over onze ASPIRIN Brievenvervoer per spoor Interpellatie-Woltjer spelling i I. MESTKEVERS DE REGEERING IS OP ONWETTIGEN WEG NIEUWE POSTRIJTUIGEN vi tl :n WOENSDAG 4 MEI 1938 EERSTE KAMER Er komt een wets ontwerp.... t- n 1 jg Wat wil de regeering? Bij griep, verkoudheid, rheumatiek. Doel der interpellatie p Weest clement ALG. NED. MOLENAARSBOND V Het ministerieele antwoord Clearingkoersen Krachtig R.K. protest in Ossche zaak Het veranderen der dienstregeling van de spoorwegen bracht ook voor de posteryen problemen VOOR DE SLACHTOFFERS VAN GELOOFSVERVOLGING PROVINCIALE STATEN VAN ZUIDHOLLAND Uitgifte van 33l/t pand brieven a 100l/4 Generale repetitie der deel nemende vliegtuigen POGING TOT MOORD OP ZIJN VROUW Metaalbewerkers wenschen massa- vergaderingen het katholieke LUCHTVERDEDIGINGSDAG TE GRONINGEN a n Na de bekende verklaring van den minister-president is de regee ring teruggekrabbeld FRIESCH—GRON. HYP. BANK NEDERL. HYP. BANK Lourdeabedevaart van het R.K.W.V. Viering van het 40-jao’ig bestaan Is 1 DEN HAAG, 3 Mei 1938. de pleitte komenden avond* aan 4 Minister Slotemaker de Bruine, die de interpellatie-Woltjer beantwoordde poaten, besteld De K. R. O.-Studio te Hilversum voltooid Nauwelijks was de schutting gevallen, of onze fotograaf knipte het bouwwerk van Willem Maas met de ceramieke voor stellingen van Nicolas. te te s J 1 eenstemming was geraakt. Hoe denkt de Regeering zich nu den verde ren wetteiyken gang van zaken? Deze blnnenlandsche expeditie moet met haar tijd meegaan, zich voortdurend aan passen aan de veranderde omstandigheden, waarbij vaak heel wat moeilijkheden zijn te Katholieken van Nederland, spoort uw Jon gens en meisjes aan van 8 tot 15 Mei mee te doen aan het Jeugdapostolaat by uitstek. Be vordert den geïllustreerden kaartverkoop ten bate van de Slachtoffers van Geloofsvervolging. machtiging niet. En zooiets 1* niet geheel denkbeeldig. Men dentee maar eens aan de motie Moller. 1. 1 i> i. Natuurlijk bestond er op de tribunes voor deze interpellatie groot, belangstelling uit onderwijs, kringen. Koersen voor stortingen op 4 Mei tegen ver plichtingen. luidende in: Reichsmarken f 72.25; Urea f 9.50; Peseta's f 10.50. ks tal >e- 5S- Mk m. en en en en ir- 11». De jurist sprak in den heer VAN LANSCHOT (R.K.) toen hij vroeg, op welke wijze de re geering zich de wettelijke basis, noodig voor haar ingrijpen op het gebied der spelling, zal ver overen. Heeft zij een algemeene machtiging op het oog? Of zullen in de wet ook zekere richtlijnen worden opgenomen? Hoe zal het gaan als de Tweede Kamer met amendementen komt? Of als het ontwerp verworpen wordt? Tot lid van de Provinciale Staten van Zuid- Holland is, in de vacature, ontstaan door het bedanken van den heer B. van Resteren, be noemd de heer Anth. Folmer te 's Graven- hage. da len, Ihr. or- be- ge- ta ul- sd- en, eg. m- da ul- an ?s- ul- Het rechtsgevoel, aldus prof. Woltjer, Is gekrenkt. De Regeering heeft erkend, dat de huidige toestand onwettig la; welnu, dan moeten de onwettig genomen maatre gelen ook teruggenomen worden en moet de zaak in haar geheel opnieuw worden be studeerd, Mk al in verband met België, waar minister Hoste nog onlangs verklaar de, dat hjj blijft staan op zfjn standpunt en behandeling der gehééle kwestie eUcht. minister zou een volkomen vrije een De regeering blijft voorloopig een onwettlgen weg bewandelen. Minister Marchant heeft ont kend, op den onwettlgen weg te zijn en hy han delde dus consequent. Maar deze regeering er kent de onwettigheid en gaat er toch mee voort. De minister