Een Waterstaat-cocktail
H
Groote bosch- en
heidebrand
naar
ARBEIDERS NAAR
DUITSCHLAND
De „Java”
Den Helder
SPOORWEGPROBLEMEN
GEZANTENCONFERENTIE
IN DEN HAAG
DONDERDAG 28 APRIL 1938
EERSTE KAMER
Drama in badhotel
OUDHEIDKUNDIGE VONDST
Brutale aanranding
Bouw der IJ-tunnels
BELOONINGEN TOEGEKEND
SCHITTERENDE PRESTATIE
BOERDERIJ AFGEBRAND
Knaapje doodgereden
TOEWIJZING MESTVARKENS
Verruiming met 50.000 stuks
Veerdienst Enkhuizen-Stavoren
Deugdelijke papieren vereischt
Pleidooi voor tunnel
te Velgen
Arbeider in aanraking
met 50.000 volt-lijn
Kruiser vertrekt 4 Mei
naar onze Oost
Bezittingen van den
Koning aangetast
Vrachtauto rijdt op
militairen in
Meisje met hamer op het
hoofd geslagen
Nabij de ouderlijke woning
verdronken
Een der slachtoffers was dezer
dagen tot gevangenisstraf
veroordeeld
Meer gevaren op de onbewaakte
overwegen, nu de treinen
sneller rijden
Twee gewonden, van wie
een ernstig
SCHIPPERSKNECHT
VERDRONKEN
PROEFTOCHT VAN NIEUWE
DOUANEBOOT
TWEEMAAL BRAND IN EEN
KOFFIEBRANDERIJ
HET ZOEKEN VAN WERK
IN DUITSCHLAND
Met minister de Wilde naar
Volendam
Eerste bijeenkomst van dezen
aard in ons land
Het vuur woedde vooral op Bel
gisch gebied aan onze
Zuidgrens
Eenige wagona^otfie en machines
gingen verloren
Doodelijk ongeluk op schakel-
station te Orthen
Jongetje onder de tram
Drie ministers volgen aan boord
de oefeningen op de Noordzee
Kindje in tobbe water verdronken
a Mgnbelangen
Aangevaren door een sleepboot
-
'M
Mi
te
nt
et
it
■o
a
KM.
worden
i
1
1
1
a
n
De nieuwbenoemde burgemeester van Oirschot, de heer E. Steger, is Dinsdag als
zoodanig geïnstalleerd. Vanaf het bordes van het stadhuis begroet de nieuwe bur
gervader zijh gemeentenaren
Tegen twaalf uur kwam ter hoogte" van Pet
ten de schijf, gesleept door de „Utrecht’'. In
zicht. De kanonnen werden ..gebakst” en toen t
signaal „vieren” geblazen was. zochten de mi
nisters door de kijkers welk resultaat de scho
ten hadden, die uit vier kanonnen aan stuur
boord werden afgegeven. a
n
e
De spoorwegen en de mijnen hebben de groot
ste porties senatoriale aandacht gekregen.
het
een
Dinsdagavond tegen half twaalf brak brand
uit in de van Jee-koffiebranderU van den heer
J. Hendriks te Sambeek. De brandweer slaagde
er met de hulp van de motorspuit van Boxmeer
in het vuur tot het voorgedeejte van het ge
bouw te beperken.
Woensdagmorgen om zes uur brak opnieuw
brand in het gebouw uit, thans in het magazijn.
Eenige wagons koffie en de machinerieën gin
gen verloren.
De oorzaak van den brand is onbekend. Ver
zekering dekt de schade.
Op Woensdag 4 Mei zal Hr. Ms. .Java", naar
wij vernemen, te drie uur namiddag uit Den
Helder naar de Indische wateren vertrekken
Dit vertrek zal met eenig ceremonieel gepaard
gaan.
Een van belden kwam er met een flinke buil
op het hoofd nog goed af. maar de milicien
Van Bladel uit Tilburg lag met een bloedende
hoofdwond bewusteloos tusschen de stukgereden
rijwielen. Spoedig waren geneeskundige en gees
telijke hulp aanwezig. Den gewonde werden de
H.H. Sacramenten der Stervenden toegediend.
Wjj vernemen, dat zijn toestand niet veront
rustend is.
