé leer van Christus er teruggedrongen wordt tot het kerkgebouw, kunnen worden blootgesteld Hoe levensnoodzakelUk brood en werk ook mogen zUn, voor brood en werk alleen kan t en mag de mensch met zijn onsterfelijke voor de eeuwige gelukzaligheid geschapen ziel niet leven. Bovendien dient men zich er rekenschap van te geven, dat Nederland sche arbeiders, die in den landbouw in Dultschland gaan arbeiden, in boe geringe en bescheiden mate ook het Derde RUk in direct helpen zUn bewapeningen zoo dreigend hoog op te voeren, dat de politieke onrust in het rust behoevende^ Europa er slechts door vergroot kan worden. „Gehoord de bespreking in verband met de uitlating van den heer Van Lier, dat de sorg voor de Nederlandsche arbeiders in Dultsch land beter is dan voor diezelfde categorie in ons eigen land; is van oordeel, dat deze uitlating: een zeer elgenaardigen indruk maakt, maar tevens ook grievend is voor ons Nederlandsche volk; aanleiding kan geven om bU de arbei ders gedachten en verlangens te doen post vatten, die niet strooken met den Nederland- schen volksaard en straks verstrekkende ge volgen zullen kunnen hebben: in geenen deele bevorderlijk is om bU een arbeidsbeurs het zoo hoogst noodig vertrouwen in de regee ring te doen bestendigen; dit vervolgens de propaganda voor de tewerkstelling van werk- looze arbeiders in het buitenland en de wUze. waarop de gemeentebesturen voor deze aan gelegenheid worden geïnteresseerd, geen be wondering kan wekken, omdat deze al te sterk een eenzpdig karakter draagt; keurt deze wUze’ van propaganda ten sterkste af, ver zoekt stopzetting dringt met klem aan op meer voldoende en krachtiger maatregelen voor werkgelegenheid in eigen land, alsmede opheffing der verplichte uitzending, naar het buitenland.” Toen de 18-Jarlge juffrouw C„ wonende Bussum, zich Woensdagavond per fiets van Hil versum naar haar woning begaf, werd zU op het rUwieipad tusschen de zandafgravlng en Bussumer grindweg door een onbekenden man, dfe uit het kreupelhout te voorschijn sprong, aangevallen en met een hamer op het hoofd geslagen, waardoor het meisje een groote wonde bekwam. ZU wist te ontkomen en reed naar Bussum, waar zU bU de politie aangifte deed. De Bussumsche en Hllversumsche politie zochten per motorfiets, de marechaussee en een groot aantal manschappen per fiets den geheelen omtrek af. Tenslotte werd een man gearresteerd en over gebracht naar het bureau te Bussum, waar een confrontatie met het slachtoffer aal plaats hebben. BU het vertrek uit Amsterdam waren slechts enlcele toeschouwers aanwezig. Omstreeks half elf meerde ’t schip in de groote sluis te IJmui- den, waar de ministers van Algemeene Zaken, Defensie en Koloniën, de heeren dr. H. ColUn, J. J. O. van DUk en Ch. J. I. M. Welter, aan boord kwamen, waar zy begroet werden door den commandant van de ,Java” en den eersten officier, den kapitein-lultenant ter zee Nieu- wenhuyzen. De heer Van DUk. gevolgd door minister ColUn en minister" Welter, Inspecteerden de wacht. Te ruim half elf koos de kruiser zee, langs de pieren uitgeleide gedaan door vele IJmulde- m den heer JANSSEN (R.K.) hekben de mUnbedrUven een degelük pleitbezorger. Inder daad zoo constateerde hU hebben de mynen gunstige resultaten opgeleverd, maar hU maande tot voorzichtigheid in het finan cieel beheer, omdat de opleving wel eens wat al te tUdelUk zou kunnen biyken. Na verbete ring der loonen, dienen de bedrUven economisch zoo veel mogelUk verstevigd te