beroept zich op een noodtoestand maar hij laat de zaak nu drie jaar lang tralnee- ren. Niemand is thans bevredigd. De minister heeft de eene helft van de spelling aan de Mar- chandisten en de andere helft aan de De Vries en te Winkel-aanhangers uitgeleverd. Doch, om een vergelijking te maken met het bekende Sa- lomonsoordeelhet kind is ditmaal de dupe. Ook de heer Lohman achtte het bezwaarlijk, dat er, wat betreft het woordbeeld, een scheiding ge- maak wordt tusschen ons land en België. De hoofdzaak is, dat men in België nu beter en zuiverder Nederlandsch zal schrijven dan in Nederland. De conclusie van den heer Lohman luidt: Intrekking van het spellingsbesluit 1934, voortdurend contact met België en een billijke schadevergoedingsregeling voor den boekhandel. Doel van deze Interpellatie was voor den heer WOLTJER, de Regeering in de gelegen heid te stellen, duidelijk te maken, dat het door haar op spellingterrein gevoerde beleid ófwel juist, ófwel niet anders mogelijk is ge weest, ófwel de Regeering te bewegen, zich te bekeeren tot 'sheeren Woltjer's standpunt. Blijft er verschil bestaan tusschen de exa- menspelling en de officieele, zooals de minister die zich voorstelt (de spelling mag toch geen perpetuum mobile worden!)? En is het wel ver standig, nu nog te komen met een gedeeltelijke wijziging van K. B. 1936? De minister geve een pertinent antwoord. Zal het K. B. de wet of aal de wet het K. B. voorafgaan? De regeering kotne eerst met de wet en wel heel spoedig. Door haar voornemen brengt de regeering groote onzekerheid en van een vacuum is in het geheel geen sprake. Intusschen: het terrein ligt vol met 'voetangels en klemmen. De minister is een voorkomend man en dat heeft hem parten gespeeld. Hij heeft kool en geit wil len sparen, om iedereen ter wille te zijn. De minister heeft geen vasten greep in het wes pennest gedaan. Tot slot morgen wordt de interpellatie-ver- aadering voortgezet sprak nog de heer DE SAVORNIN LOHMAN (CH.) die den inter pellant hulde bracht voor zijn ..onverschrokken’' woord in den strijd tegen de bekende spelling. overwinnen. Want het klinkt nu wel erg simpel en eenvoudig, dat de spoorwegen de dienstregeling zullen veranderen per 15 Mei as. en het stoommateriaal zullen vervangen door electrlsch of dieselmateriaal, maar voor de posterijen was de aankondiging van deze verandering meer dan een gewone me- dedeeiing. In de nieuwe treinen Immers kun nen haar oude postwagens niet meer mee- loopen. Als in ongeveer 150 plaatsen, waar bot nu toe de brieven per spoor kwamen, de treinen niet meer stoppen, dan wordt het postvervoer van en naar deze plaatsen een probleem, dat opgelost moet worden. Ook het verhoogen der rijsnelheden brengt moeilijkheden mee, want als de trein van Amsterdam naar Arnhem 20 minuten min der noodig heeft om den afstand af te leg gen, dan beteekent dat voor acht menschen, die de post in dezen trein behandelen, dat zij 160 minuten minder hebben, dus bijna drie uren. Dinsdagavond is te Bergen op Zoom een ver gadering gehouden van de afdéelingen Vlis- singen, Middelburg, Goes, Bergen op Zoom Halsteren, Roosendaal, Wouw, Hoogerheide en Ossendrecht van den R. K. Metaalbewerkera- bond. welke zeer druk was bezocht. Met algemeene stemmen heeft deze vergade ring de volgende motie aangenomen: „De R. K. metaalbewerkers van West-Bra- bant en Zeeland, te Bergen op Zoom in groote demonstratieve vergadering bijeen, constatee- rend een fel anti-paplsme. dat wordt aange- wakkerd door de van lastergeruchten levende beweging en door het Amsterdamsche