over
onze
ASPIRIN
Brievenvervoer
per spoor
Interpellatie-Woltjer
spelling
i
I.
MESTKEVERS
DE REGEERING IS OP
ONWETTIGEN WEG
NIEUWE POSTRIJTUIGEN
vi
tl
:n
WOENSDAG 4 MEI 1938
EERSTE KAMER
Er komt een wets
ontwerp....
t-
n
1
jg
Wat wil de regeering?
Bij griep, verkoudheid, rheumatiek.
Doel der interpellatie
p
Weest clement
ALG. NED. MOLENAARSBOND
V
Het ministerieele antwoord
Clearingkoersen
Krachtig R.K. protest in
Ossche zaak
Het veranderen der dienstregeling
van de spoorwegen bracht
ook voor de posteryen
problemen
VOOR DE SLACHTOFFERS
VAN GELOOFSVERVOLGING
PROVINCIALE STATEN VAN
ZUIDHOLLAND
Uitgifte van 33l/t pand
brieven a 100l/4
Generale repetitie der deel
nemende vliegtuigen
POGING TOT MOORD OP ZIJN
VROUW
Metaalbewerkers wenschen massa-
vergaderingen het
katholieke
LUCHTVERDEDIGINGSDAG
TE GRONINGEN
a
n
Na de bekende verklaring van den
minister-president is de regee
ring teruggekrabbeld
FRIESCH—GRON. HYP. BANK
NEDERL. HYP. BANK
Lourdeabedevaart van het
R.K.W.V.
Viering van het 40-jao’ig bestaan
Is
1
DEN HAAG, 3 Mei 1938.
de
pleitte
komenden
avond*
aan
4
Minister Slotemaker de Bruine, die de
interpellatie-Woltjer beantwoordde
poaten,
besteld
De K. R. O.-Studio te Hilversum voltooid Nauwelijks was de schutting gevallen,
of onze fotograaf knipte het bouwwerk van Willem Maas met de ceramieke voor
stellingen van Nicolas.
te
te
s
J
1
eenstemming was geraakt.
Hoe denkt de Regeering zich nu den verde
ren wetteiyken gang van zaken?
Deze blnnenlandsche expeditie moet met
haar tijd meegaan, zich voortdurend aan
passen aan de veranderde omstandigheden,
waarbij vaak heel wat moeilijkheden zijn te
Katholieken van Nederland, spoort uw Jon
gens en meisjes aan van 8 tot 15 Mei mee te
doen aan het Jeugdapostolaat by uitstek. Be
vordert den geïllustreerden kaartverkoop ten
bate van de Slachtoffers van Geloofsvervolging.
machtiging niet. En zooiets 1* niet geheel
denkbeeldig. Men dentee maar eens aan de
motie Moller.
1.
1
i>
i.
Natuurlijk bestond er op de tribunes voor deze
interpellatie groot, belangstelling uit onderwijs,
kringen.
Koersen voor stortingen op 4 Mei tegen ver
plichtingen. luidende in: Reichsmarken f 72.25;
Urea f 9.50; Peseta's f 10.50.
ks
tal
>e-
5S-
Mk
m.
en
en
en
en
ir-
11».
De jurist sprak in den heer VAN LANSCHOT
(R.K.) toen hij vroeg, op welke wijze de re
geering zich de wettelijke basis, noodig voor haar
ingrijpen op het gebied der spelling, zal ver
overen.
Heeft zij een algemeene machtiging op het
oog? Of zullen in de wet ook zekere richtlijnen
worden opgenomen? Hoe zal het gaan als de
Tweede Kamer met amendementen komt? Of
als het ontwerp verworpen wordt?
Tot lid van de Provinciale Staten van Zuid-
Holland is, in de vacature, ontstaan door het
bedanken van den heer B. van Resteren, be
noemd de heer Anth. Folmer te 's Graven-
hage.
da
len,
Ihr.
or-
be-
ge-
ta
ul-
sd-
en,
eg.
m-
da
ul-
an
?s-
ul-
Het rechtsgevoel, aldus prof. Woltjer, Is
gekrenkt. De Regeering heeft erkend, dat
de huidige toestand onwettig la; welnu,
dan moeten de onwettig genomen maatre
gelen ook teruggenomen worden en moet de
zaak in haar geheel opnieuw worden be
studeerd, Mk al in verband met België,
waar minister Hoste nog onlangs verklaar
de, dat hjj blijft staan op zfjn standpunt en
behandeling der gehééle kwestie eUcht.
minister zou een volkomen vrije
een
De regeering blijft voorloopig een onwettlgen
weg bewandelen. Minister Marchant heeft ont
kend, op den onwettlgen weg te zijn en hy han
delde dus consequent. Maar deze regeering er
kent de onwettigheid en gaat er toch mee voort.