Te Brandwijk is het vierjarig zoontje van
den landbouwer Korporaal in de wetering ach
ter de ouderlijke woning geraakt en verdron
ken.
t
L
1
>k
el
,n
n
t-
8t
Ie
P
Woensdagmorgen te ongeveer half elf brak
een bosch- en heidebrand uit onder de ge
meente Reusel in de nabijheid van de Belgische
grens.
Woensdagmiddag omstreeks twaalf uur is op
den hoek van de NUhoffstraat en den Hom-
melscheweg te Arnhem het negenjarig zoontje
van schipper J. Kuperus uit Arnhem tegen
een met een paard bespannen groentewagen
geloopen en door een der wielen overreden.
Het ventje liep een zware verwonding aan zijn
hoofd op en overleed ter plaatse. 'Het stoffe
lijk overschot is naar het Gemeen te-zieken
huis overgebracht. e k
naars. Op het fort stond een deel der bezet
ting aangetredén om het schip het militair
saluut te brengen.
Op Neder landsch gebied heeft de brand niet
zooveel schade gedaan, doordat hier slechts
heide verbrandde en het vuur vastliep op de
plaats, waar het voor eenige weken eveneens
gebrand had. Op Belgisch gebied woedde de
brand Woensdagavond nog voort in de bezit
tingen van den Belgischen Koning, van baron
De Lunderd en van baron De Broqueville.
Zeker honderd H-A. heide en bosch zijn ver
brand.
De hepr MOLTMAKER (8.D.AJ»), die zijn
hart al jarenlang aan de spoorwegen heeft ver
pand, bekeek verschillende spoorweg-problemen
in het breedste verband door verkeerscoördl-
natie op den vóórgrond te stellen. Het vervoer
in Nederland zou hij geheel in één hand willen
zien. Hjj constateerde het bestaan van een
„verkeerschaos waaronder tenslotte alle be
trokken bedrijven spoor- en tramwegen,
schipperij, taxibedrijven, autobusgarages, enz.
lijden.
Het bedrijf in één hand kan zeer wel norme
ren. beweerde de heer Moltmaker. en hjj wees
met trots op de Nederlandsche P.T.T.
Bjj opsporingswerkzaamheden, welke verricht
worden voor rekening van den heer A. H. Th.
Kortlang te Ermelo. is een klokbeker gevonden
van buitengewonen vorm. De beker, welke vol
komen gaaf is, is versierd met veertig kruisjes,
geheel met de hand gevormd, en staat bevestigd
op een slank voetstuk van zeven centimeter
hoogte.
Woensdagmiddag omstreeks drie uur is een
15-jarige schippersknecht van het Dultscha
sleepschip „Hugo Stlnnes 16** in de Waal v»r-
dronken.
De jongen was aan het werk in een aan
de „Hugo Stlnnes 16” vastgemaakte roeiboot,
welke plotseling lichtelijk werd aangevaren
door een haar achteropkomende sleepboot. De
schippersknecht viel uit het bootje en ver
dween in de diepte.
Voorts eischte deze spreker geleidelijke (maar
hoe te financieren?) opruiming van de 114 tol
len, die er in ons land nog zjjn.
De heer VAN VOORST TOT VOORST
(RKSP) betoogde in verband met het verbod
van lintbebouwing de wenschelljkheid van
parallelwegen, waarlangs de plattelandsbevol
king zich kon vestigen, terwijl de heer VAN
LANSCHOT (RKSP) voor het economisch
centrum van Noord-Brabant betere treinver
bindingen met de Belgische spoorwegen eischte.
Met eenige verwondering hebben wjj ver-
nömen, hoe de heer Moltmaker, die tot voor
korten tijd in figuurlijken zin geen autobus
zien kon, omdat zij de spoorwegen beconcur-
reeren, thans pleitte voor het stichten van be-
langen-gemeenschappen tusschen spoor en
autobus, omdat de mentaliteit van het publiek,
dat den autobus prefereert, toch niet te breken
is.