sensatie blad, die o.a. als mikpunt hebben gekozen Z. Exc. minister Goseling, spreken zich uit voor massavergaderingen van het katholieke volk, ten einde actief stelling te nemen tegen deze hetze en te demonstreeren voor geordende vrij heid en tegen bandeloosheid’'. dien we volgenden Als we Minister Slotemaker was echter van oordeel, dat de Regeering de zaak al wel degelijk in haar geheel had overzien. Op economische gronden (opheffing van het verplichte gebruik der nieuwe spelling in bepaalde omstandighe den zoude een kosten van 3 A 2K mil- Hoen met zich brengen) was er van afgezien, voorloopig weer „tabula rasa” te maken. Het voornaamste was echter geweest de er kenning van den minister-president, dat tegen de bestaande -methode staatsrechtelijke be zwaren bestaan, dat de bemoeienis der Regee ring met dë schrijfwijze het dwingend voor schrijven van de nieuwe spelling by het af leggen va» examens niet op wettelijke basis berust. Nadien is de Regeering terug gekrabbeld. Op voorlichting heeft zij niet gewacht. De teak der commissie heeft zij beperkt Toch zouden we in het laatste geval eigen lijk wel verwonderd moeten zijn, want het is veel verbazingwekkender, dat alle brieven op tijd bezorgd worden, dan dat zulks met een of anderen brief eens niet het geval zou zijn. En als nu alleen nog maar die eene brief vervoerd moest worden van een mijnheer uit Amster dam aan zijn beminde in Bakel, waas trein, noch tram, noch bus bekende verschijnselen zijn, dan zou het nog begrijpelijk zijn, want mijnheer Damme heeft een hoop menschen in zijn dienst, van wie er allicht één dien brief zou kunnen wegbrengen. Maar er gaan per dag duizenden brieven van elke stad in het land naar alle andere steden en deze brie ven worden allemaal op tijd en juist bezorgd Dit vergt een krachtige organisatie en we ver geten te vaak, dat deze expeditie nog altijd de kern van het postbedrijf vormt, al wordt onze fantasie dan misschien meer geprikkeld door telefoonverbindingen met Indië, het telexnet of de vliegpost. I Overigens: zekerheid zal er komen. De regeering zal handelend op de basis der ko mende wet ook materieel geen andere Hjn trekken dan voorheen. Wat België aangaat. De minister vroeg meer aandacht voor die punten waarop wel overeenstemming was be- bereikt. Alleen met betrekking tot het 'woordbeeld had België zich vrij gehouden. kunnen en met Prof. WOLTJER toonde zich zooals het een interpellant besteamt niet overtuigd. Hij vond het onjuist, een zoo belangrijke kwestie als het woordbeeld te laten beheerschen door economi sche overwegingen of klachten of moeilijkheden voor de jeugd. De minister had zijn hoofdgrief, dat via exa mens de maatschappij gedwongen wordt tot een andere spelling, niet weggepraat. Deze methode moet verdwijnen. Was de regeering indertijd consequent opgetreden, dan zouden volk en on derwijs vanzelf gevolgd zijn. - '.•.-Sfe ■?■-* Ai.' -- tracht heeft, zijn 25-jarige vrouw met een mes van het leven te berooven. Hij had haar een drietal steken toegebracht, waarvan een in den nek en twee in den rug. Zij bleken gelukkig niet doodelijk te zijn. Na drie weken in het ziekenhuis te zijn verpleegd, kon de vrouw als genezen worden ontslagen. Ter zitting beweerde S. zich van het geheele geval niets te herinneren. De zenuwarts, dr. W. V. Donkersloot, die verdachtes geestestoe stand had onderzocht, verklaarde, dat dit ver schijnsel mogelijk is. De officier van justitie achtte de poging tot doodslag bewezen en eischte een gevangenis straf van 2 jaar en 6 maanden en voorwaarde- HJk ter