De minister beroept zich op een noodtoestand
maar hij laat de zaak nu drie jaar lang tralnee-
ren. Niemand is thans bevredigd. De minister
heeft de eene helft van de spelling aan de Mar-
chandisten en de andere helft aan de De Vries
en te Winkel-aanhangers uitgeleverd. Doch, om
een vergelijking te maken met het bekende Sa-
lomonsoordeelhet kind is ditmaal de dupe. Ook
de heer Lohman achtte het bezwaarlijk, dat er,
wat betreft het woordbeeld, een scheiding ge-
maak wordt tusschen ons land en België. De
hoofdzaak is, dat men in België nu beter en
zuiverder Nederlandsch zal schrijven dan in
Nederland. De conclusie van den heer Lohman
luidt: Intrekking van het spellingsbesluit 1934,
voortdurend contact met België en een billijke
schadevergoedingsregeling voor den boekhandel.
Doel van deze Interpellatie was voor den
heer WOLTJER, de Regeering in de gelegen
heid te stellen, duidelijk te maken, dat het
door haar op spellingterrein gevoerde beleid
ófwel juist, ófwel niet anders mogelijk is ge
weest, ófwel de Regeering te bewegen, zich te
bekeeren tot 'sheeren Woltjer's standpunt.
Blijft er verschil bestaan tusschen de exa-
menspelling en de officieele, zooals de minister
die zich voorstelt (de spelling mag toch geen
perpetuum mobile worden!)? En is het wel ver
standig, nu nog te komen met een gedeeltelijke
wijziging van K. B. 1936? De minister geve een
pertinent antwoord.
Zal het K. B. de wet of aal de wet het K. B.
voorafgaan?
De regeering kotne eerst met de wet en wel
heel spoedig. Door haar voornemen brengt de
regeering groote onzekerheid en van een vacuum
is in het geheel geen sprake. Intusschen: het
terrein ligt vol met 'voetangels en klemmen. De
minister is een voorkomend man en dat heeft
hem parten gespeeld. Hij heeft kool en geit wil
len sparen, om iedereen ter wille te zijn. De
minister heeft geen vasten greep in het wes
pennest gedaan.
Tot slot morgen wordt de interpellatie-ver-
aadering voortgezet sprak nog de heer DE
SAVORNIN LOHMAN (CH.) die den inter
pellant hulde bracht voor zijn ..onverschrokken’'
woord in den strijd tegen de bekende spelling.
overwinnen. Want het klinkt nu wel erg
simpel en eenvoudig, dat de spoorwegen de
dienstregeling zullen veranderen per 15 Mei
as. en het stoommateriaal zullen vervangen
door electrlsch of dieselmateriaal, maar
voor de posterijen was de aankondiging van
deze verandering meer dan een gewone me-
dedeeiing. In de nieuwe treinen Immers kun
nen haar oude postwagens niet meer mee-
loopen. Als in ongeveer 150 plaatsen, waar
bot nu toe de brieven per spoor kwamen, de
treinen niet meer stoppen, dan wordt het
postvervoer van en naar deze plaatsen een
probleem, dat opgelost moet worden. Ook
het verhoogen der rijsnelheden brengt
moeilijkheden mee, want als de trein van
Amsterdam naar Arnhem 20 minuten min
der noodig heeft om den afstand af te leg
gen, dan beteekent dat voor acht menschen,
die de post in dezen trein behandelen, dat
zij 160 minuten minder hebben, dus bijna
drie uren.
Dinsdagavond is te Bergen op Zoom een ver
gadering gehouden van de afdéelingen Vlis-
singen, Middelburg, Goes, Bergen op Zoom
Halsteren, Roosendaal, Wouw, Hoogerheide en
Ossendrecht van den R. K. Metaalbewerkera-
bond. welke zeer druk was bezocht.