Woensdagmiddag Was het vijfjarig zoontje
van den heer Rebel uit Huizen met eenige
vriendjes aan het spelen op den Blarikummer-
weg. Plotseling stak de jongen de tramrails
over, zoodat de bestuurder van een motorwagen
De bekende zweefvlieger Henri Sachs van
de Twentsche zweefvliegclub heeft Woens
dagmiddag* van het vliegveld Twente af een
tljdvlucht gemaakt van vijf en een half uur.
Dit is de langste thermische vlucht, welke
tot dusvac in ons land werd gemaakt
De heer Sachs startte met de bedoeling een
vlucht van vijf uur te maken, teneinde hier
mede aan een der eischen, verbonden aan het
behalen van het zilveren c-brevet, te voldoen.
De eenige, die dit brevet in ons land op het
oogenblik bezit, is de heer Hoekstra.
De heer Sachs ging door middel van den
Herstart naar txjjven en bleef gedurende vijf en
een half uur doorzweven, met welke fraaie
prestatie hü dus ruimschoots aan den gestelden
eisen van vijf uur voldeed.
kenstoewljsing noodzakelijk wordt: zij stelt de
provinciale landbouw-crlslsorganisaties echter
in staat, om in bijzondere gevallen, waarin
thans, doordat de reserve was uitgeput, niet
voldoende kon worden voorzien, de noodige
verbeteringen aan te brengen.
Dat met ingang van 1 Januari U. de Neder
landsche Spoorwegen de exploitatie van den
Veerdienst Enkhuizen-Stavoren van de Alk-
Indien werkelijk op de hierboven ~nngs
geven wijze door den referendaris prop»
ganda is gevoerd, kunnen wjj ons geheel met
de uitgesproken afkeuring vereenlgen. Al
meenen wij niet zonder meer en zonder eeni
ge restrictie te moeten pleiten voor een al-
geheele stopzetting van de uitzending van
Nederlandsche arbeiders onder bepaalde
waarborgen naar Dultschland, wel achten
wjj het nemen van krachtiger maatregelen
voor het scheppen van werkgelegenheid in
eigen land meer dan noodzakelUk. Dit mid
del is in alle opzichten verkieselijk boven
de uitzending van arbeiders naar Dultsch
land, waaraan in ieder geval ongewenschte
risico’s van vooral geestelijken aard verbon
den zullen blijven.
Nadat de lunch was gebruikt, werden om
streeks twee uur de oefeningen voortgezet en
kwam de nieuwe luchtafweerbatterU in actie.
Twee watervliegtuigen uit het vliegkamp De
Mok, één voor de radioverbinding en één voor
het sleepen van de manche (de schijf), stelden
.de vijandelijke partij” voor. Aanstonds kwkmen
de nieuwe zware mitrailleurs, waarmede 120
schoten per loop en er zijn acht loopen
kunnen worden gegeven, in actie. Een regen
van projectielen kwam in de onmlddellljke na
bijheid van de manche terecht. Het was een
oorverdoovend geknal.
Rondom de manche was door de lichtspoor-
munitie duidelijk te zien, dat een vljandelljk
vliegtuig op die hoogte weinig kans zou hebben
gehad om er goed af te komen.
Ten slotte werd een nevelgordljn gelegd. Ook
de installatie hiervoor is nieuw aan boord van
den kruiser. Een dicht gordijn van chloorsulfon-
zuur van ongeveer 30 meter hoogte en 2 K.M.
lengte legde zich over de zee.
Het was ruim Iflklf drie toen het schip koers
zette naar Den Helder, waar het te half vier
op de reede ten anker ging. De hooge bezoe
kers verlieten den oorlogsbodem per groote mo
torsloep. nadat van het wachtschip de gebrui
kelijke eerbewijzen waren gebracht, bestaande
uit negentien saluutschoten.
Den Haag, Tl April 1938.
Heden zetelde minister Van Buuren in
zijn eentje achter de breede minlsterstafel:
t was Waters taats-dag, wat beteekent, dat
een groot aantal Kamerleden een nog veel
grooter aantal onderwerpen aanroert, zachte
verwtftjes maakt, vkentelUkheld en vol
doening uitspreekt, gratis adviezen geeft,
al dan niet vroom blijvende wenschen uit,
ja, watfTal niet!