beschikking stelling van de regeering met een proeftijd van 3 jaar. Mr. D. van Oosten Slingeland uiterste clementie. Uitspraak 10 Mei. Voor de Rotterdamsche rechtbank had zich Dinsdag te verantwoorden de 25-jarige tim merman J. H. 8., wonende te Rotterdam, thans gedetineerd, die 3 Februari van dit jaar ge- Inderdaad! Algemeene tevredenheid over een •f andere, al dan niet wezenlijke eenheid in de spelling heeft eigenlijk nooit bestaan. Eerst in 1801 heeft de Regeering zich met de spelling bemoeid, toen n.l. minister v. d. Palm, lid van den Raad van Bestuur tijdens de Fransche overheersching, aan den Leidschen hoogleeraar Siegenbeek opdroeg, een officieele spelling te ontwerpen. In 1863 kwam de spel ling De Vries en Te Winkel en even duurde eenige rust, welke in 1891 zoo wreed verstoord is door Kollewijn’s artikel „Onze lastige spel ling”.... Van dat oogenfilik af is er geen vrede meer geweest. Zal thans eindelijk, na zooveel jaren van hef- tigen strijd, na zoovele debatten daarover in de Staten-Generaal, de Regeering een oplos sing vinden, welke den vrede herstelt? Velen schudden bedenkelijk het hoofd. A Maar zoo dan al niet een zekere algemeene tevredenheid gesticht kan worden, men kan al thans aan den huldigen chaos op spelling-ge- bied een einde maken, zij het dan ook. dat de gegeven „oplossing” velen niet veel meer dan conventie zal toeschijnen. Zou nu de interpellatie van den heer WOLTJER (A. R.) den bestaanden chaos in afwachting van een door de Regeering in uit zicht gestelde wettelijke regeling verkleind of vergroot hébben? Natuurlijk waren de interpellant en de mi nister het hieromtrent volmaakt oneens; Volgens den minister zou een volkome: keuze van de spelling in het onderwijs volledige verwarring veroorzaken. Volgens den heer Woltjer kon daarvan geen sprake zijn; hij vroeg toch alleen maar opheffing van den dwang om by het afleggen van bepaalde exa mens de spelling-Marchant-Slotemaker de Bruine te bezigen. Hij vreesde niet, dat er een door den minister aangekondlgd „vacuum” zou ontstaan; men had eventueel ImmeA zelfs twee spellingen ter beschikking, en zeker zou den niet velen tot de spelllng-De Vries en Ta Winkel terugkeeren. Eigenaardig deed het aan, dat de minister met dezen boeman manoeuvreerde, terwijl hjj even te voren verklaard had, dat naar zijn overtuiging het Rijk niet tot schadevergoeding aan uitgevers verplicht zou zijn. De minister heeft gepoogd, de verklaring van dr. Colyn omtrent de onwettigheid van den be staanden toestand als „minder positief” voor te stellen, maar hy is daarin weinig geslaagd. De woorden staan nu eenmaal zwart op wit! En wie lezen kan. Maar intusschen erkent de regeering nu, dat een wetteiyke grond noodig is en zy komt dan ook met een wetsontwerp. Te groote bevoegd heid der adviescommissie zou volgens den mi nister slechts verwarrend werken. Men zou dan nooit weten, waaraan men toe is. Wel zal de samenstelling in de wet opgenomen worden. Dan komen de K. B.’s 1934 en 1936 in de lucht te hangen en krygt de regeering de volgens haar eigen uitspraak onmisbare In de congreszaal van het Jaarbeursrestau rant te Utrecht kwamen Dinsdag de leden van den Algemeenen Nederlandschen Molenaars- bond byeen ter viering van het 40-jarig be staan van den boncL Des morgens werd op de algemeene begraafplaalg__te Utrecht een krans gelegd op het graf van een der oprichters en eersten voorzitter van den bond, den heer J. Das. Omstreeks een uur werd de vergadering ge opend door den voorzitter, den heer A. L. Schuurman, uit De Bilt, die een herdenkings