Met algemeene stemmen heeft deze vergade
ring de volgende motie aangenomen:
„De R. K. metaalbewerkers van West-Bra-
bant en Zeeland, te Bergen op Zoom in groote
demonstratieve vergadering bijeen, constatee-
rend een fel anti-paplsme. dat wordt aange-
wakkerd door de van lastergeruchten levende
beweging en door het Amsterdamsche sensatie
blad, die o.a. als mikpunt hebben gekozen Z.
Exc. minister Goseling, spreken zich uit voor
massavergaderingen van het katholieke volk,
ten einde actief stelling te nemen tegen deze
hetze en te demonstreeren voor geordende vrij
heid en tegen bandeloosheid’'.
dien we
volgenden
Als we
Minister Slotemaker was echter van oordeel,
dat de Regeering de zaak al wel degelijk in
haar geheel had overzien. Op economische
gronden (opheffing van het verplichte gebruik
der nieuwe spelling in bepaalde omstandighe
den zoude een kosten van 3 A 2K mil-
Hoen met zich brengen) was er van afgezien,
voorloopig weer „tabula rasa” te maken.
Het voornaamste was echter geweest de er
kenning van den minister-president, dat tegen
de bestaande -methode staatsrechtelijke be
zwaren bestaan, dat de bemoeienis der Regee
ring met dë schrijfwijze het dwingend voor
schrijven van de nieuwe spelling by het af
leggen va» examens niet op wettelijke basis
berust.
Nadien is de Regeering terug gekrabbeld. Op
voorlichting heeft zij niet gewacht. De teak der
commissie heeft zij beperkt
Toch zouden we in het laatste geval eigen
lijk wel verwonderd moeten zijn, want het is
veel verbazingwekkender, dat alle brieven op
tijd bezorgd worden, dan dat zulks met een of
anderen brief eens niet het geval zou zijn. En
als nu alleen nog maar die eene brief vervoerd
moest worden van een mijnheer uit Amster
dam aan zijn beminde in Bakel, waas trein,
noch tram, noch bus bekende verschijnselen
zijn, dan zou het nog begrijpelijk zijn, want
mijnheer Damme heeft een hoop menschen in
zijn dienst, van wie er allicht één dien brief
zou kunnen wegbrengen. Maar er gaan per
dag duizenden brieven van elke stad in het
land naar alle andere steden en deze brie
ven worden allemaal op tijd en juist bezorgd
Dit vergt een krachtige organisatie en we ver
geten te vaak, dat deze expeditie nog altijd de
kern van het postbedrijf vormt, al wordt onze
fantasie dan misschien meer geprikkeld door
telefoonverbindingen met Indië, het telexnet
of de vliegpost.
I
Overigens: zekerheid zal er komen. De
regeering zal handelend op de basis der ko
mende wet ook materieel geen andere Hjn
trekken dan voorheen. Wat België aangaat.
De minister vroeg meer aandacht voor die
punten waarop wel overeenstemming was be-
bereikt. Alleen met betrekking tot het
'woordbeeld had België zich vrij gehouden.
kunnen
en met
Prof. WOLTJER toonde zich zooals het een
interpellant besteamt niet overtuigd. Hij vond
het onjuist, een zoo belangrijke kwestie als het
woordbeeld te laten beheerschen door economi
sche overwegingen of klachten of moeilijkheden
voor de jeugd.
De minister had zijn hoofdgrief, dat via exa
mens de maatschappij gedwongen wordt tot een
andere spelling, niet weggepraat. Deze methode
moet verdwijnen. Was de regeering indertijd
consequent opgetreden, dan zouden volk en on
derwijs vanzelf gevolgd zijn.
-
'.•.-Sfe
■?■-* Ai.' --
tracht heeft, zijn 25-jarige vrouw met een mes
van het leven te berooven.
Hij had haar een drietal steken toegebracht,
waarvan een in den nek en twee in den rug.
Zij bleken gelukkig niet doodelijk te zijn. Na
drie weken in het ziekenhuis te zijn verpleegd,
kon de vrouw als genezen worden ontslagen.