En de heeren senatoren hebben zich daar
bij allerminst gehouden aan het voorbeeld
van den heer VAN LANSCHOT (RJK.), die
als eerste spreker zeide in telegramstijl en
kele Brabantsche Waterstaatstoestanden te
willen behandelen.
Naar ons éan bevoegde ’l)de wordt mede
gedeeld. heeft de minister van Economische
Zaken besloten, de toewijzing van mestvar-
kens, welke thans ca. 1.600.000 bedraagt, met
50.000 te verruimen, fulks wegens bet grooter
aantel biggenmerken, dat voor 1938 werd toe
gekend.
Deze verruiming is niet van zoodanigen om-
vang, dat een algeheele herziening der var-
Woensdagmiddag te drie
schakelstation der PKÜJl.
doodelijk ongeluk gebeurd.
B(j het opzetten van een lichtmast kwam
deze in aanraking met de 50.000 volt-lijn, waar
door de 27-jarige A. Donhuyzen uit Vught, die
in dienst van een aannemer werkte, den stroom
door het lichaam kreeg. Hl) was terstond dood.
Twee andere arbeiders liepen onbeduidende
brandwonden op.
- Ook naar de toekomst schouwde de heer
Janssen en hij drong erop aan, dat op bet
juiste tijdstip met de Ontginning van andere
kolenvelden zou worden begonnen; door daar-
^.mede niet te lang te wachten, zou tevens de
^7 werkloosheid bestreden worden.
Een andere stem uit de mijnstreek was die
van den heer VAN DE BILT (SDAP), die voor
ondergrondsche werkers een verkorting van de
werkweek met één uur bepleitte en er, evenals
de heer Janssen, op aandrong, den invalide ge
worden mijnwerker den pijnlijken gang naar het
Armbestuur te besparen.
De heer NIVARD (R.K.) 'wenschte wijziging
der pensioenwet voor de spoorwegambtenaren
en vroeg ten aanzien van de wachtgelders over
leg met den minister van Financiën. Aan ver
kregen rechten wilde hjj zoo min mogelijk ge
tornd zien.
BUITENZORG. 27 April (Aneta-A.N.P.)
De teraardebestelling van de drie slachtoffers
van het drama, dat zich in het badhotel Kota-
batoe bU Buitenzorg heeft afgespeeld, heeft
heden plaats gehad.
Het onderzoek van het parket bevestigde, dat
vergif de doodsoorzaak is geweest.
Het slachtoffer C is 23 April door den politie
rechter te Semarang wegens een reeks oplich
tingen in verband met zijn Incassokantoor
.Jtesultas" tot negen maanden gevangenisstraf
veroordeeld met bevel tot in hechtenis neming.
HU verkeerde in zeer zorglijke, financieele om
standigheden.
Hr. Ms. kruiser .Java", onder commando
van den kapitein ter zee L. F. Klaassen,
die eenige dagen aan den voormallgen stei
ger van de Holland—Amerika LUn te Am
sterdam heeft gelegen, heeft Woensdag
ochtend om half acht de hoofdstad verla
ten met bestemming Den Helder. Hier zal
het schip tot begin Mei blijven om daarna
voor eenige jaren"naar Ned. Oost-Indlë te
vertrekken.
maarsche firma Bosman hebben overgedragen
aan Koppe’s Scheepsagentuur te Amsterdam,
heeft geenszins de instemming van den heer
MOLTMAKER (SDAP). De firma Boeman beeft
dezen dienst 50 jaren geëxploiteerd en wél op
een wijze, die nooit aanleiding tot klachten gat
Zonder eenig behoorlijk overleg is deze over
dracht geschied, en alléén, omdat er een lagere
inschrijver was! Vele leden van het personeel
zijn er in velerlei opzicht door gedupeerd; zes
zijn er zelfs ontslagen; nieuwe salarisverlaging
dreigt neen, danheilig de firma Bosman!
Had aan deze na haar jarenlange, uitsteken
de exploitatie, waarbij voor het personeel zoo
goed gezorgd werd, geen voorkeur gegeven
moeten worden?
Tenslotte zU nog vermeld, dat de heer TER
HAAR (CH) een soepele toepassing van het
rijtijdenbesluit, waarbij „eigen rijders" worden
vrijgesteld van de rljtjjden-beperking, bepleitte
en aandrong op verlichting der op het motor-
verkeer drukkende lasten.