rede hield. Medegedeeld werd, dat in verband met het as. regeerlngsjubileum van H. M. de Koningin een telegram van hulde en aanhankelijkheid was verzonden. Hierop waa inmiddels reeds een antwoord binnengekomen van den adju dant van H. M. Aan het einde van deze vergadering werden gehuldigd de beide aanwezige ju bilarissen, de heeren Goe Eshuis en C. Reael- man Jr., die uit de handen van den voorzitter de bondsmedaille ontvingen. Hierna werd een druk bezochte receptie ge houden. uitwendig geheel geiyk aan het nieuwe mate riaal. Zy zijn voorzien van één buffer met automatische koppeling, welke door een ver- nuftlg systeem zoowel dienst kan doen voor electrische treinen als voor dleseltreinen. De indeellng van de wagens is geiyk aan de oude: er is een sorteer- en een pakafdeeling, alsmede een laadruimte. Alleen doet het wat vreemd aan, dat in deze zeer moderne rijtuigen de verwarming geschiedt met een kolenkachel, zooals in die goede, ouderwetsche stoomtram- metjes, waarin men zich zoo genoeglijk over het platteland kon laten schudden en schok ken. Deze verwarming is echter noodig, omdat in deze wagens ook vaak gewerkt wordt als zy alleen op de stations staan en dus geen warmte toegevoerd kunnen krygen. Van dit model zyn er voorloopig zes gebouwd, welke zullen gaan loopen op het middennet. Het opvoeren der snelheid by de spoorwegen komt in veel gevallen ook ten goede aan de postverbindingen. Alleen voor het vervoer uit de groote handelscentra ten behoeve van de avondbestelling in de provincies Groningen, Friesland en Limburg, het Zuid-Obsteiyke deel van Brabant en Twente, is de post genoodzaakt het vertrek één uur vroeger te stellen. De spoorwegen hebben immers voor deze streken eep twee-uurdlenst Ingevoerd en nu moesten de posteryen kiezen tusschen een uur vroeger, of een uur later vertrekken dan thans. Dit laatste was niet goed mogelyk, omdat men dan verschillende aansluitingen op secundaire lynen zou moeten prysgeven. Na 15 Mei zal in onge veer 380 plaatsen de avondbestelling kunnen worden verbeterd, terwyi de ochtendbestelllng in ongeveer 300 plaatsen vroeger kan beginnen. De deelneming aan de Lourdeebedevaart, die van 23 Mei tot 1 Juni door de Centrale Reiskas van het R. K. Werkliedenverbond ge houden wordt, is zoo groot geworden, dat per extra-trein gereisd zal worden. In verband daarmede zal de termijn van in- schryving 9 Mei gesloten worden. Aanvragen om prospectus te richten aan de Centrale Reiskas, Drift 10-12, Utrecht. De Groningers beleefden Dinsdag een im- pesant schouwspel. Drie en vyftig militaire toestellen vlogen den ganschen middag boven Gruno’s veste, nu eens in formaties van drie of vyf, dan weer in groepen van negen, twaalf of vyftien. Een doeltreffender propaganda voor den luchtverdedigingsdag, welke 11 Mei in deze stad gehouden wordt, had men zich niet kun nen voorstellen. De militaire autoriteiten, met aan het hoofd majoor J. G. W. Zegers. van den staf der militaire luchtvaart, die het programma voor den aanstaanden luchtverdedlglngadag hebben ontworpen, volgden de verrichtingen der vlie gers in het stadspark, waarboven 11 Mei de demonstraties worden gehouden en waar dien dag ook de luchtdoelartillerie zal xUn opge steld. In hun gezelschap bevond zich een aan tal genoodigden. waarby om. de Commissa ris der Koningin in de provincie Groningen, korte toe spraak vertolkte de heer Linthorst Homan den dank der bevolking voor het vele werh dat de militaire autoriteiten 'voor het welslagen van den komenden luchtverdedigingsdag haddez gedaan, waarna hy