Ter zitting beweerde S. zich van het geheele
geval niets te herinneren. De zenuwarts, dr.
W. V. Donkersloot, die verdachtes geestestoe
stand had onderzocht, verklaarde, dat dit ver
schijnsel mogelijk is.
De officier van justitie achtte de poging tot
doodslag bewezen en eischte een gevangenis
straf van 2 jaar en 6 maanden en voorwaarde-
HJk ter beschikking stelling van de regeering
met een proeftijd van 3 jaar.
Mr. D. van Oosten Slingeland
uiterste clementie.
Uitspraak 10 Mei.
Voor de Rotterdamsche rechtbank had zich
Dinsdag te verantwoorden de 25-jarige tim
merman J. H. 8., wonende te Rotterdam, thans
gedetineerd, die 3 Februari van dit jaar ge-
Inderdaad! Algemeene tevredenheid over een
•f andere, al dan niet wezenlijke eenheid in de
spelling heeft eigenlijk nooit bestaan.
Eerst in 1801 heeft de Regeering zich met
de spelling bemoeid, toen n.l. minister v. d.
Palm, lid van den Raad van Bestuur tijdens
de Fransche overheersching, aan den Leidschen
hoogleeraar Siegenbeek opdroeg, een officieele
spelling te ontwerpen. In 1863 kwam de spel
ling De Vries en Te Winkel en even duurde
eenige rust, welke in 1891 zoo wreed verstoord
is door Kollewijn’s artikel „Onze lastige spel
ling”....
Van dat oogenfilik af is er geen vrede meer
geweest.
Zal thans eindelijk, na zooveel jaren van hef-
tigen strijd, na zoovele debatten daarover in
de Staten-Generaal, de Regeering een oplos
sing vinden, welke den vrede herstelt? Velen
schudden bedenkelijk het hoofd. A
Maar zoo dan al niet een zekere algemeene
tevredenheid gesticht kan worden, men kan al
thans aan den huldigen chaos op spelling-ge-
bied een einde maken, zij het dan ook. dat
de gegeven „oplossing” velen niet veel meer
dan conventie zal toeschijnen.
Zou nu de interpellatie van den heer
WOLTJER (A. R.) den bestaanden chaos in
afwachting van een door de Regeering in uit
zicht gestelde wettelijke regeling verkleind
of vergroot hébben?
Natuurlijk waren de interpellant en de mi
nister het hieromtrent volmaakt oneens;
Volgens den minister zou een volkome:
keuze van de spelling in het onderwijs
volledige verwarring veroorzaken. Volgens den
heer Woltjer kon daarvan geen sprake zijn; hij
vroeg toch alleen maar opheffing van den
dwang om by het afleggen van bepaalde exa
mens de spelling-Marchant-Slotemaker de
Bruine te bezigen. Hij vreesde niet, dat er een
door den minister aangekondlgd „vacuum” zou
ontstaan; men had eventueel ImmeA zelfs
twee spellingen ter beschikking, en zeker zou
den niet velen tot de spelllng-De Vries en Ta
Winkel terugkeeren.
Eigenaardig deed het aan, dat de minister
met dezen boeman manoeuvreerde, terwijl hjj
even te voren verklaard had, dat naar zijn
overtuiging het Rijk niet tot schadevergoeding
aan uitgevers verplicht zou zijn.
De minister heeft gepoogd, de verklaring van
dr. Colyn omtrent de onwettigheid van den be
staanden toestand als „minder positief” voor te
stellen, maar hy is daarin weinig geslaagd. De
woorden staan nu eenmaal zwart op wit! En
wie lezen kan.
Maar intusschen erkent de regeering nu, dat
een wetteiyke grond noodig is en zy komt dan
ook met een wetsontwerp. Te groote bevoegd
heid der adviescommissie zou volgens den mi
nister slechts verwarrend werken. Men zou dan
nooit weten, waaraan men toe is. Wel zal de
samenstelling in de wet opgenomen worden.
Dan komen de K. B.’s 1934 en 1936 in de
lucht te hangen en krygt de regeering de
volgens haar eigen uitspraak onmisbare
In de congreszaal van het Jaarbeursrestau
rant te Utrecht kwamen Dinsdag de leden van
den Algemeenen Nederlandschen Molenaars-
bond byeen ter viering van het 40-jarig be
staan van den boncL Des morgens werd op de
algemeene begraafplaalg__te Utrecht een krans
gelegd op het graf van een der oprichters en
eersten voorzitter van den bond, den heer J.