Aan de nagenoemde stuurlieden der groote
vaart zjjn de hieronder vermelde beloonlngen
toegekend, als blijk van waardeerlng van hun
aandeel in de bewerking van aan het Konink
lijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut
overgelegde verdienstelijk bjjgehouden jour
nalen:
een boekwerk aan: A. P. ft. Eecen. van de
Stoomvaart Maatschappij ..Nederland"; een
aneroide-barometer aan: J. Janzen, van de
Stoomvaart Mij. ..Rotterdamsche Lloyd”; H. W.
Stuit, van de Koninklijke Nederl. Stoomboot
Maatschappij; A. Feberwee, van de .Monlnk-
l’Jke Paketvaart Maatschappij”.
Een binocle aan: O. M. Snelleman, van de
Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart M8J.
..Holland-Amerika Lijn"; S. Ruyg, van de „Ver-
eenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschap
pij’’ en R. Starkenburg, van de Stoomv. MIJ.
.Java-Chlna-Japan Ljjn.”
Naar het Handelsblad verneemt zjjn Gedepu
teerde Staten van Noordholland bereid, en lie
ten zU dit hunnerzijds reeds doorschemeren,
voor het totstandkomen van de IJtunnels te
Amsterdam aan de Provinciale Staten voor te
stellen, een niet onbelangrijke bijdrage Inééns
te voteeren.
van de Oooiache Tram, die uit de richting Bla-
rlkum kwam, ondanks krachtig remmen
niet verhinderen kon. dat het kind werd ge
grepen. Ernstig gewond werd het slachtoffertje
opgenomen De doktoren Schaberg en v. d
Berg constateerden dat het knaapje een dtjbeen
gebroken had en een schedelbaslsfractuur had
opgeloopen.
In de MajeUa-sttehUng, waarheen het kind
werd vervoerd, is het na eenige uren aan de
bekomen verwondingen overleden.
Woensdagmorgen is het tweejarig zoontje I
van de familie J. Snellen aan den Tëgelsche-
weg te Venlo In een onbewaakt oogenblik in
een achter de woning staande tobbe met water
gevallen en verdronken.
Te Leende (NBr.) is het tweejarig dochtertje
van de familie H. van der Heiden, toen de
moeder even afwezig was, voorover in een tobbe
water gevallen en verdronken
Met het nieuwe Rljksrecherchevaartuig „Sln-
nlnghe Damsté”, vervaardigd op de werf van
d« Vries Lentsch te Amsterdam, is Woensdag
een proeftocht gemaakt op de voormalige Zui
derzee.
De boot vertrok omstreeks half drie vanal
den steiger voor het Centraal Station met aan
boord den Minister van Financiën, mr. J. A. de
WUde, de directie van de werf de Vries Lentsch
en den ontwerper van het vaartuig, den heer
H. W. de Voogt te Haarlem.
Op Pampus is het vaartuig, dat bestemd is
voor den dienst In het Noorden van net land,
door den Minister overgenomen. Vervolgens
voer men naar Volendam, waar Minister de
Wilde het schip verliet en per auto naar *sGra-
venhage terugkeerde.
Omstreeks zes uur was het vaartuig in Am
sterdam terug.
Een der manschappen gaf den chauf
feur een toeken te stoppen. De militairen
vervolgden hun weg, doch de autobestuur
der reed met onverminderde vaart door.
Het gevolg was, dat de auto midden onder
de wielrijders terecht kwam. De meeste
manschappen konden nog uitwjjken, doch
twee hunner werden aangereden.