opmerkte, dat de provincie Groningen het als een eerezaak beschouwt, dat de dag van den elfden Mei in alle opzich ten een succes zal worden. De oefeningen, welke de vliegers hoog in de lucht uitvoerden en welke beschouwd moesten worden als de generale repetities voor 11 Mei. werden met groote belangstelling gevolgd. De gemotoriseerde colonnes, welke aan den luchtverdedigingsdag deelnemen, zullen tydens den marsch naar Groningen, demonstreeren te Meppel op 9 Mei en te Assen op 10 Mei. Aan het laatste gedeelte van deze demonstraties zal een vliegtuig van de luchtvaartafdeeling Soes- terberg deelnemen. Na de groote demonstraties op 11 Mei in Groningen, keeren deze eenheden vla Hooge- zand, Sappemeer, Winschoten en Veendam naar hun standplaatsen terug en ook in deze’ plaatsen zullen demonstraties worden gegeven, gelijk in Meppel en in Assen en wel op 12 Mét. Eveneens 12 Mei wordt voor het monument van Prins Gustaaf Adolf te Helllgerlee gede fileerd en zal de commandant van de lucht doelartillerie namens den commandant van het Veldleger een krans hechten aan het standbeeld van dezen eersten Nassauer, die 370 jaar geleden zyn leven voor de vryheld van ons land heeft opgeofferd. -w -w y aar is de hooggeroemde Neder- landsche nuchterheid en zake- lijkheid gebleven? Hoe lang nog zal een zeker, helaas beschamend groot deel van het Nederlandsche publiek zich nog domweg bij den neus laten rondlei den als een lachwekkende en‘toch zie lige kermisbeer? Het dagblad ,JJe Tele graaf”, dat in het koor der schandaal- schreeuwers met het fraaie „Nationale Dagblad” van Mussert den boventoon heeft gevoerd en voor een groot deel aansprakelijk gesteld moet worden voor de agitatie rondom Oss, heeft dezer da gen op de wijze, welke alleen een blad als ,J>e Telegraaf" verstaat en durft toepassen, een zijner vele verbsutingwek- kende draaien genomen. „Het wordt tijd”, aldus schrijft de journalistieke speculant op de variabele publieke opi nie, „dat aan de zaak-Oss een einde komt. Kr zijn woorden genoeg over ge^ wisseld, men wil thans daden zien. Aan de agitatie van den laatsten tijd heeft men niets, want wij zijn van oudsher een te nuchter volk om daar waarde aan te heemen.” Moet men zich niet de oogen uitwrijven om te gelooven, dat uitgere kend ,JDe Telegraaf”, die eerst mateloos heeft meegedaan aan het verwekken van de agitatie „waaraan men niets heeft” en niet genoeg, maar veel te veel woor den aan de Ossche affaire heeft besteed, thans deze vermaning durft neerschrij- ven? Zal het publiek en zullen de helaas nog al te talrijke katholieke Telegraaf- en „Nieuws van den Dag ’-lezers dit óók weer als goede koek slikken? De eenige, die in de heele Ossche affaire eerst da den heeft gesteld en daarna pas woor den gesproken heeft, is Z. Exc. min. Go seling geweest, die door „De Telegraaf-’ juist daarover zoozeer is lastig gevallen. En het was juist de daad van minister Goseling, die voorkomen wilde, dat de marechaussee den ambtelijken zwijg plicht zou schenden en niet te verant woorden woorden zou spreken, waaraan e de teekenaar van dat blad een hoonende plaat wijdde. Geen agitatie, geen woorden, maar daden. Zeer juist. Wij wachten nu op de hulde, die „De Telegraaf” aan minister Goseling zal gaan brengen. De Frlesch-Groningsche Hypotheekbank en de Nederlandsche Hypotheekbank berichten de uitgifte van een nieuwe serie pandbrieven. Het voorbeeld volgende van den Staat der Nederlanden en verschillende provincie* en gemeenten, worden thans door beide banken beschikbaar gesteld 33 <4 pandbrieven k 100 K