Das.
Omstreeks een uur werd de vergadering ge
opend door den voorzitter, den heer A. L.
Schuurman, uit De Bilt, die een herdenkings
rede hield.
Medegedeeld werd, dat in verband met het
as. regeerlngsjubileum van H. M. de Koningin
een telegram van hulde en aanhankelijkheid
was verzonden. Hierop waa inmiddels reeds
een antwoord binnengekomen van den adju
dant van H. M.
Aan het einde van deze vergadering
werden gehuldigd de beide aanwezige ju
bilarissen, de heeren Goe Eshuis en C. Reael-
man Jr., die uit de handen van den voorzitter
de bondsmedaille ontvingen.
Hierna werd een druk bezochte receptie ge
houden.
uitwendig geheel geiyk aan het nieuwe mate
riaal. Zy zijn voorzien van één buffer met
automatische koppeling, welke door een ver-
nuftlg systeem zoowel dienst kan doen voor
electrische treinen als voor dleseltreinen. De
indeellng van de wagens is geiyk aan de oude:
er is een sorteer- en een pakafdeeling, alsmede
een laadruimte. Alleen doet het wat vreemd
aan, dat in deze zeer moderne rijtuigen de
verwarming geschiedt met een kolenkachel,
zooals in die goede, ouderwetsche stoomtram-
metjes, waarin men zich zoo genoeglijk over
het platteland kon laten schudden en schok
ken. Deze verwarming is echter noodig, omdat
in deze wagens ook vaak gewerkt wordt als zy
alleen op de stations staan en dus geen warmte
toegevoerd kunnen krygen. Van dit model zyn
er voorloopig zes gebouwd, welke zullen gaan
loopen op het middennet.
Het opvoeren der snelheid by de spoorwegen
komt in veel gevallen ook ten goede aan de
postverbindingen. Alleen voor het vervoer uit
de groote handelscentra ten behoeve van de
avondbestelling in de provincies Groningen,
Friesland en Limburg, het Zuid-Obsteiyke deel
van Brabant en Twente, is de post genoodzaakt
het vertrek één uur vroeger te stellen. De
spoorwegen hebben immers voor deze streken
eep twee-uurdlenst Ingevoerd en nu moesten
de posteryen kiezen tusschen een uur vroeger,
of een uur later vertrekken dan thans. Dit
laatste was niet goed mogelyk, omdat men dan
verschillende aansluitingen op secundaire lynen
zou moeten prysgeven. Na 15 Mei zal in onge
veer 380 plaatsen de avondbestelling kunnen
worden verbeterd, terwyi de ochtendbestelllng
in ongeveer 300 plaatsen vroeger kan beginnen.
De deelneming aan de Lourdeebedevaart,
die van 23 Mei tot 1 Juni door de Centrale
Reiskas van het R. K. Werkliedenverbond ge
houden wordt, is zoo groot geworden, dat per
extra-trein gereisd zal worden.
In verband daarmede zal de termijn van in-
schryving 9 Mei gesloten worden.
Aanvragen om prospectus te richten aan de
Centrale Reiskas, Drift 10-12, Utrecht.
De Groningers beleefden Dinsdag een im-
pesant schouwspel. Drie en vyftig militaire
toestellen vlogen den ganschen middag boven
Gruno’s veste, nu eens in formaties van drie
of vyf, dan weer in groepen van negen, twaalf
of vyftien. Een doeltreffender propaganda voor
den luchtverdedigingsdag, welke 11 Mei in deze
stad gehouden wordt, had men zich niet kun
nen voorstellen.
De militaire autoriteiten, met aan het hoofd
majoor J. G. W. Zegers. van den staf der
militaire luchtvaart, die het programma voor
den aanstaanden luchtverdedlglngadag hebben
ontworpen, volgden de verrichtingen der vlie
gers in het stadspark, waarboven 11 Mei de
demonstraties worden gehouden en waar dien
dag ook de luchtdoelartillerie zal xUn opge
steld. In hun gezelschap bevond zich een aan
tal genoodigden. waarby om. de Commissa
ris der Koningin in de provincie Groningen,
korte toe
spraak vertolkte de heer Linthorst Homan den
dank der bevolking voor het vele werh dat de
militaire autoriteiten 'voor het welslagen van
den komenden luchtverdedigingsdag haddez
gedaan, waarna hy opmerkte, dat de provincie
Groningen het als een eerezaak beschouwt,
dat de dag van den elfden Mei in alle opzich
ten een succes zal worden.