it alles in aanmerking nemend moet
men tot de conclusie komen, dat de uit-
zendingen van Nederlandsche arbeiders
naar Dultschland alleen als noodmaatregel,
wanneer voor hen in het vaderland hoege
naamd geen werk meer te vinden of te ma
ken is, gerechtvaardigd kan worden. Blijkens
een met algemeene stemmen door den be
stuursraad van de R. K. Werklledenveree-
niging in Noord-Limburg aangenomen motie
moet een referendaris van het ministerie
van Sociale Zaken met de burgemeesters
van Venlo en omliggende dorpen de plaat
sing van arbeidskrachten In Dultschland
hebben besproken op een wijze, welke vol
komen met bovenstaande gedachten in strijd
te. Deze motie luidt als volgt:
De vraag naar arbeidskrachten in Dultsch
land, speciaal naar geschoolde vaklui, heeft bij
vele werklooeen in de grensstreek het verlangen
doen ontwaken, om over de grens hun geluk te
gaan beproeven. Velen zijn er dan ook reeds
in mogen slagen «m in de Duitsche grensplaat
sen werk te vinden. Het blijft echter gewenscht,
dat men bij het overschrijden der grens voorzien
is van deugdelijke papieren Een bewijs van
Nederlanderschap te hiertoe niet voldoende.
Dit hebben deze week Maandag nog enkele ar
beiders uit Blerick kunnen ondervinden. Daar
zij de kosten van een pas niet konden betalen,
wenschten zij ondanks de waarschuwing op het
gemeentehuis, met een bewijs van Nederlander
schap de grens te overschrijden. ZU werden
dan ook spoedig In Dultschland aangehouden
en in de gevangenis gestopt. Met veel moeite
te men er tenslotte In geslaagd om hen weer vrij
te krijgen, waarna zij over de grens werden ge
leid.
et te niet alleen te begrijpen, maar
ook te blUUken. dat de regeering op
verschillende wijzen tracht den zwaren
druk van het enorme werklooaencUfer op ons
volk te verminderen. Een der middelen, welke
daartoe worden aangewend, is de uitzending
van Nederlandsche arbeiders naar Dultsch
land, waar tengevolge van de geweldige In-
duatrieele krachtsinspanning, vooral in ver
band met de bewapening, vreemde, maar
noeste handen welkom zijn In den landbouw.
Onder hen. die den vaderlandschen bodem
hebben verlaten, om in Hitler’s Derde Rijk
met arbeid den koot te verdienen, zijn er, die
zeer tevreden zijn, maar er zijn er ook ge
weest, die na korten tijd vol bittere klach
ten zjjn teruggekeerd. Het spreekt wel van
zelf. dat van verschillende zijden bezwaren
zUn geopperd tegen deze uitzending van Ne
derlandsche arbeiders naar het nationaal-
soclaltetlsche Dultschland. bezwaren, die zeker
niet alle onredelijk mogen worden genoemd.
Vooral, toen er op werklooeen een zekere
pressie werd uitgeoefend om hen over
de mogelijke bezwaren tegen het ar
beiden in Dultschland been te hel
pen, werd in sommige sterk democratisch
voelende kringen bepaald aan verontwaardi
ging lucht gegeven. Het departement van
Sociale Zaken heeft echter laten weten, dat
werklooeen, die prlncipleele en ernstige gron
den kunnen aanvoeren, waarom zij niet naar
Dultschland wenschen te gaan, op geenerlei
wijae geprest zullen wWden om arbeid in
Duitsohland boven steun in Nederland te ver
kiezen. En dat is goed óók, want aan de uit
zending van Nederlandsche arbeiders naar
Dultschland zit méér vast dan deze eene
kant, dat het werkloozencUfer en de steun-
kosten in ons land er door omlaag kunnen
gaan en Nederlandsche arbeiders in de ge
legenheid gesteld worden voor hen en hun
gezin hun brood te verdienen. Zoo is het
b.v. alleen maar als een noodzakelijk kwaad
te aanvaarden, dat een vader of zoon vér
van zjjn eigen huiselijk milieu aan het werk
wordt gesteld. tenzU dit huiselijk milieu door
uitzonderlijke omstandigheden grootere ge
varen van zedeHjken aard voor ben zouden
opleveren dan dat, waarin zjj werk krijgen.