rentende 3 by de Frieach-Gro- ningsche tot 1 September 1949 en by de Neder landsche tot 1 Juli 1949, daarna by beide ban ken 3% Op deze pandbrieven rust een verplichte uit- loting van minstens 2 per jaar per aerie. By inwisseling van aflosbaar gestelde pand brieven en by vrywillige conversie der pandbrieven bedraagt de koers 100 3H pandbrieven worden thans nog slechts afgegeven by verwisseling van de per 25 Mei as. aflosbaar gestelde pandbrieven van de Nederlandsche Hypotheekbank en by vrywillige conversie van 4 pandbrieven van beide ban ken, koers 101 Jaarlyts zal in de maand April, voor de eerste, maal in April 1940, ten overstaan van een notaris, 2 der jaarserie A pari worden uit geloot, wanneer de koers van uitgifte, of by gebreke daarvan de beurskoers, beneden 99 is geweest in de maand aan den uitlotings- datum voorafgaande. Vervroegde geheele of gedeelteiyke aflossing biyft op leder tydstip voorbehouden. De extra afgeloste bedragen kun nen in volgende jaren tn mindering worden ge bracht van het bedrag der verplichte uitloting. De beursnoteegng te Amsterdam en Rotter dam wordt aoo spoedig mogelyk aangevraagd Over de verklaring van minister Coiyn In de Kamer op 14 Januari was de interpellant zeer wel te spreken: uit die verklaring was ge bleken, dat de Regeering de spelling als kabi-r netszaak beschouwde, dat de Regeering zich van vorige kabinetten ten aanzien van dit probleem losmaakte, dat zy, geheel vrij, zich zou beraden op een betere oplossing en daarby de geheele zaak opnieuw onder het oog zou zien onder voorlichting van een commissie, welke zoo veelzydig mogelyk samengesteld zou zyn uit leden van maatschappy-groepen. Met België a>u men tot een overeenkomst moeten komen. r is een soort van kleine zwarte glimmende kevers, die zich verlus tigen in de weergalooze onappetj)- te lijkheden, welke veelal het onwelrie kende gevolg zijn van een behoorlijken appetijt van andere wezens. Wij bedoelen hier de met een geen twijfel meer over- latenden naam betitelde mestkevers. Het wil ons voorkomen, dat deze diersoort den laatsten tijd in ons gezegend vader land een bepaald angstwekkende en hoogstverontrustegde vermenigvuldiging heeft ondergaan, zoodat zij een natio naal gevaar van de eerste, zij het ook van de laagste orde dreigt te worden. Is het niet verschrikkelijk, dat in onzen rechtsstaat iedere verdachte, jiog voor zijn schuld wettig en overtuigend be wezen is, aan den publieken schandpaal mag worden vastgenageld ten kijk en tot hoon voor een op sensatie en schan dalen belust publiek? Is het niet erger lijk, dat partyen bij gebrek aan positieve beginselen de massa voor zich trachten te winnen door het uitbuiten van weer zinwekkende schandaalverhalen, welke met meer korreltjes zout moeten worden geconsumeerd dan de heele Nederland sche zoutindustrie bij elkaar in een jaar tijds kan produceeren? Is het niet ont stellend, dat met de eer en den goeden naam van medeburgers publiekelijk lichtvaardiger en roekeloozer wordt om gesprongen dan met den officieel niet meer in rekening gebrachten halven cent? Moet men de mestkevers gelooven, dan is geheel Nederland vandaag den dag niets anders dan één groote mest hoop, waar machtsmisbruik en wellust welig tieren, dan is de Ossche mare- chaussee-affaire een geschiedenis van niet minder belang dan de beruchte we reldberoerende Dreyfus-affkire of bet Stavisky-schandaal. mr. J, Linthorst Homan. In een Vooral had het den heer Woltjes echter ver droten, dat de Regeering zich blykbaar niet meer stoorde aan de door minister Colyn er kende