De oefeningen, welke de vliegers hoog in de
lucht uitvoerden en welke beschouwd moesten
worden als de generale repetities voor 11 Mei.
werden met groote belangstelling gevolgd.
De gemotoriseerde colonnes, welke aan den
luchtverdedigingsdag deelnemen, zullen tydens
den marsch naar Groningen, demonstreeren te
Meppel op 9 Mei en te Assen op 10 Mei. Aan
het laatste gedeelte van deze demonstraties zal
een vliegtuig van de luchtvaartafdeeling Soes-
terberg deelnemen.
Na de groote demonstraties op 11 Mei in
Groningen, keeren deze eenheden vla Hooge-
zand, Sappemeer, Winschoten en Veendam
naar hun standplaatsen terug en ook in deze’
plaatsen zullen demonstraties worden gegeven,
gelijk in Meppel en in Assen en wel op 12 Mét.
Eveneens 12 Mei wordt voor het monument
van Prins Gustaaf Adolf te Helllgerlee gede
fileerd en zal de commandant van de lucht
doelartillerie namens den commandant van
het Veldleger een krans hechten aan het
standbeeld van dezen eersten Nassauer, die 370
jaar geleden zyn leven voor de vryheld van
ons land heeft opgeofferd.
-w -w y aar is de hooggeroemde Neder-
landsche nuchterheid en zake-
lijkheid gebleven? Hoe lang nog
zal een zeker, helaas beschamend groot
deel van het Nederlandsche publiek zich
nog domweg bij den neus laten rondlei
den als een lachwekkende en‘toch zie
lige kermisbeer? Het dagblad ,JJe Tele
graaf”, dat in het koor der schandaal-
schreeuwers met het fraaie „Nationale
Dagblad” van Mussert den boventoon
heeft gevoerd en voor een groot deel
aansprakelijk gesteld moet worden voor
de agitatie rondom Oss, heeft dezer da
gen op de wijze, welke alleen een blad
als ,J>e Telegraaf" verstaat en durft
toepassen, een zijner vele verbsutingwek-
kende draaien genomen. „Het wordt
tijd”, aldus schrijft de journalistieke
speculant op de variabele publieke opi
nie, „dat aan de zaak-Oss een einde
komt. Kr zijn woorden genoeg over ge^
wisseld, men wil thans daden zien. Aan
de agitatie van den laatsten tijd heeft
men niets, want wij zijn van oudsher een
te nuchter volk om daar waarde aan te
heemen.” Moet men zich niet de oogen
uitwrijven om te gelooven, dat uitgere
kend ,JDe Telegraaf”, die eerst mateloos
heeft meegedaan aan het verwekken van
de agitatie „waaraan men niets heeft”
en niet genoeg, maar veel te veel woor
den aan de Ossche affaire heeft besteed,
thans deze vermaning durft neerschrij-
ven? Zal het publiek en zullen de helaas
nog al te talrijke katholieke Telegraaf-
en „Nieuws van den Dag ’-lezers dit óók
weer als goede koek slikken? De eenige,
die in de heele Ossche affaire eerst da
den heeft gesteld en daarna pas woor
den gesproken heeft, is Z. Exc. min. Go
seling geweest, die door „De Telegraaf-’
juist daarover zoozeer is lastig gevallen.
En het was juist de daad van minister
Goseling, die voorkomen wilde, dat de
marechaussee den ambtelijken zwijg
plicht zou schenden en niet te verant
woorden woorden zou spreken, waaraan e
de teekenaar van dat blad een hoonende
plaat wijdde.
Geen agitatie, geen woorden, maar
daden. Zeer juist. Wij wachten nu op de
hulde, die „De Telegraaf” aan minister
Goseling zal gaan brengen.