BU sommige werkverschaffingen doet zich
dit bezwaar ook. zU bet in geringere mate,
gelden. Ook is bet geenszins denkbeeldig, dat
arbeiders, die naar Dultschland worden ge
zonden. allengs meer waardeerlng zullen
gaan krUgen voor het land en diens régime,
waar zU toonenden arbeid vinden, dan voor oos
land en zUn verhoudingen, waar zU slechts
steun kunnen ontvangen. Ook moet men zich
niet zonder bezorgdheid afvragen, aan welke
invloeden, vooral katholieke arbeiders, in het
Derde RUk. wtear het nieuwe heidendom zon
der belemmering mag worden gepredikt en
in practUk gebracht, terwUI dé leer van
Christus er teruggedrongen wordt tot het
kerkgebouw, kunnen worden blootgesteld
Hoe levensnoodzakelUk brood en werk ook
mogen zUn, voor brood en werk alleen kan t
en mag de mensch met zijn onsterfelijke
voor de eeuwige gelukzaligheid geschapen
ziel niet leven. Bovendien dient men zich
er rekenschap van te geven, dat Nederland
sche arbeiders, die in den landbouw in
Dultschland gaan arbeiden, in boe geringe
en bescheiden mate ook het Derde RUk in
direct helpen zUn bewapeningen zoo dreigend
hoog op te voeren, dat de politieke onrust
in het rust behoevende^ Europa er slechts
door vergroot kan worden.
„Gehoord de bespreking in verband met de
uitlating van den heer Van Lier, dat de sorg
voor de Nederlandsche arbeiders in Dultsch
land beter is dan voor diezelfde categorie in ons
eigen land; is van oordeel, dat deze uitlating:
een zeer elgenaardigen indruk maakt, maar
tevens ook grievend is voor ons Nederlandsche
volk; aanleiding kan geven om bU de arbei
ders gedachten en verlangens te doen post
vatten, die niet strooken met den Nederland-
schen volksaard en straks verstrekkende ge
volgen zullen kunnen hebben: in geenen
deele bevorderlijk is om bU een arbeidsbeurs
het zoo hoogst noodig vertrouwen in de regee
ring te doen bestendigen; dit vervolgens de
propaganda voor de tewerkstelling van werk-
looze arbeiders in het buitenland en de wUze.
waarop de gemeentebesturen voor deze aan
gelegenheid worden geïnteresseerd, geen be
wondering kan wekken, omdat deze al te sterk
een eenzpdig karakter draagt; keurt deze
wUze’ van propaganda ten sterkste af, ver
zoekt stopzetting dringt met klem aan op
meer voldoende en krachtiger maatregelen
voor werkgelegenheid in eigen land, alsmede
opheffing der verplichte uitzending, naar het
buitenland.”
Toen de 18-Jarlge juffrouw C„ wonende
Bussum, zich Woensdagavond per fiets van Hil
versum naar haar woning begaf, werd zU op
het rUwieipad tusschen de zandafgravlng en
Bussumer grindweg door een onbekenden
man, dfe uit het kreupelhout te voorschijn
sprong, aangevallen en met een hamer op het
hoofd geslagen, waardoor het meisje een groote
wonde bekwam. ZU wist te ontkomen en reed
naar Bussum, waar zU bU de politie aangifte
deed.
De Bussumsche en Hllversumsche politie
zochten per motorfiets, de marechaussee en een
groot aantal manschappen per fiets den geheelen
omtrek af.
Tenslotte werd een man gearresteerd en over
gebracht naar het bureau te Bussum, waar een
confrontatie met het slachtoffer aal plaats
hebben.
BU het vertrek uit Amsterdam waren slechts
enlcele toeschouwers aanwezig. Omstreeks half
elf meerde ’t schip in de groote sluis te IJmui-
den, waar de ministers van Algemeene Zaken,
Defensie en Koloniën, de heeren dr. H. ColUn,
J. J. O. van DUk en Ch. J. I. M. Welter, aan
boord kwamen, waar zy begroet werden door
den commandant van de ,Java” en den eersten
officier, den kapitein-lultenant ter zee Nieu-
wenhuyzen.
De heer Van DUk. gevolgd door minister
ColUn en minister" Welter, Inspecteerden de
wacht.
Te ruim half elf koos de kruiser zee, langs
de pieren uitgeleide gedaan door vele IJmulde-
m den heer JANSSEN (R.K.) hekben de
mUnbedrUven een degelük pleitbezorger. Inder
daad zoo constateerde hU hebben de
mynen gunstige resultaten opgeleverd, maar
hU maande tot voorzichtigheid in het finan
cieel beheer, omdat de opleving wel eens wat
al te tUdelUk zou kunnen biyken. Na verbete
ring der loonen, dienen de bedrUven economisch
zoo veel mogelUk verstevigd te worden. Over
het algemeen wordt het personeel goed behan
deld het heett óók van de opleving geprofi
teerd, maar ten aan zien van de ondergrondsche
arbeiders MUft er nog wel wat te wenschen.