worden. Over het algemeen wordt het personeel goed behan deld het heett óók van de opleving geprofi teerd, maar ten aan zien van de ondergrondsche arbeiders MUft er nog wel wat te wenschen. Door betere penslonneering komt men ook in dat d)zlcht op het goede peil, maar extra zal er gezorgd moeten worden voor dg vele, helaas, maar al te vroeg Invalide geworden mUnwer- kers. ’s Hertogenbosch onder de gemeente Vught den Helvoirtschenweg oprijden, toen op een afstand van ongeveer tachtig meter een vrachtauto na derde. uur is op te Orthen Dinsdagavond is door onbekende oorzaak brand uitgebroken in de boerderU van den land bouwer J. Groenen op het gehucht Zevenhuizen, onder de gemeente Leende. Door den tellen wind werd het vuur dermate aangewakkerd, dat in korten tijd de geheele boerderU in de asch werd gelegd. Gelukkig was het vee in de welde. Een kalf en twee varkens, welke op stal waren, kwamen in de vlammen om. De aanzlenlUke schade wordt door verzekering gedekt. Door den sterken wind verspreidde het vuur zich uitermate snel. De boschbrandweer van Reusel en omliggende plaatsen was vrU spoe dig, onder leiding van den burgemeester, aan wezig. Op enkele plaatsen kon het vuur gestuit worden, kon althans voorkomen worden, dat het overging in boaschen, behoorende aan den Belgischen Kpnlng. Een aantal Belgische arbei ders keek n^g WdelUk toe-zoolang het vuur op Nederlandsth grondgebied bleef. De vuurzee was echter zoo uitgestrekt, dat niet voorkomen kon worden, dat op een andere plaats het vuur toch op Belgisch gebied oversloeg. Op de gereserveerde tribune ragen wy den heer N. Sommellng, den vermaarden exploitant der bekende „wilde bussen”, zitten glunderen! HU toch heeft steeds met de spoorwegen willen samenwerken, doch zUn aanbod werd nimmer aanvaard. Voorts ultte de heer Moltmaker de klacht, dat er bU de-spoorwwgen teveel personeel was afgevloeidl "Woódat er nu onder al te zwaren ,druk gewerkt moet worden; de diensttUdnorm tfiende verlaagd; aan de onredelUke pensioen- korting moest een einde komen. De heer v. VOORST TOT VOORST (RJL) vroeg evenals en kele andere leden bUzondere aandacht voor het gevaar der onbewaakte overwegen, vooral nu er op be paalde trajecten met een snelheid van 120 KM. per uur, later zelfs met 130 snelheid zal gereden. Met de heeren VAN I* Taa Voorst tot Voorst CITTERS (A.R.) en TER HAAR (CM.) betreurde hU het, dat de spoorwegtekorten -nog maar zoo langzaam ver minderen. Zouden de spoorwegen niet ren dabeler worden, wanneer de service nog meer geperfectlonneerd werd? De heer Ter Haar betoogde, dat er een kloek en goed opgezet plan moet komen voor aan brenging van beveiligingsautomaten met op kleine posten alarmsignalen en dat er een betere financiering voor de beveiliging gevonden moet worden. Ook deed de heer Ter Haar nog een goed woordje voor een époorwegtunnelbaan te Velsen in het belang van zUn geliefd Am sterdam. O De regeerlngspersdlenst meldt: Tegen VrUdag 13 Mei heeft de minister van Bultenlandsche Zaken Hr. Ms. gezanten te Londen, BerlUn, Parijs en Brussel tot een con ferentie te zUnen departements bUeengeroepen, waarin algemeene onderwerpen van bulten- landsch beleid besproken zullen worden. Tot dusver zUn, in tegenstelling met het buitenland, hier te lande dergelUke samenkomsten van di plomaten niet gebrulkelUk. Van de ervaring, met deze conferentie op te doen, zal eventueele herhaling afhangen. L num—ai

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 5