De Frlesch-Groningsche Hypotheekbank en
de Nederlandsche Hypotheekbank berichten de
uitgifte van een nieuwe serie pandbrieven.
Het voorbeeld volgende van den Staat der
Nederlanden en verschillende provincie* en
gemeenten, worden thans door beide banken
beschikbaar gesteld 33 <4 pandbrieven k
100 K rentende 3 by de Frieach-Gro-
ningsche tot 1 September 1949 en by de Neder
landsche tot 1 Juli 1949, daarna by beide ban
ken 3%
Op deze pandbrieven rust een verplichte uit-
loting van minstens 2 per jaar per aerie.
By inwisseling van aflosbaar gestelde pand
brieven en by vrywillige conversie der
pandbrieven bedraagt de koers 100
3H pandbrieven worden thans nog slechts
afgegeven by verwisseling van de per 25 Mei
as. aflosbaar gestelde pandbrieven van de
Nederlandsche Hypotheekbank en by vrywillige
conversie van 4 pandbrieven van beide ban
ken, koers 101
Jaarlyts zal in de maand April, voor de
eerste, maal in April 1940, ten overstaan van een
notaris, 2 der jaarserie A pari worden uit
geloot, wanneer de koers van uitgifte, of by
gebreke daarvan de beurskoers, beneden 99
is geweest in de maand aan den uitlotings-
datum voorafgaande. Vervroegde geheele of
gedeelteiyke aflossing biyft op leder tydstip
voorbehouden. De extra afgeloste bedragen kun
nen in volgende jaren tn mindering worden ge
bracht van het bedrag der verplichte uitloting.
De beursnoteegng te Amsterdam en Rotter
dam wordt aoo spoedig mogelyk aangevraagd
Over de verklaring van minister Coiyn In
de Kamer op 14 Januari was de interpellant
zeer wel te spreken: uit die verklaring was ge
bleken, dat de Regeering de spelling als kabi-r
netszaak beschouwde, dat de Regeering zich
van vorige kabinetten ten aanzien van dit
probleem losmaakte, dat zy, geheel vrij, zich
zou beraden op een betere oplossing en daarby
de geheele zaak opnieuw onder het oog zou
zien onder voorlichting van een commissie,
welke zoo veelzydig mogelyk samengesteld zou
zyn uit leden van maatschappy-groepen. Met
België a>u men tot een overeenkomst moeten
komen.
r is een soort van kleine zwarte
glimmende kevers, die zich verlus
tigen in de weergalooze onappetj)-
te lijkheden, welke veelal het onwelrie
kende gevolg zijn van een behoorlijken
appetijt van andere wezens. Wij bedoelen
hier de met een geen twijfel meer over-
latenden naam betitelde mestkevers. Het
wil ons voorkomen, dat deze diersoort
den laatsten tijd in ons gezegend vader
land een bepaald angstwekkende en
hoogstverontrustegde vermenigvuldiging
heeft ondergaan, zoodat zij een natio
naal gevaar van de eerste, zij het ook
van de laagste orde dreigt te worden.
Is het niet verschrikkelijk, dat in onzen
rechtsstaat iedere verdachte, jiog voor
zijn schuld wettig en overtuigend be
wezen is, aan den publieken schandpaal
mag worden vastgenageld ten kijk en
tot hoon voor een op sensatie en schan
dalen belust publiek? Is het niet erger
lijk, dat partyen bij gebrek aan positieve
beginselen de massa voor zich trachten
te winnen door het uitbuiten van weer
zinwekkende schandaalverhalen, welke
met meer korreltjes zout moeten worden
geconsumeerd dan de heele Nederland
sche zoutindustrie bij elkaar in een jaar
tijds kan produceeren? Is het niet ont
stellend, dat met de eer en den goeden
naam van medeburgers publiekelijk
lichtvaardiger en roekeloozer wordt om
gesprongen dan met den officieel niet
meer in rekening gebrachten halven
cent? Moet men de mestkevers gelooven,
dan is geheel Nederland vandaag den
dag niets anders dan één groote mest
hoop, waar machtsmisbruik en wellust
welig tieren, dan is de Ossche mare-
chaussee-affaire een geschiedenis van
niet minder belang dan de beruchte we
reldberoerende Dreyfus-affkire of bet
Stavisky-schandaal.