Door betere penslonneering komt men ook in
dat d)zlcht op het goede peil, maar extra zal
er gezorgd moeten worden voor dg vele, helaas,
maar al te vroeg Invalide geworden mUnwer-
kers.
’s Hertogenbosch onder de gemeente Vught den
Helvoirtschenweg oprijden, toen op een afstand
van ongeveer tachtig meter een vrachtauto na
derde.
uur is op
te Orthen
Dinsdagavond is door onbekende oorzaak
brand uitgebroken in de boerderU van den land
bouwer J. Groenen op het gehucht Zevenhuizen,
onder de gemeente Leende. Door den tellen
wind werd het vuur dermate aangewakkerd, dat
in korten tijd de geheele boerderU in de asch
werd gelegd. Gelukkig was het vee in de welde.
Een kalf en twee varkens, welke op stal waren,
kwamen in de vlammen om. De aanzlenlUke
schade wordt door verzekering gedekt.
Door den sterken wind verspreidde het vuur
zich uitermate snel. De boschbrandweer van
Reusel en omliggende plaatsen was vrU spoe
dig, onder leiding van den burgemeester, aan
wezig.
Op enkele plaatsen kon het vuur gestuit
worden, kon althans voorkomen worden, dat
het overging in boaschen, behoorende aan den
Belgischen Kpnlng. Een aantal Belgische arbei
ders keek n^g WdelUk toe-zoolang het vuur op
Nederlandsth grondgebied bleef. De vuurzee
was echter zoo uitgestrekt, dat niet voorkomen
kon worden, dat op een andere plaats het vuur
toch op Belgisch gebied oversloeg.
Op de gereserveerde tribune ragen wy den
heer N. Sommellng, den vermaarden exploitant
der bekende „wilde bussen”, zitten glunderen!
HU toch heeft steeds met de spoorwegen willen
samenwerken, doch zUn aanbod werd nimmer
aanvaard.
Voorts ultte de heer Moltmaker de klacht,
dat er bU de-spoorwwgen teveel personeel was
afgevloeidl "Woódat er nu onder al te zwaren
,druk gewerkt moet worden; de diensttUdnorm
tfiende verlaagd; aan de onredelUke pensioen-
korting moest een einde komen.
De heer v. VOORST
TOT VOORST (RJL)
vroeg evenals en
kele andere leden
bUzondere aandacht
voor het gevaar der
onbewaakte overwegen,
vooral nu er op be
paalde trajecten met
een snelheid van 120
KM. per uur, later
zelfs met 130
snelheid zal
gereden.
Met de heeren VAN I* Taa Voorst tot Voorst
CITTERS (A.R.) en
TER HAAR (CM.) betreurde hU het, dat de
spoorwegtekorten -nog maar zoo langzaam ver
minderen. Zouden de spoorwegen niet ren
dabeler worden, wanneer de service nog meer
geperfectlonneerd werd?
De heer Ter Haar betoogde, dat er een kloek
en goed opgezet plan moet komen voor aan
brenging van beveiligingsautomaten met op
kleine posten alarmsignalen en dat er een betere
financiering voor de beveiliging gevonden moet
worden.
Ook deed de heer Ter Haar nog een goed
woordje voor een époorwegtunnelbaan te
Velsen in het belang van zUn geliefd Am
sterdam.
O
De regeerlngspersdlenst meldt:
Tegen VrUdag 13 Mei heeft de minister van
Bultenlandsche Zaken Hr. Ms. gezanten te
Londen, BerlUn, Parijs en Brussel tot een con
ferentie te zUnen departements bUeengeroepen,
waarin algemeene onderwerpen van bulten-
landsch beleid besproken zullen worden. Tot
dusver zUn, in tegenstelling met het buitenland,
hier te lande dergelUke samenkomsten van di
plomaten niet gebrulkelUk.
Van de ervaring, met deze conferentie op te
doen, zal eventueele herhaling afhangen.
L
num—ai