onwettigheid der bestaande methode en dat men met België (nog) niet tot een over- Men ziet, dat het veranderen der dienst regeling door de spoorwegen bok voor de posteryen van groote beteekenls is ge weest. Het nieuwe systeem is prachtig uit gewerkt maar de beambten, die het moeten uitvoeren, zyn geen machines, zy kenden alle plaatsen en alle verbindingen uit bun hoofd, maar zy moeten thans hun geheugen schoonmaken als een onbeschreven blad papier en dan alles weer opnieuw gaan leeren. Daarom 1* het niet onmogeiyk, dat in het begin vergissingen zullen worden ge maakt en een brief te laat zal worden be zorgd. Nu is dat natuuriyk niet erg als mynheer A een bestelling doet aan mynheer B, maar t is wel erg, als de teerbeminde in Bakel den brief van haar verloofde te laat krygt. Doch laat ook zy clement zyn, en laat ook zy bedenken, dat het veel verwon- deriyker ia, dat byna alle brieven goed en snel worden bezorgd, dan dat er eens een brief te laat wordt besteld. Alleen als »e zelf kans ziet om in één dag alle postver bindingen van alle plaatsen naar alle andere plaatsen van Nederland uit het hoofd leeren, heeft rij het vólste recht om mopperen en niet clement te zijn. De leider van onze Eerste Kamer fractie heeft vanmiddag bij de be- handeling der interpellatie van prof. Woltjer inzake het spelling-beleid der Regeering, een waar woord gespro ken in den senaat: Er schijnt een fa tum te rusten op het probleem van de schrijfwijze der Nederlandsche taal; er bestaat ten deze een soort erfelijke belasting, voorbestemd, aan leiding te geven tot -allerlei misver stand en verwarring. Zoo ziet men, dat de verandering der dienst regeling door de directie der spoorwegen de post voor groote moeiiykheden plaatste. De twee voornaamste vragen waren: Zal, indien de treinen zooveel vlugger gaan ryden, het ver werken van de post in de postwagens nog mo gelyk zyn en een behooriyk rendement kunnen opleveren? Als dit zoo is, moeten dan nieuwe postwagens worden gebouwd, die in het nieuwe treinmaterleel passen? Het verwerken van de post in de treinen ge beurt in ons land al gedurende ruim tachtig jaar, maar het hoogtepunt van dit systeem is reeds achter den rug. Want toen na den oorlog de autobus meer en meer de tram ging vervan gen en op de kleinere lynen ook spoorwegver bindingen werden opgeheven, moest men meer overgaan naar het vervoer van gesloten brie venmalen tusschen de verschillende kantoren. Door het opheffen van nog meer stations zal dit gesloten vervoer nog verder toenemen. Maar op de hoofdiynen biyft het sgn. werkend ver voer bestaan. Een groot voordeel voor de posteryen is, dat bet nachtnet ongewyzigd blyft gehandhaafd, zoodat ook de brieven, welke des avonds woe den gepost, des morgens worden besteld, op de zelfde wyze, als tot nu toe het geval is. Het vervoer van de post, bestemd voor de tweede bestelling, zal voornameiyk plaats vinden met gesloten vervoer enkele stoomtreinen, waarin bestaande post wagens kunnen ryden. Voor de avondbestelling is men echter aangewezen op enkele electrlsche treinen. Hiervoor moesten echter nieuwe post- I wagens worden gebouwd. Deze rytulgen zyn We aanvaarden het als vanzelf sprekend dat de brief, den morgen besteld wordt, schrijven aan de teerbeminde, met wie we verloofd zijn, willen we dan zelf* nog vaak denzelfden avond antwoord hebben, en als dat niet ge beurt, staan we verwonderd en geven de schuld aan de post. Als het wel gebeurt, zeggen we niets en vin den dat het zoo hoort. /ft?':. - i-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 15