mr. J, Linthorst Homan. In een
Vooral had het den heer Woltjes echter ver
droten, dat de Regeering zich blykbaar niet
meer stoorde aan de door minister Colyn er
kende onwettigheid der bestaande methode en
dat men met België (nog) niet tot een over-
Men ziet, dat het veranderen der dienst
regeling door de spoorwegen bok voor de
posteryen van groote beteekenls is ge
weest. Het nieuwe systeem is prachtig uit
gewerkt maar de beambten, die het moeten
uitvoeren, zyn geen machines, zy kenden
alle plaatsen en alle verbindingen uit bun
hoofd, maar zy moeten thans hun geheugen
schoonmaken als een onbeschreven blad
papier en dan alles weer opnieuw gaan
leeren. Daarom 1* het niet onmogeiyk, dat
in het begin vergissingen zullen worden ge
maakt en een brief te laat zal worden be
zorgd. Nu is dat natuuriyk niet erg als
mynheer A een bestelling doet aan mynheer
B, maar t is wel erg, als de teerbeminde in
Bakel den brief van haar verloofde te laat
krygt. Doch laat ook zy clement zyn, en
laat ook zy bedenken, dat het veel verwon-
deriyker ia, dat byna alle brieven goed en
snel worden bezorgd, dan dat er eens een
brief te laat wordt besteld. Alleen als »e
zelf kans ziet om in één dag alle postver
bindingen van alle plaatsen naar alle andere
plaatsen van Nederland uit het hoofd
leeren, heeft rij het vólste recht om
mopperen en niet clement te zijn.
De leider van onze Eerste Kamer
fractie heeft vanmiddag bij de be-
handeling der interpellatie van prof.
Woltjer inzake het spelling-beleid der
Regeering, een waar woord gespro
ken in den senaat: Er schijnt een fa
tum te rusten op het probleem van
de schrijfwijze der Nederlandsche
taal; er bestaat ten deze een soort
erfelijke belasting, voorbestemd, aan
leiding te geven tot -allerlei misver
stand en verwarring.
Zoo ziet men, dat de verandering der dienst
regeling door de directie der spoorwegen de
post voor groote moeiiykheden plaatste. De
twee voornaamste vragen waren: Zal, indien de
treinen zooveel vlugger gaan ryden, het ver
werken van de post in de postwagens nog mo
gelyk zyn en een behooriyk rendement kunnen
opleveren? Als dit zoo is, moeten dan nieuwe
postwagens worden gebouwd, die in het nieuwe
treinmaterleel passen?
Het verwerken van de post in de treinen ge
beurt in ons land al gedurende ruim tachtig
jaar, maar het hoogtepunt van dit systeem is
reeds achter den rug. Want toen na den oorlog
de autobus meer en meer de tram ging vervan
gen en op de kleinere lynen ook spoorwegver
bindingen werden opgeheven, moest men meer
overgaan naar het vervoer van gesloten brie
venmalen tusschen de verschillende kantoren.
Door het opheffen van nog meer stations zal
dit gesloten vervoer nog verder toenemen. Maar
op de hoofdiynen biyft het sgn. werkend ver
voer bestaan.
Een groot voordeel voor de posteryen is, dat
bet nachtnet ongewyzigd blyft gehandhaafd,
zoodat ook de brieven, welke des avonds woe
den gepost, des morgens worden besteld, op de
zelfde wyze, als tot nu toe het geval is.
Het vervoer van de post, bestemd voor de
tweede bestelling, zal voornameiyk
plaats vinden met gesloten vervoer
enkele stoomtreinen, waarin bestaande post
wagens kunnen ryden. Voor de avondbestelling
is men echter aangewezen op enkele electrlsche
treinen. Hiervoor moesten echter nieuwe post- I
wagens worden gebouwd. Deze rytulgen zyn
We aanvaarden het als vanzelf
sprekend dat de brief,
den
morgen besteld wordt,
schrijven aan de teerbeminde, met
wie we verloofd zijn, willen we dan
zelf* nog vaak denzelfden avond
antwoord hebben, en als dat niet ge
beurt, staan we verwonderd en
geven de schuld aan de post. Als het
wel gebeurt, zeggen we niets en vin
den dat het zoo hoort.
/ft?':. -
i-